Dit is allang niet meer zoquote:Op zaterdag 29 november 2025 12:32 schreef Zoddie het volgende:
Meanwhile in Valencia...
Bekijk deze YouTube-video
Ja dat weet ik want ik was er dit jaar bij. Palau was uitgestorven. Dus niets meanwhilequote:Op zaterdag 29 november 2025 14:03 schreef Zoddie het volgende:
[..]
De video is van 2024.
Ik weet dat ze dit jaar flink strenger zijn geworden, maar toch.
Dat illegale vuurwerk ligt nu in bergingen van flatgebouwen.quote:Op zaterdag 15 november 2025 20:36 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
[..]
Als je komt te overlijden van een ontploffing, dan was het geen vuurwerk maar een explosief. En als je met explosieven speelt en het gaat fout dan is dat eigen schuld dikke bult.
Laten we ook echt ophouden met doen alsof dit soort incidenten iets te maken hebben met die sympatieke kleurtjes in de lucht. Dit zijn gewoon mensen die een misdrijf aan het plegen zijn en ingehaald worden door hun eigen domheid.
Kut voor zijn nabestaanden, dat wel.
En het zijn toch geen handgranaten, dus waar doen ze moeilijk over? Bij serieuze verwondingen hebben ze een heel trauma-team bij zich, dus gooi er maar lekker op los!quote:Op zaterdag 29 november 2025 07:33 schreef Twiitch het volgende:
Ik ben nu al benieuwd naar de smoesjes die volgend jaar komen wanneer dit nutteloze totaalverbod geen kut veranderd aan de situatie op straat. De verongelijkte gezichten wanneer hulpverleners nog steeds bekogeld worden met zwaar vuurwerk, er was toch een verbod!?!?
Die waren er gisteren ook bij de wedstrijd van Ajax. Ging desondanks een klein beetje mis.quote:Op zondag 30 november 2025 11:41 schreef Den_Haag het volgende:
Speciaal getrainde speurhonden en teams met agenten om een paar vuurpijlen in beslag te nemen.
Niet de schuld van de honden.quote:Op maandag 1 december 2025 11:30 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Die waren er gisteren ook bij de wedstrijd van Ajax. Ging desondanks een klein beetje mis.
https://www.ad.nl/voetbal(...)nengekomen~a0c2668e/quote:Ajax-fans hebben met grof geweld een deur van een nooduitgang in de Johan Cruijff Arena geforceerd om hooligans zonder kaartje én met vuurwerk het stadion binnen te laten. Dat vertelt directeur Menno
Jongen (14) loopt 'flink letsel' op aan gezicht en been bij vuurwerkincidentquote:Op vrijdag 28 november 2025 13:03 schreef Wereldgozer het volgende:
https://www.ad.nl/112-nie(...)foute-boel~a35075f4/
Appie worden @:zipportal
Misschien kunnen we het extra driedubbel verbieden want wat hij hier deed was al dubbel verboden.quote:Op dinsdag 2 december 2025 21:52 schreef Zipportal het volgende:
[..]
Jongen (14) loopt 'flink letsel' op aan gezicht en been bij vuurwerkincident
https://www.nu.nl/binnenl(...)uurwerkincident.html
Bom, bommeronie in een buisje.
Dit dus de ongelukken werden al voor 90% veroorzaakt door illegaal vuurwerk.quote:Op zaterdag 29 november 2025 07:33 schreef Twiitch het volgende:
Ik ben nu al benieuwd naar de smoesjes die volgend jaar komen wanneer dit nutteloze totaalverbod geen kut veranderd aan de situatie op straat. De verongelijkte gezichten wanneer hulpverleners nog steeds bekogeld worden met zwaar vuurwerk, er was toch een verbod!?!?
En het uitgaansgeweld en rellen v politie en andere overlast opeens x60 omdat iedereen zich stierlijk verveeld en geen idee heeft wat te doen rond middernacht.quote:Op woensdag 3 december 2025 09:29 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Dit dus de ongelukken werden al voor 90% veroorzaakt door illegaal vuurwerk.
En het handhaaf argument gaat ook nergens over want er wordt altijd al vanaf de herfstvakantie afgestoken maar de politie is nergens te zien.
Zoals eerder gezegd honden veroorzaken een factor 40 meer doden en ongevallen.
De politie heeft een steeds nijpender personeelstekort, dus dat "beter te handhaven" argument slaat nergens op.quote:Op woensdag 3 december 2025 09:29 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Dit dus de ongelukken werden al voor 90% veroorzaakt door illegaal vuurwerk.
En het handhaaf argument gaat ook nergens over want er wordt altijd al vanaf de herfstvakantie afgestoken maar de politie is nergens te zien.
Zoals eerder gezegd honden veroorzaken een factor 40 meer doden en ongevallen.
Hetzelfde als die gasten die defund the police roepen. Totdat ze ze zelf nodig hebben en dan lopen te krijsen dat het zolang duurt voordat ze geholpen worden.quote:Op woensdag 3 december 2025 13:17 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
De politie heeft een steeds nijpender personeelstekort, dus dat "beter te handhaven" argument slaat nergens op.
Dat lijken mensen zich niet te beseffen, en dan vooral de zure groep mensen die simpelweg vuurwerk vervelend vinden en op dit soort gelegenheidsargumenten duiken omdat het in hun straatje past.
Nu is het vuurwerk, straks is het iets wat ze zelf leuk vinden. "Tja, sorry. Makkelijker te handhaven als we het gewoon helemaal niet meer doen/verbieden"
Dat een verbod niet te handhaven is is toch geen reden om juist wel herrie te maken in verstedelijkte gebieden.quote:Op woensdag 3 december 2025 13:17 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
De politie heeft een steeds nijpender personeelstekort, dus dat "beter te handhaven" argument slaat nergens op.
Dat lijken mensen zich niet te beseffen, en dan vooral de zure groep mensen die simpelweg vuurwerk vervelend vinden en op dit soort gelegenheidsargumenten duiken omdat het in hun straatje past.
Nu is het vuurwerk, straks is het iets wat ze zelf leuk vinden. "Tja, sorry. Makkelijker te handhaven als we het gewoon helemaal niet meer doen/verbieden"
Jij bent van mening dat het herrie is. Ik nietquote:Op woensdag 3 december 2025 14:04 schreef torentje het volgende:
[..]
Dat een verbod niet te handhaven is is toch geen reden om juist wel herrie te maken in verstedelijkte gebieden.
Dan heeft men toch een behoorlijk mankement aan de bovenkamer?
Meer repressie. Zolang IK maar mijn zin krijg.quote:Op zaterdag 29 november 2025 07:33 schreef Twiitch het volgende:
Maar dan ga je dus voor de kick en kijk je hoever je kunt gaan zonder ledematen te verliezen.quote:Op zaterdag 29 november 2025 00:04 schreef Stoorzendert het volgende:
[..]
Dat laatste doen we ookLaatst zelfs naar Engeland geweest naar een groot vuurwerkfestival. Daar knallen ze tot 12"
En geheel op muziek geschoten
Maar toch kan dat niet tippen aan dat potje / doosje wat je hier zelf aan mag steken
Dus handgranaten legaal maken?quote:Op woensdag 3 december 2025 16:09 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Meer repressie. Zolang IK maar mijn zin krijg.
Wat een onzinquote:Op woensdag 3 december 2025 20:52 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Dus handgranaten legaal maken?
Ik zorg er altijd voor dat ik er geen in mijn nek kan krijgen. Ik woon ook in een flatgebouw, waar ze ook vuurwerk van het balkon gooien.quote:
Ik snap echt geen niets van wat je nu wil zeggen, sorry.quote:Op woensdag 3 december 2025 22:10 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Ik zorg er altijd voor dat ik er geen in mijn nek kan krijgen. Ik woon ook in een flatgebouw, waar ze ook vuurwerk van het balkon gooien.
Ben je dan voor helemaal geen regels, of moet het nog wel veilig zijn voor onschuldige voorbijgangers?
Zie de zielige tweets van de politie. Dat gaan ze dus wel doen.quote:Op woensdag 3 december 2025 20:07 schreef Qarrad het volgende:
Ik denk dat het vooral een handig handvat gaat zijn om eerder in te grijpen bij kutgedrag en dat bij normaal gebruik van vuurwerk rond de jaarwisseling echt niet ingegrepen gaat worden. Dat zou wel heel achterlijk zijn ook, om kostbare mankracht te verspillen aan correct gebruik van siervuurwerk terwijl roedels rotjongens de binnenstad opblazen met de hulpdiensten erbij.
We gaan het zien.
Dat was een professioneel geschoten show. Of wat bedoel je?quote:Op woensdag 3 december 2025 20:37 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Maar dan ga je dus voor de kick en kijk je hoever je kunt gaan zonder ledematen te verliezen.
Waar kan je nu handgranaten kopen dan?quote:Op woensdag 3 december 2025 20:52 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Dus handgranaten legaal maken?
Ik herinner mij nog steeds de video waar zwaar illegaal vuurwerk werd afgestoken. Als in super duidelijk en een groep agenten stond erbij dn keek ernaar.quote:Op woensdag 3 december 2025 20:07 schreef Qarrad het volgende:
Ik denk dat het vooral een handig handvat gaat zijn om eerder in te grijpen bij kutgedrag en dat bij normaal gebruik van vuurwerk rond de jaarwisseling echt niet ingegrepen gaat worden. Dat zou wel heel achterlijk zijn ook, om kostbare mankracht te verspillen aan correct gebruik van siervuurwerk terwijl roedels rotjongens de binnenstad opblazen met de hulpdiensten erbij.
We gaan het zien.
Ik zie geen zielige tweetsquote:Op woensdag 3 december 2025 23:08 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Zie de zielige tweets van de politie. Dat gaan ze dus wel doen.
Langdurig blootstellen aan geluidsoverlast is schadelijk voor de gezondheid van mens en dier.quote:Op woensdag 3 december 2025 15:12 schreef OxygeneFRL het volgende:
[..]
Jij bent van mening dat het herrie is. Ik niet
De geluidsoverlast door vuurwerk is ook wel wat vaker dan een uurtje per jaar. Dat weet jij zelf ook wel als je eerlijk bent.quote:Op donderdag 4 december 2025 08:37 schreef Den_Haag het volgende:
Dat gaat op voor blootstelling over langere periodes. Niet over 1 nacht.
Jij weet ook wel dat vuurwerk niet een ecosysteem ontwricht.quote:Op donderdag 4 december 2025 08:46 schreef torentje het volgende:
[..]
De geluidsoverlast door vuurwerk is ook wel wat vaker dan een uurtje per jaar. Dat weet jij zelf ook wel als je eerlijk bent.
We praten over 1 uur op 365 dagenquote:Op donderdag 4 december 2025 08:32 schreef torentje het volgende:
[..]
Langdurig blootstellen aan geluidsoverlast is schadelijk voor de gezondheid van mens en dier.
Het verstoort niet alleen de nachtrust en verhoogt het risico op hart- en vaatziekten bij mensen, maar het tast ook het natuurlijke gedrag en de communicatie van dieren aan.
Geluid fungeert zo als een onzichtbare vervuiler die stress veroorzaakt, concentratie ondermijnt en ecosystemen ontwricht.
Daarom wordt geluidsoverlast steeds vaker erkend als een serieuze bedreiging voor welzijn en leefomgeving.
Langdurig betekend niet 1 knal per week vanaf oktoberquote:Op donderdag 4 december 2025 08:46 schreef torentje het volgende:
[..]
De geluidsoverlast door vuurwerk is ook wel wat vaker dan een uurtje per jaar. Dat weet jij zelf ook wel als je eerlijk bent.
Vraag maar eens aan mensen met PTSS naar hun welbevinden na slechts zogenaamd een knal per jaar. Voor hen is die ene knal geen onschuldig geluid, maar een herbeleving van angst en trauma.quote:Op donderdag 4 december 2025 09:13 schreef OxygeneFRL het volgende:
[..]
Langdurig betekend niet 1 knal per week vanaf oktober
als je dan toch probeert stoer te doen met feiten, doe dan wat meer je best
Gehoorschade is wat anders dan paniekaanvallenquote:Op donderdag 4 december 2025 09:26 schreef torentje het volgende:
[..]
Vraag maar eens aan mensen met PTSS naar hun welbevinden na slechts zogenaamd een knal per jaar. Voor hen is die ene knal geen onschuldig geluid, maar een herbeleving van angst en trauma.
Het lichaam reageert alsof het opnieuw in gevaar verkeert, met hartslag, ademhaling en paniek die alle controle overnemen.
En de omgeving die het als ‘maar één keer’ beschouwt, vergeet dat voor de getroffene die ene keer een hele wereld kan ontwrichten.
Krijg ff heel gauw de teringquote:Op donderdag 4 december 2025 08:32 schreef torentje het volgende:
[..]
Langdurig blootstellen aan geluidsoverlast is schadelijk voor de gezondheid van mens en dier.
Het verstoort niet alleen de nachtrust en verhoogt het risico op hart- en vaatziekten bij mensen, maar het tast ook het natuurlijke gedrag en de communicatie van dieren aan.
Geluid fungeert zo als een onzichtbare vervuiler die stress veroorzaakt, concentratie ondermijnt en ecosystemen ontwricht.
Daarom wordt geluidsoverlast steeds vaker erkend als een serieuze bedreiging voor welzijn en leefomgeving.
Ik hoop dat jij spoedig de verkeerde tegenkomt omdat jij geen rekening wil houden met zieken.quote:Op donderdag 4 december 2025 10:07 schreef OxygeneFRL het volgende:
[..]
Gehoorschade is wat anders dan paniekaanvallen
Je posts worden steeds onsamenhangender
P.S. Als ik ook al rekening moet houden met mensen die PTSS hebben....
Met andere woorden: daar heb ik schijt aan
En dit is dus het probleem en niet alleen met vuurwerk. Je kan niet verwachten dat 1 miljoen zich aanpast voor 10 man.quote:Op donderdag 4 december 2025 09:26 schreef torentje het volgende:
[..]
Vraag maar eens aan mensen met PTSS naar hun welbevinden na slechts zogenaamd een knal per jaar. Voor hen is die ene knal geen onschuldig geluid, maar een herbeleving van angst en trauma.
Het lichaam reageert alsof het opnieuw in gevaar verkeert, met hartslag, ademhaling en paniek die alle controle overnemen.
En de omgeving die het als ‘maar één keer’ beschouwt, vergeet dat voor de getroffene die ene keer een hele wereld kan ontwrichten.
Het zijn wel meer dan 10 mensen die PTSS hebben. Daarbij als je sociaal bent houd je automatisch rekening met zieken. Dan hoef dat niet gevraagd te worden.quote:Op donderdag 4 december 2025 10:53 schreef Friday12 het volgende:
[..]
En dit is dus het probleem en niet alleen met vuurwerk. Je kan niet verwachten dat 1 miljoen zich aanpast voor 10 man.
Is dit een bedreiging?quote:Op donderdag 4 december 2025 10:28 schreef torentje het volgende:
[..]
Ik hoop dat jij spoedig de verkeerde tegenkomt omdat jij geen rekening wil houden met zieken.
Mensen met PTSS hebben wel een groter probleem dan alleen vuurwerk.quote:Op donderdag 4 december 2025 09:26 schreef torentje het volgende:
[..]
Slaande deuren ook verbiedenquote:Op donderdag 4 december 2025 11:04 schreef Gizmogirl28 het volgende:
[..]
Mensen met PTSS hebben wel een groter probleem dan alleen vuurwerk.
Dan kan je de hele maatschappij wel stil zetten.
Is natuurlijk geen bedreiging maar een hoop.quote:Op donderdag 4 december 2025 11:03 schreef OxygeneFRL het volgende:
[..]
Is dit een bedreiging?
Overigens: ziek ben je als je een virale of bacteriele infectie hebt
Als je een kronkel in je hoofd hebt ben je niet ziek. Ben je gewoon zwak en daar hoeft de rest van de samenleving echt niet altijd rekening mee te houden.
Ja en knallende brommers, claxons, schreeuwende kinderen, dingen die vallen, in de supermarkt kratten die op elkaar geklapt worden en ga zo maar door.quote:
Er wordt niet voor niets exposure therapy gedaan. Als iemand bang is om te autorijden dan moet dat ook samen met een psycholoog weer opgebouwd worden. Heel Nederland hoeft niet rekening te houden met jan en alleman met PTSS. Kom op zeg.quote:Op donderdag 4 december 2025 09:26 schreef torentje het volgende:
[..]
Dat laatste klopt idd. Kunnen het algemene leven waaronder vertier ende vermaeck immers niet geheel aanpassen naar 'bepaalde individuen' die ergens om buiten de boot vallen, hoe triest soms ook!quote:Op donderdag 4 december 2025 11:03 schreef OxygeneFRL het volgende:
[..]
Is dit een bedreiging?
Overigens: ziek ben je als je een virale of bacteriele infectie hebt
Als je een kronkel in je hoofd hebt ben je niet ziek. Ben je gewoon zwak en daar hoeft de rest van de samenleving echt niet altijd rekening mee te houden.
Iedereen kan toch wel rekening houden met zieken? Of is dat teveel gevraagd? Men verplicht de rokers toch ook om te stoppen met goedkoop roken omdat medemensen daar ziek van zouden kunnen worden?quote:Op donderdag 4 december 2025 11:15 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Er wordt niet voor niets exposure therapy gedaan. Als iemand bang is om te autorijden dan moet dat ook samen met een psycholoog weer opgebouwd worden. Heel Nederland hoeft niet rekening te houden met jan en alleman met PTSS. Kom op zeg.
Knallende brommers. Dat doet mij denken aan die oude Thomos die ik ooit met een maatje van mij gekocht had toen ik een jaar of vijftien was.quote:Op donderdag 4 december 2025 11:15 schreef Gizmogirl28 het volgende:
[..]
Ja en knallende brommers, claxons, schreeuwende kinderen, dingen die vallen, in de supermarkt kratten die op elkaar geklapt worden en ga zo maar door.
Ik kan niet tegen hard geluid vanwege een oor aandoening, ik weet dat overal hard geluid is wat beangstigend binnen kan komen. Maar ik ben niet tegen vuurwerk, ik steek gewoon een sierpotje aan met oud en nieuw. Ik wil niet dat mensen hun plezier aan de kant zetten voor mij.
Als ik er erg last van heb doe ik doppen in mijn oren om ze rust te geven.
Je snapt mijn punt toch welquote:Op donderdag 4 december 2025 11:02 schreef torentje het volgende:
[..]
Het zijn wel meer dan 10 mensen die PTSS hebben. Daarbij als je sociaal bent houd je automatisch rekening met zieken. Dan hoef dat niet gevraagd te worden.
quote:Op donderdag 4 december 2025 11:31 schreef Since2003 het volgende:
[..]
Knallende brommers. Dat doet mij denken aan die oude Thomos die ik ooit met een maatje van mij gekocht had toen ik een jaar of vijftien was.
Die had een choke. En als je die indrukte tijdens het rijden, dan klapte de uitlaat. Dat vonden we leuk. We drukte die choke tijdens het rijden zo vaak in dat die damper er op een gegeven moment met een explosie uitschoot en onze Thomos ineens als een Harley klonk. 😎
Neequote:Op donderdag 4 december 2025 11:26 schreef torentje het volgende:
[..]
Iedereen kan toch wel rekening houden met zieken? Of is dat teveel gevraagd? Men verplicht de rokers toch ook om te stoppen met goedkoop roken omdat medemensen daar ziek van zouden kunnen worden?
Ziek worden is geen eigen keuze en de vuurwerkafstekers vertragen het genezingsproces. Dat is onwenselijk of niet soms?quote:Op donderdag 4 december 2025 13:06 schreef OxygeneFRL het volgende:
[..]
Nee
Ik stel voor dat "zieken" zich maar lekker aanpassen. "zieken" zijn de uitzonderingen.
Het kan me echt geen reet boeien. Sorry geen sorry.quote:Op donderdag 4 december 2025 13:20 schreef torentje het volgende:
[..]
Ziek worden is geen eigen keuze en de vuurwerkafstekers vertragen het genezingsproces. Dat is onwenselijk of niet soms?
Maar wat als die zieke nu een vuurwerkliefhebber is en dat juist rustgevend is en het herstel bevorderd voor deze persoon? Laten we die dan maar gewoon buiten de boot vallen?quote:Op donderdag 4 december 2025 13:20 schreef torentje het volgende:
[..]
Ziek worden is geen eigen keuze en de vuurwerkafstekers vertragen het genezingsproces. Dat is onwenselijk of niet soms?
Dan richten we voor die enkeling toch een lawaaiige kamer in, waar buiten niets te horen is van het lawaai.quote:Op donderdag 4 december 2025 13:48 schreef Stoorzendert het volgende:
[..]
Maar wat als die zieke nu een vuurwerkliefhebber is en dat juist rustgevend is en het herstel bevorderd voor deze persoon? Laten we die dan maar gewoon buiten de boot vallen?
Ga jij dat verzorgen? als woorvoerder voor alle ziekenquote:Op donderdag 4 december 2025 13:56 schreef torentje het volgende:
[..]
Dan richten we voor die enkeling toch een lawaaiige kamer in, waar buiten niets te horen is van het lawaai.
Jij bent hier de enkeling grapjas.quote:Op donderdag 4 december 2025 13:56 schreef torentje het volgende:
[..]
Dan richten we voor die enkeling toch een lawaaiige kamer in, waar buiten niets te horen is van het lawaai.
Jij mag eerst eens leren lezen, want het gaat niet over mij maar over iemand die ziek zou zijn door het gebrek aan lawaai.quote:Op donderdag 4 december 2025 13:59 schreef Since2003 het volgende:
[..]
Jij bent hier de enkeling grapjas.
Ik heb het dan over je algemene standpunt in deze kwestie. Stond misschien wat flauwer geschreven dan ik bedoeld had waarvoor excuses.quote:Op donderdag 4 december 2025 14:10 schreef torentje het volgende:
[..]
Jij mag eerst eens leren lezen, want het gaat niet over mij maar over iemand die ziek zou zijn door het gebrek aan lawaai.
Dan bied ik mijn excuses aan dat ik aan jouw leesvaardigheid twijfelde, want dat was niet terecht.quote:Op donderdag 4 december 2025 14:25 schreef Since2003 het volgende:
[..]
Ik heb het dan over je algemene standpunt in deze kwestie. Stond misschien wat flauwer geschreven dan ik bedoeld had waarvoor excuses.
allemaal illegale knallen, waar 0 handhaving op isquote:Op zondag 7 december 2025 14:33 schreef Opnaarutrecht het volgende:
Het Nederlandse volk kan niet normaal met vuurwerk omgaan, dus het verbod is de enige oplossing. In Den Haag is er al weken geknal.
Bekijk deze YouTube-video zegt genoegquote:Op zondag 7 december 2025 15:26 schreef mschol het volgende:
[..]
allemaal illegale knallen, waar 0 handhaving op is
zodra ze tot actie worden opgeroepen is het "booeeehhh is moeilik, gewoon alles verbieden"
Vroeger als puber moest ik nog oppassen met LEGAAL vuurwerk op Illegale tijden.quote:Op zondag 7 december 2025 15:26 schreef mschol het volgende:
[..]
allemaal illegale knallen, waar 0 handhaving op is
zodra ze tot actie worden opgeroepen is het "booeeehhh is moeilik, gewoon alles verbieden"
De een na de ander rijdt al sinds de herfstvakantie naar België.quote:Op zondag 7 december 2025 14:33 schreef Opnaarutrecht het volgende:
Het Nederlandse volk kan niet normaal met vuurwerk omgaan, dus het verbod is de enige oplossing. In Den Haag is er al weken geknal.
Ik hoor al weken in en rond de Bosjes van Pex geknal en dat is niet alleen als HBS voetbalt.quote:Op zondag 7 december 2025 15:35 schreef Haags het volgende:
[..]
De een na de ander rijdt al sinds de herfstvakantie naar België.
Dat is ook logisch.quote:Op zondag 7 december 2025 15:35 schreef Haags het volgende:
[..]
Dat is al royaal laat. Veel mensen gaan in februari alquote:Op zondag 7 december 2025 15:35 schreef Haags het volgende:
[..]
quote:Vuurwerkverkopers luiden noodklok door abrupte sluiting
Vuurwerkverkopers beleven gouden tijden in het laatste jaar dat er nog sierpotten mogen worden verkocht. Maar over hoe het abrupte einde van hun handel gecompenseerd gaat worden, is nog totaal geen duidelijkheid. Ook hebben ze nog geen idee wat ze moeten doen met vuurwerk dat niet wordt verkocht.
Vuurwerkverkopers gaan maandag in gesprek met staatssecretaris Thierry Aartsen (Openbaar Vervoer en Milieu) en eisen meer duidelijkheid. Vooral over de financiële afwikkeling bestaat nog veel onzekerheid. „Ik ben bang dat de compensatieregeling een fooi wordt’’, zegt de Amsterdamse vuurwerkhandelaar Tom Klarenbeek, die veertig jaar vuurwerk heeft verkocht, maar nu de zaak moet sluiten.
De ongeveer achthonderd verkopers en tien importeurs werden afgelopen april overvallen met een initiatiefwet waarin staat dat er vanaf 2026 een landelijk afsteekverbod geldt. Zij mogen het dan ook niet meer verkopen.
Veel ondernemers hebben over de vuurwerkverkoop tot nu toe niets te klagen dit jaar. Mensen bestellen online eerder en meer dan in 2024. Maar de onrust is groot over hoe het verder moet als ondernemers de deuren op 31 december definitief achter zich dicht doen, ziet voorzitter Leo Groeneveld van Belangenvereniging Pyrotechniek Nederland.
https://www.ad.nl/binnenl(...)fooi-wordt~ab4fa915/
Ik doel op de gezinnen. Van wat ik hoor om mij heen. De echte fanaten gaan inderdaad niet pas in oktober.quote:Op zondag 7 december 2025 17:08 schreef OxygeneFRL het volgende:
[..]
Dat is al royaal laat. Veel mensen gaan in februari al
Ik ben tegen een vuurwerkverbod maar de vuurwerk handelaars moeten niet zeuren.quote:
Als vuurwerkverkopers dit niet zagen aankomen zijn het waardeloze ondernemers.quote:
Veel er van hebben recent nog geïnvesteerd in opslag en dat hebben ze er nog niet uit.quote:Op maandag 8 december 2025 13:35 schreef Caland het volgende:
[..]
Als vuurwerkverkopers dit niet zagen aankomen zijn het waardeloze ondernemers.
Dat is dan een behoorlijk domme ondernemerskeuze.quote:Op maandag 8 december 2025 13:38 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Veel er van hebben recent nog geïnvesteerd in opslag en dat hebben ze er nog niet uit.
quote:Vogels wekenlang van slag door vuurwerk
ARNHEM - Het is het laatste jaar dat vuurwerk mag worden afgestoken in Nederland en daar zijn niet alleen veel mensen blij mee. Voor veel vogels is de jaarwisseling een heftige aangelegenheid. Ze raken door alle kabaal en felle flitsen volledig van slag. Boswachter Maurits de Groot kwam voor de belangen van vogels op in de jaarlijkse campagne #waardoejijhetvoor? van de gemeente Arnhem.
"Veel vogels komen naar Nederland om hier te overwinteren of om uit te rusten voor een langere reis. Het afsteken van vuurwerk kan die rust heftig verstoren", vertelt De Groot. Vuurwerk brengt veel hard geluid en felle lichtflitsen met zich mee.
De Groot zegt dat dit voor mensen vaak al even schrikken is, maar dat het dieren helemaal van streek kan maken. "Dieren kunnen veel hebben, maar alleen als ze de kans krijgen om te wennen aan prikkels."
Onverwacht kabaal
De jaarwisseling is voor vogels een reeks willekeurige explosies die zonder waarschuwing plaatsvinden en dat veroorzaakt paniek. Die paniek is goed zichtbaar op radarbeelden die rond middernacht worden gemaakt.
Volgens de Vogelbescherming stijgt het aantal vogels in de lucht in de eerste minuten na twaalf uur explosief, een teken dat ze massaal opvliegen. Ganzen, eenden, meeuwen en steltlopers, die normaal rustig rusten op weilanden, plassen en kustgebieden, schieten in blinde vlucht de lucht in zodra het vuurwerk losbarst.
https://vimeo.com/887618127?fl=pl&fe=cm
Elke calorie telt
Die plotselinge schrikreactie heeft ernstige gevolgen. Vogels leven in de winter op een krap energieschema en elke calorie telt. De energie die zij midden in de nacht verbruiken door tientallen minuten in paniek rond te vliegen is energie die ze eigenlijk nodig hebben om warm te blijven en de rest van de winter door te komen.
De paniekvlucht brengt bovendien fysieke risico’s met zich mee. Vogels die in het donker geen overzicht hebben, botsen geregeld tegen bomen, gebouwen, verkeersborden of hoogspanningskabels.
#waardoejijhetvoor?
De campagne #waardoejijhetvoor? komt op een interessant moment. In Arnhem is namelijk al twee jaar sprake van een algeheel vuurwerkverbod. De jaarwisseling wordt in plaats daarvan gevierd met een vuurwerkshow.
Toch is het volgens wethouder Eva van Esch nog steeds nodig om mensen die zich niet aan het verbod houden bewust te maken van de schade die vuurwerk aanricht. "Dieren kunnen niet kiezen voor een rustige jaarwisseling; voor wilde dieren is het zelfs van levensbelang. Als gemeente willen we duidelijk maken waar we voor staan, uitleggen waarom het verbod er is en inwoners steunen die bewust kiezen voor een veilige en rustige jaarwisseling."
https://www.gld.nl/nieuws(...)n-slag-door-vuurwerk
quote:Hond Meghan zó in paniek door vuurwerk, dat ze haar nagels tot bloedens toe kapot krabt
Totale paniek. Dat is wat de hond Meghan moet hebben gevoeld toen donderdagavond vuurwerk werd afgestoken in de straat. Het dier was even alleen toen het geknal begon. Bij thuiskomst trof eigenaresse Margot (66) uit Elst een totale ravage aan. "Overal zat bloed." Meghan is niet de enige hond die zo heftig reageert op vuurwerk, zegt een deskundige. "Voor honden kan het voelen alsof er plotseling oorlog uitbreekt."
Margot is er inmiddels wel aan gewend, vertelt ze aan RTL Nieuws. Elke avond, rond 22.30 uur begint het geknal. "Meghan is snel bang. Als er vuurwerk wordt afgestoken begint ze hevig te bibberen. Dan stel ik haar gerust en kroel ik haar, en dan gaat het wel weer."
Maar deze keer begon het vuurwerk volgens de vrouw uit Elst 'eerder dan normaal' en was er even niemand thuis om bordercollie Meghan te troosten. "We zijn zo veel mogelijk bij haar, maar natuurlijk moet je wel eens de deur uit. En ze kan normaal gesproken ook gewoon een poosje alleen zijn. Maar toen ik rond 22.15 uur thuis kwam, schrok ik gigantisch."
'Uit paniek willen vluchten'
Meghan leek een uitweg te hebben willen zoeken voor het harde geluid, zegt haar eigenaresse. "Overal zat bloed", vertelt Margot. "Ze is waarschijnlijk zo in paniek geweest dat ze heeft willen vluchten. Ze is tegen de deur gesprongen en naast de deurpost gaan krabben. Ze heeft de gipsen muur met haar nagels kapotgemaakt, tot bloedens toe."
De foto's die Margot maakte, liegen er niet om. De deur zit onder de bloedvegen en ook op de grond ligt bloed van Meghan. "De nagels van haar voorpoten waren helemaal afgesleten, en ook in haar voetzooltje zat een scheur die bloedde." Margot kalmeerde haar hond, die nog heel onrustig rondliep. "Ze was blij dat ik er was."
"Ik kan me niet voorstellen dat Meghan van iets anders is geschrokken dan vuurwerk, gezien het vrijwel elke avond gebeurt", zegt Margot. "De buren vertelden dat er weer vuurwerk was afgestoken. Ik heb er zelf ook al vaker melding van gemaakt bij de gemeente."
De gemeente bevestigt aan RTL Nieuws dat er sprake is van vuurwerkoverlast in Elst, en dat er om die reden onder meer wordt gesurveilleerd door politie en boa's, ook in de straat van Margot.
Hondengedragsdeskundige Maartje Horvers van de Hondencampus bevestigt dat dit een reactie van angstige honden kan zijn op vuurwerk. "Absoluut. Vuurwerk kan heel dreigend zijn voor een hond. Zeker bordercollies, een gevoelig ras. Voor honden kan het voelen alsof er plotseling oorlog uitbreekt."
Extreem gedrag
Een hond raakt dan zo in paniek dat hij weg wil naar een veilige plek, legt Horvers uit. "In dit geval was een veilige plek niet bereikbaar. Dan kan dit soort extreem gedrag ontstaan om weg te komen uit een situatie, zelfs gedrag dat je normaal nooit ziet. Dit toont wel hoeveel impact de gebeurtenis heeft gehad op de hond."
Volgens de gedragsdeskundige zijn er ontzettend veel honden die volledig in overstuur raken door vuurwerk. "Veel eigenaren komen bij mij met dezelfde problemen. Sommige honden raken zelfs al in paniek bij het ruiken van vuurwerk of het zien van lichtflitsen."
De vuurwerktrainingen die Horvers geeft, zitten dan ook steevast vol. Eigenaren leren daar de signalen van de hond te herkennen. En de hond wordt met vuurwerkgeluiden en licht getraind. Echt vuurwerk wordt niet gebruikt in Horvers training.
"Je ziet dat de vraag in november en december heel hoog wordt, maar dan ben je al hondeneigenaar al te laat. Je moet maanden vooraf beginnen met training om je op tijd voor te bereiden op de decembermaand. Nu zijn er alleen nog alternatieven zoals medicatie, of bijvoorbeeld naar een plek gaan waar geen vuurwerk wordt afgestoken."
Feestdagen op een plek zonder vuurwerk
Ook Margot heeft met Meghan een vuurwerktraining gedaan, dat heeft ook wel geholpen. "Maar toen stak iemand bij haar in de buurt vuurwerk af en waren we weer terug bij af. Ik gebruik nu een middeltje zodat ze rustig wordt. En de feestdagen besteden wij in een andere omgeving, zonder vuurwerk."
Vanaf volgend jaar geldt een algeheel vuurwerkverbod in Nederland. Margot denkt dat 'vuurwerk daarmee uitsterft'. "En ik hoop dat ook echt, ondanks dat het nu natuurlijk ook wordt afgestoken terwijl het nog niet mag. Het is niet alleen mijn hond, maar heel veel dieren zijn angstig. Ik ben heel boos geweest, maar nu kan ik niet meer doen dan afwachten en Meghan geruststellen."
https://www.rtl.nl/nieuws(...)t-ze-haar-nagels-tot
En een verbod gaat dit soort uitwassen niet voorkomen.quote:Op maandag 8 december 2025 13:59 schreef Nattekat het volgende:
Dan heb je de opvoeding van zo'n dier ook wel echt finaal verneukt hoor, mijn god
Een verbod gaat helemaal niks voorkomen, maar je kan er donder op zeggen dat al die jankstralen het niet ongedaan gaan maken.quote:Op maandag 8 december 2025 14:35 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
En een verbod gaat dit soort uitwassen niet voorkomen.
Een verbod is eigenlijk ook nooit een garantie op het volledig voorkomen van iets; ook nooit het doel trouwens.quote:Op maandag 8 december 2025 14:35 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
En een verbod gaat dit soort uitwassen niet voorkomen.
Natuurlijk niet omdat het ze daar helemaal niet om gaat. Het is voor veel mensen een persoonlijke hetze.quote:Op maandag 8 december 2025 14:37 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Een verbod gaat helemaal niks voorkomen, maar je kan er donder op zeggen dat al die jankstralen het niet ongedaan gaan maken.
Bijzonder, want dat is precies de argumentatie die gebruikt wordt voor dit verbod.quote:Op maandag 8 december 2025 14:41 schreef Caland het volgende:
[..]
Een verbod is eigenlijk ook nooit een garantie op het volledig voorkomen van iets; ook nooit het doel trouwens.
Graag lees ik dan welke beleidsbepaler denkt dat met een vuurwerkverbod alle incidenten rond de jaarwisseling verdwijnen als sneeuw voor de zon.quote:Op maandag 8 december 2025 14:44 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Bijzonder, want dat is precies de argumentatie die gebruikt wordt voor dit verbod.
Ik heb het niet over beleidsbepalers maar users op het forum en de mensen die ik spreek, maar er zijn meerdere burgemeesters die vinden dat een lokaal verbod niet werkt en een landelijk verbod als oplossing zien. Dat roep je alleen als je verwacht dat het zoden aan de dijk zet.quote:Op maandag 8 december 2025 14:44 schreef Caland het volgende:
[..]
Graag lees ik dan welke beleidsbepaler denkt dat met een vuurwerkverbod alle incidenten rond de jaarwisseling verdwijnen als sneeuw voor de zon.
Helder.quote:Op maandag 8 december 2025 14:55 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Ik heb het niet over beleidsbepalers maar users op het forum en de mensen die ik spreek
Begrijp me niet verkeerd, er zijn genoeg steekhoudende argumenten voor een verbod, maar ook voor het behouden van verkoop voor consumenten.quote:
Heb er als kind altijd wel veel plezier aan beleefd maar ergens snap ik het wel dat je in een nacht vol allerlei problematiek niet driekwart van de bevolking waarvan het gros zo lam is als een aap met vuurwerk de straat op laat gaanquote:Op maandag 8 december 2025 15:10 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Begrijp me niet verkeerd, er zijn genoeg steekhoudende argumenten voor een verbod, maar ook voor het behouden van verkoop voor consumenten.
Dat niet te handhaven vind ik zwak. Dat is een kwestie van prioriteiten en vooral mankracht en daar ontbeert het hem aan bij de politie. Dat zou nooit een basis voor een verbod mogen zijn.
Wat een verstandige taal @Calandquote:Op maandag 8 december 2025 15:13 schreef Caland het volgende:
[..]
Heb er als kind altijd wel veel plezier aan beleefd maar ergens snap ik het wel dat je in een nacht vol allerlei problematiek niet driekwart van de bevolking waarvan het gros zo lam is als een aap met vuurwerk de straat op laat gaan
Ergens is het natuurlijk wel een wat gekke ‘traditie’
Het is vooral gek geworden door al die kneuzen die er niet mee om willen en kunnen gaan, als ook de instroom van steeds zwaarder (illegaal) vuurwerk.quote:Op maandag 8 december 2025 15:13 schreef Caland het volgende:
[..]
Heb er als kind altijd wel veel plezier aan beleefd maar ergens snap ik het wel dat je in een nacht vol allerlei problematiek niet driekwart van de bevolking waarvan het gros zo lam is als een aap met vuurwerk de straat op laat gaan
Ergens is het natuurlijk wel een wat gekke ‘traditie’
Dat is altijd zo geweest hoor, juist relatief meer in de begintijden van de ‘traditie’quote:Op maandag 8 december 2025 15:19 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Het is vooral gek geworden door al die kneuzen die er niet mee om willen en kunnen gaan, als ook de instroom van steeds zwaarder (illegaal) vuurwerk.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |