abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_214231980
Wie posten hier mee:

Alpeko - Stef, 19 januari 2023
Bami - Pukje, 24 september 2022
margaretha_01 T. 08 april 2023

Welkom in het dreumestopic! *O*

[ Bericht 4% gewijzigd door alpeko op 10-07-2024 12:58:51 ]
pi_214231989
@alpeko wil je mij uit de op halen? R is een peutertje inmiddels O+
pi_214231995
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juli 2024 10:07 schreef eponine het volgende:
@:alpeko wil je mij uit de op halen? R is een peutertje inmiddels O+
Geldt voor de meeste die er staan. Zijn er nog wel dreumesen over?
pi_214232051
Sinds we terug zijn van vakantie begin juni hebben we een aardige bingokaart vol met:

• Flinke verkoudheid
• overlopend in waterpokken
• overlopend in een dubbele oorontsteking

:{

Twee weken koorts/verhoging gehad. Maandag eindelijk een ochtend < 37 en vervolgens konden we hem 's middags weer ophalen vanwege de oorontsteking. Geen normale week gehad nog. Waterpokken verliep gelukkig wel heel mild maar wel heel langzaam. Elke dag max 1-2 piepkleine bultjes erbij. Alleen op onderlichaam. Zit er nu nog eentje op z'n voet Geen jeuk. We twijfelen dus ook nog wel een beetje of dit de waterpokken waren maar het heerste op de groep en de huisarts - we waren er nu toch voor de oren - dacht toch ook wel dat het waterpokken waren. Ik kan me van mezelf toch iets heel anders herinneren maar was ook veel ouder. Het waren echt maar speldenknopjes.

[ Bericht 4% gewijzigd door alpeko op 10-07-2024 10:19:40 ]
pi_214232129
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juli 2024 10:14 schreef alpeko het volgende:
Sinds we terug zijn van vakantie begin juni hebben we een aardige bingokaart vol met:

• Flinke verkoudheid
• overlopend in waterpokken
• overlopend in een dubbele oorontsteking

:{

Twee weken koorts/verhoging gehad. Maandag eindelijk een ochtend < 37 en vervolgens konden we hem 's middags weer ophalen vanwege de oorontsteking. Geen normale week gehad nog. Waterpokken verliep gelukkig wel heel mild maar wel heel langzaam. Elke dag max 1-2 piepkleine bultjes erbij. Alleen op onderlichaam. Zit er nu nog eentje op z'n voet Geen jeuk. We twijfelen dus ook nog wel een beetje of dit de waterpokken waren maar het heerste op de groep en de huisarts - we waren er nu toch voor de oren - dacht toch ook wel dat het waterpokken waren. Ik kan me van mezelf toch iets heel anders herinneren maar was ook veel ouder. Het waren echt maar speldenknopjes.
Verschilt heel erg per kind en leeftijd alsmede hoe erg ze het krijgen, alleen voor baby's is het gevaarlijk.

Mijn nichtje had bijna geen bultjes en mijn neefje (die het tegelijkertijd kreeg met haar) leek wel een grindtegel _O-

Sterkte met de ziekenboeg!
blablablabla
pi_214232139
quote:
1s.gif Op woensdag 10 juli 2024 10:22 schreef Elan het volgende:
...alleen voor baby's is het gevaarlijk.
En op latere leeftijd als je hebt als kind niet hebt gehad ;) Dus beter nu maar idd.
pi_214232397
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juli 2024 10:23 schreef alpeko het volgende:

[..]
En op latere leeftijd als je hebt als kind niet hebt gehad ;) Dus beter nu maar idd.
Is dat zo? Nou, in dat opzicht alleen maar 'gunstig' voor jullie ;) .
Kan me nog herinneren, mijn zusje was net bevallen toen haar kinderen waterpokken kregen, toen heeft die oudste nog een weekend bij mij gelogeerd. Mocht absoluut niet bij de kleine.
Was ook nog in coronatijd piek lockdown en haar man werkte op de Covidafdeling, was wel al wat bekend dat het waarschijnlijk voor baby's niet zoveel deed maar als je zwanger was dan liep je verhoogd risico :X . Niemand nog gevaccineerd, hij had het nog niet gehad. Scholen en opvang grotendeels dicht, kinderen met waterpokken en iedereen in de stress. Was geen leuke kraamtijd voor haar.
blablablabla
pi_214232641
Had moeder zelf nooit waterpokken gehad dan? Want als ze waterpokken heeft gehad is het zowel zwanger als voor de pasgeboren baby niet schadelijk want die lift mee op de antistoffen van mama. Dat heeft wel als nadeel dat de baby zelf mogelijk niet genoeg antistoffen aanmaakt voor levenslange bescherming en het later nog eens krijgt.

@margaretha_01 Schoenen werden bij mijn beide kinderen pas geaccepteerd toen ze een tijdje liepen. Dan veranderen de voeten van bolle babyvoetjes naar plattere kindervoeten. Zou het kunnen dat de schoenen te krap zijn bij de wreef waardoor het niet lekker zit?

[ Bericht 2% gewijzigd door Elleska op 10-07-2024 11:53:30 ]
pi_214233073
Hier ook, schoenen gaan pas goed sinds hij echt goed losloopt en zelf ook de voorkeur geeft aan lopen boven kruipen. Zo lang en veel mogelijk zonder schoenen wordt ook aangeraden.

Ik zou zelf gewoon slofjes blijven vervangen. Die flexzolen van gewone schoenen slijten vast ook heel snel (of krijgen een slijtpatroon wat weer heel onhandig is met leren lopen) en zijn veel duurder om te vervangen.
I'm not troubled or sad, I'm just ready for bed.
pi_214233520
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juli 2024 10:08 schreef alpeko het volgende:

[..]
Je mag mij in de OP zetten, en T. 08.04.2023
...it is a tale told by an idiot, full of sound and fury, signifying nothing...
pi_214233643
Wel een geruststelling dat het bij jullie ook niet zo makkelijk gaat/is gegaan met schoenen.

Was zelf vergeten dat we T. afgelopen winter al wel eens schoenen hebben aangetrokken voor in de kinderwagen, die waren zeker 2 maten te groot, maar vond ie eigenlijk wel oke. Maar toen stond ie nog helemaal niet.

Nu hebben we sandaaltjes, waarvan we de riempjes zo los mogelijk hebben vastgemaakt, maar denk dat die bij zijn wreef nog steeds te strak zitten - bij zijn tenen heeft ie nog heel veel ruimte over.

Ga maar kijken waar ik niet al te dure slofjes kan vinden, die die we nu hebben/hadden, hebben we allemaal cadeau gekregen! :p
pi_214252658
Mijn dochter probeert ze vaak zelf aan te trekken omdat ze weet dat schoenen aan naar buiten betekent en daar is ze dol op. Wel pas begonnen met schoenen toen ze goed buiten los kon lopen met bijna anderhalf jaar.

De blessure is bijna over gelukkig. Na een week niet op haar voet willen staan gaat dat nu een stuk beter.

Het praten komt ook wat meer op gang nu. Veel meer dan appel/poes/auto zei ze nog niet en nu probeert ze van alles na te zeggen.

@Bami zijn jullie al bij de slaapcoach geweest?
pi_214252822
We hebben een consult gehad, maar veel verder dan de conclusie 'tja ze heeft gewoon geen hele hoge slaapbehoefte, speel met haar ritme zodat ze makkelijker inslaapt' zijn we niet gekomen. Hoe meer ik erover nadenk hoe ontevredener ik daarover ben dus ik ga daar nog meer even een mailtje over schrijven denk ik. Gedeeltelijk is het ook gewoon de waarheid en had ik echt niet verwacht opeens een magische oplossing voor al onze problemen te krijgen, maar het voelt toch wel net iets te kort door de bocht.

Lief dat je ernaar vraagt! O+ En fijn dat bij jullie de blessure weer bijna hersteld is!

Hier zijn schoenen trouwens nooit een probleem geweest, behalve het paar dat niet echt genoeg ruimte aan haar wreef geeft. Herkenbaar idd dat schoenen aan naar buiten gaan betekent, en aangezien buiten zijn het gewenste leven is wil ze altijd wel schoenen aan. :') O+
pi_214299367
Hoi O+

Ik kom hier meelezen en posten, aangezien mijn niet-meer-baby (slik) inmiddels een dreumes is geworden afgelopen vrijdag.
pi_214299681
Welkom @Anne Leuk wat nieuwe aanwas hier. @TheGirlNextDoor en @Piles hopen we ook snel te mogen zien hier. En volgende maand @Debsterr ook. Persoonlijk vind ik de dreumesfase een stuk leuker dan de babyfase. Je kent je kind steeds beter en andersom ook en ze beginnen met woordjes en spelen al heel leuk. Het wordt echt een persoon.
  maandag 15 juli 2024 @ 16:37:31 #16
112156 Debsterr
Dino inventor
pi_214300131
quote:
0s.gif Op maandag 15 juli 2024 15:43 schreef alpeko het volgende:
Welkom @:Anne Leuk wat nieuwe aanwas hier. @:TheGirlNextDoor en @:Piles hopen we ook snel te mogen zien hier. En volgende maand @:Debsterr ook. Persoonlijk vind ik de dreumesfase een stuk leuker dan de babyfase. Je kent je kind steeds beter en andersom ook en ze beginnen met woordjes en spelen al heel leuk. Het wordt echt een persoon.
Hou op, ze is nog maar 10 maanden hoor }:| kleine baby! god, hoe snel vliegt die tijd...
Once in a while, I just wanna dance and feel good
pi_214300241
quote:
Welkom @:Anne Leuk wat nieuwe aanwas hier. @:TheGirlNextDoor en @:Piles hopen we ook snel te mogen zien hier. En volgende maand @:Debsterr ook. Persoonlijk vind ik de dreumesfase een stuk leuker dan de babyfase. Je kent je kind steeds beter en andersom ook en ze beginnen met woordjes en spelen al heel leuk. Het wordt echt een persoon.
Ja, ik ook, dreumesen zijn zo lollig O+ gekke loopjes, creatieve woorden, grapjes, mini-driftbuien O+
pi_214300447
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juli 2024 16:58 schreef Bami het volgende:
We hebben een consult gehad, maar veel verder dan de conclusie 'tja ze heeft gewoon geen hele hoge slaapbehoefte, speel met haar ritme zodat ze makkelijker inslaapt' zijn we niet gekomen. Hoe meer ik erover nadenk hoe ontevredener ik daarover ben dus ik ga daar nog meer even een mailtje over schrijven denk ik. Gedeeltelijk is het ook gewoon de waarheid en had ik echt niet verwacht opeens een magische oplossing voor al onze problemen te krijgen, maar het voelt toch wel net iets te kort door de bocht.

Lief dat je ernaar vraagt! O+ En fijn dat bij jullie de blessure weer bijna hersteld is!

Hier zijn schoenen trouwens nooit een probleem geweest, behalve het paar dat niet echt genoeg ruimte aan haar wreef geeft. Herkenbaar idd dat schoenen aan naar buiten gaan betekent, en aangezien buiten zijn het gewenste leven is wil ze altijd wel schoenen aan. :') O+
Kan me voorstellen dat dat niet is waar je op gehoopt had, natuurlijk is er geen magische oplossing maar je wilt toch wat concretere tips dan spelen met het ritme als je daar iemand voor betaalt. Hopelijk vinden jullie toch iets dat werkt binnenkort.

Ik vind baby/dreumes even leuk denk ik. Al heb ik nu een stuk meer tijd voor mezelf dan in de babyfase wat wel fijn is. Zo gek dat de 2 jaar alweer in zicht komt.
pi_214300851
Zet R. maar vast in de OP hoor: juli '23 :s)
Ik kan niet wachten tot de dreumes-fase, babyfase vond ik echt heel taai :@ Dus hopelijk wordt het nu wat makkelijker.
pi_214301284
quote:
1s.gif Op maandag 15 juli 2024 18:11 schreef Piles het volgende:
Zet R. maar vast in de OP hoor: juli '23 :s)
Ik mag niet meer wijzigen :(
  dinsdag 16 juli 2024 @ 06:23:02 #21
228417 TheGirlNextDoor
Of gewoon Buurmeisje.
pi_214305173
quote:
Nog twee nachtjes, ssssh
When ego leads, failure follows.
|| justdiggit.org ||
  donderdag 18 juli 2024 @ 06:13:47 #22
228417 TheGirlNextDoor
Of gewoon Buurmeisje.
pi_214324161
Ja hallo :W Ik heb weer een dreumes (die as we speak haar luier licht vol te schijten :') ) O+ Dreumessen zijn so far wel mijn favoriet denk ik, dus zin in het komende jaar *O*
|| justdiggit.org ||
pi_214324265
Welkom @TheGirlNextDoor !

Ik vind de dreumesfase tot nu toe ook echt geweldig! :D
pi_214324566
quote:
17s.gif Op donderdag 18 juli 2024 06:13 schreef TheGirlNextDoor het volgende:
Ja hallo :W Ik heb weer een dreumes (die as we speak haar luier licht vol te schijten :') ) O+ Dreumessen zijn so far wel mijn favoriet denk ik, dus zin in het komende jaar *O*
Gefeliciteerd *O* !
pi_214325359
Gisteren met mijn kabouter even bij de Vierdaagse wezen kijken op een relatief rustig plekje (lees: niet al teveel muziek)!.
Klappen, zingen, heel veel high fives en aaitjes over de bol gekregen. Alles was goed!

🧡💚

Morgenmiddag weer, maar dan ook echt de hele middag en avond.
Heb daarom op de valreep even gehoorbescherming gekocht. Die wordt vanavond bezorgd. Eens zien of ie die wil ophouden morgen.
pi_214325634
quote:
14s.gif Op donderdag 18 juli 2024 10:14 schreef Anne het volgende:
Gisteren met mijn kabouter even bij de Vierdaagse wezen kijken op een relatief rustig plekje (lees: niet al teveel muziek)!.
Leuk!
quote:
Eens zien of ie die wil ophouden morgen.
Haha, nou als het net zo gaat als met pet/hoedje/zonnebril hier, dan duurt het geen seconde :')
pi_214326110
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juli 2024 10:41 schreef Piles het volgende:

[..]
Leuk!
[..]
Haha, nou als het net zo gaat als met pet/hoedje/zonnebril hier, dan duurt het geen seconde :')
Ik ben er ook bang voor :').
pi_214341876
Gaat echt dramatisch hier afgelopen 4 wkn. De winter ging beter dan de zomer. Van verkoudheid naar waterpokken naar dubbele oorontsteking weer terug naar een nieuwe verkoudheid.

Lichtpuntje is wel dat ie het naar omstandigheden goed doet. Ondanks alle tegenslagen toch maar 2 x opgehaald van de opvang. Het houdt zich daar best goed. Thuis moppert ie meer. Al 4 wkn eindigt de dag vrijwel altijd met verhoging of zelfs koorts.

Eten blijft hier zelfs in goede tijden - al voelt dat als een jaar geleden - een uitdaging. Hij probeert niks en eet alleen wat ie al kent. Droge pasta of pasta met mijn pastasaus, nasi, pannenkoeken en friet. En brood dan. Zucht. Vlees? Nehhh. Groente? Nehh.
pi_214343000
Ook hier de waterpokken, samen met 27 graden op de slaapkamer. Arme jongen :'(
pi_214343109
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 juli 2024 19:35 schreef alpeko het volgende:
Gaat echt dramatisch hier afgelopen 4 wkn. De winter ging beter dan de zomer. Van verkoudheid naar waterpokken naar dubbele oorontsteking weer terug naar een nieuwe verkoudheid.

Lichtpuntje is wel dat ie het naar omstandigheden goed doet. Ondanks alle tegenslagen toch maar 2 x opgehaald van de opvang. Het houdt zich daar best goed. Thuis moppert ie meer. Al 4 wkn eindigt de dag vrijwel altijd met verhoging of zelfs koorts.

Eten blijft hier zelfs in goede tijden - al voelt dat als een jaar geleden - een uitdaging. Hij probeert niks en eet alleen wat ie al kent. Droge pasta of pasta met mijn pastasaus, nasi, pannenkoeken en friet. En brood dan. Zucht. Vlees? Nehhh. Groente? Nehh.
Wat een toestand met dat vele ziek zijn. Hopelijk hebben jullie het nu wel weer gehad voorlopig.

Kieskeurige eter herken ik wel. Hier nog steeds een dieet van boterhammen, bananen en glad geprakte stamppot. Blijkbaar kunnen ze erop leven. :')
pi_214343146
En gefeliciteerd voor de nieuwe eenjarigen en hun ouders!
pi_214345886
Dreumes O+ . Die van ons begint langzaam driftbuien te krijgen. Maar verder vooral veel grappen en grollen. Dansen, grapjes uithalen. En sinds kort ieder die voorbij fietst of wandelt met een vrolijke HAI! begroeten _O-
pi_214358739
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 juli 2024 21:08 schreef Lokasenna het volgende:

[..]
Wat een toestand met dat vele ziek zijn. Hopelijk hebben jullie het nu wel weer gehad voorlopig.

Ik hoop het. Verlang bijna naar winter. 39+ koorts bij 34 graden buiten gister. Arm ding. Vanmorgen ook nog stevige koorts maar wel een betere nacht en deze ochtend ook een stuk meer rek.

Geen idee wat het is dat hij opeens zoveel ziek is. Mss gewoon pech. Of zijn leeftijd. 1,5 schijnt wel vaker voor een piek te zorgen. Hij is nu eenmaal mobieler dus ook meer kans om met iets in aanraking te komen.

We zitten over 3 wkn bij de cardioloog. Kan ook nog te maken hebben met zijn hartafwijking al was er goede hoop dat hij daar overheen is gegroeid. We gaan het zien.
pi_214396564
Hallo iedereen! :)

Mij is vanochtend iets interessants opgevallen. T. is nu 15 maanden en sinds hij 8 maanden is al fanatieke overal naar aan het wijzen. Als we vragen waar papa en mama zijn, kan hij ons aanwijzen en als we voor de spiegel staan en vragen waar T. is, wijst hij zijn spiegelbeeld aan.

Maar vanochtend vroeg ik dus zonder voor te spiegel te staan ‘waar is T’? En toen wees hij naar zijn hoofdje. Toen ik dit het tweede keer vroeg, deed hij hetzelfde.

Ik weet niet waarom ik dit zo interessant vind. Online vind ik vooral literatuur over baby’s en dreumesen die zichzelf in de spiegel herkennen (zie vanaf 15 maanden), maar niets over dreumesen die zichzelf aanwijzen.

Vanaf wanneer wezen jullie dreumesen op zichzelf zonder zichzelf in de spiegel te zien?

En een andere vraag: is het herkennen van jezelf in de spiegel en het bewustzijn van jezelf in je eigen lichaam (dus zelfbewustzijn zonder spiegel) hetzelfde mentale proces?

[ Bericht 5% gewijzigd door margaretha_01 op 24-07-2024 18:40:53 ]
pi_214396636
dubbel

[ Bericht 96% gewijzigd door margaretha_01 op 24-07-2024 18:40:28 ]
pi_214403287
Poeh ik heb geen idee eigenlijk @margaretha_01. :D Ze herkent zichzelf echt al een tijd op foto's, en snapt ook al maanden het verschil tussen onze 'vul hier een lichaamsdeel in' en die van haar. Ik heb al helemaal geen idee van de mentale processen, haha.
  donderdag 25 juli 2024 @ 13:28:25 #38
12713 trui
enorm aantrekkelijk!
pi_214404301
quote:
1s.gif Op woensdag 24 juli 2024 18:15 schreef margaretha_01 het volgende:

Mij is vanochtend iets interessants opgevallen. T. is nu 15 maanden en sinds hij 8 maanden is al fanatieke overal naar aan het wijzen. Als we vragen waar papa en mama zijn, kan hij ons aanwijzen en als we voor de spiegel staan en vragen waar T. is, wijst hij zijn spiegelbeeld aan.

Maar vanochtend vroeg ik dus zonder voor te spiegel te staan ‘waar is T’? En toen wees hij naar zijn hoofdje. Toen ik dit het tweede keer vroeg, deed hij hetzelfde.

Ik weet niet waarom ik dit zo interessant vind. Online vind ik vooral literatuur over baby’s en dreumesen die zichzelf in de spiegel herkennen (zie vanaf 15 maanden), maar niets over dreumesen die zichzelf aanwijzen.

Vanaf wanneer wezen jullie dreumesen op zichzelf zonder zichzelf in de spiegel te zien?

En een andere vraag: is het herkennen van jezelf in de spiegel en het bewustzijn van jezelf in je eigen lichaam (dus zelfbewustzijn zonder spiegel) hetzelfde mentale proces?

Ik denk dat het bewust worden van een 'ik' of 'zelf' (bijv zichtbaar door snappen dat je aangesproken wordt als je naam genoemd wordt) een eerste stap is, en het besef dat je zelf ook dat kind in de spiegel bent een tweede. (Maar dit is even uit mijn blote hoofd, hoor).

Het verschil tussen de betekenis van 'ik' en 'jij' in taalgebruik (afhankelijk van wie het gebruikt) is weer iets anders. Daarom is het voor ouders vaak ook handiger om inderdaad te praten in termen van 'papa' 'mama', [naam van het kind] in plaats van 'jij' en 'ik' omdat dat zo afhangt van wie het zegt.
in de haak.
pi_214413004
Hoe was het gisteren, @Piles *O* ? Van harte gefeliciteerd met R!
pi_214413228
quote:
14s.gif Op vrijdag 26 juli 2024 09:31 schreef Anne het volgende:
Hoe was het gisteren, @:Piles *O* ? Van harte gefeliciteerd met R!
Thanks!
Officieel dreumes nu *O*

Gisteren was een beetje tegenvaller :@ Hij was totaal niet in z'n humeur (lijkt er op alsof ie 4 hoektanden in 1 keer krijgt ;( ). Maar wel leuk gevierd op opvang met trakteren en koekiemonster-muts :D
's Middags wel eerder opgehaald omdat het niet meer ging. Ik kon er prima mee leven (morgen en zondag is het pas feest hier thuis), maar vriendin had wat meer moeite met zo'n anticlimax als eerste verjaardag :@
pi_214413351
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 juli 2024 09:54 schreef Piles het volgende:

[..]
Thanks!
Officieel dreumes nu *O*

Gisteren was een beetje tegenvaller :@ Hij was totaal niet in z'n humeur (lijkt er op alsof ie 4 hoektanden in 1 keer krijgt ;( ). Maar wel leuk gevierd op opvang met trakteren en koekiemonster-muts :D
's Middags wel eerder opgehaald omdat het niet meer ging. Ik kon er prima mee leven (morgen en zondag is het pas feest hier thuis), maar vriendin had wat meer moeite met zo'n anticlimax als eerste verjaardag :@
Aww! Arme vriendin! Ik snap het wel!
Wat staat er morgen en zondag allemaal op de planning? :P

Wat gaan jullie hard met tandjes trouwens!
Hier nog steeds maar 2 tandjes onder en ik zie ook niks nieuws aankomen.
pi_214413374
quote:
1s.gif Op woensdag 24 juli 2024 18:15 schreef margaretha_01 het volgende:

Wat knap/grappig!

Ik ga het eens wat vaker vragen :D.
Hij wijst zichzelf inderdaad wel aan in de spiegel, maar als ik het hem buiten de spiegel vraag, komt ie heel prominent voor mij staan, zo van "hier ben ik", maar dat komt meestal omdat we dan net kiekeboe aan het spelen zijn. Ik zal het buiten dat spelletje om ook eens vragen.
pi_214413803
quote:
11s.gif Op vrijdag 26 juli 2024 10:07 schreef Anne het volgende:

[..]
Aww! Arme vriendin! Ik snap het wel!
Wat staat er morgen en zondag allemaal op de planning? :P
Morgen wat vrienden met kinderen (10 volwassen en 9 dreumessen/peuters, halleluja). En zondag de familie (opa's en oma's vooral). Allemaal hier thuis, kijken hoe dat gaat :')
quote:
Ja gaat echt enorm snel! Hij heeft al een tijd lang 8 tanden, en nu dus de hoektanden al. En we hebben soms een beetje het idee dat er ook al beweging in de kiezen zit...
Aan de andere kant: dan zijn we er wel snel vanaf. Hou ik me ook maar voor :P
Maar er gaat een hoop paracetamol doorheen in zo'n fase :@
pi_214413857
quote:
11s.gif Op vrijdag 26 juli 2024 10:07 schreef Anne het volgende:
Hier had ie met z'n eerste verjaardag pas 2 tandjes maar daarna gaat het snel. Nu 6 tanden. 3 onder en 3 boven en flink wat kiezen ook al. Alleen niet te tellen want hij laat dat niet toe.

Het is een late loper. Vandaag voor het eerst los gestaan. Hij klimt al wel de trap op en de woordjes gaan heel hard. Hij probeert alles na te zeggen en doet verschillende dieren na. O.a. een varken, koe en hond. Op verzoek dingen aanwijzen kan ie ook al bij heel veel woordjes.
pi_214413961
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 juli 2024 10:54 schreef Piles het volgende:

[..]
Morgen wat vrienden met kinderen (10 volwassen en 9 dreumessen/peuters, halleluja). En zondag de familie (opa's en oma's vooral). Allemaal hier thuis, kijken hoe dat gaat :')
Veel plezier, maar ook sterkte alvast :D.
quote:
Ja gaat echt enorm snel! Hij heeft al een tijd lang 8 tanden, en nu dus de hoektanden al. En we hebben soms een beetje het idee dat er ook al beweging in de kiezen zit...
Aan de andere kant: dan zijn we er wel snel vanaf. Hou ik me ook maar voor :P
Maar er gaat een hoop paracetamol doorheen in zo'n fase :@
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 juli 2024 11:03 schreef alpeko het volgende:

[..]
Hier had ie met z'n eerste verjaardag pas 2 tandjes maar daarna gaat het snel. Nu 6 tanden. 3 onder en 3 boven en flink wat kiezen ook al. Alleen niet te tellen want hij laat dat niet toe.
Oh dan! Dan zal het hier ook wel een keer komen.
Ik moet zeggen dat ik het gelukkig niet echt merk wanneer ie tandjes krijgt, dus ik voel af en toe even snel tijdens het tandenpoetsen, maar op dit moment nog geen hobbeltje of scherp puntje kunnen voelen.
  zondag 28 juli 2024 @ 15:03:05 #46
228417 TheGirlNextDoor
Of gewoon Buurmeisje.
pi_214448809
Volgens mij heeft mijn net-dreumes waterpokken. Ze had eerst hele erge luieruitslag, dat kregen we goed onder controle maar toen kwamen er ineens rode bultjes. Dacht eerst dus weer luieruitslag somehow, maar de bultjes zitten nu na twee dagen niet meer alleen bij dr billen. Ook op dr benen nu. Op dr billen zitten er inmiddels witte puntjes op. Het heerst ook op de opvang, dus het was te verwachten :')
|| justdiggit.org ||
pi_214452431
quote:
17s.gif Op zondag 28 juli 2024 15:03 schreef TheGirlNextDoor het volgende:
Volgens mij heeft mijn net-dreumes waterpokken.
Ach... Aan de andere kant, je kan het maar gehad hebben.

Hier ook rode bultjes bij de net-dreumes (tis ook altijd wat...), maar hier heerst hand voet mondziekte. Dus we vrezen dat.
Echt helemaal klaar met dat ziek zijn. Hij is afgelopen jaar nog geen 3 weken aangesloten gezond geweest :{
pi_214456732
Hier ook al twee keer hand-voet-mondziekte gehad. Op zich niet heel veel last van gehad, behalve dat vast eten drama was, maar dat snap ik wel met al die blaasjes in de mond. Dan maar wat extra flessen!

Beterschap aan jullie kabouters iig :*.

Oh.. En.. nieuwtje! Mijn kabouter durft eindelijk wat stapjes alleen en zonder hulp te zetten! Hij krijgt steeds meer zelfvertrouwen! Durft nu ook ineens op zijn loopfietsje en wiebel-lieveheersbeestje te stappen. Dat was de eerste paar dagen allemaal maar eng en huilen.
pi_214456773
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 juli 2024 10:54 schreef Piles het volgende:

[..]
Hoe ging het gisteren en vandaag?
pi_214458186
R. vindt het erg interessant hoe de lichaamsdelen heten. Ze noemt de pink nu steeds 'pikkie' :'(
pi_214459932
quote:
17s.gif Op zondag 28 juli 2024 21:51 schreef Anne het volgende:
Oh.. En.. nieuwtje! Mijn kabouter durft eindelijk wat stapjes alleen en zonder hulp te zetten! Hij krijgt steeds meer zelfvertrouwen! Durft nu ook ineens op zijn loopfietsje en wiebel-lieveheersbeestje te stappen. Dat was de eerste paar dagen allemaal maar eng en huilen.
Ah leuk! Hier nog 0 interesse voor los lopen/staan. Hij kruipt als een razend en loopt langs muren, bank en tafel. En dat vindt ie voorlopig wel prima volgens mij. En z'n loopkar, daar rent ie bijna mee _O-
quote:
14s.gif Op zondag 28 juli 2024 21:52 schreef Anne het volgende:

[..]
Hoe ging het gisteren en vandaag?
Goed! Gelukkig even 2 goede vrolijke dagen met alle visite :)
Wat kun je als ouders trots zijn als je kind z'n armen in de lucht gooit als iedereen 'Hoera!' roept O+

En vandaag wordt hele dag met speen, paracetamol en bij mama op schoot vrees ik, arme jongen.
quote:
0s.gif Op zondag 28 juli 2024 23:05 schreef Lokasenna het volgende:
R. vindt het erg interessant hoe de lichaamsdelen heten. Ze noemt de pink nu steeds 'pikkie' :'(
_O-
Wij hebben een uitsprakenboekje liggen, voor als ie begint te praten. Heel benieuwd wat daar komende jaren in komt te staan :P
pi_214477079
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 juli 2024 11:03 schreef alpeko het volgende:

[..]

Het is een late loper. Vandaag voor het eerst los gestaan. Hij klimt al wel de trap op en de woordjes gaan heel hard. Hij probeert alles na te zeggen en doet verschillende dieren na. O.a. een varken, koe en hond. Op verzoek dingen aanwijzen kan ie ook al bij heel veel woordjes.
Onze dreumes ontwikkelt zich ongeveer hetzelfde! Hij is ook een late loper.

Hij kan nu sinds 1,5 week vanuit gehurkte positie in staande positie komen, en kan dan zo een paar seconde blijven staan, balancerend alsof hij op een surfplank staat!

Met woordjes zeggen gaat het opeens razendsnel en hij kan al 12 blokjes stapelen! *trots* Hoger gaat niet als hij op zijn kont zit! :p
pi_214477326
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juli 2024 14:52 schreef margaretha_01 het volgende:

[..]
Onze dreumes ontwikkelt zich ongeveer hetzelfde! Hij is ook een late loper.

Hij kan nu sinds 1,5 week vanuit gehurkte positie in staande positie komen, en kan dan zo een paar seconde blijven staan, balancerend alsof hij op een surfplank staat!

Met woordjes zeggen gaat het opeens razendsnel en hij kan al 12 blokjes stapelen! *trots* Hoger gaat niet als hij op zijn kont zit! :p
Hier heeft hij vrijdagmorgen voor het eerst los gestaan. Tot 2x toe met de handen omhoog. Van zitten naar staan gaat prima inmiddels. Het is een klimgeit. Op onze eetstoelen, zijn Stokke, zijn stoeltje, de bank, de trap.
pi_214479407
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juli 2024 15:14 schreef alpeko het volgende:

[..]
Hier heeft hij vrijdagmorgen voor het eerst los gestaan. Tot 2x toe met de handen omhoog. Van zitten naar staan gaat prima inmiddels. Het is een klimgeit. Op onze eetstoelen, zijn Stokke, zijn stoeltje, de bank, de trap.
Ik vind dit zo’n schattige fase! Helemaal omdat ze dan ook zo trots op zichzelf kunnen zijn! (T. geeft zichzelf altijd een applausje als ie vindt dat hij iets bijzonders heeft gedaan!)
pi_214479825
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juli 2024 18:11 schreef margaretha_01 het volgende:

[..]
Ik vind dit zo’n schattige fase! Helemaal omdat ze dan ook zo trots op zichzelf kunnen zijn! (T. geeft zichzelf altijd een applausje als ie vindt dat hij iets bijzonders heeft gedaan!)
Ja hier ook. Kleine narcist :P Als ie zelf een hap met de lepel naar binnenkrijgt bijv. Sowieso leuk om enthousiast te reageren als hij iets leuks doet. Daar gaat ie helemaal in mee.
pi_214501138
Hij loopt :o *O* !
pi_214504402
Ooh, wat goed Anne! :D
pi_214517860
Ik denk dat we weer een nieuwe fase in zijn gegaan en ik vind hem lastig :').
Herkent iemand het volgende misschien?

Onze dreumes van net 1 jaar huilt echt om alles wat (in zijn oogjes) mis gaat of niet mag.
Dus hij wijst ergens naar, wij snappen het dan denk ik niet of hij wijst naar iets wat niet kan/mag. Of hij wil bijvoorbeeld per se de hele tijd aan het handje lopen en als ik dan stop, is het zittend op de grond huilen, soms zelfs slaan of met dingen gooien. Maar vooral heel hard huilen, met de handjes in de lucht wapperen en meer van dat soort 'drama'. Gisteravond was het van 18:00 tot 19:30 uur alleen maar zo.

Ik dacht dat dit bij de peuterfase hoorde :o.
pi_214517908
quote:
14s.gif Op donderdag 1 augustus 2024 06:52 schreef Anne het volgende:
Hij loopt :o *O* !
Wat goed :D *O*
quote:
3s.gif Op vrijdag 2 augustus 2024 08:36 schreef Anne het volgende:
JA! Volledig. En ik word er afgelopen dagen ook doodmoe van :@
Want ook even weinig leuke momenten nu. Ook omdat ie flink handvoetmondziekte heeft (ook sneu), maar zo is het elke week weer wat. Sinds juni is ie geen volledige week op de opvang geweest, want dan weer ziek, dan weer tandjes, dan weer ziek etc.
En als ie dan een keer niet ziek of hangerig, is ie boos/gefrustreerd om wat ie wel wil, maar niet mag of kan. Zucht.
pi_214517951
quote:
3s.gif Op vrijdag 2 augustus 2024 08:36 schreef Anne het volgende:

Onze dreumes van net 1 jaar huilt echt om alles wat (in zijn oogjes) mis gaat of niet mag.
Dus hij wijst ergens naar, wij snappen het dan denk ik niet of hij wijst naar iets wat niet kan/mag. Of hij wil bijvoorbeeld per se de hele tijd aan het handje lopen en als ik dan stop, is het zittend op de grond huilen, soms zelfs slaan of met dingen gooien. Maar vooral heel hard huilen, met de handjes in de lucht wapperen en meer van dat soort 'drama'. Gisteravond was het van 18:00 tot 19:30 uur alleen maar zo.

Ik dacht dat dit bij de peuterfase hoorde :o.
Ja heel herkenbaar. We zitten daar ook nog steeds midden in en het duurt al maanden. Ook begonnen vanaf ca 1 jaar. Soms gaat het wat beter maar vaker niet. Op de opvang gaat het goed maar thuis niet. Slaan, gooien, schoppen, niet willen eten en om alles huilen. Heel lastig. Woe dachten we hem een ijsje te geven. Dat heeft de rest van de avond zijn stempel gedrukt. Vreselijk. Hij accepteert geen enkele hulp. Dat wordt beloond met slaan of krijsen.

[ Bericht 3% gewijzigd door alpeko op 02-08-2024 09:01:02 ]
pi_214518486
Vervelend hè! Maar ik vind het wel geruststellend dat jullie dat dus ook zo ervaren :@.
Wat doen jullie verder in die situaties? Ik probeer het te negeren, hem af te leiden met wat anders, hem soms uit te laten razen, want ik kan hem gewoonweg niet altijd zijn zin geven, maar soms gaat ie echt over een grens heen en dan word ik toch wel even boos al herpak ik mezelf gelukkig redelijk snel weer in die situaties.

[ Bericht 0% gewijzigd door Anne op 02-08-2024 10:43:17 ]
pi_214518632
quote:
11s.gif Op vrijdag 2 augustus 2024 09:37 schreef Anne het volgende:
Vervelend hè! Maar ik vind het wel geruststellend dat jullie dat dus ook zo ervaren :@.
Hehe ja, dat heb ik ook vaak hoor. Gedeelde smart...

Afleiden werkt hier vaak nog wel. Soms ook z'n zin geven (hij wil soms echt heeeel graag trapklimmen).
En avondeten is soms echt drama (gooien met lepels en bakjes etc.). En dan 1 grote kliederboel. Maar hem schoonmaken is ook alsof ie vermoord wordt.
En dan met slaaptekort is het lontje soms wel wat kort. Ik sluit me er dan ook wel voor af (negeren en gewoon doorgaan), maar dat is ook voor niemand leuk.
pi_214519264
quote:
11s.gif Op vrijdag 2 augustus 2024 09:37 schreef Anne het volgende:
Wat doen jullie verder in die situaties?
Ik zou willen dat ik rustig en begripvol kon blijven. Mijn vriendin lukt dat iets beter maar die heeft het er ook heel lastig mee. Het heeft flink wat invloed op onze eigen stemming en dat is natuurlijk niet goed maar lastig om het om te draaien. Het maakt je onzeker. Al helpt het wel door te horen dat anderen hier ook mee worstelen en dat het erbij hoort.

Neem een ochtend als vandaag. Vriendin haalt nog even wat van boven en laat de deur open. De kleine ziet meteen de kans schoon om de gang op te schieten dus ik corrigeer hem met als gevolg een huilende dreumes. Voor de 10e keer in dat uurtje dat we wakker zijn. Ik geïrriteerd over die deur en vervolgens heb je daar ruzie om :')
pi_214519815
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 augustus 2024 09:47 schreef Piles het volgende:

[..]
Hehe ja, dat heb ik ook vaak hoor. Gedeelde smart...

Afleiden werkt hier vaak nog wel. Soms ook z'n zin geven (hij wil soms echt heeeel graag trapklimmen).
En avondeten is soms echt drama (gooien met lepels en bakjes etc.). En dan 1 grote kliederboel. Maar hem schoonmaken is ook alsof ie vermoord wordt.
En dan met slaaptekort is het lontje soms wel wat kort. Ik sluit me er dan ook wel voor af (negeren en gewoon doorgaan), maar dat is ook voor niemand leuk.
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 augustus 2024 10:29 schreef alpeko het volgende:

[..]
Ik zou willen dat ik rustig en begripvol kon blijven. Mijn vriendin lukt dat iets beter maar die heeft het er ook heel lastig mee. Het heeft flink wat invloed op onze eigen stemming en dat is natuurlijk niet goed maar lastig om het om te draaien. Het maakt je onzeker. Al helpt het wel door te horen dat anderen hier ook mee worstelen en dat het erbij hoort.

Neem een ochtend als vandaag. Vriendin haalt nog even wat van boven en laat de deur open. De kleine ziet meteen de kans schoon om de gang op te schieten dus ik corrigeer hem met als gevolg een huilende dreumes. Voor de 10e keer in dat uurtje dat we wakker zijn. Ik geïrriteerd over die deur en vervolgens heb je daar ruzie om :')
Heel herkenbaar dat het ook effect heeft op je eigen humeur en die van je partner.

Ik ben gisteren ook uitgevallen tegen mijn vriend die het juist even niet kan gebruiken :@. Hij kon het gehuil en geschreeuw echt niet meer hebben, gisteren was de spreekwoordelijke druppel en hij begon op een gegeven moment het bestek op de tafel te gooien bij het opdekken van de tafel. En ik bedoelde het eigenlijk wel goed, ik riep iets in de trant van "Ga asjeblieft iets doen wat je ontspant of doe je oordoppen in, of ga naar boven, maar doe in ieder geval iets", maar het kwam er alleen heel erg rot en boos uit.
pi_214520114
Oh mega herkenbaar. Wij zijn er weer redelijk uit ondertussen, maar het begon op een punt te komen dat ik niet meer naar buiten wilde gaan met haar omdat ik zo geen zin had in het drama van weer naar binnen moeten. :')
Hier leek/lijkt het te helpen als ik van tevoren kaders aan geef, en haar echt even de tijd geef voor de verandering. Dus niet 'we gaan nu' maar 'nog 2 boekjes en dan'. Haar laten kiezen hoe we naar binnen gaan (lopen/tillen), maar ook zeggen dat als zij niet kiest, ik kies. En hier werkt liedjes zingen heel goed om haar te kalmeren, dus ik zing wat af. :D
Maar ook; pick your battles. Bedenk of een grens op dat moment het je echt waard is, of dat je mee kan bewegen. Ik ben regelmatig volledig onnodig de trap op en af geweest, maar ze werd er wel blij van en het kon ook geen kwaad. In zo'n situatie als alpeko schetst zeg ik nu vaak 'oh wat gaan we doen op de gang?' en laat haar daar even haar ding doen, om haar dan weer de woonkamer in te lokken met een boekje oid. Al kan onze dreumes ondertussen gewoon bij de deurklinken dus is ze sowieso vaak te vinden op plekken waar ze eerst niet kwam hahaha.

Ohja ik probeer me ook altijd maar in te leven in haar, hoe frustrerend moet het zijn als je niet begrepen wordt en het je niet lukt om iets beter uit te leggen? "Ze doet niet moeilijk, ze heeft het moeilijk" enzo. Maar we hebben ook echt wel dagen gehad dat we maar gewoon even wat filmpjes gingen kijken omdat we het echt niet meer trokken. Want ook aan al dat begrip zit een einde als je oren pijn doen van het gegil. :+
pi_214520177
Oh en het schoonmaken is hier ook draaama vaak. Haar het zelf laten doen/proberen helpt vaak, en een liedje zingen terwijl ik het doe maakt ook een wereld van verschil. Plus ze heeft altijd zo'n schort met lange mouwen aan, zodat schoonmaken in principe alleen handen en hoofd is, waarbij handen eventueel nog onder de kraan of in een bakje met water gewassen kunnen worden.
pi_214521415
quote:
11s.gif Op vrijdag 2 augustus 2024 10:59 schreef Anne het volgende:
Ik ben gisteren ook uitgevallen tegen mijn vriend die het juist even niet kan gebruiken :@.
Onze levens lijken eng op elkaar _O-

Ik was gisteren de vriend die het ook ff niet kon hebben en ben toen boos/gefrustreerd gaan opruimen op zolder. En heb dat ook vrij hardhandig gedaan.
Toen m'n vriendin zei dat ik het ook ff moest laten, was ik weer gefrustreerd: want het moet tóch een keer.

Overigens is hier de tablet met Juf Roos volop in gebruik tijdens de moeilijke moment. Dan is ie helemaal in trance en kun je alles (met hem) doen.
Tot zover de principe van geen scherm bla bla :')
pi_214521679
:D.
We hebben wel heel veel overeenkomsten inderdaad.

Oh ja @Bami! Hier doet muziek het ook heel erg goed. Daar stopten gisteren de drift- en huilbuien inderdaad mee.
Zingen en daarna echte muziek aan zorgde voor een dansende vrolijke kabouter. Maar ook echt instant :').
Dus die ga ik vaker inzetten (en hopen dat het dan nog steeds werkt). Misschien ook iets voor jullie, @Piles? Ipv een scherm.

En ik probeerde gisteren ook de boel te sussen door te zeggen dat het voor de kabouter ook heel vervelend is als ie niet begrepen wordt. Maar daar had vriend even geen boodschap aan. En ook dat snap ik wel. Soms zit de emmer even te vol.
pi_214522172
Ja hier hebben we ook van die muziekboekjes inderdaad. Werkt heel goed. Vanochtend zat ie zelf te 'dansen' (zittend oo de grond met zn armen in de lucht) :D

Nou, dreumes is weer thuis. Niet geslapen op de opvang en algeheel ongelukkig. Gelukkig is vriendin thuis, dus geen probleem. Maar toch.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_214522834
Ahh wat balen Piles. ;( Hopelijk komt er een rustigere periode aan waarin ze weer wat tot zichzelf kan komen. :*

Ik bedacht me net nog, wat hier bijna altijd heel goed hielp en helpt met de-escaleren wanneer er eenmaal een driftbui is; woorden geven aan wat er gebeurde. "Oh ja lieverd ik snap dat je verdrietig bent, het is zo fijn buiten hè en nu moeten we naar binnen". Of als ik eigenlijk geen idee had wat er aan de hand was "Heb je het zo moeilijk meisje?". 9 van de 10 keer kwam er dan een heel sippe 'jaaaa' uit en was de grootste spanning er dan af. En dan nog een dikke knuffel natuurlijk.

@Anne Haha herkenbaar, hier was een liedje zingen een keer de instant overgang van mokkend op de stoep blijven zitten naar probleemloos mee naar huis lopen. :') O+

[ Bericht 2% gewijzigd door Bami op 02-08-2024 14:05:59 ]
pi_214526368
Bij ons helpt vooral bumba :+

Woorden nog niet helaas, ze begrijpt ons sowieso nog niet erg goed en zodra ze boos is luistert ze helemaal nergens meer naar. Dus dan maar gewoon onder de arm mee naar huis en wachten tot ze is uitgeraasd. :P
Verder word ik er zelf niet snel geïrriteerd of ongeduldig van, zes jaar met demente bejaarden werken was prima training voor het leven met een eenjarige.
pi_214534578
Ik vind dreumesen pittiger dan peuters. Ze willen vreselijk veel maar kunnen maar heel weinig, ze begrijpen je slecht en jij hen ook niet. Het zijn bommetjes energie die alle kanten op gaan zonder stuur of rem :+

Door mijn oudste ben ik inmiddels meester geworden in dingen aankondigen, afscheid nemen van leuke dingen en afleiden O+ en verdragen dat er bij tijd en wijlen gewoon gegild wordt zonder dat je weet waarom :') de jongste lijkt wat geduldiger en als hij boos wordt, duurt het meestal maar eventjes (dramatisch op de grond storten, even gillen en klaar. Dat laatste zegt hij er soms ook zelf bij; 'So. Ka!' O+ )

Ik geniet wel van die kleine prutser. Hij loopt echt soepel inmiddels, is voortdurend op avontuur. Hij begrijpt idioot veel (ik gaf hem laatst een stuk komkommer met de instructie 'breng dit maar even naar de cavia's' en ja hoor, daar ging hij). Hij praat nog niet zoveel zelf maar dat is vaak zo bij tweetalig opvoeden. Maar gisteren leerde hij dat koffie 'heiss' is en een paar uur later stond hij de deur van de droger te aaien 'heisssssss. Heissssss.' dus dat bleef blijkbaar hangen O+
pi_214686324
Wat grappig, @Clubsoda , wij hebben hier ook een dreumes die tweetalig, Duits en Nederlands, opgroeit en die sinds kort ook het woordje heiß heel goed begrijpt, uitspreekt en begeleid met fanatiek geblaas op zijn eten (ook als het al lang koud is).

Ook zit hij nu met 16 maanden volop in de nein, oftewel nee fase. Wel spannend, want voor mijn gevoel is het opvoeden nu echt, echt begonnen!

Zijn er hier nog meer dreumesen die maar al te graag nee antwoorden? :D

[ Bericht 0% gewijzigd door margaretha_01 op 11-08-2024 23:51:02 ]
pi_214688781
@margaretha_01 Zeker! Ze antwoordt regelmatig instinctief 'nee' om dat vervolgens snel naar 'ja' te veranderen wanneer ze de vraag geregistreerd heeft. :') O+
pi_214688788
Jep :Y. Hier ook eentje. Hij weet heel goed dat ie "nee" moet zeggen als ie iets niet wil.
Op zich handig bij bijvoorbeeld het eten; dan weten we dat ie vol zit (voorheen sloeg ie de lepel/vork met eten uit onze handen en zat het nog net niet op de muur, nu is het een "Naj, naj, naj").

Het praten/brabbelen komt nu ook een beetje op gang O+. Vooral de woorden met "ah"-klanken gaan hem goed af. Vandaar dat het ook geen "Nee", maar "Naj" is.

Verder hoor ik de hele dag "mah-ma".
Hij zingt ook al "ha ha ha" mee, met ik zag twee beren.
Hij aait tegenwoordig graag iedere hond die ie ziet, wijst dan ook en zegt "aj".
In de ochtend als ie nog even bij ons in bed komt en een van ons ligt er nog, zegt ie heel lief met een dikke glimlach "Haaaai".
En het woordje hebben kent ie ook, maar klinkt dan een beetje als "H-bah".
Voor de rest is het veel "da". En hij doet best vaak een binnenmonds geluid, zoiets als "KRG" en ik weet eigenlijk nog steeds niet wat het is. Volgens mij enthousiasme, maar als ie weer echt heeeel enthousiast is doet ie "Ohhhhh".
pi_214688789
quote:
0s.gif Op maandag 12 augustus 2024 09:51 schreef Bami het volgende:
@:margaretha_01 Zeker! Ze antwoordt regelmatig instinctief 'nee' om dat vervolgens snel naar 'ja' te veranderen wanneer ze de vraag geregistreerd heeft. :') O+
Haha, foutje!
pi_214688866
Ze zegt nu ook 'nee, stoppen!' als we iets doen wat ze niet wilt. _O- Hier wordt verder mega veel gekletst, gerend en geklommen en heel voorzichtig ook eindelijk iets consistenter geslapen. Oh en ze zingt nu zelf kinderliedjes, niet te doen zo schattig. O+

Vinden jullie dit ook zo'n fijne fase, die 1-2 jaar? Ik vind het (meestal :+ ) echt een feestje.
pi_214688873
@margaretha_01, trouwens! Nog even terugkomend op het naar zichzelf wijzen en bewust van zichzelf zijn.
Dat doet ie niet, maar! Hij heeft blijkbaar geleerd wat een neus is, dus bij bijvoorbeeld mama's neus, tikt ie de mijne aan.
En af en toe tikt hij bij "<naam> neus" ook zijn eigen neus aan (of hij doet niks; blijkbaar is het niet leuk genoeg).
pi_214690130
@Bami , Haha, ja bij ons hebben we ook af en toe dat hij nee zegt, maar ja bedoelt. Vooral als we vragen of hij water wil drinken. :D

Maar bij het eten is het nu wel heel praktisch dat hij zelf kan aangeven wat hij wil hebben. Hoewel hij nu ook vaak van alles een klein hapje neemt en dan vervolgens toch weer nee zegt! :p

Mijn hart breekt nu ook als hij hard schreeuwend nee huilt omdat, hij bijvoorbeeld niet in de kinderwagen wil. Toen hij alleen nog maar huilde vond ik het al zielig, maar als hij er nu ook nog nein, nein, nein bij schreeuwt, heb ik echt af en toe het gevoel dat ik iets traumatisch aan het doen ben! Haha!

Het is echt wel een heel nieuwe ervaring dat hij opeens in onze mensentaal wat terug kan zeggen!
pi_214690172
@Anne

Ja, hier gaat het met woordjes uitspreken ook ontzettend snel. We hielden eerst nog een lijstje bij met welke woordjes hij wanneer kon uitspreken, maar daar komen nu te snel nieuwe woordjes bij, dus de lijstjes zijn niet meer echt accuraat.

En het blijft interessant; dat aanwijzen van de eigen persoon! Ben echt wel benieuwd of dat als ontwikkelingsstap los staat van het zichzelf herkennen in de spiegel! :p (leuk om over te filosoferen, haha)
pi_214690176
Vind het trouwens super leuk dat het dreumestopic weer wat actiever is! :D
pi_214690199
quote:
0s.gif Op maandag 12 augustus 2024 10:01 schreef Bami het volgende:
Ze zegt nu ook 'nee, stoppen!' als we iets doen wat ze niet wilt. _O- Hier wordt verder mega veel gekletst, gerend en geklommen en heel voorzichtig ook eindelijk iets consistenter geslapen. Oh en ze zingt nu zelf kinderliedjes, niet te doen zo schattig. O+

Vinden jullie dit ook zo'n fijne fase, die 1-2 jaar? Ik vind het (meestal :+ ) echt een feestje.
Haha, dit doet R ook, die roept 'nee, klaar' als ze vindt dat het nu wel genoeg is met verschonen of in bad. :+

Leuke leeftijd, maar ik kan er nog niet met mijn hoofd bij hoe andere ouders denken, laten we er nog een nemen.
Misschien als ze naar school gaat dat ik het weer aan zou kunnen. :+
pi_214690223
quote:
0s.gif Op maandag 12 augustus 2024 10:01 schreef Bami het volgende:

Ik vind het een prachtige fase, om te zien hoe een kind zich zo ontwikkelt. Ik geniet er echt van!!
pi_214690487
quote:
0s.gif Op maandag 12 augustus 2024 12:50 schreef Lokasenna het volgende:

[..]
Haha, dit doet R ook, die roept 'nee, klaar' als ze vindt dat het nu wel genoeg is met verschonen of in bad. :+

Leuke leeftijd, maar ik kan er nog niet met mijn hoofd bij hoe andere ouders denken, laten we er nog een nemen.
Misschien als ze naar school gaat dat ik het weer aan zou kunnen. :+
Ohh daar zitten wij nu ook middenin hahaha. Ik heb altijd gezegd; voor haar tweede verjaardag sowieso niet. Die nadert nu, dus nu hebben we het er wel wat vaker over of/hoe we dat willen. De non-stop verantwoordelijkheid van het ouderschap valt man wel heel zwaar, waardoor hij soms twijfelt over überhaupt een tweede. Maar aan de andere kant hebben we er nu toch al 1, dus in hoeverre wordt dat 'erger' met nog een kindje? En als we er dan nog één willen, is het dan handig om daar binnenkort mee te starten zodat je ook sneller door de tropenjaren heen bent? Of idd wachten totdat Pukje nog wat groter is en het meer voelt alsof er ruimte voor is. Veel twijfels! Zal vast ook niet helpen dat ze nog niet doorslaapt. :+

Maar herkenbaar idd dat het verbazingwekkend voelt hoeveel van Pukje's leeftijdsgenoten grote broer/zus zijn of binnenkort worden.
pi_214735331
Ooh… T. Is lekker alleen in zijn kamertje aan het spelen, ik hoor hem brabbelen en bewegen, terwijl ik lekker mijn koffie in de woonkamer aan het drinken ben!

De perfecte zaterdag ochtend! :D
pi_214735712
Hier hadden we weer een huilsessie vannacht om 3u :O

Meneer was zn speen kwijt, en wij konden m ook niet vinden in, rond of onder zn bed :?
Toen ik m uiteindelijk op schoot had, bleek ie onderin zn slaapzak te zitten. Hoe dan _O-

En hij is net zelf via een laag krukje de vensterbank ingeklommen. Ook niet meer veilig dus :')
pi_214738213
R. hebben we vandaag om uit te proberen niet voor een dutje naar bed gebracht en het gaat eigenlijk prima. Ben benieuwd of dit het einde wordt van de middagdutjes, ik zou ze wel missen. :P
  zaterdag 17 augustus 2024 @ 21:41:45 #88
319308 Tink89
To live is to dance
pi_214740702
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 augustus 2024 16:48 schreef Lokasenna het volgende:
R. hebben we vandaag om uit te proberen niet voor een dutje naar bed gebracht en het gaat eigenlijk prima. Ben benieuwd of dit het einde wordt van de middagdutjes, ik zou ze wel missen. :P
Het kan ook best een tijdje om de dag of bijvoorbeeld alleen na een ochtend psz ofzo. Je hoeft niet van alles naar niks ;-) helpt dat?
K&W / Tink's droomhuis deel 3: Vur goan beginne! Ofzoiets....
maandag 30 september 2013 07:58 schreef Brighteyes het volgende:
En over de chocola... Tink is van een andere planeet. ;) Die heeft dat niet nodig. ;)
pi_214742262
quote:
1s.gif Op zaterdag 17 augustus 2024 10:01 schreef Piles het volgende:
Hier hadden we weer een huilsessie vannacht om 3u :O

Meneer was zn speen kwijt, en wij konden m ook niet vinden in, rond of onder zn bed :?
Toen ik m uiteindelijk op schoot had, bleek ie onderin zn slaapzak te zitten. Hoe dan _O-

En hij is net zelf via een laag krukje de vensterbank ingeklommen. Ook niet meer veilig dus :')
Dit is echt bizar! Hier namelijk ook een huilsessie (en dat is echt al even geleden), dezelfde nacht maar dan om 1 uur. Meneer lag bovenop al zijn knuffels en spenen.

En die van ons klimt sinds vrijdag op en van de bank. En gooit dan alle kussens op de grond.

Vandaag wordt er blijkbaar uitgeslapen *O*
pi_214742674
quote:
10s.gif Op zondag 18 augustus 2024 07:24 schreef Anne het volgende:

[..]
Dit is echt bizar!
Njet bizar, maar eng :D
quote:
Vandaag wordt er blijkbaar uitgeslapen *O*
Hier ook _O-
Ik schrok om 7.35u wakker :o
pi_214743123
Hou op zeg :{w .
pi_214744312
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 augustus 2024 21:41 schreef Tink89 het volgende:

[..]
Het kan ook best een tijdje om de dag of bijvoorbeeld alleen na een ochtend psz ofzo. Je hoeft niet van alles naar niks ;-) helpt dat?
Ja we kijken het gewoon per dag aan. Zeker als ze na de vakantie weer naar de opvang gaat zal ze wel weer extra moe zijn.
pi_214753526
Onze kabouter is veranderd in een kalkoen-kuiken.
Het gaat de hele dag van "Mahma" naar "Kulle-koelie-kulle" naar "Mahma" en weer naar "Kulle-koelie-kulle".
En als ik voor hem onverwachts ineens iets tegen hem zeg, krijg ik meestal eerst een "HEH?" terug.

:').

Wel echt héérlijk die nieuwe klankjes steeds.

Hij heeft overigens zijn derde tandje. Nu boven. Maar hij loopt nu de héle dag te tandenknarsen.
Mijn nekharen gaan er van overeind staan. Iemand een idee hoe ik dat een beetje tegen kan gaan? We zijn nu juist al zeker een maand de tut overdag boven aan het laten, maar ik heb de neiging om die maar weer te geven, want brrrrrr.
pi_214758980
Ja, dat brabbelen is echt te schattig! Onze kleine zegt nu ook tijdens het slapen woordjes, met name ‘auto’. :p

Tandenknarsen doet onze nog niet, tenminste ik heb nog niets gehoord.
pi_214758985
Ons highlight van gister trouwens: T. kan lopen!! :D

M’n vriend en ik zaten er net over te praten of we ermee zaten dat hij het nog niet kon, en terwijl we dat deden, begon ie spontaan 12 stappen los te lopen! (Daarvoor deed hij maar een of twee stapjes los).

Wij helemaal trots natuurlijk, we zijn echt zijn grootste cheerleaders! :D
pi_214808038
Hoe was het gisteren, Debsterr?
Nog van harte gefeliciteerd!
pi_214808040
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 augustus 2024 08:15 schreef margaretha_01 het volgende:
Ons highlight van gister trouwens: T. kan lopen!! :D

M’n vriend en ik zaten er net over te praten of we ermee zaten dat hij het nog niet kon, en terwijl we dat deden, begon ie spontaan 12 stappen los te lopen! (Daarvoor deed hij maar een of twee stapjes los).

Wij helemaal trots natuurlijk, we zijn echt zijn grootste cheerleaders! :D
Leuk *O*

En heeft hij inmiddels de smaak te pakken? :D
  maandag 26 augustus 2024 @ 09:41:06 #98
112156 Debsterr
Dino inventor
pi_214808637
Ja, hoi :D! Knorrie is geen baby meer, ze is een echte dreumes O+. Leuke verjaardag gehad, we hebben haar zelf een Wobbel cadeau gedaan en daar stond ze gister al op handjes en voetjes op te wiebelen ^O^. De taart smaakte haar ook goed, en alle aandacht vond ze ook gezellig. Cadeaus uitpakken/papier scheuren wat minder _O- dat was eng hahaha.
  maandag 26 augustus 2024 @ 09:46:41 #99
228417 TheGirlNextDoor
Of gewoon Buurmeisje.
pi_214808670
quote:
17s.gif Op maandag 26 augustus 2024 09:41 schreef Debsterr het volgende:
Ja, hoi :D! Knorrie is geen baby meer, ze is een echte dreumes O+. Leuke verjaardag gehad, we hebben haar zelf een Wobbel cadeau gedaan en daar stond ze gister al op handjes en voetjes op te wiebelen ^O^. De taart smaakte haar ook goed, en alle aandacht vond ze ook gezellig. Cadeaus uitpakken/papier scheuren wat minder _O- dat was eng hahaha.
Leuk!! Gefeliciteerd nog! *O*
|| justdiggit.org ||
pi_214808803
Gefeliciteerd @Debsterr !

Over verjaardagen gesproken, ik ben nog op zoek naar aanraders voor een verjaardagscadeau voor een bijna peuter. :P
  maandag 26 augustus 2024 @ 10:15:44 #102
319308 Tink89
To live is to dance
pi_214808813
quote:
0s.gif Op maandag 26 augustus 2024 10:11 schreef Lokasenna het volgende:
Gefeliciteerd @:Debsterr !

Over verjaardagen gesproken, ik ben nog op zoek naar aanraders voor een verjaardagscadeau voor een bijna peuter. :P
Loopfiets? Muziekinstrumenten? Samen iets leuks doen (abo op een dierenpark ofzo). Buitenspeelgoed? Iets creatiefs als een krijtbord? Een groot bed met nieuw beddengoed?
En over de chocola... Tink is van een andere planeet. ;) Die heeft dat niet nodig. ;)
pi_214808841
quote:
0s.gif Op maandag 26 augustus 2024 10:15 schreef Tink89 het volgende:

[..]
Loopfiets? Muziekinstrumenten? Samen iets leuks doen (abo op een dierenpark ofzo). Buitenspeelgoed? Iets creatiefs als een krijtbord? Een groot bed met nieuw beddengoed?
Abonnement is een leuk idee, had daar zelf nog niet aan gedacht!
  maandag 26 augustus 2024 @ 11:21:05 #104
112156 Debsterr
Dino inventor
pi_214809218
Net ingeschreven voor een "spelen met muziek" cursus O+ aangezien ze zo blij wordt van deuntjes en muziek, ben benieuwd wat ze er van gaat vinden!
  maandag 26 augustus 2024 @ 11:33:55 #105
228417 TheGirlNextDoor
Of gewoon Buurmeisje.
pi_214809289
quote:
17s.gif Op maandag 26 augustus 2024 11:21 schreef Debsterr het volgende:
Net ingeschreven voor een "spelen met muziek" cursus O+ aangezien ze zo blij wordt van deuntjes en muziek, ben benieuwd wat ze er van gaat vinden!
Oh, dat klinkt leuk! Daar kan ik voor mijn dreumes ook wel even naar kijken :D
|| justdiggit.org ||
pi_214809416
quote:
17s.gif Op maandag 26 augustus 2024 11:33 schreef TheGirlNextDoor het volgende:

[..]
Ik dacht precies hetzelfde :D
pi_214809939
quote:
17s.gif Op maandag 26 augustus 2024 11:33 schreef TheGirlNextDoor het volgende:

[..]
Ik houd me aanbevolen als je iets leuks vindt. :+ :D
pi_214809946
Welkom Debsterr!

@Lokasenna Ja wij zitten ook met die puzzel. We hebben een houten loopfiets waarvan ik verwacht dat ze er in de loop van het komende jaar wel uitgroeit, maar wil ik dan nu al een nieuwe? En welke dan? Of een step, maar ook daar; welke dan. :') Heb zelf trouwens Timio gekocht als wat groter cadau van ons, dat schijnt vanaf 2 jaar ook een hit te zijn. Maar wil nog wat voor de grootouders.
pi_214810127
Step was hier een enorme hit. Voor de eerste eentje gekocht voor zijn tweede verjaardag en Maggie kreeg m doorgeschoven toen ze net 2 was. Wij hebben eentje met lichtjes in de wielen, dat is wel fijn als je m in het donker ook gebruikt. Hier wordt hij als van en naar het kdv gebruikt, dan is licht in de winter wel fijn. Wij hebben eentje van micro. Lijkt wel onverwoestbaar.
  maandag 26 augustus 2024 @ 13:53:36 #110
228417 TheGirlNextDoor
Of gewoon Buurmeisje.
pi_214810147
Wij hebben deze step: https://www.bol.com/nl/nl(...)=CPS&utm_content=txl

Die vind ze helemaal de bom. Inderdaad gekregen voor haar tweede verjaardag :Y
|| justdiggit.org ||
pi_214810965
Ja die van micro lees ik wel meer goede verhalen over, schrok alleen een pietsje van de prijs. :D
En zag ook de scoot and ride, waarbij je kan switchen tussen step of soort van loopfietsje, dat vond ik ook wel interessant. Maar ben er dus bepaald nog niet uit. :')
pi_214811035
Ik denk niet dat mijn dochter motorisch al toe is aan een step :D
Die struikelt nog over haar eigen schaduw. Misschien als ze 3 wordt :P
We moeten nog beginnen met de loopfiets.
pi_214812783
Voordeel van een step is dat je kinderen net wat makkelijker kan duwen dan bij een loopfiets.
Wij hebben de step van puky met 2 wieltjes achter. Werkt prima maar ik heb geen ervaring met andere stepjes dus geen idee of dat de beste keuze is. Wel met de loopfietsen en daarbij ben ik zeker fan van puky. Super degelijk en daardoor ook goed 2e hands te krijgen.
pi_214813105
quote:
0s.gif Op maandag 26 augustus 2024 16:22 schreef Bami het volgende:
Ja die van micro lees ik wel meer goede verhalen over, schrok alleen een pietsje van de prijs. :D
En zag ook de scoot and ride, waarbij je kan switchen tussen step of soort van loopfietsje, dat vond ik ook wel interessant. Maar ben er dus bepaald nog niet uit. :')
Die hebben wij gegeven met de eerste verjaardag :Y.
Zag hem laatst bij een ander kindje als step; zag er ook stabiel (en leuk) uit!

https://www.bol.com/nl/nl(...)00000101981672/?s2a=

pi_214813871
Steppen ging hier sneller dan loopfietsen. Vooral het systeem van sturen waarbij ze moeten leunen ipv draaien met het stuur hadden ze verrassend snel door. Niet alleen micro heeft dat systeem. Voor ons gaf de doorslag dat je van micro alle onderdelen kan vervangen en ik was toen al zwanger van de tweede dus hij moest sowieso langer meegaan. Buiten wat krassen is er niks mis mee. En hij heeft er al heel wat kilometers opzitten.
  dinsdag 27 augustus 2024 @ 08:19:37 #116
319308 Tink89
To live is to dance
pi_214814573
quote:
1s.gif Op maandag 26 augustus 2024 23:03 schreef Bottoms_up het volgende:
Steppen ging hier sneller dan loopfietsen. Vooral het systeem van sturen waarbij ze moeten leunen ipv draaien met het stuur hadden ze verrassend snel door. Niet alleen micro heeft dat systeem. Voor ons gaf de doorslag dat je van micro alle onderdelen kan vervangen en ik was toen al zwanger van de tweede dus hij moest sowieso langer meegaan. Buiten wat krassen is er niks mis mee. En hij heeft er al heel wat kilometers opzitten.
Dat hebben wij ook bij onze step. Ik probeer te bedenken hoe het merk heet...

Edit: Gobbler geloof ik :Y

[ Bericht 7% gewijzigd door Tink89 op 27-08-2024 08:27:43 ]
pi_214820530
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 augustus 2024 08:19 schreef Tink89 het volgende:

[..]
Dat hebben wij ook bij onze step. Ik probeer te bedenken hoe het merk heet...

Edit: Gobbler geloof ik :Y
Globber?
Die lijken erg op die van micro idd.
  woensdag 28 augustus 2024 @ 07:05:33 #118
319308 Tink89
To live is to dance
pi_214822248
quote:
1s.gif Op dinsdag 27 augustus 2024 21:06 schreef Bottoms_up het volgende:

[..]
Globber?
Die lijken erg op die van micro idd.
Ja dat! _O-
pi_214827847
quote:
17s.gif Op maandag 26 augustus 2024 11:21 schreef Debsterr het volgende:
Grappig!! Zoekende naar vrijwilligerswerk, kwam ik dit dus ook tegen in ons dorp, voor 1 tot 3 jaar.

Wanneer ga je?! Laat je ons weten hoe het was? Misschien trekt me dat ook over de streep :Y.
  donderdag 29 augustus 2024 @ 08:14:15 #120
112156 Debsterr
Dino inventor
pi_214830904
quote:
14s.gif Op woensdag 28 augustus 2024 20:29 schreef Anne het volgende:

[..]
Grappig!! Zoekende naar vrijwilligerswerk, kwam ik dit dus ook tegen in ons dorp, voor 1 tot 3 jaar.

Wanneer ga je?! Laat je ons weten hoe het was? Misschien trekt me dat ook over de streep :Y.
Als het goed is start het eind september :) (voldoende inschrijvingen nodig). Zal zeker een update doen hier!
  vrijdag 30 augustus 2024 @ 17:57:51 #121
228417 TheGirlNextDoor
Of gewoon Buurmeisje.
pi_214844251
Mijn dreumes zit in zo'n leuke fase O+ Hele verhalen in brabbeltaal, veel knuffelen, streken uithalen en echt op zoek naar de grenzen en het verkennen van haar persoonlijkheid O+ Ze is ook echt altijd vrolijk O+ Nu pas valt op dat haar zus een behoorlijke dramaqueen was/is :')
|| justdiggit.org ||
pi_214879987
Trotse mama hier O+.

De heenweg (03:30 uur vertrokken afgelopen zondag) naar onze vakantiebestemming is perfect gegaan. We zijn 12 uur onderweg geweest, zijn maar drie keer gestopt voor wat eten/drinken, luiertje en wat beweging en de kabouter heeft welgeteld 1x een kwartiertje gehuild (vanwege moeheid, viel daarna in slaap).

De terugweg gaat ben ik bang wat lastiger en langer worden, omdat we pas om 07:00 uur op zijn vroegst kunnen vertrekken. Dus we pakken dan net geen paar uurtjes slaap mee. Anderzijds vond ik de heenweg ook spannend, dus tja.. We gaan het meemaken!
pi_214880000
quote:
17s.gif Op vrijdag 30 augustus 2024 17:57 schreef TheGirlNextDoor het volgende:
Mijn dreumes zit in zo'n leuke fase O+ Hele verhalen in brabbeltaal, veel knuffelen, streken uithalen en echt op zoek naar de grenzen en het verkennen van haar persoonlijkheid O+ Ze is ook echt altijd vrolijk O+ Nu pas valt op dat haar zus een behoorlijke dramaqueen was/is :')
Heerlijk O+.
Iemand hier zei ook dat de kabouters op deze leeftijd wat makkelijker te troosten zijn, en dat kan ik inmiddels alleen maar beamen.
pi_214880046
En meteen een vraag aan jullie; wanneer gingen jullie over op één slaapje overdag?

We hadden 2,5 maand net zo’n heerlijk ritme (07:00 uur wakker, 10:00 tot 12:00/13:00 uur slaapje en van 14:00/15:00 tot 15:00/16:00 uur slaapje en tussen 19:00 en 20:00 uur naar bed), maar het lijkt erop dat het eerste slaapje verschuift naar ergens tussen 11:30 en 14:00 uur en het tweede slaapje niet meer wil.
pi_214880204
Oh ik heb dat pas nog opgezocht en ergens gepost. Maar waar. :')

Heb ff snel gekeken, denk dat wij rond 1 jaar en 5 maanden de overstap wel aardig gemaakt hadden. Daarvoor een tijdje dat het per dag wisselde.
pi_214880325
Wij zijn ook overgestapt op 1 slaapje bij 1 jaar en 5 maanden. Weekje of 2 wisselde het wat. Op de opvang 1. Thuis wel 2. Maar al snel ging is met de late middagslaap alleen maar spelen en was het ook niet duidelijk voor hem.

Had wel moeite met het halen van de lunch. Dat duurde wat langer. Vroeg lunchen.
pi_214880574
quote:
3s.gif Op dinsdag 3 september 2024 13:29 schreef Anne het volgende:
En meteen een vraag aan jullie; wanneer gingen jullie over op één slaapje overdag?

We hadden 2,5 maand net zo’n heerlijk ritme (07:00 uur wakker, 10:00 tot 12:00/13:00 uur slaapje en van 14:00/15:00 tot 15:00/16:00 uur slaapje en tussen 19:00 en 20:00 uur naar bed), maar het lijkt erop dat het eerste slaapje verschuift naar ergens tussen 11:30 en 14:00 uur en het tweede slaapje niet meer wil.
Wat een hoop slaap! Als de mijne 's ochtends zo zou uitslapen en in de eerste slaap 2-3 uur zou slapen, dan zou ik ook overgaan naar 1 slaapje. Geeft ook bewegingsvrijheid overdag.

Hier was ie om half 6 wakker, om kwart over 9 alweer compleet afgedraaid en dan slaapt ie een uur, dus dat tweede slaapje is dan nog heel hard nodig.
pi_214880672
1 slaapje vanaf dat ze 1 werd ongeveer.
En nu ze bijna 2 wordt is het met het laatste slaapje ook wel ongeveer klaar, rip.
pi_214898879
Ooh, T. Gaat sinds deze week naar de opvang en tot nu toe vindt hij het wel leuk. Maar hij was er tot nu toe ook nog niet alleen. Hier wordt verwacht dat als een kind voor het eerst naar de opvang gaat, de ouder minstens een maand meekomt om het kind te laten wennen.

Dit doet mijn vriend nu. Deze eerste week gaat hij er elke dag tussen de 1 en 1,5 uur naartoe. Omdat het nu zo goed gaat willen ze volgende week proberen hoe het is als mijn vriend de ruimte verlaat en een uurtje weg gaat.

Ben benieuwd! :p

Ik merk nu trouwens wel dat we relatief weinig speelgoed hebben! T. Geniet helemaal van al het speelgoed dat ze op de opvang hebben, hoewel dat ook weer niet extreem veel is!
  donderdag 5 september 2024 @ 14:15:50 #130
319308 Tink89
To live is to dance
pi_214899235
quote:
0s.gif Op donderdag 5 september 2024 13:30 schreef margaretha_01 het volgende:
Ooh, T. Gaat sinds deze week naar de opvang en tot nu toe vindt hij het wel leuk. Maar hij was er tot nu toe ook nog niet alleen. Hier wordt verwacht dat als een kind voor het eerst naar de opvang gaat, de ouder minstens een maand meekomt om het kind te laten wennen.

Dit doet mijn vriend nu. Deze eerste week gaat hij er elke dag tussen de 1 en 1,5 uur naartoe. Omdat het nu zo goed gaat willen ze volgende week proberen hoe het is als mijn vriend de ruimte verlaat en een uurtje weg gaat.

Ben benieuwd! :p

Ik merk nu trouwens wel dat we relatief weinig speelgoed hebben! T. Geniet helemaal van al het speelgoed dat ze op de opvang hebben, hoewel dat ook weer niet extreem veel is!
Je moet een maand lang elke keer mee? Hoe regel je dat dan met werk ofzo?
pi_214899360
quote:
0s.gif Op donderdag 5 september 2024 14:15 schreef Tink89 het volgende:

[..]
Ik heb dat ook nog nooit gehoord :D
We hadden een paar wen ochtenden. Ik ben juist geneigd om te denken dat het duidelijker is al je er gewoon niet bij bent.
pi_214901313
quote:
0s.gif Op donderdag 5 september 2024 14:15 schreef Tink89 het volgende:

[..]
Ofwel je kunt nog gebruikmaken van je ouderschapsverlof of je moet er vakantie voor op nemen.

Verwacht en gezegd wordt dat je minstens een maand de tijd moet nemen voor het wennen, maar er zijn ook twee ouders in onze groep die ‘maar’ drie weken kunnen, omdat ze hun vakantiedagen gebruiken en niet meer kunnen opnemen.

De meeste ouders plannen de start van de opvang in met het ouderschapsverlof.
pi_214901368
quote:
0s.gif Op donderdag 5 september 2024 14:32 schreef alpeko het volgende:

[..]
Ik heb dat ook nog nooit gehoord :D
We hadden een paar wen ochtenden. Ik ben juist geneigd om te denken dat het duidelijker is al je er gewoon niet bij bent.
In Oostenrijk word je al boos aangekeken als je maar een jaar verlof neemt en je je kind met 1 jaar naar de opvang stuurt.

T. is met 17 maanden de jongste in zijn groep! :p

Buiten Wenen en een paar andere steden worden kinderen onder 3 jaar niet eens toegelaten op de opvang.

Heel conservatief, want er wordt nog steeds vooral van de vrouwen verwacht dat ze thuisblijven, omdat de mannen vaak beter verdienen.
pi_214901925
quote:
1s.gif Op donderdag 5 september 2024 18:31 schreef margaretha_01 het volgende:

[..]
In Oostenrijk word je al boos aangekeken als je maar een jaar verlof neemt en je je kind met 1 jaar naar de opvang stuurt.

T. is met 17 maanden de jongste in zijn groep! :p

Buiten Wenen en een paar andere steden worden kinderen onder 3 jaar niet eens toegelaten op de opvang.

Heel conservatief, want er wordt nog steeds vooral van de vrouwen verwacht dat ze thuisblijven, omdat de mannen vaak beter verdienen.
O wow. Maar dat verklaart het wel. Je zit natuurlijk niet in Nederland.

Best wel conservatief ja. Ben blij dat het hier anders is. En ook dat deze week in het nieuws was dat opvang een positief effect heeft op het kind. De onze is enig kind en zal dat ook blijven.

Hij vindt het gelukkig ook heel leuk daar. De dagen thuis is hij veel sneller verveeld. Tegen ons zet ie zich af maar daar is hij heel anders. Laatst had ie een week lang ‘ruzie’ met zijn grote vriend. Konden ze elkaar niet verduren. En dat komt dan ook vanzelf weer goed. Alleen maar goed dat ie daar mee om leert gaan. Thuis is alles natuurlijk veel voorspelbaarder.
pi_214902360
Als je in Nederland ook een jaar niet kon werken zonder ontslag te hoeven nemen had ik het zo gedaan. Vond het erg onprettig voelen om dochter als baby achter te laten om te werken. Nu ze ouder is heb ik er geen moeite meer mee.
pi_214902838
quote:
0s.gif Op donderdag 5 september 2024 19:29 schreef alpeko het volgende:

[..]
O wow. Maar dat verklaart het wel. Je zit natuurlijk niet in Nederland.

Best wel conservatief ja. Ben blij dat het hier anders is. En ook dat deze week in het nieuws was dat opvang een positief effect heeft op het kind. De onze is enig kind en zal dat ook blijven.

Hij vindt het gelukkig ook heel leuk daar. De dagen thuis is hij veel sneller verveeld. Tegen ons zet ie zich af maar daar is hij heel anders. Laatst had ie een week lang ‘ruzie’ met zijn grote vriend. Konden ze elkaar niet verduren. En dat komt dan ook vanzelf weer goed. Alleen maar goed dat ie daar mee om leert gaan. Thuis is alles natuurlijk veel voorspelbaarder.
Jaa, ik vind het ook goed dat T nu eindelijk regelmatig met leeftijdsgenoten tijd doorbrengt en dat hij wat meer sociale vaardigheden leert!

Op de eerste dag was het meteen raak: T had een speelgoedbus gevonden en vond dat die van hem was. Nadat hij de bus naast zich op de grond had gelegd, pakte een ander kind ‘m om mee te spelen. Na 10 minuten had T opeens door dat zijn bus weg was, hij zag het andere kind ermee spelen en stapte er naartoe om zijn bus terug te halen. Het andere kind hielt de bus echter stevig vast. T zette het op een huilen.

Mijn vriend en ik moesten een beetje grinniken - T had tot dan toe nog nooit wat hoeven delen… nu gaat ie het dan eindelijk moeten leren! :p
pi_214902930
quote:
0s.gif Op donderdag 5 september 2024 19:29 schreef alpeko het volgende:
De dagen thuis is hij veel sneller verveeld.
Herkenbaar ja! Dat was hier ook echt het geval :Y

Inmiddels is R. 13 maanden en ontwikkelt ie opeens vanalles in 1 week: los lopen (paar stappen), heel veel brabbelen, klappen, handjes draaien ('zo draait de molen'). Heerlijk om te zien allemaal.
En gisteren driftig (en bozig toen het te lang duurde) wijzen in zn plaatjesboek naar de boterham en de yoghurt. Meneer had honger _O-
  zaterdag 7 september 2024 @ 10:23:16 #138
112156 Debsterr
Dino inventor
pi_214914897
Wij waren een midweekje weg met vrienden, hun zoontje is 3. Knorrie was helemaal weg van hem, en hij van haar O+ zo lief. Verder lekker gezwommen en veel gespeeld, alleen jammer dat ze sinds woensdagavond flink aan het spugen was.
pi_214915558
quote:
1s.gif Op dinsdag 3 september 2024 14:29 schreef Clubsoda het volgende:

[..]
Wat een hoop slaap! Als de mijne 's ochtends zo zou uitslapen en in de eerste slaap 2-3 uur zou slapen, dan zou ik ook overgaan naar 1 slaapje. Geeft ook bewegingsvrijheid overdag.

Hier was ie om half 6 wakker, om kwart over 9 alweer compleet afgedraaid en dan slaapt ie een uur, dus dat tweede slaapje is dan nog heel hard nodig.
Veel slaap ja? Soms is het overdag 'maar' twee uur bij elkaar, maar soms idd één slaapje van drie uur en een kwartier. Moet wel zeggen dat ie alleen thuis en heeeeel soms op de opvang zoveel slaapt. Alsof ie bij moet komen van oma’s en opa.

En dit is ie pas met +-9 maanden gaan doen :'). Daarvoor was slapen veelal drama.

Hier op vakantie verschilt het toch nog per dag, dus geen vast ritme meer hier helaas. Vanochtend om 07:00 uur wakker en nu maar weer naar bed. Afhankelijk van de lengte van het slaapje gaat ie vanmiddag waarschijnlijk weer, anders red hij 19:00 uur niet.
  zaterdag 7 september 2024 @ 20:08:02 #140
319308 Tink89
To live is to dance
pi_214919498
quote:
3s.gif Op zaterdag 7 september 2024 11:42 schreef Anne het volgende:

[..]
Veel slaap ja? Soms is het overdag 'maar' twee uur bij elkaar, maar soms idd één slaapje van drie uur en een kwartier. Moet wel zeggen dat ie alleen thuis en heeeeel soms op de opvang zoveel slaapt. Alsof ie bij moet komen van oma’s en opa.

En dit is ie pas met +-9 maanden gaan doen :'). Daarvoor was slapen veelal drama.

Hier op vakantie verschilt het toch nog per dag, dus geen vast ritme meer hier helaas. Vanochtend om 07:00 uur wakker en nu maar weer naar bed. Afhankelijk van de lengte van het slaapje gaat ie vanmiddag waarschijnlijk weer, anders red hij 19:00 uur niet.
Ik vind 2 uur al ruim. Niet te veel ofzo, maar wel meer dan mijn dreumessen overdag sliepen. Meestal rond 1,5 uur, van half twaalf tot 13 uur.
pi_214931722
quote:
17s.gif Op zaterdag 7 september 2024 10:23 schreef Debsterr het volgende:
Wij waren een midweekje weg met vrienden, hun zoontje is 3. Knorrie was helemaal weg van hem, en hij van haar O+ zo lief. Verder lekker gezwommen en veel gespeeld, alleen jammer dat ze sinds woensdagavond flink aan het spugen was.
Gaat het alweer beter met haar?
Lief als ze zo met elkaar aan het spelen zijn, vind het ook altijd leuk om R met haar nicht en neef te zien.

Vraagje. R. komt regelmatig uit haar kamer in de avond en nacht. Nou zat ik te denken om de klink omhoog te zetten maar ergens vind ik het ook weer zielig dat ze dan 'opgesloten' zit. En in de ochtend is het wel handig als ze naar me toe komt. Wel of niet doen?
pi_214931830
Deurklink omhoog zou ik niet zien als opsluiten maar als veiligheid. De meeste dreumessen liggen nog in een ledikant en zitten dan eigenlijk ook opgesloten.

Nadeel van deurklink omhoog is dat het maar tijdelijk werkt. Ik had bij L een belletje aan de deurklink hangen zodat ik hoorde wanneer de deur open ging. De deur openen kon hij heel stilletjes en snachts alleen door huis struinen terwijl iedereen slaapt is nogal gevaarlijk.
pi_214931973
Bij dit exemplaar kan niks stilletjes volgens mij :')
Maar ik vind het inderdaad niet prettig dat ze ook in de badkamer enzo kan.
Als de klink omhoog maar kort werkt, misschien beter om een extra traphekje te nemen voor haar deuropening?
pi_214932268
Gaat ze ook echt rondstruinen dan?
Want Pukje komt ook wel haar kamer uit, maar dan altijd in een rechte lijn naar ons toe. :')
pi_214932583
quote:
0s.gif Op maandag 9 september 2024 10:39 schreef Bami het volgende:
Gaat ze ook echt rondstruinen dan?
Want Pukje komt ook wel haar kamer uit, maar dan altijd in een rechte lijn naar ons toe. :')
Valt wel mee, ze komt vooral om ons op te zoeken. :P
Jullie doen er niet echt iets tegen dus?
pi_214932691
quote:
0s.gif Op maandag 9 september 2024 11:19 schreef Lokasenna het volgende:

[..]
Valt wel mee, ze komt vooral om ons op te zoeken. :P
Jullie doen er niet echt iets tegen dus?
Tot nu toe niet nee, vind het juist wel chill dat ik mijn bed niet uit hoef om haar te halen. :D Maar dat is idd omdat ik weet dat ze naar ons toe komt.
pi_214933008
Ik deed er wel wat tegen omdat L snachts stiekem ging rondspoken. Als hij rechtstreeks naar ons was gekomen (Of zoals S gewoon in zijn ledikant blijft wachten tot de slaaptrainer aan gaat) dan was dat niet nodig geweest. Daar hebben we nogal wat mee te stellen gehad zegmaar :X

Mocht je haar niet in de badkamer willen hebben dan die deurklink omhoog zetten? Ik weet niet of jullie badkamer een wc heeft. Op een gegeven moment zullen ze moeten leren zelf naar de wc te gaan maar dat hoeft nog niet op dreumes leeftijd dus voor nu is dat misschien de oplossing.

[ Bericht 2% gewijzigd door Elleska op 09-09-2024 14:35:46 ]
pi_214933375
Dat is een goed idee! Daar staat eigenlijk hetenige waar ze niet bij mag, shampoo/badolie enzo. We hebben een apart toilet dus dat zal ook geen probleem zijn. Voorlopig kan ze alleen nog met hulp op het potje.
pi_214985000
Deurklink ging bij ons ook altijd omhoog omdat daar een gevaarlijke trap was richting winkel.

Maar idd voor veiligheid.
Volgens mij ben ik toch geen weerwolfje
pi_215017613
Verkeerd*
pi_215017622
*Verkeerd*
  woensdag 18 september 2024 @ 13:34:23 #152
112156 Debsterr
Dino inventor
pi_215017967
quote:
0s.gif Op maandag 9 september 2024 09:01 schreef Lokasenna het volgende:

[..]
Gaat het alweer beter met haar?
Lief als ze zo met elkaar aan het spelen zijn, vind het ook altijd leuk om R met haar nicht en neef te zien.

Vraagje. R. komt regelmatig uit haar kamer in de avond en nacht. Nou zat ik te denken om de klink omhoog te zetten maar ergens vind ik het ook weer zielig dat ze dan 'opgesloten' zit. En in de ochtend is het wel handig als ze naar me toe komt. Wel of niet doen?
Het was gelukkig met 1,5 dag weer klaar, maar man man man wat is dat toch ellendig, al die kots. Echt een hekel aan.
pi_215070318
quote:
17s.gif Op woensdag 18 september 2024 13:34 schreef Debsterr het volgende:

[..]
Het was gelukkig met 1,5 dag weer klaar, maar man man man wat is dat toch ellendig, al die kots. Echt een hekel aan.
Alles zit er ook altijd onder dan hé. Haren en alles :'(

Ik zwaai uit, R is een peuter geworden. :o
Tot snel!
pi_215071906
quote:
0s.gif Op maandag 23 september 2024 09:45 schreef Lokasenna het volgende:

[..]

Tot snel!
Tot morgen. :D Gefeliciteerd nog!
  maandag 23 september 2024 @ 13:54:44 #155
112156 Debsterr
Dino inventor
pi_215072451
quote:
0s.gif Op maandag 23 september 2024 09:45 schreef Lokasenna het volgende:

[..]

Tot snel!
Zaterdagmiddag weer. Ze hoestte te hard in haar bedje. Hoofd erdoor gerold, alles zuur.

Nog van harte O+!
pi_215072472
De voordelen van een kind met nog bijna geen haar *O* :')

Gefeliciteerd nog!
pi_215072744
quote:
1s.gif Op maandag 23 september 2024 13:56 schreef Clubsoda het volgende:
De voordelen van een kind met nog bijna geen haar *O* :')

Gefeliciteerd nog!
Lol same. Maar ook echt nog heel weinig kots gehad. 2x maar denk ik, naast het baby gespuug?
pi_215073307
Grappig hoeveel verschil daar in zit. R. kan nu een paardenstaart in. :P
Een hele tijd was het spugen als ze iets met ei had gegeten, maar daar is ze gelukkig overheen gegroeid.
  maandag 23 september 2024 @ 16:10:51 #159
112156 Debsterr
Dino inventor
pi_215073521
Knorrie heeft weinig haar maar kotst helaas wel makkelijk. Lijkt ook wagenziek te zijn, dus ondanks dat ze nog geen 15 maanden is draaien we haar toch maar voorwaarts in de auto.
pi_215074651
Hier geen last van kots gelukkig, maar mss komt het nog :X
Wel van een kind met sterke expressies. Als ie iets wil is het nu, en nu direct. En dat gaat gepaard met veel geschreeuw en af en toe gehuil. Want praten kan ie niet, en andere manier van duidelijk communiceren ook niet. Pittige nieuwe fase weer :D

Maar hij loopt als een kievit, doet dierengeluiden na en maakt veel plezier met spelen. Dus ook een hele leuke fase :Y
  dinsdag 24 september 2024 @ 10:16:47 #161
319308 Tink89
To live is to dance
pi_215078935
quote:
1s.gif Op maandag 23 september 2024 18:40 schreef Piles het volgende:
Hier geen last van kots gelukkig, maar mss komt het nog :X
Wel van een kind met sterke expressies. Als ie iets wil is het nu, en nu direct. En dat gaat gepaard met veel geschreeuw en af en toe gehuil. Want praten kan ie niet, en andere manier van duidelijk communiceren ook niet. Pittige nieuwe fase weer :D

Maar hij loopt als een kievit, doet dierengeluiden na en maakt veel plezier met spelen. Dus ook een hele leuke fase :Y
Heb je al eens naar baby-gebarentaal gekeken? Dat heeft hier enorm geholpen bij frustratie door niet kunnen praten. En dan om te beginnen drie of vier essentiële gebaren, zoals eten, meer, stop en konijn (dat is de knuffel).
pi_215079246
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 september 2024 10:16 schreef Tink89 het volgende:

[..]
Heb je al eens naar baby-gebarentaal gekeken? Dat heeft hier enorm geholpen bij frustratie door niet kunnen praten. En dan om te beginnen drie of vier essentiële gebaren, zoals eten, meer, stop en konijn (dat is de knuffel).
Jazeker! Daar zijn we volop mee bezig :Y
pi_215080186
Baby gebarentaal was hier ook top idd!

Nou, ik zwaai ook uit. Gisteravond heb ik mijn dreumes in slaap gevoed, vanochtend werd ik met een peuter aan de borst wakker. :+

Ze vond haar step machtig prachtig, de slingers bijna net zo leuk en op de opvang weigerde ze haar feesthoed te dragen maar heeft ze wel traktaties uitgedeeld. :D Tot snel in het volgende topic!
pi_215080235
Gefeliciteerd! *O*
pi_215080508
Gefeliciteerd!!! :D
  woensdag 25 september 2024 @ 09:46:40 #166
112156 Debsterr
Dino inventor
pi_215087378
Gefeliciteerd @Bami *O*
pi_215087496
Gefeliciteerd @Bami w/

We gaan volgende maand het laatste kwartaal in met een dreumes.
pi_215098488
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 september 2024 13:02 schreef Bami het volgende:
Baby gebarentaal was hier ook top idd!

Nou, ik zwaai ook uit. Gisteravond heb ik mijn dreumes in slaap gevoed, vanochtend werd ik met een peuter aan de borst wakker. :+

Ze vond haar step machtig prachtig, de slingers bijna net zo leuk en op de opvang weigerde ze haar feesthoed te dragen maar heeft ze wel traktaties uitgedeeld. :D Tot snel in het volgende topic!
Gefeliciteerd O+ !
pi_215144502
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 september 2024 20:08 schreef Tink89 het volgende:

[..]
Ik vind 2 uur al ruim. Niet te veel ofzo, maar wel meer dan mijn dreumessen overdag sliepen. Meestal rond 1,5 uur, van half twaalf tot 13 uur.
Ik begin nu ook wel een beetje te twijfelen of het wel normaal is :'). Hij doet het verder wel heel goed. Eet goed, is héél actief buiten zijn slaapjes (hij loopt inmiddels niet meer, hij rént door de kamer heen).

Maar hij slaapt tegenwoordig van 19:30 tot 07:00 uur (met als kanttekening dat ik hem wel soms 2-3x per nacht een half minuutje hoor huilen). Thuis op woensdag, zaterdag en zondag slaapt ie overdag met enig regelmaat 3 tot 4 uur (!). Op de andere dagen bij opa, oma's en opvang soms maar een half uurtje, maar ook daar wel eens 2,5 uur. Als ie op mij lijkt, ligt het gewoonweg aan het seizoen wat begonnen is of hij is op die thuis-dagen gewoon echt aan het bijkomen van de rest van de week (?).
pi_215144609
quote:
3s.gif Op dinsdag 1 oktober 2024 11:11 schreef Anne het volgende:
Thuis op woensdag, zaterdag en zondag slaapt ie overdag met enig regelmaat 3 tot 4 uur (!).
:o
Hier zitten we nog steady op 2x 1 uur op de opvang en 2x 1,5 tot 2 uur thuis :P

Maar buurmeisje van 2 hiernaast doet dat ook hoor, zo lang slapen. Die moeten ze ook vaak wakker maken.
pi_215144631
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 oktober 2024 11:20 schreef Piles het volgende:

[..]
:o
Hier zitten we nog steady op 2x 1 uur op de opvang en 2x 1,5 tot 2 uur thuis :P

Maar buurmeisje van 2 hiernaast doet dat ook hoor, zo lang slapen. Die moeten ze ook vaak wakker maken.
Owww! En eigenlijk zit R dus ook op dezelfde hoeveelheid slaap, maar dan dus in 2 etappes.
En R is wel een goede graadmeter :P gezien de vele overeenkomsten.
pi_215144751
quote:
14s.gif Op dinsdag 1 oktober 2024 11:23 schreef Anne het volgende:

[..]
Owww! En eigenlijk zit R dus ook op dezelfde hoeveelheid slaap, maar dan dus in 2 etappes.
En R is wel een goede graadmeter :P gezien de vele overeenkomsten.
Haha ja zeker :D Hier begint het rennen ook net. En loopfietsen :Y
Mogelijk gaan we binnenkort ook eens proberen met 1 slaapje overdag, als we durven.
Maar morgen eerst weer een rondje vaccinaties, en zondag iemand op bezoek gehad met waterpokken dus zien wat dat oplevert. En ondertussen komen er ook kiezen door (met daardoor waarschijnlijk iets onrustigere nachten). Dus misschien wachten we nog maar heel even :P
pi_215145127
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 oktober 2024 11:41 schreef Piles het volgende:

[..]
Haha ja zeker :D Hier begint het rennen ook net. En loopfietsen :Y
Mogelijk gaan we binnenkort ook eens proberen met 1 slaapje overdag, als we durven.
Maar morgen eerst weer een rondje vaccinaties, en zondag iemand op bezoek gehad met waterpokken dus zien wat dat oplevert. En ondertussen komen er ook kiezen door (met daardoor waarschijnlijk iets onrustigere nachten). Dus misschien wachten we nog maar heel even :P
Leuk :D Het rennen en loopfietsen tenminste!

Welke vaccinaties zijn het? Hier is de kabouter volgende week vrijdag aan de beurt voor Meningokokken en de bof, mazelen en rodehond prik. De jeugdarts gaf aan dat dit de vervelendste prik gaat zijn met de langste bijwerkingen. Dus ben benieuwd..

Mijn vriend heeft het goed bekeken, die heeft daarna meteen vriendenweekend, dus ik plan maar even helemaal niks in :D.
  dinsdag 1 oktober 2024 @ 12:29:38 #174
112156 Debsterr
Dino inventor
pi_215145318
quote:
11s.gif Op dinsdag 1 oktober 2024 12:13 schreef Anne het volgende:

[..]
Leuk :D Het rennen en loopfietsen tenminste!

Welke vaccinaties zijn het? Hier is de kabouter volgende week vrijdag aan de beurt voor Meningokokken en de bof, mazelen en rodehond prik. De jeugdarts gaf aan dat dit de vervelendste prik gaat zijn met de langste bijwerkingen. Dus ben benieuwd..

Mijn vriend heeft het goed bekeken, die heeft daarna meteen vriendenweekend, dus ik plan maar even helemaal niks in :D.
Is dat de 14 maanden prik? Die bijwerkingen komen meestal namelijk passen na 2 weken geloof ik :P.
  dinsdag 1 oktober 2024 @ 12:30:48 #175
112156 Debsterr
Dino inventor
pi_215145330
Pfff, wat slapen jullie dreumessen veel! Hier mag het ochtenddutje niet langer dan 1,5 uur, want dan slaapt ze 's middags niet meer. Nu al 3x gemerkt dat langer dan die 1,5 uur echt drama geeft, dus we kappen voortaan maar af daarna.
pi_215145467
quote:
3s.gif Op dinsdag 1 oktober 2024 11:11 schreef Anne het volgende:

[..]
Ik begin nu ook wel een beetje te twijfelen of het wel normaal is :'). Hij doet het verder wel heel goed. Eet goed, is héél actief buiten zijn slaapjes (hij loopt inmiddels niet meer, hij rént door de kamer heen).

Maar hij slaapt tegenwoordig van 19:30 tot 07:00 uur (met als kanttekening dat ik hem wel soms 2-3x per nacht een half minuutje hoor huilen). Thuis op woensdag, zaterdag en zondag slaapt ie overdag met enig regelmaat 3 tot 4 uur (!). Op de andere dagen bij opa, oma's en opvang soms maar een half uurtje, maar ook daar wel eens 2,5 uur. Als ie op mij lijkt, ligt het gewoonweg aan het seizoen wat begonnen is of hij is op die thuis-dagen gewoon echt aan het bijkomen van de rest van de week (?).
Ik heb ook mensen in mijn moedersportclubje met kinderen die in de ochtend 3 uur slapen en in de middag nog een keer :o

Wij zijn nu echt over op 1 slaapje en die duurt een uur, met geluk 2. Gisteren sliep hij op de opvang 35 minuten :')
pi_215145650
quote:
17s.gif Op dinsdag 1 oktober 2024 12:29 schreef Debsterr het volgende:

[..]
Is dat de 14 maanden prik? Die bijwerkingen komen meestal namelijk passen na 2 weken geloof ik :P.
Dat schijnt ja :Y Hier ook BMR idd.
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 oktober 2024 12:40 schreef Clubsoda het volgende:
Gisteren sliep hij op de opvang 35 minuten :')
Die hebben wij ook nog vaak genoeg ja :P Maar gelukkig doet ie het dan ook prima tot 's avonds, dus ach.

Per 1 september zijn we gewisseld van opvang, echt zo blij mee! Er wordt nu volop geknutseld, kreeg net weer een foto van R. in z'n verfschort met een oranje kwast+papier (en een oranje mond uiteraard :') ) O+
pi_215145783
quote:
17s.gif Op dinsdag 1 oktober 2024 12:29 schreef Debsterr het volgende:

[..]
Oh echt :o ? Dan heb ik het verkeerd opgevat, maar goed om te weten!
  dinsdag 1 oktober 2024 @ 13:11:12 #179
112156 Debsterr
Dino inventor
pi_215145796
quote:
3s.gif Op dinsdag 1 oktober 2024 13:09 schreef Anne het volgende:

[..]
Oh echt :o ? Dan heb ik het verkeerd opgevat, maar goed om te weten!
Zijn tevens de pittigste bijwerkingen inderdaad, dus dat is niets gelogen, maar duurt dus schijnbaar even voor ze erop reageren.
pi_215145972
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 oktober 2024 12:40 schreef Clubsoda het volgende:

[..]
Ik heb ook mensen in mijn moedersportclubje met kinderen die in de ochtend 3 uur slapen en in de middag nog een keer :o

Wij zijn nu echt over op 1 slaapje en die duurt een uur, met geluk 2. Gisteren sliep hij op de opvang 35 minuten :')
6 uur overdag :o En slapen die kindjes in de nacht dan ook nog zo'n 11-12 uur?
Whehe. Die 35 minuten-slaapjes zitten er af en toe ook tussen, wel meestal bij opa en oma's :').
  zaterdag 5 oktober 2024 @ 10:48:19 #181
112156 Debsterr
Dino inventor
pi_215182973
Tippie: de teddystof kinderstoeltjes bij Leen Bakker zijn in de aanbieding en als je aanmeld voor de nieuwsbrief krijg je nog 10% extra korting :). Voor 25 euro een leuk kinderfauteuil!
pi_215198978
Volgende week za wordt hij 21 maanden. Eureka, hij loopt! _O_ Hij was vanaf do avond logeren bij mijn zus. We hebben het dus op afstand meegekregen :'( Toevallig vertelde de buurvrouw dat één van haar kinderen ook besloot met lopen toen ze elders was.

We kregen vorige week foto's via de opvang app binnen waarbij hij al aan de hand van 2 meisjes op de opvang aan het lopen was. Zo schattig. Die kleine frummels hielpen hem met leren lopen. Vandaag zei de juf daar over toen ze zag dat hij kon lopen: o, dan zijn ze hun levende pop kwijt :D

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

[ Bericht 18% gewijzigd door alpeko op 07-10-2024 09:28:01 ]
pi_215200247
Haha, wat schattig zo die armpjes en handjes vooruit!
  maandag 7 oktober 2024 @ 13:54:44 #184
112156 Debsterr
Dino inventor
pi_215201438
Wat een scheetje zo @alpeko O+
pi_215202223
Super lief!!
pi_215202616
Haha prachtig ja! :D

Hier hebben we sinds zaterdag een abonnement op Burgers Zoo *O*
Hij vond het volgens mij ook wel leuk :P Al was het vooral moeilijk om 'm uit de waterspeeltuin te houden :')
pi_215207775
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2024 15:58 schreef Piles het volgende:
Haha prachtig ja! :D

Hier hebben we sinds zaterdag een abonnement op Burgers Zoo *O*
Hij vond het volgens mij ook wel leuk :P Al was het vooral moeilijk om 'm uit de waterspeeltuin te houden :')
Dat is die nieuwe speeltuin toch? ^O^.
Hoe gingen/gaan de vaccinaties trouwens?
pi_215211284
quote:
14s.gif Op dinsdag 8 oktober 2024 06:40 schreef Anne het volgende:

[..]
Dat is die nieuwe speeltuin toch? ^O^.
Ik weet niet of ie nieuw is, maar het heet de Speelbeek (tussen olifanten en Bush) :P
De andere speeltuinen zijn we voorbij gerend voor ie het kon zien :D
quote:
Hoe gingen/gaan de vaccinaties trouwens?
Ja prima, tot nu toe weinig last. Het prikken zelf is nooit fijn, maar ook weer zo over gelukkig.
We wachten in spanning of de bijwerken na 1-2 weken gaan komen... En of de waterpokken nog komen.
Inmiddels komen/zijn er ook weer een paar kiezen door, dus dat kan er ook wel weer bij.

Maar gelukkig is ie tegenwoordig altijd vrolijk en (te) ondernemend. Té ondernemend? Ja, blauwe plekken en bloedlippen aan de orde van dag :')
En driftig :X Man man man, wat kan dat kind boos zijn als ie z'n zin niet (direct) krijgt _O-

Hoe gaat het bij jullie?

[ Bericht 1% gewijzigd door Piles op 08-10-2024 17:39:39 ]
pi_215218507
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 oktober 2024 16:09 schreef Piles het volgende:

[..]
Ik weet niet of ie nieuw is, maar het heet de Speelbeek (tussen olifanten en Bush) :P
De andere speeltuinen zijn we voorbij gerend voor ie het kon zien :D
[..]
Ja prima, tot nu toe weinig last. Het prikken zelf is nooit fijn, maar ook weer zo over gelukkig.
We wachten in spanning of de bijwerken na 1-2 weken gaan komen... En of de waterpokken nog komen.
Inmiddels komen/zijn er ook weer een paar kiezen door, dus dat kan er ook wel weer bij.

Maar gelukkig is ie tegenwoordig altijd vrolijk en (te) ondernemend. Té ondernemend? Ja, blauwe plekken en bloedlippen aan de orde van dag :')
En driftig :X Man man man, wat kan dat kind boos zijn als ie z'n zin niet (direct) krijgt _O-

Hoe gaat het bij jullie?
Ah ja, die is relatief nieuw! Maart dit jaar geopend. Wat leuk dat ie dat zo leuk vind! Richt ie zich ook al wat op de beestjes of is dat nog allemaal wat te ver weg voor hem om echt interessant te vinden?
En fijn dat het tot nu toe (klopt af) meevalt met de vaccinatie! ^O^. Hopelijk fietst ie er zo doorheen zonder al teveel gedoe!

En ja, herkenbaar uiteraard weer :D. Hier ook al met enig regelmaat bloed uit zijn mond of lippen.
De tandjes blijven ook maar komen (gelukkig, gelukkig, gelukkig geen last van verder, klopt af!).

Verder gaat het hier eigenlijk wel goed! Hij is zot op zwemmen, dieren, grapjes maken, zijn loopfietsje, ETEN (met hoofdletters ja), verstoppertje spelen, opdrachtjes krijgen (tafel dekken en afruimen enzo).

Oh en wat heeeeeel fijn is; hij ruimt zelf zijn speelgoed op, vlak voordat hij naar bed wil.
Het ligt aan het einde van de dag ook echt overal (soms ook nog in kasten of lades verstopt en volgens mij stopt ie soms per ongeluk ook wat in de prullenbak, want we zijn wat dingetjes al voor een wat langere tijd kwijt).

En nu ik deze laatste zin typ, wordt ie wakker. 3 uur geslapen *O* !
  woensdag 9 oktober 2024 @ 14:40:01 #190
112156 Debsterr
Dino inventor
pi_215218599
Driftig, ja, dat is ook wel een woord wat de laatste tijd goed bij Knorrie past _O-. En dan ook zoooooo dramatisch kunnen huilen he.
pi_215223453
En stampvoeten :').
pi_215224500
quote:
10s.gif Op donderdag 10 oktober 2024 06:49 schreef Anne het volgende:
En stampvoeten :').
Ik ben Pukje aan het leren om te stampvoeten als ze boos is, ipv mij slaan. :+
pi_215242729
Waterpokken in the house, zoals verwacht. T moet een keer, maar toch sneu ;(
  dinsdag 15 oktober 2024 @ 15:29:03 #195
112156 Debsterr
Dino inventor
pi_215272262
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 oktober 2024 07:44 schreef Piles het volgende:
Waterpokken in the house, zoals verwacht. T moet een keer, maar toch sneu ;(
Beterschap!

Ohhh, onze dame schurkt echt zo tegen lopen aan... aan de handjes stapt ze mee, soms 1 hand los zelfs, af en toe los staan. Maar bijvoorbeeld overlopen van man naar mij of andersom, dan gaat ze gewoon zitten _O-.
pi_215273467
quote:
Pot verwijt de ketel, hij maakt zelf hysterische tv voor volwassenen :P
Ik vind cocomelon best leuk eigenlijk.
pi_215335401
Ahja, dat video‘tje heb ik afgelopen week ook gezien, heb nog overwogen om het hier ook te posten, maar het uiteindelijk toch niet gedaan. Het onderwerp beeldschermtijd is hier (op dit forum) ook wel een paar keer voorbijgekomen.

Wij zelf hebben er actief voor gekozen om ons kind zo min mogelijk aan beeldschermen bloot te stellen.

We laten hem alleen de Teletubbies kijken tijdens het nagelknippen en we bellen familieleden ook af en toe met video.

We hebben ook geen televisie in huis. Wel een beamer en een Netflixabonnement. Het is dus niet zo dat we zelf ook niets kijken, maar denk wel een stuk minder dan als we wel een televisie hadden gehad.

Ben wel benieuwd hoe de andere ouders hier in dit topic omgaan met beeldschermtijd.

[ Bericht 3% gewijzigd door margaretha_01 op 21-10-2024 21:05:37 ]
pi_215335626
Hier ook nog een algemene update; met T. gaat het hartstikke goed. Ik verbaas me bijna dagelijks hoe snel hij zich ontwikkelt.

Wat spraak betreft, is het nu best interessant. Toen hij net woordjes leerde zeggen, sprak hij die woorden veel duidelijker uit. Toen kwam er opeens een ‘terugval’ waarbij hij woordjes die hij daarvoor goed uitsprak, opeens onduidelijker ging uitspreken. We dachten dat het er misschien aan lag dat hij voor het eerst naar de opvang ging. Maar toen opeens ging het razendsnel met het leren van nieuwe woordjes en met praten in het algemeen. De woordjes zijn nog altijd een stuk onduidelijker uitgesproken dan helemaal aan het begin, maar er komen telkens in korte tijd een heleboel nieuwe woordjes bij. Hij heeft ook al een paar twee woord zinnetjes en drie woord zinnetjes geproduceerd.

Zijn Duitse woordenschat groeit een stuk sneller, maar elke keer als ik vraag om datzelfde woord in het Nederlands uit te spreken, ben ik verbaasd hoe goed zijn uitspraak in het Nederlands is.

Qua fijne motoriek beleeft hij nu ook veel plezier aan puzzels van 2 stukjes en aan het bouwen met zijn duplo blokjes! :D

Hoe gaat het met jullie dreumesen?

[ Bericht 0% gewijzigd door margaretha_01 op 22-10-2024 07:23:20 ]
pi_215359602
quote:
1s.gif Op maandag 21 oktober 2024 21:16 schreef margaretha_01 het volgende:
Hoe gaat het met jullie dreumesen?
Ik merk dat ik hier vooral kom om te klagen :@ Het is afgelopen tijd ook vooral heel zwaar geweest. Maar nu hij kan lopen lijkt hij beter in balans te zijn en kan hij juist ook weer genieten van zitten. Hij heeft gister 2 uur aan tafel gezet. Knutselen, kleuren, stempelen, stickers plakken. Dat is ongekende luxe. Voor ons maar ook voor hem.

Hij loopt meteen al heel goed voor iemand die pas 3 weken loopt. Eerste week nog wel wat houterig en angst om te vallen. Nu gaat hij voor de lol voorover naar de grond. Qua spraak gaat het hier ook snel. Heel veel woorden. Hij is nu 21 maanden. En ook kleuren. Ook grappige woorden. Glijbaan is iets van 'pappijn'. Huilen is huihe.

Sinds ie doorheeft dat zijn handen tijdens het lopen overal kunnen zijn loopt ie - net als ik vaak - met de handen op de rug. Kleine aap is het.

SPOILER
pi_215386777
Haha prachtig loopje @alpeko :D
En lekker dat ie zich zo kan vermaken.

En in het kader van klagen: #@&*-klok :(
pi_215386798
Super goed alpeko!! En wat leuk (en hilarisch) van de woordjes :D O+.

quote:
1s.gif Op zondag 27 oktober 2024 06:02 schreef Piles het volgende:
Haha prachtig loopje @:alpeko :D
En lekker dat ie zich zo kan vermaken.

En in het kader van klagen: #@&*-klok :(
:X.

Wij zijn zelf klaarwakker en de kabouter slaapt nog. Uitslapen :') :'). Wie doet dat.
  dinsdag 29 oktober 2024 @ 14:16:31 #202
112156 Debsterr
Dino inventor
pi_215410206
Beeldschermtijd normaal gesproken zo min mogelijk en vooral einde dag als we zelf ook geradbraakt zijn. Dan kijkt ze 2 of 3 Bumba filmpjes en is het daarna ook weer klaar. Maar afgelopen week heeft ze veeeeel TV gekeken - ze was doodziek en wilde dus alleen maar hangen, huilen, liggen en mopperen ;(. Gelukkig nu weer opgeknapt en ook meteen weer aan het ontwikkelen. Ze wil zelf haar yoghurt op de lepel scheppen en in haar mond stoppen tijdens ontbijt, ze staat ineens zonder pardon stabiel los en is weer heel vrolijk O+.
  dinsdag 29 oktober 2024 @ 14:16:52 #203
112156 Debsterr
Dino inventor
pi_215410209
quote:
1s.gif Op zondag 27 oktober 2024 06:19 schreef Anne het volgende:
Super goed alpeko!! En wat leuk (en hilarisch) van de woordjes :D O+.
[..]
:X.

Wij zijn zelf klaarwakker en de kabouter slaapt nog. Uitslapen :') :'). Wie doet dat.
Das toch sund :D!
pi_215410314
Hier zijn we net van de waterpokken af, komen er 2 kiezen door. Dus weer krijssessies in de avond :{ En 's ochtends vroeg wakker, ook door de klok. En wellicht slaapregressie of begin van overgang naar 1 slaapje. Dus het is weer feest #klaagmodus

En meneer wil alleen maar bananen eten, en wordt heeeeel boos als ie die niet krijgt 8)7
Altijd gek geweest op yoghurt, nu vliegt dat meteen door de kamer als ie dat als toetje krijgt. Maar 3 bananen op een dag is ook wat veel :')
  dinsdag 29 oktober 2024 @ 14:31:16 #205
112156 Debsterr
Dino inventor
pi_215410338
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 oktober 2024 14:28 schreef Piles het volgende:
Hier zijn we net van de waterpokken af, komen er 2 kiezen door. Dus weer krijssessies in de avond :{ En 's ochtends vroeg wakker, ook door de klok. En wellicht slaapregressie of begin van overgang naar 1 slaapje. Dus het is weer feest #klaagmodus

En meneer wil alleen maar bananen eten, en wordt heeeeel boos als ie die niet krijgt 8)7
Altijd gek geweest op yoghurt, nu vliegt dat meteen door de kamer als ie dat als toetje krijgt. Maar 3 bananen op een dag is ook wat veel :')
Ugh kiezen. Die leken hier ook onderdeel van het ziek zijn. Wat een rotdingen zijn dat zeg!

Haha ohhhh die boze buien he. Zo uitgesproken zo klein als ze zijn!
pi_215426396
quote:
17s.gif Op dinsdag 29 oktober 2024 14:16 schreef Debsterr het volgende:

[..]
Das toch sund :D!
Ja, ik vind de dagen ook wel echt lang met een kindje :D In positieve zin!
pi_215426408
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 oktober 2024 14:28 schreef Piles het volgende:
En meneer wil alleen maar bananen eten, en wordt heeeeel boos als ie die niet krijgt
Altijd gek geweest op yoghurt, nu vliegt dat meteen door de kamer als ie dat als toetje krijgt. Maar 3 bananen op een dag is ook wat veel
Is een fase :') :D.

Oh en @alpeko, ik kom hier ook meestal om te klagen.
Niks mis mee. Juist fijn dat je hier even de dingen van je af kan schrijven toch! We weten allemaal wel dat er echt wel veel meer leuke momenten dan slechte momenten zijn, ook al gaat het hier vaak over de wat mindere momenten.
pi_215426456
Zijn jullie ook al met Sinterklaas bezig?

Ik ben onze kabouter alvast he-le-maal gek aan het maken :D.
Voorleesboekje over de Sint voor het slapen gaan, een echte mijter (wil ie uiteraard niet op), handpoppen in de vorm van Sinterklaas, Piet en het Paard (die laatste is favoriet), een stickerboek, een persoonlijk pepernotenzakje, samen liedjes zingen (wat zijn die veranderd trouwens!), enzovoorts.
  donderdag 31 oktober 2024 @ 18:04:30 #209
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_215430028
:D Nou heb ik geen dreumes meer maar ik begin er geen dag eerder mee dan nodig. Wat grappig dat je er al zin in hebt!
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
pi_215431636
quote:
0s.gif Op donderdag 31 oktober 2024 18:04 schreef Lemijn het volgende:
:D Nou heb ik geen dreumes meer maar ik begin er geen dag eerder mee dan nodig. Wat grappig dat je er al zin in hebt!
Same, hahaha.
pi_215443656
Hier wordt Sinterklaas niet zo groot gevierd als in Nederland en we gaan er zelf ook niets mee doen dit jaar. Heb wel al zin in de kerstmarkten die binnenkort weer overal open gaan. In Wenen staat ook de grote kerstboom voor het gemeentehuis al; super vroeg! :D

T. heeft vanavond trouwens drie keer Ich (isch) haben gezegd toen hij tijdens het eten iets op tafel aanwees.

Het leek ons eigenlijk een beetje vroeg dat hij al ‘ik’ in plaats van zijn naam gebruikt, en ‘Isch’ is nog niet duidelijk Ich, maar hij heeft het drie keer op dezelfde manier in verschillende contexten gezegd. Eens kijken of hij het nog eens zegt morgen.
pi_215447574
quote:
10s.gif Op donderdag 31 oktober 2024 10:32 schreef Anne het volgende:
Zijn jullie ook al met Sinterklaas bezig?
Nee, echt 0,0 :D

Dit jaar snapt ie er toch nog niks van, dus volgend jaar doen we mee. Misschien dat ik nog even bij de lokale intocht ga kijken als het zo uitkomt, maar dat is meer om iets te doen te hebben.

Hier begint het gebrabbel nu echt op woordjes te lijken O+
Hij zegt ons ook heel veel na, in klanken. Zo schattig.
Sommige klanken/woorden snappen we inmiddels wel een beetje (buiten, banaan), maar meestal is het nog schreeuwen en wijzen. Is ook duidelijk :+ En zo niet, dan harder schreeuwen.
pi_215456805
quote:
0s.gif Op donderdag 31 oktober 2024 18:04 schreef Lemijn het volgende:
Heeeel eerlijk vond ik het ook niet nodig, maar de familie wilde het vorig jaar al, dus vooruit, dan dit jaar.

En dan ga ik los 8-).
Ik heb nu zelfs een bezoekje van de lokale Sint gewonnen :') :D.
pi_215456832
Wat leuk dat ze bij jullie al wat meer met woordjes bezig zijn O+ !

Hier blijft het nog steeds alleen maar bij de woordjes aan, uit, ja, neenee, die, hebbuh, anja (geeeeen idee wat ie bedoelt), mama, dada (papa), oma en dat was het denk ik wel zo'n beetje.

Hij heeft verder wel een woordenschat in zijn hoofd, want hij snapt veel en wijst de dingen die ik benoem ook aan.
pi_215460140
De sinterklaas cadeautjes zijn hier al binnen. Gaan naar het werk van mijn vriendin en verder bij de familie die het vieren.
pi_215521189
Ooh, ik was gister helemaal trots, omdat de leidster van de opvang zei dat T. zo goed en veel spreekt/nazegt.

Het lijkt er op dat elke keer als T. door een groeifase wat spraak betreft gaat, hij telkens eerst een terugval heeft en dan juist onduidelijker gaat praten. En dan vervolgens komt er opeens een waterval aan nieuw geleerde dingen.

In mijn vorige post zei ik al dat hij opeens met ik (ich) begon te praten in plaats van in de 3e persoon over zichzelf. Verder gebruikt hij nu ook mein en heel soms dein (mijn/jouw).

Ook gebruikt hij het werkwoord ‘is’ heel vaak. En sinds gister gebruikt hij het voltooid deelwoord gegangen (gegaan), zo zei hij bijvoorbeeld ‘Lampe is kaputt gegangen’. Uiteraard doet hij dit van het nazeggen, en niet omdat hij de grammaticale constructie doorheeft, maar ik vind het toch magisch!

Het gaat op dit moment echter zo snel met zijn Duits, dat ik het moeilijk vind om zijn Nederlands op peil te houden!

[ Bericht 0% gewijzigd door margaretha_01 op 08-11-2024 16:27:51 ]
pi_215532383
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2024 09:21 schreef alpeko het volgende:
Volgende week za wordt hij 21 maanden. Eureka, hij loopt! _O_ Hij was vanaf do avond logeren bij mijn zus. We hebben het dus op afstand meegekregen :'( Toevallig vertelde de buurvrouw dat één van haar kinderen ook besloot met lopen toen ze elders was.

We kregen vorige week foto's via de opvang app binnen waarbij hij al aan de hand van 2 meisjes op de opvang aan het lopen was. Zo schattig. Die kleine frummels hielpen hem met leren lopen. Vandaag zei de juf daar over toen ze zag dat hij kon lopen: o, dan zijn ze hun levende pop kwijt :D

SPOILER
Bizar, ineens zo makkelijk, zo’n eind! :D
Bestuur tegen de muur. Met de groeten van Ron Vlaar :W
pi_215532486
quote:
1s.gif Op maandag 21 oktober 2024 20:58 schreef margaretha_01 het volgende:
Ahja, dat video‘tje heb ik afgelopen week ook gezien, heb nog overwogen om het hier ook te posten, maar het uiteindelijk toch niet gedaan. Het onderwerp beeldschermtijd is hier (op dit forum) ook wel een paar keer voorbijgekomen.

Wij zelf hebben er actief voor gekozen om ons kind zo min mogelijk aan beeldschermen bloot te stellen.

We laten hem alleen de Teletubbies kijken tijdens het nagelknippen en we bellen familieleden ook af en toe met video.

We hebben ook geen televisie in huis. Wel een beamer en een Netflixabonnement. Het is dus niet zo dat we zelf ook niets kijken, maar denk wel een stuk minder dan als we wel een televisie hadden gehad.

Ben wel benieuwd hoe de andere ouders hier in dit topic omgaan met beeldschermtijd.
Zo min mogelijk ook.

Incidenteel dit is wel goed:

Bestuur tegen de muur. Met de groeten van Ron Vlaar :W
pi_215584149
Zo, T. is geloof ik terecht gekomen in de 18 maanden slaapregressie. Hij is nu 19 maanden en eigenlijk dachten we dat we die regressie al achter de rug hadden; met 17 maanden sliep hij ook al een poosje moeilijk.

Vannacht werd hij dus hysterisch huilend wakker en liet hij zich een uur lang op geen enkele manier troosten of kalmeren.

En dan lees je dat ze misschien last kunnen hebben van nachtmerries of dat verlatingsangst nu zijn hoogtepunt kan bereiken. En dat ie daarom huilend wakker wordt, dat begrijp ik. Maar dat hij zich een uur lang niet laat troosten en kalmeren, dat begrijp ik dan weer niet.

Ben benieuwd of jullie dit ook kennen/achter rug hebben.
pi_215584612
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 november 2024 07:45 schreef margaretha_01 het volgende:
Ben benieuwd of jullie dit ook kennen/achter rug hebben.
Zeker herkenbaar, maar niet met 18 maanden (R. is 15 maanden en heeft z'n periodes (gehad)) :P
Terugkerend ding bij ons, dat ie een fase heeft dat ie ontroostbaar is midden in de nacht. En alleen maar uit z'n kamer wil naar onze (verlichte) kamer. En zelfs dat helpt soms niet.
Muziekje aan werkt soms wel, maar zitten wel wat wanhopige momenten tussen ja.
Soms lees je nightterrors (en dus vooral niet wakker maken), maar als dat het niet is, is het heel sneu om 'm te laten krijsen. Dus we halen 'm toch altijd uit bed dan...
pi_215585304
De keren/periodes dat onze dreumes zich niet liet troosten ‘s nachts bleek ze later een oorontsteking te hebben. Merkten we verder helemaal niets van behalve dus ontroostbaar, hysterisch, gillend, boos/verdrietig zijn ‘s nachts.
  zaterdag 16 november 2024 @ 06:40:13 #222
319308 Tink89
To live is to dance
pi_215595681
Als ze echt ontroostbaar zijn en niet lijken te reageren, zijn nachtangsten ook nog een optie. En anders oortjes, kiezen of andere ongemakken...
pi_215608139
De afgelopen twee nachten was weer alles normaal en heeft T. eigenlijk goed geslapen! Misschien was/is het toch niet een slaapregressie en had hij die toch met 17 maanden al.

Hij heeft er de afgelopen weken wel een aantal nieuwe tanden/kiezen bij gekregen. Wellicht dat hij daar toch die ene nacht extreem veel last van heeft gehad. Geen idee!
pi_215608153
Zou goed kunnen hoor, tanden en kiezen :Y
Is hier (achteraf) ook altijd feest.

R. krijgt nu zn laatste kiezen, 3 tegelijk :X Daarna is het gelukkig ff klaar, tot er nog 4 komen. Maar dat is als het goed is pas over een jaar ofzo.
pi_215640165
We zijn bij een nieuw ‘hoogtepunt’ beland! We kunnen T. echt boekjes voorlezen en hij luistert en kijkt aandachtig mee!

Het boek Nijntjes Voorleesfeest kunnen we nu in een keer van begin tot eind voorlezen, zonder dat hij afgeleid wordt/ongeduldig wordt. Alleen bij het verhaal Nijntje huilt wordt hij nerveus en wil hij zo snel mogelijk naar de bladzijde waar Nijntje haar knuffel weer vindt. (Soms lijkt het erop dat hij bij dit verhaal zelf ook bijna moet huilen). Hij is ook helemaal weg van dikkie dik. Daarvan heb ik nu ook een verzamelboek besteld met wat meer tekst.

Mijn vriend en ik zijn allebei blij dat we langzaam kunnen overgaan van alleen maar plaatjes aanwijzen en benoemen naar voorlezen. We waren beide een beetje moe van telkens weer dezelfde plaatjes. :p

Ben wel benieuwd hoeveel T. begrijpt van de zinnetjes die worden voorgelezen. Vind het een heel interessant proces; de taalontwikkeling van een baby/klein kind.

[ Bericht 1% gewijzigd door margaretha_01 op 21-11-2024 08:00:06 ]
pi_215640270
Hoe gaat het bij jullie met boekjes voorlezen? Hebben jullie dreumesen er het geduld al voor? :D
pi_215640334
quote:
0s.gif Op donderdag 21 november 2024 08:15 schreef margaretha_01 het volgende:
Hoe gaat het bij jullie met boekjes voorlezen? Hebben jullie dreumesen er het geduld al voor? :D
Bij ons zeker (hij is 22 maanden oud inmiddels). Al verschilt het per bui. Soms wil hij flapjesboeken, of plaatjes kijken en zelf de regie en soms kun je prima een verhaal van meerdere bladzijden voorlezen. Hij is nu erg van zijn Sinterklaasboeken :D "Klaas". Kikker en Nijntje doen het ook goed. Maar zelfs het Grote Bedtijd Gedoe wat een vrij lang boek is, doet ie prima.

Hij heeft een fase gehad dat we ieder boekje (en dat zijn er 20+) uit zijn kast moesten halen omdat alles "nee, nee" was en hij maar bleef roepen om "die, die" zonder dat wij (en hij!) wisten welke hij bedoelde.
  donderdag 21 november 2024 @ 09:33:49 #228
112156 Debsterr
Dino inventor
pi_215640756
Ik lees elke avond voor naar bed gaan hetzelfde verhaal voor en sindskort blijft ze dan ook echt rustig zitten, wel af en toe wijzen/slaan in het boek maar niet meer proberen 4 bladzijdes tegelijk eruit te scheuren _O-.
pi_215643443
@alpeko Ohja, kikker vindt T. ook heel leuk!

Wij hebben deze boekenkast voor in zijn kamer gekocht. Zo kan hij zelf de boeken halen die hij voorgelezen wil hebben. :D

[ Bericht 18% gewijzigd door margaretha_01 op 21-11-2024 15:27:26 ]
pi_215643499
quote:
17s.gif Op donderdag 21 november 2024 09:33 schreef Debsterr het volgende:
Ik lees elke avond voor naar bed gaan hetzelfde verhaal voor en sindskort blijft ze dan ook echt rustig zitten, wel af en toe wijzen/slaan in het boek maar niet meer proberen 4 bladzijdes tegelijk eruit te scheuren _O-.
Ik was dus ook verbaasd dat hij niet meer direkt de neiging had om zelf de bladzijdes om te slaan (lees: kapot te scheuren), maar geduldig luisterde naar hoe ik voorlas en mij de bladzijdes liet omslaan! (Misschien is dit ook wel iets wat hij op de opvang heeft geleerd)
pi_215644698
Ik lees al ruim een jaar (misschien wel langer al) bij ieder slaapje voor. Hij moet eerder afgeremd worden dan gestimuleerd :+ we lezen nu drie boeken en dan wil hij eigenlijk nog meer. Ook overdag komt hij met fases met boekjes aanzetten. Mijn oudste kon met moeite een kort boek volhouden dus ik vind dit zo leuk O+
pi_215652049
quote:
0s.gif Op donderdag 21 november 2024 08:15 schreef margaretha_01 het volgende:
Ja :Y Sowieso een vast onderdeel van het slaapritueel sinds hij 8 maanden is.
Hij kiest ook zelf zijn boekjes uit, want o wee als wij het verkeerde boekje pakken.

Overdag komt ie ook vaak met een leesboekje aanzetten.
Maar ook deze is echt favoriet: https://www.bol.com/nl/nl/p/die-is-klein/9200000021747351/
Veel nieuwe woordjes leren!

Hij heeft inmiddels ook waskrijtjes gekregen van Sinterklaas, dus nu zijn kleurboeken ook heel erg leuk.

quote:
0s.gif Op donderdag 21 november 2024 08:32 schreef alpeko het volgende:
Hij heeft een fase gehad dat we ieder boekje (en dat zijn er 20+) uit zijn kast moesten halen omdat alles "nee, nee" was en hij maar bleef roepen om "die, die" zonder dat wij (en hij!) wisten welke hij bedoelde.
Herkenbaar _O-.
En dan zelfs na alle boekjes gehad te hebben, wéér alle boekjes opnieuw bekijken en dan huilen 🤷‍♀️
pi_215665504
Bij ons is het met bijna 18 maanden vooral plaatjes kijken, dieren aanwijzen en soms nadoen. Soms heeft B. wel genoeg geduld en laat ons voorlezen, maar betwijfel of ze dan echt luistert of de plaatjes gewoon interessant genoeg vindt om de pagina nog niet om te slaan.
  zondag 24 november 2024 @ 19:11:56 #234
112156 Debsterr
Dino inventor
pi_215674126
Oh man, waarom is ze nog niet eens 15 maanden en nu al ster in de uitvoering van de Stervende Zwaan :')
pi_215674339
quote:
17s.gif Op zondag 24 november 2024 19:11 schreef Debsterr het volgende:
Oh man, waarom is ze nog niet eens 15 maanden en nu al ster in de uitvoering van de Stervende Zwaan :')
:D

Ik wil het gezegde "ik ben 2 en ik zeg nee" ook graag laten aanpassen naar: "ik ben 16 maanden en ik zeg nee" :')
  zondag 24 november 2024 @ 21:41:11 #236
112156 Debsterr
Dino inventor
pi_215675460
quote:
1s.gif Op zondag 24 november 2024 19:36 schreef Piles het volgende:

[..]
:D

Ik wil het gezegde "ik ben 2 en ik zeg nee" ook graag laten aanpassen naar: "ik ben 16 maanden en ik zeg nee" :')
Hehe, dat beloofd nog wat
pi_215676813
T. was gister bij het wakker worden zo schattig! Hij heeft op de opvang geleerd om te fluisteren en fluisterde bij het wakker worden: ‘is nog donker, alle kindjes slapen nog?

Toen antwoordde ik, ‘ja, alle kindjes slapen nog en mama slaapt ook nog’. En toen antwoordde hij: ‘T. auch’.

En toen hebben we daadwerkelijk nog een uurtje verder geslapen!
pi_215677045
quote:
1s.gif Op maandag 25 november 2024 05:56 schreef margaretha_01 het volgende:
T. was gister bij het wakker worden zo schattig! Hij heeft op de opvang geleerd om te fluisteren en fluisterde bij het wakker worden: ‘is nog donker, alle kindjes slapen nog?

Toen antwoordde ik, ‘ja, alle kindjes slapen nog en mama slaapt ook nog’. En toen antwoordde hij: ‘T. auch’.

En toen hebben we daadwerkelijk nog een uurtje verder geslapen!
Wauw, wat een woordenschat al en wat lief O+.
pi_215677307
Ja, ik ben ook vaak verrast wat er bij hem uitkomt!

Hij is nu ook begonnen af en toe expres in een fantasietaal te spreken - weet niet zeker wat ik daarvan moet vinden! :p Dan praat hij in een eigen taaltje en weet ook dat dat een ‘fantasie‘ taaltje is, hij kijkt ons erbij aan en begint dan te lachen.

[ Bericht 28% gewijzigd door margaretha_01 op 25-11-2024 07:54:20 ]
pi_215688560
Zijn jullie ook vaak verbaasd wat een kind allemaal leert op de opvang?

T. Komt zo vaak terug met weer nieuwe vaardigheden waar we echt van staan te kijken. Moet zeggen dat mijn respect voor de leidsters/pedagogen echt is gestegen!
pi_215688722
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 november 2024 15:53 schreef margaretha_01 het volgende:
Ja mooi is dat hè :D
Sowieso hoe snel het leren nu gaat, is echt fantastisch om te zien. Vol enthousiasme z'n bord en slab naar kinderstoel brengen. Ook z'n lege fles naar de keuken. Wel z'n kinderkeukentje, maar hé, keuken=keuken :D
En aanwijsboekjes zijn ook groot favoriet. Minutenlang alles aanwijzen en wij maar 'tomaat', 'zandbak', 'brandweerauto' zeggen :P
quote:
T. Komt zo vaak terug met weer nieuwe vaardigheden waar we echt van staan te kijken. Moet zeggen dat mijn respect voor de leidsters/pedagogen echt is gestegen!
Ik ben echt zo blij dat we gewisseld zijn van opvang toen ie 13 maanden was. Nu echt veel leukere leidsters, met veel meer knutselwerk. En vaak op stap (naar de bakker, supermarkt, markt) als het kan (op vrijdag kleine groep zonder baby's :P ).
pi_215688980
We hebben pas ons hondje moeten laten inslapen. Droevig. Ons zoontje heeft ons al meerdere ontroerende momenten bezorgd. Hij begeleide haar naar haar eten ‘s avonds. Ze had de laatste dagen veel moeite om te lopen en was heel suf. Op de dag zelf ging hij haar nog een hele lieve knuffel geven toen we vroegen om haar te knuffelen vlak voordat hij naar de opvang ging.

De avond viel hem niks op. De volgende ochtend wierp hij een blik op waar haar mand stond: Mila weg. Alsof ze voor hem ieder moment kom besluiten weer thuis te komen. Wij meteen in tranen. Hij ons weer troosten. Zo schattig. In zijn wereld is ze er nog.

En dit weekend speelde hij met zijn keukentje. Daar zit een uitneembare metalen wasbak in die lijkt op haar drinkbak. Hij haalde hem eruit. Liep naar de plek waar haar bak stond. Zette hem neer en zei: Mila drinken. Liep naar de deur en riep haar om te komen :'(
  woensdag 4 december 2024 @ 15:37:00 #243
112156 Debsterr
Dino inventor
pi_215767392
Och @alpeko, wat ontzettend sneu ;(. Dan is het zo lastig dat ze totaal nog geen tijdsbesef enzo hebben he.
pi_215769775
Oh ik lees dit nu pas, wat sneu ;(

Aan de andere kant ook heel schattig, die onschuldigheid. Maar de aanleiding niet -O-
  woensdag 4 december 2024 @ 20:07:24 #245
59287 Grumpey
Het zonnetje in huis
pi_215769798
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 november 2024 15:53 schreef margaretha_01 het volgende:

Ik ben ook elke keer weer verbaasd. Het is zo enorm verschil dat in mijn ogen elk kind eigenlijk wel baat zou hebben van een beetje opvang paar dagen in de week 😄. Begreep laatst ook dat kinderen met opvangervaring in de kleuterklassen al zo’n enorme voorsprong hebben dat het doel daar vooral draait om de kinderen zonder opvang op zelfde niveau te krijgen voordat groep 3 start.
pi_215773317
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 november 2024 17:10 schreef alpeko het volgende:
We hebben pas ons hondje moeten laten inslapen. Droevig. Ons zoontje heeft ons al meerdere ontroerende momenten bezorgd. Hij begeleide haar naar haar eten ‘s avonds. Ze had de laatste dagen veel moeite om te lopen en was heel suf. Op de dag zelf ging hij haar nog een hele lieve knuffel geven toen we vroegen om haar te knuffelen vlak voordat hij naar de opvang ging.

De avond viel hem niks op. De volgende ochtend wierp hij een blik op waar haar mand stond: Mila weg. Alsof ze voor hem ieder moment kom besluiten weer thuis te komen. Wij meteen in tranen. Hij ons weer troosten. Zo schattig. In zijn wereld is ze er nog.

En dit weekend speelde hij met zijn keukentje. Daar zit een uitneembare metalen wasbak in die lijkt op haar drinkbak. Hij haalde hem eruit. Liep naar de plek waar haar bak stond. Zette hem neer en zei: Mila drinken. Liep naar de deur en riep haar om te komen :'(
Oh sjeetje, Alpeko, wat moeilijk. Zoiets is ook moeilijk uit te leggen aan jullie kleine. Hoop dat jullie er een beetje bovenop zijn gekomen.
pi_215773560
quote:
1s.gif Op woensdag 4 december 2024 20:05 schreef Piles het volgende:
Oh ik lees dit nu pas, wat sneu ;(

Aan de andere kant ook heel schattig, die onschuldigheid. Maar de aanleiding niet -O-
Het moment van de waarheid wordt enkel uitgesteld, hoe moeilijk het ook is.

Heb met de moeder van mijn oudste kinderen over zoiets een flinke discussie gehad. Ze had er al een handje van om de kinderen wat op de mouw te spelden over overleden katten. Dat ze weggelopen zijn en dan doen alsof ze ze gaat zoeken, terwijl ze overleden was en in een geval per ongeluk overreden waren door haar.

Nu wilde ze ook zoiets doen met het overlijden van haar moeder, de oma dus van mijn kinderen. Daar een discussie over gehad. Hoe moeilijk het ook is, een keer komen kinderen er achter. Als ze naar het graf van een overleden oma gaan, zien ze ook de datum van overlijden en dan wordt duidelijk dat er gelogen is. Uiteindelijk is ze daarin gelukkig bijgedraaid en heeft ze het eerlijk verteld.
pi_215774004
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 november 2024 17:10 schreef alpeko het volgende:

Alleerste sterkte alpeko!
En wat mooi en verdrietig tegelijk.
pi_215774024
Ik sta trouwens te kijken van het empathisch vermogen van kindjes.
Mijn vriend was laatst in tranen en toen kwam onze kabouter hem ook troosten, aaien, knuffelen en heel erg oogcontact zoeken. Ik wist niet dat ie dat kende en kon (al vind ik dat heel stom van mijzelf dat ik dat nu typ). Ik moest er zelf bijna van huilen.
pi_215774131
Sinterklaas zit er voor ons weer op!

Deze Sinterklaas was echt héél erg lief en snapte precies wat ie kon vragen aan een 1,5 jarige.
Onze kabouter heeft hem zelf binnengelaten en luisterde heel erg goed naar de beste man en zijn pieten (ging staan als Sinterklaas dat vroeg, gaf hem een handje als Sinterklaas dat vroeg, pakte een autootje als Sinterklaas dat vroeg en wilde uiteindelijk ook bij Sinterklaas op schoot).
Ik zou er bijna jaloers van worden :P.

En we hebben nog iets totaal onnodigs gekocht, maar we vonden hem zo tof.
Een heuse kinderfauteuil met voetenbankje.

Maar ik vind het niet erg dat ie nog vaak genoeg op de bank kruipt en lekker tegen mij aan komt hangen O+.
pi_215774725
quote:
0s.gif Op donderdag 5 december 2024 09:55 schreef Anne het volgende:
Ik sta trouwens te kijken van het empathisch vermogen van kindjes.
Mijn vriend was laatst in tranen en toen kwam onze kabouter hem ook troosten, aaien, knuffelen en heel erg oogcontact zoeken. Ik wist niet dat ie dat kende en kon (al vind ik dat heel stom van mijzelf dat ik dat nu typ). Ik moest er zelf bijna van huilen.
Verbaasde ik me ook over. Ik dacht dat zich nog helemaal niet konden verplaatsen in anderen. Toen ik van de trap viel laatst, kwam ie ook al bezorgd naar me toe en mij knuffelen.

Hij is sowieso erg bezig met emoties van anderen nu. Laatst een item over snuiten op tv... Stef meteen: 'huilen'. Of als wij verkouden zijn en een beetje waterig ogen hebben dan roept ie meteen weer: papa/mama huilen. Maar ook lachen en grappig benoemd ie nu. 'Stef grappig' als we om hem lachen.
Vanmorgen op weg naar en di op weg van de opvang begon ie over zijn juf en iemand van de groep. Die was niet lief voor hem en niet voor de juf. 'Haren trekken... [naam], nee. Juf huilen'. Toch even gecheckt. Ze moest niet huilen maar zal wel boos gedaan hebben... andere jochie is een boef en daar heeft ie een beetje last van. Hoort er ook bij dat ie daar mee leert om gaan.

Hoe ie met het verlies van de hond is omgegaan verbaasde ons helemaal. Dat ie weken daarna nog steeds zelf over haar begint terwijl wij haar bewust nooit zelf meer aanhalen met hem erbij.
pi_215777407
Als ik jullie verhalen zo lees heb ik een erg asociaal kind volgens mij :D
pi_215778772
quote:
1s.gif Op donderdag 5 december 2024 16:06 schreef Lokasenna het volgende:
Als ik jullie verhalen zo lees heb ik een erg asociaal kind volgens mij :D
Ja dat. Psychopatisch bijna :D
Als wij gaan nephuilen omdat ie onze blokken omgooit, gaat ie lachen :')
pi_215779972
Ja, ho ho, als ik nephuil komt ie ook niet hoor :P. Of als ik hard auw roep omdat ik mijn teen stoot, schatert ie het ook uit van het lachen.
Blijkbaar voelt of merkt ie daar toch verschil in!

Maar waarom zou je verder een asociaal kind hebben @Lokasenna ?
pi_215780587
quote:
10s.gif Op donderdag 5 december 2024 20:31 schreef Anne het volgende:
Ja, ho ho, als ik nephuil komt ie ook niet hoor :P. Of als ik hard auw roep omdat ik mijn teen stoot, schatert ie het ook uit van het lachen.
Blijkbaar voelt of merkt ie daar toch verschil in!

Maar waarom zou je verder een asociaal kind hebben @:Lokasenna ?
Ik heb mijn 2-jarige nog niet kunnen betrappen op reageren op emoties van anderen, die is gewoon 100% met zichzelf bezig. _O-
Sinds een paar weken noemt ze een paar namen van andere kindjes op de opvang. Daarvoor twijfelde ik wel eens of ze überhaupt door had dat er daar ook andere kindjes rondliepen, die negeerde ze gewoon. :P
pi_215783481
quote:
0s.gif Op donderdag 5 december 2024 21:19 schreef Lokasenna het volgende:

[..]
Ik heb mijn 2-jarige nog niet kunnen betrappen op reageren op emoties van anderen, die is gewoon 100% met zichzelf bezig. _O-
Sinds een paar weken noemt ze een paar namen van andere kindjes op de opvang. Daarvoor twijfelde ik wel eens of ze überhaupt door had dat er daar ook andere kindjes rondliepen, die negeerde ze gewoon. :P
Haha :D Dat is op zich wel bijzonder, maar ergens ook wel hilarisch.
pi_215844162
T. keek vanochtend in de spiegel en zei ‘rood’ terwijl hij naar zijn eigen wangetjes wees (hij had een nacht met veel hoesten achter de rug en zijn wangen waren inderdaad nogal rood).

Hij begint langzaam kleuren te benoemen, maar vaak nog totaal random. Hij kent de woordjes groen, rood en blau. Maar tot nu toe als ik op iets blauws wees en vroeg welke kleur dit was, dan kwam er een andere kleur uit.

Dus ik was vanochtend verrast dat hij zelf ongevraagd kon vaststellen dat zijn wangetjes rood waren. :D
pi_215895910
Hebben jullie misschien nog tips qua hapjes/snackies/borreldingetjes voor een 1,5 jarige? Ik ben echt inspiratieloos..
De vorige keer met Sinterklaas had ik in ieder geval het volgende:

Paprika, komkommer, appel, hummus, crackers, tonijn- (deze mocht ie eigenlijk niet) en kipkerriesalade, tomaat, radijs, kiwi, druiven en bosbessen.

Wat afwisseling met Kerst zou ik eigenlijk wel leuk vinden.
pi_215895994
Ik vind dit al heel wat :D

Ik mis alleen nog de klassieke maispufs / babysnacks :+ Die gaan er hier goed in (al dacht oma dat we 'm chips gaven 8)7 _O- )
pi_215896075
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 december 2024 10:43 schreef Piles het volgende:
Ik vind dit al heel wat :D

Ik mis alleen nog de klassieke maispufs / babysnacks :+ Die gaan er hier goed in (al dacht oma dat we 'm chips gaven 8)7 _O- )
Haha, is het toch ook! Babychips!

Maar ik wil eigenlijk vooral dingen die wij zelf ook lekker vinden :'). Babychips :r.
Wel verdomd jammer ook dat de kabouter nog geen kaas mag. IK WIL KAAS.
  dinsdag 17 december 2024 @ 11:09:28 #261
319308 Tink89
To live is to dance
pi_215896176
quote:
11s.gif Op dinsdag 17 december 2024 10:56 schreef Anne het volgende:

[..]
Haha, is het toch ook! Babychips!

Maar ik wil eigenlijk vooral dingen die wij zelf ook lekker vinden :'). Babychips :r.
Wel verdomd jammer ook dat de kabouter nog geen kaas mag. IK WIL KAAS.
Hoezo mag hij niet een beetje kaas? Of bedoel je rauwe kaas of schimmelkaas ofzo?

Edit: je zou ook nog iets met ei kunnen doen, een salade van maken of gewoon een partjes aanbieden (hardgekookt). Of reepjes/stukjes worteltaart/cake (kan ook best in een gezonde variant), popcorn, of bijvoorbeeld lege ijshoorntjes gebruiken om fruit in te doen, ziet er alweer heel anders uit. En ik bedacht later nog: rolletje worst (boterhamworst ofzo) gaat er hier ook altijd goed in, net als minipizza, knakworstjes in bladerdeeg (even knakworstjes halveren) en bijv. kipnuggets.
pi_215896294
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 december 2024 11:09 schreef Tink89 het volgende:

[..]
Hoezo mag hij niet een beetje kaas? Of bedoel je rauwe kaas of schimmelkaas ofzo?

Edit: je zou ook nog iets met ei kunnen doen, een salade van maken of gewoon een partjes aanbieden (hardgekookt). Of reepjes/stukjes worteltaart/cake (kan ook best in een gezonde variant), popcorn, of bijvoorbeeld lege ijshoorntjes gebruiken om fruit in te doen, ziet er alweer heel anders uit. En ik bedacht later nog: rolletje worst (boterhamworst ofzo) gaat er hier ook altijd goed in, net als minipizza, knakworstjes in bladerdeeg (even knakworstjes halveren) en bijv. kipnuggets.
Nee, ik bedoel wel echt gewone kaas:

https://www.voedingscentr(...)leine-kinderen-.aspx

En thanks voor de tips! Ei is sowieso een goeie ja! Rolletjes worst voeg ik ook meteen aan het lijstje toe! (mini) pizza en kipnuggets zijn ook wel een goed idee! Ik hou wel van hartig (en warm).
  dinsdag 17 december 2024 @ 11:31:30 #263
319308 Tink89
To live is to dance
pi_215896359
quote:
14s.gif Op dinsdag 17 december 2024 11:23 schreef Anne het volgende:

[..]
Nee, ik bedoel wel echt gewone kaas:

https://www.voedingscentr(...)leine-kinderen-.aspx

En thanks voor de tips! Ei is sowieso een goeie ja! Rolletjes worst voeg ik ook meteen aan het lijstje toe! (mini) pizza en kipnuggets zijn ook wel een goed idee! Ik hou wel van hartig (en warm).
Er is ook kaas met minder zout (emmentaler 45+ bijv of heel jonge kaas of plantaardige kaas) en ik ben misschien te makkelijk, maar ik denk dan 'in boterhamworst of kipkerriesalade of een kipnugget of een knakworstje zit wrs bijna net zo veel zout als in een plakje kaas'... Ik zou geen kilo kaas geven, maar bij een feestje een beetje zou ik niet bezwaarlijk vinden.
pi_215896425
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 december 2024 11:31 schreef Tink89 het volgende:

[..]
Er is ook kaas met minder zout (emmentaler 45+ bijv of heel jonge kaas of plantaardige kaas) en ik ben misschien te makkelijk, maar ik denk dan 'in boterhamworst of kipkerriesalade of een kipnugget of een knakworstje zit wrs bijna net zo veel zout als in een plakje kaas'... Ik zou geen kilo kaas geven, maar bij een feestje een beetje zou ik niet bezwaarlijk vinden.
Ik ben bang dat als ie het lekker vindt, hij elke keer kaas wil als hij het ons ziet eten :P. Wij eten heul veul kaas.
En boterhamworst, kipkerriesalade en kipnuggets heeft ie tot nu toe 1x gehad in zijn leven en eten wij zelf verder ook nooit. En een knakworstje zou ik sowieso niet geven vanwege het zout.
pi_215898133
quote:
3s.gif Op dinsdag 17 december 2024 10:32 schreef Anne het volgende:
Hebben jullie misschien nog tips qua hapjes/snackies/borreldingetjes voor een 1,5 jarige? Ik ben echt inspiratieloos..
De vorige keer met Sinterklaas had ik in ieder geval het volgende:

[ afbeelding ]
Paprika, komkommer, appel, hummus, crackers, tonijn- (deze mocht ie eigenlijk niet) en kipkerriesalade, tomaat, radijs, kiwi, druiven en bosbessen.

Wat afwisseling met Kerst zou ik eigenlijk wel leuk vinden.
Waaauw, wat ziet dat er geweldig uit!!! :D
pi_216123445
Vuurwerk... Waaaauwwwwwww de buurt steekt genoeg af en meneer vindt het prachtig. :)
pi_216123896
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 december 2024 18:12 schreef Mathijz het volgende:
Vuurwerk... Waaaauwwwwwww de buurt steekt genoeg af en meneer vindt het prachtig. :)
Haha ja hier ook :D
Meneer wilde niet eten, maar alleen voor het raam staan 8)7

Hij is nu volop woordjes aan het leren, en noemt nu alle grijze vrouwen met bril 'oma'. Dat gaat nog een keer mis :X
pi_216153035
quote:
1s.gif Op dinsdag 31 december 2024 18:36 schreef Piles het volgende:

[..]

Hij is nu volop woordjes aan het leren, en noemt nu alle grijze vrouwen met bril 'oma'. Dat gaat nog een keer mis :X
Heel herkenbaar, hij ontwikkelt nu ook zijn eigen vorm van humor. Lachen deed hij uiteraard al wel als hij een kieteltje in zijn nek kreeg maar hij schaterlacht elke keer compleet bij een bepaalde scène uit z'n favoriete film.
pi_216158490
Nog 2 weken en dan schuif ik een deurtje verder.

De arme prul werd maandagmiddag ziek. Heeft in de nacht naar dinsdag nauwelijks geslapen. Veel hoesten. Hoge koorts. RS denk ik. Het heerst. Op oudejaarsdag knapte hij in de middag wat op en hij sliep door al het vuurwerk heen.

Ontwikkelt zich heel snel. Steeds meer woorden die hij zelf zegt en woorden die hij begrijpt. Ik zei gister tegen mijn vriendin over iemand voor de grap: "We pakkem hem". En ons zoontje hoorde dat... stond blij te trappelen en vol spanning te wachten totdat wij hem zouden pakken :D Zo schattig.

Zijn opvang was nog op het landelijke nieuws gekomen. Twee vriendjes van hem die al naar de peutergroep zijn waren op het nieuws te zien. Leuk. We baalden wel een beetje dat de opnames niet op zijn groep waren gemaakt. Het licht was bij de peuters beter. :@
pi_216161379
quote:
1s.gif Op dinsdag 31 december 2024 18:36 schreef Piles het volgende:

[..]

Haha, we zaten gister ergens met zijn drietjes koffie (/water) te drinken. Althans, dat dacht ik. Blijkbaar stond er achter ons nog iemand, die alleen onze dreumes was opgevallen. Op een gegeven riep hij al wijzend ‘Frau, Frau, Frau’. Dus ik keek kort achterom en daar stond inderdaad iemand met haren tot aan de schouders; ‘ja daar staat een mevrouw’.

Maar ik had dus te snel gekeken. Toen die persoon voorbij liep bleek het een man te zijn. Ik was al verbaasd, want normaal als T. zo fanatiek brabbelt, krijgt hij van vrouwen lieve woordjes terug, maar dat was nu dus niet het geval.

Mijn vriend en ik moesten stilletjes lachen! :D
pi_216161426
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 januari 2025 11:01 schreef alpeko het volgende:
Nog 2 weken en dan schuif ik een deurtje verder.

De arme prul werd maandagmiddag ziek. Heeft in de nacht naar dinsdag nauwelijks geslapen. Veel hoesten. Hoge koorts. RS denk ik. Het heerst. Op oudejaarsdag knapte hij in de middag wat op en hij sliep door al het vuurwerk heen.

Ontwikkelt zich heel snel. Steeds meer woorden die hij zelf zegt en woorden die hij begrijpt. Ik zei gister tegen mijn vriendin over iemand voor de grap: "We pakkem hem". En ons zoontje hoorde dat... stond blij te trappelen en vol spanning te wachten totdat wij hem zouden pakken :D Zo schattig.

Zijn opvang was nog op het landelijke nieuws gekomen. Twee vriendjes van hem die al naar de peutergroep zijn waren op het nieuws te zien. Leuk. We baalden wel een beetje dat de opnames niet op zijn groep waren gemaakt. Het licht was bij de peuters beter. :@
Sjeetje, wat gaat het snel! Al bijna dreumes-af! :D

En waarom waren die opnames op de opvang, als ik vragen mag?
pi_216161582
T. praat echt verrassend veel! Hij neemt nu ook stopwoordjes over in het Duits, zoals ‘oder?’ of ‘glaube ich’ aan het einde van een zin. Wel grappig, want hij weet nog niet echt wat het betekent, geloof ik, maar hij gebruikt het wel in de correcte context.

Met kerst hebben we ook 2 andere dreumesen gezien van zijn leeftijd, en met hun vergeleken kletst hij echt veel meer. Vind het heel spannend om af en toe leeftijdsgenootjes te zien, om te zien hoe T. zich ontwikkelt.

Eén van die dreumesen gaat ook nog niet naar de opvang en ik vind dat je echt een verschil ziet. Niet dat zo’n verschil iets slechts is, maar wel interessant om te zien.
pi_216162610
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 januari 2025 16:08 schreef margaretha_01 het volgende:

En waarom waren die opnames op de opvang, als ik vragen mag?
Dat vroeg ik me ook af toen we het bericht kregen met de vraag of hij in beeld mocht komen. Wist personeel toen zelf ook nog niet.

Item ging uiteindelijk over dat Partou ging stoppen met zzp’ers. Directeur werd geïnterviewd. Waarom specifiek op deze locatie weet ik ook niet. Denk omdat die vrij nieuw is en dat natuurlijk wel een leuk visitekaartje is.
pi_216182735
Sneeuw!!

En daarna weer lekker binnen met de auto’s broemen.

Gelukkig nieuwjaar nog allemaal O+.

Hier nu ook weer wat meer gebrabbel.
Nieuwe woordjes en klanken die er de afgelopen maand bij zijn gekomen;

Kak (kwak = eendje)
Ah-kaaa of Ah-taaa (auto)
Mauuuwww (poesje)
Papa (eindelijk :D)
Boom
Boohhhhhhf (boven)

Voor de rest is het weer een mama-fase.
Vind ik niet erg O+.
pi_216273481
quote:
14s.gif Op zondag 5 januari 2025 14:36 schreef Anne het volgende:
Sneeuw!!

[ afbeelding ]

En daarna weer lekker binnen met de auto’s broemen.

[ afbeelding ]

Gelukkig nieuwjaar nog allemaal O+.

Kak (kwak = eendje)
Mauuuwww (poesje)
Boom
Boohhhhhhf (boven)

Vind ik niet erg O+.
Wat een lieve foto’s! Jullie hebben meer sneeuw in Nederland gehad dan in Wenen. Hier is er nog helemaal niets gevallen. Vorig jaar november heeft onze kleine voor het eerst sneeuw gezien, maar daar kan hij zich nu niets van herinneren natuurlijk + hij vond het helemaal niet leuk.

Misschien dat we nog een weekendje richting de bergen rijden voor sneeuw. Maar zelfs op twee/drie uur rijden van Wenen ligt er niet gegarandeerd sneeuw. En naar Tirol rijden, vinden we wat ver.
pi_216273649
Onze kleine ontwikkelt zich nu zo snel, dat we ons soms veel te langzaam aan passen.

Zo ook met puzzles. We waren tot nu toe veel meer bezig met zijn interesses in duplo en boekjes lezen, dat we met puzzelen zijn vergeten de volgende stappen te zetten. We hadden de hele tijd dezelfde puzzels liggen, van die houten steekpuzzles met nopjes en normale puzzles met 2 stukjes.

Kwamen we er vijf dagen geleden toevallig achter dat hij ook al moeilijkere puzzles kan. Die met 8 stukjes gaan makkelijk, en nu zijn we bezig met 12 stukjes. Ben benieuwd hoe snel zich dit verder ontwikkelt/hoe lang hij het interessant blijft vinden.

Hij gaat het bij jullie met puzzelen? En hoe oud zijn jullie dreumesen? (Die van ons is nu 21 maanden) ;)
pi_216281368
quote:
1s.gif Op zondag 12 januari 2025 22:27 schreef margaretha_01 het volgende:
Onze kleine ontwikkelt zich nu zo snel, dat we ons soms veel te langzaam aan passen.

Zo ook met puzzles. We waren tot nu toe veel meer bezig met zijn interesses in duplo en boekjes lezen, dat we met puzzelen zijn vergeten de volgende stappen te zetten. We hadden de hele tijd dezelfde puzzels liggen, van die houten steekpuzzles met nopjes en normale puzzles met 2 stukjes.

Kwamen we er vijf dagen geleden toevallig achter dat hij ook al moeilijkere puzzles kan. Die met 8 stukjes gaan makkelijk, en nu zijn we bezig met 12 stukjes. Ben benieuwd hoe snel zich dit verder ontwikkelt/hoe lang hij het interessant blijft vinden.

Hij gaat het bij jullie met puzzelen? En hoe oud zijn jullie dreumesen? (Die van ons is nu 21 maanden) ;)
Hij verrast ons ook geregeld. Maakt ook legpuzzeltjes van meerdere stukken. De houten steekpuzzels doet ie ook nog wel geregeld. Hij is nu heel erg bezig met tellen. En kent heel veel dieren en soorten auto's. Waren vroeger alle vogels nog 'kaka'... nu is het eend, kip, haan (dat verschil kent ie nu ook), pinguïn etc. Een ezel was ook een paard. Nu niet meer. Alles wat reed was vroeger een auto... nu zijn er vrachtwagens, kiepwagens, hijskranen, takelwagen, traktor, motor etc. Echt een jongen dus :D Alle met het formaat van de AH bestelwagens is Albert Heijn. We laten boodschappen bezorgen en dat maakt nogal indruk. Als hij de deur mee open doet dan zegt ie ook vriendelijk: hallo Albert Heijn _O-

Dit zijn zijn laatste paar dagen als dreumes. Zondag is hij 2.

SPOILER
pi_216284030
Oh, wat lief Alpeko!

En hij is dus al bijna dreumes af! :D
pi_216371197
Ik dacht wanneer ik zelf mannengriep dat het erg was, maar alle 3 tegelijkertijd in de lappenmand is wel even anders. Waar hij inmiddels duidelijk kon aangeven wat hij wilt: drinken, maan, mama, beneden. Nu komt er niks meer uit dan een grote kreun.
pi_216456627
Bij ons waren we heel de december maand alledrie ziekjes en niet helemaal fit, maar gelukkig geen griep!

Januari is eigenlijk heel goed verlopen! :)

Verder gaat T’s ontwikkeling met puzzelen heel snel en vindt hij het heel leuk om te doen! Inmiddels kan hij een puzzel van 15 stukjes helemaal alleen, en doet hij er met hulp ook al een van 35 stukjes - met brandweer plaatje, die hij per se elke keer weer wil doen! :p
  dinsdag 28 januari 2025 @ 14:49:14 #281
112156 Debsterr
Dino inventor
pi_216459920
Lang niet gepost maar wel heerlijk meelezen hier, al die ontwikkelingen O+. Gefeliciteerd nog @alpeko!

Ik krijg net foto's en filmpjes. Ze is voor het eerst met papa op pad naar de speeltuin om de hoek :'( O+ mijn kleine muppet.
  woensdag 5 februari 2025 @ 09:33:41 #282
112156 Debsterr
Dino inventor
pi_216556324
Pfoe, meidje vond het vannacht tussen 3:45 en 5:45 FEEST :').
pi_216629965
Ooh, ik hoop dat het slechts een eenmalige slechte nacht was, @Debsterr!

Hier gaat alles zijn gangetje. T. kwam gister voor het eerst met een 5-woorden zin (in het Duits): ‘Hände waschen kann man nicht’, en daarmee bedoelde hij dat hij met het water uit zijn drinkbeker niet zijn handen kon wassen.

Ik ben blij als hij met vier jaar eindelijk naar de Nederlandse school kan hier, want het is echt moeilijk bij te benen! Hij begrijpt alles in het Nederlands, kan ook bijna net zo veel woordjes zeggen in het Nederlands als in het Duits, maar Duits is wel de taal waar hij het eerst mee begint te praten als ie wat wil zeggen.

Verder doet hij de Puzzles van 40 stukjes nu met gemak zelf! Gaat zo snel!

Hij wordt in april 2 en heb gister via marktplaats een hele zak vol Brio treinbaan onderdelen gekocht voor zijn verjaardag. Ben zelf helemaal enthousiast, nu maar hopen dat hij er ook mee gaat spelen!
  dinsdag 11 februari 2025 @ 08:27:42 #284
112156 Debsterr
Dino inventor
pi_216629987
quote:
1s.gif Op dinsdag 11 februari 2025 08:25 schreef margaretha_01 het volgende:
Ooh, ik hoop dat het slechts een eenmalige slechte nacht was, @:Debsterr!

Hier gaat alles zijn gangetje. T. kwam gister voor het eerst met een 5-woorden zin (in het Duits): ‘Hände waschen kann man nicht’, en daarmee bedoelde hij dat hij met het water uit zijn drinkbeker niet zijn handen kon wassen.

Ik ben blij als hij met vier jaar eindelijk naar de Nederlandse school kan hier, want het is echt moeilijk bij te benen! Hij begrijpt alles in het Nederlands, kan ook bijna net zo veel woordjes zeggen in het Nederlands als in het Duits, maar Duits is wel de taal waar hij het eerst mee begint te praten als ie wat wil zeggen.

Verder doet hij de Puzzles van 40 stukjes nu met gemak zelf! Gaat zo snel!

Hij wordt in april 2 en heb gister via marktplaats een hele zak vol Brio treinbaan onderdelen gekocht voor zijn verjaardag. Ben zelf helemaal enthousiast, nu maar hopen dat hij er ook mee gaat spelen!
Toevallig was het vannacht ook weer even wakker, maar meestal slaapt ze gelukkig wel door. Daardoor vallen die wakker nachten volgens mij ook zwaarder dan toen dat de norm was, toen trok ik door op pure stress _O-.
  dinsdag 11 februari 2025 @ 08:28:55 #285
112156 Debsterr
Dino inventor
pi_216629999
En wauw, T. klinkt wel als een pienter mannetje zeg! Knorrie zegt wel wat "woordjes" of iets wat ervoor moet doorgaan, maar weinig herleidbaar nog.

Heb haar gisteravond voor het eerst de hand geschud :D dat was hilarisch. Eerst met m'n man, en toen met haar, helemaal trots was ze.
pi_216630177
Het gaar ook zo met fasen, dat praten. Mijn kleine heeft nu weer een babbelfase en papegaait alles na O+ hij heeft wel ook heel eigen woordjes (mijn oudste had dat niet, die sprak heel duidelijk), zoals 'heubies' voor honing én olifant :') het is wel een hele mooie mengeling van Duit en Nelderlands zonder duidelijk voorkeur. Sommige woorden zegt hij in twee talen, dat zijn dan belangrijke dingen zoals 'koek' :+

Herkenbaar trouwens dat een slechte nacht er veel meer inhakt dan toen dat de norm was.
pi_216630186
quote:
17s.gif Op dinsdag 11 februari 2025 08:28 schreef Debsterr het volgende:
En wauw, T. klinkt wel als een pienter mannetje zeg! Knorrie zegt wel wat "woordjes" of iets wat ervoor moet doorgaan, maar weinig herleidbaar nog.

Heb haar gisteravond voor het eerst de hand geschud :D dat was hilarisch. Eerst met m'n man, en toen met haar, helemaal trots was ze.
O+
pi_216640016
quote:
17s.gif Op dinsdag 11 februari 2025 08:28 schreef Debsterr het volgende:

Haha, ik zie het al helemaal voor me hoe jullie elkaar allemaal de handen aan het schudden waren! :D
pi_216640258
Haha, T. was vanavond aan het tekenen met mijn partner. Hij tekent zelf niet graag, maar geeft ons wel altijd graag instructies wat hij op papier wil zien. Het liefst alleen maar brandweerauto’s.

Mijn partner op een gegeven moment (eigenlijnlijk in het Duits, maar vertaald):

- ‘we gaan zo tandenpoetsen’.
- T.: ‘nóg een brandweerauto.’
- ‘nee, geen brandweerauto meer’
- T.: ‘nog een brandweerautobóót’

Ja, als papa geen auto meer wil tekenen, kun je het altijd nog proberen met een boot! :P
  Official ESF Kreviewer donderdag 13 februari 2025 @ 22:51:00 #290
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_216673253
Morge.

Dochter is een dreumes.

Afgelopen twee weken pittig met avondeten (alles is een fase). Voor de rest ging het prima.
pi_216681482
Wat leuk, welkom! :) En nog gefeliciteerd!

Mijn dreumes wordt over 2 maanden alweer twee, maar kan me de moeilijke nachten rond de eerste verjaardag nog goed herinneren!

Maar het is inderdaad maar een fase! Ik moet zeggen dat ik de dreumes periode echt super interessant heb gevonden/vind wat betreft ontwikkelingen! :))
pi_216698407
quote:
14s.gif Op zondag 5 januari 2025 14:36 schreef Anne het volgende:

Kak (kwak = eendje)
Mauuuwww (poesje)
Boom
Boohhhhhhf (boven)

Vind ik niet erg O+.
Nu beginnen hier de echte woordjes te komen *O*

Gewoon fatsoenlijk Auto
Huis
Neus
Oor
Oog
Op
Pap
Brood
Open
Boek
Nena = Nijntje O+
Kelekeleke = mijn broer :')
pi_216698431
quote:
14s.gif Op donderdag 13 februari 2025 22:51 schreef Kreator het volgende:
Morge.

Dochter is een dreumes.

Afgelopen twee weken pittig met avondeten (alles is een fase). Voor de rest ging het prima.
Welkom Krea! Gefeliciteerd!
En jup. Echt álles is een fase 8-).

Gaat het avondeten nu wel weer ok?

Wij zitten alweer een maandje in de “ik kan niet alleen slapen”-fase (ik denk tandjes en anders weer een gewone fase, sprongetje of slaapregressie *O*).
  Official ESF Kreviewer zondag 16 februari 2025 @ 10:48:55 #294
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_216700145
quote:
14s.gif Op zondag 16 februari 2025 08:13 schreef Anne het volgende:

[..]
Welkom Krea! Gefeliciteerd!
En jup. Echt álles is een fase 8-).

Gaat het avondeten nu wel weer ok?

Wij zitten alweer een maandje in de “ik kan niet alleen slapen”-fase (ik denk tandjes en anders weer een gewone fase, sprongetje of slaapregressie *O*).
Ja gaat nu wel weer prima. Was even doorzetten met gewoon alleen eten wat de pot schaft en uiteindelijk met een beetje aandringen vond ze het ineens weer heerlijk. :').

Nu is het een kwestie van de ochtend en avond fles afbouwen. Ze krijgt nog 90/120ml als aanvulling. Melk wil ze nog niet.

Ov rigens het beste nieuws vd week was wel dat haar heupdysplasie genezen is verklaard in het ziekenhuis. Toch niet voor niks twee maanden met zo'n pure hel spreidbroekje midden in de zomer lopen kutten.
pi_216710944
quote:
11s.gif Op zondag 16 februari 2025 08:09 schreef Anne het volgende:

[..]
Nu beginnen hier de echte woordjes te komen *O*

Gewoon fatsoenlijk Auto
Huis
Neus
Oor
Oog
Op
Pap
Brood
Open
Boek
Nena = Nijntje O+
Kelekeleke = mijn broer :')
Wauw, wat ontwikkelt zich dat opeens snel met praten, Anne! :D
  maandag 17 februari 2025 @ 09:58:22 #296
112156 Debsterr
Dino inventor
pi_216714469
Gefeleiciteerd nog en welkom hier @Kreator :)!

Leuk @Anne al die woordjes. Hier hadden we een leuk maar ook pittig weekend, 2 verjaardagen en een nachtje bij mijn ouders gelogeerd. Ze kreeg zomaar een trommel van Djeco van mijn ouders en is er helemaal verliefd op :D.
pi_216715386
Woordjes, ja hier ook volop :D Zo schattig (en ook steeds praktischer om aan te geven wat ie wil).
Lange rit in de auto laatst, de hele weg MoMo (molen, windmolens) en KaKaKa (vrachtauto, die gaat nog op klank :P ).

Maar sinds gisteren ook Beker (meneer had dorst). Tussen de driftbuien door :')

Wel een weekend vol ellende (buikgriep of handvoetmond). Paar nachten op rij projectielkotsen of slaapzak vol :X En toen ik dacht dat het weer wat beter ging, ook nog de auto vol bij een uitstapje naar de winkel ;(
  Official ESF Kreviewer maandag 17 februari 2025 @ 12:46:00 #298
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_216717065
quote:
0s.gif Op maandag 17 februari 2025 11:02 schreef Piles het volgende:
handvoetmond
Die was idd wel genieten.
  Official ESF Kreviewer maandag 17 februari 2025 @ 12:50:41 #299
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_216717109
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juli 2024 10:08 schreef alpeko het volgende:

[..]
Er zijn weer nieuwe.
pi_216732927
quote:
1s.gif Op zondag 16 februari 2025 10:48 schreef Kreator het volgende:

[..]
Ja gaat nu wel weer prima. Was even doorzetten met gewoon alleen eten wat de pot schaft en uiteindelijk met een beetje aandringen vond ze het ineens weer heerlijk. :').

Nu is het een kwestie van de ochtend en avond fles afbouwen. Ze krijgt nog 90/120ml als aanvulling. Melk wil ze nog niet.

Ov rigens het beste nieuws vd week was wel dat haar heupdysplasie genezen is verklaard in het ziekenhuis. Toch niet voor niks twee maanden met zo'n pure hel spreidbroekje midden in de zomer lopen kutten.
Wat fijn *O* !

En ik voel me heel dom om deze vraag te stellen, maar zit er geen melk in die 90/120ml fles dan? :') :D.
pi_216732959
quote:
0s.gif Op zondag 16 februari 2025 21:59 schreef margaretha_01 het volgende:

[..]
Wauw, wat ontwikkelt zich dat opeens snel met praten, Anne! :D
Gaat héél snel! Sinds gisteren zegt ie ook zijn eigen naam! En wijst dan naar zichzelf.
Daar postte jij een tijdje geleden ook over, kan ik mij herinneren.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')