Leuk artikel maar zonder context zegt het niet zoveel. - Nope- of je zoekt er feiten bij met bron -quote:Het aantal jongeren tot 27 jaar met een bijstandsuitkering blijft stijgen, blijkt uit cijfers van statistiekbureau CBS. Het is het zesde kwartaal op rij dat er sprake was van een toename in deze leeftijdsgroep.
Van de mensen met een uitkering is nu 10 procent jongvolwassene. Maar ook onder andere leeftijdsgroepen stijgt het aantal mensen met een uitkering: bij 27- tot 45-jarigen was het aantal bijstandsgerechtigden eind juni met duizend toegenomen.
Ook het aantal bijstandsgerechtigde 45-plussers was in het tweede kwartaal van dit jaar groter dan een jaar eerder. In die leeftijdscategorie hebben nu 229.000 mensen een uitkering. De verdeling van vrouwen en mannen in de bijstand is in de afgelopen tien jaar vrijwel onveranderd: ongeveer 57 procent is vrouw en 43 procent man.
Eind juni ontvingen in totaal 405.000 mensen een bijstandsuitkering. Dat is een stijging van 6.000 personen vergeleken met vorig jaar juni. Het is het vierde kwartaal op rij dat dit aantal stijgt.
https://www.nu.nl/economi(...)f-jaar-op.html#nujij
Dat zit er wel in ja. We moeten echt de lessen klokkijken en veterstrikken weer verplicht stellen op de basisschool.quote:Op vrijdag 30 augustus 2024 10:58 schreef ReplaR het volgende:
Ze zitten in de bijstand omdat ze altijd te laat komen en ontslagen worden:
NWS / Scholieren regelmatig te laat omdat ze geen klok kunnen kijken
Je complottheorie lijkt me niet aannemelijk omdat CBS genoeg statistieken heeft over bijstand en migratieachtergrond, zoals hierquote:Op vrijdag 30 augustus 2024 11:54 schreef HowardRoark het volgende:
Zoals TS al aangeeft, is de kans aannemelijk dat dit voor een aanzienlijk deel mensen met een migratieachtergrond betreft. Zonder migratie, had dit percentage een waarschijnlijk een stuk lager gelegen. Maar dat zal men bij het politiek correcte CBS niet meenemen in het onderzoek natuurlijk, dat dient verdoezeld te worden.
Hoe komen al die jongeren dan opeens arbeidsongeschiktquote:Op vrijdag 30 augustus 2024 11:17 schreef Jaeger85 het volgende:
Een mogelijke oorzaak is de strengere eisen voor een Wajong uitkering, waardoor deels arbeidsongeschikte jongeren die voor de verandering een Wajong uitkering kregen nu in de bijstand komen.
Autisme, depressie, Syndroom van Down etc etc.quote:Op vrijdag 30 augustus 2024 14:05 schreef ZarB het volgende:
[..]
Hoe komen al die jongeren dan opeens arbeidsongeschikt
Daar word je niet meteen arbeidsongeschikt van. Het probleem is vooral dat een hele hoop jongeren geen zin hebben om te werken en dan liever gaan steuntrekken. Dat de regels voor wajong strakker zijn is alleen maar goed. Jarenlang met wajongers gewerkt en dat waren overwegend uitvreters.quote:Op vrijdag 30 augustus 2024 14:08 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Autisme, depressie, Syndroom van Down etc etc.
Ben jij keuringsarts of waar haal je de expertise vandaan om te beoordelen of mensen met dit soort aandoeningen wel of niet deelarbeidsongeschikt zijn?quote:Op vrijdag 30 augustus 2024 14:11 schreef ZarB het volgende:
[..]
Daar word je niet meteen arbeidsongeschikt van. Het probleem is vooral dat een hele hoop jongeren geen zin hebben om te werken en dan liever gaan steuntrekken. Dat de regels voor wajong strakker zijn is alleen maar goed. Jarenlang met wajongers gewerkt en dat waren overwegend uitvreters.
Je moet keuringsarts zijn om te weten dat niet iedereen met ass of een depressie arbeidsongeschikt is?quote:Op vrijdag 30 augustus 2024 14:12 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Ben jij keuringsarts of waar haal je de expertise vandaan om te beoordelen of mensen met dit soort aandoeningen wel of niet deelarbeidsongeschikt zijn?
Dit heeft niets met een complottheorie te maken, wel met de realiteit. En zelfs de gegevens die jij hier deelt uit 2022, weten mijn post al op mooie wijze te bevestigen:quote:Op vrijdag 30 augustus 2024 14:03 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Je complottheorie lijkt me niet aannemelijk omdat CBS genoeg statistieken heeft over bijstand en migratieachtergrond, zoals hier
https://www.cbs.nl/nl-nl/(...)wartaal%20van%202022.
Volgende keer beter zoeken.
...quote:Van de Nederlandse bevolking (tussen 18 jaar en AOW-leeftijd) ontving 4,2 procent een bijstandsuitkering op enig moment gedurende het eerste kwartaal van 2022. Onder migranten van Buiten-Europese herkomst is het aandeel met bijstand groter dan het gemiddelde. Met name migranten uit Marokko en overig Buiten-Europese landen ontvingen vaak bijstand: 20,4 en 17,7 procent.
Maar dit onderscheid wordt niet gemaakt in het artikel van nu.nl, daar lezen we alleen over 'jongeren' en 'jongvolwassenen'. En men baseert zich op dit artikel van CBS dat vandaag is gepubliceerd. En ook daar wordt, zoals ik al aangaf, geen onderscheid gemaakt in achtergrond of afkomst.quote:Gemiddeld ontvangen de vijf grootste herkomstgroepen uit landen waarvandaan recent vluchtelingen naar Nederland zijn gekomen flink vaker bijstand dan gemiddeld. Het aandeel met een bijstandsuitkering is het hoogst onder personen geboren in Syrië. Met 50,4 procent is dit aandeel in het eerste kwartaal 2022 12 keer zo groot als het Nederlands gemiddelde. Van de vijf herkomstgroepen ontvingen Iraanse migranten het minst vaak bijstand (21,9 procent), maar dit percentage was wel bijna 2 keer hoger dan het percentage overig Buiten-Europese migranten met bijstand.
Zei geen enkele oudere generatie over een jongere generatie ooit.quote:Op vrijdag 30 augustus 2024 10:51 schreef Elan het volgende:
Sta er niet van te kijken, deze generatie jongeren is absurd zwak en lui.
Die gaan over dat oordeel en zijn er voor opgeleid. Wij zijn leken die daar niet over kunnen oordelen.quote:Op vrijdag 30 augustus 2024 14:18 schreef ZarB het volgende:
[..]
Je moet keuringsarts zijn om te weten dat niet iedereen met ass of een depressie arbeidsongeschikt is?
Ik kan met zekerheid zeggen dat ik de ervaring heb dat er, met name in het verleden, heel veel wajongers waren die echt wel konden waren maar "wajong is kaolo hoger dan beetje minimumloon mefrouw heb adhd weettoch"
Jouw complottheorie is dat CBS dat soort gegevens bewust weglaat, terwijl mijn link het tegendeel laat zienquote:Op vrijdag 30 augustus 2024 14:18 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Dit heeft niets met een complottheorie te maken, wel met de realiteit. En zelfs de gegevens die jij hier deelt uit 2022, weten mijn post al op mooie wijze te bevestigen:
[..]
...
[..]
Maar dit onderscheid wordt niet gemaakt in het artikel van nu.nl, daar lezen we alleen over 'jongeren' en 'jongvolwassenen'. En men baseert zich op dit artikel van CBS dat vandaag is gepubliceerd. En ook daar wordt, zoals ik al aangaf, geen onderscheid gemaakt in achtergrond of afkomst.
Ik zou mezelf geen leek noemen op dit gebied.quote:Op vrijdag 30 augustus 2024 14:20 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Die gaan over dat oordeel en zijn er voor opgeleid. Wij zijn leken die daar niet over kunnen oordelen.
Daarnaast ben ik wel benieuwd naar hun verdere achtergrond. Komt dit omdat ze een bullshit studie hebben gevolgd. En zodoende nergens een baan kunnen vinden maar wel het ouderlijk huis moeten verlaten? Hoe is de etnische samenstelling van deze statistieken?quote:Op vrijdag 30 augustus 2024 10:28 schreef britneycheers het volgende:
[..]
Leuk artikel maar zonder context zegt het niet zoveel. Hoeveel % van deze jongeren hebben afgelopen jaren een verblijfsvergunning gekregen?
We kunnen natuurlijk doen alsof het een landelijk fenomeen is en dat Anna en Henk steeds vaker na de middelbare school voor een bijstandsuitkering kiezen, maar dat ligt niet voor de hand.
Nee hoor, in het artikel dat hierover geschreven is staat niets over achtergrond of afkomst. Jij moet vervolgens naar andere cijfers grijpen, uit 2022, maar daar gaat het artikel van nu.nl en dus dit topic niet over. En je probeert vervolgens mij standpunt weg te zetten als een 'complottheorie', waar dus helemaal geen sprake van is.quote:Op vrijdag 30 augustus 2024 14:21 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Jouw complottheorie is dat CBS dat soort gegevens bewust weglaat, terwijl mijn link het tegendeel laat zien
Jij stelt dat het doelbewust verdoezeld is zonder dat je de onderzoeksvraag weet. Ook publiceert het volgens jou politiek correcte CBS geregeld data over bijstand en migratieachtergrond of arbeidsparticipatie van (voormalig) statushouders. Dus je stelling komt op mij nogal complotterig over ja.quote:Op vrijdag 30 augustus 2024 14:34 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Nee hoor, in het artikel dat hierover geschreven is staat niets over achtergrond of afkomst. Jij moet vervolgens naar andere cijfers grijpen, uit 2022, maar daar gaat het artikel van nu.nl en dus dit topic niet over. En je probeert vervolgens mij standpunt weg te zetten als een 'complottheorie', waar dus helemaal geen sprake van is.
Er is ook gigantisch veel betekenisloos werk. Ja, logisch dat je dan een depressie krijgt.quote:Op vrijdag 30 augustus 2024 14:11 schreef ZarB het volgende:
[..]
Daar word je niet meteen arbeidsongeschikt van. Het probleem is vooral dat een hele hoop jongeren geen zin hebben om te werken en dan liever gaan steuntrekken. Dat de regels voor wajong strakker zijn is alleen maar goed. Jarenlang met wajongers gewerkt en dat waren overwegend uitvreters.
Tegenwoordig is het wel heel extreem hoor. Ze hebben al een burnout voor ze überhaupt aan de bak zijn.quote:Op vrijdag 30 augustus 2024 14:20 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Zei geen enkele oudere generatie over een jongere generatie ooit.
Ik kan mij nog herinneren dat mijn generatie ook toch echt uitzonderlijk extreem verloren was. Nu hoor ik leeftijdsgenoten precies hetzelfde zeggen over de volgende generatie.quote:Op vrijdag 30 augustus 2024 15:36 schreef Elan het volgende:
[..]
Tegenwoordig is het wel heel extreem hoor. Ze hebben al een burnout voor ze überhaupt aan de bak zijn.
Ze kunnen waarschijnlijk niet tegen de werkdruk die gegeven word aan werknemers bij de reguliere bedrijven.quote:Op vrijdag 30 augustus 2024 15:36 schreef Elan het volgende:
[..]
Tegenwoordig is het wel heel extreem hoor. Ze hebben al een burnout voor ze überhaupt aan de bak zijn.
De team burnout is relatief nieuw.quote:Op vrijdag 30 augustus 2024 15:47 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Ik kan mij nog herinneren dat mijn generatie ook toch echt uitzonderlijk extreem verloren was. Nu hoor ik leeftijdsgenoten precies hetzelfde zeggen over de volgende generatie.
Maar deze keer is het ekt waar heur.
We leven in een erg rijk land, ook de arme hebben het goed hier. Ik ben dit jaar al in totaal bijna 6 weken op vakantie geweest, beide keren buiten Europa terwijl ik ook een uitkering heb. 1 keer alleen met een vriendin en 1 keer met mijn kinderen, Ik werk niet zwart, maar met goed bugetteren en alle extra toeslagen kan je gewoon prima leven. Ik definieer mijzelf niet als arm.quote:Op vrijdag 30 augustus 2024 15:50 schreef BansheeBoy het volgende:
Dit is de eerste generatie die het voor elkaar krijgt elke dag tenderloins en juicy stakes op tafel te krijgen zonder de mouwen uit te stropen. Ik hou mijn hart vast voor de volgende generatie.˛
ADHD, bipolair, neurodivers, psychotisch, schizofreen, OCD, hechtingsstoornis, angststoornis, etc. etc. Er is een heel boek vol met dit soort stickertjes: de DSM-5. Voor iedereen die dat wil is er wel een stickertje, en als dat er niet is, dan komt het wel in de DSM-6.quote:Op vrijdag 30 augustus 2024 14:08 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Autisme, depressie, Syndroom van Down etc etc.
De 'no future' generatie was dat toch? Die doen het prima volgens mij.quote:Op vrijdag 30 augustus 2024 15:47 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Ik kan mij nog herinneren dat mijn generatie ook toch echt uitzonderlijk extreem verloren was. Nu hoor ik leeftijdsgenoten precies hetzelfde zeggen over de volgende generatie.
Maar deze keer is het ekt waar heur.
Dat zijn er ondertussen ook al meerdere geweest volgens mij. De jongeren die in de jaren 80 massaal werkloos waren zijn de originelen toch?quote:Op vrijdag 30 augustus 2024 16:27 schreef Morri2 het volgende:
[..]
De 'no future' generatie was dat toch? Die doen het prima volgens mij.
Nou, als ik sommigen bij ons op het werk zie, dan deel ik idd je mening..quote:Op vrijdag 30 augustus 2024 13:58 schreef Garfield1985 het volgende:
[..]
Het merendeel van die jongeren is helemaal niet arbeidsongeschikt maar heeft gewoon een pak rammel en een schop onder hun hol nodig 🥾💥 .
Mijn basisschoolleraren hadden al burnouts. Voor mijn leeftijdsgenoten is dat dus iets wat al het hele leven bestaat.quote:
Dat kan. De bijstand zit vol met mensen met allerlei lichamelijke en psychische klachten waardoor ze onaantrekkelijk zijn voor werkgevers.quote:Op vrijdag 30 augustus 2024 11:17 schreef Jaeger85 het volgende:
Een mogelijke oorzaak is de strengere eisen voor een Wajong uitkering, waardoor deels arbeidsongeschikte jongeren die voor de verandering een Wajong uitkering kregen nu in de bijstand komen.
Wij kijken even naar WAO en bijstandscijfers uit de jaren 70/80...quote:Op vrijdag 30 augustus 2024 10:51 schreef Elan het volgende:
Sta er niet van te kijken, deze generatie jongeren is absurd zwak en lui.
Dat noemde we nog wel overspannen.quote:Op vrijdag 30 augustus 2024 16:36 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Mijn basisschoolleraren hadden al burnouts. Voor mijn leeftijdsgenoten is dat dus iets wat al het hele leven bestaat.
Dus in je eerste post meteen kankeren op de buitenlanders, maar eigenlijk loop je zelf vol trots te parasiteren. Of je bent ongekend hypocriet, of een troll.quote:Op vrijdag 30 augustus 2024 16:21 schreef britneycheers het volgende:
[..]
We leven in een erg rijk land, ook de arme hebben het goed hier. Ik ben dit jaar al in totaal bijna 6 weken op vakantie geweest, beide keren buiten Europa terwijl ik ook een uitkering heb. 1 keer alleen met een vriendin en 1 keer met mijn kinderen, Ik werk niet zwart, maar met goed bugetteren en alle extra toeslagen kan je gewoon prima leven. Ik definieer mijzelf niet als arm.
WAO was gewoon een vorm vroegpensioen in de jaren 70/80. Omdat mensen fysiek op waren vanwege het zware werk dat ze deden. Was ook amper overgewicht.quote:Op vrijdag 30 augustus 2024 16:58 schreef ijs_beer het volgende:
[..]
Wij kijken even naar WAO en bijstandscijfers uit de jaren 70/80...
Er is werk genoeg om wat leuks te vinden dat bij je past.quote:Op vrijdag 30 augustus 2024 17:18 schreef girlnextdoor. het volgende:
Zou dat niet gewoon komen doordat jongere generaties niet meer zomaar gaan voor een geestdodende kantoorbaan waardoor je geestelijke gesteldheid achteruit gaat? In mijn huidige kantoorbaan zijn al vier personen in een burn out beland, zowel oud als jong, omdat ze geestelijk geen uitdaging meer hebben in hun baan. Jongere generaties bedanken daarvoor, hoewel ze dan wel weer op zoek kunnen gaan naar wat wél bij ze past want er zal toch eigen verdiend broodnop denolanj moeten komen.
Een oplossing zou zijn dat iedereen geld genoeg zou krijgen om op jonge leeftijd wereldreizen te maken en pas op 70 jarige leeftijd zou moeten gaan werken.quote:Op vrijdag 30 augustus 2024 17:18 schreef girlnextdoor. het volgende:
Zou dat niet gewoon komen doordat jongere generaties niet meer zomaar gaan voor een geestdodende kantoorbaan waardoor je geestelijke gesteldheid achteruit gaat? In mijn huidige kantoorbaan zijn al vier personen in een burn out beland, zowel oud als jong, omdat ze geestelijk geen uitdaging meer hebben in hun baan. Jongere generaties bedanken daarvoor, hoewel ze dan wel weer op zoek kunnen gaan naar wat wél bij ze past want er zal toch eigen verdiend broodnop denolanj moeten komen.
Dat ben ik volledig met je eens. En anders lopen er genoeg coaches rond om je de juiste richting op te loodsen, wel alleen als het ook daadwerkelijk een goede coach is want er lopen ook een hoop niet goede coaches rond.quote:Op vrijdag 30 augustus 2024 17:22 schreef Perrin het volgende:
[..]
Er is werk genoeg om wat leuks te vinden dat bij je past.
Als je geen initiatief toont om leuk werk te vinden, ligt de schuld maar bij 1 persoon.
Dat zeg ik niet. Maar denk wel dat er een shift gaande mbt de standaardroute die een werknemer loopt ten opzichte van vroeger. Het is niet meer werken en bek dicht om het maar even grof te zeggen, er wordt nu meer gekeken naar gevoel.quote:Op vrijdag 30 augustus 2024 17:24 schreef torentje het volgende:
[..]
Een oplossing zou zijn dat iedereen geld genoeg zou krijgen om op jonge leeftijd wereldreizen te maken en pas op 70 jarige leeftijd zou moeten gaan werken.
Je hebt gelijk.quote:Op vrijdag 30 augustus 2024 16:59 schreef ijs_beer het volgende:
[..]
Dat noemde we nog wel overspannen.
quote:Op vrijdag 30 augustus 2024 17:15 schreef Nober het volgende:
Het moet ook maar net in je aard leggen.
405.000 x alleenstaande norm ¤1308,45= 530 miljoen euro per maand. / beroepsbevolking 9.8 miljoen = ¤54quote:Eind juni ontvingen in totaal 405.000 mensen een bijstandsuitkering
Je bent echt een ouwe zak aan het worden als je dit soort denkbeelden over jeugd hebt.quote:Op vrijdag 30 augustus 2024 15:36 schreef Elan het volgende:
[..]
Als dat het geval zou zijn zoek je toch ander werk en/of laat je omscholen. Zeker als je nog jong bent. En je neemt toch niet zomaar ontslag als je geen plan B hebt. Dan mis je ook een ww uitkering.quote:Op vrijdag 30 augustus 2024 17:18 schreef girlnextdoor. het volgende:
Zou dat niet gewoon komen doordat jongere generaties niet meer zomaar gaan voor een geestdodende kantoorbaan waardoor je geestelijke gesteldheid achteruit gaat? In mijn huidige kantoorbaan zijn al vier personen in een burn out beland, zowel oud als jong, omdat ze geestelijk geen uitdaging meer hebben in hun baan. Jongere generaties bedanken daarvoor, hoewel ze dan wel weer op zoek kunnen gaan naar wat wél bij ze past want er zal toch eigen verdiend brood op de plank moeten komen.
Zou mij zelf ook van kant maken als ik ergens in een kantoortuin moet zitten 40 uur in de week.quote:Op vrijdag 30 augustus 2024 14:52 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Er is ook gigantisch veel betekenisloos werk. Ja, logisch dat je dan een depressie krijgt.
Is gewoon wat ik om me heen zie en hoor. Valt ook wel te verklaren want van huis uit groeien de bomen dikwijls tot de hemel en met de huidige arbeidsmarkt heb je als je eenmaal zelf aan de slag gaat heel veel te eisen. En nu komen ze dus met bosjes in de bijstand terecht terwijl de werkgelegenheid recordhoog is.quote:Op vrijdag 30 augustus 2024 19:59 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Je bent echt een ouwe zak aan het worden als je dit soort denkbeelden over jeugd hebt.
De enige aandoening die de meeste wajongers hebben is te veel rukken en playstationen.quote:Op vrijdag 30 augustus 2024 14:12 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Ben jij keuringsarts of waar haal je de expertise vandaan om te beoordelen of mensen met dit soort aandoeningen wel of niet deelarbeidsongeschikt zijn?
Niet dat ik veel verwacht van het niveau op Fok maar je komt tegenwoordig echt niet zo makkelijk in de Wajong. Mijn beste vriend had autisme, depressie en een eetstoornis. Kon volgens de keuring prima werken,kreeg geen Wajong.quote:Op zaterdag 31 augustus 2024 00:02 schreef spicymchaggis het volgende:
[..]
De enige aandoening die de meeste wajongers hebben is te veel rukken en playstationen.
Tegenwoordig kom je alleen nog in de wajong als je een kwijlend kasplantje bentquote:Op zaterdag 31 augustus 2024 00:02 schreef spicymchaggis het volgende:
[..]
De enige aandoening die de meeste wajongers hebben is te veel rukken en playstationen.
Wel beetje jammer dat je dan weer van uitzendcontract naar uitzendcontract mag. Sommige bedrijven zijn helemaal niet van plan mensen na een uitzendperiode een vast contract te bieden, maar lokken daar uiteraard wel mee. Geeft natuurlijk echt een stabiel gevoel en maakt het ook een stuk makkelijker voor een toch al lastig te verkrijgen hypotheek.quote:Op vrijdag 30 augustus 2024 17:22 schreef Perrin het volgende:
[..]
Er is werk genoeg om wat leuks te vinden dat bij je past.
Als je geen initiatief toont om leuk werk te vinden, ligt de schuld maar bij 1 persoon.
Tja ik werk ook geregeld met collega's die net van school komen maar die doen het doorgaans gewoon prima. Lijkt eerder dat je zelf moeite hebt met ouder worden.quote:Op vrijdag 30 augustus 2024 23:51 schreef Elan het volgende:
[..]
Is gewoon wat ik om me heen zie en hoor. Valt ook wel te verklaren want van huis uit groeien de bomen dikwijls tot de hemel en met de huidige arbeidsmarkt heb je als je eenmaal zelf aan de slag gaat heel veel te eisen. En nu komen ze dus met bosjes in de bijstand terecht terwijl de werkgelegenheid recordhoog is.
Vroeger was je overspannen, tegenwoordig heb je een burn out.quote:
Ik werk al jaren als planner voor een bedrijf met ca 1200 man personeel. Het valt me op hoe makkelijk veel jongeren zijn als het gaat om afspraken (niet) nakomen en bijvoorbeeld ziekteverzuim. Fatsoen is ook vaak ver te zoeken.quote:Op zaterdag 31 augustus 2024 08:29 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Tja ik werk ook geregeld met collega's die net van school komen maar die doen het doorgaans gewoon prima. Lijkt eerder dat je zelf moeite hebt met ouder worden.
Verder baseer je het ook werkelijk nergens op. Misschien komt het wel door statushouders. Of komt het door mensen die anders in de WAJONG zaten. Of komt het door faillissementen van bedrijven, waarbij jongeren minder lang WW-recht hebben. We weten het niet.
Het percentage ziekteverzuim is al jaren relatief hoog. En dan zeggen mensen werkstress, alsof die er vroeger niet was.quote:Op zaterdag 31 augustus 2024 09:25 schreef Leandra het volgende:
[..]
Vroeger was je overspannen, tegenwoordig heb je een burn out.
Is verder gewoon hetzelfde, komt ook al decennialang voor, alleen de naam wisselt.
Net Raider-Twix, Vim-Jif-Cif, Libertel-Vodafone.
en dus gewoon aan het werk moeten zoals het hoortquote:Op vrijdag 30 augustus 2024 11:17 schreef Jaeger85 het volgende:
Hoe 'vroeger' is 'vroeger' bij dit verhaal? Jaren 50 of zo?quote:Op vrijdag 30 augustus 2024 19:34 schreef Jed1Gam het volgende:
Vroeger schreef je 3 brieven, dat werd dan gepost, en na een week had je antwoord. Je kwam thuis, in je woning die je voor een tonnetje of 2 gekocht heb. Je hebt een mooi salaris, genoeg om vrouw en 2 kinderen te onderhouden.
Een studie heb je niet gevolgd. Ondanks dat het gratis was, had je er weinig zin in. Gelukkig heb je een bedrijf gevonden dat bij je past. Even langs gaan en je voorgesteld, was alles goed. Het bedrijf heeft je intern opgeleid in een jaar tijd (incl. loon betaling).
.
Misschien deugt die organisatiecultuur bij jullie wel gewoon niet, en krijgen mensen er daarom schijt aan. Doorgaans is het tweerichtingsverkeer hoe men met elkaar omgaat.quote:Op zaterdag 31 augustus 2024 09:32 schreef Elan het volgende:
[..]
Ik werk al jaren als planner voor een bedrijf met ca 1200 man personeel. Het valt me op hoe makkelijk veel jongeren zijn als het gaat om afspraken (niet) nakomen en bijvoorbeeld ziekteverzuim. Fatsoen is ook vaak ver te zoeken.
Mag je boomeronzin vinden maar heb toch het idee dat wij vroeger meer te bewijzen hadden t.a.v. een werkgever voor je bepaalde privileges kreeg.
Maar is ook wel te verklaren want zoals ik zei vroeger mocht jij blij zijn met je baantje en tegenwoordig moet een baas blij zijn als jij überhaupt voor hem wil werken.
Een tijd die nooit heeft bestaan.quote:Op zaterdag 31 augustus 2024 09:44 schreef Morri2 het volgende:
[..]
Hoe 'vroeger' is 'vroeger' bij dit verhaal? Jaren 50 of zo?
Het is heel lastig om werk te vinden voor deze groep omdat veel werkgevers er niet op zitten te wachten. Dus blijven de meeste levenslang in de bijstand zitten.quote:Op zaterdag 31 augustus 2024 09:38 schreef mschol het volgende:
[..]
en dus gewoon aan het werk moeten zoals het hoort
Dat zal wel meevallen want ik spreek anderen (ook extern) en die lopen tegen precies dezelfde problemen aan. Het is gewoon een luie generatie die niet meer om kan gaan met tegenwind omdat ze die nooit gehad hebben. Het begint al op de basisschool met leerlingen die amper te handhaven zijn.quote:Op zaterdag 31 augustus 2024 09:49 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Misschien deugt die organisatiecultuur bij jullie wel gewoon niet, en krijgen mensen er daarom schijt aan. Doorgaans is het tweerichtingsverkeer hoe men met elkaar omgaat.
Je bedoeld dat basisscholen het opgegeven hebben te handhaven.quote:Op zaterdag 31 augustus 2024 10:03 schreef Elan het volgende:
[..]
Dat zal wel meevallen want ik spreek anderen (ook extern) en die lopen tegen precies dezelfde problemen aan. Het is gewoon een luie generatie die niet meer om kan gaan met tegenwind omdat ze die nooit gehad hebben. Het begint al op de basisschool met leerlingen die amper te handhaven zijn.
Dus je praat alleen over die dingen met mensen die het met je eens zijn?quote:Op zaterdag 31 augustus 2024 10:03 schreef Elan het volgende:
[..]
Dat zal wel meevallen want ik spreek anderen (ook extern) en die lopen tegen precies dezelfde problemen aan. Het is gewoon een luie generatie die niet meer om kan gaan met tegenwind omdat ze die nooit gehad hebben. Het begint al op de basisschool met leerlingen die amper te handhaven zijn.
En nogal kortzichtig is het wel. Allemaal lui. Daarom krijgen ze bijstand.quote:Op zaterdag 31 augustus 2024 11:12 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Dus je praat alleen over die dingen met mensen die het met je eens zijn?
In de praktijk heeft dat weinig invloed.quote:Op zaterdag 31 augustus 2024 00:06 schreef DeVerzamelaar het volgende:
Het aantal jongeren met een migratie/asielachtergrond stijgt ook fors, verband?
Ik heb een paar jonge collega's en stagiares. Het wisselt, soms zit er inderdaad een crybaby bij, dat valt natuurlijk op, maar dat heb je bij de ouderen net zo goed. Genoeg lui tegengekomen, 50+, die jaren lang thuis zitten met een burnout. Maar de meeste willen gewoon goed werk afleveren.quote:Op zaterdag 31 augustus 2024 10:03 schreef Elan het volgende:
[..]
Luie mensen zoeken vaak slimme, werk besparende manieren om werk gedaan te krijgen, dus die zijn belangrijk voor een bedrijfquote:Op zaterdag 31 augustus 2024 11:29 schreef Jed1Gam het volgende:
[..]
Ik heb een paar jonge collega's en stagiares. Het wisselt, soms zit er inderdaad een crybaby bij, dat valt natuurlijk op, maar dat heb je bij de ouderen net zo goed. Genoeg lui tegengekomen, 50+, die jaren lang thuis zitten met een burnout. Maar de meeste willen gewoon goed werk afleveren.
Probleem bij de ouderen is dat ze ook geen zin/energie hebben om nieuwe programma's en werkmethoden te leren (en ze zijn al sloom als het om daadwerkelijke output gaat).
"We hebben het altijd zo gedaan, waarom moet het nu anders."Omdat het 3x minder tijd kost?
Mijn vrouw had laatst een iets ouder persoon aangenomen, 50+, in een team met vooral jongeren, 20-30. Die moest ze na 2 maanden weer ontstaan, want te traag met de programma's, te weinig productie.
"Kijk mij hard werken, ik ben elke dag als eerst binnen en blijf het langste, korte pauzes."quote:Op zaterdag 31 augustus 2024 11:36 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Luie mensen zoeken vaak slimme, werk besparende manieren om werk gedaan te krijgen, dus die zijn belangrijk voor een bedrijf
En hoeveel "tegenwind" heb jij gehad dan? Moest jij ooit bloembollen eten of 12 uur per dag in de kolenmijn werken?quote:Op zaterdag 31 augustus 2024 10:03 schreef Elan het volgende:
[..]
Dan nog, het gaat om 6.000 op een totaal van 405.000 dus een 1,5% meer dan vorig jaar en dat na een jarenlange daling.quote:Op zaterdag 31 augustus 2024 12:40 schreef Tomatenboer het volgende:
Ik vermoed dat de lichte stijging in de Bijstand van jongeren vooral voortkomt uit mensen die voorheen recht zouden hebben gehad op Wajong maar dat met de regeling vanaf 2015 niet meer hebben en dan in de Bijstand belanden.
Sommige mensen met autisme, cerebrale parese, spina bifida enzovoort, die vaak zonder enkele aanpassingen niet in een reguliere baan kunnen functioneren.
Het tweede is dan ook veel wenselijker.quote:Op zaterdag 31 augustus 2024 09:32 schreef Elan het volgende:
[..]
Ik werk al jaren als planner voor een bedrijf met ca 1200 man personeel. Het valt me op hoe makkelijk veel jongeren zijn als het gaat om afspraken (niet) nakomen en bijvoorbeeld ziekteverzuim. Fatsoen is ook vaak ver te zoeken.
Mag je boomeronzin vinden maar heb toch het idee dat wij vroeger meer te bewijzen hadden t.a.v. een werkgever voor je bepaalde privileges kreeg.
Maar is ook wel te verklaren want zoals ik zei vroeger mocht jij blij zijn met je baantje en tegenwoordig moet een baas blij zijn als jij überhaupt voor hem wil werken.
Toen ik begon met werken lag de werkeloosheid rond de 10% dan is een ander voor jouw functie snel gevonden. Tegenwoordig tolereren ze veel meer onder de noemer "er is amper personeel" .quote:Op zaterdag 31 augustus 2024 12:26 schreef Hexagon het volgende:
[..]
En hoeveel "tegenwind" heb jij gehad dan? Moest jij ooit bloembollen eten of 12 uur per dag in de kolenmijn werken?
Alleen aan de werknemerszijde.quote:Op zaterdag 31 augustus 2024 12:49 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Het tweede is dan ook veel wenselijker.
Je maakt alleen de (veelgemaakte) denkfout dat je voor Bijstand zou kunnen “kiezen”.quote:Op zaterdag 31 augustus 2024 15:29 schreef Twiitch het volgende:
Als ik geen woning kon kopen, ook met werk kansloos ben voor sociale huur en de vrije sector huur minimaal de helft van mn gehele inkomen is dan zou ik ook lekker bijstand gaan trekken. Fuck it, waar draai je die 40+ uur dan voor.
Nou nu hebben ze het moeilijker een huis te vinden. Dus ze hebben ook tegenwind.quote:Op zaterdag 31 augustus 2024 15:21 schreef Elan het volgende:
[..]
Toen ik begon met werken lag de werkeloosheid rond de 10% dan is een ander voor jouw functie snel gevonden. Tegenwoordig tolereren ze veel meer onder de noemer "er is amper personeel" .
En terechtquote:Op zaterdag 31 augustus 2024 15:46 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Je maakt alleen de (veelgemaakte) denkfout dat je voor Bijstand zou kunnen “kiezen”.
Mocht je al in aanmerking komen voor Bijstand en niet geweigerd of gekort omdat je verwijtbaar werkloos bent dan wordt je in de bijstand op alle mogelijke manieren richting betaalde arbeid gedwongen, zeker als je gezond van lijf en leden bent. Weigeren van aanbod waarmee ze komen levert ook een sanctie op of zelfs het volledig eindigen van de bijstand.
Dat de bijstand een heerlijke hangmat zou zijn is echt een fabeltje.
Oh ja breek me de bek niet open over de ouderen, die zijn een fractie erger vooral in ziekteverzuim. Sommigen hebben er gewoon echt geen zin meer in maar willen hun (tweede) inkomen niet opgeven.quote:Op zaterdag 31 augustus 2024 11:29 schreef Jed1Gam het volgende:
[..]
Ik heb een paar jonge collega's en stagiares. Het wisselt, soms zit er inderdaad een crybaby bij, dat valt natuurlijk op, maar dat heb je bij de ouderen net zo goed. Genoeg lui tegengekomen, 50+, die jaren lang thuis zitten met een burnout. Maar de meeste willen gewoon goed werk afleveren.
Probleem bij de ouderen is dat ze ook geen zin/energie hebben om nieuwe programma's en werkmethoden te leren (en ze zijn al sloom als het om daadwerkelijke output gaat).
"We hebben het altijd zo gedaan, waarom moet het nu anders."Omdat het 3x minder tijd kost?
Mijn vrouw had laatst een iets ouder persoon aangenomen, 50+, in een team met vooral jongeren, 20-30. Die moest ze na 2 maanden weer ontslaan, want te traag met de programma's, te weinig productie.
Tegenwind op de arbeidsmarkt bedoel ik. Tegenwoordig moet je het wel heel bont maken wil een werkgever je op straat zetten. Vroeger huurden ze sneller een ander in als je er met de pet naar gooide. Ontslagrecht en ziekteverzuim is ook anders geregeld. Je baas hoeft niet eens meer te weten wat je mankeert.quote:Op zaterdag 31 augustus 2024 15:48 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Nou nu hebben ze het moeilijker een huis te vinden. Dus ze hebben ook tegenwind.
Het is geen luie generatie. Er word gewoon te veel verwacht van jongeren of ze leggen zichzelf een te hoge druk op, dat kan natuurlijk ook.quote:Op zaterdag 31 augustus 2024 10:03 schreef Elan het volgende:
[..]
Waarom terecht? het is toch veel menselijker en socialer als men alle mensen het geld zou gunnen om zich iedere dag laveloos te kunnen eten en drinken?quote:
Daarvoor mag u dan zelf wat doen en wat meer presteren.quote:Op zaterdag 31 augustus 2024 17:25 schreef torentje het volgende:
[..]
Waarom terecht? het is toch veel menselijker en socialer als men alle mensen het geld zou gunnen om zich iedere dag laveloos te kunnen eten en drinken?
Zie hier, solidariteit gaat maar 1 kant op..quote:Op zaterdag 31 augustus 2024 17:25 schreef torentje het volgende:
[..]
Waarom terecht? het is toch veel menselijker en socialer als men alle mensen het geld zou gunnen om zich iedere dag laveloos te kunnen eten en drinken?
Je brengt het ietwat populistisch maar is solidariteit dat niet per definitie?quote:Op zaterdag 31 augustus 2024 17:33 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Zie hier, solidariteit gaat maar 1 kant op..
Je bent en blijft een PVV Wilderstrollquote:Op zaterdag 31 augustus 2024 18:01 schreef BansheeBoy het volgende:
[..]
Je brengt het ietwat populistisch maar is solidariteit dat niet per definitie?˛
Ja, solidariteit is altijd van de sterkere naar de zwakkere. Snap niet dat je daar een punt van maakt.quote:Op zaterdag 31 augustus 2024 18:02 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Je bent en blijft een PVV Wilderstroll
In jouw wereld wel ja, trolletjequote:Op zaterdag 31 augustus 2024 18:03 schreef BansheeBoy het volgende:
[..]
Ja, solidariteit is altijd van de sterkere naar de zwakkere.
Ik had gedacht dat de geheelonthouders/workaholics dan wel samen de benodigde drank en het eten zouden kunnen gaan leveren, dan hoeven ze tenminste niet zelf de dronkenmanspraatjes aan te horen.quote:Op zaterdag 31 augustus 2024 17:28 schreef Scjvb het volgende:
[..]
Daarvoor mag u dan zelf wat doen en wat meer presteren.Denken dat het allemaal komt aangewaaid!
![]()
Mag ik jou dan toch een vraag stellen? Wat heeft de zwakkere dan in te brengen om de solidariteit 2weg te maken?quote:Op zaterdag 31 augustus 2024 18:05 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
In jouw wereld wel ja, trolletje
Ik heb niets met automobilisten die onnodige en storende bewegingen maken met hun auto's.quote:Op zaterdag 31 augustus 2024 18:24 schreef Jan_Onderwater het volgende:
* Jan_Onderwater denkt dat Torentje en Bullshitboy maar eens moeten daten.
Wat een hoop aannames weer (zoals gebruikelijk).quote:Op zaterdag 31 augustus 2024 20:43 schreef bloodymary1 het volgende:
Ik ken een zo'n jongere (26 jaar) met een bijstandsuitkering. Ze heeft een leuk huurhuis, werkt daarnaast 20 uur per week bij een werkgever (zwart dus), heeft een eigen paard en is bezig met een eigen bedrijf (kapsalon aan huis en massagepraktijk).
Maar ze heeft vroeger iets meegemaakt waardoor ze een trauma heeft en niet kan werken...
Nee, geen aannames, ik doe de belastingzaken en loonadministratie van die "werkgever".quote:Op zaterdag 31 augustus 2024 20:48 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Wat een hoop aannames weer (zoals gebruikelijk).
Dat part-time werken hoeft helemaal niet zwart te zijn want met een bijstandsuitkering wordt je vaak aan het werk gestuurd met behoud van uitkering.
Lijkt me een waarschijnlijker scenario dan dat ze 20 uur per week zwart werkt.
Maak jij je strafbaar meequote:Op zaterdag 31 augustus 2024 20:50 schreef bloodymary1 het volgende:
[..]
Nee, geen aannames, ik doe de belastingzaken en loonadministratie van die "werkgever".
Wanneer bansheeboy krachtige armen en benen heeft zou dat een match made in heaven kunnen zijn.quote:Op zaterdag 31 augustus 2024 18:24 schreef Jan_Onderwater het volgende:
* Jan_Onderwater denkt dat Torentje en Bullshitboy maar eens moeten daten.
Absoluut niet. Ik ben extern adviseur en hoef dit helemaal niet te weten. Zou wat zijn als ik precies zou moeten weten wat er intern gebeurt bij al mijn klanten.quote:Op zaterdag 31 augustus 2024 21:50 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Maak jij je strafbaar mee
quote:Op zaterdag 31 augustus 2024 20:43 schreef bloodymary1 het volgende:
Ik ken een zo'n jongere (26 jaar) met een bijstandsuitkering. Ze heeft een leuk huurhuis, werkt daarnaast 20 uur per week bij een werkgever (zwart dus), heeft een eigen paard en is bezig met een eigen bedrijf (kapsalon aan huis en massagepraktijk).
Maar ze heeft vroeger iets meegemaakt waardoor ze een trauma heeft en niet kan werken...
Maar je weet het, je hebt er kennis van.quote:Op zondag 1 september 2024 00:06 schreef bloodymary1 het volgende:
[..]
Absoluut niet. Ik ben extern adviseur en hoef dit helemaal niet te weten. Zou wat zijn als ik precies zou moeten weten wat er intern gebeurt bij al mijn klanten.
Ik heb hem er op gewezen dat dat niet mag en dat hij alleen zichzelf benadeelt (doordat de kosten nu niet aftrekbaar zijn). En dat is voldoende.
Het is goed dat je dat openbaar maakt, zodat je klanten weten dat ze met jou geen zaken moeten doen en justitie weet dat ze een grondig onderzoek naar jou in moeten stellen.quote:Op zondag 1 september 2024 00:06 schreef bloodymary1 het volgende:
[..]
Absoluut niet. Ik ben extern adviseur en hoef dit helemaal niet te weten. Zou wat zijn als ik precies zou moeten weten wat er intern gebeurt bij al mijn klanten.
Ik heb hem er op gewezen dat dat niet mag en dat hij alleen zichzelf benadeelt (doordat de kosten nu niet aftrekbaar zijn). En dat is voldoende.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |