Hier is 2023 en 2024 allang bekend?quote:Op zondag 11 februari 2024 23:14 schreef loveli het volgende:
[..]
Omdat de WOZ over het vorige jaar wordt vastgesteld, zo ongeveer in het voorjaar. Dus 2023 wordt binnen een paar maanden bekend.
De WOZ waarde die je onlangs (in 2024) ontvangen hebt, is de waarde van je woning op 1-1-2023.quote:
Ik vind het ook maar raar. En ook dat de rechter mee gaat in een executieverkoop.quote:Op zondag 11 februari 2024 23:49 schreef Inbox het volgende:
Maar even zonder gekheid. Ik ben dus wel benieuwd welk bedrag aan hypotheek er nog openstaat en waarom Obvion zo moeilijk doet. De mensen wonen er al jaren en dr is een behoorlijke overwaarde door de krapte op de woningmarkt nu. Nergens lees ik dat er sprake is van een gigantisch hypotheekachterstand. Wel dat er sprake was van een achterstand, maar niet hoeveel of hoe vaak.
Waarom wil Obvion die woning dan executair verkopen en geeft Obvion die mensen bijv. na dit laatste vonnis van de rechters niet een half jaar de tijd om die woning zelf te verkopen of een andere hypotheek te regelen?
De mensen moeten nu waarschijnlijk genoegen nemen met forse kosten en een aanzienlijk lagere opbrengst dan bij een normale verkoop. En dat enkel omdat zo'n hypotheekverstrekker geen toestemming heeft gegeven en niet een paar maanden/weken extra kan wachten. Dat is best wel triest, als er sprake is van een overspannen woningmarkt waar nog steeds de huizenprijzen stijgen.
Ben wel benieuwd naar het vonnis en wat daarin vermeld wordt wat de media niet melden.quote:Op maandag 12 februari 2024 00:00 schreef probeer het volgende:
[..]
Ik vind het ook maar raar. En ook dat de rechter mee gaat in een executieverkoop.
Ok, dat verheldert de boel wel enorm ja. Dank voor het zoekwerk en de info.quote:Op maandag 12 februari 2024 00:43 schreef Inbox het volgende:
Even gegoogled. Het is niet enkel het feit dat het stel de woning verhuurde. Er speelde meer.
Het is begonnen met een erfenis met verstrekkende gevolgen. Mevrouw erfde een jaren 30-huis in Arnhem. De verkoop daarvan leverde een grote restschuld op die ze nog steeds aan het afbetalen is. Omdat ze haar man niet mee wilde trekken in haar financiële malaise, besloten ze hun echtelijke woning op zijn naam te zetten.
Dat meldden ze echter niet aan hun hypotheekverstrekker, die dat had willen en moeten weten. Het maakt voor het risico dat de bank loopt nogal verschil of een of twee mensen verantwoordelijk zijn voor de hypotheek. ,,Het gaat om vertrouwen. Dat is geschaad”, zei de jurist van de bank.
Het leidde tot wantrouwen over en weer en daarna zijn ze dus kamers gaan verhuren en daar kwam de bank dus achter. Ook dit hadden ze niet gemeld.
Obvion lijkt redelijk geweest te zijn, want ze waren het eens met Kifid dat verkoop geen belang diende en onredelijke was en heeft een voorstel gedaan om er toch samen uit te komen. Het stel accepteerde die niet.
Ondertussen zijn de studenten zijn eruit geknikkerd, maar de verhuur ging verder. Nu via AirBnB: het zou noodzakelijk zijn om de hypotheek te kunnen betalen. In Augustus zal de schuld afbetaald zijn en is er weer voldoende ruimte om de hypotheek af te betalen.
Obvion stond open voor een schikking, maar het wantrouwen blijft te groot. Ze komen er niet uit op de gang.
,,Ik heb liever een gerechtelijke uitspraak dan een schikking”, zegt Birgit Nieuwenhuis
Goed gespeeld mevrouw. Chapeau! Dakloos, mogelijk nieuwe schulden maar wel een uitspraak!
En toch.. toch denk ik dat de verkoop niet door zal gaan.
Ondanks huurders hadden ze toch een betalingsachterstand, dus de bewering dat ze dankzij de huurders de hypotheek konden betalen is wat krom.quote:Op zondag 11 februari 2024 17:58 schreef AchJa het volgende:
[..]
Ik ken alle details niet maar als ik het goed begrijp kon dankzij de huurders de hypotheek betaald blijven worden? Waar maakt die club zich dan druk om?
Nee, je hebt geen WOZ met peildatum 01-01-2024.quote:
Klopt, verkeerd onthouden. Het was de belastingaanslag voor 2024 die al binnen was.quote:Op maandag 12 februari 2024 02:18 schreef Leandra het volgende:
[..]
Nee, je hebt geen WOZ met peildatum 01-01-2024.
De WOZ met peildatum 01-01-2023 wordt in deze periode bekendgemaakt, van mijn huis heb ik hem nog niet, van mijn vorige huis is hij al wel bekend.
Tja, daarom een erfenis altijd beneficiair aanvaarden als er ook maar enige twijfel is. Wel lullig dat ze dus het ene gat met het andere moesten gaan vullen en daar wat achterdochtig van werden.quote:Op maandag 12 februari 2024 00:43 schreef Inbox het volgende:
Het is begonnen met een erfenis met verstrekkende gevolgen. Mevrouw erfde een jaren 30-huis in Arnhem. De verkoop daarvan leverde een grote restschuld op die ze nog steeds aan het afbetalen is.
Dat snap ik dus ook niet. Ik vraag me ook af hoe dat dan kan? Ze erfde een huis, dan verwacht je dat daar een berg geld uit vrij komt om de schulden van te betalen?quote:Op maandag 12 februari 2024 09:02 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Tja, daarom een erfenis altijd beneficiair aanvaarden als er ook maar enige twijfel is. Wel lullig dat ze dus het ene gat met het andere moesten gaan vullen en daar wat achterdochtig van werden.
Er ruste kennelijk een behoorlijke hypo op dat geërfde huis. Als de verkoop dan ff niet mee zit blijf je met een schuld achter, mogelijk ook nog wat verborgen gebreken gevonden of zo.quote:Op maandag 12 februari 2024 09:04 schreef Inbox het volgende:
[..]
Dat snap ik dus ook niet. Ik vraag me ook af hoe dat dan kan? Ze erfde een huis, dan verwacht je dat daar een berg geld uit vrij komt om de schulden van te betalen?
Als je een volledige hypotheek neemt a 500 euro per maand en je verhuurt dat 6 x 600 euro per maand heb ik daar geen medelijden mee.quote:Op zondag 11 februari 2024 17:31 schreef monkyyy het volgende:
Ik weet natuurlijk niet alle details van de situatie, ze schenden hun contractuele verplichtingen met de hypotheekverstrekker, maar de straf lijkt me onevenredig zwaar in verhouding tot de overtreding.
Neequote:Op maandag 12 februari 2024 09:35 schreef Nielsch het volgende:
De alleenstaande huurders van de gigantische sociale huurwoningen in mijn wijk verhuren hun zolderetages ook allemaal aan studenten. Mag zeker ook niet?
Nee joh, heb die bron ook geplaatst, maar later. Had ik in de OP moeten doen. Is goed zo.quote:Op zondag 11 februari 2024 22:58 schreef Jippie het volgende:
Weer open met andere bron https://www.bnnvara.nl/ka(...)erboden-kamerverhuur
en uitgebreidere OP. TS kan de OP eventueel inkorten.
Waarschijnlijk niet. Het ligt aan de verhuurder of je daar toestemming voor krijgt. Je mag er in ieder geval geen winst op maken.quote:Op maandag 12 februari 2024 09:35 schreef Nielsch het volgende:
De alleenstaande huurders van de gigantische sociale huurwoningen in mijn wijk verhuren hun zolderetages ook allemaal aan studenten. Mag zeker ook niet?
Het is geen straf, het is een consequentie.quote:Op zondag 11 februari 2024 17:31 schreef monkyyy het volgende:
Ik weet natuurlijk niet alle details van de situatie, ze schenden hun contractuele verplichtingen met de hypotheekverstrekker, maar de straf lijkt me onevenredig zwaar in verhouding tot de overtreding.
Lekker boeiend als je er niets voor terug krijgt hè. Dat beetje winst gaat er in de vrije sector natuurlijk binnen de kortste keren doorheen.quote:Op zondag 11 februari 2024 22:06 schreef inslagenreuring het volgende:
In de huidige markt zullen ze alsnog wel winst maken op de woning.
Zal destijds wel in orde zijn geweest. Tijden veranderen. Er was een betalingsachterstand.quote:Op zondag 11 februari 2024 23:15 schreef loveli het volgende:
[..]
Meestal vraagt men bankafschriften op voordat er een hypotheek wordt verstrekt.
Dit. Wel een zware consequentie natuurlijk. Maar je geeft een hypotheekverstrekker nu eenmaal een goeie reden. Dat moet je niet doen in combinatie met een betalingsachterstand.quote:Op maandag 12 februari 2024 09:58 schreef MichaelScott het volgende:
[..]
Het is geen straf, het is een consequentie.
Maar dat is geen straat in een buurt met allemaal NIMBY's. De laan van klarenbeek ken ik toevallig omdat mijn oom aan de overkant in dezelfde straat woont; dat is een onwijs mooie buurt; er loopt een beek door de voortuin, een groot park twee straten daarachter; allemaal jaren 30 woningen met voor en achtertuin.quote:Op maandag 12 februari 2024 09:35 schreef Nielsch het volgende:
Dat klopt, dat mag niet.quote:Op maandag 12 februari 2024 09:35 schreef Nielsch het volgende:
Hypotheekverstrekker is de woningeigenaar, hypotheeknemer is de bank.quote:Op maandag 12 februari 2024 10:48 schreef Nebelwerfer het volgende:
[..]
Dit. Wel een zware consequentie natuurlijk. Maar je geeft een hypotheekverstrekker nu eenmaal een goeie reden. Dat moet je niet doen in combinatie met een betalingsachterstand.
Mensen vergeten dat je allerlei verplichtingen aangaat bij het afsluiten van een hypotheek.
Hangt af van het beleid van de verhuurder. Er zijn woningcorporaties die de verhuur van één kamer toestaan bij grotere woningen, zolang de huurprijs van die kamer is gebaseerd op het puntensysteem voor onzelfstandige woonruimte en dus 'eerlijk' is.quote:Op maandag 12 februari 2024 09:35 schreef Nielsch het volgende:
Daar denkt google toch anders over.quote:Op maandag 12 februari 2024 14:55 schreef allegoedenickszijnop het volgende:
Hypotheekverstrekker is de woningeigenaar, hypotheeknemer is de bank.
Eens. In de titel had beter hypotheekverstrekker kunnen staan.quote:Op maandag 12 februari 2024 17:43 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Daar denkt google toch anders over.
Noem het dan hypotheekgever.
Wat bedoel je?quote:Op maandag 12 februari 2024 10:02 schreef schommelstoel het volgende:
Te zware straf.
Als ze iedereen zo zwaar zouden straffen voor hun misstappen, dan stonden er ineens heel wat "belangrijke" mensen op straat.
Maar die ontspringen meestal natuurlijk de dans.
Zeer zeker niet. En de politiek wilt dit grotendeels ook niet want huizen worden alleen veel duurder bij een kunstmatig tekort.quote:Op maandag 12 februari 2024 09:35 schreef Nielsch het volgende:
Geen winst, maar dan toch zeker wel een marktconforme huurprijs?quote:Op maandag 12 februari 2024 09:57 schreef Inbox het volgende:
[..]
Waarschijnlijk niet. Het ligt aan de verhuurder of je daar toestemming voor krijgt. Je mag er in ieder geval geen winst op maken.
Ik weet niet wat voor voorwaarden banken allemaal hanteren, maar bij mijn bank gaat het niet om 'toestemming' maar is het gewoon een verbod op straffe van directe opeising van de schuld. En terecht. De initiële hypotheek is immers verstrekt met de woning als onderpand voor een geldlening met de bedoeling dat de woning wordt gebruikt voor het eigen woongenot.quote:Op maandag 12 februari 2024 09:57 schreef Inbox het volgende:
[..]
Het ligt aan de verhuurder of je daar toestemming voor krijgt.
Kassa kiest wel volledig partij voor het Arnhemse stel.quote:
Zaken zijn zaken.......quote:Op zondag 11 februari 2024 17:31 schreef monkyyy het volgende:
Kifid ook.quote:Op woensdag 14 februari 2024 00:54 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Kassa kiest wel volledig partij voor het Arnhemse stel.
Wat is er in de uitzending gezegd?quote:Op woensdag 14 februari 2024 00:54 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Kassa kiest wel volledig partij voor het Arnhemse stel.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |