abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_214776781
Welkom in het Rondreizen door de VS topic *O* Omdat Amerika uit meer bestaat dan alleen de westkust en New York kun je terecht in dit topic voor tips en ervaringen voor en door mensen die een mooie reis door de VS maken. Overigens ben je ook welkom als je wel de geijkte paden bewandeld ;)

Nuttige linkjes:
https://esta.cbp.dhs.gov/esta/ <- ESTA aanvraag, verplicht voor reizen naar de VS
https://www.nps.gov/index.htm <- NPS, National Park Service

FOK!kers op rondreis

Vast wel iemand?

Foto's van FOK!kers

matthijst

Kirb

MaJo

Kyran

LTVDK

Hyperdude

Candaasje
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
  donderdag 22 augustus 2024 @ 16:37:47 #2
328881 gcjoel
#teampindakaas #viesdik
pi_214776807
quote:
0s.gif Op donderdag 22 augustus 2024 16:30 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]
Jazeker, je kunt bij Phantom Ranch overnachten, maar dan moet je er wel op tijd bij zijn en geluk hebben.
Een andere optie is met een permit overnachten in de canyon middels een zelf mee te nemen tentje, maar ook dat is op basis van loterij/geluk hebben.

Vergis je niet: wanneer je dit wilt doen moet je fysiek echt in goede vorm zijn om in 2 dagen de Canyon in te gaan, te overnachten en weer uit te klimmen. Dit kun je niet in 1 dag doen qua zwaarte, warmte en afstand. Het is gemiddeld zo'n 6-8 uur hiken naar beneden.
Ok even naar gekeken maar de kans dat je daar kan boeken is ook wel heel klein zie ik.
Dan wordt het gewoon een gave daghike uitzoeken en boven slapen.
We hebben afgelopen jaar in Nieuw-Zeeland ook wat flink zware wandelingen gedaan, dus wat dat betreft hebben we wel een idee van hoe kut het soms is. :D
pi_214777483
Nog vijf weken tot onze trip naar het noordoosten!

Start- en eindpunt Boston. Grofweg via Portland, Acadia NP, Moosehead Lake, North Conway, Stowe, Albany en Cape Cod weer terug naar Boston. In drie weken zes verschillende staten en hopelijk heel veel prachtige herfstkleuren. Zin in!
  donderdag 22 augustus 2024 @ 18:47:15 #4
311622 Bargehassus
Hoogst merkwaardig
pi_214777701
quote:
1s.gif Op donderdag 22 augustus 2024 18:14 schreef Binge-watch het volgende:

Start- en eindpunt Boston. Grofweg via Portland, Acadia NP, Moosehead Lake, North Conway, Stowe, Albany en Cape Cod weer terug naar Boston. In drie weken zes verschillende staten en hopelijk heel veel prachtige herfstkleuren. Zin in!
Wow, dat klinkt qua natuur als een prachtige trip. Hopen op een Indian Summer!
Hoewel het ook al aardig koud kan zijn dan...
Hoe zijn jullie tot deze bestemming gekomen? Niet echt een heel veel voorkomend rondje...
Maar nogmaals, qua natuur ziet het er schitterend uit!
Het einde van de dag is nabij als kleine mensen lange schaduwen werpen.
pi_214778415
quote:
0s.gif Op donderdag 22 augustus 2024 18:47 schreef Bargehassus het volgende:

[..]
Hoe zijn jullie tot deze bestemming gekomen? Niet echt een heel veel voorkomend rondje...
We zijn sowieso gek op het continent. De mix tussen natuur en stad is perfect voor ons en vind je nergens ter wereld op deze schaal. Het rondrijden door al het pracht en praal daar voelt als ultieme vrijheid.

In 2022 en 2023 hebben we de westkant opgezocht. In 22 gingen we van Salt Lake naar Las Vegas via de vijf nationale parken van Utah en de Grand Canyon. In 23 pakten we de Rocky Mountains in Canada, van Vancouver naar Calgary.

Dat waren twee prachtige reizen, maar wel twee standaardrondjes met de alom bekende hoogtepunten. Dit jaar wilden we wat anders en kwamen we uit op het noordoosten. Daar zijn geen gigantische attracties à la Vegas, Grand Canyon of Banff, maar verwachten we wel heerlijk knusse dorpjes te vinden, te eten bij veel lokale diners en te genieten van allerlei scenic byways in plaats van doortrappen op de snelweg. Eigenlijk springt er voor ons niet per se één ding uit waar we enorm naar toeleven, maar gaan we lekker drie weken toeren en zien wat we allemaal gaan tegenkomen.
  donderdag 22 augustus 2024 @ 20:33:34 #6
311622 Bargehassus
Hoogst merkwaardig
pi_214778759
quote:
0s.gif Op donderdag 22 augustus 2024 20:08 schreef Binge-watch het volgende:

[..]
We zijn sowieso gek op het continent. De mix tussen natuur en stad is perfect voor ons en vind je nergens ter wereld op deze schaal. Het rondrijden door al het pracht en praal daar voelt als ultieme vrijheid.

In 2022 en 2023 hebben we de westkant opgezocht. In 22 gingen we van Salt Lake naar Las Vegas via de vijf nationale parken van Utah en de Grand Canyon. In 23 pakten we de Rocky Mountains in Canada, van Vancouver naar Calgary.

Ik deel je gevoel. Morgen hoop ik wat uitgebreider te reageren, kan nu even niet weg.

Dat waren twee prachtige reizen, maar wel twee standaardrondjes met de alom bekende hoogtepunten. Dit jaar wilden we wat anders en kwamen we uit op het noordoosten. Daar zijn geen gigantische attracties à la Vegas, Grand Canyon of Banff, maar verwachten we wel heerlijk knusse dorpjes te vinden, te eten bij veel lokale diners en te genieten van allerlei scenic byways in plaats van doortrappen op de snelweg. Eigenlijk springt er voor ons niet per se één ding uit waar we enorm naar toeleven, maar gaan we lekker drie weken toeren en zien wat we allemaal gaan tegenkomen.
  donderdag 22 augustus 2024 @ 20:38:58 #7
311622 Bargehassus
Hoogst merkwaardig
pi_214778824
Ging ff niet goed met quoten. Dik gedrukte is van mij.
pi_214780048
quote:

[..]
We zijn sowieso gek op het continent. De mix tussen natuur en stad is perfect voor ons en vind je nergens ter wereld op deze schaal.
Dat is natuurlijk onzin.
Want leg de VS over Europa heen en je kunt heel Europa vergelijken met de VS.
En Europa is veel gevarieerder op elk terrein.

Buiten dat Europeanen een veel geweldiger volk zijn (ongeacht welk land) dan Amerikanen.
pi_214780119
quote:
0s.gif Op donderdag 22 augustus 2024 21:57 schreef bianconeri het volgende:

[..]
Dat is natuurlijk onzin.

Buiten dat Europeanen een veel geweldiger volk zijn (ongeacht welk land) dan Amerikanen.
Niet met je eens op beide vlakken.
pi_214780142
quote:

Boston is geweldig mooi met veel historie en uiteraard een Europese look en feel. Bezoek ook de historische plekken Concord en Lexington die heel belangrijk waren ten tijde van de onafhankelijkheidsoorlog tegen de Britten.
pi_214780700
quote:
0s.gif Op donderdag 22 augustus 2024 21:57 schreef bianconeri het volgende:

[..]
Dat is natuurlijk onzin.

Daarom zeg ik ook dat het voor ons de perfecte mix is. Ik heb nergens in Europa gebieden gevonden die op mij evenveel indruk hebben gemaakt als een Vancouver Island, Icefields Parkway of een Grand Canyon, om maar eens wat te noemen.
  vrijdag 23 augustus 2024 @ 00:59:56 #12
28167 matthijst
In a New York State of Mind
pi_214781159
Voor simgebruikers. Verizon heeft een 30 dagen trial, kan je 1x per jaar gebruiken.
Daarnaast hebben ze nu Visible, die is 15 dagen gratis:
https://www.visible.com/free-trial

Mooie van Verizon is dat die behoorlijk goede ontvangst heeft. Afgelopen dagen in Grand Teton en nu in de Yellowstone Lake Lodge Cabin :)
Haters everywhere but I don't really care.
  Redactie Frontpage vrijdag 23 augustus 2024 @ 08:37:15 #13
407027 crew  LTVDK
Kazaamdavu
pi_214781702
quote:
0s.gif Op donderdag 22 augustus 2024 22:04 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]
Boston is geweldig mooi met veel historie en uiteraard een Europese look en feel. Bezoek ook de historische plekken Concord en Lexington die heel belangrijk waren ten tijde van de onafhankelijkheidsoorlog tegen de Britten.
Ik ga komende maand de vakantie in Boston beginnen, nog nooit in het oosten van het land geweest. Wil sowieso de Freedom Trail volgen daar, al ken ik Boston vooral vanwege Fallout 4 :@

quote:
0s.gif Op vrijdag 23 augustus 2024 00:59 schreef matthijst het volgende:
Mooie van Verizon is dat die behoorlijk goede ontvangst heeft. Afgelopen dagen in Grand Teton en nu in de Yellowstone Lake Lodge Cabin :)
De Lake Lodge Cabin zit ik volgende maand ook een paar dagen in, bevalt het? :P
Op maandag 24 augustus 2015 11:34 schreef Yasmin23 het volgende:
Als je maar genoeg moeite doet past alles.
_____
TV / Het post-apocalyptische/dystopische film topic
pi_214781734
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 augustus 2024 08:37 schreef LTVDK het volgende:
Ik ga komende maand de vakantie in Boston beginnen, nog nooit in het oosten van het land geweest. Wil sowieso de Freedom Trail volgen daar, al ken ik Boston vooral vanwege Fallout 4
Ah mooi, de Freedom Trail brengt je op mooie plekken in de stad. Kan je zeker aanraden om ook naar Cambridge te gaan voor een bezoek aan Harvard of je mee te laten sleuren in hoe gek de stad is op haar sport teams zoals de Red Sox of de Celtics.
  Moderator vrijdag 23 augustus 2024 @ 11:57:50 #15
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_214783118
quote:

Deze reis hebben we ook gedaan, was echt fantastisch! Kijk maar voor een sneakpeak naar mijn foto in de OP O+
26 oktober - 2 november Frankrijk | 3 feb - 6 feb Hong Kong/6 feb - 26 feb Vietnam
  Moderator vrijdag 23 augustus 2024 @ 11:58:30 #16
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_214783125
quote:
0s.gif Op donderdag 22 augustus 2024 18:47 schreef Bargehassus het volgende:

[..]
Dit rondje is behoorlijk standaard voor New England tijdens fall foliage hoor :D

[ Bericht 1% gewijzigd door MaJo op 23-08-2024 12:03:49 ]
26 oktober - 2 november Frankrijk | 3 feb - 6 feb Hong Kong/6 feb - 26 feb Vietnam
  vrijdag 23 augustus 2024 @ 12:29:20 #17
28167 matthijst
pi_214783359
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 augustus 2024 08:37 schreef LTVDK het volgende:
De Lake Lodge Cabin zit ik volgende maand ook een paar dagen in, bevalt het? :P
Bevalt goed. We hebben zo'n Western Cabin. Dat blijkt er 1 in een blok van 4 te zijn. Dacht dat ik een blokhut had geboekt (die hadden we vorige keer. Pioneer dacht ik). Deze kamer is een stuk ruimer.
Zaten in Grand Teton in een cabin bij Colter Bay Village. Zo'n 100 jaar oude blokhut. En dat heeft ook wel wat.
Het is gewoon mooi om direct in het park te zitten.
  Redactie Frontpage vrijdag 23 augustus 2024 @ 18:21:35 #18
407027 crew  LTVDK
Kazaamdavu
pi_214786164
quote:
1s.gif Op vrijdag 23 augustus 2024 12:29 schreef matthijst het volgende:

[..]
Bevalt goed. We hebben zo'n Western Cabin. Dat blijkt er 1 in een blok van 4 te zijn. Dacht dat ik een blokhut had geboekt (die hadden we vorige keer. Pioneer dacht ik). Deze kamer is een stuk ruimer.
Zaten in Grand Teton in een cabin bij Colter Bay Village. Zo'n 100 jaar oude blokhut. En dat heeft ook wel wat.
Het is gewoon mooi om direct in het park te zitten.
Ja ik kan alleen maar die Pioneer cabins boeken daar, ze gaan vroeg op slot voor onderhoud :P
quote:
**Due to scheduled renovation, the Lake Yellowstone Hotel kitchen, hotel rooms, and food service (dining room and deli) will be closed beginning September 2, 2024.The following will remain open & available through the end of the season on October 6, 2024: The front desk, adjacent Sandpiper Lodge (standard rooms), guest cabins, gift shop, and tours. Wylies Canteen at Lake Lodge will be open through breakfast on October 6, 2024. For more information, visit: https://www.yellowstonenationalparklodges.com/alerts/.
_____
  zaterdag 24 augustus 2024 @ 04:38:29 #19
28167 matthijst
pi_214789011
Mocht je een telefoon met e-sim hebben dan is dit handig:
https://www.visible.com/free-trial

15 dagen gratis sim op het Verizon netwerk (je kunt overigens ook 30 dagen via Verizon zelf krijgen, maar daarmee kun je geen hotspot aanmaken, met deze wel).

Voordeel van Verizon: die hebben ontvangst in Yellowstone en Grand Teton :)
pi_214789053
Wij zijn weer terug uit Californië. Hebben een erg toffe vakantie gehad die voor herhaling vatbaar was, alleen jammer dat we de laatste dagen in Disneyland een beetje pech hadden met het weer en de voorspelde drukte.

We zijn gestart in LA om gelijk naar Thousand Oaks door te reizen als overnachtingspunt. Achteraf hadden we die rit liever nog iets langer gemaakt. Paar dagen in Pismo Beach om wat natuur te bekijken, langs de kust vooral. Daarna door naar Monterey. Vanuit daar hebben we een ander deel van highway 1 gedaan (was nog steeds deels dicht) en big sur bekeken, en vanuit moss landing een whale tour gedaan. Daarna door naar San Francisco, 1,5e dag. We hadden pech dat Kamela Harris de stad kwam bezoeken, dus een groot deel van de cablecars lag eruit, maar desondanks een leuk verblijf gehad dat voor de kinderen lang genoeg was. Zonder kinderen was een dag langer fijn geweest.

Vanuit daar door naar Three Rivers voor Sequoia NP. Erg leuk, en in het park ook veel koeler dan in het dorp dus dat was een flinke meevaller. Sowieso overal aan de kust qua temperatuur goed te doen, maar een kwartier binnenland in was al gelijk vijf graden warmer.

Vanuit Three Rivers door naar LA voor 1,5e dag Universal Studios (2e dag was gratis). Vooral Nintendo World vonden de kinderen geweldig. Met early access daarvoor kun je het hele park in 1 dag doen met korte wachttijden (langste was 30 minuten bij Flight of the hippogrif omdat die kuren had).

Daarna door naar San Diego. Old town vonden we er vooral uitzien als een tourist trap, balboa park zag er erg Portugees uit, leuk gebied. Dagje Seaworld was erg geslaagd, amper wachtrijen en dining with orca’s is een aanrader, prima eten en redelijk betaalbaar. De kust hebben we geskipt voor een half dagje zwembad waar de kinderen meer behoefte aan hadden.

Laatste stop was Anaheim met Disneyland. Erg druk en warm, zeker de maandag was absurd, toen kon je geen straatsteen zien. Konden gelukkig hoppen naar Califoria Adventure en dat was beter te doen qua drukte. Uiteindelijk alle attracties (meerdere keren) kunnen doen. Disneyland zelf viel tegen, heel druk en opeengepropt, slechte wachtrijen met amper schaduw en veel breakdowns. Voor ons geen park waar we nog eens naar toe hoeven. California Adventure was leuker. De cars-wereld was prachtig en met leuke attracties, en ook het sfeertje op Pixar pier was fijn, en in het donker is het park nog mooier. We hebben voor Disneyland voor het eerst LightningLane uitgeprobeerd na de dramatische maandag, en dat werkte heel goed. Ik kan zeker aanraden om die extra $30 pp een dag erbij te doen. We hebben die dag vrijwel alle attracties kunnen doen met amper wachttijd.Maar lees je vooraf hier over in!

Kortom, een erg geslaagde maar doodvermoeiende vakantie waar we nog even van moeten bijkomen. Geen spugende kinderen in auto of vliegtuig, dus dat was ook een meevaller. Voor herhaling (elders) vatbaar. Alleen die jetlag…
pi_214789107
quote:

[..]

Noordoosten is een mooi gebied. Ik vond acadia erg mooi. Gaan jullie ook naar mount Washington (new hampshire)? Daar omhoog rijden is een leuke ervaring.

Verder heb je wel gelijk, er is een hoop meer te zien dan alleen de Grand Canyon en de west kust. Maar na bijna 20 jaar in de USA ben ik ook wel een beetje bevooroordeeld :T
pi_214790818
quote:
14s.gif Op zaterdag 24 augustus 2024 06:39 schreef devzero het volgende:

[..]
Noordoosten is een mooi gebied. Ik vond acadia erg mooi. Gaan jullie ook naar mount Washington (new hampshire)? Daar omhoog rijden is een leuke ervaring.

Verder heb je wel gelijk, er is een hoop meer te zien dan alleen de Grand Canyon en de west kust. Maar na bijna 20 jaar in de USA ben ik ook wel een beetje bevooroordeeld :T
Ja, staat ook op de planning. We zitten drie nachten in een hotel op tien minuten van Mt. Washington. Hopelijk zit er een heldere dag tussen zodat we op de top kunnen genieten van het uitzicht.

20 jaar USA, gaaf hoor! Wat zijn voor jou de pareltjes geweest?
  zaterdag 24 augustus 2024 @ 14:41:24 #23
28167 matthijst
pi_214791858
Inmiddels ook wel "heel" de VS gezien.
Dé parels vind ik Grand Teton en Yellowstone. Als je van natuur houdt.
pi_214792171
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 augustus 2024 12:16 schreef Binge-watch het volgende:

[..]
Ja, staat ook op de planning. We zitten drie nachten in een hotel op tien minuten van Mt. Washington. Hopelijk zit er een heldere dag tussen zodat we op de top kunnen genieten van het uitzicht.

20 jaar USA, gaaf hoor! Wat zijn voor jou de pareltjes geweest?
Diverse dingen aan de West kust, Dead Valley en oostkant van de Sierra Nevada bergen, veel natuur in Georgia & Florida zoals snorkelen in Pennekamp, New Orleans, Oahu, Smokey Mountains, Mt Washington (ik had een heldere dag toen).

Niet: alles in de omgeving van Orlando :D

FIY, ik woon dus in Florida
pi_214795823
quote:
0s.gif Op donderdag 22 augustus 2024 22:01 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]
Niet met je eens op beide vlakken.
quote:
0s.gif Op donderdag 22 augustus 2024 22:53 schreef Binge-watch het volgende:

[..]
Daarom zeg ik ook dat het voor ons de perfecte mix is. Ik heb nergens in Europa gebieden gevonden die op mij evenveel indruk hebben gemaakt als een Vancouver Island, Icefields Parkway of een Grand Canyon, om maar eens wat te noemen.
Ga van een IJsland, Noorwegen, Schotland naar de Alpen, naar de Canarische eilanden, de Griekse eilanden, de Kroatische kust, Italie, Spanje en ga zo maar door.

Om over cultuur nog maar niet te spreken. En architectuur. Wat Noord-Amerika beide totaal niet heeft, en als ze al iets een beetje doen dan is dat het nabootsen van Europese cultuur en architectuur.

En Amerikanen zelf? Zo overdreven en nep als wat.
pi_214797409
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 augustus 2024 21:23 schreef bianconeri het volgende:

[..]
[..]
Ga van een IJsland, Noorwegen, Schotland naar de Alpen, naar de Canarische eilanden, de Griekse eilanden, de Kroatische kust, Italie, Spanje en ga zo maar door.

Om over cultuur nog maar niet te spreken. En architectuur. Wat Noord-Amerika beide totaal niet heeft, en als ze al iets een beetje doen dan is dat het nabootsen van Europese cultuur en architectuur.

Ik vind natuur veel interessanter dan cultuur en architectuur. Doe graag een keer een stad aan, maar dat heb ik na een paar dagen wel weer gezien. Qua steden wint Europa het ruimschoots inderdaad.

Qua natuur is het dan weer andersom. De door mij genoemde voorbeelden vind je hooguit in afgeslankte vorm in Europa en maken op mij minder indruk dan de plekken die ik in Noord-Amerika heb gezien. En sommige biotopen die je in Noord-Amerika volop ziet, zijn in Europa simpelweg niet of nauwelijks te vinden.

In de hospitality is de vriendelijkheid soms tot in het overdrevene doorgezet. Maar op andere locaties heb ik genoeg vriendelijke Amerikanen ontmoet die oprecht interesse in je achtergrond hebben. Dat kun je allemaal niet over één kam scheren natuurlijk. Er zit ook verschil tussen de Amerikaan in de stad en die op het platteland.

[ Bericht 0% gewijzigd door Binge-watch op 25-08-2024 00:26:01 ]
pi_214798160
Ik snap sowieso niet waarom het een competitie of wedstrijd moet zijn. Het fijne van Europa en de VS is dat ze elkaar gewoon goed aanvullen. Ben dol op beide werelddelen en beiden hebben wel wat. Vind ook niet dat de steden überhaupt te vergelijken zijn; zijn echt totaal anders.
pi_214799625
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 augustus 2024 21:23 schreef bianconeri het volgende:

[..]
[..]

Maar wat kom je dan doen in een Amerikaans reistopic? Denk je dat mensen nu gaan denken “laat ik mijn vakantie in de VS maar cancelen, Europa is veel mooier volgens bianconeri”.
pi_214810690
quote:
0s.gif Op zondag 25 augustus 2024 12:22 schreef FlyingFish het volgende:

[..]
Maar wat kom je dan doen in een Amerikaans reistopic? Denk je dat mensen nu gaan denken “laat ik mijn vakantie in de VS maar cancelen, Europa is veel mooier volgens bianconeri”.
Ah sorry ik dacht dat dit het TRV subforum was. Ik dacht dat juist het idee van zoiets was om je reisverhalen en ervaringen te delen.

Ik wist niet dat het verboden was om met elkaar te praten over reizen.
pi_214811171
quote:
0s.gif Op maandag 26 augustus 2024 15:22 schreef bianconeri het volgende:

[..]
Ah sorry ik dacht dat dit het TRV subforum was. Ik dacht dat juist het idee van zoiets was om je reisverhalen en ervaringen te delen.

Ik wist niet dat het verboden was om met elkaar te praten over reizen.
Waar ben je zoal geweest dan in de VS dat je ervaringen zo negatief zijn?
pi_214811861
quote:
0s.gif Op maandag 26 augustus 2024 17:00 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]
Waar ben je zoal geweest dan in de VS dat je ervaringen zo negatief zijn?
Het Westen
  maandag 26 augustus 2024 @ 19:49:23 #32
311622 Bargehassus
Hoogst merkwaardig
pi_214812388
quote:
0s.gif Op zondag 25 augustus 2024 09:11 schreef Ancester het volgende:
Ik snap sowieso niet waarom het een competitie of wedstrijd moet zijn. Het fijne van Europa en de VS is dat ze elkaar gewoon goed aanvullen. Ben dol op beide werelddelen en beiden hebben wel wat. Vind ook niet dat de steden überhaupt te vergelijken zijn; zijn echt totaal anders.
Als eerste dit dus. Als je oude historie mooi vind, is Europa interessanter voor mij. Steden als Londen, Parijs, Madrid, Wenen.... Dat ga je in Amerika niet vinden. Maar een stad als New York is dan weer het andere uiterste. Not my cup of tea, maar ik kan me voorstellen dat je het geweldig vind. Ik was blij er na een paar dagen weer weg te zijn.

Maar qua natuur... Ook Europa is prachtig, geen enkele twijfel. Maar de uitgestrektheid die je vind in Noord-Amerika (het continent) is echt wow... Wij reden eens van Harriston Ontario naar Thunderbay, Ontario, via Highway 11. Het was in 2001.

We hadden de radio aan. Op een gegeven moment geen enkel bereik meer. Alleen maar ruis. Geen enkele zender had een bereik daar. Bijzonder hoor!

En wat betreft mensen. Ja, Amerikanen vinden wij, over het algemeen, overdreven vriendelijk. Maar zij vinden ons overdreven direct. (En dat betekent meestal lomp en niet vriendelijk)

Beste mensen, leven en laten leven. Pas je een beetje aan, lees je in, en focus je op de positieve punten!
  Redactie Frontpage maandag 26 augustus 2024 @ 20:06:50 #33
407027 crew  LTVDK
Kazaamdavu
pi_214812515
Vooral de rust en ruimte in de natuur is geweldig, zulke uitgestrekte eindeloze landschappen ga je in Europa niet terugvinden. Zeker het noord-mid/west is heerlijk leeg en voel je je soms helemaal alleen, dat je gewoon urenlang door Nebraska kunt rijden en geen mens tegenkomt en het enige dorpje dat al 100 mijl van tevoren wordt aangekondigd uiteindelijk een gehucht met 3 inwoners blijkt te zijn _O_. Dat soort gebieden ga je in Europa gewoon niet vinden, daarvoor is het overal te dicht bebouwd en bewoond.

En die overdreven vriendelijkheid kan ik wel waarderen, ja het is zo nep als wat, maar een stuk prettiger dan hoe je hier soms met een zure kop wordt aangesproken. Heb het ook altijd de eerste week dat ik weer terug ben in Nederland dat ik moet wennen dat iedereen hier altijd haast heeft, zeker in het verkeer is het in de VS een stuk chiller (steden uitgezonderd).
_____
  maandag 26 augustus 2024 @ 20:10:58 #34
311622 Bargehassus
Hoogst merkwaardig
pi_214812554
quote:
0s.gif Op maandag 26 augustus 2024 20:06 schreef LTVDK het volgende:
Vooral de rust en ruimte in de natuur is geweldig, zulke uitgestrekte eindeloze landschappen ga je in Europa niet terugvinden. Zeker het noord-mid/west is heerlijk leeg en voel je je soms helemaal alleen, dat je gewoon urenlang door Nebraska kunt rijden en geen mens tegenkomt en het enige dorpje dat al 100 mijl van tevoren wordt aangekondigd uiteindelijk een gehucht met 3 inwoners blijkt te zijn _O_. Dat soort gebieden ga je in Europa gewoon niet vinden, daarvoor is het overal te dicht bebouwd en bewoond.

En die overdreven vriendelijkheid kan ik wel waarderen, ja het is zo nep als wat, maar een stuk prettiger dan hoe je hier soms met een zure kop wordt aangesproken. Heb het ook altijd de eerste week dat ik weer terug ben in Nederland dat ik moet wennen dat iedereen hier altijd haast heeft, zeker in het verkeer is het in de VS een stuk chiller (steden uitgezonderd).
1000% eens!
pi_214812657
quote:
0s.gif Op maandag 26 augustus 2024 18:47 schreef bianconeri het volgende:

[..]
Het Westen
Duidelijk..
pi_214819553
quote:
0s.gif Op maandag 26 augustus 2024 18:47 schreef bianconeri het volgende:

[..]
Het Westen
Ik zou eens Midwest / midden proberen. Krijg je een ander beeld wat andere users ook aangeven.

Los daarvan blijft de usa haat of liefde.

Voor mij is het liefde en een geweldig land met zo ontzettend veel mogelijkheden in natuur, sport en steden.
  woensdag 28 augustus 2024 @ 00:38:23 #37
28167 matthijst
pi_214822005
Ach wat is nep. Ze maken wel veelal spontaan een praatje. Vanochtend in zo'n wc-gebouw bij Roosevelt Lodge een kerel: goeiemorgen. Waar kom je vandaan. Waar ga je nog heen? Oh wil je misschien een halve bus aanmaakkoffie van me hebben want wij gaan naar huis.
Of 2 gastjes met hun pa, uit Boston, zien me kutten met en verrekijker. "Hier kijk maar ff door onze scope dan zie je een grizzly die met een paar wolven aan een karkas zit te knagen".
Tuurlijk die "Hey how ya you doing" in winkels wordt vermoeiend. Maar als je zelf open staat voor een praatje heb je wel leuke gesprekken.
pi_214822031
quote:
1s.gif Op zaterdag 24 augustus 2024 14:41 schreef matthijst het volgende:
Inmiddels ook wel "heel" de VS gezien.
Dé parels vind ik Grand Teton en Yellowstone. Als je van natuur houdt.
Grand Teton staat hier heel hoog op het lijstje! Glacier NP ook, en Banff (Canada). Foto’s zien er zo prachtig uit O+.
  woensdag 28 augustus 2024 @ 19:47:08 #39
28167 matthijst
pi_214827368
Tip voor Old Faithful.
Die parking is vaak helemaal vol, maar je kan ook gewoon bij die cabins parkeren.
Dan loop je zo om de lodge heen en sta je bij OF.
https://maps.app.goo.gl/U6ev4p7PLLDTwFm27

Oh ja, met de app PhotoPills kan je zien waar de Melkweg zit. Mooi als je in een van die donkere parken zit:

[ Bericht 41% gewijzigd door matthijst op 28-08-2024 19:53:30 ]
pi_214828012
Gaaf hoor, die Melkweg!
Wij deden twee jaar geleden een stargazing tour in Zion NP. Je moet een beetje mazzel hebben met de omstandigheden, maar echt prachtig om de sterrenhemel te bekijken.
Ook in Bryce NP hadden we een mooi uitzicht op de sterrenhemel. Echt een aanrader om daar eens voor te gaan zitten.

Voor volgend jaar oriënteren we ons op een rondje Texas met daarin ook Big Bend NP. Dat park heeft van de Lower 48 de minste lichtvervuiling, lijkt me ook heel indrukwekkend.
  woensdag 28 augustus 2024 @ 20:47:40 #41
28167 matthijst
pi_214828115
Ja idd. Niet altijd even goed zichtbaar. Had vooraf de boel een beetje uit gezocht en 5 nachten dat zon onder was en maan nog niet op. Das echt schitterend.
pi_214828858
Mijn foto die ik 8 jaar geleden heb gemaakt van de melkweg. Was ook in de VS; Capitol Reef om precies te zijn:

Als je bedenkt dat amateur-fotograaf eigenlijk nog een te hoog gegrepen term is voor mij, snap je hoe goed de melkweg zichtbaar is daar O+

En eens met @matthijst , Yellowston en Grand Teton zijn ongeëvenaard. Ik vind het noordwesten echt fantastisch. Dusver mijn favoriete plek op aarde.

Ook Oregon was prachtig. Zeker de wat minder bekende state parks zijn daar een aanrader. Zoals
Silver Falls state park. Met 10 adembenemende en verschillende watervallen, in een rondwandeling van 8 mile.

(Foto van google)
life is what happens to you, while you're busy making other plans.
  woensdag 28 augustus 2024 @ 21:37:29 #43
28167 matthijst
pi_214828883
Ik heb 'm met een iPhone gemaakt. Bizar hoe die cameratechniek is gegaan.
  Redactie Frontpage woensdag 28 augustus 2024 @ 21:55:13 #44
407027 crew  LTVDK
Kazaamdavu
pi_214829135
quote:
1s.gif Op woensdag 28 augustus 2024 00:53 schreef Smart_ass het volgende:

[..]
Grand Teton staat hier heel hoog op het lijstje! Glacier NP ook, en Banff (Canada). Foto’s zien er zo prachtig uit O+.
Glacier staat bij mij denk ik vrijwel bovenaan qua mooiste parken, ben er twee keer geweest en beide keren waren fantastisch. De eerst keer was in de sneeuw, toen we bij het Lake McDonald aankwamen hing er zo'n serene rust daar dat het voor mij direct een mythische status kreeg O+. De tweede keer naar het Hidden Lake gelopen, en dat is zo onwerkelijk om te zien, als je daar dan boven op de berg staat en de curve van de aarde kunt zien dat het lijkt alsof je door een groothoeklens kijkt _O_. Het enige jammere is dat ik nog geen enkele keer helemaal door het park heb kunnen rijden omdat elke keer de Going-to-the-Sun Road gesloten is. Komende maand ga ik er weer heen, en dan maar hopen op 3x scheepsrecht.
quote:
1s.gif Op woensdag 28 augustus 2024 21:37 schreef matthijst het volgende:
Ik heb 'm met een iPhone gemaakt. Bizar hoe die cameratechniek is gegaan.
Die is daar erg goed mee ja, merkte ik begin van het jaar ook toen het hier in NL het noorderlicht goed zichtbaar was. In het echt was het wat vaag maar op de telefoon kreeg je er een hoop meer kleur en contrast bij :Y
_____
pi_214829621
Heel gaaf! Veel plezier alvast!
  zaterdag 31 augustus 2024 @ 00:14:36 #46
28167 matthijst
pi_214846916
Handige koelbox die werkt met compressor dus echt koud en gaat tot -18 als het moet.
https://www.walmart.com/i(...)se-0-4-59/5702967994

Autolader en stopcontact lader zitten erbij. Super hendig voor nationale parken waar je doorgaans geen koelkast hebt.
En mocht je 'm kut vinden: 90 dagen retour bij Walmart.
  woensdag 4 september 2024 @ 06:10:00 #47
28167 matthijst
pi_214885719
Groeten uit Pauper Portland.
Wat een bende is het in deze stad. Om de hoek een daklozenslaapplaats.
Security bij restaurants.
Veel steden in de VS gezien, maar zo erg nog niet.
Dat het bestaat dat in zo'n land waar zoveel schandalig rijken wonen, tegelijkertijd ook zoveel mensen geen flikker hebben. Triestheid ten top.

[ Bericht 10% gewijzigd door matthijst op 04-09-2024 06:25:12 ]
pi_215025869
Heeft iemand ervaringen met de aanvraagprocedure voor Global Entry?

Ik weet dat je de Kmar moet machtigen tot een antecedentencheck via MijnOverheid. Nu, 24 uur na indienen aanvraag en betaling, heb ik nog altijd geen digitale post terwijl de Kmar stond aangevinkt als organisatie waarvan ik post kan ontvangen.

Iemand vergelijkbare ervaringen? En is dit een normale wachttijd?
  donderdag 19 september 2024 @ 10:50:15 #49
80382 manny
30 is best veel
pi_215026958
quote:
0s.gif Op woensdag 4 september 2024 06:10 schreef matthijst het volgende:
Dat het bestaat dat in zo'n land waar zoveel schandalig rijken wonen, tegelijkertijd ook zoveel mensen geen flikker hebben. Triestheid ten top.

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
In dat opzicht is het echt een kutland idd.
proberen is de eerste stap naar falen
een cafe zonder Hazes, is geen kroeg
  Moderator donderdag 19 september 2024 @ 11:18:20 #50
1212 crew  Mike
Excellent!
pi_215027293
quote:
0s.gif Op woensdag 4 september 2024 06:10 schreef matthijst het volgende:

Het is inderdaad tragisch. Het viel me ook op dat hier meer daklozen waren dan waar dan ook, maar volgens locals heeft dat zowel te maken met het weer in Portland als met het feit dat Portland heel veel doet aan opvang en uitdelen van voedsel. Het viel me ook op dat de mensen er aardiger waren tegen daklozen dan in andere steden. Zo lieten buschauffeurs daklozen vaak gratis een stukje meerijden bv.

Ik snap dat ze barmhartig willen zijn, maar je ziet er mensen gewoon midden op straat drugs gebruiken en dat lijkt me toch ook niet de ideale plek om bv kinderen op te voeden.
In some matters there's no reality, only perception. Truth exists, but people have a vested interest in not knowing it.
pi_215069993
Portland is mij in 2022 ook bijzonder tegengevallen idd, voor een stad die vanuit Europa ooit opgehemeld werd is weinig over.

Nu reis ik niet voor de steden, maar deze had ik wel op de lijst staan als een must see. Zou het nu gerust overslaan, misschien niet goed gepland of niet op de goede plekken geweest. Maar vond het niet zo.

Verhaal rondom daklozen en daar een goede stad voor zijn herken ik idd. Maar daarmee is de stad niet perse beter of mooier geworden, complete steden onder bruggen met tentjes etc

Tekent ook de hardheid van de samenleving natuurlijk
All management is Strategic Management.
  maandag 23 september 2024 @ 11:53:06 #52
28167 matthijst
pi_215071215
Probeer doorgaans een combi van natuur en steden. en Portland leek wel een mooi einde van deze trip (samen met Boise). Maar dat viel dus nogal tegen.

quote:
0s.gif Op donderdag 19 september 2024 08:10 schreef Leatherface het volgende:

Ik weet dat je de Kmar moet machtigen tot een antecedentencheck via MijnOverheid. Nu, 24 uur na indienen aanvraag en betaling, heb ik nog altijd geen digitale post terwijl de Kmar stond aangevinkt als organisatie waarvan ik post kan ontvangen.

Je hebt toch MPC tegenwoordig? Daarmee ben je ook in 5-10 min door de douane heen.
pi_215072652
quote:
0s.gif Op maandag 23 september 2024 11:53 schreef matthijst het volgende:
Probeer doorgaans een combi van natuur en steden. en Portland leek wel een mooi einde van deze trip (samen met Boise). Maar dat viel dus nogal tegen.
[..]
Je hebt toch MPC tegenwoordig? Daarmee ben je ook in 5-10 min door de douane heen.
Dat klopt. Maar voor MPC kom je alleen in aanmerking als je eerder op ESTA hebt gereisd. Ik ben nooit eerder in de VS geweest.
pi_215169162
quote:
0s.gif Op donderdag 19 september 2024 08:10 schreef Leatherface het volgende:

En voorwaardelijk goedgekeurd :)

Nou, dat scheelt straks rijen op Atlanta of DFW.
pi_215176551
Vraag over de bekende natuurparken: in hoeverre is een reis naar Yellowstone, Grand Teton etc de moeite waard als hikes langer dan een km of 5 er niet direct inzitten? Mis je dan veel?
  vrijdag 4 oktober 2024 @ 14:27:54 #56
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_215176588
Het is volgens mij bijna ontworpen om veel vanuit de auto te bekijken. Of je loopt vanaf een parkeerplaats in 5-10 min. naar een uitzichtpunt oid.
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_215176634
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 oktober 2024 14:23 schreef Bugno3 het volgende:
Vraag over de bekende natuurparken: in hoeverre is een reis naar Yellowstone, Grand Teton etc de moeite waard als hikes langer dan een km of 5 er niet direct inzitten? Mis je dan veel?
Bijna alle parken zijn er wel op ingericht dat je als een beginner wat kunt zien (dus vlakke, korte wandelingen) tot zeer vergevorderd hiker (klimmen, afdalen / overnachten).
pi_215176660
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 oktober 2024 14:34 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]
Bijna alle parken zijn er wel op ingericht dat je als een beginner wat kunt zien (dus vlakke, korte wandelingen) tot zeer vergevorderd hiker (klimmen, afdalen / overnachten).
Ja dat dacht ik al. Maar meer in de zin van of het dan nog de moeite waard is.
  vrijdag 4 oktober 2024 @ 14:54:50 #59
28167 matthijst
pi_215176779
Zeker. Yellowstone en Grand Teton is enorm veel te zien met een korte stop. Bij Old Faithful, Grand Prismatic en Mammoth Hot Springs hebben ze houten boardwalks aangelegd. Dat loopt wel lekker.
Zelf vond ik de hike bij Jenny Lake in grand teton erg mooi. Half rondje en dan met 't bootje terug.
Van de zomer een paar stukken gewandeld (4-5x) alles rond de 5-6 kilometer ofzo. D'r zijn genoeg vlakke hikes te vinden ook.
10 dagen vermaakt daar. Dus dat is geen probleem.
pi_215177454
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 oktober 2024 14:37 schreef Bugno3 het volgende:

[..]
Ja dat dacht ik al. Maar meer in de zin van of het dan nog de moeite waard is.
Zeker, vorig jaar hebben wij in Yosemite, Sequoia, Zion en Bryce wandelingen gemaakt die varieerden van 1 - 3 uur. Je loopt dan echt geen 5km per uur en je kunt op veel plekken wel even rusten. Je ziet op die "easy" hikes echt veel en ervaart het absoluut met volle teugen.
pi_215178444
Gebruik vooral de website van NPS als bron (of de app)
https://www.nps.gov/grte/planyourvisit/hike.htm

Daarnaast leuk om de folder erbij te pakken, staan leuke tips in en ook altijd een paar wandelingen met lengte en zwaarte
Volgens mij ook online te vinden

En ja, ik zeg doen. Verliefd op de parken daar, korte wandelingen in overvloed. Jenny Lake idd kan je ook twee keer boot doen en naar waterval wandelen. Super leuk.
  Redactie Frontpage vrijdag 11 oktober 2024 @ 20:15:28 #62
407027 crew  LTVDK
Kazaamdavu
pi_215238921
Van oost naar west

Weer terug van de reis, die zoals de titel al doet vermoeden van oost naar west ging. Omdat we nog nooit in het oosten waren geweest (South Dakota was voorheen het oostelijkst) besloten om maar eens aan de Atlantische kant te beginnen, namelijk in Boston. De reis was opgedeeld in ongeveer 3 delen, de eerste helft in het oosten langs de kust, daarna via Niagara en Canada naar de Great Plains in het binnenland en af te sluiten in de NP's in het noordwesten. Uiteindelijk hebben we in 3,5e week zo'n 5000 mijl gereden, gelukkig is de benzineprijs afgelopen jaar flink gedaald met prijzen (zeker in het oosten) vaak ruim onder de $3 per gallon. Met hulp van de flying blue miles zowel voor de heen- als terugreis zeer voordelige directe tickets kunnen scoren, dus geen gedoe met overstappen dit keer.

De vlucht op Boston was iets langer dan ik had verwacht, bijna net zo lang als de terugvlucht vanaf de andere kant van het land. Buiten dat weinig aan te merken op de vlucht en ook de luchthaven was prima, zelfs de douanebeambte was vrolijk en vriendelijk. Al kwam dat misschien ook omdat ze net voor ons een oudere dame die haar vragen niet helemaal goed begreep en ze uiteindelijk maar gewoon doorliet omdat het niet opschoot.

Op de koffers hoefden we niet lang te wachten en stonden binnen een half uurtje na het landen alweer in de parkeergarage om de huurauto uit te zoeken. Dit keer weer bij Hertz gehuurd waar we met onze 'status' weer zelf een auto mochten uitzoeken in het rijtje. Natuurlijk moest het weer een grote zijn, een Ford Explorer zoals een paar jaar geleden stond hoog op de verlanglijst maar stond helaas niet in de garage. Sterker nog er stond weinig interessants en het personeel dat ons zag ronddwalen kwam even vragen wat voor auto we zochten, nou ja iets groots en Amerikaans natuurlijk :7. En toen kwamen er plots een paar ietwat grotere auto's beschikbaar dat we opeens moesten twijfelen over een Chevy Suburban of een Ford Expedition Max. Uiteindelijk werd het de Ford, die had nog maar weinig op de teller (5800 mijl) en treeplanken om in te kunnen stappen in dit slagschip.

Daarna was het op weg naar het centrum van Boston, waar het opmerkelijk makkelijk was rond te rijden en ook parkeren in hartje centrum was een fluitje van een cent (of ja $20 voor een dagkaart dan). Dat is daar slim opgelost door de parkeergarage gewoon recht onder het park van Boston Common aan te leggen. Wat ook nog eens heel handig het startpunt is van de Boston Freedom Trail, het 'echte' begin van de vakantie.

(Voor wie Fallout 4 heeft gespeeld, ja ook in het echt loop je er regelmatig verkeerd of ben je het spoor kwijt :+ )

Normaal ben ik niet zo'n stadsmens, maar vond deze stad toch wel fascinerend om te zien. Vooral de grote contrasten tussen de oude gebouwen uit de tijd dat de VS nog moest worden opgericht en de grote glimmende moderne torens geven een bijzonder beeld.

Het eerste stuk van de Freedom Trail zit allemaal dicht bij elkaar, het laatste stukje is echter wat verder lopen naar Bunker Hill via de USS Constitution (het oudste oorlogsschip uit 1797 dat nog steeds in gebruik is). In de haven had je ook een mooi uitzicht op de stad zelf.

Uiteindelijk dan toch aangekomen bij Bunker Hill, en uiteraard ook 'even' naar boven geklommen

En toen was het tijd om maar eens een Nationaal Park te gaan bezoeken, dus op naar Acadia via de kustweg (waar je overigens bijzonder weinig kust ziet). Het park zelf is erg klein en ligt pal tegen Bar Harbor aan wat je ook uit bijna elke hoger gelegen plek ziet liggen. We hadden gelukkig een permit voor de Cadillac Summit Road weten te bemachtigen (die heb je nodig om die weg op te mogen en werkt met tijdsblokken van 30 minuten). Omdat je naar die weg kunt zonder langs een toegangspoort van de NPS te komen hadden we nog geen parkpas. Gelukkig was de ranger in een goede bui en mochten we verder omdat we de permit hadden en beloofden de pas te kopen zodra we in een visitor center kwamen, wat we uiteraard gedaan hebben.

Vervolgens was het weer even terug naar het zuiden voor een laatste dagje langs de kust bij Portland. Daar zijn we bij de oude haven gaan kijken, ook weer zo'n mooie mix tussen oude scheepswerven gecombineerd met nieuwe gebouwen. En natuurlijk de oude vismarkten die soms wel ietwat twijfelachtig bij elkaar worden gehouden.

Nog even een bezoekje brengen aan de hoofdstad van New York, Albany. Eigenlijk wist ik praktisch niks over deze stad, maar dit was wel een bijzondere ervaring. Zodra je aankomt bij het centrum met alle belangrijke gebouwtjes rijdt je eerst ook een soort metershoge stadsmuur af en zodra je bij het archief de trap op gaat kom je in een andere wereld terecht. Het had wat dystopisch, van die retro-futuristische grote betonnen gebouwen, en grote vijver in het midden en het oude State Capitol aan het einde er van.

Hoe groot is dan het contrast als je het State Capitol binnengaat dat ruim 30 jaar en diverse architecten heeft gekost om het af te maken. Vandaar dat er ook een bijzondere combinatie van 19e-eeuwse bouwstijlen door elkaar heenzitten met op zo'n beetje elke plek waar je kijkt unieke handgemaakte details.

En omdat het vooral gaat om overheidsgebouwen zijn de meesten ook vrij te betreden (ook het State Capitol met rondleiding). Dus kun je ook zomaar de hoge torens inlopen en de de lift naar de bovenste verdieping pakken.

Het werd tijd om eens wat meters richting het westen te maken, dus op naar de Niagara Falls. Omdat het op de grens van Canada ligt hebben we zowel een nachtje aan de Amerikaanse als de Canadese kant doorgebracht. Wat mij het meeste opviel (op die watervallen na dan :+ ) is dat de Canadese kant zo hypertoeristisch en schreeuwerig is als een soort klein Las Vegas. Terwijl je dat eigenlijk zou verwachten aan de andere kant, waar het dan weer vrij ingetogen was. Je kunt het ook zien aan de skylines, de Canadese kant is die met allerlei hoge torens.

Na nog een ritje door Canada uiteindelijk weer bij Detroit de grens overgegaan, en daar ook weer snel doorgereden naar Chicago. Wederom een aparte stad, of eigenlijk een soort facade met een stad erachter (en eronder) verstopt. Het centrum zelf is opgebouwd uit meerdere lagen, onder de straten loopt een heel netwerk van wegen en parkeergarages.

In het centrum vooral bij de rivier in de buurt gebleven, ook omdat de regen met bakken de lucht uit kwam die dag. Langs de rivier loopt een heel net pad dat goed wordt onderhouden en een mooi uitzicht op de vele hoogbouw die er te zien is. Het ziet er mooi uit, maar zodra je een straat achter de promenade komt (of een blik hebt tussen de lagen van de stad) zie je dat er hoop armoede en verval in de stad is. Neemt niet weg dat het wel de moeite waard was om te bezoeken.

Eindelijk was het tijd om de drukte van het oosten achter ons te laten en op naar een paar lange reisdagen door de Great Plains richting Rapid City. En omdat je daar op de prairies zit heb je daar zoals de naam al doet vermoeden ook prairiehondjes.

Vorig jaar was het Badlands National Park zo'n aangename verrassing dat het nog een bezoekje waard was, en het was gelukkig nog net zo mooi.

In en om Rapid City ook nog een aantal plekken bezocht waar we de vorige keer niet aan toekwamen. Waaronder het South Dakota Air & Space Museum waar de expositie binnen weer grotendeels toegankelijk is nadat het jarenlang dicht is geweest voor renovatie.

Ook nog een bezoekje gebracht aan het Dinosaur Park, ooit begonnen als een WPA-project tijdens de Great Depression. De dino's die er staan zijn zeg maar, eehm, bijzonder, maar daardoor heeft het ook wel zijn eigen charmes.

Dan wordt het tijd om nog verder naar het westen te trekken en de Rocky Mountains te betreden om Yellowstone weer een bezoek te brengen. Dit keer gingen we via de Beartooth Highway via de noordoost ingang het park binnen, de enige weg die we nog niet hadden gehad, en tevens een prachtige weg om te rijden.

Vervolgens door de Grand Canyon of the Yellowstone.

Langs de bizons en beren.

Net op tijd aangekomen bij ons hotel (of eigenlijk cabin) bij Yellowstone Lake voor de zonsondergang.

De cabins waren een stuk prettiger dan ik had verwacht (de reviews online zijn niet heel denderend), gewoon een prima badkamer, verwarming etc. Ja er is een totaal gebrek aan internet daar, maar daar kun je ook best wel een paar daagjes zonder mee. Plus je zit midden in het park waardoor je 's ochtends sterren kunt kijken in de duisternis.

En dan 's ochtends wakker worden met zo'n uitzicht over het meer.

Alle vulkanische en geothermale activiteit in het park blijft een fascinerend iets (en die zwaveldampen ook). Qua weer hadden we ondanks dat het het laatste weekend van september was wel geluk gehad, al merkte je wel dat de winter in aantocht is aan de nachttemperaturen onder het vriespunt.

Als afsluiter van de vakantie stonden er ook nog een paar dagen in Glacier National Park te wachten.

Hopend dat dan eindelijk de Going-to-the-sun road een keer open zou zijn (3/4e poging), en hij was eindelijk open _O_ . Het had natuurlijk kunnen tegenvallen na zoveel pogingen, maar man wat was dat prachtig die weg omhoog, mede geholpen door de langzaam indalende bewolking die het nog even wat extra drama gaf O+

En als toetje kregen we aan het einde van de middag op de terugweg ook nog eens beren op langs de weg, na al die jaren heb ik eindelijk een beer mogen zien in het wild, en het waren er nog twee ook, een moeder met haar jong. En dan nog 's avonds bij de Mudman gegeten, dit was gewoon een perfecte dag _O_

De dag er na was het een stuk warmer en zonniger weer, dus weer omhoog die berg op richting Hidden Lake.

Met als afsluiter weer dit fantastische uitzicht wat gewoon zo onwerkelijk blijft dat je het eigenlijk niet kunt omschrijven. Eigenlijk zijn alle vergezichten in Glacier nauwelijks te omschrijven, elke keer dat ik er ben blijft het me verwonderen. Ja ik denk dat dit park toch wel een van de mooiste parken is die iedereen ooit eens zou moeten hebben gezien.

Toen zat het er al weer op, 24 dagen gaan zo voorbij -O- Op het vliegtuig terug was er nog wel wat vertraging, tijdens het taxiën had de piloot een paar lampjes branden die die niet vertrouwde. Dus na een paar pogingen ging die maar terug naar de gate en zijn er monteurs aan de slag gegaan om een en ander te vervangen. Dat duurde ongeveer een uurtje of twee maar daarna wel een goede vlucht gehad met niet al te veel vertraging dankzij de gunstige wind.

Eten:
Zoals elke keer weer de nodige nieuwe plekken ontdekt qua eten, de grote verrassing was dit keer de Texas Roadhouse, en dan met name die in Rapid City. Vooral de service daar was echt gewoon top, en ook de warme broodjes die je aan de lopende band krijgt aangevoerd met een smeuïge kruidige boter erbij zijn lekker. Later nog een keer bij een andere vestiging geweest, maar daar mistte heel die ervaring, het eten was prima maar dat was het ook wel. Mijn andere aanrader is eigenlijk een herontdekking, ook toevallig in Rapid City, de Thai Thai. Hier hadden ze een heel stuk smakelijker en authentieker Aziatisch eten dan in de meeste restaurants, een zeer smakelijke Thai iced tea en ook nog een zeer schappelijk geprijsd.

En ik gooide hem net al op, maar de Mudman in Columbia Falls (zit ook in Whitefish en Kalispell), wat zijn die burgers daar goddelijk lekker _O_. Perfect sappig gebakken, goede lading spek en een heerlijke saus. Als je daar ooit in de buurt bent ga er heen, bestel de basisburger want die zit al ramvol en kun je een halve dag op leven.

Hotels:
Geen extreme bijzonderheden meegemaakt dit keer, wel een paar hotels die op hun eigen manier bijzonder waren. Zo was de Comfort Inn in Ellsworth prima verzorgd, het hotel was wat gedateerd maar de eigenaar probeerde wel zijn gasten tevreden te stellen. Zo stond er elke middag ijskoffie klaar die je naar eigen wens op smaak kon brengen met allerlei siropen, waren er koekjes, soep en kon je 's avonds nog een ijsje halen.

Wel blij dat we dit keer weer naar de Cedar Creek Lodge in Columbia Falls zijn gegaan, dat is een erg fijn hotel, zeker zo op de laatste dagen van de vakantie. Ook elke dag verse koekjes bij de receptie die je mocht pakken tot ze op waren (en natuurlijk de Mudman om de hoek :+ ).

Afsluiting:
Het is weer een veel te lang verhaal met veel foto's geworden zodat de pagina lekker lang kan laden :7. Maar kort samengevat, het was leuk om ook eens een keer de oostkant van het land te zien. Met name de unieke steden die elk hun eigen eigenaardigheden hebben waren interessant. Alleen de drukte aan die kant van het land vond ik wel wat minder prettig, ook in NP's als Acadia, het is er wat dat betreft een heel stuk Europeser. Wel een goede keuze geweest om de rit van oost naar west te rijden en niet andersom, zo konden we eindigen in de rust en pracht en praal van het noordwesten. Voor nu zit het er weer op, nu gaan aftellen voor de volgende reis!
_____
pi_215239068
Je hebt het in ieder geval geweldig getroffen met het weer ^O^
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_215239190
quote:
17s.gif Op vrijdag 11 oktober 2024 20:15 schreef LTVDK het volgende:
Van oost naar west

Weer terug van de reis, die zoals de titel al doet vermoeden van oost naar west ging. Omdat we nog nooit in het oosten waren geweest (South Dakota was voorheen het oostelijkst) besloten om maar eens aan de Atlantische kant te beginnen, namelijk in Boston. De reis was opgedeeld in ongeveer 3 delen, de eerste helft in het oosten langs de kust, daarna via Niagara en Canada naar de Great Plains in het binnenland en af te sluiten in de NP's in het noordwesten. Uiteindelijk hebben we in 3,5e week zo'n 5000 mijl gereden, gelukkig is de benzineprijs afgelopen jaar flink gedaald met prijzen (zeker in het oosten) vaak ruim onder de $3 per gallon. Met hulp van de flying blue miles zowel voor de heen- als terugreis zeer voordelige directe tickets kunnen scoren, dus geen gedoe met overstappen dit keer.

[ afbeelding ]

De vlucht op Boston was iets langer dan ik had verwacht, bijna net zo lang als de terugvlucht vanaf de andere kant van het land. Buiten dat weinig aan te merken op de vlucht en ook de luchthaven was prima, zelfs de douanebeambte was vrolijk en vriendelijk. Al kwam dat misschien ook omdat ze net voor ons een oudere dame die haar vragen niet helemaal goed begreep en ze uiteindelijk maar gewoon doorliet omdat het niet opschoot.

Op de koffers hoefden we niet lang te wachten en stonden binnen een half uurtje na het landen alweer in de parkeergarage om de huurauto uit te zoeken. Dit keer weer bij Hertz gehuurd waar we met onze 'status' weer zelf een auto mochten uitzoeken in het rijtje. Natuurlijk moest het weer een grote zijn, een Ford Explorer zoals een paar jaar geleden stond hoog op de verlanglijst maar stond helaas niet in de garage. Sterker nog er stond weinig interessants en het personeel dat ons zag ronddwalen kwam even vragen wat voor auto we zochten, nou ja iets groots en Amerikaans natuurlijk :7. En toen kwamen er plots een paar ietwat grotere auto's beschikbaar dat we opeens moesten twijfelen over een Chevy Suburban of een Ford Expedition Max. Uiteindelijk werd het de Ford, die had nog maar weinig op de teller (5800 mijl) en treeplanken om in te kunnen stappen in dit slagschip.

[ afbeelding ]

Daarna was het op weg naar het centrum van Boston, waar het opmerkelijk makkelijk was rond te rijden en ook parkeren in hartje centrum was een fluitje van een cent (of ja $20 voor een dagkaart dan). Dat is daar slim opgelost door de parkeergarage gewoon recht onder het park van Boston Common aan te leggen. Wat ook nog eens heel handig het startpunt is van de Boston Freedom Trail, het 'echte' begin van de vakantie.

[ afbeelding ]
(Voor wie Fallout 4 heeft gespeeld, ja ook in het echt loop je er regelmatig verkeerd of ben je het spoor kwijt :+ )

Normaal ben ik niet zo'n stadsmens, maar vond deze stad toch wel fascinerend om te zien. Vooral de grote contrasten tussen de oude gebouwen uit de tijd dat de VS nog moest worden opgericht en de grote glimmende moderne torens geven een bijzonder beeld.

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Het eerste stuk van de Freedom Trail zit allemaal dicht bij elkaar, het laatste stukje is echter wat verder lopen naar Bunker Hill via de USS Constitution (het oudste oorlogsschip uit 1797 dat nog steeds in gebruik is). In de haven had je ook een mooi uitzicht op de stad zelf.

[ afbeelding ]

Uiteindelijk dan toch aangekomen bij Bunker Hill, en uiteraard ook 'even' naar boven geklommen

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

En toen was het tijd om maar eens een Nationaal Park te gaan bezoeken, dus op naar Acadia via de kustweg (waar je overigens bijzonder weinig kust ziet). Het park zelf is erg klein en ligt pal tegen Bar Harbor aan wat je ook uit bijna elke hoger gelegen plek ziet liggen. We hadden gelukkig een permit voor de Cadillac Summit Road weten te bemachtigen (die heb je nodig om die weg op te mogen en werkt met tijdsblokken van 30 minuten). Omdat je naar die weg kunt zonder langs een toegangspoort van de NPS te komen hadden we nog geen parkpas. Gelukkig was de ranger in een goede bui en mochten we verder omdat we de permit hadden en beloofden de pas te kopen zodra we in een visitor center kwamen, wat we uiteraard gedaan hebben.

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Vervolgens was het weer even terug naar het zuiden voor een laatste dagje langs de kust bij Portland. Daar zijn we bij de oude haven gaan kijken, ook weer zo'n mooie mix tussen oude scheepswerven gecombineerd met nieuwe gebouwen. En natuurlijk de oude vismarkten die soms wel ietwat twijfelachtig bij elkaar worden gehouden.

[ afbeelding ]

Nog even een bezoekje brengen aan de hoofdstad van New York, Albany. Eigenlijk wist ik praktisch niks over deze stad, maar dit was wel een bijzondere ervaring. Zodra je aankomt bij het centrum met alle belangrijke gebouwtjes rijdt je eerst ook een soort metershoge stadsmuur af en zodra je bij het archief de trap op gaat kom je in een andere wereld terecht. Het had wat dystopisch, van die retro-futuristische grote betonnen gebouwen, en grote vijver in het midden en het oude State Capitol aan het einde er van.

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Hoe groot is dan het contrast als je het State Capitol binnengaat dat ruim 30 jaar en diverse architecten heeft gekost om het af te maken. Vandaar dat er ook een bijzondere combinatie van 19e-eeuwse bouwstijlen door elkaar heenzitten met op zo'n beetje elke plek waar je kijkt unieke handgemaakte details.

[ afbeelding ]

En omdat het vooral gaat om overheidsgebouwen zijn de meesten ook vrij te betreden (ook het State Capitol met rondleiding). Dus kun je ook zomaar de hoge torens inlopen en de de lift naar de bovenste verdieping pakken.

[ afbeelding ]

Het werd tijd om eens wat meters richting het westen te maken, dus op naar de Niagara Falls. Omdat het op de grens van Canada ligt hebben we zowel een nachtje aan de Amerikaanse als de Canadese kant doorgebracht. Wat mij het meeste opviel (op die watervallen na dan :+ ) is dat de Canadese kant zo hypertoeristisch en schreeuwerig is als een soort klein Las Vegas. Terwijl je dat eigenlijk zou verwachten aan de andere kant, waar het dan weer vrij ingetogen was. Je kunt het ook zien aan de skylines, de Canadese kant is die met allerlei hoge torens.

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Na nog een ritje door Canada uiteindelijk weer bij Detroit de grens overgegaan, en daar ook weer snel doorgereden naar Chicago. Wederom een aparte stad, of eigenlijk een soort facade met een stad erachter (en eronder) verstopt. Het centrum zelf is opgebouwd uit meerdere lagen, onder de straten loopt een heel netwerk van wegen en parkeergarages.

[ afbeelding ]

In het centrum vooral bij de rivier in de buurt gebleven, ook omdat de regen met bakken de lucht uit kwam die dag. Langs de rivier loopt een heel net pad dat goed wordt onderhouden en een mooi uitzicht op de vele hoogbouw die er te zien is. Het ziet er mooi uit, maar zodra je een straat achter de promenade komt (of een blik hebt tussen de lagen van de stad) zie je dat er hoop armoede en verval in de stad is. Neemt niet weg dat het wel de moeite waard was om te bezoeken.

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Eindelijk was het tijd om de drukte van het oosten achter ons te laten en op naar een paar lange reisdagen door de Great Plains richting Rapid City. En omdat je daar op de prairies zit heb je daar zoals de naam al doet vermoeden ook prairiehondjes.

[ afbeelding ]

Vorig jaar was het Badlands National Park zo'n aangename verrassing dat het nog een bezoekje waard was, en het was gelukkig nog net zo mooi.

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

In en om Rapid City ook nog een aantal plekken bezocht waar we de vorige keer niet aan toekwamen. Waaronder het South Dakota Air & Space Museum waar de expositie binnen weer grotendeels toegankelijk is nadat het jarenlang dicht is geweest voor renovatie.

[ afbeelding ]

Ook nog een bezoekje gebracht aan het Dinosaur Park, ooit begonnen als een WPA-project tijdens de Great Depression. De dino's die er staan zijn zeg maar, eehm, bijzonder, maar daardoor heeft het ook wel zijn eigen charmes.

[ afbeelding ]

Dan wordt het tijd om nog verder naar het westen te trekken en de Rocky Mountains te betreden om Yellowstone weer een bezoek te brengen. Dit keer gingen we via de Beartooth Highway via de noordoost ingang het park binnen, de enige weg die we nog niet hadden gehad, en tevens een prachtige weg om te rijden.

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Vervolgens door de Grand Canyon of the Yellowstone.

[ afbeelding ]

Langs de bizons en beren.

[ afbeelding ]

Net op tijd aangekomen bij ons hotel (of eigenlijk cabin) bij Yellowstone Lake voor de zonsondergang.

[ afbeelding ]

De cabins waren een stuk prettiger dan ik had verwacht (de reviews online zijn niet heel denderend), gewoon een prima badkamer, verwarming etc. Ja er is een totaal gebrek aan internet daar, maar daar kun je ook best wel een paar daagjes zonder mee. Plus je zit midden in het park waardoor je 's ochtends sterren kunt kijken in de duisternis.

[ afbeelding ]

En dan 's ochtends wakker worden met zo'n uitzicht over het meer.

[ afbeelding ]

Alle vulkanische en geothermale activiteit in het park blijft een fascinerend iets (en die zwaveldampen ook). Qua weer hadden we ondanks dat het het laatste weekend van september was wel geluk gehad, al merkte je wel dat de winter in aantocht is aan de nachttemperaturen onder het vriespunt.

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Als afsluiter van de vakantie stonden er ook nog een paar dagen in Glacier National Park te wachten.

[ afbeelding ]

Hopend dat dan eindelijk de Going-to-the-sun road een keer open zou zijn (3/4e poging), en hij was eindelijk open _O_ . Het had natuurlijk kunnen tegenvallen na zoveel pogingen, maar man wat was dat prachtig die weg omhoog, mede geholpen door de langzaam indalende bewolking die het nog even wat extra drama gaf O+

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

En als toetje kregen we aan het einde van de middag op de terugweg ook nog eens beren op langs de weg, na al die jaren heb ik eindelijk een beer mogen zien in het wild, en het waren er nog twee ook, een moeder met haar jong. En dan nog 's avonds bij de Mudman gegeten, dit was gewoon een perfecte dag _O_

[ afbeelding ]

De dag er na was het een stuk warmer en zonniger weer, dus weer omhoog die berg op richting Hidden Lake.

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Met als afsluiter weer dit fantastische uitzicht wat gewoon zo onwerkelijk blijft dat je het eigenlijk niet kunt omschrijven. Eigenlijk zijn alle vergezichten in Glacier nauwelijks te omschrijven, elke keer dat ik er ben blijft het me verwonderen. Ja ik denk dat dit park toch wel een van de mooiste parken is die iedereen ooit eens zou moeten hebben gezien.

[ afbeelding ]

Toen zat het er al weer op, 24 dagen gaan zo voorbij -O- Op het vliegtuig terug was er nog wel wat vertraging, tijdens het taxiën had de piloot een paar lampjes branden die die niet vertrouwde. Dus na een paar pogingen ging die maar terug naar de gate en zijn er monteurs aan de slag gegaan om een en ander te vervangen. Dat duurde ongeveer een uurtje of twee maar daarna wel een goede vlucht gehad met niet al te veel vertraging dankzij de gunstige wind.

Eten:
Zoals elke keer weer de nodige nieuwe plekken ontdekt qua eten, de grote verrassing was dit keer de Texas Roadhouse, en dan met name die in Rapid City. Vooral de service daar was echt gewoon top, en ook de warme broodjes die je aan de lopende band krijgt aangevoerd met een smeuïge kruidige boter erbij zijn lekker. Later nog een keer bij een andere vestiging geweest, maar daar mistte heel die ervaring, het eten was prima maar dat was het ook wel. Mijn andere aanrader is eigenlijk een herontdekking, ook toevallig in Rapid City, de Thai Thai. Hier hadden ze een heel stuk smakelijker en authentieker Aziatisch eten dan in de meeste restaurants, een zeer smakelijke Thai iced tea en ook nog een zeer schappelijk geprijsd.

En ik gooide hem net al op, maar de Mudman in Columbia Falls (zit ook in Whitefish en Kalispell), wat zijn die burgers daar goddelijk lekker _O_. Perfect sappig gebakken, goede lading spek en een heerlijke saus. Als je daar ooit in de buurt bent ga er heen, bestel de basisburger want die zit al ramvol en kun je een halve dag op leven.

Hotels:
Geen extreme bijzonderheden meegemaakt dit keer, wel een paar hotels die op hun eigen manier bijzonder waren. Zo was de Comfort Inn in Ellsworth prima verzorgd, het hotel was wat gedateerd maar de eigenaar probeerde wel zijn gasten tevreden te stellen. Zo stond er elke middag ijskoffie klaar die je naar eigen wens op smaak kon brengen met allerlei siropen, waren er koekjes, soep en kon je 's avonds nog een ijsje halen.

Wel blij dat we dit keer weer naar de Cedar Creek Lodge in Columbia Falls zijn gegaan, dat is een erg fijn hotel, zeker zo op de laatste dagen van de vakantie. Ook elke dag verse koekjes bij de receptie die je mocht pakken tot ze op waren (en natuurlijk de Mudman om de hoek :+ ).

Afsluiting:
Het is weer een veel te lang verhaal met veel foto's geworden zodat de pagina lekker lang kan laden :7. Maar kort samengevat, het was leuk om ook eens een keer de oostkant van het land te zien. Met name de unieke steden die elk hun eigen eigenaardigheden hebben waren interessant. Alleen de drukte aan die kant van het land vond ik wel wat minder prettig, ook in NP's als Acadia, het is er wat dat betreft een heel stuk Europeser. Wel een goede keuze geweest om de rit van oost naar west te rijden en niet andersom, zo konden we eindigen in de rust en pracht en praal van het noordwesten. Voor nu zit het er weer op, nu gaan aftellen voor de volgende reis!
zeer indrukwekkend ^O^ _O_
  vrijdag 11 oktober 2024 @ 21:18:28 #65
28167 matthijst
pi_215239843
Leuk verslag!
  vrijdag 11 oktober 2024 @ 21:36:10 #66
304776 SV-tje
Party a Lot
pi_215240175
quote:
17s.gif Op vrijdag 11 oktober 2024 20:15 schreef LTVDK het volgende:
Van oost naar west

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

en ligt pal tegen Bar Harbor aan wat je ook uit bijna elke hoger gelegen plek ziet liggen.

Eten:

Hotels:

Afsluiting:
Mijn eerste (en enige) ervaring met Amerika is 10 dagen Boston (met een dagtocht in de bus naar NY) 20 jaar geleden (toen de red sox wonnen). Sinds die tijd wil ik terug om een rondreis te maken en deze foto’s maken dat ik dat nu nog liever wil.

[ Bericht 47% gewijzigd door SV-tje op 11-10-2024 21:43:36 ]
http://www.partyalot.nl/
Catering, taarten en workshops
  Redactie Frontpage vrijdag 11 oktober 2024 @ 21:42:45 #67
407027 crew  LTVDK
Kazaamdavu
pi_215240255
quote:
14s.gif Op vrijdag 11 oktober 2024 20:26 schreef Dr_Flash het volgende:
Je hebt het in ieder geval geweldig getroffen met het weer ^O^
Op een dagje regen in Chicago na wel goed weer gehad ja :Y
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 oktober 2024 21:36 schreef SV-tje het volgende:

[..]
Mijn eerste (en enige) ervaring met Amerika is 10 dagen Boston (met een dagtocht in de bus naar NY) 20 jaar geleden (toen de red sox wonnen). Sinds die tijd wil ik terug om een rondreis te maken en deze foto’s maken dat ik dat nu nog liever wil.
Ik zou zeggen, doen :Y
_____
  vrijdag 11 oktober 2024 @ 21:44:23 #68
304776 SV-tje
Party a Lot
pi_215240281
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 oktober 2024 21:42 schreef LTVDK het volgende:

[..]
[..]
Iets met prioriteiten en je geld maar 1 keer uit kunnen geven.
http://www.partyalot.nl/
Catering, taarten en workshops
pi_215243607
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 oktober 2024 21:42 schreef LTVDK het volgende:

[..]
[..]
Je maakt echt mooie foto's grmbl
  zaterdag 12 oktober 2024 @ 12:13:52 #70
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_215244715
Mooi. ^O^
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_215247405
Mooi verslag!
pi_215247623

Wij ontdekken de local cuisine hier :+
pi_215252162
Mooi verslag @LTVDK _O_
pi_215268272
@LTVDK sommige mensen zijn voor het geluk geboren. @KapiteinIglo is voor het eerst in haar leven in een Nationaal Park in Amerika (Smokey Mountains). En tadaaaa:

Voor mij was dit beer nummer 3 (of 5 eigenlijk). In Yellowstone een paar jaar gelden al het geluk gehad om op dag 1 een zwarte beer te zien en de dag erna een Grizzly met 2 jongen.
  Redactie Frontpage dinsdag 15 oktober 2024 @ 19:56:24 #75
407027 crew  LTVDK
Kazaamdavu
pi_215274732
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 oktober 2024 00:47 schreef superkimmi het volgende:
@:LTVDK sommige mensen zijn voor het geluk geboren. @:kapiteiniglo is voor het eerst in haar leven in een Nationaal Park in Amerika (Smokey Mountains). En tadaaaa:

[ link | afbeelding ]

Voor mij was dit beer nummer 3 (of 5 eigenlijk). In Yellowstone een paar jaar gelden al het geluk gehad om op dag 1 een zwarte beer te zien en de dag erna een Grizzly met 2 jongen.
Geluksvogel :D Had dit jaar in Yellowstone ook een grizzly 'gezien', maar die zat zo ver weg dat je bijna een telescoop nodig had om hem te zien dus die tel ik niet mee :P
_____
pi_215276501
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 oktober 2024 19:56 schreef LTVDK het volgende:

[..]
Geluksvogel :D Had dit jaar in Yellowstone ook een grizzly 'gezien', maar die zat zo ver weg dat je bijna een telescoop nodig had om hem te zien dus die tel ik niet mee :P

Vandaag 5 beren gezien. Waaronder deze moeder met jongen. ‘Gewoon’ tijdens een wandeling. Ik denk dat de Smokeys in de herfst een goede kans geeft op beren :)

Edit: 7. Onderweg naar huis nog een toetje gekregen. Een heel schattig toetje:

[ Bericht 10% gewijzigd door superkimmi op 15-10-2024 23:57:21 ]
  woensdag 16 oktober 2024 @ 00:00:03 #77
28167 matthijst
pi_215276696
Wow, die laatste foto :D
pi_215277962
Het viel nog niet mee om mijn enrollment interview voor global entry in te plannen. Maar ik kan het nu bij aankomst op Orlando Airport. Iemand nog tips voor die stad? Ik verblijf er 1 dag.
pi_215286436
quote:
0s.gif Op woensdag 16 oktober 2024 09:27 schreef Leatherface het volgende:
Het viel nog niet mee om mijn enrollment interview voor global entry in te plannen. Maar ik kan het nu bij aankomst op Orlando Airport. Iemand nog tips voor die stad? Ik verblijf er 1 dag.
Veel te doen.. wat is je voorkeur.

Een attractiepark bezoeken van Disney. Gatorland ook leuk.
Lake apopka drive, 2 uur door een reservaat rijden met overal alligators en vogels. Sportwedstrijd bezoeken. Dagje outlets. Blue spring State Park bezoeken voor mannatees.
pi_215564988
Heeft iemand mogelijkheden om kaartjes voor de parken in Orlando goedkoper aan te schaffen? Wij zitten daar in de meivakantie en willen naar 1 park (2 parken lijkt te duur met 4 personen). Maar die prijzen ... ;( en we gaan met 4-en dus dat is niet heel grappig (maar we doen het toch ;) )

En welk park raden jullie dan aan? Ik neig nu naar Universal omdat we dat niet hebben in Europa (Volgens mij lijkt Disney best op Parijs, maar misschien heb ik dat verkeerd).

We hebben een klein rondje Florida in de meivakantie! Mijn zusje woont in Atlanta, zullen daar een hele tijd zijn, maar gaan dan 6 dagen rondreizen: zwemmen met Manatees, naar St Pete Beach (met een doorzichtige kayak), Orlando.

De laatste dagen is nog een twijfel: of we blijven een dag langer in Orlando om iets te doen, of we rijden langzaam naar Jackxonville Beach via de A1A. (En de dag erna naar Atlanta). Iemand daar nog tips voor/ideeën over? De kinderen zijn nog niet razend enthousiast over NASA of een krokodillen tocht (je zult maar opgegeten worden! was het argument 8-) ) ;)

[ Bericht 19% gewijzigd door MeisPluis op 13-11-2024 09:33:05 ]
pi_215565044
Met wie ga je MeisPluis? Met jongere kinderen zou ik Disney aanraden, en dan Studio’s of Animal Kingdom (of met een hopperpas beide/meer parken, en als je maar 1 dag gaat zou ik ook voor Lightninglane multipass kiezen). Magic Kingdom komt deels overeen met Parijs, de andere parken zijn unieker. Epcot is voor Europeanen niet zo interessant (alleen Frozen en Guardians of the Galaxy). Met kinderen van 12+ of volwassenen zou ik voor Universal gaan.

En kijk ook zeker even naar SeaWorld, dat is ook een erg tof park met imo de leukste achtbanen en vaak zijn tickets een stuk goedkoper te vinden.

Wij hebben onze tickets voor de westkust bij getaway today geboekt (zoek naar kortingscodes), maar ik raad je aan om nog even black friday af te wachten, toen waren er de beste deals, undercover tourist had vrijwel hetzelfde.
pi_215566375
quote:
0s.gif Op woensdag 13 november 2024 09:33 schreef FlyingFish het volgende:
Met wie ga je MeisPluis? Met jongere kinderen zou ik Disney aanraden, en dan Studio’s of Animal Kingdom (of met een hopperpas beide/meer parken, en als je maar 1 dag gaat zou ik ook voor Lightninglane multipass kiezen). Magic Kingdom komt deels overeen met Parijs, de andere parken zijn unieker. Epcot is voor Europeanen niet zo interessant (alleen Frozen en Guardians of the Galaxy). Met kinderen van 12+ of volwassenen zou ik voor Universal gaan.

En kijk ook zeker even naar SeaWorld, dat is ook een erg tof park met imo de leukste achtbanen en vaak zijn tickets een stuk goedkoper te vinden.

Wij hebben onze tickets voor de westkust bij getaway today geboekt (zoek naar kortingscodes), maar ik raad je aan om nog even black friday af te wachten, toen waren er de beste deals, undercover tourist had vrijwel hetzelfde.
De kinderen zijn 19 en 16 jaar.

Dank je wel, dan ga ik die 2 sites even in de gaten houden! Want als het war goedkoper kan zou het mooi zijn.

De overnachtingen zijn ook een stuk duurder dan Europa kwam ik achter :D
pi_215642215
Wij gaan in de voorjaarsvakantie een week richting Seattle. Man is er al voor zijn werk en wij vliegen na. We zijn er vrijdag tot en met vrijdag, zaterdags vliegen we terug.

Wat zijn nou gouden tips in de omgeving vna Seattle? We willen op maandagochtend met een huurauto een paar dagen rondtrekken. Snoqualmie Falls is een optie, Mount Rainier NP, Tacoma. Maar we zijn er niet heel bekend, en we zitten in februari misschien wel met sneeuwval.

Dus kom maar op met tips op max een uur of drie rijden van Seattle.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  Moderator / KerstCrewQuizWinner donderdag 21 november 2024 @ 12:47:56 #84
39237 crew  H_T
2733
pi_215642516
quote:
0s.gif Op woensdag 13 november 2024 11:45 schreef MeisPluis het volgende:

[..]
De kinderen zijn 19 en 16 jaar.

Dank je wel, dan ga ik die 2 sites even in de gaten houden! Want als het war goedkoper kan zou het mooi zijn.

De overnachtingen zijn ook een stuk duurder dan Europa kwam ik achter :D
SeaWorld black friday-deal staat nu online. Van Universal en zeker van Disney zou ik die niet verwachten. Qua achtbanen in Orlando heeft SeaWorld wel de spectaculairste verzameling staan en de ticketprijzen liggen daar een heel stuk lager
Ik ben de kleur MAGENTA
Je bent openminded, tenzij iets niet in je straatje past. Je houdt van discussiëren, maar hebt natuurlijk altijd gelijk. Als echte dierenliefhebber voer je graag kleine eendjes aan grote honden.
pi_215643029
quote:
0s.gif Op woensdag 13 november 2024 09:23 schreef MeisPluis het volgende:
En welk park raden jullie dan aan? Ik neig nu naar Universal omdat we dat niet hebben in Europa (Volgens mij lijkt Disney best op Parijs, maar misschien heb ik dat verkeerd).
En ander alternatief met veel achtbanen is Busch Gardens Tampa (anderhalf uur rijden, maar ook buspendel vanuit Orlando) een optie. Goedkoper, veel spectakel, betere/beste achtbanen en veel capaciteit dus weinig wachttijden. En trek sowieso 2 dagen voor Orlando uit!

Maar ik zou heel graag de optie "laat de kinderen meebetalen als ze een bijbaantje hebben" willen aandragen. Qua belevenis is Island of Adventure, en in iets mindere mate Universal Studios namelijk zoveel beter/unieker. Minder achtbanen, maar qua attracties is het allemaal echt heel sterk. Ik zou de meebetaaloptie met de kinderen bespreekbaar maken.

Nog een klein puntje: In Atlanta zit Six Flags Over Georgia, en Funspot Atlanta. Dat laatste park ziet er niet uit, maar heeft 1 van de beste achtbanen ter wereld.
  Moderator donderdag 21 november 2024 @ 13:51:10 #86
45833 crew  Fogel
pi_215643051
quote:
7s.gif Op donderdag 21 november 2024 12:10 schreef miss_sly het volgende:
Wij gaan in de voorjaarsvakantie een week richting Seattle. Man is er al voor zijn werk en wij vliegen na. We zijn er vrijdag tot en met vrijdag, zaterdags vliegen we terug.

Wat zijn nou gouden tips in de omgeving vna Seattle? We willen op maandagochtend met een huurauto een paar dagen rondtrekken. Snoqualmie Falls is een optie, Mount Rainier NP, Tacoma. Maar we zijn er niet heel bekend, en we zitten in februari misschien wel met sneeuwval.

Iets meer dan 3 uur, maar ik zou naar Victoria, BC gaan. Vanaf Port Angeles met de veerboot naar Canada.
Prachtig daar.
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2025:Zuid-Amerika, Nederland, Chicago, Washington, Nederland, Kroatië, Slovenië, Parijs/Brussel/Nijmegen/Kopenhagen
TRV 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Noord-Noorwegen, Nederland, Atlanta
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
pi_215643076
quote:
0s.gif Op donderdag 21 november 2024 13:51 schreef Fogel het volgende:

[..]
Iets meer dan 3 uur, maar ik zou naar Victoria, BC gaan. Vanaf Port Angeles met de veerboot naar Canada.
Prachtig daar.
Ik dacht eerst dat met een huurauto de grens overgaan wat lastig is, maar dat kan best, toch? Want eigenlijk zou ik dat wel willen. Of Vancouver.
  Moderator donderdag 21 november 2024 @ 14:00:39 #88
45833 crew  Fogel
pi_215643131
quote:
7s.gif Op donderdag 21 november 2024 13:56 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Ik dacht eerst dat met een huurauto de grens overgaan wat lastig is, maar dat kan best, toch? Want eigenlijk zou ik dat wel willen. Of Vancouver.
Oh, auto gewoon in Port Angeles parkeren en te voet de veerboot op. Victoria is goed te doen te voet. Of je met een huurauto de grens over mag ligt aan de verhuurder. Bij sommigen mag het, bij andere niet, en soms moet je extra betalen. (bv bij Hertz in Duitsland rekenen ze 40 a 50 euro extra als je de grens over wil, maar Hertz Nederland heeft niet zo'n toeslag. Laatste keer dat ik met een huurauto van de VS naar Canada ging was voor 2000, dus dingen kunnen veranderd zijn in de tussentijd).
TRV plannen/geboekt 2025:Zuid-Amerika, Nederland, Chicago, Washington, Nederland, Kroatië, Slovenië, Parijs/Brussel/Nijmegen/Kopenhagen
TRV 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Noord-Noorwegen, Nederland, Atlanta
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
pi_215643153
quote:
0s.gif Op donderdag 21 november 2024 14:00 schreef Fogel het volgende:

[..]
Oh, auto gewoon in Port Angeles parkeren en te voet de veerboot op. Victoria is goed te doen te voet. Of je met een huurauto de grens over mag ligt aan de verhuurder. Bij sommigen mag het, bij andere niet, en soms moet je extra betalen. (bv bij Hertz in Duitsland rekenen ze 40 a 50 euro extra als je de grens over wil, maar Hertz Nederland heeft niet zo'n toeslag. Laatste keer dat ik met een huurauto van de VS naar Canada ging was voor 2000, dus dingen kunnen veranderd zijn in de tussentijd).
Ik deed dat ook voor het laatst in 2005, dus ik weet het ook niet zo allemaal.
Maar ik neem Victoria mee in de overwegingen. Dank voor de tip.

Ik denk dat we niet nu al van alles hoeven vast leggen, want het is bepaald geen hoogseizoen in februari. Alleen tickets moesten we vast boeken.
pi_215648225
quote:
0s.gif Op donderdag 21 november 2024 12:47 schreef H_T het volgende:

[..]
SeaWorld black friday-deal staat nu online. Van Universal en zeker van Disney zou ik die niet verwachten. Qua achtbanen in Orlando heeft SeaWorld wel de spectaculairste verzameling staan en de ticketprijzen liggen daar een heel stuk lager
Dank je wel! Ik ga straks even kijken!
pi_215648240
quote:
0s.gif Op donderdag 21 november 2024 13:46 schreef Shodan het volgende:

[..]
En ander alternatief met veel achtbanen is Busch Gardens Tampa (anderhalf uur rijden, maar ook buspendel vanuit Orlando) een optie. Goedkoper, veel spectakel, betere/beste achtbanen en veel capaciteit dus weinig wachttijden. En trek sowieso 2 dagen voor Orlando uit!

Maar ik zou heel graag de optie "laat de kinderen meebetalen als ze een bijbaantje hebben" willen aandragen. Qua belevenis is Island of Adventure, en in iets mindere mate Universal Studios namelijk zoveel beter/unieker. Minder achtbanen, maar qua attracties is het allemaal echt heel sterk. Ik zou de meebetaaloptie met de kinderen bespreekbaar maken.

Nog een klein puntje: In Atlanta zit Six Flags Over Georgia, en Funspot Atlanta. Dat laatste park ziet er niet uit, maar heeft 1 van de beste achtbanen ter wereld.
Die optie heb ik de kinderen idd al gegeven :) ik heb gezegd: wij betalen 1 dag, de andere dag kunnen we doen op eigen kosten.

Dank je wel voor de info! Ik heb hen de opties doorgestuurd en ben benieuwd wat de kinderen gaan kiezen!
pi_215648868
quote:
7s.gif Op donderdag 21 november 2024 14:03 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Ik deed dat ook voor het laatst in 2005, dus ik weet het ook niet zo allemaal.
Maar ik neem Victoria mee in de overwegingen. Dank voor de tip.

Ik denk dat we niet nu al van alles hoeven vast leggen, want het is bepaald geen hoogseizoen in februari. Alleen tickets moesten we vast boeken.
Wij zijn een paar weken geleden met Hertz naar Canada gereden voor de Niagara Falls (auto gehuurd in NYC), was geen enkel probleem.

Volgens mij doen alle (grotere) verhuurbedrijven in Amerika daar niet moeilijk over. Zeker in de grensgebieden niet, omdat veel mensen de grens over willen. Zo is het in het westen heel normaal om in 1 vakantie parken als Yellowstone, Glacier(beide USA), maar ook Banff en Jasper(beide Canada) te bezoeken.
pi_215648907
quote:
1s.gif Op vrijdag 22 november 2024 09:06 schreef superkimmi het volgende:

[..]
Wij zijn een paar weken geleden met Hertz naar Canada gereden voor de Niagara Falls (auto gehuurd in NYC), was geen enkel probleem.

Volgens mij doen alle (grotere) verhuurbedrijven in Amerika daar niet moeilijk over. Zeker in de grensgebieden niet, omdat veel mensen de grens over willen. Zo is het in het westen heel normaal om in 1 vakantie parken als Yellowstone, Glacier(beide USA), maar ook Banff en Jasper(beide Canada) te bezoeken.
Mijn vorige ervaring was inderdaad aan de oostkust van Montreal naar de VS.
Ik ga het in ieder geval eens onderzoeken, want het lijkt me wel tof om ook even Canada aan te doen. Vancouver of Victoria.

In februari moeten we misschien wel rekening houden met sneeuw en dat niet alle wegen (goed) begaanbaar/open zijn.
  Redactie Frontpage vrijdag 22 november 2024 @ 10:24:16 #94
407027 crew  LTVDK
Kazaamdavu
pi_215649560
quote:
1s.gif Op vrijdag 22 november 2024 09:06 schreef superkimmi het volgende:

[..]

Idem, ook bij Niagara zonder problemen de grens over en bij Detroit weer het land in. Sowieso zijn die verhuurbedrijven nou niet echt de meest snuggere bedrijven. Ze hadden voor de autohuur maar iets van 150 mijl opgeschreven bij het inleveren van de auto, van Boston naar Seattle is toch wel net ietsjes meer :+
_____
pi_215649846
quote:
10s.gif Op vrijdag 22 november 2024 10:24 schreef LTVDK het volgende:

[..]
Idem, ook bij Niagara zonder problemen de grens over en bij Detroit weer het land in. Sowieso zijn die verhuurbedrijven nou niet echt de meest snuggere bedrijven. Ze hadden voor de autohuur maar iets van 150 mijl opgeschreven bij het inleveren van de auto, van Boston naar Seattle is toch wel net ietsjes meer :+
Wij hebben het vooraf netjes gevraagd. Was vanzelfsprekend dat het mocht :+
pi_215689827
quote:
0s.gif Op donderdag 21 november 2024 12:47 schreef H_T het volgende:

[..]
We zijn er bijna uit! We gaan voor jullie aanraders: een combi ticket voor SeaWorld Orlando, Bush Gardens Tampa en pakken er dan Aquatica nog bij want waterparken zijn altijd een grote hit hier (en met 28 graden ook wel lekker een dagje in de lazy river en zo). 150 dollar voor 3 dagen plezier per persoon! (net zo duur als 1 ticket voor Univrsal dus de kinderen van 16 en 19 zijn zeer economisch en denken: pa en ma betalen dus laten we dan 3 parken pakken :D ) . Dan doen we op vrijdag Bush Gardens, zaterdag reisdag (en kajakken in doorzichtige kayaks), zondag Aquatica en maandag Seaworld. Dat lijkt qua drukte het meest logisch te zijn.

Nog een vraag aan de mensen hier: is zo'n all day dining deal de moeite waard? Het lijkt voor mij nu niet heel duur te zijn, namelijk 28 dollar per persoon per park dus ongeveer 80 dollar pp voor 3 parken samen. We hebben pubers dus die eten sowieso veel :') Dan mag je iedere 90 minuten iets halen bij verschillende restaurants (in SeaWorld zijn er 8 waar je terecht kan). Wat denken jullie?

[ Bericht 2% gewijzigd door MeisPluis op 26-11-2024 19:27:20 ]
pi_215690579
quote:
0s.gif Op donderdag 21 november 2024 13:46 schreef Shodan het volgende:

[..]

We gaan naar Bush Gardens, de kinderen zijn dus om! Vooral omdat de deal in Black Friday wel leuk is en we deze dan ook mee kunnen pakken. Dank voor de tips!
pi_215695033
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 november 2024 19:00 schreef MeisPluis het volgende:
Nog een vraag aan de mensen hier: is zo'n all day dining deal de moeite waard? Het lijkt voor mij nu niet heel duur te zijn, namelijk 28 dollar per persoon per park dus ongeveer 80 dollar pp voor 3 parken samen. We hebben pubers dus die eten sowieso veel Dan mag je iedere 90 minuten iets halen bij verschillende restaurants (in SeaWorld zijn er 8 waar je terecht kan). Wat denken jullie?
30 dollar voor eten/drinken is een okay prijs, je moet toch eten. Het is niet het beste kwaliteit eten, maar in feite heb je in die 3 dagen 'onbeperkt' eten en drinken. Met name onbeperkt drinken is iets wat je zeker wil.

Ze geven aan dat je niet mag delen, maar geen hond die daarop erop let. Amerikanen zelf zijn te 'trots' om te delen. (of gebruik te maken van kortingsacties).

(Het betekent wel dat je een keer terug moet naar Florida, Universal Studio's is duur maar zo, zo ontzettend goed..)
pi_215695088
Dank je wel! Dan ga ik eet pakket erbij doen. Zag gister de prijzen ook en voor eten zit je toch al snel op minimaal 20-25 dollar, dus dan hebben we het er wel snel uit. Normaal neem ik zelf mee maar dan zit je ook snel op dat soort prijzen.

We komen zeker nog wel een keer terug :)

en ik en mijn man zijn er al eens geweest, en de kinderen willen nu vooral veel achtbanen. Dus denk dat het voor nu wel de beste keuze is om vooral veel parken te pakken ;)

En we gaan ook nog zwemmen met manatees en kayakken, dus e komen niks te kort!
pi_215695898
Dat onbeperkt eten en drinken wordt niet echt aangeraden. Niet alle restaurants doen daar aan mee en de wachttijden bij de restaurants die mee doen kunnen hierdoor ook behoorlijk oplopen. Je leest verhalen van mensen die per maaltijd/snack een uur in de rij moesten staan. Zelfs op onze zeer rustige dag heb ik een rij gezien bij een van de restaurants. (geen idee hoe lang, kan ook maar 5 minuten zijn geweest natuurlijk).

Wij hebben dining with Orca's gedaan in SeaWorld. Dat was $35 pp voor een onbeperkt buffet met een tafel naast het water waar ondertussen orca's rondzwommen en een kleine show deden. Was het geld zeker waard. En als je dat als lunch doet en verder wat koekjes meeneemt is het voldoende voor de hele dag en kun je goedkoop (en veel beter) buiten het park avondeten.
pi_215698130
quote:
0s.gif Op woensdag 27 november 2024 11:27 schreef FlyingFish het volgende:
Dat onbeperkt eten en drinken wordt niet echt aangeraden. Niet alle restaurants doen daar aan mee en de wachttijden bij de restaurants die mee doen kunnen hierdoor ook behoorlijk oplopen. Je leest verhalen van mensen die per maaltijd/snack een uur in de rij moesten staan. Zelfs op onze zeer rustige dag heb ik een rij gezien bij een van de restaurants. (geen idee hoe lang, kan ook maar 5 minuten zijn geweest natuurlijk).
Ik heb daar toen ik er was geen last van gehad. De 'standaard' eet dingen zijn in de categorie 'doorwerken'. Rijen heb je wel, maar het loopt wel snel door. Nog nooit langer dan 5 minuten hoeven te wachten.
pi_215727608
quote:
7s.gif Op donderdag 21 november 2024 12:10 schreef miss_sly het volgende:

Vlakbij Seattle is Boeing, vond rondleiding in die fabriek daar wel erg vet.
Olympic Kan je als optie ook aan de lijst van gave dingen toevoegen
pi_215727653
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 november 2024 21:25 schreef GodsSon het volgende:

[..]
Vlakbij Seattle is Boeing, vond rondleiding in die fabriek daar wel erg vet.
Olympic Kan je als optie ook aan de lijst van gave dingen toevoegen
Boeing klinkt wel als een optie!
Wat is Olympic?
pi_215727764
quote:
7s.gif Op zaterdag 30 november 2024 21:29 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Boeing klinkt wel als een optie!
Wat is Olympic?
National Park
pi_215727791
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 november 2024 21:38 schreef GodsSon het volgende:

[..]
National Park
Ja, dat wordt wellicht wat lastig in februari. Er schijnt nogal veel kans op sneeuw te zijn enzo.
pi_215727837
quote:
7s.gif Op zaterdag 30 november 2024 21:41 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Ja, dat wordt wellicht wat lastig in februari. Er schijnt nogal veel kans op sneeuw te zijn enzo.
Aan de kust, geen idee of het helpt. Ocean maakt meestal wat minder sneeuwig dacht ik
pi_216435326
edit
  zondag 26 januari 2025 @ 11:25:27 #108
28167 matthijst
pi_216435695
Jeu, van de zomer weer naar de VS, toch maar eens naar Hawaii *O*
- 5 nachten Kauai
- 6 nachten Big Island
- 4 nachten (en een nachtvlucht) Oahu
- 6 nachten Las Vegas (Jerry Seinfeld eindelijk 's live zien, kijk elk jaar of ie toevallig ergens optreedt waar we in de buurt zijn).

[ Bericht 16% gewijzigd door matthijst op 26-01-2025 20:02:41 ]
pi_216439370
Cool!

Wij gaan na een heerlijk rondje New England afgelopen oktober dit keer eind september naar Texas en een paar dagen New Mexico. Houston, Austin, Big Bend, Carlsbad (NM, uitstapjes naar Carlsbad Caverns en White Sands) en via Fort Worth/Dallas weer terug naar Houston. Drie weken in totaal, twee MLB stadions en een paar National Parks afstrepen.
  PR/Manusje van alles maandag 27 januari 2025 @ 08:22:48 #110
148800 crew  Surveillance-Fiets
Toezicht is gezond!
pi_216446457
quote:
1s.gif Op zondag 26 januari 2025 16:52 schreef Binge-watch het volgende:
Cool!

Wij gaan na een heerlijk rondje New England afgelopen oktober dit keer eind september naar Texas en een paar dagen New Mexico. Houston, Austin, Big Bend, Carlsbad (NM, uitstapjes naar Carlsbad Caverns en White Sands) en via Fort Worth/Dallas weer terug naar Houston. Drie weken in totaal, twee MLB stadions en een paar National Parks afstrepen.
Tof!

San-Antonio ook toevallig? Is echt een aanrader.
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! ©yvonne
Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
  maandag 27 januari 2025 @ 13:01:00 #111
146003 RodenCity
Professioneel Proefdier
pi_216448870
quote:
1s.gif Op zondag 26 januari 2025 11:25 schreef matthijst het volgende:
Jeu, van de zomer weer naar de VS, toch maar eens naar Hawaii *O*
- 5 nachten Kauai
- 6 nachten Big Island
- 4 nachten (en een nachtvlucht) Oahu
- 6 nachten Las Vegas (Jerry Seinfeld eindelijk 's live zien, kijk elk jaar of ie toevallig ergens optreedt waar we in de buurt zijn).
Ik ga in September.
2 nachten San fransisco
5 nachten O'ahu
4 nachten Maui
4 nachten Big island.
The Admirals......1995-2007
pi_216449245
quote:
14s.gif Op maandag 27 januari 2025 08:22 schreef Surveillance-Fiets het volgende:

[..]
Tof!

San-Antonio ook toevallig? Is echt een aanrader.
Ja, pakken we mee als dagtrip vanuit Austin! Nog tips?
pi_216450283
quote:
1s.gif Op zondag 26 januari 2025 16:52 schreef Binge-watch het volgende:
Cool!

Heerlijk! Ga je ook naar Roswell, NM? Dat vonden wij erg grappig om een keer te zien. De legende is dat daar dichtbij een ufo is geland en alles is daar ufo en aliens.
  PR/Manusje van alles maandag 27 januari 2025 @ 15:54:08 #114
148800 crew  Surveillance-Fiets
Toezicht is gezond!
pi_216450654
quote:
0s.gif Op maandag 27 januari 2025 13:39 schreef Binge-watch het volgende:

[..]
Ja, pakken we mee als dagtrip vanuit Austin! Nog tips?
The Riverwalk is natuurlijk dé reden om naar San-Antonio te gaan. Dat was echt on-Amerikaans sfeervol. Dat is in de avond echt leuk. En dan daar langs de rivier gewoon een willekeurig Tex-Mex restaurantje zoeken. c_/

The Alamo is misschien wel grappig om even te zien. Ik was er in de avond en toen was dat al 'gesloten'. Ben er geweest maar ben er niet rouwig om dat ik er niet in ben geweest verder.
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! ©yvonne
Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
pi_216452221
quote:
0s.gif Op maandag 27 januari 2025 15:17 schreef MevrouwCactus het volgende:

[..]
Heerlijk! Ga je ook naar Roswell, NM? Dat vonden wij erg grappig om een keer te zien. De legende is dat daar dichtbij een ufo is geland en alles is daar ufo en aliens.
Staat nog niet op de planning, maar zouden het kunnen bezoeken vanaf Carlsbad. Is het leuk om eens geweest te zijn of is er echt iets te bezoeken dat de moeite waard is?

quote:
14s.gif Op maandag 27 januari 2025 15:54 schreef Surveillance-Fiets het volgende:

[..]
The Riverwalk is natuurlijk dé reden om naar San-Antonio te gaan. Dat was echt on-Amerikaans sfeervol. Dat is in de avond echt leuk. En dan daar langs de rivier gewoon een willekeurig Tex-Mex restaurantje zoeken. c_/

The Alamo is misschien wel grappig om even te zien. Ik was er in de avond en toen was dat al 'gesloten'. Ben er geweest maar ben er niet rouwig om dat ik er niet in ben geweest verder.
Yes, Riverwalk stond inderdaad op de planning! Precies wat je zegt, lekker langs het water een hapje eten. Heel veel meer boeiends vonden we er niet tot dusver, dus gaan een dagje op en neer vanaf Austin.
pi_216453231
quote:
0s.gif Op maandag 27 januari 2025 18:20 schreef Binge-watch het volgende:

[..]
Staat nog niet op de planning, maar zouden het kunnen bezoeken vanaf Carlsbad. Is het leuk om eens geweest te zijn of is er echt iets te bezoeken dat de moeite waard is?
[..]
Yes, Riverwalk stond inderdaad op de planning! Precies wat je zegt, lekker langs het water een hapje eten. Heel veel meer boeiends vonden we er niet tot dusver, dus gaan een dagje op en neer vanaf Austin.
Roswell is vooral erg leuk om een keer geweest te zijn. UFO museum, McDonald’s in de vorm van een UFO, alles is daar aliens. Lekker overdreven, op z’n Amerikaans.
pi_216456181
quote:
0s.gif Op maandag 27 januari 2025 18:20 schreef Binge-watch het volgende:

[..]
[..]
Ik zou er zeker geen uren voor om rijden, maar als stopplaats prima om te bezoeken. De Mac is inderdaad erg mooi qua gebouw.
pi_216458237
quote:
0s.gif Op maandag 27 januari 2025 13:01 schreef RodenCity het volgende:

[..]
Ik ga in September.
2 nachten San fransisco
5 nachten O'ahu
4 nachten Maui
4 nachten Big island.
Zonde dat je Kauai overslaat! We waren er in 2015 en Kauai en Maui waren verreweg het mooiste in onze ogen. Big Island vonden we juist erg tegenvallen.

Wel sowieso super tof, Hawaii is zo mooi!
  dinsdag 28 januari 2025 @ 13:04:29 #119
146003 RodenCity
Professioneel Proefdier
pi_216458741
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 januari 2025 12:16 schreef Ancester het volgende:

[..]
Zonde dat je Kauai overslaat! We waren er in 2015 en Kauai en Maui waren verreweg het mooiste in onze ogen. Big Island vonden we juist erg tegenvallen.

Wel sowieso super tof, Hawaii is zo mooi!
Het liefste had ik ook alle eilanden gedaan, maar ik moest keuzes maken kwa tijd en ook zeker kwa budget, want 1 ding is zeker, daarheen reizen, en zeker in je eentje, is niet goedkoop helaas.
  dinsdag 28 januari 2025 @ 14:30:22 #120
28167 matthijst
pi_216459745
Had hetzelfde: 2 weken 4 eilanden leek me wat overdreven. Twijfelde tussen Maui en Kauai. Vorig jaar die branden op Maui en toen las ik dat veel lui Kauai aanraadden, beetje zitten googlen en daar vlieg je relatief makkelijk heen (AMS-SEA-LIH) en leek me wel een rustig begin van de vakantie (Kauai Inn, bij zee als t goed is).
Op Big Island zitten we 3 nachten links (Alii Villas) en dan 3 nachten rechts (SCP Hilo).
En op Honolulu in een airbnb in Ilikai Hotel naast de lagoon.

Echt zin in, lijkt me allemaal erg mooi daar.
pi_216462846
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 januari 2025 13:04 schreef RodenCity het volgende:

[..]
Het liefste had ik ook alle eilanden gedaan, maar ik moest keuzes maken kwa tijd en ook zeker kwa budget, want 1 ding is zeker, daarheen reizen, en zeker in je eentje, is niet goedkoop helaas.
Snap het volledig ja. Duur uitje. Je gaat het sowieso heel erg naar je zin hebben! Wij willen nog altijd een keer terug, maar wie weet ooit. Dan slaan we Big Island wel over.
  zondag 9 februari 2025 @ 18:01:38 #122
393148 superkimmi
Hakuna Matata
pi_216610481
Wij hebben nog een nationale parkenpas, geldig tot oktober. Wij wilden in september terug, maar dat wordt volgend jaar mei. Dus hebben we die nu nog over. Wil
Iemand die overnemen voor 40 euro? (Nieuwprijs 80 dollar, staat 1 handtekening op en mag er nog 1 op)
  zondag 9 februari 2025 @ 18:30:58 #123
28167 matthijst
pi_216610878
The 2024 pass has been redesigned so there is just one signature line and the new rules allow only the signatory to use the pass upon entry to a park.

Je kan die handtekening er ws wel afvegen met isopropyl alcohol.
  zondag 9 februari 2025 @ 18:38:02 #124
393148 superkimmi
Hakuna Matata
pi_216610960
quote:
1s.gif Op zondag 9 februari 2025 18:30 schreef matthijst het volgende:
The 2024 pass has been redesigned so there is just one signature line and the new rules allow only the signatory to use the pass upon entry to a park.

Je kan die handtekening er ws wel afvegen met isopropyl alcohol.
Oh. Das balen. Dat kunnen we nog wel ff proberen
pi_216620449
Heeft iemand wel eens Sunnycars gebruikt voor Amerika? Begrijpen ze daar ook de formule van Sunnycars?
  Moderator maandag 10 februari 2025 @ 15:40:05 #126
1212 crew  Mike
Excellent!
pi_216621463
quote:
0s.gif Op maandag 10 februari 2025 14:14 schreef Jeroboam het volgende:
Heeft iemand wel eens Sunnycars gebruikt voor Amerika? Begrijpen ze daar ook de formule van Sunnycars?
Ja, vorig jaar gebruikt in Washington en Oregon. Het hele proces liep vanzelf...0 problemen gehad.
In some matters there's no reality, only perception. Truth exists, but people have a vested interest in not knowing it.
pi_216623564
quote:
0s.gif Op maandag 10 februari 2025 14:14 schreef Jeroboam het volgende:
Ja, werkt prima.
Voor de US één keer gebruikt, maar sindsdien wel overgestapt naar direct boeken bij de aanbieder. SunnyCars adverteert met geen eigen risico, maar dat heb je sowieso niet als je vanuit Europa een auto in de US huurt. Direct bij de aanbieder huren is doorgaans goedkoper, je kunt na de eerste keer altijd doorlopen naar de auto (bij broker niet altijd garantie daarop) en je spaart bij een aantal loyaliteitspunten voor gratis huurdagen.

De meeste van deze punten zijn pas relevant als je vaker wil gaan huren. SunnyCars is verder top, één keer schade gehad en dat is vlekkeloos opgelost. Ze zijn dus alleen iets duurder over het algemeen.
pi_216623698
quote:
0s.gif Op maandag 10 februari 2025 18:19 schreef Binge-watch het volgende:

[..]
Ja, werkt prima.
Voor de US één keer gebruikt, maar sindsdien wel overgestapt naar direct boeken bij de aanbieder. SunnyCars adverteert met geen eigen risico, maar dat heb je sowieso niet als je vanuit Europa een auto in de US huurt. Direct bij de aanbieder huren is doorgaans goedkoper, je kunt na de eerste keer altijd doorlopen naar de auto (bij broker niet altijd garantie daarop) en je spaart bij een aantal loyaliteitspunten voor gratis huurdagen.

De meeste van deze punten zijn pas relevant als je vaker wil gaan huren. SunnyCars is verder top, één keer schade gehad en dat is vlekkeloos opgelost. Ze zijn dus alleen iets duurder over het algemeen.
Welke raad je aan dan? Bij Avis kan ik nog een Ultimate Protection Package voor 62 dollar per dag selecteren. Dat pakket doet dit:

Cover The Car
Cover My Liability
Cover Roadside Issues

Maar dan wordt het wel erg duur tov 2 jaar geleden, toen had ik ook Avis.
pi_216623953
quote:
0s.gif Op maandag 10 februari 2025 18:31 schreef Jeroboam het volgende:

[..]
Welke raad je aan dan? Bij Avis kan ik nog een Ultimate Protection Package voor 62 dollar per dag selecteren. Dat pakket doet dit:

Cover The Car
Cover My Liability
Cover Roadside Issues

Wat is je reisperiode, vanaf welke luchthaven(s) en wat voor auto wil je? Autohuur is sowieso duurder geworden de laatste jaren. Ik huur zelf bij Hertz wegens Flying Blue voordelen.

Sowieso is het goed om een pay later tarief te kiezen. De prijzen willen nogal eens schommelen. Ik begon voor drie weken autohuur in september (Houston) op $1280 en zit nu op $1050 voor een midsize SUV.

Qua verzekeringen moet je sowieso CDW en LIS hebben.
pi_216624410
quote:
1s.gif Op maandag 10 februari 2025 18:49 schreef Binge-watch het volgende:

[..]
Wat is je reisperiode, vanaf welke luchthaven(s) en wat voor auto wil je? Autohuur is sowieso duurder geworden de laatste jaren. Ik huur zelf bij Hertz wegens Flying Blue voordelen.

Sowieso is het goed om een pay later tarief te kiezen. De prijzen willen nogal eens schommelen. Ik begon voor drie weken autohuur in september (Houston) op $1280 en zit nu op $1050 voor een midsize SUV.

Qua verzekeringen moet je sowieso CDW en LIS hebben.
Over een paar weken al, in Chicago. Soort auto maakt me niks uit, het is maar voor 3 dagen.
  Redactie Frontpage maandag 10 februari 2025 @ 20:40:59 #131
407027 crew  LTVDK
Kazaamdavu
pi_216625918
quote:
0s.gif Op maandag 10 februari 2025 18:31 schreef Jeroboam het volgende:

[..]

Cover The Car
Cover My Liability
Cover Roadside Issues

Om mezelf even te quoten:
quote:
0s.gif Op maandag 27 november 2023 21:12 schreef LTVDK het volgende:

[..]
Die 'extra' verzekeringen hoef je er niet bij te nemen, als Europeaan zit dit standaard in je huurcontract bij de aanbieder. Ze zijn verplicht om CDW/LIS in je contract op te nemen. CDW = Collission Damage Waiver, zeg maar je 'eigen risico', maar die is $ 0,-, dus als je schade rijdt hoef je daar niks aan bij te betalen. LIS = Liability Insurance Supplement, oftewel de aansprakelijkheidsverzekering voor als je iemand anders schade toebrengt. Daarbij kun je een auto eigenlijk alleen maar huren met een creditcard, en daar zitten voor het uitzonderlijke geval dat ook nog tig verzekeringen aan gebonden (denk aan inbraak en zulke zaken).

Wat je vaak ziet is dat die verzekeringen door doorverkopers als ANWB worden aangeprezen als 'noodzakelijk', dat komt omdat er op dergelijke extra verzekeringen flink wat provisie zit. Alleen al daarom zou ik gewoon altijd direct bij de verhuurder zelf boeken. Die schrijven het geld ook altijd pas af na de huur zelf en kun je vaak gewoon gratis 'annuleren' door gewoon de auto niet op te halen. Dat is handig als je bij meerdere aanbieders reserveert als er bijvoorbeeld geen auto naar je smaak bij zit bij een van de verhuurders. Persoonlijk heb ik gewoon goede ervaringen met zowel National als Hertz.
_____
pi_216626994
Ik heb toevallig gisteren de auto weer gereserveerd via booking.com. Was goedkoper dan Sunny, zelfs met 10% kortingscode. En over een paar weken check ik nog een keer of het goedkoper is geworden. USAreisen bood het gewenste inleverpunt niet aan.

Misschien wat ook linkjes/info over autohuur in de OP zetten? Die vraag komt toch elk topic wel weer terug.

Hoe werkt het met tolwegen en een huurauto? Wij hebben waarschijnlijk 1 dag (heen en terug) een tolweg nodig in Florida. Ik lees dat je bij het vliegveld iets van tolvignetten kunt huren, maar wij leveren de auto niet bij een vliegveld in, dus ik neem dan aan dat dat niet gaat, want als we twee weken later pas dat vignet weer inleveren dan betalen we ook voor de volgende huurder van de auto. Kun je daar ook nog gewoon betalen met pinpas/creditcard?
  Redactie Frontpage maandag 10 februari 2025 @ 22:17:11 #133
407027 crew  LTVDK
Kazaamdavu
pi_216627419
quote:
0s.gif Op maandag 10 februari 2025 21:51 schreef FlyingFish het volgende:
Ik heb toevallig gisteren de auto weer gereserveerd via booking.com. Was goedkoper dan Sunny, zelfs met 10% kortingscode. En over een paar weken check ik nog een keer of het goedkoper is geworden. USAreisen bood het gewenste inleverpunt niet aan.

Misschien wat ook linkjes/info over autohuur in de OP zetten? Die vraag komt toch elk topic wel weer terug.

Hoe werkt het met tolwegen en een huurauto? Wij hebben waarschijnlijk 1 dag (heen en terug) een tolweg nodig in Florida. Ik lees dat je bij het vliegveld iets van tolvignetten kunt huren, maar wij leveren de auto niet bij een vliegveld in, dus ik neem dan aan dat dat niet gaat, want als we twee weken later pas dat vignet weer inleveren dan betalen we ook voor de volgende huurder van de auto. Kun je daar ook nog gewoon betalen met pinpas/creditcard?
Tolvignetten en dergelijke erbij huren is vaak (onnodig) vrij kostbaar, de meeste verhuurmaatschappijen hebben een eigen systeem zoals bijvoorbeeld PlatePass bij Hertz/Dollar/Thrifty. Daar moet je dan tijdens je huur de transponder in de auto voor 'aan' zetten en een account aanmaken/inloggen. Dat kun je ook gewoon nog doen een paar dagen nadat je je auto al hebt gehuurd.
_____
  vrijdag 14 februari 2025 @ 19:19:30 #134
22565 asco
Los in deze tent
pi_216683456
quote:
0s.gif Op maandag 10 februari 2025 21:51 schreef FlyingFish het volgende:

Hoe werkt het met tolwegen en een huurauto? Wij hebben waarschijnlijk 1 dag (heen en terug) een tolweg nodig in Florida.
Afgelopen oktober ging dat volledig automatisch.
Een paar dagen na mijn reis werd er een (schappelijk) bedrag afgeschreven van mijn CC voor het veelvuldig gebruik van diverse tolwegen in Florida.
Nergens hoeven stoppen, niets moeten invullen, geen app moeten downloaden, niets. Kenteken was gewoon gekoppeld aan je naam/CC en daar gaat daarna de rekening gewoon heen.
Voelde wel wat vreemd in den beginne maar zoals altijd in de VS klopte achteraf alles gewoon.

[ Bericht 7% gewijzigd door asco op 14-02-2025 19:27:48 ]
pi_216683578
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 februari 2025 19:19 schreef asco het volgende:

[..]
Afgelopen oktober ging dat volledig automatisch.
Een paar dagen na mijn reis werd er een (schappelijk) bedrag afgeschreven van mijn CC voor het veelvuldig gebruik van diverse tolwegen in Florida.
Nergens hoeven stoppen, niets moeten invullen, geen app moeten downloaden, niets. Kenteken was gewoon gekoppeld aan je naam/CC en daar gaat daarna de rekening gewoon heen.

Dat klinkt wel heel relaxt, waar hebben jullie gehuurd?
  vrijdag 14 februari 2025 @ 19:29:31 #136
22565 asco
Los in deze tent
pi_216683595
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 februari 2025 19:28 schreef FlyingFish het volgende:

[..]
Dat klinkt wel heel relaxt, waar hebben jullie gehuurd?
Altijd Alamo.
pi_216683781
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 februari 2025 19:29 schreef asco het volgende:

[..]
Altijd Alamo.
Wij hebben ook Alamo zie ik, dat is mooi!
  Redactie Frontpage zondag 23 februari 2025 @ 18:14:44 #138
407027 crew  LTVDK
Kazaamdavu
pi_216809883
quote:
Vaker gesloten en lange wachtrijen: ontslagen bij Amerikaanse overheid treffen nationale parken
De ontslagen van duizenden federale ambtenaren in de VS laten zich ook concreet voelen in de nationale parken. Bepaalde parken beperken de bezoektijden, rondleidingen worden afgelast en bezoekerscentra gaan dicht.

https://www.vrt.be/vrtnws(...)nationale-parken-vs/
-O-
_____
pi_216817135
quote:
0s.gif Op zondag 23 februari 2025 18:14 schreef LTVDK het volgende:

[..]
-O-
Was van plan naar Utah te gaan volgend jaar voor de vele nationale parken maar misschien nog even afwachten hoe het zich verder gaat ontwikkelen metTrump in office.
pi_216824567
Net terug van een gecombineerd familie-bezoek met een woestijnrondje. Las Vegas (goedkoop vliegen) - Grand Canyon - Sedona (paar dagen) - Phoenix (paar dagen trips vanuit daar) - Vegas.

Ook naar een registratie van een concert in The Sphere geweest. Aanrader. Maakt eigenlijk niet uit wat er zou zijn op een avond, het is een aanrader om te gaan, hele gave concertzaal!

Huurauto was via de familie, Amerikanen hebben vaak verschillende credit cards voor verschillende perks, en een van de perks op credit cards is gratis all-risk verzekeren van een huurauto. Had me er wel bij laten zetten als rijder, want m'n schoonzus zei dan wel dat ze een goede bestuurder was, maar dat vertrouwde ik niet zo, en klopte ook wel. Die kon niet eens rechtdoor blijven rijden als ze al maar naar het navigatiescherm keek, en een bocht was eerder een zeskant van rechte stukken met scherpe hoeken dan een ronding.
pi_216826961
Sedona O+
  Moderator dinsdag 25 februari 2025 @ 11:19:51 #142
5428 crew  miss_sly
pi_216827145
Wij waren een dikke week naar Seattle en omgeving. Eerst een paar dagen Seattle zelf, wat een heerlijke stad is dat O+
Daarna een auto gehuurd en wat rondgereden. Het was uiteraard iet zulk best weer in februari, dus echt uitgebreid de nationale parken in was niet echt mogelijk. We zijn naar Snowqualmie Falls geweest, Fort Nisqually en hebben wat rondgereden in Olympia National Park.

Het is een prachtige omgeving en ik wil er zeker nog eens terug in een beter seizoen om meer te kunnen genieten van de natuur.
pi_216828267
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 februari 2025 11:03 schreef Jor_Dii het volgende:
Sedona O+
Was echt prachtig ja! Maar geen crystal readings of van die zweverige shizzle daar gedaan :D
Ook uit een restaurant weggelopen daar. Zaten net, cocktails op tafel en ineens schiet mijn vrouw helemaal in de stress. Die zag een muis lopen tussen de flessen drank achter de bar, en zij heeft een muizen-fobie (serieus), dus daar konden we niet meer eten (had ik ook niet meer gewild!).
pi_216828418
Wat hebben jullie bij GC gedaan? Nog in de Canyon geweest?
pi_216838625
quote:
7s.gif Op dinsdag 25 februari 2025 11:19 schreef miss_sly het volgende:
Wij waren een dikke week naar Seattle en omgeving. Eerst een paar dagen Seattle zelf, wat een heerlijke stad is dat O+
Daarna een auto gehuurd en wat rondgereden. Het was uiteraard iet zulk best weer in februari, dus echt uitgebreid de nationale parken in was niet echt mogelijk. We zijn naar Snowqualmie Falls geweest, Fort Nisqually en hebben wat rondgereden in Olympia National Park.

Het is een prachtige omgeving en ik wil er zeker nog eens terug in een beter seizoen om meer te kunnen genieten van de natuur.
Nog bij hot springs in Olympia geweest?
pi_216838658
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 februari 2025 13:10 schreef Jor_Dii het volgende:
Wat hebben jullie bij GC gedaan? Nog in de Canyon geweest?
Niet zoveel eigenlijk, was op zijn Amerikaans, dus heel kort. Waren er een uurtje voor zonsondergang, paar plekken bezocht en bij eentje die aangeraden was de zonsondergang gezien. Was behoorlijk koud, rond vriespunt met een straffe wind. De Rim to Rim trail is op dit moment gesloten (niet vanaf de start, maar vanaf een heel stuk in), omdat een waterleiding gebroken is en er dus geen waterpunten zijn. Reisden ook met een kleintje van 7 maanden, dus daar moesten we ook rekening mee houden.
pi_216840055
quote:
0s.gif Op woensdag 26 februari 2025 10:55 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]
Nog bij hot springs in Olympia geweest?
Nee, daarvoor hadden we niet echt voldoende tijd. We waren er maar 7 waarvan we drie dagen een auto hebben gehuurd.
Ik wilde ook graag naar Hoh Rain Forest, maar ook dat lag te ver weg voor de beperkte tijd die we hadden.
pi_216841986
quote:
7s.gif Op woensdag 26 februari 2025 13:04 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Nee, daarvoor hadden we niet echt voldoende tijd. We waren er maar 7 waarvan we drie dagen een auto hebben gehuurd.
Ik wilde ook graag naar Hoh Rain Forest, maar ook dat lag te ver weg voor de beperkte tijd die we hadden.
Ja, afstanden zijn wel groter in de VS. Ik heb bij onze recente trip ook bewust niet teveel gezocht wat we allemaal zouden kunnen doen, dat zou tot teveel fomo leiden!
pi_216842139
quote:
0s.gif Op woensdag 26 februari 2025 15:39 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]
Ja, afstanden zijn wel groter in de VS. Ik heb bij onze recente trip ook bewust niet teveel gezocht wat we allemaal zouden kunnen doen, dat zou tot teveel fomo leiden!
Dat inderdaad. Bovendien moesten we een beetje met de weersverwachtingen proberen te werken. Zo konden we tijdens onze korte roadtrip ook niet meer naar het oosten, omdat er een sneeuwfront kwam met waarschuwingen over extra dekens en drinken enzo meenemen in je auto als je ging rijden. Dat hebben we maar niet opgezocht :D
pi_216847127
quote:
7s.gif Op woensdag 26 februari 2025 15:49 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Dat inderdaad. Bovendien moesten we een beetje met de weersverwachtingen proberen te werken. Zo konden we tijdens onze korte roadtrip ook niet meer naar het oosten, omdat er een sneeuwfront kwam met waarschuwingen over extra dekens en drinken enzo meenemen in je auto als je ging rijden. Dat hebben we maar niet opgezocht :D
Wij kregen daar een staartje van denk ik. 's Nachts regende het in Sedona, en de volgende ochtend een canyon ingereden richting Flagstaff. In de canyon begon het te sneeuwen, en op de i17 bij Flagstaff lagen een paar auto's die de weg af waren gegleden, en sneeuwde het flink. Nog geen half uur na het stoppen van de sneeuw gestopt bij Montezuma Castle, sommige auto's hadden nog sneeuw op het dak, en het was zonnetje en 20C!
pi_216847930
quote:
0s.gif Op woensdag 26 februari 2025 21:43 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]
Wij kregen daar een staartje van denk ik. 's Nachts regende het in Sedona, en de volgende ochtend een canyon ingereden richting Flagstaff. In de canyon begon het te sneeuwen, en op de i17 bij Flagstaff lagen een paar auto's die de weg af waren gegleden, en sneeuwde het flink. Nog geen half uur na het stoppen van de sneeuw gestopt bij Montezuma Castle, sommige auto's hadden nog sneeuw op het dak, en het was zonnetje en 20C!
Wij kwamen inderdaad ook een paar auto’s tegen met een dik pak sneeuw op hun dak. En overal waar we kwamen, lagen er nog sneeuwresten.

Daarom wil ik ook echt nog eens terug. Ik wil naar Hot Springs en Hoh Rainforest en wat kustplaatsen bezoeken en wat bergen in de omgeving.
In Seattle kun je de Space needle op of Colombia Tower. We hebben die laatste gekozen zodat de Space needle dan ook in je uitzicht zit. En het uitzicht over de baai en verder rondom op al die bergen met vaak besneeuwde toppen die opdoemen uit laaghangende wolken…prachtig O+
pi_216850637
quote:
7s.gif Op woensdag 26 februari 2025 22:15 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Wij kwamen inderdaad ook een paar auto’s tegen met een dik pak sneeuw op hun dak. En overal waar we kwamen, lagen er nog sneeuwresten.

Daarom wil ik ook echt nog eens terug. Ik wil naar Hot Springs en Hoh Rainforest en wat kustplaatsen bezoeken en wat bergen in de omgeving.
In Seattle kun je de Space needle op of Colombia Tower. We hebben die laatste gekozen zodat de Space needle dan ook in je uitzicht zit. En het uitzicht over de baai en verder rondom op al die bergen met vaak besneeuwde toppen die opdoemen uit laaghangende wolken…prachtig O+
Mijn vrouw woonde een paar jaar in Seattle, bij Lake Union :) Genoeg te doen in de omgeving! Een whale-watch tour voor het zien van orcas is ook heel gaaf (als je van die dieren houdt). En wandelen bij Mount Rainier of Northern Cascades (en vele andere plekken). Veel trails in de buurt van Seattle worden wel erg druk in het weekend trouwens, iedereen trekt er dan op uit.
Reteduur om te wonen trouwens, ik geloof dat ze alleen al voor water meer dan $300 per maand kwijt was, en deelde een apartementje met een vriendin voor iets van $2500/maand. Verdiende daar toen een stuk meer dan ze hier in Engeland verdiende toen ze er kwam, maar in Engeland was er aan het einde van de maand meer geld over.
pi_216857314
quote:
0s.gif Op donderdag 27 februari 2025 12:02 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]
Mijn vrouw woonde een paar jaar in Seattle, bij Lake Union :) Genoeg te doen in de omgeving! Een whale-watch tour voor het zien van orcas is ook heel gaaf (als je van die dieren houdt). En wandelen bij Mount Rainier of Northern Cascades (en vele andere plekken). Veel trails in de buurt van Seattle worden wel erg druk in het weekend trouwens, iedereen trekt er dan op uit.
Reteduur om te wonen trouwens, ik geloof dat ze alleen al voor water meer dan $300 per maand kwijt was, en deelde een apartementje met een vriendin voor iets van $2500/maand. Verdiende daar toen een stuk meer dan ze hier in Engeland verdiende toen ze er kwam, maar in Engeland was er aan het einde van de maand meer geld over.
Onze dochter (15) is absoluut verliefd geworden op Seattle en zou er het liefste direct heen verhuizen :D Dat het geen goedkope stad was, was ons ook wel meteen duidelijk. Maar ik begrijp haar liefde wel. Het is er prachtig en inderdaad zoveel te doen in de omgeving O+
  Redactie Frontpage maandag 30 juni 2025 @ 14:33:00 #154
407027 crew  LTVDK
Kazaamdavu
pi_218081392
Rustig hier de afgelopen maanden :{ Tijd voor een schop omhoog :7

Hebben we nog vakanties op de planning staan? Zelf ga ik in september/oktober weer, dit keer starten vanaf Houston, kijken of er nog wat moois te zien is bij NASA. Verder zal de route waarschijnlijk 'met de klok mee' gaan, dus vanaf Houston langs de kust omlaag en daar het binnenland in en noordelijk (AZ, NM, KS) weer terug. Hoe ver oostelijk we gaan moeten we nog even bepalen, maar New Orleans is nog een optie.
_____
  maandag 30 juni 2025 @ 14:43:53 #155
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_218081506
quote:
0s.gif Op maandag 30 juni 2025 14:33 schreef LTVDK het volgende:

Hebben we nog vakanties op de planning staan? Zelf ga ik in september/oktober weer, dit keer starten vanaf Houston, kijken of er nog wat moois te zien is bij NASA. Verder zal de route waarschijnlijk 'met de klok mee' gaan, dus vanaf Houston langs de kust omlaag en daar het binnenland in en noordelijk (AZ, NM, KS) weer terug. Hoe ver oostelijk we gaan moeten we nog even bepalen, maar New Orleans is nog een optie.
Nee, eerst die oranje malloot weg.
Kierkegaard: Life Can Only Be Understood Backwards, But It Must Be Lived Forwards
pi_218081692
quote:
12s.gif Op maandag 30 juni 2025 14:43 schreef SEMTEX het volgende:

[..]
Nee, eerst die oranje malloot weg.
Mee eens, voorlopig maar even niet..
pi_218081852
Normaal gaan we ook iedere winter naar Florida, ook wij passen.

Deels ook door een kleine, maar Trump helpt ook niet.
  maandag 30 juni 2025 @ 15:23:43 #158
146003 RodenCity
Professioneel Proefdier
pi_218081884
quote:

Vorig jaar Mei al Houston en omgeving gedaan (alleen texas) Dit jaar San Fransisco en Hawaii op de planning. Politiek boeit me niet zoveel daar, ben er voor mezelf.
  maandag 30 juni 2025 @ 15:25:13 #159
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_218081901
quote:
0s.gif Op maandag 30 juni 2025 15:23 schreef RodenCity het volgende:

[..]
Vorig jaar Mei al Houston en omgeving gedaan (alleen texas) Dit jaar San Fransisco en Hawaii op de planning. Politiek boeit me niet zoveel daar, ben er voor mezelf.
Politiek gaat je vanzelf boeien als je social media accounts voor je ESTA aanvraag worden doorgelicht.
Kierkegaard: Life Can Only Be Understood Backwards, But It Must Be Lived Forwards
  Redactie Frontpage maandag 30 juni 2025 @ 15:25:53 #160
407027 crew  LTVDK
Kazaamdavu
pi_218081912
quote:
14s.gif Op maandag 30 juni 2025 15:25 schreef SEMTEX het volgende:

[..]
Politiek gaat je vanzelf boeien als je social media accounts voor je ESTA aanvraag worden doorgelicht.
Even de topicpointer erbij sleuren
quote:
Kleine herinnering: dit is TRV en niet POL of NWS. Hou het ontopic :)
_____
  maandag 30 juni 2025 @ 15:26:25 #161
146003 RodenCity
Professioneel Proefdier
pi_218081917
quote:
14s.gif Op maandag 30 juni 2025 15:25 schreef SEMTEX het volgende:

[..]
Die zijn gelukkig vrijwillig om op te geven, mijn ESTA heb ik al
  maandag 30 juni 2025 @ 15:26:46 #162
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_218081924
quote:
9s.gif Op maandag 30 juni 2025 15:25 schreef LTVDK het volgende:

[..]
[..]

True, maar in dit geval heeft het invloed op de reisbewegingen van een heleboel mensen. Nou ja, nevermind dan.
  Redactie Frontpage maandag 30 juni 2025 @ 15:31:52 #163
407027 crew  LTVDK
Kazaamdavu
pi_218081977
quote:
2s.gif Op maandag 30 juni 2025 15:26 schreef SEMTEX het volgende:

[..]
True, maar in dit geval heeft het invloed op de reisbewegingen van een heleboel mensen. Nou ja, nevermind dan.
Een voordeel, de dollarkoers blijft dalen, inmiddels nog maar ¤ 1,00 - $ 1.17 *G*
_____
pi_218082092
quote:
9s.gif Op maandag 30 juni 2025 15:25 schreef LTVDK het volgende:

[..]
[..]

Dit lijkt me een onnodige opmerking, want de politiek van Trump en MAGA heeft momenteel direct invloed op het toerisme naar het land.
  Moderator maandag 30 juni 2025 @ 15:43:35 #165
45833 crew  Fogel
pi_218082097
quote:
0s.gif Op maandag 30 juni 2025 15:42 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]
Dit lijkt me een onnodige opmerking, want de politiek van Trump en MAGA heeft momenteel direct invloed op het toerisme naar het land.
Het is een bijzonder nodige opmerking, want dit topic gaat over rondreizen door de USA, en niet over dat iemand niet gaat rondreizen omdat er een bepaalde president aan de macht is.

Dus nu iedereen lekker ontopic verder over reizen die WEL gemaakt zijn of gaan worden :Y
pi_218082112
quote:
0s.gif Op maandag 30 juni 2025 15:43 schreef Fogel het volgende:
Dus nu iedereen lekker ontopic verder over reizen die WEL gemaakt zijn of gaan worden
Dat is dus het hele punt: mensen gaan een stuk minder of NIET, beetje onnodig om dat onderwerp hier te schuwen. Lijkt me best mogelijk om hier te bespreken wat de afwegingen zijn om wel/niet te gaan of wat mensen voor ervaringen hebben als ze wel de "gok" durven nemen.
  Moderator maandag 30 juni 2025 @ 15:51:30 #167
45833 crew  Fogel
pi_218082174
quote:
0s.gif Op maandag 30 juni 2025 15:45 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]
Dat is dus het hele punt: mensen gaan een stuk minder of NIET, beetje onnodig om dat onderwerp hier te schuwen. Lijkt me best mogelijk om hier te bespreken wat de afwegingen zijn om wel/niet te gaan of wat mensen voor ervaringen hebben als ze wel de "gok" durven nemen.
Het onderwerp twijfelachtige politiek past veel beter in POL, evt in een apart topic hier in TRV "Redenen waarom ik niet naar de VS wil", maar hier in dit topic is het voornamelijk topicvervuiling.
We gaan ook geen hele topics vullen over waarom mensen NIET naar Noord-Korea gaan, of Israel, of weet ik veel waar niet heen hier in TRV. Want TRV gaat over tips om WEL te reizen en dat bij voorkeur op een zo goed en veilige manier mogelijk.
Tips om zonder gezeik de VS in te komen zijn WEL welkom.
  maandag 30 juni 2025 @ 18:08:31 #168
28167 matthijst
pi_218083125
Ik had al geboekt voordat Trump werd gekozen. Mid augustus: Hawaii en Vegas.
5 nachten Kauai
6 nachten Big Island (3 Kona, 3 Hilo)
4 nachten Waikiki. Airbnb was geen 5 beschikbaar, dus:
1 nachtvlucht naar Las Vegas
6 nachten Las Vegas (iig naar Jerry Seinfeld, en Tomorrowland in The Sphere) *O*
pi_218083227
quote:

Leuk, ik ga ook die kant op! Medio september naar Houston, vanaf daar via Austin/San Antonio/Big Bend/Carlsbad (NM)/Dallas weer terug naar Houston. Honkbalwedstrijden bezoeken, TexMex eten, sterrenkijken in Big Bend, naar White Sands en Carlsbad Caverns NP en nog heel veel meer.

Trump heeft nul invloed op mijn plannen. Als je als Europeaan met een ESTA en een duidelijk verhaal voor Immigrations staat, hoef je je geen zorgen te maken. Mijn aankomst op JFK afgelopen april ging sneller dan ooit. Wat kom je doen, hoeveel geld heb je bij je en wanneer donder je weer op? Ennnn weer door. Lekker rustig als de rest van Europa thuisblijft.
pi_218083513
Wij hebben helaas ook even niets op de planning staan, en dat vinden we ook niet zo erg. Ik ben vooral erg blij dat we vorig jaar Californië en specifiek LA gedaan hebben, dat lijkt me nu niet ideaal om naar toe te gaan.

Wij hebben in april trouwens ook geen enkele vraag over social media gehad, en de douane ging niet anders dan in augustus of een paar jaar daarvoor. Ik denk dat hij voor ons als Europese toeristen meer invloed heeft op de staat van bijv. de Nationale parken. Daar zijn flink wat mensen ontslagen, dus ik ben wel benieuwd in hoeverre dat merkbaar is.

Wij hopen in april 2027 weer die kant op te gaan. Voor 2026 hadden we al andere plannen.
pi_218110201
quote:
0s.gif Op maandag 30 juni 2025 19:09 schreef FlyingFish het volgende:

Wij hebben in april trouwens ook geen enkele vraag over social media gehad, en de douane ging niet anders dan in augustus of een paar jaar daarvoor. I

Idem. Ik arriveerde in mei in Orlando, vanuit Mexico. Ergens hield ik er rekening mee dat mijn reisroute vragen zou oproepen, maar het ging heel soepeltjes. Nu scheelt het wel dat ik al eerder Global Entry aangevraagd had. Iemand die vrijwillig zijn antecedenten laat inzien heeft wat meer voordeel van de twijfel, lijkt me.
pi_218113826
Wij gaan hopelijk in oktober / november weer, ben nu aan het kijken naar vliegtickets. Het is dat mijn zusje er tijdelijk woont anders was ik niet gegaan. Maar ik wil ze graag zien dus we gaan wel weer. En mijn man wil er graag met Halloween weer zijn, vond hij toch wel een hele beleving in zo'n echte Amerikaanse wijk.

We gaan weer via de Antwerpen route, scheelt 800 euro ... En we hoeven geen koffer mee, want alle kleding wordt bij mijn zusje mee gewoon mee gewassen dus een klein hand bagage koffertje is voldoende. En het is daar dan nog zomerweer waarschijnlijk dus korte broeken en dunne truitjes.

Een vraag: ik ben een beetje aan het kijken om van Atlanta naar Nashville te rijden en daar een paar dagen te verblijven, mijn man lijkt dat fantastisch. Maar waar kan je dan het beste zitten? We zullen wel een auto huren, maar ik vind het ook altijd wel leuk om alles op loopafstand te hebben (als de airbnb / hotel geen godsvermogen kost). Iemand tips voor de lokatie?
  Moderator donderdag 3 juli 2025 @ 21:33:25 #173
45833 crew  Fogel
pi_218113876
quote:
0s.gif Op donderdag 3 juli 2025 21:27 schreef MeisPluis het volgende:
Wij gaan hopelijk in oktober / november weer, ben nu aan het kijken naar vliegtickets. Het is dat mijn zusje er tijdelijk woont anders was ik niet gegaan. Maar ik wil ze graag zien dus we gaan wel weer. En mijn man wil er graag met Halloween weer zijn, vond hij toch wel een hele beleving in zo'n echte Amerikaanse wijk.

We gaan weer via de Antwerpen route, scheelt 800 euro ... En we hoeven geen koffer mee, want alle kleding wordt bij mijn zusje mee gewoon mee gewassen dus een klein hand bagage koffertje is voldoende.

Een vraag: ik ben een beetje aan het kijken om van Atlanta naar Nashville te rijden en daar een paar dagen te verblijven, mijn man lijkt dat fantastisch. Maar waar kan je dan het beste zitten? We zullen wel een auto huren, maar ik vind het ook altijd wel leuk om alles op loopafstand te hebben (als de airbnb / hotel geen godsvermogen kost). Iemand tips voor de lokatie?
Bij Vanderbilt/music row zijn de prijzen vaak best OK. Lopen is te doen, uber kost ook niet zoveel.

Ga vooral ook bij Loveless (https://lovelesscafe.com/eat/menus/) ontbijten :9~
pi_218122980
Hier ook niks gepland. Dit jaar vooral gebruikt voor wat Europese bestemmingen en volgend jaar gaat onze grote vakantie naar Japan. Hopelijk in 2027 weer, willen graag een week San Francisco en omgeving doen en dan door vliegen voor een week Chicago.
pi_218124424
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 juli 2025 20:49 schreef Ancester het volgende:
Hier ook niks gepland. Dit jaar vooral gebruikt voor wat Europese bestemmingen en volgend jaar gaat onze grote vakantie naar Japan. Hopelijk in 2027 weer, willen graag een week San Francisco en omgeving doen en dan door vliegen voor een week Chicago.
Chicago O+
  zaterdag 5 juli 2025 @ 18:54:48 #176
80382 manny
30 is best veel
pi_218132239
quote:
0s.gif Op donderdag 3 juli 2025 21:27 schreef MeisPluis het volgende:

We gaan weer via de Antwerpen route, scheelt 800 euro ... En we hoeven geen koffer mee, want alle kleding wordt bij mijn zusje mee gewoon mee gewassen dus een klein hand bagage koffertje is voldoende. En het is daar dan nog zomerweer waarschijnlijk dus korte broeken en dunne truitjes.

Als je Nashville bezoekt:

https://www.airbnb.com/l/MgGAzKS6

Neem een paar biertjes mee. Is een belevenis.
proberen is de eerste stap naar falen
een cafe zonder Hazes, is geen kroeg
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')