quote:Op vrijdag 30 augustus 2024 17:15 schreef Nober het volgende:
Het moet ook maar net in je aard leggen.
405.000 x alleenstaande norm ¤1308,45= 530 miljoen euro per maand. / beroepsbevolking 9.8 miljoen = ¤54quote:Eind juni ontvingen in totaal 405.000 mensen een bijstandsuitkering
Je bent echt een ouwe zak aan het worden als je dit soort denkbeelden over jeugd hebt.quote:Op vrijdag 30 augustus 2024 15:36 schreef Elan het volgende:
[..]
Tegenwoordig is het wel heel extreem hoor. Ze hebben al een burnout voor ze überhaupt aan de bak zijn.
Als dat het geval zou zijn zoek je toch ander werk en/of laat je omscholen. Zeker als je nog jong bent. En je neemt toch niet zomaar ontslag als je geen plan B hebt. Dan mis je ook een ww uitkering.quote:Op vrijdag 30 augustus 2024 17:18 schreef girlnextdoor. het volgende:
Zou dat niet gewoon komen doordat jongere generaties niet meer zomaar gaan voor een geestdodende kantoorbaan waardoor je geestelijke gesteldheid achteruit gaat? In mijn huidige kantoorbaan zijn al vier personen in een burn out beland, zowel oud als jong, omdat ze geestelijk geen uitdaging meer hebben in hun baan. Jongere generaties bedanken daarvoor, hoewel ze dan wel weer op zoek kunnen gaan naar wat wél bij ze past want er zal toch eigen verdiend brood op de plank moeten komen.
Zou mij zelf ook van kant maken als ik ergens in een kantoortuin moet zitten 40 uur in de week.quote:Op vrijdag 30 augustus 2024 14:52 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Er is ook gigantisch veel betekenisloos werk. Ja, logisch dat je dan een depressie krijgt.
Is gewoon wat ik om me heen zie en hoor. Valt ook wel te verklaren want van huis uit groeien de bomen dikwijls tot de hemel en met de huidige arbeidsmarkt heb je als je eenmaal zelf aan de slag gaat heel veel te eisen. En nu komen ze dus met bosjes in de bijstand terecht terwijl de werkgelegenheid recordhoog is.quote:Op vrijdag 30 augustus 2024 19:59 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Je bent echt een ouwe zak aan het worden als je dit soort denkbeelden over jeugd hebt.
De enige aandoening die de meeste wajongers hebben is te veel rukken en playstationen.quote:Op vrijdag 30 augustus 2024 14:12 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Ben jij keuringsarts of waar haal je de expertise vandaan om te beoordelen of mensen met dit soort aandoeningen wel of niet deelarbeidsongeschikt zijn?
Niet dat ik veel verwacht van het niveau op Fok maar je komt tegenwoordig echt niet zo makkelijk in de Wajong. Mijn beste vriend had autisme, depressie en een eetstoornis. Kon volgens de keuring prima werken,kreeg geen Wajong.quote:Op zaterdag 31 augustus 2024 00:02 schreef spicymchaggis het volgende:
[..]
De enige aandoening die de meeste wajongers hebben is te veel rukken en playstationen.
Tegenwoordig kom je alleen nog in de wajong als je een kwijlend kasplantje bentquote:Op zaterdag 31 augustus 2024 00:02 schreef spicymchaggis het volgende:
[..]
De enige aandoening die de meeste wajongers hebben is te veel rukken en playstationen.
Wel beetje jammer dat je dan weer van uitzendcontract naar uitzendcontract mag. Sommige bedrijven zijn helemaal niet van plan mensen na een uitzendperiode een vast contract te bieden, maar lokken daar uiteraard wel mee. Geeft natuurlijk echt een stabiel gevoel en maakt het ook een stuk makkelijker voor een toch al lastig te verkrijgen hypotheek.quote:Op vrijdag 30 augustus 2024 17:22 schreef Perrin het volgende:
[..]
Er is werk genoeg om wat leuks te vinden dat bij je past.
Als je geen initiatief toont om leuk werk te vinden, ligt de schuld maar bij 1 persoon.
Tja ik werk ook geregeld met collega's die net van school komen maar die doen het doorgaans gewoon prima. Lijkt eerder dat je zelf moeite hebt met ouder worden.quote:Op vrijdag 30 augustus 2024 23:51 schreef Elan het volgende:
[..]
Is gewoon wat ik om me heen zie en hoor. Valt ook wel te verklaren want van huis uit groeien de bomen dikwijls tot de hemel en met de huidige arbeidsmarkt heb je als je eenmaal zelf aan de slag gaat heel veel te eisen. En nu komen ze dus met bosjes in de bijstand terecht terwijl de werkgelegenheid recordhoog is.
Vroeger was je overspannen, tegenwoordig heb je een burn out.quote:
Ik werk al jaren als planner voor een bedrijf met ca 1200 man personeel. Het valt me op hoe makkelijk veel jongeren zijn als het gaat om afspraken (niet) nakomen en bijvoorbeeld ziekteverzuim. Fatsoen is ook vaak ver te zoeken.quote:Op zaterdag 31 augustus 2024 08:29 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Tja ik werk ook geregeld met collega's die net van school komen maar die doen het doorgaans gewoon prima. Lijkt eerder dat je zelf moeite hebt met ouder worden.
Verder baseer je het ook werkelijk nergens op. Misschien komt het wel door statushouders. Of komt het door mensen die anders in de WAJONG zaten. Of komt het door faillissementen van bedrijven, waarbij jongeren minder lang WW-recht hebben. We weten het niet.
Het percentage ziekteverzuim is al jaren relatief hoog. En dan zeggen mensen werkstress, alsof die er vroeger niet was.quote:Op zaterdag 31 augustus 2024 09:25 schreef Leandra het volgende:
[..]
Vroeger was je overspannen, tegenwoordig heb je een burn out.
Is verder gewoon hetzelfde, komt ook al decennialang voor, alleen de naam wisselt.
Net Raider-Twix, Vim-Jif-Cif, Libertel-Vodafone.
en dus gewoon aan het werk moeten zoals het hoortquote:Op vrijdag 30 augustus 2024 11:17 schreef Jaeger85 het volgende:
Een mogelijke oorzaak is de strengere eisen voor een Wajong uitkering, waardoor deels arbeidsongeschikte jongeren die voor de verandering een Wajong uitkering kregen nu in de bijstand komen.
Hoe 'vroeger' is 'vroeger' bij dit verhaal? Jaren 50 of zo?quote:Op vrijdag 30 augustus 2024 19:34 schreef Jed1Gam het volgende:
Vroeger schreef je 3 brieven, dat werd dan gepost, en na een week had je antwoord. Je kwam thuis, in je woning die je voor een tonnetje of 2 gekocht heb. Je hebt een mooi salaris, genoeg om vrouw en 2 kinderen te onderhouden.
Een studie heb je niet gevolgd. Ondanks dat het gratis was, had je er weinig zin in. Gelukkig heb je een bedrijf gevonden dat bij je past. Even langs gaan en je voorgesteld, was alles goed. Het bedrijf heeft je intern opgeleid in een jaar tijd (incl. loon betaling).
.
Misschien deugt die organisatiecultuur bij jullie wel gewoon niet, en krijgen mensen er daarom schijt aan. Doorgaans is het tweerichtingsverkeer hoe men met elkaar omgaat.quote:Op zaterdag 31 augustus 2024 09:32 schreef Elan het volgende:
[..]
Ik werk al jaren als planner voor een bedrijf met ca 1200 man personeel. Het valt me op hoe makkelijk veel jongeren zijn als het gaat om afspraken (niet) nakomen en bijvoorbeeld ziekteverzuim. Fatsoen is ook vaak ver te zoeken.
Mag je boomeronzin vinden maar heb toch het idee dat wij vroeger meer te bewijzen hadden t.a.v. een werkgever voor je bepaalde privileges kreeg.
Maar is ook wel te verklaren want zoals ik zei vroeger mocht jij blij zijn met je baantje en tegenwoordig moet een baas blij zijn als jij überhaupt voor hem wil werken.
Een tijd die nooit heeft bestaan.quote:Op zaterdag 31 augustus 2024 09:44 schreef Morri2 het volgende:
[..]
Hoe 'vroeger' is 'vroeger' bij dit verhaal? Jaren 50 of zo?
Het is heel lastig om werk te vinden voor deze groep omdat veel werkgevers er niet op zitten te wachten. Dus blijven de meeste levenslang in de bijstand zitten.quote:Op zaterdag 31 augustus 2024 09:38 schreef mschol het volgende:
[..]
en dus gewoon aan het werk moeten zoals het hoort
Dat zal wel meevallen want ik spreek anderen (ook extern) en die lopen tegen precies dezelfde problemen aan. Het is gewoon een luie generatie die niet meer om kan gaan met tegenwind omdat ze die nooit gehad hebben. Het begint al op de basisschool met leerlingen die amper te handhaven zijn.quote:Op zaterdag 31 augustus 2024 09:49 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Misschien deugt die organisatiecultuur bij jullie wel gewoon niet, en krijgen mensen er daarom schijt aan. Doorgaans is het tweerichtingsverkeer hoe men met elkaar omgaat.
Je bedoeld dat basisscholen het opgegeven hebben te handhaven.quote:Op zaterdag 31 augustus 2024 10:03 schreef Elan het volgende:
[..]
Dat zal wel meevallen want ik spreek anderen (ook extern) en die lopen tegen precies dezelfde problemen aan. Het is gewoon een luie generatie die niet meer om kan gaan met tegenwind omdat ze die nooit gehad hebben. Het begint al op de basisschool met leerlingen die amper te handhaven zijn.
Dus je praat alleen over die dingen met mensen die het met je eens zijn?quote:Op zaterdag 31 augustus 2024 10:03 schreef Elan het volgende:
[..]
Dat zal wel meevallen want ik spreek anderen (ook extern) en die lopen tegen precies dezelfde problemen aan. Het is gewoon een luie generatie die niet meer om kan gaan met tegenwind omdat ze die nooit gehad hebben. Het begint al op de basisschool met leerlingen die amper te handhaven zijn.
En nogal kortzichtig is het wel. Allemaal lui. Daarom krijgen ze bijstand.quote:Op zaterdag 31 augustus 2024 11:12 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Dus je praat alleen over die dingen met mensen die het met je eens zijn?
In de praktijk heeft dat weinig invloed.quote:Op zaterdag 31 augustus 2024 00:06 schreef DeVerzamelaar het volgende:
Het aantal jongeren met een migratie/asielachtergrond stijgt ook fors, verband?
Ik heb een paar jonge collega's en stagiares. Het wisselt, soms zit er inderdaad een crybaby bij, dat valt natuurlijk op, maar dat heb je bij de ouderen net zo goed. Genoeg lui tegengekomen, 50+, die jaren lang thuis zitten met een burnout. Maar de meeste willen gewoon goed werk afleveren.quote:Op zaterdag 31 augustus 2024 10:03 schreef Elan het volgende:
[..]
Luie mensen zoeken vaak slimme, werk besparende manieren om werk gedaan te krijgen, dus die zijn belangrijk voor een bedrijfquote:Op zaterdag 31 augustus 2024 11:29 schreef Jed1Gam het volgende:
[..]
Ik heb een paar jonge collega's en stagiares. Het wisselt, soms zit er inderdaad een crybaby bij, dat valt natuurlijk op, maar dat heb je bij de ouderen net zo goed. Genoeg lui tegengekomen, 50+, die jaren lang thuis zitten met een burnout. Maar de meeste willen gewoon goed werk afleveren.
Probleem bij de ouderen is dat ze ook geen zin/energie hebben om nieuwe programma's en werkmethoden te leren (en ze zijn al sloom als het om daadwerkelijke output gaat).
"We hebben het altijd zo gedaan, waarom moet het nu anders."Omdat het 3x minder tijd kost?
Mijn vrouw had laatst een iets ouder persoon aangenomen, 50+, in een team met vooral jongeren, 20-30. Die moest ze na 2 maanden weer ontstaan, want te traag met de programma's, te weinig productie.
"Kijk mij hard werken, ik ben elke dag als eerst binnen en blijf het langste, korte pauzes."quote:Op zaterdag 31 augustus 2024 11:36 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Luie mensen zoeken vaak slimme, werk besparende manieren om werk gedaan te krijgen, dus die zijn belangrijk voor een bedrijf
En hoeveel "tegenwind" heb jij gehad dan? Moest jij ooit bloembollen eten of 12 uur per dag in de kolenmijn werken?quote:Op zaterdag 31 augustus 2024 10:03 schreef Elan het volgende:
[..]
Dan nog, het gaat om 6.000 op een totaal van 405.000 dus een 1,5% meer dan vorig jaar en dat na een jarenlange daling.quote:Op zaterdag 31 augustus 2024 12:40 schreef Tomatenboer het volgende:
Ik vermoed dat de lichte stijging in de Bijstand van jongeren vooral voortkomt uit mensen die voorheen recht zouden hebben gehad op Wajong maar dat met de regeling vanaf 2015 niet meer hebben en dan in de Bijstand belanden.
Sommige mensen met autisme, cerebrale parese, spina bifida enzovoort, die vaak zonder enkele aanpassingen niet in een reguliere baan kunnen functioneren.
Het tweede is dan ook veel wenselijker.quote:Op zaterdag 31 augustus 2024 09:32 schreef Elan het volgende:
[..]
Ik werk al jaren als planner voor een bedrijf met ca 1200 man personeel. Het valt me op hoe makkelijk veel jongeren zijn als het gaat om afspraken (niet) nakomen en bijvoorbeeld ziekteverzuim. Fatsoen is ook vaak ver te zoeken.
Mag je boomeronzin vinden maar heb toch het idee dat wij vroeger meer te bewijzen hadden t.a.v. een werkgever voor je bepaalde privileges kreeg.
Maar is ook wel te verklaren want zoals ik zei vroeger mocht jij blij zijn met je baantje en tegenwoordig moet een baas blij zijn als jij überhaupt voor hem wil werken.
Toen ik begon met werken lag de werkeloosheid rond de 10% dan is een ander voor jouw functie snel gevonden. Tegenwoordig tolereren ze veel meer onder de noemer "er is amper personeel" .quote:Op zaterdag 31 augustus 2024 12:26 schreef Hexagon het volgende:
[..]
En hoeveel "tegenwind" heb jij gehad dan? Moest jij ooit bloembollen eten of 12 uur per dag in de kolenmijn werken?
Alleen aan de werknemerszijde.quote:Op zaterdag 31 augustus 2024 12:49 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Het tweede is dan ook veel wenselijker.
Je maakt alleen de (veelgemaakte) denkfout dat je voor Bijstand zou kunnen “kiezen”.quote:Op zaterdag 31 augustus 2024 15:29 schreef Twiitch het volgende:
Als ik geen woning kon kopen, ook met werk kansloos ben voor sociale huur en de vrije sector huur minimaal de helft van mn gehele inkomen is dan zou ik ook lekker bijstand gaan trekken. Fuck it, waar draai je die 40+ uur dan voor.
Nou nu hebben ze het moeilijker een huis te vinden. Dus ze hebben ook tegenwind.quote:Op zaterdag 31 augustus 2024 15:21 schreef Elan het volgende:
[..]
Toen ik begon met werken lag de werkeloosheid rond de 10% dan is een ander voor jouw functie snel gevonden. Tegenwoordig tolereren ze veel meer onder de noemer "er is amper personeel" .
En terechtquote:Op zaterdag 31 augustus 2024 15:46 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Je maakt alleen de (veelgemaakte) denkfout dat je voor Bijstand zou kunnen “kiezen”.
Mocht je al in aanmerking komen voor Bijstand en niet geweigerd of gekort omdat je verwijtbaar werkloos bent dan wordt je in de bijstand op alle mogelijke manieren richting betaalde arbeid gedwongen, zeker als je gezond van lijf en leden bent. Weigeren van aanbod waarmee ze komen levert ook een sanctie op of zelfs het volledig eindigen van de bijstand.
Dat de bijstand een heerlijke hangmat zou zijn is echt een fabeltje.
Oh ja breek me de bek niet open over de ouderen, die zijn een fractie erger vooral in ziekteverzuim. Sommigen hebben er gewoon echt geen zin meer in maar willen hun (tweede) inkomen niet opgeven.quote:Op zaterdag 31 augustus 2024 11:29 schreef Jed1Gam het volgende:
[..]
Ik heb een paar jonge collega's en stagiares. Het wisselt, soms zit er inderdaad een crybaby bij, dat valt natuurlijk op, maar dat heb je bij de ouderen net zo goed. Genoeg lui tegengekomen, 50+, die jaren lang thuis zitten met een burnout. Maar de meeste willen gewoon goed werk afleveren.
Probleem bij de ouderen is dat ze ook geen zin/energie hebben om nieuwe programma's en werkmethoden te leren (en ze zijn al sloom als het om daadwerkelijke output gaat).
"We hebben het altijd zo gedaan, waarom moet het nu anders."Omdat het 3x minder tijd kost?
Mijn vrouw had laatst een iets ouder persoon aangenomen, 50+, in een team met vooral jongeren, 20-30. Die moest ze na 2 maanden weer ontslaan, want te traag met de programma's, te weinig productie.
Tegenwind op de arbeidsmarkt bedoel ik. Tegenwoordig moet je het wel heel bont maken wil een werkgever je op straat zetten. Vroeger huurden ze sneller een ander in als je er met de pet naar gooide. Ontslagrecht en ziekteverzuim is ook anders geregeld. Je baas hoeft niet eens meer te weten wat je mankeert.quote:Op zaterdag 31 augustus 2024 15:48 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Nou nu hebben ze het moeilijker een huis te vinden. Dus ze hebben ook tegenwind.
Het is geen luie generatie. Er word gewoon te veel verwacht van jongeren of ze leggen zichzelf een te hoge druk op, dat kan natuurlijk ook.quote:Op zaterdag 31 augustus 2024 10:03 schreef Elan het volgende:
[..]
Waarom terecht? het is toch veel menselijker en socialer als men alle mensen het geld zou gunnen om zich iedere dag laveloos te kunnen eten en drinken?quote:
Daarvoor mag u dan zelf wat doen en wat meer presteren.quote:Op zaterdag 31 augustus 2024 17:25 schreef torentje het volgende:
[..]
Waarom terecht? het is toch veel menselijker en socialer als men alle mensen het geld zou gunnen om zich iedere dag laveloos te kunnen eten en drinken?
Zie hier, solidariteit gaat maar 1 kant op..quote:Op zaterdag 31 augustus 2024 17:25 schreef torentje het volgende:
[..]
Waarom terecht? het is toch veel menselijker en socialer als men alle mensen het geld zou gunnen om zich iedere dag laveloos te kunnen eten en drinken?
Je brengt het ietwat populistisch maar is solidariteit dat niet per definitie?quote:Op zaterdag 31 augustus 2024 17:33 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Zie hier, solidariteit gaat maar 1 kant op..
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |