abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_213362600
quote:
0s.gif Op maandag 29 april 2024 14:15 schreef Radegast het volgende:

[..]
Haha, ja. Succes. Mij is het niet gelukt. Ik heb zelf een vijver gegraven. Tot op de nanometer waterpas. En dan doe je er water in...
:o :'( Had je ook gespoeld met zand? In de tutorials ziet het er zo simpel uit...
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_213363856
@Claudia What a beautiful mess!

Zonnetje, zat buiten op het bankje en viel mijn oog op het varenstekje, dat wil meedoen met het varenbos 1 tegel verderop.
  maandag 29 april 2024 @ 17:18:47 #78
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits'
pi_213363922
Iemand nog suggesties voor planten om enkele lege plekken in de tuin te vullen tussen de grotere vaste planten? Heb al gedeeltes met bodembedekkers maar heb nog een aantal plekken waar iets groters tussen zou kunnen staan. Hoeft geen blikvanger te zijn maar gewoon als opvulling van.
Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht.
Op fietsen zonder bende kwam'm zie schooieren um spek
pi_213364003
quote:
0s.gif Op maandag 29 april 2024 17:18 schreef PzKpfw het volgende:
Iemand nog suggesties voor planten om enkele lege plekken in de tuin te vullen tussen de grotere vaste planten? Heb al gedeeltes met bodembedekkers maar heb nog een aantal plekken waar iets groters tussen zou kunnen staan. Hoeft geen blikvanger te zijn maar gewoon als opvulling van.
Geranium Rozanne, geranium Phaeum, of is dat niet het juiste formaat? Laat eens een foto zien van de bedoelde locaties?
pi_213365397
Net wat foto’s gemaakt, was nog lastig, want het is allemaal nog klein

2 kleuren akelei (de blauwe blijkt er toch ook te staan, lijkt op de foto paars)
Nog een kleurtje akelei met een bloeiende clematis montana
1 van de 2 hoekjes met de uit de vorige tuin meegenomen lievevrouwenbedstro
2 potten met viooltjes en tulpen, zodat ik op wat kleurigs kijk vanaf de bank
  maandag 29 april 2024 @ 20:22:23 #81
304776 SV-tje
Party a Lot
pi_213365609
quote:
0s.gif Op maandag 29 april 2024 13:25 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Ik denk meteen aan voorjaarsbollen. Die zijn nu zo'n beetje uitgebloeid, op de tulpen na. Er zijn best veel soorten voorjaarsbollen, dus daar kun je wel wat leuks van maken.
Daar heb ik nog helemaal niet aangedacht, maar kan zeker een deel van het jaar en ik weet uit andere stukken van de tuin dat verwilderen prima gaat 😀

En ik las dat je niet meer voor lisdodde zou kiezen bij de vijver, waarom? Die staat bij mij (om emotionele redenen) op m’n favoriete lijstje.
http://www.partyalot.nl/
Catering, taarten en workshops
  maandag 29 april 2024 @ 20:24:18 #82
304776 SV-tje
Party a Lot
pi_213365630
quote:
7s.gif Op zondag 28 april 2024 22:23 schreef Seven. het volgende:

[..]
Zo te zien behoorlijk diepe schaduw. Ik zou hier gaan voor bodembedekkers die zich in het bos thuisvoelen.
Die moeten sowieso in de hele achtertuin, maar heb nog niet echt een idee bij dusdanig lage planten dat er overheen gereden kan worden
  maandag 29 april 2024 @ 21:12:13 #83
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits'
pi_213366273
quote:
0s.gif Op zondag 28 april 2024 22:14 schreef SV-tje het volgende:
Je kunt het niet echt tuinieren noemen, maar we zijn wel twee dagen buiten bezig geweest.
Onder andere dit stuk tuin aangeharkt na het snoeien. Hier komt volgende week een graafmachine overheen en dat gebeurd minimaal 1 keer per jaar.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

Door de bomen aan beide kanten komt er niet veel zon op dit stuk, maar ik zou er wel graag wat anders laten groeien dan het gras wat er nu groeit, maar het moet er tegenkunnen dat er 1 keer per jaar met groot materieel overheen gereden wordt. Achteraan groeit wilde aardbei. Mijn eerste gedachte ging uit naar wilde bloemen zaaien, maar daarvoor is er denk ik te weinig zon, of kent iemand mengsels voor (half)schaduw?
Hondsdraf?
Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht.
Op fietsen zonder bende kwam'm zie schooieren um spek
pi_213366294
quote:
0s.gif Op maandag 29 april 2024 20:22 schreef SV-tje het volgende:

[..]
Daar heb ik nog helemaal niet aangedacht, maar kan zeker een deel van het jaar en ik weet uit andere stukken van de tuin dat verwilderen prima gaat 😀

En ik las dat je niet meer voor lisdodde zou kiezen bij de vijver, waarom? Die staat bij mij (om emotionele redenen) op m’n favoriete lijstje.
Woekert erg via een uitgebreid wortelstelsel, zowel in het water als aan de kanten. Binnen de kortste keren is je vijver een groot lisdoddeveld. Als je overal goed bij kunt en je discipline hebt, dan kun je periodiek uitdunnen. In mijn vijver laat ik een vast aantal staan en de rest haal ik meedogenloos weg.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_213366343
Over die esdoorns hier he. Ik vond deze vorige week tussen mijn autodeur. Hij zit er nog steeds.

Spoilers!
pi_213366478
quote:
0s.gif Op maandag 29 april 2024 20:24 schreef SV-tje het volgende:

[..]
Die moeten sowieso in de hele achtertuin, maar heb nog niet echt een idee bij dusdanig lage planten dat er overheen gereden kan worden
En het probleem is niet alleen dat eroverheen gereden wordt, maar ook dat de bodem inklinkt. Ik ken geen vaste plant die dat fijn vindt.

Je zou ook nog eenjarige bloemen kunnen zaaien na april die in hetzelfde jaar bloeien. De vraag is of die genoeg zon krijgen. Bosachtige parken zijn niet voor niets in het voorjaar het mooist: dan komt er meer licht door de bomen die nog geen blad hebben.

Hier groeien op zulke bermen vooral raapzaad en fluitenkruid. Nu dus. En de rest van het jaar zijn ze niet zoveel aan, maar dat komt door het bermbeheer (na het maaien wordt gras niet afgevoerd). Je zou eens zo’n mengsel kunnen proberen. Rudbeckia hirta ziet er tof uit!
  maandag 29 april 2024 @ 22:12:11 #87
277627 Seven.
We are Borg.
pi_213366966
quote:
0s.gif Op maandag 29 april 2024 10:42 schreef Phaidra het volgende:
Wij zijn ons aan het oriënteren op een kleine vijver. We hebben een stukje van ca. 2x2 m beschikbaar, grotendeels in de schaduw. We willen max tot 250 liter gaan, maar twijfelen of een slag kleiner niet verstandiger is op een klein stukje. Ik wil nog ruimte hebben om beschutting er omheen te kunnen zetten. We kunnen 1 struik verplaatsen en de rest zou ik bij voorkeur opvullen met wat lagere inheemse schaduwplanten.

Ik ben nu aan het kijken naar dit soort modellen:
[ afbeelding ]

De afmetingen van een vijverbak van 220-240 liter zijn 135x90x45, als we naar 145 liter zouden gaan is dat 120x90x40. In verband met het aantrekken van kikkers e.d. zou ik liever een iets diepere bak hebben. Maar wellicht maakt die 5 cm ook niet zo gek veel uit. We gaan er geen vissen in doen (dan moet de bak minimaal 60 cm zijn, dat is geen optie op dat kleine stukje). Ik wil vooral dat het een mooi geheel wordt. Heeft iemand hier ervaring mee?

In theorie kunnen we de 2x2 m. nog uitbreiden, maar dan moeten we extra tegels wippen en dat zien we nu niet zitten. De grond verzakt bij ons erg gemakkelijk en de huidige tegels zijn door een professional gelegd met een stevige sluitband in de grond. Dat krijgen we zelf echt niet zo netjes gedaan. Op de langere termijn zou ik graag een natuurlijker tuin willen met bijvoorbeeld houtsnippers als looppad maar voor nu nog geen optie. Sowieso zien we best op tegen het uitgraven en waterpas maken van de vijverbak, maar dat komt wel goed. Hoop ik. oO<
Mooi geheel: dat bereik je vooral door mooie beplanting. Qua beplanting er omheen is salomonszegel en Carex erg geschikt, die kunnen goed tegen schaduw en een (wat) nattere grond. Carex is wintergroen, salomonszegel zie je in de winter niet terug maar is wel een superleuk plantje. Ook waardplant voor salomonszegelwesp, de larven daarvan zullen je plantjes wel opvreten als ze het eenmaal ontdekken. Maar hey ho, je doet wel iets goed voor een dier met hele specifieke behoeften en je kunt er zelf 3 maanden van genieten voor ze weggevreten worden :+ .

Verder zou ik zorgen voor een pompje met een UV filter. Het UV lampje vervang je eens per jaar.

Voor kikkerdril moet je bak 80-120cm diep zijn (lees ik zojuist :+ ). Maar kikkers trek je ook met 10 cm water wel aan, is mijn ervaring.
Resistance is futile.
  maandag 29 april 2024 @ 22:20:29 #88
277627 Seven.
We are Borg.
pi_213367046
quote:
0s.gif Op maandag 29 april 2024 17:18 schreef PzKpfw het volgende:
Varens, maar die beginnen in augustus wel serieus al af te sterven. Als je dan veel laatbloeiers hebt dan is dat natuurlijk een voordeel.

Verder een enorme keuze aan struikjes die laag blijven. Buiten 'opvulling', nog meer wensen? Ik had hier de tuin helemaal vol staan met struikspirea, grappig struikje dat niet hoger wordt dan 50-60 cm. Helaas niet wintergroen.
Resistance is futile.
  maandag 29 april 2024 @ 22:22:12 #89
277627 Seven.
We are Borg.
pi_213367061
quote:
1s.gif Op maandag 29 april 2024 20:05 schreef Doedezemaar het volgende:
Net wat foto’s gemaakt, was nog lastig, want het is allemaal nog klein
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]

2 kleuren akelei (de blauwe blijkt er toch ook te staan, lijkt op de foto paars)
Nog een kleurtje akelei met een bloeiende clematis montana
1 van de 2 hoekjes met de uit de vorige tuin meegenomen lievevrouwenbedstro
2 potten met viooltjes en tulpen, zodat ik op wat kleurigs kijk vanaf de bank
Leuk plantje, die in het hoekje! ;)
Resistance is futile.
  maandag 29 april 2024 @ 22:23:40 #90
277627 Seven.
We are Borg.
pi_213367076
@SV-tje komt die graafmachine elk jaar begin mei?
Resistance is futile.
  dinsdag 30 april 2024 @ 10:21:22 #91
222754 Dagoduck
Karel (2003-2022)
pi_213369243
Kwam gister dit youtubekanaal tegen, van grind en kunstgras naar een wilde tuin: https://www.youtube.com/@SmallwoodBees

Interessant om te zien hoe hij het aanpakt. Misschien dat iemand hier er wat aan heeft. Verdient wel wat meer kijkers wat mij betreft. Zijn vorige tuin (van voor 2022) is ook wel interessant voor als je een kleine tuin hebt en toch wil verwilderen.

-----

Zal dit topic ook weer eens volgen. Heb vorige maand, of was het alweer februari, de twee sering(en) gesnoeid voor het eerst sinds ze in de tuin staan geloof ik, ze waren een meter of 3,5 schat ik en ik heb een kleine meter van de toppen gehaald. Zijn verder schitterend uitgelopen en een deel van de takken die gebleven zijn bloeit zoals gewoonlijk, blij mee. Ook de vlinderstruik weer eens flink teruggesnoeid, begint sinds een paar weken weer wat uit te lopen. Normaal snoeide ik deze meestal tot een meter hoogte zodat een bepaalde vorm erin te houden (i.v.m. droogmolen). Nu tot 40/50cm ofzo gesnoeid.

Ik heb een deel van de bestrating herstraat vanwege verzakkingen door mollen. Toen ook het droogmolenanker verplaatst zodat de was niet meer in de vlinderstruik hangt. Ik heb nog een bollenkistmuurplantenbakding die verrot was nagebouwd verder de gevlekte dovenetel en vinca major teruggedrongen en wat nieuwe plantjes geplant. Verder wat plantjes verplant naar betere plekken. Alweer lekker bezig geweest, goede basis voor de zomer.

Actueel projectje: ik kreeg een zinken teil van de buurman, hier ga ik wat planten (mijn paastakken (wilg) die wortel hebben geschoten, nog een heestertjes die ik in een pot heb staan etc) in verplanten.

Foto's komen binnenkort wel weer.

Oja, in de voortuin oude lavendel (waren takken van ruim een meter lang met aan het eind wat groen :D ) en een amerikaanse sering vervangen dus dat ziet er weer netjes uit. Vinca minor die ik daar als bodembedekker had heb ik verwijderd want die werd toch wel overheersend.

Gaat om deze tuinen, dan hebben jullie nog weer even een beeld:
Achtertuin: Dagoduck in F&F / Bloemen en Planten in Eigen Tuin #51: magnolias & hakselaars
Voortuin: Dagoduck in F&F / Bloemen/planten in je eigen tuin #64: Slakken. Naakt en
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
  dinsdag 30 april 2024 @ 10:25:21 #92
222754 Dagoduck
Karel (2003-2022)
pi_213369271
Oh, en we kregen gisteren een brief van de gemeente dat ze het grasveld voor de deur (voortuin/noordkant) gedeeltelijk minder gaan maaien (2x per jaar ipv. een/twee-wekelijks) voor de bloemen en de bijtjes *O*

Ik heb er al 10 jaar geen kinderen meer zien voetballen (zitten allemaal achter een schermpje tegenwoordig?) dus vind het helemaal prima.
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
  Moderator dinsdag 30 april 2024 @ 11:03:07 #93
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_213369605
quote:
88s.gif Op zondag 28 april 2024 16:42 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]
Ik heb een plantenbak gemaakt waar straks de komkommer en de tomaat in kan die nu nog achter glas staan. :)

Nogal vt wonen/buitengebieden ik weet het maar het moet vooral praktisch zijn... :@

Komt denk ik nog wel een plank onder waar ik eventueel wat emmers e.d. op kan zetten om de dunne pootjes een beetje te compenseren.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_213370380
Is die bak diep genoeg voor tomaten? Die hebben veel water nodig. Hier zou de grond daarin door de wind te snel uitdrogen.

Net even bij https://detuinstek.nl/ geweest, fijn om daar zo dichtbij te wonen. Mooie kleurcombinaties in hun borders gezien.
Wat kruiden voor in de kruidenspiraal meegenomen, waaronder bronzen venkel, ik denk dat dat prachtig afsteekt tegen de frisse groene tinten van de andere kruiden zoals peterselie en citroentijm en het kleurt natuurlijk heel mooi bij het cortenstaal van de kruidenspiraal zelf.
  Moderator dinsdag 30 april 2024 @ 18:24:51 #95
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_213373964
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 april 2024 12:14 schreef Doedezemaar het volgende:
Is die bak diep genoeg voor tomaten? Die hebben veel water nodig. Hier zou de grond daarin door de wind te snel uitdrogen.

Net even bij https://detuinstek.nl/ geweest, fijn om daar zo dichtbij te wonen. Mooie kleurcombinaties in hun borders gezien.
Wat kruiden voor in de kruidenspiraal meegenomen, waaronder bronzen venkel, ik denk dat dat prachtig afsteekt tegen de frisse groene tinten van de andere kruiden zoals peterselie en citroentijm en het kleurt natuurlijk heel mooi bij het cortenstaal van de kruidenspiraal zelf.
Mijn schoonouders hebben een net zo'n diepe bak daarin doen de tomaten het prima, kwestie van veel water geven (had ze normaal in een veel kleiner plantenbakje aan het balkon) ook wind valt mee is een beschut tuintje in een rijtje.

Maar we zullen zien
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_213375672
De walnoot krijgt bladeren; straks zijn dat allemaal grote groene flappers, nu zijn het kleine rode delicate veertjes

En de rode brem is van plan vlammend te gaan bloeien
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  dinsdag 30 april 2024 @ 20:51:48 #97
304776 SV-tje
Party a Lot
pi_213375873
quote:
0s.gif Op maandag 29 april 2024 21:13 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Woekert erg via een uitgebreid wortelstelsel, zowel in het water als aan de kanten. Binnen de kortste keren is je vijver een groot lisdoddeveld. Als je overal goed bij kunt en je discipline hebt, dan kun je periodiek uitdunnen. In mijn vijver laat ik een vast aantal staan en de rest haal ik meedogenloos weg.
Goed om te weten, dank je!

quote:
1s.gif Op maandag 29 april 2024 21:27 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
En het probleem is niet alleen dat eroverheen gereden wordt, maar ook dat de bodem inklinkt. Ik ken geen vaste plant die dat fijn vindt.

Je zou ook nog eenjarige bloemen kunnen zaaien na april die in hetzelfde jaar bloeien. De vraag is of die genoeg zon krijgen. Bosachtige parken zijn niet voor niets in het voorjaar het mooist: dan komt er meer licht door de bomen die nog geen blad hebben.

Hier groeien op zulke bermen vooral raapzaad en fluitenkruid. Nu dus. En de rest van het jaar zijn ze niet zoveel aan, maar dat komt door het bermbeheer (na het maaien wordt gras niet afgevoerd). Je zou eens zo’n mengsel kunnen proberen. Rudbeckia hirta ziet er tof uit!
Bloemenmengsel is zeker een goed idee, hoeven niet perse vaste planten te zijn, dit ziet er uit als een mooi mengsel inderdaad. Ga ook even kijken naar de rest van de mengsels, misschien ook wat voor de berm langs de weg, hopelijk gooien mensen minder afval uit hun auto als de berm mooier is.

quote:
7s.gif Op maandag 29 april 2024 22:23 schreef Seven. het volgende:
@:SV-tje komt die graafmachine elk jaar begin mei?
Dit jaar huren wij er zelf één, maar meestal komt hij zomaar ineens langs, een aantal jaar geleden 2 keer per jaar, maar nu meestal maar één keer per jaar in de herfst. Dus dat zou met het maaien van een bloemenmengsel wel goed uitkomen.
pi_213379259
Vraagje, hoe heet een zaailing/stekje/jong boompje als die zo'n 15 cm hoog is? Is daar een naam voor?
pi_213379664
quote:
0s.gif Op woensdag 1 mei 2024 09:21 schreef Hupje het volgende:
Vraagje, hoe heet een zaailing/stekje/jong boompje als die zo'n 15 cm hoog is? Is daar een naam voor?
Een zaailing? Een stek zonder -je ?

No mow May en deze mevrouw geeft een toelichting met handige tips.

Afgelopen week had ik een idee en dat blijft sudderen.
Gewoon in de huidige postzegel gras (?) nounja…het is groen en mos en klaver…
Daarin plantengaten maken en planten erin zetten in groepen, vgl. piet oudolf.
Het boek ga ik vrijdag halen in de bieb. En ik zag dat er zelfs borderpakketten zijn hiervoor met sterke winterharde planten.

Wat vinden jullie of dat idee haalbaar is: zal ik met een vierkante meter beginnen?
Niks gras eruit en omspitten en tuinaarde erin.
pi_213381998
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 april 2024 12:14 schreef Doedezemaar het volgende:

Wat leuk dat je daar komt! Ik haal er ook zo nu en dan planten.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')