Nieuwsuurquote:'Waar bemoeien ze zich mee?' Hoe een gemeente vanwege het klimaat eisen kan stellen aan jouw tuin
De gemeente Groningen kan sinds 1 januari de inwoners verplichten om hun tuinen te vergroenen en regenwater af te voeren. Het roept veel weerstand op bij inwoners. "Waar bemoeien ze zich mee?"
Mariska Sloot uit het Groningse Haren noemt de nieuwe verordening 'bizar'. "Dit grijpt echt in achter mijn voordeur. De gemeente heeft niets te zeggen over hoe ik mijn huis inricht en daar hoort mijn tuin bij. Daar moeten ze wegblijven."
'Kosten allemaal voor mij'
Sloot, die ook gemeenteraadslid is bij de Stadspartij Groningen, moet veel in haar tuin veranderen om regenwater te kunnen afvoeren. "Voor een ondergrondse wateropslag moet een deel van mijn terras weg. Ook moeten er kratten in de grond en leidingen worden aangelegd", vertelt ze.
Daarnaast komt ook haar schuurdak aan de beurt: "Dat moet vergroend worden, wat betekent dat de zonnepanelen eraf moeten. Vervolgens moet de dakconstructie worden versterkt, een groen dak erop en vervolgens weer de zonnepanelen. En de kosten zijn allemaal voor mij."
'Niet iedereen kan dit betalen'
Ook Mariska's hovenier Emiel Nuver vindt dat de maatregel te ver gaat. "Je kunt dit mensen niet verplichten. Dat zouden ze bij mij ook niet moeten doen." Al vindt hij de groene ideeën van de gemeente 'op zich wel goed'.
Het probleem is de forse prijskaartjes die erbij horen. "Niet iedereen kan dat betalen. Er is wel een subsidiepotje, maar dat is een dag later leeg."
Gemeente kan inwoners dwingen
Door de nieuwe hemelwaterverordening, die sinds 1 januari van kracht is, kan de gemeente Groningen inwoners dwingen om de tuin aan te passen. Inwoners moeten nu zelf zorgen dat het regenwater uit hun tuin niet meer in het al overvolle riool belandt.
"Het is fijn om deze juridische stok achter de deur te hebben", vindt wethouder Mirjam Wijnja. "Maar ik hoop echt dat het niet nodig is en dat mensen uit vrije wil meewerken."
'Het kan niet anders'
Wijnja begrijpt de gevoelens van weerstand bij inwoners wel. "Maar het kan niet anders. We doen als gemeente al wat we kunnen in de openbare ruimte. Maar de hoosbuien worden steeds extremer."
De toenemende wateroverlast is een probleem van iedereen, benadrukt ze. "Het is onze plicht als overheid om met oplossingen te komen en daarbij hebben we de hulp van inwoners nodig. In principe betalen zij de kosten van vergroening zelf, maar er is subsidie voor wie het niet kan betalen."
Geld het riool in
Niets doen kost ook veel geld, zegt de wethouder. "Dan betalen we als gemeenschap voor het wegwerken van de overstromingen. Dat is geld weggooien in het riool."
"Mensen realiseren zich dat niet, maar dat betalen we ook met elkaar. Dus als gemeente kiezen wij voor wat in het collectief belang het beste is."
Nadelen van een tegeltuin
Ecoloog Patrick Jansen van Wageningen University & Research begrijpt het initiatief van de gemeente Groningen wel. "Als iemand een tegeltuin aanlegt, heeft dat niet alleen gevolgen voor de persoon zelf."
"Water kan niet weg, maar de hitte ook niet. Er ontstaan zogenoemde 'hitte-eilanden' door al dat steen. En er is geen plek meer voor planten en dieren. Een tegeltuin heeft dus gevolgen voor de hele omgeving. En daarom heeft de gemeenschap en dus de gemeente er echt wel iets over te zeggen."
Systeem van belonen en belasten
In Duitsland gaan ze nog een stap verder. In twee deelstaten is zelfs een verbod op grindtuinen en wordt er actief gecontroleerd door inspecteurs. Jansen weet niet of deze aanpak geschikt is voor Nederland. Hij ziet meer in een systeem van belonen en belasten.
"Op dit moment betalen we met z'n allen evenveel rioolbelasting, ongeacht hoe groot je perceel is en hoeveel daarvan jij hebt bebouwd. Dat is eigenlijk niet eerlijk. Je zou mensen die het riool meer belasten, bijvoorbeeld door een tegeltuin, meer moeten laten betalen dan mensen die dat niet doen."
Is wel slim. Mensen doen niks, tenzij ze er geld voor krijgen.quote:Op zaterdag 17 februari 2024 19:58 schreef LXIV het volgende:
Meestal gebeurt het achterbakser. Dat worden eerst belastingen verhoogd en dan een premie gegeven aan mensen die hun tuin vergroenen. Dan er minder weerstand
ik ga niks vergroenenquote:Op zaterdag 17 februari 2024 19:58 schreef LXIV het volgende:
Meestal gebeurt het achterbakser. Dat worden eerst belastingen verhoogd en dan een premie gegeven aan mensen die hun tuin vergroenen. Dan er minder weerstand
nee dat is niet waarquote:Op zaterdag 17 februari 2024 22:12 schreef opgebaarde het volgende:
In andere landen is het bijvoorbeeld normaal dat de inwoners geen regenwater mogen opvangen.
Daar kan ik mij in vinden en zeker bij nieuwbouw maar bij bestaande ga je het vaak wel heel lastig oplossen. Ook zou je als gemeente het goede voorbeeld moeten geven en het faciliteren. Overigens wordt dit godsonmogelijk om te controleren.quote:Op zaterdag 17 februari 2024 19:25 schreef Nobu het volgende:
Je mag nog steeds prima een onderhoudsarme tegeltuin hebben, je mag alleen de problemen die je daarmee creëert niet meer afwentelen op de rest van de maatschappij.
Wil je tegels of wil je droge voeten, jouw keuze.
nieuwbouw heeft al gescheiden watersystemenquote:Op zaterdag 17 februari 2024 22:19 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Daar kan ik mij in vinden en zeker bij nieuwbouw maar bij bestaande ga je het vaak wel heel lastig oplossen. Ook zou je als gemeente het goede voor beeld moeten geven.
Nope dat is in België. In Nederland gaat het naar wadisquote:Op zaterdag 17 februari 2024 22:19 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
nieuwbouw heeft al gescheiden watersystemen
en DAAR gaat het om
dat je regenwater hergebruikt , voor de plee, douche en voor de buitenkraan
Dat gaat echt niet naar beneden, wat er ook gebeurt, dat stijgt.quote:Op zaterdag 17 februari 2024 21:04 schreef stavromulabeta het volgende:
Het alternatief is dat iedereen meebetaald in de vorm van hogere waterschapsbelasting. Dus ja, terecht.
En dan zijn er nog mensen met een halve tegeltuin, mensen zonder tegels maar wel met een hoop sierstenen, mensen die een schuurtje of zwembad op hun tuin plaatsen, etc etc. Zou weer een leuke administratieve papierwinkel kunnen opleveren, dat wel.quote:Dat is eigenlijk niet eerlijk. Je zou mensen die het riool meer belasten, bijvoorbeeld door een tegeltuin, meer moeten laten betalen dan mensen die dat niet doen."
Hier kan je sowieso sinds 2022 al een subsidie krijgen voor het vergroenen van je tuin.. Waarom ik dit nooit vergeet is omdat we in 2021 80 vierkante meter aan bestrating weg hebben laten halen en vervangen met gras.quote:Op zaterdag 17 februari 2024 19:58 schreef LXIV het volgende:
ik heb de voortuin vol met wortel plastic en daar bovenop grindquote:Op zaterdag 17 februari 2024 22:29 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[..]
En dan zijn er nog mensen met een halve tegeltuin, mensen zonder tegels maar wel met een hoop sierstenen, mensen die een schuurtje of zwembad op hun tuin plaatsen, etc etc. Zou weer een leuke administratieve papierwinkel kunnen opleveren, dat wel.
Ik deed er niet lacherig over. Van mij mag het zelfs een stapje verder! Verplichte bloemetjes voor de bijen en een verplicht insectenhotel.quote:Op zaterdag 17 februari 2024 19:21 schreef AchJa het volgende:
Er werd toen nogal lacherig over gedaan en dat het heus niet in zo'n vaart zou lopen...
quote:Op woensdag 6 oktober 2021 23:11 schreef Starhopper het volgende:
En een verplichte strook insectenbloemetjes en een insectenhotel
Jij was toch ongeveer 26 wanneer koffie, kaas en boter op de bon waren?quote:Op zaterdag 17 februari 2024 19:37 schreef Hiddendoe het volgende:
Tja, aan de ene kant is het wel noodzakelijk gebleken dat regenwater wordt opgevangen. Maar aan de andere kant, mensen dwingen om dit te doen en vooral om het prijskaartje bij hun neer te leggen.
Mensen, en vooral dan de Nederlanders, zijn geboren dwarsliggers en moeten gedwongen worden om deze maatregelen op te volgen, als het niet goedschiks kan dan maar kwaadschiks.
Het is voor ieders bestwil, (voordeel), maar dat de bewoner dit zelf moet betalen zal een gigaprobleem worden.
Niet iedereen kan of wil dit. Ook zullen veel 'kaaskoppen' dit als schending van privacy of overdreven betutteling ervaren.
Wat mij vooral stoort is dat in 'mijn tijd' (de hippies dus) dit probleem al aankaartten. En dat de toenmalige overheden er hun blanke billetjes er aan afveegden.
Mentaliteit van 'blik op oneindig en verstand op nul, en we zien wel....'
Problemen dienen zodra ze in beeld komen meteen te worden opgelost. En niet op de lange baan schuiven.
Als je wilt voorkomen dat in de toekomst het water op rantsoen moet, moeten we nu actie (aktie!!!ondernemen.
Stel je voor: straks slechts een keer per maand in bad, of muntjes in een of ander apparaat gooien voor elektra, drinkwater op de bon.
Kies maar.
Kunstgras laat perfect het water door, missie geslaagd dus. Dat insectenhotel heb ik in een grote versie via een houthok. Overigens zou echt gras op het noorden zonder zonlicht het niet of nauwelijks overleven in mijn kleine tuintje. Het alternatief is betegelen, wat de vorige bewoners dan ook gedaan hadden. Het is een praktische oplossing geweest die werkt om het nu te maken zoals het is.quote:Op zaterdag 17 februari 2024 22:52 schreef Starhopper het volgende:
Jamaar kunstgras is toch groenTering. Sommige mensen
![]()
“Van mijn dokter mag ik geen gras afrijden”: Hendrik (82) moet kunstgras weghalen omdat… zijn tuin groen moet zijn van de overheid
je krijgt binnekort straf als je te weinig onkruid in de tuin hebt staanquote:Op zaterdag 17 februari 2024 23:03 schreef Akkerdjie het volgende:
[..]
Kunstgras laat perfect het water door, missie geslaagd dus. Dat insectenhotel heb ik in een grote versie via een houthok. Overigens zou echt gras op het noorden zonder zonlicht het niet of nauwelijks overleven in mijn kleine tuintje. Het alternatief is betegelen, wat de vorige bewoners dan ook gedaan hadden. Het is een praktische oplossing geweest die werkt om het nu te maken zoals het is.
Oh, dan zit ik wel safe.quote:Op zaterdag 17 februari 2024 23:05 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
je krijgt binnekort straf als je te weinig onkruid in de tuin hebt staan
en verplicht 30 bijen in een bijenkast houden en 50 pieren in de grasmatquote:
Dit staat wat mij betreft wel los van bredere klimaatverandering.quote:Op zaterdag 17 februari 2024 19:25 schreef Nobu het volgende:
Je mag nog steeds prima een onderhoudsarme tegeltuin hebben, je mag alleen de problemen die je daarmee creëert niet meer afwentelen op de rest van de maatschappij.
Wil je tegels of wil je droge voeten, jouw keuze.
Beter lezen, jochie.quote:Op zaterdag 17 februari 2024 22:56 schreef Id_do_her het volgende:
[..]
Jij was toch ongeveer 26 wanneer koffie, kaas en boter op de bon waren?
Hehe, zou wel mooi zijn als iedereen van dat topic zijn standpunt nog even terug haalt.quote:Op zaterdag 17 februari 2024 22:48 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Ik deed er niet lacherig over. Van mij mag het zelfs een stapje verder! Verplichte bloemetjes voor de bijen en een verplicht insectenhotel.
[..]
Ja hier heb je wel een goed punt. In de winter moet alles weg gepompt worden voor de landbouw en in de zomer moet alles opgepompt worden voor de landbouw. Het zou meer doen wanneer daar de retentie eens vergroot werd.quote:Op zondag 18 februari 2024 03:54 schreef SymbolicFrank het volgende:
Tja. We hebben veel gemalen en pompen steeds meer water op, waardoor de bodem steeds droger wordt en sneller verzakt. Omdat boeren steeds vroeger het land op willen, met steeds zwaardere machines. En daardoor moeten de gewassen steeds meer besproeid worden. Waardoor de grondwaterspiegel nog veel sneller daalt.
De oplossing: verplicht alle bewoners vijf- tot tienduizend Euro uit te geven aan symbolische maatregelen, die geen zoden aan de dijk zetten. Maar: groen! Zolang je er niet over nadenkt.
Vijf- tot tienduizend euro om een paar tegels te wippen en gras in te zaaien? Ja, vast.quote:Op zondag 18 februari 2024 03:54 schreef SymbolicFrank het volgende:
De oplossing: verplicht alle bewoners vijf- tot tienduizend Euro uit te geven aan symbolische maatregelen, die geen zoden aan de dijk zetten. Maar: groen! Zolang je er niet over nadenkt.
Er staat toch niet in de Grondwet dat je regenwater in het riool mag lozen?quote:Op zondag 18 februari 2024 09:19 schreef Red_85 het volgende:
Dit kan en mag niet. En als we een grondwetstoets hadden was dit er nooit geweest.
quote:Op zondag 18 februari 2024 09:22 schreef Blastbeat het volgende:
[..]
Er staat toch niet in de Grondwet dat je regenwater in het riool mag lozen?
Waarom zou de rest van de gemeenschap last moeten hebben/meebetalen aan het probleem van jou? Niet zeiken maar de tuin vergroenen of meer rioolbelasting betalen.quote:Op zondag 18 februari 2024 10:06 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Gossie.
Gaat om huisvredebreuk en vrijheid. Regenwater lozen is geen misdaad van het caliber drugs en wapens. En een overheid die gaat bepalen hoe jij je woning+tuin inricht hoort niet bij een land als NL.
Och och. Huisvredebreuk en vrijheid. Ben je er ook voorstander van dat je buurman de hele dag knetterharde muziek in je huis mag pompen? Of zijn huis vol afval zet zodat jij ook in de stank en ratten zit?quote:Op zondag 18 februari 2024 10:06 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Gossie.
Gaat om huisvredebreuk en vrijheid. Regenwater lozen is geen misdaad van het caliber drugs en wapens. En een overheid die gaat bepalen hoe jij je woning+tuin inricht hoort niet bij een land als NL.
Totaal vergelijkbaar ook...quote:Op zondag 18 februari 2024 10:13 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Och och. Huisvredebreuk en vrijheid. Ben je er ook voorstander van dat je buurman de hele dag knetterharde muziek in je huis mag pompen? Of zijn huis vol afval zet zodat jij ook in de stank en ratten zit?
Nee? Vrijheidshater. Het huis van je buren onder water zetten is geen "vrijheid". Het is aso gedrag ten nadele van de ander die zijn vrijheid verliest.
Die 60m2 is natuurlijk cruciaal in het falende eigen beleid van de gemeente.....quote:Op zondag 18 februari 2024 10:10 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Waarom zou de rest van de gemeenschap last moeten hebben/meebetalen aan het probleem van jou? Niet zeiken maar de tuin vergroenen of meer rioolbelasting betalen.
Dezelfde overheid die bijvoorbeeld snelheidslimitien op wegen bepaalt en een minimumloon heeft ingevoerd, kinderarbeid verboden heeft.quote:Op zondag 18 februari 2024 10:06 schreef Red_85 het volgende:
[..]
. En een overheid die gaat bepalen hoe jij je woning+tuin inricht hoort niet bij een land als NL.
Ja eigenlijk wel. Het enige verschil is dat deze vorm van overlast nog mocht en paupertjes denken dat ze daarom wat wordt afgenomen.quote:
Wat een rare reactie. Jij haalt de Grondwet erbij, ik vraag je welk artikel je bedoelt en dan krijg ik zoiets terug? Waarom?quote:Op zondag 18 februari 2024 10:06 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Gossie.
Gaat het om 60% dan?quote:Op zondag 18 februari 2024 10:16 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Die 60m2 is natuurlijk cruciaal in het falende eigen beleid van de gemeente.....
Onzinnige drukmakerij waarbij je vragen stelt die jezelf zou kunnen beantwoorden en dan ziet dat dit landelijk beleid is wat lokaal uitgevoerd wordt.quote:Op zondag 18 februari 2024 11:23 schreef Chisono het volgende:
Vreemd, dat blijkbaar alleen het water goed afgevoerd moet worden bij bewoners met een tuintje en dat men daar meer moet vergroenen.
Hoe zit het dan met de industriewijken en winkelgebieden, of mensen met dakterrassen die in de binnensteden wonen? Hoosbuien vallen overal en moeten ook overal afgevoerd worden dus niet alleen, bij mensen met een tuintje.
Daarom onzinnige betutteling wederom
van gemeenten met deze aparte regelgeving, die uiteraard weer de gewone burger treft.
Nergens in het rapport staat vermeld, hoe bedrijven moeten "vergroenen", om water weg te sluizen.quote:Op zondag 18 februari 2024 11:30 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Onzinnige drukmakerij waarbij je vragen stelt die jezelf zou kunnen beantwoorden en dan ziet dat dit landelijk beleid is wat lokaal uitgevoerd wordt.![]()
Het gemeentelijk riolerings plan (GRP)
Je vraagt zo vaak om artikelnummertjes in verschillende discussies, maar zelf zie ik je weinig argumentatie maken voor je eigen zaak.quote:Op zondag 18 februari 2024 10:21 schreef Blastbeat het volgende:
[..]
Wat een rare reactie. Jij haalt de Grondwet erbij, ik vraag je welk artikel je bedoelt en dan krijg ik zoiets terug? Waarom?
Waar in de grondwet staat het recht om wateroverlast bij de buren te geven?quote:Op zondag 18 februari 2024 13:23 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Je vraagt zo vaak om artikelnummertjes in verschillende discussies, maar zelf zie ik je weinig argumentatie maken voor je eigen zaak.
Praat dit eens goed dan...
Allemaal hydroblobs onder de akkers. Is wel effe een investering, maar dan hoef je de gemalen niet zo vaak in te zetten.quote:Op zondag 18 februari 2024 08:58 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Ja hier heb je wel een goed punt. In de winter moet alles weg gepompt worden voor de landbouw en in de zomer moet alles opgepompt worden voor de landbouw. Het zou meer doen wanneer daar de retentie eens vergroot werd.
Idd. de gekende "verleidingsmethode" die her en der wordt toegepast.quote:Op zaterdag 17 februari 2024 19:58 schreef LXIV het volgende:
Ik vind het niet zozeer een kwestie van redelijkheid als wel een kwestie van een totalitaire overheid die niet ophoudt waar die moet ophouden, bij de voordeur. Het moet op een andere manier, er is veel mogelijk, maar in die zin heeft de gemeente geen keuze.quote:Op zondag 18 februari 2024 12:17 schreef probeer het volgende:
Ok.
En is dit dan een gemeente die zelf hard haar best doet om zoveel mogelijk groen aan te leggen mede ivm de afwatering? Met projecten om wijken die in het verleden volledig bestraat zijn, meer groen te maken?
Of is dit toch meer een ding waarbij de verantwoordelijkheid voor goede afwatering primair bij de burgers door de neus geboord wordt, terwijl de gemeente het zelf wel best vindt?
Maakt imo nogal wat uit, in hoeverre het redelijk is om zulke ingrepen van je burgers te verwachten.
Tsja, het is een inbreuk op het eigendomsrecht maar dat is sowieso niet absoluut. Een overheid kan daar ver mee gaan totdat de hoge raad of het europees hof tot de conclusie komt dat het bijvoorbeeld confiscatoir is. Dat is gebeurt met de vermogensrendementsheffing. Maar er bestaat volgens mij geen vergelijkbare wettelijke bovengrens voor wat betreft het verplichten van aanpassingen aan woningen.quote:Op zaterdag 17 februari 2024 19:21 schreef AchJa het volgende:
[..]
Ik heb persoonlijk ook een gezonde hekel aan de "onderhoudsarme tegeltuin" maar zoals ik toen ook al zei hier hebben ze zich niet mee te bemoeien, punt.![]()
De grondwet speelt geen zware rol in Nederland. Er is hier geen grondwettelijk hof. Omtzigt wil dat gaan veranderen maar is zie dat nog niet 123 gebeuren. Overlast/schade veroorzaken bij de buren kan volgens mij mits voldoende bewijslast gewoon verhaalt worden.quote:Op zondag 18 februari 2024 14:00 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Waar in de grondwet staat het recht om wateroverlast bij de buren te geven?
In de wijk waar ik woon zijn hele voortuinen vrijwel volledig betegeld om er auto's te kunnen parkeren. Ik kan me voorstellen dat dat nu net niet de bedoeling is.quote:Op zondag 18 februari 2024 14:54 schreef Gia het volgende:
Hier in de stad wordt in diverse wijken elk jaar een actie gehouden waarbij burgers enkele stoeptegels in kunnen leveren in ruil voor een plant.
Het heet 'actie Steenbreek'.
https://steenbreek.nl/in-(...)il-voor-stoeptegels/
Dan hoeft het de burger niets te kosten dan de moeite om de tegels eruit te wippen en in te leveren, en de plantjes erin te zetten. Al is het maar een border naast je terras, dat scheelt al in het regenwater dat het riool instroomt. En als je dan gratis plantjes krijgt van de gemeente of stichting die dit regelt, waarom dan niet?
Persoonlijk vind ik dat iedereen met een tuin recht moet hebben op een verhard terras van minimaal 15 m2, zodat je een tuinstel kwijt kunt. Zonder daarvoor maatregelen te hoeven nemen mbt hemelwaterafvoer. Is je terras groter, dan vind ik dat je wel moet zorgen voor goede afwatering. Ook voor jezelf, maar ook voor je buren. En dat kun je al bereiken door er een border langs te leggen en daarop af te wateren.
Ja Groen Links is de straf voor domme mensenquote:Op zondag 18 februari 2024 14:16 schreef DeVerzamelaar het volgende:
GroenLinks is de grootste partij in Groningen. Niet zeuren, de burgers krijgen wat ze stemmen en dus ook verdienen.
Als je dan links en rechts een border maakt van 30 centimeter, met plantjes erin en zodanig betegeld dat het water daar naartoe stroomt, dan ben je al een heel eind. En het ziet er nog gezelliger uit ook.quote:Op zondag 18 februari 2024 14:57 schreef Digi2 het volgende:
[..]
In de wijk waar ik woon zijn hele voortuinen volledig betegeld om er auto's te kunnen parkeren. Ik kan me voorstellen dat dat nu net niet de bedoeling is.
Ja, na 15 jaar ruzies op Twitter te hebben gezien snap ik inmiddels dat je beter eerst kunt vragen wat iemand bedoelt dan te reageren op wat je denkt dat er staat.quote:Op zondag 18 februari 2024 13:23 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Je vraagt zo vaak om artikelnummertjes in verschillende discussies, maar zelf zie ik je weinig argumentatie maken voor je eigen zaak.
Praat dit eens goed dan...
ik neem aan dat er exacte voorschriften komen van de gemeente, daar zal jouw leuke idee niet accoord bevonden wordenquote:Op zondag 18 februari 2024 14:58 schreef Gia het volgende:
[..]
Als je dan links en rechts een border maakt van 30 centimeter, met plantjes erin en zodanig betegeld dat het water daar naartoe stroomt, dan ben je al een heel eind. En het ziet er nog gezelliger uit ook.
ik heb drie lagen wit plastic worteldoek onder het wit mozaiek grind , maar waar al dat regenwater blijft ik weet het nietquote:Op zondag 18 februari 2024 16:46 schreef Cockwhale het volgende:
Als ik sommige tuinen zie, kan ik mij voorstellen waarom ze dit willen. Zelfs een tegelmongool in de buurt die een slang vanuit zijn tuin naar de riolering heeft lopen, waar je zo maar als je niet oplet je nek over kan breken
ik zit nooit in de tuin, door de airco is het lekker koel binnenquote:Op zondag 18 februari 2024 17:04 schreef Firuze60 het volgende:
Bij mij is vorig jaar (mocht je vrijwillig aan mee doen) door de Gemeente de regenpijp in mijn (half om half groen en kiezels) voortuin afgescheiden van het riool. Door enorm gegraaf is er wel een conifeer ter ziele gegaan, kan ik dat verhalen? Dacht het niet. Ik woon hier al meer dan 20 jaar en zag bij de buren de ene groentuin met veel bomen en struiken na de andere sneuvelen en zeker werd het daardoor alleen al steeds heter in de zomer met die tegeltuinen en na hoosbuien steeds natter. Opdringen om je nette tegeltuin met barbecue en met zo weinig mogelijk bladeren te verwijderen lijkt mij niks, adviseren wel.
Een groene tuin kost energie en onderhoud. Het scheelt wel enorm in de zomer qua hitte.
En door jouw airco steeds warmer buiten, hahaquote:Op zondag 18 februari 2024 17:06 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
ik zit nooit in de tuin, door de airco is het lekker koel binnen
nee dat komt door de vliegtuigen heb ik net geleerd , omdat men steeds meer wil vliegenquote:Op zondag 18 februari 2024 17:06 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
En door jouw airco steeds warmer buiten, haha
Tjongejonge, na mij de zondvloed.quote:Op zondag 18 februari 2024 17:09 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
nee dat komt door de vliegtuigen heb ik net geleerd , omdat men steeds meer wil vliegen
Dat is absurd!quote:Op zondag 18 februari 2024 17:14 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Overigens kunnen gemeenten hier ook wel iets van.
Hier ook allemaal akties om de tuinen te vergroenen maar tegelijkertijd sluit de gemeente dan de milieustraat voor snoeiafval zodat je nergens met die troep heen kan want dat werd te duur.
Daar sta je dan met je goed gedrag.
dat kan in de houtkachel , biomassa hequote:Op zondag 18 februari 2024 17:14 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Hier ook allemaal akties om de tuinen te vergroenen maar tegelijkertijd sluit de gemeente dan de milieustraat voor snoeiafval zodat je nergens met die troep heen kan want dat werd te duur.
Je kan er ook mee naar Den Haag, daar zijn open vuren nogal populair.quote:Op zondag 18 februari 2024 17:31 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
dat kan in de houtkachel , biomassa he
ja maar dan moet je pallets hebben die zijn niet vervuilend, dat zegt Timmermansquote:Op zondag 18 februari 2024 17:38 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Je kan er ook mee naar Den Haag, daar zijn open vuren nogal populair.
Nog even los van elke meter groen die er was betegelen want groen onderhoud kost de gemeente geld...quote:Op zondag 18 februari 2024 17:14 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Amsterdam lost dat als volgt op:quote:Op zondag 18 februari 2024 11:53 schreef Chisono het volgende:
Nergens in het rapport staat vermeld, hoe bedrijven moeten "vergroenen", om water weg te sluizen.
Als men stenen uit tuinen wil weren, zal men dat overal moeten doorvoeren. Stenen houden water vast ook in industriewijken. Een hoosbui zet alles blank, niet alleen de straten en achtertuinen van burgers. Een goede riolering, is daar niet op berekend. Het gaat dus om de totale afwatering waar wat aan gedaan moet worden.
quote:Tuinen in Noord blank na regen: "Wateroverlast nadat gemeente straten heeft opgehoogd"
Als het aan de Meteorenweg in Noord even flink heeft geregend, staan de tuinen in de straat blank. Het probleem speelt al langer, maar na werkzaamheden door de gemeente is het een stuk erger geworden, zeggen de bewoners: "We lopen helemaal onder. Tot aan de deur en naar binnen."
Aan het adres van Rachel draait de dompelpomp overuren. Het water wordt vanuit haar tuin via een lange slang afgevoerd naar straat. "De gemeente heeft hier de straat opgehoogd. En nu hebben we in onze tuinen enorme wateroverlast."
"Het water kan nergens anders heen," zegt buurman Willem. "Er is geen afwatering, er is helemaal niets. Dus je hebt eigenlijk een vijver hier voor de deur. Je krijgt het water niet weg. Want het loopt schuin naar beneden. Nu is het hier wadlopen."
Volgens Willem - die al 23 jaar met zijn vrouw Tini aan de Meteorenweg woont - is de afwatering in zijn straat nooit heel best geweest. Maar zo erg als afgelopen jaar heeft hij het nog nooit gezien.
Het achterpad langs de tuinen is door Ymere opgehoogd en loopt schuin af. Aan de ene kant van het pad ligt een met heggen afgeschermd plantsoen, aan de andere kant staan woningen. Al het regenwater dat naar beneden komt, loopt direct de tuinen in.
"We lopen helemaal onder," zegt Tini. "Tot aan de deur en naar binnen." Binnen bij de achterdeur liggen doeken op de grond om het water buiten te houden.
Willem en Tini huren van woningcorporatie Ymere. Rachel en haar gezin hebben het huis gekocht, maar de Vereniging van Eigenaren (VvE) wordt beheerd door Ymere. Rachel zegt dat ze al een jaar bij de gemeente aan de bel trekt. "De enige oplossing die Ymere en de gemeente voorstellen is dat iedereen thuis moet blijven om het water zelf weg te pompen. Dus de verantwoordelijkheid wordt op ons afgeschoven."
Rachel heeft vorig jaar zelf maar een pomp gekocht, Willem en Tini hebben er vorige week eentje in bruikleen gehad van Ymere. Maar die was na vier uur pompen al stuk. Vandaag komen twee mannen van de spoeddienst een nieuwe brengen.
Tegelijkertijd wordt Rachel gebeld door iemand van stadsdeel Noord. Haar geduld is duidelijk op. "U creëert een probleem voor ons en verwacht dat we het zelf oplossen. Dat is belachelijk," zegt ze aan de telefoon tegen de medewerker van het stadsdeel.
Voorlopig is het voor de bewoners pompen, pompen en nog eens pompen. Sommigen hebben eerder al met eigen geld hun tuin opgehoogd. Maar niets houdt het water tegen.
In de buurt wordt nog steeds aan de weg gewerkt. Als de werkzaamheden klaar zijn, zal Ymere samen met de VvE’s de afwatering op het terrein gaan verbeteren, zo staat in een brief aan de bewoners. Maar dat gebeurt op zijn vroegst pas ergens in het voorjaar. "Dat duurt nog lang", verzucht Tini. "Het gaat om het nu. Je moet bijna een zwemvest aan."
Kortom, de gemeente hoogt de boel op zodat alles bij de bewoners in de tuinen stroomt en gaat dan wijzen naar de bewoners dat die verantwoordelijk zijn voor de afwatering op hun eigen terrein...quote:Reactie stadsdeel Noord:
'De gemeente is al twee jaar bezig met onderhoud aan de elektriciteitskabels en water- en rioolleidingen, om deze bestendiger te maken voor veranderende weersomstandigheden. Ook wordt er een drainagesysteem aangelegd en worden straten 5 tot 10 centimeter opgehoogd. Dat houdt in dat de stoepen en straten hoger dan de tuinen komen te liggen. Ook het verharde achterpad achter de woningen (eigendom van Ymere) ligt hoger dan de tuinen. Daardoor kan regenwater niet meer richting de openbare weg stromen en blijft het staan in de tuinen'
'In principe geldt dat eigenaars verantwoordelijk zijn voor de afwatering op hun eigen terrein. In dit geval gaat dat dus over Ymere en privéeigenaars. Bewoners kunnen ook zelf bijdragen door het regenwater langer te vertragen voor het wegstroomt in het riool'
Reactie Ymere
'De aanhoudende regenval zorgt - zoals op veel plekken in Nederland - helaas ook hier voor overlast. We begrijpen goed dat dit voor de bewoners vervelend is, en daarom hebben we pasgeleden al pompen laten plaatsen om het water zoveel mogelijk weg te krijgen. Vandaag zijn we bij bewoners langs geweest bij om met ze in gesprek te gaan. We hebben toen ook de werking van de pompen gecontroleerd, die op dat moment in orde was. Doordat de straten door de gemeente zijn opgehoogd en de binnentuinen niet, loopt het water nu van boven naar beneden de tuinen in. Om dit op te lossen, zijn we nu aan het kijken naar goede drainagemogelijkheden voor in de binnentuin(en). We hopen de bewoners hierover snel meer te kunnen vertellen.'
Triest verhaal maar het laat duidelijk zien, dat gemeenten, tav dit "afwateringsprobleem", ook zèlf vele tekortkomingen heeft.quote:Op zondag 18 februari 2024 18:14 schreef AchJa het volgende:
[..]
Amsterdam lost dat als volgt op:
[..]
[..]
Kortom, de gemeente hoogt de boel op zodat alles bij de bewoners in de tuinen stroomt en gaat dan wijzen naar de bewoners dat die verantwoordelijk zijn voor de afwatering op hun eigen terrein...
Oh daar kan ik ook nog wel een boekje over open doen.quote:Op zondag 18 februari 2024 18:06 schreef AchJa het volgende:
[..]
Nog even los van elke meter groen die er was betegelen want groen onderhoud kost de gemeente geld...
Naja ergens logisch verhaal van de gemeente maar communicatief weer om te huilen. Je zou het toch het gemeentehuis in pompen.quote:Op zondag 18 februari 2024 18:14 schreef AchJa het volgende:
[..]
[..]
[..]
Kortom, de gemeente hoogt de boel op zodat alles bij de bewoners in de tuinen stroomt en gaat dan wijzen naar de bewoners dat die verantwoordelijk zijn voor de afwatering op hun eigen terrein...
weilanden en akkerland ook betegelenquote:Op zondag 18 februari 2024 18:06 schreef AchJa het volgende:
[..]
Nog even los van elke meter groen die er was betegelen want groen onderhoud kost de gemeente geld...
Waddenzee, betegelen.quote:Op maandag 19 februari 2024 16:41 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
weilanden en akkerland ook betegelen
ijsselmeer ook betegelen
"sorry voor de overlast, we gaan onze fout herstellen"quote:Op zondag 18 februari 2024 18:14 schreef AchJa het volgende:
[..]
[..]
[..]
Mooi wel, een mevrouw Sloot die moeite heeft met regenwater afvoeren...quote:Op zaterdag 17 februari 2024 19:21 schreef AchJa het volgende:
[..]
Nieuwsuur
Dik twee jaar geleden had ik al eens een topic geopend over de bemoeienis van Breda mbt de tuinen: NWS / Breda mag bewoners juridisch verplichten om tegeltuin te vergroenen
Er werd toen nogal lacherig over gedaan en dat het heus niet in zo'n vaart zou lopen... Nou we zien het, Groningen kan het sinds 1 januari dit jaar juridisch gewoon afdwingen...
Ik heb persoonlijk ook een gezonde hekel aan de "onderhoudsarme tegeltuin" maar zoals ik toen ook al zei hier hebben ze zich niet mee te bemoeien, punt.![]()
de veluwe betegelen , alle daken betegelenquote:Op maandag 19 februari 2024 16:58 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Waddenzee, betegelen.
NLse deel van de noordzee, betegelen!
Die kut zeehondjes en meeuwen sodemieteren maar op.
Snap ik ook niet dit.quote:Op maandag 19 februari 2024 17:37 schreef prunus het volgende:
Ik snap dit wel! Poos geleden nieuwbouw gekocht en echt alle tuinen van m’n buren zijn zowat 100% betegeld. En als er gras in zit, is het kunst gras 🙃. Veel mensen lijken niet echt na te denken hierover.
Ook ik heb daar een grondige hekel aan maar dat wil nog niet zeggen dat ik voor een ander ga bepalen dat het anders moet... Hun tuin hun feestje.quote:Op maandag 19 februari 2024 17:37 schreef prunus het volgende:
Ik snap dit wel! Poos geleden nieuwbouw gekocht en echt alle tuinen van m’n buren zijn zowat 100% betegeld. En als er gras in zit, is het kunst gras 🙃. Veel mensen lijken niet echt na te denken hierover.
die 20 m2 die er tegenwoordig bij een huis zit die moet je wel betegelen, ik zou het ook doenquote:Op maandag 19 februari 2024 17:37 schreef prunus het volgende:
Ook bij nieuwbouw? Dan zijn er al zat eisen waaraan voldaan moet worden. Dan kan een beetje opvang er nog wel bij toch?quote:Op maandag 19 februari 2024 19:25 schreef AchJa het volgende:
[..]
Ook ik heb daar een grondige hekel aan maar dat wil nog niet zeggen dat ik voor een ander ga bepalen dat het anders moet... Hun tuin hun feestje.
Nieuwbouw tuinen zijn vaak ook wel gruwelijk klein. Als je die niet helemaal betegeld kun je nergens zitten.quote:Op maandag 19 februari 2024 17:57 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Snap ik ook niet dit.
Werkelijk..
Net onze tuin laten doen omdat de beschoeiing vervangen moest worden. Denk dat er nu een 25% betegeld is. Rest is groen. Dat was de helft.
Als het al zo gebouwd wordt heb ik er niet zo'n moeite mee aangezien de bewoners er dan zelf voor kiezen bij de aankoop, dat vind ik dus iets anders.quote:Op maandag 19 februari 2024 20:51 schreef GrumpyFish het volgende:
Ook bij nieuwbouw? Dan zijn er al zat eisen waaraan voldaan moet worden. Dan kan een beetje opvang er nog wel bij toch?
In België zijn bijvoorbeeld ook al eisen over opvang en gebruik van hemelwater in de woning. Dan kan e.e.a. gelijk goed geïntegreerd worden.
en terecht als je niet kan nadenken zonder euro tekens in de ogenquote:Op zaterdag 17 februari 2024 22:24 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
[..]
Dat gaat echt niet naar beneden, wat er ook gebeurt, dat stijgt.
Ongeacht wat burgers doen.
Zonnepanelen, dat zou zichzelf terug verdienen jij bent de opwekker / leverancier van de energie!!
Ze zitten nu allemaal te bedenken hoe dat feit nu uitknijpbaar te maken.
Salderen weg, jij betaalt voor de levering en de stroom die je gebruikt, hi ha ho!
In principe heb je een punt, maar men veroorzaakt ,wat het bericht uit de op betreft, nu eenmaal voor een probleem.quote:Op maandag 19 februari 2024 19:25 schreef AchJa het volgende:
[..]
Ook ik heb daar een grondige hekel aan maar dat wil nog niet zeggen dat ik voor een ander ga bepalen dat het anders moet... Hun tuin hun feestje.
Van rijtjeshuizen ja.quote:Op maandag 19 februari 2024 21:54 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Nieuwbouw tuinen zijn vaak ook wel gruwelijk klein. Als je die niet helemaal betegeld kun je nergens zitten.
Hoe kom je hierbij?quote:Op zaterdag 17 februari 2024 19:37 schreef Hiddendoe het volgende:
Mensen, en vooral dan de Nederlanders, zijn geboren dwarsliggers
Ik kan jouw als nieuwbouwhuis lkoper in het duurdere segment zeggen dat dat best tegenvalt.quote:Op dinsdag 20 februari 2024 01:17 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Van rijtjeshuizen ja.
Nieuwbouwhuisgebieden bestaan doorgaans uit 50% middel en duur, daar zit wel een prima tuin bij.
Ja ik zal Essent voortaan een rekening sturen als ze mij stroom leveren dat ik het moet gebruiken enzo.quote:Op maandag 19 februari 2024 21:59 schreef mschol het volgende:
[..]
en terecht als je niet kan nadenken zonder euro tekens in de ogen
Hier in de gemeente vooral problemen met regenwaterafvoer in de nieuwbouwwijken, geen HWA op het riool meer, het moet allemaal naar de Wadi, maar omdat daar niets voor geregeld is, behalve dat het wel vanzelf over de straat naar de Wadi zou moeten lopen, zijn er vooral veel huizen met water in de kruipruimte.quote:Op maandag 19 februari 2024 22:06 schreef Nebelwerfer het volgende:
[..]
In principe heb je een punt, maar men veroorzaakt ,wat het bericht uit de op betreft, nu eenmaal voor een probleem.
Als het water van de straat bij jou over de stoep komt stromen ga je ook klagen bij de gemeente.
Overigens heeft men bij de gemiddelde nieuwbouw de regenwater afvoer voor elkaar toch?
Wil je hiermee zeggen dat gemeentes dus geen 'hemelwaterverordening meer via de Omgevingswet mogen invoeren...?quote:Op zaterdag 17 februari 2024 19:21 schreef AchJa het volgende:
... hebben ze zich niet mee te bemoeien, punt.
Hier in mijn wijk zijn ze de straten aan het herinrichten waarbij parkeerplaatsen opgedoekt zijn en door wadis vervangen maar deze wadis hebben wel een overloop naar het riool als ze te vol komen te staan.quote:Op dinsdag 20 februari 2024 09:13 schreef Leandra het volgende:
[..]
Hier in de gemeente vooral problemen met regenwaterafvoer in de nieuwbouwwijken, geen HWA op het riool meer, het moet allemaal naar de Wadi, maar omdat daar niets voor geregeld is, behalve dat het wel vanzelf over de straat naar de Wadi zou moeten lopen, zijn er vooral veel huizen met water in de kruipruimte.
Dusdanig dat het afgepompt moet worden.
Dus nee, bij de gemiddelde nieuwbouw heeft men de afvoer juist niet voor elkaar.
Laat ik het anders stellen: zou het voor elkaar moeten zijn.quote:Op dinsdag 20 februari 2024 09:13 schreef Leandra het volgende:
[..]
Hier in de gemeente vooral problemen met regenwaterafvoer in de nieuwbouwwijken, geen HWA op het riool meer, het moet allemaal naar de Wadi, maar omdat daar niets voor geregeld is, behalve dat het wel vanzelf over de straat naar de Wadi zou moeten lopen, zijn er vooral veel huizen met water in de kruipruimte.
Dusdanig dat het afgepompt moet worden.
Dus nee, bij de gemiddelde nieuwbouw heeft men de afvoer juist niet voor elkaar.
De redenering van die man is idd krom. Maarrr.... ik snap op zich wel dat je als 82-jarige liever een onderhoudsvriendelijke tuin hebt, a.k.a. ik zie hem niet 's zomers iedere twee weken het echte gras maaien.quote:Op zaterdag 17 februari 2024 22:52 schreef Starhopper het volgende:
Jamaar kunstgras is toch groenTering. Sommige mensen
![]()
“Van mijn dokter mag ik geen gras afrijden”: Hendrik (82) moet kunstgras weghalen omdat… zijn tuin groen moet zijn van de overheid
Dat is te begrijpen. Maar hij wist heel goed waar hij voor tekende. Gegokt en verloren.quote:Op dinsdag 20 februari 2024 09:31 schreef Hojdhopper het volgende:
[..]
De redenering van die man is idd krom. Maarrr.... ik snap op zich wel dat je als 82-jarige liever een onderhoudsvriendelijke tuin hebt, a.k.a. ik zie hem niet 's zomers iedere twee weken het echte gras maaien.
Maar inderdaad, groen is niet alleen kleur.
Precies. Gewoon de wijk lekker laten overstromen dankzij het overvolle riool. "Ohhh tja, de gemeentelijke belastingen mochten niet te veel omhoog van jullie, maar jullie wilden niet vergroenen, dan krijg je dat".quote:Op zaterdag 17 februari 2024 19:21 schreef AchJa het volgende:
[..]
Nieuwsuur
Dik twee jaar geleden had ik al eens een topic geopend over de bemoeienis van Breda mbt de tuinen: NWS / Breda mag bewoners juridisch verplichten om tegeltuin te vergroenen
Er werd toen nogal lacherig over gedaan en dat het heus niet in zo'n vaart zou lopen... Nou we zien het, Groningen kan het sinds 1 januari dit jaar juridisch gewoon afdwingen...
Maar het volk wil dit soort maatregelen toch? We stemden immers massaal BBB om te voorkomen dat de boeren eens iets moesten doen voor het milieu zoals minder water oppompen.quote:Op zondag 18 februari 2024 03:54 schreef SymbolicFrank het volgende:
Tja. We hebben veel gemalen en pompen steeds meer water op, waardoor de bodem steeds droger wordt en sneller verzakt. Omdat boeren steeds vroeger het land op willen, met steeds zwaardere machines. En daardoor moeten de gewassen steeds meer besproeid worden. Waardoor de grondwaterspiegel nog veel sneller daalt.
Ja dat klopt idd. Achteraf zeuren is mehh.quote:Op dinsdag 20 februari 2024 09:40 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Dat is te begrijpen. Maar hij wist heel goed waar hij voor tekende. Gegokt en verloren.
Kost bij ons 8 euro per bezoek. Categorie 2: rest grofvuil, blad en snoeiafval, grond en autobanden.quote:Op zondag 18 februari 2024 17:14 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Hier is een kwart betegeld, ongeveer. De rest is groen.quote:Op maandag 19 februari 2024 17:57 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Snap ik ook niet dit.
Werkelijk..
Net onze tuin laten doen omdat de beschoeiing vervangen moest worden. Denk dat er nu een 25% betegeld is. Rest is groen. Dat was de helft.
Leuk en aardig, maar in een woonwijk waar iedere tuin zo is, loopt het water bij hevige regenval als een rivier door de straten. En als je pech hebt ook je woning binnen.quote:Op maandag 19 februari 2024 19:40 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
die 20 m2 die er tegenwoordig bij een huis zit die moet je wel betegelen, ik zou het ook doen
als je alleen woont dan kun je permiteren om de helft als bloementuin te gebruiken , verderis het een paar klimrozen langs de muur en de grond betegelen
bedenk dat van nederland slechts 2% betegeld is , de rest is open terrein of water
[ afbeelding ]
Naast ons zijn 16 nieuwbouwwoningen, sociale huur gebouwd, 2 jaar geleden opgeleverd. Mini achtertuintjes, echt 5 x 5 of zo. Maar wel een aardige voortuin van 3,5 meter diep. Die zijn omrand met haagjes waar de bewoners niet aan mogen komen. Onderhoud doet de gemeente. Dus de voortuinen kunnen in elk geval niet volledig betegeld worden.quote:Op maandag 19 februari 2024 22:06 schreef Nebelwerfer het volgende:
[..]
In principe heb je een punt, maar men veroorzaakt ,wat het bericht uit de op betreft, nu eenmaal voor een probleem.
Als het water van de straat bij jou over de stoep komt stromen ga je ook klagen bij de gemeente.
Overigens heeft men bij de gemiddelde nieuwbouw de regenwater afvoer voor elkaar toch?
Verdient het zich wel lekker snel terug.quote:Op dinsdag 20 februari 2024 11:45 schreef Niels0Kurovski het volgende:
Volzetten met wiet, papaver en doornappel.
Ligt een beetje aan de plek ook denk ik? Hier in dorpen in de kop van NH zit bij het dure segment nieuwbouw wijkjes toch meestal wel 12-15 meter tuindiepte en breedte. Vind ik op zich niet klein. Even mijn gevoel getoetst met google maps en gemeten op 3 plekken. Kwam wel overeen.quote:Op dinsdag 20 februari 2024 08:49 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Ik kan jouw als nieuwbouwhuis lkoper in het duurdere segment zeggen dat dat best tegenvalt.
Hier een dorp in NB maar mijn tuin is straks maar 8m diep. met een terras van 4m en looppad van 2m hou je weinig over.quote:Op dinsdag 20 februari 2024 14:27 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Ligt een beetje aan de plek ook denk ik? Hier in dorpen in de kop van NH zit bij het dure segment nieuwbouw wijkjes toch meestal wel 12-15 meter tuindiepte en breedte. Vind ik op zich niet klein. Even mijn gevoel getoetst met google maps en gemeten op 3 plekken. Kwam wel overeen.
Dat is de helft idd.quote:Op dinsdag 20 februari 2024 14:31 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Hier een dorp in NB maar mijn tuin is straks maar 8m diep. met een terras van 4m en looppad van 2m hou je weinig over.
Tuurlijk, maar wat doe je met die laatste meters? Stukkie gras, of tuin, of liefst nog meer stenen met een incidentele plant?quote:Op dinsdag 20 februari 2024 14:31 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Hier een dorp in NB maar mijn tuin is straks maar 8m diep. met een terras van 4m en looppad van 2m hou je weinig over.
Beetje tuinliefhebber draagt zo’n steentje weg ipv bij.quote:Op dinsdag 20 februari 2024 15:29 schreef Claudia_x het volgende:
Ik ben een tuinliefhebber en probeer mijn steentje bij te dragen, maar ook ik vind dat de overheid zich hier niet mee moet bemoeien. Geef zelf eerst eens het goede voorbeeld: minder tegels en meer duurzaam bermbeheer in de publieke ruimte.
Overheidsbemoeienis leidt bovendien steevast tot bizarre maatregelen. De gemeente is verschrikkelijk rigide en kijkt niet naar de context. Een groen dak met zonnepanelen erop... ik kan me haast niet voorstellen dat zelfs de overheid zo dom zou zijn.
quote:Op dinsdag 20 februari 2024 15:47 schreef Nebelwerfer het volgende:
[..]
Beetje tuinliefhebber draagt zo’n steentje weg ipv bij.![]()
Waar zeg ik dat?quote:Op dinsdag 20 februari 2024 09:13 schreef RM-rf het volgende:
[..]
Wil je hiermee zeggen dat gemeentes dus geen 'hemelwaterverordening meer via de Omgevingswet mogen invoeren...?
Hier in Hillegom moest ook hemelwater opslag komen, we zitten hier op geestgrond.quote:Op dinsdag 20 februari 2024 15:29 schreef Claudia_x het volgende:
Ik ben een tuinliefhebber en probeer mijn steentje bij te dragen, maar ook ik vind dat de overheid zich hier niet mee moet bemoeien. Geef zelf eerst eens het goede voorbeeld: minder tegels en meer duurzaam bermbeheer in de publieke ruimte.
Overheidsbemoeienis leidt bovendien steevast tot bizarre maatregelen. De gemeente is verschrikkelijk rigide en kijkt niet naar de context. Een groen dak met zonnepanelen erop... ik kan me haast niet voorstellen dat zelfs de overheid zo dom zou zijn.
Ik vermoed dat het vooral gaat om de afvoer van het regenwater en de retentie om het grondwaterpeil op niveau te houden. Door de klimaatverandering is de verwachting dat er meer stortbuien en langere droogteperiodes zullen plaatsvinden. En masse snel het regenwater afvoeren vanwege tegeltuinen terwijl er tegelijkertijd problemen zijn het grondwater op peil te houden is gewoon dom en onnodig mijns inziensquote:Op dinsdag 20 februari 2024 17:30 schreef Document1 het volgende:
Lelijke tyfus tegeltuinen.Al mag er best een subsidie tegenover staan om die tuinen aan te pakken. Ik snap wel dat mensen over de zeik gaan.
Even los van het feit dat Groningen volgens mij nergens eist dat er groendaken met zonnepanelen gerealiseerd wordt: Wat is er mis met groendaken met zonnepanelen?quote:Op dinsdag 20 februari 2024 15:29 schreef Claudia_x het volgende:
Dat treft! Die is er in Groningen ookquote:Op dinsdag 20 februari 2024 17:30 schreef Document1 het volgende:
Lelijke tyfus tegeltuinen.Al mag er best een subsidie tegenover staan om die tuinen aan te pakken. Ik snap wel dat mensen over de zeik gaan.
Als je een riant dak hebt dat je niet vol met zonnepanelen legt, is daar niks mee. Maar wat schiet je er anders mee op? Hoe effectief is het om mensen op hoge kosten te jagen voor een randje groen? Want planten hebben licht nodig om te groeien, dus onder panelen gaat dat niet of moeilijk. Over het algemeen is er dan ook juist een strijd om het dak gaande tussen groen en zonnepanelen,quote:Op dinsdag 20 februari 2024 18:10 schreef GrumpyFish het volgende:
[..]
Even los van het feit dat Groningen volgens mij nergens eist dat er groendaken met zonnepanelen gerealiseerd wordt: Wat is er mis met groendaken met zonnepanelen?
Dan weet je ook vast wat die subsidie is.quote:Op dinsdag 20 februari 2024 18:15 schreef GrumpyFish het volgende:
[..]
Dat treft! Die is er in Groningen ook
Wij hebben hier een looppad gemaakt met open rasters die je aan elkaar klikt en daar gras in ingezaaid. Graspad gaat over in de rest van het grasveld (gazon durf ik dat niet te noemen). Maar, het is stevig genoeg om er met een container, rollator of scootmobiel overheen te rijden. En het regenwater zakt er gewoon door. Pad is altijd droog.quote:Op dinsdag 20 februari 2024 14:31 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
I.p.v. subsidie tegels inruilen voor gratis planten. Wordt in steeds meer steden gedaan. En dan kun je, gratis, al wat doen.quote:Op dinsdag 20 februari 2024 17:30 schreef Document1 het volgende:
Zonde. Ze zijn juist zo mooi. Ik ben blij met vingerhoedskruid! Ook brandnetels mogen in een hoek van de tuin blijven staan. Fijn voor de vlinders (rupsen). Wij ruimen ook in de herfst niet al het blad op. Vegen het wel van het grasveld, de borders in. Maar daar mag het rustig op een hoop liggen rotten. Wat er in het voorjaar nog ligt, wordt dan verwijderd, of eronder geschoffeld.quote:Op woensdag 21 februari 2024 10:02 schreef Metalfrost het volgende:
Ik laat gewoon wildgroei toe in mijn tuin. Scheelt weer onderhoud. Mos op de tegels e.d. Geweldig om te zien hoe de natuur al door de mens aangebrachte tuindecoraties weer terug claimt.
Nu komen de krokusjes tussen de tegels tevoorschijn. Mooi gezicht.
Het is wel enorm kut als het vingerhoedskruid met grote bossen van 30cm diameter vroeg in het voorjaar de tuin komt koloniseren, de kenmerkende mooie 'hoedjes' zitten er maar voor anderhalve maand op. Deze trek ik er wél uit.
Het is het een of het ander.... als de gemente een wettelijke plicht heeft zorg te dragen voor waterafvoer, wat letterlijk vastgelegd is in de Milieuwet, moeten ze ook regels opstellen hoe dat moet gebeurenquote:
Net zoals Overheden ook regels opstellen hoe bepaalde leefruimtes in je huis wel of niet ingericht mogen worden.quote:Wet milieubeheer, artikel 10.33 eerste lid:
De gemeenteraad of burgemeester en wethouders dragen zorg voor de inzameling en het transport van stedelijk afvalwater dat vrijkomt bij de binnen het grondgebied van de gemeente gelegen percelen, door middel van een openbaar vuilwaterriool (…). Waterwet, artikel 3.5 'De gemeenteraad en het college van burgemeester en wethouders dragen zorg voor een doelmatige inzameling van het afvloeiend hemelwater, voor zover van degene die zich daarvan ontdoet, voornemens is zich te ontdoen of zich moet ontdoen, redelijkerwijs niet kan worden gevergd het afvloeiend hemelwater op of in de bodem of in het oppervlaktewater te brengen'.
Het is niet realistisch in die zin dat we nu een regelzuchtige overheid hebben, maar daar is natuurlijk wat aan te doen.quote:Op woensdag 21 februari 2024 12:17 schreef RM-rf het volgende:
Ik snap dat het lekker populistsich klinkt te roepen dat een overheid zich met allerhane zaken niet zou mogen bemoeien.
maar realistisch is het gewoon niet.
Ik had ooit een onderhoudsvrije tuin met grind en paar bomen, haagje van rhododendron en een met hedera begroeide schutting. Nam het onderhoudsvrij iets te letterlijk de laatste jaren en kreeg een supergroene tuin, overwoekerd door een wilde braamstruik (wel super lekkere bramen btw) en hedera. Maar het liep de spuigaten uit, wel lekker koel in de zomer. Enfin toch maar een hovenier bereid gevonden om die uitwassen in te palmen. Vijf aanhangwagens vol kostte het om het groenafval af te voeren. Nu weer een 'nette' tuin. Met grind.quote:Op woensdag 21 februari 2024 12:13 schreef Gia het volgende:
[..]
Zonde. Ze zijn juist zo mooi. Ik ben blij met vingerhoedskruid! Ook brandnetels mogen in een hoek van de tuin blijven staan. Fijn voor de vlinders (rupsen). Wij ruimen ook in de herfst niet al het blad op. Vegen het wel van het grasveld, de borders in. Maar daar mag het rustig op een hoop liggen rotten. Wat er in het voorjaar nog ligt, wordt dan verwijderd, of eronder geschoffeld.
Grind is niet zo erg; daar zakt het water nog in weg. Volledige bestrating is erger want dan kan het water nergens heen, dan de tuin uit naar andermans erf of gemeentegrond.quote:Op woensdag 21 februari 2024 17:46 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Ik had ooit een onderhoudsvrije tuin met grind en paar bomen, haagje van rhododendron en een met hedera begroeide schutting. Nam het onderhoudsvrij iets te letterlijk de laatste jaren en kreeg een supergroene tuin, overwoekerd door een wilde braamstruik (wel super lekkere bramen btw) en hedera. Maar het liep de spuigaten uit, wel lekker koel in de zomer. Enfin toch maar een hovenier bereid gevonden om die uitwassen in te palmen. Vijf aanhangwagens vol kostte het om het groenafval af te voeren. Nu weer een 'nette' tuin. Met grind.
Er is niemand die eist dat mensen in Groningen perse alle platte daken waar zonnepanelen op liggen ook gaan voorzien van groendaken. Mevrouw Sloot van de oppositie tuigt een leuke stroman op om verontwaardiging op te wekken. Er is de keuze uit een vrij breed scala aan verschillende maatregelen waar bewoners zelf de keuze kunnen maken (retentievijvers, wadi's, tegelwippen en vervangen door groen, regentonen, infiltratie/bergingskratten, groendaken, en nog e.e.a geloof ik).quote:Op woensdag 21 februari 2024 09:54 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Als je een riant dak hebt dat je niet vol met zonnepanelen legt, is daar niks mee. Maar wat schiet je er anders mee op? Hoe effectief is het om mensen op hoge kosten te jagen voor een randje groen? Want planten hebben licht nodig om te groeien, dus onder panelen gaat dat niet of moeilijk. Over het algemeen is er dan ook juist een strijd om het dak gaande tussen groen en zonnepanelen,
Kan ik me op zich prima in vinden. Groene omgevingen hebben allerlei positieve effecten (koeling, biodiversiteit, gezondheidseffecten, waterretentie), dus daar meer van lijkt mij prima. Enige nadeel lijkt me dat ruimte in Nederland vrij schaars is en we niet iedereen in bijvoorbeeld een dorpse/landschappelijke omgeving kunnen laten wonen.quote:Ik ben sowieso wel benieuwd naar onderzoek naar de effectiviteit van bepaalde maatregelen. Ik vraag me af of de wijze waarop we steden aanleggen niet een groter probleem is dan de manier waarop mensen hun tuinen inrichten. Zo las ik eens onderzoek waaruit blijkt dat bomen in stedelijke omgevingen niet diep wortelen: de grond is er te verdicht. De verdichting die maakt dat bomen minder goed wortelen, maakt ook dat water niet goed kan worden afgevoerd. Misschien moeten we niet zo hutjemutje bouwen en mensen meer ruimte rondom hun huis geven.
Volgens mij pleit je nu voor hetzelfde als dat de gemeente Groningen hoopt te bereiken met deze maatregelen.quote:Daar komt bij dat hitte en afvoer van regenwater niet de enige problemen zijn. In de zomer is er vaak een watertekort, dus je wilt water idealiter niet afvoeren maar behouden. En dan is er nog de kwestie van afnemende biodiversiteit. Als je als burger een groene tuin neemt met bomen en een diversiteit aan vaste planten die goed uitgekozen zijn zodat ze in de zomer geen water hoeven te krijgen, dan doe je al veel. Als de gemeente mij zou vragen om dan ook nog panelen van mijn dak te halen voor een strookje groen, dan zou ik niet blij zijn. Kom liever eens langs om te kijken wat ik allemaal al doe.
Interessant. Dit betreft wel gelijk een vergaand concept waarbij (deels) een waterkringloop gerealiseerd wordt. Zover gaan ze in Groningen niet. Heb daar tijdens mn studie ook ooit nog iets over geschreven. Het zal wel de toekomst zijn; het is natuurlijk bizar dat we onze poep wegspoelen of de tuin sproeien met drinkwater. Ik blijf het ook bizar vinden dat regenwateropvang en -gebruik in waterland Nederland nog geen gemeengoed is, terwijl het in bijv. Belgie al jaren een eis is bij nieuwbouw.quote:Dat gezegd hebbende: naar aanleiding van je reactie ging ik op zoek en kwam ik onderzoek tegen naar drie functies op één dak. Ik ben benieuwd wat zulk onderzoek laat zien, maar hoop dat de overheid tot die tijd haar regelzucht in toom houdt.
Ha! Dat mag je zelf bepalen: Linkje (pdf)quote:Op woensdag 21 februari 2024 10:02 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Dan weet je ook vast wat die subsidie is.
Een schijntje of fatsoenlijke bijdrage?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |