Je hoeft alleen ja of nee als antwoord te geven. Je mag Trump ook vervangen voor een Pulisic of Barack Obama.quote:
Maar vind je dan ook dat jij het recht hebt om je uit te spreken over dingen uit de Nederlandse cultuur of samenleving, praten over dingen die jou wel of niet aanstaan. Of moet jij gewoon je mond houden en dat overlaten aan de echte blanke Nederlanders?quote:Op woensdag 10 april 2024 22:19 schreef Pendule het volgende:
[..]
waar had hij het over zijn huidskleur? Het enige wat Derksen gezegd heeft, is dat het geen Fries is. En dat klopt, want hij is er niet geboren en heeft niet dezelfde etniciteit. (ja Fries is een etniciteit)
Ik ben licht getint en in het buitenland geboren. Ik woon nu al langere tijd in Nederland. Dat maakt mij echter niet direct een echte Nederlander, daar ik van een totaal andere etniciteit ben en ergens anders ben geboren. Ongeacht de mate waarin ik ben verkaasd.
Een kat die wordt grootgebracht door een hond en leert blaffen is ook niet ineens een hond.
Je kunt geboren en getogen zijn in China, maar als kind van twee Europese blanke ouders zul je NOOIT een Han-Chinees worden.quote:Op woensdag 10 april 2024 22:25 schreef sp3c het volgende:
ik kan heel veer meegaan met de voetbalhumor en de kantinepraat en dergelijke en ik denk tot nu toe altijd nou en joh, lekker laten lullen die gasten joh.
#fophef
maar deze gaat me toch een stapje te ver
Als het punt duidelijk is, waarom wordt er dan zo’n ophef over gemaakt? Omdat Derksen het land Suriname als voorbeeld gebruikt? Ik zie het verband namelijk niet echt tussen dat voorbeeld en eventueel racisme. Want volgens de eigen logica van de mensen die hier zo’n ophef over maken, maakt het niet uit wat jouw etniciteit is. Derksen zou het dus net zo goed over een Japanner kunnen hebben die in Suriname is gaan wonen. De mensen die er ophef over maken, maken er zelf een racistisch onderwerp van. Los daarvan kan jij er donder op zeggen dat meneer De Hoop geen Surinamer is. Zijn voornaam doet anders vermoeden in iedergeval.quote:Op woensdag 10 april 2024 22:21 schreef Korenfok het volgende: [..] Lul niet, punt van derksen is dat de Hoop geen menin mag hebben over Friesland, dus hou je mond dan volgens je eigen stelling.
ik zou niet weten waarom niet eerlijk gezegd en als hij Suriname er niet bij had gehaald dan was ik waarschijnlijk met je meegegaan maar dit keer ff niet, gaat hier gewoon om het kleurtjequote:Op woensdag 10 april 2024 22:29 schreef Interloper het volgende:
[..]
Je kunt geboren en getogen zijn in China, maar als kind van twee Europese blanke ouders zul je NOOIT een Han-Chinees worden.
Heeft niets met racisme te maken, al KAN Derksen natuurlijk best een racist zijn. Maar dat geldt eveneens voor mensen die nooit racistische dingen zeggen.
Dat is het enige wat hij miszegt heeft. Iedereen mag een mening hebben. Johan Derksen en een Maarten van Rossum hebben daar kennelijk wat moeite mee.quote:Op woensdag 10 april 2024 22:29 schreef sp3c het volgende:
sowieso moet Derksen zich er niet mee bemoeien want hij komt uit Gelderland
dat hij een paar jaar heel matig bij Cambuur heeft gespeeld wil niet zeggen dat hij mee mag praten over Friese aangelegenheden ... volgens zijn eigen logica
poehquote:Op woensdag 10 april 2024 22:31 schreef Pendule het volgende:
waar had hij het over zijn huidskleur? Het enige wat Derksen gezegd heeft, is dat het geen Fries is. En dat klopt, want hij is er niet geboren en heeft niet dezelfde etniciteit. (ja Fries is een etniciteit) Ik ben licht getint en in het buitenland geboren. Ik woon nu al langere tijd in Nederland. Dat maakt mij echter niet direct een echte Nederlander, daar ik van een totaal andere etniciteit ben en ergens anders ben geboren. Ongeacht de mate waarin ik ben verkaasd. Een kat die wordt grootgebracht door een hond en leert blaffen is ook niet ineens een hond.
Bij Interlopers voorbeeld toch ook? Een Han Chinees ziet er heel anders uit dan een Noord- Europeaan.quote:Op woensdag 10 april 2024 22:31 schreef sp3c het volgende:
[..]
ik zou niet weten waarom niet eerlijk gezegd en als hij Suriname er niet bij had gehaald dan was ik waarschijnlijk met je meegegaan maar dit keer ff niet, gaat hier gewoon om het kleurtje
de ene Han Chinees ziet er ook heel anders uit dan de volgende Han Chinees maar als je loopt als een Han Chinees en kwaakt als een Han Chinees, dan ben je voor mij een Han Chineesquote:Op woensdag 10 april 2024 22:33 schreef Ciclon het volgende:
[..]
Bij Interlopers voorbeeld toch ook? Een Han Chinees ziet er heel anders uit dan een Noord- Europeaan.
Dat is niet mogelijk. Het is een etniciteit. Jij hebt misschien net als ik, de Nederlandse nationaliteit. Dat maakt ons nog geen Nederlanders.quote:Op woensdag 10 april 2024 22:32 schreef sp3c het volgende:
[..]
poeh
ik heb ook een ander kleurtje maar ik ben toch echt een Nederlander
Leuk geprobeerdquote:Op woensdag 10 april 2024 22:35 schreef sp3c het volgende:
[..]
de ene Han Chinees ziet er ook heel anders uit dan de volgende Han Chinees maar als je loopt als een Han Chinees en kwaakt als een Han Chinees, dan ben je voor mij een Han Chinees
Kwaakt als een Han-Chinees? Een verwijzing naar Peking eend zeker?quote:Op woensdag 10 april 2024 22:35 schreef sp3c het volgende:
[..]
de ene Han Chinees ziet er ook heel anders uit dan de volgende Han Chinees maar als je loopt als een Han Chinees en kwaakt als een Han Chinees, dan ben je voor mij een Han Chinees
natuurlijk is dat wel mogelijk, de Nederlandse kant van mij familie gaat terug tot de Heiligerleequote:Op woensdag 10 april 2024 22:36 schreef Pendule het volgende:
[..]
Dat is niet mogelijk. Het is een etniciteit. Jij hebt misschien net als ik, de Nederlandse nationaliteit. Dat maakt ons nog geen Nederlanders.
#fophefquote:Op woensdag 10 april 2024 22:37 schreef Zorro het volgende:
[..]
Kwaakt als een Han-Chinees? Een verwijzing naar Peking eend zeker?
Racisme!
Wanneer is het dan precies wel mogelijk? Voor zijn kleinkinderen? Achter-achter-kleinkinderen? Of is het een onuitwisbare schandvlek en blijf je tot in lengte ter dagen een nep-Nederlander?quote:Op woensdag 10 april 2024 22:36 schreef Pendule het volgende:
[..]
Dat is niet mogelijk. Het is een etniciteit. Jij hebt misschien net als ik, de Nederlandse nationaliteit. Dat maakt ons nog geen Nederlanders.
Maar heb je wel het recht om over Nederlandse aangelegenheden mee te praten of moet je je mond houden en dat aan ons echte Nederlanders overlaten?quote:Op woensdag 10 april 2024 22:36 schreef Pendule het volgende:
[..]
Waarom moet het ons iets boeien wat ze in Japan doen?quote:Op woensdag 10 april 2024 22:38 schreef Sebbeszweet het volgende:
In japan ben je als blanke/zwarte ook nooit een Japanner. Ook al woon je er 100 jaar. Storm in een glas water
Net zo min het moet boeien welke mening Johan Derksen heeft? Dus waarom ben je hier in dit topic?quote:Op woensdag 10 april 2024 22:39 schreef Zwoerd het volgende:
[..]
Waarom moet het ons iets boeien wat ze in Japan doen?
Ligt er een beetje aan. Ik zou het niet oké vinden om, zoals bij het Sinterklaas feest is gebeurd, te gaan zitten zeiken om eventueel discriminerende/racistische aspecten van zo’n feest/traditie.quote:Op woensdag 10 april 2024 22:29 schreef Zwoerd het volgende:
[..]
Maar vind je dan ook dat jij het recht hebt om je uit te spreken over dingen uit de Nederlandse cultuur of samenleving, praten over dingen die jou wel of niet aanstaan. Of moet jij gewoon je mond houden en dat overlaten aan de echte blanke Nederlanders?
Halfbloedje? Dat maakt het natuurlijk weer anders. Best of both worlds.quote:Op woensdag 10 april 2024 22:37 schreef sp3c het volgende:
[..]
natuurlijk is dat wel mogelijk, de Nederlandse kant van mij familie gaat terug tot de Heiligerlee
halfbloedquote:Op woensdag 10 april 2024 22:43 schreef Pendule het volgende:
[..]
Halfbloedje? Dat maakt het natuurlijk weer anders. Best of both worlds.
Kinderen maken met een Nederlander.quote:Op woensdag 10 april 2024 22:38 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Wanneer is het dan precies wel mogelijk? Voor zijn kleinkinderen? Achter-achter-kleinkinderen? Of is het een onuitwisbare schandvlek en blijf je tot in lengte ter dagen een nep-Nederlander?
Maar wat nou als jij als baby geadopteerd was door Nederlandse ouders en altijd Sinterklaas hebt gevierd en daar warme herinneringen bij hebt. Dan moet jij je ook buiten die discussie houden, omdat jij geen echte Nederlander bent?quote:Op woensdag 10 april 2024 22:42 schreef Pendule het volgende:
[..]
Ligt er een beetje aan. Ik zou het niet oké vinden om, zoals bij het Sinterklaas feest is gebeurd, te gaan zitten zeiken om eventueel discriminerende/racistische aspecten van zo’n feest/traditie.
Het is een feest van de Nederlanders en van dit land en daar hoor jij vanaf te blijven.
Ik zou mij wel uitspreken over bijvoorbeeld de manier waarop het land geregeerd wordt, of de sociale voorzieningen die wij hebben.
Ik vind wel dat ik als immigrant mijn mond dien te houden over tradities/feesten van Nederland. Ik ben hier immers komen wonen. Als dat mij niet had aangestaan had ik maar ergens anders moeten gaan wonen.
Dan zou ik het wel verdedigen zoals ik nu ook zou doen. Dat was mijn punt ook niet.quote:Op woensdag 10 april 2024 22:46 schreef Zwoerd het volgende:
[..]
Maar wat nou als jij als baby geadopteerd was door Nederlandse ouders en altijd Sinterklaas hebt gevierd en daar warme herinneringen bij hebt. Dan moet jij je ook buiten die discussie houden, omdat jij geen echte Nederlander bent?
eensquote:Op woensdag 10 april 2024 22:44 schreef Halcon het volgende:
Beetje onnozele ophef. Ondanks dat ik vind dat Derksen in dit geval geen gelijk heeft.
maar deze man is hier niet komen wonenquote:Op woensdag 10 april 2024 22:49 schreef Pendule het volgende:
[..]
Dan zou ik het wel verdedigen zoals ik nu ook zou doen. Dat was mijn punt ook niet.
Mijn punt was eigenlijk dat een buitenlander zich gewoon niet in negatieve zin dient te bemoeien met de feesten en tradities van het land van inwoning.
Dan ga jij maar naar een ander land waar zij wel tradities hebben die jou aanstaan.
Dat was mijn punt een beetje. Maar wij dwalen af.
Maar dat is juist het hele punt. Habtamu de Hoop is als baby geadopteerd, en is hardstikke Fries opgevoed en spreekt vloeiend Fries. En of je hem nou wel of geen echte Fries noemt, maakt niets uit, wat hier het punt is, is dat Derksen vindt dat Habtamu niet het recht heeft om zich zo over de Friese taal uit te spreken, want hij is niet geboren in Friesland.quote:Op woensdag 10 april 2024 22:49 schreef Pendule het volgende:
[..]
Dan zou ik het wel verdedigen zoals ik nu ook zou doen. Dat was mijn punt ook niet.
Mijn punt was eigenlijk dat een buitenlander zich gewoon niet in negatieve zin dient te bemoeien met de feesten en tradities van het land van inwoning.
Dan ga jij maar naar een ander land waar zij wel tradities hebben die jou aanstaan.
Dat was mijn punt een beetje. Maar wij dwalen af.
ja jeetje, een topic volpraten op een forumquote:
Hij claimt dus dat hij niet wist van zijn achtergrond en alleen iemand zag met een Afrikaanse achtergrond die zich bemoeide met dingen waar hij zich niet mee zou mogen bemoeien. Maar nu ook nu hij wel weet hoe het echt in elkaar zit, voelt hij zich nog te groot om even wat excuses te maken, dan ben je wel echt een treurig klein mannetje hoorquote:Op woensdag 10 april 2024 22:30 schreef Eightyone het volgende:
Derksen neemt iig niets terug.
https://www.ad.nl/show/de(...)-aanbieden~a7ac8ae8/
ja mooiquote:Op woensdag 10 april 2024 22:58 schreef Zwoerd het volgende:
[..]
Hij claimt dus dat hij niet wist van zijn achtergrond en alleen iemand zag met een Afrikaanse achtergrond die zich bemoeide met dingen waar hij zich niet mee zou mogen bemoeien. Maar nu ook nu hij wel weet hoe het echt in elkaar zit, voelt hij zich nog te groot om even wat excuses te maken, dan ben je wel echt een treurig klein mannetje hoor
‘…met een Afrikaanse achtergrond….’ is in dit geval dus helemaal niet aan de orde. Met een kleur die je eerder verwacht bij iemand met een Afrikaanse achtergrond, maar die kleur is dan ook het enige Afrikaanse aan die man. Verder is het een Fries.quote:Op woensdag 10 april 2024 22:30 schreef Eightyone het volgende:
Derksen neemt iig niets terug.
https://www.ad.nl/show/de(...)-aanbieden~a7ac8ae8/
lolquote:Op woensdag 10 april 2024 22:45 schreef Pendule het volgende:
[..]
Dat is gaaf. Kom ik aan met mijn 1,68
We moeten gewoon jouw neusje rood verven, je in de tuin zetten, en je de hele dag uitlachenquote:Op woensdag 10 april 2024 22:45 schreef Pendule het volgende:
[..]
Dat is gaaf. Kom ik aan met mijn 1,68
quote:Op woensdag 10 april 2024 23:13 schreef DrDentz het volgende:
[..]
We moeten gewoon jouw neusje rood verven, je in de tuin zetten, en je de hele dag uitlachen
Dat is het punt toch helemaal niet?quote:Op woensdag 10 april 2024 22:38 schreef Sebbeszweet het volgende:
In japan ben je als blanke/zwarte ook nooit een Japanner. Ook al woon je er 100 jaar. Storm in een glas water
Godverquote:Op woensdag 10 april 2024 23:13 schreef DrDentz het volgende:
[..]
We moeten gewoon jouw neusje rood verven, je in de tuin zetten, en je de hele dag uitlachen
Deze geadopteerde getogen Friese politicus komt op voor zijn moedertaal Fries. Maar dat mag niet van Derksen want hij is "geen echte Fries" en "staat dus maar uit zijn nek te lullen".quote:Op woensdag 10 april 2024 22:42 schreef Pendule het volgende:
[..]
Ligt er een beetje aan. Ik zou het niet oké vinden om, zoals bij het Sinterklaas feest is gebeurd, te gaan zitten zeiken om eventueel discriminerende/racistische aspecten van zo’n feest/traditie.
Het is een feest van de Nederlanders en van dit land en daar hoor jij vanaf te blijven.
Ik zou mij wel uitspreken over bijvoorbeeld de manier waarop het land geregeerd wordt, of de sociale voorzieningen die wij hebben.
Ik vind wel dat ik als immigrant mijn mond dien te houden over tradities/feesten van Nederland. Ik ben hier immers komen wonen. Als dat mij niet had aangestaan had ik maar ergens anders moeten gaan wonen.
Dit maakt het wat mij betreft alleen maar ergerquote:Op woensdag 10 april 2024 22:58 schreef Zwoerd het volgende:
[..]
Hij claimt dus dat hij niet wist van zijn achtergrond en alleen iemand zag met een Afrikaanse achtergrond die zich bemoeide met dingen waar hij zich niet mee zou mogen bemoeien. Maar nu ook nu hij wel weet hoe het echt in elkaar zit, voelt hij zich nog te groot om even wat excuses te maken, dan ben je wel echt een treurig klein mannetje hoor
Nou die lopen toch ook niet en masse door Friesland? Vooral niet in de tijd dat Johan daar kwam. Lul niet zo stom joh.quote:Op woensdag 10 april 2024 23:25 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Dit maakt het wat mij betreft alleen maar erger
mwoch, in principe ben ik ook de fanbase maar ik kan er hier niet in meegaan net als een heleboel mensenquote:Op woensdag 10 april 2024 23:51 schreef Fok-it het volgende:
Je kan ook zoals gewoonlijk weer uittekenen wie hem hier tot den treuren blijven verdedigen. Minderwaardige analist met een minderwaardige fanbase
Lul zelf niet zo dom joh. Wat is dat nou weer voor idioot "excuus"quote:Op woensdag 10 april 2024 23:38 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Nou die lopen toch ook niet en masse door Friesland? Vooral niet in de tijd dat Johan daar kwam. Lul niet zo stom joh.
Ik denk eerder dat jij bloed geil van mij wordt en van jouw stoel glijdt. Ik ben tering lekker.quote:Op woensdag 10 april 2024 23:13 schreef DrDentz het volgende:
[..]
Als blankman wordt je daar uitgescholden voor Gaijin.quote:Op woensdag 10 april 2024 22:38 schreef Sebbeszweet het volgende:
Oh neuh klopt, ik weet best dat ik af en toe een pretentieuze lul ben (offline valt het nog best mee overigensquote:Op woensdag 10 april 2024 23:55 schreef sp3c het volgende:
[..]
deze opmerking maakt je weinig beter imo
dit valt me tegen van Derksen en van VI en van blablablaquote:Op donderdag 11 april 2024 00:13 schreef Fok-it het volgende:
[..]
Oh neuh klopt, ik weet best dat ik af en toe een pretentieuze lul ben (offline valt het nog best mee overigens)
En natuurlijk heb je ook kritische VI-kijkers, maar het gros blijft toch vooral hameren op de 'linkse deugkneuzen" wat Derksen dan ook maar zegt of doet, en vervolgens weer tranen met tuiten bij de volgende uitzending waar Gijp een pruik opzet of Derksen met trots zijn ismes tentoonstelt. Tsja sorry dat ik dat simplistisch volk vind.
Ze hadden het gewoon lekker bij voetbal moeten houden. Het is alweer lang geleden maar toen was hij ook heel wat milder. Trapte hij alsnog tegen heilige huisjes aan, maar dan was het vooral in het voetbalwereldje en kreeg hij ook gewoon weerwoord terug.quote:Op donderdag 11 april 2024 00:18 schreef sp3c het volgende:
[..]
dit valt me tegen van Derksen en van VI en van blablabla
zal ik hierom minder kijken?
waarschijnlijk nietmaar deman daalt wel een flink stuk in mijn achting en als we iedere week dit soort dingen gaan roepen voor de kijkcijfers is het op een gegeven moment wmb ook wel klaar
edit:"moet ik bijzeggen dat er nu wel wat teveel van dit soort dingen zijn geweest en ik niert meer heel regelmatig kijk want het is wel heel veel roepen om het roepen maar deze is wel echt over de grens
staefrechtelijk weet ik niet maar persoonlijk wel echt
ik vind het op zich niet erg als het wat afdwaalt maar als je niet weet waar jehet over hebt ....quote:Op donderdag 11 april 2024 00:26 schreef Fok-it het volgende:
[..]
Ze hadden het gewoon lekker bij voetbal moeten houden. Het is alweer lang geleden maar toen was hij ook heel wat milder. Trapte hij alsnog tegen heilige huisjes aan, maar dan was het vooral in het voetbalwereldje en kreeg hij ook gewoon weerwoord terug.
nopequote:Op donderdag 11 april 2024 00:30 schreef Red_85 het volgende:
NL op zn smalst weer zeg.
Kansloosheid ten top. Iemand zegt iets, laten we ons druk maken..
Niks beters te doen?
Ik snap de verontwaardiging niet helemaal. Deze man maakt vaker racistische (en seksistische) opmerkingen, is vaker in opspraak en heeft daar vervolgens altijd schijt aan. Je weet toch wel waar je naar kijkt en wat je daarmee dus ondersteunt?quote:Op donderdag 11 april 2024 00:18 schreef sp3c het volgende:
[..]
waarschijnlijk nietmaar deman daalt wel een flink stuk in mijn achting en als we iedere week dit soort dingen gaan roepen voor de kijkcijfers is het op een gegeven moment wmb ook wel klaar
edit:"moet ik bijzeggen dat er nu wel wat teveel van dit soort dingen zijn geweest en ik niert meer heel regelmatig kijk want het is wel heel veel roepen om het roepen maar deze is wel echt over de grens
Jawel.quote:
Hij zegt toch niet dat het niet mag, hij vind het alleen niet geloofwaardig.quote:Op woensdag 10 april 2024 23:18 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Deze geadopteerde getogen Friese politicus komt op voor zijn moedertaal Fries. Maar dat mag niet van Derksen want hij is "geen echte Fries" en "staat dus maar uit zijn nek te lullen".
Dus je voorbeelden slaan als een tang op een varken.
Al kreeg hij er kijkers bij, lekker belangrijkquote:Op donderdag 11 april 2024 01:10 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Jawel.
Bullshit ophef. Kijkers gaan weer naar derksen. Er loopt niemand weg.
Dit ja...waar komt toch die zelfoverschatting vandaan dat je met Gijp de geopolitieke ontwikkelingen denkt te moeten bespreken?quote:Op donderdag 11 april 2024 00:26 schreef Fok-it het volgende:
[..]
Ze hadden het gewoon lekker bij voetbal moeten houden. Het is alweer lang geleden maar toen was hij ook heel wat milder. Trapte hij alsnog tegen heilige huisjes aan, maar dan was het vooral in het voetbalwereldje en kreeg hij ook gewoon weerwoord terug.
Ik ken deze vrouw niet, maar ze is weer volstrekt onbekend met de kwestie. Ze roept maar wat. Die beruchte kaars is nooit ingebracht.quote:Op donderdag 11 april 2024 08:03 schreef opgebaarde het volgende:
[ x ]
Goede tactiek, de ophef afschuiven op woke. En dan zouden we hier ook nog een cancel cultuur hebben
En zo worden verhalen dus groter en groter.quote:Johan Derksen over de kaars die hij in een bewusteloze vrouw stopte
https://m.limburger.nl/cn(...)20de%20pleuris%20uit.quote:„Vijftig jaar geleden heb ik een incident meegemaakt, niet voorbereid gooi je dat op tafel, de feiten klopten niet helemaal. Die kaars was zo groot en tussen die benen gezet. Ik ben te voorbarig geweest en dan breekt de pleuris uit.
Dat de kaars er in is gebracht zei Johan wel. Later toen er 'fophef' was maakte hij er iets anders van, logischquote:Op donderdag 11 april 2024 08:10 schreef thedeedster het volgende:
[..]
Ik ken deze vrouw niet, maar ze is weer volstrekt onbekend met de kwestie. Ze roept maar wat. Die beruchte kaars is nooit ingebracht.
[..]
En zo worden verhalen dus groter en groter.
Lees even mijn post met edit. Met bron.quote:Op donderdag 11 april 2024 08:15 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Dat de kaars er in is gebracht zei Johan wel. Later toen er 'fophef' was maakte hij er iets anders van, logisch
Het bewuste fragment. Helaas wel van dezelfde activistische bron https://x.com/kuypersmari(...)Hl_-hsej9WeUwlVWJ8fg
Het probleem is natuurlijk de aanname dat iemand met een kleurtje geen Fries zou kunnen zijn. Dat is een beetje kortzichtig.quote:Op donderdag 11 april 2024 07:19 schreef Cuendillar het volgende:
Zwarte man (roots in Ethiopië) pleit voor geld voor Friesland.
Blijkt met 0 jaar te zijn geadopteerd.
Derksen wist het eerste wel en het tweede niet. Dat is alles.
Is het niet wat vroeg voor komkommertijd?
Persoonlijk vind ik de uitlatingen van Derksen na 7 oktober over Israël een stuk vervelender. Daardoor is hij in mijn achting gedaald. Ik kijk er ook niet meer naar.quote:Op donderdag 11 april 2024 00:18 schreef sp3c het volgende:
[..]
Wat valt er dan 'te biechten'quote:Op donderdag 11 april 2024 08:17 schreef thedeedster het volgende:
[..]
Lees even mijn post met edit. Met bron.
Typisch, deze dame; wat ze wil geloven vindt ze geloofwaardig, het andere niet. Terwijl het van dezelfde persoon komt.
Precies.quote:Op donderdag 11 april 2024 08:26 schreef Pleun2011 het volgende:
[..]
Persoonlijk vind ik de uitlatingen van Derksen na 7 oktober over Israël een stuk vervelender. Daardoor is hij in mijn achting gedaald. Ik kijk er ook niet meer naar.
Iedereen heeft andere prioriteiten maar dit nieuwe relletje over een niet-etnische Fries vind ik slechts fophef. Derksen stamt uit een andere tijd. Maar hij roept weer eens iets geks en huppakee: de Rob Jettens van deze wereld staan weer vooraan met hun geheven vingertje. Zijn er geen belangrijkere zaken die aandacht vragen?
Het hele punt is dat niemand in de hersenpan van Derksen kan kijken. Aan amateurpsychologie heb je niks.quote:Op donderdag 11 april 2024 08:28 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Wat valt er dan 'te biechten'![]()
Om de woorden van dezelfde persoon te gebruiken
Ik begrijp dat hij niet in Friesland is geboren. Het zou natuurlijk zo maar kunnen zijn dat Derksen daarom hem geen echte Fries vindt en dat het niets met ‘een kleurtje’ van doen heeft.quote:Op donderdag 11 april 2024 08:19 schreef RamboDirk het volgende:
[..]
Het probleem is natuurlijk de aanname dat iemand met een kleurtje geen Fries zou kunnen zijn. Dat is een beetje kortzichtig.
Psychologie? Wat haal jij er nu ineens bij?quote:Op donderdag 11 april 2024 08:31 schreef thedeedster het volgende:
[..]
Het hele punt is dat niemand in de hersenpan van Derksen kan kijken. Aan amateurpsychologie heb je niks.
Voorop gesteld, ik ben eigenlijk altijd #teamDerksen.quote:Op donderdag 11 april 2024 08:31 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Ik begrijp dat hij niet in Friesland is geboren. Het zou natuurlijk zo maar kunnen zijn dat Derksen daarom hem geen echte Fries vindt en dat het niets met ‘een kleurtje’ van doen heeft.
Wat mij nog het meest tegenstaat in dit hele gedoe is dat figuren die maar wat graag de ‘witte’ man (en soms vrouw) overal de schuld van willen geven nu weer vooraan staan om schande te spreken van oordelen op basis van kleur.
Laten we daar eens gewoon allemaal mee kappen!
Natuurlijk is er wel een cancelcultuur: Derksen is al zo vaak hard aangevallen door de woke-meute. Maar hij zit er nog steeds omdat zijn achterban groot is. De inkomsten zijn toch wel lekker voor Talpa.quote:Op donderdag 11 april 2024 08:40 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Dat Johan na al die incidenten op tv zit bewijst 100% dat er geen cancel cultuur is
Nee, dat beweert dat cancel culture geen succes haalt.quote:Op donderdag 11 april 2024 08:40 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Psychologie? Wat haal jij er nu ineens bij?
Het hele punt is dat iemand op tv een wanstaltelijk verhaal vertelt over wat hij vroeger zou hebben gedaan wat lijkt op verkrachting en als 'woke' reageert hij zijn verhaal aanpast. Wat kan want maar een iemand kent 't verhaal en dat is hij.
Enige tijd later vertelt hij dat het wel een biecht was. Een 'door het lacherig sfeertje was het een grap geworden terwijl het een biecht was. Een biecht om aan te tonen ik ben ook niet heilig'.
Dit is behoorlijk krankjorum. Net zoals deze kutracistische uitspraak van hem. Dat Johan na al die voorgaande incidenten nog steeds op tv zit bewijst 100% dat er geen cancel cultuur is
Jij bent onderdeel van het probleemquote:Op donderdag 11 april 2024 08:31 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Ik begrijp dat hij niet in Friesland is geboren. Het zou natuurlijk zo maar kunnen zijn dat Derksen daarom hem geen echte Fries vindt en dat het niets met ‘een kleurtje’ van doen heeft.
Wat mij nog het meest tegenstaat in dit hele gedoe is dat figuren die maar wat graag de ‘witte’ man (en soms vrouw) overal de schuld van willen geven nu weer vooraan staan om schande te spreken van oordelen op basis van kleur.
Ik kruis er weer een paar af.quote:Op woensdag 10 april 2024 14:51 schreef Bananenpap het volgende:
Oh, is het jaarlijkse Derksen relletje weer aangebroken? Ik pak alvast de bingokaart:
.
X Kamerleden spreken hun verontwaardiging uit op Twitter
X Tafelgasten die moesten lachen om opmerking worden ook geshamed
X AD maakt eerste artikel over incident
X Na x-aantal tweets maakt NOS ook een artikel over incident
X Angela de Jong maakt vernietigende column met termen als gedateerde zeiksnor
X Vrouwelijke columnisten spreken ongenoegen uit tijdens uitzending Jeroen en Sophie
X Mediaprominenten als Tim Hofman, Georgina Verbaan en Akwasi roepen op tot een boycot
X Johan Derksen reageert onverschillig met termen als woke en cancelcultuur in eerstvolgende VI-uitzending
X Wilfred Genee snapt het tegengeluid allemaal heel erg goed
X Rene van der Gijp zegt hele aflevering niks en maakt een grap over een penis
X John de Mol wordt opgeroepen het programma stop te zetten, maar laat niks van zich horen
O Mediarelletje duurt een paar dagen, Johan Derksen kondigt vertrek aan
O Medialandschap reageert verontwaardigd over cancelcultuur, je mag namelijk niks meer zeggen tegenwoordig
O Na dagen van speculatie door programma's als Boulevard en Show Nieuws komt Vandaag Inside weer terug op de buis.
O Publiek gaat uit zijn dak in eerstvolgende afleveirng
O Johan Derksen steekt zijn middelvinger op naar alle wokemensen
Nee hoor, Derksen heeft al uitleg gegeven dus je berichtje gaat nergens over.quote:Op donderdag 11 april 2024 08:31 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Dit dus, er schijnen nu iets van 130 aangiftes wegens racisme tegen Derksen te zijn gedaan, ik wil wel eens weten hoeveel Friezen daar tussen zitten. Of zijn het weer allemaal van die deugneuzen uit het westen die namens de Friezen (en mij dus) aangifte doen om zo weer wat deugpunten te scoren.quote:Op donderdag 11 april 2024 08:31 schreef VEM2012 het volgende:
Welk probleem precies?quote:Op donderdag 11 april 2024 09:14 schreef grrrrg het volgende:
[..]
Jij bent onderdeel van het probleem
"Hij is geen Fries en ik ben geen Surinamer" Wat is hier racisme?quote:Op donderdag 11 april 2024 10:03 schreef AchJa het volgende:
[..]
Dit dus, er schijnen nu iets van 130 aangiftes wegens racisme tegen Derksen te zijn gedaan, ik wil wel eens weten hoeveel Friezen daar tussen zitten. Of zijn het weer allemaal van die deugneuzen uit het westen die namens de Friezen (en mij dus) aangifte doen om zo weer wat deugpunten te scoren.
Het is slap geouwehoer wat je met verstand op nul kan kijken waar niet de standaard meningen opgelegd worden aan de kijker.quote:Op donderdag 11 april 2024 09:35 schreef prunus het volgende:
[..]
Nee hoor, Derksen heeft al uitleg gegeven dus je berichtje gaat nergens over.
Maar goed los daarvan: racisme en seksisme zijn verdienmodellen voor dit programma. Als je dat niet doorhebt na de talloze uitspraken en situaties waar veel om te doen was en waar vervolgens niks mee gebeurde, dan leef je volgens mij wel onder een steen.
Daarom verbaast het mij dat er zoveel mensen verontwaardigd zijn. Dit gebeurt al jaren. Er is een groot publiek dat juist houdt van dit soort tv.
Dit.quote:Op woensdag 10 april 2024 22:28 schreef Janneke141 het volgende:
Ik wil niet flauw doen, maar dit is zijn verdienmodel. Over een week of zes doet ie weer zoiets. En gezien de kijkersaantallen en de aandacht die hij telkens weer weet te genereren, werkt dat model uitstekend. Zegt overigens meer over de kwaliteit van het publiek dan over de kwaliteit van het programma.
Ik noem het niet voor niets dommig en niet ok.quote:Op donderdag 11 april 2024 10:29 schreef sp3c het volgende:
Maar deze man werd juist niet als individu beoordeeld op basis van wat hij doet
Dit is een Friese man, volksvertegenwoordiger, die opkomt voor de Friese taal maar hij moet zich er vanwege zijn Afrikaanse uiterlijk niet mee bemoeien
Dat soort onzin zouden we idd eens mee op moeten houden
Het is dom en kortzichtig, niet meer dan dat. Maar de programmaatjes hebben weer een itempje te pakken. VI scoort zelf al goed en de ophef eromheen scoort ook altijd weer lekker.quote:Op donderdag 11 april 2024 10:23 schreef VEM2012 het volgende:
Als Derksen puur obv uiterlijk oordeelt is dat dommig en niet ok. Maar terreur van de omvang van 7/10 goedpraten… dat is echt bizar.
En nogmaals: bij de andere talkshows word n mensen dagelijks gecategoriseerd op basis van uiterlijk, sekse, met wie ze neuken, enz. Maar daar doet men dat op ‘de juiste manier’.
Ik vind dat hypocriet en zou willen dat we allemaal eens ophielden met die onzin en iemand als individu te beoordelen op basis van wat hij of zij doet.
Jij ziet niet dat mensen ingedeeld worden in hokjes en beoordeeld worden op basis van uiterlijk, afkomst, sekse, enz?quote:Op donderdag 11 april 2024 10:43 schreef sp3c het volgende:
Ik zie geen mensen vergelijkbare dingen roepen op tv dus de hypocrisie ontgaat me hier een beetje
Het zou natuurlijk ook zomaar kunnen dat hij er ná betreffende uitzending zelf al iets over heeft gezegd in de volgende uitzending:quote:Op donderdag 11 april 2024 08:31 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
https://www.ad.nl/show/43(...)egen-talpa~a7ac8ae8/quote:Ondanks alle commotie is Derksen niet van plan zijn woorden terug te nemen. Aan tafel bij Vandaag Inside zei hij het absoluut niet racistisch te hebben bedoeld. Voormalig SP-leider Lilian Marijnissen, die ook te gast was in de talkshow, noemde de uitspraak van Derksen ‘pijnlijk’. Waarom zei hij dat, vroeg ze zich af. ,,Ik kende zijn achtergrond niet. Wist niet dat hij van de PvdA was”, beweert Derksen. Hij zegt dat hij zich behoorlijk zat te ergeren dat er 18 miljoen naar de Friese taal gaat.
,,En dan verschijnt er een meneer met een Afrikaanse achtergrond en die gaat een juichverhaal daarover houden, dan denk ik: joh, waar bemoei je je mee? En dan hebben we hier de euforie en de chemie aan tafel dat we dat soort dingen er nog weleens uitflappen”, aldus Derksen, die nogmaals benadrukte dat hij het niet met racistische bedoelingen had gezegd. Sorry zeggen zit er voor hem dan ook niet in. ,,Het was gewoon een opmerking, totaal niets met racisme te maken en daarom kan ik mijn excuses ook niet aanbieden. Dat zou hypocriet zijn, want dan doe je het voor de bühne.”
ook niet echtquote:Op donderdag 11 april 2024 10:54 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Jij ziet niet dat mensen ingedeeld worden in hokjes en beoordeeld worden op basis van uiterlijk, afkomst, sekse, enz?
Dat is raar als die trend jou volledig voorbij is gegaan.
Mensen zijn graag #boos en #verontwaardigd.quote:Op donderdag 11 april 2024 11:05 schreef Hathor het volgende:
Valt het niemand op dat Derksen eens in de zoveel tijd een soort opmerking maakt waar het hele land ineens een mening over heeft? Vielen de kijkcijfers de laatste tijd een beetje tegen of zo?
Wat is er mis met terecht boos of verontwaardigd zijn?quote:Op donderdag 11 april 2024 11:10 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Mensen zijn graag #boos en #verontwaardigd.
Los van het feit of dat terecht is.
Je hebt helemaal gelijk. Inhoudsloos is het zeker. Toch kijk ik er zo nu en dan eens na al is het maar om even het verstand op nul te zetten. Zo keek ik in het verleden(jaren 90) ook naar Sex voor de Buch. Al was het maar om volgende dag op het werk de meest hilarische gesprekken te kunnen voeren met collega's.quote:Op woensdag 10 april 2024 22:28 schreef Janneke141 het volgende:
Ik wil niet flauw doen, maar dit is zijn verdienmodel. Over een week of zes doet ie weer zoiets. En gezien de kijkersaantallen en de aandacht die hij telkens weer weet te genereren, werkt dat model uitstekend. Zegt overigens meer over de kwaliteit van het publiek dan over de kwaliteit van het programma.
Ja dat is meerdere mensen al opgevallenquote:Op donderdag 11 april 2024 11:05 schreef Hathor het volgende:
Valt het niemand op dat Derksen eens in de zoveel tijd een soort opmerking maakt waar het hele land ineens een mening over heeft? Vielen de kijkcijfers de laatste tijd een beetje tegen of zo?
Niets, ik vind alleen dat er nu disproportioneel veel aandacht naar Derksen gaat en dat doet het debat omtrent racisme geen goed.quote:Op donderdag 11 april 2024 11:11 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Wat is er mis met terecht boos of verontwaardigd zijn?
Is dat niet gewoon hoe ons brein werkt? Dat we mensen in hokjes stoppen op basis van hun uiterlijke kenmerken, we daar een oordeel over hebben en we zelf de keuze hebben wat we met die oordelen doen?quote:Op donderdag 11 april 2024 10:54 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Jij ziet niet dat mensen ingedeeld worden in hokjes en beoordeeld worden op basis van uiterlijk, afkomst, sekse, enz?
Dat is raar als die trend jou volledig voorbij is gegaan.
Helpt niet dat hij een politicus op de korrel neemt zonder redenquote:Op donderdag 11 april 2024 11:17 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Niets, ik vind alleen dat er nu disproportioneel veel aandacht naar Derksen gaat en dat doet het debat omtrent racisme geen goed.
Lol.quote:Op donderdag 11 april 2024 11:17 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Niets, ik vind alleen dat er nu disproportioneel veel aandacht naar Derksen gaat en dat doet het debat omtrent racisme geen goed.
Zoiets is natuurlijk ook veroorzaakt door redactie. Ze hebben dan het onderwerp van de 18 miljoen naar het promoten/ondersteunen van de Friese taal. De heren aan tafel zijn natuurlijk tegen. En dan laten ze snel een 'neger' zien en wachten af of Derksen daar nog iets van zegt. Zo niet, dan gaan ze door naar het volgende onderwerp, zo wel, dan is er weer een rel met gratis publiciteit.quote:Op donderdag 11 april 2024 11:05 schreef Hathor het volgende:
dat doet sbs6 bewust. Zender voor paupers en het ene mislukte programma na het andere.quote:Op donderdag 11 april 2024 11:29 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Zoiets is natuurlijk ook veroorzaakt door redactie. Ze hebben dan het onderwerp van de 18 miljoen naar het promoten/ondersteunen van de Friese taal. De heren aan tafel zijn natuurlijk tegen. En dan laten ze snel een 'neger' zien en wachten af of Derksen daar nog iets van zegt. Zo niet, dan gaan ze door naar het volgende onderwerp, zo wel, dan is er weer een rel met gratis publiciteit.
En de garantie dat de kijkcijfers weer exploderen de komende week.quote:Op donderdag 11 april 2024 11:29 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Zoiets is natuurlijk ook veroorzaakt door redactie. Ze hebben dan het onderwerp van de 18 miljoen naar het promoten/ondersteunen van de Friese taal. De heren aan tafel zijn natuurlijk tegen. En dan laten ze snel een 'neger' zien en wachten af of Derksen daar nog iets van zegt. Zo niet, dan gaan ze door naar het volgende onderwerp, zo wel, dan is er weer een rel met gratis publiciteit.
Dat is het ook. Het zou me niet eens verbazen als dit vooraf doorgesproken is.quote:Op donderdag 11 april 2024 11:24 schreef sp3c het volgende:
[..]
Helpt niet dat hij een politicus op de korrel neemt zonder reden
Dan gaan zijn collega's sowieso reageren ... al zal dat ook wel weer de bedoeling zijn geweest
Hahahaatjes wat een ontzettend leuke gevatte manier van discussie voeren zeg.quote:Op donderdag 11 april 2024 11:29 schreef koemleit het volgende:
[..]
Lol.
Derksen zegt iets racistisch. Mensen zeggen "nounou dat is wel racistisch zeg! Dit kan niet."
Straat commando: "er gaat teveel aandacht naar Derksen, dit doet het debat geen goed!!".
Moet je dan? Het negeren totdat iedereen dit maar normaal vind.
Het is juist heel goed dat veel mensen laten weten dat ze dit niet normaal vinden.
deze gaat wel voor de rechter komen denk ikquote:Op donderdag 11 april 2024 11:31 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Dat is het ook. Het zou me niet eens verbazen als dit vooraf doorgesproken is.
Het is niet dat dat programma een baken van kwaliteit is en dit een uitglijder is, dit is doelbewust de grens opzoeken (en er overheen gaan) om ophef te creëeren, want negatieve publiciteit is ook publiciteit. De mensen die het programma kijken vinden het leuk en de mensen die het niet kijken niet, dat is nu na al die keren wel ontzettend duidelijk geworden. Gros van Nederland heeft niks met Derksen en zijn uitspraken, de politiek ook niet en door dit telkens zo breed uit te meten speel je alleen hem en dat programma in de kaart.
Doodzwijgen. Dan zaag je het verdienmodel onder zijn voeten vandaan en als hij nog verder gaat dwz strafbaar dan vind het OM er wel wat van en kun je dat spoor nog op als het nodig is.
Dat is een beetje het punt, dat je ook ziet in het topic: er zijn een heleboel mensen die het wel normaal vinden.quote:Op donderdag 11 april 2024 11:34 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Hahahaatjes wat een ontzettend leuke gevatte manier van discussie voeren zeg.
Als je doelbewust iets verkeerds uit mijn berichten haalt word het heel lastig een gesprek te voeren, nooit gezegd dat je dit normaal moet vinden..sterker nog, het is overduidelijk dat vrijwel niemand dit normaal vindt.
Toch vrij eenvoudig: de Friezen bewonen al een millennium of wat een bepaalde streek rond het wad en de Noordzee. Daar stamt de meneer in kwestie overduidelijk niet vanaf. Dus in dat opzicht is hij geen echte Fries. Op alle andere (culturele) aspecten allicht wel.quote:Op donderdag 11 april 2024 00:07 schreef sp3c het volgende:
kijk naar de man, die is niet Fries hoor, ik weet verder niets van hem maar kijk naar hem!
hoe in god's groene aarde is dit niet racistisch
hoe in de fuck neem je jezelf dan nog serieus![]()
![]()
Precies dat. Hij had in dit geval gewoon ook eens kunnen zeggen "sorry, ik wist er niet voldoende van en heb gewoon echt iets stoms gezegd". Maar dat lijkt me voor Derksen bijna onmogelijk.quote:Op donderdag 11 april 2024 11:37 schreef sp3c het volgende:
[..]
deze gaat wel voor de rechter komen denk ik
verder vind ik dat grens opzoeken altijd wel grappig maar als je er dan een keer echt overheen knalt kun je ook een keer sorry zeggen lijkt me maar zijn 'uitleg' maakt het alleen maar erger
als je zegt deze Fries mag niet met de rest van de Friesen meepraten over Friese dingetjes want hij heeft wel een hele zwarte kop dan is dat racistisch jaquote:Op donderdag 11 april 2024 11:38 schreef AgLarrr het volgende:
[..]
Toch vrij eenvoudig: de Friezen bewonen al een millennium of wat een bepaalde streek rond het wad en de Noordzee. Daar stamt de meneer in kwestie overduidelijk niet vanaf. Dus in dat opzicht is hij geen echte Fries. Op alle andere (culturele) aspecten allicht wel.
De grote vraag is dus of genen een voorwaarde zijn om de titel "echte Fries" te mogen dragen. Ergo of Fries zijn enkel iets cultureels is, of ook in het bloed zit. Het moge duidelijk zijn welke positie Derksen inneemt.
Is dat racistisch?
Dat denk ik ook wel. En Derksen heeft nog nooit enige zelfreflectie of nederigheid laten zien dus dat verbaast me totaal niet.quote:Op donderdag 11 april 2024 11:37 schreef sp3c het volgende:
[..]
deze gaat wel voor de rechter komen denk ik
verder vind ik dat grens opzoeken altijd wel grappig maar als je er dan een keer echt overheen knalt kun je ook een keer sorry zeggen lijkt me maar zijn 'uitleg' maakt het alleen maar erger
Ik weet verder niet wat Derksen gezegd heeft, want ik kijk dat programma nooit, maar als hij het zo gezegd heeft, dan is dat wel racistisch ja.quote:Op donderdag 11 april 2024 11:39 schreef sp3c het volgende:
[..]
als je zegt deze Fries mag niet met de rest van de Friesen meepraten over Friese dingetjes want hij heeft wel een hele zwarte kop dan is dat racistisch ja
Die ga je niet overtuigen. Ik troost me met de gedachte dat de consensus is dat het echt niet normaal is.quote:Op donderdag 11 april 2024 11:37 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Dat is een beetje het punt, dat je ook ziet in het topic: er zijn een heleboel mensen die het wel normaal vinden.
staat in de OPquote:Op donderdag 11 april 2024 11:41 schreef AgLarrr het volgende:
[..]
Ik weet verder niet wat Derksen gezegd heeft, want ik kijk dat programma nooit, maar als hij het zo gezegd heeft, dan is dat wel racistisch ja.
Maar de opmerking dat een meneer van zwarte persuasie geen 'echte' (lees: in de bloedlijn) Fries kan zijn, vind ik domweg een feitelijke constatering.
dat is dus ook niet wat ik stelquote:Op donderdag 11 april 2024 11:34 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Hahahaatjes wat een ontzettend leuke gevatte manier van discussie voeren zeg.
Als je doelbewust iets verkeerds uit mijn berichten haalt word het heel lastig een gesprek te voeren, nooit gezegd dat je dit normaal moet vinden..sterker nog, het is overduidelijk dat vrijwel niemand dit normaal vindt.
Gelezen; racistisch.quote:
Hier ga ik niet op in hoor. Probeer het eens op een wat minder briesende toon zonder achterlijke superlatievenquote:Op donderdag 11 april 2024 11:44 schreef koemleit het volgende:
[..]
dat is dus ook niet wat ik stel.
ik stel dat jij loopt te janken over "teveel aandacht naar Derksen, doet het debat geen goed!!!".
das hetzelfde na 9-11 "teveel aandacht naar Bin Laden".
na de moord op Peter R "teveel aandacht naar Taghi".
etc etc.
Derksen doet domme uitspraak, Derksen krijgt reactie. Hoe precies doet dat "het debat geen goed".
Je weet niet wat hij in eerste instantie gezegd heeft, je weet niet wat hij in tweede instantie gezegd heeft. Maar je komt het hier wel even goedpraten?quote:Op donderdag 11 april 2024 11:41 schreef AgLarrr het volgende:
[..]
Ik weet verder niet wat Derksen gezegd heeft, want ik kijk dat programma nooit, maar als hij het zo gezegd heeft, dan is dat wel racistisch ja.
Maar de opmerking dat een meneer van zwarte persuasie geen 'echte' (lees: in de bloedlijn) Fries kan zijn, vind ik domweg een feitelijke constatering.
https://www.ad.nl/show/43(...)egen-talpa~a7ac8ae8/quote:Ondanks alle commotie is Derksen niet van plan zijn woorden terug te nemen. Aan tafel bij Vandaag Inside zei hij het absoluut niet racistisch te hebben bedoeld. Voormalig SP-leider Lilian Marijnissen, die ook te gast was in de talkshow, noemde de uitspraak van Derksen ‘pijnlijk’. Waarom zei hij dat, vroeg ze zich af. ,,Ik kende zijn achtergrond niet. Wist niet dat hij van de PvdA was”, beweert Derksen. Hij zegt dat hij zich behoorlijk zat te ergeren dat er 18 miljoen naar de Friese taal gaat.
,,En dan verschijnt er een meneer met een Afrikaanse achtergrond en die gaat een juichverhaal daarover houden, dan denk ik: joh, waar bemoei je je mee? En dan hebben we hier de euforie en de chemie aan tafel dat we dat soort dingen er nog weleens uitflappen”, aldus Derksen, die nogmaals benadrukte dat hij het niet met racistische bedoelingen had gezegd. Sorry zeggen zit er voor hem dan ook niet in. ,,Het was gewoon een opmerking, totaal niets met racisme te maken en daarom kan ik mijn excuses ook niet aanbieden. Dat zou hypocriet zijn, want dan doe je het voor de bühne.”
Die uitspraak kun je dan ook op geen enkele andere manier interpreteren. Zelfs Rutte niet.quote:Op donderdag 11 april 2024 11:46 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Je weet niet wat hij in eerste instantie gezegd heeft, je weet niet wat hij in tweede instantie gezegd heeft. Maar je komt het hier wel even goedpraten?
https://www.ad.nl/show/43(...)egen-talpa~a7ac8ae8/
Het is dus wel degelijk duidelijk waarom hij het zei. En dat helemaal niets over betreffend kamerlid wist. Derksen geeft zelf toe dat hij volledig op het uiterlijk afging.
Ik lees de OP niet, jij leest mijn laatste reacties niet en zo zit ook jij hier uiteindelijk met de beste bedoeling van de wereld zonder reden iemand de maat te en houden we elkaar lekker bezig. Het is toch kutweer.quote:Op donderdag 11 april 2024 11:46 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Je weet niet wat hij in eerste instantie gezegd heeft, je weet niet wat hij in tweede instantie gezegd heeft. Maar je komt het hier wel even goedpraten?
Maar voor jou dan:
[..]
Het is dus wel degelijk duidelijk waarom hij het zei. En dat helemaal niets over betreffend kamerlid wist. Derksen geeft zelf toe dat hij volledig op het uiterlijk afging.
https://www.ad.nl/show/43(...)egen-talpa~a7ac8ae8/quote:Op donderdag 11 april 2024 10:59 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Het zou natuurlijk ook zomaar kunnen dat hij er ná betreffende uitzending zelf al iets over heeft gezegd in de volgende uitzending:
[..]
En dan hebben we hier de euforie en de chemie aan tafel dat we dat soort dingen er nog weleens uitflappen”, aldus Derksen, die nogmaals benadrukte dat hij het niet met racistische bedoelingen had gezegd. Sorry zeggen zit er voor hem dan ook niet in. ,,Het was gewoon een opmerking, totaal niets met racisme te maken en daarom kan ik mijn excuses ook niet aanbieden. Dat zou hypocriet zijn, want dan doe je het voor de bühne.”
Zegt degene die op een bloedserieuze post reageert met.quote:Op donderdag 11 april 2024 11:45 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Hier ga ik niet op in hoor. Probeer het eens op een wat minder briesende toon zonder achterlijke superlatieven
Het is wat.quote:Op donderdag 11 april 2024 11:48 schreef koemleit het volgende:
[..]
Zegt degene die op een bloedserieuze post reageert met.
"Hahaatjes".
quote:Op donderdag 11 april 2024 11:48 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Het is dus eel degelijk duidelijk waarom hij het zei. En dat helemaal niets over betreffend kamerlid wist. Derksen geeft zelf toe dat hij volledig op het uiterlijk afging.
Maar waarom ga je je niet éérst even inlezen dan? In plaats van Derksen meteen blind te verdedigen?quote:Met alle respect, maar ik mis wel eens een aflevering. Ik had gisteren wat beters te doen (een nieuwe draaitafel installeren en afstellen, zoveel leuker dan het geleuter van Derksen en co).
Als je dat niet ziet, dan leef je onder een steen, of wil je het niet zien (het laatste waarschijnlijk). En ja, dat is ook het jij mag niet meepraten, want verkeerde hokje. Dat zie ik zelfs in light vorm geregeld hier op fok. Dat je als man moet luisteren naar vrouwen als het gaat om klachten over andere mannen. Of dat je als 'wit' (op zichzelf al een racistische connotatie) persoon 'huiswerk' moet doen, inherent racistisch bent, enz. en dat je stil moet zijn als een mens van kleur daarover vertelt.quote:Op donderdag 11 april 2024 11:01 schreef sp3c het volgende:
[..]
ook niet echt
maar stel dat we daar in mee gaan dan is dat nog steeds niet hetzelfde als 'jij mag niet meepraten want jij zit in het verkeerde hokje'
Idem als wat ik net tegen @VEM2012 zei. Waarom lees je je dan niet eerst eventjes in ipv in een goedpraatreflex te schieten?quote:Op donderdag 11 april 2024 11:48 schreef AgLarrr het volgende:
[..]
Ik lees de OP niet, jij leest mijn laatste reacties niet en zo zit ook jij hier uiteindelijk met de beste bedoeling van de wereld zonder reden iemand de maat te en houden we elkaar lekker bezig. Het is toch kutweer.
Er is een groot verschil tussen onbewust mensen beoordelen op uiterlijk (dat doen we inderdaad allemaal) en doelbewust mensen voortrekken, of achterstellen op basis daarvan. Hoef ik hoop ik niet uit te leggen. Het laatste is namelijk strafbaar.quote:Op donderdag 11 april 2024 11:21 schreef Electric_Eye het volgende:
[..]
Is dat niet gewoon hoe ons brein werkt? Dat we mensen in hokjes stoppen op basis van hun uiterlijke kenmerken, we daar een oordeel over hebben en we zelf de keuze hebben wat we met die oordelen doen?
Of doel je op de trend dat iedereen gelijkwaardig is ongeacht sekse, huidskleur of geaardheid? Gelijkwaardigheid welke door velen wordt verward met ''iedereen is hetzelfde''. Waarbij we in een poging om de verschillen weg te nemen, die verschillen juist benadrukken?
Die redenering hoor je anno nu wel vaker, en die neem ik toch niet klakkeloos over. Ik vind namelijk dat intenties er wel degelijk toe doen. Want anders bepaalt enkel de ontvanger en diens emotionele gesteldheid/volwassenheid nog of iets wel of niet kan/mag dan wel racistisch is of niet. Er is toch wel een hogere norm dan de gevoelens van de ontvanger?quote:Op donderdag 11 april 2024 11:50 schreef ZanneG het volgende:
Dat Derksen het niet als racistisch bedoeld dat geloven we allemaal wel, maar het punt is dat ook al bedoel je het niet zo het wél zo kan over komen en in dit geval het ook racistisch.
Het hangt er vanaf wat jij "echt" vindt. Als dat enkel cultureel is, dan zijn zij echte Nederlanders. Als je vindt dat bij "echt" ook typische Europese/Germaanse genetische eigenschappen horen, dan kunnen zij inderdaad nooit "echt" Nederlander worden. Hun nazaten wellicht, als er genoeg tijd overheen gegaan is.quote:Deze man is GEADOPTEERD!! Gaan we hier mee nu beweren dat alle baby's die zijn geadopteerd NOOIT een echte Fries of NLder worden?
In mijn familie zijn 2 geadopteerde nichtjes, geboren in Azie die 2 maanden en 6 maanden waren toen ze bij hun ouders mijn oom en tante kwamen wonen (meer dan 40 jaar geleden)
En geloof mij nu maar: die zijn 100% Nederlands!
Dit gaat om racisme want was deze man als baby uit Frankrijk gekomen dan had hij er niets van gevonden
Derksen zegt hiermee dat alle geadopteerde kinderen nooit Nldes zullen zijn, dat is gewoon niet waar!
Eh nee, dat geloof ik helemaal niet.quote:Op donderdag 11 april 2024 11:50 schreef ZanneG het volgende:
Dat Derksen het niet als racistisch bedoeld dat geloven we allemaal wel, maar het punt is dat ook al bedoel je het niet zo het wél zo kan over komen en in dit geval het ook racistisch.
Deze man is GEADOPTEERD!! Gaan we hier mee nu beweren dat alle baby's die zijn geadopteerd NOOIT een echte Fries of NLder worden?
In mijn familie zijn 2 geadopteerde nichtjes, geboren in Azie die 2 maanden en 6 maanden waren toen ze bij hun ouders mijn oom en tante kwamen wonen (meer dan 40 jaar geleden)
En geloof mij nu maar: die zijn 100% Nederlands!
Dit gaat om racisme want was deze man als baby uit Frankrijk gekomen dan had hij er niets van gevonden
Derksen zegt hiermee dat alle geadopteerde kinderen nooit Nldes zullen zijn, dat is gewoon niet waar!
Dat Derksen [b]het allemaal niet zo bedoelt maakt niet uit[5b], dit is de zoveelste keer dat Derksen van alles roept onder het mom van: maar zo bedoel ik het toch helemaal niet en omdat ik het niet zo kwaad bedoel zegt ik het gewoon!
Wat een misselijke manier van discussiëren. Ik heb hem helemaal niet blind zitten verdedigen. Sterker nog, ik heb direct nadat ik gewezen ben op wat hij heeft gezegd in uitzending twee het dommig en niet ok genoemd.quote:Op donderdag 11 april 2024 11:50 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
[..]
Maar waarom ga je je niet éérst even inlezen dan? In plaats van Derksen meteen blind te verdedigen?
Niks misselijke manier van discussiëren. Het is precies wat je deed.quote:Op donderdag 11 april 2024 11:57 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Wat een misselijke manier van discussiëren. Ik heb hem helemaal niet blind zitten verdedigen. Sterker nog, ik heb direct nadat ik gewezen ben op wat hij heeft gezegd in uitzending twee het dommig en niet ok genoemd.
Doe effe normaal zeg!
I don't. Hij geeft zelf toe dat hij alleen en volledig op het uiterlijk afging. Is dat niet de definitie van racistisch?quote:Op donderdag 11 april 2024 11:50 schreef ZanneG het volgende:
Dat Derksen het niet als racistisch bedoelt, dat geloven we allemaal wel,
Nope. Ik heb alleen in het begin op basis van de eerste uitzending (waar ook naar werd verwezen in de OP en die ik gewoon heb gezien) een voorbehoud gemaakt dat er niet te snel moet worden geoordeeld.quote:Op donderdag 11 april 2024 11:59 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Niks misselijke manier van discussiëren. Het is precies wat je deed.
John gaat de kip met de gouden eieren - want dat is het, Johan heeft veel fans - niet slachten. SBS6 drijft grotendeels op dit programma. De beoogde opvolger (het programma met Hélène Hendriks) is nog wat te 'wiebelig'.quote:Op donderdag 11 april 2024 12:04 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
I don't. Hij geeft zelf toe dat hij alleen en volledig op het uiterlijk afging. Is dat niet de definitie van racistisch?
Ze moeten die gast gewoon van tv aftrappen. Daar mist niemand (met meer dan 2 werkende hersencellen) wat aan.
My point exactly. SBS6 publiek heeft hoogstwaarschijnlijk minder dan twee werkende hersencellen.quote:Op donderdag 11 april 2024 12:13 schreef Eightyone het volgende:
SBS6 drijft grotendeels op dit programma.
Het is dan ook niet dat Friezen gediscrimineerd werden. De Hoop werd gediscrimineerd om z'n Afrikaanse uiterlijk, niet omdat hij Fries is.quote:Op donderdag 11 april 2024 10:52 schreef AchJa het volgende:
Het is een beetje dit niveau, iedereen vindt er weer wat van en hier in Friesland is bijna iedereen het alweer bijna vergeten.
[ afbeelding ]
Of ze zijn gewoon heel conservatief.quote:Op donderdag 11 april 2024 12:20 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
My point exactly. SBS6 publiek heeft hoogstwaarschijnlijk minder dan twee werkende hersencellen.
Nou ik weet dat het gebeurt want verongelijkte slachtoffers klagen er steen en been over en dat is in die gevallen idd ook terechtquote:Op donderdag 11 april 2024 11:52 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Als je dat niet ziet, dan leef je onder een steen, of wil je het niet zien (het laatste waarschijnlijk). En ja, dat is ook het jij mag niet meepraten, want verkeerde hokje. Dat zie ik zelfs in light vorm geregeld hier op fok. Dat je als man moet luisteren naar vrouwen als het gaat om klachten over andere mannen. Of dat je als 'wit' (op zichzelf al een racistische connotatie) persoon 'huiswerk' moet doen, inherent racistisch bent, enz. en dat je stil moet zijn als een mens van kleur daarover vertelt.
Ga mij nou niet wijsmaken dat jou dit helemaal is ontgaan.
Dat vind ik ook wel wat overdrevenquote:Op donderdag 11 april 2024 12:04 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
I don't. Hij geeft zelf toe dat hij alleen en volledig op het uiterlijk afging. Is dat niet de definitie van racistisch?
Ze moeten die gast gewoon van tv aftrappen. Daar mist niemand (met meer dan 2 werkende hersencellen) wat aan.
Het programma is gebaat bij dit soort racistische uitspraken, dus waarom zouden ze hem eruitgooien? Verdienmodel.quote:Op donderdag 11 april 2024 12:04 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Hoe kan jij zeggen dat een baby die met 8 maanden bij zijn ouders in NL kwam nooit een echte NLder kan zijn?quote:Op donderdag 11 april 2024 11:57 schreef AgLarrr het volgende:
[..]
Die redenering hoor je anno nu wel vaker, en die neem ik toch niet klakkeloos over. Ik vind namelijk dat intenties er wel degelijk toe doen. Want anders bepaalt enkel de ontvanger en diens emotionele gesteldheid/volwassenheid nog of iets wel of niet kan/mag dan wel racistisch is of niet. Er is toch wel een hogere norm dan de gevoelens van de ontvanger?
[..]
Het hangt er vanaf wat jij "echt" vindt. Als dat enkel cultureel is, dan zijn zij echte Nederlanders. Als je vindt dat bij "echt" ook typische Europese/Germaanse genetische eigenschappen horen, dan kunnen zij inderdaad nooit "echt" Nederlander worden. Hun nazaten wellicht, als er genoeg tijd overheen gegaan is.
Dat valt nog best meequote:Op donderdag 11 april 2024 12:41 schreef prunus het volgende:
[..]
Het programma is gebaat bij dit soort racistische uitspraken, dus waarom zouden ze hem eruitgooien? Verdienmodel.
Het is lastig omdat Dersken zich constant verschuilt achter het: maar ik heb het allemaal niet zo bedoeld!quote:Op donderdag 11 april 2024 11:57 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Eh nee, dat geloof ik helemaal niet.
En hij bedoelt het wel degelijk zo.
Dan ben je niet goed op de hoogte. Dat hij Akwasi uitmaakte voor zwarte piet was ook racistisch. Toen trokken verschillende sponsoren zich terug, etc. Genoeg seksistische, racistische en ook homofobe opmerkingen terug te halen van die man. Wat ik zeg: daar gaat het programma goed op en het is denk ik zelfs gewenst voor ze. Hoe meer kijkcijfers na zulke commotie hoe beter.quote:Op donderdag 11 april 2024 12:49 schreef sp3c het volgende:
[..]
Dat valt nog best mee
Er moet wel om de zoveel tijd een 'heb je gehoord wat Derksen nu weer gezegd heeft!' langskomen maar echt iets racistisch ben ik tot nu toe nog niet tegen gekomen
Het is ook de media. Sterker nog, die hebben woke mind virus uit de VS geïmporteerd.quote:Op donderdag 11 april 2024 12:35 schreef sp3c het volgende:
[..]
Nou ik weet dat het gebeurt want verongelijkte slachtoffers klagen er steen en been over en dat is in die gevallen idd ook terecht
Maar het is niet bepaald de norm en je moet wel echt de krochten van het internet induiken om het tegen te komen
Als je je internet uitzet kom je het niet meer tegen
Ik ben geboren en getogen in Nederland, maar ik ben toch echt een XXXXXX (censuur). Maar goed, dat kan natuurlijk voor deze man heel anders voelen en dat is verder ook prima.quote:Op donderdag 11 april 2024 12:49 schreef ZanneG het volgende:
[..]
Hoe kan jij zeggen dat een baby die met 8 maanden bij zijn ouders in NL kwam nooit een echte NLder kan zijn?
Dit gaat om baby s die in een NL gezin opgroeien, met alle Nlse gebruiken.
Geadopteerde kinderen zeker als ze nog een baby zijn en een onbekende achtergrond zijn Nl of Fries.
Als jij dat niet snapt dan heeft het geen enkele zin om daar met jou over te discussieren.
Dat zeker. Komt sympathiek en volwassen over. Daarmee val je enorm op. Ik zou zelfs bijna overwegen om de volgende keer op hem te stemmen. Maar goed, die stem komt ook bij zijn partij terecht...quote:Op donderdag 11 april 2024 12:54 schreef sp3c het volgende:
Overigens vind ik dat de Hoop er prima op reageert
Hij maakte Akwasi niet uit voor zwarte piet. Hij vroeg zich af of Akwasi niet toevallig in het zwarte pieten pak zat (als ik mij goed herinner was er een filmpje met een zwarte piet te zien). Dat is niet racistisch, maar sloeg meer op dat hij enorm in het nieuws was met betrekking tot uitspraken over zwarte piet.quote:Op donderdag 11 april 2024 12:54 schreef prunus het volgende:
Dat hij Akwasi uitmaakte voor zwarte piet was ook racistisch.
Mwah...een kaars in de vagina van een dronken vrouw schuiven gaat nog wel een tandje verder lijkt me, dat staat bijna gelijk aan verkrachting.quote:Op donderdag 11 april 2024 12:49 schreef sp3c het volgende:
[..]
Dat valt nog best mee
Er moet wel om de zoveel tijd een 'heb je gehoord wat Derksen nu weer gezegd heeft!' langskomen maar echt iets racistisch ben ik tot nu toe nog niet tegen gekomen
Ik zie maar zelden dat een gast zichtbaar zich schaamt voor wat er gezegd wordt. Lilian af en toe wel. En recent die knakker van de EO toen het over seks ging (maar bij hem ben ik dan niet zeker dat hij ook zo kijkt als er geen camera op hem staat).quote:Op donderdag 11 april 2024 12:57 schreef ZanneG het volgende:
Maar niet alleen Derksen zegt foute dingen, Genee die het vuurtje opstookt elke keer weer en Derksen bijna woorden in de mond legt is ook heel irritant.
Dat er aan zo n tafel niemand zegt van: zeg dat nou niet Johan of er tegen in gaat blijft verbazend.
Die Merel Eck zit er bij en kijkt er naar, terwijl het nota bene haar interview was.
Waarom zegt zij niet direct dat die man geadopteerd is als baby?
Iets dat Derksen duidelijk niet wist.
En waarom zitten die mannen met Albert voorop om het luidste te lachen en zegt niemand er wat van?
In deze cultuur zal Derksen nooit leren om eerst even na te denken voordat hij er weer van alles uit gooit.
Merel Ek is bang voor Derksen.quote:Op donderdag 11 april 2024 12:57 schreef ZanneG het volgende:
Die Merel Eck zit er bij en kijkt er naar, terwijl het nota bene haar interview was.
Dat Sander S. daar niet meer welkom is, is terecht.quote:Op donderdag 11 april 2024 13:11 schreef Radegast het volgende:
[..]
Merel Ek is bang voor Derksen.
Ga tegen Derksen in en je bent de volgende in het rijtje Schimmelpenninck, Cobelens.
Het is ook niet gewenst dat hij leert om na te denken voordat hij iets zegt. Dat programma bestaat omdat hij (en de anderen) er van alles uitgooien zonder erover na te denken (of misschien juist wel en het bewust allemaal zeggen). Alles voor de kijkcijfers.quote:Op donderdag 11 april 2024 12:57 schreef ZanneG het volgende:
Maar niet alleen Derksen zegt foute dingen, Genee die het vuurtje opstookt elke keer weer en Derksen bijna woorden in de mond legt is ook heel irritant.
Dat er aan zo n tafel niemand zegt van: zeg dat nou niet Johan of er tegen in gaat blijft verbazend.
En waarom zitten die mannen met Albert voorop om het luidste te lachen en zegt niemand er wat van?
In deze cultuur zal Derksen nooit leren om eerst even na te denken voordat hij er weer van alles uit gooit.
Ach houd toch op. Je zit steeds alles wat die man uitkraamt goed te praten, daarom kan ik hier ook niet inhoudelijk meer op reageren.quote:Op donderdag 11 april 2024 13:08 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Hij maakte Akwasi niet uit voor zwarte piet. Hij vroeg zich af of Akwasi niet toevallig in het zwarte pieten pak zat (als ik mij goed herinner was er een filmpje met een zwarte piet te zien). Dat is niet racistisch, maar sloeg meer op dat hij enorm in het nieuws was met betrekking tot uitspraken over zwarte piet.
Dat er mensen zijn die het als racistisch zagen komt omdat ze dat beoordeelden op basis van de huidskleur van Akwasi. En ja, dat maakt dat oordeel racistisch. Een beetje als wat Johan deed: niet verder kijken dan naar iemand huid(-skleur).
Ze moet idd haar rekeningen kunnen blijven betalen.quote:Op donderdag 11 april 2024 13:11 schreef Radegast het volgende:
[..]
Merel Ek is bang voor Derksen.
Ga tegen Derksen in en je bent de volgende in het rijtje Schimmelpenninck, Cobelens.
De reden dat je er niet inhoudelijk op reageert, maar met een leugen/ad hominem, is dat je inhoudelijk geen weerwoord hebt.quote:Op donderdag 11 april 2024 13:17 schreef prunus het volgende:
[..]
Ach houd toch op. Je zit steeds alles wat die man uitkraamt goed te praten, daarom kan ik hier ook niet inhoudelijk meer op reageren.
Welnee, je geeft je onzinnige bericht echt veel te veel credits door dit te denken. Derksen zei over die racistische uitspraak over Akwasi zelf ook al: ‘het was een domme grap’ en daarmee dus precies bedoeld zoals het door de meeste mensen (los van types als jij) is opgevat.quote:Op donderdag 11 april 2024 13:23 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
De reden dat je er niet inhoudelijk op reageert, maar met een leugen/ad hominem, is dat je inhoudelijk geen weerwoord hebt.
Er is een lijst van meer dan 20 ex-gasten die niet meer welkom zijn. Of omdat ze de show stalen van Derksen of omdat ze hem tegen durfden te spreken.quote:Op donderdag 11 april 2024 13:13 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Dat Sander S. daar niet meer welkom is, is terecht.
Geen idee wat Cobelens gedaan zou hebben. Maar die vind ik ook weinig toevoegen. Net als die advocaat en Eus.
Ja, dit. Ik denk ook niet dat er heel veel users zijn die zo'n uitspraak ''normaal'' vinden (tenminste dat lees ik niet echt in het gros van de reacties), ik zie hooguit wat mensen benoemen dat we het teveel aandacht geven, of dat sommigen hier wat hypocriet overkomen omdat zoiets meteen wordt opgeblazen terwijl het in andere gevallen waarschijnlijk niet eens in het nieuws was gekomen.quote:Op donderdag 11 april 2024 11:42 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Die ga je niet overtuigen. Ik troost me met de gedachte dat de consensus is dat het echt niet normaal is.
Het is niet alleen dom. Het is racistisch. Zeggen dat het teveel aandacht krijgt en dat we het moeten negeren, vind ik te gemakkelijk. Moet er weggekeken worden als je vindt dat iets niet oké is?quote:Op donderdag 11 april 2024 13:34 schreef AlwaysHappy het volgende:
[..]
Ja, dit. Ik denk ook niet dat er heel veel users zijn die zo'n uitspraak ''normaal'' vinden (tenminste dat lees ik niet echt in het gros van de reacties), ik zie hooguit wat mensen benoemen dat we het teveel aandacht geven, of dat sommigen hier wat hypocriet overkomen omdat zoiets meteen wordt opgeblazen terwijl het in andere gevallen waarschijnlijk niet eens in het nieuws was gekomen.
Dat Derksen dom was is duidelijk, maar dat dit nu al twee topics door loopt laat ook wel een beetje zien dat het wat wordt opgeblazen imo.
Wegkijken is wat anders dan iets opblazen.quote:Op donderdag 11 april 2024 13:39 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Het is niet alleen dom. Het is racistisch. Zeggen dat het teveel aandacht krijgt en dat we het moeten negeren, vind ik te gemakkelijk. Moet er weggekeken worden als je vindt dat iets niet oké is?
Hoe maakt dat 'het was een domme grap' inhoudt dat het bedoeld was zoals jij beweert? Slechte onderbouwing.quote:Op donderdag 11 april 2024 13:27 schreef prunus het volgende:
[..]
Welnee, je geeft je onzinnige bericht echt veel te veel credits door dit te denken. Derksen zei over die racistische uitspraak over Akwasi zelf ook al: ‘het was een domme grap’ en daarmee dus precies bedoeld zoals het door de meeste mensen (los van types als jij) is opgevat.
Maar verder ga ik oo geen discussie aan over wat racisme is en wat niet joh. Dat je continue de behoefte voelt om nuance aan te brengen in uitspraken van deze man zegt mij heel veel over jou verder. Dat doe je in deze situatie en in vorige situatie (Akwasi) ook. Vreemd vind ik het.
Ik ben benieuwd...quote:Op donderdag 11 april 2024 13:31 schreef tong80 het volgende:
[..]
Er is een lijst van meer dan 20 ex-gasten die niet meer welkom zijn. Of omdat ze de show stalen van Derksen of omdat ze hem tegen durfden te spreken.
Wat is het verschil tussen het erover hebben en opblazen? Volgens mij is dat nogal een subjectief oordeel.quote:Op donderdag 11 april 2024 13:40 schreef AlwaysHappy het volgende:
[..]
Wegkijken is wat anders dan iets opblazen.
'Piepkuiken' is idd de manier hoe daar over anderen wordt gepraat. Het kleineren of belachelijk maken is er normaal. Heks, kabouter, dwerg etc......quote:Op donderdag 11 april 2024 13:42 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Hoe maakt dat 'het was een domme grap' inhoudt dat het bedoeld was zoals jij beweert? Slechte onderbouwing.
Als b.v. piepkuiken die week in het nieuws was geweest door tweets over zwarte piet, dan had dezelfde grap gemaakt kunnen worden met piepkuiken en was het alsnog een 'domme grap' geweest.
Verder ben ik jurist en heb ik simpelweg geleerd om wat verder te kijken dan mijn neus lang is. Dat jij dat graag wil draaien naar dat ik een racist zou zijn is een oud trucje wat gewoon niet werkt. Ik ben geen racist. Jammer voor je.
Het is geen hoogstaand vermaak. Maar goed, als je dat niet leuk vindt verplicht niemand je om dat te kijken.quote:Op donderdag 11 april 2024 13:47 schreef tong80 het volgende:
[..]
'Piepkuiken' is idd de manier hoe daar over anderen wordt gepraat. Het kleineren of belachelijk maken is er normaal. Heks, kabouter, dwerg etc......
Dit is de grootste dooddoener. Ik kijk ook niet vaak meer, o.a. daardoor. Mag ik er dan geen mening over hebben ? "Vroeger" als voetbal/sport-discussieprogramma was ik vaste kijker.quote:Op donderdag 11 april 2024 13:48 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Het is geen hoogstaand vermaak. Maar goed, als je dat niet leuk vindt verplicht niemand je om dat te kijken.
Ja, natuurlijk is het subjectief, ik geef puur mijn mening zoals ieder ander hierquote:Op donderdag 11 april 2024 13:45 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Wat is het verschil tussen het erover hebben en opblazen? Volgens mij is dat nogal een subjectief oordeel.
Natuurlijk mag je een mening erover hebben. Zo lang het maar niet een pleidooi wordt voor het programma van de buis (wat sommigen al meteen roepen voordat ze het fophef fragment van de week hebben gezien).quote:Op donderdag 11 april 2024 13:50 schreef tong80 het volgende:
[..]
Dit is de grootste dooddoener. Ik kijk ook niet vaak meer, o.a. daardoor. Mag ik er dan geen mening over hebben ? "Vroeger" als voetbal/sport-discussieprogramma was ik vaste kijker.
Ik vind dat je er wel aandaacht aan moet schenken. Het is fout wat hij doet, en dat mag niet genegeerd worden. Dat moet veroordeeld worden, door veel mensen.quote:Op donderdag 11 april 2024 13:54 schreef AlwaysHappy het volgende:
[..]
Ja, natuurlijk is het subjectief, ik geef puur mijn mening zoals ieder ander hierik vind het een onhandige uitspraak van hem (en hem kennende bedoelde hij het racistisch), maar iedereen die over elkaar heen struikelt om een zegje te doen geeft hem enkel waar hij op uit is: aandacht. Ik vind dat er wel ergere dingen gebeuren of gezegd worden waar we beter bij stil kunnen staan, maar het staat voorop dat anderen het daar niet mee eens hoeven te zijn.
Ik schuur zelf ook graag. Van mij mogen ze alles en z'n ouwe moer uitzenden. Over wat schuren bij hen inhoudt is een andere discussie. Net weer "genoten" van de rechts-extremisten van ON. Over transgenders. fascinerend. Alleen jammer die zij nu juist niet zo open staan.quote:Op donderdag 11 april 2024 14:08 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Natuurlijk mag je een mening erover hebben. Zo lang het maar niet een pleidooi wordt voor het programma van de buis (wat sommigen al meteen roepen voordat ze het fophef fragment van de week hebben gezien).
Zo lang het binnen de wettelijke grenzen blijft wat daar geroepen wordt, dan moet dat gewoon op de buis kunnen zo lang als er voldoende kijkers zijn. Vrijheid van meningsuiting enzo.
(niet om dit soort opmerkingen goed te praten, maar vrijheid van meningsuiting is geen vrijheid van meningsuiting als je alleen mag zeggen wat iedereen prima vindt, juist als het schuurt is dat een relevant recht)
Als hij slim was geweest (in plaats van stoerdoenerij), dan had hij nav dat filmpje gezegd dat hij zich had vergist in hem en zijn excuses aangeboden. Haal je de angel er meteen ook uit lijkt mij.quote:Op donderdag 11 april 2024 14:13 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ik vind dat je er wel aandaacht aan moet schenken. Het is fout wat hij doet, en dat mag niet genegeerd worden. Dat moet veroordeeld worden, door veel mensen.
Wat betreft de aangifte en dergelijke wat je nu leest, dat vind ik iets dat de Hoop moet doen, of niet. Dat is aan hem. Ik vind zijn reactie klasse. Het zou Derksen sieren als hij dáár nou eens op zou reageren en zou toegeven dat hij fout zat. Dat is namelijk menselijk, fout zitten. Maar dat vindt hij helemaal niet, en dus gaat hij dat niet toegeven. En zolang dat kennelijk kan, moeten mensen zich daar ook tegen uitspreken.
1) Ik heb het niet over mezelf;quote:Op donderdag 11 april 2024 12:49 schreef ZanneG het volgende:
[..]
Hoe kan jij zeggen dat een baby die met 8 maanden bij zijn ouders in NL kwam nooit een echte NLder kan zijn?
Geadopteerde kinderen zeker als ze nog een baby zijn en een onbekende achtergrond zijn Nl of Fries.
Als jij dat niet snapt dan heeft het geen enkele zin om daar met jou over te discussieren.
Dat punt kun je prima over in discussie denk ik, dan ben ik het er niet mee eens maar ieder zijn meningquote:Op donderdag 11 april 2024 14:21 schreef AgLarrr het volgende:
[..]
1) Ik heb het niet over mezelf;
2) Het hangt af van hoe je "echt" definieert. Nogmaals: als bij "echt" ook genetische voorwaarden + legacy horen - en vergis je niet, voor heel veel mensen speelt dit toch een rol- dan worden dat soort kinderen / mensen nooit echt.
Dat jij dát niet snapt, of niet wilt zien, maakt dat ook dat je er niet heel zinnig over kunt discussiëren.
De redactie kan dit bewust kiezen, omdat ze weten dat hij zo zal reageren. Hoeft ie niet te doen, he? En als hij een fatsoenlijk mens was, zou hij dat ook niet telkens doen. Het zegt genoeg dat dit zo gemonteerd hiertoe kan leiden.quote:Op donderdag 11 april 2024 14:18 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Als hij slim was geweest (in plaats van stoerdoenerij), dan had hij nav dat filmpje gezegd dat hij zich had vergist in hem en zijn excuses aangeboden. Haal je de angel er meteen ook uit lijkt mij.
Maar goed, hij wil even laten zien dat hij voor niemand buigt.
Overigens: het is natuurlijk ook de redactie die een filmpje kiest waarbij je vooraf kan uittekenen welke kant dat opgaat. Dat is nog kwalijker vind ik. Johan braakt wat onzin uit op het moment zelf. De redactie kiest bewust.
Ik schreef kwalijker. Daarmee geef ik direct aan dat wat Derksen deed ook kwalijk is.quote:Op donderdag 11 april 2024 14:32 schreef miss_sly het volgende:
[..]
De redactie kan dit bewust kiezen, omdat ze weten dat hij zo zal reageren. Hoeft ie niet te doen, he? En als hij een fatsoenlijk mens was, zou hij dat ook niet telkens doen. Het zegt genoeg dat dit zo gemonteerd hiertoe kan leiden.
Wat suggereer je nu? De doodstraf?quote:Op donderdag 11 april 2024 14:34 schreef Elan het volgende:
Geloof mij, nu ongeveer de hele politiek inclusief de MP zich er tegen heeft uitgesproken is het klaar.
Derksen gaat er aan. En geheel terecht wat mij betreft. Zo'n opmerking is op geen enkele manier ludiek.
Die kaarsenrel kon je nog als grappig uitleggen, dit is je reinste racisme en gaat in tegen alles waar de Nederlandse grondwet en principes voor staan.
Ik vind het eigenijlk best naief om te denken dat Derksen met die foto werd geconfronteerd zonder dat dit is besproken. Die hele uitzending wordt toch doorgesproken, dus dit wist hij. Hij had zich kunnen verdiepen, deed ie niet, of hij deed het wel en besloot op deze manier te reageren.quote:Op donderdag 11 april 2024 14:38 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Ik schreef kwalijker. Daarmee geef ik direct aan dat wat Derksen deed ook kwalijk is.
Of het Derksen ook een onfatsoenlijk mens maakt is een tweede. Ik denk dat het in de kern wel een fatsoenlijk mens is, maar dan met bepaalde gebreken.
quote:"Dat had je dan wel meegewogen in zo'n opmerking, als je die achtergrond gekend had. Maar er stond voor mij gewoon een Afrikaanse jongen de Friese taal te promoten"
Ze gaan er toch juist altijd prat op dat ze blanco de uitzending in gaan? Zo'n Genee komt kennelijk vaak pas enkele minuten voor de start binnen. Zelfs een keer gezien dat hij pas na een paar minuten aan kwam kakken.quote:Op donderdag 11 april 2024 14:45 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ik vind het eigenijlk best naief om te denken dat Derksen met die foto werd geconfronteerd zonder dat dit is besproken. Die hele uitzending wordt toch doorgesproken, dus dit wist hij. Hij had zich kunnen verdiepen, deed ie niet, of hij deed het wel en besloot op deze manier te reageren.
Ik vind het onfatsoenlijk, laten we het daarop houden. Soms is iemand 'gebreken' verwijten niet voldoende, en in dit geval is dat wat mij betreft zo.
Je bent niet bekend met de Nederlandse taal en haar spreekwoorden? Er aan als in van de buis natuurlijkquote:Op donderdag 11 april 2024 14:41 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Wat suggereer je nu? De doodstraf?![]()
Zo lang Hamas nog verheerlijkt (of in ieder geval hun daden met de mantel der liefde bedekt) mag worden bij de NPO denk ik dat VI wel veilig is.
Denk ik ook niet maar het zal qua sponsoring wel lastig worden om bepaalde grote partijen binnenboord te houden als het gezicht van je programma zulke kwalijke dingen roept.quote:Overdrijven is ook een vak. Ik zie er niet eens een strafrechtelijke vervolging uit voortkomen, laat staan een veroordeling.
Zonder Derksen bedoel je. Derksen is overduidelijk een gigantisch kijkcijferkanon die in staat is een miljoenenpubliek te trekken. Maar hij heeft sowieso niet het eeuwige leven dus een keer is het hoe dan ook klaar.quote:En SBS6 zonder dit programma kan gewoon opgeheven worden.
Er word nooit wat doorgesproken / vooraf besproken bij VI, die komen ook allemaal pas op het laatste moment binnen. Er is een draaiboek dat de redactie maakt en dat Genee wel voor zich heeft maar dit is meer een leidraad.quote:Op donderdag 11 april 2024 14:45 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ik vind het eigenijlk best naief om te denken dat Derksen met die foto werd geconfronteerd zonder dat dit is besproken. Die hele uitzending wordt toch doorgesproken, dus dit wist hij. Hij had zich kunnen verdiepen, deed ie niet, of hij deed het wel en besloot op deze manier te reageren.
Ik vind het onfatsoenlijk, laten we het daarop houden. Soms is iemand 'gebreken' verwijten niet voldoende, en in dit geval is dat wat mij betreft zo.
Ik heb geen idee hoe zij werken, moet ik eerlijk zeggen. Ik kan me echter slecht voorstellen dat je een programma zo uit de losse pols maakt. Dat hij pas laat aan lijkt te komen kakken, kan ook alleen voor de opnames zijn, natuurlijk. De opnames zijn met publiek, dus die weten hoe het zit, denk ik. Maar ook een live programma spreek je toch deels van tevoren door?quote:Op donderdag 11 april 2024 14:48 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Ze gaan er toch juist altijd prat op dat ze blanco de uitzending in gaan? Zo'n Genee komt kennelijk vaak pas enkele minuten voor de start binnen. Zelfs een keer gezien dat hij pas na een paar minuten aan kwam kakken.
Dat het onfatsoenlijk was staat wat mij betreft ook niet ter discussie.
Als dat werkelijk zo is, wordt het misschien tijd om wel wat dingen van tevoren te bespreken, zodat je dit soort uitglijers kunt voorkomen.quote:Op donderdag 11 april 2024 14:50 schreef Wienerschnitzels het volgende:
[..]
Er word nooit wat doorgesproken / vooraf besproken bij VI, die komen ook allemaal pas op het laatste moment binnen. Er is een draaiboek dat de redactie maakt en dat Genee wel voor zich heeft maar dit is meer een leidraad.
Maar dit soort dingen is juist de kracht van het programma, of wij dat nou leuk vinden of niet.quote:Op donderdag 11 april 2024 14:54 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Als dat werkelijk zo is, wordt het misschien tijd om wel wat dingen van tevoren te bespreken, zodat je dit soort uitglijers kunt voorkomen.
Sponsoren haken hoogstens zeer tijdelijk af. Het is niet echt de eerste keer dit.quote:Op donderdag 11 april 2024 14:48 schreef Elan het volgende:
[..]
Je bent niet bekend met de Nederlandse taal en haar spreekwoorden? Er aan als in van de buis natuurlijk. Er moeten koppen rollen. Bij wijze van spreken.
[..]
Denk ik ook niet maar het zal qua sponsoring wel lastig worden om bepaalde grote partijen binnenboord te houden als het gezicht van je programma zulke kwalijke dingen roept.
[..]
Zonder Derksen bedoel je. Derksen is overduidelijk een gigantisch kijkcijferkanon die in staat is een miljoenenpubliek te trekken. Maar hij heeft sowieso niet het eeuwige leven dus een keer is het hoe dan ook klaar.
Nog meer van die geregisseerde meuk zeker. VI is uniek en dat komt juist mede vanwege dit format.quote:Op donderdag 11 april 2024 14:54 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Als dat werkelijk zo is, wordt het misschien tijd om wel wat dingen van tevoren te bespreken, zodat je dit soort uitglijers kunt voorkomen.
Juist zo'n eerste reactie is vaak grappiger dan een gemaakt leuke reactie.quote:Op donderdag 11 april 2024 14:54 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Wel bijzonder dat hem nu wordt verweten 'Zwarte' te zeggen, terwijl de media 'Witte' tot officiële norm heeft verheven.quote:Op donderdag 11 april 2024 14:59 schreef tong80 het volgende:
Johan Derksen ligt momenteel onder vuur vanwege een opmerking over Kamerlid Habtamu de Hoop. Het is niet de eerste keer dat hij wordt beticht van racisme. Zijn uitspraken uit 2020 over Akwasi kregen veel aandacht, maar in 2019 deed hij ook opmerkelijke uitlatingen over Heung-Min Son. Zo noemde hij de Zuid-Koreaanse aanvaller een 'asielzoeker'.
Derksen was op 1 oktober 2019 aanwezig bij Veronica als analist rondom de groepswedstrijden in de Champions League. Bij de nabespreking van Tottenham Hotspur – Bayern München (2-7) probeerde hij de ruime nederlaag van de Engelse club te verklaren. “Tottenham is natuurlijk heel erg afhankelijk van Kane en die Japanner of Chinees, wat is het?", vroeg Derksen.
Presentatrice Hélène Hendriks moest lachen. “Japanner of Chinees… Het is een Koreaan. Maakt niet uit. Eén pot nat.” Derksen antwoordde: “Het blijft een asielzoeker." Hendriks wist zich moeilijk houding te geven na de uitlating van Derksen: "Wat moet ik hiermee?"
Derksen voorspelde dat zijn uitspraak 'morgen op alle sites zou worden uitgemolken', maar dat gebeurde niet. Slechts enkele twitteraars spraken destijds hun afkeer uit. Ze stipten destijds ook aan dat Serge Gnabry door Derksen 'zwarte' werd genoemd. De uitspraken komen wel in een nieuw daglicht te staan, nu Derksen vanuit verschillende hoeken wordt beticht van racisme richting Kamerlid Habtamu de Hoop van GroenLinks-PvdA. Derksen weigert zijn excuses aan te bieden.
https://www.msn.com/nl-nl(...)duikt-op/ar-BB1lsdBm
Welke mediaquote:Op donderdag 11 april 2024 15:02 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Wel bijzonder dat hem nu wordt verweten 'Zwarte' te zeggen, terwijl de media 'Witte' tot officiële norm heeft verheven.
Ja, en? Hij is als baby geadopteerd en getogen in Friesland. Hij is gewoon een Fries.quote:
Probleem is dat wat jij nu zegt subjectief is. Ik ben het ook niet eens met de uitspraak van JD, maar als hij van mening is dat je geboren moet zijn in Friesland om een echte Fries te zijn, dan is dat wat het is. Als hij dan zegt, dat het geen echte Fries is, dan is dat nog steeds een mening. Ik vind het onzin. Maar dat is ook een mening. Zijn er objectieve criteria om vast te stellen of je een echte Fries bent?quote:Op donderdag 11 april 2024 12:49 schreef ZanneG het volgende:
[..]
Dat zal best. Het zal best het programma zijn dat ze wensen te maken. Dat is ook precies het probleem van het programma en van deze tijd. Het draait om ophef veroorzaken, mensen krenken, zo hard en asociaal mogelijk dingen zeggen, allemaal onder het mom "recht voor zijn raap, vvmu, ik zeg het zoals het is".quote:Op donderdag 11 april 2024 14:59 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Juist zo'n eerste reactie is vaak grappiger dan een gemaakt leuke reactie.
Geloof mij nou maar: John de Mol wist heel goed wat hij binnen haalde met deze 3. Toen ze zelf na alle ophef wilden stoppen heeft hij ze onder hun neus gewreven dat hij hen aan hun contract zou houden en anders ze bij de rechter konden gaan soebatten over de afkoopsom die de heren zouden moeten betalen.
Not a bug... a feature.
Vermoed dat (vermeend) racisme wel echt een stap te ver gaat. Kijk, die kaarsenrel en zo en Gijp als transgender Jessica kon je nog wel als ludiek uitleggen of als satire maar dit gaat echt verder. Dit is iets samenlevingsbreed en gaat veel meer mensen aan.quote:Op donderdag 11 april 2024 14:57 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Sponsoren haken hoogstens zeer tijdelijk af. Het is niet echt de eerste keer dit.
Ook bij X komt vrijwel iedereen terug. Niet in het minst omdat daar het resultaat van adverteren het hoogst is. Vaak wishful thinking...
Ik vraag mij soms echt af of het nieuws een beetje bijhouden voor sommigen teveel gevraagd is, maar goed...quote:
Hij is gewoon een Fries omdat hij zichzelf als Fries identificeert. Dat bepalen anderen toch niet?quote:Op donderdag 11 april 2024 15:10 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Ja, en? Hij is als baby geadopteerd en getogen in Friesland. Hij is gewoon een Fries.
Ben jij cynisch geborenquote:Op donderdag 11 april 2024 15:28 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Ik vraag mij soms echt af of het nieuws een beetje bijhouden voor sommigen teveel gevraagd is, maar goed...
https://www.villamedia.nl(...)3a26b66&consent=none
Ik heb persoonlijk meer problemen met wat er met belastinggeld aan leugens wordt verkondigt. Dat is net zo goed een onderbuik, maar dan een andere.quote:Op donderdag 11 april 2024 15:21 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Dat zal best. Het zal best het programma zijn dat ze wensen te maken. Dat is ook precies het probleem van het programma en van deze tijd. Het draait om ophef veroorzaken, mensen krenken, zo hard en asociaal mogelijk dingen zeggen, allemaal onder het mom "recht voor zijn raap, vvmu, ik zeg het zoals het is".
En soms is het er ver over, zoals dit keer. Maar Talpa vindt het uiteraard wel best, want de onderbuik van NL zit aan de buis gekluisterd in de hoop juist dergelijke pareltjes aan tv toegeschoven te krijgen. En ze worden niet teleurgesteld.
Het lijkt mij al helemaal niet zo dat de politiek de inhoud van programma's gaat bepalen. Als je dat een goed idee vindt, dan voel je je wellicht beter thuis in een dictatuur.quote:Op donderdag 11 april 2024 15:25 schreef Elan het volgende:
[..]
Vermoed dat (vermeend) racisme wel echt een stap te ver gaat. Kijk, die kaarsenrel en zo en Gijp als transgender Jessica kon je nog wel als ludiek uitleggen of als satire maar dit gaat echt verder. Dit is iets samenlevingsbreed en gaat veel meer mensen aan.
Gisteravond heeft hij zijn woorden nog maar eens kracht bij gezet wat echt in gaat tegen de kernprincipes van hoe we als gekleurde samenleving (links of rechts) met elkaar om willen gaan. En de politieke druk uit beide kampen maakt het alleen maar moeilijker om hem aan te houden. Ik geloof oprecht dat die tweet van Rutte de doodslag zal zijn geweest.
Hij mag dan demissionair zijn maar die was werkelijk ijzersterk en vatte duidelijk samen waar wij (in elk geval de overgrote meerderheid) als samenleving voor staan . Namelijk dat wat je huidskleur of afkomst ook is je hier kunt zijn en worden wie je wil worden.
Nee, vaginaal.quote:Op donderdag 11 april 2024 15:31 schreef tong80 het volgende:
[..]
Ben jij cynisch geborenNet nog een NWS-topic geopend. Ga lekker ergens anders denigrerend doen.
Natuurlijk bepalen andere dat wel; hoe hij zich identificeert mogen andere toch ook een mening hebben over zijn identificatie.quote:Op donderdag 11 april 2024 15:30 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Hij is gewoon een Fries omdat hij zichzelf als Fries identificeert. Dat bepalen anderen toch niet?
Die hedde nie van oew eige. Des Bommels.quote:
Daar gaat het helemaal niet om. Dat soort statements van belangrijke (politieke) spelers dragen bij aan collectieve verontwaardiging. Het is die collectieve verontwaardiging die vervolgens resulteert in een boycot. Het is een sneeuwbaleffect.quote:Op donderdag 11 april 2024 15:35 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Het lijkt mij al helemaal niet zo dat de politiek de inhoud van programma's gaat bepalen. Als je dat een goed idee vindt, dan voel je je wellicht beter thuis in een dictatuur.
En wat Rutte schreef was in het Fries. Zodra je in dialect gaat praten ben je mij kwijt.
Dan was alle ophef op basis van de eerste uitspraak van Derksen onzin.quote:Op donderdag 11 april 2024 15:37 schreef xzaz het volgende:
[..]
Natuurlijk bepalen andere dat wel; hoe hij zich identificeert mogen andere toch ook een mening hebben over zijn identificatie.
Niemand zegt ook dat hij zichzelf geen Fries mag voelen... er worden echt allerlei dingen bijgehaald die niet aan de orde zijn.quote:Op donderdag 11 april 2024 15:43 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Dan was alle ophef op basis van de eerste uitspraak van Derksen onzin.
Ook goed.
Ik vind dat je gewoon fatsoenlijk moet zijn en als iemand zich Fries voelt, prima. Is hij Fries. Ook al woont hij net een week in tytsjerkstradiel (eventuele spelfouten zet ik op het conto van idiote naam).
Ach welnee. Kan mij dat verdommen wat de politiek ervan vindt. Die tweets zijn bedacht door de afdeling communicatie en tailor made op basis van wat men denkt dat de potentiële stemmer wil horen.quote:Op donderdag 11 april 2024 15:42 schreef Elan het volgende:
[..]
Daar gaat het helemaal niet om. Dat soort statements van belangrijke (politieke) spelers dragen bij aan collectieve verontwaardiging. Het is die collectieve verontwaardiging die vervolgens resulteert in een boycot.
We gaan het zien, heb ook geen glazen bol, maar het hele sentiment lijkt dit totaal keer anders dan ten tijde van eerdere relletjes waar de meeste mensen de reacties overtrokken vonden of zelfs bullshit.
Waar schrijf ik volgens jou dat iemand schreef dat hij zichzelf geen Fries mag voelen???quote:Op donderdag 11 april 2024 15:46 schreef xzaz het volgende:
[..]
Niemand zegt ook dat hij zichzelf geen Fries mag voelen... er worden echt allerlei dingen bijgehaald die niet aan de orde zijn.
Dit soort figuren vind ik net zo erg als Derksen.quote:Op donderdag 11 april 2024 15:53 schreef superniger het volgende:
Schandknaap Jelle Brandt Corstius heeft ook een mening.
https://www.mediacourant.(...)kken-rond-vi-ktshow/
fixedquote:Op donderdag 11 april 2024 15:49 schreef Scrummie het volgende:
Het is wat allemaal he.
"De hele gekleurde samenleving" staat op z'n kop omdat er iemand op TV iets doms racistisch zegt.
Is dat die smeerlap die smaad helemaal ok vindt?quote:Op donderdag 11 april 2024 15:53 schreef superniger het volgende:
Ja, met Job Gotschalk. Die zou hem 40 jaar geleden in z'n keeltje hebben gespoten.quote:Op donderdag 11 april 2024 15:57 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Is dat die smeerlap die smaad helemaal ok vindt?
Tsja, het is op zo'n moment slikken of stikken.quote:Op donderdag 11 april 2024 15:59 schreef tong80 het volgende:
[..]
Ja, met Job Gotschalk. Die zou hem 40 jaar geleden in z'n keeltje hebben gespoten.
Ach z'n pa die stotterde, en moest alles van W.F. Hermans slikken. Zelfs een boektitel. 'Malle Hugo.'quote:Op donderdag 11 april 2024 16:01 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Tsja, het is op zo'n moment slikken of stikken.
Facebook zit vol boomers die zullen het ongetwijfeld allemaal redelijk overtrokken vinden.quote:Op donderdag 11 april 2024 15:46 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Ach welnee. Kan mij dat verdommen wat de politiek ervan vindt. Die tweets zijn bedacht door de afdeling communicatie en tailor made op basis van wat men denkt dat de potentiële stemmer wil horen.
Maar ik raad je aan (of af... want ik vermoed echt dat het gewogen IQ daar lager dan 80 is) om eens op Facebook te kijken wat de teneur is. Die wijkt enorm af van de politiek.
Ja dat is ook weer zo, al is racisme in zo'n context wel eerder problematischer dan seksisme of vermeende homofobie. En voor Talpa uiteindelijk nog meer dan de adverteerders.quote:En die mensen, potentiële klanten van adverteerders!
Zou Jelle ook zo woedend zijn geweest als Derksen over een blanke met de naam Jean-Baptiste Dubois zou hebben gezegd dat hij zijn mond moet houden want geen echte Fries?quote:Op donderdag 11 april 2024 15:53 schreef superniger het volgende:
Ik herinner mij dat bij de kaarsenrel de ophef groter was, maar goed. In de eerste versie van het verhaal gaf hij daar eigenlijk aan seksueel misbruik te hebben gepleegd. Dat is een zwaarder vergrijp. Dus in die zin zou ik het eigenlijk wel raar vinden als hij hierover struikelt.quote:Op donderdag 11 april 2024 16:05 schreef Elan het volgende:
[..]
Facebook zit vol boomers die zullen het ongetwijfeld allemaal redelijk overtrokken vinden.
Zo'n topic op FOK! vat het qua reacties denk ik ook wel aardig samen. Het is redelijk verdeeld en dat is op zijn minst zorgelijk voor zijn positie. Ten tijde van die kaarsenrel e.d. was 99% voor Johan, waarbij de zogenaamde tegenstanders notoire trollen waren.
[..]
Ja dat is ook weer zo, al is racisme in zo'n context wel eerder problematischer dan seksisme of vermeende homofobie. En voor Talpa uiteindelijk nog meer dan de adverteerders.
Ik zie dat ook Brammetje zijn gram weer haalt. Dat was een foute advocaat van het niveau waar Khalid zich nog voor zou schamen (en bovendien een slecht jurist, die zich wel uitstekend wist te verkopen, dat dan weer wel). En Verlinde krijgt ook onder uit de zak.quote:Op donderdag 11 april 2024 16:08 schreef Wirelessmouse het volgende:
[..]
Zou Jelle ook zo woedend zijn geweest als Derksen over een blanke met de naam Jean-Baptiste Dubois zou hebben gezegd dat hij zijn mond moet houden want geen echte Fries?
Daarom moet de NPO opgeheven wordenquote:Op donderdag 11 april 2024 15:35 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Het lijkt mij al helemaal niet zo dat de politiek de inhoud van programma's gaat bepalen. Als je dat een goed idee vindt, dan voel je je wellicht beter thuis in een dictatuur.
En wat Rutte schreef was in het Fries. Zodra je in dialect gaat praten ben je mij kwijt.
Voor de wet misschien maar niet qua commotie. En bovendien hij heeft het er gisteren alleen maar erger op gemaakt door in plaats van iets te nuanceren duidelijk te maken dat het echt een racistische insteek had wat hem betreft. En is het niet de eerste keer.quote:Op donderdag 11 april 2024 16:08 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Ik herinner mij dat bij de kaarsenrel de ophef groter was, maar goed. In de eerste versie van het verhaal gaf hij daar eigenlijk aan seksueel misbruik te hebben gepleegd. Dat is een zwaarder vergrijp. Dus in die zin zou ik het eigenlijk wel raar vinden als hij hierover struikelt.
Boomers puur classificeren zijnde specifieke leeftijdsgroep daar is niks discriminerend aan. Desalniettemin moest ik glimlachen. Je mag inderdaad niks meer in dit kutland.quote:Overigens, door het gebruik van boomers ben je discriminatoir bezig obv leeftijd.
Die eerste uitspraak laat ik graag voor jouw rekening.quote:Op donderdag 11 april 2024 16:13 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Daarom moet de NPO opgeheven worden
Wij gaan het niet eens worden. Is ook prima verder.
Ik durf er geld op te zetten dat ook dit relletje weer snel over waait.quote:Op donderdag 11 april 2024 16:15 schreef Elan het volgende:
[..]
Voor de wet misschien maar niet qua commotie. En bovendien hij heeft het er gisteren alleen maar erger op gemaakt door in plaats van iets te nuanceren duidelijk te maken dat het echt een racistische insteek had wat hem betreft. En is het niet de eerste keer.
[..]
Boomers puur classificeren zijnde specifieke leeftijdsgroep daar is niks discriminerend aan. Desalniettemin moest ik glimlachen. Je mag inderdaad niks meer in dit kutland.
Neem even het standpunt van Derksen in: “¤18m voor behoud van Friese taal en cultuur is wel wat veel, we kunnen dit geld beter besteden, denk aan Groningen of toeslagenouders”.quote:Op donderdag 11 april 2024 16:15 schreef sp3c het volgende:
Het begint ook wel op te stapelen en op een gegeven moment kom je niet meer weg moet 'jamaar zo bedoelde ik het niet'
Zeg het dan gelijk goed mafkees, ervaring zat
In dit geval doet hij niet eens meer alsof "Ja ik zag een Afrikaans uitziende man en dacht ... bemoei je er niet mee!"
Volgens mij zie jij dingen die er niet zijn. Ik heb de hele dag Radio1 aanstaan en er nauwelijks niets over gehoord. Ten tijde van de kaarsrel ging het echt een week aan een stuk nergens anders over.quote:Op donderdag 11 april 2024 16:15 schreef Elan het volgende:
[..]
Voor de wet misschien maar niet qua commotie. En bovendien hij heeft het er gisteren alleen maar erger op gemaakt door in plaats van iets te nuanceren duidelijk te maken dat het echt een racistische insteek had wat hem betreft. En is het niet de eerste keer.
Ik zou niet meteen aan Friesland denken. Maar ik zou ook niet bij het zien van z'n huidskleur zeggen dat hij zich niet moet bemoeien met die zaken. En als ik dat toch gedaan zou hebben, zou ik nadat men mij op mijn fout wijst, groot genoeg zijn om m'n excuses aan te bieden.quote:Op donderdag 11 april 2024 16:29 schreef Electric_Eye het volgende:
[..]
Neem even het standpunt van Derksen in: “¤18m voor behoud van Friese taal en cultuur is wel wat veel, we kunnen dit geld beter besteden, denk aan Groningen of toeslagenouders”.
Dan laat de regie een zwarte politicus zien.
Hoeveel Fok!kers denken bij het zien van die man direct aan Friesland? Hoeveel mensen denken bij het zien van De Hoop dat die vloeiend Fries spreekt? Indien één van bovenstaande vragen op jou van toepassing is dan wil ik je feliciteren met een uitzonderlijke intelligentie.
Dat het niet slim is om op basis van zijn huidskleur in een talkshow te zeggen dat hij zich er niet mee moet bemoeien daar kun je wat van vinden maar zoals Derksen zelf altijd zegt, hij zit daar om zijn ongezouten mening te geven.
Als Derksen een genuanceerde mening er op na hield, had hij daar niet gezeten. Dat pleit hem niet vrij om zomaar alles te zeggen wat zijn onderbuik hem ingeeft maar om hier nou iets racistisch achter te zoeken is mijns inziens ook spijkers op laag water zoeken.quote:Op donderdag 11 april 2024 16:36 schreef Zwoerd het volgende:
[..]
Ik zou niet meteen aan Friesland denken. Maar ik zou ook niet bij het zien van z'n huidskleur zeggen dat hij zich niet moet bemoeien met die zaken. En als ik dat toch gedaan zou hebben, zou ik nadat men mij op mijn fout wijst, groot genoeg zijn om m'n excuses aan te bieden.
Hij zegt dan ook niet vanwege zijn huidskleur dat hij zich er niet mee mag bemoeien, maar omdat hij denkt daar uit af te kunnen leiden dat hij niet in Friesland is opgegroeid. Hij zou hetzelfde kunnen zeggen over iemand met een Franse of Duitse naam, omdat hij dan uit die naam denkt af te kunnen leiden dat hij niet in Friesland is opgegroeid.quote:Op donderdag 11 april 2024 16:36 schreef Zwoerd het volgende:
[..]
Ik zou niet meteen aan Friesland denken. Maar ik zou ook niet bij het zien van z'n huidskleur zeggen dat hij zich niet moet bemoeien met die zaken. En als ik dat toch gedaan zou hebben, zou ik nadat men mij op mijn fout wijst, groot genoeg zijn om m'n excuses aan te bieden.
quote:Het Friesche volk vormt een zelfstandig onderdeel binnen het stamverband der West-Germanen, het z.g. Teutonische of Germaanse ras. De Friezen dragen, niettegenstaande de vermenging met andere rassen in later eeuwen de raszuiverheid sterk heeft aangetast, voor een aanzienlijk deel nog de kenmerken van dit ras: langhoofdig, lichtblond haar, grijs-blauwe ogen, een rijzige gestalte. Friesland staat bovenaan met 80 % blondharigen. Blauwe ogen hebben de overhand;
Als een zwarte man de loftrompet uit begint te schuiven of de Friese koeltoer dan is het voor mij eigenlijk direct duidelijk dat hij beter Fries spreekt dan mijquote:Op donderdag 11 april 2024 16:29 schreef Electric_Eye het volgende:
[..]
Neem even het standpunt van Derksen in: “¤18m voor behoud van Friese taal en cultuur is wel wat veel, we kunnen dit geld beter besteden, denk aan Groningen of toeslagenouders”.
Hoeveel Fok!kers denken bij het zien van die man direct aan Friesland? Hoeveel mensen denken bij het zien van De Hoop dat die vloeiend Fries spreekt? Indien één van bovenstaande vragen op jou van toepassing is dan wil ik je feliciteren met een uitzonderlijke intelligentie.
Dat het niet slim is om op basis van zijn huidskleur in een talkshow te zeggen dat hij zich er niet mee moet bemoeien daar kun je wat van vinden maar zoals Derksen zelf altijd zegt, hij zit daar om zijn ongezouten mening te geven.
😮quote:Op donderdag 11 april 2024 07:51 schreef grrrrg het volgende:
Zo gaat het elke week bij Johan. Je ziet hem denken, welke zwartjoekel zal ik deze week eens te grazen nemen.
In- en intriest.
Brammetje probeert ook rullevant te blijven door bedeen zo uit de bocht te vliegen. Hij weet niet eens of er zand of lucht in een bal zit. Notoire domoor is het.quote:Op donderdag 11 april 2024 18:17 schreef tong80 het volgende:
Bram Moszkowicz heeft een appeltje te schillen met Johan Derksen. De voormalig strafrechtadvocaat zou graag aanschuiven bij Vandaag Inside, om Derksen te vertellen wat hij vond van diens recente uitlatingen over Kamerlid Habtamu de Hoop.
Moszkowicz zei woensdagavond bij Shownieuws zich in het algemeen zorgen te maken om 'discriminatie, racisme, antisemitisme, homohaat en vrouwenhaat'. Al die termen zijn van toepassing op Derksen, vindt hij. "Ik heb erover nagedacht vandaag in de auto. Ik denk: er zijn twee mogelijkheden. Óf de man is een racist en een antisemiet, óf hij is dom, óf de combinatie van de twee. Dat hou ik ook voor mogelijk bij hem. Ook nu weer de reactie van: 'Ik lig er geen moment wakker van'..."
Moszkowicz benadrukt dat huidskleur een doorslaggevende rol speelde in de uitspraken van Derksen over De Hoop. "Omdat die jongen een donkere kleur heeft, dáárom werd die opmerking gemaakt. Als er iemand wit had gezeten en die had jarenlang in Frankrijk gewoond, dan was het wel mogelijk geweest dat hij een Fries was. De gespeelde onschuld van: ik mag toch wel zeggen dat het geen Fries is? Hij zet hele bevolkingsgroepen daardoor weg. Het is ook niet interessant wat Wilfred Genee zegt, van: we wisten niet de achtergrond van die jongen. Daar gaat het hem nou juist om! Je hoeft de achtergrond van zo iemand niet te kennen."
"Hij komt ermee weg, hè? Hij komt er wéér mee weg!', zei Moszkowicz over Derksen. "Het is stupiditeit of het is veel erger nog: discriminatie. Of allebei." De tv-persoonlijkheid vreest dat de uitspraken van Derksen 'net binnen de lijnen' van de wet zijn en dat een aangifte dus weinig zal opleveren. "Het is vies, het stinkt, maar of het strafbaar is… Ik denk dat het spaak loopt." Graag zou Moszkowicz zelf aanschuiven bij Vandaag Inside om zijn mening kenbaar te maken. "Dat hij me maar eens uitnodigt. Dan geef ik hem een lesje. Wat voor een? Dat zal hij dán merken."
https://www.msn.com/nl-nl(...)d0ed900ed5bdc0&ei=34
Die Moszkowicz moet eens naar zichzelf kijken en vooral geen anderen gaan veroordelen. Blaaskaak.quote:Op donderdag 11 april 2024 18:40 schreef Sebbeszweet het volgende:
[..]
Brammetje probeert ook rullevant te blijven door bedeen zo uit de bocht te vliegen. Hij weet niet eens of er zand of lucht in een bal zit. Notoire domoor is het.
'dan ik'quote:Op donderdag 11 april 2024 18:37 schreef sp3c het volgende:
[..]
Als een zwarte man de loftrompet uit begint te schuiven of de Friese koeltoer dan is het voor mij eigenlijk direct duidelijk dat hij beter Fries spreekt dan mij
Dat heeft weinig met mijn intelligentie te maken maar ik accepteer het complimentje
Op basis van wat? Als ik morgen de loftrompet uitschuif als echte kaaskop (met Turks uiterlijk) over Friesland maakt dat mij toch nog geen Fries?quote:Op donderdag 11 april 2024 18:37 schreef sp3c het volgende:
[..]
Als een zwarte man de loftrompet uit begint te schuiven of de Friese koeltoer dan is het voor mij eigenlijk direct duidelijk dat hij beter Fries spreekt dan mij
Dat heeft weinig met mijn intelligentie te maken maar ik accepteer het complimentje
Een trompet kun je niet uitschuiven. Je bent in de war met een trombone.quote:Op donderdag 11 april 2024 18:37 schreef sp3c het volgende:
[..]
Lolwhutquote:Op donderdag 11 april 2024 18:58 schreef Electric_Eye het volgende:
[..]
Op basis van wat? Als ik morgen de loftrompet uitschuif als echte kaaskop (met Turks uiterlijk) over Friesland maakt dat mij toch nog geen Fries?
Het is eigenlijk heel flauw maar je doet nu letterlijk wat Derksen doet alleen de uitkomst heeft geen negatieve lading en dan is het opeens geen racisme?
Een ongezouten mening kun je geven over dingen waarover je jezelf goed hebt geïnformeerd. Als je niet weet dat de Hoop als Fries zich inzet voor behoud van de Friese taal, heb je waarschijnlijk te weinig kennis van zaken om een ongezouten mening te geven. Dan heet het gewoon de onderbuik leeg spuiten.quote:Op donderdag 11 april 2024 16:29 schreef Electric_Eye het volgende:
[..]
Jelle brandt zich aan kinderneukertjes.quote:Op donderdag 11 april 2024 15:53 schreef superniger het volgende:
Wat maakt eigenlijk dat je hem geen Fries vindt?quote:Op donderdag 11 april 2024 19:36 schreef Nood-kloon het volgende:
Deze politicus is geen Fries, dat is zo klaar als een klontje.
Kijk het programma eens. Jij komt hier ook je ongezouten mening geven zonder dat je het programma hebt bekeken. Dus kijk VI eerst even een weekje voor je hier je ongezouten mening komt geven.quote:Op donderdag 11 april 2024 19:36 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Een ongezouten mening kun je geven over dingen waarover je jezelf goed hebt geïnformeerd. Als je niet weet dat de Hoop als Fries zich inzet voor behoud van de Friese taal, heb je waarschijnlijk te weinig kennis van zaken om een ongezouten mening te geven. Dan heet het gewoon de onderbuik leeg spuiten.
Is hij er geboren ja of nee? Simpel.quote:Op donderdag 11 april 2024 19:41 schreef recursief het volgende:
[..]
Wat maakt eigenlijk dat je hem geen Fries vindt?
In veel gevallen niet. Maar nu wel. Mooi bij gelegenheid om die derksen weer eens aan te kunnen pakken. Heerlijk weer dat linkse onderbuikje legen.quote:Op donderdag 11 april 2024 19:39 schreef KingRoland het volgende:
Als je zwart, wit, geel of paars bent en je bent geboren in Friesland dan ben je een Fries.
Is hij daar geboren ja of nee?
Ik ben in Amsterdam geboren maar ik heb er nauwelijks gewoond (enkele maanden). Ben ik nu een Amsterdammer? Zeg het maar want ik voel me echt geen Amsterdammer en Amsterdammers vinden me ook geen Amsterdammer.quote:Op donderdag 11 april 2024 19:42 schreef KingRoland het volgende:
[..]
Is hij er geboren ja of nee? Simpel.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |