Dacht hier al een topic over gezien te hebben, maar kan het niet terugvinden.quote:De nachtmerrie van Birgit Nieuwenhuis en Walter Gaikhorst - twee zestigers uit Arnhem - is werkelijkheid geworden. Deze week heeft het Hof in hoger beroep besloten dat hun woning aankomende week via een openbare veiling verkocht mag worden. Het echtpaar verhuurde - tegen de wil en regels van hypotheekverstrekker Obvion in - kamers aan studenten en expats. Het echtpaar verliest hun huis terwijl demissionair woonminister Hugo de Jonge hospitaverhuur nu juist aanmoedigt als oplossing voor de wooncrisis.
Het echtpaar woont in een jaren dertig woning in de wijk Angerenstein in Arnhem. Op de bovenste twee verdiepingen hadden ze meerdere kamers leegstaan en besloten een paar jaar geleden die te gaan verhuren. Ze hadden financiële problemen en de huuropbrengst van ongeveer 350 euro per verhuurde kamer bood een oplossing. De rol van hospita paste Birgit naar eigen zeggen erg goed. Ze vertelt: “We helpen mensen die steun nodig hebben. Ze komen vanuit het buitenland om hier te studeren en werken en wij helpen ze op weg. Ze zeggen allemaal: "We voelden ons hier meteen thuis."
Dreiging van gedwongen verkoop
Obvion kwam achter de hospitaverhuur toen er achterstand in de betaling van de hypotheek ontstond en Obvion inzage vroeg in de bankafschriften. In 2021 liet Obvion aan het echtpaar weten dat ze de geldlening kunnen opeisen en de woning kunnen verkopen op grond van deze niet toegestane gedeeltelijke verhuur van de woning. Het echtpaar stapte daarop naar Kifid (Klachteninstituut Financiele Dienstverlening).
In mei 2023 deed de geschillencommissie van Kifid uitspraak en noemde de dreiging van gedwongen verkoop onredelijk en onterecht. Mede omdat de woning een ruime overwaarde heeft en zonder de huurinkomsten de maandtermijnen voor het echtpaar niet te betalen zijn. Kifid stelde dat met verkoop geen enkel belang is gediend.
Het ging hier echter om een niet-bindend advies van Kifid en daarom kon Obvion naar de rechter stappen om zijn gelijk te halen. In een kort geding werd dit najaar de zaak door Obvion gewonnen. In het door het echtpaar aangespannen hoger beroep stelde het Hof de hypotheekverstrekker afgelopen vrijdag (9 februari 2024) opnieuw in het gelijk en dat betekent dat de woning gedwongen verkocht moet worden.
Verbod kamerverhuur
De meeste hypotheekbanken in Nederland verbieden kamerverhuur. Een hypotheek is een lening van de bank, met een huis als onderpand. Een huis met huurders is minder waard dan een huis zonder huurders. Met de huidige wetgeving mag een kamerhuurder niet uit zijn kamer worden gezet als hij langer dan negen maanden op het adres staat ingeschreven. Ook niet bij verkoop van de woning.
In de hypotheekvoorwaarden van Obvion staat daarom dat kamerverhuur niet is toegestaan. Ze zijn niet de enige; de meerderheid van de banken verbiedt kamerverhuur. De uitzonderingen zijn hypotheekverstrekkers die wel een hypotheek hebben waarbij kamerverhuur is toegestaan zijn: Florius, ABN Amro en Rabobank. Deze hypotheken hebben doorgaans een hogere rente.
SNS, Regiobank, ASN Bank, BLG Wonen en AEGON zeggen alleen in uitzonderlijke gevallen kamerverhuur wel eens toe te staan.
Volgens platform Hospi Housing, dat hospita’s en huurders met elkaar in contract brengt, komt het vaker voor dat huiseigenaren in de problemen raken door kamerverhuur. Voor zover bij Joost Bokkers van Hospi Housing bekend, is veiling van het huis wel een heel uitzonderlijke uitkomst van een conflict. “Wij kennen wel honderden gevallen van mensen die stoppen met de verhuur omdat de hypotheekverstrekker moeilijk doet.” Hospi Housing lobbyt bij zowel banken als politiek om de regels voor hospitaverhuur te versoepelen.
Motie versoepeling hospitaverhuur
Vanuit de politiek dit najaar is, via een motie van eerste Kamerleden Rietkerk (CDA) en Koffeman (PvdD), aan de regering verzocht om de mogelijkheden voor hospitaverhuur te verruimen.
Ook de demissionair woonminister Hugo de Jonge is voorstander van het stimuleren van dit soort kamerverhuur. Hij zegt in een schriftelijke reactie: “Woningdelen, in dit geval hospitaverhuur, is een van de mogelijkheden om de ruimte in Nederland beter te benutten. Voor elke woningzoekende die in een lege kamer of etage terecht kan, hoeven we geen nieuwe woning te bouwen. De potentie voor hospitaverhuur in zowel de koopsector als de huursector is er zeker. Met een potentieel van ruim 85.000 kamers (2006) kan deze woonvorm serieus bijdragen aan het woningtekort. Ik ben op dit moment aan het onderzoeken welke (wets)wijzigingen er nodig zijn om te zorgen dat meer mensen een kamer kunnen verhuren in de woning die zij bezitten of huren. Daarbij kijk ik ook naar aanpassingen om drempels voor hypotheekverstrekkers weg te nemen. Ik denk daarbij in ieder geval aan een extra opzeggingsgrond voor het huurcontract in het geval dat de hospitaverhuurder de woning verkoopt. Dit moet het financieel risico van kamerverhuur wegnemen en ervoor zorgen dat hypotheekverstrekkers hospitaverhuur toe gaan staan. Daarnaast maak ik nog een rondgang langs maatschappelijke partijen, verhuurders, kredietverstrekkers en huurders om te zien wat er verder nodig zou zijn. Voor de zomer van 2024 rapporteer ik over de contouren van de wetswijziging.”
Voor Birgit en Walter komt dit te laat. Hun huis wordt op 14 februari geveild. “Wij staan met onze twee honden en al onze spullen op straat.”
Gezien de context, geheel mee eens. Het proportionaliteitsbeginsel geldt voor alles en iedereen, behalve de financiële sector zo blijkt weer eensquote:Op zondag 11 februari 2024 17:31 schreef monkyyy het volgende:
Ik weet natuurlijk niet alle details van de situatie, ze schenden hun contractuele verplichtingen met de hypotheekverstrekker, maar de straf lijkt me onevenredig zwaar in verhouding tot de overtreding.
Obvion had kunnen zeggen: Huurders eruit en je mag blijven wonen. En wie weet hebben ze dat ook voorgesteld.quote:Op zondag 11 februari 2024 17:31 schreef monkyyy het volgende:
Ik weet natuurlijk niet alle details van de situatie, ze schenden hun contractuele verplichtingen met de hypotheekverstrekker, maar de straf lijkt me onevenredig zwaar in verhouding tot de overtreding.
Die zal dan duurdere hypotheken hebben waar onderverhuur wel mag. Rabobank schijnt ook een dergelijke hypotheekvorm te hebben. Vanwege het hogere risico is de hypotheek dan ook duurder.quote:Op zondag 11 februari 2024 17:40 schreef Origami94 het volgende:
Waarom mag Van Haga wel 100+ panden verhuren (bron: Quote) en dit stel niet?
Wat hadden ze dan kunnen doen?quote:Op zondag 11 februari 2024 17:41 schreef -XOR- het volgende:
Omdat bij een eventueel niet kunnen betalen van de hypotheek de executiewaarde van het huis met huurders lager zou zijn wordt er dus voor straf tot executie overgegaan.
Die mensen de huurders eruit laten zetten of bv een hogere rente laten betalen. In ieder geval niet overgaan tot executie en deze mensen heel zwaar raken.quote:
Omdat hij daar óf geen hypotheken óf verhuurhypotheken op heeft.quote:Op zondag 11 februari 2024 17:40 schreef Origami94 het volgende:
Het klinkt als dat er meer speelt.quote:Op zondag 11 februari 2024 17:31 schreef monkyyy het volgende:
Ze hadden die huur nodig om de hypotheek te kunnen betalen. Dus zonder huurders zou dat niet lukken.quote:Op zondag 11 februari 2024 17:43 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Die mensen de huurders eruit laten zetten of bv een hogere rente laten betalen. In ieder geval niet overgaan tot executie en deze mensen heel zwaar raken.
Ah, er was dus al wel sprake van een betalingsachterstand.quote:Op zondag 11 februari 2024 17:46 schreef Gia het volgende:
[..]
Ze hadden die huur nodig om de hypotheek te kunnen betalen. Dus zonder huurders zou dat niet lukken.
Obvion heeft niet een dergelijke hypotheek, dus dat houdt ook op. En oversluiten zal ook niet makkelijk zijn met een slechte financiele situatie.
https://www.bnnvara.nl/ka(...)erboden-kamerverhuur
Iets meer informatie.
Klopt. Daarop had Obvion bankafschriften opgevraagd, waaruit de kamerverhuur bleek.quote:Op zondag 11 februari 2024 17:48 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Ah, er was dus al wel sprake van een betalingsachterstand.
De rechten van eigenaars met een lopende hypotheek zijn weliswaar beperkt, maar die zijn nog altijd heel wat beter dan huurders in de particuliere sector. Eigenlijk best logisch dat die niet direct hoeven te vertrekken bij verkoop.quote:Op zondag 11 februari 2024 17:32 schreef qajariaq het volgende:
Ik vind het nog steeds wonderlijk dat verkoop geen huur breekt vooropgesteld dat de koper er dan wel zelf werkelijk gaat wonen.
Ik ken alle details niet maar als ik het goed begrijp kon dankzij de huurders de hypotheek betaald blijven worden? Waar maakt die club zich dan druk om?quote:Op zondag 11 februari 2024 17:40 schreef Gia het volgende:
Obvion had kunnen zeggen: Huurders eruit en je mag blijven wonen. En wie weet hebben ze dat ook voorgesteld.
Maar het kwam op mij over dat ze de kamerhuur nodig hadden om de hypotheek te kunnen betalen.
Obvion was achter de kamerverhuur gekomen toen bleek dat het stel financiele problemen had. Obvion had toen bankafschriften opgevraagd waaruit de kamerverhuur bleek, maar ook de slechte financiele situatie.
Schijnbaar kon dat zelfs met die huurinkomsten niet betaald worden.quote:Op zondag 11 februari 2024 17:58 schreef AchJa het volgende:
[..]
Ik ken alle details niet maar als ik het goed begrijp kon dankzij de huurders de hypotheek betaald blijven worden? Waar maakt die club zich dan druk om?
quote:Obvion kwam achter de hospitaverhuur toen er achterstand in de betaling van de hypotheek ontstond en Obvion inzage vroeg in de bankafschriften.
Dat door huurbescherming het pand en dus onderpand minder waard wordt.quote:Op zondag 11 februari 2024 17:58 schreef AchJa het volgende:
[..]
Ik ken alle details niet maar als ik het goed begrijp kon dankzij de huurders de hypotheek betaald blijven worden? Waar maakt die club zich dan druk om?
Nouja als het Kifid dit zegt isdat toch een behoorlijke diskwalificatie voor obvion:quote:Op zondag 11 februari 2024 17:46 schreef Gia het volgende:
Obvion heeft niet een dergelijke hypotheek, dus dat houdt ook op. En oversluiten zal ook niet makkelijk zijn met een slechte financiele situatie.
Je maakt het de hypotheekbank moeilijk in geval van gedwongen verkoop. Een onderhuurder heeft ook huurbescherming, na een jaar inwonen. Ook in dat eerste jaar mag je hem/haar niet zomaar op straat zetten.quote:Op zondag 11 februari 2024 17:32 schreef qajariaq het volgende:
We weten natuurlijk niet alle details maar het verbaasd me eigenlijk dat je geen kamers mag verhuren. Doet er iemand iets aan kamernood en dan worden ze gestraft.
Ik vind het nog steeds wonderlijk dat verkoop geen huur breekt vooropgesteld dat de koper er dan wel zelf werkelijk gaat wonen.
Gewoon niks. De bank kan zich ook druk maken om mensen die niet betalen, er is al een woningtekort en dit zou (tijdelijk) een deel van de oplossing kunnen zijn.quote:
Van Haga zal 30% eigen geld per pand moeten inleggen om verhuur mogelijk te maken. Daarnaast zijn dit zakelijke hypotheken.quote:Op zondag 11 februari 2024 17:40 schreef Origami94 het volgende:
Valt me wel op dat Hugo de Jonge het daar heeft over:quote:Op zondag 11 februari 2024 19:04 schreef Origami94 het volgende:
Nog geen post gezien over asielzoekers
Wat dus aardig overeenkomt met het aantal asielzoekers dat verwacht wordt. Is dit bericht om ons voor te bereiden op het verplicht verhuren van leegstaande kamers aan asielzoekers om de crisis op te lossen?quote:Met een potentieel van ruim 85.000 kamers (2006) kan deze woonvorm serieus bijdragen aan het woningtekort.
Als men de verhuur aangemerkt gehad als woonkosten vergoeding en geen huurcontract had gemaakt dan waren er gewoon 4 bewonersquote:Op zondag 11 februari 2024 17:28 schreef voetbalmanager2 het volgende:
Gewoon heel dom dat ze geen toestemming gevraagd hadden. Maar kamerverhuur van bestaande, en voor de eigenaars te grote, woningen is natuurlijk wel een goede oplossing voor het kamertekort onder studenten.
Inderdaad gewoon hospita verhuur, niets aan de handquote:Op zondag 11 februari 2024 17:29 schreef ACT-F het volgende:
Is dit niet gewoon hospita zonder de huurbescherming van een zelfstandig adres?
Dat zal t zijn, er zit vast veel meer achterquote:Op zondag 11 februari 2024 17:40 schreef Gia het volgende:
[..]
Obvion had kunnen zeggen: Huurders eruit en je mag blijven wonen. En wie weet hebben ze dat ook voorgesteld.
Maar het kwam op mij over dat ze de kamerhuur nodig hadden om de hypotheek te kunnen betalen.
Obvion was achter de kamerverhuur gekomen toen bleek dat het stel financiele problemen had. Obvion had toen bankafschriften opgevraagd waaruit de kamerverhuur bleek, maar ook de slechte financiele situatie.
Nee. De huurders hadden een vast contract.quote:Op zondag 11 februari 2024 17:29 schreef ACT-F het volgende:
Is dit niet gewoon hospita zonder de huurbescherming van een zelfstandig adres?
Omdat van Haga een heel andere financiering voor zn panden heeft en waarschijnlijk verhuurt met toestemming van de hypotheekverstrekker of anders voldoende middelen bezit om enige risico per direct af te dekken.quote:Op zondag 11 februari 2024 17:40 schreef Origami94 het volgende:
Ik wel!quote:Op zondag 11 februari 2024 19:04 schreef Origami94 het volgende:
Nog geen post gezien over asielzoekers
Nou, tokkies.. IK denk dat net als met andere kleine letterts een groot deel van de ondertekenaars die niet eens doorlezen en dus ook niet bij een hypotheek. Wat echter wel enorm dom is, om door te blijven verhuren terwijl je al gezeik hebt met een hypotheekverstrekker, door te zeggen dat de huurder vertrokken zijn en er ondertussen nog wel eentje lijkt te wonen, want dat suggereerde Obvion en dat konden ze zien aan de hand van vermoedelijk een Strava-profiel van een van de huurders. Tja.. dan vraag je er ook wel een beetje om.quote:Op zondag 11 februari 2024 19:27 schreef Confetti het volgende:
Huurders hebben geen huurbescherming bij executieverkoop door een hypotheekverstrekker. Dat is wettelijk bepaald.
De waarde van het pand bij executie is dus niet gedaald. Wel bij vrije verkoop natuurlijk.
Komt op mij over als een stel tokkies die dachten dat ze toch niet gepakt zouden worden.
Denk je dat die voor ieder huis los een flut hypotheekje heeft afgesloten?quote:Op zondag 11 februari 2024 17:40 schreef Origami94 het volgende:
Omdat de WOZ over het vorige jaar wordt vastgesteld, zo ongeveer in het voorjaar. Dus 2023 wordt binnen een paar maanden bekend.quote:Op zondag 11 februari 2024 22:21 schreef Inbox het volgende:
Geen idee waarom 2023 en 2024 nog niet vermeld zijn
Meestal vraagt men bankafschriften op voordat er een hypotheek wordt verstrekt.quote:Op zondag 11 februari 2024 17:50 schreef Gia het volgende:
[..]
Klopt. Daarop had Obvion bankafschriften opgevraagd, waaruit de kamerverhuur bleek.
Apart. Ik weet die van mij al (peildatum 1-1-2023); 308k voor 56m2 energielabel Equote:Op zondag 11 februari 2024 23:14 schreef loveli het volgende:
[..]
Omdat de WOZ over het vorige jaar wordt vastgesteld, zo ongeveer in het voorjaar. Dus 2023 wordt binnen een paar maanden bekend.
Hier is 2023 en 2024 allang bekend?quote:Op zondag 11 februari 2024 23:14 schreef loveli het volgende:
[..]
Omdat de WOZ over het vorige jaar wordt vastgesteld, zo ongeveer in het voorjaar. Dus 2023 wordt binnen een paar maanden bekend.
De WOZ waarde die je onlangs (in 2024) ontvangen hebt, is de waarde van je woning op 1-1-2023.quote:
Ik vind het ook maar raar. En ook dat de rechter mee gaat in een executieverkoop.quote:Op zondag 11 februari 2024 23:49 schreef Inbox het volgende:
Maar even zonder gekheid. Ik ben dus wel benieuwd welk bedrag aan hypotheek er nog openstaat en waarom Obvion zo moeilijk doet. De mensen wonen er al jaren en dr is een behoorlijke overwaarde door de krapte op de woningmarkt nu. Nergens lees ik dat er sprake is van een gigantisch hypotheekachterstand. Wel dat er sprake was van een achterstand, maar niet hoeveel of hoe vaak.
Waarom wil Obvion die woning dan executair verkopen en geeft Obvion die mensen bijv. na dit laatste vonnis van de rechters niet een half jaar de tijd om die woning zelf te verkopen of een andere hypotheek te regelen?
De mensen moeten nu waarschijnlijk genoegen nemen met forse kosten en een aanzienlijk lagere opbrengst dan bij een normale verkoop. En dat enkel omdat zo'n hypotheekverstrekker geen toestemming heeft gegeven en niet een paar maanden/weken extra kan wachten. Dat is best wel triest, als er sprake is van een overspannen woningmarkt waar nog steeds de huizenprijzen stijgen.
Ben wel benieuwd naar het vonnis en wat daarin vermeld wordt wat de media niet melden.quote:Op maandag 12 februari 2024 00:00 schreef probeer het volgende:
[..]
Ik vind het ook maar raar. En ook dat de rechter mee gaat in een executieverkoop.
Ok, dat verheldert de boel wel enorm ja. Dank voor het zoekwerk en de info.quote:Op maandag 12 februari 2024 00:43 schreef Inbox het volgende:
Even gegoogled. Het is niet enkel het feit dat het stel de woning verhuurde. Er speelde meer.
Het is begonnen met een erfenis met verstrekkende gevolgen. Mevrouw erfde een jaren 30-huis in Arnhem. De verkoop daarvan leverde een grote restschuld op die ze nog steeds aan het afbetalen is. Omdat ze haar man niet mee wilde trekken in haar financiële malaise, besloten ze hun echtelijke woning op zijn naam te zetten.
Dat meldden ze echter niet aan hun hypotheekverstrekker, die dat had willen en moeten weten. Het maakt voor het risico dat de bank loopt nogal verschil of een of twee mensen verantwoordelijk zijn voor de hypotheek. ,,Het gaat om vertrouwen. Dat is geschaad”, zei de jurist van de bank.
Het leidde tot wantrouwen over en weer en daarna zijn ze dus kamers gaan verhuren en daar kwam de bank dus achter. Ook dit hadden ze niet gemeld.
Obvion lijkt redelijk geweest te zijn, want ze waren het eens met Kifid dat verkoop geen belang diende en onredelijke was en heeft een voorstel gedaan om er toch samen uit te komen. Het stel accepteerde die niet.
Ondertussen zijn de studenten zijn eruit geknikkerd, maar de verhuur ging verder. Nu via AirBnB: het zou noodzakelijk zijn om de hypotheek te kunnen betalen. In Augustus zal de schuld afbetaald zijn en is er weer voldoende ruimte om de hypotheek af te betalen.
Obvion stond open voor een schikking, maar het wantrouwen blijft te groot. Ze komen er niet uit op de gang.
,,Ik heb liever een gerechtelijke uitspraak dan een schikking”, zegt Birgit Nieuwenhuis
Goed gespeeld mevrouw. Chapeau! Dakloos, mogelijk nieuwe schulden maar wel een uitspraak!
En toch.. toch denk ik dat de verkoop niet door zal gaan.
Ondanks huurders hadden ze toch een betalingsachterstand, dus de bewering dat ze dankzij de huurders de hypotheek konden betalen is wat krom.quote:Op zondag 11 februari 2024 17:58 schreef AchJa het volgende:
[..]
Nee, je hebt geen WOZ met peildatum 01-01-2024.quote:
Klopt, verkeerd onthouden. Het was de belastingaanslag voor 2024 die al binnen was.quote:Op maandag 12 februari 2024 02:18 schreef Leandra het volgende:
[..]
Nee, je hebt geen WOZ met peildatum 01-01-2024.
De WOZ met peildatum 01-01-2023 wordt in deze periode bekendgemaakt, van mijn huis heb ik hem nog niet, van mijn vorige huis is hij al wel bekend.
Tja, daarom een erfenis altijd beneficiair aanvaarden als er ook maar enige twijfel is. Wel lullig dat ze dus het ene gat met het andere moesten gaan vullen en daar wat achterdochtig van werden.quote:Op maandag 12 februari 2024 00:43 schreef Inbox het volgende:
Het is begonnen met een erfenis met verstrekkende gevolgen. Mevrouw erfde een jaren 30-huis in Arnhem. De verkoop daarvan leverde een grote restschuld op die ze nog steeds aan het afbetalen is.
Dat snap ik dus ook niet. Ik vraag me ook af hoe dat dan kan? Ze erfde een huis, dan verwacht je dat daar een berg geld uit vrij komt om de schulden van te betalen?quote:Op maandag 12 februari 2024 09:02 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Tja, daarom een erfenis altijd beneficiair aanvaarden als er ook maar enige twijfel is. Wel lullig dat ze dus het ene gat met het andere moesten gaan vullen en daar wat achterdochtig van werden.
Er ruste kennelijk een behoorlijke hypo op dat geërfde huis. Als de verkoop dan ff niet mee zit blijf je met een schuld achter, mogelijk ook nog wat verborgen gebreken gevonden of zo.quote:Op maandag 12 februari 2024 09:04 schreef Inbox het volgende:
[..]
Dat snap ik dus ook niet. Ik vraag me ook af hoe dat dan kan? Ze erfde een huis, dan verwacht je dat daar een berg geld uit vrij komt om de schulden van te betalen?
Als je een volledige hypotheek neemt a 500 euro per maand en je verhuurt dat 6 x 600 euro per maand heb ik daar geen medelijden mee.quote:Op zondag 11 februari 2024 17:31 schreef monkyyy het volgende:
Neequote:Op maandag 12 februari 2024 09:35 schreef Nielsch het volgende:
De alleenstaande huurders van de gigantische sociale huurwoningen in mijn wijk verhuren hun zolderetages ook allemaal aan studenten. Mag zeker ook niet?
Nee joh, heb die bron ook geplaatst, maar later. Had ik in de OP moeten doen. Is goed zo.quote:Op zondag 11 februari 2024 22:58 schreef Jippie het volgende:
Weer open met andere bron https://www.bnnvara.nl/ka(...)erboden-kamerverhuur
en uitgebreidere OP. TS kan de OP eventueel inkorten.
Waarschijnlijk niet. Het ligt aan de verhuurder of je daar toestemming voor krijgt. Je mag er in ieder geval geen winst op maken.quote:Op maandag 12 februari 2024 09:35 schreef Nielsch het volgende:
De alleenstaande huurders van de gigantische sociale huurwoningen in mijn wijk verhuren hun zolderetages ook allemaal aan studenten. Mag zeker ook niet?
Het is geen straf, het is een consequentie.quote:Op zondag 11 februari 2024 17:31 schreef monkyyy het volgende:
Lekker boeiend als je er niets voor terug krijgt hè. Dat beetje winst gaat er in de vrije sector natuurlijk binnen de kortste keren doorheen.quote:Op zondag 11 februari 2024 22:06 schreef inslagenreuring het volgende:
In de huidige markt zullen ze alsnog wel winst maken op de woning.
Zal destijds wel in orde zijn geweest. Tijden veranderen. Er was een betalingsachterstand.quote:Op zondag 11 februari 2024 23:15 schreef loveli het volgende:
[..]
Meestal vraagt men bankafschriften op voordat er een hypotheek wordt verstrekt.
Dit. Wel een zware consequentie natuurlijk. Maar je geeft een hypotheekverstrekker nu eenmaal een goeie reden. Dat moet je niet doen in combinatie met een betalingsachterstand.quote:Op maandag 12 februari 2024 09:58 schreef MichaelScott het volgende:
[..]
Het is geen straf, het is een consequentie.
Maar dat is geen straat in een buurt met allemaal NIMBY's. De laan van klarenbeek ken ik toevallig omdat mijn oom aan de overkant in dezelfde straat woont; dat is een onwijs mooie buurt; er loopt een beek door de voortuin, een groot park twee straten daarachter; allemaal jaren 30 woningen met voor en achtertuin.quote:Op maandag 12 februari 2024 09:35 schreef Nielsch het volgende:
Dat klopt, dat mag niet.quote:Op maandag 12 februari 2024 09:35 schreef Nielsch het volgende:
Hypotheekverstrekker is de woningeigenaar, hypotheeknemer is de bank.quote:Op maandag 12 februari 2024 10:48 schreef Nebelwerfer het volgende:
[..]
Dit. Wel een zware consequentie natuurlijk. Maar je geeft een hypotheekverstrekker nu eenmaal een goeie reden. Dat moet je niet doen in combinatie met een betalingsachterstand.
Mensen vergeten dat je allerlei verplichtingen aangaat bij het afsluiten van een hypotheek.
Hangt af van het beleid van de verhuurder. Er zijn woningcorporaties die de verhuur van één kamer toestaan bij grotere woningen, zolang de huurprijs van die kamer is gebaseerd op het puntensysteem voor onzelfstandige woonruimte en dus 'eerlijk' is.quote:Op maandag 12 februari 2024 09:35 schreef Nielsch het volgende:
Daar denkt google toch anders over.quote:Op maandag 12 februari 2024 14:55 schreef allegoedenickszijnop het volgende:
Hypotheekverstrekker is de woningeigenaar, hypotheeknemer is de bank.
Eens. In de titel had beter hypotheekverstrekker kunnen staan.quote:Op maandag 12 februari 2024 17:43 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Daar denkt google toch anders over.
Noem het dan hypotheekgever.
Wat bedoel je?quote:Op maandag 12 februari 2024 10:02 schreef schommelstoel het volgende:
Te zware straf.
Als ze iedereen zo zwaar zouden straffen voor hun misstappen, dan stonden er ineens heel wat "belangrijke" mensen op straat.
Maar die ontspringen meestal natuurlijk de dans.
Zeer zeker niet. En de politiek wilt dit grotendeels ook niet want huizen worden alleen veel duurder bij een kunstmatig tekort.quote:Op maandag 12 februari 2024 09:35 schreef Nielsch het volgende:
Geen winst, maar dan toch zeker wel een marktconforme huurprijs?quote:Op maandag 12 februari 2024 09:57 schreef Inbox het volgende:
[..]
Waarschijnlijk niet. Het ligt aan de verhuurder of je daar toestemming voor krijgt. Je mag er in ieder geval geen winst op maken.
Ik weet niet wat voor voorwaarden banken allemaal hanteren, maar bij mijn bank gaat het niet om 'toestemming' maar is het gewoon een verbod op straffe van directe opeising van de schuld. En terecht. De initiële hypotheek is immers verstrekt met de woning als onderpand voor een geldlening met de bedoeling dat de woning wordt gebruikt voor het eigen woongenot.quote:Op maandag 12 februari 2024 09:57 schreef Inbox het volgende:
[..]
Het ligt aan de verhuurder of je daar toestemming voor krijgt.
Kassa kiest wel volledig partij voor het Arnhemse stel.quote:
Zaken zijn zaken.......quote:Op zondag 11 februari 2024 17:31 schreef monkyyy het volgende:
Kifid ook.quote:Op woensdag 14 februari 2024 00:54 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Kassa kiest wel volledig partij voor het Arnhemse stel.
Wat is er in de uitzending gezegd?quote:Op woensdag 14 februari 2024 00:54 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Kassa kiest wel volledig partij voor het Arnhemse stel.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |