Ik hoor al weken in en rond de Bosjes van Pex geknal en dat is niet alleen als HBS voetbalt.quote:Op zondag 7 december 2025 15:35 schreef Haags het volgende:
[..]
De een na de ander rijdt al sinds de herfstvakantie naar België.
Dat is ook logisch.quote:Op zondag 7 december 2025 15:35 schreef Haags het volgende:
[..]
Dat is al royaal laat. Veel mensen gaan in februari alquote:Op zondag 7 december 2025 15:35 schreef Haags het volgende:
[..]
quote:Vuurwerkverkopers luiden noodklok door abrupte sluiting
Vuurwerkverkopers beleven gouden tijden in het laatste jaar dat er nog sierpotten mogen worden verkocht. Maar over hoe het abrupte einde van hun handel gecompenseerd gaat worden, is nog totaal geen duidelijkheid. Ook hebben ze nog geen idee wat ze moeten doen met vuurwerk dat niet wordt verkocht.
Vuurwerkverkopers gaan maandag in gesprek met staatssecretaris Thierry Aartsen (Openbaar Vervoer en Milieu) en eisen meer duidelijkheid. Vooral over de financiële afwikkeling bestaat nog veel onzekerheid. „Ik ben bang dat de compensatieregeling een fooi wordt’’, zegt de Amsterdamse vuurwerkhandelaar Tom Klarenbeek, die veertig jaar vuurwerk heeft verkocht, maar nu de zaak moet sluiten.
De ongeveer achthonderd verkopers en tien importeurs werden afgelopen april overvallen met een initiatiefwet waarin staat dat er vanaf 2026 een landelijk afsteekverbod geldt. Zij mogen het dan ook niet meer verkopen.
Veel ondernemers hebben over de vuurwerkverkoop tot nu toe niets te klagen dit jaar. Mensen bestellen online eerder en meer dan in 2024. Maar de onrust is groot over hoe het verder moet als ondernemers de deuren op 31 december definitief achter zich dicht doen, ziet voorzitter Leo Groeneveld van Belangenvereniging Pyrotechniek Nederland.
https://www.ad.nl/binnenl(...)fooi-wordt~ab4fa915/
Ik doel op de gezinnen. Van wat ik hoor om mij heen. De echte fanaten gaan inderdaad niet pas in oktober.quote:Op zondag 7 december 2025 17:08 schreef OxygeneFRL het volgende:
[..]
Dat is al royaal laat. Veel mensen gaan in februari al
Ik ben tegen een vuurwerkverbod maar de vuurwerk handelaars moeten niet zeuren.quote:
Als vuurwerkverkopers dit niet zagen aankomen zijn het waardeloze ondernemers.quote:
Veel er van hebben recent nog geïnvesteerd in opslag en dat hebben ze er nog niet uit.quote:Op maandag 8 december 2025 13:35 schreef Caland het volgende:
[..]
Als vuurwerkverkopers dit niet zagen aankomen zijn het waardeloze ondernemers.
Dat is dan een behoorlijk domme ondernemerskeuze.quote:Op maandag 8 december 2025 13:38 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Veel er van hebben recent nog geïnvesteerd in opslag en dat hebben ze er nog niet uit.
quote:Vogels wekenlang van slag door vuurwerk
ARNHEM - Het is het laatste jaar dat vuurwerk mag worden afgestoken in Nederland en daar zijn niet alleen veel mensen blij mee. Voor veel vogels is de jaarwisseling een heftige aangelegenheid. Ze raken door alle kabaal en felle flitsen volledig van slag. Boswachter Maurits de Groot kwam voor de belangen van vogels op in de jaarlijkse campagne #waardoejijhetvoor? van de gemeente Arnhem.
"Veel vogels komen naar Nederland om hier te overwinteren of om uit te rusten voor een langere reis. Het afsteken van vuurwerk kan die rust heftig verstoren", vertelt De Groot. Vuurwerk brengt veel hard geluid en felle lichtflitsen met zich mee.
De Groot zegt dat dit voor mensen vaak al even schrikken is, maar dat het dieren helemaal van streek kan maken. "Dieren kunnen veel hebben, maar alleen als ze de kans krijgen om te wennen aan prikkels."
Onverwacht kabaal
De jaarwisseling is voor vogels een reeks willekeurige explosies die zonder waarschuwing plaatsvinden en dat veroorzaakt paniek. Die paniek is goed zichtbaar op radarbeelden die rond middernacht worden gemaakt.
Volgens de Vogelbescherming stijgt het aantal vogels in de lucht in de eerste minuten na twaalf uur explosief, een teken dat ze massaal opvliegen. Ganzen, eenden, meeuwen en steltlopers, die normaal rustig rusten op weilanden, plassen en kustgebieden, schieten in blinde vlucht de lucht in zodra het vuurwerk losbarst.
https://vimeo.com/887618127?fl=pl&fe=cm
Elke calorie telt
Die plotselinge schrikreactie heeft ernstige gevolgen. Vogels leven in de winter op een krap energieschema en elke calorie telt. De energie die zij midden in de nacht verbruiken door tientallen minuten in paniek rond te vliegen is energie die ze eigenlijk nodig hebben om warm te blijven en de rest van de winter door te komen.
De paniekvlucht brengt bovendien fysieke risico’s met zich mee. Vogels die in het donker geen overzicht hebben, botsen geregeld tegen bomen, gebouwen, verkeersborden of hoogspanningskabels.
#waardoejijhetvoor?
De campagne #waardoejijhetvoor? komt op een interessant moment. In Arnhem is namelijk al twee jaar sprake van een algeheel vuurwerkverbod. De jaarwisseling wordt in plaats daarvan gevierd met een vuurwerkshow.
Toch is het volgens wethouder Eva van Esch nog steeds nodig om mensen die zich niet aan het verbod houden bewust te maken van de schade die vuurwerk aanricht. "Dieren kunnen niet kiezen voor een rustige jaarwisseling; voor wilde dieren is het zelfs van levensbelang. Als gemeente willen we duidelijk maken waar we voor staan, uitleggen waarom het verbod er is en inwoners steunen die bewust kiezen voor een veilige en rustige jaarwisseling."
https://www.gld.nl/nieuws(...)n-slag-door-vuurwerk
quote:Hond Meghan zó in paniek door vuurwerk, dat ze haar nagels tot bloedens toe kapot krabt
Totale paniek. Dat is wat de hond Meghan moet hebben gevoeld toen donderdagavond vuurwerk werd afgestoken in de straat. Het dier was even alleen toen het geknal begon. Bij thuiskomst trof eigenaresse Margot (66) uit Elst een totale ravage aan. "Overal zat bloed." Meghan is niet de enige hond die zo heftig reageert op vuurwerk, zegt een deskundige. "Voor honden kan het voelen alsof er plotseling oorlog uitbreekt."
Margot is er inmiddels wel aan gewend, vertelt ze aan RTL Nieuws. Elke avond, rond 22.30 uur begint het geknal. "Meghan is snel bang. Als er vuurwerk wordt afgestoken begint ze hevig te bibberen. Dan stel ik haar gerust en kroel ik haar, en dan gaat het wel weer."
Maar deze keer begon het vuurwerk volgens de vrouw uit Elst 'eerder dan normaal' en was er even niemand thuis om bordercollie Meghan te troosten. "We zijn zo veel mogelijk bij haar, maar natuurlijk moet je wel eens de deur uit. En ze kan normaal gesproken ook gewoon een poosje alleen zijn. Maar toen ik rond 22.15 uur thuis kwam, schrok ik gigantisch."
'Uit paniek willen vluchten'
Meghan leek een uitweg te hebben willen zoeken voor het harde geluid, zegt haar eigenaresse. "Overal zat bloed", vertelt Margot. "Ze is waarschijnlijk zo in paniek geweest dat ze heeft willen vluchten. Ze is tegen de deur gesprongen en naast de deurpost gaan krabben. Ze heeft de gipsen muur met haar nagels kapotgemaakt, tot bloedens toe."
De foto's die Margot maakte, liegen er niet om. De deur zit onder de bloedvegen en ook op de grond ligt bloed van Meghan. "De nagels van haar voorpoten waren helemaal afgesleten, en ook in haar voetzooltje zat een scheur die bloedde." Margot kalmeerde haar hond, die nog heel onrustig rondliep. "Ze was blij dat ik er was."
"Ik kan me niet voorstellen dat Meghan van iets anders is geschrokken dan vuurwerk, gezien het vrijwel elke avond gebeurt", zegt Margot. "De buren vertelden dat er weer vuurwerk was afgestoken. Ik heb er zelf ook al vaker melding van gemaakt bij de gemeente."
De gemeente bevestigt aan RTL Nieuws dat er sprake is van vuurwerkoverlast in Elst, en dat er om die reden onder meer wordt gesurveilleerd door politie en boa's, ook in de straat van Margot.
Hondengedragsdeskundige Maartje Horvers van de Hondencampus bevestigt dat dit een reactie van angstige honden kan zijn op vuurwerk. "Absoluut. Vuurwerk kan heel dreigend zijn voor een hond. Zeker bordercollies, een gevoelig ras. Voor honden kan het voelen alsof er plotseling oorlog uitbreekt."
Extreem gedrag
Een hond raakt dan zo in paniek dat hij weg wil naar een veilige plek, legt Horvers uit. "In dit geval was een veilige plek niet bereikbaar. Dan kan dit soort extreem gedrag ontstaan om weg te komen uit een situatie, zelfs gedrag dat je normaal nooit ziet. Dit toont wel hoeveel impact de gebeurtenis heeft gehad op de hond."
Volgens de gedragsdeskundige zijn er ontzettend veel honden die volledig in overstuur raken door vuurwerk. "Veel eigenaren komen bij mij met dezelfde problemen. Sommige honden raken zelfs al in paniek bij het ruiken van vuurwerk of het zien van lichtflitsen."
De vuurwerktrainingen die Horvers geeft, zitten dan ook steevast vol. Eigenaren leren daar de signalen van de hond te herkennen. En de hond wordt met vuurwerkgeluiden en licht getraind. Echt vuurwerk wordt niet gebruikt in Horvers training.
"Je ziet dat de vraag in november en december heel hoog wordt, maar dan ben je al hondeneigenaar al te laat. Je moet maanden vooraf beginnen met training om je op tijd voor te bereiden op de decembermaand. Nu zijn er alleen nog alternatieven zoals medicatie, of bijvoorbeeld naar een plek gaan waar geen vuurwerk wordt afgestoken."
Feestdagen op een plek zonder vuurwerk
Ook Margot heeft met Meghan een vuurwerktraining gedaan, dat heeft ook wel geholpen. "Maar toen stak iemand bij haar in de buurt vuurwerk af en waren we weer terug bij af. Ik gebruik nu een middeltje zodat ze rustig wordt. En de feestdagen besteden wij in een andere omgeving, zonder vuurwerk."
Vanaf volgend jaar geldt een algeheel vuurwerkverbod in Nederland. Margot denkt dat 'vuurwerk daarmee uitsterft'. "En ik hoop dat ook echt, ondanks dat het nu natuurlijk ook wordt afgestoken terwijl het nog niet mag. Het is niet alleen mijn hond, maar heel veel dieren zijn angstig. Ik ben heel boos geweest, maar nu kan ik niet meer doen dan afwachten en Meghan geruststellen."
https://www.rtl.nl/nieuws(...)t-ze-haar-nagels-tot
En een verbod gaat dit soort uitwassen niet voorkomen.quote:Op maandag 8 december 2025 13:59 schreef Nattekat het volgende:
Dan heb je de opvoeding van zo'n dier ook wel echt finaal verneukt hoor, mijn god
Een verbod gaat helemaal niks voorkomen, maar je kan er donder op zeggen dat al die jankstralen het niet ongedaan gaan maken.quote:Op maandag 8 december 2025 14:35 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
En een verbod gaat dit soort uitwassen niet voorkomen.
Een verbod is eigenlijk ook nooit een garantie op het volledig voorkomen van iets; ook nooit het doel trouwens.quote:Op maandag 8 december 2025 14:35 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
En een verbod gaat dit soort uitwassen niet voorkomen.
Natuurlijk niet omdat het ze daar helemaal niet om gaat. Het is voor veel mensen een persoonlijke hetze.quote:Op maandag 8 december 2025 14:37 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Een verbod gaat helemaal niks voorkomen, maar je kan er donder op zeggen dat al die jankstralen het niet ongedaan gaan maken.
Bijzonder, want dat is precies de argumentatie die gebruikt wordt voor dit verbod.quote:Op maandag 8 december 2025 14:41 schreef Caland het volgende:
[..]
Een verbod is eigenlijk ook nooit een garantie op het volledig voorkomen van iets; ook nooit het doel trouwens.
Graag lees ik dan welke beleidsbepaler denkt dat met een vuurwerkverbod alle incidenten rond de jaarwisseling verdwijnen als sneeuw voor de zon.quote:Op maandag 8 december 2025 14:44 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Bijzonder, want dat is precies de argumentatie die gebruikt wordt voor dit verbod.
Ik heb het niet over beleidsbepalers maar users op het forum en de mensen die ik spreek, maar er zijn meerdere burgemeesters die vinden dat een lokaal verbod niet werkt en een landelijk verbod als oplossing zien. Dat roep je alleen als je verwacht dat het zoden aan de dijk zet.quote:Op maandag 8 december 2025 14:44 schreef Caland het volgende:
[..]
Graag lees ik dan welke beleidsbepaler denkt dat met een vuurwerkverbod alle incidenten rond de jaarwisseling verdwijnen als sneeuw voor de zon.
Helder.quote:Op maandag 8 december 2025 14:55 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Ik heb het niet over beleidsbepalers maar users op het forum en de mensen die ik spreek
Begrijp me niet verkeerd, er zijn genoeg steekhoudende argumenten voor een verbod, maar ook voor het behouden van verkoop voor consumenten.quote:
Heb er als kind altijd wel veel plezier aan beleefd maar ergens snap ik het wel dat je in een nacht vol allerlei problematiek niet driekwart van de bevolking waarvan het gros zo lam is als een aap met vuurwerk de straat op laat gaanquote:Op maandag 8 december 2025 15:10 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Begrijp me niet verkeerd, er zijn genoeg steekhoudende argumenten voor een verbod, maar ook voor het behouden van verkoop voor consumenten.
Dat niet te handhaven vind ik zwak. Dat is een kwestie van prioriteiten en vooral mankracht en daar ontbeert het hem aan bij de politie. Dat zou nooit een basis voor een verbod mogen zijn.
Wat een verstandige taal @Calandquote:Op maandag 8 december 2025 15:13 schreef Caland het volgende:
[..]
Heb er als kind altijd wel veel plezier aan beleefd maar ergens snap ik het wel dat je in een nacht vol allerlei problematiek niet driekwart van de bevolking waarvan het gros zo lam is als een aap met vuurwerk de straat op laat gaan
Ergens is het natuurlijk wel een wat gekke ‘traditie’
Het is vooral gek geworden door al die kneuzen die er niet mee om willen en kunnen gaan, als ook de instroom van steeds zwaarder (illegaal) vuurwerk.quote:Op maandag 8 december 2025 15:13 schreef Caland het volgende:
[..]
Heb er als kind altijd wel veel plezier aan beleefd maar ergens snap ik het wel dat je in een nacht vol allerlei problematiek niet driekwart van de bevolking waarvan het gros zo lam is als een aap met vuurwerk de straat op laat gaan
Ergens is het natuurlijk wel een wat gekke ‘traditie’
Dat is altijd zo geweest hoor, juist relatief meer in de begintijden van de ‘traditie’quote:Op maandag 8 december 2025 15:19 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Het is vooral gek geworden door al die kneuzen die er niet mee om willen en kunnen gaan, als ook de instroom van steeds zwaarder (illegaal) vuurwerk.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |