Er zijn ook winnaars geweest die absoluut niet konden zingen. Ik herinner me nog dat verschrikkelijke nummer van Dana International die je ineens overal op de radio hoorde. Soms lijkt de afwijkendheid, gunfactor of het statement wat te doen boven de muziek. Joost lijkt goed op de noten te zitten zonder autotune en heeft geen valse afglijders, Thema is meer dan dik in orde en zijn totaalconcept ook. Eindelijk weer eens een artiest ook die een typetje doet en zich daarachter kan verschuilen.Stuk kunst.quote:Op maandag 11 maart 2024 07:41 schreef Tinkepink het volgende:
[..]
Nou ja, hij is geen zinger en moet het vooral hebben van de hele ervaring. Ik weet niet of hij dat redt in 3 minuten
Gelukkig is autotune ook nog niet toegestaan.quote:Op maandag 11 maart 2024 09:10 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Er zijn ook winnaars geweest die absoluut niet konden zingen. Ik herinner me nog dat verschrikkelijke nummer van Dana International die je ineens overal op de radio hoorde. Joost lijkt goed op de noten te zitten zonder autotune en heeft geen valse afglijders.
quote:Op maandag 11 maart 2024 09:10 schreef Greys het volgende:
NL terug van zes naar vijf procent winkans maar we staan nog steeds wel vijfde.
Ik probeer dat elk jaar, maar het lukt eigenlijk nooitquote:Op maandag 11 maart 2024 09:08 schreef Em31 het volgende:
[..]
Ik probeer ook geen enkele verwachting te hebben
Ik ben vooral benieuwd wat IJsland nog uit de hoge hoed gaat toverenquote:Op maandag 11 maart 2024 09:19 schreef Momo het volgende:
Head of Delegation overleg is vandaag met alle landen en alle nummers moeten worden ingeleverd bij de EBU. We wachten op nog 3 nummers. Georgië brengt het vandaag uit. Armenië en Azerbeidzjan doen weer een wedstrijd ver pissen, ze hoeven het ook niet perse vandaag commercieel uit te brengen. Voorgaande jaren deed Azerbeidzjan het een paar dagen later, om dan vervolgens nog lager dan Mia en Dion te eindigen lol.
Mag hopen dat die gewoon met Hera gaan.quote:Op maandag 11 maart 2024 09:36 schreef TheVulture het volgende:
[..]
Ik ben vooral benieuwd wat IJsland nog uit de hoge hoed gaat toveren
Netta en die de winnaar van Azerbeidzjan van ruim een decennium terug zaten ook op het randje.quote:Op maandag 11 maart 2024 09:10 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Er zijn ook winnaars geweest die absoluut niet konden zingen. Ik herinner me nog dat verschrikkelijke nummer van Dana International die je ineens overal op de radio hoorde.
Netta kon prima zingen hoor.quote:Op maandag 11 maart 2024 09:55 schreef Eightyone het volgende:
[..]
Netta en die de winnaar van Azerbeidzjan van ruim een decennium terug zaten ook op het randje.
Ik maak me dit jaar ook gewoon nergens zorgen over, voel ook geen spanning over classering of punten. 2e, 20e, het interesseert me nietsquote:Op maandag 11 maart 2024 10:07 schreef Greys het volgende:
Het kon vandaag nog weleens een rumoerige en lastige HoD meeting gaan worden. Heel benieuwd wat er gaat gebeuren.
En voor wat betreft Joost z'n staging maak ik me echt de minste zorgen in 20 jaar ofzo.Hij met z'n creatieve geest en al die mensen om zich heen. Kijk even naar hoe de video is geworden. Nul stress om de staging hier echt. Lekker, haha.
En het zingen komt ook goed hoor. De coupletten redt hij sowieso prima en de refreinen kunnen wat extra stemmetjes op de tape als het moet en wat effectjes op de stukjes waar nu ook het effectje zit bij de papapa.
Moldavië 2022 had ook niet de állerbeste zang en werd toch één groot feest waarmee ze een sloot aan televotes pakten.
Frans Timmermans om Europa beter in de spotlights te zettenquote:Op maandag 11 maart 2024 11:06 schreef Beathoven het volgende:
Na de positieve berichten heb ik ook wel wat kritiek.
Wat ik jammer vind aan Joost Klein is dat Europapa als totaal een enorm sterk dichtgetimmert concept is. Van de buitenkant denk je "simpel", maar het is echt een stuk gelaagde kunst door de vele easter eggs aan verbindingen. Je schept een soort "mysterie" door een persona te gebruiken. Beetje wat Bowie had met Ziggy Stardust en andere typetjes. Dat is mooi.
Maar zijn oudere werk is absoluut niet gelaagd. Ik weet dat hij heel populair is als gangmaker in Duitsland, maar het heeft geen inhoud en ook op productieniveau is het zwaar onder de maat.
Waar ik me dan weer van afvraag.. wie is het brein geweest achter het "concept" Europapa?
Welk oudere werk heb je het dan over? Hij heeft iets van 8 albums uit. Een oeuvre waar hij overigens onlangs nog de Popprijs voor ontving. Niet allemaal even goed, maar het is bijna altijd met een flinke knipoog, net als Europapa dus eigenlijk.quote:Op maandag 11 maart 2024 11:06 schreef Beathoven het volgende:
Na de positieve berichten heb ik ook wel wat kritiek.
Wat ik jammer vind aan Joost Klein is dat Europapa als totaal een enorm sterk dichtgetimmert concept is. Van de buitenkant denk je "simpel", maar het is echt een stuk gelaagde kunst door de vele easter eggs aan verbindingen. Je schept een soort "mysterie" door een persona te gebruiken. Beetje wat Bowie had met Ziggy Stardust en andere typetjes. Dat is mooi.
Maar zijn oudere werk is absoluut niet gelaagd. Ik weet dat hij heel populair is als gangmaker in Duitsland, maar het heeft geen inhoud en ook op productieniveau is het zwaar onder de maat.
Waar ik me dan weer van afvraag.. wie is het brein geweest achter het "concept" Europapa?
Ja, hij is populair in Duitsland, het is een goede kerel en ik heb respect voor wat hij bereikt heeft. Absoluut.quote:Op maandag 11 maart 2024 11:27 schreef blackswangreen het volgende:
[..]
Welk oudere werk heb je het dan over? Hij heeft iets van 8 albums uit. Een oeuvre waar hij overigens onlangs nog de Popprijs voor ontving. Niet allemaal even goed, maar het is bijna altijd met een flinke knipoog, net als Europapa dus eigenlijk.
De eigenlijke vraag is een beetje wat maakt het uit? Producers zijn er toch sinds jaar en dag?quote:Op maandag 11 maart 2024 12:30 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Ja, hij is populair in Duitsland, het is een goede kerel en ik heb respect voor wat hij bereikt heeft. Absoluut.Dat is hier ook niet echt de discussie, maar het contrast is tussen Europapa en alle andere singles is bijzonder groot. Ik heb op spotify in de vorige dagen wat doorgescand, maar ik mis echt iets van dit niveau.
“Frisenjung” lijkt me bijvoorbeeld een goed vergelijking omdat het ‘t tweede meest gedraaide nummer is. Maar daarmee speelt hij leentje-buur op Englishman in New York van Sting en natuurlijk doet een Nederlander die in het Duits een feest begint met iets wat ze daar ook kennen (Oost Friezen) het wel goed. Maar op geen enkel niveau kan het zich meten. Het is veel minder inhoudelijk "geouwehoer". En het hoeft ook niet meer te zijn voor feestmuziek, dat is niet het punt.
Ik zat aan iets stoms te denken, maar Arjen Lubach noemde ook wat terloops in het interview dat ze elkaar al eens wat hadden gesproken of kenden en leek dit ook tegelijkertijd wat weg te moffelen.
Ik onderschat Joost niet in deze maar ik denk dat Arjan Lubach hier weleens een sparringspartner “geweest zou kunnen zijn”. Hij heeft ook flink wat ervaring met muziek en hoe je iets viral kunt laten gaan. Mogelijk is door input hier en daar het toch een sterker product geworden.
Friesenjung is een sample van de Duitse comedian Otto Waalkes. En die heeft de melodie dan weer van Sting, inderdaad.quote:Op maandag 11 maart 2024 12:30 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Ja, hij is populair in Duitsland, het is een goede kerel en ik heb respect voor wat hij bereikt heeft. Absoluut.Dat is hier ook niet echt de discussie, maar het contrast van Europapa en alle andere singels is bijzonder groot. Ik heb op spotify in de vorige dagen wat doorgescand, maar ik mis echt iets van dit niveau.
“Frisenjung” lijkt me bijvoorbeeld een goed vergelijking omdat het ‘t tweede meest gedraaide nummer is. Maar daarmee speelt hij leentje-buur op Englishman in New York van Sting en natuurlijk doet een Nederlander die in het Duits een feest begint met iets wat ze daar ook kennen (Oost Friezen) het wel goed. Maar het is een zeer groot contrast met Europapa.
Ik zat aan iets stoms te denken, maar Arjen Lubach noemde ook wat terloops in het interview dat ze elkaar al eens wat hadden gesproken en leek dit ook tegelijkertijd wat weg te moffelen.
Ik onderschat Joost niet in deze maar ik denk dat Arjan Lubach hier weleens een sparringspartner “geweest zou kunnen zijn”. Hij heeft ook flink wat ervaring met muziek en hoe je iets viral kunt laten gaan. Mogelijk is door input hier en daar het toch een sterker product geworden.
Nou ja, vind het wel interessant om te weten hoe zoiets is gaan lopen. Vooral omdat het een nummer is dat erop gericht lijkt om heel Europa te verbinden in politiek moeilijke tijden waar het andere wat hij maakte totaal geen politieke beladenheid had.Als dat allemaal uit Joost z'n eigen hoed komt, petje af; als er andere denkers achter zaten idem.quote:Op maandag 11 maart 2024 12:43 schreef Da_Sandman het volgende:
[..]
De eigenlijke vraag is een beetje wat maakt het uit? Producers zijn er toch sinds jaar en dag?
Daar ben ik ook benieuwd naar maar ik heb echt vertrouwen dat alles piekfijn gaat zijn. Er zit zoveel detail in de clip maar zelfs als je de cd wil bestellen komt je op een site die er uit zien als in de begintijd van internet. Alles heeft gewoon zoveel detail en over alles is nagedacht. Super benieuwd hoe dit allemaal uit gaat pakken.quote:Op maandag 11 maart 2024 12:19 schreef Aadrianus het volgende:
Even, er is dus laatst een naam vrijgekomen van iemand die de visuals gaat maken voor de staging. Maar... Is ook ooit bekend gemaakt wie de regie doet en wie het lichtontwerp maakt? Heb ik dat gemist, is het me ontgaan, of ben ik het gewoon vergeten?
O, ik vertrouw Joost ook 100x meer dan Pannecoucke hoor. Daar niet van 😊quote:Op maandag 11 maart 2024 12:55 schreef Dutchguy het volgende:
[..]
Daar ben ik ook benieuwd naar maar ik heb echt vertrouwen dat alles piekfijn gaat zijn. Er zit zoveel detail in de clip maar zelfs als je de cd wil bestellen komt je op een site die er uit zien als in de begintijd van internet. Alles heeft gewoon zoveel detail en over alles is nagedacht. Super benieuwd hoe dit allemaal uit gaat pakken.
Alleen hoe ga je de vibe opbouwen, om een moshpit te laten ontstaan. Op Lowlands ontstaat er altijd een Moshpit bij goede dansbare muziek / muziek waarop je uit je dakgaat. Dat publiek wacht erop..... Dus als het hem lukt een moshpit te laten onstaan bij EV publiek in de zaal.... Hoe gruwelijk dat ook zal zijn. Maar dan is Joost Klein gelijk de gevaarlijkste man van heel Europa, want hoe hij dan groepen kan beinvloeden is buiten elke vorm😉.quote:
Ja, het is lastig. Het moet er wel het publiek naar zijn. En het is ook niet ongevaarlijk.quote:Op maandag 11 maart 2024 13:31 schreef Korenfok het volgende:
[..]
Alleen hoe ga je de vibe opbouwen, om een moshpit te laten ontstaan. Op Lowlands ontstaat er altijd een Moshpit bij goede dansbare muziek / muziek waarop je uit je dakgaat. Dat publiek wacht erop..... Dus als het hem lukt een moshpit te laten onstaan bij EV publiek in de zaal.... Hoe gruwelijk dat ook zal zijn. Maar dan is Joost Klein gelijk de gevaarlijkste man van heel Europa, want hoe hij dan groepen kan beinvloeden is buiten elke vorm😉.
Ik ken niets van Joost. Heb half een keer Friezenjung gehoord en that's it. Maar wat ik van hem zie in de media doet me denken aan bijvoorbeeld Micha Wertheim. Die maken bizar goed doorgevoerde parodieën, maar zeggen niet dat het een parodie is (kort gezegd). In tegenstelling tot een Koefnoen op Kopspijkers, waar ze dat er wel dik op leggen. Makers zoals Micha en Joost zijn juist 'bloedserieus' over hun creaties waardoor 'het publiek' denkt dat ze niet goed wijs zijn . Dan kun je nog iets niet leuk vinden, maar feit is wel dat 99% van de mensen nog maar de helft van de laagjes ziet die hier misschien wel in verwerkt zitten.quote:Op maandag 11 maart 2024 12:47 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Nou ja, vind het wel interessant om te weten hoe zoiets is gaan lopen. Vooral omdat het een nummer is dat erop gericht lijkt om heel Europa te verbinden in politiek moeilijke tijden waar het andere wat hij maakte totaal geen politieke beladenheid had.Als dat allemaal uit Joost z'n eigen hoed komt, petje af; als er andere denkers achter zaten idem.
Je zag zoiets ook bij the Scorpions. Het contrast was daar iets anders, maar achter Winds of Change zat wel een gedachte en leek ook veel meer uitgedoktert dan hetgeen ze daarvoor schreven.
‘And they have bloody done it’quote:Op maandag 11 maart 2024 15:16 schreef Greys het volgende:
Deze móet even vanuit het Buitenlandse Reacties topic naar hier ook. Ik keek al een tijdje uit naar haar reactie. Met enige 'angst', want zij beluistert liedjes altijd bloedserieus als muzikante en heeft altijd echt goed commentaar over arrangement en instrumentgebruik etc.
'This is everything I've ever wanted at Eurovision'Ze gaat nog net niet huilen van geluk.
Je kan het interpreteren zoals je wil, maar volgens mij is er niks inherent politiek aan het hele nummer, de clip en Joost als artiest. De mensen die hierover roepen zijn hoofdzakelijk professionele ophitsers.quote:Op maandag 11 maart 2024 12:47 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Nou ja, vind het wel interessant om te weten hoe zoiets is gaan lopen. Vooral omdat het een nummer is dat erop gericht lijkt om heel Europa te verbinden in politiek moeilijke tijden waar het andere wat hij maakte totaal geen politieke beladenheid had.Als dat allemaal uit Joost z'n eigen hoed komt, petje af; als er andere denkers achter zaten idem.
Je zag zoiets ook bij the Scorpions. Het contrast was daar iets anders, maar achter Winds of Change zat wel een gedachte en leek ook veel meer uitgedoktert dan hetgeen ze daarvoor schreven.
Er zit een verschil in goed een markt bespelen door apres-ski hitjes in Duitsland te hebben of iets geworteld neer te zetten waarbij er zo op contrasten wordt gewerkt. Hij staat er niet toevallig met een EU vlag en dat laatste shot uit de clip met die verbranding is ook door een analist buiten Nederland al genoemd als dat het als een parallel ziet in de onzekerheid waar we ons momenteel bevinden met de hele EU. Het raakt mensen. En je maakt niet zomaar even iets dat mensen raakt. Zoiets bouw je op.quote:Op maandag 11 maart 2024 16:15 schreef Fretwork het volgende:
[..]
Je kan het interpreteren zoals je wil, maar volgens mij is er niks inherent politiek aan het hele nummer, de clip en Joost als artiest. De mensen die hierover roepen zijn hoofdzakelijk professionele ophitsers.
Wat dat betreft een gigantisch verschil met the Scorpions.
Ik denk dat Joost en zn team vooral gewoon hele goede marketeers zijn
Je zou toch willen dat er mensen van dit soort kaliber in de juries zaten.quote:Op maandag 11 maart 2024 15:16 schreef Greys het volgende:
Deze móet even vanuit het Buitenlandse Reacties topic naar hier ook. Ik keek al een tijdje uit naar haar reactie. Met enige 'angst', want zij beluistert liedjes altijd bloedserieus als muzikante en heeft altijd echt goed commentaar over arrangement en instrumentgebruik etc.
'This is everything I've ever wanted at Eurovision'Ze gaat nog net niet huilen van geluk.
Maar dan heb je z'n muziek gewoon niet goed beluisterd. Dat bestaat echt niet alleen uit apres ski-hitjes (bijna helemaal niet eigenlijk). Het is wel muziek waarin veel referenties zitten die mensen van een bepaalde leeftijd misschien niet snappen, en dat heeft hij nu wat meer naar alle leeftijden gehaald.quote:Op maandag 11 maart 2024 16:59 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Er zit een verschil in goed een markt bespelen door apres-ski hitjes in Duitsland te hebben of iets geworteld neer te zetten waarbij er zo op contrasten wordt gewerkt. Hij staat er niet toevallig met een EU vlag en dat laatste shot uit de clip met die verbranding is ook door een analist buiten Nederland al genoemd als dat het als een parallel ziet in de onzekerheid waar we ons momenteel bevinden met de hele EU. Het raakt mensen. En je maakt niet zomaar even iets dat mensen raakt. Zoiets bouw je op.
Europapa is een concept,al het andere uit zijn catalogus lijkt veel minder een concept en impulsiever. Hetgeen daar ook bewijs voor is, is dat hij aangegeven heeft dat hij aan Europapa maar liefst 'een jaar' heeft gewerkt (al het andere haalt die tijd bij lange na niet).
En als je met een team een jaar lang aan iets werkt en je komt met zoiets, dan is men gewoon zorgvuldig laag voor laag bij langs gegaan. Dan ben je al niet meer "spontaan" bezig en heb je iedere checklist wel zo'n beetje afgewerkt. Wat overigens geen kritiek is, want ik hou veel meer van concepten dan wegwerphitjes. Dus het gegeven dat het EU-reclame uitschreeuwt en dat ze tegelijkertijd niet zouden beseffen dat het EU-reclame is verwerp ik. Je geeft niet onbewust een hele onderliggende inhoud in een song weg; een jaar is gewoon te lang voor 'toevalligheidjes'.
In die gelaagdheid van een leuk nummer met een onderliggende politieke verbinding zie ik tussen Joost en the Scorpions zeker wel parallelen. Maakt het ook wel mooi.Eerst aan wegwerphitjes doen en nu ineens een kunstwerk optuigen. Dat is prachtig.
Maar goed, hij bewandelde eerst de Duitse weg en zal met het oog op het songfestival vast in aanraking zijn gekomen met Nederlanders die aan het brainstormen zijn gegaan om een mooi concept neer te zetten met het doel om weer te winnen. Dus de insteek is ook volledig anders dan bij Friesenjung of andere songs.
Bekijk even de review die hierboven staat. Zij vindt het absoluut niet cheap. En ze is altijd behoorlijk kritisch. 😊quote:Op maandag 11 maart 2024 17:40 schreef Japepk het volgende:
Wat dat betreft snap ik ook niet dat het zo'n monsterhit is want veel eraan is behoorlijk cheap. Ik bedoel ik vind het tof dat het zo'n hype is en dat vvrijwel iedereen het wel een mooie act vindt, maar de tekst is 80% erg cheesy, het refrein is een leuk deuntje maar geen briljante oorwurm en er zitten toch ook wel goedkope productie dingetjes in ('hey!') Maar dan ga ik me bedenken dat dit allemaal waarschijnlijk enorm meta bedoeld is en zie je ineens een stel briljante geesten die ons hier dus allemaal in laten trappen. But how!
probeer je nu echt een complot te pushen van slimme mensen die de eu wil promoten?quote:Op maandag 11 maart 2024 16:59 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Er zit een verschil in goed een markt bespelen door apres-ski hitjes in Duitsland te hebben of iets geworteld neer te zetten waarbij er zo op contrasten wordt gewerkt. Hij staat er niet toevallig met een EU vlag en dat laatste shot uit de clip met die verbranding is ook door een analist buiten Nederland al genoemd als dat het als een parallel ziet in de onzekerheid waar we ons momenteel bevinden met de hele EU. Het raakt mensen. En je maakt niet zomaar even iets dat mensen raakt. Zoiets bouw je op.
Europapa is een concept,al het andere uit zijn catalogus lijkt veel minder een concept en impulsiever. Hetgeen daar ook bewijs voor is, is dat hij aangegeven heeft dat hij aan Europapa maar liefst 'een jaar' heeft gewerkt (al het andere haalt die tijd bij lange na niet).
En als je met een team een jaar lang aan iets werkt en je komt met zoiets, dan is men gewoon zorgvuldig laag voor laag bij langs gegaan. Dan ben je al niet meer "spontaan" bezig en heb je iedere checklist wel zo'n beetje afgewerkt. Wat overigens geen kritiek is, want ik hou veel meer van concepten dan wegwerphitjes. Dus het gegeven dat het EU-reclame uitschreeuwt en dat ze tegelijkertijd niet zouden beseffen dat het EU-reclame is verwerp ik. Je geeft niet onbewust een hele onderliggende inhoud in een song weg; een jaar is gewoon te lang voor 'toevalligheidjes'.
In die gelaagdheid van een leuk nummer met een onderliggende politieke verbinding zie ik tussen Joost en the Scorpions zeker wel parallelen. Maakt het ook wel mooi.Eerst aan wegwerphitjes doen en nu ineens een kunstwerk optuigen. Dat is prachtig.
Maar goed, hij bewandelde eerst de Duitse weg en zal met het oog op het songfestival vast in aanraking zijn gekomen met Nederlanders die aan het brainstormen zijn gegaan om een mooi concept neer te zetten met het doel om weer te winnen. Dus de insteek is ook volledig anders dan bij Friesenjung of andere songs.
ach, waarschijnlijk moet het nummer kut zijn, want hij laat een eu vlag zien ofzoquote:Op maandag 11 maart 2024 17:45 schreef Aadrianus het volgende:
[..]
Bekijk even de review die hierboven staat. Zij vindt het absoluut niet cheap. En ze is altijd behoorlijk kritisch. 😊
En ik vind het wel cheapquote:Op maandag 11 maart 2024 17:45 schreef Aadrianus het volgende:
[..]
Bekijk even de review die hierboven staat. Zij vindt het absoluut niet cheap. En ze is altijd behoorlijk kritisch. 😊
Maar het pretendeert ook helemaal geen hoogstaande muziek te zijn. Het is een eerbetoon aan het genre happy hardcore. En als je het genre kent, zoals die Engelse dame in die review, dan moet je erom lachen omdat het perfect gedaan is. Heb je de tijden van Charly Lownoise & Mental Theo meegemaakt? Dan snap je dit.quote:Op maandag 11 maart 2024 17:50 schreef Japepk het volgende:
[..]
En ik vind het wel cheapDaarmee wil ik het niet afzeiken hoor, ik ben gewoon geïntrigeerd wat de hype veroorzaakt. Het neemt echt de proporties van een monsterhit aan. De laatste hype die ik me zo voor de geest kan halen was Mart Hoogkamer met 'Bacardi lemon'. Misschien verklaart dat het, want dat was natuurlijk ook willekeurige rijmelarij, zij het wel iets origineler dan Joost die qua tekst feitelijk Shalalie in een gabberjasje heeft gestoken.
De hype wordt veroorzaakt omdat heel veel mensen het gewoon een leuk nummer vinden. It’s not rocket science.quote:Op maandag 11 maart 2024 17:50 schreef Japepk het volgende:
[..]
En ik vind het wel cheapDaarmee wil ik het niet afzeiken hoor, ik ben gewoon geïntrigeerd wat de hype veroorzaakt. Het neemt echt de proporties van een monsterhit aan. De laatste hype die ik me zo voor de geest kan halen was Mart Hoogkamer met 'Bacardi lemon'. Misschien verklaart dat het, want dat was natuurlijk ook willekeurige rijmelarij, zij het wel iets origineler dan Joost die qua tekst feitelijk Shalalie in een gabberjasje heeft gestoken.
“met de vlam in de pijp” is geen concept en als dat lied een jaar proces tijd zou hebben gekost dan zou dat 11 en een halve maand weggegooide tijd zijn.quote:Op maandag 11 maart 2024 17:25 schreef blackswangreen het volgende:
[..]
Maar dan heb je z'n muziek gewoon niet goed beluisterd. Dat bestaat echt niet alleen uit apres ski-hitjes (bijna helemaal niet eigenlijk). Het is wel muziek waarin veel referenties zitten die mensen van een bepaalde leeftijd misschien niet snappen, en dat heeft hij nu wat meer naar alle leeftijden gehaald.
Dan over dit nummer: de tekst gaat strikt genomen niet over de EU-geneugten, hoewel Frans Timmermans dat misschien graag zou zien. Het gaat hoogstens over de Schengen-zone, maar het gaat vooral gewoon over Europa. Dat de vlag van de EU erachter hangt is omdat dit het meest herkenbare symbool is voor Europa. Ik denk dat je het vooral niet moet overanalyseren, het is eigenlijk al belachelijk dat een nummer waarin hij over Europa zingt (en niet eens per se alleen maar positief) tegenwoordig blijkbaar al controversieel is. Als je nu "met de vlam in de pijp rij ik door de Brennerpass" zou uitbrengen zou er ook een enorme discussie over oplaaien
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |