abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_213382063
quote:
1s.gif Op woensdag 1 mei 2024 10:03 schreef AnneX het volgende:

[..]
Een zaailing? Een stek zonder -je ?

No mow May en deze mevrouw geeft een toelichting met handige tips.

Afgelopen week had ik een idee en dat blijft sudderen.
Gewoon in de huidige postzegel gras (?) nounja…het is groen en mos en klaver…
Daarin plantengaten maken en planten erin zetten in groepen, vgl. piet oudolf.
Het boek ga ik vrijdag halen in de bieb. En ik zag dat er zelfs borderpakketten zijn hiervoor met sterke winterharde planten.

Wat vinden jullie of dat idee haalbaar is: zal ik met een vierkante meter beginnen?
Niks gras eruit en omspitten en tuinaarde erin.
Ik denk dat ik het nog niet helemaal snap. Wil je een grasveld met bloemen erin creëren of wil je van je gras een border maken zonder te spitten?

In het laatste geval zou ik het niet doen. In het eerste geval zijn er vast wel planten die het redden. Ik heb in mijn eigen grasveldje dat ik vrijwel niet maai planten staan die veelal aan zijn komen maaien. In mijn geval zijn dat kattenstaart, koninginnekruid, heemst, engelwortel en moerasspirea. Ook groeit geranium er nu doorheen en heb ik er een varen in gezet. Heemst heb ik een paar maanden geleden gesplitst en op een paar nieuwe plekken gezet.

[ Bericht 0% gewijzigd door Claudia_x op 01-05-2024 14:02:38 ]
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_213382616
Ik heb een beetje een saai schaduwhoekje met daarin een bankje dat niet gebruikt wordt maar dat ik eigenlijk ook nog niet weg wil doen. Dus heb ik er een zinken teil opgezet die ik vol wilde proppen met viooltjes. Maar daar ben ik natuurlijk weer te laat voor.

Hebben jullie ideeën voor vrolijke schaduwbloeiers? Liefst een beetje een romantisch plantje in het zachtblauw, paars of roze.

[ Bericht 1% gewijzigd door -Spring op 01-05-2024 15:12:01 ]
pi_213382762
quote:
0s.gif Op woensdag 1 mei 2024 13:56 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Ik denk dat ik het nog niet helemaal snap. Wil je een grasveld met bloemen erin creëren of wil je van je gras een border maken zonder te spitten?

In het laatste geval zou ik het niet doen. In het eerste geval zijn er vast wel planten die het redden. Ik heb in mijn eigen grasveldje dat ik vrijwel niet maai planten staan die veelal aan zijn komen maaien. In mijn geval zijn dat kattenstaart, koninginnekruid, heemst, engelwortel en moerasspirea. Ook groeit geranium er nu doorheen en heb ik er een varen in gezet. Heemst heb ik een paar maanden geleden gesplitst en op een paar nieuwe plekken gezet.
Het tweede: border maken ín het gazonnetje.
Zojuist:
Plantgat maken, water erin, plantje erin. Zoiets.
Achterin staat hibiscus. Daarvoor de níet bloeiende maagdenpalm.😢 met wat akelei ertussen. En een Annabelle.
In het bordertje 2 pollen sedum. Papaver van weggeweest. Kaaps blauw bloemetje.
En de bloeiende maagdenpalm onder de heg door van de buurvrouw.

Hier komt weinig aanwaaien in een tuintje achter heggen en schuur.
pi_213382821
Wie heeft de oplossing tegen onkruid?

Ik heb last van brandnetels. En een hooggroeiende grassoort. En een raar bloempje met pluisjes en zodra je die aanraakt. Exploderen de pluisjes alle kanten op.
pi_213382935
quote:
0s.gif Op woensdag 1 mei 2024 15:29 schreef EmptyBox het volgende:

Ik heb last van brandnetels. En een hooggroeiende grassoort. En een raar bloempje met pluisjes en zodra je die aanraakt. Exploderen de pluisjes alle kanten op.
Tja…schoffelen of op de knieën of op laag bankje met handschoenen aan ( voor de brandnetels) met wortel en al verwijderen.
Repeat. Afhankelijk van de plek in border of gazon…volzetten met bodembedekkers.
pi_213383267
quote:
1s.gif Op woensdag 1 mei 2024 15:23 schreef AnneX het volgende:

[..]
Het tweede: border maken ín het gazonnetje.
Zojuist: [ link | afbeelding ]
Plantgat maken, water erin, plantje erin. Zoiets.
Achterin staat hibiscus. Daarvoor de níet bloeiende maagdenpalm.😢 met wat akelei ertussen. En een Annabelle.
In het bordertje 2 pollen sedum. Papaver van weggeweest. Kaaps blauw bloemetje.
En de bloeiende maagdenpalm onder de heg door van de buurvrouw.

Hier komt weinig aanwaaien in een tuintje achter heggen en schuur.
In dat geval zou ik het deel waar je de border wilt maken een tijdje afdekken met een of ander. Dan sterft gras af en kun je planten zonder te spitten. Doe je dat niet, dan haal je jezelf veel werk op de hals omdat je steeds gras tussen de planten vandaan moet halen. Gras is sterk. Sterker nog, ik zou meteen mulchen.

Je kunt de gok natuurlijk nemen met planten die hard groeien en sterk zijn. De planten in mijn tuin die sterk zijn, hadden vaak wel even nodig om op gang te komen. Het lijkt me dus tricky.

Wat zijn je hibiscussen trouwens leuk. O+
pi_213383384
quote:
0s.gif Op woensdag 1 mei 2024 16:14 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
In dat geval zou ik het deel waar je de border wilt maken een tijdje afdekken met een of ander. Dan sterft gras af en kun je planten zonder te spitten. Doe je dat niet, dan haal je jezelf veel werk op de hals omdat je steeds gras tussen de planten vandaan moet halen. Gras is sterk. Sterker nog, ik zou meteen mulchen.

Je kunt de gok natuurlijk nemen met planten die hard groeien en sterk zijn. De planten in mijn tuin die sterk zijn, hadden vaak wel even nodig om op gang te komen. Het lijkt me dus tricky.

Wat zijn je hibiscussen trouwens leuk. O+
Dank voor je meedenken. Planten is toch iets voor Najaar.
Dan laat ik het idee nog even sudderen.

De hibiscus deels ouder (helemaal rechts) en deels nieuwer. Ooit bedoeld om zicht op de voorheen afgrijselijke schuur met asbest dak en om inkijk te verhinderen.
Schuur en dak zijn prachtig sinds 2 jaar 😎
En privacy sort of omdat de schuur van buren recht achter ons huis is. # historisch gegroeid.
  woensdag 1 mei 2024 @ 16:32:36 #109
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits'
pi_213383425
Het groeiseizoen is wel echt los nu! Alles groeit, bloeit en geurt _O_
Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht.
Op fietsen zonder bende kwam'm zie schooieren um spek
pi_213383468
quote:
1s.gif Op woensdag 1 mei 2024 15:04 schreef -Spring het volgende:
Ik heb een beetje een saai schaduwhoekje met daarin een bankje dat niet gebruikt wordt maar dat ik eigenlijk ook nog niet weg wil doen. Dus heb ik er een zinken teil opgezet die ik vol wilde proppen met viooltjes. Maar daar ben ik natuurlijk weer te laat voor.

Hebben jullie ideeën voor vrolijke schaduwbloeiers? Liefst een beetje een romantisch plantje in het zachtblauw, paars of roze.

[ afbeelding ]
Ik had ook ooit een saai bankje en heb 'm Grieks blauw geverfd, dat haalde al veel op.
Klokjesbloemen?
  woensdag 1 mei 2024 @ 16:37:26 #111
365087 RamboDirk
Queers 4 Palestine!
pi_213383490
quote:

Een mooie bodembedekker die beter groeit dan onkruid.
pi_213383496
quote:
1s.gif Op woensdag 1 mei 2024 16:35 schreef Blues het volgende:

[..]
Ik had ook ooit een saai bankje en heb 'm Grieks blauw geverfd, dat haalde al veel op.
Klokjesbloemen?
Oehhh, dat kan natuurlijk ook! Thanks!
  Spellchecker woensdag 1 mei 2024 @ 16:39:12 #113
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_213383506
quote:

[ afbeelding ]
Geranium Rozanne
pi_213383599
quote:

[ afbeelding ]
Wat vind je van hondsviooltje? Het is niet zo'n uitbundige plant als de violen die je meestal bij tuincentra ziet, maar ik ben fan. En volgens mij ben je nog net niet te laat. Bovendien bloeien deze viooltjes in de herfst vaak nog een keer. Bij mij zijn ze een maand geleden al gaan bloeien. Ik kan me wel voorstellen dat je in je teil iets imposanters wil.

Verder ben ik fan van kaukasisch-vergeet-mij-nietje. Die bloeit lang en na de bloei is het blad nog fraai. Je kunt ook voor gewone vergeet-mij-nietjes gaan.

En akelei is fraai:

Allium (moet nog gaan bloeien):

Triteleia (moet nog gaan bloeien):

Vingerhoedskruid (moet nog gaan bloeien):

Liriope muscari (bloeit later dan de andere planten en is bovendien wintergroen):

En van geranium rozanne ga je nog heel lang plezier hebben. Je kunt ook voor een andere geranium gaan, bijv. de max frei:

Franse geranium groeit bij mij in de halfschaduw, maar deze kleur is misschien te hard voor je:

Voor volgend jaar zou je kunnen denken aan tiarella cordifolia (is er ook in het roze en is heel romantisch):

Of helleborus:

Je zou nu alvast verschillende planten kunnen combineren die op verschillende momenten in het jaar bloeien. Of is je idee meer dat je eenjarigen wil die nu even leuk zijn? Wat ik zelf vaak leuk vind, is om een bloeiende plant met siergras te combineren zoals hieronder (hier zie je trommelstokjes, maar je zou dit ook met allium kunnen doen):

pi_213383638
Oh, de eis van inheems zag ik te laat. }:| Nou ja, deze planten bloeien bij mij in ieder geval allemaal in de halfschaduw. Wat romantisch is, is me te subjectief. Kies zelf maar. :Y)
pi_213383686
quote:

Structureel weghalen en dat bijhouden. Planten neerzetten die vol worden en onkruid wegconcurreren. De bodem bedekken met houtsnippers. Doe je dat alle drie, dan heb je er het minst werk aan.
pi_213383719
quote:
0s.gif Op woensdag 1 mei 2024 16:46 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Wat vind je van hondsviooltje? Het is niet zo'n uitbundige plant als de violen die je meestal bij tuincentra ziet, maar ik ben fan. En volgens mij ben je nog net niet te laat. Bovendien bloeien deze viooltjes in de herfst vaak nog een keer. Bij mij zijn ze een maand geleden al gaan bloeien. Ik kan me wel voorstellen dat je in je teil iets imposanters wil.

[ afbeelding ]

Verder ben ik fan van kaukasisch-vergeet-mij-nietje. Die bloeit lang en na de bloei is het blad nog fraai. Je kunt ook voor gewone vergeet-mij-nietjes gaan.
[ afbeelding ]

En akelei is fraai:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

Allium (moet nog gaan bloeien):
[ afbeelding ]

Triteleia (moet nog gaan bloeien):
[ afbeelding ]

Vingerhoedskruid (moet nog gaan bloeien):
[ afbeelding ]

Liriope muscari (bloeit later dan de andere planten en is bovendien wintergroen):
[ afbeelding ]

En van geranium rozanne ga je nog heel lang plezier hebben. Je kunt ook voor een andere geranium gaan, bijv. de max frei:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

Franse geranium groeit bij mij in de halfschaduw, maar deze kleur is misschien te hard voor je:
[ afbeelding ]

Voor volgend jaar zou je kunnen denken aan tiarella cordifolia (is er ook in het roze en is heel romantisch):
[ afbeelding ]

Of helleborus:
[ afbeelding ]

Je zou nu alvast verschillende planten kunnen combineren die op verschillende momenten in het jaar bloeien. Of is je idee meer dat je eenjarigen wil die nu even leuk zijn? Wat ik zelf vaak leuk vind, is om een bloeiende plant met siergras te combineren zoals hieronder (hier zie je trommelstokjes, maar je zou dit ook met allium kunnen doen):

[ afbeelding ]
Dankjewel! Na wat Googlen, ging m'n voorkeur uit naar het vergeetmenietje, maar die had het tuincentrum niet helaas. Het is vingerhoedskruid geworden ♡
pi_213383792
quote:
1s.gif Op woensdag 1 mei 2024 16:57 schreef -Spring het volgende:

[..]
Dankjewel! Na wat Googlen, ging m'n voorkeur uit naar het vergeetmenietje, maar die had het tuincentrum niet helaas. Het is vingerhoedskruid geworden ♡
Je kunt vergeet-mij-nietje ook goed zaaien! Je tuincentrum heeft vast een zakje zaad.
pi_213383807
quote:
0s.gif Op woensdag 1 mei 2024 17:04 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Je kunt vergeet-mij-nietje ook goed zaaien! Je tuincentrum heeft vast een zakje zaad.
Maarrrrr, ik wil NU :+

Wel een goeie voor volgend jaar O+
pi_213383812
Aan de mensen met zevenblad: ik ben al een tijdje aan het experimenteren met het introduceren van concurrentie en waldsteinia doet het super.
pi_213383834
quote:
1s.gif Op woensdag 1 mei 2024 17:06 schreef -Spring het volgende:

[..]

Wel een goeie voor volgend jaar O+
Heel herkenbaar. :D Andere tip: in de OP staan goede webwinkels voor als je lokale tuincentrum niet biedt wat je zoekt. Ik geloof dat ik met al die winkels persoonlijk ervaring heb. :@ Vanwege de verzendkosten beperk ik online inkoop van planten tot wat grotere partijen.
  woensdag 1 mei 2024 @ 17:12:45 #122
222754 Dagoduck
Karel (2003-2022)
pi_213383872
quote:
0s.gif Op woensdag 1 mei 2024 17:06 schreef Claudia_x het volgende:
Aan de mensen met zevenblad: ik ben al een tijdje aan het experimenteren met het introduceren van concurrentie en waldsteinia doet het super.
Hier nog steeds zevenbladvrij. :s) Twee zomers lang minimaal 1x per week op de kniën om de plant (met zoveel mogelijk wortels) weg te halen werkt prima ;)
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
pi_213383886
quote:
6s.gif Op woensdag 1 mei 2024 17:12 schreef Dagoduck het volgende:

[..]
Hier nog steeds zevenbladvrij. :s) Twee zomers lang minimaal 1x per week op de kniën om de plant (met zoveel mogelijk wortels) weg te halen werkt prima ;)
In mijn stuk met waldsteinia hoef ik dat helemaal niet meer te doen! Er groeien alleen wat paardenbloemen tussen.
pi_213384022
Bij nader inzien is het geen goudaardbei maar schijnaardbei. Even wat foto's gemaakt. NB. Ik heb hier al een jaar niets gedaan aan het verwijderen van onkruid. Op de foto hieronder zie je goed dat schijnaardbei een compact tapijt wordt. Aan de randen van het tapijt zie ik een paar blaadjes zevenblad:

Houtsnippers werken ook goed:

Bovenin de border zakken de houtsnippers weg en schijnaardbei heeft die plek nog niet bereikt, dus daar groeit zevenblad vrolijk door:

pi_213384051
quote:
0s.gif Op woensdag 1 mei 2024 17:04 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Wel een goeie voor volgend jaar
quote:
1s.gif Op woensdag 1 mei 2024 16:35 schreef Blues het volgende:

[..]
Klokjesbloemen?
En los!

Ik denk dat ik ook nog eens dezelfde kleur ga doen. O+

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')