Hier kun je alles kwijt over sollicitaties, werksituaties, belastingen, (handelen op) de beurs, hypotheken, beleggingen en salarissen, arbeidscontracten of geschillen met je (huis)baas. Alles over werk, geldzaken en recht dus.
Crowdfunding is hot! In 2022 is in Nederland 1,08 miljard euro via crowdfunding opgehaald. Dat is een groei van 48% ten opzichte van een jaar eerder. Niet eerder werd in een jaar tijd zoveel met crowdfunding gefinancierd.(bron).
Vormen van crowdfunding Er zijn 4 vormen van crowdfunding: • Lening crowdfunding (Crowdfinance) • Aandelen crowdfunding • Schenking / Donatie crowdfunding • Aanschaf (nog te ontwikkelen) product / reward crowdfunding
Dit topic gaat voornamelijk over crowdfunding op basis van een lening die wordt terugbetaald. We bespreken projecten van de volgende in Nederland gevestigde crowdfundingplatformen:
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Resultaten crowdfundingplatformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Zekerheden
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Webinars zekerheden
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Webinar box3 belastingwetgeving
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Exitstrategieën platformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Informatie Kifid
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Crowdfundingplatformen zonder nieuw aanbod:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Statistieken
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Nominale en effectieve rente
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Belastingen en de belastingdienst
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Kan ik wat aan het CF uitlenen overhouden?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Punt van orde: We hebben gemerkt dat elk platform helaas wel eens een betaling een paar dagen te laat doet. Dit is vervelend, maar mag de discussies niet gaan overheersen. We hebben daarom besloten alleen achterstanden van meer dan 3 werkdagen hier op het forum te melden.
Disclaimer: de informatie in dit topic is hoogstens informatief. Aan de informatie kunnen geen rechten worden ontleend.
Net even snel doorgelezen (zit zelf niet in dit project).
Hier is HcN echt door het oog van de naald gekropen. Foutjes door HcN in de overeenkomst en de notaris die dit onhandig probeerde te herstellen aangevuld met een ondernemer die zich van de dommen houdt om onder de H.A. uit te komen.
HcN komt hier net goed mee weg maar het verdient natuurlijk niet de schoonheidsprijs.
Indien de aflossing gebeurt in de eerste acht maanden na startdatum van de Lening bedraagt de extra vergoedingsrente één maand voor de Investeerders. Indien de aflossing gebeurt in de laatste 10 maanden voor einddatum van de Lening is er geen extra vergoedingsrente verschuldigd.
We komen er bij Collin steeds vaker bekaaid af met de extra maanden die we krijgen bij vervroegd aflossen. Ik heb de laatste tijd al heel vaak 1 of 2 maanden voorbij zien komen. En als je geld dan eerst nog 2 weken staat te wachten voordat het rendement oplevert is het wel erg weinig. Minimaal 3 maanden zou toch echt wel moeten. Collin schuift wat dat betreft steeds meer naar de kant van de leningnemers.
[..] Indien de aflossing gebeurt in de eerste acht maanden na startdatum van de Lening bedraagt de extra vergoedingsrente één maand voor de Investeerders. Indien de aflossing gebeurt in de laatste 10 maanden voor einddatum van de Lening is er geen extra vergoedingsrente verschuldigd.
We komen er bij Collin steeds vaker bekaaid af met de extra maanden die we krijgen bij vervroegd aflossen. Ik heb de laatste tijd al heel vaak 1 of 2 maanden voorbij zien komen. En als je geld dan eerst nog 2 weken staat te wachten voordat het rendement oplevert is het wel erg weinig. Minimaal 3 maanden zou toch echt wel moeten. Collin schuift wat dat betreft steeds meer naar de kant van de leningnemers.
Gewoon links laten liggen, de projecten met een beroerde risico/rendement verhouding. Maar zolang de beleggers er op duiken als vliegen op een paardenvijg, hebben de aanbieders geen reden om iets aan de condities te doen.
Een waarde na realisatie van 12,5k per m2, op de Albert Cuypmarkt slaat nergens op. Een waarde in huidige staat van 8,9k per m2, slaat ook nergens op die ligt misschien op 6/7k
De vergunning voor de splitsing is reeds ingediend (31-7-2024) en wordt verwacht in oktober. die krijg je pas na realisatie, dus dat duurt nog wel ruim een half jaar.
Sinds een aantal jaar is ondernemer zich gaan verdiepen in het verbouwen onroerend goed. Na voor zijn ouders de gehele verbouwing van het huis te hebben begeleid en een aantal cursussen te hebben gedaan is hij inmiddels circa 1 jaar bezig met de aankoop en renovatie van Albert Cuypstraat.
Maar stap gerust in en hou ons op de hoogte. Ik kom regelmatig bij de naastgelegen bakker dus zal het met belangstelling volgen.
GVE project wat in de stront gelopen is, zoals zoveel projecten daar de laatste tijd.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Ik heb helemaal geen stemprocedure voorbij zien komen? Is het ineens niet meer zo dat alle investeerders moeten stemmen? Wat een vaag gedoe allemaal.
Hier werkt de hoofdelijke aansprakelijkheid, die er bij HCN is. Bestuurder wordt hoofdelijk aangesproken en moet betalen. Blijkbaar moet HCN dit nog wat duidelijker vastleggen, want rechtbank dacht dat er geen hoofdelijke aansprakelijkheid was. Hof nu wel.
Veenendaal, 9 oktober 2024 Beste investeerders, Afgelopen maand is er op dit project een deelaflossing geweest conform voorwaarden van 20% van de hoofdsom boetevrij. Hierop is ook uw betaalschema aangepast. Met vriendelijke groet, Team Geldvoorelkaar.n
[..] En dat met deze cijfers G-PD percentage 2.54% Creditsafe score 32
Is er te veel contant? Of slaan we een beetje door?
Helemaal mee eens. Ik snap de aantrekkelijkheid van de business en het feit dat deze mensen handig zijn. Maar de scores zijn erg laag. Blijkbaar hebben mensen er meer vertrouwen in dan de data en de experts doen vermoeden. Ik heb het even laten lopen. Zeker ook omdat GvE en slechtlopende projecten geen pretje zijn.
[..] En dat met deze cijfers G-PD percentage 2.54% Creditsafe score 32
Is er te veel contant? Of slaan we een beetje door?
Maar wat zeggen deze cijfers over dit bedrijf. Wanneer ik naar de criteria kijk waarom de score relatief laag is dan is dat vrij logisch. Kortgeleden opgericht, rechtsvorm die vaker in problemen komt. Daarom zijn mi andere factoren belangrijker zoals dat hij al ondernemer is, de branche, de zekerheden( zitten niet de score). Ik heb deze wel, bescheiden, meegenomen.
[..] Maar wat zeggen deze cijfers over dit bedrijf. Wanneer ik naar de criteria kijk waarom de score relatief laag is dan is dat vrij logisch. Kortgeleden opgericht, rechtsvorm die vaker in problemen komt. Daarom zijn mi andere factoren belangrijker zoals dat hij al ondernemer is, de branche, de zekerheden( zitten niet de score). Ik heb deze wel, bescheiden, meegenomen.
Inderdaad deze vermelde cijfers zeggen vrijwel niets. Al ooit contact gehad met GVE hierover, deze zijn enkel gebaseerd op Creditsafe, die gebruik maakt van de bij de gedeponeerde balans (die er bij een nieuwe onderneming nog niet zijn).
[..] Maar wat zeggen deze cijfers over dit bedrijf. Wanneer ik naar de criteria kijk waarom de score relatief laag is dan is dat vrij logisch. Kortgeleden opgericht, rechtsvorm die vaker in problemen komt. Daarom zijn mi andere factoren belangrijker zoals dat hij al ondernemer is, de branche, de zekerheden( zitten niet de score). Ik heb deze wel, bescheiden, meegenomen.
Inderdaad, bij een starter kunnen ze die cijfers net zo goed achterwege laten. Dat daar (extra) risico's aan verbonden zijn, dat snappen we zelf ook wel, daarom kijken we naar andere factoren.
[..] Inderdaad deze vermelde cijfers zeggen vrijwel niets. Al ooit contact gehad met GVE hierover, deze zijn enkel gebaseerd op Creditsafe, die gebruik maakt van de bij de gedeponeerde balans (die er bij een nieuwe onderneming nog niet zijn).
Sterker nog, een eenmanszaak publiceert helemaal niets bij de KvK, behalve de inschrijving, dus waar ze de wetenschap allemaal vandaan halen, natte vinger in de lucht en branche.
Ik ook. En er is ontzettend veel vraag naar het product wat de ondernemer aanbied. Het was pas nog in het nieuws dat er zo weinig stallingsruimte is in Nederland.
Tnx! Basis meegenomen. Ze zet meer dan voldoende handtekeningen zullen we maar zeggen. En ze heeft een florerend bedrijfje met toekomstperspectief want anders begon ze niet aan die nieuwbouw.
[..] Ik zit er zelf niet in maar vond hem destijds erg ambitieus (te?) en met een rentelast van 49K per jaar moet er ook niet al te veel mis gaan....
Ach men bracht zelf ongeveer 300k + ambitie en 2 goede weliswaar gehandicapte jonge arbeids krachten mee. Tja als dan de drijvende kracht plotseling ovelijd dan is dat zeer onvoorziene pech. Dat er nu weer een vermoeden van vervuiling in de grond is, is dubbele pech.
[..] Ach men bracht zelf ongeveer 300k + ambitie en 2 goede weliswaar gehandicapte jonge arbeids krachten mee. Tja als dan de drijvende kracht plotseling ovelijd dan is dat zeer onvoorziene pech. Dat er nu weer een vermoeden van vervuiling in de grond is, is dubbele pech.
Dat is inderdaad zeer triest allemaal. En jong overleden......
Op donderdag 10 oktober 2024 15:06 schreef Red_arrow het volgende: "goed" nieuws, Corbelo 716993 is bij mij afgelost, wel een flink verlies (+/-65%), maar beter iets dan niets zullen we maar zeggen.
Corbelo 857424 is ook afgelost met verlies van circa 45%
Op donderdag 10 oktober 2024 15:06 schreef Red_arrow het volgende: "goed" nieuws, Corbelo 716993 is bij mij afgelost, wel een flink verlies (+/-65%), maar beter iets dan niets zullen we maar zeggen.
Bedankt voor het op de hoogte houden.
Ja, zo waar.
Dit is een van de 2 projecten die ik voor een klein bedragje als proef had meegenomen. Het blijft natuurlijk bijzonder, een afschrijving van 64%. Ik ben nog steeds blij dat ik in der tijd rustig heb afgewacht wat er met de voor mij eerste 2 proef projectjes ging gebeuren en dat liep al snel spaak. Ook heel bijzonder dat er naar mij toe geen enkele communicatie is vanuit MAX.
Ontvangen jullie nog wel eens een mail of kijken jullie af en toe of er wat geld is binnengekomen?
Voor mij nu alleen nog 627642 van Omni properties.
[..] Ik log regelmatig even in om te kijken of er weer wat is afgewerkt en meestal kijk ik dan gelijk op die wix site voor updates.
Ik log ook heel af en toe wel eens in om te kijken of er al iets binnen is. Meestal als er hier weer wat over geschreven is denk ik, o ja, maar weer eens kijken. Het terugboeken van het saldo gaat dan wel weer super snel. Het stond meteen op mijn rekening.
[..] Het was verkocht voor 500K, volgens een voorgaande update van Pan***dan. En er was ook nog een spaardeel van 12K las ik ergens.
Ik heb reacties van Collin, al blijft het enigszins vaag.
Er was inderdaad ruim voldoende overwaarde, daar lag het niet aan. Echter:
1. Volgens de "redelijkheid en billijkheid" komen de kosten van de verkoop van het onderpand en bij de Collin-investeerders te liggen. Merkwaardig, want ik zou zeggen dat de partij die in gebreke is, op zou moeten draaien voor deze kosten waar investeerders niet om gevraagd hebben. Kennelijk bestaan er ook andere interpretaties van "redelijk en billijk".
2. Volgens diezelfde "redelijkheid en billijkheid" hebben Collin-investeerders ook een boedelbijdrage geleverd, voor de kosten van de curator. Merkwaardig, want de Collin-investeerders hebben helemaal geen aanspraak gemaakt op de boedel; zij hadden voldoende aan de hypotheek. Omgekeerd hebben bij mijn weten de andere schuldeisers ook geen bijdrage geleverd aan de kosten van de verkoop van het onderpand (dat zou ook krom zijn). Ook hier is "redelijk en billijk" kennelijk ruim interpreteerbaar.
3. En dan waren er ook nog incassokosten die Collin heeft gemaakt
Zoals djtiesto8 aangaf, lijkt het er sterk op dat Collin-investeerders nog wel de 6 maanden boeterente hebben ontvangen en de bijna 8 maanden rente sinds het faillissement mislopen. Kennelijk zijn bovenstaande kosten precies gelijk aan die bijna 8 maanden rente. Dat is wel heel toevallig. Collin gaf hier geen duidelijk antwoord op. Zij noemden die 6 maanden rente reguliere rente, maar dan is het natuurlijk de boete die we mislopen. Ik ga niet nogmaals vragen, maar ik vermoed dat er een en ander is gladgestreken achter de schermen.
Bottom line is dat de hypotheekhouders kosten uit eigen zak hebben betaald en/of dat er boetes zijn kwijtgescholden, ook al heeft het onderpand voldoende waarde.
Ik heb onvoldoende kennis van zaken om in te kunnen schatten of dit nu gebruikelijk is, of dat Collin onze belangen beter had kunnen vertegenwoordigen.
Op donderdag 10 oktober 2024 17:26 schreef Bieselke het volgende: Update G*;den *rch D*st*llery, zal wel snel geregeld zijn. En als het niet is, mij ook prima
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dat rentepercentage, ik heb werkelijk geen idee meer waarom ik hierin heb geïnvesteerd .
[..] Dat rentepercentage, ik heb werkelijk geen idee meer waarom ik hierin heb geïnvesteerd .
Ik ook niet Ondanks de extreem lage LTV. Ik heb er 2 van 4,9 gehad (andere al afgelost), de rest allemaal 6+. Maar soit, bijna tijd om de inleg te herinvesteren.
Schijnbaar was er vorig jaar ook nog een andere attractie (ik ben geen kermisliefhebber, van de beelden alleen wordt ik al misselijk). Misschien dat die attractie met de ex is meegegaan? De liefde heeft ook niet zo lang geduurd, de trouwerijbeelden op facebook zijn van januari 2023. Maar dan duiken we wat te veel in de privé-sfeer van de ondernemer. Ik neem aan dat ook familie en kennissen uit de kermiswereld dankbaar van de loods gebruik zullen maken.
[..] Ik heb reacties van Collin, al blijft het enigszins vaag.
Er was inderdaad ruim voldoende overwaarde, daar lag het niet aan. Echter:
1. Volgens de "redelijkheid en billijkheid" komen de kosten van de verkoop van het onderpand en bij de Collin-investeerders te liggen. Merkwaardig, want ik zou zeggen dat de partij die in gebreke is, op zou moeten draaien voor deze kosten waar investeerders niet om gevraagd hebben. Kennelijk bestaan er ook andere interpretaties van "redelijk en billijk".
2. Volgens diezelfde "redelijkheid en billijkheid" hebben Collin-investeerders ook een boedelbijdrage geleverd, voor de kosten van de curator. Merkwaardig, want de Collin-investeerders hebben helemaal geen aanspraak gemaakt op de boedel; zij hadden voldoende aan de hypotheek. Omgekeerd hebben bij mijn weten de andere schuldeisers ook geen bijdrage geleverd aan de kosten van de verkoop van het onderpand (dat zou ook krom zijn). Ook hier is "redelijk en billijk" kennelijk ruim interpreteerbaar.
3. En dan waren er ook nog incassokosten die Collin heeft gemaakt
Zoals djtiesto8 aangaf, lijkt het er sterk op dat Collin-investeerders nog wel de 6 maanden boeterente hebben ontvangen en de bijna 8 maanden rente sinds het faillissement mislopen. Kennelijk zijn bovenstaande kosten precies gelijk aan die bijna 8 maanden rente. Dat is wel heel toevallig. Collin gaf hier geen duidelijk antwoord op. Zij noemden die 6 maanden rente reguliere rente, maar dan is het natuurlijk de boete die we mislopen. Ik ga niet nogmaals vragen, maar ik vermoed dat er een en ander is gladgestreken achter de schermen.
Bottom line is dat de hypotheekhouders kosten uit eigen zak hebben betaald en/of dat er boetes zijn kwijtgescholden, ook al heeft het onderpand voldoende waarde.
Ik heb onvoldoende kennis van zaken om in te kunnen schatten of dit nu gebruikelijk is, of dat Collin onze belangen beter had kunnen vertegenwoordigen.
Dank voor het uitgebreid delen. Het lijkt er inderdaad op dat de investeerders wat veel aan de kosten bijdragen en iets te weinig uit de pot toebedeeld krijgen. Ik heb ook niet de detail kennis om dit exact te fileren. Natuurlijk is het wel goed dat er veel navraag is geweest bij Collin. Hopelijk zal men in de toekomst beter op deze zaken letten.
[..] Dat rentepercentage, ik heb werkelijk geen idee meer waarom ik hierin heb geïnvesteerd .
4,9% zou ik nu ook links laten liggen. Maar destijds (maart 2022) kreeg je 0,0% op je spaarrekening. Dat was voor mij de reden mee te doen. Ik schat in dat de rente voor dit project nu twee procentpunt hoger liggen zou liggen (7% nu vs. 4,9% toen), maar de spaarrente is ongeveer ook met hetzelfde aantal procentpunten gestegen. Risico-opslag blijft daarmee gelijk. Dat de rentes zo snel stegen de afgelopen tweeënhalf jaar, dat was moeilijk te voorspellen. Wie weet werkt het komende periode ook andersom: dalende rentes en dan nog projecten hebben lopen tegen de oude, hogere rente.
[ Bericht 3% gewijzigd door djtiesto8 op 10-10-2024 20:46:36 ]
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dank voor delen. Ik ben wat huiverig voor dit soort zorgcomplexen, daar gaat nog wel eens wat mis, denk bv aan de Comfort-projecten, ook bij GvE, en er waren er ook nog bij andere platforms die niet goed afliepen
[..] Dank voor delen. Ik ben wat huiverig voor dit soort zorgcomplexen, daar gaat nog wel eens wat mis, denk bv aan de Comfort-projecten, ook bij GvE, en er waren er ook nog bij andere platforms die niet goed afliepen
En na 2 jaar nog steeds geen afwikkeling van die projecten, ze zijn goed bezig daar, bij gve!
[..] En na 2 jaar nog steeds geen afwikkeling van die projecten, ze zijn goed bezig daar, bij gve!
Iedereen met een beetje interesse in de sector weet dat dat soort trajecten enorm lang duren, zeker als je een zo goed mogelijke uitkomst wil en niet voor een dubbeltje de boel verkoopt. In dit geval waren er ook nog eens meerdere objecten van dezelfde persoon.
[..] Iedereen met een beetje interesse in de sector weet dat dat soort trajecten enorm lang duren, zeker als je een zo goed mogelijke uitkomst wil en niet voor een dubbeltje de boel verkoopt. In dit geval waren er ook nog eens meerdere objecten van dezelfde persoon.
Dank, allen. Heb geen ervaring met zorgcomplexen en keek eigenlijk alleen naar de LTV. Dit maakt het forum waardevol.
Ze zitten weer te rotzooien bij max. Ik sta nu zelf in de min maar iets klopt er niet.
De uitbetaling van 1049377 is gecorrigeerd. Deze uitleg staat niet op de updatepagina en wordt alleen verstrekt aan wie erom vraagt.
*
We hebben van enkele investeerders de melding gekregen dat de laatste uitbetaling van lening 1049377 niet juist is uitgevoerd. Het komt er op neer dat ons systeem eerst rente heeft uitgekeerd en daarna de investering heeft afgelost maar niet volledig. Dat we de lening niet volledig konden aflossen was bekend. Een aantal investeerders was het daar beslist niet mee eens en eiste aanpassing.
*
Zij stelde, je lost eerst de investering af vervolgens keer je de rente uit voor zover die er beschikbaar is. Dit heeft vooral een belasting voordeel, de investeerders stelde; we hebben al een nadeel en daar komt straks een belasting nadeel bovenop.
*
We hebben dit uitgezocht en beide was waar, er is een belastingnadeel en ons systeem heeft eerst rente uitgekeerd en daarna de aflossing (gedeeltelijk) uitgekeerd.
*
Na deze conclusie zijn we een paar weken bezig geweest met de rekenmodule, dit is nu klaar. Op dit moment draaien we alle mutaties / betalingen terug en doen ze daarna op de juiste manier. waarschijnlijk ronden we dit morgen af.
*
We werden echt onder druk gezet dit te herstellen met het wetboek in de hand, terwijl dit waarschijnlijk niet de wens zou zijn van de overige investeerders.
*
Heel vervelend ook is dat dit een negatief effect het op het totaal van de uitbetaling, na deze transitie heb je minder ontvangen dan voor de transitie. Ons excuus, het moet volgens het boekje en dat is ook afgedwongen.
[ Bericht 36% gewijzigd door proxydude op 11-10-2024 12:43:58 ]
Het blijft toch raar dat MAX geeneens een mail kan sturen als een project is afgewikkeld.
Wat verwacht je nou van die prutsers? Ze kunnen werkelijk echt niks zijn te dom om te kunnen poepen. Ze maken elke keer de zelfde fouten. En leren er niks van.
Propositie afgerond Appartementen Gross Plasten 11-10-2024 De gelden ten behoeve van de volledige aflossing zijn reeds ontvangen op de derdenrekening van Crowdrealestate. Na controle door de stichting heeft de notaris de aflossing zojuist uitgekeerd, waarmee de propositie is afgerond. Volgende week ontvangt u de gebruikelijke rente van september. De laatste rente vanaf 1 oktober t/m de aflossingsdatum ontvangt u tevens op korte termijn.
Weer eens wat anders dan veel projecten die meerdere keren verlengd worden door CRE Edit: zelfs email van CRE hierover ontvangen, en ondertussen staat de aflossing al op m'n bankrekening.
[ Bericht 3% gewijzigd door Inductor op 11-10-2024 13:10:16 ]
Dit project is er een van ReInvest24. Dit was enige tijd een van mijn favoriete platforms, welke een heel mooi rendement heeft gegeven (> 60% op jaarbasis, inclusief handel via secundary market). De laatste jaren is er behoorlijk de klad in gekomen, en het ene na het andere project kwam in moeilijkheden. Inmiddels zijn zowel de primary als de secundary market gesloten.
Zelf ben ik er gelukkig net op tijd uitgestapt, maar er zijn investeerders die al sinds begin dit jaar zitten te wachten op een uitbetaling van hun wallet.
Het is een goede zaak dat ze proberen dit project met een ander management en aannemer alsnog tot een goed einde te brengen, ik hoop wel dat SiG de zekerheden goed heeft dichtgetimmerd.
Dit project is er een van ReInvest24. Dit was enige tijd een van mijn favoriete platforms, welke een heel mooi rendement heeft gegeven (> 60% op jaarbasis, inclusief handel via secundary market). De laatste jaren is er behoorlijk de klad in gekomen, en het ene na het andere project kwam in moeilijkheden. Inmiddels zijn zowel de primary als de secundary market gesloten.
Zelf ben ik er gelukkig net op tijd uitgestapt, maar er zijn investeerders die al sinds begin dit jaar zitten te wachten op een uitbetaling van hun wallet.
Het is een goede zaak dat ze proberen dit project met een ander management en aannemer alsnog tot een goed einde te brengen, ik hoop wel dat SiG de zekerheden goed heeft dichtgetimmerd.
Ik zit hier inderdaad nog steeds met verschillende leningen (een klein deel) in mijn portefeuille, waaronder 2 fases van dit La Canada project. Ik verwacht er al niets meer van terug te zien. Alles is hier in achterstand momenteel, ik maak exact hetzelfde mee als mijn portefeuille bij MAX, die aanzienlijk groter is dan bij ReInvest24.
Daar zit denk ik wel de basis van het probleem Ik heb inmiddels een klein twee weken geleden een vrij simpele vraag gsteld (antwoord kan pijnlijk zijn, maar dat is even iets anders) en kreeg per omgaande een geautomatiseerde reactie dat er binnen 5 dagen een reactie te verwachten is, not. Dit is geen goed teken voor het vertrouwen wat inmiddels al onder het vriespunt is gezakt...
Voor de afwisseling dan ook maar eens een positief bericht met betrekkiing tot GVE en recovery:
Vandaag heb ik een forse eindbetaling gekregen van project:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Dit was een project uit begin 2016 (een converteerbare lening, het eerste en enige project van dat type waar ik ingestapt ben). De lening had begin 2021 terugbetaald moeten worden maar daar had de onderneming toen geen geld voor, waarna er een lang proces volgde van deelbetalingen en uiteindelijk een door GVE gewonnen rechtszaak. Met nu als eindresultaat een eindafwikkeling waarbij het hele openstaande bedrag inclusief het grootste deel van de verschuldigde rente is voldaan. Al met al een totaalrendement van 46%. Had slechter af kunnen lopen
Op vrijdag 11 oktober 2024 17:40 schreef OpDieFiets het volgende: Voor de afwisseling dan ook maar eens een positief bericht met betrekkiing tot GVE en recovery:
Vandaag heb ik een forse eindbetaling gekregen van project:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Dit was een project uit begin 2016 (een converteerbare lening, het eerste en enige project van dat type waar ik ingestapt ben). De lening had begin 2021 terugbetaald moeten worden maar daar had de onderneming toen geen geld voor, waarna er een lang proces volgde van deelbetalingen en uiteindelijk een door GVE gewonnen rechtszaak. Met nu als eindresultaat een eindafwikkeling waarbij het hele openstaande bedrag inclusief het grootste deel van de verschuldigde rente is voldaan. Al met al een totaalrendement van 46%. Had slechter af kunnen lopen
De taxatiewaarde naar einde project is 1.120.000, terwijl de kosten voor het project 1.150.000 bedragen. Project nemer verwacht een waarde van 1.400.000. Er zit 300.000 eigen geld in. Vind het een flinterdunne marge. Er hoeft maar iets aan vertraging in te zitten (in de bouw of de verkoop) of meerkosten met de bouw en hij heeft een verlies te pakken. Ik laat hem even lopen.
Een (onervaren?/wannabe?) vastgoed ontwikelaar die de waarde beter denkt te kunnen inchatten dan een taxateur (280k hoger) en 1150k aan kosten maakt voor iets wat een taxateur uiteindelijk op 1120k taxeert als waarde als de verbouwing klaar is? Dat nog afgezien van het project risico, maar goed, de rente is dan ook 9%. M'n gevoel zegt ook dat er weinig ruimte is om een tegenvaller op te vangen.
[..] Een (onervaren?/wannabe?) vastgoed ontwikelaar die de waarde beter denkt te kunnen inchatten dan een taxateur (280k hoger) en 1150k aan kosten maakt voor iets wat een taxateur uiteindelijk op 1120k taxeert als waarde als de verbouwing klaar is? Dat nog afgezien van het project risico, maar goed, de rente is dan ook 9%. M'n gevoel zegt ook dat er weinig ruimte is om een tegenvaller op te vangen.
Daarnaast is het ook niet bepaald het meest aantrekkelijke stuk van de Straatweg.
Bedankt voor de info. SIG of de leningnemer, had van mij wel een zinnetje in de pitch mogen wijden aan de achtergrond van het project. Nu vroeg ik me af waarom er financiering gezocht werd voor een half afgebouwde villa.
Ik zie net dat bij Collin de investering van ----Tschin ---- na 1 maand looptijd helemaal is afgelost. Wel rente van 1 maand maar niet de rente van vervroegd aflossen. Hebben we daar bericht van gehad, of heb ik die gemist?
Op vrijdag 11 oktober 2024 20:24 schreef Jaco078 het volgende: De derde, en tevens (m.i.) beste transformatie van de dag. 1e hypotheek Linkje Ervaren en mooie LTV
SPOILER
Ja, dat is nog eens wat anders, dan die onervaren types die denken 'ik wil ook snel en makkelijk rijk worden, kom ik ga eens een cursusje vastgoed doen, en daarna een duur pand transformeren'.
Op vrijdag 11 oktober 2024 20:36 schreef Collin63 het volgende: Ik zie net dat bij Collin de investering van ----Tschin ---- na 1 maand looptijd helemaal is afgelost. Wel rente van 1 maand maar niet de rente van vervroegd aflossen. Hebben we daar bericht van gehad, of heb ik die gemist?
Neu, niks van gezien of gehoord. Ook mijn investering is terug in de Rc gekomen.
De wereld verandert niet omdat iedereen het gelijk anders wil, maar omdat er een paar mensen zijn die het anders blijven doen. (Roos Vonk)
Op vrijdag 11 oktober 2024 20:24 schreef Jaco078 het volgende: De derde, en tevens (m.i.) beste transformatie van de dag. 1e hypotheek Linkje Ervaren en mooie LTV
SPOILER
Dank voor het delen van deze link! Ik heb wel vertrouwen in het verhaal en de ondernemers. Het hebben van een eigen bouwbedrijf én het risico durven lopen zelf een pand aan te kopen is een gouden combinatie. Zelf mis ik daar de twee rechterhanden voor.
Naast de ervaring en mooie LTV spreekt de looptijd van 36 maanden mij ook aan. En geen rare tussentijdse aflossingsclausules. Dat geeft rust in de portefeuille.
Als de vergunning voor de acht wooneenheden rond is en deze zijn gerealiseerd, zal dat de al mooie LTV alleen maar ten goede komen. Wat me uit de pitch nog niet helemaal duidelijk wordt, is of ze nog aanvullende financiering nodig hebben voor het realiseren van die acht wooneenheden. De kleine verbouwing wordt uit eigen middelen gedaan, maar de totale "verwachte renovatie/transformatie kosten bedragen circa ¤ 400.000,- welke deels uit eigen middelen en/of subsidies zal worden uitgevoerd." .... Maar mochten ze dat extra bij CCF lenen, dan zitten we met de huidige financieringsronde in ieder geval eerste rang.
In tegenstelling tot de laatste transformatieprojecten lijkt men hier het onroerend goed aan te houden voor de verhuur. Dat komt op mij beter over dan de leningnemers die snel geld willen verdienen door een pand te splitsen en te flippen, om daarna z.s.m. de 'hokken' door te verkopen met winst.
[ Bericht 0% gewijzigd door djtiesto8 op 12-10-2024 01:09:13 ]
[..] Dank voor het delen van deze link! Ik heb wel vertrouwen in het verhaal en de ondernemers. Het hebben van een eigen bouwbedrijf én het risico durven lopen zelf een pand aan te kopen is een gouden combinatie. Zelf mis ik daar de twee rechterhanden voor.
Over het bouwbedrijf kan ik niets vinden. Wel zitten de ondernemers compleet in het Venlose netwerk. Revue, gemeenteraad, Carnaval, Leedjesaovend, Stichting Leergeld, jeugdfonds sport en cultuur, VVD.
Gisteren een aflossing van KoM ontvangen, dat moet obv het bedrag bijna wel een termijn van de Belhamels zijn. Ik kan op de website verder niets vinden. 14 maanden loonbeslag voor 1 termijn, dit gaat tot ver na mijn pensioen duren Met deze ondernemer heb ik totaal geen medelijden meer, mevrouw mag wat mij betreft nog jaren op de blaren zitten
Op vrijdag 11 oktober 2024 20:36 schreef Collin63 het volgende: Ik zie net dat bij Collin de investering van ----Tschin ---- na 1 maand looptijd helemaal is afgelost. Wel rente van 1 maand maar niet de rente van vervroegd aflossen. Hebben we daar bericht van gehad, of heb ik die gemist?
Ik dacht na ingestapt te zijn in dat derde transformatieproject al: 'huh, waarom hoef ik niet te betalen?', maar dat was dus de reden. Jammer, geen gratis geld.
When government - in pursuit of good intentions - tries to rearrange the economy, legislate morality, or help special interests, the cost come in inefficiency, lack of motivation, and loss of freedom. Government should be a referee, not an active player. Tiësto Live @ Melkweg 2000 Best pilot in history
Op zaterdag 12 oktober 2024 08:52 schreef Faraday01 het volgende: Gisteren een aflossing van KoM ontvangen, dat moet obv het bedrag bijna wel een termijn van de Belhamels zijn.
Bij mij is het ook precies 1 termijn van de Belhamels. Die hebben echt alles voorgelogen en mensen bedrogen. Goed dat KoM hier achteraan blijft gaan.
Laatste termijn gerechtsdeurwaarder was in juli 2018
[ Bericht 4% gewijzigd door KrekelJapie op 12-10-2024 13:48:04 ]
Deze e-mail is van vanmorgen:
Beste investeerder,
In augustus jl. heeft u geïnvesteerd in Tschin Holding B.V. met leningnummer 00049241. Door omstandigheden kan de hypotheek op het onroerend goed niet gevestigd worden.
Hierdoor hebben wij de gelden nog niet uitgeboekt naar de notaris. De lening is op 10 september jl. rentedragend geworden. Doordat de gelden nog niet uitgeboekt zijn en er op dit moment nog geen zicht is op hypotheekvestiging zullen wij de gelden die risicoloos op onze rekening hebben gestaan terugstorten op uw rekening-courant. Omtrent de nadere afwikkeling zullen wij u zo spoedig mogelijk informeren.
Ervan uitgaande u bij deze naar behoren te hebben geïnformeerd.
De wereld verandert niet omdat iedereen het gelijk anders wil, maar omdat er een paar mensen zijn die het anders blijven doen. (Roos Vonk)
Op zaterdag 12 oktober 2024 08:52 schreef Faraday01 het volgende: Gisteren een aflossing van KoM ontvangen, dat moet obv het bedrag bijna wel een termijn van de Belhamels zijn. Ik kan op de website verder niets vinden. 14 maanden loonbeslag voor 1 termijn, dit gaat tot ver na mijn pensioen duren Met deze ondernemer heb ik totaal geen medelijden meer, mevrouw mag wat mij betreft nog jaren op de blaren zitten
Ik zat zelf wat meer aan Fri***tes de la Ma***ison te denken. Daar was recent iets mee geritseld afgesproken over periodieke deelbetalingen. Wel raar dat ze dit niet even kunnen specificeren bij de betalingen.
In augustus jl. heeft u geïnvesteerd in Tschin Holding B.V. met leningnummer 00049241. Door omstandigheden kan de hypotheek op het onroerend goed niet gevestigd worden.
Hierdoor hebben wij de gelden nog niet uitgeboekt naar de notaris. De lening is op 10 september jl. rentedragend geworden. Doordat de gelden nog niet uitgeboekt zijn en er op dit moment nog geen zicht is op hypotheekvestiging zullen wij de gelden die risicoloos op onze rekening hebben gestaan terugstorten op uw rekening-courant. Omtrent de nadere afwikkeling zullen wij u zo spoedig mogelijk informeren.
Ervan uitgaande u bij deze naar behoren te hebben geïnformeerd.
Ben benieuwd of het contractueel zo is dichtgetimmerd dat CCF nu 6 maanden boete rente gaat proberen te innen. Zal afhangen wat er precies in het contract staat over wanneer een lening tot stand is gekomen misschien? En of er al iets is getekend, of dat dit pas bij de notaris ging gebeuren. In elk geval zijn investeerders duidelijk benadeeld hier.
[..] Ik zat zelf wat meer aan Fri***tes de la Ma***ison te denken. Daar was recent iets mee geritseld afgesproken over periodieke deelbetalingen. Wel raar dat ze dit niet even kunnen specificeren bij de betalingen.
[..] Ben benieuwd of het contractueel zo is dichtgetimmerd dat CCF nu 6 maanden boete rente gaat proberen te innen. Zal afhangen wat er precies in het contract staat over wanneer een lening tot stand is gekomen misschien? En of er al iets is getekend, of dat dit pas bij de notaris ging gebeuren. In elk geval zijn investeerders duidelijk benadeeld hier.
Benadeeld, of misschien heeft Collin erger voorkomen. Ik heb dat met 1 van mijn eerste projecten meegemaakt. Zack Benelux volgensmij, die waren failliet voordat Collin het geld had uitgeboekt.
Ben er dankzij Collin toen zonder kleerscheuren afgekomen. Dus ik denk niet mekkeren of anders je geld op een spaarrekening zetten.
[..] Benadeeld, of misschien heeft Collin erger voorkomen. Ik heb dat met 1 van mijn eerste projecten meegemaakt. Zack Benelux volgensmij, die waren failliet voordat Collin het geld had uitgeboekt.
Ben er dankzij Collin toen zonder kleerscheuren afgekomen. Dus ik denk niet mekkeren of anders je geld op een spaarrekening zetten.
We krijgen nog nader bericht van Bas Denissen over de definitieve afhandeling. Ik ben benieuwd of zijn conclusie zal zijn "niet mekkeren en dankbaar zijn" of dat hij misschien probeert een eindnota te onderhandelen met de leningnemer.
[..] We krijgen nog nader bericht van Bas Denissen over de definitieve afhandeling. Ik ben benieuwd of zijn conclusie zal zijn "niet mekkeren en dankbaar zijn" of dat hij misschien probeert een eindnota te onderhandelen met de leningnemer.
Ik zat er niet in, maar ik zou toch ook in eerste instantie verheugd zijn dat Collin de veiligheidsprotocollen heeft gevolgd. Dat is in het verleden op andere platformen wel eens mis gegaan. Die laatste knaak aan rente is niet het eerste waar ik aan zou denken 😉
[..] Ik zat er niet in, maar ik zou toch ook in eerste instantie verheugd zijn dat Collin de veiligheidsprotocollen heeft gevolgd. Dat is in het verleden op andere platformen wel eens mis gegaan. Die laatste knaak aan rente is niet het eerste waar ik aan zou denken 😉
Dus jullie denken dat CCF tegen Tschin Holding, een bedrijf met 10 miljoen omzet in 2023, zegt "ah jammer joh, laat maar zitten dan" na het opstellen van de pitch en de nu gemiste omzet en dat ze hun fiduciaire plicht naar de investeerders ook maar gewoon negeren? Lijkt me sterk, tenzij ze daar geen juridische basis voor hebben, maar nogmaals ben benieuwd!
Het gaat voor mij zelf om een paar euro, maar de overall schadepost voor CCF + investeerders samen is wel zeker tienduizenden euro's zou ik zeggen.
[ Bericht 4% gewijzigd door ShowMeTheMoney op 12-10-2024 23:50:05 ]
[..] Dus jullie denken dat CCF tegen Tschin Holding, een bedrijf met 10 miljoen omzet in 2023, zegt "ah jammer joh, laat maar zitten dan" na het opstellen van de pitch en de nu gemiste omzet en dat ze hun fiduciaire plicht naar de investeerders ook maar gewoon negeren? Lijkt me sterk, tenzij ze daar geen juridische basis voor hebben, maar nogmaals ben benieuwd!
Het gaat voor mij zelf om een paar euro, maar de overall schadepost voor CCF + investeerders samen is wel zeker tienduizenden euro's zou ik zeggen.
Natuurlijk moet er gekeken worden door Collin of er iets mogelijk is, zeker als het niet doorgaan verwijtbaar is aan die Tschin, maar nogmaals er zijn hoofdzaken en bijzaken, en dat laatste is iets van later zorg, belangrijk is dat er niemand schade heeft geleden. Ik kan me nog een platform herinneren (begon met een K, eindigde op een M en ergens middenin een O), de mikten het geld gewoon over de schutting ongeacht of er wel of niet handtekeningen waren geplaatst. Dan is Collin gewoon goed bezig. Stel dat ome Tschin afgelopen tijd in de krant was komen staan met een faillissement, dan iedereen zijn geld kwijt geweest. Achteraan aansluiten.
[..] Dank voor het delen van deze link! Ik heb wel vertrouwen in het verhaal en de ondernemers. Het hebben van een eigen bouwbedrijf én het risico durven lopen zelf een pand aan te kopen is een gouden combinatie. Zelf mis ik daar de twee rechterhanden voor.
Naast de ervaring en mooie LTV spreekt de looptijd van 36 maanden mij ook aan. En geen rare tussentijdse aflossingsclausules. Dat geeft rust in de portefeuille.
Als de vergunning voor de acht wooneenheden rond is en deze zijn gerealiseerd, zal dat de al mooie LTV alleen maar ten goede komen. Wat me uit de pitch nog niet helemaal duidelijk wordt, is of ze nog aanvullende financiering nodig hebben voor het realiseren van die acht wooneenheden. De kleine verbouwing wordt uit eigen middelen gedaan, maar de totale "verwachte renovatie/transformatie kosten bedragen circa ¤ 400.000,- welke deels uit eigen middelen en/of subsidies zal worden uitgevoerd." .... Maar mochten ze dat extra bij CCF lenen, dan zitten we met de huidige financieringsronde in ieder geval eerste rang.
In tegenstelling tot de laatste transformatieprojecten lijkt men hier het onroerend goed aan te houden voor de verhuur. Dat komt op mij beter over dan de leningnemers die snel geld willen verdienen door een pand te splitsen en te flippen, om daarna z.s.m. de 'hokken' door te verkopen met winst.
Staat inmiddels al op 42% Bijna ¤300.000 ingelegd door 54 investeerders Is ook een mooi project naar mijn mening!
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Ik ben niet bang voor de uiteindelijke afloop, maar het kon nog wel eens een héél langlopend verhaal worden. De initiatiefnemer heeft zichzelf en zijn mogelijkheden m.i. gruwelijk overschat.
[ Bericht 1% gewijzigd door obligataire op 14-10-2024 11:16:19 ]
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Doel is wat minder: lenen om een bestaande lening te kunnen betalen.
Verder is het wel opvallend hoe het resultaat over 2023 zich heeft ontwikkeld. In de vorige pitch een omzet van 4,7 mln met een verwacht resultaat van 720k. Nu staat er een omzet van 4,3 mln met een resultaat van -60k.
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Doel is wat minder: lenen om een bestaande lening te kunnen betalen.
Verder is het wel opvallend hoe het resultaat over 2023 zich heeft ontwikkeld. In de vorige pitch een omzet van 4,7 mln met een verwacht resultaat van 720k. Nu staat er een omzet van 4,3 mln met een resultaat van -60k.
Ik liep toevallig met een collega hier zojuist langs.
Waarbij we allebei het gevoel hadden dat het licht wel heel vaak uit is. En dan niet alleen de afgelopen zomerperiode.
Trek eens aan mijn vinger? Een open deur vraagt nu eenmaal om ingeschopt te worden.
Je hebt geïnvesteerd in het project Orteliusstraat 183-3 in Amsterdam. De hypotheek is 9 oktober 2024 afgelost aan het einde van de looptijd van het project. Jouw investering(en) en eventuele rente wordt gestort in jouw account.
Zoals ik het lees is een flink deel van het geld uit de eerste CCF lening in een totaal andere activiteit gestoken dan waar in de eerste pitch over gesproken werd.
Opmerking terzijde: hoe meer iemand de noodzaak voelt om te benadrukken dat zijn/haar onderzoek "wetenschappelijk" is, hoe minder wetenschappelijk het over het algemeen is.
Al de tweede keer volgens mij dat die on-hold staat. Ik heb ook nog steeds de bon om een keer te gaan eten. Misschien toch maar bij één van de andere vestigingen gaan.