quote:Op maandag 29 april 2024 14:15 schreef Radegast het volgende:
[..]
Haha, ja. Succes. Mij is het niet gelukt. Ik heb zelf een vijver gegraven. Tot op de nanometer waterpas. En dan doe je er water in...
Geranium Rozanne, geranium Phaeum, of is dat niet het juiste formaat? Laat eens een foto zien van de bedoelde locaties?quote:Op maandag 29 april 2024 17:18 schreef PzKpfw het volgende:
Iemand nog suggesties voor planten om enkele lege plekken in de tuin te vullen tussen de grotere vaste planten? Heb al gedeeltes met bodembedekkers maar heb nog een aantal plekken waar iets groters tussen zou kunnen staan. Hoeft geen blikvanger te zijn maar gewoon als opvulling van.
Daar heb ik nog helemaal niet aangedacht, maar kan zeker een deel van het jaar en ik weet uit andere stukken van de tuin dat verwilderen prima gaat 😀quote:Op maandag 29 april 2024 13:25 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ik denk meteen aan voorjaarsbollen. Die zijn nu zo'n beetje uitgebloeid, op de tulpen na. Er zijn best veel soorten voorjaarsbollen, dus daar kun je wel wat leuks van maken.
Die moeten sowieso in de hele achtertuin, maar heb nog niet echt een idee bij dusdanig lage planten dat er overheen gereden kan wordenquote:Op zondag 28 april 2024 22:23 schreef Seven. het volgende:
[..]
Zo te zien behoorlijk diepe schaduw. Ik zou hier gaan voor bodembedekkers die zich in het bos thuisvoelen.
Hondsdraf?quote:Op zondag 28 april 2024 22:14 schreef SV-tje het volgende:
Je kunt het niet echt tuinieren noemen, maar we zijn wel twee dagen buiten bezig geweest.
Onder andere dit stuk tuin aangeharkt na het snoeien. Hier komt volgende week een graafmachine overheen en dat gebeurd minimaal 1 keer per jaar.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Door de bomen aan beide kanten komt er niet veel zon op dit stuk, maar ik zou er wel graag wat anders laten groeien dan het gras wat er nu groeit, maar het moet er tegenkunnen dat er 1 keer per jaar met groot materieel overheen gereden wordt. Achteraan groeit wilde aardbei. Mijn eerste gedachte ging uit naar wilde bloemen zaaien, maar daarvoor is er denk ik te weinig zon, of kent iemand mengsels voor (half)schaduw?
Woekert erg via een uitgebreid wortelstelsel, zowel in het water als aan de kanten. Binnen de kortste keren is je vijver een groot lisdoddeveld. Als je overal goed bij kunt en je discipline hebt, dan kun je periodiek uitdunnen. In mijn vijver laat ik een vast aantal staan en de rest haal ik meedogenloos weg.quote:Op maandag 29 april 2024 20:22 schreef SV-tje het volgende:
[..]
Daar heb ik nog helemaal niet aangedacht, maar kan zeker een deel van het jaar en ik weet uit andere stukken van de tuin dat verwilderen prima gaat 😀
En ik las dat je niet meer voor lisdodde zou kiezen bij de vijver, waarom? Die staat bij mij (om emotionele redenen) op m’n favoriete lijstje.
En het probleem is niet alleen dat eroverheen gereden wordt, maar ook dat de bodem inklinkt. Ik ken geen vaste plant die dat fijn vindt.quote:Op maandag 29 april 2024 20:24 schreef SV-tje het volgende:
[..]
Die moeten sowieso in de hele achtertuin, maar heb nog niet echt een idee bij dusdanig lage planten dat er overheen gereden kan worden
Mooi geheel: dat bereik je vooral door mooie beplanting. Qua beplanting er omheen is salomonszegel en Carex erg geschikt, die kunnen goed tegen schaduw en een (wat) nattere grond. Carex is wintergroen, salomonszegel zie je in de winter niet terug maar is wel een superleuk plantje. Ook waardplant voor salomonszegelwesp, de larven daarvan zullen je plantjes wel opvreten als ze het eenmaal ontdekken. Maar hey ho, je doet wel iets goed voor een dier met hele specifieke behoeften en je kunt er zelf 3 maanden van genieten voor ze weggevreten wordenquote:Op maandag 29 april 2024 10:42 schreef Phaidra het volgende:
Wij zijn ons aan het oriënteren op een kleine vijver. We hebben een stukje van ca. 2x2 m beschikbaar, grotendeels in de schaduw. We willen max tot 250 liter gaan, maar twijfelen of een slag kleiner niet verstandiger is op een klein stukje. Ik wil nog ruimte hebben om beschutting er omheen te kunnen zetten. We kunnen 1 struik verplaatsen en de rest zou ik bij voorkeur opvullen met wat lagere inheemse schaduwplanten.
Ik ben nu aan het kijken naar dit soort modellen:
[ afbeelding ]
De afmetingen van een vijverbak van 220-240 liter zijn 135x90x45, als we naar 145 liter zouden gaan is dat 120x90x40. In verband met het aantrekken van kikkers e.d. zou ik liever een iets diepere bak hebben. Maar wellicht maakt die 5 cm ook niet zo gek veel uit. We gaan er geen vissen in doen (dan moet de bak minimaal 60 cm zijn, dat is geen optie op dat kleine stukje). Ik wil vooral dat het een mooi geheel wordt. Heeft iemand hier ervaring mee?
In theorie kunnen we de 2x2 m. nog uitbreiden, maar dan moeten we extra tegels wippen en dat zien we nu niet zitten. De grond verzakt bij ons erg gemakkelijk en de huidige tegels zijn door een professional gelegd met een stevige sluitband in de grond. Dat krijgen we zelf echt niet zo netjes gedaan. Op de langere termijn zou ik graag een natuurlijker tuin willen met bijvoorbeeld houtsnippers als looppad maar voor nu nog geen optie. Sowieso zien we best op tegen het uitgraven en waterpas maken van de vijverbak, maar dat komt wel goed. Hoop ik.
Varens, maar die beginnen in augustus wel serieus al af te sterven. Als je dan veel laatbloeiers hebt dan is dat natuurlijk een voordeel.quote:Op maandag 29 april 2024 17:18 schreef PzKpfw het volgende:
Iemand nog suggesties voor planten om enkele lege plekken in de tuin te vullen tussen de grotere vaste planten? Heb al gedeeltes met bodembedekkers maar heb nog een aantal plekken waar iets groters tussen zou kunnen staan. Hoeft geen blikvanger te zijn maar gewoon als opvulling van.
Leuk plantje, die in het hoekje!quote:Op maandag 29 april 2024 20:05 schreef Doedezemaar het volgende:
Net wat foto’s gemaakt, was nog lastig, want het is allemaal nog klein
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
2 kleuren akelei (de blauwe blijkt er toch ook te staan, lijkt op de foto paars)
Nog een kleurtje akelei met een bloeiende clematis montana
1 van de 2 hoekjes met de uit de vorige tuin meegenomen lievevrouwenbedstro
2 potten met viooltjes en tulpen, zodat ik op wat kleurigs kijk vanaf de bank
quote:Op zondag 28 april 2024 16:42 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Ik heb een plantenbak gemaakt waar straks de komkommer en de tomaat in kan die nu nog achter glas staan.
Mijn schoonouders hebben een net zo'n diepe bak daarin doen de tomaten het prima, kwestie van veel water geven (had ze normaal in een veel kleiner plantenbakje aan het balkon) ook wind valt mee is een beschut tuintje in een rijtje.quote:Op dinsdag 30 april 2024 12:14 schreef Doedezemaar het volgende:
Is die bak diep genoeg voor tomaten? Die hebben veel water nodig. Hier zou de grond daarin door de wind te snel uitdrogen.
Net even bij https://detuinstek.nl/ geweest, fijn om daar zo dichtbij te wonen. Mooie kleurcombinaties in hun borders gezien.
Wat kruiden voor in de kruidenspiraal meegenomen, waaronder bronzen venkel, ik denk dat dat prachtig afsteekt tegen de frisse groene tinten van de andere kruiden zoals peterselie en citroentijm en het kleurt natuurlijk heel mooi bij het cortenstaal van de kruidenspiraal zelf.
Goed om te weten, dank je!quote:Op maandag 29 april 2024 21:13 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Woekert erg via een uitgebreid wortelstelsel, zowel in het water als aan de kanten. Binnen de kortste keren is je vijver een groot lisdoddeveld. Als je overal goed bij kunt en je discipline hebt, dan kun je periodiek uitdunnen. In mijn vijver laat ik een vast aantal staan en de rest haal ik meedogenloos weg.
Bloemenmengsel is zeker een goed idee, hoeven niet perse vaste planten te zijn, dit ziet er uit als een mooi mengsel inderdaad. Ga ook even kijken naar de rest van de mengsels, misschien ook wat voor de berm langs de weg, hopelijk gooien mensen minder afval uit hun auto als de berm mooier is.quote:Op maandag 29 april 2024 21:27 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
En het probleem is niet alleen dat eroverheen gereden wordt, maar ook dat de bodem inklinkt. Ik ken geen vaste plant die dat fijn vindt.
Je zou ook nog eenjarige bloemen kunnen zaaien na april die in hetzelfde jaar bloeien. De vraag is of die genoeg zon krijgen. Bosachtige parken zijn niet voor niets in het voorjaar het mooist: dan komt er meer licht door de bomen die nog geen blad hebben.
Hier groeien op zulke bermen vooral raapzaad en fluitenkruid. Nu dus. En de rest van het jaar zijn ze niet zoveel aan, maar dat komt door het bermbeheer (na het maaien wordt gras niet afgevoerd). Je zou eens zo’n mengsel kunnen proberen. Rudbeckia hirta ziet er tof uit!
Dit jaar huren wij er zelf één, maar meestal komt hij zomaar ineens langs, een aantal jaar geleden 2 keer per jaar, maar nu meestal maar één keer per jaar in de herfst. Dus dat zou met het maaien van een bloemenmengsel wel goed uitkomen.quote:Op maandag 29 april 2024 22:23 schreef Seven. het volgende:
@:SV-tje komt die graafmachine elk jaar begin mei?
Een zaailing? Een stek zonder -je ?quote:Op woensdag 1 mei 2024 09:21 schreef Hupje het volgende:
Vraagje, hoe heet een zaailing/stekje/jong boompje als die zo'n 15 cm hoog is? Is daar een naam voor?
Wat leuk dat je daar komt! Ik haal er ook zo nu en dan planten.quote:Op dinsdag 30 april 2024 12:14 schreef Doedezemaar het volgende:
Is die bak diep genoeg voor tomaten? Die hebben veel water nodig. Hier zou de grond daarin door de wind te snel uitdrogen.
Net even bij https://detuinstek.nl/ geweest, fijn om daar zo dichtbij te wonen. Mooie kleurcombinaties in hun borders gezien.
Wat kruiden voor in de kruidenspiraal meegenomen, waaronder bronzen venkel, ik denk dat dat prachtig afsteekt tegen de frisse groene tinten van de andere kruiden zoals peterselie en citroentijm en het kleurt natuurlijk heel mooi bij het cortenstaal van de kruidenspiraal zelf.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |