quote:Joost Klein to represent the Netherlands at Eurovision 2024
On finding out he would represent the Netherlands in 2024, Joost remarked:
‘Taking part in the Eurovision Song Contest is a dream come true. I used to watch it together with my parents, glued to the screen, year after year. It's an honor to represent the Netherlands, and I'm committed to giving my all for the best possible outcome.’
The singer, who is known for his lively performances and has been winning over a growing national and international following with his catchy beats and creative wordplay, was chosen from over 600 potential participants.
The European hit potential of his song (which will be revealed at a later date) convinced the selection committee that Joost should compete for the Netherlands.
Twan van de Nieuwenhuijzen, chair of the Dutch selection committee, said:
‘Following a careful and multi-phase process, the selection committee ultimately opted for Joost Klein. There were a lot of entries from a wide range of genres, but in our view his had the most hit potential. In the song, you hear his familiar mix of party and nostalgia. With his enormous creativity, we think Joost can put on a great show in a totally original way, and that the Netherlands and Europe are in for a positive surprise. We’re really looking forward to working with him.’
Joost Klein is a 26-year-old musician, writer and artist. His energetic style combines elements from mainstream pop with happy hardcore and pop punk. In the Netherlands, Joost tours regularly with his band and has played festivals like Lowlands and Pinkpop.
Last November, he had two sold-out concerts at the AFAS Live. Joost's fan base abroad has been growing, too. In Belgium, he performed at the Sportpaleis in Antwerp and was a candidate on the popular TV show De Slimste Mens (The Smartest Person).
Last summer, Joost had a number 1 hit in Germany, Switzerland and Austria with Friesenjung. The song has had over 100 million streams worldwide and won Best Song in Germany's 1LIVE Krone radio awards. The song has also had a lot of airplay in Italy and Ukraine.
Vraag mij af of hij weer bij die beetje rauwe sfeer blijft of dat hij ook los gaat met dure en grote props en vuurwerk. Vuurwerk is trouwens echt duur op ESF. Sommige landen waren daar in verleden zo 50k aan kwijt.quote:Op zaterdag 9 maart 2024 22:49 schreef Korenfok het volgende:
[..]
Als je kijkt naar zijn clip Meeuw, en op bepaalde filmische aspecten let, heeft hij echt extreem getallenteerde mensen om zich heen. Elke shot lijkt vanuit een art-house scene opgebouwd, Er is extreem details voor kleur gebruik. voorbeeld;Joost draagt een rood jasje, gebouwen zijn blauw gekleurd, wat elke shot haast een foto momentje maakt. Het is duidelijk dat er met filters wordt gewerkt, maar je ziet duidelijk de details waar ze aandenken.
Dit zijn kleine details, en denk dat hier niet eens heel veel geld achter hoeft te zitten, maar wel hele getallenteerde personen.
Het grappige is dat ze altijd wel pyro bij het Junior Songfestival hebben.quote:Op zaterdag 9 maart 2024 22:56 schreef Momo het volgende:
[..]
Vraag mij af of hij weer bij die beetje rauwe sfeer blijft of dat hij ook los gaat met dure en grote props en vuurwerk. Vuurwerk is trouwens echt duur op ESF. Sommige landen waren daar in verleden zo 50k aan kwijt.
Zit in die 250k ook de videoclip?quote:Op zaterdag 9 maart 2024 23:00 schreef Em31 het volgende:
[..]
Het grappige is dat ze altijd wel pyro bij het Junior Songfestival hebben.Ik mag toch hopen dat dat wel mogelijk is. Maarja als ze 250.000 voor alles hebben. Israël bijvoorbeeld had vorig jaar alleen 800.000 voor de staging.
Ik mag hopen dat ze gewoon trouw aan zich zelf blijven. Want ik vindt elke show die vuurwerk inzet, is bijvoorbaat kut, omdat mooi vuurwerk zal afleiden van je show, en wat sproeiers op het podium nooit enig toegevoegde waarde heeft en extreem onorgineel zal zijn.quote:Op zaterdag 9 maart 2024 22:56 schreef Momo het volgende:
[..]
Vraag mij af of hij weer bij die beetje rauwe sfeer blijft of dat hij ook los gaat met dure en grote props en vuurwerk. Vuurwerk is trouwens echt duur op ESF. Sommige landen waren daar in verleden zo 50k aan kwijt.
Oh dat is best knap zeg als België daar niet bij zit!quote:Op zaterdag 9 maart 2024 23:42 schreef blackswangreen het volgende:
[ x ]
Van deze Europapa-streams zijn er 327.474 in het buitenland (België beschouw ik als binnenland)
Geen pyrofonteinen inderdaad maar ik zag bij de Zweedse finale bij Liamoo wel iets waarvan ik dacht 'oh hallo outro van Joost'quote:Op zaterdag 9 maart 2024 23:50 schreef Korenfok het volgende:
[..]
Ik mag hopen dat ze gewoon trouw aan zich zelf blijven. Want ik vindt elke show die vuurwerk inzet, is bijvoorbaat kut, omdat mooi vuurwerk zal afleiden van je show, en wat sproeiers op het podium nooit enig toegevoegde waarde heeft en extreem onorgineel zal zijn.
Wishful thinking van ome Frans. Ach vooruit dan maar.quote:
Heel mooiquote:Op zondag 10 maart 2024 00:11 schreef capuchon_jongen het volgende:
Europapa is ook in België heel populair onde de jongeren. Mijn neefjes hakken erop los
Dit word een loepzuivere 12 points van Belgium(televoting)
Het is illegaal te gokken op niet sport evementen vanuit Nederlandquote:Op zondag 10 maart 2024 10:54 schreef benhorse het volgende:
Is er ergens via dit makkelijk veel geld te verdienen? Dat hij het goed gaat doen is duidelijk, maar ik zou mijn geld op plek 2 of 3 zetten.
quote:Op zondag 10 maart 2024 10:54 schreef benhorse het volgende:
Is er ergens via dit makkelijk veel geld te verdienen?
Hebbie daar een linkje of screenshot van ofzo voor een twietje?quote:Op zondag 10 maart 2024 12:01 schreef Fred_B het volgende:
Joost is ook in de Vlaamse Ultratop 50 zojuist op 1 binnengekomen
Ik heb het net live op MNM radio gehoord, om 11.55 uurquote:Op zondag 10 maart 2024 12:23 schreef Greys het volgende:
[..]
Hebbie daar een linkje of screenshot van ofzo voor een twietje?
Ik kan nog even zo snel geen bewijs vinden zeg maar want ik zie op hun website Pommelien nog op 1van vorige week.
Ja, een soort Burning Man einde zou wel erg tof zijn, maar dan ook gelijk hele podium afikken😀quote:Op zondag 10 maart 2024 00:00 schreef Greys het volgende:
[..]
Geen pyrofonteinen inderdaad maar ik zag bij de Zweedse finale bij Liamoo wel iets waarvan ik dacht 'oh hallo outro van Joost'(Liamoo gaat niet naar het ESF)
[ afbeelding ]
quote:Op zondag 10 maart 2024 12:42 schreef Korenfok het volgende:
[..]
Ja, een soort Burning Man einde zou wel erg tof zijn, maar dan ook gelijk hele podium in de fik😀
Ik wil dat hij niet alleen een molen in de fik steekt, maar ook een tulp, een Rembrandt, een album van BZN, een stroopwafel en een Goudse kaas. Alles om ultrarechts nog verder uit de stekker te laten gaanquote:Op zondag 10 maart 2024 12:42 schreef Korenfok het volgende:
[..]
Ja, een soort Burning Man einde zou wel erg tof zijn, maar dan ook gelijk hele podium in de fik😀
alles in de hens.quote:Op zondag 10 maart 2024 12:44 schreef blackswangreen het volgende:
[..]
Ik wil dat hij niet alleen een molen in de fik steekt, maar ook een tulp, een Rembrandt, een album van BZN, een stroopwafel en een Goudse kaas. Alles om ultrarechts nog verder uit de stekker te laten gaan
Van de week zakte het ineens met zo’n 100.000 en toen dacht ik, ja ook wel logisch. Dit is zo extreem dat houdt dan ook al snel weer op. Dag later was het alweer veel meer.quote:Op zondag 10 maart 2024 12:34 schreef blackswangreen het volgende:
Het is ook echt niet normaal hoe vaak dat nummer nog steeds wordt gestreamd in Nederland. Beyoncé haalt aantallen die normaal zijn voor de nummer 1 op Spotify NL, zo rond de 250.000 streams per dag. Maar Joost haalt gewoon meer dan 3x zoveel, 800.000 streams.
Het heeft ook met verschillende weekdagen te maken. Op zondag wordt bv. over het geheel minder gestreamd.quote:Op zondag 10 maart 2024 13:01 schreef Em31 het volgende:
[..]
Van de week zakte het ineens met zo’n 100.000 en toen dacht ik, ja ook wel logisch. Dit is zo extreem dat houdt dan ook al snel weer op. Dag later was het alweer veel meer.Bizar, wat een hit.
Mustii komt uit Wallonië. Vlaanderen en Wallonië zijn twee aparte gebieden. Ik weet niet hoe populair Mustii in Vlaanderen is maar het zou best kunnen dat hij in Wallonië wel populair is.quote:
Ja klopt maar dit was donderdagquote:Op zondag 10 maart 2024 13:06 schreef blackswangreen het volgende:
[..]
Het heeft ook met verschillende weekdagen te maken. Op zondag wordt bv. over het geheel minder gestreamd.
Jaaaaaquote:Op zondag 10 maart 2024 13:36 schreef Dave het volgende:
[..]
Nu ook hard bewijs: https://www.ultratop.be/nl/ultratop50
Ik denk dat die vooral meer met Eurovisie bezig zijn. Die lijst wordt opgemaakt over een week, dus ze checken waarschijnlijk bv. wat Melfest-inzendingen en dan komt deze ook voorbij.quote:Op zondag 10 maart 2024 16:19 schreef Cee het volgende:
We moeten het vooral van onze nordic vrienden hebben
Ik kom "vluchten van" in literatuur en poëzie tegen en mij klinkt het niet gek in de oren.quote:Op zondag 10 maart 2024 14:00 schreef heywoodu het volgende:
Ik begin het wel steeds vervelender om elke keer "ben aan het vluchten van mezelf" te horen, kom op, laat iemand eens naar een tekst kijken![]()
De dag die je wist dat ging komen enzo.
Ik mis Polen nog wel in deze lijstquote:Op zondag 10 maart 2024 16:09 schreef blackswangreen het volgende:
Gaat ook lekker op Youtube.
#1 Belgium
#1 Netherlands
#10 Iceland
#10 Norway
#14 Estonia
#15 Finland
#15 Sweden
#21 Luxembourg
#23 Austria
#26 Germany
#34 Denmark
#44 Switzerland
#94 Serbia
#96 Ireland
Je wilt waarschijnlijk graag "vluchten voor mezelf" horen, maar dat betekent iets wezenlijk anders.quote:Op zondag 10 maart 2024 14:00 schreef heywoodu het volgende:
Ik begin het wel steeds vervelender om elke keer "ben aan het vluchten van mezelf" te horen, kom op, laat iemand eens naar een tekst kijken![]()
Als we uitgaan van de top 50 dan wel een beetje de landen die je verwacht inderdaad. En misschien mist Polen hier wel een beetje inderdaad. Noord-Europa. Maar deze verdeling hebben we ook eerder gezien bij inzendingen zoals die van de Common Linnets.quote:Op zondag 10 maart 2024 14:20 schreef maresc het volgende:
Youtube video van Joost wordt ook internationaal goed bekeken!:
YouTube:
#1 Belgium
#1 Netherlands
#10 Iceland
#10 Norway
#14 Estonia
#15 Finland
#15 Sweden
#21 Luxembourg
#23 Austria
#26 Germany
#34 Denmark
#44 Switzerland
#94 Serbia
#96 Ireland
Als fan van Joost (sinds 3 dagen) moet ik hier even ingrijpen: de stuntelige rijmelarij van het koningslied mag niet vergeleken worden met de kunst van Joost! Je zegt bij het werk van Picasso toch ook niet: Die ogen staan niet op gelijke hoogte, kom op, laat iemand eens naar dat schilderij kijken.quote:Op zondag 10 maart 2024 14:00 schreef heywoodu het volgende:
Volgens mij is t ook prima in deze vorm.quote:Op zondag 10 maart 2024 16:37 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ik kom "vluchten van" in literatuur en poëzie tegen en mij klinkt het niet gek in de oren.
Jawel, van die vage abstracte schilderijen vind ik ook verschrikkelijk omdat er niks van kloptquote:Op zondag 10 maart 2024 17:06 schreef Bladergroen het volgende:
[..]
Als fan van Joost (sinds 3 dagen) moet ik hier even ingrijpen: de stuntelige rijmelarij van het koningslied mag niet vergeleken worden met de kunst van Joost! Je zegt bij het werk van Picasso toch ook niet: Die ogen staan niet op gelijke hoogte, kom op, laat iemand eens naar dat schilderij kijken.
Nee, daar vinden ze het toch al een muppet taal.quote:Op zondag 10 maart 2024 18:05 schreef NailQueen het volgende:
Ah joh in het buitenland letten ze echt niet op of het grammaticaal goed in elkaar zit. Dat deden wij bij Loreen en Käärijä ook niet.
Ik denk dat hij dat expres heeft gedaan, eerlijk gezegd. Het woord "help" verstaat iedereen, "hulp" niet.quote:Op zondag 10 maart 2024 18:02 schreef Dave het volgende:
En “roep de hele dag om help” dan?
Volgens mij moet dat “om hulp roepen zijn”, maar goed, kniesoor die daar op let.
Mwah, daar moest ik juist de lyrics er even voor bij pakken. Hulp is een woord dat je zou verwachten daar en dus makkelijk zou verstaan, help is een woord dat je daar eigenlijk niet verwacht.quote:Op zondag 10 maart 2024 18:26 schreef blackswangreen het volgende:
[..]
Ik denk dat hij dat expres heeft gedaan, eerlijk gezegd. Het woord "help" verstaat iedereen, "hulp" niet.
Ik heb het niet over Nederlanders he...quote:Op zondag 10 maart 2024 19:06 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Mwah, daar moest ik juist de lyrics er even voor bij pakken. Hulp is een woord dat je zou verwachten daar en dus makkelijk zou verstaan, help is een woord dat je daar eigenlijk niet verwacht.
quote:Op zondag 10 maart 2024 15:18 schreef TheVulture het volgende:
Ik begin voorzichtig te geloven dat ie de televote gaat winnen
Normaal eerst de juryquote:Op zondag 10 maart 2024 20:40 schreef Arcee het volgende:
[..]
Komt die eigenlijk voor of na de jury in de finale?
Het allermooist is als een inzending amper jurypunten krijgt en dan een enorme shitlading televotes daarna van het publiek waardoor ze van één na laatste naar de 6e plaats schieten. Zoals bij Moldavië in 2022 die echt publiekslieveling waren. Spoel even vooruit naar rond de 25 seconden in onderstaande video en zie ze over het scorebord vliegen.quote:Op zondag 10 maart 2024 20:40 schreef Arcee het volgende:
[..]
Komt die eigenlijk voor of na de jury in de finale?
9,3 miljoen views op YouTube.quote:Op zondag 10 maart 2024 12:38 schreef Greys het volgende:
Met dank aan jullie oplettendheid!
Joost Klein op 1 is binnengekomen in de Top 40 NL was al geweldig, maar zojuist is Europapa óók in de Vlaamse Ultratop 50 op 1 binnengekomen!
[ x ]
Oepsquote:Op maandag 11 maart 2024 00:42 schreef BramVeen2002 het volgende:
[..]
Inderdaad, een zin zoals "meow cat, please meow back" is prachtig en authentiek kroatisch
Hij kan natuurlijk nog een verschrikkelijk slecht optreden geven, maar dat denk ik niet.quote:Op maandag 11 maart 2024 02:46 schreef Za het volgende:
[..]
9,3 miljoen views op YouTube.
Joost breekt alle records, het is ongekend.
Eigenlijk maakt het niet eens meer uit hoe hoog hij scoort bij het ESF, ookal zie ik er naar uit, maar dit kan nooit meer tegenvallen.
Nou ja, hij is geen zinger en moet het vooral hebben van de hele ervaring. Ik weet niet of hij dat redt in 3 minutenquote:Op maandag 11 maart 2024 07:35 schreef Jordy-B het volgende:
[..]
Hij kan natuurlijk nog een verschrikkelijk slecht optreden geven, maar dat denk ik niet.
zangerquote:Op maandag 11 maart 2024 07:41 schreef Tinkepink het volgende:
[..]
Nou ja, hij is geen zinger en moet het vooral hebben van de hele ervaring. Ik weet niet of hij dat redt in 3 minuten
Ik denk het wel. Hij is wel een heel goede performer.quote:Op maandag 11 maart 2024 07:41 schreef Tinkepink het volgende:
[..]
Nou ja, hij is geen zinger en moet het vooral hebben van de hele ervaring. Ik weet niet of hij dat redt in 3 minuten
Jawel, maar ik weet niet of het acceptabel is voor het songfestival om alleen het publiek op te jutten en ervan uit te gaan dat ze de teksten kennen, zodat je alleen af-en-toe met een bandje hoeft mee te schreeuwen (ik weet dat menig deelnemer het optreden vult dooor met een bandje mee te schreeuwen, maar laten we niet vooraf gaan katten over de concurrentie).quote:Op maandag 11 maart 2024 08:10 schreef Mandy040986 het volgende:
[..]
Ik denk het wel. Hij is wel een heel goede performer.
Ja dat vind ik ook wel lastig in te schatten hoor, het is toch anders dan op een festival. Behoorlijk onvoorspelbaar welke kant dit daar op het podium uit zal gaan.quote:Op maandag 11 maart 2024 08:34 schreef Jordy-B het volgende:
[..]
Jawel, maar ik weet niet of het acceptabel is voor het songfestival om alleen het publiek op te jutten en ervan uit te gaan dat ze de teksten kennen, zodat je alleen af-en-toe met een bandje hoeft mee te schreeuwen (ik weet dat menig deelnemer het optreden vult dooor met een bandje mee te schreeuwen, maar laten we niet vooraf gaan katten over de concurrentie).
De papapapapapa voor de drop kan 'ie prima overslaan, maar de coupletten moet hij natuurlijk gewoon zelf doen en ik zou denken dat hij ook de papa's in het refrein zelf moet zingen. Maar ik ben benieuwd. Het is zo'n grote hit, dat er wel veel moet gebeuren, wil hij zichzelf in de voet schieten.
Ik denk dat het wel goedkomt en het tof zal zijn. Ben benieuwd naar zijn troef, maar ik durf geen voorspellingen meer te doen over de staging eigenlijk.quote:Op maandag 11 maart 2024 08:39 schreef Em31 het volgende:
[..]
Ja dat vind ik ook wel lastig in te schatten hoor, het is toch anders dan op een festival. Behoorlijk onvoorspelbaar welke kant dit daar op het podium uit zal gaan.
Een moshpitquote:Op maandag 11 maart 2024 08:52 schreef Mandy040986 het volgende:
[..]
Ik denk dat het wel goedkomt en het tof zal zijn. Ben benieuwd naar zijn troef, maar ik durf geen voorspellingen meer te doen over de staging eigenlijk.
Ik probeer ook geen enkele verwachting te hebbenquote:Op maandag 11 maart 2024 08:52 schreef Mandy040986 het volgende:
[..]
Ik denk dat het wel goedkomt en het tof zal zijn. Ben benieuwd naar zijn troef, maar ik durf geen voorspellingen meer te doen over de staging eigenlijk.
Er zijn ook winnaars geweest die absoluut niet konden zingen. Ik herinner me nog dat verschrikkelijke nummer van Dana International die je ineens overal op de radio hoorde. Soms lijkt de afwijkendheid, gunfactor of het statement wat te doen boven de muziek. Joost lijkt goed op de noten te zitten zonder autotune en heeft geen valse afglijders, Thema is meer dan dik in orde en zijn totaalconcept ook. Eindelijk weer eens een artiest ook die een typetje doet en zich daarachter kan verschuilen.Stuk kunst.quote:Op maandag 11 maart 2024 07:41 schreef Tinkepink het volgende:
[..]
Gelukkig is autotune ook nog niet toegestaan.quote:Op maandag 11 maart 2024 09:10 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Er zijn ook winnaars geweest die absoluut niet konden zingen. Ik herinner me nog dat verschrikkelijke nummer van Dana International die je ineens overal op de radio hoorde. Joost lijkt goed op de noten te zitten zonder autotune en heeft geen valse afglijders.
quote:Op maandag 11 maart 2024 09:10 schreef Greys het volgende:
NL terug van zes naar vijf procent winkans maar we staan nog steeds wel vijfde.
Ik probeer dat elk jaar, maar het lukt eigenlijk nooitquote:Op maandag 11 maart 2024 09:08 schreef Em31 het volgende:
[..]
Ik probeer ook geen enkele verwachting te hebben
Ik ben vooral benieuwd wat IJsland nog uit de hoge hoed gaat toverenquote:Op maandag 11 maart 2024 09:19 schreef Momo het volgende:
Head of Delegation overleg is vandaag met alle landen en alle nummers moeten worden ingeleverd bij de EBU. We wachten op nog 3 nummers. Georgië brengt het vandaag uit. Armenië en Azerbeidzjan doen weer een wedstrijd ver pissen, ze hoeven het ook niet perse vandaag commercieel uit te brengen. Voorgaande jaren deed Azerbeidzjan het een paar dagen later, om dan vervolgens nog lager dan Mia en Dion te eindigen lol.
Mag hopen dat die gewoon met Hera gaan.quote:Op maandag 11 maart 2024 09:36 schreef TheVulture het volgende:
[..]
Ik ben vooral benieuwd wat IJsland nog uit de hoge hoed gaat toveren
Netta en die de winnaar van Azerbeidzjan van ruim een decennium terug zaten ook op het randje.quote:Op maandag 11 maart 2024 09:10 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Er zijn ook winnaars geweest die absoluut niet konden zingen. Ik herinner me nog dat verschrikkelijke nummer van Dana International die je ineens overal op de radio hoorde.
Netta kon prima zingen hoor.quote:Op maandag 11 maart 2024 09:55 schreef Eightyone het volgende:
[..]
Netta en die de winnaar van Azerbeidzjan van ruim een decennium terug zaten ook op het randje.
Ik maak me dit jaar ook gewoon nergens zorgen over, voel ook geen spanning over classering of punten. 2e, 20e, het interesseert me nietsquote:Op maandag 11 maart 2024 10:07 schreef Greys het volgende:
Het kon vandaag nog weleens een rumoerige en lastige HoD meeting gaan worden. Heel benieuwd wat er gaat gebeuren.
En voor wat betreft Joost z'n staging maak ik me echt de minste zorgen in 20 jaar ofzo.Hij met z'n creatieve geest en al die mensen om zich heen. Kijk even naar hoe de video is geworden. Nul stress om de staging hier echt. Lekker, haha.
En het zingen komt ook goed hoor. De coupletten redt hij sowieso prima en de refreinen kunnen wat extra stemmetjes op de tape als het moet en wat effectjes op de stukjes waar nu ook het effectje zit bij de papapa.
Moldavië 2022 had ook niet de állerbeste zang en werd toch één groot feest waarmee ze een sloot aan televotes pakten.
Frans Timmermans om Europa beter in de spotlights te zettenquote:Op maandag 11 maart 2024 11:06 schreef Beathoven het volgende:
Na de positieve berichten heb ik ook wel wat kritiek.
Wat ik jammer vind aan Joost Klein is dat Europapa als totaal een enorm sterk dichtgetimmert concept is. Van de buitenkant denk je "simpel", maar het is echt een stuk gelaagde kunst door de vele easter eggs aan verbindingen. Je schept een soort "mysterie" door een persona te gebruiken. Beetje wat Bowie had met Ziggy Stardust en andere typetjes. Dat is mooi.
Maar zijn oudere werk is absoluut niet gelaagd. Ik weet dat hij heel populair is als gangmaker in Duitsland, maar het heeft geen inhoud en ook op productieniveau is het zwaar onder de maat.
Waar ik me dan weer van afvraag.. wie is het brein geweest achter het "concept" Europapa?
Welk oudere werk heb je het dan over? Hij heeft iets van 8 albums uit. Een oeuvre waar hij overigens onlangs nog de Popprijs voor ontving. Niet allemaal even goed, maar het is bijna altijd met een flinke knipoog, net als Europapa dus eigenlijk.quote:Op maandag 11 maart 2024 11:06 schreef Beathoven het volgende:
Na de positieve berichten heb ik ook wel wat kritiek.
Wat ik jammer vind aan Joost Klein is dat Europapa als totaal een enorm sterk dichtgetimmert concept is. Van de buitenkant denk je "simpel", maar het is echt een stuk gelaagde kunst door de vele easter eggs aan verbindingen. Je schept een soort "mysterie" door een persona te gebruiken. Beetje wat Bowie had met Ziggy Stardust en andere typetjes. Dat is mooi.
Maar zijn oudere werk is absoluut niet gelaagd. Ik weet dat hij heel populair is als gangmaker in Duitsland, maar het heeft geen inhoud en ook op productieniveau is het zwaar onder de maat.
Waar ik me dan weer van afvraag.. wie is het brein geweest achter het "concept" Europapa?
Ja, hij is populair in Duitsland, het is een goede kerel en ik heb respect voor wat hij bereikt heeft. Absoluut.quote:Op maandag 11 maart 2024 11:27 schreef blackswangreen het volgende:
[..]
Welk oudere werk heb je het dan over? Hij heeft iets van 8 albums uit. Een oeuvre waar hij overigens onlangs nog de Popprijs voor ontving. Niet allemaal even goed, maar het is bijna altijd met een flinke knipoog, net als Europapa dus eigenlijk.
De eigenlijke vraag is een beetje wat maakt het uit? Producers zijn er toch sinds jaar en dag?quote:Op maandag 11 maart 2024 12:30 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Ja, hij is populair in Duitsland, het is een goede kerel en ik heb respect voor wat hij bereikt heeft. Absoluut.Dat is hier ook niet echt de discussie, maar het contrast is tussen Europapa en alle andere singles is bijzonder groot. Ik heb op spotify in de vorige dagen wat doorgescand, maar ik mis echt iets van dit niveau.
“Frisenjung” lijkt me bijvoorbeeld een goed vergelijking omdat het ‘t tweede meest gedraaide nummer is. Maar daarmee speelt hij leentje-buur op Englishman in New York van Sting en natuurlijk doet een Nederlander die in het Duits een feest begint met iets wat ze daar ook kennen (Oost Friezen) het wel goed. Maar op geen enkel niveau kan het zich meten. Het is veel minder inhoudelijk "geouwehoer". En het hoeft ook niet meer te zijn voor feestmuziek, dat is niet het punt.
Ik zat aan iets stoms te denken, maar Arjen Lubach noemde ook wat terloops in het interview dat ze elkaar al eens wat hadden gesproken of kenden en leek dit ook tegelijkertijd wat weg te moffelen.
Ik onderschat Joost niet in deze maar ik denk dat Arjan Lubach hier weleens een sparringspartner “geweest zou kunnen zijn”. Hij heeft ook flink wat ervaring met muziek en hoe je iets viral kunt laten gaan. Mogelijk is door input hier en daar het toch een sterker product geworden.
Friesenjung is een sample van de Duitse comedian Otto Waalkes. En die heeft de melodie dan weer van Sting, inderdaad.quote:Op maandag 11 maart 2024 12:30 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Ja, hij is populair in Duitsland, het is een goede kerel en ik heb respect voor wat hij bereikt heeft. Absoluut.Dat is hier ook niet echt de discussie, maar het contrast van Europapa en alle andere singels is bijzonder groot. Ik heb op spotify in de vorige dagen wat doorgescand, maar ik mis echt iets van dit niveau.
“Frisenjung” lijkt me bijvoorbeeld een goed vergelijking omdat het ‘t tweede meest gedraaide nummer is. Maar daarmee speelt hij leentje-buur op Englishman in New York van Sting en natuurlijk doet een Nederlander die in het Duits een feest begint met iets wat ze daar ook kennen (Oost Friezen) het wel goed. Maar het is een zeer groot contrast met Europapa.
Ik zat aan iets stoms te denken, maar Arjen Lubach noemde ook wat terloops in het interview dat ze elkaar al eens wat hadden gesproken en leek dit ook tegelijkertijd wat weg te moffelen.
Ik onderschat Joost niet in deze maar ik denk dat Arjan Lubach hier weleens een sparringspartner “geweest zou kunnen zijn”. Hij heeft ook flink wat ervaring met muziek en hoe je iets viral kunt laten gaan. Mogelijk is door input hier en daar het toch een sterker product geworden.
Nou ja, vind het wel interessant om te weten hoe zoiets is gaan lopen. Vooral omdat het een nummer is dat erop gericht lijkt om heel Europa te verbinden in politiek moeilijke tijden waar het andere wat hij maakte totaal geen politieke beladenheid had.Als dat allemaal uit Joost z'n eigen hoed komt, petje af; als er andere denkers achter zaten idem.quote:Op maandag 11 maart 2024 12:43 schreef Da_Sandman het volgende:
[..]
De eigenlijke vraag is een beetje wat maakt het uit? Producers zijn er toch sinds jaar en dag?
Daar ben ik ook benieuwd naar maar ik heb echt vertrouwen dat alles piekfijn gaat zijn. Er zit zoveel detail in de clip maar zelfs als je de cd wil bestellen komt je op een site die er uit zien als in de begintijd van internet. Alles heeft gewoon zoveel detail en over alles is nagedacht. Super benieuwd hoe dit allemaal uit gaat pakken.quote:Op maandag 11 maart 2024 12:19 schreef Aadrianus het volgende:
Even, er is dus laatst een naam vrijgekomen van iemand die de visuals gaat maken voor de staging. Maar... Is ook ooit bekend gemaakt wie de regie doet en wie het lichtontwerp maakt? Heb ik dat gemist, is het me ontgaan, of ben ik het gewoon vergeten?
O, ik vertrouw Joost ook 100x meer dan Pannecoucke hoor. Daar niet van 😊quote:Op maandag 11 maart 2024 12:55 schreef Dutchguy het volgende:
[..]
Daar ben ik ook benieuwd naar maar ik heb echt vertrouwen dat alles piekfijn gaat zijn. Er zit zoveel detail in de clip maar zelfs als je de cd wil bestellen komt je op een site die er uit zien als in de begintijd van internet. Alles heeft gewoon zoveel detail en over alles is nagedacht. Super benieuwd hoe dit allemaal uit gaat pakken.
Alleen hoe ga je de vibe opbouwen, om een moshpit te laten ontstaan. Op Lowlands ontstaat er altijd een Moshpit bij goede dansbare muziek / muziek waarop je uit je dakgaat. Dat publiek wacht erop..... Dus als het hem lukt een moshpit te laten onstaan bij EV publiek in de zaal.... Hoe gruwelijk dat ook zal zijn. Maar dan is Joost Klein gelijk de gevaarlijkste man van heel Europa, want hoe hij dan groepen kan beinvloeden is buiten elke vorm😉.quote:
Ja, het is lastig. Het moet er wel het publiek naar zijn. En het is ook niet ongevaarlijk.quote:Op maandag 11 maart 2024 13:31 schreef Korenfok het volgende:
[..]
Alleen hoe ga je de vibe opbouwen, om een moshpit te laten ontstaan. Op Lowlands ontstaat er altijd een Moshpit bij goede dansbare muziek / muziek waarop je uit je dakgaat. Dat publiek wacht erop..... Dus als het hem lukt een moshpit te laten onstaan bij EV publiek in de zaal.... Hoe gruwelijk dat ook zal zijn. Maar dan is Joost Klein gelijk de gevaarlijkste man van heel Europa, want hoe hij dan groepen kan beinvloeden is buiten elke vorm😉.
Ik ken niets van Joost. Heb half een keer Friezenjung gehoord en that's it. Maar wat ik van hem zie in de media doet me denken aan bijvoorbeeld Micha Wertheim. Die maken bizar goed doorgevoerde parodieën, maar zeggen niet dat het een parodie is (kort gezegd). In tegenstelling tot een Koefnoen op Kopspijkers, waar ze dat er wel dik op leggen. Makers zoals Micha en Joost zijn juist 'bloedserieus' over hun creaties waardoor 'het publiek' denkt dat ze niet goed wijs zijn . Dan kun je nog iets niet leuk vinden, maar feit is wel dat 99% van de mensen nog maar de helft van de laagjes ziet die hier misschien wel in verwerkt zitten.quote:Op maandag 11 maart 2024 12:47 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Nou ja, vind het wel interessant om te weten hoe zoiets is gaan lopen. Vooral omdat het een nummer is dat erop gericht lijkt om heel Europa te verbinden in politiek moeilijke tijden waar het andere wat hij maakte totaal geen politieke beladenheid had.Als dat allemaal uit Joost z'n eigen hoed komt, petje af; als er andere denkers achter zaten idem.
Je zag zoiets ook bij the Scorpions. Het contrast was daar iets anders, maar achter Winds of Change zat wel een gedachte en leek ook veel meer uitgedoktert dan hetgeen ze daarvoor schreven.
‘And they have bloody done it’quote:Op maandag 11 maart 2024 15:16 schreef Greys het volgende:
Deze móet even vanuit het Buitenlandse Reacties topic naar hier ook. Ik keek al een tijdje uit naar haar reactie. Met enige 'angst', want zij beluistert liedjes altijd bloedserieus als muzikante en heeft altijd echt goed commentaar over arrangement en instrumentgebruik etc.
'This is everything I've ever wanted at Eurovision'Ze gaat nog net niet huilen van geluk.
Je kan het interpreteren zoals je wil, maar volgens mij is er niks inherent politiek aan het hele nummer, de clip en Joost als artiest. De mensen die hierover roepen zijn hoofdzakelijk professionele ophitsers.quote:Op maandag 11 maart 2024 12:47 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Nou ja, vind het wel interessant om te weten hoe zoiets is gaan lopen. Vooral omdat het een nummer is dat erop gericht lijkt om heel Europa te verbinden in politiek moeilijke tijden waar het andere wat hij maakte totaal geen politieke beladenheid had.Als dat allemaal uit Joost z'n eigen hoed komt, petje af; als er andere denkers achter zaten idem.
Je zag zoiets ook bij the Scorpions. Het contrast was daar iets anders, maar achter Winds of Change zat wel een gedachte en leek ook veel meer uitgedoktert dan hetgeen ze daarvoor schreven.
Er zit een verschil in goed een markt bespelen door apres-ski hitjes in Duitsland te hebben of iets geworteld neer te zetten waarbij er zo op contrasten wordt gewerkt. Hij staat er niet toevallig met een EU vlag en dat laatste shot uit de clip met die verbranding is ook door een analist buiten Nederland al genoemd als dat het als een parallel ziet in de onzekerheid waar we ons momenteel bevinden met de hele EU. Het raakt mensen. En je maakt niet zomaar even iets dat mensen raakt. Zoiets bouw je op.quote:Op maandag 11 maart 2024 16:15 schreef Fretwork het volgende:
[..]
Je kan het interpreteren zoals je wil, maar volgens mij is er niks inherent politiek aan het hele nummer, de clip en Joost als artiest. De mensen die hierover roepen zijn hoofdzakelijk professionele ophitsers.
Wat dat betreft een gigantisch verschil met the Scorpions.
Ik denk dat Joost en zn team vooral gewoon hele goede marketeers zijn
Je zou toch willen dat er mensen van dit soort kaliber in de juries zaten.quote:Op maandag 11 maart 2024 15:16 schreef Greys het volgende:
Deze móet even vanuit het Buitenlandse Reacties topic naar hier ook. Ik keek al een tijdje uit naar haar reactie. Met enige 'angst', want zij beluistert liedjes altijd bloedserieus als muzikante en heeft altijd echt goed commentaar over arrangement en instrumentgebruik etc.
'This is everything I've ever wanted at Eurovision'Ze gaat nog net niet huilen van geluk.
Maar dan heb je z'n muziek gewoon niet goed beluisterd. Dat bestaat echt niet alleen uit apres ski-hitjes (bijna helemaal niet eigenlijk). Het is wel muziek waarin veel referenties zitten die mensen van een bepaalde leeftijd misschien niet snappen, en dat heeft hij nu wat meer naar alle leeftijden gehaald.quote:Op maandag 11 maart 2024 16:59 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Er zit een verschil in goed een markt bespelen door apres-ski hitjes in Duitsland te hebben of iets geworteld neer te zetten waarbij er zo op contrasten wordt gewerkt. Hij staat er niet toevallig met een EU vlag en dat laatste shot uit de clip met die verbranding is ook door een analist buiten Nederland al genoemd als dat het als een parallel ziet in de onzekerheid waar we ons momenteel bevinden met de hele EU. Het raakt mensen. En je maakt niet zomaar even iets dat mensen raakt. Zoiets bouw je op.
Europapa is een concept,al het andere uit zijn catalogus lijkt veel minder een concept en impulsiever. Hetgeen daar ook bewijs voor is, is dat hij aangegeven heeft dat hij aan Europapa maar liefst 'een jaar' heeft gewerkt (al het andere haalt die tijd bij lange na niet).
En als je met een team een jaar lang aan iets werkt en je komt met zoiets, dan is men gewoon zorgvuldig laag voor laag bij langs gegaan. Dan ben je al niet meer "spontaan" bezig en heb je iedere checklist wel zo'n beetje afgewerkt. Wat overigens geen kritiek is, want ik hou veel meer van concepten dan wegwerphitjes. Dus het gegeven dat het EU-reclame uitschreeuwt en dat ze tegelijkertijd niet zouden beseffen dat het EU-reclame is verwerp ik. Je geeft niet onbewust een hele onderliggende inhoud in een song weg; een jaar is gewoon te lang voor 'toevalligheidjes'.
In die gelaagdheid van een leuk nummer met een onderliggende politieke verbinding zie ik tussen Joost en the Scorpions zeker wel parallelen. Maakt het ook wel mooi.Eerst aan wegwerphitjes doen en nu ineens een kunstwerk optuigen. Dat is prachtig.
Maar goed, hij bewandelde eerst de Duitse weg en zal met het oog op het songfestival vast in aanraking zijn gekomen met Nederlanders die aan het brainstormen zijn gegaan om een mooi concept neer te zetten met het doel om weer te winnen. Dus de insteek is ook volledig anders dan bij Friesenjung of andere songs.
Bekijk even de review die hierboven staat. Zij vindt het absoluut niet cheap. En ze is altijd behoorlijk kritisch. 😊quote:Op maandag 11 maart 2024 17:40 schreef Japepk het volgende:
Wat dat betreft snap ik ook niet dat het zo'n monsterhit is want veel eraan is behoorlijk cheap. Ik bedoel ik vind het tof dat het zo'n hype is en dat vvrijwel iedereen het wel een mooie act vindt, maar de tekst is 80% erg cheesy, het refrein is een leuk deuntje maar geen briljante oorwurm en er zitten toch ook wel goedkope productie dingetjes in ('hey!') Maar dan ga ik me bedenken dat dit allemaal waarschijnlijk enorm meta bedoeld is en zie je ineens een stel briljante geesten die ons hier dus allemaal in laten trappen. But how!
probeer je nu echt een complot te pushen van slimme mensen die de eu wil promoten?quote:Op maandag 11 maart 2024 16:59 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Er zit een verschil in goed een markt bespelen door apres-ski hitjes in Duitsland te hebben of iets geworteld neer te zetten waarbij er zo op contrasten wordt gewerkt. Hij staat er niet toevallig met een EU vlag en dat laatste shot uit de clip met die verbranding is ook door een analist buiten Nederland al genoemd als dat het als een parallel ziet in de onzekerheid waar we ons momenteel bevinden met de hele EU. Het raakt mensen. En je maakt niet zomaar even iets dat mensen raakt. Zoiets bouw je op.
Europapa is een concept,al het andere uit zijn catalogus lijkt veel minder een concept en impulsiever. Hetgeen daar ook bewijs voor is, is dat hij aangegeven heeft dat hij aan Europapa maar liefst 'een jaar' heeft gewerkt (al het andere haalt die tijd bij lange na niet).
En als je met een team een jaar lang aan iets werkt en je komt met zoiets, dan is men gewoon zorgvuldig laag voor laag bij langs gegaan. Dan ben je al niet meer "spontaan" bezig en heb je iedere checklist wel zo'n beetje afgewerkt. Wat overigens geen kritiek is, want ik hou veel meer van concepten dan wegwerphitjes. Dus het gegeven dat het EU-reclame uitschreeuwt en dat ze tegelijkertijd niet zouden beseffen dat het EU-reclame is verwerp ik. Je geeft niet onbewust een hele onderliggende inhoud in een song weg; een jaar is gewoon te lang voor 'toevalligheidjes'.
In die gelaagdheid van een leuk nummer met een onderliggende politieke verbinding zie ik tussen Joost en the Scorpions zeker wel parallelen. Maakt het ook wel mooi.Eerst aan wegwerphitjes doen en nu ineens een kunstwerk optuigen. Dat is prachtig.
Maar goed, hij bewandelde eerst de Duitse weg en zal met het oog op het songfestival vast in aanraking zijn gekomen met Nederlanders die aan het brainstormen zijn gegaan om een mooi concept neer te zetten met het doel om weer te winnen. Dus de insteek is ook volledig anders dan bij Friesenjung of andere songs.
ach, waarschijnlijk moet het nummer kut zijn, want hij laat een eu vlag zien ofzoquote:Op maandag 11 maart 2024 17:45 schreef Aadrianus het volgende:
[..]
Bekijk even de review die hierboven staat. Zij vindt het absoluut niet cheap. En ze is altijd behoorlijk kritisch. 😊
En ik vind het wel cheapquote:Op maandag 11 maart 2024 17:45 schreef Aadrianus het volgende:
[..]
Bekijk even de review die hierboven staat. Zij vindt het absoluut niet cheap. En ze is altijd behoorlijk kritisch. 😊
Maar het pretendeert ook helemaal geen hoogstaande muziek te zijn. Het is een eerbetoon aan het genre happy hardcore. En als je het genre kent, zoals die Engelse dame in die review, dan moet je erom lachen omdat het perfect gedaan is. Heb je de tijden van Charly Lownoise & Mental Theo meegemaakt? Dan snap je dit.quote:Op maandag 11 maart 2024 17:50 schreef Japepk het volgende:
[..]
En ik vind het wel cheapDaarmee wil ik het niet afzeiken hoor, ik ben gewoon geïntrigeerd wat de hype veroorzaakt. Het neemt echt de proporties van een monsterhit aan. De laatste hype die ik me zo voor de geest kan halen was Mart Hoogkamer met 'Bacardi lemon'. Misschien verklaart dat het, want dat was natuurlijk ook willekeurige rijmelarij, zij het wel iets origineler dan Joost die qua tekst feitelijk Shalalie in een gabberjasje heeft gestoken.
De hype wordt veroorzaakt omdat heel veel mensen het gewoon een leuk nummer vinden. It’s not rocket science.quote:Op maandag 11 maart 2024 17:50 schreef Japepk het volgende:
[..]
En ik vind het wel cheapDaarmee wil ik het niet afzeiken hoor, ik ben gewoon geïntrigeerd wat de hype veroorzaakt. Het neemt echt de proporties van een monsterhit aan. De laatste hype die ik me zo voor de geest kan halen was Mart Hoogkamer met 'Bacardi lemon'. Misschien verklaart dat het, want dat was natuurlijk ook willekeurige rijmelarij, zij het wel iets origineler dan Joost die qua tekst feitelijk Shalalie in een gabberjasje heeft gestoken.
“met de vlam in de pijp” is geen concept en als dat lied een jaar proces tijd zou hebben gekost dan zou dat 11 en een halve maand weggegooide tijd zijn.quote:Op maandag 11 maart 2024 17:25 schreef blackswangreen het volgende:
[..]
Maar dan heb je z'n muziek gewoon niet goed beluisterd. Dat bestaat echt niet alleen uit apres ski-hitjes (bijna helemaal niet eigenlijk). Het is wel muziek waarin veel referenties zitten die mensen van een bepaalde leeftijd misschien niet snappen, en dat heeft hij nu wat meer naar alle leeftijden gehaald.
Dan over dit nummer: de tekst gaat strikt genomen niet over de EU-geneugten, hoewel Frans Timmermans dat misschien graag zou zien. Het gaat hoogstens over de Schengen-zone, maar het gaat vooral gewoon over Europa. Dat de vlag van de EU erachter hangt is omdat dit het meest herkenbare symbool is voor Europa. Ik denk dat je het vooral niet moet overanalyseren, het is eigenlijk al belachelijk dat een nummer waarin hij over Europa zingt (en niet eens per se alleen maar positief) tegenwoordig blijkbaar al controversieel is. Als je nu "met de vlam in de pijp rij ik door de Brennerpass" zou uitbrengen zou er ook een enorme discussie over oplaaien
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |