![q73jMPT.jpeg]()
Nederland
Deelnemer: Joost Klein
Leeftijd: 26 jaar
Social media:
Instagram Twitter YouTube TikTokTitel inzending: Europapa
Taal inzending: Nederlands
Genre inzending: Gabberpop
Schrijvers muziek: Joost, Donnie, Tantu
Beats, Paul Elstak, Thijmen Melissant
Schrijvers tekst: Joost, Donnie, Tantu
Beats, Tim Haars
Loting: Tweede semi, tweede helft
Selectie methode: Interne selectie op 11 december, nummer presentatie op 29 februari.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn
ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis
Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
![joost-klein.gif]()
Die odds waar iedereen het hier de hele dag over heeft vind je
hier.

Het gekozen nummer Europapa:
Zijn legendarische optreden op het ESF:
SPOILER
SPOILER
C’est Davie :o)
Interessante ontwikkeling. Misschien ook wel beter - de relatie Avrotros - EBU wordt niet nog meer beschadigd, en Joost krijgt wellicht toch gerechtigheid.
Maak er inderdaad maar een zaak van.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
En ik heb weinig fiducie in de AVROTROS. Er zal wel even wat ophef zijn als we gewoon weer meedoen, maar die waait wel weer over (zal de AVROTROS denken, en vermoedelijk terecht).
maar wat zou er moeten veranderen?
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
Aangifte doen van smaad, waar Gerard Spong voor pleit, kan toch ook beter door Joost zelf gedaan worden dan de AvroTros. Het is tenslotte voornamelijk Joost zijn naam/reputatie die is aangetast en hij zal daardoor problemen hebben ondervonden, financieel of mentaal oid. Ook al heeft hij zoveel succes nu. Dus in die zin snap ik wel dat het voor de AT weinig zin heeft om een zaak te starten (dat zullen ze achter de schermen wel uitgezocht hebben) en voor Joost juist wel zin kan hebben.
dan zou je die fotograaf zelf aan moeten klagen
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
quote:
Op woensdag 21 augustus 2024 11:15 schreef d_elise het volgende:Aangifte doen van smaad, waar Gerard Spong voor pleit, kan toch ook beter door Joost zelf gedaan worden dan de AvroTros. Het is tenslotte voornamelijk Joost zijn naam/reputatie die is aangetast en hij zal daardoor problemen hebben ondervonden, financieel of mentaal oid. Ook al heeft hij zoveel succes nu. Dus in die zin snap ik wel dat het voor de AT weinig zin heeft om een zaak te starten (dat zullen ze achter de schermen wel uitgezocht hebben) en voor Joost juist wel zin kan hebben.
Het probleem blijft denk ik toch dat de EBU in hun recht staat om elke deelnemer te kunnen diskwalificeren wanneer het ze uitkomt, aangezien het contract dat Joost en AVROTROS vooraf hebben getekend ongetwijfeld helemaal dichtgetimmerd is. Dan zijn de enige routes eigenlijk de proportionaliteit van de straf en de vraag of de EBU door de zwaarte van de straf en eventuele verdere commentaren kan worden aangeklaagd voor smaad. Ik ben totaal geen jurist, maar het lijkt me als buitenstaander een zeer lastige zaak om te winnen.
De Sahara is zonder meer erg droog.
Ama
Hypa Hypa
quote:
Op woensdag 21 augustus 2024 11:30 schreef Fred_B het volgende:Het probleem blijft denk ik toch dat de EBU in hun recht staat om elke deelnemer te kunnen diskwalificeren wanneer het ze uitkomt, aangezien het contract dat Joost en AVROTROS vooraf hebben getekend ongetwijfeld helemaal dichtgetimmerd is.
Daar ben ik ook bang voor ja.
Your beauty never ever scared me.
quote:
Op woensdag 21 augustus 2024 11:35 schreef Nattekat het volgende:[..]
Dat contract en smaad staan los van elkaar hè.
Weet je nog wat de eerste berichtgeving was? Er werd de indruk gewekt dat ie een vrouw fysiek had aangevallen. Dat het een vrouw was, werd ook zeer bewust erbij benoemd.
Ja, maar dat contract zorgt er waarschijnlijk voor dat die diskwalificatie zelf juridisch wel goed zit. Dus dan hou je vooral de commentaren vanuit de EBU op de zaak over, waar je wat mee kan.
Nu zou ik het zeker toejuichen als Joost dat probeert, maar het lijkt me een lastig traject en zijn goede naam krijgt hij toch niet helemaal gezuiverd.
quote:
Op woensdag 21 augustus 2024 13:13 schreef blackswangreen het volgende:[..]
Het is misschien wel redelijk dichtgetimmerd, maar proportionaliteit en vooral smaad en laster zijn volgens mij wel degelijk goede juridische argumenten. Je kunt dan wel een contract hebben getekend, dat betekent nog niet dat EBU zomaar alles kan maken natuurlijk. Daar komt het financiële argument nog bij. Je moet wel gegronde redenen hebben om iemand eruit te gooien die net een paar ton erin heeft gestoken, welk wurgcontract je ook hebt getekend. Ik denk dat elke advocaat hier wel mee aan de slag zou willen, niet alleen Gerard Spong.
Als Avrotros het er nu ineens bij laat zitten zou ik dat niet verrassend vinden, maar wel belachelijk. Hun zaak is nu immers sterker geworden dan een paar maanden terug, niet zwakker. Dus om dan ineens je er bij neer te leggen? Onverklaarbaar.
Als Joost het wil opnemen tegen de EBU, dan steun ik hem uiteraard. Ik vraag me alleen af hoe reëel het is dat daar een flinke schadevergoeding uit voortkomt.
Van AVROTROS denk ik niet dat er veel veranderd is. Zeker als Joost midden in een rechtszaak zit, waar zij ook bij betrokken zijn, lijkt het me niet dat ze vrolijk weer mee gaan doen. Ik geloof gewoon nog steeds dat zij een zaak vanuit hun organisatie als kansloos hebben beschouwd.
quote:
Op woensdag 21 augustus 2024 13:38 schreef Em31 het volgende:[..]
Nouja dat ja, of via een vrijwilliger ofzo. Als je kwaad wil zou zou je je directe concurrent er nu zo uit kunnen werken.

Bestaat gewoon niet dat dat normaal is.
Volgens mij heeft dat dus achteraf gezien altijd wel gekund, maar is het nooit gebeurd. Zeg maar zoals een politieagent of voetbalscheidsrechter in theorie ook gekke straffen kan uitdelen met het wet/regelboekje in de hand.
Joost bereikt er misschien niets mee maar hij laat dan wel zien dat hij ballen heeft. Het zal moeilijk vechten zijn tegen de EBU maar ik denk dat Joost dat ook wel weet. Maar niets doen en de EBU zijn gang maar laten gaan? Ik denk dat dit Joost zijn eer te na is. Want als je dit zomaar laat gebeuren dan geef je de EBU alle macht en wat flikken ze dan de volgende keer?
Ik hoop echter wel dat AT achter de schermen alle medewerking en steun zal verlenen.
Maar of Joost echt een rechtszaak aanspant? Ik weet het niet, afwachten maar.
Dat zal Spong dan nu wel uit gaan zoeken, of het iets op kan leveren. Uiteindelijk weten we niet hoe dat contract er precies uitziet en wat de AVROTROS dan op papier heeft staan over het niet filmen etc. Plus wat er nog meer achter de schermen is gebeurd wat de EBU dan eventueel nog kan gebruiken. Want als ze dit gaan doen, dan heb je natuurlijk ook de EBU die Joost zal gaan proberen te slopen.
Is het überhaupt relevant wat er in dat contract staat over wel of niet filmen?
Begrijpelijk sure
Maakt het nog niet ok
Dat van die camera die stuk zou zijn: is dat eigenlijk ooit bevestigd door een degelijke bron (Zweedse aanklager, EBU of AVROTROS)? Want ik heb het idee dat dit verhaal een eigen leven is gaan leiden zonder dat het ooit bevestigd is.
quote:
Op woensdag 21 augustus 2024 17:13 schreef Miloutchi het volgende:Dat van die camera die stuk zou zijn: is dat eigenlijk ooit bevestigd door een degelijke bron (Zweedse aanklager, EBU of AVROTROS)? Want ik heb het idee dat dit verhaal een eigen leven is gaan leiden zonder dat het ooit bevestigd is.
Dat die camera stuk was is volgens mij alleen iets van de geruchtenmolen in die eerste dag.
Uit
een artikel van vorige week (over het stopzetten van het onderzoek), door google translate gedraait:
quote:
– Ik heb het onderzoek vandaag stopgezet omdat ik niet kan bewijzen dat de handeling waarschijnlijk ernstige angst zal veroorzaken of dat de man een dergelijke bedoeling heeft gehad, zegt de hoge aanklager Fredrik Jonsson in een persbericht.
Tegen Aftonbladet zegt hij:
– Ik kan zeggen dat er een beweging naar de filmcamera is geweest en dat deze de filmcamera heeft geraakt, maar om illegale bedreigingen te veroorzaken, moet ik ook laten zien dat het zijn bedoeling was om haar ernstige angst aan te jagen persoon, om haar eenvoudig te bedreigen. Op basis van de situatie dat het een snelle opeenvolging van gebeurtenissen in een speciale situatie was, bedoel ik dat ik niet kan bewijzen dat hij het heeft gedaan om haar te bedreigen. Ik kan niets anders laten zien dan dat het de bedoeling was om het filmen te beïnvloeden, hij wilde gewoon niet gefilmd worden.
Lijkt mij vrij helder. (en wat we al wisten). Joost heeft de camera uit zijn gezicht geduwd. That's it. Niks over schade, niks over verdere bedreiging, niks over het aanraken van die hele vrouw.
You know what they call a Quarter Pounder with Cheese in Paris?
"Nick Painter" klinkt zo hilarisch dat ik alleen al daarom een voorstander ben van Nick naar het ESF sturen. Ooit.
Als Joost inderdaad een zaak aanspant, zal het waarschijnlijk niet eens zozeer om geld gaan (al zal Spong hem wellicht adviseren om een schadevergoeding te eisen). Ik denk dat het hem er vooral om gaat dat officieel zwart op wit komt te staan dat de EBU fout gehandeld heeft (in ieder geval in communicatie) en dat ze publiekelijk excuses aanbieden oid. Moreel gelijk krijgen.
Civiel is er altijd wel wat te proberen met de 'restcategorie' van onrechtmatige daad. Er is een gedraging, schade en causaliteit tussen die twee. De crux zit 'm er alleen in of die gedraging vd EBU onrechtmatig is. Daar moeten ze nog maar een ei over gaan leggen. Volledig verschuilen achter hun eigen regelementen kunnen ze niet, er is ook ook nog altijd proportionaliteit en subsidiariteit. Enfin we weten veel te weinig om daar hier conclusies over te trekken.
Ama
Hypa Hypa
quote:
Op woensdag 21 augustus 2024 18:51 schreef Aadrianus het volgende:[..]
EBU kan het niet ontgaan zijn dat hun verklaring al snel een geruchtenmolen op gang bracht die Joost afschilderde als een man die een vrouw seksueel belaagd had. Ze hebben echter niets gedaan om die geruchten tegen te spreken of de kop in te drukken. Dat is nalatigheid. En dat maakt zeker wel een kans in een rechtbank. Anders zou Spong er niet zijn vingers aan branden.
Hier heb je wel weer gelijk. De wildste verhalen gingen rond en hun deden er ook echt niks aan om te zorgen dat het ging stoppen.
quote:
Op woensdag 21 augustus 2024 21:44 schreef Ama het volgende:[..]
Hier heb je wel weer gelijk. De wildste verhalen gingen rond en hun deden er ook echt niks aan om te zorgen dat het ging stoppen.
De EBU zal er dan toch op reageren dat zij niet verantwoordelijk zijn voor andermans uitspraken, dat zij zelf niets hebben gedaan dat als smaad in aanmerking komt, en dat ze bewust vaag moesten communiceren over het incident gedurende het politie-onderzoek.
En dan kunnen wij wel ‘weten’ dat die EBU bewust aanstuurde op wilde geruchten over een agressieve zanger die een arm meisje van de productie zou hebben misbruikt en daarbij ongetwijfeld onder één hoedje speelde met een Zweedse krant, maar dat hard maken, en aantonen dat je eronder geleden hebt, gaat toch echt een zeer lastig verhaal worden.
En antisemitisme
Die hadden ze wel de kop in moeten drukken, niet goed voor hem en niet goed voor die Israëlische tante
quote:
Joost Klein gaat EBU niet aanklagen: 'Geen tijd om hiermee bezig te zijn'
Joost Klein (26) gaat geen aangifte doen tegen de European Broadcasting Union (EBU) na zijn diskwalificatie op het songfestival in Malmö. Dit laat de manager van de 'Europapa'-zanger weten aan RTL Boulevard, na de open brief van advocaat Gerard Spong (78).
Gerard schreef in de Volkskrant AVROTROS 'zwak' te vinden dat de omroep geen zaak aanspant tegen de EBU en dat Joost volgens hem 'de aangewezen persoon is om wél aangifte te doen' van smaad. "Ik ben gebeld door de manager van Joost en we gaan er eens over nadenken", gaf de advocaat te kennen.
Daar komt echter geen rechtszaak van, verduidelijkt Joosts management nu. "Ik heb Gerard Spong een kort dankmailtje gestuurd voor de interessante kijk erop, maar om heel eerlijk te zijn hebben wij nu echt geen tijd of ruimte om hiermee bezig te zijn", laat manager Rick Bakker weten.
Bron: RTL Boulevard
quote:
Op donderdag 22 augustus 2024 12:18 schreef d_elise het volgende:[..]
Ondanks dat velen (waaronder mijzelf) liever zouden willen dat de EBU ter verantwoording wordt geroepen, denk ik dat dit het meest verstandig is. Kleine kans dat hij zo'n zaak zou winnen en het eist z'n tijd en financiële en emotionele tol. Dan blijft nog over dat de AvroTros hopelijk niet zomaar toegeeft na een gesprek.
De kans dat zo’n gesprek iets nuttigs gaat opleveren is uiteraard minimaal. Het is vooral hopen dat Avrotros de rechte rug houdt die ze al de hele tijd tonen, want dat de EBU volgend jaar gewoon verdergaat waar ze gebleven zijn, is nogal logisch. Maar het zou erg teleurstellend zijn als dat dan met instemming van Nederland is.
Ama
Hypa Hypa
quote:
Op donderdag 22 augustus 2024 12:33 schreef Fred_B het volgende:[..]
De kans dat zo’n gesprek iets nuttigs gaat opleveren is uiteraard minimaal. Het is vooral hopen dat Avrotros de rechte rug houdt die ze al de hele tijd tonen, want dat de EBU volgend jaar gewoon verdergaat waar ze gebleven zijn, is nogal logisch. Maar het zou erg teleurstellend zijn als dat dan met instemming van Nederland is.
Als volgende maand ook nog het bericht komt dat we toch maar wel meedoen volgend jaar dan is de AVROTROS wel echt zwak.
Ama
Hypa Hypa
quote:
Wel mee eens ja. AVROTROS had ook iets eerder iets kunnen melden, het hoeven geen details te zijn maar jeetje dingen die ik las over Joost na het incident vond ik wel heftig, zelfs zijn overleden ouders werden erbij gehaald etc.
(En dan zijn er nog steeds mensen die denken dat Joost wel weer een keer naar het songfestival gaat na dit alles.

)
Achteraf had de AVROTROS ook eerder moeten zijn ja, maar ik denk dat zij oprecht dachten dat het nog wel goed zou komen, aangezien ze dat idee zaterdagochtend zelfs nog hadden.
Hopelijk krijgen we nog eens een goede reconstructie nu iedereen er gewoon over mag praten, vind het eerlijk gezegd behoorlijk belachelijk dat de EBU er zelf geen woord (meer) over wil zeggen. Zo blijft het allemaal ergens onbegrijpelijk.
quote:
Op donderdag 22 augustus 2024 12:35 schreef Ama het volgende:[..]
Als volgende maand ook nog het bericht komt dat we toch maar wel meedoen volgend jaar dan is de AVROTROS wel echt zwak.
Ze hebben nog niet echt de indicatie gegeven dat ze graag weer meedoen, dus wat dat betreft moeten we nog even afwachten. Het blijft uiteraard een lastige spagaat tussen financiën en principes. Ook voor individuen trouwens. Voor Cornald bijvoorbeeld hangt ook een soort pre-pensioen boven zijn hoofd als hij niets meer met het ESF te maken wil hebben.
quote:
Op donderdag 22 augustus 2024 13:26 schreef Em31 het volgende:Achteraf had de AVROTROS ook eerder moeten zijn ja, maar ik denk dat zij oprecht dachten dat het nog wel goed zou komen, aangezien ze dat idee zaterdagochtend zelfs nog hadden.
Hopelijk krijgen we nog eens een goede reconstructie nu iedereen er gewoon over mag praten, vind het eerlijk gezegd behoorlijk belachelijk dat de EBU er zelf geen woord (meer) over wil zeggen. Zo blijft het allemaal ergens onbegrijpelijk.
De EBU wil de zaak gewoon doodzwijgen, dat is duidelijk. En misschien gaan ze er nog wel oprecht vanuit dat Nederland met hangende pootjes terugkomt. Hoe dan ook is Nederland tegen de tijd dat het mei 2025 is buiten ons land een bijzin in de berichtgeving voor de gemiddelde kijker.
Dat zie je nu ook al wel een beetje trouwens. Alle fansites buitelen vandaag over elkaar heen om wat non-nieuws over Melodifestivalen te melden (ESCUnited waarschijnlijk zondagavond ofzo), en zodra de nieuwscyclus omhoog gaat vanaf januari dan is er continu afleiding.
Ik hoop dat AvroTros in 2025 alleen meedoet, als EBU intern in ieder geval het boetekleed aantrekt en de zekerheid geeft dat er geen vuile spelletjes worden gespeeld met bewust slechte optredenvolgorde etc of wat dan ook. En ik hoop dat AvroTros ook uitspreekt dat het na 2025 definitief over is als AvroTros concludeert dat die vuile spelletjes in 2025 wel gespeeld zijn.
En als EBU zo halsstarrig blijft zoals nu, hoop ik dat AvroTros besluit dat we in ieder geval nog een jaar gaan nadenken of meedoen nog wel een optie is.
Laten we eerlijk zijn, het gaat om drie avonden met een mooie kijkcijferdichtheid. Die zijn meegenomen, tuurlijk. Maar daarvoor hoef je nou ook weer niet je ziel aan de duivel te verkopen.
Aan het einde van de dag zijn we allemaal mensen.
Ik moet zeggen dat ik hier een klein beetje moe van word. Zeg gewoon wat je gaat doen, of dat je het nog niet weet.
Ongeïnteresseerd maar toch aanwezig.
quote:
Het is vrij simpel. Naar alle waarschijnlijkheid komt er geen zaak, omdat de kansen op een gunstige uitkomst heel klein zijn en daarmee niet tegen de inspanningen opwegen. Mocht er toch een zaak van gemaakt worden, dan is het eerst de vraag of die überhaupt van de grond komt, en indien dit het geval is, dan leidt dat vermoedelijk toch tot niets.
Met andere woorden, hoewel dat misschien erg onrechtvaardig zal zijn, is de rol voor Joost in relatie met het ESF wel zo’n beetje uitgespeeld. En dat is commercieel waarschijnlijk niet helemaal de bedoeling, dus dan krijg je nog dit soort aandachttrekkerij. Niet leuk, maar een ‘probleem’ dat zichzelf wel oplost, dus lekker laten gaan zou ik zeggen.
Hij zal binnenkort wel met z'n marketing voor z'n nieuwe album beginnen dus het welles-nietes rondom het ESF zal snel afnemen gok ik. Wellicht geeft hij dan ook eenmalig een (geschreven) interview oid of wordt z'n gedachtegang duidelijk uit z'n nummers.
Ama
Hypa Hypa
quote:
Op donderdag 22 augustus 2024 21:18 schreef d_elise het volgende:Hij zal binnenkort wel met z'n marketing voor z'n nieuwe album beginnen dus het welles-nietes rondom het ESF zal snel afnemen gok ik. Wellicht geeft hij dan ook eenmalig een (geschreven) interview oid of wordt z'n gedachtegang duidelijk uit z'n nummers.
Ik verwacht tbh niet dat Joost een interview gaat geven. Eerder Gover. Joost had al niks met de pers en media voor het Songfestival, dat is niet beter geworden na het festival.
Denk dat dat ook een reden is dat hij zich bij Arjen Lubach wel genoeg op zijn gemak voelde om toen een aankondiging te doen.
Joost is sowieso helemaal klaar met RTL boulevard enz dus nee ik verwacht zeker geen interview. Misschien ooit een statement op Instagram als hij zelf iets zegt.
Dat nummer van Numidia en Douwe Bob is nog steeds niet uitgebracht toch? Mocht de Avrotros alsnog intern gaan zie ik ze daar eerder voor kiezen dan Nick Schilder.
[ Bericht 3% gewijzigd door NailQueen op 22-08-2024 22:33:16 ]
Ama
Hypa Hypa
quote:
Op donderdag 22 augustus 2024 21:59 schreef d_elise het volgende:[..]
Oh ik verwacht ook zeker geen tv-interview bij de Boulevards van deze wereld, dat is volgens mij het laatste waar hij zin in heeft

Maar misschien iets in een (muziek)podcast of voor 3voor12 of zo, zoals hij ook bij z'n vorige album deed. Zoiets zou ik me wel kunnen voorstellen en wellicht dat hij dan ook wat vragen over het afgelopen jaar beantwoordt. Of bij iemand die hij goed kent idd. Maar ik schat die kans ook niet hoog in hoor

Iets zegt me dat Gover binnenkort wel wat meer gaat zeggen.
quote:
Het is iets dat mij persoonlijk irriteert. Dat hoef ik verder niet te verantwoorden lijkt me, en dat maakt jouw reactie een beetje raar.
Ongeïnteresseerd maar toch aanwezig.
quote:
Het is allemaal nogal vermoeiend ondertussen ja. Ben trouwens ook wel een beetje klaar met de wat zure Tina Nijkamp en haar hetze met name tegen AVROTROS. Die wil nu al het beeld bepalen dat AVROTROS wel blaft maar uiteindelijk niet zal bijten, ook als er niks veranderd.
Uit haar column:
https://www.telegraaf.nl/(...)rovisie-songfestivalquote:
Waarom ging de omroep eigenlijk pas klagen over 'veiligheid achter de schermen' ver na de diskwalificatie van Joost Klein?
Dit klopt gewoon niet, ze hebben echt al veel eerder aan de bel getrokken, ook al in Malmo zelf.
Op maandag voel ik me als Robinson Crusoë: Op zoek naar Vrijdag!
Het leven is als Lucille Werner: het kan raar lopen!