Wel wat vreemd dat ze de afgelopen twee jaar lang hamerden op de F-16. Dit komt een beetje raar over, heel veel toegevoegde waarde gaat de Gripen op dit moment niet hebben. Een programma opstarten om de F-16's weer te vervangen door nieuwe Gripen-E/F's snap ik dan wel.quote:Op donderdag 30 mei 2024 08:07 schreef Delenlill het volgende:
https://www.pravda.com.ua/eng/news/2024/05/29/7458232/
[..]
Die radarvliegtuigen die bij het volgende pakket zitten zijn natuurlijk beter dan de Gripen op het ogenblik, vooral ook omdat zij perfect kunnen samenwerken met de F-16, en prima aansluiten op wat er voor de F-16 nodig is. Al is het wel de vraag hoelang training hiervoor zal duren, hopelijk zijn ze daar al mee begonnen.
Natuurlijk hoop ik wel dat de Gripen zelf ook niet al te lang op zich laat wachten.
quote:Op donderdag 30 mei 2024 07:43 schreef Delenlill het volgende:
https://www.politico.com/(...)-us-weapons-00160462
[..]Het zal wel knarsetanden worden op de FP. Ze waren gisteren zo blij met dit bericht: VS wil absoluut geen gebruik westerse wapens op Russisch grensgebiedSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Survivors say Russia is waging a war of sexual violence in occupied areas of Ukraine. Men are often the victims
Within an hour of being arrested by Russian security forces, Roman Shapovalenko was threatened with rape.
On August 25, 2022, the day after Ukraine’s Independence Day, he said three armed, masked officers from Russia’s Federal Security Service (FSB) stormed his home in the southern Ukrainian port city of Kherson, which was occupied by Russian forces at the time.
They turned his house inside out searching for incriminating evidence. A message in Shapovalenko’s phone that called Russian soldiers “orcs” — a derisive reference to the evil forces in J. R. R. Tolkien’s Middle-earth books and a popular Ukrainian slur for the Russian army — was enough for them. He said he was tied up, blindfolded and stuffed into an unmarked car.
For days after, Shapovalenko said he was repeatedly electrocuted in his genital area, threatened with being raped with a glass bottle, and was even made to believe he could be sterilized.
“They seemed to have a fetish for genitalia. Sometimes the door would open, and they would say: ‘We’re going to take out our batons and we’re going to rape everyone here,’” the 39-year-old farm manager told CNN.
Describing the graphic detail of his experience matter-of-factly, Shapovalenko sometimes paused to laugh nervously. He said his sense of humor is helping with what he knows will be a long recovery. The Russians, he said, hated it. “I made a little joke, and they didn’t like it. I got punched for that.”
Shapovalenko’s experience of sexual violence at the hands of Russian forces is common among Ukrainians – including civilians and soldiers – who have been detained since Russia launched its full-scale invasion of the country more than two years ago.
Human rights monitors have long reported on the rampant use of sexual violence by Russian police and security forces against prisoners and detainees in Russia. Now it seems Russia is exporting the practice to occupied Ukraine.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Soldiers in Ukraine say US-supplied tanks have made them targets for Russian strikes
Ukrainian crews working on US-supplied Abrams tanks have told CNN of a series of the weaknesses and flaws with the armored vehicles, calling into doubt their utility on the war’s ever-changing frontlines. The donation was announced by US President Joe Biden as evidence of the United States’ “enduring and unflagging commitment to Ukraine.”
CNN journalists were the first reporters to see the M1 Abrams in Ukraine, at a location in the country’s east, where around six vehicles were visible, hiding in the foliage.
Crews trained in Germany said the vehicles – the US military’s main $10 million battle tank used in Iraq against Saddam Hussein’s forces and insurgents – lacked armor that could stop modern weapons.
“Its armor is not sufficient for this moment,” said one crew member, callsign Joker. “It doesn’t protect the crew. For real, today this is the war of drones. So now, when the tank rolls out, they always try to hit them.”
His colleague, Dnipro, added they are the “number one target.”
“Without defense, the crew doesn’t survive at the battlefield,” he said.
The crew showed CNN their attempts to affix active armor to one damaged tank. They used plates of plastic explosive that, when hit by a round, detonate and provide a protective counter-blast.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Zij willen gewoon zoveel mogelijk van alles. Vooral ook omdat het westen materieel maar mondjesmaat en druppelenderwijs levertquote:Op donderdag 30 mei 2024 08:59 schreef Ulx het volgende:
[..]
Wel wat vreemd dat ze de afgelopen twee jaar lang hamerden op de F-16. Dit komt een beetje raar over, heel veel toegevoegde waarde gaat de Gripen op dit moment niet hebben. Een programma opstarten om de F-16's weer te vervangen door nieuwe Gripen-E/F's snap ik dan wel.
Daar zijn er gewoon veel meer van dan welk type gripens dan ook.quote:Op donderdag 30 mei 2024 08:59 schreef Ulx het volgende:
[..]
Wel wat vreemd dat ze de afgelopen twee jaar lang hamerden op de F-16.
Of die AWACS achtigen echt lekker kunnen communiceren met F-16s is nog maar de vraag, dat die dat kunnen met gripens staat vast, omdat het allemaal zweeds materiel is.quote:Dit komt een beetje raar over, heel veel toegevoegde waarde gaat de Gripen op dit moment niet hebben.
Ja, klopt, als de oorlog over is, omdat OF oekraine gewoon grondgebied heeft mogen laten, OF rus zelf tot de conclusie is gekomen dat het allemaal zinloos is, conform de pipedreams van meneer sullivan, dan mag oekraine zonder morren alles hebben, zonder dat er "intensieve discussies" gevoerd hoeven te worden, of uitgebreide taalcursusen nodig zijn.quote:Een programma opstarten om de F-16's weer te vervangen door nieuwe Gripen-E/F's snap ik dan wel.
En dat bepalen andere landen blijkbaar voor oekraine...?quote:Op donderdag 30 mei 2024 09:29 schreef Delenlill het volgende:
Maar ik ben het er mee eens dat de Gripen wel even kan wachten. Eerst alles in orde krijgen voor de levering van de F-16.
Ik weet niet of je het nieuws hebt gevolgd de afgelopen twee jaar, maar Oekrane hamerde op F-16's. Dat was het toestel dat ze wilden hebben. Gripen's werden nauwelijks genoemd.quote:Op donderdag 30 mei 2024 09:38 schreef ExTec het volgende:
[..]
En dat bepalen andere landen blijkbaar voor oekraine...?
https://www.twz.com/news-(...)planes-is-a-big-dealquote:Op donderdag 30 mei 2024 09:34 schreef ExTec het volgende:
Of die AWACS achtigen echt lekker kunnen communiceren met F-16s is nog maar de vraag, dat die dat kunnen met gripens staat vast, omdat het allemaal zweeds materiel is.
quote:Ukraine Getting Swedish Airborne Early Warning Radar Planes Is A Big Deal
The Saab airborne early warning and control capability will provide a massive, force-multiplying boost to Ukrainian air and maritime defense.
De Saab 340 kan prima communiceren met de F-16. Daar deze uitgerust is naar NAVO standaarden. Voordat Zweden bij de NAVO kwam werkten zij er al nauw mee samen tenslotte.quote:For Ukraine, an AEW&C aircraft capability is of huge significance.
Compared to ground-based radar systems, the airborne Erieye radar offers a much more useful 'lookdown' capability. This ability to peer down from above, less encumbered by line-of-sight limitations of terrain, is especially useful for detecting low-flying Russian drones and cruise missiles, which can otherwise remain unseen or at least hard to track and engage due to their lower operating altitudes and small signitures. Just the benefits in battlespace awareness this aircraft can provide in this application alone are immense considering the constant threat of Russian long-range kamikaze drones and cruise missiles that have battered Ukraine for years.
Once F-16s are available to Ukraine, the Saab 340 AEW&C will be able to work as a fighter control asset, detecting targets, prioritizing them, and then assigning them to the fighters for interception. The same data can, of course, also be passed on to other air defense assets. However, the F-16 and Western-supplied ground-based air defense systems are most relevant in this regard, since the radar plane is fitted with the NATO-standard Link 16 datalink communications system.
Link 16 will allow the operators onboard the twin-turboprop Saab 340 AEW&C aircraft to provide a real-time air defense ‘picture’ and targeting data to compatible systems in the air and on the ground, essentially filling a critical node in a modern integrated air defense system (IADS).
Jij weet niet wat er nu precies gebeurd is (ik ook niet). In plaats van de Gripen is er misschien wel onderhandeld om deze radarvliegtuigen te leveren ter ondersteuning van de F-16. Wat in mijn optiek een veel slimmere levering is in dit geval.quote:Op donderdag 30 mei 2024 09:38 schreef ExTec het volgende:
[..]
En dat bepalen andere landen blijkbaar voor oekraine...?
Lees je wel waar je op reageert?quote:Op donderdag 30 mei 2024 09:47 schreef Ulx het volgende:
[..]
Ik weet niet of je het nieuws hebt gevolgd de afgelopen twee jaar, maar Oekrane hamerde op F-16's. Dat was het toestel dat ze wilden hebben. Gripen's werden nauwelijks genoemd.
Dus, in ieder geval is die wens al bekend sinds augustus verleden jaar.quote:Plakhotniuk said President Volodymyr Zelenskyy’s message during his visit to Sweden last August still holds true today. "He made it clear that we are interested in this system," the ambassador said, referring to Gripen fighter jets.
Ja, en voor je cope praat je naadloos rus na, snap je dat. Oekraine heeft blijkbaar 0,0 eigen wil, hebben zelf geen idee wat ze nodig hebben, het westen moet ze eigenlijk maar bevoogdend vertellen wat ze echt nodig hebben en wat niet.quote:Het komt dus nogal vreemd over om een paar weken voordat die F-16's komen te gaan roepen dat je eigenlijk andere toestellen nodig hebt. Ook omdat er op dit moment meer toestellen zijn dan F-16 piloten en technici.
Dan moet je ff teruglezen naar deze post, en bij voorkeur ook even het bronartikel doornemen:quote:Op donderdag 30 mei 2024 09:51 schreef Delenlill het volgende:
Jij weet niet wat er nu precies gebeurd is (ik ook niet).
Ow, dus je fantaseert erbij dat het een OF OF was?quote:In plaats van de Gripen is er misschien wel onderhandeld om deze radarvliegtuigen te leveren ter ondersteuning van de F-16. Wat in mijn optiek een veel slimmere levering is in dit geval.
Ze staan erbij en kijken er naar. Blijkbaar zijn zij nog niet genoeg aangevallen.quote:
Prima, stappen ze naar Zweden en vragen ze om Gripens. Starten ze met zijn tweetjes een vergelijkbaar project op.quote:Op donderdag 30 mei 2024 09:56 schreef ExTec het volgende:
[..]
Lees je wel waar je op reageert?
[..]
Dus, in ieder geval is die wens al bekend sinds augustus verleden jaar.
Maar de cope is dus: ja, eigenlijk wel raar dat oekraine dat ineens vraagt (?), daarom niet vreemd dat andere landen dan wel ff voor oekraine gaan bepalen dat die niet mogen komen?
Moeilijk om dat bij te houden.
[..]
Ja, en voor je cope praat je naadloos rus na, snap je dat. Oekraine heeft blijkbaar 0,0 eigen wil, hebben zelf geen idee wat ze nodig hebben, het westen moet ze eigenlijk maar bevoogdend vertellen wat ze echt nodig hebben en wat niet.
Want wat weten hun daar nou van, hun eigen land verdedigen. Wat denken ze wel niet joh.
En dat hebben ze dus gedaan, en dan volgen er "intensieve discussies" met angstvallig niet genoemde "westerse landen" om die maar niet te leveren?quote:Op donderdag 30 mei 2024 10:10 schreef Ulx het volgende:
Prima, stappen ze naar Zweden en vragen ze om Gripens.
Ja, en andere landen, niet oekraine zelf, bepalen blijkbaar of daar sprake van is?quote:Zolang dat niet in de weg gaat zitten van het F-16 programma zal de F-16 coalitie daar niet moeilijk over doen.
quote:Op donderdag 30 mei 2024 10:07 schreef ExTec het volgende:
[..]
Dan moet je ff teruglezen naar deze post, en bij voorkeur ook even het bronartikel doornemen:
Ulx in NWS / Oorlog in Oekrane #974 IKEAanvalluh!
Wat daar NIET staat is dat oekraine zegt: wacht er even mee.
[..]
Ow, dus je fantaseert erbij dat het een OF OF was?
IPV dat zweden gewoon bereid was om zowel die AWACS als gripens te leveren?
En het bevoogdende westen moest kleine kleuter oekraine natuurlijk overrulen: nee, beste oekrainers, wij weten wat goed is voor jou, neem die AWACS nou maar?
quote:All to focus for the time being on one aircraft system: the American F-16.
De focus is op dit ogenblik op de F-16. Deze radarvliegtuigen zijn daar een voorbeeld van. Net zoals de raketten die Zweden zal leveren.quote:- We have been urged by the other countries that run the coalition to wait for the Gripen system. It has to do with the fact that the focus is now on introducing the F-16 system, Jonson explains.
Ow, dus calling out het slowwalken van (met name) de VS is ineens het bezigen van "Russische verdeel-en-heers talking points.".quote:Op donderdag 30 mei 2024 10:25 schreef Ulx het volgende:
Hou gewoon eens op met je Russische verdeel-en-heers talking points. Zweden trainde piloten op dat toestel.
Zweden was voordat ze bij de NATO kwamen al iets van 30 jaar een PfP land en beschikt al een kleine 20 jaar over Link-16, dus dat apparaat kan prima met de F16's communiceren.quote:Op donderdag 30 mei 2024 09:34 schreef ExTec het volgende:
Of die AWACS achtigen echt lekker kunnen communiceren met F-16s is nog maar de vraag, dat die dat kunnen met gripens staat vast, omdat het allemaal zweeds materiel is.
https://www.flightglobal.(...)16-fit/63255.articlequote:Speaking at the 2005 International Data Link Symposium in Sydney on 5 October, Wiss said Swedish air force S100B airborne early-warning aircraft, based on the Saab 340 turbobprop and carrying the Ericsson Erieye phased-array radar, are to be fitted with fully integrated Link 16 terminals in a similar timeframe to the JAS39s.
Eh, wat???quote:Op donderdag 30 mei 2024 10:29 schreef Delenlill het volgende:
Jij kan wel heel gemakkelijk zeggen dat Zweden alles maar moet leveren, maar ga jij dat betalen?
Ja, en..... dat is inzake gripens zweden, en die waren blijkbaar prima bereid, uit eigen zak die dingen te leveren?quote:Wie betaald bepaald tenslotte.
Net was het nog de F16 coalitie die de Gripen slowwalkte. (Voiceover: Hoe kregen ze Zweden zo ver?)quote:Op donderdag 30 mei 2024 10:30 schreef ExTec het volgende:
[..]
Ow, dus calling out het slowwalken van (met name) de VS is ineens het bezigen van "Russische verdeel-en-heers talking points.".
Kan er ook nog wel bij, wordt ook uitgemaakt voor republikein, omdat ik het gore lef heb om te zeggen dat het biden en clan zijn die daarvoor verantwoordelijk zijn, en niet de republikeinen.
Heb ik dat gezegd?quote:Op donderdag 30 mei 2024 10:39 schreef Ulx het volgende:
Net was het nog de F16 coalitie die de Gripen slowwalkte.
Uurtje op de SIM en klaar ben je...quote:Op donderdag 30 mei 2024 10:29 schreef Delenlill het volgende:
- Is er personeel (technici/grondpersoneel) opgeleid voor de Gripen?
- Hebben de piloten die getraind hebben op de Gripen deze helemaal onder de knie? Op het niveau dat zij nu de F-16 onder de knie zullen hebben?
- Is er infrastructuur aanwezig in Oekraine specifiek voor de Gripen?
Canada het lachertje van de NAVO?quote:Op woensdag 29 mei 2024 18:27 schreef BEFEM het volgende:
Hebben die berhaupt iets geleverd? Dat is volgens mij echt het lachertje van de NAVO tegenwoordig?
De congnitieve dissonancie is strong in this one.quote:Op donderdag 30 mei 2024 10:39 schreef Ulx het volgende:
Je opmerkingen zijn niet veel anders dan de "hulp helpt niet geef je maar over Oekraine"
Maar als een volleerd 1984 adapt, war is immers peace, heeft meneer Ulx het smerige lef hier om het druppelsgewijs ze steeds genoeg geven om niet te verliezen, maar nooit genoeg om te winnen op de voeren als "hulp", en als je daar commentaar op hebt, "wil je ze niet helpen".quote:Geef gewoon f*ckin' alle hulp die kan, zo snel mogelijk
Ik kijk hier weer eens maar ik zie dat de sfeer nog het zelfde is. Deel je een kritische mening dan word je hier dus gewoon voor trol uitgemaakt. Beetje jammer.quote:Op donderdag 30 mei 2024 10:39 schreef Ulx het volgende:
[..]
Net was het nog de F16 coalitie die de Gripen slowwalkte. (Voiceover: Hoe kregen ze Zweden zo ver?)
Je opmerkingen zijn niet veel anders dan de "hulp helpt niet geef je maar over Oekraine" berichten uit de Russische trollfarms.
Het kan toeval zijn, maar het valt wel op.
Waar in dat zweedse artikel stond dat er sprake was van dat de training nog niet afgerond was...?quote:
Die donaties hebben een economische waarde die afgeschreven moet worden. En jij bent diegene die zegt dat Zweden beide maar moet leveren.quote:Op donderdag 30 mei 2024 10:37 schreef ExTec het volgende:
[..]
Eh, wat???
Zover ik weet doen landen donaties uit eigen zak, maar nu fantaseer je erbij dat er wel degelijk en rekening is, die... verdeelt wordt?
Levendige fantasie heb jij.
[..]
Ja, en..... dat is inzake gripens zweden, en die waren blijkbaar prima bereid, uit eigen zak die dingen te leveren?
Entree: "intensieve discussies"?
quote:Nee, kleine oekrainse kleuter, jij snapt niet dat je training nog niet klaar is, en je ze daarom nog niet mag hebben. Luister naar die niet nader gedefinieerde "westerse landen", die weten het heus beter.
Hebben we het over gehad:quote:Op donderdag 30 mei 2024 10:46 schreef Delenlill het volgende:
[..]
Die donaties hebben een economische waarde die afgeschreven moet worden. En jij bent diegene die zegt dat Zweden beide maar moet leveren.
Ik zit niet te wachten op mooie excusen waarom mensen zoals jij denken dat het alles behalve slowwalken is.quote:Op donderdag 30 mei 2024 10:07 schreef ExTec het volgende:
Ow, dus je fantaseert erbij dat het een OF OF was?
IPV dat zweden gewoon bereid was om zowel die AWACS als gripens te leveren?
En het bevoogdende westen moest kleine kleuter oekraine natuurlijk overrulen: nee, beste oekrainers, wij weten wat goed is voor jou, neem die AWACS nou maar?
En als dat buiten budget valt, war thunder heeft ook een simulatie mode.quote:
Ja, ik ga zo naar kantoor, zijn jullie weer even van me afquote:Op donderdag 30 mei 2024 10:42 schreef over_hedge het volgende:
Nieuwe dag. Nieuwe ExTec die boos is als iemand niet 100% met hem eens is.
Zweden moet niksquote:Op donderdag 30 mei 2024 10:46 schreef Delenlill het volgende:
[..]
Die donaties hebben een economische waarde die afgeschreven moet worden. En jij bent diegene die zegt dat Zweden beide maar moet leveren.
En voor bepaalde dingen wordt de rekening verdeeld ja. De landen leggen geld in de pot waarvan dan de aankopen gedaan worden. De lasten worden dan samen gedragen.
Zo zou het ook met de F-16 coalitie kunnen zijn bijvoorbeeld. Maar dat zou ik niet met zekerheid kunnen zeggen.
Naja ik hoef niet van je af. Maar als je af en toe iets minder denigrerend bent in je antwoorden maakt het topic wat fijner lezen.quote:Op donderdag 30 mei 2024 10:54 schreef ExTec het volgende:
[..]
Ja, ik ga zo naar kantoor, zijn jullie weer even van me af
Ja, dat denk ik ook want:quote:Op donderdag 30 mei 2024 10:54 schreef sp3c het volgende:
dan aew toestellen want die zijn na 3 dagen stuk natuurlijk
Want?quote:Op donderdag 30 mei 2024 10:54 schreef sp3c het volgende:
[..]
Zweden moet niks
verder denk ik dat Oekraine atm meer heeft aan Gripen dan aew toestellen want die zijn na 3 dagen stuk natuurlijk
Smerige praktijken inderdaad. Is al sinds dag n gaande. Los van dat het niet moet worden gedaan denk ik dat Rusland hiermee ook weer extra vijandigheid en extra soldaten voor Oekrane creert. Zoals met bombarderen woonwijken.quote:Op donderdag 30 mei 2024 10:54 schreef xpompompomx het volgende:
Lang, maag omdraaiend, verhaal over verkrachtingen door Ruzzen in de bezette gebieden:
Survivors say Russia is waging a war of sexual violence in occupied areas of Ukraine. Men are often the victims
[ afbeelding ]
Hebben het idd prima gedaan in oa Kandahar, je kan ook prima met ze werken. Ze lijken qua instelling wel een beetje op het Nederlandse leger.quote:Op donderdag 30 mei 2024 10:43 schreef sp3c het volgende:
[..]
Canada het lachertje van de NAVO?
lol, heb je heel dat ISAF verhaal gemist ofzo?
want de Russen schieten iedere dag met hypersonische raketten en deze kun je niet bepaald overal kwijt en ze zijn wat lastiger te verstoppenquote:
Blijkbaar is het hier de norm om ter plekke argumenten a'la: training is niet goed - uit je reet te trekken als we het over die gripens hebben,quote:
Toch wel vreemd dan, dat SE mindef dan zegt dat hij van dat leveren afziet na "intensieve discussies" met die mysterieuze "westerse landen".quote:Op donderdag 30 mei 2024 11:05 schreef Ulx het volgende:
Feit is gewoon dat Zweden probleemloos een zwik Gripens kan neerzetten in Oekrane.
Wat kunnen andere landen daartegen doen? Helemaal niks.
Een straaljager kun je niet vergelijken met zo'n radar vliegtuig. De radar vliegtuig is veel simpeler en heeft veel minder onderhoud nodig. De radar en alles wat daar bij komt kijken is het meest kostbare gedeelte. De Gripen heeft voor elk uur dat het vliegt iets van 10-12 uur onderhoud nodig. (al zal dit over een langere periode zijn natuurlijk als gemiddelde)quote:Op donderdag 30 mei 2024 10:58 schreef ExTec het volgende:
[..]
Ja, dat denk ik ook want:
- Is er personeel (technici/grondpersoneel) opgeleid voor die dingen?
- Hebben de piloten die getraind hebben op de dingen deze helemaal onder de knie? Op het niveau dat zij nu de F-16 onder de knie zullen hebben?
- Is er infrastructuur aanwezig in Oekraine specifiek voor die dingen?
Of hebben ze alleen een uurtje op de SIM gezeten.
Maar kunnen ze dat mindere onderhoud dan....?quote:Op donderdag 30 mei 2024 11:39 schreef Delenlill het volgende:
De radar vliegtuig is veel simpeler en heeft veel minder onderhoud nodig.
Een straaljager heeft straalmotoren en vliegt (in het geval van Gripen) mach2+, zo'n 2100km/h. Deze is dus veel meer onderhevig aan G-krachten. Ook maakt hij veel meer manoeuvres.quote:Op donderdag 30 mei 2024 11:54 schreef ExTec het volgende:
[..]
Maar kunnen ze dat mindere onderhoud dan....?
En waar blijkt dat uit....?
Volgens mij is de charme aan die Zweedse kisten nu juist dat ze, net als veel van hun hardware, ontworpen zijn om langs de snelweg gerepareerd te kunnen worden. Je hebt in Zweden hele stukken verbrede snelweg die als reserve landingsbaan dienen precies voor dit doel.quote:Op donderdag 30 mei 2024 12:12 schreef Delenlill het volgende:
[..]
Een straaljager heeft straalmotoren en vliegt (in het geval van Gripen) mach2+, zo'n 2100km/h. Deze is dus veel meer onderhevig aan G-krachten. Ook maakt hij veel meer manoeuvres.
Dat is n van de hoofdredenen waarom deze veel meer onderhoud nodig heeft. En ook de reden waarom de benodigde infrastructuur veel gespecialiseerder moet zijn.
De radarvliegtuig heeft motoren die veel algemener gebruikt worden, net zoals veel van de andere onderdelen op zo'n vliegtuig. Het vliegtuig in het algemeen is gewoon veel minder specialistisch. Als de radar stuk is, of onderdelen daarvan dan is er zeker wel een probleem. Die zijn niet zo gemakkelijk te repareren of te vervangen. En daar is zeker wel specialistische kennis voor nodig.
Maar deze is lang niet zo aan slijtage onderhevig natuurlijk.
Dankje wel dat je nogmaals het verschil uitlegd, maar de vraag was:quote:Op donderdag 30 mei 2024 12:12 schreef Delenlill het volgende:
[..]
Een straaljager heeft straalmotoren en vliegt (in het geval van Gripen) mach2+, zo'n 2100km/h. Deze is dus veel meer onderhevig aan G-krachten. Ook maakt hij veel meer manoeuvres.
Dat is n van de hoofdredenen waarom deze veel meer onderhoud nodig heeft. En ook de reden waarom de benodigde infrastructuur veel gespecialiseerder moet zijn.
De radarvliegtuig heeft motoren die veel algemener gebruikt worden, net zoals veel van de andere onderdelen op zo'n vliegtuig. Het vliegtuig in het algemeen is gewoon veel minder specialistisch. Als de radar stuk is, of onderdelen daarvan dan is er zeker wel een probleem. Die zijn niet zo gemakkelijk te vervangen. En daar is zeker wel specialistische kennis voor nodig.
Maar deze is lang niet zo aan slijtage onderhevig natuurlijk.
quote:Op donderdag 30 mei 2024 12:22 schreef ExTec het volgende:
[..]
Dankje wel dat je nogmaals het verschil uitlegd, maar de vraag was:
Zijn ze dan al opgeleid om dat onderhoud te doen? En waarom kom je tot die conclusie?
Als: ja - waarom veronderstel je dan in dit postje dat dat, gebaseerd op wat precies? - inzake de gripens niet het geval is?
Als: nee, weet ik niet, waarom vormt die nee/onduidelijke status wel een showstopper voor gripens, maar niet voor deze dingen?
Stond zweden niet op het punt van uitleveren? Kunnen we er dan niet gevoeglijk vanuit gaan dat dit in orde was?
Als daar niets over bekend is, en dat lijkt mij de status, kunnen we er alleen vanuit gaan dat dit in beide gevallen goed is.
En dan is het merkwaardig dat, gebaseerd op dezelfde informatie; zijnde niets, het in het ene geval wel goed geregeld is, en in het andere niet.
Je bent niet consistent.
Dit was de vraag. En mijn antwoord in het kort was dat de radarvliegtuig veel meer lijkt op vliegtuigen waar de gemiddelde vliegtuig technici al ervaring mee hebben. Dus zal er veel minder training nodig zijn om de nuances hiervan te leren.quote:Maar kunnen ze dat mindere onderhoud dan....?
En waar blijkt dat uit....?
Dan nog is zo'n Gripen een fragiel stuk high tech. Vergelijk het met een formule 1 wagen vs. de middenklasse Henk & Ingrid-mobiel waarmee jij en ik rijden.quote:Op donderdag 30 mei 2024 12:22 schreef AgLarrr het volgende:
[..]
Volgens mij is de charme aan die Zweedse kisten nu juist dat ze, net als veel van hun hardware, ontworpen zijn om langs de snelweg gerepareerd te kunnen worden. Je hebt in Zweden hele stukken verbrede snelweg die als reserve landingsbaan dienen precies voor dit doel.
100% mee eens.quote:Op donderdag 30 mei 2024 12:28 schreef Delenlill het volgende:
[..]
[..]
Dit was de vraag. En mijn antwoord in het kort was dat de radarvliegtuig veel meer lijkt op vliegtuigen waar de gemiddelde vliegtuig technici al ervaring mee hebben. Dus zal er veel minder training nodig zijn om de nuances hiervan te leren.
En nee, daar kan je niet van uit gaan. Want dat noem jij fantaseren.
Van de F-16 weten wij dat de piloten en ook de technici/grondpersoneel zwaar getraind zijn de laatste 10 maanden ofzo (ben de tel kwijt, dus kan langer/korter zijn).
Van de Gripen heb ik dat niet gehoord. Alleen dat er een aantal piloten in augustus getraind zijn op de Gripen. Maar verder is er voor mij niks over bekend. Net zoals er niets bekend is over grondpersoneel/technici die voor de Gripen getraind is.
quote:Op donderdag 30 mei 2024 15:46 schreef Ulx het volgende:
[ x ]
Het doel van een gedemilitariseerd Oekrane lukt niet zo op het moment.
Hier ben ik het mee eens.quote:◾️ Our 'non-victory' is defeat. And defeat is the end of Russia. We will not be able to sacrifice new subjects or reparations, we will be torn apart.
собственная вина жирный комокquote:Op donderdag 30 mei 2024 16:03 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
[..]
Hier ben ik het mee eens.
Naast de rode lijn nu ook een gele en oranje?quote:
Lines on maps is nog net geen meme.quote:Op donderdag 30 mei 2024 16:17 schreef Aether het volgende:
[..]
Naast de rode lijn nu ook een gele en oranje?
quote:Just a professor who studies war and game theory.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |