In de winter niks, in de zomer wel een gedeelte van de dag, vooral de ochtend. Er zat vroeger ook een vijver, zelfs nog iets verder de schaduw in. Die deed het heel prima, we hadden geen problemen met de balans. Die vijver moest destijds helaas het veld ruimen ivm kleine kinderen. Maar nu willen we graag weer water toevoegen.quote:Op maandag 29 april 2024 10:50 schreef Puala het volgende:
@:phaidra volgens mij heeft een vijver zon nodig om in balans te blijven, krijgt hij helemaal geen zon straks? of maar minimaal?
Ah dan kan het idd primaquote:Op maandag 29 april 2024 11:10 schreef Phaidra het volgende:
[..]
In de winter niks, in de zomer wel een gedeelte van de dag, vooral de ochtend. Er zat vroeger ook een vijver, zelfs nog iets verder de schaduw in. Die deed het heel prima, we hadden geen problemen met de balans. Die vijver moest destijds helaas het veld ruimen ivm kleine kinderen. Maar nu willen we graag weer water toevoegen.
Ik denk meteen aan voorjaarsbollen. Die zijn nu zo'n beetje uitgebloeid, op de tulpen na. Er zijn best veel soorten voorjaarsbollen, dus daar kun je wel wat leuks van maken.quote:Op zondag 28 april 2024 22:14 schreef SV-tje het volgende:
Je kunt het niet echt tuinieren noemen, maar we zijn wel twee dagen buiten bezig geweest.
Onder andere dit stuk tuin aangeharkt na het snoeien. Hier komt volgende week een graafmachine overheen en dat gebeurd minimaal 1 keer per jaar.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Door de bomen aan beide kanten komt er niet veel zon op dit stuk, maar ik zou er wel graag wat anders laten groeien dan het gras wat er nu groeit, maar het moet er tegenkunnen dat er 1 keer per jaar met groot materieel overheen gereden wordt. Achteraan groeit wilde aardbei. Mijn eerste gedachte ging uit naar wilde bloemen zaaien, maar daarvoor is er denk ik te weinig zon, of kent iemand mengsels voor (half)schaduw?
In onze vorige vijverbak moest ik een rietplant af en toe splitsen omdat hij te groot werd, verder kan ik me niet herinneren dat ik onderhoud moest doen. Ik weet alleen niet meer hoeveel liter die bak was. Ik denk eerder 500 maar ik vind het ontzettend lastig om in te schatten. Ik heb ook geen duidelijke foto's meer.quote:Op maandag 29 april 2024 13:19 schreef Claudia_x het volgende:
Ik ben wel benieuwd wat de langetermijnervaringen zijn van mensen met zo'n vijverbak. Mijn ervaring met een vijver is dat die héél snel dichtgroeit. Met een kleine bak lijkt me dat nog meer een probleem.
Verder merk ik dat ik geen last van draadalg heb ik als de vijverplanten laat woekeren. Dus het is steeds schipperen tussen 'laat maar gaan' en 'ik haal de boel weer eens leeg'.
Het onderhoudsarm maken kun je denk ik ook doen door de vijverplanten slim te kiezen. Met de kennis van nu zou ik een aantal planten niet in mijn vijver hebben gezet. Denk aan de grasachtige vijverplanten en lisdodde. Riet zou ik nooit (vrijwillig) in m'n tuin introduceren. Bij jou gaat riet misschien niet aan de wandel, maar bij mij is het op heermoes na de meest ergerniswekkende plant.quote:Op maandag 29 april 2024 13:26 schreef Phaidra het volgende:
[..]
In onze vorige vijverbak moest ik een rietplant af en toe splitsen omdat hij te groot werd, verder kan ik me niet herinneren dat ik onderhoud moest doen. Ik weet alleen niet meer hoeveel liter die bak was. Ik denk eerder 500 maar ik vind het ontzettend lastig om in te schatten. Ik heb ook geen duidelijke foto's meer.
Maar als je het in zo'n mandje houdt dat je verzwaart met grind, heeft het toch geen ruimte om te woekeren?quote:Op maandag 29 april 2024 13:29 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Het onderhoudsarm maken kun je denk ik ook doen door de vijverplanten slim te kiezen. Met de kennis van nu zou ik een aantal planten niet in mijn vijver hebben gezet. Denk aan de grasachtige vijverplanten en lisdodde. Riet zou ik nooit (vrijwillig) in m'n tuin introduceren. Bij jou gaat riet misschien niet aan de wandel, maar bij mij is het op heermoes na de meest ergerniswekkende plant.
Dat zou goed kunnen. Ik heb een natuurlijke vijver, dus bij mij kan alles z'n gang gaan. Ik zou riet in ieder geval behandelen als woekerende bamboe en in iets zetten wat de wortels begrenst.quote:Op maandag 29 april 2024 13:35 schreef -Spring het volgende:
[..]
Maar als je het in zo'n mandje houdt dat je verzwaart met grind, heeft het toch geen ruimte om te woekeren?
Leuk.quote:Op maandag 29 april 2024 13:39 schreef -Spring het volgende:
Dit rietachtige spul staat al zeker drie jaar in zo'n mandje. Ik ga nog wel een paar mooie stenen of zinkend hout op die lelijke plastic randen leggen zodat je die niet ziet.
[ afbeelding ]
Ja, dat snap ik. Met zo'n bak is alles wat makkelijker in toom te houden. Nadeel is wel dat je niet echt een vochtige oever hebt voor oeverplanten. Het gaat meteen over van plastic rand naar droge aarde.quote:Op maandag 29 april 2024 13:38 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Dat zou goed kunnen. Ik heb een natuurlijke vijver, dus bij mij kan alles z'n gang gaan. Ik zou riet in ieder geval behandelen als woekerende bamboe en in iets zetten wat de wortels begrenst.
Geen idee, ik heb me laten adviseren bij het tuincentrum, maar wat het precies is weet ik niet meer.quote:Op maandag 29 april 2024 13:41 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Leuk.Welke planten staan in de kleine bakjes rechts?
Prachtig ♡quote:Op maandag 29 april 2024 13:37 schreef Claudia_x het volgende:
Mijn favoriete vijverplanten zijn:
Krabbescheer
[ afbeelding ]
Zwanenbloem
[ afbeelding ]
Lidsteng
[ afbeelding ]
Waterdrieblad
[ afbeelding ]
Watermunt
[ afbeelding ]
Koekoeksbloem
[ afbeelding ]
De laatste twee zijn oeverplanten. Waterdrieblad groeit aan de oever en in het water. Deze planten nemen de vijver niet over of zijn goed in toom te houden, op waterdrieblad na. Waterdrieblad woekert wel wat, maar bij mij mag-ie.
Wij hadden een gele lis herinner ik me. De schamele foto's die ik nog heb kunnen vinden:quote:Op maandag 29 april 2024 13:29 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Het onderhoudsarm maken kun je denk ik ook doen door de vijverplanten slim te kiezen. Met de kennis van nu zou ik een aantal planten niet in mijn vijver hebben gezet. Denk aan de grasachtige vijverplanten en lisdodde. Riet zou ik nooit (vrijwillig) in m'n tuin introduceren. Bij jou gaat riet misschien niet aan de wandel, maar bij mij is het op heermoes na de meest ergerniswekkende plant.
quote:Op maandag 29 april 2024 14:06 schreef Phaidra het volgende:
Mooi! @:Claudia_x en @:-Spring
En bedankt ook voor de tips wat betreft waterplanten. Ik heb zojuist maar een knoop doorgehakt en een bod uitgebracht op een vijverbak via Marktplaats (nog helemaal nieuw, nooit gebruikt). Het is geaccepteerd, dus nu even kijken wanneer/hoe op te halen. Mocht het dan qua formaat niet lekker uitpakken, dan is er geen grote bak geld uitgegeven en verkoop ik wel weer door.
Ziet er leuk uit! Ik houd wel van die verstopte plekjes.quote:Op maandag 29 april 2024 13:59 schreef Phaidra het volgende:
[..]
Wij hadden een gele lis herinner ik me. De schamele foto's die ik nog heb kunnen vinden:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Er lagen overal van die stenen omheen, waardoor de vijver zelf nauwelijks te zien was. 10 jaar geleden vond ik het heel lelijk, maar nu kijk ik er toch met andere ogen naar. De stenen zou ik niet meer zo doen, maar het was verder een heel mooi begroeid hoekje!
Haha, ja. Succes. Mij is het niet gelukt. Ik heb zelf een vijver gegraven. Tot op de nanometer waterpas. En dan doe je er water in...quote:Op maandag 29 april 2024 10:42 schreef Phaidra het volgende:
Wij zijn ons aan het oriënteren op een kleine vijver.
..
Sowieso zien we best op tegen het uitgraven en waterpas maken van de vijverbak, maar dat komt wel goed. Hoop ik.
quote:Op maandag 29 april 2024 14:12 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ziet er leuk uit! Ik houd wel van die verstopte plekjes.
Wat ik nu anders zou doen met mijn eigen vijver, is zorgen dat ik goed bij alle planten rondom kan komen.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |