abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 19 februari 2024 @ 21:59:11 #101
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_212504125
quote:
0s.gif Op maandag 19 februari 2024 20:51 schreef GrumpyFish het volgende:

Ook bij nieuwbouw? Dan zijn er al zat eisen waaraan voldaan moet worden. Dan kan een beetje opvang er nog wel bij toch?

In België zijn bijvoorbeeld ook al eisen over opvang en gebruik van hemelwater in de woning. Dan kan e.e.a. gelijk goed geïntegreerd worden.
Als het al zo gebouwd wordt heb ik er niet zo'n moeite mee aangezien de bewoners er dan zelf voor kiezen bij de aankoop, dat vind ik dus iets anders.
pi_212504138
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 februari 2024 22:24 schreef TheoddDutchGuy het volgende:

[..]
Dat gaat echt niet naar beneden, wat er ook gebeurt, dat stijgt.
Ongeacht wat burgers doen.

Zonnepanelen, dat zou zichzelf terug verdienen jij bent de opwekker / leverancier van de energie!!

Ze zitten nu allemaal te bedenken hoe dat feit nu uitknijpbaar te maken.
Salderen weg, jij betaalt voor de levering en de stroom die je gebruikt, hi ha ho!
en terecht als je niet kan nadenken zonder euro tekens in de ogen
pi_212504218
quote:
0s.gif Op maandag 19 februari 2024 19:25 schreef AchJa het volgende:

[..]
Ook ik heb daar een grondige hekel aan maar dat wil nog niet zeggen dat ik voor een ander ga bepalen dat het anders moet... Hun tuin hun feestje.
In principe heb je een punt, maar men veroorzaakt ,wat het bericht uit de op betreft, nu eenmaal voor een probleem.
Als het water van de straat bij jou over de stoep komt stromen ga je ook klagen bij de gemeente.

Overigens heeft men bij de gemiddelde nieuwbouw de regenwater afvoer voor elkaar toch?
pi_212505608
quote:
0s.gif Op maandag 19 februari 2024 21:54 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Nieuwbouw tuinen zijn vaak ook wel gruwelijk klein. Als je die niet helemaal betegeld kun je nergens zitten.
Van rijtjeshuizen ja.

Nieuwbouwhuisgebieden bestaan doorgaans uit 50% middel en duur, daar zit wel een prima tuin bij.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  dinsdag 20 februari 2024 @ 01:40:13 #105
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_212505649
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 februari 2024 19:37 schreef Hiddendoe het volgende:

Mensen, en vooral dan de Nederlanders, zijn geboren dwarsliggers
Hoe kom je hierbij?
pi_212506615
quote:
1s.gif Op dinsdag 20 februari 2024 01:17 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Van rijtjeshuizen ja.

Nieuwbouwhuisgebieden bestaan doorgaans uit 50% middel en duur, daar zit wel een prima tuin bij.
Ik kan jouw als nieuwbouwhuis lkoper in het duurdere segment zeggen dat dat best tegenvalt.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_212506753
quote:
1s.gif Op maandag 19 februari 2024 21:59 schreef mschol het volgende:

[..]
en terecht als je niet kan nadenken zonder euro tekens in de ogen
Ja ik zal Essent voortaan een rekening sturen als ze mij stroom leveren dat ik het moet gebruiken enzo.
  dinsdag 20 februari 2024 @ 09:13:40 #108
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_212506826
quote:
0s.gif Op maandag 19 februari 2024 22:06 schreef Nebelwerfer het volgende:

[..]
In principe heb je een punt, maar men veroorzaakt ,wat het bericht uit de op betreft, nu eenmaal voor een probleem.
Als het water van de straat bij jou over de stoep komt stromen ga je ook klagen bij de gemeente.

Overigens heeft men bij de gemiddelde nieuwbouw de regenwater afvoer voor elkaar toch?
Hier in de gemeente vooral problemen met regenwaterafvoer in de nieuwbouwwijken, geen HWA op het riool meer, het moet allemaal naar de Wadi, maar omdat daar niets voor geregeld is, behalve dat het wel vanzelf over de straat naar de Wadi zou moeten lopen, zijn er vooral veel huizen met water in de kruipruimte.
Dusdanig dat het afgepompt moet worden.

Dus nee, bij de gemiddelde nieuwbouw heeft men de afvoer juist niet voor elkaar.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_212506830
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 februari 2024 19:21 schreef AchJa het volgende:
... hebben ze zich niet mee te bemoeien, punt.
Wil je hiermee zeggen dat gemeentes dus geen 'hemelwaterverordening meer via de Omgevingswet mogen invoeren...?

Stel je dan ook voor dat de gemeente ophoud omgevingswater weg te voeren via publieke en collectieve rioleringen...?
Zodat die mensen in hun soeveine tuintjes dat allemaal verder in hun eentje kunnen regelen?

zou wel de goedkooppste en eenvoudigste oplossing zijn, gewoon deze taak bij de gemeente wegnemen die zich 'daar niet mee te bemoeien heeft'!
en lekker mensen het zelf laten regelen.
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_212506930
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 februari 2024 09:13 schreef Leandra het volgende:

[..]
Hier in de gemeente vooral problemen met regenwaterafvoer in de nieuwbouwwijken, geen HWA op het riool meer, het moet allemaal naar de Wadi, maar omdat daar niets voor geregeld is, behalve dat het wel vanzelf over de straat naar de Wadi zou moeten lopen, zijn er vooral veel huizen met water in de kruipruimte.

Dus nee, bij de gemiddelde nieuwbouw heeft men de afvoer juist niet voor elkaar.
Hier in mijn wijk zijn ze de straten aan het herinrichten waarbij parkeerplaatsen opgedoekt zijn en door wadis vervangen maar deze wadis hebben wel een overloop naar het riool als ze te vol komen te staan. ^O^

En water de kruipruimte in, in de jaren 70 woonden we in Gouda daar stond toen al altijd grondwater in de kruipruimte.
pi_212506940
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 februari 2024 09:13 schreef Leandra het volgende:

[..]

Laat ik het anders stellen: zou het voor elkaar moeten zijn.

Een gemeente kan, als men een hele lan heeft gehad wat betreft het regenwater, niet komen aankloppen bij de burgers.
Eigenlijk bedoelde ik dat in eerste instantie al. Men is tegenwoordig wel enorm bezig met plannen wat betreft de waterafvoer, als bewoner mag je dan wel verwachten dat de boel niet constant blank staat.

In een stad waar de situatie nog grotendeels in het verre verleden is aangelegd zal je met elkaar moeten kijken hoe de problemen kunnen worden opgelost. De kans is groot dat, zodra de burgers niet meewerken, de boel op de schop moet met alle kosten en overlast van dien.
  dinsdag 20 februari 2024 @ 09:26:01 #112
37248 BertV
Klei indiaan
pi_212506973
staatsgeloof in actie!

Misschien hebben ze tegels met zonnepaneel motief.
Handgemaakt | Doggerlandvluchteling
pi_212507048
quote:
De redenering van die man is idd krom. Maarrr.... ik snap op zich wel dat je als 82-jarige liever een onderhoudsvriendelijke tuin hebt, a.k.a. ik zie hem niet 's zomers iedere twee weken het echte gras maaien.

Maar inderdaad, groen is niet alleen kleur.
Nederlander in München, met voorliefde voor Taiwan en auti's gonna aut.
  dinsdag 20 februari 2024 @ 09:36:32 #114
311938 Kopiko
We were so happy...
pi_212507109
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 februari 2024 23:42 schreef michaelmoore het volgende:
daar ga je dan nat op
Iets dat haar al overkwam:
quote:
Mariska Sloot
  dinsdag 20 februari 2024 @ 09:40:40 #115
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_212507160
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 februari 2024 09:31 schreef Hojdhopper het volgende:

[..]
De redenering van die man is idd krom. Maarrr.... ik snap op zich wel dat je als 82-jarige liever een onderhoudsvriendelijke tuin hebt, a.k.a. ik zie hem niet 's zomers iedere twee weken het echte gras maaien.

Maar inderdaad, groen is niet alleen kleur.
Dat is te begrijpen. Maar hij wist heel goed waar hij voor tekende. Gegokt en verloren.
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_212507217
quote:

[..]
Nieuwsuur

Dik twee jaar geleden had ik al eens een topic geopend over de bemoeienis van Breda mbt de tuinen: NWS / Breda mag bewoners juridisch verplichten om tegeltuin te vergroenen

Er werd toen nogal lacherig over gedaan en dat het heus niet in zo'n vaart zou lopen... Nou we zien het, Groningen kan het sinds 1 januari dit jaar juridisch gewoon afdwingen...

Ik heb persoonlijk ook een gezonde hekel aan de "onderhoudsarme tegeltuin" maar zoals ik toen ook al zei hier hebben ze zich niet mee te bemoeien, punt. :{w
Precies. Gewoon de wijk lekker laten overstromen dankzij het overvolle riool. "Ohhh tja, de gemeentelijke belastingen mochten niet te veel omhoog van jullie, maar jullie wilden niet vergroenen, dan krijg je dat".

Bovendien is dit weer zo'n fophef artikel. Ik wil nog wel eens zien dat een gemeente je verplicht een ondergrondse opslag te nemen of zonnepanelen weg te halen omdat er mos op je dak mot 8)7
Typisch extrapoleren 101 shit :')
beter een knipoog dan een blauw oog
pi_212507313
quote:
0s.gif Op zondag 18 februari 2024 03:54 schreef SymbolicFrank het volgende:
Tja. We hebben veel gemalen en pompen steeds meer water op, waardoor de bodem steeds droger wordt en sneller verzakt. Omdat boeren steeds vroeger het land op willen, met steeds zwaardere machines. En daardoor moeten de gewassen steeds meer besproeid worden. Waardoor de grondwaterspiegel nog veel sneller daalt.

De oplossing: verplicht alle bewoners vijf- tot tienduizend Euro uit te geven aan symbolische maatregelen, die geen zoden aan de dijk zetten. Maar: groen! Zolang je er niet over nadenkt.
Maar het volk wil dit soort maatregelen toch? We stemden immers massaal BBB om te voorkomen dat de boeren eens iets moesten doen voor het milieu zoals minder water oppompen.
beter een knipoog dan een blauw oog
pi_212507404
quote:
84s.gif Op dinsdag 20 februari 2024 09:40 schreef Starhopper het volgende:

[..]
Dat is te begrijpen. Maar hij wist heel goed waar hij voor tekende. Gegokt en verloren.
Ja dat klopt idd. Achteraf zeuren is mehh.
Nederlander in München, met voorliefde voor Taiwan en auti's gonna aut.
pi_212507629
Dit doen ze zodat gemeenten zelf kunnen verstenen. Want onze gemeenten zijn al 20 jaar lang bezig elk groen plekje in de bebouwde kom vol te bouwen. Weerzinwekkend.
  dinsdag 20 februari 2024 @ 11:38:01 #120
311622 Bargehassus
Hoogst merkwaardig
pi_212508690
Ik zit in dit topic en ik krijg reclames over het aanleggen van tuinen. _O- Verhard en onverhard overigens.
Het einde van de dag is nabij als kleine mensen lange schaduwen werpen.
  dinsdag 20 februari 2024 @ 11:44:03 #121
3542 Gia
User under construction
pi_212508806
quote:
0s.gif Op zondag 18 februari 2024 17:14 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Overigens kunnen gemeenten hier ook wel iets van.
Hier ook allemaal akties om de tuinen te vergroenen maar tegelijkertijd sluit de gemeente dan de milieustraat voor snoeiafval zodat je nergens met die troep heen kan want dat werd te duur.

Daar sta je dan met je goed gedrag.
Kost bij ons 8 euro per bezoek. Categorie 2: rest grofvuil, blad en snoeiafval, grond en autobanden.
pi_212508828
Volzetten met wiet, papaver en doornappel.
Alles blijft. Alles gaat voorbij. Alles blijft voorbijgaan. JD.
  dinsdag 20 februari 2024 @ 11:46:01 #123
3542 Gia
User under construction
pi_212508838
quote:
0s.gif Op maandag 19 februari 2024 17:57 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Snap ik ook niet dit.
Werkelijk..

Net onze tuin laten doen omdat de beschoeiing vervangen moest worden. Denk dat er nu een 25% betegeld is. Rest is groen. Dat was de helft.
Hier is een kwart betegeld, ongeveer. De rest is groen.
  dinsdag 20 februari 2024 @ 11:48:20 #124
3542 Gia
User under construction
pi_212508876
quote:
0s.gif Op maandag 19 februari 2024 19:40 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
die 20 m2 die er tegenwoordig bij een huis zit die moet je wel betegelen, ik zou het ook doen

als je alleen woont dan kun je permiteren om de helft als bloementuin te gebruiken , verderis het een paar klimrozen langs de muur en de grond betegelen

bedenk dat van nederland slechts 2% betegeld is , de rest is open terrein of water

[ afbeelding ]
Leuk en aardig, maar in een woonwijk waar iedere tuin zo is, loopt het water bij hevige regenval als een rivier door de straten. En als je pech hebt ook je woning binnen.
Is het nu echt teveel gevraagd om naast je terras een smalle groenstrook aan te leggen? 30 cm maakt al verschil.
  dinsdag 20 februari 2024 @ 12:00:30 #125
3542 Gia
User under construction
pi_212509105
quote:
0s.gif Op maandag 19 februari 2024 22:06 schreef Nebelwerfer het volgende:

[..]

Naast ons zijn 16 nieuwbouwwoningen, sociale huur gebouwd, 2 jaar geleden opgeleverd. Mini achtertuintjes, echt 5 x 5 of zo. Maar wel een aardige voortuin van 3,5 meter diep. Die zijn omrand met haagjes waar de bewoners niet aan mogen komen. Onderhoud doet de gemeente. Dus de voortuinen kunnen in elk geval niet volledig betegeld worden.
pi_212510058
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 februari 2024 11:45 schreef Niels0Kurovski het volgende:
Volzetten met wiet, papaver en doornappel.
Verdient het zich wel lekker snel terug.
Hier had uw advertentie kunnen staan! -- On a hot summer night, would you offer your throat to the wolf with the red roses?
pi_212510995
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 februari 2024 08:49 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Ik kan jouw als nieuwbouwhuis lkoper in het duurdere segment zeggen dat dat best tegenvalt.
Ligt een beetje aan de plek ook denk ik? Hier in dorpen in de kop van NH zit bij het dure segment nieuwbouw wijkjes toch meestal wel 12-15 meter tuindiepte en breedte. Vind ik op zich niet klein. Even mijn gevoel getoetst met google maps en gemeten op 3 plekken. Kwam wel overeen.
1947-2016
pi_212511049
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 februari 2024 14:27 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Ligt een beetje aan de plek ook denk ik? Hier in dorpen in de kop van NH zit bij het dure segment nieuwbouw wijkjes toch meestal wel 12-15 meter tuindiepte en breedte. Vind ik op zich niet klein. Even mijn gevoel getoetst met google maps en gemeten op 3 plekken. Kwam wel overeen.
Hier een dorp in NB maar mijn tuin is straks maar 8m diep. met een terras van 4m en looppad van 2m hou je weinig over.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_212511121
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 februari 2024 14:31 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Hier een dorp in NB maar mijn tuin is straks maar 8m diep. met een terras van 4m en looppad van 2m hou je weinig over.
Dat is de helft idd.
Niet heel veel inderdaad.
1947-2016
pi_212511679
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 februari 2024 14:31 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Tuurlijk, maar wat doe je met die laatste meters? Stukkie gras, of tuin, of liefst nog meer stenen met een incidentele plant?

Wat overigens heel veel mensen met een dichtbestraatte (met of zonder kunstgras) tuin vergeten is dat je enorm veel meer warmte vast houdt. Dan doet wat beplanting een hele hoop. Maar dat is ook vooral iets wat je zelf moet weten.
pi_212511723
Ik ben een tuinliefhebber en probeer mijn steentje bij te dragen, maar ook ik vind dat de overheid zich hier niet mee moet bemoeien. Geef zelf eerst eens het goede voorbeeld: minder tegels en meer duurzaam bermbeheer in de publieke ruimte.

Overheidsbemoeienis leidt bovendien steevast tot bizarre maatregelen. De gemeente is verschrikkelijk rigide en kijkt niet naar de context. Een groen dak met zonnepanelen erop... ik kan me haast niet voorstellen dat zelfs de overheid zo dom zou zijn.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_212511954
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 februari 2024 15:29 schreef Claudia_x het volgende:
Ik ben een tuinliefhebber en probeer mijn steentje bij te dragen, maar ook ik vind dat de overheid zich hier niet mee moet bemoeien. Geef zelf eerst eens het goede voorbeeld: minder tegels en meer duurzaam bermbeheer in de publieke ruimte.

Overheidsbemoeienis leidt bovendien steevast tot bizarre maatregelen. De gemeente is verschrikkelijk rigide en kijkt niet naar de context. Een groen dak met zonnepanelen erop... ik kan me haast niet voorstellen dat zelfs de overheid zo dom zou zijn.
Beetje tuinliefhebber draagt zo’n steentje weg ipv bij. :+ :*
pi_212512835
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 februari 2024 15:47 schreef Nebelwerfer het volgende:

[..]
Beetje tuinliefhebber draagt zo’n steentje weg ipv bij. :+ :*
:D!

Daar gingen de tegels:

dinsdag 20 februari 2024 @ 17:25:57 #134
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_212513136
Lelijke tyfus tegeltuinen. :X Al mag er best een subsidie tegenover staan om die tuinen aan te pakken. Ik snap wel dat mensen over de zeik gaan.
pi_212513226
quote:

Hier in Hillegom moest ook hemelwater opslag komen, we zitten hier op geestgrond.

Was dat nodig?

In Rotterdam-Zuid Charlois is een heel stuk park gekapt om er een vierkant water-opslag meer te maken. Gevolg dat je opeens alle bebouwing en de volkstuintjes erom ziet en het bosachtige effect weg is.

Een lelijk vierkant 'meer' met gebiedseigen zwerfkeien erin.

Was dat nodig?
pi_212513234

[ Bericht 100% gewijzigd door Horzula op 20-02-2024 17:37:10 ]
pi_212513554
quote:
1s.gif Op dinsdag 20 februari 2024 17:30 schreef Document1 het volgende:
Lelijke tyfus tegeltuinen. :X Al mag er best een subsidie tegenover staan om die tuinen aan te pakken. Ik snap wel dat mensen over de zeik gaan.
Ik vermoed dat het vooral gaat om de afvoer van het regenwater en de retentie om het grondwaterpeil op niveau te houden. Door de klimaatverandering is de verwachting dat er meer stortbuien en langere droogteperiodes zullen plaatsvinden. En masse snel het regenwater afvoeren vanwege tegeltuinen terwijl er tegelijkertijd problemen zijn het grondwater op peil te houden is gewoon dom en onnodig mijns inziens :{
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
  dinsdag 20 februari 2024 @ 18:10:30 #139
359712 GrumpyFish
ga je mee zwemmen?
pi_212513862
quote:

Even los van het feit dat Groningen volgens mij nergens eist dat er groendaken met zonnepanelen gerealiseerd wordt: Wat is er mis met groendaken met zonnepanelen?
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so - Mark Twain
  dinsdag 20 februari 2024 @ 18:15:52 #140
359712 GrumpyFish
ga je mee zwemmen?
pi_212513930
quote:
Dat treft! Die is er in Groningen ook
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so - Mark Twain
pi_212520720
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 februari 2024 18:10 schreef GrumpyFish het volgende:

[..]
Even los van het feit dat Groningen volgens mij nergens eist dat er groendaken met zonnepanelen gerealiseerd wordt: Wat is er mis met groendaken met zonnepanelen?
Als je een riant dak hebt dat je niet vol met zonnepanelen legt, is daar niks mee. Maar wat schiet je er anders mee op? Hoe effectief is het om mensen op hoge kosten te jagen voor een randje groen? Want planten hebben licht nodig om te groeien, dus onder panelen gaat dat niet of moeilijk. Over het algemeen is er dan ook juist een strijd om het dak gaande tussen groen en zonnepanelen,

Ik ben sowieso wel benieuwd naar onderzoek naar de effectiviteit van bepaalde maatregelen. Ik vraag me af of de wijze waarop we steden aanleggen niet een groter probleem is dan de manier waarop mensen hun tuinen inrichten. Zo las ik eens onderzoek waaruit blijkt dat bomen in stedelijke omgevingen niet diep wortelen: de grond is er te verdicht. De verdichting die maakt dat bomen minder goed wortelen, maakt ook dat water niet goed kan worden afgevoerd. Misschien moeten we niet zo hutjemutje bouwen en mensen meer ruimte rondom hun huis geven.

Daar komt bij dat hitte en afvoer van regenwater niet de enige problemen zijn. In de zomer is er vaak een watertekort, dus je wilt water idealiter niet afvoeren maar behouden. En dan is er nog de kwestie van afnemende biodiversiteit. Als je als burger een groene tuin neemt met bomen en een diversiteit aan vaste planten die goed uitgekozen zijn zodat ze in de zomer geen water hoeven te krijgen, dan doe je al veel. Als de gemeente mij zou vragen om dan ook nog panelen van mijn dak te halen voor een strookje groen, dan zou ik niet blij zijn. Kom liever eens langs om te kijken wat ik allemaal al doe.

Dat gezegd hebbende: naar aanleiding van je reactie ging ik op zoek en kwam ik onderzoek tegen naar drie functies op één dak. Ik ben benieuwd wat zulk onderzoek laat zien, maar hoop dat de overheid tot die tijd haar regelzucht in toom houdt.
pi_212520767
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 februari 2024 18:15 schreef GrumpyFish het volgende:

[..]
Dat treft! Die is er in Groningen ook
Dan weet je ook vast wat die subsidie is.

Een schijntje of fatsoenlijke bijdrage?
1947-2016
pi_212520768
Ik laat gewoon wildgroei toe in mijn tuin. Scheelt weer onderhoud. Mos op de tegels e.d. Geweldig om te zien hoe de natuur al door de mens aangebrachte tuindecoraties weer terug claimt.
Nu komen de krokusjes tussen de tegels tevoorschijn. Mooi gezicht.
Het is wel enorm kut als het vingerhoedskruid met grote bossen van 30cm diameter vroeg in het voorjaar de tuin komt koloniseren, de kenmerkende mooie 'hoedjes' zitten er maar voor anderhalve maand op. Deze trek ik er wél uit.
Google is your friend, abuse your friends
  woensdag 21 februari 2024 @ 12:07:21 #144
3542 Gia
User under construction
pi_212522319
quote:

[..]
Wij hebben hier een looppad gemaakt met open rasters die je aan elkaar klikt en daar gras in ingezaaid. Graspad gaat over in de rest van het grasveld (gazon durf ik dat niet te noemen). Maar, het is stevig genoeg om er met een container, rollator of scootmobiel overheen te rijden. En het regenwater zakt er gewoon door. Pad is altijd droog.

Deze soort:
https://www.tuinvoordeel.(...)AVHzmv4-qea5kdwexe8o

Wel een pad, toch groen.
  woensdag 21 februari 2024 @ 12:09:57 #145
3542 Gia
User under construction
pi_212522367
quote:
I.p.v. subsidie tegels inruilen voor gratis planten. Wordt in steeds meer steden gedaan. En dan kun je, gratis, al wat doen.
  woensdag 21 februari 2024 @ 12:13:40 #146
3542 Gia
User under construction
pi_212522419
quote:
7s.gif Op woensdag 21 februari 2024 10:02 schreef Metalfrost het volgende:
Ik laat gewoon wildgroei toe in mijn tuin. Scheelt weer onderhoud. Mos op de tegels e.d. Geweldig om te zien hoe de natuur al door de mens aangebrachte tuindecoraties weer terug claimt.
Nu komen de krokusjes tussen de tegels tevoorschijn. Mooi gezicht.
Het is wel enorm kut als het vingerhoedskruid met grote bossen van 30cm diameter vroeg in het voorjaar de tuin komt koloniseren, de kenmerkende mooie 'hoedjes' zitten er maar voor anderhalve maand op. Deze trek ik er wél uit.
Zonde. Ze zijn juist zo mooi. Ik ben blij met vingerhoedskruid! Ook brandnetels mogen in een hoek van de tuin blijven staan. Fijn voor de vlinders (rupsen). Wij ruimen ook in de herfst niet al het blad op. Vegen het wel van het grasveld, de borders in. Maar daar mag het rustig op een hoop liggen rotten. Wat er in het voorjaar nog ligt, wordt dan verwijderd, of eronder geschoffeld.
pi_212522456
quote:
1s.gif Op dinsdag 20 februari 2024 17:25 schreef AchJa het volgende:

[..]
Waar zeg ik dat?
Het is het een of het ander.... als de gemente een wettelijke plicht heeft zorg te dragen voor waterafvoer, wat letterlijk vastgelegd is in de Milieuwet, moeten ze ook regels opstellen hoe dat moet gebeuren

quote:
Wet milieubeheer, artikel 10.33 eerste lid:
De gemeenteraad of burgemeester en wethouders dragen zorg voor de inzameling en het transport van stedelijk afvalwater dat vrijkomt bij de binnen het grondgebied van de gemeente gelegen percelen, door middel van een openbaar vuilwaterriool (…). Waterwet, artikel 3.5 'De gemeenteraad en het college van burgemeester en wethouders dragen zorg voor een doelmatige inzameling van het afvloeiend hemelwater, voor zover van degene die zich daarvan ontdoet, voornemens is zich te ontdoen of zich moet ontdoen, redelijkerwijs niet kan worden gevergd het afvloeiend hemelwater op of in de bodem of in het oppervlaktewater te brengen'.
Net zoals Overheden ook regels opstellen hoe bepaalde leefruimtes in je huis wel of niet ingericht mogen worden.
Wat er als veilig geld, zelfs bepaalde zaken verbieden;
of je op je eigen grondstuk bepaalde stoffen verbrand of afval opslaat dat tot overlast voor anderen kan zorgen.

Hoe gemeentes dat uiteindelijk zullen invullen, hoe streng ze zijn is uiteindelijk een vraag van invulling.
Gemeentes kunnen hierin uiteindelijk zelf vaststellen waartoe ze mensen verplichten en als bewoner kun je je stem afgeven voor de gemeenteraad die dat zal bepalen en ook de handhaving regelt.

Ook al te streng mag niet zomaar. de gemente moet eventuele maatregelen ook kunnen rehtvaardigen door een beroep te doen op de Wrt en hun maatregelen dienen ook zin te hebben, anders kun je ze probleemloos aanvechten bij de rechter.

Maar feit is gewoon wel dat dit wel degelijk een terrein is waarop de gemente een duidelijke autoriteit heeft en ook verplicht is zich een standpunt over op te stellen.

Ik snap dat het lekker populistsich klinkt te roepen dat een overheid zich met allerhane zaken niet zou mogen bemoeien.
maar realistisch is het gewoon niet.
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_212522567
quote:
0s.gif Op woensdag 21 februari 2024 12:17 schreef RM-rf het volgende:

Ik snap dat het lekker populistsich klinkt te roepen dat een overheid zich met allerhane zaken niet zou mogen bemoeien.
maar realistisch is het gewoon niet.
Het is niet realistisch in die zin dat we nu een regelzuchtige overheid hebben, maar daar is natuurlijk wat aan te doen.
pi_212526648
quote:
0s.gif Op woensdag 21 februari 2024 12:13 schreef Gia het volgende:

[..]
Zonde. Ze zijn juist zo mooi. Ik ben blij met vingerhoedskruid! Ook brandnetels mogen in een hoek van de tuin blijven staan. Fijn voor de vlinders (rupsen). Wij ruimen ook in de herfst niet al het blad op. Vegen het wel van het grasveld, de borders in. Maar daar mag het rustig op een hoop liggen rotten. Wat er in het voorjaar nog ligt, wordt dan verwijderd, of eronder geschoffeld.
Ik had ooit een onderhoudsvrije tuin met grind en paar bomen, haagje van rhododendron en een met hedera begroeide schutting. Nam het onderhoudsvrij iets te letterlijk de laatste jaren en kreeg een supergroene tuin, overwoekerd door een wilde braamstruik (wel super lekkere bramen btw) en hedera. Maar het liep de spuigaten uit, wel lekker koel in de zomer. Enfin toch maar een hovenier bereid gevonden om die uitwassen in te palmen. Vijf aanhangwagens vol kostte het om het groenafval af te voeren. Nu weer een 'nette' tuin. Met grind.
  donderdag 22 februari 2024 @ 09:48:19 #150
3542 Gia
User under construction
pi_212533213
quote:
0s.gif Op woensdag 21 februari 2024 17:46 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Ik had ooit een onderhoudsvrije tuin met grind en paar bomen, haagje van rhododendron en een met hedera begroeide schutting. Nam het onderhoudsvrij iets te letterlijk de laatste jaren en kreeg een supergroene tuin, overwoekerd door een wilde braamstruik (wel super lekkere bramen btw) en hedera. Maar het liep de spuigaten uit, wel lekker koel in de zomer. Enfin toch maar een hovenier bereid gevonden om die uitwassen in te palmen. Vijf aanhangwagens vol kostte het om het groenafval af te voeren. Nu weer een 'nette' tuin. Met grind.
Grind is niet zo erg; daar zakt het water nog in weg. Volledige bestrating is erger want dan kan het water nergens heen, dan de tuin uit naar andermans erf of gemeentegrond.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')