abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Spellchecker donderdag 2 mei 2024 @ 21:14:27 #151
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_213397108
quote:
1s.gif Op donderdag 2 mei 2024 21:03 schreef Cockwhale het volgende:

[..]
Ja, daar zit ik niet op te wachten. Met handschoenen en schep verwijderd, aangezien ze behoorlijk giftig zijn. Bedankt voor de hulp iedereen.
Nou nou, zo erg is het ook weer niet
Je gaat het toch niet opeten, neem ik aan?
Mooie plant, goed voor de insecten!
  Spellchecker donderdag 2 mei 2024 @ 21:46:10 #153
197773 crew  maily
pi_213397259
quote:
0s.gif Op donderdag 2 mei 2024 21:32 schreef Kanaroe het volgende:

[..]
Nou nou, zo erg is het ook weer niet
Je gaat het toch niet opeten, neem ik aan?
Mooie plant, goed voor de insecten!
Ja prachtig :Y O+

Heb er ook altijd in de tuin staan.
pi_213397562
quote:
1s.gif Op donderdag 2 mei 2024 21:12 schreef -Spring het volgende:

[..]
Bang dat ie huisdieren of kinderen er aanzitten?
Stond op een plek waar ik vaak langs loop en contact met de huid schijnt irritatie te kunnen veroorzaken. Mijn huid is nogal gevoelig voor dat soort dingen. Daarnaast verspreid ie zich nogal rap.
pi_213397660
quote:
1s.gif Op donderdag 2 mei 2024 22:13 schreef Cockwhale het volgende:

[..]
Stond op een plek waar ik vaak langs loop en contact met de huid schijnt irritatie te kunnen veroorzaken. Mijn huid is nogal gevoelig voor dat soort dingen. Daarnaast verspreid ie zich nogal rap.
Oké, das jammer voor jou...ik heb er nog nooit last van gehad gelukkig. Ik trek ze met blote handen uit de grond als de populatie te groot wordt, staan er tientallen in de tuin hier
pi_213397668
quote:
1s.gif Op donderdag 2 mei 2024 22:13 schreef Cockwhale het volgende:

[..]
Ik heb nog nooit last gehad van het aanraken van vingerhoedskruid, en ik ben echt overgevoelig. Gewoon niet opeten en lekker van de mooie plant en de insecten genieten.
pi_213397681
Ik kwam een artikel tegen over een vrouw die vingerhoedskruid voor veldzuring aanzag en er een smoothie van maakte. :o

Hier mag vingerhoedskruid lekker woekeren.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_213397791
Als kind snoepte ik zelfs van de nectar uit vingerhoedskruid, dat zou ik nu dan weer niet meer doen.
pi_213397800
quote:
0s.gif Op donderdag 2 mei 2024 22:24 schreef Claudia_x het volgende:
Ik kwam een artikel tegen over een vrouw die vingerhoedskruid voor veldzuring aanzag en er een smoothie van maakte. :o

Hier mag vingerhoedskruid lekker woekeren.
Die vrouw had een brilletje nodig schat ik zo in :D
Heeft ze haar smoothie-avontuur overleefd?
pi_213398134
Als het deze vrouw was wel: https://www.ntvg.nl/artik(...)ie-van-wilde-kruiden
kon na 3 dagen in redelijke conditie naar huis
pi_213399225
Zo het slakkenjacht seizoen is hier ook begonnen.

Eikenbladhortensia en de nieuwe scheuten van de scharnierbloem hebben er aardig onder te lijden. In voorbereiding op de dahlia's loop ik iedere ochtend en avond een rondje door de tuin om slakken te vangen.
  Spellchecker vrijdag 3 mei 2024 @ 07:52:59 #162
197773 crew  maily
pi_213399350
quote:
0s.gif Op donderdag 2 mei 2024 23:04 schreef Elleska het volgende:
Als het deze vrouw was wel: https://www.ntvg.nl/artik(...)ie-van-wilde-kruiden
kon na 3 dagen in redelijke conditie naar huis
Zij plukt ook paddenstoelen in het bos voor een lekkere ragout of risotto :Y
pi_213399550
quote:
1s.gif Op woensdag 1 mei 2024 18:56 schreef PzKpfw het volgende:

[..]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

Het gaat dan om dit soort open plekken.
Ik zie dat je al gaten hebt geprobeerd op te vullen met geranium en kattenkruid. Als je er niet één neer zet maar meerdere, dan gaat het wat sneller.

Er bestaan zogenaamde 'weefplanten', planten die de verschillende delen in een border aan elkaar 'weven' en makkelijk combineren omdat ze bijv. weinig blad hebben, luchtig groeien of hoge bloemstelen hebben. Daar zou je naar op zoek kunnen gaan. Het is moeilijk om je daar tips voor te geven zonder meer informatie te hebben (hoeveel zon komt er, hoe nat/droog is de grond, komt er veel wind, hoe ziet het er geheel eruit?).

Ik heb zelf bijvoorbeeld Succisella inflexa 'Frosted Pearls' in een border als weefplant gebruikt:

Verbena bonariensis, agastache en het door jou al gebruikte kattenkruid zijn heel bekende. Salvia nemorosa is al genoemd. Ik ben fan van thalictrum. Thalictrum zie ik hier weinig voorbij komen, dus daar ga ik een lans voor breken. Er zijn verschillende soorten. Deze staat nog op mijn wensenlijstje:

pi_213399562
quote:
1s.gif Op donderdag 2 mei 2024 22:23 schreef Doedezemaar het volgende:

[..]
Ik heb nog nooit last gehad van het aanraken van vingerhoedskruid, en ik ben echt overgevoelig. Gewoon niet opeten en lekker van de mooie plant en de insecten genieten.
Hmm, dus de info over de plant is zwaar overdreven? Ik helemaal met handschoenen en schep aanraking voorkomen _O-

Naja, hoe dan ook, op die plaats niet veel ruimte voor zo'n redelijk grote plant. Had 'm ergens anders kunnen planten, maar goed, hij's nu al weg.
pi_213399565
Vraagje aan de mensen met salvia nemorosa: is die bij jullie al uitgelopen? Ik zie er nog niets van. Het zou echt stom zijn als die overal dood is gegaan.
pi_213399621
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 mei 2024 07:22 schreef Irrem het volgende:
Zo het slakkenjacht seizoen is hier ook begonnen.

Eikenbladhortensia en de nieuwe scheuten van de scharnierbloem hebben er aardig onder te lijden. In voorbereiding op de dahlia's loop ik iedere ochtend en avond een rondje door de tuin om slakken te vangen.
Ik zie ook wel wat slakken, maar zeker niet veel. En ik denk dat ik inmiddels weet hoe dat komt: de kippen van de buren worden steeds brutaler en wandelen dit seizoen elke dag m'n hele tuin door. Misschien eten die ze. *O*
pi_213399668
Mn Magnolia heeft t zwaar gehad vannacht. Vrees dat de combi van veel regen en harde wind er voor heeft gezorgd dat er een paar takken bovenin geknakt zijn, zn mooie bolletje is in elk geval uit elkaar gevallen.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  vrijdag 3 mei 2024 @ 08:37:56 #168
43653 sigme
Veraan
pi_213399715
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 mei 2024 08:21 schreef Claudia_x het volgende:
Ik ben fan van thalictrum. Thalictrum zie ik hier weinig voorbij komen, dus daar ga ik een lans voor breken. Er zijn verschillende soorten.
Ruit! Niet te verwarren met wijnruit (als we het dan hebben over irriterende planten. Wijnruit is fototoxisch; je brandt je er aan als de zon schijnt). Ruit is prima. En bovendien een inheemse plant; tenminste, de wilde varianten dan. De veredelde kweeksels met prachtige bloei natuurlijk niet. Maar het geeft wel extra kans dat ze zich hier goed thuisvoelen.

Ik heb wel ergens een ruit staan, onder de walnoot. Niet zo'n spectaculaire bloeier, meer als wolfsmelk; subtiel in kleur. Ik zal 'm eens proberen terug te vinden.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_213399977
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 mei 2024 08:33 schreef Puala het volgende:
Mn Magnolia heeft t zwaar gehad vannacht. Vrees dat de combi van veel regen en harde wind er voor heeft gezorgd dat er een paar takken bovenin geknakt zijn, zn mooie bolletje is in elk geval uit elkaar gevallen.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Schijnt dat overlevingskansen bij verplaatsen groter zijn als je niet stevig snoeit. Zeggen de gardenprofessors.
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
pi_213400007
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 mei 2024 09:02 schreef Vanyel het volgende:

[..]
Schijnt dat overlevingskansen bij verplaatsen groter zijn als je niet stevig snoeit. Zeggen de gardenprofessors.
Interessant wel. Dat kan ik me bij dit formaat bomen eigenlijk niet voorstellen, omdat er dermate veel blad en takken aan vast zitten dat hij met het beperkte wortelstelsel die nooit voldoende gaat kunnen voorzien van voeding.

En praktisch, t kan niet omdat hij door het huis heen moet en dat gaat niet met een bol van 4meter breed :)
pi_213401850
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 mei 2024 09:04 schreef Puala het volgende:

[..]
Interessant wel. Dat kan ik me bij dit formaat bomen eigenlijk niet voorstellen, omdat er dermate veel blad en takken aan vast zitten dat hij met het beperkte wortelstelsel die nooit voldoende gaat kunnen voorzien van voeding.

En praktisch, t kan niet omdat hij door het huis heen moet en dat gaat niet met een bol van 4meter breed :)
De gedachte is andersom, als je er takken en dus blad van verwijdert, ontneem je hem fotosynthese en dus een bron van voeding, terwijl er al minder binnenkwam door dat beperkte wortelstelsel.
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
pi_213401852
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 mei 2024 11:43 schreef Vanyel het volgende:

[..]
De gedachte is andersom, als je er takken en dus blad van verwijdert, ontneem je hem fotosynthese en dus een bron van voeding, terwijl er al minder binnenkwam door dat beperkte wortelstelsel.
Maar dan zou een deelse snoei de beste oplossing kunnen zijn?
  vrijdag 3 mei 2024 @ 12:23:15 #173
222754 Dagoduck
Karel (2003-2022)
pi_213402292
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 mei 2024 09:04 schreef Puala het volgende:

[..]

Mee eens. Zie ook:

quote:
0s.gif Op vrijdag 3 mei 2024 11:43 schreef Vanyel het volgende:

[..]
Daarom doe je het als ie in rust is, in de winter, dan heeft ie geen blad voor fotosynthese. Dan gaat ie na de verplaatsing zodra hij weer in de grond staat wortels aanmaken om wanneer de lente komt weer blad aan te maken.

Als je de helft van de wortels wegsnoeit (door verplaatsing of wat dan ook) snoei dan ook de helft van de kruin weg. Dat is het idee, zie filmpje.
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
pi_213402501
quote:
6s.gif Op vrijdag 3 mei 2024 12:23 schreef Dagoduck het volgende:
Daarom doe je het als ie in rust is, in de winter, dan heeft ie geen blad voor fotosynthese. Dan gaat ie na de verplaatsing zodra hij weer in de grond staat wortels aanmaken om wanneer de lente komt weer blad aan te maken.

Als je de helft van de wortels wegsnoeit (door verplaatsing of wat dan ook) snoei dan ook de helft van de kruin weg. Dat is het idee, zie filmpje.
Daar is dus niet iedereen het over eens, zoals te lezen in deze pdf https://s3.wp.wsu.edu/upl(...)ansplant-pruning.pdf en hier
quote:
What happens when you remove top growth?

The removal of top growth sends a signal to the plant that there is something wrong above ground. The plant goes into crisis mode and reacts by initiating the growth of dormant buds to replace the leaves it has just lost. This growth process requires energy; also known as a food source. The plant mobilizes stored food from the roots to the new growing points and puts a lot of it’s nutrient reserves into making new leaves.

This all sounds good, except that the plant also needs to grow new roots. This also requires stored food and nutrient reserves. The plant now has to share it’s reserves between the two processes. The net result is that both suffer.

From a plants point of view, roots are vital, and it is better for the plant to use all of it’s resources to make roots. This is especially true in late summer and fall since the plant has limited time to regrow a root structure to make it through the winter.
  Vis een optie? vrijdag 3 mei 2024 @ 14:12:37 #175
70532 loveli
N
pi_213403483
Na de storm van vannacht liggen er geel veel appelbloesems op de grond. Dat wordt een slechte oogst.
crap in = crap out
pi_213405444
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 mei 2024 08:28 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Ik zie ook wel wat slakken, maar zeker niet veel. En ik denk dat ik inmiddels weet hoe dat komt: de kippen van de buren worden steeds brutaler en wandelen dit seizoen elke dag m'n hele tuin door. Misschien eten die ze. *O*
Oh, dat is wel een voordeel. Helaas geen kippen in de buurt hier. Heb eens een egel zien struinen hier, maar verder komt hier weinig. Had gehoopt dat de eksters wel slakken lusten, maar als ze een beest pakken is het een kikker.

Dus nu ik loop iedere ochtend en avond met een tuinschepje en 'chinees' bakje handmatig de slakken te vangen. Die gooi ik dan leeg in het grasveld aan de andere kant van de sloot. Teller staat na 2 dagen op 100+.
pi_213417885
Blommen!

pi_213419276
Prachtig, @Claudia_x :Y

Hier ook bloemetjes. De primula die ik een paar jaar geleden zette handhaaft zich

De eerste bloeier van de vele vaste korenbloemen

Meer rododendron

Niet bloeiend maar toch opwekkend; ontrollende varens
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_213422038
Mooi weer allemaal!
Rollende varens O+

Ik ga morgenmiddag 2 tuincentra hier in de buurt afstruinen voor Wolfsmelk.
Ik wil 'm ik wil 'm ik wil 'm :D

[ Bericht 22% gewijzigd door Blues op 04-05-2024 22:27:50 ]
pi_213422704
quote:
14s.gif Op zaterdag 4 mei 2024 19:41 schreef sigme het volgende:
Prachtig, @:claudia_x :Y

Hier ook bloemetjes. De primula die ik een paar jaar geleden zette handhaaft zich
[ afbeelding ]

De eerste bloeier van de vele vaste korenbloemen
[ afbeelding ]

Meer rododendron
[ afbeelding ]

Niet bloeiend maar toch opwekkend; ontrollende varens
[ afbeelding ]
Wat een mooie kleur sleutelbloem. Die gaat ook op m’n verlanglijst.
pi_213422725
Dat is dus de eerste klaproos die ik dit jaar zie. Heeft iemand anders al klaprozen?
pi_213424340
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 mei 2024 22:46 schreef Claudia_x het volgende:
Dat is dus de eerste klaproos die ik dit jaar zie. Heeft iemand anders al klaprozen?
Huh nu al 8)7

Wel zie ik overal OIK in de tuinen bij sommige buren en in het grind.

Inmiddels van de Bieb het boek van Oudolf binnen. De werktekeningen zijn al kleurrijke kunst op zich.
  zondag 5 mei 2024 @ 07:43:10 #183
43653 sigme
Veraan
pi_213425531
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 mei 2024 22:12 schreef Blues het volgende:
Mooi weer allemaal!
Rollende varens O+

Ik ga morgenmiddag 2 tuincentra hier in de buurt afstruinen voor Wolfsmelk.
Ik wil 'm ik wil 'm ik wil 'm :D
Toch wel alleen als 'ie biologisch is he?
Lees anders de spoiler nog even: sigme in F&F / Bloemen/planten in je eigen tuin #84 Lvbs

Oh ja, en het sap geeft vlekken op je huid en alles aan de plant is giftig.
pi_213425607
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 mei 2024 22:46 schreef Claudia_x het volgende:
Zelf nog niks, maar er stond hier 2 weken geleden 1 gekkie op de kruising.
  zondag 5 mei 2024 @ 08:17:15 #185
277627 Seven.
We are Borg.
pi_213425629
Deze bad boy gaat als een malle op z'n nieuwe plek! Blij dat ik 'm nog net op tijd verhuisd heb.

Kruipkornoelje heeft het ook naar z'n zin. Pijpestrootje en pimpernel beduidend minder. Maar eens kijken of we die kunnen verplekken na het aanleggen van de tuin.
Resistance is futile.
pi_213425644
quote:
14s.gif Op zondag 5 mei 2024 08:17 schreef Seven. het volgende:
Deze bad boy gaat als een malle op z'n nieuwe plek! Blij dat ik 'm nog net op tijd verhuisd heb.

[ link | afbeelding ]
Mooi!

[ Bericht 0% gewijzigd door Claudia_x op 05-05-2024 09:42:52 ]
pi_213425727
@Seven. Van de week al: plots is de beukhaag groen!
Op de 2e foto zijn de nieuwe blaadjes aan het ontrollen.
SPOILER
  zondag 5 mei 2024 @ 09:14:31 #188
277627 Seven.
We are Borg.
pi_213425831
Ik ben bezig met het selecteren van de planten voor de gemengde haag. Ik hoor graag uw suggesties ;) .

Ze moeten allemaal goed tegen halfschaduw kunnen. Ze staan op 4-5 meter van het beekje. De grondsoort is zand. Een flink deel moet wintergroen zijn vanwege inkijk, en dat maakt het wat lastig, want in de regel zijn wintergroene planten nét niet zo aanlokkelijk voor de vogels. En ik wil liefst struiken die 3-4 meter hoog worden. Er ontbreekt eigenlijk nog een echte bessenstruik in het tuinplan.

Wat ik al besloten heb:
Winterjasmijn

Kanshebbers:
Japanse broodboom, glansmispel of Viburnum Tinus
Vlier (volgens mij de beste besjes voor vogels)
Meidoorn voor verstopplekken (niet genoeg licht voor vuurdoorn)
Gelderse roos
Wilde wingerd

Nog even een plaatje van waar de haag komt te staan. Rechts in de hoek komt ooit een schuur dus ik weet eigenlijk nog niet of ik op die laatste 3-4 meter wel iets aan ga planten. Waar nu het kraantje staat, komt de trampoline (tuinontwerp is aangepast). Tussen de stoel en de fiets komt de wadi waar al het hemelwater van het huis en van de schuur op afvloeit. Dus op dat stukje moeten de planten wel tegen water kunnen. Helemaal links achter het schuurtje zit nog een taartpuntje waar mijn takkenril staat, daarachter kan wat mij betreft een meidoorn of vuurdoorn komen voor de vogeltjes. En daar komt dan ook een egel snelweg.

Wat ik hier leuk vind, is dat de glansmispel boven het struikje eronder langs groeit:

Kardinaalsmuts doet het superleuk hiertussen O+

Resistance is futile.
  zondag 5 mei 2024 @ 09:15:50 #189
277627 Seven.
We are Borg.
pi_213425836
quote:
1s.gif Op zondag 5 mei 2024 08:55 schreef AnneX het volgende:
@:Seven. Van de week al: plots is de beukhaag groen!
Op de 2e foto zijn de nieuwe blaadjes aan het ontrollen.
SPOILER
Ja, hier begint de rode beuk nu ook echt uit te lopen, ongeveer een 1-2 weken later dan de groene beukhagen in de straat. Ik post volgend weekend ff een plaatje!
Resistance is futile.
pi_213426211
Groene beukenhaag heeft het ook niet allemaal overleefd, gelukkig staat het hier niet meer los als haag, dus ik denk niet dat we de gaten gaan opvullen. De nieuwe rode beukenhaag begint voorzichtig ook z’n blaadjes te ontrollen
  zondag 5 mei 2024 @ 10:26:07 #191
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits'
pi_213426314
quote:
7s.gif Op zondag 5 mei 2024 09:14 schreef Seven. het volgende:
Ik ben bezig met het selecteren van de planten voor de gemengde haag. Ik hoor graag uw suggesties ;) .

Ze moeten allemaal goed tegen halfschaduw kunnen. Ze staan op 4-5 meter van het beekje. De grondsoort is zand. Een flink deel moet wintergroen zijn vanwege inkijk, en dat maakt het wat lastig, want in de regel zijn wintergroene planten nét niet zo aanlokkelijk voor de vogels. En ik wil liefst struiken die 3-4 meter hoog worden. Er ontbreekt eigenlijk nog een echte bessenstruik in het tuinplan.

Wat ik al besloten heb:
Winterjasmijn

Kanshebbers:
Japanse broodboom, glansmispel of Viburnum Tinus
Vlier (volgens mij de beste besjes voor vogels)
Meidoorn voor verstopplekken (niet genoeg licht voor vuurdoorn)
Gelderse roos
Wilde wingerd

Nog even een plaatje van waar de haag komt te staan. Rechts in de hoek komt ooit een schuur dus ik weet eigenlijk nog niet of ik op die laatste 3-4 meter wel iets aan ga planten. Waar nu het kraantje staat, komt de trampoline (tuinontwerp is aangepast). Tussen de stoel en de fiets komt de wadi waar al het hemelwater van het huis en van de schuur op afvloeit. Dus op dat stukje moeten de planten wel tegen water kunnen. Helemaal links achter het schuurtje zit nog een taartpuntje waar mijn takkenril staat, daarachter kan wat mij betreft een meidoorn of vuurdoorn komen voor de vogeltjes. En daar komt dan ook een egel snelweg.

[ link | afbeelding ]

Wat ik hier leuk vind, is dat de glansmispel boven het struikje eronder langs groeit:

[ afbeelding ]

Kardinaalsmuts doet het superleuk hiertussen O+

[ afbeelding ]
Hoeveel jaar heb je die glansmispel al staan?
Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht.
Op fietsen zonder bende kwam'm zie schooieren um spek
  zondag 5 mei 2024 @ 10:48:47 #192
277627 Seven.
We are Borg.
pi_213426513
quote:
1s.gif Op zondag 5 mei 2024 10:26 schreef PzKpfw het volgende:

[..]
Hoeveel jaar heb je die glansmispel al staan?
Is een voorbeeldplaatje dus ik zou het niet weten eigenlijk ;)
Resistance is futile.
  zondag 5 mei 2024 @ 11:17:34 #193
43653 sigme
Veraan
pi_213426821
quote:
7s.gif Op zondag 5 mei 2024 09:14 schreef Seven. het volgende:
En ik wil liefst struiken die 3-4 meter hoog worden. Er ontbreekt eigenlijk nog een echte bessenstruik in het tuinplan.
Bessen kunnen goed tegen schaduw, maar dan worden de bessen minder zoet, dus voor mensenbessenoogst staan ze in de zon. Je zou een Josta kunnen overwegen; dat wordt een hele forse struik.
pi_213427320
quote:
2s.gif Op zondag 5 mei 2024 07:43 schreef sigme het volgende:

[..]
Toch wel alleen als 'ie biologisch is he?
Lees anders de spoiler nog even: sigme in F&F / Bloemen/planten in je eigen tuin #84 Lvbs

Oh ja, en het sap geeft vlekken op je huid en alles aan de plant is giftig.
Ik weetzz, dankje! Heb die hele wolfsroedel goed uitgecheckt.
  zondag 5 mei 2024 @ 13:45:16 #195
277627 Seven.
We are Borg.
pi_213428318
quote:
2s.gif Op zondag 5 mei 2024 11:17 schreef sigme het volgende:

[..]
Bessen kunnen goed tegen schaduw, maar dan worden de bessen minder zoet, dus voor mensenbessenoogst staan ze in de zon. Je zou een Josta kunnen overwegen; dat wordt een hele forse struik.
Ik had nog nooit van josta gehoord :D . Goeie tip!

En gewone vlier, krijgt die dan ook zure bessen in de schaduw?
Resistance is futile.
  zondag 5 mei 2024 @ 14:06:24 #196
43653 sigme
Veraan
pi_213428543
quote:
7s.gif Op zondag 5 mei 2024 13:45 schreef Seven. het volgende:

[..]
Ik had nog nooit van josta gehoord :D . Goeie tip!

En gewone vlier, krijgt die dan ook zure bessen in de schaduw?
Nou, alle fruit wordt zoeter van warme zon, voor zover ik weet. Maar ik drink wel eens puur vlierbessensap van commerciële vlierbessengaarden, en dat is bepaald niet zoet. Dus ik denk dat het bij vlier niet erg aanhaalt.
  zondag 5 mei 2024 @ 14:07:32 #197
43653 sigme
Veraan
pi_213428556
quote:
0s.gif Op zondag 5 mei 2024 12:23 schreef Blues het volgende:

[..]
Ik weetzz, dankje! Heb die hele wolfsroedel goed uitgecheckt.
Nog iets geschikt gevonden?
pi_213428583
2 Euphorbia Martinii in de pocket.
Zo ff in de tuin zetten. Onderweg terug lekker even knollen zitten kijken O+

Gevraagd aan medewerker hoe het zat met biologisch, zij mogen al 2 jaar alleen maar bio bestellen/verkopen.
Kreeg nog wat verhalen erbij over wolfsmelk en dat de bloemen van dit soort vlinders en bijen aantrekt.
Hope so *O*

En op zijn plekkie..

[ Bericht 13% gewijzigd door Blues op 05-05-2024 14:40:45 ]
pi_213428928
Vaudje
  zondag 5 mei 2024 @ 19:43:04 #200
43653 sigme
Veraan
pi_213432077
Mijn favoriete type wolfsmelk, @Blues :Y
Subtiel en beeldschoon.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')