Dan zou deze los van zijn partij moeten komen te staan en niet zijn partij vertegenwoordigen in dat kabinet.quote:Op maandag 20 mei 2024 18:46 schreef -XOR- het volgende:
Zou Timmermans geen optie zijn? Is ook een PvdA'er, veel bestuurservaring, aanzien in Europa, spreekt zijn talen, net als Geert een Limburger. Ik weet niet of die zou willen maar ze kunnen allicht eens voorzichtig peilen.
Ik denk heel voorzichtig dat -XOR- daar ook op doeltquote:Op maandag 20 mei 2024 18:47 schreef stokj het volgende:
[..]
Dan zou deze los van zijn partij moeten komen te staan en niet zijn partij vertegenwoordigen in dat kabinet.
Tenzij deze partij ook meeregeert :p
Haha. Na alle hel en verdoemenis die volgens vvd en pvv het gevolg zouden zijn van Timmermans als premier zouden diezelfde partijen hem nu vrijwillig aan het hoofd van hun kliek zetten? Het lijkt me onwaarschijnlijk, evenals het feit dat Timmermans daar ja op zou zeggen.quote:Op maandag 20 mei 2024 18:46 schreef -XOR- het volgende:
Zou Timmermans geen optie zijn? Is ook een PvdA'er, veel bestuurservaring, aanzien in Europa, spreekt zijn talen, net als Geert een Limburger. Ik weet niet of die zou willen maar ze kunnen allicht eens voorzichtig peilen.
Absolute nogo voor de vvd achterban.quote:Op maandag 20 mei 2024 18:48 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Ik denk heel voorzichtig dat -XOR- daar ook op doelt
Timmermans 1 is inderdaad nog steeds een optie maar dan zullen VVD en NSC een flinke draai moeten maken.
Tja...dat had de VVD achterban moeten bedenken voor ze op de PVV stemdenquote:Op maandag 20 mei 2024 18:51 schreef Poljunkie het volgende:
[..]
Absolute nogo voor de vvd achterban.
Beide eigenlijkquote:Op maandag 20 mei 2024 18:48 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Ik denk heel voorzichtig dat -XOR- daar ook op doelt
Timmermans 1 is inderdaad nog steeds een optie maar dan zullen VVD en NSC een flinke draai moeten maken.
Ik weet niet of je recentelijk nog naar Wilders, Yesilgöz of van der Plas geluisterd hebt, maar we naderen de apocalyps als we Timmermans de sleutel van het torentje geven. En jij vraag je af of het een optie is dat Timmermans tussen deze mensen op het bordes gaat staan?quote:Op maandag 20 mei 2024 18:46 schreef -XOR- het volgende:
Je vraagt wel veel van de VVD achterbanquote:Op maandag 20 mei 2024 18:52 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Tja...dat had de VVD achterban moeten bedenken voor ze op de PVV stemden
Mwah, als je die drie nog een half weekje 8 uur per dag opsluit wordt dat ben ik bang een Shakespeareaanse slotakte. Dan kunnen ze misschien beter Timmermans erbij hebben om hun gezamenlijke woede op te projecteren.quote:Op maandag 20 mei 2024 18:53 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Ik weet niet of je recentelijk nog naar Wilders, Yesilgöz of van der Plas geluisterd hebt, maar we naderen de apocalyps als we Timmermans de sleutel van het torentje geven. En jij vraag je af of het een optie is dat Timmermans tussen deze mensen op het bordes gaat staan?
En ondertussen vuurt Yesilgoz salvo's af op van der Plas, het kan verkerenquote:Op maandag 20 mei 2024 18:53 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Ik weet niet of je recentelijk nog naar Wilders, Yesilgöz of van der Plas geluisterd hebt, maar we naderen de apocalyps als we Timmermans de sleutel van het torentje geven. En jij vraag je af of het een optie is dat Timmermans tussen deze mensen op het bordes gaat staan?
Wel als Timmermans zijn ego opzij schuift en NSC en VVD even goed nadenken wat handig en goed is voor dit land.quote:
Voor een volgend kabinet misschien. Maar zeker niet in deze samenstelling. Geen flauw idee ook waarom een PvdA'er zijn vingers zou willen branden aan deze ellende. Of überhaupt een politicus die enigszins capabel is, van welke partij dan ook.quote:
Dat laatste is natuurlijk problematisch en verder is Timmermans gewoon gekozen door beide partijen, Aboutaleb niet.quote:Op maandag 20 mei 2024 19:01 schreef Falco het volgende:
[..]
Wel als Timmermans zijn ego opzij schuift en NSC en VVD even goed nadenken wat handig en goed is voor dit land.
Waarom doe je dat dan niet? De bezwaren van NSC hangen vooral op de integriteitskwestie buiten Omtzigt persoonlijke onmin.quote:In De Telegraaf reageert Plasterk maandag: „De gedane beschuldigingen zijn in essentie onwaar en voor het overige futiel.” Ook zou hij bereid zijn geweest „die integriteit uitputtend te laten toetsen door de formateur en zijn adviseurs”.
https://www.nrc.nl/nieuws(...)is-nog-lang-a4199380
Je bedoelt deze tweet ?quote:Op maandag 20 mei 2024 18:57 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
En ondertussen vuurt Yesilgoz salvo's af op van der Plas, het kan verkeren
Dat ze dit publiekelijk aan geeft is natuurlijk terecht, dit commentaar van Van der Plas straalt af op de hele coalitie en dus ook op de VVD. Dan moet je er publiekelijk afstand van nemen. Degenen die het bondgenootschap ondermijnen zijn de mensen die ongenuanceerd vanuit hun onderbuik tweeten. Helaas voor Yeşilgöz (al is dat haar eigen schuld) zijn dat al haar coalitiegenoten.quote:Op maandag 20 mei 2024 19:12 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Je bedoelt deze tweet ?
[ x ]
Tjaaaaa...... zo ondermijn je een bondgenootschap
Niks publiekelijk zeggen, maar spreekt persoonlijk met van der Plas.
Maar dan weer,,,,,, vooral niet doen... dan klapt het nieuwe kabinet.![]()
Dat communiceren via X werkt averechts, of juist wel rechtsquote:Op maandag 20 mei 2024 19:12 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Je bedoelt deze tweet ?
[ x ]
Tjaaaaa...... verkapt ook gericht aan van der Plas. Zo ondermijn je een bondgenootschap
Niks publiekelijk zeggen, maar spreekt persoonlijk met van der Plas, is de juiste zet.
Maar dan weer,,,,,, vooral niet doen... dan klapt het nieuwe kabinet.![]()
Deze krijgt de POL prijs van vandaagquote:Op maandag 20 mei 2024 19:15 schreef Cupfighter het volgende:
[..]
Dat communiceren via X werkt averechts, of juist wel rechts
Kunnen we eindelijk de discussie beëindigen of we een rechts, een centrum-rechts of een extreem-rechts kabinet krijgen. We noemen het gewoon een averechts kabinetquote:Op maandag 20 mei 2024 19:15 schreef Cupfighter het volgende:
[..]
Dat communiceren via X werkt averechts, of juist wel rechts
Als Wilders dat vraagt, zou ik als Yeşilgöz en Omtzigt antwoorden: "wij gingen alleen gedogen en helemaal geen kabinet volledig steunen, toch? Maak maar een gedoogakkoord."quote:Op maandag 20 mei 2024 19:17 schreef VoMy het volgende:
Ik denk eigenlijk dat premier Wilders nu weer voorzichtig op tafel komt. De andere drie mogen eerst weer in een rondje aangeven waarom/wanneer ze dat wel of expliciet niet zien zitten. Zijn we weer twee weken verder.
Ja, en dan moeten Wilders en zijn schoothondje alle ministers en staatsen leveren? Goeie grap wel.quote:Op maandag 20 mei 2024 19:21 schreef Hanca het volgende:
[..]
Als Wilders dat vraagt, zou ik als Yeşilgöz en Omtzigt antwoorden: "wij gingen alleen gedogen en helemaal geen kabinet volledig steunen, toch? Maak maar een gedoogakkoord."
Nee. Gewoon niet.quote:Op maandag 20 mei 2024 19:22 schreef -XOR- het volgende:
We krijgen een soort vervelend en verveeld schoolklasje aan de knoppen van het land. De geschikte premier lijkt me eigenlijk een ervaren leerkracht.
Dan weet Wilders ook weer waarom hij geen premier kan worden.quote:Op maandag 20 mei 2024 19:22 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Ja, en dan moeten Wilders en zijn schoothondje alle ministers en staatsen leveren? Goeie grap wel.
Louis van Gaalquote:Op maandag 20 mei 2024 19:22 schreef -XOR- het volgende:
We krijgen een soort vervelend en verveeld schoolklasje aan de knoppen van het landsbestuur. De geschikte premier lijkt me eigenlijk een ervaren leerkracht.
Eerder een circusdirecteur, die gewend is met clowns te werken of de directeur van de Apenheul, die met chimpansees overweg kan.quote:Op maandag 20 mei 2024 19:22 schreef -XOR- het volgende:
We krijgen een soort vervelend en verveeld schoolklasje aan de knoppen van het landsbestuur. De geschikte premier lijkt me eigenlijk een ervaren leerkracht.
PvdA'er, spreekt zijn talen, ervaren, internationale ervaring, gecanceld door de wokegemeenschap. Ik zie mogelijkheden.quote:
Ik ben niet beschikbaar.quote:Op maandag 20 mei 2024 19:22 schreef -XOR- het volgende:
De Jonge is beschikbaarquote:Op maandag 20 mei 2024 19:22 schreef -XOR- het volgende:
Geert wil dat graag. Putters, Plasterk... Hij noemt dat "Owning de libs".quote:Op maandag 20 mei 2024 19:39 schreef capricia het volgende:
Waarom zou je überhaupt een PvdA-er willen?
In Wilders zijn geval, hij wil iemand die hij vertrouwt. Nou, dat blijkt dus een heel klein cirkeltje te zijn.quote:Op maandag 20 mei 2024 19:39 schreef capricia het volgende:
Waarom zou je überhaupt een PvdA-er willen?
Maar bij de eerste de beste tegenslag trekken ze zich terug. Die PvdA-MPs.quote:Op maandag 20 mei 2024 19:42 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Geert wil dat graag. Putters, Plasterk... Hij noemt dat "Owning de libs".
Ik zie het probleem hier. Dat heet Geertquote:Op maandag 20 mei 2024 19:47 schreef trein2000 het volgende:
Maar wie dan wel? Elke naam die je kunt bedenken is of te zwaar (lees: geen spreekpop van Geert), of te licht (lees: geen ervaring als bestuurder op (inter)nationaal niveau, of electoraal te gevaarlijk voor Geert, of algeheel niet ministeriabel…
Ik kan me Putters echt niet voorstellen.quote:Op maandag 20 mei 2024 19:50 schreef Hanca het volgende:
AD noemt nu Putters en Van Eijck: https://www.ad.nl/politie(...)-te-hebben~a6bac5a2/
De eerste lijkt me zeer onwaarschijnlijk, als hij een regeringsprogramma gaat schrijven gaat dat nooit lijken op het hoofdlijnenakkoord. De tweede ken ik niet. Partijloos SER lid, wat kleurloze staatssecretaris namens de LPF. Ook van Wecycle zie ik. Klinkt niet slecht, maar klinkt ook niet echt rechts...
Parblue, de T heeft geen idee? Mona Keijzer zou wel de kers op de taart zijn, ja, als iets deze coalitie typeert dan is zij het wel.quote:Op maandag 20 mei 2024 19:54 schreef trein2000 het volgende:
https://www.telegraaf.nl/(...)t-antwoord-zal-komen
De T. heeft geen idee, maar strooit met de namen Keijzer, Dijkgraaf, Putters.
Voor ‘gewoon’ minister worden Hermans, Heijnen, Keijzer, Van Hijum, Agema en Fritsma genoemd.
Prima grap, kunnen NSC en de VVD Wilders net zo een oor aannaaien als hij zelf deed in Rutte 1. Lekker gedogen op wat punten die uitkomen en hem samen met Caroline op Stikstof in de grond laten zakken. En alle incompetentie voor heel Nederland zichtbaar.quote:Op maandag 20 mei 2024 19:22 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Ja, en dan moeten Wilders en zijn schoothondje alle ministers en staatsen leveren? Goeie grap wel.
Met het tweede punt heb ik geen moeite maar ik denk dat hij eerder de stekker eruit trekt en gewoon terug gaat naar boos schreeuwen vanaf de zijlijn dan dat hij nog verder gaat toegeven.quote:Op maandag 20 mei 2024 19:56 schreef tizitl2 het volgende:
[..]
Prima grap, kunnen NSC en de VVD Wilders net zo een oor aannaaien als hij zelf deed in Rutte 1. Lekker gedogen op wat punten die uitkomen en hem samen met Caroline op Stikstof in de grond laten zakken. En alle incompetentie voor heel Nederland zichtbaar.
Het andere probleem wat Wilders heeft is overigens dat hoe langer dit duurt hoe meer een eventuele kandidaat kan gaan terugvragen. Dan wordt het immers: Jij hebt niemand? Prima ik doe het, maar dan wel even punt X, Y en Z uit het akkoord. En anders ga je maar lekker jezelf verder voor lul zetten.
Dijkgraaf is toch een D66’er?quote:Op maandag 20 mei 2024 19:57 schreef Faraday01 het volgende:
Dijkgraafin nog geen 100 jaar. Die gaat lekker terug naar IAS denk ik of wordt weer hoogleraar in Nederland
Elbert Dijkgraaf, Roberts broer.quote:Op maandag 20 mei 2024 19:58 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Dijkgraaf is toch een D66’er?
Die gaat het natuurlijk sowieso niet doen.
Omdat ze het onderspit gedolven hebben dankzij Yesilgoz stupide strategie, door Wilders te normaliseren hebben ze enorm veel zetels aan de PVV verloren.quote:Op maandag 20 mei 2024 19:57 schreef -XOR- het volgende:
Wel pijnlijk voor de VVD ook eigenlijk. Die hebben in principe hun absolute droomcoalitie maar lijken er nu maar niet uit te komen.
Ja maar, wil jij een kabinet met die dikke klimaatdictator uit Brussel dan? Hel en verdoemenis wacht…quote:Op maandag 20 mei 2024 19:59 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Omdat ze het onderspit gedolven hebben dankzij Yesilgoz stupide strategie, door Wilders te normaliseren hebben ze enorm veel zetels aan de PVV verloren.
Ja, de zetelverhouding zullen ze niet ideaal hebben gevonden maar verder is dit wat ze altijd gewild hebben. Een stevig-rechtse meerderheid, en PvdA/GL en D66 buitenspel. Eindelijk kunnen de problemen op een rechtse manier aangepakt worden, ze hebben hun droomakkoord en dan loopt het stuk op de premier.quote:Op maandag 20 mei 2024 19:59 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Omdat ze het onderspit gedolven hebben dankzij Yesilgoz stupide strategie, door Wilders te normaliseren hebben ze enorm veel zetels aan de PVV verloren.
Eigenlijk niet. Maar alles is beter dan dit zooitje ongeregeld, ik ben geen fan van Timmermans maar hij is wel capabel. En de vier partijen die er dan nodig zijn hebben tenminste wel genoeg kwaliteit in huis.quote:Op maandag 20 mei 2024 20:00 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Ja maar, wil jij een kabinet met die dikke klimaatdictator uit Brussel dan? Hel en verdoemenis wacht…
En toch zijn ze niet blij. Beetje een gevalletje "Be careful what you wish for, you might get it"quote:Op maandag 20 mei 2024 20:01 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Ja, de zetelverhouding zullen ze niet ideaal hebben gevonden maar verder is dit wat ze altijd gewild hebben. Een stevig-rechtse meerderheid, en PvdA/GL en D66 buitenspel.
Kan ook niet wat de VVD wil. Regel 1 in campagnevoering: het origineel wint van de kopie.quote:Op maandag 20 mei 2024 20:02 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
En toch zijn ze niet blij. Beetje een gevalletje "Be careful what you wish for, you might get it"
Ze hadden deze droomcoalitie natuurlijk met 37 eigen zetels en 24 voor de PVV willen doen.quote:Op maandag 20 mei 2024 19:57 schreef -XOR- het volgende:
Wel pijnlijk voor de VVD ook eigenlijk. Die hebben in principe hun absolute droomcoalitie maar lijken er nu maar niet uit te komen.
Ja, dat zal de achterliggende gedachte wel geweest zijn, ik vermoed ook dat ze de BBB dan buiten de deur gehouden hadden.quote:Op maandag 20 mei 2024 20:06 schreef VoMy het volgende:
[..]
Ze hadden deze droomcoalitie natuurlijk met 37 eigen zetels en 24 voor de PVV willen doen.
En NSC, die zijn zo grondwettelijk enzo.quote:Op maandag 20 mei 2024 20:07 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Ja, dat zal de achterliggende gedachte wel geweest zijn, ik vermoed ook dat ze de BBB dan buiten de deur gehouden hadden.
Denk je? Wordt wel een heel lastig verhaal in de EK dan, want de anders best constructieve linkse oppositie ging je ook niet verder helpen denk ik.quote:Op maandag 20 mei 2024 20:07 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Ja, dat zal de achterliggende gedachte wel geweest zijn, ik vermoed ook dat ze de BBB dan buiten de deur gehouden hadden.
Mwah, BBB on side krijgen zonder regeringsdeelname in de EK was volgens mij best haalbaar geweest, sterker nog, de 2e Kamer fractie moet nog maar afwachten of de 1e Kamer meegaat in hun coalitie. Zo coherent is het daar allemaal niet.quote:Op maandag 20 mei 2024 20:09 schreef VoMy het volgende:
[..]
Denk je? Wordt wel een heel lastig verhaal in de EK dan, want de anders best constructieve linkse oppositie ging je ook niet verder helpen denk ik.
NSC was altijd nodig geweest want zoals VoMy aangeeft, die twee hadden geen meerderheid gehad.quote:Op maandag 20 mei 2024 20:08 schreef -XOR- het volgende:
[..]
En NSC, die zijn zo grondwettelijk enzo.
Ah, ik doelde op de ideale coalitie voor de VVD, daarin is voor de miliitante grondwetextremist natuurlijk geen plaats. Voor BBB wel want dat is in principe een soort CDA maar dan een dat overal ja op zegt als je de boeren een beetje weet te paaien.quote:Op maandag 20 mei 2024 20:12 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
NSC was altijd nodig geweest want zoals VoMy aangeeft, die twee hadden geen meerderheid gehad.
Volgens mij is Klaas Dijkhoff vrij duidelijk over zijn aspiraties en zijn voorkeur over deze coalitie. Volgens mij zou hij politiek gezien ze ook beter even aan laten modderen en dan na dit kabinet Yesilgoz vervangen.quote:Op maandag 20 mei 2024 20:15 schreef TweedeKlum het volgende:
Klaas Dijkhoff? Dan krijg je wel epische APB.
VVD op 18 zetels volgens de afgelopen peiling van MdH (meest recente die ik kan vinden). Die gaan hard richting oblivion. De kans op een schisma waarop het grootste deel zal fuseren met de PVV en de rest met D66 lijkt me niet geheel irreeel.quote:Op maandag 20 mei 2024 20:16 schreef VoMy het volgende:
In de peilingen krijgt het kwartet overigens wel wat kleine tikjes de laatste weken. Dan straalt het toch allemaal wat slecht op ze af, deze soaps. Ook Wilders is van de 50 weg aan het zakken richting de ruime 40.
Dat probleem heeft deze coalitie in iets mindere nate ookquote:Op maandag 20 mei 2024 20:09 schreef VoMy het volgende:
[..]
Denk je? Wordt wel een heel lastig verhaal in de EK dan, want de anders best constructieve linkse oppositie ging je ook niet verder helpen denk ik.
Ik denk dat de VVD'er die overstappen vooral gaan genieten van de ALV bij de PVV.quote:Op maandag 20 mei 2024 20:22 schreef -XOR- het volgende:
[..]
VVD op 18 zetels volgens de afgelopen peiling van MdH (meest recente die ik kan vinden). Die gaan hard richting oblivion. De kans op een schisma waarop het grootste deel zal fuseren met de PVV en de rest met D66 lijkt me niet geheel irreeel.
Je weet wie de informateurs de laatste ronde waren? Dat Van Zwol en Dijkgraaf beide worden genoemd lijkt me niet zo gek, Dijkgraaf heeft ook niet gezegd dat hij niet wil.quote:Op maandag 20 mei 2024 19:57 schreef Faraday01 het volgende:
Dijkgraafin nog geen 100 jaar. Die gaat lekker terug naar IAS denk ik of wordt weer hoogleraar in Nederland
Ja Elbert zou wel kunnen inderdaad, hoewel de SGP ook nogal staatsrechtelijk isquote:Op maandag 20 mei 2024 20:24 schreef Hanca het volgende:
[..]
Je weet wie de informateurs de laatste ronde waren? Dat Van Zwol en Dijkgraaf beide worden genoemd lijkt me niet zo gek, Dijkgraaf heeft ook niet gezegd dat hij niet wil.
Geert heeft dan een ledenbestand waar hij uit kan putten voor bestuurders en hij is niet terug op het oude nest, maar het oude nest komt nederig naar hem toegekropen. Dat zou een grootse overwinning voor hem zijn en zijn zucht naar erkenning inlossen. Niet heel veel later zal hij dan met pensioen gaan en staat er een partij met een kader.quote:Op maandag 20 mei 2024 20:24 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Ik denk dat de VVD'er die overstappen vooral gaan genieten van de ALV bij de PVV.
Alleen zolang het goed uitkomt.quote:Op maandag 20 mei 2024 20:27 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Ja Elbert zou wel kunnen inderdaad, hoewel de SGP ook nogal staatsrechtelijk is
Dat is mijn kritiek al een lange tijd, dat mensen zich kapot staren op immigratie en zelfs zo ver willen gaan dat allerlei andere punten, belangrijk of minder belangrijk, kapot moeten of mogen, alleen vanwege een paar buitenlanders.quote:Op maandag 20 mei 2024 20:27 schreef Hexagon het volgende:
Dit is ook weer een heerlijke om Geert zijn achterban tegen hem op te zetten.
https://www.soundz.nl/het(...)lkszangers-bedreigt/
Als je maar lang genoeg spoelt komt de drol uiteindelijk wel los van de pot.quote:Op maandag 20 mei 2024 20:30 schreef Vis1980 het volgende:
[..]
Dat is mijn kritiek al een lange tijd, dat mensen zich kapot staren op immigratie en zelfs zo ver willen gaan dat allerlei andere punten, belangrijk of minder belangrijk, kapot moeten of mogen, alleen vanwege een paar buitenlanders.
Daar draait bijna het hele PVV programma om, men staart zich blind op 1 item wat alles zou op.oplosssn, ja misschien in het sprookjesbos van de PVVquote:Op maandag 20 mei 2024 20:30 schreef Vis1980 het volgende:
[..]
Dat is mijn kritiek al een lange tijd, dat mensen zich kapot staren op immigratie en zelfs zo ver willen gaan dat allerlei andere punten, belangrijk of minder belangrijk, kapot moeten of mogen, alleen vanwege een paar buitenlanders.
Ik moet ook altijd lachen als veel schuimbekkende PVV-ers en andere nationalisten die pretenderen trots op Nederland te zijn en de Nederlandse cultuur zeggen te willen behouden wél altijd geen enkele moeite lijken te hebben als de NPO en de Nederlandse kunst- en cultuursector kapotbezuinigd worden.quote:Op maandag 20 mei 2024 20:30 schreef Vis1980 het volgende:
[..]
Steven van Eijck?quote:Op maandag 20 mei 2024 20:32 schreef Hanca het volgende:
Maar nu Van Eijck plots in de media komt, lijkt dat me een waarschijnlijke kandidaat.
Ik denk dat ze een wat andere opvatting van 'cultuur' hebben.quote:Op maandag 20 mei 2024 20:33 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Ik moet ook altijd lachen als veel schuimbekkende PVV-ers en andere nationalisten die pretenderen trots op Nederland te zijn en de Nederlandse cultuur zeggen te willen behouden wél altijd geen enkele moeite lijken te hebben als de NPO en de Nederlandse kunst- en cultuursector kapotbezuinigd worden.
Ja, wordt genoemd in het AD. Misschien minder een VVD huiskrant dan de T., maar toch.quote:
Kan me hem totaal niet herinneren als stas in Balk I maar het lijkt op het eerste gezicht een voorkomende en innemende man (met overigens een prima cv):quote:Op maandag 20 mei 2024 20:32 schreef Hanca het volgende:
Maar nu Van Eijck plots in de media komt, lijkt dat me een waarschijnlijke kandidaat.
Lijkt me nog geen verkeerde nee.quote:Op maandag 20 mei 2024 20:35 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ja, wordt genoemd in het AD. Misschien minder een VVD huiskrant dan de T., maar toch.
Was iig kwalitatief niet zo slecht, Balkenende benoemde hem na Balkenende I nog tot regeringscommissaris voor het jeugd- en jongerenbeleid.quote:Op maandag 20 mei 2024 20:36 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Kan me hem totaal niet herinneren als stas in Balk I maar het lijkt op het eerste gezicht een voorkomende en innemende man:
quote:In augustus 2008 werd Steven van Eijck door de Commissaris van de Koningin in Utrecht aangezocht als informateur om de daar ontstane provinciale bestuurscrisis te doorbreken.
Totaal geen medelijden mee, zowel de val van Rutte 4 en de mede de winst van de PVV is hun schuldquote:Op maandag 20 mei 2024 19:57 schreef -XOR- het volgende:
De grootste wijziging was zo te zien door hemzelf gedaan?!quote:Op maandag 20 mei 2024 20:38 schreef Jojoke het volgende:
[..]
Hij heeft een verdacht goede Wikipedia-pagina, Hij heeft fans blijkbaar.
Ja als je met deze coalitie geen walhalla voor het grootbedrijf kan bereiken..quote:Op maandag 20 mei 2024 19:57 schreef -XOR- het volgende:
quote:Op maandag 20 mei 2024 20:42 schreef SnertMetChoco het volgende:
[..]
De grootste wijziging was zo te zien door hemzelf gedaan?!
[ afbeelding ]
Hij komt bij mij zeer mondig en gekwalificeerd over. Iets te eigenlijk.quote:Op maandag 20 mei 2024 20:36 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Kan me hem totaal niet herinneren als stas in Balk I maar het lijkt op het eerste gezicht een voorkomende en innemende man (met overigens een prima cv):
quote:Op maandag 20 mei 2024 20:42 schreef SnertMetChoco het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
https://nl.wikipedia.org/(...)36123&oldid=33136985
Haha ja, de meesten gebruiken niet hun eigen naam lijkt me.quote:Op maandag 20 mei 2024 20:43 schreef Jojoke het volgende:
[..]Wel eerlijk van hemzelf dat hij zijn eigen Wikipedia-pagina bijhoudt.
Wel handig, je eigen grootste fan zijn.quote:Op maandag 20 mei 2024 20:45 schreef SnertMetChoco het volgende:
[..]
Haha ja, de meesten gebruiken niet hun eigen naam lijkt me.
Jan Dijkgraaf wellichtquote:Op maandag 20 mei 2024 19:57 schreef Faraday01 het volgende:
Prima, dat klinkt alsof zijn ego groot genoeg is. Al was wat er op parlement.com stond (en dat staat vrijwel ook altijd op wikipedia) ook al wel redelijk: https://www.parlement.com/id/vg9fgoprjdzzquote:Op maandag 20 mei 2024 20:42 schreef SnertMetChoco het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
https://nl.wikipedia.org/(...)36123&oldid=33136985
Nou ja, je pikt er meestal ook zo doorheen. Waarom zou een buitenstaander een Wikipedia-pagina in stand houden met koppen als:quote:Op maandag 20 mei 2024 20:45 schreef SnertMetChoco het volgende:
[..]
Haha ja, de meesten gebruiken niet hun eigen naam lijkt me.
Als het geen fan is?quote:Docent en wetenschapper
Ondernemer in de financiële dienstverleningssector
Ongebonden politicus
Gezondheidszorg
Verantwoord Alcoholgebruik
Filantropie
Mobiliteit
Rotterdammer
Commissaris
Kroonlid
Onderscheidingen
Eerlijk gezegd: als ik een wikipedia had en er zou wat mij betreft belangrijke info missen, zou ik het denk ik ook toevoegen.quote:Op maandag 20 mei 2024 20:51 schreef Jojoke het volgende:
[..]
Nou ja, je pikt er meestal ook zo doorheen. Waarom zou een buitenstaander een Wikipedia-pagina in stand houden met koppen als:
[..]
Als het geen fan is?
De indeling is vrij ongebruikelijk voor een gewone Wikipedia-pagina
Ik vind het overigens niet erg ofzo, maar hij heeft het op plekken wel een tikkeltje dikker aangezet dan hoe je het in een encyclopedie zou verwachten.quote:Op maandag 20 mei 2024 20:53 schreef Hanca het volgende:
[..]
Eerlijk gezegd: als ik een wikipedia had en er zou wat mij betreft belangrijke info missen, zou ik het denk ik ook toevoegen.
quote:Steven van Eijck zat in tal van redacties en van zijn hand verschenen enkele honderden publicaties, waaronder (studie)boeken, artikelen en columns.
quote:De stad Rotterdam heeft hem in 2007 voor zijn grote verdienste de [[Wolfert van Borselenpenning]] toegekend.
Je, bescheiden is hij niet. Klinkt dus als een premierkandidaat, daar heb je een groot ego voor nodig.quote:Op maandag 20 mei 2024 21:01 schreef SnertMetChoco het volgende:
[..]
Ik vind het overigens niet erg ofzo, maar hij heeft het op plekken wel een tikkeltje dikker aangezet dan hoe je het in een encyclopedie zou verwachten.
[..]
[..]
Ik zou iemand anders gevraagd hebben. Ook om het subtiel te houden. Misschien ben ik toch een beetje Machiavelli.quote:Op maandag 20 mei 2024 20:53 schreef Hanca het volgende:
[..]
Eerlijk gezegd: als ik een wikipedia had en er zou wat mij betreft belangrijke info missen, zou ik het denk ik ook toevoegen.
Geert gaat nooit premier worden, zijn core business is met modder smijten.quote:Op maandag 20 mei 2024 21:03 schreef Buitendam het volgende:
Maar wie is er zo knettergek om zichzelf op te offeren voor een kabinet wat voor extreemrechts doorgaat? Geertje moet gewoon z’n verantwoordelijkheid pakken en premier worden. Het volk had toch gesproken? Dan ook leveren.
Wilders gaat niet, die krijgt nooit de meerderheid van de Kamer achter zich. VVD en NSC laten de hele formatie liever klappen dan hem te accepteren.quote:Op maandag 20 mei 2024 21:03 schreef Buitendam het volgende:
Maar wie is er zo knettergek om zichzelf op te offeren voor een kabinet wat voor extreemrechts doorgaat? Geertje moet gewoon z’n verantwoordelijkheid pakken en premier worden. Het volk had toch gesproken? Dan ook leveren.
Dat snap ik, maar het verbaast me dat iemand zo dom zal zijn om het onuitvoerbare op zich te nemen.quote:Op maandag 20 mei 2024 21:04 schreef Perrin het volgende:
[..]
Geert gaat nooit premier worden, zijn core business is met modder smijten.
Ik durf het niet te zeggen hoor. Want eventuele nieuwe verkiezingen betekent ook dat de PVV doorstoomt naar 45 zetels en dat de VVD en NSC verder krimpen.quote:Op maandag 20 mei 2024 21:05 schreef Hanca het volgende:
[..]
Wilders gaat niet, die krijgt nooit de meerderheid van de Kamer achter zich. VVD en NSC laten de hele formatie liever klappen dan hem te accepteren.
Ach er is vast wel een of andere semi-competente (pre-)pensionado te vinden die nog een laatste kunstje wil. De vraag is echter of die ook bij Wilders in de Rolodex staan.quote:Op maandag 20 mei 2024 21:07 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Dat snap ik, maar het verbaast me dat iemand zo dom zal zijn om het onuitvoerbare op zich te nemen.
Klappen formatie betekent niet gelijk nieuwe verkiezingen. Verder kun je dan prima aangeven: jullie kunnen wel PVV stemmen, maar dan krijg je een links kabinet want de PVV krijgt het blijkbaar niet voor elkaar te regeren. Dan heb je kans dat er zo weer 15 zetels teruglopen naar de VVD.quote:Op maandag 20 mei 2024 21:07 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Ik durf het niet te zeggen hoor. Want eventuele nieuwe verkiezingen betekent ook dat de PVV doorstoomt naar 45 zetels en dat de VVD en NSC verder krimpen.
Mwah, het regeerakkoord zou ik niet extreem-rechts noemen, en daarmee het kabinet ook niet. Je hebt wel te dealen met een extreem-rechtse coalitiepartij.quote:Op maandag 20 mei 2024 21:03 schreef Buitendam het volgende:
Maar wie is er zo knettergek om zichzelf op te offeren voor een kabinet wat voor extreemrechts doorgaat?
Prof. dr. ir. P. Akkermans is de enige waarvan ik weet dat hij wil.quote:Op maandag 20 mei 2024 21:08 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Ach er is vast wel een of andere semi-competente (pre-)pensionado te vinden die nog een laatste kunstje wil. De vraag is echter of die ook bij Wilders in de Rolodex staan.
Het hoofdlijnenakkoord heeft zeker wel een aantal extreem-rechtse trekjes. Maar het is vooral bijna 100% onuitvoerbaar.quote:Op maandag 20 mei 2024 21:10 schreef Lichtloper het volgende:
[..]
Mwah, het regeerakkoord zou ik niet extreem-rechts noemen, en daarmee het kabinet ook niet. Je hebt wel te dealen met een extreem-rechtse coalitiepartij.
Achja, er moet nog een regeerakkoord komen. VermoedelijkHopelijk wordt dat dan de reality check?!quote:Op maandag 20 mei 2024 21:07 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Dat snap ik, maar het verbaast me dat iemand zo dom zal zijn om het onuitvoerbare op zich te nemen.
Dat bedoelde ik met het extreemrechtse element.quote:Op maandag 20 mei 2024 21:10 schreef Lichtloper het volgende:
[..]
Mwah, het regeerakkoord zou ik niet extreem-rechts noemen, en daarmee het kabinet ook niet. Je hebt wel te dealen met een extreem-rechtse coalitiepartij.
Heeft hij niet een te groot statuur? Wordt ook een lange lijst met nevenactiviteiten, hij is verbonden aan vele organisaties en instellingen.quote:Op maandag 20 mei 2024 21:02 schreef Hanca het volgende:
[..]
Je, bescheiden is hij niet. Klinkt dus als een premierkandidaat, daar heb je een groot ego voor nodig.
Hij kan minister-president worden. De hoogste baan in Nederland, een plek in de geschiedenis. In het slechtst denkbare scenario eindigt het in een tranendal, maar politiek is hij nu toch al 20 jaar uitgespeeld, bijna met pensioen en hij lijkt me financieel ook binnen. In het beste scenario is hij zonder ooit enige campagne gevoerd te hebben 4 jaar de premier.quote:Op maandag 20 mei 2024 21:27 schreef FYazz het volgende:
[..]
Heeft hij niet een te groot statuur? Wordt ook een lange lijst met nevenactiviteiten, hij is verbonden aan vele organisaties en instellingen.
De naam is interessant voor een rechts kabinet, maar zie niet wat Van Eijck te winnen heeft met de premiersrol bij deze formatie.
Op zijn 65e nog bekend worden en in de geschiedenisboekjes terecht komen. Als je bedenkt dat we sinds 1982 nog maar 4 premiers hebben gehad, kom je echt in een heel kort lijstje met namen die iedereen kent.quote:Op maandag 20 mei 2024 21:27 schreef FYazz het volgende:
[..]
Heeft hij niet een te groot statuur? Wordt ook een lange lijst met nevenactiviteiten, hij is verbonden aan vele organisaties en instellingen.
De naam is interessant voor een rechts kabinet, maar zie niet wat Van Eijck te winnen heeft met de premiersrol bij deze formatie.
Hij schrijft m vast zelfquote:Op maandag 20 mei 2024 20:38 schreef Jojoke het volgende:
[..]
Hij heeft een verdacht goede Wikipedia-pagina, Hij heeft fans blijkbaar.
Bij de huidige VVD en NSC weet je dat echt niet zeker…quote:Op maandag 20 mei 2024 21:05 schreef Hanca het volgende:
[..]
Wilders gaat niet, die krijgt nooit de meerderheid van de Kamer achter zich. VVD en NSC laten de hele formatie liever klappen dan hem te accepteren.
Waarvan de meeste gezien hun partijpolitieke achtergrond dit echt niet gaan doen. Alleen bij Arjen Gerritsen zie ik nog een linkje aangezien die als CDK nu een college met de PVV voorzit.quote:Op maandag 20 mei 2024 21:37 schreef capricia het volgende:
Neelie Kroes is ook al te oud, denk ik.
Hier nog een lijstje met Commissarissen van de Koning. Zijn ook ervaren bestuurders.
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Commissaris_van_de_Koning
het is allemaal bullshitquote:Op maandag 20 mei 2024 21:37 schreef capricia het volgende:
Neelie Kroes is ook al te oud, denk ik.
Hier nog een lijstje met Commissarissen van de Koning. Zijn ook ervaren bestuurders.
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Commissaris_van_de_Koning
Da’s leuk, maar dat dit niet ging gebeuren is maanden geleden al beslotenquote:Op maandag 20 mei 2024 22:17 schreef klaasweetalles het volgende:
[..]
het is allemaal bullshit
de partij voorzitter van de grootste partij moet gewoon de minister president worden
het is gewoon debiel wat de nsc en de vvd hebben afgesproken
als ze wilders niet als minister president willen hebben dan MOETEN ZE OOK NIET MET HEM GAAN REGEREN
dan heb je dit fukking probleem ook niet wat we nu hebben
BEN IK DUIDELIJK?/
ja ik ben duidelijk
Die regel van jou is vooral "bullshit". Je kunt pas premier worden als de meerderheid in de Kamer dat wil en de meerderheid in de Kamer wil geen premier Wilders.quote:Op maandag 20 mei 2024 22:17 schreef klaasweetalles het volgende:
[..]
het is allemaal bullshit
de partij voorzitter van de grootste partij moet gewoon de minister president worden
En dan nog, die vent zit op 32 miljoen, hij lacht ons keihard uitquote:Op maandag 20 mei 2024 22:20 schreef TheVulture het volgende:
Van der Plas ook met haar "Voor het leven beschadigd"Dat had Plasterk zich ook eerder mogen bedenken, daarnaast denk ik niet dat hij een paria wordt
Het is inderdaad geen hogere wiskunde. Wilders zit in de Kamer want daartoe is hij verkozen. We houden geen premierverkiezingen, dus niemand 'heeft er recht op' premier te worden.quote:Op maandag 20 mei 2024 22:23 schreef klaasweetalles het volgende:
[..]
het is allemaal geen hogere wiskunde
Er wordt een motie ingediend.quote:
Wel benieuwd wat de PVV en BBB stemmen, eigenlijk...quote:
Nouja ik denk dat als dat patent ongeldig is, hij wel eens aardig in de schulden kan gaan komen wegens allerlei claims.quote:Op maandag 20 mei 2024 22:25 schreef westwoodblvd het volgende:
[..]
En dan nog, die vent zit op 32 miljoen, hij lacht ons keihard uit
Dat denk ik niet, Plasterk is geen tjappie.quote:Op maandag 20 mei 2024 22:25 schreef westwoodblvd het volgende:
[..]
Ook dat nog jaquote:Op maandag 20 mei 2024 22:25 schreef westwoodblvd het volgende:
[..]
Welke bestuurlijke ervaring heeft Martin Bosma precies?quote:Op maandag 20 mei 2024 23:02 schreef capricia het volgende:
Martin Bosma kan zijn functie als Kamervoorzitter neerleggen en opgaan voor het premierschap.
Kamervoorzitter.quote:Op maandag 20 mei 2024 23:37 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Welke bestuurlijke ervaring heeft Martin Bosma precies?
Terugkomen op iets waarvan hij eerder nog zei dat hij er 'tot zijn laatste ademstoot voor zal vechten'. Vrij relevante ervaring lijkt me.quote:Op maandag 20 mei 2024 23:37 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Welke bestuurlijke ervaring heeft Martin Bosma precies?
Bosma ten tijde van het debat over zijn eerste kandidatuur voor Voorzitter.quote:De heer Pechtold heeft gesproken over "extreem rechts" en "de politiek is vuil en vunzig". Ik heb daarover geen mening. Ik heb geen mening over wat er gezegd wordt. Ik zal er altijd voor vechten dat de heer Pechtold dergelijke dingen kan zeggen, tot mijn laatste ademstoot. Dat is de essentie van het Nederlands parlement en dat is de reden waarom we hier zijn. Iedereen moet dat allemaal kunnen zeggen, met uitzondering van de dingen die ik eerder heb benoemd. Ik vecht voor 100% voor die vrijheid van meningsuiting. Dat zal ik blijven doen. Inhoudelijk heb ik over al dat soort zaken geen enkele mening. Dat moet je ook niet willen als Voorzitter.
Dat zouden volgens Marleen de Rooy in het acht uur Journaal de coalitiepartners niet accepterenquote:Op maandag 20 mei 2024 23:02 schreef capricia het volgende:
Martin Bosma kan zijn functie als Kamervoorzitter neerleggen en opgaan voor het premierschap.
Dat kan ook de andere kant op werken op zich. De MP kan zijn ontslag indienen.quote:Op maandag 20 mei 2024 23:40 schreef capricia het volgende:
[..]
Kamervoorzitter.![]()
En tevens half concurrent van Wilders. Dus ik denk niet dat Geert dit ziet zitten.
Ik hoop echt dat geen enkele PvdAer of CDAer zich laat lenen voor deze functie. Een soort boksbal van Wilders ben je dan, die er vrolijk op los blijft tweeten.
Het is goed met de coalitiepartners, dan trekken ze de stekker er maar uit. Als ik Wilders was zou ik zeggen: "Zoek het dan maar uit, dan maar nieuwe verkiezingen en dan leggen jullie het de kiezer maar uit".quote:Op maandag 20 mei 2024 23:46 schreef zakjapannertje het volgende:
[..]
Dat zouden volgens Marleen de Rooy in het acht uur Journaal de coalitiepartners niet accepteren
Mona Keizer zou dan wel kunnen, maar dan moet Wilders er wel zelf mee voor de dag komenquote:Op maandag 20 mei 2024 23:51 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Het is goed met de coalitiepartners, dan trekken ze de stekker er maar uit. Als ik Wilders was zou ik zeggen: "Zoek het dan maar uit, dan maar nieuwe verkiezingen en dan leggen jullie het de kiezer maar uit".
Waarom niet een PVV'er? Als die coalitiepartijen dan zo graag "recht willen doen aan de verkiezingen" dat ze met de PVV in een kabinet willen zitten, accepteer dan ook dat er een PVV'er premier wordt.quote:Op maandag 20 mei 2024 23:54 schreef zakjapannertje het volgende:
[..]
Mona Keizer zou dan wel kunnen, maar dan moet Wilders er wel zelf mee voor de dag komen
Je hebt geen ongelijk maar het blijft een lastig verhaal want de lijsttrekker is natuurlijk niet verplicht om premier te worden, het probleem in dit geval is nogal uniek een PVV probleem.quote:Op maandag 20 mei 2024 23:51 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Het is goed met de coalitiepartners, dan trekken ze de stekker er maar uit. Als ik Wilders was zou ik zeggen: "Zoek het dan maar uit, dan maar nieuwe verkiezingen en dan leggen jullie het de kiezer maar uit".
Die zouden veelal ongeschikt zijn voor een functie als premierquote:Op maandag 20 mei 2024 23:56 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Waarom niet een PVV'er? Als die coalitiepartijen dan zo graag "recht willen doen aan de verkiezingen" dat ze met de PVV in een kabinet willen zitten, accepteer dan ook dat er een PVV'er premier wordt.
Het bijkomende probleem is Wilders zelf die zo paranoide als de pest is, die Bosma niet eens vertrouwt en die gewoon vrijwel geen vrienden heeft die hij vertrouwt en de positie kunnen vervullen.quote:Op maandag 20 mei 2024 21:08 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Ach er is vast wel een of andere semi-competente (pre-)pensionado te vinden die nog een laatste kunstje wil. De vraag is echter of die ook bij Wilders in de Rolodex staan.
Ja...dat zegt ook wel veel over de PVV Kamerleden.quote:Op dinsdag 21 mei 2024 00:01 schreef zakjapannertje het volgende:
[..]
Die zouden veelal ongeschikt zijn voor een functie als premier
Als VVD en NSC de formatie verlaten dan kunnen ze in de kamer stemmen tegen nieuwe verkiezingen.quote:Op maandag 20 mei 2024 23:51 schreef -XOR- het volgende:
[..]
De PVV heeft verreweg de meeste zetels en de andere partijen hebben zichzelf allang klemgezet. Ik zou bijna zeggen dat Geert een teleurstellend gebrek aan ballen heeft.quote:Op maandag 20 mei 2024 23:58 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Je hebt geen ongelijk maar het blijft een lastig verhaal want de lijsttrekker is natuurlijk niet verplicht om premier te worden, het probleem in dit geval is nogal uniek een PVV probleem.
Geert heeft een gebrek aan vrijwel alle kwaliteiten die een premier nodig heeft en de andere twee, ik tel BBB niet eens mee want die partij kan ik niet serieus nemen met hun schoothondjes act, durven hun verantwoordig niet te nemen en te zeggen dat er met de PVV niet te regeren is.quote:Op dinsdag 21 mei 2024 00:04 schreef -XOR- het volgende:
[..]
De PVV heeft verreweg de meeste zetels en de andere partijen hebben zichzelf allang klemgezet. Ik zou bijna zeggen dat Geert een teleurstellend gebrek aan ballen heeft.
Volgens mij zijn er weinig andere opties dan Keijzer, Dijkgraaf of van Zwol. Mona Keijzer zal het goed doen bij de PVV achterban maar daarmee geeft Wilders de premier bonus aan BBB. Ik denk dan toch dat het van Zwol wordt, ook al heeft ie er geen zin in.quote:Op maandag 20 mei 2024 23:46 schreef zakjapannertje het volgende:
[..]
Dat zouden volgens Marleen de Rooy in het acht uur Journaal de coalitiepartners niet accepteren
Als van Zwol er geen zin in heeft dan word het sowieso niets. Die baan is veel te zwaar om daar met dergelijke tegenzin in te gaan.quote:Op dinsdag 21 mei 2024 00:08 schreef Cilantro het volgende:
[..]
Volgens mij zijn er weinig andere opties dan Keijzer, Dijkgraaf of van Zwol. Mona Keijzer zal het goed doen bij de PVV achterban maar daarmee geeft Wilders de premier bonus aan BBB. Ik denk dan toch dat het van Zwol wordt, ook al heeft ie er geen zin in.
Of Wilders had zich met zijn partij niet 20 jaar lang als een hork moeten gedragen, nu heeft ie andere mensen nodig en die willen al niet dat ie premier wordt. Het is eigenlijk al gek dat ze zo ver gekomen zijn met de formatie, maar dit zooitje gaat het sowieso niet lang volhouden en in plaats van het boetekleed aantrekken is het weer de schild van iedereen, behalve van Wilders zelf (vindt ie zelf).quote:Op maandag 20 mei 2024 23:51 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Ja, als premier moet je een integer leider zijn, die mensen bij elkaar brengt. Die kwaliteit heeft Wilders in de afgelopen 20 jaar geen moment laten zien, integendeel zelfs.quote:Op dinsdag 21 mei 2024 00:04 schreef -XOR- het volgende:
[..]
De PVV heeft verreweg de meeste zetels en de andere partijen hebben zichzelf allang klemgezet. Ik zou bijna zeggen dat Geert een teleurstellend gebrek aan ballen heeft.
Kan ook, maar ga er dan niet mee in een coalitie zitten. Dat je hem zelf niet als premier pruimt is tot daar aan toe, maar niemand van zijn partij want overal is wel wat op aan te merken slaat nergens op. Laat het dan Fleur Agema maar doen, dat lijkt me eigenlijk de beste optie.quote:Op dinsdag 21 mei 2024 00:19 schreef Vis1980 het volgende:
[..]
Of Wilders had zich met zijn partij niet 20 jaar lang als een hork moeten gedragen, nu heeft ie andere mensen nodig en die willen al niet dat ie premier wordt. Het is eigenlijk al gek dat ze zo ver gekomen zijn met de formatie, maar dit zooitje gaat het sowieso niet lang volhouden en in plaats van het boetekleed aantrekken is het weer de schild van iedereen, behalve van Wilders zelf (vindt ie zelf).
Er zijn niet eens leden. Hij is de enige en is zeer incapabel voor de functie.quote:Op dinsdag 21 mei 2024 00:21 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Kan ook, maar ga er dan niet mee in een coalitie zitten. Dat je hem zelf niet als premier pruimt is tot daar aan toe, maar niemand van zijn partij want overal is wel wat op aan te merken slaat nergens op. Laat het dan Fleur Agema maar doen, dat lijkt me eigenlijk de beste optie.
Dit is natuurlijk ook wel de kern van het probleem. Dat het een eenmanspartij is.quote:Op dinsdag 21 mei 2024 00:24 schreef Vis1980 het volgende:
[..]
Er zijn niet eens leden. Hij is de enige en is zeer incapabel voor de functie.
Hij heeft de afgelopen jaren natuurlijk wel fractiegenoten gehad. Fleur Agema is al jaren zijn nummer 2, zeer populair en is nooit te betrappen geweest op racistische drek. Een premier is geen hoogste ambtenaar maar een politicus, die moet geen solicitatieprocedure hoeven doorlopen maar behoeft kiezersmandaat (hetzij indirect ).quote:Op dinsdag 21 mei 2024 00:24 schreef Vis1980 het volgende:
[..]
Er zijn niet eens leden. Hij is de enige en is zeer incapabel voor de functie.
Denk je niet dat Geert daar hetzelfde tegenover staat als bij Bosma? Dikke angst om overschaduwd te worden door zijn nummer 2 of 3?quote:Op dinsdag 21 mei 2024 00:21 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Kan ook, maar ga er dan niet mee in een coalitie zitten. Dat je hem zelf niet als premier pruimt is tot daar aan toe, maar niemand van zijn partij want overal is wel wat op aan te merken slaat nergens op. Laat het dan Fleur Agema maar doen, dat lijkt me eigenlijk de beste optie.
Ik zat net het acht uur journaal terug te kijken en zoals iemand al schreef waren het volgens Marleen de Rooij inderdaad de coalitiepartners die moeilijk deden over Bosma.quote:Op dinsdag 21 mei 2024 00:36 schreef probeer het volgende:
[..]
Denk je niet dat Geert daar hetzelfde tegenover staat als bij Bosma? Dikke angst om overschaduwd te worden door zijn nummer 2 of 3?
Ja, maar ja .. Geert is de laatste die zal toegeven dat hij Martin of Fleur niet ziet zitten. Als hij weet dat Dilan en Pieter Martin niet moeten, kan hij hem voor de beeldvorming best voordragen.quote:Op dinsdag 21 mei 2024 00:40 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Ik zat net het acht uur journaal terug te kijken en zoals iemand al schreef waren het volgens Marleen de Rooij inderdaad de coalitiepartners die moeilijk deden over Bosma.
Die partners willen sowieso geen PVV maar houden hem net een beetje erbij zodat ze zelf kunnen regeren, want dat is belangrijker dan daadwerkelijk met goede plannen komen.quote:Op dinsdag 21 mei 2024 00:42 schreef probeer het volgende:
[..]
Ja, maar ja .. Geert is de laatste die zal toegeven dat hij Martin of Fleur niet ziet zitten. Als hij weet dat Dilan en Pieter Martin niet moeten, kan hij hem voor de beeldvorming best voordragen.
Zou wel lachen zijn, want alles omtrent Plasterk is al uitgelegd en formeren kunnen ze al niet goed, laat staan regeren.quote:Op maandag 20 mei 2024 23:51 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Ik weet niet of de meeste mensen klaar zijn voor Aboutaleb als premier, dat kan nog een heel dingetje worden.quote:Op dinsdag 21 mei 2024 00:51 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Zou wel lachen zijn, want alles omtrent Plasterk is al uitgelegd en formeren kunnen ze al niet goed, laat staan regeren.
Bovendien worden bij nieuwe verkiezingen de kaarten opnieuw geschud. Aboutaleb zou namens PvdAGL mee kunnen doen.
En formeren met NSC (die lopen naar links en rechts leeg) en wellicht VVD kan Wilders dan wel vergeten. Dus het is nu of nooit.
Er zijn erbij die niet op PvdAGL hebben gestemd vanwege Timmermans. In die ruimte past Aboutaleb prima, vooral nu links-NSC zeker gaat leeglopen. En bestuurlijke ervaring in de meest uitdagende stad van Nederland is best een pluspunt.quote:Op dinsdag 21 mei 2024 00:59 schreef Vis1980 het volgende:
[..]
Ik weet niet of de meeste mensen klaar zijn voor Aboutaleb als premier, dat kan nog een heel dingetje worden.
Klopt. Ik heb het idee dat het hier al gaat klappen. Maar misschien kan men nog net door het oog van de naald de vaas met allerlei kunst en vliegwerk in elkaar lijmen.quote:Dit aankomende kabinet gaat uiteraard vrij snel over elkaar heen struikelen, want het enige wat ze bij elkaar houdt is dat ze zo graag aan de macht zijn. Verder zijn er geen realistische plannen, het lijkt alleen een opstap naar een vorm van Nexit.
Er is ooit een partij met meer dan 50 zetels in de oppositie gekomen......quote:Op maandag 20 mei 2024 21:07 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Ik durf het niet te zeggen hoor. Want eventuele nieuwe verkiezingen betekent ook dat de PVV doorstoomt naar 45 zetels en dat de VVD en NSC verder krimpen.
quote:Op maandag 20 mei 2024 19:17 schreef VoMy het volgende:
Ik denk eigenlijk dat premier Wilders nu weer voorzichtig op tafel komt. De andere drie mogen eerst weer in een rondje aangeven waarom/wanneer ze dat wel of expliciet niet zien zitten. Zijn we weer twee weken verder.
Nou dan gaan we het meemaken. Nu moeten de overige partijen (VVD, BBB, NSC) weer kleur bekennen en zich verantwoorden. De vraag is dan een beetje of die drie (of misschien zelfs samen met de PVV, maar die zullen daar ongetwijfeld dingen voor terug willen) achter de schermen iets afspreken zodat ze als een front over komen, of dat het uiteenvalt in de kampen wel-Wilders/niet-Wilders.quote:
Toen kon er met de andere partijen een coalitie gevormd worden, dat kan nu niet.quote:Op dinsdag 21 mei 2024 02:38 schreef LangeTabbetje het volgende:
[..]
Er is ooit een partij met meer dan 50 zetels in de oppositie gekomen......
Het zou geniaal zijn als de linkse partijen voor zouden stemmen.quote:Op dinsdag 21 mei 2024 09:10 schreef VoMy het volgende:
[..]
[..]
Nou dan gaan we het meemaken. Nu moeten de overige partijen (VVD, BBB, NSC) weer kleur bekennen en zich verantwoorden. De vraag is dan een beetje of die drie (of misschien zelfs samen met de PVV, maar die zullen daar ongetwijfeld dingen voor terug willen) achter de schermen iets afspreken zodat ze als een front over komen, of dat het uiteenvalt in de kampen wel-Wilders/niet-Wilders.
Ik denk dat er binnen beide fracties onenigheid is of dit een breekpunt is en dat beide groepen dus ook weer kunnen swingen naar 'vooruit, probeer het maar'. Al dan niet met wat boterzachte garanties over het een of het ander.quote:Op dinsdag 21 mei 2024 09:14 schreef capricia het volgende:
[..]
Het zou geniaal zijn als de linkse partijen voor zouden stemmen.![]()
De VVD en NSC gaan echt Wilders niet als premier accepteren. Was ook meteen onderdeel van de onderhandelingen.
Als er een uitslag komt zoals de laatste peiling bij eenvandaag (onwaarschijnlijk, in Nederland schuift het de laatste tijd heel hard, PVV kon over een jaar ook onder de 10 staan) is er zonder de PVV (PvdA-GL, VVD, NSC, D66 samen 65 zetels, dan zouden CDA (5) en BBB (8) er bij moeten) inderdaad geen coalitie te maken. Maar met de PVV ook niet: NSC zou halveren en dat mooi als reden zien om niet te hoeven. VVD zakt ook verder weg en gaat dan roepen dat ze echt moeten herbronnen. Maar zelfs met VVD komt PVV met aanhangwagen BBB maar aan 73 zetels.quote:Op dinsdag 21 mei 2024 09:11 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Toen kon er met de andere partijen een coalitie gevormd worden, dat kan nu niet.
Volgens mij was het alleen NSC die het echt hard blokkeerde. "Liever niet, maar we gaan er niet voor liggen" was de uitspraak van de VVD.quote:Op dinsdag 21 mei 2024 09:14 schreef capricia het volgende:
[..]
Het zou geniaal zijn als de linkse partijen voor zouden stemmen.![]()
De VVD en NSC gaan echt Wilders niet als premier accepteren. Was ook meteen onderdeel van de onderhandelingen.
Het was onderdeel van de onderhandelingen. Waarbij ze afgesproken hebben dat alle fractieleiders in de TK plaats zouden nemen.quote:Op dinsdag 21 mei 2024 09:21 schreef Rnie het volgende:
[..]
Volgens mij was het alleen NSC die het echt hard blokkeerde. "Liever niet, maar we gaan er niet voor liggen" was de uitspraak van de VVD.
Dit is vanaf het begin een breekpunt geweest. Sterker: ik denk dat deze coalitie zijn meerderheid kan verliezen als ze Wilders aanstellen, zou met niet verbazen als er dan in totaal meer dan 13 kamerleden uit de VVD en NSC fracties stappen.quote:Op dinsdag 21 mei 2024 09:18 schreef VoMy het volgende:
[..]
Ik denk dat er binnen beide fracties onenigheid is of dit een breekpunt is en dat beide groepen dus ook weer kunnen swingen naar 'vooruit, probeer het maar'.
Jij denkt dat Van den Burg dan zijn handtekening onder het akkoord laat staan?quote:Op dinsdag 21 mei 2024 09:21 schreef Rnie het volgende:
[..]
Volgens mij was het alleen NSC die het echt hard blokkeerde. "Liever niet, maar we gaan er niet voor liggen" was de uitspraak van de VVD.
Ja. Grote kans dat deze coalitie dan voorbij is.quote:Op dinsdag 21 mei 2024 09:23 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dit is vanaf het begin een breekpunt geweest. Sterker: ik denk dat deze coalitie zijn meerderheid kan verliezen als ze Wilders aanstellen, zou met niet verbazen als er dan in totaal meer dan 13 kamerleden uit de VVD en NSC fracties stappen.
Vermoedelijk wel eigenlijk…quote:Op dinsdag 21 mei 2024 09:24 schreef Hanca het volgende:
[..]
Jij denkt dat Van den Burg dan zijn handtekening onder het akkoord laat staan?
SGP to the rescue is het dan denk ikquote:Op dinsdag 21 mei 2024 09:19 schreef Hanca het volgende:
[..]
Als er een uitslag komt zoals de laatste peiling bij eenvandaag (onwaarschijnlijk, in Nederland schuift het de laatste tijd heel hard, PVV kon over een jaar ook onder de 10 staan) is er zonder de PVV (PvdA-GL, VVD, NSC, D66 samen 65 zetels, dan zouden CDA (5) en BBB (8) er bij moeten) inderdaad geen coalitie te maken. Maar met de PVV ook niet: NSC zou halveren en dat mooi als reden zien om niet te hoeven. VVD zakt ook verder weg en gaat dan roepen dat ze echt moeten herbronnen. Maar zelfs met VVD komt PVV met aanhangwagen BBB maar aan 73 zetels.
Fractieleiders in de kamer was de basis onder deze akkoordstructuur inderdaad, dat kan dus niet. Maar VVD en NSC kunnen ook niet Agema blokken.quote:Op dinsdag 21 mei 2024 09:33 schreef trein2000 het volgende:
Nog buiten de persoon van Wilders. Voor NSC was/is partijleiders in de Kamer een belangrijke uiting van wat zij dan “extraparlementair” noemen. En als je premier Wilders neemt dan wil Dilan ook natuurlijk. Dan blijft daar ook niets van over.
Ain’t gonna happen.
Die is chronisch ziek hč? Wil die zelf überhaupt?quote:Op dinsdag 21 mei 2024 09:35 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Fractieleiders in de kamer was de basis onder deze akkoordstructuur inderdaad, dat kan dus niet. Maar VVD en NSC kunnen ook niet Agema blokken.
Ze hebben alles wat rechts is en dan nog of de OPNL of 50Plus nodig om in de eerste kamer aan de benodigde 38 zetels te komen. Behalve als CDA ze te hulp schiet maar dat zie ik bij controversiële onderwerken niet gebeuren. Misschien nog wel als het de boeren raakt maar zeker niet bij extreme asielmaatregelen.quote:Op dinsdag 21 mei 2024 09:31 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
SGP to the rescue is het dan denk ik
Nee, denk het echt niet. Lijkt me zeer onwaarschijnlijk. En best kans dat Van der Wal dan ook mee gaat en de VVD sowieso in een enorme crisis komt. Al zou het ook kunnen dat Van den Burg dan zijn zetel gewoon gaat inleveren om de VVD te redden. Maar de NSC fractie gaat dan echt in tweeën uiteen vallen denk ik.quote:Op dinsdag 21 mei 2024 09:26 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Vermoedelijk wel eigenlijk…
Maar dan nog, de meerderheid is vrij ruim.
Ik heb niks met de PVV en ook zeer weinig met Agema, maar hoe die met haar ziekte functioneert heb ik echt wel veel respect voor.quote:Op dinsdag 21 mei 2024 09:36 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Die is chronisch ziek hč? Wil die zelf überhaupt?
Ah ja dat is waar. Maar Bosma blokken ze schijnbaar wel. Als ze per se geen PVV'er als premier willen moeten ze niet met de PVV gaan regeren wanneer die anderhalf keer zoveel zetels hebben als zijzelf. Die 37 zetels van de PVV komen met name de VVD heel goed uit om links mee om de oren te slaan maar ze willen er blijkbaar niet helemaal aan dat die voor het overige ook gewicht in de schaal brengen.quote:Op dinsdag 21 mei 2024 09:36 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Die is chronisch ziek hč? Wil die zelf überhaupt?
Dat zijn ze ook geworden natuurlijk. Wilders kan wel denken dat hij er is met z’n 37 zetels. Maar zonder 39 zetels erbij is hij nog nergens.quote:Op dinsdag 21 mei 2024 09:41 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Ah ja dat is waar. Maar Bosma blokken ze schijnbaar wel. Als ze per se geen PVV'er als premier willen moeten ze niet met de PVV gaan regeren wanneer die anderhalf keer zoveel zetels hebben als zijzelf. Die 37 zetels van de PVV komen met name de VVD heel goed uit om links mee om de oren te slaan maar de willen er blijkbaar niet helemaal aan die voor het overige ook gewicht in de schaal brengen.
Omtzigt en Yesilgoz lijken nu een beetje te denken dat ze een sollicitatiecommissie zijn.
Als ik GW was had ik mooi de bal bij P.O neergelegd om een naar zijn inzicht geschikte gozer te vinden.quote:Op dinsdag 21 mei 2024 09:41 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Ah ja dat is waar. Maar Bosma blokken ze schijnbaar wel. Als ze per se geen PVV'er als premier willen moeten ze niet met de PVV gaan regeren wanneer die anderhalf keer zoveel zetels hebben als zijzelf. Die 37 zetels van de PVV komen met name de VVD heel goed uit om links mee om de oren te slaan maar ze willen er blijkbaar niet helemaal aan dat die voor het overige ook gewicht in de schaal brengen.
Omtzigt en Yesilgoz lijken nu een beetje te denken dat ze een sollicitatiecommissie zijn.
Een premier die niet op de kieslijst staat heeft geen democratische legitimatie, maar een Agema of Bosma zou dat wel hebben, daar hebben ze het dan maar mee te doen.quote:Op dinsdag 21 mei 2024 09:44 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Dat zijn ze ook geworden natuurlijk. Wilders kan wel denken dat hij er is met z’n 37 zetels. Maar zonder 39 zetels erbij is hij nog nergens.
Ik ben het eens met de analyse van Van der Wulp. Normaal heeft een premier een zekere democratische legitimatie, niet formeel. Maar wel in de praktijk. Dat valt nu weg. Daarmee kom je bij de keuze van een aanvoerder van de kabinetsploeg, iets dat echt partijoverstijgend is, in een heel raar krachtenveld terecht.
Zo werkt dat natuurlijk niet. Niemand is naar de stembus gegaan met in het achterhoofd premier Bosma of Agema. Die democratische legitimatie is nul.quote:Op dinsdag 21 mei 2024 09:46 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Een premier die niet op de kieslijst staat heeft geen democratische legitimatie, maar een Agema of Bosma zou dat wel hebben, daar hebben ze het dan maar mee te doen.
Dan zou ik eerder de boel op het spits drijven en dreigen met nieuwe verkiezingen. Met name Yesilgoz kan namelijk geen kant meer op.quote:Op dinsdag 21 mei 2024 09:45 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Als ik GW was had ik mooi de bal bij P.O neergelegd om een naar zijn inzicht geschikte gozer te vinden.
Je hij kan wel dreigen, maar het risico is dat er dan inderdaad verkiezingen komen en dat VVD en NSC hem gelijk uitsluiten. Dan is het maar de vraag of het GW lukt om 50/55 zetels te halen. Zéér riskant.quote:Op dinsdag 21 mei 2024 09:47 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Dan zou ik eerder de boel op het spits drijven en dreigen met nieuwe verkiezingen. Met name Yesilgoz kan namelijk geen kant meer op.
Het is z'n werknemer niet hč.quote:
Die democratische legitimatie is natuurlijk sowieso groter dan nul want ze hebben gewoon een hoop stemmen gekregen. Bovendien stonden ze hoog op de kieslijst van de verreweg grootste fractie. Dat is al veel meer dan PvdA'er Putters die Omtzigt klaarblijkelijk graag wil.quote:Op dinsdag 21 mei 2024 09:47 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Zo werkt dat natuurlijk niet. Niemand is naar de stembus gegaan met in het achterhoofd premier Bosma of Agema. Die democratische legitimatie is nul.
Ik zou ook niet weten waarom NSC en VVD maar te slikken hebben. Het is nog altijd zo dat 113 zetels niet op Wilders gestemd hebben. 37 zetels is geen meerderheid.
Iedereen die 76 zetels achter zich kan krijgen heeft een democratische legitimatie. Zelfs al is dat Rutte zelf die het gezeur zat is en met NSC, PvdA-Gl, D66 en de kamerleden van de VVD achter de rug van Yeşilgöz om een kabinet vormt.quote:Op dinsdag 21 mei 2024 09:46 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Een premier die niet op de kieslijst staat heeft geen democratische legitimatie, maar een Agema of Bosma zou dat wel hebben, daar hebben ze het dan maar mee te doen.
Je snapt dat NSC in tegenstelling tot de PVV wel een netwerk en een poule heeft? Zo’n Veldkamp bijvoorbeeld kun je morgen premier maken.quote:Op dinsdag 21 mei 2024 09:49 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Je hij kan wel dreigen, maar het risico is dat er dan inderdaad verkiezingen komen en dat VVD en NSC hem gelijk uitsluiten. Dan is het maar de vraag of het GW lukt om 50/55 zetels te halen. Zéér riskant.
Ik zou gewoon PO de opdracht geven, eventueel publiekelijk zodat heel NL ziet dat hij aan zet is om wat te doen. Hij gedraagt zich teveel als lid van de ballotage commissie. Hij kon me de pot op.
Andersom ook niet. Blijkbaar vond ie Plasterk ook maar niks en moest ie publiekelijk excuses aanbieden..quote:
76 zetels is democratische legitimiteit. Niks anders telt voor een premier of een andere minister.quote:Op dinsdag 21 mei 2024 09:50 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Die democratische legitimatie is natuurlijk sowieso groter dan nul want ze hebben gewoon een hoop stemmen gekregen. Bovendien stonden ze hoog op de kieslijst van de verreweg grootste fractie. Dat is al veel meer dan PvdA'er Putters die Omtzigt klaarblijkelijk graag wil.
Dat is een heel legalistische opvatting van democratische legitimatie.quote:Op dinsdag 21 mei 2024 09:51 schreef Hanca het volgende:
[..]
Iedereen die 76 zetels achter zich kan krijgen heeft een democratische legitimatie. Zelfs al is dat Rutte zelf die het gezeur zat is en met NSC, PvdA-Gl, D66 en de kamerleden van de VVD achter de rug van Yeşilgöz om een kabinet vormt.
Eens. En die kun je ook omkeren. Wie geen 76 zetels achter zich weet te krijgen heeft geen enkele aanspraak op het premierschap.quote:Op dinsdag 21 mei 2024 09:51 schreef Hanca het volgende:
[..]
Iedereen die 76 zetels achter zich kan krijgen heeft een democratische legitimatie. Zelfs al is dat Rutte zelf die het gezeur zat is en met NSC, PvdA-Gl, D66 en de kamerleden van de VVD achter de rug van Yeşilgöz om een kabinet vormt.
En tegelijkertijd is “op een kieslijst gestaan” wel een hele vrije interpretatie daarvanquote:Op dinsdag 21 mei 2024 09:53 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Dat is een heel legalistische visie op democratische legitimatie.
Voor het kader van NSC lijkt het me inderdaad echt onverteerbaar. Bij de VVD zie ik ze in het partijbelang wel slikken of er nemen een paar via de achterdeur afscheid.quote:Op dinsdag 21 mei 2024 09:38 schreef Hanca het volgende:
[..]
Nee, denk het echt niet. Lijkt me zeer onwaarschijnlijk. En best kans dat Van der Wal dan ook mee gaat en de VVD sowieso in een enorme crisis komt. Al zou het ook kunnen dat Van den Burg dan zijn zetel gewoon gaat inleveren om de VVD te redden. Maar de NSC fractie gaat dan echt in tweeën uiteen vallen denk ik.
Het klopt dat dat een beetje een natte-vinger interpretatie is, maar we zijn natuurlijk een partijdemocratie (niet dat de PVV daadwerkelijk een partij zoals bedoeld is, aber doch...) Dat de grootste partij dan de premier uit hun midden (kieslijst) aanwijst lijkt me nog altijd wenselijker dan de figuur van een ambtelijke pennenlikker die door de Goldilocks-sollicitatiecommissie van de medior-partners wordt goedgekeurd.quote:Op dinsdag 21 mei 2024 09:55 schreef trein2000 het volgende:
[..]
En tegelijkertijd is “op een kieslijst gestaan” wel een hele vrije interpretatie daarvan![]()
Bij lijsttrekkers kun je nog zeggen dat de kiezer naar de stembus gegaan is met in z’n achterhoofd dat die premier kunnen worden. Voor een lager geplaatst iemand, zeker bij eenmanspartij PVV, geldt dat natuurlijk niet.
Ik zou ook niet weten waarom er een andere premier dan Timmermans moet komen, of zouden ze bij de VVD&T echt zo dom zijn dat ze niet meer weten dat Timmermans als lijsttrekker de pispaal van dienst was?quote:Op dinsdag 21 mei 2024 09:59 schreef Hanca het volgende:
Ik denk dat nog steeds een coalitie met PvdA-GL en D66, met dan wellicht een andere premier dan Timmermans, meer waarschijnlijk is dan een kabinet met Wilders als premier. Als Wilders premier wordt, heeft Omtzigt echt geen enkele reden meer om dit kabinet te steunen. Dus als Wilders daar mee gaat dreigen, loopt hij gewoon de kans in de oppositie te belanden en dat weet hij zelf ook heel goed.
Ik zie echt totaal niet in waarom. Echt, in de verste verte niet. Iedereen weet dat we allereerst in Nederland niet op een premier stemmen. Maar als je dan toch wil doen alsof, is een willekeurige naam van de kieslijst met de meeste stemmen plukken en doen alsof die is verkozen tot premier wel een zeer bijzondere interpretatie.quote:Op dinsdag 21 mei 2024 10:02 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Het klopt dat dat een beetje een natte-vinger interpretatie is, maar we zijn natuurlijk een partijdemocratie (niet dat de PVV daadwerkelijk een partij zoals bedoeld is, aber doch...) Dat de grootste partij dan de premier uit hun midden (kieslijst) aanwijst lijkt me nog altijd wenselijker dan de figuur van een ambtelijke pennenlikker die door de Goldilocks-sollicitatiecommissie van de medior-partners wordt goedgekeurd.
Volgens mij was in 2003 ook het geval dat als de PvdA zou winnen onder Bos, Cohen premier zou worden.quote:Op dinsdag 21 mei 2024 09:55 schreef trein2000 het volgende:
[..]
En tegelijkertijd is “op een kieslijst gestaan” wel een hele vrije interpretatie daarvan![]()
Bij lijsttrekkers kun je nog zeggen dat de kiezer naar de stembus gegaan is met in z’n achterhoofd dat die premier kunnen worden. Voor een lager geplaatst iemand, zeker bij eenmanspartij PVV, geldt dat natuurlijk niet.
Voor de verkiezingen jaquote:Op dinsdag 21 mei 2024 10:05 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Volgens mij was in 2003 ook het geval dat als de PvdA zou winnen onder Bos, Cohen premier zou worden.
Nooit iemand wat over gezegd.
Om met name NSC over te halen, die zullen weer eisen dat de lijsttrekkers in de Kamer zitten. Omdat die juist het omgekeerde zeggen van jou: die zeggen dat het onbestaanbaar moet zijn dat de politici met de meeste stemmen niet in de Kamer plaatsnemen maar bestuurders worden. We kiezen kamerleden, geen bestuurders.quote:Op dinsdag 21 mei 2024 10:03 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Ik zou ook niet weten waarom er een andere premier dan Timmermans moet komen, of zouden ze bij de VVD&T echt zo dom zijn dat ze niet meer weten dat Timmermans als lijsttrekker de pispaal van dienst was?
Dat was overigens wel vooraf bekendquote:Op dinsdag 21 mei 2024 10:05 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Volgens mij was in 2003 ook het geval dat als de PvdA zou winnen onder Bos, Cohen premier zou worden.
Nooit iemand wat over gezegd.
Als Pieter met zulke onzin naar voren komt dan kan hij gewoon met de werkelijkheid om de oren geslagen worden.quote:Op dinsdag 21 mei 2024 10:07 schreef Hanca het volgende:
[..]
Om met name NSC over te halen, die zullen weer eisen dat de lijsttrekkers in de Kamer zitten. Omdat die juist het omgekeerde zeggen van jou: die zeggen dat het onbestaanbaar moet zijn dat de politici met de meeste stemmen niet in de Kamer plaatsnemen maar bestuurders worden. We kiezen kamerleden, geen bestuurders.
De Jong werd premier zonder op de lijst te staan, De Quay ook (maar dat is wel lang geleden). En in het buitenland is Draghi natuurlijk een zeer bekend voorbeeld, maar komt het ook veel meer voor. Zo gek is het allemaal niet, een premier waar je niet op kon stemmen. Eigenlijk is het gekker dat de kamerleden met de meeste stemmen meestal geen kamerlid worden.quote:Op dinsdag 21 mei 2024 10:07 schreef Hexagon het volgende:
Tja in 1982 was ook Van Agt lijsttrekker. En toen ging hij na de verkiezingen ineens weg en werd Lubbers premier. Was volgens mij ook weinig ophef over.
Als je zeker weet dat 1 partij er voor ligt, hoef jij natuurlijk niet al te veel je mouwen op te stropen.quote:Op dinsdag 21 mei 2024 09:21 schreef Rnie het volgende:
[..]
Waarom zou het onzin zijn om te verwachten dat verkozen kamerleden in de Kamer gaan zitten?quote:Op dinsdag 21 mei 2024 10:08 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Als Pieter met zulke onzin naar voren komt dan kan hij gewoon met de werkelijkheid om de oren geslagen worden.
Echt niemand verwacht dat, hoogstens Omtzigts eigen kiezers maar dan moet hij dat zelf maar doen als hij de grootste wordt.quote:Op dinsdag 21 mei 2024 10:11 schreef Hanca het volgende:
[..]
Waarom zou het onzin zijn om te verwachten dat verkozen kamerleden in de Kamer gaan zitten?
Omtzigt verwacht het inderdaad wel, dat zei hij zelfs al voor de verkiezingen. En het is voor hem een zeer belangrijk punt, als je zijn 20 zetels wil gebruiken voor het vormen van een coalitie moet je daar dus gewoon rekening mee houden.quote:Op dinsdag 21 mei 2024 10:12 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Echt niemand verwacht dat, hoogstens Omtzigts eigen kiezers maar dan moet hij dat zelf maar doen als hij de grootste wordt.
Laat er dan maar nieuwe verkiezingen komen als 20 zeteljes de functie van premier wil ombuigen naar een soort van raadspensionaris-achtig figuur.quote:Op dinsdag 21 mei 2024 10:14 schreef Hanca het volgende:
[..]
Omtzigt verwacht het inderdaad wel, dat zei hij zelfs al voor de verkiezingen. En het is voor hem een zeer belangrijk punt, als je zijn 20 zetels wil gebruiken voor het vormen van een coalitie moet je daar dus gewoon rekening mee houden.
Ja, Draghi was een enorm probleem?quote:Op dinsdag 21 mei 2024 10:19 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Laat er dan maar nieuwe verkiezingen komen als 20 zeteljes de functie van premier wil ombuigen naar een soort van raadspensionaris-achtig figuur.
Voor deze constructie is natuurlijk gekozen omdat VVD en NSC Wilders als premier niet zagen zitten. Een premier die nergens op een kieslijst heeft gestaan gaat internationaal ook problemen opleveren.
Ik zou eerlijk gezegd niet weten waarom.quote:Op dinsdag 21 mei 2024 10:19 schreef -XOR- het volgende:
[..]Een premier die nergens op een kieslijst heeft gestaan gaat internationaal ook problemen opleveren.
Daar heb je gelijk in, in de Europese Raad interesseert niemand de procedure daadwerkelijk, als de uitkomst maar bevalt, zo Macchiavellistisch zijn ze in Brussel dan ook wel weer. Overigens maakte de internationale pers wel gewag van het gebrekkige democratische mandaad van Draghi (en in Italie zelf wekte dat helemaal veel wrevel).quote:
De enige oppositiepartij won een enorm aantal zetels en heeft nu een zeer rechtse regering kunnen vormen. De Italianen waren dus in ieder geval niet onverdeeld enthousiast.quote:
"Hai Victor, denk je wel een beetje om het democratische gehalte van Hongarije?"quote:Op dinsdag 21 mei 2024 10:26 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Ik zou eerlijk gezegd niet weten waarom.
Je hoeft natuurlijk ook geen technocraat te kiezen. Aboutaleb zou bijvoorbeeld voor Omtzigt en Yeşilgöz al draaglijker zijn dan Timmermans.quote:Op dinsdag 21 mei 2024 10:28 schreef VoMy het volgende:
[..]
De enige oppositiepartij won een enorm aantal zetels en heeft nu een zeer rechtse regering kunnen vormen. De Italianen waren dus in ieder geval niet onverdeeld enthousiast.
Technocraten zonder persoonlijk mandaat kunnen een zege zijn voor de populistische oppositie. Als je nu PVDAGL-VVD-NSC-D66 onder Klaas Knot een regering laat vormen, dan geloof ik wel dat de regering nog steeds binnen anderhalf jaar onderuit gaat en dat we dan pas echt een grote populistische golf gaan meemaken.
Ja, volgens jou is de volksvertegenwoordiging niet meer dan een sollicitatiecommissie? Ga je nu ook 'nep-parlement' zeggen?quote:Op dinsdag 21 mei 2024 10:29 schreef -XOR- het volgende:
[..]
"Hai Victor, denk je wel een beetje om het democratische gehalte van Hongarije?"
"Hoi Kim, jullie hebben een staatshoofd die dat is omdat hij met een gouden lepel in zijn mond geboren is en zelf ben je ook maar door een sollicitatiecommissie gekozen."
Voor mij niet zo boeiend als hij maar capabel is maar met het komende kabinet maakt dat ook weinig uit, kabinet soap 1 zal niet zo lang durenquote:Op dinsdag 21 mei 2024 10:19 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Laat er dan maar nieuwe verkiezingen komen als 20 zeteljes de functie van premier wil ombuigen naar een soort van raadspensionaris-achtig figuur.
Voor deze constructie is natuurlijk gekozen omdat VVD en NSC Wilders als premier niet zagen zitten. Een premier die nergens op een kieslijst heeft gestaan gaat internationaal ook problemen opleveren.
Het is alleen niet de volksvertegenwoordiging die dan de premier kiest maar de leiders van de grootste (of zoals nu de op eennagrootste) fracties terwijl niemand van de kiezer enig idee heeft wie dat zou kunnen zijn. Het kan een hoge ambtenaar van Algemene Zaken zijn, een voormalig commissaris van Unilever die nog wat leuks zoekt, de directeur van het DNB, maar belangrijker, de belangrijkste politieke functie wordt een soort meritocratische ambtenarenfunctie en staat practisch niet meer open voor eenieder ongeacht opleiding of afkomst.quote:Op dinsdag 21 mei 2024 10:31 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ja, volgens jou is de volksvertegenwoordiging niet meer dan een sollicitatiecommissie? Ga je nu ook 'nep-parlement' zeggen?
Aboutaleb als premier voor (als hoofdmoot) de PVV, hoe dan werkelijk.quote:Op dinsdag 21 mei 2024 10:29 schreef Hanca het volgende:
Aboutaleb zou bijvoorbeeld voor Omtzigt en Yeşilgöz al draaglijker zijn dan Timmermans.
De meerderheid van de Kamer zal er mee instemmen, zoals er ook vergaderd is over het hoofdlijnenakkoord. Dus nee, je hele verhaal slaat nergens op.quote:Op dinsdag 21 mei 2024 10:37 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Het is alleen niet de volksvertegenwoordiging die dan de premier kiest maar de leiders van de grootste (of zoals nu de op eennagrootste) fracties terwijl niemand van de kiezer enig idee heeft wie dat zou kunnen zijn. Het kan een hoge ambtenaar van Algemene Zaken zijn, een voormalig commissaris van Unilever die nog wat leuks zoekt, de directeur van het DNB, maar belangrijker, de belangrijkste politieke functie wordt een soort meritocratische ambtenarenfunctie en staat practisch niet meer open voor eenieder ongeacht opleiding of afkomst.
Ik zie dat ook niet gauw gebeuren in deze situatiequote:Op dinsdag 21 mei 2024 10:41 schreef nostra het volgende:
[..]
Aboutaleb als premier voor (als hoofdmoot) de PVV, hoe dan werkelijk.
Nou ja, Geert geilt wel op sociaal-democraten leert de formatie ons.quote:Op dinsdag 21 mei 2024 10:41 schreef nostra het volgende:
[..]
De meerderheid van de kamer heeft met deze constructie dan al ingestemd met het feit dat het een saaie grijze droplul wordt. Je gaat opkomstpercentages van onder de 50% krijgen.quote:Op dinsdag 21 mei 2024 10:42 schreef Hanca het volgende:
[..]
De meerderheid van de Kamer zal er mee instemmen, zoals er ook vergaderd is over het hoofdlijnenakkoord. Dus nee, je hele verhaal slaat nergens op.
Nee, dit ging over het hypothetische geval dat Wilders de onderhandelingen op blaast door te eisen zelf premier te worden. Dan gaat zeker NSC en misschien ook VVD stijgeren en naar een back-up zoeken met PvdA-GL en D66. En ik schat in dat Timmermans dan geen premier zal worden omdat NSC bij de eis van alle lijsttrekkers in de Kamer zou blijven, Aboutaleb is dan een optie. Natuurlijk wordt Aboutaleb geen premier van een coalitie met de PVV.quote:Op dinsdag 21 mei 2024 10:41 schreef nostra het volgende:
[..]
Dat zou toch een ontzettende aanfluiting zijnquote:Op dinsdag 21 mei 2024 10:27 schreef Tijn het volgende:
Ik heb het allemaal niet meer zo gevolgd, is Mona Keijzer al premier?
Rare vergelijkingen. Het zou hier dan gaan door iemand die namens de grootste partij premier wordt en het vertrouwen krijgt van de meerderheid van de volksvertegenwoordiging.quote:Op dinsdag 21 mei 2024 10:29 schreef -XOR- het volgende:
[..]
"Hai Victor, denk je wel een beetje om het democratische gehalte van Hongarije?"
"Hoi Kim, jullie hebben een staatshoofd die dat is omdat hij met een gouden lepel in zijn mond geboren is en zelf ben je ook maar door een sollicitatiecommissie gekozen."
Kuzuquote:Op dinsdag 21 mei 2024 10:47 schreef Hexagon het volgende:
Ach onder het profiel gedesillusioneerde PvdA'er zullen er toch wel meer te vinden zijn?
50% verkiezingsopkomst.quote:Op dinsdag 21 mei 2024 10:47 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Rare vergelijkingen. Het zou hier dan gaan door iemand die namens de grootste partij premier wordt en het vertrouwen krijgt van de meerderheid van de volksvertegenwoordiging.
De kwaliteit die de PVV kan leveren zou me internationaal meer zorgen baren dan de exacte procedure.
Singh Varma.quote:Op dinsdag 21 mei 2024 10:47 schreef Hexagon het volgende:
Ach onder het profiel gedesillusioneerde PvdA'er zullen er toch wel meer te vinden zijn?
Alweer nogal onzinnig. Sterker: 'saaie droplullen' worden in Nederland altijd zeer gewaardeerd. Ministers van financiën staan hier hoog in aanzien als ze maar saai genoeg zijn (itt in bijna alle andere landen), Balkenende haalde zeer hoge polulariteitscijfers. Waren er maar wat meer zeer saaie, gedegen mensen in de top van de politiek, dan zou het vertrouwen in de politiek en het opkomstpercentage stijgen.quote:Op dinsdag 21 mei 2024 10:43 schreef -XOR- het volgende:
[..]
De meerderheid van de kamer heeft met deze constructie dan al ingestemd met het feit dat het een saaie grijze droplul wordt. Je gaat opkomstpercentages van onder de 50% krijgen.
Balkenende was de saaie droplul waarop mensen stemden omdat het hele land vol zit met saaie droplullen met ziekenfondsbrilletjes. Als kiezer nooit meer begeesterd worden, nooit meer een HAFMO, Den Uyl, Wiegel, Bolkestein, Fortuyn maar stemmen op een ballotageclubje die dan de ambtenaar van dienst als premier uit de hoge hoed tovert die de afgelopen jaren netjes niemand tegen de schenen heeft geschopt, daar gaat niemand warm voor lopen en dan kun je verkiezingen beter afschaffen.quote:Op dinsdag 21 mei 2024 10:49 schreef Hanca het volgende:
[..]
Alweer nogal onzinnig. Sterker: 'saaie droplullen' worden in Nederland altijd zeer gewaardeerd. Ministers van financiën staan hier hoog in aanzien als ze maar saai genoeg zijn (itt in bijna alle andere landen), Balkenende haalde zeer hoge polulariteitscijfers. Waren er maar wat meer zeer saaie, gedegen mensen in de top van de politiek, dan zou het vertrouwen in de politiek en het opkomstpercentage stijgen.
Rob Oudkerk misschien? Die had het ook al over kutmarokanen.quote:Op dinsdag 21 mei 2024 10:50 schreef Hexagon het volgende:
Jacques Monasch zou wel in het profiel passen.
100% mee oneens. Saaie, gedegen mensen zijn juist de meest gewaardeerde bestuurders in Nederland.quote:Op dinsdag 21 mei 2024 10:53 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Balkenende was de saaie droplul waarop mensen stemden omdat het hele land vol zit met saaie droplullen met ziekenfondsbrilletjes. Als kiezer nooit meer begeesterd worden, nooit meer een HAFMO, Den Uyl, Wiegel, Bolkenstein, Fortuyn maar stemmen op een ballotageclubje die dan de ambtenaar van dienst als premier aanstelt die de afgelopen jaren netjes niemand tegen de schenen heeft geschopt, daar gaat niemand warm voor lopen en dan kun je verkiezingen beter afschaffen.
Met Rita Verdonk als co-premier: "Nieuwe wegen recht door zee".quote:Op dinsdag 21 mei 2024 10:50 schreef Hexagon het volgende:
Jacques Monasch zou wel in het profiel passen.
Ik verwacht niks minder van ons aankomende kabinetquote:Op dinsdag 21 mei 2024 10:46 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Dat zou toch een ontzettende aanfluiting zijn
Ze blijven gelukkig allemaal in de kamer zittenquote:Op dinsdag 21 mei 2024 10:53 schreef tizitl2 het volgende:
Wilders had gewoon eerder aan de premiersvraag moeten beginnen en er veel eerder over moeten communiceren met de coalitie. En sowieso een shortlist met meer dan 1 naam moeten hebben.
Nu gaat de hele formatie fase weer vertraging oplopen omdat eerst een premier moet worden gezocht voordat aan bewindslieden begonnen kan worden, en dan moeten ze heel het programma nog gaan schrijven want dat hele onderhandelingsakkoord stelt ook weer niet enorm veel voor.
Deze hele formatie is een procedurele janboel: eerst communiceren ze maanden als een stel kleuters via X of andere media. Vervolgens komen ze na heel lang met een halfbakken en nauwelijks uitvoerbaar akkoord wat anderen maar moeten uitwerken, vermoedelijk omdat ze er onderling niet uitkomen. En hebben ze omdat 1 man wat integriteitskwesties heeft ook geen idee meer wie nou eigenlijk de kar moet gaan trekken...
En dat zootje moet ons land gaan besturen?
Besturen is één ding, maar mensen erbij betrekken en het idee geven dat hun stem ertoe doet is in een representatieve democratie ook niet onbelangrijk.quote:Op dinsdag 21 mei 2024 10:54 schreef Hanca het volgende:
[..]
100% mee oneens. Saaie, gedegen mensen zijn juist de meest gewaardeerde bestuurders in Nederland.
En dat werkt dus beter met saaie, degelijke mensen, is de ervaring in Nederland. Dan gaat het vertrouwen in de politiek omhoog en heeft men dus meer het idee dat hun stem er toe doet.quote:Op dinsdag 21 mei 2024 10:57 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Besturen is één ding, maar mensen erbij betrekken en het idee geven dat hun stem ertoe doet is in een representatieve democratie ook niet onbelangrijk.
Niet als die uit de hoge hoed getoverd worden ipv gekozen. Dan haken mensen echt af.quote:Op dinsdag 21 mei 2024 10:58 schreef Hanca het volgende:
[..]
En dat werkt dus beter met saaie, degelijke mensen, is de ervaring in Nederland.
Lubbers stond gewoon op de kieslijst.quote:Op dinsdag 21 mei 2024 10:59 schreef Hexagon het volgende:
Mja Ruud Lubbers was geen saaie degelijke man. Maar toch een zeer goede bestuurder die mensen meenam.
Hier gaan we het niet over eens worden. Ik ben het namelijk gewoon helemaal niet met je eens.quote:Op dinsdag 21 mei 2024 10:59 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Niet als die uit de hoge hoed getoverd worden ipv gekozen. Dan haken mensen echt af.
dat mag natuurlijkquote:Op dinsdag 21 mei 2024 11:00 schreef Hanca het volgende:
[..]
Hier gaan we het niet over eens worden. Ik ben het namelijk gewoon helemaal niet met je eens.
Ik zie meer in Pinokkio.quote:Op dinsdag 21 mei 2024 11:00 schreef Bosbeetle het volgende:
Kunnen we niet gewoon een AI als premier nemen? Die kan dan in alle kanalen zoeken wat mensen precies willen horen en dat in duidelijk taal naar buiten brengen. Toch een beetje de m.o. van de meeste mensen in het gezelschap dat de regering wil vormen.
Nee dat valt op... * Bosbeetle wijst naar neus.quote:Op dinsdag 21 mei 2024 11:04 schreef tizitl2 het volgende:
[..]
Ik zie meer in Pinokkio.
Een trekpop wordt het toch al en bij deze coalitie lijkt me zon neus ook wel wenselijk.
Wijsneus!quote:Op dinsdag 21 mei 2024 11:05 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Nee dat valt op... * Bosbeetle wijst naar neus.
Klopt, maar hij was herkenbaar doordat hij via verkiezingen door op de kieslijst te staan premier werd en verkiezingscampagne voerde.quote:Op dinsdag 21 mei 2024 11:02 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Maar hij was dus ook niet saai en degelijk. Maar voor veel mensen wel een herkenbaar figuur.
Het ging niet zozeer om het saai zijn maar wel om de procedure. Hanca vindt het prima als het voortaan gebruikelijk wordt dat de premier niet meer op de kieslijst staat maar van buiten de (Haagse) politiek komt en aangewezen wordt door de coalitiepartijen. Ik denk dat je dan een premier krijgt zonder politiek profiel ( als premier staat hij immers min of meer boven de partijen) en dat je dan tevens krijgt dat mensen afhaken wanneer je op zo'n getrapte manier tot de verkozene van het belangrijkste politieke ambt komt. Na de verkiezingen komt er dan een onbekende waarvan je dan kunt zeggen "geen idee verder, hij is hoogleraar Corporate Governance aan LSE geweest dus hij zal er wel enigszins verstand van hebben, kijken wat hij ervan bakt". Volgens mij trekt dat niet veel kiezers.quote:Op dinsdag 21 mei 2024 11:22 schreef Hexagon het volgende:
Maargoed, je moet beide disciplines in huis hebben.
Je moet een creatieve geest met een soort sterrenaura hebben om mensen mee te nemen en vergezichten te schetsen.
En je hebt een roedel saaie degelijke burgermannetjes nodig, die dat zo goed mogelijk ten uitvoer brengen zonder met iedereen ruzie te maken.
Maar wij hebben nooit onze bestuurders gekozen. Wij kiezen kamerleden. Zat ministers ook geweest die ook niet verkiesbaar warenquote:Op dinsdag 21 mei 2024 10:59 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Niet als die uit de hoge hoed getoverd worden ipv gekozen. Dan haken mensen echt af.
'Gewone' ministers zijn echt wat anders dan de MP, die laatste bepaalt voor een groot deel het timbre van een kabinet. Wij hebben altijd gestemd met de premiersvraag in het achterhoofd en niemand loopt warm voor het kiezen van een sollicitatiecommissie.quote:Op dinsdag 21 mei 2024 11:57 schreef alopio het volgende:
[..]
Maar wij hebben nooit onze bestuurders gekozen. Wij kiezen kamerleden. Zat ministers ook geweest die ook niet verkiesbaar waren
Ik ben het met je eens dat het wel ideaal is als een premier zich kan presenteren in debatten en zn beleid uitlegt in verkiezingsprogramma’s. Maar in deze specifieke situatie vind ik het niet heel storend. Had Wilders of zichzelf wat constructiever moeten opstellen afgelopen jaren of er voor moeten zorgen dat er kwaliteit in zn partij zit ipv alles alleen te doen en niemand te vertrouwen.quote:Op dinsdag 21 mei 2024 12:10 schreef -XOR- het volgende:
[..]
'Gewone' ministers zijn echt wat anders dan de MP, die laatste bepaalt voor een groot deel het timbre van een kabinet. Wij hebben altijd gestemd met de premiersvraag in het achterhoofd en niemand loopt warm voor het kiezen van een sollicitatiecommissie.
Hou op met het opperen van al die extreem onbekende namen voor menig Nederlander. Als je het vertrouwen in de politiek een beetje terug wilt krijgen moet je echt niet aankomen met dit soort lui.quote:Op dinsdag 21 mei 2024 12:00 schreef Hexagon het volgende:
Misschien wil Marjet van Zuijlen wel.
Ging ook niet echt jofel bij de PvdA weg, en heeft bij Bosma in bed gelegen.
In het geval Wilders snap ik het ook maar we waren ondertussen aangekomen op het punt dat Timmermans geen premier van een middenkabinet zou kunnen worden omdat Omtzigt met zijn twintig zeteltjes heeft bepaald dat we voortaan met alle gekozenen in de Kamer plaatsnemen en de MP ergens van buiten trekken omdat letter van de kieswet.quote:Op dinsdag 21 mei 2024 12:14 schreef alopio het volgende:
[..]
Ik ben het met je eens dat het wel ideaal is als een premier zich kan presenteren in debatten en zn beleid uitlegt in verkiezingsprogramma’s. Maar in deze specifieke situatie vind ik het niet heel storend. Had Wilders of zichzelf wat constructiever moeten opstellen afgelopen jaren of er voor moeten zorgen dat er kwaliteit in zn partij zit ipv alles alleen te doen en niemand te vertrouwen.
Wat mij betreft mag Wilders gewoon MP worden hoor. Laat hem zelf maar eens wat doen en dan ook echt zelf kunnen worden afgerekend op zijn beleid straks
Dat tweede is natuurlijk inderdaad onzin. Wij stemmen dan wel op kamerleder maar in feite stem je op een partij of op een aansprekende lijsttrekker. Zeker dat laatste is de laatste jaren nog belangrijker geworden (helaas).quote:Op dinsdag 21 mei 2024 12:16 schreef -XOR- het volgende:
[..]
In het geval Wilders snap ik het ook maar we waren ondertussen aangekomen op het punt dat Timmermans geen premier van een middenkabinet zou kunnen worden omdat Omtzigt met zijn twintig zeteltjes heeft bepaald dat we voortaan met alle gekozenen in de Kamer plaatsnemen en de MP ergens van buiten trekken omdat letter van de kieswet.
Nee dan kan je zeker beter met bekende namen aankomen zodat huilrechts weer kan gaan janken over ‘kartel’ en ‘baantjescarroussel’?quote:Op dinsdag 21 mei 2024 12:15 schreef Rnie het volgende:
[..]
Hou op met het opperen van al die extreem onbekende namen voor menig Nederlander. Als je het vertrouwen in de politiek een beetje terug wilt krijgen moet je echt niet aankomen met dit soort lui.
Ik zou me niet te druk maken om een select groepje Nederlanders die die gedachtegang heeft.quote:Op dinsdag 21 mei 2024 12:25 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Nee dan kan je zeker beter met bekende namen aankomen zodat huilrechts weer kan gaan janken over ‘kartel’ en ‘baantjescarroussel’?
Albert Verlinde zou nog niet eens zo slecht zijnquote:Op dinsdag 21 mei 2024 10:28 schreef StateOfMind het volgende:
De meest geschikte kandidaat lijkt mij iemand uit de theater wereld.
Die ervaring heeft met kluchten en poppenkasten
Als je het vertrouwen in de politiek een beetje terug wilt krijgen moet je natuurlijk ook niet aankomen met regeren met een partij als de PVV…quote:Op dinsdag 21 mei 2024 12:15 schreef Rnie het volgende:
[..]
Hou op met het opperen van al die extreem onbekende namen voor menig Nederlander. Als je het vertrouwen in de politiek een beetje terug wilt krijgen moet je echt niet aankomen met dit soort lui.
Hij wordt formateur.quote:Op dinsdag 21 mei 2024 12:42 schreef VoMy het volgende:
[..]
Zijn opdracht zat er toch vorige week al op?
Hij heeft een vervolgklusje gekregen. Normaalgesproken zou nu de premierkandidaat voor de grootste partij aan de slag om het daadwerkelijke kabinet te formeren maar dat lukt in deze experimentele vorm een beetje moeilijk.quote:Op dinsdag 21 mei 2024 12:42 schreef VoMy het volgende:
[..]
Zijn opdracht zat er toch vorige week al op?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |