abonnement Unibet Coolblue
  zondag 11 februari 2024 @ 17:25:05 #1
3542 Gia
User under construction
pi_212389270
Bron: BNN/VARA

quote:
De nachtmerrie van Birgit Nieuwenhuis en Walter Gaikhorst - twee zestigers uit Arnhem - is werkelijkheid geworden. Deze week heeft het Hof in hoger beroep besloten dat hun woning aankomende week via een openbare veiling verkocht mag worden. Het echtpaar verhuurde - tegen de wil en regels van hypotheekverstrekker Obvion in - kamers aan studenten en expats. Het echtpaar verliest hun huis terwijl demissionair woonminister Hugo de Jonge hospitaverhuur nu juist aanmoedigt als oplossing voor de wooncrisis.

Het echtpaar woont in een jaren dertig woning in de wijk Angerenstein in Arnhem. Op de bovenste twee verdiepingen hadden ze meerdere kamers leegstaan en besloten een paar jaar geleden die te gaan verhuren. Ze hadden financiële problemen en de huuropbrengst van ongeveer 350 euro per verhuurde kamer bood een oplossing. De rol van hospita paste Birgit naar eigen zeggen erg goed. Ze vertelt: “We helpen mensen die steun nodig hebben. Ze komen vanuit het buitenland om hier te studeren en werken en wij helpen ze op weg. Ze zeggen allemaal: "We voelden ons hier meteen thuis."

Dreiging van gedwongen verkoop
Obvion kwam achter de hospitaverhuur toen er achterstand in de betaling van de hypotheek ontstond en Obvion inzage vroeg in de bankafschriften. In 2021 liet Obvion aan het echtpaar weten dat ze de geldlening kunnen opeisen en de woning kunnen verkopen op grond van deze niet toegestane gedeeltelijke verhuur van de woning. Het echtpaar stapte daarop naar Kifid (Klachteninstituut Financiele Dienstverlening).

In mei 2023 deed de geschillencommissie van Kifid uitspraak en noemde de dreiging van gedwongen verkoop onredelijk en onterecht. Mede omdat de woning een ruime overwaarde heeft en zonder de huurinkomsten de maandtermijnen voor het echtpaar niet te betalen zijn. Kifid stelde dat met verkoop geen enkel belang is gediend.

Het ging hier echter om een niet-bindend advies van Kifid en daarom kon Obvion naar de rechter stappen om zijn gelijk te halen. In een kort geding werd dit najaar de zaak door Obvion gewonnen. In het door het echtpaar aangespannen hoger beroep stelde het Hof de hypotheekverstrekker afgelopen vrijdag (9 februari 2024) opnieuw in het gelijk en dat betekent dat de woning gedwongen verkocht moet worden.

Verbod kamerverhuur
De meeste hypotheekbanken in Nederland verbieden kamerverhuur. Een hypotheek is een lening van de bank, met een huis als onderpand. Een huis met huurders is minder waard dan een huis zonder huurders. Met de huidige wetgeving mag een kamerhuurder niet uit zijn kamer worden gezet als hij langer dan negen maanden op het adres staat ingeschreven. Ook niet bij verkoop van de woning.

In de hypotheekvoorwaarden van Obvion staat daarom dat kamerverhuur niet is toegestaan. Ze zijn niet de enige; de meerderheid van de banken verbiedt kamerverhuur. De uitzonderingen zijn hypotheekverstrekkers die wel een hypotheek hebben waarbij kamerverhuur is toegestaan zijn: Florius, ABN Amro en Rabobank. Deze hypotheken hebben doorgaans een hogere rente.

SNS, Regiobank, ASN Bank, BLG Wonen en AEGON zeggen alleen in uitzonderlijke gevallen kamerverhuur wel eens toe te staan.

Volgens platform Hospi Housing, dat hospita’s en huurders met elkaar in contract brengt, komt het vaker voor dat huiseigenaren in de problemen raken door kamerverhuur. Voor zover bij Joost Bokkers van Hospi Housing bekend, is veiling van het huis wel een heel uitzonderlijke uitkomst van een conflict. “Wij kennen wel honderden gevallen van mensen die stoppen met de verhuur omdat de hypotheekverstrekker moeilijk doet.” Hospi Housing lobbyt bij zowel banken als politiek om de regels voor hospitaverhuur te versoepelen.

Motie versoepeling hospitaverhuur
Vanuit de politiek dit najaar is, via een motie van eerste Kamerleden Rietkerk (CDA) en Koffeman (PvdD), aan de regering verzocht om de mogelijkheden voor hospitaverhuur te verruimen.

Ook de demissionair woonminister Hugo de Jonge is voorstander van het stimuleren van dit soort kamerverhuur. Hij zegt in een schriftelijke reactie: “Woningdelen, in dit geval hospitaverhuur, is een van de mogelijkheden om de ruimte in Nederland beter te benutten. Voor elke woningzoekende die in een lege kamer of etage terecht kan, hoeven we geen nieuwe woning te bouwen. De potentie voor hospitaverhuur in zowel de koopsector als de huursector is er zeker. Met een potentieel van ruim 85.000 kamers (2006) kan deze woonvorm serieus bijdragen aan het woningtekort. Ik ben op dit moment aan het onderzoeken welke (wets)wijzigingen er nodig zijn om te zorgen dat meer mensen een kamer kunnen verhuren in de woning die zij bezitten of huren. Daarbij kijk ik ook naar aanpassingen om drempels voor hypotheekverstrekkers weg te nemen. Ik denk daarbij in ieder geval aan een extra opzeggingsgrond voor het huurcontract in het geval dat de hospitaverhuurder de woning verkoopt. Dit moet het financieel risico van kamerverhuur wegnemen en ervoor zorgen dat hypotheekverstrekkers hospitaverhuur toe gaan staan. Daarnaast maak ik nog een rondgang langs maatschappelijke partijen, verhuurders, kredietverstrekkers en huurders om te zien wat er verder nodig zou zijn. Voor de zomer van 2024 rapporteer ik over de contouren van de wetswijziging.”

Voor Birgit en Walter komt dit te laat. Hun huis wordt op 14 februari geveild. “Wij staan met onze twee honden en al onze spullen op straat.”
Dacht hier al een topic over gezien te hebben, maar kan het niet terugvinden.

Ze hebben de rechtzaak verloren, woensdag wordt het huis verkocht aan de hoogste bieder.
Naar mijn idee terecht. Maar de meningen kunnen verschillen, uiteraard.

Afgelopen week een interview gezien met deze mensen. Zij vond dat de hypotheekverstrekker (Obvion) haar beter had moeten informeren omtrent kamerverhuur. Verschillende schikkingsvoorstellen bleken niet haalbaar. Had graag gezien wat die voorstellen inhielden.
Anyway, leek erop dat deze mensen onvoldoende eigen inkomen hadden om de hypotheek te kunnen betalen en daarom de kamers verhuurden. Dan is snel omsluiten naar een andere hypotheekvorm ook uitgesloten.
Als Obvion had bepaald dat ze er mochten blijven wonen, maar zonder huurders, dan waren er uiteindelijk betalingsachterstanden gekomen. Daar wordt ook niemand beter van.

Hoor ook graag andere meningen. Zou het niet beter zijn als er een soort van kamerverhuur komt, waarbij je het recht hebt om bij verkoop van de woning de huurder eruit te zetten. Op dit moment hebben zij huurbescherming en is de woning minder waard bij verkoop met huurder. Op dit moment hebben zij huurbescherming en is de woning minder waard bij verkoop met huurder. Dus terecht dat hypotheekverstrekkers dat niet willen.
Maar we zitten ook met een heleboel mensen die graag een kamer of etage willen huren. En ook veel huizen die half leegstaan, omdat de kinderen vertrokken zijn.

[ Bericht 9% gewijzigd door Jippie op 11-02-2024 22:55:23 ]
pi_212389313
Gewoon heel dom dat ze geen toestemming gevraagd hadden. Maar kamerverhuur van bestaande, en voor de eigenaars te grote, woningen is natuurlijk wel een goede oplossing voor het kamertekort onder studenten.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
  zondag 11 februari 2024 @ 17:29:25 #3
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_212389323
Is dit niet gewoon hospita zonder de huurbescherming van een zelfstandig adres?
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
  zondag 11 februari 2024 @ 17:31:04 #4
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_212389345
Ik weet natuurlijk niet alle details van de situatie, ze schenden hun contractuele verplichtingen met de hypotheekverstrekker, maar de straf lijkt me onevenredig zwaar in verhouding tot de overtreding.
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
pi_212389366
We weten natuurlijk niet alle details maar het verbaasd me eigenlijk dat je geen kamers mag verhuren. Doet er iemand iets aan kamernood en dan worden ze gestraft.

Ik vind het nog steeds wonderlijk dat verkoop geen huur breekt vooropgesteld dat de koper er dan wel zelf werkelijk gaat wonen.
  zondag 11 februari 2024 @ 17:33:21 #6
420862 uitkeringsgenieter
Dat moet in je aard liggen
pi_212389383
En terecht
Je weet wat voor uitkering je hebt en daar moet je het mee doen.
pi_212389409
quote:
0s.gif Op zondag 11 februari 2024 17:31 schreef monkyyy het volgende:
Ik weet natuurlijk niet alle details van de situatie, ze schenden hun contractuele verplichtingen met de hypotheekverstrekker, maar de straf lijkt me onevenredig zwaar in verhouding tot de overtreding.
Gezien de context, geheel mee eens. Het proportionaliteitsbeginsel geldt voor alles en iedereen, behalve de financiële sector zo blijkt weer eens :r
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_212389489
Waarom mag Van Haga wel 100+ panden verhuren (bron: Quote) en dit stel niet?
  zondag 11 februari 2024 @ 17:40:55 #9
3542 Gia
User under construction
pi_212389496
quote:
0s.gif Op zondag 11 februari 2024 17:31 schreef monkyyy het volgende:
Ik weet natuurlijk niet alle details van de situatie, ze schenden hun contractuele verplichtingen met de hypotheekverstrekker, maar de straf lijkt me onevenredig zwaar in verhouding tot de overtreding.
Obvion had kunnen zeggen: Huurders eruit en je mag blijven wonen. En wie weet hebben ze dat ook voorgesteld.
Maar het kwam op mij over dat ze de kamerhuur nodig hadden om de hypotheek te kunnen betalen.

Obvion was achter de kamerverhuur gekomen toen bleek dat het stel financiele problemen had. Obvion had toen bankafschriften opgevraagd waaruit de kamerverhuur bleek, maar ook de slechte financiele situatie.
  zondag 11 februari 2024 @ 17:41:54 #10
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_212389514
Omdat bij een eventueel niet kunnen betalen van de hypotheek de executiewaarde van het huis met huurders lager zou zijn wordt er dus voor straf tot executie overgegaan :').
We have always been at war with Eastasia.
  zondag 11 februari 2024 @ 17:42:17 #11
3542 Gia
User under construction
pi_212389520
quote:
0s.gif Op zondag 11 februari 2024 17:40 schreef Origami94 het volgende:
Waarom mag Van Haga wel 100+ panden verhuren (bron: Quote) en dit stel niet?
Die zal dan duurdere hypotheken hebben waar onderverhuur wel mag. Rabobank schijnt ook een dergelijke hypotheekvorm te hebben. Vanwege het hogere risico is de hypotheek dan ook duurder.
  zondag 11 februari 2024 @ 17:42:44 #12
3542 Gia
User under construction
pi_212389534
quote:
0s.gif Op zondag 11 februari 2024 17:41 schreef -XOR- het volgende:
Omdat bij een eventueel niet kunnen betalen van de hypotheek de executiewaarde van het huis met huurders lager zou zijn wordt er dus voor straf tot executie overgegaan :').
Wat hadden ze dan kunnen doen?
  zondag 11 februari 2024 @ 17:43:53 #13
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_212389557
quote:
0s.gif Op zondag 11 februari 2024 17:42 schreef Gia het volgende:

[..]
Wat hadden ze dan kunnen doen?
Die mensen de huurders eruit laten zetten of bv een hogere rente laten betalen. In ieder geval niet overgaan tot executie en deze mensen heel zwaar raken.
We have always been at war with Eastasia.
  zondag 11 februari 2024 @ 17:45:39 #14
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_212389584
quote:
0s.gif Op zondag 11 februari 2024 17:40 schreef Origami94 het volgende:
Waarom mag Van Haga wel 100+ panden verhuren (bron: Quote) en dit stel niet?
Omdat hij daar óf geen hypotheken óf verhuurhypotheken op heeft.
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
pi_212389593
quote:
0s.gif Op zondag 11 februari 2024 17:31 schreef monkyyy het volgende:
Ik weet natuurlijk niet alle details van de situatie, ze schenden hun contractuele verplichtingen met de hypotheekverstrekker, maar de straf lijkt me onevenredig zwaar in verhouding tot de overtreding.
Het klinkt als dat er meer speelt.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  zondag 11 februari 2024 @ 17:46:45 #16
3542 Gia
User under construction
pi_212389603
quote:
0s.gif Op zondag 11 februari 2024 17:43 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Die mensen de huurders eruit laten zetten of bv een hogere rente laten betalen. In ieder geval niet overgaan tot executie en deze mensen heel zwaar raken.
Ze hadden die huur nodig om de hypotheek te kunnen betalen. Dus zonder huurders zou dat niet lukken.
Obvion heeft niet een dergelijke hypotheek, dus dat houdt ook op. En oversluiten zal ook niet makkelijk zijn met een slechte financiele situatie.

https://www.bnnvara.nl/ka(...)erboden-kamerverhuur

Iets meer informatie.
  zondag 11 februari 2024 @ 17:48:52 #17
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_212389638
quote:
0s.gif Op zondag 11 februari 2024 17:46 schreef Gia het volgende:

[..]
Ze hadden die huur nodig om de hypotheek te kunnen betalen. Dus zonder huurders zou dat niet lukken.
Obvion heeft niet een dergelijke hypotheek, dus dat houdt ook op. En oversluiten zal ook niet makkelijk zijn met een slechte financiele situatie.

https://www.bnnvara.nl/ka(...)erboden-kamerverhuur

Iets meer informatie.
Ah, er was dus al wel sprake van een betalingsachterstand.
We have always been at war with Eastasia.
  zondag 11 februari 2024 @ 17:50:54 #18
3542 Gia
User under construction
pi_212389674
quote:
0s.gif Op zondag 11 februari 2024 17:48 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Ah, er was dus al wel sprake van een betalingsachterstand.
Klopt. Daarop had Obvion bankafschriften opgevraagd, waaruit de kamerverhuur bleek.
pi_212389692
quote:
0s.gif Op zondag 11 februari 2024 17:32 schreef qajariaq het volgende:
Ik vind het nog steeds wonderlijk dat verkoop geen huur breekt vooropgesteld dat de koper er dan wel zelf werkelijk gaat wonen.
De rechten van eigenaars met een lopende hypotheek zijn weliswaar beperkt, maar die zijn nog altijd heel wat beter dan huurders in de particuliere sector. Eigenlijk best logisch dat die niet direct hoeven te vertrekken bij verkoop.
Zo'n contract is er niet voor niets.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_212389736
Verhuren van een huis of kamers is erg sterk veranderd.
Komt omdat op eens een rechter besloten heeft dat bij verkoop niet zomaar iemand er uit kan zetten van verhuur .

Een van de reden dat ik mijn tweede huis toen verkocht heb aan een bedrijf inclusief de huurder er bij
Vraagprijs van de woning was lager dan de waarde.
Maar had de huis al jaren in bezit.
En ja ik had wel toestemming van de bank om deze te verhuren .
Maar ook belastingdienst en de verplicht verduurzaming was ook een van de reden dat ik het verkocht heb in 2019 .


Maar de nieuwe speel regels.
Zie link.

https://www.ikbenfrits.nl(...)n-koophuis-verhuren/


Maar goed ik ben de uitzondering.
Ik heb alles verkocht en woon in een boot
Dikke middelvinger naar alles .
Laat me niet meer uitzuigen door de overheid en belastingen van de gemeenten.
Klaar met meer te betalen per jaar.
De gemeente heffingen per maand was de helft van de hypotheek die ik had op het huis.
Sloeg op den duur nergens meer op.
  zondag 11 februari 2024 @ 17:58:28 #21
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_212389803
quote:
0s.gif Op zondag 11 februari 2024 17:40 schreef Gia het volgende:
Obvion had kunnen zeggen: Huurders eruit en je mag blijven wonen. En wie weet hebben ze dat ook voorgesteld.
Maar het kwam op mij over dat ze de kamerhuur nodig hadden om de hypotheek te kunnen betalen.

Obvion was achter de kamerverhuur gekomen toen bleek dat het stel financiele problemen had. Obvion had toen bankafschriften opgevraagd waaruit de kamerverhuur bleek, maar ook de slechte financiele situatie.
Ik ken alle details niet maar als ik het goed begrijp kon dankzij de huurders de hypotheek betaald blijven worden? Waar maakt die club zich dan druk om?
  zondag 11 februari 2024 @ 18:00:26 #22
3542 Gia
User under construction
pi_212389823
quote:
0s.gif Op zondag 11 februari 2024 17:58 schreef AchJa het volgende:

[..]
Ik ken alle details niet maar als ik het goed begrijp kon dankzij de huurders de hypotheek betaald blijven worden? Waar maakt die club zich dan druk om?
Schijnbaar kon dat zelfs met die huurinkomsten niet betaald worden.
quote:
Obvion kwam achter de hospitaverhuur toen er achterstand in de betaling van de hypotheek ontstond en Obvion inzage vroeg in de bankafschriften.
pi_212389939
quote:
0s.gif Op zondag 11 februari 2024 17:58 schreef AchJa het volgende:

[..]
Ik ken alle details niet maar als ik het goed begrijp kon dankzij de huurders de hypotheek betaald blijven worden? Waar maakt die club zich dan druk om?
Dat door huurbescherming het pand en dus onderpand minder waard wordt.
pi_212389958
quote:
0s.gif Op zondag 11 februari 2024 17:46 schreef Gia het volgende:
Obvion heeft niet een dergelijke hypotheek, dus dat houdt ook op. En oversluiten zal ook niet makkelijk zijn met een slechte financiele situatie.
Nouja als het Kifid dit zegt isdat toch een behoorlijke diskwalificatie voor obvion:

"In mei 2023 deed de geschillencommissie van Kifid uitspraak en noemde de dreiging van gedwongen verkoop onredelijk en onterecht. Mede omdat de woning een ruime overwaarde heeft en zonder de huurinkomsten de maandtermijnen voor het echtpaar niet te betalen zijn. Kifid stelde dat met verkoop geen enkel belang is gediend."

Ook de rechter deed een oproep om er samen uit te koken. Obvion lijkt dus op zoek naar een oplossing voor een niet bestaand probleem omdat het niet binnen de eigen beleidskaders past. Dat ze een niet passende hypotheek hebben staat buiten kijf, maar dit is gezien de situatie geen proportionele oplossing.
pi_212389966
Elke geval urgentie kunnen ze niet aan vragen .
Dus bij de kinderen gaan kloppen en starten
Ondertussen nog meer stront wat gaat komen.

Terwijl de optie altijd bestaat dat de huis na dood 100% terug kan vallen naar de bank.
Ja deze optie is er dus.
Waarom niet deze regelen pakken .
Een normale lager hypotheek vragen in een vorm van huur ?
Bank is dan altijd de winnaar .
pi_212389986
quote:
0s.gif Op zondag 11 februari 2024 17:32 schreef qajariaq het volgende:
We weten natuurlijk niet alle details maar het verbaasd me eigenlijk dat je geen kamers mag verhuren. Doet er iemand iets aan kamernood en dan worden ze gestraft.

Ik vind het nog steeds wonderlijk dat verkoop geen huur breekt vooropgesteld dat de koper er dan wel zelf werkelijk gaat wonen.
Je maakt het de hypotheekbank moeilijk in geval van gedwongen verkoop. Een onderhuurder heeft ook huurbescherming, na een jaar inwonen. Ook in dat eerste jaar mag je hem/haar niet zomaar op straat zetten.

Stel dat je je baan kwijtraakt en je recht op WW loopt af. Een baan vinden zoals je vorige lukt niet (nu ondenkbaar, maar over tien jaar kan het ineens anders zijn). Of je gaat scheiden. Je kunt het huis niet meer betalen en er zit niets anders op dan te verkopen.
Dan zal niet iedereen staan te springen om een huis te kopen, waar al twee mensen op zolder wonen, met een stevige huurbescherming. Ook zal het ontbinden van de huurovereenkomst via een kantonrechter een lange en moeizame procedure worden, die veel geld kost.
Daarom staat in veel koopcontracten dat onderverhuren zonder toestemming niet is toegestaan. Gedwongen verkoop zal vast niet meteen worden voorgesteld, maar contractbreuk vindt niemand leuk.
pi_212390013
quote:
0s.gif Op zondag 11 februari 2024 17:42 schreef Gia het volgende:

[..]
Wat hadden ze dan kunnen doen?
Gewoon niks. De bank kan zich ook druk maken om mensen die niet betalen, er is al een woningtekort en dit zou (tijdelijk) een deel van de oplossing kunnen zijn.
pi_212390563
Komt er dus op neer dat ze de kamerhuur verbrasten aan andere dingen dan hun hypotheek?

Tja.
pi_212390608
quote:
0s.gif Op zondag 11 februari 2024 17:40 schreef Origami94 het volgende:
Waarom mag Van Haga wel 100+ panden verhuren (bron: Quote) en dit stel niet?
Van Haga zal 30% eigen geld per pand moeten inleggen om verhuur mogelijk te maken. Daarnaast zijn dit zakelijke hypotheken.
pi_212390835
Geveild voor een appel en een ei, hier zit een luchtje aan :(
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_212390942
Terecht. Weg met dit gajes.
U MAD?
  zondag 11 februari 2024 @ 19:12:29 #32
3542 Gia
User under construction
pi_212390995
quote:
0s.gif Op zondag 11 februari 2024 19:04 schreef Origami94 het volgende:
Nog geen post gezien over asielzoekers
Valt me wel op dat Hugo de Jonge het daar heeft over:

quote:
Met een potentieel van ruim 85.000 kamers (2006) kan deze woonvorm serieus bijdragen aan het woningtekort.
Wat dus aardig overeenkomt met het aantal asielzoekers dat verwacht wordt. Is dit bericht om ons voor te bereiden op het verplicht verhuren van leegstaande kamers aan asielzoekers om de crisis op te lossen?
Want dat mag dan natuurlijk wel. Studenten en expats niet.
pi_212391207
Huurders hebben geen huurbescherming bij executieverkoop door een hypotheekverstrekker. Dat is wettelijk bepaald.

De waarde van het pand bij executie is dus niet gedaald. Wel bij vrije verkoop natuurlijk.

Komt op mij over als een stel tokkies die dachten dat ze toch niet gepakt zouden worden.
pi_212391265
In zijn algemeenheid hebben banken veel en veel en veel te veel macht.

Meer toegespitst op dit vind ik dit ook belachelijk. Dat vindt de Minister overigens ook, want die heeft een tijdje terug aangegeven dit soort belemmeringen voor kamerverhuur op te willen heffen (een van de weinige goede ideeën van hem, helaas blijft die dan op de plank).

Wat mij betreft gaan de banken eens naar de pijpen dansen van het maatschappelijk belang. Maar goed, dat gaat niet gebeuren, want de banken hebben de politici in hun zak.
  zondag 11 februari 2024 @ 20:57:03 #35
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_212392572
quote:
0s.gif Op zondag 11 februari 2024 17:28 schreef voetbalmanager2 het volgende:
Gewoon heel dom dat ze geen toestemming gevraagd hadden. Maar kamerverhuur van bestaande, en voor de eigenaars te grote, woningen is natuurlijk wel een goede oplossing voor het kamertekort onder studenten.
Als men de verhuur aangemerkt gehad als woonkosten vergoeding en geen huurcontract had gemaakt dan waren er gewoon 4 bewoners

Woning delen mag wel
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
  zondag 11 februari 2024 @ 21:18:25 #36
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_212392966
quote:
5s.gif Op zondag 11 februari 2024 17:29 schreef ACT-F het volgende:
Is dit niet gewoon hospita zonder de huurbescherming van een zelfstandig adres?
Inderdaad gewoon hospita verhuur, niets aan de hand
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
  zondag 11 februari 2024 @ 21:19:55 #37
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_212393031
quote:
0s.gif Op zondag 11 februari 2024 17:40 schreef Gia het volgende:

[..]
Obvion had kunnen zeggen: Huurders eruit en je mag blijven wonen. En wie weet hebben ze dat ook voorgesteld.
Maar het kwam op mij over dat ze de kamerhuur nodig hadden om de hypotheek te kunnen betalen.

Obvion was achter de kamerverhuur gekomen toen bleek dat het stel financiele problemen had. Obvion had toen bankafschriften opgevraagd waaruit de kamerverhuur bleek, maar ook de slechte financiele situatie.
Dat zal t zijn, er zit vast veel meer achter
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
pi_212393125
quote:
5s.gif Op zondag 11 februari 2024 17:29 schreef ACT-F het volgende:
Is dit niet gewoon hospita zonder de huurbescherming van een zelfstandig adres?
Nee. De huurders hadden een vast contract.

De huurders zouden vetrokken zijn, in een laatste poging om alsnog in het het te kunnen blijvrn wonen. Obvion heeft echter een account gevonden waaruit bleek dat een van de huurders nog steeds dagelijks van en naar die woning fietste. Die woonde er dus nog gewoon.. ondanks dat ie vertrokken zou zijn en het huurcontract beeindigd was.


Ik vind het onmenselijk. Als deze mensen er allang wonen is er een gigantische overwaarde. Echter is het wel eigen schuld van deze bewoners..
pi_212393413
quote:
0s.gif Op zondag 11 februari 2024 17:40 schreef Origami94 het volgende:
Waarom mag Van Haga wel 100+ panden verhuren (bron: Quote) en dit stel niet?
Omdat van Haga een heel andere financiering voor zn panden heeft en waarschijnlijk verhuurt met toestemming van de hypotheekverstrekker of anders voldoende middelen bezit om enige risico per direct af te dekken.
pi_212393688
quote:
0s.gif Op zondag 11 februari 2024 19:04 schreef Origami94 het volgende:
Nog geen post gezien over asielzoekers
Ik wel!

Ze hadden beter asielzoekers in huis kunnen nemen, dan had het COA vast wel garant willen staan voor deze verhuurders. Voor de opvang van een asielzoeker spelen kosten immers geen rol.

Misschien leest het COA dit wil en willen zij het pand wel kopen op de veiling voor een goede prijs ;)
  zondag 11 februari 2024 @ 22:06:31 #41
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_212393730
In de huidige markt zullen ze alsnog wel winst maken op de woning.
Charlie: How's it going in there?
Alan: Whatever happened to zippers? I miss zippers.
Charlie: I don't know, Alan, maybe there were too many injuries. Nobody ever got their balls caught in a buttonhole
pi_212393732
quote:
0s.gif Op zondag 11 februari 2024 19:27 schreef Confetti het volgende:
Huurders hebben geen huurbescherming bij executieverkoop door een hypotheekverstrekker. Dat is wettelijk bepaald.

De waarde van het pand bij executie is dus niet gedaald. Wel bij vrije verkoop natuurlijk.

Komt op mij over als een stel tokkies die dachten dat ze toch niet gepakt zouden worden.
Nou, tokkies.. IK denk dat net als met andere kleine letterts een groot deel van de ondertekenaars die niet eens doorlezen en dus ook niet bij een hypotheek. Wat echter wel enorm dom is, om door te blijven verhuren terwijl je al gezeik hebt met een hypotheekverstrekker, door te zeggen dat de huurder vertrokken zijn en er ondertussen nog wel eentje lijkt te wonen, want dat suggereerde Obvion en dat konden ze zien aan de hand van vermoedelijk een Strava-profiel van een van de huurders. Tja.. dan vraag je er ook wel een beetje om.
pi_212393738
quote:
0s.gif Op zondag 11 februari 2024 17:40 schreef Origami94 het volgende:
Waarom mag Van Haga wel 100+ panden verhuren (bron: Quote) en dit stel niet?
Denk je dat die voor ieder huis los een flut hypotheekje heeft afgesloten?
pi_212393929
https://www.openbareverko(...)larenbeek-120-arnhem

Adres
Laan van Klarenbeek 120
6824JV
Arnhem
WOZ-waarde
Peildatum WOZ-waarde
01-01-2022 589.000 euro
01-01-2021 514.000 euro
01-01-2020 492.000 euro
01-01-2019 456.000 euro
01-01-2018 449.000 euro
01-01-2017 409.000 euro
01-01-2016 410.000 euro
01-01-2015 401.000 euro
01-01-2014 402.000 euro

Geen idee waarom 2023 en 2024 nog niet vermeld zijn, maar ik verwacht dat die aanzienlijk hoger zullen liggen. Dan zou je zeggen, dat er genoeg overwaarde is om in geval van een executieverkoop de evt nog aanwezige studenten uit te kopen.

Wat ik dan weer niet snap, is waarom Obvion dit middels een executieverkoop meent te moeten doen. Geef de mensene eerst de kans om de woning zelf te verkopen en geef hen daarin zeggenschap. Waarom dat overhaaste van ze? Nouja, overhaast.. de rechtsgang is al even aan de gang, maar toch. Die paar maanden op een verkoop zijn het ook niet maar geeft wel een hogere gegarandeerde opbrengst.
  zondag 11 februari 2024 @ 22:21:19 #45
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits'
pi_212393930
Gaaf land.
Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht.
Op 't randje en erover.
Op fietsen zonder bende kwam'm zie schooieren um spek
  FrontpagER /Mod / Grootste Vredestichter zondag 11 februari 2024 @ 22:45:01 #46
485843 crew  Jippie
pi_212394278
Premium artikel dus slotje, zal kijken of ik andere bron kan vinden. Maar dat wordt maandag.
  FrontpagER /Mod / Grootste Vredestichter zondag 11 februari 2024 @ 22:58:27 #47
485843 crew  Jippie
pi_212394415
Weer open met andere bron https://www.bnnvara.nl/ka(...)erboden-kamerverhuur
en uitgebreidere OP. TS kan de OP eventueel inkorten.

^O^
  Vis een optie? zondag 11 februari 2024 @ 23:14:00 #48
70532 loveli
N
pi_212394549
quote:
0s.gif Op zondag 11 februari 2024 22:21 schreef Inbox het volgende:
Geen idee waarom 2023 en 2024 nog niet vermeld zijn
Omdat de WOZ over het vorige jaar wordt vastgesteld, zo ongeveer in het voorjaar. Dus 2023 wordt binnen een paar maanden bekend.
crap in = crap out
  Vis een optie? zondag 11 februari 2024 @ 23:15:50 #49
70532 loveli
N
pi_212394566
quote:
0s.gif Op zondag 11 februari 2024 17:50 schreef Gia het volgende:

[..]
Klopt. Daarop had Obvion bankafschriften opgevraagd, waaruit de kamerverhuur bleek.
Meestal vraagt men bankafschriften op voordat er een hypotheek wordt verstrekt.
crap in = crap out
pi_212394684
quote:
0s.gif Op zondag 11 februari 2024 23:14 schreef loveli het volgende:

[..]
Omdat de WOZ over het vorige jaar wordt vastgesteld, zo ongeveer in het voorjaar. Dus 2023 wordt binnen een paar maanden bekend.
Apart. Ik weet die van mij al (peildatum 1-1-2023); 308k voor 56m2 energielabel E :')
"Pools are perfect for holding water"
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')