abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_215640270
Hoe gaat het bij jullie met boekjes voorlezen? Hebben jullie dreumesen er het geduld al voor? :D
...it is a tale told by an idiot, full of sound and fury, signifying nothing...
pi_215640334
quote:
0s.gif Op donderdag 21 november 2024 08:15 schreef margaretha_01 het volgende:
Hoe gaat het bij jullie met boekjes voorlezen? Hebben jullie dreumesen er het geduld al voor? :D
Bij ons zeker (hij is 22 maanden oud inmiddels). Al verschilt het per bui. Soms wil hij flapjesboeken, of plaatjes kijken en zelf de regie en soms kun je prima een verhaal van meerdere bladzijden voorlezen. Hij is nu erg van zijn Sinterklaasboeken :D "Klaas". Kikker en Nijntje doen het ook goed. Maar zelfs het Grote Bedtijd Gedoe wat een vrij lang boek is, doet ie prima.

Hij heeft een fase gehad dat we ieder boekje (en dat zijn er 20+) uit zijn kast moesten halen omdat alles "nee, nee" was en hij maar bleef roepen om "die, die" zonder dat wij (en hij!) wisten welke hij bedoelde.
  donderdag 21 november 2024 @ 09:33:49 #228
112156 Debsterr
Dino inventor
pi_215640756
Ik lees elke avond voor naar bed gaan hetzelfde verhaal voor en sindskort blijft ze dan ook echt rustig zitten, wel af en toe wijzen/slaan in het boek maar niet meer proberen 4 bladzijdes tegelijk eruit te scheuren _O-.
Once in a while, I just wanna dance and feel good
pi_215643443
@alpeko Ohja, kikker vindt T. ook heel leuk!

Wij hebben deze boekenkast voor in zijn kamer gekocht. Zo kan hij zelf de boeken halen die hij voorgelezen wil hebben. :D

[ Bericht 18% gewijzigd door margaretha_01 op 21-11-2024 15:27:26 ]
pi_215643499
quote:
17s.gif Op donderdag 21 november 2024 09:33 schreef Debsterr het volgende:
Ik lees elke avond voor naar bed gaan hetzelfde verhaal voor en sindskort blijft ze dan ook echt rustig zitten, wel af en toe wijzen/slaan in het boek maar niet meer proberen 4 bladzijdes tegelijk eruit te scheuren _O-.
Ik was dus ook verbaasd dat hij niet meer direkt de neiging had om zelf de bladzijdes om te slaan (lees: kapot te scheuren), maar geduldig luisterde naar hoe ik voorlas en mij de bladzijdes liet omslaan! (Misschien is dit ook wel iets wat hij op de opvang heeft geleerd)
pi_215644698
Ik lees al ruim een jaar (misschien wel langer al) bij ieder slaapje voor. Hij moet eerder afgeremd worden dan gestimuleerd :+ we lezen nu drie boeken en dan wil hij eigenlijk nog meer. Ook overdag komt hij met fases met boekjes aanzetten. Mijn oudste kon met moeite een kort boek volhouden dus ik vind dit zo leuk O+
I'm not troubled or sad, I'm just ready for bed.
pi_215652049
quote:
0s.gif Op donderdag 21 november 2024 08:15 schreef margaretha_01 het volgende:
Ja :Y Sowieso een vast onderdeel van het slaapritueel sinds hij 8 maanden is.
Hij kiest ook zelf zijn boekjes uit, want o wee als wij het verkeerde boekje pakken.

Overdag komt ie ook vaak met een leesboekje aanzetten.
Maar ook deze is echt favoriet: https://www.bol.com/nl/nl/p/die-is-klein/9200000021747351/
Veel nieuwe woordjes leren!

Hij heeft inmiddels ook waskrijtjes gekregen van Sinterklaas, dus nu zijn kleurboeken ook heel erg leuk.

quote:
0s.gif Op donderdag 21 november 2024 08:32 schreef alpeko het volgende:
Hij heeft een fase gehad dat we ieder boekje (en dat zijn er 20+) uit zijn kast moesten halen omdat alles "nee, nee" was en hij maar bleef roepen om "die, die" zonder dat wij (en hij!) wisten welke hij bedoelde.
Herkenbaar _O-.
En dan zelfs na alle boekjes gehad te hebben, wéér alle boekjes opnieuw bekijken en dan huilen 🤷‍♀️
pi_215665504
Bij ons is het met bijna 18 maanden vooral plaatjes kijken, dieren aanwijzen en soms nadoen. Soms heeft B. wel genoeg geduld en laat ons voorlezen, maar betwijfel of ze dan echt luistert of de plaatjes gewoon interessant genoeg vindt om de pagina nog niet om te slaan.
  zondag 24 november 2024 @ 19:11:56 #234
112156 Debsterr
Dino inventor
pi_215674126
Oh man, waarom is ze nog niet eens 15 maanden en nu al ster in de uitvoering van de Stervende Zwaan :')
pi_215674339
quote:
17s.gif Op zondag 24 november 2024 19:11 schreef Debsterr het volgende:
Oh man, waarom is ze nog niet eens 15 maanden en nu al ster in de uitvoering van de Stervende Zwaan :')
:D

Ik wil het gezegde "ik ben 2 en ik zeg nee" ook graag laten aanpassen naar: "ik ben 16 maanden en ik zeg nee" :')
  zondag 24 november 2024 @ 21:41:11 #236
112156 Debsterr
Dino inventor
pi_215675460
quote:
1s.gif Op zondag 24 november 2024 19:36 schreef Piles het volgende:

[..]
:D

Ik wil het gezegde "ik ben 2 en ik zeg nee" ook graag laten aanpassen naar: "ik ben 16 maanden en ik zeg nee" :')
Hehe, dat beloofd nog wat
pi_215676813
T. was gister bij het wakker worden zo schattig! Hij heeft op de opvang geleerd om te fluisteren en fluisterde bij het wakker worden: ‘is nog donker, alle kindjes slapen nog?

Toen antwoordde ik, ‘ja, alle kindjes slapen nog en mama slaapt ook nog’. En toen antwoordde hij: ‘T. auch’.

En toen hebben we daadwerkelijk nog een uurtje verder geslapen!
pi_215677045
quote:
1s.gif Op maandag 25 november 2024 05:56 schreef margaretha_01 het volgende:
T. was gister bij het wakker worden zo schattig! Hij heeft op de opvang geleerd om te fluisteren en fluisterde bij het wakker worden: ‘is nog donker, alle kindjes slapen nog?

Toen antwoordde ik, ‘ja, alle kindjes slapen nog en mama slaapt ook nog’. En toen antwoordde hij: ‘T. auch’.

En toen hebben we daadwerkelijk nog een uurtje verder geslapen!
Wauw, wat een woordenschat al en wat lief O+.
pi_215677307
Ja, ik ben ook vaak verrast wat er bij hem uitkomt!

Hij is nu ook begonnen af en toe expres in een fantasietaal te spreken - weet niet zeker wat ik daarvan moet vinden! :p Dan praat hij in een eigen taaltje en weet ook dat dat een ‘fantasie‘ taaltje is, hij kijkt ons erbij aan en begint dan te lachen.

[ Bericht 28% gewijzigd door margaretha_01 op 25-11-2024 07:54:20 ]
pi_215688560
Zijn jullie ook vaak verbaasd wat een kind allemaal leert op de opvang?

T. Komt zo vaak terug met weer nieuwe vaardigheden waar we echt van staan te kijken. Moet zeggen dat mijn respect voor de leidsters/pedagogen echt is gestegen!
pi_215688722
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 november 2024 15:53 schreef margaretha_01 het volgende:
Ja mooi is dat hè :D
Sowieso hoe snel het leren nu gaat, is echt fantastisch om te zien. Vol enthousiasme z'n bord en slab naar kinderstoel brengen. Ook z'n lege fles naar de keuken. Wel z'n kinderkeukentje, maar hé, keuken=keuken :D
En aanwijsboekjes zijn ook groot favoriet. Minutenlang alles aanwijzen en wij maar 'tomaat', 'zandbak', 'brandweerauto' zeggen :P
quote:
T. Komt zo vaak terug met weer nieuwe vaardigheden waar we echt van staan te kijken. Moet zeggen dat mijn respect voor de leidsters/pedagogen echt is gestegen!
Ik ben echt zo blij dat we gewisseld zijn van opvang toen ie 13 maanden was. Nu echt veel leukere leidsters, met veel meer knutselwerk. En vaak op stap (naar de bakker, supermarkt, markt) als het kan (op vrijdag kleine groep zonder baby's :P ).
pi_215688980
We hebben pas ons hondje moeten laten inslapen. Droevig. Ons zoontje heeft ons al meerdere ontroerende momenten bezorgd. Hij begeleide haar naar haar eten ‘s avonds. Ze had de laatste dagen veel moeite om te lopen en was heel suf. Op de dag zelf ging hij haar nog een hele lieve knuffel geven toen we vroegen om haar te knuffelen vlak voordat hij naar de opvang ging.

De avond viel hem niks op. De volgende ochtend wierp hij een blik op waar haar mand stond: Mila weg. Alsof ze voor hem ieder moment kom besluiten weer thuis te komen. Wij meteen in tranen. Hij ons weer troosten. Zo schattig. In zijn wereld is ze er nog.

En dit weekend speelde hij met zijn keukentje. Daar zit een uitneembare metalen wasbak in die lijkt op haar drinkbak. Hij haalde hem eruit. Liep naar de plek waar haar bak stond. Zette hem neer en zei: Mila drinken. Liep naar de deur en riep haar om te komen :'(
  woensdag 4 december 2024 @ 15:37:00 #243
112156 Debsterr
Dino inventor
pi_215767392
Och @alpeko, wat ontzettend sneu ;(. Dan is het zo lastig dat ze totaal nog geen tijdsbesef enzo hebben he.
pi_215769775
Oh ik lees dit nu pas, wat sneu ;(

Aan de andere kant ook heel schattig, die onschuldigheid. Maar de aanleiding niet -O-
  woensdag 4 december 2024 @ 20:07:24 #245
59287 Grumpey
Het zonnetje in huis
pi_215769798
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 november 2024 15:53 schreef margaretha_01 het volgende:

Ik ben ook elke keer weer verbaasd. Het is zo enorm verschil dat in mijn ogen elk kind eigenlijk wel baat zou hebben van een beetje opvang paar dagen in de week 😄. Begreep laatst ook dat kinderen met opvangervaring in de kleuterklassen al zo’n enorme voorsprong hebben dat het doel daar vooral draait om de kinderen zonder opvang op zelfde niveau te krijgen voordat groep 3 start.
pi_215773317
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 november 2024 17:10 schreef alpeko het volgende:
We hebben pas ons hondje moeten laten inslapen. Droevig. Ons zoontje heeft ons al meerdere ontroerende momenten bezorgd. Hij begeleide haar naar haar eten ‘s avonds. Ze had de laatste dagen veel moeite om te lopen en was heel suf. Op de dag zelf ging hij haar nog een hele lieve knuffel geven toen we vroegen om haar te knuffelen vlak voordat hij naar de opvang ging.

De avond viel hem niks op. De volgende ochtend wierp hij een blik op waar haar mand stond: Mila weg. Alsof ze voor hem ieder moment kom besluiten weer thuis te komen. Wij meteen in tranen. Hij ons weer troosten. Zo schattig. In zijn wereld is ze er nog.

En dit weekend speelde hij met zijn keukentje. Daar zit een uitneembare metalen wasbak in die lijkt op haar drinkbak. Hij haalde hem eruit. Liep naar de plek waar haar bak stond. Zette hem neer en zei: Mila drinken. Liep naar de deur en riep haar om te komen :'(
Oh sjeetje, Alpeko, wat moeilijk. Zoiets is ook moeilijk uit te leggen aan jullie kleine. Hoop dat jullie er een beetje bovenop zijn gekomen.
pi_215773560
quote:
1s.gif Op woensdag 4 december 2024 20:05 schreef Piles het volgende:
Oh ik lees dit nu pas, wat sneu ;(

Aan de andere kant ook heel schattig, die onschuldigheid. Maar de aanleiding niet -O-
Het moment van de waarheid wordt enkel uitgesteld, hoe moeilijk het ook is.

Heb met de moeder van mijn oudste kinderen over zoiets een flinke discussie gehad. Ze had er al een handje van om de kinderen wat op de mouw te spelden over overleden katten. Dat ze weggelopen zijn en dan doen alsof ze ze gaat zoeken, terwijl ze overleden was en in een geval per ongeluk overreden waren door haar.

Nu wilde ze ook zoiets doen met het overlijden van haar moeder, de oma dus van mijn kinderen. Daar een discussie over gehad. Hoe moeilijk het ook is, een keer komen kinderen er achter. Als ze naar het graf van een overleden oma gaan, zien ze ook de datum van overlijden en dan wordt duidelijk dat er gelogen is. Uiteindelijk is ze daarin gelukkig bijgedraaid en heeft ze het eerlijk verteld.
pi_215774004
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 november 2024 17:10 schreef alpeko het volgende:

Alleerste sterkte alpeko!
En wat mooi en verdrietig tegelijk.
pi_215774024
Ik sta trouwens te kijken van het empathisch vermogen van kindjes.
Mijn vriend was laatst in tranen en toen kwam onze kabouter hem ook troosten, aaien, knuffelen en heel erg oogcontact zoeken. Ik wist niet dat ie dat kende en kon (al vind ik dat heel stom van mijzelf dat ik dat nu typ). Ik moest er zelf bijna van huilen.
pi_215774131
Sinterklaas zit er voor ons weer op!

Deze Sinterklaas was echt héél erg lief en snapte precies wat ie kon vragen aan een 1,5 jarige.
Onze kabouter heeft hem zelf binnengelaten en luisterde heel erg goed naar de beste man en zijn pieten (ging staan als Sinterklaas dat vroeg, gaf hem een handje als Sinterklaas dat vroeg, pakte een autootje als Sinterklaas dat vroeg en wilde uiteindelijk ook bij Sinterklaas op schoot).
Ik zou er bijna jaloers van worden :P.

En we hebben nog iets totaal onnodigs gekocht, maar we vonden hem zo tof.
Een heuse kinderfauteuil met voetenbankje.

Maar ik vind het niet erg dat ie nog vaak genoeg op de bank kruipt en lekker tegen mij aan komt hangen O+.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')