Het tweede: border maken ín het gazonnetje.quote:Op woensdag 1 mei 2024 13:56 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ik denk dat ik het nog niet helemaal snap. Wil je een grasveld met bloemen erin creëren of wil je van je gras een border maken zonder te spitten?
In het laatste geval zou ik het niet doen. In het eerste geval zijn er vast wel planten die het redden. Ik heb in mijn eigen grasveldje dat ik vrijwel niet maai planten staan die veelal aan zijn komen maaien. In mijn geval zijn dat kattenstaart, koninginnekruid, heemst, engelwortel en moerasspirea. Ook groeit geranium er nu doorheen en heb ik er een varen in gezet. Heemst heb ik een paar maanden geleden gesplitst en op een paar nieuwe plekken gezet.
Tja…schoffelen of op de knieën of op laag bankje met handschoenen aan ( voor de brandnetels) met wortel en al verwijderen.quote:Op woensdag 1 mei 2024 15:29 schreef EmptyBox het volgende:
Wie heeft de oplossing tegen onkruid?
Ik heb last van brandnetels. En een hooggroeiende grassoort. En een raar bloempje met pluisjes en zodra je die aanraakt. Exploderen de pluisjes alle kanten op.
In dat geval zou ik het deel waar je de border wilt maken een tijdje afdekken met een of ander. Dan sterft gras af en kun je planten zonder te spitten. Doe je dat niet, dan haal je jezelf veel werk op de hals omdat je steeds gras tussen de planten vandaan moet halen. Gras is sterk. Sterker nog, ik zou meteen mulchen.quote:Op woensdag 1 mei 2024 15:23 schreef AnneX het volgende:
[..]
Het tweede: border maken ín het gazonnetje.
Zojuist: [ link | afbeelding ]
Plantgat maken, water erin, plantje erin. Zoiets.
Achterin staat hibiscus. Daarvoor de níet bloeiende maagdenpalm.😢 met wat akelei ertussen. En een Annabelle.
In het bordertje 2 pollen sedum. Papaver van weggeweest. Kaaps blauw bloemetje.
En de bloeiende maagdenpalm onder de heg door van de buurvrouw.
Hier komt weinig aanwaaien in een tuintje achter heggen en schuur.
Dank voor je meedenken. Planten is toch iets voor Najaar.quote:Op woensdag 1 mei 2024 16:14 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
In dat geval zou ik het deel waar je de border wilt maken een tijdje afdekken met een of ander. Dan sterft gras af en kun je planten zonder te spitten. Doe je dat niet, dan haal je jezelf veel werk op de hals omdat je steeds gras tussen de planten vandaan moet halen. Gras is sterk. Sterker nog, ik zou meteen mulchen.
Je kunt de gok natuurlijk nemen met planten die hard groeien en sterk zijn. De planten in mijn tuin die sterk zijn, hadden vaak wel even nodig om op gang te komen. Het lijkt me dus tricky.
Wat zijn je hibiscussen trouwens leuk.
Ik had ook ooit een saai bankje en heb 'm Grieks blauw geverfd, dat haalde al veel op.quote:Op woensdag 1 mei 2024 15:04 schreef -Spring het volgende:
Ik heb een beetje een saai schaduwhoekje met daarin een bankje dat niet gebruikt wordt maar dat ik eigenlijk ook nog niet weg wil doen. Dus heb ik er een zinken teil opgezet die ik vol wilde proppen met viooltjes. Maar daar ben ik natuurlijk weer te laat voor.
Hebben jullie ideeën voor vrolijke schaduwbloeiers? Liefst een beetje een romantisch plantje in het zachtblauw, paars of roze.
[ afbeelding ]
Een mooie bodembedekker die beter groeit dan onkruid.quote:Op woensdag 1 mei 2024 15:29 schreef EmptyBox het volgende:
Ik heb last van brandnetels. En een hooggroeiende grassoort. En een raar bloempje met pluisjes en zodra je die aanraakt. Exploderen de pluisjes alle kanten op.
Oehhh, dat kan natuurlijk ook! Thanks!quote:Op woensdag 1 mei 2024 16:35 schreef Blues het volgende:
[..]
Ik had ook ooit een saai bankje en heb 'm Grieks blauw geverfd, dat haalde al veel op.
Klokjesbloemen?
Geranium Rozannequote:Op woensdag 1 mei 2024 15:04 schreef -Spring het volgende:
Ik heb een beetje een saai schaduwhoekje met daarin een bankje dat niet gebruikt wordt maar dat ik eigenlijk ook nog niet weg wil doen. Dus heb ik er een zinken teil opgezet die ik vol wilde proppen met viooltjes. Maar daar ben ik natuurlijk weer te laat voor.
Hebben jullie ideeën voor vrolijke schaduwbloeiers? Liefst een beetje een romantisch plantje in het zachtblauw, paars of roze.
[ afbeelding ]
Wat vind je van hondsviooltje? Het is niet zo'n uitbundige plant als de violen die je meestal bij tuincentra ziet, maar ik ben fan. En volgens mij ben je nog net niet te laat. Bovendien bloeien deze viooltjes in de herfst vaak nog een keer. Bij mij zijn ze een maand geleden al gaan bloeien. Ik kan me wel voorstellen dat je in je teil iets imposanters wil.quote:Op woensdag 1 mei 2024 15:04 schreef -Spring het volgende:
[ afbeelding ]
Structureel weghalen en dat bijhouden. Planten neerzetten die vol worden en onkruid wegconcurreren. De bodem bedekken met houtsnippers. Doe je dat alle drie, dan heb je er het minst werk aan.quote:Op woensdag 1 mei 2024 15:29 schreef EmptyBox het volgende:
Dankjewel! Na wat Googlen, ging m'n voorkeur uit naar het vergeetmenietje, maar die had het tuincentrum niet helaas. Het is vingerhoedskruid geworden ♡quote:Op woensdag 1 mei 2024 16:46 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Wat vind je van hondsviooltje? Het is niet zo'n uitbundige plant als de violen die je meestal bij tuincentra ziet, maar ik ben fan. En volgens mij ben je nog net niet te laat. Bovendien bloeien deze viooltjes in de herfst vaak nog een keer. Bij mij zijn ze een maand geleden al gaan bloeien. Ik kan me wel voorstellen dat je in je teil iets imposanters wil.
[ afbeelding ]
Verder ben ik fan van kaukasisch-vergeet-mij-nietje. Die bloeit lang en na de bloei is het blad nog fraai. Je kunt ook voor gewone vergeet-mij-nietjes gaan.
[ afbeelding ]
En akelei is fraai:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Allium (moet nog gaan bloeien):
[ afbeelding ]
Triteleia (moet nog gaan bloeien):
[ afbeelding ]
Vingerhoedskruid (moet nog gaan bloeien):
[ afbeelding ]
Liriope muscari (bloeit later dan de andere planten en is bovendien wintergroen):
[ afbeelding ]
En van geranium rozanne ga je nog heel lang plezier hebben. Je kunt ook voor een andere geranium gaan, bijv. de max frei:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Franse geranium groeit bij mij in de halfschaduw, maar deze kleur is misschien te hard voor je:
[ afbeelding ]
Voor volgend jaar zou je kunnen denken aan tiarella cordifolia (is er ook in het roze en is heel romantisch):
[ afbeelding ]
Of helleborus:
[ afbeelding ]
Je zou nu alvast verschillende planten kunnen combineren die op verschillende momenten in het jaar bloeien. Of is je idee meer dat je eenjarigen wil die nu even leuk zijn? Wat ik zelf vaak leuk vind, is om een bloeiende plant met siergras te combineren zoals hieronder (hier zie je trommelstokjes, maar je zou dit ook met allium kunnen doen):
[ afbeelding ]
Je kunt vergeet-mij-nietje ook goed zaaien! Je tuincentrum heeft vast een zakje zaad.quote:Op woensdag 1 mei 2024 16:57 schreef -Spring het volgende:
[..]
Dankjewel! Na wat Googlen, ging m'n voorkeur uit naar het vergeetmenietje, maar die had het tuincentrum niet helaas. Het is vingerhoedskruid geworden ♡
Maarrrrr, ik wil NUquote:Op woensdag 1 mei 2024 17:04 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Je kunt vergeet-mij-nietje ook goed zaaien! Je tuincentrum heeft vast een zakje zaad.
Heel herkenbaar.quote:Op woensdag 1 mei 2024 17:06 schreef -Spring het volgende:
[..]
Maarrrrr, ik wil NU![]()
Wel een goeie voor volgend jaar
Hier nog steeds zevenbladvrij.quote:Op woensdag 1 mei 2024 17:06 schreef Claudia_x het volgende:
Aan de mensen met zevenblad: ik ben al een tijdje aan het experimenteren met het introduceren van concurrentie en waldsteinia doet het super.
In mijn stuk met waldsteinia hoef ik dat helemaal niet meer te doen! Er groeien alleen wat paardenbloemen tussen.quote:Op woensdag 1 mei 2024 17:12 schreef Dagoduck het volgende:
[..]
Hier nog steeds zevenbladvrij.Twee zomers lang minimaal 1x per week op de kniën om de plant (met zoveel mogelijk wortels) weg te halen werkt prima
Maarrrrr, ik wil NUquote:Op woensdag 1 mei 2024 17:04 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Je kunt vergeet-mij-nietje ook goed zaaien! Je tuincentrum heeft vast een zakje zaad.
En los!quote:Op woensdag 1 mei 2024 16:35 schreef Blues het volgende:
[..]
Ik had ook ooit een saai bankje en heb 'm Grieks blauw geverfd, dat haalde al veel op.
Klokjesbloemen?
Jij gebruik het woord 'stekje' voor vanalles wat los en vast zit. Maar dat woord betékent ook echt iets hoor. Iets eigens. Niet 'klein plantje'.quote:
quote:Op maandag 29 april 2024 17:28 schreef Doedezemaar het volgende:
[..]
Geranium Rozanne, geranium Phaeum, of is dat niet het juiste formaat? Laat eens een foto zien van de bedoelde locaties?
Over wel en niet-biologische plantjes van tuincentra heeft een fotografe een aardige serie gemaakt.quote:in de OP staan goede webwinkels voor als je lokale tuincentrum niet biedt wat je zoekt
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
quote:Op woensdag 1 mei 2024 18:58 schreef sigme het volgende:
[..]
Over wel en niet-biologische plantjes van tuincentra heeft een fotografe een aardige serie gemaakt.Zou het helpen om zo'n plant af te spoelen voor het planten?SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.crap in = crap out
Nee. Afknippen en weer laten uitgroeien helpt zelfs maar zeer beperkt (het duurt iets langer voordat de insecten doodgaan).quote:Op woensdag 1 mei 2024 19:06 schreef loveli het volgende:
[..]
Zou het helpen om zo'n plant af te spoelen voor het planten?
Ja, daarom dus de vraag. De Chinese vernisboom heeft zichzelf voortgeplant en ik heb die mini boompjes in een eigen pot gezet. Ik heb dus niks gestekt, maar het is ook meer dan een zaailing nu, zou ik zeggen.quote:Op woensdag 1 mei 2024 18:46 schreef sigme het volgende:
[..]
Jij gebruik het woord 'stekje' voor vanalles wat los en vast zit. Maar dat woord betékent ook echt iets hoor. Iets eigens. Niet 'klein plantje'.
Stekken is een specifieke manier van voortplanten, en wel van de ongeslachtelijke voortplanting. Sommige planten vermeerden zichzelf ongeslachtelijk (bollen knollen sporen afleggers).
Maar 'stekken' is een kunstmatige vermeerdering; door het afknippen van een stuk plant en daar weer wortels aan laten groeien.
Een zaailing is dus nooit een stek.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Stekken
https://thijsmaessen.nl/s(...)sl_voortpl_plant.pdf
Waarheid.quote:Op woensdag 1 mei 2024 21:11 schreef loveli het volgende:
Als ze van een esdoorn afstammen, noem je het onkruid.
/blaren
Opslagquote:Op woensdag 1 mei 2024 21:04 schreef Hupje het volgende:
[..]
Ja, daarom dus de vraag. De Chinese vernisboom heeft zichzelf voortgeplant en ik heb die mini boompjes in een eigen pot gezet. Ik heb dus niks gestekt, maar het is ook meer dan een zaailing nu, zou ik zeggen.
Maar geen idee hoe je dat nu dan dus noemt
Een scheut.quote:Op woensdag 1 mei 2024 21:26 schreef sigme het volgende:
[..]
Opslag
https://nl.wikipedia.org/wiki/Opslag_(plantenmorfologie)
Verwelkingsziekte?quote:Op donderdag 2 mei 2024 10:31 schreef douche-eendje het volgende:
Mijn wisteria doet het niet echt lekker. Heeft hier iemand een idee wat er loos is? Het zijn er 2, degene met bloemen heeft meer zon. Vorige week hebben we ook nog wat nachtvorst gehad
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Ik merk ook wel dat mijn tuin wat last heeft gehad van het lange natte seizoen. Niet alles komt even lekker terug, vooral m'n mooie zonneroosjes willen niet
Zou brandkruid/viltkruid kunnen zijn (Phlomis).quote:Op donderdag 2 mei 2024 17:14 schreef Cockwhale het volgende:
Weet iemand wat voor plant dit is?
[ afbeelding ]
Schenk maar in.quote:
Het is inderdaad vingerhoedskruid.quote:
Dat zijn wel serieuze open plekken ja, daar kun je wel wat opvulling gebruiken. Dingen die echt opvullen zou ik zoeken in wat types euphorbia (je hebt er nogal wat keuze in) en dingen als Salvia Nemorosa. Sanguisorba is ook leuk en geeft wat massa.quote:Op woensdag 1 mei 2024 18:56 schreef PzKpfw het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Het gaat dan om dit soort open plekken.
Vingerhoedskruidquote:Op donderdag 2 mei 2024 17:14 schreef Cockwhale het volgende:
Weet iemand wat voor plant dit is?
[ afbeelding ]
Ja, daar zit ik niet op te wachten. Met handschoenen en schep verwijderd, aangezien ze behoorlijk giftig zijn. Bedankt voor de hulp iedereen.quote:
Bang dat ie huisdieren of kinderen er aanzitten?quote:Op donderdag 2 mei 2024 21:03 schreef Cockwhale het volgende:
[..]
Ja, daar zit ik niet op te wachten. Met handschoenen en schep verwijderd, aangezien ze behoorlijk giftig zijn. Bedankt voor de hulp iedereen.
Nou nou, zo erg is het ook weer nietquote:Op donderdag 2 mei 2024 21:03 schreef Cockwhale het volgende:
[..]
Ja, daar zit ik niet op te wachten. Met handschoenen en schep verwijderd, aangezien ze behoorlijk giftig zijn. Bedankt voor de hulp iedereen.
Ja prachtigquote:Op donderdag 2 mei 2024 21:32 schreef Kanaroe het volgende:
[..]
Nou nou, zo erg is het ook weer niet
Je gaat het toch niet opeten, neem ik aan?
Mooie plant, goed voor de insecten!
Stond op een plek waar ik vaak langs loop en contact met de huid schijnt irritatie te kunnen veroorzaken. Mijn huid is nogal gevoelig voor dat soort dingen. Daarnaast verspreid ie zich nogal rap.quote:Op donderdag 2 mei 2024 21:12 schreef -Spring het volgende:
[..]
Bang dat ie huisdieren of kinderen er aanzitten?
Oké, das jammer voor jou...ik heb er nog nooit last van gehad gelukkig. Ik trek ze met blote handen uit de grond als de populatie te groot wordt, staan er tientallen in de tuin hierquote:Op donderdag 2 mei 2024 22:13 schreef Cockwhale het volgende:
[..]
Stond op een plek waar ik vaak langs loop en contact met de huid schijnt irritatie te kunnen veroorzaken. Mijn huid is nogal gevoelig voor dat soort dingen. Daarnaast verspreid ie zich nogal rap.
Ik heb nog nooit last gehad van het aanraken van vingerhoedskruid, en ik ben echt overgevoelig. Gewoon niet opeten en lekker van de mooie plant en de insecten genieten.quote:Op donderdag 2 mei 2024 22:13 schreef Cockwhale het volgende:
[..]
Stond op een plek waar ik vaak langs loop en contact met de huid schijnt irritatie te kunnen veroorzaken. Mijn huid is nogal gevoelig voor dat soort dingen. Daarnaast verspreid ie zich nogal rap.
Die vrouw had een brilletje nodig schat ik zo inquote:Op donderdag 2 mei 2024 22:24 schreef Claudia_x het volgende:
Ik kwam een artikel tegen over een vrouw die vingerhoedskruid voor veldzuring aanzag en er een smoothie van maakte.
Hier mag vingerhoedskruid lekker woekeren.
Zij plukt ook paddenstoelen in het bos voor een lekkere ragout of risottoquote:Op donderdag 2 mei 2024 23:04 schreef Elleska het volgende:
Als het deze vrouw was wel: https://www.ntvg.nl/artik(...)ie-van-wilde-kruiden
kon na 3 dagen in redelijke conditie naar huis
Ik zie dat je al gaten hebt geprobeerd op te vullen met geranium en kattenkruid. Als je er niet één neer zet maar meerdere, dan gaat het wat sneller.quote:Op woensdag 1 mei 2024 18:56 schreef PzKpfw het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Het gaat dan om dit soort open plekken.
Hmm, dus de info over de plant is zwaar overdreven? Ik helemaal met handschoenen en schep aanraking voorkomenquote:Op donderdag 2 mei 2024 22:23 schreef Doedezemaar het volgende:
[..]
Ik heb nog nooit last gehad van het aanraken van vingerhoedskruid, en ik ben echt overgevoelig. Gewoon niet opeten en lekker van de mooie plant en de insecten genieten.
Ik zie ook wel wat slakken, maar zeker niet veel. En ik denk dat ik inmiddels weet hoe dat komt: de kippen van de buren worden steeds brutaler en wandelen dit seizoen elke dag m'n hele tuin door. Misschien eten die ze.quote:Op vrijdag 3 mei 2024 07:22 schreef Irrem het volgende:
Zo het slakkenjacht seizoen is hier ook begonnen.
Eikenbladhortensia en de nieuwe scheuten van de scharnierbloem hebben er aardig onder te lijden. In voorbereiding op de dahlia's loop ik iedere ochtend en avond een rondje door de tuin om slakken te vangen.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ruit! Niet te verwarren met wijnruit (als we het dan hebben over irriterende planten. Wijnruit is fototoxisch; je brandt je er aan als de zon schijnt). Ruit is prima. En bovendien een inheemse plant; tenminste, de wilde varianten dan. De veredelde kweeksels met prachtige bloei natuurlijk niet. Maar het geeft wel extra kans dat ze zich hier goed thuisvoelen.quote:Op vrijdag 3 mei 2024 08:21 schreef Claudia_x het volgende:
Ik ben fan van thalictrum. Thalictrum zie ik hier weinig voorbij komen, dus daar ga ik een lans voor breken. Er zijn verschillende soorten.
quote:Op vrijdag 3 mei 2024 08:33 schreef Puala het volgende:
Mn Magnolia heeft t zwaar gehad vannacht. Vrees dat de combi van veel regen en harde wind er voor heeft gezorgd dat er een paar takken bovenin geknakt zijn, zn mooie bolletje is in elk geval uit elkaar gevallen.Schijnt dat overlevingskansen bij verplaatsen groter zijn als je niet stevig snoeit. Zeggen de gardenprofessors.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
Interessant wel. Dat kan ik me bij dit formaat bomen eigenlijk niet voorstellen, omdat er dermate veel blad en takken aan vast zitten dat hij met het beperkte wortelstelsel die nooit voldoende gaat kunnen voorzien van voeding.quote:Op vrijdag 3 mei 2024 09:02 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Schijnt dat overlevingskansen bij verplaatsen groter zijn als je niet stevig snoeit. Zeggen de gardenprofessors.
De gedachte is andersom, als je er takken en dus blad van verwijdert, ontneem je hem fotosynthese en dus een bron van voeding, terwijl er al minder binnenkwam door dat beperkte wortelstelsel.quote:Op vrijdag 3 mei 2024 09:04 schreef Puala het volgende:
[..]
Interessant wel. Dat kan ik me bij dit formaat bomen eigenlijk niet voorstellen, omdat er dermate veel blad en takken aan vast zitten dat hij met het beperkte wortelstelsel die nooit voldoende gaat kunnen voorzien van voeding.
En praktisch, t kan niet omdat hij door het huis heen moet en dat gaat niet met een bol van 4meter breed
Maar dan zou een deelse snoei de beste oplossing kunnen zijn?quote:Op vrijdag 3 mei 2024 11:43 schreef Vanyel het volgende:
[..]
De gedachte is andersom, als je er takken en dus blad van verwijdert, ontneem je hem fotosynthese en dus een bron van voeding, terwijl er al minder binnenkwam door dat beperkte wortelstelsel.
Mee eens. Zie ook:quote:Op vrijdag 3 mei 2024 09:04 schreef Puala het volgende:
[..]
Interessant wel. Dat kan ik me bij dit formaat bomen eigenlijk niet voorstellen, omdat er dermate veel blad en takken aan vast zitten dat hij met het beperkte wortelstelsel die nooit voldoende gaat kunnen voorzien van voeding.
En praktisch, t kan niet omdat hij door het huis heen moet en dat gaat niet met een bol van 4meter breed
Daarom doe je het als ie in rust is, in de winter, dan heeft ie geen blad voor fotosynthese. Dan gaat ie na de verplaatsing zodra hij weer in de grond staat wortels aanmaken om wanneer de lente komt weer blad aan te maken.quote:Op vrijdag 3 mei 2024 11:43 schreef Vanyel het volgende:
[..]
De gedachte is andersom, als je er takken en dus blad van verwijdert, ontneem je hem fotosynthese en dus een bron van voeding, terwijl er al minder binnenkwam door dat beperkte wortelstelsel.
Daar is dus niet iedereen het over eens, zoals te lezen in deze pdf https://s3.wp.wsu.edu/upl(...)ansplant-pruning.pdf en hierquote:Op vrijdag 3 mei 2024 12:23 schreef Dagoduck het volgende:
Daarom doe je het als ie in rust is, in de winter, dan heeft ie geen blad voor fotosynthese. Dan gaat ie na de verplaatsing zodra hij weer in de grond staat wortels aanmaken om wanneer de lente komt weer blad aan te maken.
Als je de helft van de wortels wegsnoeit (door verplaatsing of wat dan ook) snoei dan ook de helft van de kruin weg. Dat is het idee, zie filmpje.
quote:What happens when you remove top growth?
The removal of top growth sends a signal to the plant that there is something wrong above ground. The plant goes into crisis mode and reacts by initiating the growth of dormant buds to replace the leaves it has just lost. This growth process requires energy; also known as a food source. The plant mobilizes stored food from the roots to the new growing points and puts a lot of it’s nutrient reserves into making new leaves.
This all sounds good, except that the plant also needs to grow new roots. This also requires stored food and nutrient reserves. The plant now has to share it’s reserves between the two processes. The net result is that both suffer.
From a plants point of view, roots are vital, and it is better for the plant to use all of it’s resources to make roots. This is especially true in late summer and fall since the plant has limited time to regrow a root structure to make it through the winter.
Oh, dat is wel een voordeel. Helaas geen kippen in de buurt hier. Heb eens een egel zien struinen hier, maar verder komt hier weinig. Had gehoopt dat de eksters wel slakken lusten, maar als ze een beest pakken is het een kikker.quote:Op vrijdag 3 mei 2024 08:28 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ik zie ook wel wat slakken, maar zeker niet veel. En ik denk dat ik inmiddels weet hoe dat komt: de kippen van de buren worden steeds brutaler en wandelen dit seizoen elke dag m'n hele tuin door. Misschien eten die ze.
Wat een mooie kleur sleutelbloem. Die gaat ook op m’n verlanglijst.quote:Op zaterdag 4 mei 2024 19:41 schreef sigme het volgende:
Prachtig, @:claudia_x
Hier ook bloemetjes. De primula die ik een paar jaar geleden zette handhaaft zich
[ afbeelding ]
De eerste bloeier van de vele vaste korenbloemen
[ afbeelding ]
Meer rododendron
[ afbeelding ]
Niet bloeiend maar toch opwekkend; ontrollende varens
[ afbeelding ]
Huh nu alquote:Op zaterdag 4 mei 2024 22:46 schreef Claudia_x het volgende:
Dat is dus de eerste klaproos die ik dit jaar zie. Heeft iemand anders al klaprozen?
Toch wel alleen als 'ie biologisch is he?quote:Op zaterdag 4 mei 2024 22:12 schreef Blues het volgende:
Mooi weer allemaal!
Rollende varens
Ik ga morgenmiddag 2 tuincentra hier in de buurt afstruinen voor Wolfsmelk.
Ik wil 'm ik wil 'm ik wil 'm![]()
Zelf nog niks, maar er stond hier 2 weken geleden 1 gekkie op de kruising.quote:Op zaterdag 4 mei 2024 22:46 schreef Claudia_x het volgende:
Dat is dus de eerste klaproos die ik dit jaar zie. Heeft iemand anders al klaprozen?
Mooi!quote:Op zondag 5 mei 2024 08:17 schreef Seven. het volgende:
Deze bad boy gaat als een malle op z'n nieuwe plek! Blij dat ik 'm nog net op tijd verhuisd heb.
[ link | afbeelding ]
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op zondag 5 mei 2024 08:55 schreef AnneX het volgende:
@:Seven. Van de week al: plots is de beukhaag groen!
Op de 2e foto zijn de nieuwe blaadjes aan het ontrollen.Ja, hier begint de rode beuk nu ook echt uit te lopen, ongeveer een 1-2 weken later dan de groene beukhagen in de straat. Ik post volgend weekend ff een plaatje!SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Resistance is futile.
Hoeveel jaar heb je die glansmispel al staan?quote:Op zondag 5 mei 2024 09:14 schreef Seven. het volgende:
Ik ben bezig met het selecteren van de planten voor de gemengde haag. Ik hoor graag uw suggesties.
Ze moeten allemaal goed tegen halfschaduw kunnen. Ze staan op 4-5 meter van het beekje. De grondsoort is zand. Een flink deel moet wintergroen zijn vanwege inkijk, en dat maakt het wat lastig, want in de regel zijn wintergroene planten nét niet zo aanlokkelijk voor de vogels. En ik wil liefst struiken die 3-4 meter hoog worden. Er ontbreekt eigenlijk nog een echte bessenstruik in het tuinplan.
Wat ik al besloten heb:
Winterjasmijn
Kanshebbers:
Japanse broodboom, glansmispel of Viburnum Tinus
Vlier (volgens mij de beste besjes voor vogels)
Meidoorn voor verstopplekken (niet genoeg licht voor vuurdoorn)
Gelderse roos
Wilde wingerd
Nog even een plaatje van waar de haag komt te staan. Rechts in de hoek komt ooit een schuur dus ik weet eigenlijk nog niet of ik op die laatste 3-4 meter wel iets aan ga planten. Waar nu het kraantje staat, komt de trampoline (tuinontwerp is aangepast). Tussen de stoel en de fiets komt de wadi waar al het hemelwater van het huis en van de schuur op afvloeit. Dus op dat stukje moeten de planten wel tegen water kunnen. Helemaal links achter het schuurtje zit nog een taartpuntje waar mijn takkenril staat, daarachter kan wat mij betreft een meidoorn of vuurdoorn komen voor de vogeltjes. En daar komt dan ook een egel snelweg.
[ link | afbeelding ]
Wat ik hier leuk vind, is dat de glansmispel boven het struikje eronder langs groeit:
[ afbeelding ]
Kardinaalsmuts doet het superleuk hiertussen![]()
[ afbeelding ]
Is een voorbeeldplaatje dus ik zou het niet weten eigenlijkquote:Op zondag 5 mei 2024 10:26 schreef PzKpfw het volgende:
[..]
Hoeveel jaar heb je die glansmispel al staan?
Bessen kunnen goed tegen schaduw, maar dan worden de bessen minder zoet, dus voor mensenbessenoogst staan ze in de zon. Je zou een Josta kunnen overwegen; dat wordt een hele forse struik.quote:Op zondag 5 mei 2024 09:14 schreef Seven. het volgende:
En ik wil liefst struiken die 3-4 meter hoog worden. Er ontbreekt eigenlijk nog een echte bessenstruik in het tuinplan.
Ik weetzz, dankje! Heb die hele wolfsroedel goed uitgecheckt.quote:Op zondag 5 mei 2024 07:43 schreef sigme het volgende:
[..]
Toch wel alleen als 'ie biologisch is he?
Lees anders de spoiler nog even: sigme in F&F / Bloemen/planten in je eigen tuin #84 Lvbs
Oh ja, en het sap geeft vlekken op je huid en alles aan de plant is giftig.
Ik had nog nooit van josta gehoordquote:Op zondag 5 mei 2024 11:17 schreef sigme het volgende:
[..]
Bessen kunnen goed tegen schaduw, maar dan worden de bessen minder zoet, dus voor mensenbessenoogst staan ze in de zon. Je zou een Josta kunnen overwegen; dat wordt een hele forse struik.
Nou, alle fruit wordt zoeter van warme zon, voor zover ik weet. Maar ik drink wel eens puur vlierbessensap van commerciële vlierbessengaarden, en dat is bepaald niet zoet. Dus ik denk dat het bij vlier niet erg aanhaalt.quote:Op zondag 5 mei 2024 13:45 schreef Seven. het volgende:
[..]
Ik had nog nooit van josta gehoord. Goeie tip!
En gewone vlier, krijgt die dan ook zure bessen in de schaduw?
Nog iets geschikt gevonden?quote:Op zondag 5 mei 2024 12:23 schreef Blues het volgende:
[..]
Ik weetzz, dankje! Heb die hele wolfsroedel goed uitgecheckt.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |