De germaanse etniciteit kan je ook krijgen als 98% van je voor ouders blank zijn en jij zo zwart als maar kan.. en sterker nog zelfs wanneer iemand een half bloed is, en hij alleen maar blanke kinderen krijgt en ook zijn kinderen met alleen blanke trouwt kunnen er bijna volledig donkere kinderen tussen zitten in 3e of 4e generatie....quote:Op woensdag 10 april 2024 21:49 schreef Interloper het volgende:
Dit is niet racistisch, maar gewoon kromme logica.
Overigens is Fries niet alleen een taal, maar ook een Germaanse etniciteit. Dus die andere gast is inderdaad geen "Fries-Fries", maar wel een Fries(lander).
De vergelijking met Suriname is echter debiel, want als Derksen de Surinaamse nationaliteit had gehad, dan zou hij gewoon een Surinamer genoemd worden.
Dan had hij huidskleur er NIET nadrukkelijk in betrokken. En dat heeft hij nu WEL gedaan. Moeilijk he?quote:Op woensdag 10 april 2024 21:14 schreef Wirelessmouse het volgende:
[..]
En als hij nu had gezegd dat hijzelf "geen Pool is"?
Maar je kan geen Friese nationaliteit hebben.quote:Op woensdag 10 april 2024 21:49 schreef Interloper het volgende:
Dit is niet racistisch, maar gewoon kromme logica.
Overigens is Fries niet alleen een taal, maar ook een Germaanse etniciteit. Dus die andere gast is inderdaad geen "Fries-Fries", maar wel een Fries(lander).
De vergelijking met Suriname is echter debiel, want als Derksen de Surinaamse nationaliteit had gehad, dan zou hij gewoon een Surinamer genoemd worden.
Dat is waar, maar daar is hier geen sprake van. De Hoop is geadopteerd.quote:Op woensdag 10 april 2024 21:53 schreef Korenfok het volgende:
[..]
De germaanse etniciteit kan je ook krijgen als 98% van je voor ouders blank zijn en jij zo zwart als maar kan.. en sterker nog zelfs wanneer iemand een half bloed is, en hij alleen maar blanke kinderen krijgt en ook zijn kinderen met alleen blanke trouwt kunnen er bijna volledig donkere kinderen tussen zitten in 3e of 4e generatie....
Nee, maar daar ging het ook niet over.quote:Op woensdag 10 april 2024 21:57 schreef xzaz het volgende:
[..]
Maar je kan geen Friese nationaliteit hebben.
Blijkbaar moet Derksen letterlijk zeggen dat een neger geen echte Fries kan zijn, want echte Friesen zijn blank, voordat bepaalde mensen de racistische ondertoon zien. En zelfs dan vinden ze wel een manier om hem te verdedigen.quote:Op woensdag 10 april 2024 21:50 schreef Korenfok het volgende:
[..]
Hij zegt: Kijk dan.... na het zien van een plaatje. In de context dat De Hoop geen dingen over Friesland mag zeggen.
quote:Op woensdag 10 april 2024 22:01 schreef recursief het volgende:
Dit is toch gewoon een verdienmodel voor V Inside? Af en toe roept Derksen iets doms of controversieels over een kaars of een Fries en dan hebben ze weer even aandacht en de volgende uitzending zijn er weer hoge(re) kijkcijfers.
Ik hoef het niet met Derksen eens te zijn om te constateren of dat wat hij zegt racistisch is of niet.quote:Op woensdag 10 april 2024 21:50 schreef Korenfok het volgende:
Maar ik vroeg jou, mogen mensen geboren in een ziekenhuis in andere gemeente wel opgroeiend in het dorp iets vinden over het dorp, hebben die dit recht?
Was Helene maar nakendequote:
Zelfs als het niet om de kleur gaat is het over de lijn wmbquote:Op woensdag 10 april 2024 21:30 schreef Electric_Eye het volgende:
[..]
Bij een Belg kun JIJ het ook niet zien. En dat is het hele verschil. Mensen die dit onder racisme scharen zien zelf ook dat De Hoop niet wit is en maken er in combinatie met Derksen graag racisme van. Derksen zelf heeft het nergens over huidskleur gehad, maar omdat anderen zien dat De Hoop geen witte Fries is wordt dat er heel graag van gemaakt.
Het geeft verder niet hoor, maar in deze situatie maken de racisme-roepers toch écht zelf het onderscheid op basis van huidskleur, niet Derksen.
Kan een blanke een echte Groenlandse Inuit zijn? Nee. hij kan de taal leren, de gebruiken overnemen en staatsburger worden van Groenland (lees: Denemarken), maar Inuit worden of zijn is simpelweg uitgesloten. Nageslacht produceren met leden van de gemeenschap is weer een ander verhaal.quote:Op woensdag 10 april 2024 22:02 schreef Zwoerd het volgende:
[..]
Blijkbaar moet Derksen letterlijk zeggen dat een neger geen echte Fries kan zijn, want echte Friesen zijn blank, voordat bepaalde mensen de racistische ondertoon zien. En zelfs dan vinden ze wel een manier om hem te verdedigen.
Punt ging over al dan niet geboren in Friesland, niet dat hij geen Fries is omdat het een neger is.quote:Op woensdag 10 april 2024 21:56 schreef PotjeSambal het volgende:
[..]
Dan had hij huidskleur er NIET nadrukkelijk in betrokken. En dat heeft hij nu WEL gedaan. Moeilijk he?
exact hetzelfdequote:Op woensdag 10 april 2024 22:14 schreef Interloper het volgende:
[..]
Kan een blanke een echte Groenlandse Inuit zijn? Nee. Kan hij de taal leren, de gebruiken overnemen en staatsburger worden van Groenland (lees: Denemarken), maar Inuit worden of zijn is simpelweg uitgesloten. Nageslacht produceren met leden van de gemeenschap is weer een ander verhaal.
Ik zie niet in hoe dit anders is.
Leuke poging. Maar native american is heel beperkt beschreven. Want ik denk dat Trump en zijn MAGA allemaal zich zelf asl Amerikaan zien. De hoop zal zich zelf niet zien als geboren en getogen fries.quote:Op woensdag 10 april 2024 22:11 schreef Ciclon het volgende:
Alles valt en staat welke criteria iemand hanteert. Derksen overduidelijke etniciteit met bloedlijn. Ja dan heeft hij natuurlijk 100% gelijk.
Een Donald Trump word ook geen native American genoemd terwijl hij daar is geboren en zijn familiegeschiedenis minimaal 3 generaties terug gaat.
Blanke Afrikaners (Zuid Afrika gecreeerd door Europeanen) zullen ook niet worden aangezien als Xhosa of Zulu terwijl sommige al 400 jaar geschiedenis hebben in die regio.
Anna Kournikova word door velen gezien als Amerikaanse (USA), terwijl ze tot haar 15e (gok) in Rusland heeft gewoond. Wat is zij dan?
I
Maar als een blanke zichzelf inuit zou noemen omdat hij in hetzelfde gebied woont, wordt hij of zij daar op aangesproken.quote:
waar had hij het over zijn huidskleur? Het enige wat Derksen gezegd heeft, is dat het geen Fries is. En dat klopt, want hij is er niet geboren en heeft niet dezelfde etniciteit. (ja Fries is een etniciteit)quote:Op woensdag 10 april 2024 21:56 schreef PotjeSambal het volgende:
[..]
Dan had hij huidskleur er NIET nadrukkelijk in betrokken. En dat heeft hij nu WEL gedaan. Moeilijk he?
ja, waarom niet denk dat veel van die stammen daar nooit moeilijk overdeden.quote:Op woensdag 10 april 2024 22:14 schreef Interloper het volgende:
[..]
Kan een blanke een echte Groenlandse Inuit zijn? Nee. hij kan de taal leren, de gebruiken overnemen en staatsburger worden van Groenland (lees: Denemarken), maar Inuit worden of zijn is simpelweg uitgesloten. Nageslacht produceren met leden van de gemeenschap is weer een ander verhaal.
Ik zie niet in hoe dit anders is.
Al zou Trump zegt dat hij Cree is, beschouw jij hem dan ook als Cree?quote:Op woensdag 10 april 2024 22:17 schreef Korenfok het volgende:
[..]
Leuke poging. Maar native american is heel beperkt beschreven. Want ik denk dat Trump en zijn MAGA allemaal zich zelf asl Amerikaan zien. De hoop zal zich zelf niet zien als geboren en getogen fries.
Maar wel als een echte fries, wat hij ds voor iedereen is behalve wat rascistjes.
Lul niet, punt van derksen is dat de Hoop geen menin mag hebben over Friesland, dus hou je mond dan volgens je eigen stelling.quote:Op woensdag 10 april 2024 22:19 schreef Pendule het volgende:
[..]
waar had hij het over zijn huidskleur? Het enige wat Derksen gezegd heeft, is dat het geen Fries is. En dat klopt, want hij is er niet geboren en heeft niet dezelfde etniciteit. (ja Fries is een etniciteit)
Ik ben licht getint en in het buitenland geboren. Ik woon nu al langere tijd in Nederland. Dat maakt mij echter niet direct een echte Nederlander, daar ik van een totaal andere etniciteit ben en ergens anders ben geboren. Ongeacht de mate waarin ik ben verkaasd.
Een kat die wordt grootgebracht door een hond en leert blaffen is ook niet ineens een hond.
Lul niet zo dom. is trump daar opgegroeid en getogen, taal sprekend etc?quote:Op woensdag 10 april 2024 22:20 schreef Ciclon het volgende:
[..]
Al zou Trump zegt dat hij Cree is, beschouw jij hem dan ook als Cree?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |