abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_215146420
Ik heb even opgezocht hoe indertijd die discussie over trouwambtenaren met gewetensbezwaren is beslecht. Daar staat hier een mooi overzicht van: Hoe om te gaan met een weigerambtenaar?

In een notendop: voorheen was het zo dat een ambtenaar kon weigeren een homohuwelijk te sluiten. Het enige wat er immers toe deed, was dát er een huwelijk kon worden gesloten. Zolang aan andere ambtenaar het desbetreffende huwelijk kon voltrekken, was het prima. D66 heeft daarop een initiatiefwet ingediend om hier een einde aan te maken. Die is aangenomen. Nu mogen zogenaamde 'weigerambtenaren' niet meer worden benoemd en gemeentes die van zo'n ambtenaar af willen worden niet langer teruggefloten.

Misschien kan D66 ook van zich laten horen in de kwestie van de weigeragenten?
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  Moderator dinsdag 1 oktober 2024 @ 14:53:38 #102
8781 crew  Frutsel
pi_215146577
quote:
Kamerleden spreken van ’capitulatie voor antisemitisme’

Geen begrip bij minister van Justitie voor agenten die Joodse objecten niet willen beveiligen: ’Dit is hun taak’

Den Haag - Als het aan minister David van Weel (Justitie en Veiligheid, VVD) ligt hebben agenten niets te kiezen als het om het beveiligen van Joodse objecten gaat. „Dat is hun taak”, zo laat hij via zijn woordvoerder weten. Korpschef van de politie Janny Knol liet dinsdag weten dat zij er net zo in staat, al is er bij de Korpsleiding in het algemeen wél ruimte voor ’morele bezwaren’, en worden roosters ’indien mogelijk’ zelfs aangepast.

De korpsleiding van de politie liet maandag weten bekend te zijn met agenten die bezwaar maken tegen bepaalde opdrachten, en ook dat daar ’begrip’ voor is. „Er is geen strak beleid voor. De lijn is dat politiemensen morele bezwaren mogen hebben”, zo reageerde woordvoerder van de korpsleiding, Mireille Beentjes. De politie denkt ook met die agenten mee. „We houden er rekening mee bij het maken van roosters.” Als het niet anders kan worden agenten wel gewoon ingezet, zo klinkt het.

Minister Van Weel van Justitie: ’Geen begrip voor agenten die geen Joodse objecten willen beveiligen’
Ter aanvulling liet korpschef Janny Knol dinsdagmiddag weten dat de korpsleiding toch ’geen begrip’ heeft voor politiemensen die geen Joodse objecten willen bewaken. Wel worden er intern gesprekken gevoerd over hoe hier binnen de politie mee om moet worden gegaan.

Minister Van Weel laat via zijn woordvoerder weten: „Voorop staat dat agenten neutraal en professioneel dienen te handelen. Ik heb dus geen begrip voor politiemensen die geen Joodse objecten willen beveiligen. Dat is je taak als agent.”

’Capitulatie voor antisemitisme’
Ook Kamerleden reageren verbolgen op het nieuws dat agenten hun werk niet willen doen vanwege ’morele’ bezwaren. „Capitulatie voor antisemitisme”, stelt CU-leider Mirjam Bikker, die dat ’onaanvaardbaar’ noemt. Ze wil in debat met minister Van Weel. „Onacceptabel”, vindt ook PVV-leider Geert Wilders, die duidelijk is: „Als een agent geen Joodse objecten wil bewaken is dat reden voor ontslag.”

„Juist in deze tijden van ongekende wereldwijde Jodenhaat moet de Joodse gemeenschap op de politie kunnen rekenen”, zegt Ulysse Ellian op X. Hij heeft de minister daarom een set met vragen gestuurd, Ook een senator van de PvdA, Randy Martens noemt het weigeren Joodse gebouwen te beveiligen ’onacceptabel’: „Je voert je taak uit. Punt.”
pi_215146776
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 oktober 2024 14:34 schreef Claudia_x het volgende:

Die zijn zo diep bij Rutte in zijn hol gekropen (en v.v.) dat ze er waarschijnlijk geen actieve herinnering aan hebben.
-
pi_215147070
quote:
10s.gif Op dinsdag 1 oktober 2024 14:22 schreef HeatWave het volgende:
Serieus. trolkabouter Sander Schimmelpenninck aanhalen om je punt te maken.

Echt, hoe ver van het padje af ben je dan? :').
Dit ja. Als je met je rechterhand aan je neus krabt ben je volgens hem al domrechts. Activistische kabouter.
  Moderator dinsdag 1 oktober 2024 @ 15:51:41 #105
8781 crew  Frutsel
pi_215147084
Vraag me wel af wat deze agenten dan doen als ze iemand moeten arresteren die dezelfde geloofsovertuiging heeft. Want ja, stel je voor dat je iemand moet oppakken die dat deelt, dat gaat toch in tegen je eigen geloofsovertuiging? Dat ga je dan toch ook niet doen?

Wellicht is daar begrip voor en kunnen die agenten dan ook een ander rooster krijgen.

Of bij je sollicitatie aangeven voor welke club je bent zodat straks alleen Go Ahead Eagles agenten de supporters van Ajax en Utrecht uit elkaar moeten houden.
  dinsdag 1 oktober 2024 @ 16:03:14 #106
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_215147201
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 oktober 2024 14:53 schreef Frutsel het volgende:

[..]

Goede reactie van de minister.
Het hoort bij je baan om beveiliging aan te bieden volgens orders.
Klaar.
  dinsdag 1 oktober 2024 @ 16:20:17 #107
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_215147385
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 oktober 2024 13:22 schreef Claudia_x het volgende:
Er is een vervolg: Agenten willen geen Joodse objecten bewaken: roosters aangepast bij ’morele bezwaren’.
[..]
Duidelijke taal!
[..]
Eh, toch niet dus.
[..]
Oké, nu ben ik in de war.
Snapt de politie niet hoe fundamenteel onjuist en tegen alles waar de Nederlandse staat voor zou moeten staan dat het is wanneer politie agenten geen Joodse instellingen zouden willen bewaken? Vooral omdat een joods kind veilig naar school laten gaan in Nederland helemaal niks met het gedrag van Israël te maken heeft? Fundamenteel fout. Hier zou geen enkele tolerantie voor mogen zijn, ook geen rekening mee te houden met het opstellen van de roosters.
Misschien hadden we toch geen hoofddoekjes moeten toestaan bij de politie, was dat toch een fout.

Idem overigens voor nazi- politieagenten die geen zwarte kerk willen bewaken of Joodse agenten die geen moskee willen bewaken..
The End Times are wild
  dinsdag 1 oktober 2024 @ 16:22:45 #108
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_215147411
Die mensen van de korpsleiding die er ‘begrip’ voor hadden onmiddellijk opsporen en ook ontslaan. Stelletje zwakbegaafde idioten die blijkbaar totaal niet begrepen hebben waar de Nederlandse politie voor staat. Diversity-quota en Volkskrant-lezeressen
The End Times are wild
  dinsdag 1 oktober 2024 @ 16:24:04 #109
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_215147421
quote:
15s.gif Op dinsdag 1 oktober 2024 13:35 schreef BansheeBoy het volgende:

[..]
Vergis je niet, de oorzaak kan ook een oorzaak hebben. Zoals in dit geval het buitensporige gedrag van agressor israel. Althans, dat is wat in de lijn der verwachting ligt. Ik moet trouwens ineens aan dat liedje "Daar gaat ze..." denken van Clouseau. Relevante is er niet volgens mij. Maar het gebeurde.

:{²
Dus toen al die Berbernationalisten gevangen gezet werden in Marokko was het okay geweest om geen Marokkaanse Arabieren meer te willen beveiligen? Chinese restaurants hebben geen recht op beveiliging omdat de regering van China hele bevolkingsgroepen naar heropvoedingskampen deporteert? Katholieke medeburgers hoeven niet beveiligd te worden wegens de misbruikschandalen? Turken hier kunnen het zelf uitzoeken wegens Cyprus?
  dinsdag 1 oktober 2024 @ 16:25:52 #110
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_215147431
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 oktober 2024 14:34 schreef Claudia_x het volgende:
Ik heb even opgezocht hoe indertijd die discussie over trouwambtenaren met gewetensbezwaren is beslecht. Daar staat hier een mooi overzicht van: Hoe om te gaan met een weigerambtenaar?

In een notendop: voorheen was het zo dat een ambtenaar kon weigeren een homohuwelijk te sluiten. Het enige wat er immers toe deed, was dát er een huwelijk kon worden gesloten. Zolang aan andere ambtenaar het desbetreffende huwelijk kon voltrekken, was het prima. D66 heeft daarop een initiatiefwet ingediend om hier een einde aan te maken. Die is aangenomen. Nu mogen zogenaamde 'weigerambtenaren' niet meer worden benoemd en gemeentes die van zo'n ambtenaar af willen worden niet langer teruggefloten.

Er zit ook nog een fundamenteel verschil tussen deze weigerambtenaren en politie agenten. Ik zou het heel anders vinden wanneer deze agenten bezwaar zouden hebben tegen het dienen van de belangen van de Israëlische staat! Dat begrijp ik nog wel. Maar dat is volstrekt anders als een joodse Nederlandse bejaarde die naar de de synagoge wil.
Je moet zo volkomen gedegenereerd als een D66-er zin om dat niet te snappen.
The End Times are wild
  dinsdag 1 oktober 2024 @ 16:28:53 #111
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_215147446
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 oktober 2024 16:03 schreef Qarrad het volgende:

[..]
Goede reactie van de minister.
Het hoort bij je baan om beveiliging aan te bieden volgens orders.
Klaar.
Een goede reactie van de minister zou zijn geweest: we zoeken uit wie van de korpsleiding en welke agenten het zijn geweest en die smijten we voorgoed de politie uit.

Ik ben hier echt fel op. Terwijl ik nota bene het optreden van Israël sterk veroordeel. Dat zijn dus 2 verschillende zaken
The End Times are wild
  dinsdag 1 oktober 2024 @ 16:38:10 #112
505619 Origami94
#FreeKlopkoek
pi_215147617
CU heeft net een debat aangevraagd om hierover te debatteren in het kader van antisemitisme. Gebaseerd op een opinie artikel uit een krant dat gesponsord wordt door het CIDI

Over op de waan van de dag en bedankt voor uw stem op de PVV waarvan de nummer twee niet door de naslag komt van de AIVD omdat die banden schijnt te hebben met de Mossad.
pi_215147660
Welke ethische bezwaren voerden zij aan?

Kan me voorstellen dat als je het CIDI moet bewaken dat je dan een dikke vinger opsteekt.
  Moderator dinsdag 1 oktober 2024 @ 16:47:09 #114
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_215147756
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 oktober 2024 16:40 schreef Chadi het volgende:
Welke ethische bezwaren voerden zij aan?

Kan me voorstellen dat als je het CIDI moet bewaken dat je dan een dikke vinger opsteekt.
Dan ben je niet geschikt voor de functie
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  dinsdag 1 oktober 2024 @ 16:53:43 #115
505619 Origami94
#FreeKlopkoek
pi_215147810
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 oktober 2024 16:47 schreef sp3c het volgende:

[..]
Dan ben je niet geschikt voor de functie
Waarom?
  Moderator dinsdag 1 oktober 2024 @ 16:57:42 #116
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_215147841
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 oktober 2024 16:53 schreef Origami94 het volgende:

[..]
Waarom?
Omdat je een deel van je taken niet uit wenst te voeren
  Moderator dinsdag 1 oktober 2024 @ 16:58:29 #117
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_215147845
Logischerwijs zou ik haast zeggen maar het klinkt als een strikvraag _O-
  dinsdag 1 oktober 2024 @ 17:02:47 #118
168739 Red_85
'echt wel'
pi_215147880
Wat een walgelijke posts weer van een select groepje users.
Echt om te kotsen. Niks geleerd van 80 jaar terug.

:r
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  dinsdag 1 oktober 2024 @ 17:12:21 #119
505619 Origami94
#FreeKlopkoek
pi_215147938
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 oktober 2024 17:02 schreef Red_85 het volgende:
Wat een walgelijke posts weer van een select groepje users.
Echt om te kotsen. Niks geleerd van 80 jaar terug.

:r
Ahhh de antisemiet kaart
pi_215148134
Dit hoort je gewoon je baan te kosten. Op staande voet ontslag is het enige wat hier past.
pi_215148243
En zo komen we in Nederland weer een stapje dichterbij naar een nieuwe Kristallnacht.
Vitesse, Celtic FC, Everton, Green Bay Packers.
  dinsdag 1 oktober 2024 @ 17:51:56 #122
438527 MissButterflyy
De beste dingen in het leven z
pi_215148260
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 oktober 2024 17:29 schreef Dutchguy het volgende:
Dit hoort je gewoon je baan te kosten. Op staande voet ontslag is het enige wat hier past.
Klopt. Is gewoon werkweigering.
Wie dit leest is een lezer van dit
  dinsdag 1 oktober 2024 @ 18:00:39 #123
505619 Origami94
#FreeKlopkoek
pi_215148308
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 oktober 2024 17:47 schreef Arnhemunited het volgende:
En zo komen we in Nederland weer een stapje dichterbij naar een nieuwe Kristallnacht.
Ik weet niet wat erger is. Wappies die tijdens corona de Tweede Wereldoorlog misbruikten als voorbeeld of wappies die de jodenvervolging tijdens de oorlog in Gaza misbruiken als voorbeeld.
pi_215148400
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 oktober 2024 18:00 schreef Origami94 het volgende:

[..]
Ik weet niet wat erger is. Wappies die tijdens corona de Tweede Wereldoorlog misbruikten als voorbeeld of wappies die de jodenvervolging tijdens de oorlog in Gaza misbruiken als voorbeeld.
/
Ik wil eigenlijk niet reageren op je overduidelijke getroll, maar blijkbaar vind jij dit volstrekt normaal?
Vitesse, Celtic FC, Everton, Green Bay Packers.
  dinsdag 1 oktober 2024 @ 18:11:47 #125
505619 Origami94
#FreeKlopkoek
pi_215148432
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 oktober 2024 18:08 schreef Arnhemunited het volgende:

[..]
/
Ik wil eigenlijk niet reageren op je overduidelijke getroll, maar blijkbaar vind jij dit volstrekt normaal?
Nee ik vind een vergelijking maken met de jodenvervolging op een opinie artikel niet normaal en erg hysterisch.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')