abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_212371911
Een derde van de jongeren vindt het de ‘morele plicht’ van ouderen om naar kleiner huis te verkassen

Ruim een op de vijf Nederlanders vindt het een ‘morele plicht’ van ouderen om hun gezinswoning te koop te zetten en te verhuizen naar een seniorenwoning, zodra hun leefsituatie dat toelaat. Onder jongeren pleit zelfs iets meer dan dertig procent voor zulke doorstroming om de vastgelopen woningmarkt op gang te helpen.

Dat blijkt uit onderzoek van DIT, het journalistieke platform van de EO, via een representatieve steekproef onder 1564 Nederlanders over de woningnood. Wie alleen woont in een gezinswoning, wordt door 12,7 procent van de respondenten als ‘asociaal’ gezien. Onder jongeren tussen de 18 en 30 jaar is dat percentage hoger: 22 procent noemt de alleenstaanden in gezinswoningen ‘asociaal’. Opvallend: er zijn bijna evenveel huizenbezitters die graag groter willen wonen (3,6 procent) als mensen die hun grote huis juist willen verruilen voor een kleinere woning (3,4 procent).

Dat de woningtekorten voor problemen zorgen, is duidelijk. Ruim 22 procent van de Nederlanders zegt ongewild vast te zitten in de hun huidige woonsituatie. Jongeren vaker dan 65-plussers: 34,9 procent tegen16,1 procent. In totaal woont 5,7 procent van de ondervraagden met iemand in een huis met wie ze liever geen adres willen delen. Dan gaat het om huisgenoten, of zelfs mensen die noodgedwongen in een relatie blijven. Bijna een op de tien mensen tussen de 18 en 30 jaar verbreekt zijn relatie niet uit angst om geen andere woning kunnen vinden nadat ze vertrekken bij hun partner.
https://www.ad.nl/wonen/e(...)-verkassen~a22cee75/
got me a movie, I want you to know
slicing up eyeballs, I want you to know
pi_212371941
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 februari 2024 15:37 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Wat te denken van Rusland, die onteigenen nu alsof het de zoete inval is _O-
Alleen kopiëren wij niet alles van Rusland, van de VS daarentegen wel.
  zaterdag 10 februari 2024 @ 15:44:04 #3
189403 Mickytjuh
Flip flap floep
pi_212371952
En ik vind het een morele plicht om kleinere huurwoningen voor die ouderen niet duurder te laten zijn dan wat ze achterlaten (met berekening van betere isolatie en dus lagere stookkosten, dat vind ik nog wel rechtvaardig)
Op donderdag 23 mei 2024 23:36 schreef DerRabbit het volgende: Ja oké, daar heb je gelijk in.
pi_212371958
Ik denk dat veel ouderen dat ook graag doen als het allemaal betaalbaar zou zijn.
Die kleine seniorenflatje met lift en dergelijke zijn veelsnte duur
pi_212371969
Morele verplichting nog wel :')

6 op de 10 ouderen zouden het best willen en houden ouderen dus kennelijk helemaal geen woningen bezet: https://www.google.com/ur(...)DcdaWIuMP9_lZxEOZiYa (helaas kan ik het artikel niet inzien)
pi_212371989
Mijn ouders, over de 60, willen best naar een kleinere koopwoning. Probleem… ze zijn er niet. En als ze er zijn dan staan er 40 mensen in de rij te dringen en tegen elkaar op te bieden alsof het een lieve lust is.

Gevolg, hun gezinswoning aanpassen en toekomstbestendig maken. Dat wil zeggen uitbouw maken met slaapkamer en badkamer. Dan zitten ze in ieder geval na hun pensioen in een vrij huis ipv met een hypotheek.
pi_212372006
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 februari 2024 15:42 schreef NeeOfTochJA het volgende:

[..]
Alleen kopiëren wij niet alles van Rusland, van de VS daarentegen wel.
In de VS genieten werknemers nauwelijks ontslagbescherming, dat is in europa beter geregeld. Niet alles wat de VS doet neemt men hier over. Een 2 partijensysteem zie je in europa niet veel zoals in de VS. In de UK heb je Labour en Conservatives, maar dat is een uitzondering die de regel bevestigt.

[ Bericht 0% gewijzigd door Digi2 op 10-02-2024 18:09:36 ]
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
  zaterdag 10 februari 2024 @ 15:50:01 #8
3542 Gia
User under construction
pi_212372008
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 februari 2024 15:33 schreef quo_ het volgende:

[..]
Ik ben nog 10 jaar ouder en heb met zelf verdiend en gespaard geld gezorgd voor een levensloop bestendige woning. Als 30-er al die beslissing genomen en die stap gezet..
We hebben een vrijstaand huis met alles mooi gelijkvloers beneden. Tot en met de rollator en scootmobiel kan ik hier blijven wonen.
En ja, omdat de kinderen de deur uit wordt het boven niet anders gebruikt dan als kantoor en logeer ruimte.

Maar ik laat me niet door een stel jeugdige klaplopers, die nog niks gepresteerd hebben, vertellen dat ik ruimte moet maken. Ech niet. Opzouten met dat gebedel en steek je handen uit de mouwen.
Wij ook. Tot en met een slaapkamer met badkamer en suite. De slaapkamer heeft een schuifpui naar een gezellig terrasje. Heerlijk om 's zomers te ontbijten.
  zaterdag 10 februari 2024 @ 15:53:09 #9
3542 Gia
User under construction
pi_212372042
quote:
1s.gif Op zaterdag 10 februari 2024 15:48 schreef Vliegbaard het volgende:
Mijn ouders, over de 60, willen best naar een kleinere koopwoning. Probleem… ze zijn er niet. En als ze er zijn dan staan er 40 mensen in de rij te dringen en tegen elkaar op te bieden alsof het een lieve lust is.

Gevolg, hun gezinswoning aanpassen en toekomstbestendig maken. Dat wil zeggen uitbouw maken met slaapkamer en badkamer. Dan zitten ze in ieder geval na hun pensioen in een vrij huis ipv met een hypotheek.
Kijk regelmatig op Funda naar bungalows, maar daar betaal je meer voor dan ons huis nu waard is. Zelfs met de overwaarde van meer dan 2 ton, kunnen we die niet kopen. En als je huis dan levensloopproof is, waarom zou ik dan in een appartement of rijtjeshuis (seniorenwoning) willen gaan wonen. Ik zou wel gek zijn.
pi_212372049
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 februari 2024 15:49 schreef Digi2 het volgende:

[..]
In de VS genieten werknemers nauwelijks ontslagbescherming, dat is in europa beter. Niet alles wat de VS doet neemt men hier over. Een 2 partijensysteem zie je in europa niet veel zoals in de VS. In de UK heb je Labour en Conservatives, maar dat is een uitzondering die de regel bevestigd.
Nee, maar in de VS zijn dezelfde problemen met grote hoeveelheden immigranten dus je kan verwachten dat ze hier ook mensen gaan vragen om immigranten op te vangen. Wat ze bij Oekraïners al gedaan hebben. Voorlopig nog vrijwillig.
pi_212372110
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 februari 2024 15:53 schreef NeeOfTochJA het volgende:

[..]
Nee, maar in de VS zijn dezelfde problemen met grote hoeveelheden immigranten dus je kan verwachten dat ze hier ook mensen gaan vragen om immigranten op te vangen. Wat ze bij Oekraïners al gedaan hebben. Voorlopig nog vrijwillig.
Tsja, opvang in de regio nietwaar ;) Somalie, Syrie en Eritrea zijn nu niet bepaald onze regio. Oekraine wel. Net zoals destijds Bosnie en Kosovo dat wel zijn. Maar dit dwaalt af van het Topic.
pi_212372137
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 februari 2024 15:53 schreef Gia het volgende:

[..]
Kijk regelmatig op Funda naar bungalows, maar daar betaal je meer voor dan ons huis nu waard is. Zelfs met de overwaarde van meer dan 2 ton, kunnen we die niet kopen. En als je huis dan levensloopproof is, waarom zou ik dan in een appartement of rijtjeshuis (seniorenwoning) willen gaan wonen. Ik zou wel gek zijn.
Mijn ouders staan er zo in dat een appartement echt voor de laatste levensfase is of tenzij het fysiek gewoon niet meer kan. Mijn moeder werkt graag in de tuin en vindt dat het leven ver over is als ze hele dagen binnen op een kamer moet gaan zitten.
Ik begrijp dat wel. Een tuintje dwingt je om nog eens wat actief te zijn.
  zaterdag 10 februari 2024 @ 16:04:00 #13
189403 Mickytjuh
Flip flap floep
pi_212372181
quote:
1s.gif Op zaterdag 10 februari 2024 16:01 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]
Mijn ouders staan er zo in dat een appartement echt voor de laatste levensfase is of tenzij het fysiek gewoon niet meer kan. Mijn moeder werkt graag in de tuin en vindt dat het leven ver over is als ze hele dagen binnen op een kamer moet gaan zitten.
Ik begrijp dat wel. Een tuintje dwingt je om nog eens wat actief te zijn.
De nicht van mijn oma heeft haar koop hoekwoning met gigatuin en 4 verdiepingen in kunnen ruilen voor een appartement sociale huur op de begane grond met grote tuin.

Dat was echt voor haar de uitkomst!
Op donderdag 23 mei 2024 23:36 schreef DerRabbit het volgende: Ja oké, daar heb je gelijk in.
pi_212372187
Helemaal mee eens. Zorgen voor goede doorstroomwoniningen voor ouderen dus.
pi_212372242
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 februari 2024 16:04 schreef Pizzakoppo het volgende:
Jammer genoeg is pas recent bekend geworden dat Nederland vergrijst. Hadden we dat 30 jaar geleden kunnen voorzien, tsja dan was het zover niet gekomen.
Regeren is vooruit zien nietwaar, blijkbaar komt relevante info niet op tijd bij de regenten terecht _O-
pi_212372439
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 februari 2024 16:09 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Jammer genoeg is pas recent bekend geworden dat Nederland vergrijst. Hadden we dat 30 jaar geleden kunnen voorzien, tsja dan was het zover niet gekomen.
Regeren is vooruit zien nietwaar, blijkbaar komt relevante info niet op tijd bij de regenten terecht _O-
Dat was toen al wel bekend hoor.
pi_212372510
‘jongeren’
U MAD?
pi_212372522
quote:

[..]
Zeker weten, die hele generatie kwam ineens uit de lucht vallen.
pi_212372585
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 februari 2024 16:22 schreef Hiddendoe het volgende:

[..]
Dat was toen al wel bekend hoor.
T' is nietwaar :|W , wat is er dan misgegaan :?
  Miss 200.000.000! zaterdag 10 februari 2024 @ 16:39:06 #20
367000 roos94
pi_212372692
Heel je leven hard gewerkt, heb je een mooi huis bij elkaar verdient en dan mag je opbokken naar een kleiner huis.
pi_212372713
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 februari 2024 16:39 schreef roos94 het volgende:
Heel je leven hard gewerkt, heb je een mooi huis bij elkaar verdient en dan mag je opbokken naar een kleiner huis.
Tegen die tijd wordt een verwarmde tent al en luxe _O-
pi_212372781
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 februari 2024 15:27 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Jij hebt geloof ik nog niet door dat er oudjes zijn met een groot huis en dat 22 to 24 graden stoken en dan klagen dat ze de energierekening nauwelijks kunnen betalen. Tsja, je in een slachtofferrol wentelen is nederlands meest favoriete volkssport nummer 1 _O-
Een slachtoffercultus is het mijnsinziens.
Dit inderdaad.
pi_212372879
quote:

[..]
Regeren was ooit vooruit zien.
Tegenwoordig is regeren vooral vooruit schuiven.
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
  zaterdag 10 februari 2024 @ 16:55:52 #24
471559 Un_Chien_Andalou
Slicing up eyeballs
pi_212372896
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 februari 2024 16:04 schreef Pizzakoppo het volgende:
Doorstroomwoning? volgende onderkomen 2,20x1,00x0,8?
  zaterdag 10 februari 2024 @ 16:57:44 #25
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_212372915
Wellicht moet de jongere generatie niet alleen maar wijzen. De mensen die nu 80 zijn, zijn bijvoorbeeld vrijwel allemaal 50 jaar getrouwd of weduwe(naar). De jongere generatie moet dat nog maar eens vol zien te houden, met zijn twee volwassenen een woning vasthouden zonder echtscheidingen, inmiddels 50%.

Daardoor heb je ook twee keer zoveel huizen nodig hè, da's minstens even effectief als bejaarden ophokken.
Laffe huichelaar
pi_212372927
quote:
10s.gif Op zaterdag 10 februari 2024 16:55 schreef Un_Chien_Andalou het volgende:

[..]
Doorstroomwoning? volgende onderkomen 2,20x1,00x0,8?
Dat lijkt me wat te ruim.

zaterdag 10 februari 2024 @ 16:59:30 #27
471559 Un_Chien_Andalou
Slicing up eyeballs
pi_212372928
Zit hier voor de komende 25 jaar met riante tuin, voldoende ruimte, garage en alles voor 600 euro per maand, en daarna is het helemaal vrij.

Mag een mooie aanbieding zijn waar ze mee komen in 2049 wil ik verhuizen :)
pi_212372937
Als oudere mag je dus straks je betaalbare onderkomen gaan inruilen voor een postzegel die nog even 200-300 Euro of zelfs meer extra kost van wat zoiets normaal zou kosten. Want ouderenservice', 'zorg in de buurt', etc. Zuig ze leeg! En natuurlijk meer belasting gaan betalen.
Want tegenwoordig zijn er hele volksstammen jonge mensen die niet te veel wil werken, 'work life balance' etc, Ja, ergens moet het geld natuurlijk vandaan komen als die vorige generaties, die wel de uren draaien, straks onder de zoden liggen en er nauwelijks meer werk verzet wordt. Dus zuig ze leeg, want anders moet je zelf de handen uit de mouwen gaan steken. Vreselijk!

Ik ken trouwens ook zat jongeren die hun stinkende best doen, en er wat van willen maken. Zo ken ik er eentje die jarenlang flink heeft gespaard, nu eind 20 is, geen extreem verdiendende baan heeft, maar zich een paar maanden geleden een huis heeft kunnen kopen vanwege haar spaargeld. Het is maar een voorbeeld.

Het is hier al eens eerder gezegd door anderen: mocht het zo ver komen dat, tegen de tijd dat we met pensioen gaan, onteigening op het programma staat, dan zijn mijn man en ik snel naar het buitenland vertrokken. Probleem opgelost voor ons.
pi_212372960
quote:
10s.gif Op zaterdag 10 februari 2024 16:59 schreef Un_Chien_Andalou het volgende:
Zit hier voor de komende 25 jaar met riante tuin, voldoende ruimte, garage en alles voor 600 euro per maand, en daarna is het helemaal vrij.

Mag een mooie aanbieding zijn waar ze mee komen in 2049 wil ik verhuizen :)
Aanbieding? Ik vermoed dat sommigen niet willen dat je veel keuze hebt. Gewoon 'raus'.
pi_212372979
quote:
1s.gif Op zaterdag 10 februari 2024 16:53 schreef StateOfMind het volgende:

[..]
Regeren was ooit vooruit zien.
Tegenwoordig is regeren vooral vooruit schuiven.
Ik vind persoonlijk de term "pappen en nathouden" nogal van toepassing, maar dat idee heb ik al sinds de jaren 90.
pi_212373032
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 februari 2024 17:03 schreef Morri2 het volgende:

[..]
Aanbieding? Ik vermoed dat sommigen niet willen dat je veel keuze hebt. Gewoon 'raus'.
Als je buur dan toevallig een drugslab runt kan het ook snel anders eindigen dan je in gedachten had.

zaterdag 10 februari 2024 @ 17:13:30 #32
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_212373085
Hebben ze gelijk in.
Of je gaat gewoon meer woningen bouwen.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
pi_212373190
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 februari 2024 17:13 schreef Harvest89 het volgende:
Of je gaat gewoon meer woningen bouwen.
Ja, goed idee, gewoon wat meer woningzaad uitstrooien dan komt het vanzelf goed met de jaren.
Dat je dan geen netspanning of kraanwater hebt zijn zorgen voor morgen.
Bouwen door menselijke werknemers is bovendien ook zo gruwelijk achterhaalt tegenwoordig :O
Gebrek aan bouwvakkers, who cares.

Gebrek aan drinkwater dreigt woningbouw en bedrijven te raken

[ Bericht 3% gewijzigd door Digi2 op 10-02-2024 17:30:26 ]
pi_212373203
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 februari 2024 18:09 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Het mooie is dat dit beleid al bijna 40 jaar geleden onsterfelijk belachelijk werd gemaakt

[ afbeelding ]

Helemaal links zien we Joup vh Hek :P :P
De serie...

Dit is de echte cast:

pi_212373240
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 februari 2024 17:23 schreef AchJa het volgende:

[..]
De serie...

Dit is de echte cast:

[ afbeelding ]
Tsja, nu in fase 2 dus :P
quote:
All truth passes through three stages. First, it is ridiculed. Second, it is violently opposed. Third, it is accepted as being self-evident.
Arthur Schopenhauer
pi_212373255
Jongeren kunnen een kleine woning al niet betalen, dus waarom willen ze een nog grotere?
  zaterdag 10 februari 2024 @ 17:31:00 #37
420862 uitkeringsgenieter
Dat moet in je aard liggen
pi_212373265
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 februari 2024 17:30 schreef Sapstengel het volgende:
Jongeren kunnen een kleine woning al niet betalen, dus waarom willen ze een nog grotere?
Precies. Een tent is meer dan voldoende.
Je bent een waardeloze agent.
pi_212373274
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 februari 2024 17:30 schreef Sapstengel het volgende:
Om hun kindjes te kunnen huisvesten misschien, zo maar een idee O-)
  zaterdag 10 februari 2024 @ 17:33:09 #39
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_212373279
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 februari 2024 17:21 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Ja, goed idee, gewoon wat meer woningzaad uitstrooien dan komt het vanzelf goed met de jaren.
Dat je dan geen netspanning of kraanwater hebt zijn zorgen voor morgen.
Bouwen door menselijke werknemers is bovendien ook zo gruwelijk achterhaalt tegenwoordig :O
Gebrek aan bouwvakkers, who cares.

Gebrek aan drinkwater dreigt woningbouw en bedrijven te raken
Een pessimist gaat sowieso niets bouwen.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
pi_212373327
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 februari 2024 17:32 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Ik dacht dat jongeren allemaal bang waren voor een klimaatramp, geen kinderen nemen is nog het beste voor het milieu.
pi_212373354
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 februari 2024 17:38 schreef Sapstengel het volgende:

[..]
Ik dacht dat jongeren allemaal bang waren voor een klimaatramp, geen kinderen nemen is nog het beste voor het milieu.
Niet alle jongeren laten zich blijkbaar afschrikken door doomscenarios.
pi_212373495
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 februari 2024 15:49 schreef Digi2 het volgende:

[..]
In de VS genieten werknemers nauwelijks ontslagbescherming, dat is in europa beter geregeld. Niet alles wat de VS doet neemt men hier over. Een 2 partijensysteem zie je in europa niet veel zoals in de VS. In de UK heb je Labour en Conservatives, maar dat is een uitzondering die de regel bevestigd.
bevestigd :')
  zaterdag 10 februari 2024 @ 18:03:45 #43
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_212373551
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 februari 2024 17:23 schreef AchJa het volgende:

[..]
De serie...

Dit is de echte cast:

[ afbeelding ]
Je hebt helemaal gelijk
  zaterdag 10 februari 2024 @ 18:04:13 #44
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_212373559
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 februari 2024 15:30 schreef Digi2 het volgende:

[..]
If you can't beat them, join them. Kent U die uitspraak ;)
\Je bent dus gewoon een troll
Duidelijk
pi_212373787
Ik heb een hekel aan bejaarden, maar die kunnen er ook niets aan doen dat ze gewoon een eigen huis hebben (waar ze hun hele leven voor gewerkt hebben etc)

En waar moeten ze dan heen? Naar een dure zorg/aanleunwoning zeker. Dus de zorgpremie moet omhoog voor iedereen omdat jongeren zo nodig een eigen huis moeten?

En dat verloop van woningen van bejaarden loopt toch wel, maar de komende 10 jaar gaat dat nog wel een probleem blijven. En dan? Dan zijn er straks te veel woningen gebouwd en gaat iedereen janken dat z'n huis 'onder water' staat. _O-
M'n schoenen zijn gejat, maar ik hoef niet meer naar buiten, want er is nog wel wat.
pi_212373832
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 februari 2024 18:27 schreef Het_Bokje het volgende:
gaat iedereen janken dat z'n huis 'onder water' staat. _O-
Gezien de regenval, kon dat ook welleens vrij letterlijk het geval gaan zijn.
pi_212373867
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 februari 2024 14:20 schreef Digi2 het volgende:
De woonruimte moet herverdeeld worden, die ruim wonenende oudjes moeten gewoon even opschuiven naar een appartementje of anders meer belasting gaan betalen als stok achter de deur.
Als iedereen nou een beetje opgelet had wat er in het eerste deel gepost werd:

quote:
Mythe ontkracht: ouderen houden geen woning voor jongeren ’bezet’

Amsterdam - Ouderen zorgen jaarlijks voor het vrijkomen van 100.000 huizen op de woningmarkt en houden geen woningen ’bezet’ voor jonge gezinnen. Dat concludeert het EIB in een uitgebreid onderzoek naar woonwensen van ouderen.

Per jaar komen er echter 100.000 woningen vrij omdat de bewoner sterft of naar een verpleeghuis gaat. Dat is meer dan jaarlijks wordt toegevoegd door de totale nieuwbouw”, zegt EIB-directeur Taco van Hoek.

Ook klopt het niet dat ouderen grote woningen bezet houden die zeer geschikt zouden zijn voor gezinnen, aldus het EIB. Want ouderen vanaf 75 jaar wonen voor bijna de helft al in een appartement en de andere helft bestaat voor het grootste deel uit kleinere, eenvoudige rijtjeswoningen. „De ouderen zijn dan ook niet de oplossing voor de jonge gezinnen die meer ruimte nodig hebben. Als de politiek meer huizen met tuinen wil, dan moet men die laten bouwen. Jongeren wonen veelal in appartementen die ook geschikt zijn voor ouderen, maar dat is het gevolg van keuzes in de ruimtelijke ordening van gemeenten, provincies en het Rijk. Zij kiezen ervoor om vaak binnenstedelijk appartementen te bouwen”, zegt Van Hoek.
Telegraaf

Het hele "die stomme boomers houden mijn woning bezet ja!!!" fabeltje is naar de prullenbak verwezen.
  zaterdag 10 februari 2024 @ 18:38:43 #48
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_212373887
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 februari 2024 18:35 schreef AchJa het volgende:

[..]
[..]
Telegraaf

Het hele "die stomme boomers houden mijn woning bezet ja!!!" fabeltje is naar de prullenbak verwezen.
Kom nou niet met duidelijke feiten en argumenten, dat verpest het hele topic voor de ik ben zo zielig typetjes hier.
pi_212374314
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 februari 2024 18:35 schreef AchJa het volgende:

[..]
[..]
Telegraaf
Je kunt de jongeren toch niet achterlaten zonder een makkelijke zondebok te kunnen aanwijzen o|O
pi_212384720
quote:
3s.gif Op zaterdag 10 februari 2024 15:44 schreef Mickytjuh het volgende:
En ik vind het een morele plicht om kleinere huurwoningen voor die ouderen niet duurder te laten zijn dan wat ze achterlaten (met berekening van betere isolatie en dus lagere stookkosten, dat vind ik nog wel rechtvaardig)
Veel ouderen kunnen gemakkelijk meer betalen om te mogen wonen bij voorzieningen, die zitten namelijk al tijden voor een dubbeltje op de eerste rang.
pi_212384786
quote:
0s.gif Op zondag 11 februari 2024 11:53 schreef torentje het volgende:

[..]
Veel ouderen kunnen gemakkelijk meer betalen om te mogen wonen bij voorzieningen, die zitten namelijk al tijden voor een dubbeltje op de eerste rang.
:') dat is echt een grote aanname.

Kleiner wonen, meer kosten en dus minder leuke dingen kunnen doen op je oude dag. Lastige keuze idd...

Maak het aantrekkelijker, veel ouderen zijn dan best bereid. Maar ouderen de morele plicht geven slaat nergens op.
  zondag 11 februari 2024 @ 12:48:03 #53
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_212385427
quote:
3s.gif Op zaterdag 10 februari 2024 15:44 schreef Mickytjuh het volgende:
Punt is vaak dat ze al 30-50 jaar in dezelfde sociale huurwoning wonen, en hun huur dus absurd laag is.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_212385577
quote:

[..]
Het gaat nu niet om rijke ouderen he? Genoeg die dat niet kunnen.
pi_212385620
quote:
1s.gif Op zondag 11 februari 2024 11:57 schreef Bofjijff het volgende:

[..]
:') dat is echt een grote aanname.

Kleiner wonen, meer kosten en dus minder leuke dingen kunnen doen op je oude dag. Lastige keuze idd...

Maak het aantrekkelijker, veel ouderen zijn dan best bereid. Maar ouderen de morele plicht geven slaat nergens op.
Die ouderen maakten en maken het voor veel jongeren toch ook onaantrekkelijk en te duur om te blijven wonen bij voorzieningen? Dus waarom zouden die ouderen voor een dubbeltje op de eerste rang mogen blijven zitten?
  zondag 11 februari 2024 @ 13:44:28 #56
3542 Gia
User under construction
pi_212385928
quote:

Wat we kunnen en wat we willen is niet per se hetzelfde. Daarbij hebben we ook allemaal luxe auto's en kunnen we naar de voorzieningen toerijden, we hoeven ze niet op loopafstand te hebben.

Verder is het de regering geweest die, bijvoorbeeld, bejaardenhuizen heeft gesloten, omdat "mensen langer zelfstandig 'willen' blijven wonen". En dan wil je ze nu hun woning uitjagen?

Voordat we dit huis kochten, woonden we in een rijtjeshuis met een tuintje van 60 m2. Naast ons woonde een stel dat iets ouder was dan wij, die wonen er nog steeds. Daarnaast woonde een nog ouder stel, daar heeft een van de kinderen de woning overgenomen. Daarnaast woonde een oudere weduwe, die er nog steeds woont. Dan volgt een tweekapper, waar in het eerste huis ook een ouder stel woonde en nog woont.
Sorry, maar dat is toch wat de regering wil: Langer zelfstandig blijven wonen.
  zondag 11 februari 2024 @ 13:53:18 #57
3542 Gia
User under construction
pi_212386030
quote:
1s.gif Op zondag 11 februari 2024 12:48 schreef Leandra het volgende:

[..]
Punt is vaak dat ze al 30-50 jaar in dezelfde sociale huurwoning wonen, en hun huur dus absurd laag is.
Veel van die sociale huurwoningen van 50 jaar geleden, zijn op een bepaald moment door de bewoners gekocht.
Wij hadden dat rijtjeshuis in 2000 gekocht voor 170.000 gulden. We hebben later de hypotheek verhoogd naar 110.000 euro, voor een verbouwing.

Toen kwamen we in de gelegenheid om ons huidige huis te kopen (2015) en hebben we de vorige woning verkocht voor 167.000 euro. Dat lijkt best veel t.o.v. de aankoopprijs, maar je schrikt je wild als je ziet waar deze huizen nu voor verkocht worden. Het huis, destijds naast ons, is onlangs verkocht voor 335.000 euro. Typisch jaren 60 rijtjeshuis, tussenwoning, met een patio van 5 x 5.
pi_212386174
quote:
0s.gif Op zondag 11 februari 2024 13:53 schreef Gia het volgende:

[..]
Veel van die sociale huurwoningen van 50 jaar geleden, zijn op een bepaald moment door de bewoners gekocht.
Wij hadden dat rijtjeshuis in 2000 gekocht voor 170.000 gulden. We hebben later de hypotheek verhoogd naar 110.000 euro, voor een verbouwing.

Toen kwamen we in de gelegenheid om ons huidige huis te kopen (2015) en hebben we de vorige woning verkocht voor 167.000 euro. Dat lijkt best veel t.o.v. de aankoopprijs, maar je schrikt je wild als je ziet waar deze huizen nu voor verkocht worden. Het huis, destijds naast ons, is onlangs verkocht voor 335.000 euro. Typisch jaren 60 rijtjeshuis, tussenwoning, met een patio van 5 x 5.
Mijn ouders wonen nu al ruim 40 jaar in hun sociale huurwoning, in een wijk die destijds voor 90 procent uit sociale huurwoningeb bestond.
Veel van die woningen, allemaal identiek, doen tegenwoordig rond de 320k.

Mijn ouders betalen er anno nu 425 per maand voor.
4 Slaapkamers, grote tuin.
A murky, forgotten land.
  zondag 11 februari 2024 @ 14:13:46 #59
3542 Gia
User under construction
pi_212386217
quote:
1s.gif Op zondag 11 februari 2024 14:06 schreef StateOfMind het volgende:

[..]
Mijn ouders wonen nu al ruim 40 jaar in hun sociale huurwoning, in een wijk die destijds voor 90 procent uit sociale huurwoningeb bestond.
Veel van die woningen, allemaal identiek, doen tegenwoordig rond de 320k.

Mijn ouders betalen er anno nu 425 per maand voor.
4 Slaapkamers, grote tuin.
Veel van die rijtjeswoningen hier doen inderdaad rond de 320K, en dat met tuintjes van hooguit 60 m2, 11 x 5,70 of zo. En dat zijn complete wijken met allemaal dezelfde woningen, straat voor straat. Echt achterlijk, die bedragen!! Gebouwd in de jaren 60 en 70.
pi_212386323
quote:
0s.gif Op zondag 11 februari 2024 13:17 schreef torentje het volgende:

[..]
Die ouderen maakten en maken het voor veel jongeren toch ook onaantrekkelijk en te duur om te blijven wonen bij voorzieningen? Dus waarom zouden die ouderen voor een dubbeltje op de eerste rang mogen blijven zitten?
dat ze wellicht nu niet duur wonen komt door vele factoren. De meesten hebben pak em beet 45 jaar hard gewerkt, hypotheek afgelost en kunnen hopelijk genieten van de oude dag. Dan ga je niet veel en veel meer betalen om een stuk kleiner te gaan wonen als dat niet nodig is.

Het is niet de schuld van de ouderen, simpel zat. Maak het wat aantrekkelijker om wel die stap te maken maar vooral kom met meer aanbod.
  zondag 11 februari 2024 @ 14:29:57 #61
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_212386417
quote:
0s.gif Op zondag 11 februari 2024 13:53 schreef Gia het volgende:

[..]

Ja, leuk en aardig maar 30-50 jaar een sociale huur betalen betekent niet dat je hem gekocht hebt.

Mensen die hun huis daadwerkelijk gekocht hebben, en afgelost hebben hebben sowieso geen probleem als je kleiner willen gaan wonen.
Wullie bin KOEL © Soneal
  zondag 11 februari 2024 @ 14:31:48 #62
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_212386448
quote:
1s.gif Op zondag 11 februari 2024 14:22 schreef Bofjijff het volgende:

[..]
dat ze wellicht nu niet duur wonen komt door vele factoren. De meesten hebben pak em beet 45 jaar hard gewerkt, hypotheek afgelost en kunnen hopelijk genieten van de oude dag. Dan ga je niet veel en veel meer betalen om een stuk kleiner te gaan wonen als dat niet nodig is.

Het is niet de schuld van de ouderen, simpel zat. Maak het wat aantrekkelijker om wel die stap te maken maar vooral kom met meer aanbod.
Dat verhaaltje met hard gewerkt is vaak ook wel overdreven hoor, vrouw des huis niet gewerkt, ook niet toen de kinderen het huis uit waren. Man Henk een kantoorbaan voor 40 uur per week, een midden functie. Er zijn nu genoeg gezinnen nu waar beide ouders vrijwel fulltime werken met goed salaris die datzelfde huis met 4 slaapkamers(450k) kunnen kopen voor een hypotheek van 2000 euro per maand waar Henk en Ingrid nu 300 euro per maand betalen voor datzelfde huis. Dat is toch ook wel krom.

Maar kan ook goed begrijpen dat Henk en Ingrid ook niet van hun 4 slaapkamer huis verhuizen naar een appartement met 1 slaapkamer.
pi_212386468
quote:
0s.gif Op zondag 11 februari 2024 14:31 schreef Momo het volgende:

[..]
Dat verhaaltje met hard gewerkt is vaak ook wel overdreven hoor, vrouw des huis niet gewerkt, ook niet toen de kinderen het huis uit waren. Man Henk een kantoorbaan voor 40 uur per week, een midden functie. Er zijn nu genoeg gezinnen nu waar beide ouders vrijwel fulltime werken met goed salaris die datzelfde huis met 4 slaapkamers(450k) kunnen kopen voor een hypotheek van 2000 euro per maand waar Henk en Ingrid nu 300 euro per maand betalen voor datzelfde huis. Dat is toch ook wel krom.

Maar kan ook goed begrijpen dat Henk en Ingrid ook niet van hun 4 slaapkamer huis verhuizen naar een appartement met 1 slaapkamer.
tuurlijk, geldt lang niet voor iedereen. En tijden zijn nu zeker anders, daar mag de huidige jonge generatie best over klagen. Maar de oudere generatie daarop aanspreken is imo niet de juiste weg :)
  zondag 11 februari 2024 @ 14:41:48 #64
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_212386549
quote:
1s.gif Op zondag 11 februari 2024 14:33 schreef Bofjijff het volgende:

[..]
tuurlijk, geldt lang niet voor iedereen. En tijden zijn nu zeker anders, daar mag de huidige jonge generatie best over klagen. Maar de oudere generatie daarop aanspreken is imo niet de juiste weg :)
Ben bang dat we naar een systeem gaan waar voor jonge mensen de erfenis van (groot)ouders belangrijker gaat zijn dan zelf hard werken voor zaken als een huis kopen.
pi_212387625
quote:
1s.gif Op zondag 11 februari 2024 14:22 schreef Bofjijff het volgende:
Ik zeg ook niet dat alle ouderen schuld hebben, ik weet ook wel dat de schuld niet ligt bij de ouderen die een laag inkomen hadden of nog steeds hebben, waardoor zij geen ruimere woning konden of kunnen huren of kopen.
  zondag 11 februari 2024 @ 16:01:55 #66
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_212387793
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 februari 2024 21:17 schreef Leandra het volgende:

[..]
Als je wel naar een bejaardentehuis kunt ga je ook niet, dat heb je al vaak zat verkondigd na eerst tig klaagposts over het verdwijnen van de bejaardentehuizen.
nee dat is niet waar , dat zou ik zeker wel doen, ik zou niet naar een flatje gaan , dat klopt,
mijn huis daar zou een jong gezin heel heel heel heel erg blij mee zijn

Maar ik geloof dat men toch weer wil gaan bouwen de thuiszorg kan het anders niet aan

[ Bericht 5% gewijzigd door michaelmoore op 11-02-2024 16:26:14 ]
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_212387856

[ Bericht 100% gewijzigd door #ANONIEM op 11-02-2024 17:13:20 ]
  zondag 11 februari 2024 @ 16:10:26 #68
323876 michaelmoore
pi_212387926
quote:

[..]

als henk lichtjes gaat dementeren en Ingrid is 365/24/7 mantelzorgster op 6 hoog dan liggen de kaarten anders

Mijn broer is 76 , woont op 6 hoog en de enige afleiding is de komst van een van de 3 thuiszorg zzp ers
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_212388021
quote:
0s.gif Op zondag 11 februari 2024 14:41 schreef Momo het volgende:

[..]
Ben bang dat we naar een systeem gaan waar voor jonge mensen de erfenis van (groot)ouders belangrijker gaat zijn dan zelf hard werken voor zaken als een huis kopen.
Maar voor een gedeelte doen ze dat ook zeer zeker zelf. Als je 5 jaar werkt, een modaal salaris hebt kun je na 5 jaar een ton op de bank hebben staan. Met een HBO-opleiding en gemiddelde doorloop ben je dan een jaar of 23. Maar de jeugd kiest liever voor een nieuwe wagen onder de billen, 3 vakanties per jaar en elk weekend lamzuipen op een festival. Allemaal niks mis mee (en nogal generaliserend natuurlijk) maar ik zie dat om me heen wel gebeuren.
  zondag 11 februari 2024 @ 16:22:09 #70
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_212388119
quote:
0s.gif Op zondag 11 februari 2024 16:16 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]
Maar voor een gedeelte doen ze dat ook zeer zeker zelf. Als je 5 jaar werkt, een modaal salaris hebt kun je na 5 jaar een ton op de bank hebben staan. Met een HBO-opleiding en gemiddelde doorloop ben je dan een jaar of 23. Maar de jeugd kiest liever voor een nieuwe wagen onder de billen, 3 vakanties per jaar en elk weekend lamzuipen op een festival. Allemaal niks mis mee (en nogal generaliserend natuurlijk) maar ik zie dat om me heen wel gebeuren.
Als je 5 jaar werkt en bij je ouders kan blijven wonen ja. Maar dat kan natuurlijk niet bij iedereen. En dat van 3 vakanties per jaar en al dat uitgaan zullen vast sommige mensen doen maar veel jonge mensen ook niet, dat is natuurlijk ook weer enorm generaliserend. Dan kun je over elke generatie wel een aantal van dat soort clichés eruit gooien.
pi_212388201

[ Bericht 50% gewijzigd door #ANONIEM op 11-02-2024 17:13:30 ]
pi_212388293
quote:
0s.gif Op zondag 11 februari 2024 16:22 schreef Momo het volgende:

[..]
Als je 5 jaar werkt en bij je ouders kan blijven wonen ja. Maar dat kan natuurlijk niet bij iedereen. En dat van 3 vakanties per jaar en al dat uitgaan zullen vast sommige mensen doen maar veel jonge mensen ook niet, dat is natuurlijk ook weer enorm generaliserend. Dan kun je over elke generatie wel een aantal van dat soort clichés eruit gooien.
De meesten jongeren gaan niet op kamers dus als ze dan niet bij hun ouders wonen, waar wonen ze dan?

Natuurlijk is het generaliserend, zeg ik nota bene zelf. Maar er is genoeg jeugd die wél een huis kan kopen. Van wat ik in mijn vriendengroep en bij collega's zit zijn het de mensen die ik eerder beschreef die vooral zelf denken dat ze geen huis kunnen kopen of vinden alles te duur. Huizen zijn duur maar ik acht de kans dat er zekere mate van prioritering mee speelt zeer groot. Maar dat is slechts mijn observatie. Als ik dan een knul van 25 hoor praten dat huizen onbetaalbaar zijn en hem dan vervolgens in een relatief nieuwe Audi A3 weg zie rijden dan denk ik daar wel het mijne van.
pi_212388302

[ Bericht 50% gewijzigd door #ANONIEM op 11-02-2024 17:13:38 ]
pi_212388307
Dubbel

[ Bericht 99% gewijzigd door #ANONIEM op 11-02-2024 16:29:25 ]
  zondag 11 februari 2024 @ 16:30:46 #75
3542 Gia
User under construction
pi_212388337
quote:
0s.gif Op zondag 11 februari 2024 14:29 schreef Leandra het volgende:

[..]
Ja, leuk en aardig maar 30-50 jaar een sociale huur betalen betekent niet dat je hem gekocht hebt.

Mensen die hun huis daadwerkelijk gekocht hebben, en afgelost hebben hebben sowieso geen probleem als je kleiner willen gaan wonen.
Ik zeg ook niet dat ze gekocht hebben dmv huren. Woningbouwvereniging bood bewoners de kans hun huurwoning te kopen. Mijn ouders hebben in de jaren 80 ook dat aanbod gekregen, maar mijn vader durfde dat toen niet aan. Later, 2001 of zo, kregen ze dat aanbod weer en toen hebben ze dat wel gedaan. Jaar later verkocht met winst en naar een seniorenwoning (huur) gegaan. Dat kon toen nog.
  zondag 11 februari 2024 @ 16:33:21 #76
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_212388382
quote:
0s.gif Op zondag 11 februari 2024 16:28 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]
De meesten jongeren gaan niet op kamers dus als ze dan niet bij hun ouders wonen, waar wonen ze dan?

Natuurlijk is het generaliserend, zeg ik nota bene zelf. Maar er is genoeg jeugd die wél een huis kan kopen. Van wat ik in mijn vriendengroep en bij collega's zit zijn het de mensen die ik eerder beschreef die vooral zelf denken dat ze geen huis kunnen kopen of vinden alles te duur. Huizen zijn duur maar ik acht de kans dat er zekere mate van prioritering mee speelt zeer groot. Maar dat is slechts mijn observatie. Als ik dan een knul van 25 hoor praten dat huizen onbetaalbaar zijn en hem dan vervolgens in een relatief nieuwe Audi A3 weg zie rijden dan denk ik daar wel het mijne van.
Sommige mensen moeten wel op kamers he als de reistijd naar de studie meer dan 2 uur is. En voor sommige mensen is de thuissituatie zo dat ze niet kunnen blijven of ouders willen dat ze uit huis gaan als ze 18 jaar zijn. Maar steeds meer studenten zullen er wel voor kiezen thuis te blijven wonen met die hoge huren overal. Ik weet trouwens niet waar je die verhalen over dure auto's vandaan haalt. Ik als begin dertiger zie in mijn vriendengroep maar een enkeling die uberhaupt een auto heeft, en dat zijn bijna allemaal mensen die gepromoveerd zijn.
  zondag 11 februari 2024 @ 16:36:47 #77
323876 michaelmoore
pi_212388436
Sommigen weten het verschil niet tussen een flatje een bejaardenhuis en een verpleeghuis

Nou als je in een flat woont dan ben je niet aan het dood gaan ,

Als je in een bejaarden huis woont dan de eerste 12 jaar ook nog niet , maar een goed punt om je huis op te ruimen en los te komen van de inboedel

in een verpleeghuis dan is het met een maandje of 6 wel bekeken en kun het onkruid van onderen gaan bekijken

[ Bericht 6% gewijzigd door michaelmoore op 11-02-2024 16:56:45 ]
pi_212388448
quote:
0s.gif Op zondag 11 februari 2024 16:33 schreef Momo het volgende:

[..]
Sommige mensen moeten wel op kamers he als de reistijd naar de studie meer dan 2 uur is. En voor sommige mensen is de thuissituatie zo dat ze niet kunnen blijven of ouders willen dat ze uit huis gaan als ze 18 jaar zijn. Maar steeds meer studenten zullen er wel voor kiezen thuis te blijven wonen met die hoge huren overal.
Het merendeel van de studenten blijft gewoon thuis wonen. En tegenwoordig mogen we MBO-ers ook onder studenten meerekenen. Het aandeel dat daar op kamers gaat is te verwaarlozen. Dat zijn ook gewoon mensen die huizen nodig hebben.
quote:
Ik weet trouwens niet waar je die verhalen over dure auto's vandaan haalt. Ik als begin dertiger zie in mijn vriendengroep maar een enkeling die uberhaupt een auto heeft, en dat zijn bijna allemaal mensen die gepromoveerd zijn.
Bijzondere vriendengroep. Ik heb er in mijn vriendengroep geen een zitten die na het afstuderen niet binnen een half jaar een auto koopt.
  zondag 11 februari 2024 @ 16:44:05 #79
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_212388533
quote:
0s.gif Op zondag 11 februari 2024 16:38 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]
Het merendeel van de studenten blijft gewoon thuis wonen. En tegenwoordig mogen we MBO-ers ook onder studenten meerekenen. Het aandeel dat daar op kamers gaat is te verwaarlozen. Dat zijn ook gewoon mensen die huizen nodig hebben.
[..]
Bijzondere vriendengroep. Ik heb er in mijn vriendengroep geen een zitten die na het afstuderen niet binnen een half jaar een auto koopt.
Schijnbaar niemand met een onderzoeker/wetenschapper salaris....
pi_212388648
quote:
0s.gif Op zondag 11 februari 2024 14:13 schreef Gia het volgende:

[..]
Veel van die rijtjeswoningen hier doen inderdaad rond de 320K, en dat met tuintjes van hooguit 60 m2, 11 x 5,70 of zo. En dat zijn complete wijken met allemaal dezelfde woningen, straat voor straat. Echt achterlijk, die bedragen!! Gebouwd in de jaren 60 en 70.
Huis aan de ene kant van mijn ouders is een jaar of 8 geleden verkocht toen de huurders vertrokken.
De huidige bewoners hebben daar 123k voor betaald.
Huis aan de andere kant van mijn ouders daar zijn de huurders een jaar of 2 geleden vertrokken, de nieuwe bewoners hebben daar 195k voor afgetikt.

Recent in de straten rondom hen een aantal voor 320k.
En echt ook allemaal dezelfde woningen daar ook :D
A murky, forgotten land.
  zondag 11 februari 2024 @ 17:04:16 #81
483379 Repentless
Live fast, on high
pi_212388963
quote:

[..]

Waarom zet je nu dit soort absolute bedragen naast elkaar, waar misschien wel 30-40 jaar aan allerlei maatschappelijke/economische ontwikkelingen tussen zitten, om een zogenaamde vergelijking te maken?

Wat denk je dat het inkomen van 'Henk' was bij het afsluiten van die hypotheek? Hoe hoog denk je dat de rente toen was? Welk percentage van 'Henks' inkomen denk je dat er naar het aflossen van de hypotheek ging en hoeveel bleef er daarnaast over voor levensonderhoud, eventuele studiekosten van de kinderen en leuke dingen als vakanties e.d.? Hoeveel auto's stonden er destijds voor de deur van het gezin van 'Henk en Ingrid'?

Het is totale waanzin om die 2.000 Euro per maand hypotheek voor hetzelfde object van nu af te zetten tegen 300 Euro per maand voor mensen die aan het einde van hun looptijd zitten na zo'n 30 jaar betalen, en het dan te doen voorkomen alsof die mensen dat verschil van 1.700 Euro per maand al die tijd over hadden om in hun zak te steken of iets dergelijks. Alsof hun inkomenssituatie destijds en nu (na pensionering) exact gelijk is aan dat van werkenden van nu.

Nee, dat zeg je niet letterlijk. Maar je wekt wel enigszins de suggestie. Ik snap dat dit wat aanvallend kan overkomen richting jouw persoon, maar dat is niet de intentie. :) Het is slechts een reactie op je verhaal hierboven. Je kunt simpelweg niet kijken naar de hypotheek van iemand van 60+ die al zo'n 30 jaar afbetaalt vs. die van een jong gezin dat een soortgelijk object koopt en dan zeggen dat het "krom" is dat de een er 300 Euro per maand voor betaalt en de ander 2.000 Euro.
  zondag 11 februari 2024 @ 17:06:33 #82
3542 Gia
User under construction
pi_212389016
quote:
0s.gif Op zondag 11 februari 2024 16:38 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]
[..]
Onze oudste van 31 (gestudeerd) heeft nog geen auto, want kan op zijn fiets naar het werk, dus niet per se nodig. Hij en zijn vriendin sparen liever. Ze huren overigens van haar vader.
Een neefje van 29 (vakman met eigen bedrijf) heeft al een halfvrijstaand huis, een zeer luxe auto en overweegt een vakantiehuisje in Spanje te kopen.
Onze jongste bijna 30 (kok) woont nog thuis, reageert op elk huurhuis, maar zonder geluk. Hij heeft een electrische fiets om naar het werk te gaan.

Verschilt echt enorm. De ene 30-er is de andere niet.
pi_212389113
quote:
0s.gif Op zondag 11 februari 2024 17:04 schreef Repentless het volgende:

[..]
Waarom zet je nu dit soort absolute bedragen naast elkaar, waar misschien wel 30-40 jaar aan allerlei maatschappelijke/economische ontwikkelingen tussen zitten, om een zogenaamde vergelijking te maken?

Wat denk je dat het inkomen van 'Henk' was bij het afsluiten van die hypotheek? Hoe hoog denk je dat de rente toen was? Welk percentage van 'Henks' inkomen denk je dat er naar het aflossen van de hypotheek ging en hoeveel bleef er daarnaast over voor levensonderhoud, eventuele studiekosten van de kinderen en leuke dingen als vakanties e.d.? Hoeveel auto's stonden er destijds voor de deur van het gezin van 'Henk en Ingrid'?

Het is totale waanzin om die 2.000 Euro per maand hypotheek voor hetzelfde object van nu af te zetten tegen 300 Euro per maand voor mensen die aan het einde van hun looptijd zitten na zo'n 30 jaar betalen, en het dan te doen voorkomen alsof die mensen dat verschil van 1.700 Euro per maand al die tijd over hadden om in hun zak te steken of iets dergelijks. Alsof hun inkomenssituatie destijds en nu (na pensionering) exact gelijk is aan dat van werkenden van nu.

Nee, dat zeg je niet letterlijk. Maar je wekt wel enigszins de suggestie. Ik snap dat dit wat aanvallend kan overkomen richting jouw persoon, maar dat is niet de intentie. :) Het is slechts een reactie op je verhaal hierboven. Je kunt simpelweg niet kijken naar de hypotheek van iemand van 60+ die al zo'n 30 jaar afbetaalt vs. die van een jong gezin dat een soortgelijk object koopt en dan zeggen dat het "krom" is dat de een er 300 Euro per maand voor betaalt en de ander 2.000 Euro.
Terechte nuance al is het alsnog wel zo dat de huizenprijzen sneller zijn gestegen dan de lonen de laatste 30 jaar.

Maar een beetje onrecht houd je altijd wel.
  zondag 11 februari 2024 @ 17:17:45 #84
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_212389178
quote:
0s.gif Op zondag 11 februari 2024 17:04 schreef Repentless het volgende:

[..]

Natuurlijk is dat niet direct te vergelijken op die manier, salarissen zijn ook gestegen in de tussentijd. Maar de prijzen van huizen zijn veel harder gestegen in de tussentijd en hypotheekkosten en huur dus ook daarmee. Als we er vanuit gaan dat Henk al die tijd ongeveer modaal verdiend en nu nog werkt. Dan had hij toen daarvoor wel dat huis kunnen kopen, maar nu kan dat niet meer. Henk zou niet meer zijn eigen huis kunnen kopen op dit moment.

Verhouding naar index is 2-3 keer zo groot geworden over tijd.
pi_212389215
quote:
0s.gif Op zondag 11 februari 2024 17:17 schreef Momo het volgende:

[..]
Natuurlijk is dat niet direct te vergelijken op die manier, salarissen zijn ook gestegen in de tussentijd. Maar de prijzen van huizen zijn veel harder gestegen in de tussentijd en hypotheekkosten en huur dus ook daarmee. Als we er vanuit gaan dat Henk al die tijd ongeveer modaal verdiend en nu nog werkt. Dan had hij toen daarvoor wel dat huis kunnen kopen, maar nu kan dat niet meer. Henk zou niet meer zijn eigen huis kunnen kopen op dit moment.

[ afbeelding ]

Wel een mooi grafiekje. Maar wat nu dan? Wat is je oplossing?
  zondag 11 februari 2024 @ 17:22:07 #86
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_212389243
quote:
0s.gif Op zondag 11 februari 2024 17:20 schreef PietjePuk2000 het volgende:

[..]
Wel een mooi grafiekje. Maar wat nu dan? Wat is je oplossing?
Die is er denk ik niet direct. Er moet meer bij gebouwd worden zodat prijzen van huur en koop zakken/niet verder stijgen. Je kan niet mensen uit hun koopwoning zetten. Misschien financiële lokkertje voor oudere mensen met veel te groot huis om toch kleiner te gaan wonen.
  zondag 11 februari 2024 @ 17:28:53 #87
3542 Gia
User under construction
pi_212389316
quote:

[..]

Dat geldt ook voor ons. Wij hebben 9 jaar geleden dit huis gekocht voor 240 K. Het is vorig jaar getaxeerd voor 460K. Met de hypotheek die wij hebben, kun je nu misschien een appartementje kopen, zeker geen huis.
pi_212389330
quote:
0s.gif Op zondag 11 februari 2024 17:22 schreef Momo het volgende:

[..]
Die is er denk ik niet direct. Er moet meer bij gebouwd worden zodat prijzen van huur en koop zakken/niet verder stijgen. Je kan niet mensen uit hun koopwoning zetten. Misschien financiële lokkertje voor oudere mensen met veel te groot huis om toch kleiner te gaan wonen.
Maar als je nu gaat zorgen dat de prijzen zakken of gelijk blijven dan is de groep starters die nu enorm hoog is ingestapt weer de pineut. En dat is toch al geen generatie die het getroffen heeft.

Snap je wat ik dus bedoelde met dat er altijd wel iemand genaaid wordt?
  zondag 11 februari 2024 @ 17:33:32 #89
3542 Gia
User under construction
pi_212389387
quote:
0s.gif Op zondag 11 februari 2024 17:22 schreef Momo het volgende:

[..]
Als ik kan verhuizen naar een vrijstaand bungalowtje, 0 op de meter, met een aardige tuin, voor dezelfde maandlasten die we nu hebben, dan zou ik dat best willen. Dit huis wordt echt te groot voor ons, zeker als jongste ook het huis uit is. En de tuin kunnen we (vooral mijn man) nu nog zelf bijhouden, maar dat wordt op den duur ook te veel werk. Denk dat we dan een tuinman in moeten huren.
Maar ik ga niet van een vrijstaande woning met grote tuin naar een appartementje met balkon. Echt niet.
pi_212389613
quote:

Dat zegt vrij weinig als je de rentestand niet mee neemt.
Tussen 1980 en 1993 ligt de lijn van de huizenprijs beneden de inkomenslijn.
Ik ben ingestapt in de huizenmarkt tegen het eind van die periode maar wel op een moment dat de rente iets van 11% was. Niet zo lang geleden ging ik bij de bank en notaris langs ging en tikte 1,8% voor 30 jaar vast.
Dat scheelt nogal in je mogelijkheden om een onderdak in eigendom te realiseren.
-
  zondag 11 februari 2024 @ 17:55:56 #91
3542 Gia
User under construction
pi_212389775
quote:
0s.gif Op zondag 11 februari 2024 17:29 schreef PietjePuk2000 het volgende:

[..]
Maar als je nu gaat zorgen dat de prijzen zakken of gelijk blijven dan is de groep starters die nu enorm hoog is ingestapt weer de pineut. En dat is toch al geen generatie die het getroffen heeft.

Snap je wat ik dus bedoelde met dat er altijd wel iemand genaaid wordt?
De starters die dan nu te hoog zijn ingestapt zijn pas de pineut bij verkoop, als de woningwaarde zakt. Dan blijven ze met een restschuld zitten. Oftewel, niet verkopen en wachten tot de prijzen weer stijgen of tot je voldoende hebt afgelost.

Ik sta er sowieso altijd van te kijken wat voor budget die starters hebben. Bij programma's als 'kopen zonder kijken', komen vaak budgetten voorbij van 5 ton of zo. En dat zijn dan jongelui van rond de 30.
  zondag 11 februari 2024 @ 17:58:36 #92
3542 Gia
User under construction
pi_212389806
quote:
0s.gif Op zondag 11 februari 2024 17:47 schreef quo_ het volgende:

[..]
Dat zegt vrij weinig als je de rentestand niet mee neemt.
Tussen 1980 en 1993 ligt de lijn van de huizenprijs beneden de inkomenslijn.
Ik ben ingestapt in de huizenmarkt tegen het eind van die periode maar wel op een moment dat de rente iets van 11% was. Niet zo lang geleden ging ik bij de bank en notaris langs ging en tikte 1,8% voor 30 jaar vast.
Dat scheelt nogal in je mogelijkheden om een onderdak in eigendom te realiseren.
Herkenbaar. Onze eerste rente in 1992 was rond de 8%.
pi_212389825
quote:
0s.gif Op zondag 11 februari 2024 17:55 schreef Gia het volgende:

[..]
De starters die dan nu te hoog zijn ingestapt zijn pas de pineut bij verkoop, als de woningwaarde zakt. Dan blijven ze met een restschuld zitten. Oftewel, niet verkopen en wachten tot de prijzen weer stijgen of tot je voldoende hebt afgelost.

Ik sta er sowieso altijd van te kijken wat voor budget die starters hebben. Bij programma's als 'kopen zonder kijken', komen vaak budgetten voorbij van 5 ton of zo. En dat zijn dan jongelui van rond de 30.
Maar ik denk dat we 1 ding wel vast kunnen stellen, de huizenprijzen gaan alles doen behalve zakken.
pi_212389929
Of gewoon een keer woningen voor jongeren maken ipv 90% 55+ woningen
pi_212389950
quote:
0s.gif Op zondag 11 februari 2024 17:55 schreef Gia het volgende:

[..]

Dat de budgetten (vooral bij hoogopgeleide tweedieners) zo hoog zijn is meteen ook een medeoorzaak van de hoge prijzen. ;)

Overigens denk ik dat de huizenprijzen nog wel even doorstijgen de komende jaren.
  zondag 11 februari 2024 @ 18:13:10 #96
3542 Gia
User under construction
pi_212390021
quote:
0s.gif Op zondag 11 februari 2024 18:00 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]
Maar ik denk dat we 1 ding wel vast kunnen stellen, de huizenprijzen gaan alles doen behalve zakken.
Eens. Als ik zie wat voor bedragen er betaald worden voor best wel kleine nieuwbouwwoningen, dan denk ik echt: "Wie betaalt dat ervoor?"

Bijvoorbeeld:
https://www.funda.nl/koop(...)enstraat-10/#foto-21

Ben in zo'n woning geweest. Die kleine slaapkamer is dus echt heel klein. Er is verder niet echt een tuin, maar een patio. Ook totaal geen tuin of wat dan ook aan de voorkant. Het voetpad loopt pal naast je zithoek. En dan 425K!
  zondag 11 februari 2024 @ 18:17:17 #97
3542 Gia
User under construction
pi_212390080
quote:
0s.gif Op zondag 11 februari 2024 18:07 schreef Redbullkid het volgende:
Of gewoon een keer woningen voor jongeren maken ipv 90% 55+ woningen
Als er meer gebouwd wordt voor senioren, komen er vanzelf huizen vrij. Maar die seniorenwoningen moeten dan niet duurder zijn dan de maandlast die ze nu hebben.
Stel wij verkopen onze woning en gaan huren. Met de huidige huurprijzen voor nieuwbouw zijn we dan meer kwijt aan huur dan nu aan hypotheek, voor minder woning.

Als ik een vrijstaande of halfvrijstaande bungalow zou kunnen kopen of huren, met dezelfde maandlast als nu, dan ben ik daar best toe bereid.
pi_212390081
quote:
0s.gif Op zondag 11 februari 2024 18:13 schreef Gia het volgende:

[..]
Eens. Als ik zie wat voor bedragen er betaald worden voor best wel kleine nieuwbouwwoningen, dan denk ik echt: "Wie betaalt dat ervoor?"

Bijvoorbeeld:

Ben in zo'n woning geweest. Die kleine slaapkamer is dus echt heel klein. Er is verder niet echt een tuin, maar een patio. Ook totaal geen tuin of wat dan ook aan de voorkant. Het voetpad loopt pal naast je zithoek. En dan 425K!
Ik zou zeggen max 3 ton. En dan zet ik eigenlijk nog hoog in. Maar ouderen met geld en een vrij huis kunnen dit schijnbaar makkelijk betalen waardoor deze prijzen de norm zijn.

Maar normaal is het natuurlijk niet
  zondag 11 februari 2024 @ 18:17:24 #99
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_212390086
quote:

[..]

Bijvoorbeeld:

Tja voor ongeveer zelfde geld kan je ook hier zitten:
https://www.funda.nl/koop(...)48-dorpsstraat-5-m9/
https://www.funda.nl/koop(...)1-de-witstraat-38-d/
https://www.funda.nl/koop(...)oude-spoordijk-4-ws/
https://www.funda.nl/koop(...)zevenhuizerlaan-2-d/
pi_212390110
quote:

[..]

Bijvoorbeeld:

En dit is dan nog Helmond. :') Bizar eigenlijk.
pi_212390120
quote:

[..]
dan denk ik echt: "Wie betaalt dat ervoor?"
Stellen die een gezin willen stichten, gaat wat lastig met een tent of bij pa&ma thuis.
pi_212390203
quote:
0s.gif Op zondag 11 februari 2024 18:19 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Stellen die een gezin willen stichten, gaat wat lastig met een tent of bij pa&ma thuis.
Succes in je patiowoning dan ^O^
  zondag 11 februari 2024 @ 18:35:55 #103
3542 Gia
User under construction
pi_212390398
quote:
1s.gif Op zondag 11 februari 2024 18:24 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]
Succes in je patiowoning dan ^O^
De ouderslaapkamer is 3 x 3,6 of zo. Echt al best klein. Maar de andere slaapkamer....wat zal het zijn? 2 x 3? En dat moet dan de kinderkamer zijn. Wordt in de omschrijving ook 'ruime slaapkamers' genoemd! 8)7
pi_212390588
quote:
0s.gif Op zondag 11 februari 2024 18:35 schreef Gia het volgende:

[..]
De ouderslaapkamer is 3 x 3,6 of zo. Echt al best klein. Maar de andere slaapkamer....wat zal het zijn? 2 x 3? En dat moet dan de kinderkamer zijn. Wordt in de omschrijving ook 'ruime slaapkamers' genoemd! 8)7
In het appartementen complex waar ik woon heeft het appartement 1 kleine slaapkamer van 3,3 x 2 meter. Er is een gezin dat in zo'n appartement woont met nu al 2 kindjes. In 1 ander is sinds kort een gezin uit Eritrea komen wonen met 1 baby maar ik ben vrij zeker dat het daar niet bij zal blijven. Dit is in Barneveld. Deze appartementen waren niet bedoeld voor gezinnen maar sinds 2 jaar is daar een eind aan gekomen.
  zondag 11 februari 2024 @ 19:07:00 #105
3542 Gia
User under construction
pi_212390906
quote:
0s.gif Op zondag 11 februari 2024 18:47 schreef Digi2 het volgende:

[..]
In het appartementen complex waar ik woon heeft het appartement 1 kleine slaapkamer van 3,3 x 2 meter. Er is een gezin dat in zo'n appartement woont met nu al 2 kindjes. In 1 ander is sinds kort een gezin uit Eritrea komen wonen met 1 baby maar ik ben vrij zeker dat het daar niet bij zal blijven. Dit is in Barneveld. Deze appartementen waren niet bedoeld voor gezinnen maar sinds 2 jaar is daar een eind aan gekomen.
Triest.
Een Marokkaan hier uit de buurt vind het niet eerlijk dat wij, als ouder stel, zo'n grote tuin hebben, terwijl hij, met 4 kinderen, slechts een plaatsje heeft van nog geen 30 m2.
Kijk, ik snap zijn emotie, maar hij huurt en wij hebben gekocht. Het staat hem ook vrij een huis met grote tuin te kopen. Dus nee, ik voel die morele verplichting om kleiner te gaan wonen niet. Kan hier blijven wonen tot mijn gezondheid het niet langer meer toelaat, en zelfs dan, met hulp, nog wel langer.
pi_212391101
quote:
0s.gif Op zondag 11 februari 2024 19:07 schreef Gia het volgende:

[..]
Triest.
Een Marokkaan hier uit de buurt vind het niet eerlijk dat wij, als ouder stel, zo'n grote tuin hebben, terwijl hij, met 4 kinderen, slechts een plaatsje heeft van nog geen 30 m2.
Kijk, ik snap zijn emotie, maar hij huurt en wij hebben gekocht. Het staat hem ook vrij een huis met grote tuin te kopen. Dus nee, ik voel die morele verplichting om kleiner te gaan wonen niet. Kan hier blijven wonen tot mijn gezondheid het niet langer meer toelaat, en zelfs dan, met hulp, nog wel langer.
Ik woon al sinds begin jaren 90 in mijn huur appartement. Er waren weleens stelletjes die een kindje kregen maar dan werd daar al snel alternatieve woonruimte voor gezocht. Echter sinds circa 2 jaar lijkt dat beleid, althans in Barneveld losgelaten binnen de sociale huursector.
  zondag 11 februari 2024 @ 19:25:33 #107
3542 Gia
User under construction
pi_212391179
quote:
0s.gif Op zondag 11 februari 2024 19:19 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Ik woon al sinds begin jaren 90 in mijn huur appartement. Er waren weleens stelletjes die een kindje kregen maar dan werd al snel alternatieve woonruimte gezocht. Echter sinds circa 2 jaar lijkt dat beleid, althans in Barneveld losgelaten binnen de sociale huursector.
Het is er ook gewoon niet. Ben als taalcoach bij een Nigeriaanse vrouw geweest die met een kind van 6 op een veel te klein flatje zat. Man, vrouw en kind, 2 hoog. Je kon er je kont niet keren. Een jaar later kwamen ze in aanmerking voor een rijtjeshuis. Ze was niet normaal gelukkig! Dat is alweer een paar jaar geleden. Ik denk dat ze er geluk mee heeft gehad, omdat nu vrijwel elke gezinswoning die vrijkomt naar statushouders gaan. Iemand die op een flatje zit, gezin of niet, heeft onderdak en moet niet zeuren. Echt triest.
  zondag 11 februari 2024 @ 19:38:23 #108
323876 michaelmoore
pi_212391364
quote:
0s.gif Op zondag 11 februari 2024 19:25 schreef Gia het volgende:

[..]
Het is er ook gewoon niet. Ben als taalcoach bij een Nigeriaanse vrouw geweest die met een kind van 6 op een veel te klein flatje zat. Man, vrouw en kind, 2 hoog. Je kon er je kont niet keren. Een jaar later kwamen ze in aanmerking voor een rijtjeshuis. Ze was niet normaal gelukkig! Dat is alweer een paar jaar geleden. Ik denk dat ze er geluk mee heeft gehad, omdat nu vrijwel elke gezinswoning die vrijkomt naar statushouders gaan. Iemand die op een flatje zit, gezin of niet, heeft onderdak en moet niet zeuren. Echt triest.
Als men weer bejaardenhuizen gaat bouwen komen er zat eengezinswoningen leeg
  zondag 11 februari 2024 @ 19:42:15 #109
323876 michaelmoore
pi_212391441
quote:

[..]
Triest.
Ik verhuur nog een kamer , maar als ik kom te overlijden dan issie zwaar de sjaak, dan is tie een werkende dakloze

Mag tie wel bidden dat zulks nog 15 jaar uitblijft,ik heb met deze provinciale ambtelijk bouwdrift geen enkele hoop dat er dan wel gebouwd gaat worden

[ Bericht 2% gewijzigd door michaelmoore op 11-02-2024 19:51:49 ]
  zondag 11 februari 2024 @ 20:28:07 #110
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_212392126
quote:

Waar zijn dit soort romantische verhalen toch steeds op gebaseerd? Alsof het vroeger zo'n vetpot was... Men doet ook net alsof iedereen en zijn moeder vroeger een koophut had. Pas vanaf halverwege/eind jaren '90 had meer dan de helft een koopwoning:

Mijn ouders kochten ergens jaren '80 hun eerste woning en daar moest die ouwe van mij gewoon krom voor liggen in de vierploegendienst. Niks geen leuke en verre vakanties naar het buitenland, we hadden niet eens een auto...

Overigens daarvoor in de huurwoning kon dat ook allemaal niet...

Alsof het in de jaren '70/'80 allemaal vanzelf ging en het geld bij de plinten omhoog klotste...
  zondag 11 februari 2024 @ 20:51:17 #111
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_212392486
quote:
0s.gif Op zondag 11 februari 2024 20:28 schreef AchJa het volgende:
Waar zijn dit soort romantische verhalen toch steeds op gebaseerd?
Als je die tijd niet meegemaakt hebt heb je geen benul hoe het leven toen was. Draai de klok maar eens 30 jaar terug en leef met de middelen van toen. Ik zou dolgelukkig zijn, maar de huidige generatie zou het uitgillen dat ze veel minder koopkracht hebben en veel minder gadgets zoals mobieltjes en internet. De klok 40 jaar terugdraaien zal ik ze maar besparen want een koophuis was alleen bereikbaar voor welgestelden. Sociale huur was toen de norm.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
  zondag 11 februari 2024 @ 21:06:37 #112
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_212392723
quote:
7s.gif Op zondag 11 februari 2024 20:51 schreef ACT-F het volgende:
Als je die tijd niet meegemaakt hebt heb je geen benul hoe het leven toen was. Draai de klok maar eens 30 jaar terug en leef met de middelen van toen. Ik zou dolgelukkig zijn, maar de huidige generatie zou het uitgillen dat ze veel minder koopkracht hebben en veel minder gadgets zoals mobieltjes en internet. De klok 40 jaar terugdraaien zal ik ze maar besparen want een koophuis was alleen bereikbaar voor welgestelden. Sociale huur was toen de norm.
Exact.

Deze generatie weet niet half hoe goed ze het feitelijk heeft. Maar ja, men is nou eenmaal in de veronderstelling dat iedereen vroeger op hun 16e/17e na afronding ambachtsschool een huis kon kopen ofzo...

En nee, daarmee zeg ik dus niet dat er geen probleem bestaat op de woningmarkt maar dat is hier in Nederland eigenlijk altijd al zo geweest met de jaren '80 toch wel als hoogtepunt.
  zondag 11 februari 2024 @ 21:14:32 #113
323876 michaelmoore
pi_212392861
quote:
14s.gif Op zondag 11 februari 2024 21:06 schreef AchJa het volgende:

[..]
Exact.

Deze generatie weet niet half hoe goed ze het feitelijk heeft. Maar ja, men is nou eenmaal in de veronderstelling dat iedereen vroeger op hun 16e/17e na afronding ambachtsschool een huis kon kopen ofzo...

En nee, daarmee zeg ik dus niet dat er geen probleem bestaat op de woningmarkt maar dat is hier in Nederland eigenlijk altijd al zo geweest met de jaren '80 toch wel als hoogtepunt.
Nou ik kocht in 1987 een grote premie A woning met een zeer laag belastbaar loon en mijn broer ook eigelijk deed iedereen dat die ik kende
Premie A of premie B of C

Maximale premie was 35 .000 contante waarde op een stichtingskosten van 120.000
  zondag 11 februari 2024 @ 22:50:00 #114
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_212394338
quote:
0s.gif Op zondag 11 februari 2024 21:14 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
Nou ik kocht in 1987 een grote premie A woning met een zeer laag belastbaar loon en mijn broer ook eigelijk deed iedereen dat die ik kende

Ja ik ken het, echter alleen van toepassing op nieuwbouw en de prijs van nieuwbouw was ook in die periode fors voor Jan de Arbeider. Daarnaast moesten er ook maar net premie woningen gebouwd worden in de omgeving en waren er ook 100 aanmeldingen per woning.
pi_212395212
Mensen kijken ook bijna nooit naar de verhouding salaris vs huizenprijzen.
Als je hier kijkt: https://nl.wikipedia.org/wiki/Modaal_inkomen
Modaal inkomen in euro:
1985 - 18.151
1995 - 22.235
2005 - 28.500
2015 - 33.000
2024 - 44.000

En inderdaad, de rentestand. Vergelijk maar een een huis kopen in 1995 van 145.000 euro tegen 9 % rente,
met een huis kopen in bijv. 2015 van 400.000 euro tegen 1,8 % rente.

1995 - huis 145.000 x 0.09 % = 13.050 rente per jaar x 30 jaren = 391.500
Huis + rente = 536.500
Is ruim 24 jaarsalarissen anno 1995 (ad 22.235)

2015 - huis 400.000 x 0.018 % = 7.200 rente per jaar x 30 jaren = 216.000
Huis + rente = 616.000
Is nog geen 19 jaarsalarissen anno 2015 (ad 33.000)

Dus als je zo rekent, woonden kopers voorheen juist relatief duurder.

De woningnood is altijd hoog geweest. Toen mijn ouders trouwden, toen ik zelf toe was aan een eigen woning, en nu. Toen waren er rellen op straat (en bij de kroning van Beatrix) maar nu is er een constante stroom berichten via de social media waardoor het urgenter lijkt dan ooit. Maar echt goed is het nooit geweest.

En ja, die paar mensen die in de jaren '80 in aanmerking kwamen voor zo'n premiewoning, dat waren ook maar een paar gelukkigen die aan vele voorwaarden moesten voldoen: salaris niet hoger dan X, aantal kinderen hebben van leeftijd Y tot Z.
En: die premie was in guldens hè, dus de hierboven ergens genoemde premie van (Hfl.) 35.000,- komt neer op een bedrag van 15.882,- euro, uitgespreid over een X aantal jaren. Oké, het totaalbedrag komt neer op wat in die tijd een jaarsalaris was, dus alsnog een best forse tegemoetkoming. Maar goed, dat was politiek in die tijd. men wilde huizenbezit onder 'de gewone man' stimuleren.

Want, zoals ook gezegd ergens hierboven: kopen was helemaal niet zo gebruikelijk. De meeste mensen huurden van de woningbouwvereniging (resp. Algemene, Rooms-Katholieke, etc.). En dat heette gewoon huren.
Niks "sociale" huur. Die toevoeging "sociaal" is er pas later bij gekomen, toen er huursubsidie kwam en zo.
Wie niet was ingeschreven bij een woningbouwvereniging kon ook huren, maar dan in de vrije sector (en ja, dat was vaak ook duurder - maar nu is vaak alleen de (hoge) huurprijs bepalend voor in welke sector je valt).

[ Bericht 0% gewijzigd door Niz op 12-02-2024 02:58:58 ]
pi_212395941
quote:
0s.gif Op zondag 11 februari 2024 18:17 schreef Gia het volgende:

[..]
Als er meer gebouwd wordt voor senioren, komen er vanzelf huizen vrij. Maar die seniorenwoningen moeten dan niet duurder zijn dan de maandlast die ze nu hebben.
Stel wij verkopen onze woning en gaan huren. Met de huidige huurprijzen voor nieuwbouw zijn we dan meer kwijt aan huur dan nu aan hypotheek, voor minder woning.

Als ik een vrijstaande of halfvrijstaande bungalow zou kunnen kopen of huren, met dezelfde maandlast als nu, dan ben ik daar best toe bereid.
Goed verhaal weer vogeltjesdans!
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
pi_212396454
quote:
0s.gif Op zondag 11 februari 2024 18:17 schreef Gia het volgende:

[..]

Er scheiden best een hoop 50+ers, dus dat hoeft niet perse.
De goedkopere woningen gaan vaak naar asielzoekers of alleenstaande moeders.

Daarnaast worden goedkope woningen amper gebouwd, en komen die amper beschikbaar.

De starters hebben gewoon vrijwel geen kans.

En een vrijstaande / half vrijstaande bungalows heb je niet zoveel in Nederland. We hebben de ruimte niet daarvoor.
pi_212396540
quote:
0s.gif Op maandag 12 februari 2024 01:20 schreef Niz het volgende:

Want, zoals ook gezegd ergens hierboven: kopen was helemaal niet zo gebruikelijk. De meeste mensen huurden van de woningbouwvereniging (resp. Algemene, Rooms-Katholieke, etc.). En dat heette gewoon huren.
Niks "sociale" huur. Die toevoeging "sociaal" is er pas later bij gekomen, toen er huursubsidie kwam en zo.
Wie niet was ingeschreven bij een woningbouwvereniging kon ook huren, maar dan in de vrije sector (en ja, dat was vaak ook duurder - maar nu is vaak alleen de (hoge) huurprijs bepalend voor in welke sector je valt).
Ik woonde in een dorp waar een van de grootste Vinexwijken van Nederland is neergeplempt, bijna iedereen uit die tijd die ik kende (die werk had) heeft toen een huis gekocht. Bij ons was kopen dus normaal.
  maandag 12 februari 2024 @ 08:25:59 #119
189403 Mickytjuh
Flip flap floep
pi_212396644
quote:
1s.gif Op zondag 11 februari 2024 12:48 schreef Leandra het volgende:

[..]
Ja, en de woningbouw gaat al vele malen meer verdienen voor deze grote woning.

Dan is die lagere prijs voor het kleinere huis dus ook voor de woningbouw een prima idee

Want uiteindelijk krijgen ze meer geld.
quote:
0s.gif Op zondag 11 februari 2024 13:17 schreef torentje het volgende:

[..]
Dat mogen ze. En daarom blijven ze waar ze zitten.
pi_212396902
quote:
10s.gif Op zaterdag 10 februari 2024 15:39 schreef Un_Chien_Andalou het volgende:
[u][b]Een derde van de jongeren vindt ....
Ah, vandaag zijn de ouderen en alleenstaanden het pispaaltje, morgen de immigranten, overmorgen 'falend overheidsbeleid', volgende week de scheefwoners, en volgende maand de vastgoedbeleggers om daarna weer te beginnen bij die verkackte boomers.

Waarom het vingertje wijzen naar doelgroepen, terwijl de meesten van ons doorgaans zullen streven naar het beste voor zichzelf? (en dús niet voor een ander). Daarnaast hebben dit soort 'morele plichten' altijd een keerzijde.

Dat soort artikelen leidt alleen maar af van het daadwerkelijke probleem (kleine betaalbare woningen, voor alle doelgroepen). Dit soort journalistieke quatsch maakt woningen echt niet betaalbaarder.
pi_212396956
quote:
0s.gif Op maandag 12 februari 2024 01:20 schreef Niz het volgende:
Mensen kijken ook bijna nooit naar de verhouding salaris vs huizenprijzen.
Klopt, want die verhouding boeit niet, wat meer boeit is 'besteedbaar inkomen' vs 'woonlasten'.
pi_212397053
quote:
0s.gif Op zondag 11 februari 2024 21:14 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

Ik kocht in 1990 een premie A woning. Voor de premie verdiende ik net niet te veel maar voor de hypotheek was het te kort. Dus alle spaargeld op en van familie bij lenen (zonder aan de bank te vertellen). Inrichten met wat je had en minimaal vloerbedekking en gordijnen kopen.

In die tijd was ik gewoon de helft van mijn netto inkomen kwijt aan wonen, kroegbezoek elk weekend was daarmee wel over zal ik maar zeggen.

En ja, als je nu bedenkt wat het huis me heeft gekost lijkt het weinig. Maar als de eerste vijf jaar bijna de helft van je salaris naar het huis gaat is het een ander verhaal. Na die vijf jaar was gelukkig de rente gedaald van 9.2 % naar 8.1 % anders had het een gedwongen verkoop geworden.
pi_212397242
quote:
0s.gif Op maandag 12 februari 2024 09:16 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Ik kocht in 1990 een premie A woning. Voor de premie verdiende ik net niet te veel maar voor de hypotheek was het te kort. Dus alle spaargeld op en van familie bij lenen (zonder aan de bank te vertellen). Inrichten met wat je had en minimaal vloerbedekking en gordijnen kopen.

In die tijd was ik gewoon de helft van mijn netto inkomen kwijt aan wonen, kroegbezoek elk weekend was daarmee wel over zal ik maar zeggen.

En ja, als je nu bedenkt wat het huis me heeft gekost lijkt het weinig. Maar als de eerste vijf jaar bijna de helft van je salaris naar het huis gaat is het een ander verhaal. Na die vijf jaar was gelukkig de rente gedaald van 9.2 % naar 8.1 % anders had het een gedwongen verkoop geworden.
Ook dit is wel weer een terechte nuance. Tegenwoordig kopen mensen een huis en moet meteen alles nieuw: Keuken, vloerwarming, eigenlijk gewoon alles.

Volgens mij was het vroeger veel meer gebruikelijk dat je een huis kocht, gewoon nog een jaar of 5-10 met de oude zooi bleef doen en dan pas eens ging kijken of je geld had voor een nieuwe keuken.
  maandag 12 februari 2024 @ 10:14:10 #124
3542 Gia
User under construction
pi_212397634
quote:
0s.gif Op maandag 12 februari 2024 07:46 schreef Redbullkid het volgende:

[..]
Er scheiden best een hoop 50+ers, dus dat hoeft niet perse.
De goedkopere woningen gaan vaak naar asielzoekers of alleenstaande moeders.

Daarnaast worden goedkope woningen amper gebouwd, en komen die amper beschikbaar.

De starters hebben gewoon vrijwel geen kans.

En een vrijstaande / half vrijstaande bungalows heb je niet zoveel in Nederland. We hebben de ruimte niet daarvoor.
Maar, ik heb nu alles op de begane grond, vrijstaand, met een achtertuin van 380 m2 en een voortuin van 60 m2.
Aardig verduurzaamd. En dat met een hypotheek van 250K.

Woont nog een zoon thuis, maar verder staat het boven leeg.

Laatste taxatiewaarde was 460K. Maar zelfs voor dat bedrag kun je geen kleine vrijstaande woning vinden. Voor datzelfde bedrag kan ik een luxe appartement kopen, met een klein balkonnetje. Waarom zou ik dat willen?
  maandag 12 februari 2024 @ 10:15:31 #125
3542 Gia
User under construction
pi_212397651
quote:
0s.gif Op maandag 12 februari 2024 09:35 schreef PietjePuk2000 het volgende:

[..]
Ook dit is wel weer een terechte nuance. Tegenwoordig kopen mensen een huis en moet meteen alles nieuw: Keuken, vloerwarming, eigenlijk gewoon alles.

Volgens mij was het vroeger veel meer gebruikelijk dat je een huis kocht, gewoon nog een jaar of 5-10 met de oude zooi bleef doen en dan pas eens ging kijken of je geld had voor een nieuwe keuken.
Hebben wij gedaan. Ieder jaar weer wat aanpakken. Oud huis, moest veel aan gebeuren.
pi_212397851
quote:
0s.gif Op maandag 12 februari 2024 10:14 schreef Gia het volgende:

[..]
Maar, ik heb nu alles op de begane grond, vrijstaand, met een achtertuin van 380 m2 en een voortuin van 60 m2.
Aardig verduurzaamd. En dat met een hypotheek van 250K.

Woont nog een zoon thuis, maar verder staat het boven leeg.

Laatste taxatiewaarde was 460K. Maar zelfs voor dat bedrag kun je geen kleine vrijstaande woning vinden. Voor datzelfde bedrag kan ik een luxe appartement kopen, met een klein balkonnetje. Waarom zou ik dat willen?
Daar heb je zeker gelijk in.
pi_212397886
quote:
0s.gif Op maandag 12 februari 2024 10:15 schreef Gia het volgende:

[..]
Hebben wij gedaan. Ieder jaar weer wat aanpakken. Oud huis, moest veel aan gebeuren.
Het is voor jonge starters eigenlijk best wel aan te raden om dat ook weer meer te gaan doen.

Ik geloof niet dat mensen vroeger zulke hoge percentages van hun inkomen opofferden voor maximale hypotheken.
pi_212397921
quote:
0s.gif Op maandag 12 februari 2024 10:37 schreef PietjePuk2000 het volgende:

[..]
Het is voor jonge starters eigenlijk best wel aan te raden om dat ook weer meer te gaan doen.

Ik geloof niet dat mensen vroeger zulke hoge percentages van hun inkomen opofferden voor maximale hypotheken.
Ik denk dat mensen vroeger wat meer praktisch ingesteld waren. Hoeveel jongeren kunnen er vandaag de dag nog klussen? Als je twee linkerhanden hebt (of vooral denkt te hebben) dan snap ik dat je niet zomaar een kluswoning betrekt.
pi_212398229
quote:
0s.gif Op maandag 12 februari 2024 10:40 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]
Ik denk dat mensen vroeger wat meer praktisch ingesteld waren. Hoeveel jongeren kunnen er vandaag de dag nog klussen? Als je twee linkerhanden hebt (of vooral denkt te hebben) dan snap ik dat je niet zomaar een kluswoning betrekt.
Dat is ook nog zo ja. Maar ik groeide op in een oud maar degelijk rijtjeshuis waar mijn pa gewoon 20 jaar niets aan deed en het daarna alsnog met enorme winst verkocht. Ook nog een optie natuurlijk.

Ik wil niet weten hoeveel tienduizenden guldens/euro's hij daar destijds mee heeft bespaard aan verbouwkosten. Je kunt prima leven in een keuken uit de jaren 90 alleen vindt men dat nu niet acceptabel meer. Keuzes.
  maandag 12 februari 2024 @ 13:09:54 #130
323876 michaelmoore
pi_212399513
quote:
0s.gif Op maandag 12 februari 2024 09:16 schreef qajariaq het volgende:

[..]

Toen deed je niets aan een his dan wat schilderen en klaar, men gaf ook maar 70 procent hypotheek van de EXECUTIE WAARDE ofwel je moest gewoon de helft zelf meebrengen

Met een bestaand huis, nieuwbouw kon je wel 100 procent lenen
pi_212399540
De kosten van een vuurpeloton, dat is pas executie waarde :s)
A murky, forgotten land.
pi_212399613
quote:
0s.gif Op maandag 12 februari 2024 13:09 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
Toen deed je niets aan een his dan wat schilderen en klaar, men gaf ook maar 70 procent hypotheek van de EXECUTIE WAARDE ofwel je moest gewoon de helft zelf meebrengen
Nou, ik kreeg gewoon (bijna) 100% hypotheek waarvan het premiedeel aflossingsvrij was. Dat deel heb ik voortijdig afgelost want ik wou gewoon aan het eind van de rit hypotheekvrij zijn en kunnen stoppen met werken.

Het was nieuwbouw dus je hoeft niets te repareren maar er hangen geen gordijnen en er ligt dus ook niets op de vloer wat je nog even aan kan zien. Sterker nog, zelfs de gordijnrails en elk schroefje daarvoor moet je op dat moment kopen. Bouwbehang zat er wel op gelukkig, er zijn plekken waar dat nog steeds zit. :o

Keuken was gewoon de goedkoopste van Bruinzeel, na vijf a zes jaar het blad vervangen door een exemplaar van muur tot muur, dat oogde al een stuk beter.
pi_212400239
quote:
3s.gif Op maandag 12 februari 2024 08:25 schreef Mickytjuh het volgende:
Dat mogen ze. En daarom blijven ze waar ze zitten.
Ik weet het, de ouderen die ruim wonen gunnen de jongere generaties geen ruime woning. Dat vertellen de weldenkende jongeren al tijden.
  maandag 12 februari 2024 @ 14:30:54 #134
323876 michaelmoore
pi_212400343
quote:
11s.gif Op maandag 12 februari 2024 13:12 schreef StateOfMind het volgende:
De kosten van een vuurpeloton, dat is pas executie waarde :s)
Executiewaarde is de waarde bij openbare gedwongen verkoop dat lag toen op 70 procent van de marktwaarde , maar ja dat waren heel andere tijden
Kocht je toen je eigen huurwoning dan betaalde je ook de executiewaarde
  maandag 12 februari 2024 @ 15:54:16 #135
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_212401337
quote:

[..]
Triest.
Eens. Maar wie gaat je helpen als je oud bent?
pi_212401561
quote:
0s.gif Op maandag 12 februari 2024 15:54 schreef xzaz het volgende:

[..]
  maandag 12 februari 2024 @ 16:45:30 #137
3542 Gia
User under construction
pi_212401776
quote:
0s.gif Op maandag 12 februari 2024 15:54 schreef xzaz het volgende:

[..]
Waarmee? Zorg? Daar heb je de thuiszorg voor. We moeten toch langer zelfstandig blijven wonen!
  maandag 12 februari 2024 @ 16:48:31 #138
3542 Gia
User under construction
pi_212401817
quote:
0s.gif Op maandag 12 februari 2024 14:20 schreef torentje het volgende:

[..]
Ik weet het, de ouderen die ruim wonen gunnen de jongere generaties geen ruime woning. Dat vertellen de weldenkende jongeren al tijden.
Gunnen. Je bedoelt 'onder de taxatie-waarde verkopen'?
pi_212401842
Mensen dwingen hun woning te verkopen gaat 'm niet worden. Laten we beginnen met sociale huurwoningen die te groot zijn geworden voor de huurder.
pi_212402037
quote:
0s.gif Op maandag 12 februari 2024 16:50 schreef Jemoederniet het volgende:
Mensen dwingen hun woning te verkopen gaat 'm niet worden. Laten we beginnen met sociale huurwoningen die te groot zijn geworden voor de huurder.
Inderdaad ook sociale huur gezinswoningen worden bezet gehouden door alleenstaanden. Dat kan het geval zijn bij ouderen waarvan de kinderen de deur uit zijn en de partner is overleden of na echtscheidingen. Ik heb een kennis die een flinke sociale gezinswoning met flinke tuin alleen bewoond maar al jaren geleden gescheiden is en als stel hadden ze geen kinderen. De focus leggen op ouderen in een koopwoning roept dan wel vraagtekens op, afgunst?
  maandag 12 februari 2024 @ 17:04:40 #141
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_212402090
quote:
0s.gif Op maandag 12 februari 2024 16:45 schreef Gia het volgende:

[..]
Waarmee? Zorg? Daar heb je de thuiszorg voor. We moeten toch langer zelfstandig blijven wonen!
Ja; maar wie gaat er nog in de thuiszorg? Welke kinderen van nu?

Ik zal mijn kinderen ten alle tijden af raden om voor de generatie te moeten zorgen die op dat moment oud is. Ze zoeken het maar uit :)
pi_212402108
quote:
0s.gif Op maandag 12 februari 2024 17:04 schreef xzaz het volgende:

[..]

Ik zal mijn kinderen ten alle tijden af raden om voor de generatie te moeten zorgen die op dat moment oud is. Ze zoeken het maar uit :)
Zorg voor later
  maandag 12 februari 2024 @ 17:09:28 #143
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_212402147
quote:
0s.gif Op maandag 12 februari 2024 17:06 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]
Zorg voor later
Voor velen is het al een zorg voor nu.
  maandag 12 februari 2024 @ 17:09:31 #144
323876 michaelmoore
pi_212402148
quote:

[..]

Ouderen moeten voor elkaar gaan zorgen , tijd zat

In 2040 zijn er 5 miljoen 65 plussers

De thuiszorg is en was er voor zwaar zieken niet voor ouderen dat was nooit zo
  maandag 12 februari 2024 @ 17:09:47 #145
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_212402150
quote:
0s.gif Op maandag 12 februari 2024 17:09 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
_O-
pi_212402151
quote:

[..]

Loodgieter was ook ooit geen topbaan. Gezelschaps dame/heer voor vermogende ouderen kan in Japan een leuk inkomen opleveren.

Een man verdient zijn brood door klanten te ontmoeten die hem simpelweg voor zijn gezelschap inhuren.
pi_212402164
quote:
0s.gif Op maandag 12 februari 2024 16:50 schreef Jemoederniet het volgende:
quote:
0s.gif Op maandag 12 februari 2024 17:00 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Inderdaad ook sociale huur gezinswoningen worden bezet gehouden door alleenstaanden. Dat kan het geval zijn bij ouderen waarvan de kinderen de deur uit zijn en de partner is overleden of na echtscheidingen. Ik heb een kennis die een flinke sociale gezinswoning met flinke tuin alleen bewoond maar al jaren geleden gescheiden is en als stel hadden ze geen kinderen. De focus leggen op ouderen in een koopwoning roept dan wel vraagtekens op, afgunst?
Ik snap alleen niet helemaal waarom huurders gepakt moeten worden. Ook die mensen wonen vaak hun hele leven al in dat huis en uitzonderingen daargelaten hebben ze vaak aan huur ook wel net zoveel betaald als dat hypotheek hadden gehad op dat huis.

Er is domweg niet geanticipeerd op woningtekort terwijl je zou zeggen dat je dat toch minimaal twintig jaar tevoren aan kunt zien komen.
  maandag 12 februari 2024 @ 17:11:57 #148
323876 michaelmoore
pi_212402172
quote:
0s.gif Op maandag 12 februari 2024 17:09 schreef xzaz het volgende:

[..]
_O-
Is dat grappig ??
  maandag 12 februari 2024 @ 17:13:15 #149
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_212402181
quote:
0s.gif Op maandag 12 februari 2024 17:11 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
Is dat grappig ??
Ja; had je niet gedacht he
pi_212402191
quote:
0s.gif Op maandag 12 februari 2024 17:09 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
Dat gebeurt al veel, althans in mijn regio. Als chauffeur van Automaatje of koffie schenken bij verpleeghuizen bijvoorbeeld. Behoorlijk wat ouderen zijn nog vitaal genoeg.
  maandag 12 februari 2024 @ 17:14:49 #151
323876 michaelmoore
pi_212402200
quote:
0s.gif Op maandag 12 februari 2024 17:13 schreef xzaz het volgende:

[..]
Ja; had je niet gedacht he
Nee

Toen mijn moeder in t bejaardencentrum zat toen keek men naar elkaar om met alles dat scheelt enorm in de thuiszorgkosten
  maandag 12 februari 2024 @ 17:16:21 #152
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_212402219
quote:
0s.gif Op maandag 12 februari 2024 17:14 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
Nee

Toen mijn moeder in t bejaardencentrum zat toen keek men naar elkaar om met alles dat scheelt enorm in de thuiszorgkosten
bejaardencentrum? Wat is dat?
pi_212402267
quote:
0s.gif Op maandag 12 februari 2024 17:10 schreef qajariaq het volgende:

[..]
[..]
Ik snap alleen niet helemaal waarom huurders gepakt moeten worden. Ook die mensen wonen vaak hun hele leven al in dat huis en uitzonderingen daargelaten hebben ze vaak aan huur ook wel net zoveel betaald als dat hypotheek hadden gehad op dat huis.

Er is domweg niet geanticipeerd op woningtekort terwijl je zou zeggen dat je dat toch minimaal twintig jaar tevoren aan kunt zien komen.
Sowieso het 'woningen bezet houden' :')

Mensen houden geen woningen bezet, mensen wonen.

En of het oud ouderen zijn met een grote koopwoning, of sociale huurders in te grote woningen, al zet je ze eruit, waar moeten ze dan naar toe?

Er is al decennia een enorm woningtekort (geen woning geen kroning).
De focus moet helemaal niet liggen op welke burger dan ook, maar op de overheid, die al decennia verzuimt om voor voldoende betaalbare woningen te zorgen.
A murky, forgotten land.
pi_212402325
quote:
0s.gif Op maandag 12 februari 2024 17:10 schreef qajariaq het volgende:

[..]
[..]

Buiten een oorlog bij een direct aangrenzend buurland vind ik dat dwang niet mag worden gebruikt, nog bij kopers, nog bij huurders. Ik acht dat buitenproportioneel. En inderdaad, het is decennia lang wanbeleid wat hiertoe heeft geleid.
pi_212402326
quote:
1s.gif Op maandag 12 februari 2024 17:20 schreef StateOfMind het volgende:

[..]

Mensen houden geen woningen bezet, mensen wonen.

En of het oud ouderen zijn met een grote koopwoning, of sociale huurders in te grote woningen, al zet je ze eruit, waar moeten ze dan naar toe?

Er is al decennia een enorm woningtekort (geen woning geen kroning).
De focus moet helemaal niet liggen op welke burger dan ook, maar op de overheid, die al decennia verzuimt om voor voldoende betaalbare woningen te zorgen.
Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat het enerzijds word gedaan om de huizenprijzen kunstmatig hoog te houden en anderzijds om na de vergrijzing niet met een overdaad aan huizen te zitten.

Welk doel daar precies achter zit weet ik nog niet helemaal, opdrijven van inflatie wellicht?
pi_212402382
quote:
0s.gif Op maandag 12 februari 2024 16:48 schreef Gia het volgende:

[..]
Nee joh. Veuls te duur!. Weggeven!
pi_212402385
quote:
0s.gif Op maandag 12 februari 2024 17:27 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]
Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat het enerzijds word gedaan om de huizenprijzen kunstmatig hoog te houden en anderzijds om na de vergrijzing niet met een overdaad aan huizen te zitten.

Welk doel daar precies achter zit weet ik nog niet helemaal, opdrijven van inflatie wellicht?
Huizenprijzen zijn opgedreven door tekorten en de tekorten zijn aangejaagd door de crisis van 2008 toen niemand meer een huis kon betalen en er dus ook niet meer gebouwd werd. Beetje spiraalwerking dus.

Als nu de rentes weer oplopen krijg je dus weer huizen die 'onder water' staan en staakt de doorstroming wederom totaal. En het kan best wel meespelen dat de veel huizenbezitters er inderdaad baat bij hebben dat er te kort is. Geen idee hoeveel invloed de Van Hafga's in deze wereld hebben.
pi_212402423
quote:
0s.gif Op maandag 12 februari 2024 17:27 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]

Dit inderdaad. Een bevolkingsimplosie is echt wel aanstaande. Het duurt denk alleen nog wel een jaar of 10-15 voordat dat echt effect gaat hebben. En dan zit je met een overschot aan woningen/
pi_212402441
quote:
0s.gif Op maandag 12 februari 2024 17:36 schreef Morri2 het volgende:

[..]
Dit inderdaad. Een bevolkingsimplosie is echt wel aanstaande. Het duurt denk alleen nog wel een jaar of 10-15 voordat dat echt effect gaat hebben. En dan zit je met een overschot aan woningen/
Nu een miljoen huizen bouwen ( Hugo :+ ) heeft als gevolg dat huizen over een jaar of 20 geen zak meer waard zijn. Ik kan best begrijpen dat men dat liever niet heeft. want met de rentes van afgelopen jaren zullen er dan genoeg huizen onder water staan. Ik ben geen econoom maar ik kan toch wel inzien dat dat niet goed af gaat lopen.
Volgens mij kunnen we beter ergens anders in investeren. Zoals bijvoorbeeld de jeugd die verwacht dat alles maar aan komt waaien.
pi_212402461
quote:
0s.gif Op maandag 12 februari 2024 17:36 schreef Morri2 het volgende:

[..]
Met de prognoses wat betreft immigratie absoluut niet. De autochtone bevolking stagneert en zal krimpen maar dat staat niet in verhouding tot de immigratie. Vanwege de klimaatcrisis verwacht ik dat de prognoses zelfs veel te conservatief zijn.

CPB Migratie is leidend voor bevolkingsgroei

pi_212402480
quote:
0s.gif Op maandag 12 februari 2024 17:42 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Met de prognoses wat betreft immigratie absoluut niet. De autochtone bevolking stagneert en zal krimpen maar dat staat niet in verhouding tot de immigratie. Vanwege de klimaatcrisis verwacht ik dat de prognoses zelfs veel te conservatief zijn.

CPB Migratie is leidend voor bevolkingsgroei
Het ligt er maar aan waar het politieke klimaat heen gaat.
pi_212402506
quote:
0s.gif Op maandag 12 februari 2024 16:48 schreef Gia het volgende:

[..]
Neen, ik bedoel dat de ouderen die ruim wonen, zich weleens mogen inzetten voor de jongere generaties, door ervoor te zorgen dat er nog slechts betaalbare ruime woningen gebouwd worden. Dus ruim baan maken voor de jongere generaties.
pi_212402613
quote:
0s.gif Op maandag 12 februari 2024 17:45 schreef Morri2 het volgende:

[..]
Het ligt er maar aan waar het politieke klimaat heen gaat.
Als volledig lid van de EU is de migratie lastig te beteugelen. Denemarken lukt het mede omdat zij een 'opt out' conditie hebben bedongen. Zwitserland is geen EU-lid en beroept zich op volksreferenda en komt daar makkelijk mee weg.

[ Bericht 0% gewijzigd door Digi2 op 12-02-2024 20:09:23 ]
pi_212402655
quote:
0s.gif Op maandag 12 februari 2024 17:48 schreef torentje het volgende:

[..]
Neen, ik bedoel dat de ouderen die ruim wonen, zich weleens mogen inzetten voor de jongere generaties, door ervoor te zorgen dat er nog slechts betaalbare ruime woningen gebouwd worden. Dus ruim baan maken voor de jongere generaties.
Ouderen is in dit topic zijn toch echt mensen die minimaal AOW hebben. Die hebben niet zo heel veel meer te zorgen dat er woningen gebouwd worden. Of wil je iemand van 75 op de steiger stenen laten stapelen?

Of bedoel je met ouderen mensen waarvan de kinderen net uit huis gaan? Dus de ouders moeten dan maar zorgen dat de kinderen een huis krijgen? Rot jij ff lekker op zou ik zeggen dan.
  maandag 12 februari 2024 @ 18:31:42 #165
483379 Repentless
Live fast, on high
pi_212402964
quote:

[..]

[ afbeelding ]

Er spelen veel meer factoren mee dan het zo simpel te stellen. In verschillende posts hieronder zijn al wat zaken aangehaald:

- rekenvoorbeeld met een veel hogere rente destijds, waardoor iemand die toen een huis kocht over de hele looptijd net zo veel of zelfs meer betaalt voor hetzelfde huis dan een starter nu (terwijl die persoon bij aanvang een veel lager salaris had) > door die lagere rente nu zijn de huizenprijzen veel hoger, maar netto ontloopt het elkaar dus niet
- ondanks dat het zogenaamd zo 'makkelijk' was voor iedereen om vroeger een huis te kopen in tegenstelling tot nu, is er pas sinds de jaren '90 meer koop dan huur. Dus ja, was dat zo makkelijk als hier wordt gesteld?

Daarnaast is de maatschappij in de decennia sindsdien ook enorm veranderd. Zo is het aantal eenpersoonshuishoudens flink toegenomen: was dat in 1990 27,1% van het totaal, in 2023 was dat 34,6%. Een toename van 27%. Dat zijn allemaal mensen die in hun eentje een heel huis 'bezet' houden waar normaliter meerdere mensen kunnen wonen. Dat doet nogal wat met je beschikbare woningvoorraad.

En ja, er kan ook prima een gezin in hetzelfde flatje wonen waar nu slechts 1 persoon woont. Mijn moeder woont nog steeds in dezelfde flat waar mijn broer en ik onze hele jeugd hebben gewoond. Geen last van gehad. Maar waar mensen vroeger vaak direct uit huis gingen samenwonen op jonge leeftijd, willen veel mensen nu eerst vrij/ongebonden zijn en leuke dingen doen. Samenwonen, trouwen, kinderen etc. komt allemaal later. Begrijpelijk hoor, ik heb dat zelf ook gedaan, maar ook dat heeft consequenties voor het aantal beschikbare/betaalbare woningen voor iedereen die dat wil.
  maandag 12 februari 2024 @ 18:32:52 #166
428319 Treehut362
Brought to you by+TRht+
pi_212402978
Opzouten
andere browser🌳♪💻🌳🌳🌲
Peace Love
2c Ondertiteling activeren als deze beschikbaar is. Druk nogmaals op C om de ondertiteling te verbergen.
3. Ambient modern
  maandag 12 februari 2024 @ 19:51:27 #167
323876 michaelmoore
pi_212404111
quote:
0s.gif Op maandag 12 februari 2024 17:16 schreef xzaz het volgende:

[..]
bejaardencentrum? Wat is dat?
Een flat voor ouderen met een centrale ontmoetingsruimte , en gemeenschappelijke tuin , zeg maar een geriatrische Commune, heel vroeger hadden er ook nog een eigen keuken

Die heeft den Uyl indertijd verzonnen om het woningtekort op te lossen

Nu zeg jij natuurlijk, waar woont den Uyll ??

[ Bericht 1% gewijzigd door michaelmoore op 12-02-2024 20:08:33 ]
  maandag 12 februari 2024 @ 19:57:34 #168
323876 michaelmoore
pi_212404238
quote:
0s.gif Op maandag 12 februari 2024 18:31 schreef Repentless het volgende:

[..]
Er spelen veel meer factoren mee dan het zo simpel te stellen. In verschillende posts hieronder zijn al wat zaken aangehaald:

- rekenvoorbeeld met een veel hogere rente destijds, waardoor iemand die toen een huis kocht over de hele looptijd net zo veel of zelfs meer betaalt voor hetzelfde huis dan een starter nu (terwijl die persoon bij aanvang een veel lager salaris had) > door die lagere rente nu zijn de huizenprijzen veel hoger, maar netto ontloopt het elkaar dus niet
- ondanks dat het zogenaamd zo 'makkelijk' was voor iedereen om vroeger een huis te kopen in tegenstelling tot nu, is er pas sinds de jaren '90 meer koop dan huur. Dus ja, was dat zo makkelijk als hier wordt gesteld?

Daarnaast is de maatschappij in de decennia sindsdien ook enorm veranderd. Zo is het aantal eenpersoonshuishoudens flink toegenomen: was dat in 1990 27,1% van het totaal, in 2023 was dat 34,6%. Een toename van 27%. Dat zijn allemaal mensen die in hun eentje een heel huis 'bezet' houden waar normaliter meerdere mensen kunnen wonen. Dat doet nogal wat met je beschikbare woningvoorraad.

En ja, er kan ook prima een gezin in hetzelfde flatje wonen waar nu slechts 1 persoon woont. Mijn moeder woont nog steeds in dezelfde flat waar mijn broer en ik onze hele jeugd hebben gewoond. Geen last van gehad. Maar waar mensen vroeger vaak direct uit huis gingen samenwonen op jonge leeftijd, willen veel mensen nu eerst vrij/ongebonden zijn en leuke dingen doen. Samenwonen, trouwen, kinderen etc. komt allemaal later. Begrijpelijk hoor, ik heb dat zelf ook gedaan, maar ook dat heeft consequenties voor het aantal beschikbare/betaalbare woningen voor iedereen die dat wil.
Huishoudens verdunning heet dat, daardoor komt het dat we nu zelfs aan 10.000.000 woningen niet genoeg hebben
  maandag 12 februari 2024 @ 20:00:43 #169
471559 Un_Chien_Andalou
Slicing up eyeballs
pi_212404308
quote:
0s.gif Op maandag 12 februari 2024 19:51 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
Een flat voor ouderen met een centrale ontmoetingsruimte , en gemeenschappelijke tuin , zeg maar een geriatrische Commune

Nu zeg jij natuurlijk, waar woont den Uyll ??
Ik zie het wel zitten, allemaal Nirvana luisteren en wiet roken O+
  maandag 12 februari 2024 @ 20:06:23 #170
323876 michaelmoore
pi_212404414
quote:
17s.gif Op maandag 12 februari 2024 20:00 schreef Un_Chien_Andalou het volgende:

[..]
Ik zie het wel zitten, allemaal Nirvana luisteren en wiet roken O+
O zat vrienden van mij die wiet roken hoor zo gek is dat niet maar wel buiten he
  maandag 12 februari 2024 @ 20:07:23 #171
471559 Un_Chien_Andalou
Slicing up eyeballs
pi_212404434
quote:
0s.gif Op maandag 12 februari 2024 20:06 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
O zat vrienden van mij die wiet roken hoor zo gek is dat niet maar wel buiten he
Mietje, op de babykamer en anders nergens... flikker op zeg :{w
  maandag 12 februari 2024 @ 20:08:04 #172
471559 Un_Chien_Andalou
Slicing up eyeballs
pi_212404443
Rubberentegelgeneratie alles
  maandag 12 februari 2024 @ 20:09:40 #173
323876 michaelmoore
pi_212404466
quote:
8s.gif Op maandag 12 februari 2024 20:07 schreef Un_Chien_Andalou het volgende:

[..]
Mietje, op de babykamer en anders nergens... flikker op zeg :{w
Zo is dat COPD of wat dan, meeroken zal je
  maandag 12 februari 2024 @ 20:14:34 #174
471559 Un_Chien_Andalou
Slicing up eyeballs
pi_212404539
quote:
0s.gif Op maandag 12 februari 2024 20:09 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
Zo is dat COPD of wat dan, meeroken zal je
kijk geen politieseries
pi_212404571
quote:
0s.gif Op maandag 12 februari 2024 19:51 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
Een flat voor ouderen met een centrale ontmoetingsruimte , en gemeenschappelijke tuin , zeg maar een geriatrische Commune, heel vroeger hadden er ook nog een eigen keuken

Mijn grootouders runden zo'n centrum maar dan speciaal voor alleenstaande ouderen. Het was huize "De Kloek" in Voorthuizen. Ze hadden een grote tuin en een dakterras. Mijn grootmoeder kookte maaltijden voor degenen die daarom vroegen en had een flinke keuken en kelder. Het leek mij als kind destijds best wel gezellig om daar je oude dag door te brengen. Handig was ook dat de buurman huisarts was.

[ Bericht 5% gewijzigd door Digi2 op 12-02-2024 20:28:16 ]
  maandag 12 februari 2024 @ 20:18:23 #176
323876 michaelmoore
pi_212404591
quote:
0s.gif Op maandag 12 februari 2024 20:17 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Mijn grootouders runden zo'n centrum maar dan speciaal voor alleenstaande ouderen. Het was huize "De Kloek" in Voorthuizen. Ze hadden een grote tuin en een dakterras. Mijn grootmoeder kookte maaltijden voor degene die daarom vroegen en had een flinke keuken en kelder. Het leek mij als kind destijds best wel gezellig om daar je oude dag door te brengen.
Als ze maar kunnen kaarten en niet de hele godganse dag mensergerjeniette
pi_212404621
quote:
0s.gif Op maandag 12 februari 2024 20:18 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
Kan me heugen dat ze ook graag domino speelden.

[ Bericht 1% gewijzigd door Digi2 op 12-02-2024 20:30:15 ]
  maandag 12 februari 2024 @ 20:33:12 #178
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_212404783
quote:
1s.gif Op maandag 12 februari 2024 17:20 schreef StateOfMind het volgende:
Ik moest hieraan denken :')

Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
  maandag 12 februari 2024 @ 20:38:53 #179
323876 michaelmoore
pi_212404866
quote:
0s.gif Op maandag 12 februari 2024 20:20 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Er zijn er wel die graag dominee spelen ja
pi_212405094
quote:
0s.gif Op maandag 12 februari 2024 18:06 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Ouderen is in dit topic zijn toch echt mensen die minimaal AOW hebben. Die hebben niet zo heel veel meer te zorgen dat er woningen gebouwd worden. Of wil je iemand van 75 op de steiger stenen laten stapelen?

Of bedoel je met ouderen mensen waarvan de kinderen net uit huis gaan? Dus de ouders moeten dan maar zorgen dat de kinderen een huis krijgen? Rot jij ff lekker op zou ik zeggen dan.
Rot toch zelf op, want begrijpend lezen is niet jouw sterkste punt, ik heb het over de ouderen die al tijden ruim wonen en die gemakkelijk kleiner en duurder kunnen gaan wonen.
  maandag 12 februari 2024 @ 20:57:55 #181
323876 michaelmoore
pi_212405160
quote:
0s.gif Op maandag 12 februari 2024 20:53 schreef torentje het volgende:

[..]
Rot toch zelf op, want begrijpend lezen is niet jouw sterkste punt, ik heb het over de ouderen die al tijden ruim wonen en die gemakkelijk kleiner en duurder kunnen gaan wonen.
Kan wel maar willen niet, ik ga niet in zo n hokkie op 6 hoog zitten te wachten op die criminelen van de Thuiszorg
  maandag 12 februari 2024 @ 21:29:40 #182
483379 Repentless
Live fast, on high
pi_212405634
quote:
0s.gif Op maandag 12 februari 2024 19:57 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
Huishoudens verdunning heet dat, daardoor komt het dat we nu zelfs aan 10.000.000 woningen niet genoeg hebben
Ik vergat bijvoorbeeld ook nog het groeiende aantal stellen (getrouwd of ongetrouwd) dat na de geboorte van een of meerdere kinderen uit elkaar gaat. Gevolg is dan dat zowel vader als moeder daarna eigen woonruimte met plek voor de kinderen willen. Een daarvan blijft vaak op hetzelfde adres wonen, de ander zoekt iets anders. Gaan we het die mensen dan ook kwalijk nemen dat ze twee huizen 'bezet' houden, terwijl ze maar een deel van de tijd die ruimte nodig hebben wanneer de kinderen bij hen zijn?

Of geldt dat alleen voor ouderen die al hun hele leven in hetzelfde huis hebben gewoond, dat netjes hebben afbetaald, zich daar thuis voelen, maar nu 'asociaal' zijn omdat ze 'te groot' wonen wanneer de kinderen het huis uit zijn en een partner (waarmee ze altijd samen zijn geweest) bijvoorbeeld is overleden? :')

Ik word echt kotsmisselijk van dat verongelijkte gejank en het gemak waarmee wordt gesuggereerd dat ouderen hun koophuis maar even moeten opgeven omdat het anders 'oneerlijk' is. Een huis is voor veel mensen veel meer dan slechts een functioneel object dat moet matchen met de criteria van de levensfase waar je op dat moment in zit. En als dat volgens bepaalde mensen niet meer matcht, dat het dan volkomen logisch is om dat zomaar in te ruilen. Het is je thuis, waar je hard voor gewerkt (en gespaard) hebt om het te kunnen verkrijgen en behouden.

M.b.t. huur kan ik overigens nog wel begrip opbrengen voor het standpunt van ruimte maken i.v.m. veranderende woonbehoeften. Uiteraard geldt ook hier dat het voor veel mensen hun thuis is waar ze emotioneel mee verbonden kunnen zijn. Echter is het simpelweg niet je eigendom. Wanneer er wordt besloten om het te slopen voor nieuwbouw, kun je hoog of laag springen, maar dan moet je er toch ook echt uit.
pi_212406284
quote:
0s.gif Op maandag 12 februari 2024 20:57 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
Kan wel maar willen niet, ik ga niet in zo n hokkie op 6 hoog zitten te wachten op die criminelen van de Thuiszorg
Maar dan zijn die ouderen en jij wel een dief van de portemonnee van de mensen die al moeite hebben om een minder ruime woning te huren of kopen.
  maandag 12 februari 2024 @ 22:27:20 #184
3542 Gia
User under construction
pi_212406300
quote:

[..]
Hoe kan ik ervoor zorgen dat er nog slechts betaalbare woningen gebouwd worden?
pi_212406409
Heel simpel gezegd wat dit aangaat, ik woon eigenlijk ook deels alleen en veel te groot.. Vrijstaand midden in het centrum want ik kon het cheapish overnemen van mijn moeder toen ze naar het verzorgingshuis ging. Maar als mijn moeke er niet meer is verkoop ik de boel en ga ik weg uit Nederland, kan ik nu niet doen omdat ze de bezoekjes verwacht.

Maar de woningstichting heeft al flink interesse getoond omdat het 600m2 is in het centrum en ze willen daar nog wel paar appartementen neerzetten. Ik heb ze al gezegd dat wanneer ik het te koop zet en ik de eerste biedingen heb ze een tegenbod mogen doen. Denk wel dat er appartementen nodig zijn zeker in het centrum met alles op loop afstand, maar ga ook geen dief van de eigen portemonnee zijn. Maar om nu al te verkopen tegen de lage maandlasten om plaats te maken? Neh, daarvoor is de tuin met al het fruit te leuk.
Lach met een schone bips
  maandag 12 februari 2024 @ 22:54:40 #186
335476 oppiedoppie
My mind is my small universe..
pi_212406584
Mijn vader woont in een vrijstaand huis met zijn kleindochter die er blijft wonen na zijn overlijden. Het liefst wilde hij mij onterven maar ik heb beloofd dat ze er mag blijven wonen, ze gaat nog naar school dus ze heeft dan wel wat hulp nodig mocht opa binnenkort overlijden. Ik wil het huis sowieso niet verkopen trouwens. Maar hij maakt dus wel plaats voor een jongere, maar dan wel voor iemand die hij zelf heeft uitgekozen, zijn enige kleindochter.
To BG or not to BG!
pi_212406645
quote:
0s.gif Op maandag 12 februari 2024 22:54 schreef oppiedoppie het volgende:
Mijn vader woont in een vrijstaand huis met zijn kleindochter die er blijft wonen na zijn overlijden. Het liefst wilde hij mij onterven maar ik heb beloofd dat ze er mag blijven wonen, ze gaat nog naar school dus ze heeft dan wel wat hulp nodig mocht opa binnenkort overlijden. Ik wil het huis sowieso niet verkopen trouwens. Maar hij maakt dus wel plaats voor een jongere, maar dan wel voor iemand die hij zelf heeft uitgekozen, zijn enige kleindochter.
Dit is wel een mooie geste, maar heeft je vader dat ook bij een notaris vastgelegd dat de kleindochter mag blijven wonen.. Ook al heb jij geen kwaad in de zin, maar dat gebeurt in veel gevallen uiteindelijk wel.
Lach met een schone bips
  maandag 12 februari 2024 @ 23:03:53 #188
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_212406678
'Morele plicht'.

Proest.

Er is niets moreel aan het aanpraten van schuldgevoel dan wel ijveren dat mensen hun huis verlaten. Integendeel, het is volstrekt onethisch. Maar dat past wel bij díe bepaalde groep jongeren: alles moet wijken voor de prinsen en prinsesjes en hun dwingende behoeften. Moet alleen wel de boomer de communicatie doen met de makelaar, want belangst.

Historisch besef van een cashewnoot, ook.

[ Bericht 8% gewijzigd door EttovanBelgie op 12-02-2024 23:14:33 ]
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_212406894
quote:
0s.gif Op maandag 12 februari 2024 23:03 schreef EttovanBelgie het volgende:
'Morele plicht'.

Proest.

Er is niets moreel aan het aanpraten van schuldgevoel dan wel ijveren dat mensen hun huis verlaten. Integendeel, het is volstrekt onethisch. Maar dat past wel bij díe bepaalde groep jongeren: alles moet wijken voor de prinsen en prinsesjes en hun dwingende behoeften. Moet alleen wel de boomer de communicatie doen met de makelaar, want belangst.

Maar dat is ook wel grappig, je zit op een huis van 450k+ Welke jongere kan dat kopen?
Lach met een schone bips
pi_212406924
JANKEN JANKEN. Ik en mijn vriend hebben inmiddels alweer een koopwoning. Hij werkt 5 dagen ik 3.

Gewoon werken met jouw donder. En dan ben ik 22 lachende derde.

Die ouderen hebben gewoon gewerkt voor die woning.
pi_212406927
quote:
0s.gif Op maandag 12 februari 2024 23:21 schreef loveyoulongtime het volgende:

[..]
Maar dat is ook wel grappig, je zit op een huis van 450k+ Welke jongere kan dat kopen?
Eentje die een flinke erfenis krijgt :P
pi_212406932
quote:
0s.gif Op maandag 12 februari 2024 23:23 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Eentje die een flinke erfenis krijgt :P
Welkom voor de bezichtiging :)
Lach met een schone bips
pi_212406951
quote:
0s.gif Op maandag 12 februari 2024 23:23 schreef Pendule het volgende:
JANKEN JANKEN. Ik en mijn vriend hebben inmiddels alweer een koopwoning. Hij werkt 5 dagen ik 3.

Je werkt zelf dus parttime met je 'gewoon werken met jouw donder'.
  maandag 12 februari 2024 @ 23:29:47 #194
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_212406955
quote:
0s.gif Op maandag 12 februari 2024 23:29 schreef Hatseflats22 het volgende:

[..]
Je werkt zelf dus parttime met je 'werken met jouw donder'.
Ze werkt in ieder geval.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  maandag 12 februari 2024 @ 23:30:20 #195
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_212406957
quote:
0s.gif Op maandag 12 februari 2024 23:29 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Ze werkt in ieder geval.
Hij
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
pi_212406969
quote:
0s.gif Op maandag 12 februari 2024 23:29 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Ze werkt in ieder geval.
quote:
1s.gif Op maandag 12 februari 2024 23:30 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]
Hij
Etto is woke as fuck! (y)
Lach met een schone bips
pi_212406975
quote:
0s.gif Op maandag 12 februari 2024 23:23 schreef Pendule het volgende:

En je hebt wel gelijk, er is gewoon gewerkt voor die woning :)
Lach met een schone bips
pi_212407025
quote:
0s.gif Op maandag 12 februari 2024 23:34 schreef loveyoulongtime het volgende:

[..]
En je hebt wel gelijk, er is gewoon gewerkt voor die woning :)
Dat is zeker waar, als de woningen afbetaald zijn tenminste, maar meestal vast wel
pi_212407061
quote:
0s.gif Op maandag 12 februari 2024 23:42 schreef Hatseflats22 het volgende:

[..]
Dat is zeker waar, als de woningen afbetaald zijn tenminste, maar meestal vast wel
Of er zit een kleine hypotheek op voor de belastingdienst.. Maar dan is het toch prima? :) Maar ik zit wel in een andere prijsklasse dan de meeste starters voor komen kijken. Ik snap het probleem ook wel heel goed hoor, maar de ouders van een maat van me wilden gaan kijken voor een aanleunwoninkje in het dorp waar ze wonen. Ze willen daar niet weg, want kennen er iedereen. Komt erop neer dat de huur hetzelfde is als voor hun hoekwoning, de boel uitgeleefd is en de woningstichting zegt "als jullie vernieuwen doe het maar van jullie eigen geld, wij doen niks meer in deze regio".. Wat denk je wat ze deden? Lekker blijven zitten waar ze zitten.
Lach met een schone bips
pi_212407150
Probleem is simpel.

Afgunst naar mensen die in een ander tijd wel heeft kunnen kopen.
Mensen die in die tijd gewoon gewerkt hebben net zo hard als de mensen van nu

Mensen die huren het zelfde verhaal
Jaren wonen ze er in
Jaren hebben ze geld betaalt aan een woonhuis wat niet van hun is.

En nu mag het allemaal eigenlijk onder dwang van jongeren die opgestookt worden door onze eigen gekozen overheid.
Met hersens spoelen nu al via bronnen en anderen opties.
Dat ze gek worden gemaakt dat het normaal moet zijn om je ouderen weg te gooien

Maar uiteindelijk moet je toch bij de overheid gaan aankloppen.
Die zijn namelijk gewoon verantwoordelijk dat ze zorgen dat alles met de groei mee gaat .
Wat ze al jaren verkloot en verdomd hebben zeker in de laatste 24 jaar minimaal wegens alle nieuwe gezeik van de EU.
Waaronder stikstof co2 en anderen onzin.
Wat nu er voor zorgt dat we helemaal niet kunnen verbouwen.
Daarna nog leuk de asielbeleid en spreidings wet door je strot word geduwd.
Wat er voor zorg dat er nog meer te korten komen.

Ondertussen staan er genoeg recreatiewoningen leeg of op eens na jaren mogen ze op eens niet weer daar wonen.

Er word dikke te korten opgelopen.
En letterlijk iedereen staat te lullen er over maar doen er geen zak aan.

Ondertussen boeren , natuur hippy , zwarte piet en alle anderen tering zooi staan wel te staken en hun zelf vast te plakken overal.

Maar weet je kan ook gaan demonstreren dat er woningen te kort zijn.
Dat is onze goed recht om dat te doen.
Dus waarom is er niemand in dit pokke land dat aan het doen ?
Maar wel allemaal op forum te janken voor alles en nog wat.
pi_212407368
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 februari 2024 00:19 schreef suijkerbuijk het volgende:
Probleem is simpel.

Weinig huisjes.
Het viel toch echt een stuk simpeler te maken.
Conscience do cost.
pi_212407370
Verwende blanke ouderen met een dikke villa en tonnen op de bank moeten we sowieso harder gaan aanpakken. Geef dat geld maar aan de maatschappij en de arme jongeren die maar 1 keer per jaar op vakantie kunnen.
pi_212407384
quote:
0s.gif Op maandag 12 februari 2024 23:03 schreef EttovanBelgie het volgende:
'Morele plicht'.

Proest.

Als ik dakloos raak mag ik bij jou komen wonen toch?

Lekker samen historische boeken en bronnen lezen <3
"Pools are perfect for holding water"
  dinsdag 13 februari 2024 @ 07:50:23 #204
323876 michaelmoore
pi_212407846
quote:
0s.gif Op maandag 12 februari 2024 21:29 schreef Repentless het volgende:

[..]
Ik vergat bijvoorbeeld ook nog het groeiende aantal stellen (getrouwd of ongetrouwd) dat na de geboorte van een of meerdere kinderen uit elkaar gaat. Gevolg is dan dat zowel vader als moeder daarna eigen woonruimte met plek voor de kinderen willen. Een daarvan blijft vaak op hetzelfde adres wonen, de ander zoekt iets anders. Gaan we het die mensen dan ook kwalijk nemen dat ze twee huizen 'bezet' houden, terwijl ze maar een deel van de tijd die ruimte nodig hebben wanneer de kinderen bij hen zijn?

Of geldt dat alleen voor ouderen die al hun hele leven in hetzelfde huis hebben gewoond, dat netjes hebben afbetaald, zich daar thuis voelen, maar nu 'asociaal' zijn omdat ze 'te groot' wonen wanneer de kinderen het huis uit zijn en een partner (waarmee ze altijd samen zijn geweest) bijvoorbeeld is overleden? :')

Ik word echt kotsmisselijk van dat verongelijkte gejank en het gemak waarmee wordt gesuggereerd dat ouderen hun koophuis maar even moeten opgeven omdat het anders 'oneerlijk' is. Een huis is voor veel mensen veel meer dan slechts een functioneel object dat moet matchen met de criteria van de levensfase waar je op dat moment in zit. En als dat volgens bepaalde mensen niet meer matcht, dat het dan volkomen logisch is om dat zomaar in te ruilen. Het is je thuis, waar je hard voor gewerkt (en gespaard) hebt om het te kunnen verkrijgen en behouden.

M.b.t. huur kan ik overigens nog wel begrip opbrengen voor het standpunt van ruimte maken i.v.m. veranderende woonbehoeften. Uiteraard geldt ook hier dat het voor veel mensen hun thuis is waar ze emotioneel mee verbonden kunnen zijn. Echter is het simpelweg niet je eigendom. Wanneer er wordt besloten om het te slopen voor nieuwbouw, kun je hoog of laag springen, maar dan moet je er toch ook echt uit.
Komt een tijd dat een van de twee gaat hemelen en jij zelf slecht ter been word, de kleinkinderen niet meer komen, de caravan verkocht is, en de buren verhuisd zijn , dat kan zich allemaal afspelen binnen 5 jaar

en dan is opeens alles anders binnen 5 jaar na de 65 levensjaar
pi_212408115
quote:
0s.gif Op maandag 12 februari 2024 22:27 schreef Gia het volgende:

[..]
Hoe kan ik ervoor zorgen dat er nog slechts betaalbare woningen gebouwd worden?
Links stemmen en iedereen die je ontmoet ook overhalen om links te stemmen.
pi_212408135
quote:

[..]
Gemakkelijk? Absoluut niet. Duurder? Ja heel veel duurder. In 1978 kochten mijn ouders dat huis, mijn vader heeft zich een slag in de rondte gewerkt met meerdere banen om de hypotheek, rente was 12%, en de torenhoge premie voor de levensverzekering op te hoesten. Een dikke 20 jaar later betaalde mijn vader de tol voor al die inspanningen...

Maar mijn moeder zou geen zorgen meer hebben over wonen en dat is tot de op dag van vandaag, een klein hypotheekje er nog op en mijn moeder geniet volop van het leven op haar 83ste in de woning waar ze samen keihard voor gewerkt hebben, ook ter ere van mijn vader.
Voor de dagelijkse Trumprotzooi: https://reportersonline.nl/auteur/kirsten-verdel/
Kijk live hoe Trump zijn eigen land sloopt: https://www.project2025.observer/
pi_212408185
quote:

[..]
En hoe zou dat praktisch in zijn werk moeten gaan?
pi_212408226
quote:
0s.gif Op maandag 12 februari 2024 20:18 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
quote:
0s.gif Op maandag 12 februari 2024 20:20 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Wat ouderwets...Ik wil straks gamen hoor. Hopelijk hebben ze dan in die gemeenschappelijke ruimte op z'n minst 1 console staan. Anders wordt het knokken vrees ik, wie mag spelen.

Als alternatief vind ik een bordspel ook nog wel goed. Coöps zoals Paleo om het leuk te houden aan tafel. En anders Wingspan, of El Dorado, of Dominion of zo. Of wat er dan populair is.

Kaarten, Mens-Erger-Je-Niet, Domino, sjoelen en bingo...Dat is iets voor oudere generaties. Ik hoop niet dat ze daar bij mij mee aan komen.
pi_212408237
quote:
0s.gif Op maandag 12 februari 2024 22:26 schreef torentje het volgende:

[..]
Maar dan zijn die ouderen en jij wel een dief van de portemonnee van de mensen die al moeite hebben om een minder ruime woning te huren of kopen.
'Minder ruim'. Ze hebben dus een dak boven hun hoofd.
  dinsdag 13 februari 2024 @ 09:11:43 #210
323876 michaelmoore
pi_212408366
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 februari 2024 08:49 schreef Morri2 het volgende:

[..]
[..]
Wat ouderwets...Ik wil straks gamen hoor. Hopelijk hebben ze dan in die gemeenschappelijke ruimte op z'n minst 1 console staan. Anders wordt het knokken vrees ik, wie mag spelen.

Als alternatief vind ik een bordspel ook nog wel goed. Coöps zoals Paleo om het leuk te houden aan tafel. En anders Wingspan, of El Dorado, of Dominion of zo. Of wat er dan populair is.

Kaarten, Mens-Erger-Je-Niet, Domino, sjoelen en bingo...Dat is iets voor oudere generaties. Ik hoop niet dat ze daar bij mij mee aan komen.
Wandelen is dat wat?
pi_212408410
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 februari 2024 09:11 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
Wandelen is dat wat?
Het ging me meer om de activiteiten in de gemeenschappelijke ruimte. Ik denk dat als ik daar rondjes ga wandelen, dat ik binnen de kortste keren agevoerd word. :+
  dinsdag 13 februari 2024 @ 09:36:24 #212
323876 michaelmoore
pi_212408618
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 februari 2024 09:17 schreef Morri2 het volgende:

[..]
Het ging me meer om de activiteiten in de gemeenschappelijke ruimte. Ik denk dat als ik daar rondjes ga wandelen, dat ik binnen de kortste keren agevoerd word. :+
Ja dan zal je snel i n t verpleeghuis komen of in t gekkkenhuis
pi_212408666
Als ik over 20-30 jaar mijn huis kan verkopen en voor de helft van dat geld kleiner kan gaan wonen, prima. Maar waarom zou ik voor dat kleine beetje minder, of misschien zelfs meer, de ruimte en tuin die ik nu heb inruilen?
  dinsdag 13 februari 2024 @ 09:46:28 #214
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_212408695
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 februari 2024 09:41 schreef babipangang het volgende:
Als ik over 20-30 jaar mijn huis kan verkopen en voor de helft van dat geld kleiner kan gaan wonen, prima. Maar waarom zou ik voor dat kleine beetje minder, of misschien zelfs meer, de ruimte en tuin die ik nu heb inruilen?
Waarom moet het voor de helft van het gekd zijn?
Was die kleinere woning ook maar de helft van de prijs van je huidige woning toen je die kocht?
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_212408787
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 februari 2024 09:46 schreef Leandra het volgende:

[..]
Waarom moet het voor de helft van het gekd zijn?
Was die kleinere woning ook maar de helft van de prijs van je huidige woning toen je die kocht?
Nou niet persee de helft, maar het moet wel lonen om kleiner te gaan wonen. Als ik voor ¤10.000 minder mijn tuin en 2 slaapkamers moet inleveren, blijf ik liever zitten waar ik zit.
pi_212408813
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 februari 2024 10:03 schreef babipangang het volgende:

[..]
Nou niet persee de helft, maar het moet wel lonen om kleiner te gaan wonen. Als ik voor ¤10.000 minder mijn tuin en 2 slaapkamers moet inleveren, blijf ik liever zitten waar ik zit.
Een tuin en 2 slaapkamers minder zit wel flink meer verschil tussen dan 10.000. Probleem is vooral dat de kleinere huizen ook op minder geliefde locaties staan of een minder geliefde vorm (rijtjeshuizen ipv 2-onder-1 kap etc..). Luxe grote huizen op kutlocaties of in een rijtje worden niet zo snel gekocht, dus dan ga je er al snel op andere fronten dan puur de ruimte op achteruit. Een appartement is dan wel weer handig (gelijkvloers, fijn in het centrum), maar die zijn vaak dan weer zo duur voor een redelijk formaat dat je beter in je bestaande huis kan blijven zitten.
  dinsdag 13 februari 2024 @ 10:10:50 #217
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_212408845
Als een 'rijtjeshuis' al minder geliefd is snap ik de krapte op de woonmarkt wel.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_212408851
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 februari 2024 08:42 schreef Morri2 het volgende:

[..]
En hoe zou dat praktisch in zijn werk moeten gaan?
Gewoon iedereen toestaan om op een lege plek zelf een huis naar wens te bouwen.
  dinsdag 13 februari 2024 @ 10:13:31 #219
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_212408868
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 februari 2024 10:11 schreef torentje het volgende:

[..]
Als ze het geld hebben, gaan ze hun gang maar.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_212408873
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 februari 2024 10:11 schreef torentje het volgende:

[..]
Laten we een voorbeeld nemen aan België.

En dat vooral dan niet doen.
pi_212408909
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 februari 2024 10:10 schreef EttovanBelgie het volgende:
Als een 'rijtjeshuis' al minder geliefd is snap ik de krapte op de woonmarkt wel.
Minder geliefd onder ouderen die kleiner willen gaan wonen bedoel ik. Lijkt me niet dat ze graag vanuit een vrijstaand of 2-onder-1 kap naar een rijtjeshuis willen, puur omdat dat kleiner is.

Ik zou al lang blij zijn met een rijtjeshuis, enige eisen zijn voldoende ruimte voor een thuiswerk kantoor en aparte slaapruimte voor 2 kinderen ;(
pi_212408967
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 februari 2024 10:13 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]
Laten we een voorbeeld nemen aan België.

En dat vooral dan niet doen.
Zoals het hier is ook niks, want hier bouwen ze naar de wens van de rijken en niet naar de wens van links.
pi_212408991
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 februari 2024 10:21 schreef torentje het volgende:

[..]
Zoals het hier is ook niks, want hier bouwen ze naar de wens van de rijken en niet naar de wens van links.
Hier hebben we een bestemmingsplan
pi_212409052
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 februari 2024 10:22 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]
Hier hebben we een bestemmingsplan
Ik hou van België, maar de ruimtelijke ordening in België is echt afschuwelijk, het land lijkt daardoor wel voller dan Nederland.
pi_212409055
quote:

[..]
Kijk, je kan je ook eens afvragen waarom ik niet begrijp wat jij bedoeld. Meestal werkt dat beter dan domweg gaan schelden. Begin eens met uit te leggen wat jij onder een oudere verstaat en waarom die plaats moet maken voor een twintiger of dertiger die kennelijk wel ruim mag wonen.

Ook nog even voor je begrip. Het gros van de huidige 60/70 jarigen hebben vaak jaren in schuurtjes en zolderkamers gewoond. Mijn vriendengroep waren allen rond de dertig voordat ze een keer een serieus huis konden kopen of huren. En dan kwam er dus niet een vrachtwagen met nieuw meubilair.
pi_212409063
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 februari 2024 10:16 schreef MadJackthePirate het volgende:

[..]
Minder geliefd onder ouderen die kleiner willen gaan wonen bedoel ik. Lijkt me niet dat ze graag vanuit een vrijstaand of 2-onder-1 kap naar een rijtjeshuis willen, puur omdat dat kleiner is.

Ik zou al lang blij zijn met een rijtjeshuis, enige eisen zijn voldoende ruimte voor een thuiswerk kantoor en aparte slaapruimte voor 2 kinderen ;(
Ik denk dat voor de meeste mensen een rijtjeshuis niet onder kleiner wonen verstaan.

Kijk ik naar waar mijn ouders wonen, in Nijmegen, dan zijn dat alleen maar rijtjeshuizen en flats, en de rijtjeshuizen in die wijk hebben allemaal 4 slaapkamers (en dat zonder zolder).
Kijk ik naar andere wijken, dan is daar wat meer variatie in woningen, maar ook heel veel rijtjeshuizen, en die hebben dan 3 slaapkamers op de 1e verdieping, en dan nog een zolder.
Noem ik niet klein.
A murky, forgotten land.
pi_212409141
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 februari 2024 10:30 schreef StateOfMind het volgende:

[..]
Ik denk dat voor de meeste mensen een rijtjeshuis niet onder kleiner wonen verstaan.

Kijk ik naar waar mijn ouders wonen, in Nijmegen, dan zijn dat alleen maar rijtjeshuizen en flats, en de rijtjeshuizen in die wijk hebben allemaal 4 slaapkamers (en dat zonder zolder).
Kijk ik naar andere wijken, dan is daar wat meer variatie in woningen, maar ook heel veel rijtjeshuizen, en die hebben dan 3 slaapkamers op de 1e verdieping, en dan nog een zolder.
Noem ik niet klein.
Is zeker niet heel klein nee, maar in mijn beleving is dat toch niet de doelgroep die bedoeld wordt als ze het hebben over ouderen die in een 'te groot' huis zitten. 3 slaapkamers en een zolder bijvoorbeeld. Je hebt 1 slaapkamer voor jezelf en nog 1 als logeerkamer/hobbykamer. Hou je één slaapkamer + zolder (die waarschijnlijk ook deels gebruikt wordt als berging) over als 'extra'. Inderdaad is dat meer dan een bejaard stel nodig zou hebben, maar ook weer niet zo belachelijk scheef als waar ik aan denk als ik de TT lees. Maar in dat geval is het inderdaad niet echt een optie om kleiner te gaan wonen in een appartement, want die zijn haast net zo duur als zo'n instap rijtjeswoning.
  dinsdag 13 februari 2024 @ 10:56:59 #228
335476 oppiedoppie
My mind is my small universe..
pi_212409293
quote:
0s.gif Op maandag 12 februari 2024 23:01 schreef loveyoulongtime het volgende:

[..]
Dit is wel een mooie geste, maar heeft je vader dat ook bij een notaris vastgelegd dat de kleindochter mag blijven wonen.. Ook al heb jij geen kwaad in de zin, maar dat gebeurt in veel gevallen uiteindelijk wel.
Het is besproken bij de notaris en als je dit gaat vastleggen dan kan het voor mijn dochter belastingtechnisch nadelig zijn vandaar dat we er toch bewust voor gekozen hebben om het op deze manier te doen. Als ze een baan heeft na dr studie kan ze het huis van mij 'kopen'. Ze mag het hebben hoor, dus we verzinnen er wel wat op. Maar ze is pas 21 en doet een studie en ik acht de kans ook groot dat ze niet voor altijd in dat kleine dorpje in Drenthe wil blijven wonen dus dan kan het huis ook een last worden. Daarom ga ik het huis eerst gewoon erven.
To BG or not to BG!
pi_212409325
Ik heb voor de grap zojuist even gekeken naar de straat waar mijn opa en oma hebben gewoond. Dat was een groot hof met alleen maar kleine seniorenwoninkjes. Kleine garage, alles gelijkvloers en de zolder was 1 grote slaapkamer met een aparte ruimte voor de CV-ketel. Die woningen zijn allemaal gesloopt en daar staan nu allemaal riante gezinswoningen met 4 slaapkamers.
ik weet nog goed dat mijn opa en oma destijds verplaatst werden naar een appartement in een zorgcomplex. Mijn opa was daar als oud boswachter helemaal kapot van. Die was het liefst hele dagen in zijn tuintje bezig.
pi_212409326
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 februari 2024 10:56 schreef oppiedoppie het volgende:

[..]
Het is besproken bij de notaris en als je dit gaat vastleggen dan kan het voor mijn dochter belastingtechnisch nadelig zijn vandaar dat we er toch bewust voor gekozen hebben om het op deze manier te doen. Als ze een baan heeft na dr studie kan ze het huis van mij 'kopen'. Ze mag het hebben hoor, dus we verzinnen er wel wat op. Maar ze is pas 21 en doet een studie en ik acht de kans ook groot dat ze niet voor altijd in dat kleine dorpje in Drenthe wil blijven wonen dus dan kan het huis ook een last worden. Daarom ga ik het huis eerst gewoon erven.
Is het blijven wonen of gratis blijven wonen? Want anders kan ze jou ook huur betalen.
pi_212409360
Overigens is de concurrentie op de huizenmarkt met een prijs tot aan de NHG-grens (435k) zo moordend dat ik betwijfel of de paar grote huizen die vrij zouden komen echt gaan bijdragen aan de oplossing van dit probleem. Meeste zullen toch duurder in de markt gezet worden.
  dinsdag 13 februari 2024 @ 11:07:48 #232
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_212409380
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 februari 2024 11:05 schreef MadJackthePirate het volgende:
Overigens is de concurrentie op de huizenmarkt met een prijs tot aan de NHG-grens (435k) zo moordend dat ik betwijfel of de paar grote huizen die vrij zouden komen echt gaan bijdragen aan de oplossing van dit probleem. Meeste zullen toch duurder in de markt gezet worden.
Kennis gaat scheiden, nu zoeken ze dus allebei in dat segment... ben benieuwd hoe lang het gaat duren.
Ik heb niet het idee dat hij al door heeft hoe krap die markt is.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_212409409
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 februari 2024 11:07 schreef Leandra het volgende:

[..]
Kennis gaat scheiden, nu zoeken ze dus allebei in dat segment... ben benieuwd hoe lang het gaat duren.
Wij zijn ook op zoek in dit segment momenteel voor ons eerste koophuis. Kiezen bewust eerder voor huizen met een vraagprijs rond de 380-400k i.v.m. overbieden en dan nog misgegrepen tot nu toe. Hierdoor begrijp ik berichten als in de OP wel (al zou ik het zelf nooit zo dwingend formuleren), want je wordt er gewoon echt moedeloos van. Net boven de NHG-grens zoeken zou nog een optie zijn eventueel, maar dan ben je gelijk 150 euro meer aan rente kwijt.
pi_212409437
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 februari 2024 11:07 schreef Leandra het volgende:

[..]
Ik heb een vriend die gaat scheiden, heeft na 3 maanden een huurhuis gevonden op het dorp en zij kan met de kinderen in het koophuis blijven wonen en heeft inmiddels ook een huurhuis kunnen vinden op het dorp.
Beiden hebben wel een goed salaris maar de huurprijzen van tegenwoordig zijn echt niet normaal.

Maar als je wat minder te besteden hebt dan denk ik dat het allemaal wel zeer lastig gaat worden vandaag de dag. Hoe lager in de markt, hoe hoger de concurrentie.
pi_212409439
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 februari 2024 10:30 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Kijk, je kan je ook eens afvragen waarom ik niet begrijp wat jij bedoeld. Meestal werkt dat beter dan domweg gaan schelden. Begin eens met uit te leggen wat jij onder een oudere verstaat en waarom die plaats moet maken voor een twintiger of dertiger die kennelijk wel ruim mag wonen.

Ook nog even voor je begrip. Het gros van de huidige 60/70 jarigen hebben vaak jaren in schuurtjes en zolderkamers gewoond. Mijn vriendengroep waren allen rond de dertig voordat ze een keer een serieus huis konden kopen of huren. En dan kwam er dus niet een vrachtwagen met nieuw meubilair.
Jij zal het waarschijnlijk niet willen begrijpen en ik hoef toch zeker niet uit te leggen wat men bedoeld met ouderen?
Want als jij mijn reacties in dit forum gelezen zou hebben, dan zou jij je weten wat ik bedoel en dan zou jij ook gelezen hebben dat ik niet begon met schelden.
pi_212409449
quote:
9s.gif Op dinsdag 13 februari 2024 11:10 schreef MadJackthePirate het volgende:

[..]
Wij zijn ook op zoek in dit segment momenteel voor ons eerste koophuis. Kiezen bewust eerder voor huizen met een vraagprijs rond de 380-400k i.v.m. overbieden en dan nog misgegrepen tot nu toe. Hierdoor begrijp ik berichten als in de OP wel (al zou ik het zelf nooit zo dwingend formuleren), want je wordt er gewoon echt moedeloos van. Net boven de NHG-grens zoeken zou nog een optie zijn eventueel, maar dan ben je gelijk 150 euro meer aan rente kwijt.
Die 150 is nu veel maar over een paar jaar lach je er om (bij wijze van spreken).
pi_212409451
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 februari 2024 11:12 schreef torentje het volgende:

[..]
Jij zal het waarschijnlijk niet willen begrijpen en ik hoef toch zeker niet uit te leggen wat men bedoeld met ouderen?
Want als jij mijn reacties in dit forum gelezen zou hebben, dan zou jij je weten wat ik bedoel en dan zou jij ook gelezen hebben dat ik niet begon met schelden.
Vanaf heb begin kom je met redeloze stelling omtrent ouderen die te ruim wonen. Maar nergens zie ik je uitleggen wat een oudere is en wat te ruim wonen is.

In ieder geval kom je erg verwent over.
pi_212409455
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 februari 2024 11:14 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]
Die 150 is nu veel maar over een paar jaar lach je er om (bij wijze van spreken).
Ja en nee... Idee is wel dat uiteindelijk 1 van de 2 minder gaat werken, waardoor er minder geld in het laadje komt. En die 150 euro is dan van +-2000 bruto hypotheeklasten naar 2150, wat toch wel erg veel geld begint te worden. Maar je hebt ook deels wel een punt, blijft lastig...
  dinsdag 13 februari 2024 @ 11:18:23 #239
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_212409476
quote:
9s.gif Op dinsdag 13 februari 2024 11:16 schreef MadJackthePirate het volgende:

[..]
Ja en nee... Idee is wel dat uiteindelijk 1 van de 2 minder gaat werken, waardoor er minder geld in het laadje komt. En die 150 euro is dan van +-2000 bruto hypotheeklasten naar 2150, wat toch wel erg veel geld begint te worden. Maar je hebt ook deels wel een punt, blijft lastig...
Kijk vooral naar het energielabel, dat is qua kosten over de lange termijn veel meer van belang dan die ¤ 150 rente.
Wullie bin KOEL © Soneal
  dinsdag 13 februari 2024 @ 11:20:29 #240
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_212409500
Maar goed, ik hoop dat de hedendaagse starters wel van het idee van "zo'n leuke jaren 30 woning" afgestapt zijn.
Want je betaalt je scheel aan energie.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_212409504
quote:
9s.gif Op dinsdag 13 februari 2024 11:16 schreef MadJackthePirate het volgende:

[..]
Het is gigantisch veel geld maar jullie salaris is over een jaar ook met ¤150 gestegen door inflatiecorrectie, en dat blijft alleen maar stijgen terwijl je hypotheek vast blijft staan. Maar eens, het blijft een enorme smak geld en een nog lastigere keuze. Wij hebben vorig jaar wél de sprong gewaagd. zijn van ¤700 naar ¤1200 gegaan. 9 jaar geleden was die ¤700 ook heel veel geld. 9 jaar later konden we dat bedrag bijna maandelijks opzij zetten.
pi_212409516
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 februari 2024 11:18 schreef Leandra het volgende:

[..]
Kijk vooral naar het energielabel, dat is qua kosten over de lange termijn veel meer van belang dan die ¤ 150 rente.
Zeker, ook wel op huizen wat minder geboden met het oog op onderhoud/verduurzamingskosten die erbij zouden komen. Denk dat ik als we hiermee klaar zijn ook wel kan bijklussen als makelaar met hoeveel ik me ingelezen heb in bouwfouten, kostenplaatjes en verduurzaming _O- Maar we geven de moed niet op
pi_212410012
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 februari 2024 11:15 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Vanaf heb begin kom je met redeloze stelling omtrent ouderen die te ruim wonen. Maar nergens zie ik je uitleggen wat een oudere is en wat te ruim wonen is.

In ieder geval kom je erg verwent over.
Als jij niet weet wat men met ruim wonen of ouderen bedoeld, dan is mijn advies, dat jij toch maar eens de lagere school overdoet.
pi_212410200
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 februari 2024 12:08 schreef torentje het volgende:

[..]
Als jij niet weet wat men met ruim wonen of ouderen bedoeld, dan is mijn advies, dat jij toch maar eens de lagere school overdoet.
Mijn ouders vinden zichzelf nog geen ouderen terwijl ze bijna 65 zijn. Voor mij zijn dat toch onderhand echt ouderen aan het worden.
pi_212410288
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 februari 2024 12:23 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]
Mijn ouders vinden zichzelf nog geen ouderen terwijl ze bijna 65 zijn. Voor mij zijn dat toch onderhand echt ouderen aan het worden.
70+ dan is men echt oud.
  dinsdag 13 februari 2024 @ 12:36:37 #246
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_212410348
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 februari 2024 00:19 schreef suijkerbuijk het volgende:
Maar wel allemaal op forum te janken voor alles en nog wat.
De grootste jankert ben je altijd nog zelf :D
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_212410400
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 februari 2024 12:29 schreef torentje het volgende:

[..]
40+ dan is men echt oud.
Even gefixt
Conscience do cost.
pi_212411014
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 februari 2024 10:07 schreef MadJackthePirate het volgende:

[..]
Een tuin en 2 slaapkamers minder zit wel flink meer verschil tussen dan 10.000. Probleem is vooral dat de kleinere huizen ook op minder geliefde locaties staan of een minder geliefde vorm (rijtjeshuizen ipv 2-onder-1 kap etc..). Luxe grote huizen op kutlocaties of in een rijtje worden niet zo snel gekocht, dus dan ga je er al snel op andere fronten dan puur de ruimte op achteruit. Een appartement is dan wel weer handig (gelijkvloers, fijn in het centrum), maar die zijn vaak dan weer zo duur voor een redelijk formaat dat je beter in je bestaande huis kan blijven zitten.
Ik woon nu in een rijtjeswoning. Wil best wel kleiner gaan wonen op latere leeftijd, maar net wat je zegt, financieel niet gunstig. Het prijsverschil is minimaal en ik wil dan toch zeker 30/40% minder betalen dan mijn huidige woningwaarde als ik de helft aan ruimte en comfort in moet inleveren.
  dinsdag 13 februari 2024 @ 15:17:52 #249
3542 Gia
User under construction
pi_212411859
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 februari 2024 11:20 schreef Leandra het volgende:
Maar goed, ik hoop dat de hedendaagse starters wel van het idee van "zo'n leuke jaren 30 woning" afgestapt zijn.
Want je betaalt je scheel aan energie.
Vertel mij wat. Inmiddels is het hele huis voorzien van dubbele beglazing en hebben we zonnenpanelen en een warmtepompboiler, dus dat scheelt wel. Voor en najaar verwarmen we alleen de huiskamer met de airco. Is ook goed te doen en scheelt in de stook.
  dinsdag 13 februari 2024 @ 15:58:42 #250
323876 michaelmoore
pi_212412220
Niks plicht, ik ben weinig thuis ,maar ik blijf in dit huis thuiskomen, tot men weer bejaardenhuizen gaat bouwen, overmorgen vlieg ik weer naar huis
pi_212413235
quote:
7s.gif Op dinsdag 13 februari 2024 11:21 schreef MadJackthePirate het volgende:

[..]
Zeker, ook wel op huizen wat minder geboden met het oog op onderhoud/verduurzamingskosten die erbij zouden komen. Denk dat ik als we hiermee klaar zijn ook wel kan bijklussen als makelaar met hoeveel ik me ingelezen heb in bouwfouten, kostenplaatjes en verduurzaming _O- Maar we geven de moed niet op
In plaats van inlezen kun je beter instappen. ;) Want goedkoper gaat het echt niet worden de komende jaren. Geloof me, de rest komt vanzelf.
pi_212413270
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 februari 2024 17:27 schreef PietjePuk2000 het volgende:

[..]
In plaats van inlezen kun je beter instappen. ;) Want goedkoper gaat het echt niet worden de komende jaren. Geloof me, de rest komt vanzelf.
Ja dat proberen we dus :P Maar je wil ook niet voor meer dan 2000 euro kromliggen de komende jaren of een huis kopen waar nog voor 30k werk aan zit terwijl je zelf al bijna aan de max zit van wat je kan bekostigen. Dan is het goedkoper om nog even te blijven huren en hopelijk een betere deal te vinden.

Maar hoe langer het duurt, hoe wanhopiger men wordt natuurlijk
  dinsdag 13 februari 2024 @ 17:45:59 #253
3542 Gia
User under construction
pi_212413526
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 februari 2024 17:29 schreef MadJackthePirate het volgende:

[..]
Ja dat proberen we dus :P Maar je wil ook niet voor meer dan 2000 euro kromliggen de komende jaren of een huis kopen waar nog voor 30k werk aan zit terwijl je zelf al bijna aan de max zit van wat je kan bekostigen. Dan is het goedkoper om nog even te blijven huren en hopelijk een betere deal te vinden.

Maar hoe langer het duurt, hoe wanhopiger men wordt natuurlijk
Je kunt het beste een woning kopen waar nog wat aan te verbeteren is. Die zijn vaak goedkoper, vanwege, bijvoorbeeld, achterstallig onderhoud. En dan is het verstandig dit onderhoud juist niet op stel en sprong te willen doen, maar er gewoon te gaan wonen. Het belangrijkste is de woonkamer. Daar wil je iets fatsoenlijks op de vloer en de muren goed gesausd hebben (of strak gestuukt). En wellicht enkele verduurzamende zaken....
Zaken als de buitenboel verven, nieuwe deuren, nieuwe keuken, nieuwe badkamer, dat doe je gedurende de jaren die komen. Dan heb je niet die 30K direct nodig, maar kun je van project naar project leven en sparen.
Doordat je er woont, merk je veel beter hoe je het hebben wilt en kun je betere keuzes maken.
Elke cent die je er gedurende de jaren in steekt, haal je er ook weer uit, want de woning wordt steeds meer waard.

Tegenwoordig zie je vaak dat jongelui een woning kopen, die compleet strippen en naar de eigen zin opbouwen, voor veel geld en dan is het klaar. Punt. Ze gaan er vervolgens wonen en doen de jaren die komen er helemaal niks meer aan, waardoor het er langzaamaan minder strak in de lak uit gaat zien. Omdat je er woont, valt je dit niet op. Vaak zie je dat pas als je het huis verkoopt en leeg haalt. De nieuwe bewoners beginnen dan weer van voor af aan, nieuwe keuken, nieuwe badkamer, alles schilderen, etc......

Je moet er feitelijk vanuit gaan dat je altijd te klussen hebt aan een eigen woning. Als je elk jaar wat klusjes doet, is het goed bij te houden.
pi_212413593
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 februari 2024 17:45 schreef Gia het volgende:

[..]
Je kunt het beste een woning kopen waar nog wat aan te verbeteren is. Die zijn vaak goedkoper, vanwege, bijvoorbeeld, achterstallig onderhoud. En dan is het verstandig dit onderhoud juist niet op stel en sprong te willen doen, maar er gewoon te gaan wonen. Het belangrijkste is de woonkamer. Daar wil je iets fatsoenlijks op de vloer en de muren goed gesausd hebben (of strak gestuukt). En wellicht enkele verduurzamende zaken....
Zaken als de buitenboel verven, nieuwe deuren, nieuwe keuken, nieuwe badkamer, dat doe je gedurende de jaren die komen. Dan heb je niet die 30K direct nodig, maar kun je van project naar project leven en sparen.
Doordat je er woont, merk je veel beter hoe je het hebben wilt en kun je betere keuzes maken.
Elke cent die je er gedurende de jaren in steekt, haal je er ook weer uit, want de woning wordt steeds meer waard.

Tegenwoordig zie je vaak dat jongelui een woning kopen, die compleet strippen en naar de eigen zin opbouwen, voor veel geld en dan is het klaar. Punt. Ze gaan er vervolgens wonen en doen de jaren die komen er helemaal niks meer aan, waardoor het er langzaamaan minder strak in de lak uit gaat zien. Omdat je er woont, valt je dit niet op. Vaak zie je dat pas als je het huis verkoopt en leeg haalt. De nieuwe bewoners beginnen dan weer van voor af aan, nieuwe keuken, nieuwe badkamer, alles schilderen, etc......

Je moet er feitelijk vanuit gaan dat je altijd te klussen hebt aan een eigen woning. Als je elk jaar wat klusjes doet, is het goed bij te houden.
Nou, mijn wederhelft van deze jongelui heeft een bouwkundige studie gedaan, dus in dat opzicht staren we ons zeker niet blind. Maar een huis met plat dak uit de jaren 90, een CV ketel uit 2005 en rotte houten kozijnen rondom... Daar zit toch wel 50k werk in bijvoorbeeld en dat is niet iets wat je uit wil stellen.

Ja keuken en badkamer zijn leuk om te (laten) doen, maar de basis moet wel goed zijn. Schilderen geen probleem en m'n vader heeft zelf z'n eigen garage en badkamer gedaan, dus eventueel zouden die dingen zelfs met hulp zelf kunnen. Maar sommige woningen zijn gewoon echt... Niet best om het maar zacht uit te drukken.
  dinsdag 13 februari 2024 @ 17:59:51 #255
3542 Gia
User under construction
pi_212413734
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 februari 2024 17:50 schreef MadJackthePirate het volgende:

[..]
Nou, mijn wederhelft van deze jongelui heeft een bouwkundige studie gedaan, dus in dat opzicht staren we ons zeker niet blind. Maar een huis met plat dak uit de jaren 90, een CV ketel uit 2005 en rotte houten kozijnen rondom... Daar zit toch wel 50k werk in bijvoorbeeld en dat is niet iets wat je uit wil stellen.

Ja keuken en badkamer zijn leuk om te (laten) doen, maar de basis moet wel goed zijn. Schilderen geen probleem en m'n vader heeft zelf z'n eigen garage en badkamer gedaan, dus eventueel zouden die dingen zelfs met hulp zelf kunnen. Maar sommige woningen zijn gewoon echt... Niet best om het maar zacht uit te drukken.
Wij hebben hier 7 jaar gewoond met zeer rotte kozijnen. Gewoon bijgesmeerd met kneedbaar hout, likje verf erover en het kan nog wel effe. Afgelopen jaar deze ramen, deuren, kozijnen allemaal vervangen door kunststof met dubbel glas. Merken we wel in de stookkosten en in geluiden van buiten die nu minder binnenkomen.
Op de vloer in de huiskamer na, is het, binnen wel af. We hebben 2 jaar terug het plat dak vernieuwd. Die dakdekker gaf toen aan dat de kap van het huis toch ook wel vernieuwd moet worden binnen 10 jaar. Dus dat wordt ook nog een kostenpost. Zitten nu zonnepanelen op en degene die ze plaatste heeft meteen enkele dakpannen die kapot waren vervangen. Dus, tja, dat kan nog wel effe wachten.

Maar we wonen voor 250K, vrijstaand, jaren 30 op 630 m2 eigen grond in het centrum van een middelgrote stad.
Door de lage hypotheek kunnen we makkelijk sparen voor de grotere projecten.
pi_212414025
quote:

[..]

Ligt er natuurlijk wel aan wat voor opknapwoning je koopt. Begin 2000 of jaren 80 maakt nogal verschil.
  dinsdag 13 februari 2024 @ 18:49:05 #257
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_212414547
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 februari 2024 17:59 schreef Gia het volgende:

[..]
Wij hebben hier 7 jaar gewoond met zeer rotte kozijnen. Gewoon bijgesmeerd met kneedbaar hout, likje verf erover en het kan nog wel effe. Afgelopen jaar deze ramen, deuren, kozijnen allemaal vervangen door kunststof met dubbel glas. Merken we wel in de stookkosten en in geluiden van buiten die nu minder binnenkomen.
Op de vloer in de huiskamer na, is het, binnen wel af. We hebben 2 jaar terug het plat dak vernieuwd. Die dakdekker gaf toen aan dat de kap van het huis toch ook wel vernieuwd moet worden binnen 10 jaar. Dus dat wordt ook nog een kostenpost. Zitten nu zonnepanelen op en degene die ze plaatste heeft meteen enkele dakpannen die kapot waren vervangen. Dus, tja, dat kan nog wel effe wachten.

Maar we wonen voor 250K, vrijstaand, jaren 30 op 630 m2 eigen grond in het centrum van een middelgrote stad.
Had je de ramen niet beter kunnen financieren en daarmee de energie besparing naar voren kunnen trekken en daarmee (deels) de financiering mee te betalen?
  dinsdag 13 februari 2024 @ 18:50:25 #258
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_212414576
quote:

[..]

Dat kun je helemaal niet "het beste" doen, de kans is groot dat je zo'n doorwaaiwoning nooit voor een acceptabel bedrag energieneutraal kunt krijgen.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_212414653
En of je zelf handig bent of niet.
Als je een hoop zelf kunt, scheelt dat een hoop.
A murky, forgotten land.
pi_212415346
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 februari 2024 18:56 schreef StateOfMind het volgende:
En of je zelf handig bent of niet.
Als je een hoop zelf kunt, scheelt dat een hoop.
Ja dat scheelt een hoop. Tegelijkertijd moet je je ook realiseren wat wel en niet haalbaar is qua tijd. Mijn vader is zo'n handige harrie en heeft zijn volledige garage zelf gebouwd inclusief elektriciteit, dak etc... Maar die heeft het dak van z'n woning ook gewoon laten doen door een bedrijf omdat dat met 32u werken niet echt haalbaar was.
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 februari 2024 17:59 schreef Gia het volgende:

[..]

Alles kan inderdaad. En een verouderde badkamer of keuken willen we best voor sparen, maar liever niet met rotte kozijnen of ander echt achterstallig onderhoud zitten met ons eerste huis. We zitten ook niet helemaal aan de onderkant van de markt te bieden, dus volgens mij is dat geen gekke eis :P
  dinsdag 13 februari 2024 @ 19:59:56 #261
3542 Gia
User under construction
pi_212415711
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 februari 2024 18:49 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Had je de ramen niet beter kunnen financieren en daarmee de energie besparing naar voren kunnen trekken en daarmee (deels) de financiering mee te betalen?
Hebben we nu gedaan. Verduurzamingshypotheek van 40K. Warmtepompboiler, 14 panelen en nieuwe kozijnen, wat nog oud was. Verder alle keukenapparatuur, behalve vaatwasser, vernieuwd.
Moeten nog subsidie aanvagen.

Toen we in 2015 dit huis kochten, hadden we een budget van 50.000, overwaarde vorige woning. Daarvan moest 26.000 in de hypotheek. De rest was voor verbouwen. Garage, badkamer boven en alles stuken.
Eerst wonen.

Nu pas konden we dat extra geld krijgen.
pi_212418136
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 februari 2024 17:32 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Vergeten ze even voor het gemak dat die ouderen die nu hun huis uit gebonjourd dienen te worden vroeger thuis met hun 5 broers en zussen in 2 kamers op stapelbedden sliepen omdat er geen extra slaapkamers waren. Nu moeten alle kinders een eigen kamer.
Hebban olla vogala nestas hagunnan, hinase hic anda thu
{o,o}
|)__)
-"-"-
pi_212418257
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 februari 2024 22:42 schreef kleinvogelijn het volgende:

[..]
Vergeten ze even voor het gemak dat die ouderen die nu hun huis uit gebonjourd dienen te worden vroeger thuis met hun 5 broers en zussen in 2 kamers op stapelbedden sliepen omdat er geen extra slaapkamers waren.
Zijn ze niet vergeten, het is juist een voordeel want ze zijn al aan gewend aan een krappe leefruimte die oudjes O-)
Het oude brood moet 1st op, nietwaar.

[ Bericht 1% gewijzigd door Digi2 op 13-02-2024 23:00:17 ]
  woensdag 14 februari 2024 @ 10:25:51 #264
323876 michaelmoore
pi_212420842
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 februari 2024 22:55 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Zijn ze niet vergeten, het is juist een voordeel want ze zijn al aan gewend aan een krappe leefruimte die oudjes O-)
Het oude brood moet 1st op, nietwaar.
Ouderen van nu vliegen de hele wereld over en hoeven niet meer zo nodig in hun eengezinswoning te zijn,dus dan volstaat een gezellig thuiskom hokkie ook wel
Maandag weer werk afspraken >:) :7 8-)
Over twee uur zit ik weer 8 miles high O~) :W

[ Bericht 8% gewijzigd door michaelmoore op 14-02-2024 11:08:42 ]
pi_212424964
Binnenkort ook in uw regio ^O^

pi_212425265
quote:
0s.gif Op woensdag 14 februari 2024 10:25 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
Ouderen van nu vliegen de hele wereld over ..........

Oei...., het wachten is nu op het volgende fundamentalistische ouderen-haat topic:
"Jongeren: morele plicht van ouderen om minder CO2 uit te stoten"
En je kunt er uiteraard donder op zeggen dat het vliegverbod niet geldt voor genZ en millennials want zij gaan allemaal elektrisch rijden.
-
pi_212425300
quote:
0s.gif Op woensdag 14 februari 2024 10:25 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
Ouderen van nu vliegen de hele wereld over en hoeven niet meer zo nodig in hun eengezinswoning te zijn,dus dan volstaat een gezellig thuiskom hokkie ook wel
Maandag weer werk afspraken >:) :7 8-)
Toch wel grappig, en triest tegelijk, dat jij er vanuit gaat dat ALLE ouderen zo rijk zijn dat ze veel reizen.
Er zullen er vast zijn, dat ontken ik niet, maar dat zijn de happy few.
De realiteit is dat veel ouderen gewoon thuis zijn, niet reizen, en misschien niet elke cent om hoeven te draaien, maar moeten wel heel bewust met hun geld omgaan. En dat geldt niet alleen voor ouderen...
"Always listen to experts. They'll tell what can't be done and why. Then do it"
  donderdag 15 februari 2024 @ 08:38:04 #268
323876 michaelmoore
pi_212432170
quote:
0s.gif Op woensdag 14 februari 2024 16:06 schreef KillerBee4ever het volgende:

[..]
Toch wel grappig, en triest tegelijk, dat jij er vanuit gaat dat ALLE ouderen zo rijk zijn dat ze veel reizen.
Er zullen er vast zijn, dat ontken ik niet, maar dat zijn de happy few.
De realiteit is dat veel ouderen gewoon thuis zijn, niet reizen, en misschien niet elke cent om hoeven te draaien, maar moeten wel heel bewust met hun geld omgaan. En dat geldt niet alleen voor ouderen...
nou rijk, kom kom,

de leeftijdgenoten die ik ken zijn goed bedeeld, maar ouderen zijn over het algemeeen niet arm ,
zelfs mijn broer die geen stuiver pensioen heeft , slechts alleenstaanden AOW met huurtoeslag die heeft het goed

mooie ruime flat voor zichzelf alleen en deftige scoot mobiel , goede thuiszorg van de zorgverzekering 3 keer per week twee uur , en schoonmaak ZZP van de gemeente , leuke auto

maar of zulks met de vergrijzing in de toekomst te handhaven blijft vraag ik me af
persoonlijke zorg op kosten van de gemeenschap is een dure hobby
  donderdag 15 februari 2024 @ 09:18:15 #269
323876 michaelmoore
pi_212432543
leuk toch zo een bejaardenhuis

of, moet zij in haar flatje zitten te wachten op de criminele ZZP leaseauto thuiszorg families?
ipv een bejaardenhulp met een afstand tot de arbeidsmarkt

Van de VVD moet ze in haar eengezinswoning blijven tot ze sterft , omdat ze dat leuk vind volgens Stef Blok, anders krijgen we leegstand op de woningmarkt zegt ie
of ze nou de trap nog op komt of niet dat dondert niet

Wat is uw pincode ?? Wat zeg jij, picodo ?/ Nee PINCODE !!

Sluiten van de bejaardenhuizen was een hele grote fout van de VVD
https://nos.nl/artikel/476348-sluiting-verzorgingshuizen-dreigt

quote:
2 miljoen 80-plussers in 2040
Wist je dat er in Nederland 1 miljoen mensen zijn van boven de 80? En dat dit aantal in 2040 waarschijnlijk is verdubbeld? Ouderen vormen een steeds groter deel van de bevolking.
Dit stelt ons voor grote maatschappelijke uitdagingen.
Op donderdag 10 maart organiseert het Kennisplatform Utrecht Sociaal hierover de conferentie 'Thuis in de samenleving - wonen, zorg welzijn ouderen 2040'.

[ Bericht 3% gewijzigd door michaelmoore op 15-02-2024 16:07:19 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')