abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_212510058
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 februari 2024 11:45 schreef Niels0Kurovski het volgende:
Volzetten met wiet, papaver en doornappel.
Verdient het zich wel lekker snel terug.
Hier had uw advertentie kunnen staan! -- On a hot summer night, would you offer your throat to the wolf with the red roses?
pi_212510995
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 februari 2024 08:49 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Ik kan jouw als nieuwbouwhuis lkoper in het duurdere segment zeggen dat dat best tegenvalt.
Ligt een beetje aan de plek ook denk ik? Hier in dorpen in de kop van NH zit bij het dure segment nieuwbouw wijkjes toch meestal wel 12-15 meter tuindiepte en breedte. Vind ik op zich niet klein. Even mijn gevoel getoetst met google maps en gemeten op 3 plekken. Kwam wel overeen.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_212511049
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 februari 2024 14:27 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Ligt een beetje aan de plek ook denk ik? Hier in dorpen in de kop van NH zit bij het dure segment nieuwbouw wijkjes toch meestal wel 12-15 meter tuindiepte en breedte. Vind ik op zich niet klein. Even mijn gevoel getoetst met google maps en gemeten op 3 plekken. Kwam wel overeen.
Hier een dorp in NB maar mijn tuin is straks maar 8m diep. met een terras van 4m en looppad van 2m hou je weinig over.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_212511121
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 februari 2024 14:31 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Hier een dorp in NB maar mijn tuin is straks maar 8m diep. met een terras van 4m en looppad van 2m hou je weinig over.
Dat is de helft idd.
Niet heel veel inderdaad.
1947-2016
pi_212511679
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 februari 2024 14:31 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Tuurlijk, maar wat doe je met die laatste meters? Stukkie gras, of tuin, of liefst nog meer stenen met een incidentele plant?

Wat overigens heel veel mensen met een dichtbestraatte (met of zonder kunstgras) tuin vergeten is dat je enorm veel meer warmte vast houdt. Dan doet wat beplanting een hele hoop. Maar dat is ook vooral iets wat je zelf moet weten.
pi_212511723
Ik ben een tuinliefhebber en probeer mijn steentje bij te dragen, maar ook ik vind dat de overheid zich hier niet mee moet bemoeien. Geef zelf eerst eens het goede voorbeeld: minder tegels en meer duurzaam bermbeheer in de publieke ruimte.

Overheidsbemoeienis leidt bovendien steevast tot bizarre maatregelen. De gemeente is verschrikkelijk rigide en kijkt niet naar de context. Een groen dak met zonnepanelen erop... ik kan me haast niet voorstellen dat zelfs de overheid zo dom zou zijn.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_212511954
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 februari 2024 15:29 schreef Claudia_x het volgende:
Ik ben een tuinliefhebber en probeer mijn steentje bij te dragen, maar ook ik vind dat de overheid zich hier niet mee moet bemoeien. Geef zelf eerst eens het goede voorbeeld: minder tegels en meer duurzaam bermbeheer in de publieke ruimte.

Overheidsbemoeienis leidt bovendien steevast tot bizarre maatregelen. De gemeente is verschrikkelijk rigide en kijkt niet naar de context. Een groen dak met zonnepanelen erop... ik kan me haast niet voorstellen dat zelfs de overheid zo dom zou zijn.
Beetje tuinliefhebber draagt zo’n steentje weg ipv bij. :+ :*
pi_212512835
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 februari 2024 15:47 schreef Nebelwerfer het volgende:

[..]
Beetje tuinliefhebber draagt zo’n steentje weg ipv bij. :+ :*
:D!

Daar gingen de tegels:

dinsdag 20 februari 2024 @ 17:25:57 #134
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_212513136
Lelijke tyfus tegeltuinen. :X Al mag er best een subsidie tegenover staan om die tuinen aan te pakken. Ik snap wel dat mensen over de zeik gaan.
pi_212513226
quote:

Hier in Hillegom moest ook hemelwater opslag komen, we zitten hier op geestgrond.

Was dat nodig?

In Rotterdam-Zuid Charlois is een heel stuk park gekapt om er een vierkant water-opslag meer te maken. Gevolg dat je opeens alle bebouwing en de volkstuintjes erom ziet en het bosachtige effect weg is.

Een lelijk vierkant 'meer' met gebiedseigen zwerfkeien erin.

Was dat nodig?
pi_212513234

[ Bericht 100% gewijzigd door Horzula op 20-02-2024 17:37:10 ]
pi_212513554
quote:
1s.gif Op dinsdag 20 februari 2024 17:30 schreef Document1 het volgende:
Lelijke tyfus tegeltuinen. :X Al mag er best een subsidie tegenover staan om die tuinen aan te pakken. Ik snap wel dat mensen over de zeik gaan.
Ik vermoed dat het vooral gaat om de afvoer van het regenwater en de retentie om het grondwaterpeil op niveau te houden. Door de klimaatverandering is de verwachting dat er meer stortbuien en langere droogteperiodes zullen plaatsvinden. En masse snel het regenwater afvoeren vanwege tegeltuinen terwijl er tegelijkertijd problemen zijn het grondwater op peil te houden is gewoon dom en onnodig mijns inziens :{
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
  dinsdag 20 februari 2024 @ 18:10:30 #139
359712 GrumpyFish
ga je mee zwemmen?
pi_212513862
quote:

Even los van het feit dat Groningen volgens mij nergens eist dat er groendaken met zonnepanelen gerealiseerd wordt: Wat is er mis met groendaken met zonnepanelen?
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so - Mark Twain
  dinsdag 20 februari 2024 @ 18:15:52 #140
359712 GrumpyFish
ga je mee zwemmen?
pi_212513930
quote:
Dat treft! Die is er in Groningen ook
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so - Mark Twain
pi_212520720
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 februari 2024 18:10 schreef GrumpyFish het volgende:

[..]
Even los van het feit dat Groningen volgens mij nergens eist dat er groendaken met zonnepanelen gerealiseerd wordt: Wat is er mis met groendaken met zonnepanelen?
Als je een riant dak hebt dat je niet vol met zonnepanelen legt, is daar niks mee. Maar wat schiet je er anders mee op? Hoe effectief is het om mensen op hoge kosten te jagen voor een randje groen? Want planten hebben licht nodig om te groeien, dus onder panelen gaat dat niet of moeilijk. Over het algemeen is er dan ook juist een strijd om het dak gaande tussen groen en zonnepanelen,

Ik ben sowieso wel benieuwd naar onderzoek naar de effectiviteit van bepaalde maatregelen. Ik vraag me af of de wijze waarop we steden aanleggen niet een groter probleem is dan de manier waarop mensen hun tuinen inrichten. Zo las ik eens onderzoek waaruit blijkt dat bomen in stedelijke omgevingen niet diep wortelen: de grond is er te verdicht. De verdichting die maakt dat bomen minder goed wortelen, maakt ook dat water niet goed kan worden afgevoerd. Misschien moeten we niet zo hutjemutje bouwen en mensen meer ruimte rondom hun huis geven.

Daar komt bij dat hitte en afvoer van regenwater niet de enige problemen zijn. In de zomer is er vaak een watertekort, dus je wilt water idealiter niet afvoeren maar behouden. En dan is er nog de kwestie van afnemende biodiversiteit. Als je als burger een groene tuin neemt met bomen en een diversiteit aan vaste planten die goed uitgekozen zijn zodat ze in de zomer geen water hoeven te krijgen, dan doe je al veel. Als de gemeente mij zou vragen om dan ook nog panelen van mijn dak te halen voor een strookje groen, dan zou ik niet blij zijn. Kom liever eens langs om te kijken wat ik allemaal al doe.

Dat gezegd hebbende: naar aanleiding van je reactie ging ik op zoek en kwam ik onderzoek tegen naar drie functies op één dak. Ik ben benieuwd wat zulk onderzoek laat zien, maar hoop dat de overheid tot die tijd haar regelzucht in toom houdt.
pi_212520767
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 februari 2024 18:15 schreef GrumpyFish het volgende:

[..]
Dat treft! Die is er in Groningen ook
Dan weet je ook vast wat die subsidie is.

Een schijntje of fatsoenlijke bijdrage?
1947-2016
pi_212520768
Ik laat gewoon wildgroei toe in mijn tuin. Scheelt weer onderhoud. Mos op de tegels e.d. Geweldig om te zien hoe de natuur al door de mens aangebrachte tuindecoraties weer terug claimt.
Nu komen de krokusjes tussen de tegels tevoorschijn. Mooi gezicht.
Het is wel enorm kut als het vingerhoedskruid met grote bossen van 30cm diameter vroeg in het voorjaar de tuin komt koloniseren, de kenmerkende mooie 'hoedjes' zitten er maar voor anderhalve maand op. Deze trek ik er wél uit.
Google is your friend, abuse your friends
  woensdag 21 februari 2024 @ 12:07:21 #144
3542 Gia
User under construction
pi_212522319
quote:

[..]
Wij hebben hier een looppad gemaakt met open rasters die je aan elkaar klikt en daar gras in ingezaaid. Graspad gaat over in de rest van het grasveld (gazon durf ik dat niet te noemen). Maar, het is stevig genoeg om er met een container, rollator of scootmobiel overheen te rijden. En het regenwater zakt er gewoon door. Pad is altijd droog.

Deze soort:
https://www.tuinvoordeel.(...)AVHzmv4-qea5kdwexe8o

Wel een pad, toch groen.
  woensdag 21 februari 2024 @ 12:09:57 #145
3542 Gia
User under construction
pi_212522367
quote:
I.p.v. subsidie tegels inruilen voor gratis planten. Wordt in steeds meer steden gedaan. En dan kun je, gratis, al wat doen.
  woensdag 21 februari 2024 @ 12:13:40 #146
3542 Gia
User under construction
pi_212522419
quote:
7s.gif Op woensdag 21 februari 2024 10:02 schreef Metalfrost het volgende:
Ik laat gewoon wildgroei toe in mijn tuin. Scheelt weer onderhoud. Mos op de tegels e.d. Geweldig om te zien hoe de natuur al door de mens aangebrachte tuindecoraties weer terug claimt.
Nu komen de krokusjes tussen de tegels tevoorschijn. Mooi gezicht.
Het is wel enorm kut als het vingerhoedskruid met grote bossen van 30cm diameter vroeg in het voorjaar de tuin komt koloniseren, de kenmerkende mooie 'hoedjes' zitten er maar voor anderhalve maand op. Deze trek ik er wél uit.
Zonde. Ze zijn juist zo mooi. Ik ben blij met vingerhoedskruid! Ook brandnetels mogen in een hoek van de tuin blijven staan. Fijn voor de vlinders (rupsen). Wij ruimen ook in de herfst niet al het blad op. Vegen het wel van het grasveld, de borders in. Maar daar mag het rustig op een hoop liggen rotten. Wat er in het voorjaar nog ligt, wordt dan verwijderd, of eronder geschoffeld.
pi_212522456
quote:
1s.gif Op dinsdag 20 februari 2024 17:25 schreef AchJa het volgende:

[..]
Waar zeg ik dat?
Het is het een of het ander.... als de gemente een wettelijke plicht heeft zorg te dragen voor waterafvoer, wat letterlijk vastgelegd is in de Milieuwet, moeten ze ook regels opstellen hoe dat moet gebeuren

quote:
Wet milieubeheer, artikel 10.33 eerste lid:
De gemeenteraad of burgemeester en wethouders dragen zorg voor de inzameling en het transport van stedelijk afvalwater dat vrijkomt bij de binnen het grondgebied van de gemeente gelegen percelen, door middel van een openbaar vuilwaterriool (…). Waterwet, artikel 3.5 'De gemeenteraad en het college van burgemeester en wethouders dragen zorg voor een doelmatige inzameling van het afvloeiend hemelwater, voor zover van degene die zich daarvan ontdoet, voornemens is zich te ontdoen of zich moet ontdoen, redelijkerwijs niet kan worden gevergd het afvloeiend hemelwater op of in de bodem of in het oppervlaktewater te brengen'.
Net zoals Overheden ook regels opstellen hoe bepaalde leefruimtes in je huis wel of niet ingericht mogen worden.
Wat er als veilig geld, zelfs bepaalde zaken verbieden;
of je op je eigen grondstuk bepaalde stoffen verbrand of afval opslaat dat tot overlast voor anderen kan zorgen.

Hoe gemeentes dat uiteindelijk zullen invullen, hoe streng ze zijn is uiteindelijk een vraag van invulling.
Gemeentes kunnen hierin uiteindelijk zelf vaststellen waartoe ze mensen verplichten en als bewoner kun je je stem afgeven voor de gemeenteraad die dat zal bepalen en ook de handhaving regelt.

Ook al te streng mag niet zomaar. de gemente moet eventuele maatregelen ook kunnen rehtvaardigen door een beroep te doen op de Wrt en hun maatregelen dienen ook zin te hebben, anders kun je ze probleemloos aanvechten bij de rechter.

Maar feit is gewoon wel dat dit wel degelijk een terrein is waarop de gemente een duidelijke autoriteit heeft en ook verplicht is zich een standpunt over op te stellen.

Ik snap dat het lekker populistsich klinkt te roepen dat een overheid zich met allerhane zaken niet zou mogen bemoeien.
maar realistisch is het gewoon niet.
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_212522567
quote:
0s.gif Op woensdag 21 februari 2024 12:17 schreef RM-rf het volgende:

Ik snap dat het lekker populistsich klinkt te roepen dat een overheid zich met allerhane zaken niet zou mogen bemoeien.
maar realistisch is het gewoon niet.
Het is niet realistisch in die zin dat we nu een regelzuchtige overheid hebben, maar daar is natuurlijk wat aan te doen.
pi_212526648
quote:
0s.gif Op woensdag 21 februari 2024 12:13 schreef Gia het volgende:

[..]
Zonde. Ze zijn juist zo mooi. Ik ben blij met vingerhoedskruid! Ook brandnetels mogen in een hoek van de tuin blijven staan. Fijn voor de vlinders (rupsen). Wij ruimen ook in de herfst niet al het blad op. Vegen het wel van het grasveld, de borders in. Maar daar mag het rustig op een hoop liggen rotten. Wat er in het voorjaar nog ligt, wordt dan verwijderd, of eronder geschoffeld.
Ik had ooit een onderhoudsvrije tuin met grind en paar bomen, haagje van rhododendron en een met hedera begroeide schutting. Nam het onderhoudsvrij iets te letterlijk de laatste jaren en kreeg een supergroene tuin, overwoekerd door een wilde braamstruik (wel super lekkere bramen btw) en hedera. Maar het liep de spuigaten uit, wel lekker koel in de zomer. Enfin toch maar een hovenier bereid gevonden om die uitwassen in te palmen. Vijf aanhangwagens vol kostte het om het groenafval af te voeren. Nu weer een 'nette' tuin. Met grind.
  donderdag 22 februari 2024 @ 09:48:19 #150
3542 Gia
User under construction
pi_212533213
quote:
0s.gif Op woensdag 21 februari 2024 17:46 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Ik had ooit een onderhoudsvrije tuin met grind en paar bomen, haagje van rhododendron en een met hedera begroeide schutting. Nam het onderhoudsvrij iets te letterlijk de laatste jaren en kreeg een supergroene tuin, overwoekerd door een wilde braamstruik (wel super lekkere bramen btw) en hedera. Maar het liep de spuigaten uit, wel lekker koel in de zomer. Enfin toch maar een hovenier bereid gevonden om die uitwassen in te palmen. Vijf aanhangwagens vol kostte het om het groenafval af te voeren. Nu weer een 'nette' tuin. Met grind.
Grind is niet zo erg; daar zakt het water nog in weg. Volledige bestrating is erger want dan kan het water nergens heen, dan de tuin uit naar andermans erf of gemeentegrond.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')