Idd. de gekende "verleidingsmethode" die her en der wordt toegepast.quote:Op zaterdag 17 februari 2024 19:58 schreef LXIV het volgende:
Meestal gebeurt het achterbakser. Dat worden eerst belastingen verhoogd en dan een premie gegeven aan mensen die hun tuin vergroenen. Dan er minder weerstand
Ik vind het niet zozeer een kwestie van redelijkheid als wel een kwestie van een totalitaire overheid die niet ophoudt waar die moet ophouden, bij de voordeur. Het moet op een andere manier, er is veel mogelijk, maar in die zin heeft de gemeente geen keuze.quote:Op zondag 18 februari 2024 12:17 schreef probeer het volgende:
Ok.
En is dit dan een gemeente die zelf hard haar best doet om zoveel mogelijk groen aan te leggen mede ivm de afwatering? Met projecten om wijken die in het verleden volledig bestraat zijn, meer groen te maken?
Of is dit toch meer een ding waarbij de verantwoordelijkheid voor goede afwatering primair bij de burgers door de neus geboord wordt, terwijl de gemeente het zelf wel best vindt?
Maakt imo nogal wat uit, in hoeverre het redelijk is om zulke ingrepen van je burgers te verwachten.
Tsja, het is een inbreuk op het eigendomsrecht maar dat is sowieso niet absoluut. Een overheid kan daar ver mee gaan totdat de hoge raad of het europees hof tot de conclusie komt dat het bijvoorbeeld confiscatoir is. Dat is gebeurt met de vermogensrendementsheffing. Maar er bestaat volgens mij geen vergelijkbare wettelijke bovengrens voor wat betreft het verplichten van aanpassingen aan woningen.quote:Op zaterdag 17 februari 2024 19:21 schreef AchJa het volgende:
[..]
Ik heb persoonlijk ook een gezonde hekel aan de "onderhoudsarme tegeltuin" maar zoals ik toen ook al zei hier hebben ze zich niet mee te bemoeien, punt.![]()
De grondwet speelt geen zware rol in Nederland. Er is hier geen grondwettelijk hof. Omtzigt wil dat gaan veranderen maar is zie dat nog niet 123 gebeuren. Overlast/schade veroorzaken bij de buren kan volgens mij mits voldoende bewijslast gewoon verhaalt worden.quote:Op zondag 18 februari 2024 14:00 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Waar in de grondwet staat het recht om wateroverlast bij de buren te geven?
In de wijk waar ik woon zijn hele voortuinen vrijwel volledig betegeld om er auto's te kunnen parkeren. Ik kan me voorstellen dat dat nu net niet de bedoeling is.quote:Op zondag 18 februari 2024 14:54 schreef Gia het volgende:
Hier in de stad wordt in diverse wijken elk jaar een actie gehouden waarbij burgers enkele stoeptegels in kunnen leveren in ruil voor een plant.
Het heet 'actie Steenbreek'.
https://steenbreek.nl/in-(...)il-voor-stoeptegels/
Dan hoeft het de burger niets te kosten dan de moeite om de tegels eruit te wippen en in te leveren, en de plantjes erin te zetten. Al is het maar een border naast je terras, dat scheelt al in het regenwater dat het riool instroomt. En als je dan gratis plantjes krijgt van de gemeente of stichting die dit regelt, waarom dan niet?
Persoonlijk vind ik dat iedereen met een tuin recht moet hebben op een verhard terras van minimaal 15 m2, zodat je een tuinstel kwijt kunt. Zonder daarvoor maatregelen te hoeven nemen mbt hemelwaterafvoer. Is je terras groter, dan vind ik dat je wel moet zorgen voor goede afwatering. Ook voor jezelf, maar ook voor je buren. En dat kun je al bereiken door er een border langs te leggen en daarop af te wateren.
Ja Groen Links is de straf voor domme mensenquote:Op zondag 18 februari 2024 14:16 schreef DeVerzamelaar het volgende:
GroenLinks is de grootste partij in Groningen. Niet zeuren, de burgers krijgen wat ze stemmen en dus ook verdienen.
Als je dan links en rechts een border maakt van 30 centimeter, met plantjes erin en zodanig betegeld dat het water daar naartoe stroomt, dan ben je al een heel eind. En het ziet er nog gezelliger uit ook.quote:Op zondag 18 februari 2024 14:57 schreef Digi2 het volgende:
[..]
In de wijk waar ik woon zijn hele voortuinen volledig betegeld om er auto's te kunnen parkeren. Ik kan me voorstellen dat dat nu net niet de bedoeling is.
Ja, na 15 jaar ruzies op Twitter te hebben gezien snap ik inmiddels dat je beter eerst kunt vragen wat iemand bedoelt dan te reageren op wat je denkt dat er staat.quote:Op zondag 18 februari 2024 13:23 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Je vraagt zo vaak om artikelnummertjes in verschillende discussies, maar zelf zie ik je weinig argumentatie maken voor je eigen zaak.
Praat dit eens goed dan...
ik neem aan dat er exacte voorschriften komen van de gemeente, daar zal jouw leuke idee niet accoord bevonden wordenquote:Op zondag 18 februari 2024 14:58 schreef Gia het volgende:
[..]
Als je dan links en rechts een border maakt van 30 centimeter, met plantjes erin en zodanig betegeld dat het water daar naartoe stroomt, dan ben je al een heel eind. En het ziet er nog gezelliger uit ook.
ik heb drie lagen wit plastic worteldoek onder het wit mozaiek grind , maar waar al dat regenwater blijft ik weet het nietquote:Op zondag 18 februari 2024 16:46 schreef Cockwhale het volgende:
Als ik sommige tuinen zie, kan ik mij voorstellen waarom ze dit willen. Zelfs een tegelmongool in de buurt die een slang vanuit zijn tuin naar de riolering heeft lopen, waar je zo maar als je niet oplet je nek over kan breken
ik zit nooit in de tuin, door de airco is het lekker koel binnenquote:Op zondag 18 februari 2024 17:04 schreef Firuze60 het volgende:
Bij mij is vorig jaar (mocht je vrijwillig aan mee doen) door de Gemeente de regenpijp in mijn (half om half groen en kiezels) voortuin afgescheiden van het riool. Door enorm gegraaf is er wel een conifeer ter ziele gegaan, kan ik dat verhalen? Dacht het niet. Ik woon hier al meer dan 20 jaar en zag bij de buren de ene groentuin met veel bomen en struiken na de andere sneuvelen en zeker werd het daardoor alleen al steeds heter in de zomer met die tegeltuinen en na hoosbuien steeds natter. Opdringen om je nette tegeltuin met barbecue en met zo weinig mogelijk bladeren te verwijderen lijkt mij niks, adviseren wel.
Een groene tuin kost energie en onderhoud. Het scheelt wel enorm in de zomer qua hitte.
En door jouw airco steeds warmer buiten, hahaquote:Op zondag 18 februari 2024 17:06 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
ik zit nooit in de tuin, door de airco is het lekker koel binnen
nee dat komt door de vliegtuigen heb ik net geleerd , omdat men steeds meer wil vliegenquote:Op zondag 18 februari 2024 17:06 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
En door jouw airco steeds warmer buiten, haha
Tjongejonge, na mij de zondvloed.quote:Op zondag 18 februari 2024 17:09 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
nee dat komt door de vliegtuigen heb ik net geleerd , omdat men steeds meer wil vliegen
Dat is absurd!quote:Op zondag 18 februari 2024 17:14 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Overigens kunnen gemeenten hier ook wel iets van.
Hier ook allemaal akties om de tuinen te vergroenen maar tegelijkertijd sluit de gemeente dan de milieustraat voor snoeiafval zodat je nergens met die troep heen kan want dat werd te duur.
Daar sta je dan met je goed gedrag.
dat kan in de houtkachel , biomassa hequote:Op zondag 18 februari 2024 17:14 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Hier ook allemaal akties om de tuinen te vergroenen maar tegelijkertijd sluit de gemeente dan de milieustraat voor snoeiafval zodat je nergens met die troep heen kan want dat werd te duur.
Je kan er ook mee naar Den Haag, daar zijn open vuren nogal populair.quote:Op zondag 18 februari 2024 17:31 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
dat kan in de houtkachel , biomassa he
ja maar dan moet je pallets hebben die zijn niet vervuilend, dat zegt Timmermansquote:Op zondag 18 februari 2024 17:38 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Je kan er ook mee naar Den Haag, daar zijn open vuren nogal populair.
Nog even los van elke meter groen die er was betegelen want groen onderhoud kost de gemeente geld...quote:Op zondag 18 februari 2024 17:14 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Amsterdam lost dat als volgt op:quote:Op zondag 18 februari 2024 11:53 schreef Chisono het volgende:
Nergens in het rapport staat vermeld, hoe bedrijven moeten "vergroenen", om water weg te sluizen.
Als men stenen uit tuinen wil weren, zal men dat overal moeten doorvoeren. Stenen houden water vast ook in industriewijken. Een hoosbui zet alles blank, niet alleen de straten en achtertuinen van burgers. Een goede riolering, is daar niet op berekend. Het gaat dus om de totale afwatering waar wat aan gedaan moet worden.
quote:Tuinen in Noord blank na regen: "Wateroverlast nadat gemeente straten heeft opgehoogd"
Als het aan de Meteorenweg in Noord even flink heeft geregend, staan de tuinen in de straat blank. Het probleem speelt al langer, maar na werkzaamheden door de gemeente is het een stuk erger geworden, zeggen de bewoners: "We lopen helemaal onder. Tot aan de deur en naar binnen."
Aan het adres van Rachel draait de dompelpomp overuren. Het water wordt vanuit haar tuin via een lange slang afgevoerd naar straat. "De gemeente heeft hier de straat opgehoogd. En nu hebben we in onze tuinen enorme wateroverlast."
"Het water kan nergens anders heen," zegt buurman Willem. "Er is geen afwatering, er is helemaal niets. Dus je hebt eigenlijk een vijver hier voor de deur. Je krijgt het water niet weg. Want het loopt schuin naar beneden. Nu is het hier wadlopen."
Volgens Willem - die al 23 jaar met zijn vrouw Tini aan de Meteorenweg woont - is de afwatering in zijn straat nooit heel best geweest. Maar zo erg als afgelopen jaar heeft hij het nog nooit gezien.
Het achterpad langs de tuinen is door Ymere opgehoogd en loopt schuin af. Aan de ene kant van het pad ligt een met heggen afgeschermd plantsoen, aan de andere kant staan woningen. Al het regenwater dat naar beneden komt, loopt direct de tuinen in.
"We lopen helemaal onder," zegt Tini. "Tot aan de deur en naar binnen." Binnen bij de achterdeur liggen doeken op de grond om het water buiten te houden.
Willem en Tini huren van woningcorporatie Ymere. Rachel en haar gezin hebben het huis gekocht, maar de Vereniging van Eigenaren (VvE) wordt beheerd door Ymere. Rachel zegt dat ze al een jaar bij de gemeente aan de bel trekt. "De enige oplossing die Ymere en de gemeente voorstellen is dat iedereen thuis moet blijven om het water zelf weg te pompen. Dus de verantwoordelijkheid wordt op ons afgeschoven."
Rachel heeft vorig jaar zelf maar een pomp gekocht, Willem en Tini hebben er vorige week eentje in bruikleen gehad van Ymere. Maar die was na vier uur pompen al stuk. Vandaag komen twee mannen van de spoeddienst een nieuwe brengen.
Tegelijkertijd wordt Rachel gebeld door iemand van stadsdeel Noord. Haar geduld is duidelijk op. "U creëert een probleem voor ons en verwacht dat we het zelf oplossen. Dat is belachelijk," zegt ze aan de telefoon tegen de medewerker van het stadsdeel.
Voorlopig is het voor de bewoners pompen, pompen en nog eens pompen. Sommigen hebben eerder al met eigen geld hun tuin opgehoogd. Maar niets houdt het water tegen.
In de buurt wordt nog steeds aan de weg gewerkt. Als de werkzaamheden klaar zijn, zal Ymere samen met de VvE’s de afwatering op het terrein gaan verbeteren, zo staat in een brief aan de bewoners. Maar dat gebeurt op zijn vroegst pas ergens in het voorjaar. "Dat duurt nog lang", verzucht Tini. "Het gaat om het nu. Je moet bijna een zwemvest aan."
Kortom, de gemeente hoogt de boel op zodat alles bij de bewoners in de tuinen stroomt en gaat dan wijzen naar de bewoners dat die verantwoordelijk zijn voor de afwatering op hun eigen terrein...quote:Reactie stadsdeel Noord:
'De gemeente is al twee jaar bezig met onderhoud aan de elektriciteitskabels en water- en rioolleidingen, om deze bestendiger te maken voor veranderende weersomstandigheden. Ook wordt er een drainagesysteem aangelegd en worden straten 5 tot 10 centimeter opgehoogd. Dat houdt in dat de stoepen en straten hoger dan de tuinen komen te liggen. Ook het verharde achterpad achter de woningen (eigendom van Ymere) ligt hoger dan de tuinen. Daardoor kan regenwater niet meer richting de openbare weg stromen en blijft het staan in de tuinen'
'In principe geldt dat eigenaars verantwoordelijk zijn voor de afwatering op hun eigen terrein. In dit geval gaat dat dus over Ymere en privéeigenaars. Bewoners kunnen ook zelf bijdragen door het regenwater langer te vertragen voor het wegstroomt in het riool'
Reactie Ymere
'De aanhoudende regenval zorgt - zoals op veel plekken in Nederland - helaas ook hier voor overlast. We begrijpen goed dat dit voor de bewoners vervelend is, en daarom hebben we pasgeleden al pompen laten plaatsen om het water zoveel mogelijk weg te krijgen. Vandaag zijn we bij bewoners langs geweest bij om met ze in gesprek te gaan. We hebben toen ook de werking van de pompen gecontroleerd, die op dat moment in orde was. Doordat de straten door de gemeente zijn opgehoogd en de binnentuinen niet, loopt het water nu van boven naar beneden de tuinen in. Om dit op te lossen, zijn we nu aan het kijken naar goede drainagemogelijkheden voor in de binnentuin(en). We hopen de bewoners hierover snel meer te kunnen vertellen.'
Triest verhaal maar het laat duidelijk zien, dat gemeenten, tav dit "afwateringsprobleem", ook zèlf vele tekortkomingen heeft.quote:Op zondag 18 februari 2024 18:14 schreef AchJa het volgende:
[..]
Amsterdam lost dat als volgt op:
[..]
[..]
Kortom, de gemeente hoogt de boel op zodat alles bij de bewoners in de tuinen stroomt en gaat dan wijzen naar de bewoners dat die verantwoordelijk zijn voor de afwatering op hun eigen terrein...
Oh daar kan ik ook nog wel een boekje over open doen.quote:Op zondag 18 februari 2024 18:06 schreef AchJa het volgende:
[..]
Nog even los van elke meter groen die er was betegelen want groen onderhoud kost de gemeente geld...
Naja ergens logisch verhaal van de gemeente maar communicatief weer om te huilen. Je zou het toch het gemeentehuis in pompen.quote:Op zondag 18 februari 2024 18:14 schreef AchJa het volgende:
[..]
Amsterdam lost dat als volgt op:
[..]
[..]
Kortom, de gemeente hoogt de boel op zodat alles bij de bewoners in de tuinen stroomt en gaat dan wijzen naar de bewoners dat die verantwoordelijk zijn voor de afwatering op hun eigen terrein...
weilanden en akkerland ook betegelenquote:Op zondag 18 februari 2024 18:06 schreef AchJa het volgende:
[..]
Nog even los van elke meter groen die er was betegelen want groen onderhoud kost de gemeente geld...
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |