abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 21 oktober 2024 @ 21:46:14 #1
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_215335956
https://nos.nl/artikel/25(...)tie-en-onverzekerden

quote:
VWS bezuinigt op zorgstages, sport, preventie en onverzekerden

De bewindspersonen van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) hebben bekendgemaakt hoe de aangekondigde bezuiniging van 250 miljoen euro op subsidies wordt ingevuld. In een brief aan de Tweede Kamer schrijven minister Agema en de staatssecretarissen Maeijer en Karremans dat er onder meer geld af gaat bij organisaties en projecten die zich bezighouden met preventie, de bouw van sportaccommodaties en zorg aan onverzekerden.

"Liever zouden we helemaal niet bezuinigen", schrijven de bewindspersonen in hun brief. Vooral omdat deze bezuinigingen boven op andere bezuinigingen op VWS komen, hadden ze er liever van afgezien. Maar in het hoofdlijnenakkoord is afgesproken dat er in totaal voor 1 miljard euro op subsidies bezuinigd moet worden, een kwart daarvan komt voor rekening van VWS.

Op subsidies voor onmisbare zorg, zoals bevolkingsonderzoeken en vaccinaties, willen de bewindspersonen niet bezuinigen. Daardoor vallen er bij andere ontvangers van subsidie soms extra harde klappen. Wel gaan de meeste kortingen pas in 2026 of later in.

Stageplekken
Bijvoorbeeld bij het Stagefonds, dat zorgaanbieders vergoedingen geeft voor stageplekken. De huidige subsidieregeling wordt na 2027 niet meer verlengd, wat 122 miljoen euro per jaar oplevert. Volgens minister Agema kwam die regeling toch al niet goed uit de verf door een gebrek aan stagebegeleiders.

Het moet ook een tandje minder bij de subsidieregeling voor bouw en onderhoud van sportaccommodaties. Staatssecretaris Karremans haalt daar 28 miljoen weg. Veel verenigingen gebruiken die regeling om hun gebouwen en velden te verduurzamen. Daarvoor kunnen ze straks alleen nog terecht bij een algemeen potje van het ministerie van Klimaat.

Ook het RIVM moet het met 20 miljoen euro minder doen, en de subsidieregeling voor onderzoek naar veelbelovende nieuwe zorgvormen wordt helemaal afgebouwd. Dat levert 36 miljoen op.

Daarnaast wordt de subsidie voor zorg aan mensen die geen zorgverzekering hebben gehalveerd en gaat er geen geld meer naar de subsidieregeling om trans vrouwen aan borstprotheses te helpen.

Mes in preventie
Ook organisaties die zich bezighouden met preventie en de hulp aan kwetsbare groepen ontkomen niet aan de bezuinigingen. Zo gaat er minder geld naar het Voedingscentrum, het Trimbosinstituut (verslavingen), PON (overgewicht), het Veteraneninstituut en de Stichting Joods Maatschappelijk Werk.

Op die laatste twee organisaties is een kleine bezuiniging volgens VWS wel verdedigbaar. "De zorg- en dienstverlening wordt per jaar minder omdat het aantal eerste-generatie -oorlogsgetroffenen kleiner wordt", staat in de brief.

In dezelfde brief kondigen de bewindspersonen aan dat er door de bezuinigingen ook nog extra geld wordt vrijgespeeld. Daardoor kan er 30 miljoen euro extra worden uitgetrokken voor het verbeteren van de beschikbaarheid van geneesmiddelen. Ook komt er 3 miljoen euro om beter te controleren op illegale vapes (elektrische sigaretten).

Vanaf woensdag behandelt de Tweede Kamer de begroting van het ministerie van VWS.
Geweldig nieuws man. Minder geld naar preventie, minder geld naar sport _O_
De PVV, de partij voor de gewone Nederlander :')

Maar we mogen wel blij zijn dat Marjolein Faber beleid is.

"Zo gaat er minder geld naar het Voedingscentrum, het Trimbosinstituut (verslavingen), PON (overgewicht), het Veteraneninstituut en de Stichting Joods Maatschappelijk Werk."
Net de organisaties waar minder geld naartoe moet, thanks. :')
Revolutions are the locomotives of history.
[img]https://i.imgur.com/jDiUACq.png[/img]
  maandag 21 oktober 2024 @ 21:49:45 #2
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_215336001
quote:
0s.gif Op maandag 21 oktober 2024 21:46 schreef Mikeytt het volgende:
De PVV, de partij voor de gewone Nederlander
Geen medelijden mee.
Het is alleen jammer dat het ook de mensen treft die niet op die idiote partij gestemd hebben.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
  Moderator maandag 21 oktober 2024 @ 21:52:00 #3
351614 crew  ijs_beer
ijskoud de lekkerste
pi_215336026
Kutkabinet.
Op donderdag 15 juni 2017 16:53 schreef Cyan9 het volgende:
IJsbeer is inderdaad officieel cute. :D
Op donderdag 30 juli 2020 16:27 schreef Guanabana het volgende:Houdt @:ijs_beer een beetje van ouder? En dan niet 40 jaar ouder, maar laten we zeggen bijvoorbeeld, iets van 5 jaar ouder?
pi_215336048
Opflikkeren deze rechtse puinhoop
pi_215336218
quote:
Ook het RIVM moet het met 20 miljoen euro minder doen, en de subsidieregeling voor onderzoek naar veelbelovende nieuwe zorgvormen wordt helemaal afgebouwd. Dat levert 36 miljoen op.
Gelukkig gaat Agema persoonlijk nieuwe vormen verzinnen.
pi_215336239
Waar dan op bezuinigen? Toch liever op bevolkingsonderzoeken en vaccinaties? Mij maakt het niet uit hoor.

Meer een reactie omdat iedereen bij alles begint te steigeren. Maar er zal toch iets moeten gebeuren.
pi_215336257
Dit kabinet... mijn hemel... :')
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_215336269
Lekker boeiend weer.
pi_215337529
De volk moet blijkbaar dommer en ook ongezond gaan leven. Volgens deze PVV ster.

Dit gaat straks veel geld opleveren voor de zorg. Tegelijk zal er straks minder goede zorg/verpleegster aan de werk.. (geen stage dus geen diploma)..

Preventie is altijd goedkoper dan laten gebeuren. Of is deze minister nogal niet goed bij hoofd. of ze pakken alleen de makkelijkste delen aan.
Al die ontdekkingsreizen door mensen, ze hebben nooit tegenhouden door domheid van mensen
pi_215337577
quote:
0s.gif Op maandag 21 oktober 2024 22:09 schreef Nebelwerfer het volgende:

[..]
De mensen zijn bereid om zichzelf op de slachtbank te leggen. Je merkt er op hele korte termijn weinig van. Op lange termijn kan je de politiek die het proberen recht te trekken de schuld geven.

Minder stages? Dat houdt in minder aanwas van zorg personeel waar we er te veel van hebben. Mag je over een jaar of 5 rondjes draaien in je eigen stront en niemand die je komt helpen.
pi_215337615
Ik schrik als ik zo’n lijst subsidies zie omdat we er zoveel meer hebben dan ik al vreesde. Het Voedingscentrum mag wat mij betreft gerust worden opgedoekt. Waarom is er een Trimbosinstituut als ook onderzoek aan universiteiten plaatsvindt? En geven we serieus nog steeds geld aan de Stichting Joods Maatschappelijk Werk? Kan zo’n stichting niet door de eigen kring worden bekostigd als een vorm van liefdadigheid? Kunnen transvrouwen niet hun eigen borstprotheses betalen?

Waarom Nederlanders zo blij zijn met het subsidiecircus is me sowieso een raadsel. Die subsidies moeten ergens van worden betaald. Bovendien wordt er zoveel geld verspild aan overhead en inefficiëntie.

Geef mij een lijst subsidies en ik bespaar met gemak meer. Afuera!
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_215337631
Goed nieuws. Dat geld kan mooi naar de werkenden
pi_215337646
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2024 07:05 schreef Jahr00n het volgende:
Goed nieuws. Dat geld kan mooi naar de werkenden
En wat dacht je van de kerntaken, zoals de politiemacht? Ik denk dat Joodse mensen daar nu meer aan hebben dan aan het subsidiëren van een stichting.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  dinsdag 22 oktober 2024 @ 07:15:29 #14
335133 MichaelScott
fulltime CEO//parttime fluffer
pi_215337666
quote:

[..]
Dat doen de zorginstellingen al voor honderden miljoenen, is weer een ander potje voor.

quote:
Daardoor kan er 30 miljoen euro extra worden uitgetrokken voor het verbeteren van de beschikbaarheid van geneesmiddelen. Ook komt er 3 miljoen euro om beter te controleren op illegale vapes (elektrische sigaretten).
Positief nieuws, kan hopelijk wat popcornlongetjes voorkomen bij de jeugd.

[ Bericht 7% gewijzigd door MichaelScott op 22-10-2024 07:20:44 ]
Op zaterdag 8 februari 2014 23:39 schreef Slaapscheet het volgende:
Oke, MichaelScott, je bent geweldig. :D
pi_215337725
Prioriteiten op orde hebben.

Goed werk, Agema w/
  dinsdag 22 oktober 2024 @ 07:40:34 #16
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_215337750
Lekker slim om studeren in de zorg onaantrekkelijker te maken voor wat grijpstuivers.
pi_215337794
Minder minder minder... zorg.
Allah Al Watan Al Malik
  dinsdag 22 oktober 2024 @ 07:49:26 #18
338319 ZarB
Piña colada
pi_215337795
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 oktober 2024 07:00 schreef Claudia_x het volgende:
Ik schrik als ik zo’n lijst subsidies zie omdat we er zoveel meer hebben dan ik al vreesde. Het Voedingscentrum mag wat mij betreft gerust worden opgedoekt. Waarom is er een Trimbosinstituut als ook onderzoek aan universiteiten plaatsvindt? En geven we serieus nog steeds geld aan de Stichting Joods Maatschappelijk Werk? Kan zo’n stichting niet door de eigen kring worden bekostigd als een vorm van liefdadigheid? Kunnen transvrouwen niet hun eigen borstprotheses betalen?

Waarom Nederlanders zo blij zijn met het subsidiecircus is me sowieso een raadsel. Die subsidies moeten ergens van worden betaald. Bovendien wordt er zoveel geld verspild aan overhead en inefficiëntie.

Gelijk steigeren en verontwaardigd doen want pvv stemmMmmUursss is natuurlijk lekkerder. Zonder ook maar enig moment te bedenken wat het nou eigenlijk inhoudelijk betekent.
Just skip all the layers and go straight to the crazy!
pi_215337954
quote:
En geven we serieus nog steeds geld aan de Stichting Joods Maatschappelijk Werk? Kan zo’n stichting niet door de eigen kring worden bekostigd als een vorm van liefdadigheid?

Doe dan gelijk alles met een religieus achtergrond.
quote:
Kunnen transvrouwen niet hun eigen borstprotheses betalen?
Mee eens. Dat iemand zichzelf wil ombouwen is een eigen keuze. Net als borstvergrotingen of het blonderen van je haar.
Yo tengo, tú tienes, Él/Ella tiene
  dinsdag 22 oktober 2024 @ 08:27:07 #20
338319 ZarB
Piña colada
pi_215338007
Wat betreft zorgstages: die draaien 9 van de 10 keer uit op onbetaalde en onbevoegde krachten die alleen op een groep of aan het bed staan want personeelstekort. Daar leert niemand dus van. Minder zorgstages = minder uitbuiting en minder gevaar op de werkvloer. Als je goede zorgmedewerkers wil moet je alleen nog maar duale opleidingen aanbieden. Vanaf jaar 1 gelijk 4 dagen werken (in de sterkte) en 1 dag opleiding. Daar leert een student ook het meest van, hij krijgt een fatsoenlijk salaris en het biedt continuiteit op de werkvloer.
  dinsdag 22 oktober 2024 @ 08:28:15 #21
338319 ZarB
Piña colada
pi_215338023
Tijdens mijn 2e studie kwam ik tijdens mijn master studenten tegen die nog nooit een zorgvrager van dichtbij hadden gezien. Wel 3 jaar theorie stampen en in het 4e jaar een half jaar stage. Dan ben je sowieso niet voorbereid op het werkende leven.
pi_215338141
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2024 06:18 schreef Captain_Ghost het volgende:
De volk moet blijkbaar dommer en ook ongezond gaan leven. Volgens deze PVV ster.

Dit gaat straks veel geld opleveren voor de zorg. Tegelijk zal er straks minder goede zorg/verpleegster aan de werk.. (geen stage dus geen diploma)..

Preventie is altijd goedkoper dan laten gebeuren. Of is deze minister nogal niet goed bij hoofd. of ze pakken alleen de makkelijkste delen aan.
De werk, de volk. :')
Dom leven gaat jou al prima af zonder hulp.
  dinsdag 22 oktober 2024 @ 08:59:36 #23
313769 ieniminimuis
Zo gek als een muis
pi_215338156
quote:

[..]
Ah ze gaat ChatGPT wat vragen
Trotste mama van Ambar
Het officiële liefje van @Monitor O+
  dinsdag 22 oktober 2024 @ 09:13:54 #24
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_215338228
quote:

Ik denk dat je niet wilt weten hoeveel subsidies in Nederland gewoon geld weggooien is, zonder enige vorm van controle waar het geld eigenlijk aan besteed wordt.
pi_215338279
Wat een kneuzenkabinet weer. :')

Maar goed, in de ogen van de PVV'ert is dit natuurlijk geen probleem zolang die duivelse asielzoekerts het leven maar zuur gemaakt kan worden. _O-
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')