Hier kun je alles kwijt over sollicitaties, werksituaties, belastingen, (handelen op) de beurs, hypotheken, beleggingen en salarissen, arbeidscontracten of geschillen met je (huis)baas. Alles over werk, geldzaken en recht dus.
Crowdfunding is hot! In 2022 is in Nederland 1,08 miljard euro via crowdfunding opgehaald. Dat is een groei van 48% ten opzichte van een jaar eerder. Niet eerder werd in een jaar tijd zoveel met crowdfunding gefinancierd.(bron).
Vormen van crowdfunding Er zijn 4 vormen van crowdfunding: • Lening crowdfunding (Crowdfinance) • Aandelen crowdfunding • Schenking / Donatie crowdfunding • Aanschaf (nog te ontwikkelen) product / reward crowdfunding
Dit topic gaat voornamelijk over crowdfunding op basis van een lening die wordt terugbetaald. We bespreken projecten van de volgende in Nederland gevestigde crowdfundingplatformen:
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Resultaten crowdfundingplatformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Zekerheden
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Webinars zekerheden
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Webinar box3 belastingwetgeving
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Exitstrategieën platformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Informatie Kifid
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Crowdfundingplatformen zonder nieuw aanbod:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Statistieken
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Nominale en effectieve rente
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Belastingen en de belastingdienst
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Kan ik wat aan het CF uitlenen overhouden?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Punt van orde: We hebben gemerkt dat elk platform helaas wel eens een betaling een paar dagen te laat doet. Dit is vervelend, maar mag de discussies niet gaan overheersen. We hebben daarom besloten alleen achterstanden van meer dan 3 werkdagen hier op het forum te melden.
Disclaimer: de informatie in dit topic is hoogstens informatief. Aan de informatie kunnen geen rechten worden ontleend.
Net even snel doorgelezen (zit zelf niet in dit project).
Hier is HcN echt door het oog van de naald gekropen. Foutjes door HcN in de overeenkomst en de notaris die dit onhandig probeerde te herstellen aangevuld met een ondernemer die zich van de dommen houdt om onder de H.A. uit te komen.
HcN komt hier net goed mee weg maar het verdient natuurlijk niet de schoonheidsprijs.
Indien de aflossing gebeurt in de eerste acht maanden na startdatum van de Lening bedraagt de extra vergoedingsrente één maand voor de Investeerders. Indien de aflossing gebeurt in de laatste 10 maanden voor einddatum van de Lening is er geen extra vergoedingsrente verschuldigd.
We komen er bij Collin steeds vaker bekaaid af met de extra maanden die we krijgen bij vervroegd aflossen. Ik heb de laatste tijd al heel vaak 1 of 2 maanden voorbij zien komen. En als je geld dan eerst nog 2 weken staat te wachten voordat het rendement oplevert is het wel erg weinig. Minimaal 3 maanden zou toch echt wel moeten. Collin schuift wat dat betreft steeds meer naar de kant van de leningnemers.
[..] Indien de aflossing gebeurt in de eerste acht maanden na startdatum van de Lening bedraagt de extra vergoedingsrente één maand voor de Investeerders. Indien de aflossing gebeurt in de laatste 10 maanden voor einddatum van de Lening is er geen extra vergoedingsrente verschuldigd.
We komen er bij Collin steeds vaker bekaaid af met de extra maanden die we krijgen bij vervroegd aflossen. Ik heb de laatste tijd al heel vaak 1 of 2 maanden voorbij zien komen. En als je geld dan eerst nog 2 weken staat te wachten voordat het rendement oplevert is het wel erg weinig. Minimaal 3 maanden zou toch echt wel moeten. Collin schuift wat dat betreft steeds meer naar de kant van de leningnemers.
Gewoon links laten liggen, de projecten met een beroerde risico/rendement verhouding. Maar zolang de beleggers er op duiken als vliegen op een paardenvijg, hebben de aanbieders geen reden om iets aan de condities te doen.
Een waarde na realisatie van 12,5k per m2, op de Albert Cuypmarkt slaat nergens op. Een waarde in huidige staat van 8,9k per m2, slaat ook nergens op die ligt misschien op 6/7k
De vergunning voor de splitsing is reeds ingediend (31-7-2024) en wordt verwacht in oktober. die krijg je pas na realisatie, dus dat duurt nog wel ruim een half jaar.
Sinds een aantal jaar is ondernemer zich gaan verdiepen in het verbouwen onroerend goed. Na voor zijn ouders de gehele verbouwing van het huis te hebben begeleid en een aantal cursussen te hebben gedaan is hij inmiddels circa 1 jaar bezig met de aankoop en renovatie van Albert Cuypstraat.
Maar stap gerust in en hou ons op de hoogte. Ik kom regelmatig bij de naastgelegen bakker dus zal het met belangstelling volgen.
GVE project wat in de stront gelopen is, zoals zoveel projecten daar de laatste tijd.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Ik heb helemaal geen stemprocedure voorbij zien komen? Is het ineens niet meer zo dat alle investeerders moeten stemmen? Wat een vaag gedoe allemaal.
Hier werkt de hoofdelijke aansprakelijkheid, die er bij HCN is. Bestuurder wordt hoofdelijk aangesproken en moet betalen. Blijkbaar moet HCN dit nog wat duidelijker vastleggen, want rechtbank dacht dat er geen hoofdelijke aansprakelijkheid was. Hof nu wel.
Veenendaal, 9 oktober 2024 Beste investeerders, Afgelopen maand is er op dit project een deelaflossing geweest conform voorwaarden van 20% van de hoofdsom boetevrij. Hierop is ook uw betaalschema aangepast. Met vriendelijke groet, Team Geldvoorelkaar.n
[..] En dat met deze cijfers G-PD percentage 2.54% Creditsafe score 32
Is er te veel contant? Of slaan we een beetje door?
Helemaal mee eens. Ik snap de aantrekkelijkheid van de business en het feit dat deze mensen handig zijn. Maar de scores zijn erg laag. Blijkbaar hebben mensen er meer vertrouwen in dan de data en de experts doen vermoeden. Ik heb het even laten lopen. Zeker ook omdat GvE en slechtlopende projecten geen pretje zijn.
[..] En dat met deze cijfers G-PD percentage 2.54% Creditsafe score 32
Is er te veel contant? Of slaan we een beetje door?
Maar wat zeggen deze cijfers over dit bedrijf. Wanneer ik naar de criteria kijk waarom de score relatief laag is dan is dat vrij logisch. Kortgeleden opgericht, rechtsvorm die vaker in problemen komt. Daarom zijn mi andere factoren belangrijker zoals dat hij al ondernemer is, de branche, de zekerheden( zitten niet de score). Ik heb deze wel, bescheiden, meegenomen.
[..] Maar wat zeggen deze cijfers over dit bedrijf. Wanneer ik naar de criteria kijk waarom de score relatief laag is dan is dat vrij logisch. Kortgeleden opgericht, rechtsvorm die vaker in problemen komt. Daarom zijn mi andere factoren belangrijker zoals dat hij al ondernemer is, de branche, de zekerheden( zitten niet de score). Ik heb deze wel, bescheiden, meegenomen.
Inderdaad deze vermelde cijfers zeggen vrijwel niets. Al ooit contact gehad met GVE hierover, deze zijn enkel gebaseerd op Creditsafe, die gebruik maakt van de bij de gedeponeerde balans (die er bij een nieuwe onderneming nog niet zijn).
[..] Maar wat zeggen deze cijfers over dit bedrijf. Wanneer ik naar de criteria kijk waarom de score relatief laag is dan is dat vrij logisch. Kortgeleden opgericht, rechtsvorm die vaker in problemen komt. Daarom zijn mi andere factoren belangrijker zoals dat hij al ondernemer is, de branche, de zekerheden( zitten niet de score). Ik heb deze wel, bescheiden, meegenomen.
Inderdaad, bij een starter kunnen ze die cijfers net zo goed achterwege laten. Dat daar (extra) risico's aan verbonden zijn, dat snappen we zelf ook wel, daarom kijken we naar andere factoren.
[..] Inderdaad deze vermelde cijfers zeggen vrijwel niets. Al ooit contact gehad met GVE hierover, deze zijn enkel gebaseerd op Creditsafe, die gebruik maakt van de bij de gedeponeerde balans (die er bij een nieuwe onderneming nog niet zijn).
Sterker nog, een eenmanszaak publiceert helemaal niets bij de KvK, behalve de inschrijving, dus waar ze de wetenschap allemaal vandaan halen, natte vinger in de lucht en branche.
Ik ook. En er is ontzettend veel vraag naar het product wat de ondernemer aanbied. Het was pas nog in het nieuws dat er zo weinig stallingsruimte is in Nederland.