Niet echt, want de staat is dan de enige grote jongen die overblijft.quote:Op donderdag 25 januari 2024 12:51 schreef Solotovski het volgende:
Goed nieuws voor de grote jongens
Ja, in plaats van te denken dat mensen nu eenmaal altijd vertier zullen zoeken in geestverruimende middelen, zullen er ook altijd mensen zijn die de criminaliteit ingaan. Wat zullen die dan gaan doen ter vervanging?quote:Op donderdag 25 januari 2024 12:54 schreef Knipoogje het volgende:
Stel dat harddrugs legaal worden, dan hou ik wel mijn hart vast waar de drugscriminelen dan instappen om geld te verdienen. Ontvoeringen, vrouwenhandel, witteboordenfraude e.d. zullen een enorme boost krijgen.
In Uruguay zijn harddrugs als het goed is gewoon legaal.quote:Op donderdag 25 januari 2024 12:56 schreef MissButterflyy het volgende:
Nederland kan dat niet alleen zo aanpakken. En is er een land in de wereld wat er hetzelfde in wil staan als Femke? Het klinkt allemaal leuk en aardig maar hoe ga je dat doen, alles reguleren?
En dat cocaine minder slecht is dan alcohol, daar ben ik het echt niet mee eens.
Het 'dealen' is wel van een andere laag dan vrouwenhandel of ontvoering. De meeste mensen in het circuit zijn zo spannend waarschijnlijk niet. die gaan gewoon voor DPD pakketten bezorgen.quote:Op donderdag 25 januari 2024 12:54 schreef Knipoogje het volgende:
Stel dat harddrugs legaal worden, dan hou ik wel mijn hart vast waar de drugscriminelen dan instappen om geld te verdienen. Ontvoeringen, vrouwenhandel, witteboordenfraude e.d. zullen een enorme boost krijgen.
Ik kan niks vinden over harddrugs, alleen over wiet.quote:Op donderdag 25 januari 2024 13:02 schreef -XOR- het volgende:
[..]
In Uruguay zijn harddrugs als het goed is gewoon legaal.
Het is zeker geen gemakkelijke opgave om dit voor elkaar te krijgen. En, zoals ze zelf ook aangeeft, iets van de lange adem. Ik vind het goed dat er toch telkens mensen zijn die het aandragen en eermee bezig blijven. Ooit, zou je denken, moet het dan toch lukken.quote:Op donderdag 25 januari 2024 12:56 schreef MissButterflyy het volgende:
Nederland kan dat niet alleen zo aanpakken. En is er een land in de wereld wat er hetzelfde in wil staan als Femke? Het klinkt allemaal leuk en aardig maar hoe ga je dat doen, alles reguleren?
En dat cocaine minder slecht is dan alcohol, daar ben ik het echt niet mee eens.
Toen ik nog in de stad woonde kende ik iemand die voor iemand anders dealde, die kreeg daar 3.000 euro cash voor voor in principe 7 dagen in de week van 12.00u-0.00u bereikbaar zijn.quote:Op donderdag 25 januari 2024 13:03 schreef Pajanus het volgende:
[..]
Het 'dealen' is wel van een andere laag dan vrouwenhandel of ontvoering. De meeste mensen in het circuit zijn zo spannend waarschijnlijk niet. die gaan gewoon voor DPD pakketten bezorgen.
https://www.businessinsid(...)ional=true&r=US&IR=Tquote:Op donderdag 25 januari 2024 13:07 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Ik kan niks vinden over harddrugs, alleen over wiet.
Heb je een bron?
Zie dat bij de PVV, VVD en CDA niet gebeuren. Links was nog nooit met zo weinig. Maar het activistische idee is een leuk proefballonetje net zoals het OV gratis maken.quote:Op donderdag 25 januari 2024 13:13 schreef PiyeReloaded het volgende:
Eindelijk.
Als politici hier nu eens voor gaan staan wanneer ze daadwerkelijk in de kamer (of zelfs de regering) zitten, dan komen we misschien eens ergens.
Halsema spreekt niet namens GL, maar als burgemeester van onze hoofdstad.quote:Op donderdag 25 januari 2024 13:25 schreef thedeedster het volgende:
De spagaat van GL, coke willen legaliseren, maar roken, vlees, vet, suiker en alcohol in het verdoemhoekje zetten.
Nou, als je die zaken gaat ontmoedigen (hogere accijnzen ed.) en verbieden, dan komt daar ook illegale handel in.
Dus, wat wil je nou?
Kan je onderbouwen waarom je denkt dat GL dat allemaal wilt verbieden? Komt dat uit dezelfde koker van De Telegraaf die zegt dat Jetten in je meterkast wilt kijken?quote:Op donderdag 25 januari 2024 13:25 schreef thedeedster het volgende:
De spagaat van GL, coke willen legaliseren, maar roken, vlees, vet, suiker en alcohol in het verdoemhoekje zetten.
Nou, als je die zaken gaat ontmoedigen (hogere accijnzen ed.) en verbieden, dan komt daar ook illegale handel in.
Dus, wat wil je nou?
Ik denk dat die de activiteiten in het buitenland door gaan zetten.quote:Op donderdag 25 januari 2024 13:15 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Toen ik nog in de stad woonde kende ik iemand die voor iemand anders dealde, die kreeg daar 3.000 euro cash voor voor in principe 7 dagen in de week van 12.00u-0.00u bereikbaar zijn.
Plus benzine en en eten/drinken werd betaald.
Dus de jongens onderaan de ladder zullen gewoon werk gaan doen.
De laag daarboven daar praat je al over héél andere inkomens, die zie ik geen genoegen nemen met minder.
Laat staan de echt grote jongens.
Zou het heeeel misschien zo kunnen zijn dat Halsema niet per se pro-cocainegebruik is maar vooral wat wil doen aan de ellende die de cokecriminaliteit met zich meebrengt?quote:Op donderdag 25 januari 2024 13:25 schreef thedeedster het volgende:
Dus, wat wil je nou?
Klopt, maar ook links heeft zich nooit echt hard gemaakt voor liberalisering van drugs toen ze er beter voor stonden. Ook Halsema niet toen ze in de kamer zat. Om zoiets voor elkaar te krijgen moeten links en liberaal samen optrekken en er echt een belangrijk agendapunt van maken, maar dat hebben ze tot nu toe helaas niet gedurfd en dat zie je in veel landen. Achteraf zeggen dat decriminalisatie en/of legalisatie wel een goed idee is gebeurt vaker. Ondertussen maakt rechts en conservatief wel werk van het intensiveren van de drugsoorlog.quote:Op donderdag 25 januari 2024 13:25 schreef Origami94 het volgende:
[..]
Zie dat bij de PVV, VVD en CDA niet gebeuren. Links was nog nooit met zo weinig. Maar het activistische idee is een leuk proefballonetje net zoals het OV gratis maken.
Onderbouwen?quote:Op donderdag 25 januari 2024 13:28 schreef Origami94 het volgende:
[..]
Kan je onderbouwen waarom je denkt dat GL dat allemaal wilt verbieden? Komt dat uit dezelfde koker van De Telegraaf die zegt dat Jetten in je meterkast wilt kijken?
https://groenlinks.nl/een-progressief-oppositieakkoordquote:Met een suiker- en zouttaks dwingen we producenten hun verantwoordelijkheid te nemen.
https://groenlinks.nl/standpunten/zorg/alcoholquote:GroenLinks vindt het prima dat de leeftijdsgrens voor het kopen van licht alcoholische dranken is verhoogd van 16 naar 18 jaar. Alcohol is namelijk slecht voor de gezondheid van jongeren, zowel op korte als op de lange termijn.
Alles legaal, maar ontmoedigen en inzetten op behandeltrajecten voor verslaafden.quote:Op donderdag 25 januari 2024 13:25 schreef thedeedster het volgende:
Dus, wat wil je nou?
Jij hebt het over verbieden. Dat lees ik nergens terug.quote:Op donderdag 25 januari 2024 13:36 schreef thedeedster het volgende:
[..]
Onderbouwen?
Volg je het nieuws wel eens? Blijkbaar niet.
[..]
https://groenlinks.nl/een-progressief-oppositieakkoord
[..]
https://groenlinks.nl/standpunten/zorg/alcohol
Volgens mij lees ik het GL partijprogramma vaker dan de mensen die er op stemmen.
Dat zou wat zijn, als je straks coke en wiet bij wijze van spreken bij de Jumbo kunt halen, en voor suikerklontjes en een karbonade straks Mo & Samir moet bellenquote:Op donderdag 25 januari 2024 13:25 schreef thedeedster het volgende:
Dus, wat wil je nou?
quote:Op donderdag 25 januari 2024 12:54 schreef Knipoogje het volgende:
Criminelen moet je gewoon aanpakken. Dus je hoeft ze geen bezigheidstherapie te geven in de vorm van drugshandel.quote:Op donderdag 25 januari 2024 12:58 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Ja, in plaats van te denken dat mensen nu eenmaal altijd vertier zullen zoeken in geestverruimende middelen, zullen er ook altijd mensen zijn die de criminaliteit ingaan. Wat zullen die dan gaan doen ter vervanging?
Het gaat in eerste instantie dan ook niet om het legaliseren van de productie, want dat krijg je toch niet voor elkaar. De straathandel in Nederland uit de criminaliteit halen kan een goede eerste stap zijn. Ik ben niet deskundig, maar ik kan mij voorstellen dat dit een rem zet op de bendestrijd die steeds vaker wordt uitgevochten op onze straten.quote:Op donderdag 25 januari 2024 13:56 schreef Tijger_m het volgende:
Ik heb wel moeite met de aanduiding misdaad zonder slachtoffers als het om gebruik gaat want je kan het gebruik niet los zien van de misdaden die gepleegd worden in de aanloop naar het gebruik.
Verder geloof ik ook vrij weinig van de theorie dat het de criminaliteit zal doen afnemen als je het, hier, legaliseert. De ervaring in de VS met marijuana is namelijk anders, de legale verbouwers leggen het af tegen de criminele sector omdat de criminelen, uiteraard, zich niet aan wetgeving houden, geen belasting betalen etc.
Daarbij komt het probleem dat in Nederland cocaine verbouwen wel enigzins lastig is, mischien dat je het in de kas kan doen maar goed, dan maak je die kas wel een doelwit van jewelste.
Denken we nu echt dat XTC producenten legaal gaan opereren en voor hun afval gaan betalen als ze net als nu het ook illegaal kunnen doen en vrijwel nooit gepakt worden? Waarbij hun product als ze legaal gaan ook nog eens flink duurder gaat worden en export nog steeds illegaal is?
If geef Halsema gelijk dat de huidige situatie niet werkt maar ik betwijfel of wat zij voorstelt de situatie zal verbeteren.
Dat is alleen voor hoeveelheden voor eigen gebruik en geen legalisering. Dealen en import van drugs is nog gewoon net zo strafbaar. In Nederland word er volgens mij nauwelijks tot geen vervolging ingesteld voor hoeveelheden voor eigen gebruik, ik kan daar tenminste bij de jaarcijfers van het OM niets over terug vindenquote:Op donderdag 25 januari 2024 14:04 schreef sturmpie het volgende:
Canada's province of British Columbia is starting a first-in-the-nation trial decriminalising small amounts of hard drugs such as cocaine and heroin.
Dus de straatdealer mag wel coke verkopen maar zijn leverancier (hoogstwaarschijnlijk de baas van de straatdealer en onderdeel van hetzelfde criminele netwerk) is een crimineel?quote:Op donderdag 25 januari 2024 14:09 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Het gaat in eerste instantie dan ook niet om het legaliseren van de productie, want dat krijg je toch niet voor elkaar. De straathandel in Nederland uit de criminaliteit halen kan een goede eerste stap zijn. Ik ben niet deskundig, maar ik kan mij voorstellen dat dit een rem zet op de bendestrijd die steeds vaker wordt uitgevochten op onze straten.
Verder lijkt het mij vooral belangrijk om de discussie open te breken en je niet blind blijven staren op repressie als enige middel. Want het is inmiddels duidelijk dat die aanpak niet werkt.
De meeste drank word toch ook gewoon legaal gekocht? Als grote bedrijven legaal, met schaalvoordeel, drugs mogen produceren dan moet dit toch gaan werken?quote:Op donderdag 25 januari 2024 13:56 schreef Tijger_m het volgende:
Ik heb wel moeite met de aanduiding misdaad zonder slachtoffers als het om gebruik gaat want je kan het gebruik niet los zien van de misdaden die gepleegd worden in de aanloop naar het gebruik.
Verder geloof ik ook vrij weinig van de theorie dat het de criminaliteit zal doen afnemen als je het, hier, legaliseert. De ervaring in de VS met marijuana is namelijk anders, de legale verbouwers leggen het af tegen de criminele sector omdat de criminelen, uiteraard, zich niet aan wetgeving houden, geen belasting betalen etc.
Daarbij komt het probleem dat in Nederland cocaine verbouwen wel enigzins lastig is, mischien dat je het in de kas kan doen maar goed, dan maak je die kas wel een doelwit van jewelste.
Denken we nu echt dat XTC producenten legaal gaan opereren en voor hun afval gaan betalen als ze net als nu het ook illegaal kunnen doen en vrijwel nooit gepakt worden? Waarbij hun product als ze legaal gaan ook nog eens flink duurder gaat worden en export nog steeds illegaal is?
If geef Halsema gelijk dat de huidige situatie niet werkt maar ik betwijfel of wat zij voorstelt de situatie zal verbeteren.
Dat is mijn interpretatie, waarbij ik mij baseer op het artikel in de OP. Ik heb er niet zelf over gesproken met Halsema.quote:Op donderdag 25 januari 2024 14:14 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Dus de straatdealer mag wel coke verkopen maar zijn leverancier (hoogstwaarschijnlijk de baas van de straatdealer en onderdeel van hetzelfde criminele netwerk) is een crimineel?
Kortom, dezelfde achterlijk kromme methode die met de coffeeshops usance was en wat na al die jaren nog steeds achterlijk en krom is, ondertussen blijft de aanlevering van de coffeeshops gewoon een zaak voor grote criminele bendes.
Dat is de vraag, denk ik, maar dan zul je wel wat tandjes hoger in moeten zetten en de hele keten legaal moeten maken. Waarbij je dan ook nog moet bedenken dat er bij hogere zuiverheid ook meer risico op verslaving optreed en wat doe je met zaken als fentanyl wat veel sterker is en gemeengoed begint te worden.quote:Op donderdag 25 januari 2024 14:15 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
De meeste drank word toch ook gewoon legaal gekocht? Als grote bedrijven legaal, met schaalvoordeel, drugs mogen produceren dan moet dit toch gaan werken?
Onderbouwen?quote:Op donderdag 25 januari 2024 13:28 schreef Origami94 het volgende:
[..]
Kan je onderbouwen waarom je denkt dat GL dat allemaal wilt verbieden? Komt dat uit dezelfde koker van De Telegraaf die zegt dat Jetten in je meterkast wilt kijken?
https://groenlinks.nl/een-progressief-oppositieakkoordquote:Met een suiker- en zouttaks dwingen we producenten hun verantwoordelijkheid te nemen.
https://groenlinks.nl/standpunten/zorg/alcoholquote:GroenLinks vindt het prima dat de leeftijdsgrens voor het kopen van licht alcoholische dranken is verhoogd van 16 naar 18 jaar. Alcohol is namelijk slecht voor de gezondheid van jongeren, zowel op korte als op de lange termijn.
Ik had het ten eerste niet alleen over verbieden, ook over ontmoedigen. Maar OK, deze geef ik je; ze praten niet expliciet over verbieden.quote:Op donderdag 25 januari 2024 13:42 schreef Origami94 het volgende:
[..]
Jij hebt het over verbieden. Dat lees ik nergens terug.
Suikerproducenten moeten inderdaad meer belasting gaan betalen en dat we 16 jarigen alcohol laten gebruiken wat een harddrugs is terwijl het brein nog groeit tot hun 21ste valt ook niet te verkopen.
Dat doen ze in de VS veel beter in de meeste staten.
Prikkels zijn niet hetzelfde als het verbieden.
Poedersuiker en snuifsuiker.quote:Op donderdag 25 januari 2024 13:01 schreef StateOfMind het volgende:
In de supermarkt de halfjes wit gebroederlijk naast de halfjes wit
Colombiaanse poedersuikerquote:Op donderdag 25 januari 2024 14:21 schreef TheStigsDutchCousin het volgende:
[..]
Poedersuiker en snuifsuiker.
quote:Op donderdag 25 januari 2024 14:30 schreef Scorpie het volgende:
Ik zie nogal wat haken en ogen als Nederland hier als enige land ter wereld cocaine gaat legaliseren. Wat houdt mensen dan tegen om drugs-boodschappen in Nederland te doen en dan terug te rijden naar Engeland, Belgie of Duitsland?
quote:Halsema houdt daarover vrijdag een internationale conferentie in Amsterdam
Is dat zo'n probleem dan?quote:Op donderdag 25 januari 2024 14:30 schreef Scorpie het volgende:
Ik zie nogal wat haken en ogen als Nederland hier als enige land ter wereld cocaine gaat legaliseren. Wat houdt mensen dan tegen om drugs-boodschappen in Nederland te doen en dan terug te rijden naar Engeland, Belgie of Duitsland?
Zulke zaken vallen of staan met vangnetten, preventie en voorlichting. In een land als Nederland, met een relatief dicht netwerk aan hulpverleners en instanties kan zoiets wel werken.quote:Op donderdag 25 januari 2024 14:18 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Dat is de vraag, denk ik, maar dan zul je wel wat tandjes hoger in moeten zetten en de hele keten legaal moeten maken. Waarbij je dan ook nog moet bedenken dat er bij hogere zuiverheid ook meer risico op verslaving optreed en wat doe je met zaken als fentanyl wat veel sterker is en gemeengoed begint te worden.
Zoals ik al aangaf, in de VS werkt dat lang niet zo goed als je zou denken met softdrugs waar bedrijven legaal kunnen verbouwen.
Dat was niet waar ik het over had. Wij hebben dat allang meegemaakt in Nederland, Amsterdam had jarenlang een stabiele groep verslaafden waarvan het merendeel, als ik mij goed herinner, buitenlanders waren.quote:Op donderdag 25 januari 2024 14:39 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Zulke zaken vallen of staan met vangnetten, preventie en voorlichting. In een land als Nederland, met een relatief dicht netwerk aan hulpverleners en instanties kan zoiets wel werken.
Wat ze in bepaalde steden in de VS gedaan hebben is het omgekeerde. Daar begonnen ze zich achter de oren te krabben toen het helemaal uit de hand liep met (dakloze) verslaafden die van heinde en verre kwamen om legaal te gebruiken. Spelen wel wat meer factoren mee natuurlijk..
Precies dit dus. Drugs krijg je de wereld niet uit. Het zal atijd beschikbaar zijn en het is overduidelijk dat de prijs gebruikers niet afschrikt. De aanpak, opsporing en vervolging kost klauwen met geld. Harde- en straatcriminaliteit neemt toe. Opsporingscapaciteit voor andere zaken lijdt eronder.quote:Op donderdag 25 januari 2024 14:18 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Dat is mijn interpretatie, waarbij ik mij baseer op het artikel in de OP. Ik heb er niet zelf over gesproken met Halsema.
Nogmaals, het roer moet gewoon om. De huidige aanpak werkt voor geen ene kut. Die zogenaamde 'war on drugs' wordt al sinds de jaren '70 gevoerd en heeft werkelijk geen ene reet opgeleverd, behalve een hoop doden en straatcriminaliteit. En ondertussen blijft de drugs gewoon elk land ter wereld binnenstromen.
Er is geen enkele reden waarom politici dit zouden moeten willen, niemand gaat hier beter van worden. Sterker nog, het is enorm schadelijk voor de samenleving en werkt mogelijk allerlei andere problemen in de hand. Daarom is het ook echt een belachelijk voorstel en mensen die dit zo graag willen moet bij zichzelf eens nagaan of zij zelf geen drugsprobleem hebben.quote:Op donderdag 25 januari 2024 13:13 schreef PiyeReloaded het volgende:
Eindelijk.
Als politici hier nu eens voor gaan staan wanneer ze daadwerkelijk in de kamer (of zelfs de regering) zitten, dan komen we misschien eens ergens.
Hier positief tegenover staan zegt niet per se iets over eigen drugsgebruik, laat staan een drugsprobleem.quote:Op donderdag 25 januari 2024 14:44 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Er is geen enkele reden waarom politici dit zouden moeten willen, niemand gaat hier beter van worden. Sterker nog, het is enorm schadelijk voor de samenleving en werkt mogelijk allerlei andere problemen in de hand. Daarom is het ook echt een belachelijk voorstel en mensen die dit zo graag willen moet bij zichzelf eens nagaan of zij zelf geen drugsprobleem hebben.
De strijd tegen drugs is verloren , het handhaven van de hoge prijzen werkt nog meer criminaliteit in de handquote:Op donderdag 25 januari 2024 14:44 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Er is geen enkele reden waarom politici dit zouden moeten willen, niemand gaat hier beter van worden. Sterker nog, het is enorm schadelijk voor de samenleving en werkt mogelijk allerlei andere problemen in de hand. Daarom is het ook echt een belachelijk voorstel en mensen die dit zo graag willen moet bij zichzelf eens nagaan of zij zelf geen drugsprobleem hebben.
Ook voor jou, toon eens aan dat het legaliseren het product goedkoper maakt want de prakijk met softdrugs in de VS toont een andere uitkomst.quote:Op donderdag 25 januari 2024 14:44 schreef Inbox het volgende:
[..]
Precies dit dus. Drugs krijg je de wereld niet uit. Het zal atijd beschikbaar zijn en het is overduidelijk dat de prijs gebruikers niet afschrikt. De aanpak, opsporing en vervolging kost klauwen met geld. Harde- en straatcriminaliteit neemt toe. Opsporingscapaciteit voor andere zaken lijdt eronder.
Legaliseer het, verkoop het op streng gecontroleerde verkooppunten, hef belasting. Haal het uit de criminaliteit, zorg dat smokkel niet meer lucratief is. Geld dat nu naar opsporing gaat kun je besteden aan preventie, verslavingszorg en zaken waar nu geen tot nauwelijks opsporingscapaciteit voor is. Bovendien is het goed voor de werkloosheid- en uitkeringscijfers.
Dit inderdaad. Als je al 50 jaar een war on drugs voert die op geen enkele manier tot positieve verandering leidt, maar juist het tegendeel, doe je dus kennelijk iets niet goed. Het kan geen kwaad om het dan over een andere boeg te gooien.quote:Op donderdag 25 januari 2024 14:18 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Dat is mijn interpretatie, waarbij ik mij baseer op het artikel in de OP. Ik heb er niet zelf over gesproken met Halsema.
Nogmaals, het roer moet gewoon om. De huidige aanpak werkt voor geen ene kut. Die zogenaamde 'war on drugs' wordt al sinds de jaren '70 gevoerd en heeft werkelijk geen ene reet opgeleverd, behalve een hoop doden en straatcriminaliteit. En ondertussen blijft de drugs gewoon elk land ter wereld binnenstromen.
Waarom zou het bijna gratis worden als het legaal geproduceerd word? Dat is met softdrugs totaal niet het geval maar mischien zien wij iets over het hoofd?quote:Op donderdag 25 januari 2024 14:48 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
De strijd tegen drugs is verloren , het handhaven van de hoge prijzen werkt nog meer criminaliteit in de hand
ALs drugs bijna gratis worden dan verdwijnen de drugs bazen
ja door alle regeltjes is nog niet goedkoopquote:Op donderdag 25 januari 2024 14:51 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Waarom zou het bijna gratis worden als het legaal geproduceerd word? Dat is met softdrugs totaal niet het geval maar mischien zien wij iets over het hoofd?
Wel grappig dat dit geroepen word terwijl legale medicatie momenteel grote issues heeft qua beschikbaarheid mede omdat wij hard inzetten op betaalbaarheid. Zal wel toeval zijn.
Ik denk dat de maatschappij een stukje mooier en beter ervan wordt als je drugs gecontroleerd gaat verkopen en de hele zwarte markt van drugshandel wegneemt met al het geweld dat er bij komt kijken. Je moet alleen tegelijkertijd wel ook inzetten op preventie, voorlichting en de hulp aan verslaafden.quote:Op donderdag 25 januari 2024 14:44 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Ja, grappig is dat, he? Als het legaal is dan moet het aan regels voldoen...en aan regels voldoen kost geld dus je eerdere post was dus incorrect, legaal is niet per se goedkoper en zeker niet enorm veel goedkoper.quote:Op donderdag 25 januari 2024 14:53 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
ja door alle regeltjes is nog niet goedkoop
regeltjes regeltjes regeltjes
Ze moeten weiland parkjes maken in het oosten waar je gratis coca en heroine kan gebruiken zonder straf
met gratis condooms erbij en gratis bier 24 / 7 / 365
Wat we in elk geval zeker weet is dat de samenleving niet mooier wordt van het huidige restrictieve drugsbeleid. En wat we eveneens zeker weten, is dat drugs niet verdwijnen. Hoeveel geld je ook tegen handhaving aansmijt.quote:Op donderdag 25 januari 2024 14:53 schreef Inbox het volgende:
[..]
Ik denk dat de maatschappij een stukje mooier en beter ervan wordt als je drugs gecontroleerd gaat verkopen en de hele zwarte markt van drugshandel wegneemt met al het geweld dat er bij komt kijken. Je moet alleen tegelijkertijd wel ook inzetten op preventie, voorlichting en de hulp aan verslaafden.
Is dat het probleem van Nederland, of dat van Duitsland, Engeland of Belgie?quote:Op donderdag 25 januari 2024 14:30 schreef Scorpie het volgende:
Ok, dus er veranderd eigenlijk heel weinig want de politie blijft volop bezig om ervoor te zorgen dat de illegale markt onderdrukt blijft.quote:Op donderdag 25 januari 2024 14:53 schreef Inbox het volgende:
[..]
Ik denk dat de maatschappij een stukje mooier en beter ervan wordt als je drugs gecontroleerd gaat verkopen en de hele zwarte markt van drugshandel wegneemt met al het geweld dat er bij komt kijken. Je moet alleen tegelijkertijd wel ook inzetten op preventie, voorlichting en de hulp aan verslaafden.
Maar dan is er toch helemaal geen probleem om harddrugs als illegaal gecategoriseerd te laten? We hebben deze discussie natuurlijk ook al eens eerder gevoerd en toen bleek toch dat de grootste voorstanders van legalisering, zelf niet vies waren van het nuttigen van het één of ander aan drugs.quote:Op donderdag 25 januari 2024 14:48 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Hier positief tegenover staan zegt niet per se iets over eigen drugsgebruik, laat staan een drugsprobleem.
Op welke manier zou de maatschappij mooier en beter worden?quote:Op donderdag 25 januari 2024 14:53 schreef Inbox het volgende:
[..]
Ja leuk, en dan? Omdat ene F. Halsema in Amsterdam dat vind gaat cocaine globaal gelegaliseerd worden? Weinig kans.quote:
Is drank in Scandinavie ook verboden dan?quote:Op donderdag 25 januari 2024 14:32 schreef DjVero het volgende:
[..]
Is dat zo'n probleem dan?
Doen de Scandinavische mensen (zeker die in Denemarken) nu ook al met alcohol in Duitsland (hoewel niet verboden though...). Gebeurt toch wel.
Aangezien we allemaal zo kankerhard klaarkomen op het 1-verenigd-Europa als het ons uitkomt zou ik zeggen van ons allemaal. Wij zijn toch ook niet blij met vuurwerk uit Belgie of Polen hier, en roepen dan toch ook op tot het verbieden hiervan in die landen, dus waarom zouden zij dan op zijn minst niet zo heel happig zijn op dit idee?quote:Op donderdag 25 januari 2024 14:55 schreef Inbox het volgende:
[..]
Is dat het probleem van Nederland, of dat van Duitsland, Engeland of Belgie?
Drugs zal inderdaad niet verdwijnen, net zoals diefstal of fraude dat ook nooit zal doen. Maar dat wil ook niet zeggen dat we de handhaving en wet- en regelgeving omtrent zulke kwesties maar moeten afschaffen.quote:Op donderdag 25 januari 2024 14:55 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Wat we in elk geval zeker weet is dat de samenleving niet mooier wordt van het huidige restrictieve drugsbeleid. En wat we eveneens zeker weten, is dat drugs niet verdwijnen. Hoeveel geld je ook tegen handhaving aansmijt.
alles wat ze in beslag nemen gratis weggevenquote:Op donderdag 25 januari 2024 14:54 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Ja, grappig is dat, he? Als het legaal is dan moet het aan regels voldoen...en aan regels voldoen kost geld dus je eerdere post was dus incorrect, legaal is niet per se goedkoper en zeker niet enorm veel goedkoper.
Dat daar allang al een handeltje in plaatsvindt zal ook ongetwijfeld.quote:Op donderdag 25 januari 2024 15:00 schreef michaelmoore het volgende:
alles wat ze in beslag nemen gratis weggeven
Weleens het een of ander nuttigen aan drugs is niet synoniem aan een drugsprobleem hebben.quote:Op donderdag 25 januari 2024 14:56 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Maar dan is er toch helemaal geen probleem om harddrugs als illegaal gecategoriseerd te laten? We hebben deze discussie natuurlijk ook al eens eerder gevoerd en toen bleek toch dat de grootste voorstanders van legalisering, zelf niet vies waren van het nuttigen van het één of ander aan drugs.
[..]
Op welke manier zou de maatschappij mooier en beter worden?
Ik vind het nogal een merkwaardige sprong van "de samenleving wordt niet mooier van het huidige beleid", waarbij je al talloze kanttekeningen kan zetten, naar "dus laten we het eens radicaal anders doen, gewoon legaliseren die handel".quote:Op donderdag 25 januari 2024 14:55 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Wat we in elk geval zeker weet is dat de samenleving niet mooier wordt van het huidige restrictieve drugsbeleid.
Zat andere zaken die nu in de illegaliteit zitten verdwijnen ook niet, maar dat weerhield je er niet van hartstochtelijk te pleiten voor bijvoorbeeld een vuurwerkverbod.quote:En wat we eveneens zeker weten, is dat drugs niet verdwijnen. Hoeveel geld je ook tegen handhaving aansmijt.
Nee, maar ze gaat het idee dus bespreken op een internationaal podium. Ze stelt niet voor om drugs als Nederland eenzijdig alle drugs te legaliseren. Althans, dat maak ik niet op uit het artikel.quote:Op donderdag 25 januari 2024 14:57 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Ja leuk, en dan? Omdat ene F. Halsema in Amsterdam dat vind gaat cocaine globaal gelegaliseerd worden? Weinig kans.
nee dat moet men europees doenquote:Op donderdag 25 januari 2024 15:04 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Nee, maar ze gaat het idee dus bespreken op een internationaal podium. Ze stelt niet voor om drugs als Nederland eenzijdig alle drugs te legaliseren. Althans, dat maak ik niet op uit het artikel.
Drugs zijn top, vuurwerk is kut.quote:Op donderdag 25 januari 2024 15:03 schreef Scorpie het volgende:
Zat andere zaken die nu in de illegaliteit zitten verdwijnen ook niet, maar dat weerhield je er niet van hartstochtelijk te pleiten voor bijvoorbeeld een vuurwerkverbod.
What gives Koosie?
Ben blij dat je eens een keertje niet probeert eronder uit te draaien Koosie.quote:Op donderdag 25 januari 2024 15:06 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Drugs zijn top, vuurwerk is kut.
Hypocriet? Sure. Nou en.
Drugsgebruik is een 'victimless crime', vergelijkbaar met het gebruik van alcohol. Mensen moeten zelf weten wat ze in hun lichaam stoppen. De ellende wordt veroorzaakt door het wereldje om de drugs heen, met name de handel.quote:Op donderdag 25 januari 2024 14:59 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Drugs zal inderdaad niet verdwijnen, net zoals diefstal of fraude dat ook nooit zal doen. Maar dat wil ook niet zeggen dat we de handhaving en wet- en regelgeving omtrent zulke kwesties maar moeten afschaffen.
Mwoah, beetje te simpel gesteld want die drugsgebruikers zorgen wel weer voor een hogere vraag naar gezondheidszorg en dito uitgaven (https://www.vzinfo.nl/drugsstoornis/zorguitgaven).quote:Op donderdag 25 januari 2024 15:08 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Drugsgebruik is een 'victimless crime', vergelijkbaar met het gebruik van alcohol. Mensen moeten zelf weten wat ze in hun lichaam stoppen. De ellende wordt veroorzaakt door het wereldje om de drugs heen, met name de handel.
En daarin schuilt dus het grote verschil met fraude en diefstal: dat zijn geen 'victimless crimes'.
Scheelt ook dat je met een nakkie coke niet het risico loopt dat je je buurman aan een oog blind maakt.quote:Op donderdag 25 januari 2024 15:07 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Ben blij dat je eens een keertje niet probeert eronder uit te draaien Koosie.
Dat heb ik dan ook niet gezegd. Ik zei dat als mensen een groot voorstander zijn van de legalisering van harddrugs, deze zichzelf misschien eens moeten afvragen of zij een drugsprobleem hebben. Kortom, eens nadenken over je eigen relatie met zulke drugs als je het zo ontzettend belangrijk vindt dat het legaliseert wordt.quote:Op donderdag 25 januari 2024 15:01 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Weleens het een of ander nuttigen aan drugs is niet synoniem aan een drugsprobleem hebben.
Of is iedereen die wel eens een biertje drinkt een alcoholist?
Sure, maar dat geldt toch net zo goed voor alcohol of vet vreten? Dat is ook gewoon legaal.quote:Op donderdag 25 januari 2024 15:10 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Mwoah, beetje te simpel gesteld want die drugsgebruikers zorgen wel weer voor een hogere vraag naar gezondheidszorg en dito uitgaven (https://www.vzinfo.nl/drugsstoornis/zorguitgaven).
Dus laten we niet net doen alsof drugsgebruik alleen maar positieve kanten heeft voor de maatschappij.
Dat is wel een beetje afhankelijk van je definitie van victim natuurlijk. En van de drugs.quote:Op donderdag 25 januari 2024 15:08 schreef KoosVogels het volgende:
Drugsgebruik is een 'victimless crime', vergelijkbaar met het gebruik van alcohol.
En ik zeg dat die relatie er helemaal niet hoeft te zijn. Het is ontzettend bekrompen en kortzichtig om te suggereren dat mensen die meer open staan voor legalisering van (bepaalde soorten van) wat nu gekwalificeerd is als harddrugs weleens een drugsprobleem zouden kunnen hebben. Dat zegt meer over jou dan over de mensen die een andere mening hebben dan de jouwe.quote:Op donderdag 25 januari 2024 15:10 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Dat heb ik dan ook niet gezegd. Ik zei dat als mensen een groot voorstander zijn van de legalisering van harddrugs, deze zichzelf misschien eens moeten afvragen of zij een drugsprobleem hebben. Kortom, eens nadenken over je eigen relatie met zulke drugs als je het zo ontzettend belangrijk vindt dat het legaliseert wordt.
Wat je hier noemt, is een verklapt regeluren.quote:Op donderdag 25 januari 2024 14:44 schreef Inbox het volgende:
[..]
Precies dit dus. Drugs krijg je de wereld niet uit. Het zal atijd beschikbaar zijn en het is overduidelijk dat de prijs gebruikers niet afschrikt. De aanpak, opsporing en vervolging kost klauwen met geld. Harde- en straatcriminaliteit neemt toe. Opsporingscapaciteit voor andere zaken lijdt eronder.
Legaliseer het, verkoop het op streng gecontroleerde verkooppunten, hef belasting. Haal het uit de criminaliteit, zorg dat smokkel niet meer lucratief is. Geld dat nu naar opsporing gaat kun je besteden aan preventie, verslavingszorg en zaken waar nu geen tot nauwelijks opsporingscapaciteit voor is. Bovendien is het goed voor de werkloosheid- en uitkeringscijfers.
Onze geliefde kansenparels hoeven niet meer te janken over hun discriminatie op de arbeidsmarkt; ze kunnen nu legaal in drugs handelen en kunnen uit de bijstand.
als drugs gebruikers maar niet meer hoeven te stelen om drugs te kopen, maar gewoon ergens rustig kunne sterven met een heleboel drugs erbijquote:Op donderdag 25 januari 2024 15:06 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Drugs zijn top, vuurwerk is kut.
Hypocriet? Sure. Nou en.
juistquote:Op donderdag 25 januari 2024 15:10 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Mwoah, beetje te simpel gesteld want die drugsgebruikers zorgen wel weer voor een hogere vraag naar gezondheidszorg en dito uitgaven (https://www.vzinfo.nl/drugsstoornis/zorguitgaven).
Dus laten we niet net doen alsof drugsgebruik alleen maar positieve kanten heeft voor de maatschappij.
ja en een uitkering en stelenquote:Op donderdag 25 januari 2024 15:18 schreef Captain_Ghost het volgende:
Dat zijn groep mensen verslaven .
Zolang ze er zijn, geven ze al centen uit aan drug.
En veroorzaken de problemen en overlasten.
Hoezo zou een lagere prijs verslaving in de hand werken? Er zijn nu ook mensen verslaafd, ondanks de hoge prijzen en illegaliteit. Zij komen dan ook nog verder in de problemen, juist door die hogere prijzen. Ik kan me voorstellen dat het aantal verslaafden wellicht iets zou stijgen, maar zijn er onderzoeken waaruit blijkt dat een lagere prijs hand in hand zal gaan met heel veel meer verslaafden?quote:Op donderdag 25 januari 2024 15:14 schreef Niels0Kurovski het volgende:
Het lijkt een kiezen tussen twee kwaden. Legaliseert men het met als gevolg een flink lagere prijs werkt dat verslaving in de hand lijkt me. Houdt men het illegaal blijft het zoals het is met een hoop mafia-achtige narigheid.
Misschien werkt een tussenoplossing: Legaliseer het, maar houd de prijs maar een fraktie lager dan het illegale circuit. Op die manier worden de criminelen ook wel uit de markt gedrukt denk ik en werkt de prijs matigend op gebruik.
Ik gun een ander die vrijheid, net als ik een ander de vrijheid gun om te roken of om vuurwerk af te steken.quote:Op donderdag 25 januari 2024 15:10 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Dat heb ik dan ook niet gezegd. Ik zei dat als mensen een groot voorstander zijn van de legalisering van harddrugs, deze zichzelf misschien eens moeten afvragen of zij een drugsprobleem hebben. Kortom, eens nadenken over je eigen relatie met zulke drugs als je het zo ontzettend belangrijk vindt dat het legaliseert wordt.
Drugs brengt veel problemen en gevaren met zich mee en kan ontwrichtend werken voor een samenleving. En dat mensen niet zelf moeten weten wat ze in hun lichaam stoppen, zien we inmiddels wel aan de grote problemen die er zijn met ziektes en andere aandoeningen door ongezond eten. Of neem de verkoop van tabak dat meer en meer wordt geproblematiseerd en waarbij ook op allerlei manieren wordt geprobeerd het gebruik terug te dringen.quote:Op donderdag 25 januari 2024 15:08 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Drugsgebruik is een 'victimless crime', vergelijkbaar met het gebruik van alcohol. Mensen moeten zelf weten wat ze in hun lichaam stoppen. De ellende wordt veroorzaakt door het wereldje om de drugs heen, met name de handel.
En daarin schuilt dus het grote verschil met fraude en diefstal: dat zijn geen 'victimless crimes'.
Ik zeg ook nergens dat die dingen dat niet doen hè. En ook daar zie je trouwens een actief ontmoedigingsbeleid of zelfs verboden, zoals bij roken.quote:Op donderdag 25 januari 2024 15:11 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Sure, maar dat geldt toch net zo goed voor alcohol of vet vreten? Dat is ook gewoon legaal.
Je weet dat het beleid rondom belasting heffen op roken en alcohol ook gestoeld is om de prijzen zo hoog te maken dat mensen ontmoedigd worden om dat te doen? Vanuit die redenatie is het niet zo gek te bedenken dat een lagere prijs ervoor zorgt dat meer mensen meer kunnen gebruiken.quote:Op donderdag 25 januari 2024 15:21 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Hoezo zou een lagere prijs verslaving in de hand werken? Er zijn nu ook mensen verslaafd, ondanks de hoge prijzen en illegaliteit. Zij komen dan ook nog verder in de problemen, juist door die hogere prijzen. Ik kan me voorstellen dat het aantal verslaafden wellicht iets zou stijgen, maar zijn er onderzoeken waaruit blijkt dat een lagere prijs hand in hand zal gaan met heel veel meer verslaafden?
En als drugs legaal zijn kun je het gebruik ervan ook gewoon prima ontmoedigen. Maar alcohol is niet verboden, roken evenmin. En dat gaat ook niet gebeuren, tenzij onze maatschappij onverhoopt verandert in een Demolition Man-achtige dystopie.quote:Op donderdag 25 januari 2024 15:22 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Ik zeg ook nergens dat die dingen dat niet doen hè. En ook daar zie je trouwens een actief ontmoedigingsbeleid of zelfs verboden, zoals bij roken.
Is de verkoop van tabak dan verboden? Of alcohol? Vet vreten?quote:Op donderdag 25 januari 2024 15:21 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Drugs brengt veel problemen en gevaren met zich mee en kan ontwrichtend werken voor een samenleving. En dat mensen niet zelf moeten weten wat ze in hun lichaam stoppen, zien we inmiddels wel aan de grote problemen die er zijn met ziektes en andere aandoeningen door ongezond eten. Of neem de verkoop van tabak dat meer en meer wordt geproblematiseerd en waarbij ook op allerlei manieren wordt geprobeerd het gebruik terug te dringen.
Nee, gecontroleerd verkopen voor een fractie van de prijs. Opbrengsten naar politie, preventie, hulpinstanties voor afkicken.quote:Op donderdag 25 januari 2024 15:00 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
alles wat ze in beslag nemen gratis weggeven
Je zal het maar overkomen dat je ochtend je fiets of auto gejat of gesloopt door ene junk.. Hopelijk ben je dan ook blij mee. dat hij eindelijk iets mee verdiend.quote:Op donderdag 25 januari 2024 15:18 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
als drugs gebruikers maar niet meer hoeven te stelen om drugs te kopen, maar gewoon ergens rustig kunne sterven met een heleboel drugs erbij
[..]
juist
dus gratis maken dan is het snel over
[..]
ja en een uitkering en stelen
+1quote:Op donderdag 25 januari 2024 15:14 schreef Niels0Kurovski het volgende:
Het lijkt een kiezen tussen twee kwaden. Legaliseert men het met als gevolg een flink lagere prijs werkt dat verslaving in de hand lijkt me. Houdt men het illegaal blijft het zoals het is met een hoop mafia-achtige narigheid.
Misschien werkt een tussenoplossing: Legaliseer het, maar houd de prijs maar een fraktie lager dan het illegale circuit. Op die manier worden de criminelen ook wel uit de markt gedrukt denk ik en werkt de prijs matigend op gebruik.
Die rotzooi wordt ook niet op grote schaal gebruikt. Althans, niet zoals coke en xtc.quote:Op donderdag 25 januari 2024 15:36 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
+1
Zoiets zou het kunnen worden. En ook niet alle drugs natuurlijk, heroine, ghb, en die rommel moet natuurlijk uit de markt gehouden worden.
Met een nakkie coke op draaien sommige ook door, niet zelden geweld en andere sociale des-hygiëne.quote:Op donderdag 25 januari 2024 15:10 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Scheelt ook dat je met een nakkie coke niet het risico loopt dat je je buurman aan een oog blind maakt.
En die strijd zal je altijd blijven verliezen. De vraag naar drugs stopt immers niet als je het aanbod wegneemt.quote:Op donderdag 25 januari 2024 15:36 schreef Vincent_student het volgende:
Halsema geeft hiermee aan dat ze de strijd tegen de criminaliteit heeft verloren.
Nee maar is wel veel goedkoper, vooral ghb. Zou me niks verbazen als dat wel als crimineel alternatief aanbod op de markt komt als de overheid drugs tegen/of net tegen markttarieven verkoopt.quote:Op donderdag 25 januari 2024 15:39 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Die rotzooi wordt ook niet op grote schaal gebruikt. Althans, niet zoals coke en xtc.
Mijn probleem is dat ik mijn drugs bij een crimineel moet kopen en veel politici en juristen hebben hetzelfde probleem. Maar zoals je illustreert is opkomen voor de drugsgebruiker aan vele stemmers niet besteed en daarom durven politici die beter weten dat vaak niet. Proost!quote:Op donderdag 25 januari 2024 14:44 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Doordraaien met een nakkie gebeurt vooral door de combinatie met alcohol. Ik loop al tijdje mee en ik kan je verzekeren dat ik veel meer agressie zie van figuren die straalbezopen zijn.quote:Op donderdag 25 januari 2024 15:39 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Met een nakkie coke op draaien sommige ook door, niet zelden geweld en andere sociale des-hygiëne.
Echter vind ik dat je zowel vuurwerk als coke niet hoeft te verbieden, de gevaren zijn ook weer niet zo groot.
Tabak, alcohol, suiker en vet zijn ook niet verboden, toch?quote:Op donderdag 25 januari 2024 15:25 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Je weet dat het beleid rondom belasting heffen op roken en alcohol ook gestoeld is om de prijzen zo hoog te maken dat mensen ontmoedigd worden om dat te doen? Vanuit die redenatie is het niet zo gek te bedenken dat een lagere prijs ervoor zorgt dat meer mensen meer kunnen gebruiken.
Ongetwijfeld, ik ben ook niet perse tegen he. Ik geef alleen aan dat het gebruik van drugs ook gewoon komt met gevaren voor de persoon, als met gevaren voor de samenleving. Het is allemaal wel te overzien denk ik.quote:Op donderdag 25 januari 2024 15:42 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Doordraaien met een nakkie gebeurt vooral door de combinatie met alcohol. Ik loop al tijdje mee en ik kan je verzekeren dat ik veel meer agressie zie van figuren die straalbezopen zijn.
Kwade dronk is echt een ding. Als jij gaat trippen omdat je iets teveel lijnen hebt gesnoven, ben je vooral jezelf tot last.
Ja, en allerhande maatschappelijke organisaties willen geld krijgen om die doelgroep weer te helpen.quote:Op donderdag 25 januari 2024 15:42 schreef DrDentz het volgende:
Krijg je dan over een paar jaar niet hetzelfde gezeik als met gokken? Allerlei verslaafden die de overheid de schuld geven van hun problemen want die maakte het immers legaal.
Ik vind van wel. Wat wij als mensen zoal kunnen consumeren uit de schappen van de supermarkten, zou strenger gereguleerd mogen worden. Denk bijvoorbeeld aan suikers of vetten. Helaas is de voedselindustrie hier machtiger dan veel overheden.quote:Op donderdag 25 januari 2024 15:29 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Is de verkoop van tabak dan verboden? Of alcohol? Vet vreten?
Ben jij voorstander van het verbieden van al deze zaken? Want ik kan je met de nodige zekerheid zeggen dat alcohol een meer destructieve werking heeft dan de meeste (hard)drugs.
Beetje flauw om alcohol gelijk te stellen met heroine. Bijna niemand wil heroine legaliseren.quote:Op donderdag 25 januari 2024 15:48 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Ik vind van wel. Wat wij als mensen zoal kunnen consumeren uit de schappen van de supermarkten, zou strenger gereguleerd mogen worden. Denk bijvoorbeeld aan suikers of vetten. Helaas is de voedselindustrie hier machtiger dan veel overheden.
En ook alcohol zou ook heroverwogen mogen worden. Het probleem met alcohol is enkel dat genoeg onderzoeken stellen dat het in gebruik van kleine hoeveelheden, juist een positieve uitwerkingen kan hebben. Dit is natuurlijk niet zo bij harddrugs.
Helaas weerhoud dit drugsgebruikers er niet van om tot in treurnis alcohol aan te grijpen om hun eigen drugsgebruik goed te praten en in te zetten op legalisering. Maar dit is een drogredenatie, een glas wijn is niet hetzelfde als een spuit heroine.
Dat betreft gewoon een harddrug, als je het argument maakt dat 'mensen zelf moeten weten wat ze in hun lichaam stoppen', kun je de keutel niet ineens gaan intrekken als het over heroine gaat. Wat trouwens niet eens de meest schadelijk harddrug is.quote:Op donderdag 25 januari 2024 15:49 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Beetje flauw om alcohol gelijk te stellen met heroine. Bijna niemand wil heroine legaliseren.
Scheelt dat niemand het hier heeft over heroïne en er nergens wordt gepleit voor het legaliseren van dat spul.quote:Op donderdag 25 januari 2024 15:48 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Ik vind van wel. Wat wij als mensen zoal kunnen consumeren uit de schappen van de supermarkten, zou strenger gereguleerd mogen worden. Denk bijvoorbeeld aan suikers of vetten. Helaas is de voedselindustrie hier machtiger dan veel overheden.
En ook alcohol zou ook heroverwogen mogen worden. Het probleem met alcohol is enkel dat genoeg onderzoeken stellen dat het in gebruik van kleine hoeveelheden, juist een positieve uitwerkingen kan hebben. Dit is natuurlijk niet zo bij harddrugs.
Helaas weerhoud dit drugsgebruikers er niet van om tot in treurnis alcohol aan te grijpen om hun eigen drugsgebruik goed te praten en in te zetten op legalisering. Maar dit is een drogredenatie, een glas wijn is niet hetzelfde als een spuit heroine.
Dat ligt er een beetje aan hoe je 'schadelijk' definieert.quote:Op donderdag 25 januari 2024 15:53 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Dat betreft gewoon een harddrug, als je het argument maakt dat 'mensen zelf moeten weten wat ze in hun lichaam stoppen', kun je de keutel niet ineens gaan intrekken als het over heroine gaat. Wat trouwens niet eens de meest schadelijk harddrug is.
Hoezo gaat niemand er beter van worden? Genotsmiddelen worden van oudsher gebruikt. Je gaat dat gewoonweg niet stoppen. Als samenleving word je er wel beter van. Zoals in mijn post hierboven beschreven kan je de kwaliteit waarborgen, je kan er belasting over gaan heffen, je zorgt ervoor dat criminelen geen werk meer hebben, je voorkomt dat er allerlei illegale dumpingen plaatsvinden als je het 'in een fabriek laat produceren'.quote:Op donderdag 25 januari 2024 14:44 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Er is geen enkele reden waarom politici dit zouden moeten willen, niemand gaat hier beter van worden.
Mogelijk? Dus je weet het niet eens zeker? Ferme uitspraak dan.quote:Sterker nog, het is enorm schadelijk voor de samenleving en werkt mogelijk allerlei andere problemen in de hand.
Bijna heel Nederland heeft al een drugsprobleem. Bijna iedereen drinkt alcohol of drinkt een kop koffie. Het predicaat 'drugs' wordt er alleen maar aan gelabeld als het in de Opiumwet voorkomt. Hoe achterhaalt wil je het hebben? Koffie en alcohol zijn ook drugs. Waarvan laatst genoemde destructiever is voor jezelf en je omgeving dan cocaïne.quote:Daarom is het ook echt een belachelijk voorstel en mensen die dit zo graag willen moet bij zichzelf eens nagaan of zij zelf geen drugsprobleem hebben.
Minder liquidaties om mee te beginnenquote:Op donderdag 25 januari 2024 14:56 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Maar dan is er toch helemaal geen probleem om harddrugs als illegaal gecategoriseerd te laten? We hebben deze discussie natuurlijk ook al eens eerder gevoerd en toen bleek toch dat de grootste voorstanders van legalisering, zelf niet vies waren van het nuttigen van het één of ander aan drugs.
[..]
Op welke manier zou de maatschappij mooier en beter worden?
natuurlijk wel, waarom zou je alles moeten verbieden of alles moeten toestaan?quote:Op donderdag 25 januari 2024 15:53 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Dat betreft gewoon een harddrug, als je het argument maakt dat 'mensen zelf moeten weten wat ze in hun lichaam stoppen', kun je de keutel niet ineens gaan intrekken als het over heroine gaat. Wat trouwens niet eens de meest schadelijk harddrug is.
https://www.jellinek.nl/v(...)is-de-gevaarlijkste/quote:Op donderdag 25 januari 2024 15:53 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Nou dat dus, onze maatschappij is beter af zonder dealers, zonder verkopers en zonder gebruikers en ook zonder Halsema.quote:Op donderdag 25 januari 2024 14:44 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Dit is inderdaad een goed punt. Dat speelt ook een rol in hoeverre alcohol als 'schadelijk' moet worden gezien. Vaak gaat het dan namelijk over langdurig gebruik in grote hoeveelheden, waarbij dit niet alleen tot schade lijdt bij de gebruiker, maar ook bij anderen. En op die manier probeert men heel slinks alcohol als 'schadelijker' weg te zetten dan bijvoorbeeld crack of heroine.quote:Op donderdag 25 januari 2024 15:55 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Dat ligt er een beetje aan hoe je 'schadelijk' definieert.
Nee, dat probeert met niet.quote:Op donderdag 25 januari 2024 16:00 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Dit is inderdaad een goed punt. Dat speelt ook een rol in hoeverre alcohol als 'schadelijk' moet worden gezien. Vaak gaat het dan namelijk over langdurig gebruik in grote hoeveelheden, waarbij dit niet alleen tot schade lijdt bij de gebruiker, maar ook bij anderen. En op die manier probeert men heel slinks alcohol als 'schadelijker' weg te zetten dan bijvoorbeeld crack of heroine.
Wat een nietszeggende oneliner.quote:Op donderdag 25 januari 2024 15:59 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Nou dat dus, onze maatschappij is beter af zonder dealers, zonder verkopers en zonder gebruikers en ook zonder Halsema.
Heroine is misschien ook lichamelijk wel niet de meest schadelijke drug, maar het sloopt wel iedere levenslust uit de gebruiker.quote:Op donderdag 25 januari 2024 16:00 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Dit is inderdaad een goed punt. Dat speelt ook een rol in hoeverre alcohol als 'schadelijk' moet worden gezien. Vaak gaat het dan namelijk over langdurig gebruik in grote hoeveelheden, waarbij dit niet alleen tot schade lijdt bij de gebruiker, maar ook bij anderen. En op die manier probeert men heel slinks alcohol als 'schadelijker' weg te zetten dan bijvoorbeeld crack of heroine.
Dat staat letterlijk in dat stuk van Jellinek.quote:Op donderdag 25 januari 2024 16:00 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Hier scoorde alcohol hoger dan coke.quote:In Nederland is er in 2009 ongeveer hetzelfde onderzoek gedaan naar de schadelijkheid van drugs.
Daarbij werd gekeken naar de volgende categorieën:
• Hoe schadelijk of giftig een middel direct is voor je lichaam.
• De schadelijkheid van een middel over een langere tijd.
• Hoe verslavend het middel is.
• Sociale schade op het niveau van de gebruiker. Bijvoorbeeld het verliezen van je relaties, je baan of je huis.
• Sociale schade op het niveau van de bevolking. Bijvoorbeeld drugs criminaliteit, zorg kosten voor Nederland.
De rest mag ik hier niet hardop zeggen. Geldt overigens ook voor alle andere drugsgebruikers.quote:Op donderdag 25 januari 2024 16:01 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Wat een nietszeggende oneliner.
O my, ik heb hier niet eens woorden voorquote:Op donderdag 25 januari 2024 16:03 schreef Frutsel het volgende:
[..]
De rest mag ik hier niet hardop zeggen. Geldt overigens ook voor alle andere drugsgebruikers.
Als je die rotzooi nodig hebt om jezelf beter te voelen dan heb je vermoedelijk al een kutleven.
Bedankt voor je bijdrage.quote:Op donderdag 25 januari 2024 15:59 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Nou dat dus, onze maatschappij is beter af zonder dealers, zonder verkopers en zonder gebruikers en ook zonder Halsema.
Ach Sly, dat heb ik voor zoveel dingen niet.quote:Op donderdag 25 januari 2024 16:04 schreef miss_sly het volgende:
[..]
O my, ik heb hier niet eens woorden voor
Jij ook bedankt he.quote:Op donderdag 25 januari 2024 16:05 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Bedankt voor je bijdrage.
Dan gaan wij intussen verder met een discussie die zich afspeelt in de echte wereld.
Zulke lijstjes kunnen we dus weinig mee. Dit was ook al naar voren gekomen in een eerder topic en het sluit aan op mijn vorige post, als één criteria bijvoorbeeld is hoeveel mensen iets gebruiken, is niet vreemd dat alcohol bijvoorbeeld wordt gezien als de drugs die de meest 'sociale schade' heeft voor de bevolking. Dat staat er ook:quote:Op donderdag 25 januari 2024 15:59 schreef miss_sly het volgende:
[..]
https://www.jellinek.nl/v(...)is-de-gevaarlijkste/
Maar iedereen kan nagaan dat als de bevolking heroïne of cocaïne zou gebruiken zoals wij nu alcohol nuttigen, de gevolgen maatschappelijk niet meer te overzien zouden zijn. Ondanks dat beide drugs in sommige lijstjes als 'minder schadelijk' worden gezien dan het drinken van alcohol.quote:Soms kan een middel een hele negatieve invloed hebben op je leven. Maar als maar weinig mensen dat middel gebruiken, dan valt het effect op de hele bevolking mee.
Wat een zwaar leven.quote:Op donderdag 25 januari 2024 16:07 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Ach Sly, dat heb ik voor zoveel dingen niet.
Ja je zou bijna cocaine gaan nemenquote:
Cocaïne gaat je niet helpen.quote:Op donderdag 25 januari 2024 16:16 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Ja je zou bijna cocaine gaan nemen![]()
Zou vast helpen
Anyway, laten we zeggen dat ik zeer persoonlijke redenen heb waarom ik er zo over denk, maar ik zal het ontvolgen
De maatschappij is een kwaaie peer.quote:Op donderdag 25 januari 2024 16:03 schreef Frutsel het volgende:
[..]
De rest mag ik hier niet hardop zeggen. Geldt overigens ook voor alle andere drugsgebruikers.
Als je die rotzooi nodig hebt om jezelf beter te voelen dan heb je vermoedelijk al een kutleven.
Mist de maatschappij niets aan
Dat is jouw mening, dat mag je vinden.quote:Op donderdag 25 januari 2024 16:18 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Cocaïne gaat je niet helpen.
Zeer persoonlijk is dus precies waarom je geen rationele bijdrage kunt leveren en alleen iedereen die wel eens drugs gebruikt heeft als mensen met een kutleven kunt wegzetten.
Zeg dan niks.
gelukkig hebben we FOK, de echte wereldquote:Op donderdag 25 januari 2024 16:25 schreef torentje het volgende:
[..]
De maatschappij is een kwaaie peer.
Zulke termen zou ik dan ook niet willen gebruiken, maar als jij drugs nodig hebt, bijvoorbeeld om écht te kunnen genieten op een feestje, is dat natuurlijk wel veelzeggend. Het valt ook op dat drugs hier altijd een erg gevoelig onderwerp is. Kritiek op drugs(gebruik) of tegen legalisering zijn en sommigen gaan meteen steigeren.quote:Op donderdag 25 januari 2024 16:18 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Cocaïne gaat je niet helpen.
Zeer persoonlijk is dus precies waarom je geen rationele bijdrage kunt leveren en alleen iedereen die wel eens drugs gebruikt heeft als mensen met een kutleven kunt wegzetten.
Zeg dan niks.
Jij ziet dat niet. Dat kan. Betekent niet dat dat er niet kan zijn. Betekent ook niet dat mensen die dat wel doen dús een kutleven hebben.quote:Op donderdag 25 januari 2024 16:26 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Dat is jouw mening, dat mag je vinden.
Mensen die wel gebruiken kunnen dus ook geen rationele bijdrage leveren bedoel je, aangezien die er ook persoonlijk bij betrokken zijn?
Ik zie geen enkel voordeel en geen enkele goede reden voor het stelselmatig 'wel gebruiken'.
Mensen gaan wellicht steigeren omdat ze weten dat het niet zo is als het door sommigen wordt voorgesteld.quote:Op donderdag 25 januari 2024 16:26 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Zulke termen zou ik dan ook niet willen gebruiken, maar als jij drugs nodig hebt, bijvoorbeeld om écht te kunnen genieten op een feestje, is dat natuurlijk wel veelzeggend. Het valt ook op dat drugs hier altijd een erg gevoelig onderwerp is. Kritiek op drugs(gebruik) of tegen legalisering zijn en sommigen gaan meteen steigeren.
Misschien is het een idee om in de spiegel te kijken. Je komt de discussie binnenvallen met de opmerking dat iedereen die hier positief tegenover staat een junk is (je gebruikt iets andere bewoordingen, maar dat is wel de strekking).quote:Op donderdag 25 januari 2024 16:26 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Zulke termen zou ik dan ook niet willen gebruiken, maar als jij drugs nodig hebt, bijvoorbeeld om écht te kunnen genieten op een feestje, is dat natuurlijk wel veelzeggend. Het valt ook op dat drugs hier altijd een erg gevoelig onderwerp is. Kritiek op drugs(gebruik) of tegen legalisering zijn en sommigen gaan meteen steigeren.
Nja vanuit iemand die wel eens wat gedaan heeft... Je doet het niet omdat je het net zo leuk hebt compleet nuchter. Zijn genoeg dingen die leuker zijn met iets op dan nuchter (vind ik). Ook genoeg andere dingen waar ik nog geen biertje bij hoef te drinken om het leuk te hebben hoor, maar je doet geen drugs omdat het toevallig je neus inwaait o.i.d.quote:Op donderdag 25 januari 2024 16:33 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Mensen gaan wellicht steigeren omdat ze weten dat het niet zo is als het door sommigen wordt voorgesteld.
De meeste mensen die op een feestje wel eens drugs gebruiken hebben dat niet nodig om echt te kunnen genieten. Die kunnen prima ook genieten zonder drugs, zelfs zonder de drug alcohol, maar ze vinden het met ook leuk of nog net wat leuker.
Er is zo'n eenzijdige kijk. Er is geen enkele nuance bij sommige mensen. Ik begrijp dat niet.
Laat ik het nogmaals zeggen: ik had het over 'stelselmatig gebruik' maar dat omschreef ik niet duidelijk genoeg in mijn eerste tirade. Dat is mijn fout.quote:Op donderdag 25 januari 2024 16:31 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Jij ziet dat niet. Dat kan. Betekent niet dat dat er niet kan zijn. Betekent ook niet dat mensen die dat wel doen dús een kutleven hebben.
Er zijn genoeg mensen die kunnen genieten van een glaasje wijn of een biertje. Toch zijn er ook mensen die er grote problemen mee hebben en een verslaving hebben, er ernstig ziek van worden en overlijden. Hebben dan alle mensen die wel eens een wijntje of biertje nuttigen een kutleven?
Idem voor eten in alle vormen, bijvoorbeeld.
Plofkraken.quote:Op donderdag 25 januari 2024 12:54 schreef Knipoogje het volgende:
Ik ben blij dat je het inderdaad verduidelijkt. Het gaat je dus over probleemgebruik. Dat snap ik. Daar zal niemand voor zijn. En ja, dat geldt ook voor alcohol, suiker, tabak, alles wat problemen op kan leveren. Er zijn mensen die zijn zo morbide obees dat ze hun bed niet meer uit kunnen. Dat is bepaald niet minder schadelijk dan het gebruik van drugs of alcohol. Het gaat dus om gebruik dat schadelijk is voor de gebruiker. Dan heet het misbruik. Dat is nooit goed.quote:Op donderdag 25 januari 2024 16:42 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Laat ik het nogmaals zeggen: ik had het over 'stelselmatig gebruik' maar dat omschreef ik niet duidelijk genoeg in mijn eerste tirade. Dat is mijn fout.
Maar ik snap dat alcohol een leuke vergelijking geeft en makkelijk genoemd wordt. Geldt dat dan ook voor suiker? of tabak? Is ook verslavend. Ik schaar drugsgebruik in een iets hogere categorie qua problematiek dan alcohol of roken. En dat deed ik ook al voor de persoonlijke redenen die zijn ontstaan.
Ik denk dat overigens dat als iemand elke dag wijn of bier 'nodig hebt' omdat het dan 'wel' gezellig is er ook iets niet klopt. Is het zonder niet gezellig dan? Daar ben je zelf bij. Die-hard drinkers hebben ook een probleem. Laat staan dat dat soort volk ook nog weer doodleuk achter het stuur kruipt. Mensen die als gevolg van alcohol voor problemen zorgen, overlast plegen of anderen in gevaar brengen mag je ook harder aanpakken dan nu.
Ik drink ook wel eens een biertje, ook wel eens tien, maar niet met het idee dat het dan gezelliger is, dat de wereld dan mooier is, dat ik me meer kan ontspannen of dat ik me dan beter voel. Als alcohol zou worden afgeschaft zou ik er geen seconde wakker van liggen. Ik vermoed dat dat bij drugs anders is.
En mijn mening is dat als legalisatie er komt dat de weg open ligt naar veel meer verslaving, gebruik met alle problemen die er bij zouden kunnen komen. Ik vind dat je meer moet inzetten op minder gebruik en minder verspreiding, koste wat het kost
We kunnen in het Westland vast wel wat kassen vrij maken voor deze teelt.quote:Op donderdag 25 januari 2024 13:56 schreef Tijger_m het volgende:
Nou, eerlijk gezegd is dat voor mij ook wel een reden om er toch anders naar te kijken.quote:Op donderdag 25 januari 2024 16:54 schreef FlippingCoin het volgende:
Drugsgebruik is extreem slecht voor het klimaat... Maar goed dat maakt niet uit als het uitkomt haha.
Halsema wilde toch juist minder toerisme? Dat wordt um niet als je cocaine legaliseert, nee.quote:Op donderdag 25 januari 2024 16:48 schreef SpaceOddity het volgende:
Goed voor het toerisme.
Maar of je dat soort toerisme moet willen...
Ik denk dat fervente alcoholgebruikers makkelijker zonder alcohol kunnen dan dat fervente drugsgebruikers zonder drugs kunnen. Laatste groep zie ik dan voor meer problemen zorgen (al dan niet criminaliteit, psychische klachten, overlast aan anderen en bijbehorende voorvallen) dan die groep alcoholisten.quote:Op donderdag 25 januari 2024 16:53 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ik snap niet helemaal wat je bedoelt met de dikgedrukte zinnen.
Ik merk persoonlijk niets van 'de war on drugs' en ik vind het dus allemaal veel te slappe hap.quote:Ik drink wel eens alcohol. Ik heb wel eens een pilletje op, en ook wat andere drugs. Ik ben alsnog een gezonde, gelukkig mens, moeder, werknemer, vriendin, partner, whatever. Ik sluit ook niet uit dat ik het nog wel eens doe. Maar als het nooit meer zal gebeuren, lig ik daar ook niet wakker van. Het is niet zo zwart-wit. Als je dan ziet waar de war on drugs ons heeft gebracht, namelijk met enorme problemen met betrekking tot criminaliteit onder andere, denk ik dat het geen kwaad kan om het eens over een andere boeg te gooien en het eens anders te gaan proberen. Misschien blijken de problemen dan wel veel minder omdat er veel meer gereguleerd en beheersd kan worden.
Hoe dan?quote:Op donderdag 25 januari 2024 17:00 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Nou, eerlijk gezegd is dat voor mij ook wel een reden om er toch anders naar te kijken.
Maar ook daar zou je bij regulering dus meer aan kunnen doen.
Nee, ik ben net drie jaar geleden gestopt, voor mij is het veel fijner als ik al dat rookwaar niet zie.quote:Op donderdag 25 januari 2024 17:08 schreef Montagui het volgende:
Dan kan het anti-rook beleid ook de prullenbak in.
Je tuigt nu een rare stropop op en maakt tevens een aantijging die gewoon nergens op slaat. Ik heb kritiek geuit op het willen legaliseren van drugs en tevens opgemerkt dat dit een onderwerp is dat blijkbaar nogal gevoelig ligt bij sommigen.quote:Op donderdag 25 januari 2024 16:38 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Misschien is het een idee om in de spiegel te kijken. Je komt de discussie binnenvallen met de opmerking dat iedereen die hier positief tegenover staat een junk is (je gebruikt iets andere bewoordingen, maar dat is wel de strekking).
Dan ben je ook helemaal niet uit op een inhoudelijke discussie, maar is je enige doel uitdagen en beschimpen.
Ik denk dat jij met het eerste stuk ongelijk hebt. Maar met het tweede deel is het wel een risico natuurlijk. Als dealer bij een school gaan staan is wel een risico, maar als het hetzelfde is als een jointje verkopen aan brugklassers wordt het natuurlijk ander verhaal.quote:Op donderdag 25 januari 2024 17:02 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Ik denk dat fervente alcoholgebruikers makkelijker zonder alcohol kunnen dan dat fervente drugsgebruikers zonder drugs kunnen. Laatste groep zie ik dan voor meer problemen zorgen (al dan niet criminaliteit, psychische klachten, overlast aan anderen en bijbehorende voorvallen) dan die groep alcoholisten.
[..]
Ik merk persoonlijk niets van 'de war on drugs' en ik vind het dus allemaal veel te slappe hap.
Als ik zie en hoor hoe snel kinderen van 13 - 16 jaar hier in een stad van amper 20000 inwoners, aan pillen kunnen komen, hoe ik de verhalen hoor dat er dealers lopen of kinderen op schoolpleinen benaderd worden dan hou ik me hart vast als het legaal wordt omdat het aanbod dan wellicht nog wel groter wordt en het nog makkelijker wordt. En dan hebben we het niet alleen over cocaïne.
Ik citeer:quote:Op donderdag 25 januari 2024 17:14 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Je tuigt nu een rare stropop op en maakt tevens een aantijging die gewoon nergens op slaat. Ik heb kritiek geuit op het willen legaliseren van drugs en tevens opgemerkt dat dit een onderwerp is dat blijkbaar nogal gevoelig ligt bij sommigen.
Als jij daar vervolgens uit denkt te kunnen halen dat ik menigeen als 'junk' wegzet en alleen maar mensen probeer uit te dagen of beschimpen, heb je mijn posts niet goed gelezen of geef je er gewoon doelbewust een draai aan om niet om de inhoud in te hoeven gaan. Het weet mijn punt alleen maar te bevestigen mbt de gevoeligheid van dit onderwerp.
Je suggereert dat mensen die dit 'graag willen' een 'drugsprobleem' hebben (lees: junks zijn).quote:Op donderdag 25 januari 2024 14:44 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
quote:Op donderdag 25 januari 2024 17:16 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Ik citeer:
[..]
Je suggereert dat mensen die dit 'graag willen' een 'drugsprobleem' hebben (lees: junks zijn).
Mensen met een drugsprobleem zijn trouwens ook niet meteen een 'junk'. Dan gaat het echt om ernstig verslaafden. En een drugsprobleem kan al zoiets simpels zijn als een ongezonde relatie met drugs. Dus bijvoorbeeld aanmerkelijk minder kunnen genieten op een feestje zonder die paar pilletjes. Ook dit heb ik aangegeven.quote:Op donderdag 25 januari 2024 15:10 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Daarom is de war on drugs ook bij voorbaat al verloren.quote:Op donderdag 25 januari 2024 17:20 schreef Confetti het volgende:
De oorlog moet geradicaliseerd en totaal worden gemaakt. Gebruikers harder aanpakken. Drugskartels als terreurorganisatie aanmerken. Kijk naar hoe het in Ecuador misging omdat men laks was.
Laten we om te beginnen de kartels als terreurorganisatie aan te merken zodat ook de AIVD en het leger ingezet kunnen worden. De politie kan het simpelweg niet aan.
En waarom is dat jouw probleem? Lig je ook nachten wakker als mensen dit doen met momenteel legale middelen?quote:Op donderdag 25 januari 2024 17:26 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
[..]
Mensen met een drugsprobleem zijn trouwens ook niet meteen een 'junk'. Dan gaat het echt om ernstig verslaafden. En een drugsprobleem kan al zoiets simpels zijn als een ongezonde relatie met drugs. Dus bijvoorbeeld aanmerkelijk minder kunnen genieten op een feestje zonder die paar pilletjes. Ook dit heb ik aangegeven.
Wanneer zou deze geslaagd zijn? Dit is hetzelfde als zeggen dat politie faalt als er criminaliteit is. Drugs en criminaliteit zullen er altijd zijn. Het gaat om het zoveel mogelijk aan banden proberen te leggen en criminelen en wetsovertreders aan te pakken.quote:Op donderdag 25 januari 2024 17:26 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Daarom is de war on drugs ook bij voorbaat al verloren.
Je staart je weer eens blind op een woord, maar suggereren dat voorstanders een mild 'drugsprobleem' hebben is net zo min bevorderlijk voor de discussie. Wie zegt dat voorstanders überhaupt drugs gebruiken?quote:Op donderdag 25 januari 2024 17:26 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
[..]
Mensen met een drugsprobleem zijn trouwens ook niet meteen een 'junk'. Dan gaat het echt om ernstig verslaafden. En een drugsprobleem kan al zoiets simpels zijn als een ongezonde relatie met drugs. Dus bijvoorbeeld aanmerkelijk minder kunnen genieten op een feestje zonder die paar pilletjes. Ook dit heb ik aangegeven.
Zo'n vervelende domineesmentaliteit, anderen vertellen wat goed voor ze is.quote:Op donderdag 25 januari 2024 17:26 schreef MadJackthePirate het volgende:
[..]
En waarom is dat jouw probleem? Lig je ook nachten wakker als mensen dit doen met momenteel legale middelen?
Ik zeg het niet vaak, maar inderdaad, volledig eens. Zogenaamd boegbeelden van vrijheid, maar ondertussen moeite met zo'n beetje elk andere levensstijl.quote:Op donderdag 25 januari 2024 17:39 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Zo'n vervelende domineesmentaliteit, anderen vertellen wat goed voor ze is.
Doet mij denken aan die vervelende Jezusbus-figuren, die in het verleden altijd bij hardcore- en hardstylefeesten rondhingen
"Een klein drugsprobleem" klinkt ongeveer hetzelfde als "een beetje zwanger."quote:Op donderdag 25 januari 2024 17:36 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Je staart je weer eens blind op een woord, maar suggereren dat voorstanders een mild 'drugsprobleem' hebben is net zo min bevorderlijk voor de discussie. Wie zegt dat voorstanders überhaupt drugs gebruiken?
Overigens noemen we mensen met een drugsprobleem, groot of klein, in de volksmond ook gewoon junk.
En aan alle kanten veel zwaarder straffen.quote:Op donderdag 25 januari 2024 17:20 schreef Confetti het volgende:
De oorlog moet geradicaliseerd en totaal worden gemaakt. Gebruikers harder aanpakken. Drugskartels als terreurorganisatie aanmerken. Kijk naar hoe het in Ecuador misging omdat men laks was.
Laten we om te beginnen de kartels als terreurorganisatie aan te merken zodat ook de AIVD en het leger ingezet kunnen worden. De politie kan het simpelweg niet aan.
Het is duidelijk dat de handel en het geweld zich naar de zwakste schakel verplaatst. De kartels lachen om onze rechtsstaat.quote:Op donderdag 25 januari 2024 17:44 schreef FlippingCoin het volgende:
[..]
En aan alle kanten veel zwaarder straffen.
Ik zie het al voor me in die pauzes van die middelbare scholen.quote:Op donderdag 25 januari 2024 17:39 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Zo'n vervelende domineesmentaliteit, anderen vertellen wat goed voor ze is.
Doet mij denken aan die vervelende Jezusbus-figuren, die in het verleden altijd bij hardcore- en hardstylefeesten rondhingen
daar heb je 'n punt, maakt duidelijk dat legalisatie van cocaine in NL eigenlijk niet mogelijk is omdat je 't dan europees moet legaliseren gezien de doorvoerquote:Op donderdag 25 januari 2024 17:48 schreef Confetti het volgende:
[..]
Het is duidelijk dat de handel en het geweld zich naar de zwakste schakel verplaatst. De kartels lachen om onze rechtsstaat.
De focus op ons eigen gebruik is onzinnig aangezien bijna alle handel hier voor de export en doorvoer is. Paar bananenrepublieken daargelaten is legalisatie nergens realistisch, dus hebben we een verantwoordelijkheid om de handel te bestrijden.
Jeejquote:Op donderdag 25 januari 2024 17:20 schreef Confetti het volgende:
Dat je langer dan een half uur op je dealer moet wachten.quote:Op donderdag 25 januari 2024 17:44 schreef Jacy-Jacy het volgende:
[..]
"Een klein drugsprobleem" klinkt ongeveer hetzelfde als "een beetje zwanger."
Wat is dan eigenlijk een klein drugsprobleem?
Zoals iedereen nu ladderzat in de klas zit? Of was dat vooral bij jou?quote:Op donderdag 25 januari 2024 17:53 schreef Jacy-Jacy het volgende:
[..]
Ik zie het al voor me in die pauzes van die middelbare scholen.
Iedereen rent naar de coke-shop.
Of dat je te recent XTC hebt genomen en weer een tijd moet wachten tot de stofjes in je hoofd zijn bijgevuldquote:Op donderdag 25 januari 2024 17:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Dat je langer dan een half uur op je dealer moet wachten.
Nee, ik denk alleen de jongeren met de meeste problemen. Die verdoven hun pijn he?quote:Op donderdag 25 januari 2024 18:00 schreef MadJackthePirate het volgende:
[..]
Zoals iedereen nu ladderzat in de klas zit? Of was dat vooral bij jou?
Gelukkig maar dat ze daar nu nog van bespaard blijven dan.quote:Op donderdag 25 januari 2024 18:01 schreef Jacy-Jacy het volgende:
[..]
Nee, ik denk alleen de jongeren met de meeste problemen. Die verdoven hun pijn he?
Die raken ook het snelst verslaafd.
Nee, dat zie je toch in elke documentaire over drugs. Ik weet niet waar je naartoe wilt?quote:Op donderdag 25 januari 2024 18:02 schreef MadJackthePirate het volgende:
[..]
Gelukkig maar dat ze daar nu nog van bespaard blijven dan.
Dat normale jongeren nu ook niet naar de drank grijpen (terwijl dat wel legaal is vanaf 18+) massaal. En de probleemjeugd ook gewoon op hun 15e aan de pillen zit. Dus ik durf niet te voorspellen wat het legaal maken van bepaalde harddrugs zou doen, maar om nou te stellen dat het elke jongere meteen de afgrond in helpt is ook wel heel kort door de bocht...quote:Op donderdag 25 januari 2024 18:02 schreef Jacy-Jacy het volgende:
[..]
Nee, dat zie je toch in elke documentaire over drugs. Ik weet niet waar je naartoe wilt?
Nee, dat is juist het kutte. Niet elke jongere, maar meestal de jongeren die het wat zwaarder hebben, en die een heleboel problemen hebben Ik heb daar heel wat docu's over gezien, en de mensen die zwaar verslaafd zijn hebben meestal een zware jeugd achter de rug. Die willen niks meer voelen.quote:Op donderdag 25 januari 2024 18:07 schreef MadJackthePirate het volgende:
[..]
Dat normale jongeren nu ook niet naar de drank grijpen (terwijl dat wel legaal is vanaf 18+) massaal. En de probleemjeugd ook gewoon op hun 15e aan de pillen zit. Dus ik durf niet te voorspellen wat het legaal maken van bepaalde harddrugs zou doen, maar om nou te stellen dat het elke jongere meteen de afgrond in helpt is ook wel heel kort door de bocht...
Ik weet niet of je dat zo kan stellen. Andersom kan het ook net zo goed dat er nu jongeren zijn die het inderdaad minder fijn hebben die met vrienden harddrugs nemen, opgepakt worden en vervolgens afglijden. Terwijl met een jointje o.i.d. ze weggestuurd worden maar verder niks.quote:Op donderdag 25 januari 2024 18:09 schreef Jacy-Jacy het volgende:
[..]
Nee, dat is juist het kutte. Niet elke jongere, maar meestal de jongeren die het wat zwaarder hebben, en die een heleboel problemen hebben Ik heb daar heel wat docu's over gezien, en de mensen die zwaar verslaafd zijn hebben meestal een zware jeugd achter de rug. Die willen niks meer voelen.
Die rijkeluisjongeren die af en toe een lijntje coke snuiven, die komen er meestal wel goed mee weg.
ik rook niet , ik drink niet , ik gok niet, ik vloek niet en neuken doe ik ook niet meerquote:Op donderdag 25 januari 2024 18:13 schreef MadJackthePirate het volgende:
[..]
Ik weet niet of je dat zo kan stellen. Andersom kan het ook net zo goed dat er nu jongeren zijn die het inderdaad minder fijn hebben die met vrienden harddrugs nemen, opgepakt worden en vervolgens afglijden. Terwijl met een jointje o.i.d. ze weggestuurd worden maar verder niks.
Eerlijk gezegd lijkt het me juist ideaal als een Amsterdam bijvoorbeeld dit experiment wil uitvoeren. Als het dan niets blijkt en alleen maar problemen oplevert is het gemakkelijk af te schalen en het heeft de meest gelaagde bevolking van Nederland.
Die drugs is er sowieso, of het nu legaal is of niet.quote:Op donderdag 25 januari 2024 18:09 schreef Jacy-Jacy het volgende:
[..]
Nee, dat is juist het kutte. Niet elke jongere, maar meestal de jongeren die het wat zwaarder hebben, en die een heleboel problemen hebben Ik heb daar heel wat docu's over gezien, en de mensen die zwaar verslaafd zijn hebben meestal een zware jeugd achter de rug. Die willen niks meer voelen.
Die rijkeluisjongeren die af en toe een lijntje coke snuiven, die komen er meestal wel goed mee weg.
Tja... het moet je liggen zou ik zeggen...quote:Op donderdag 25 januari 2024 18:18 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
ik rook niet , ik drink niet , ik gok niet, ik vloek niet en neuken doe ik ook niet meer
Ja, dat is ook zo, misschien als het illegaal is dat je er iets meer moeite voor moet doen.quote:Op donderdag 25 januari 2024 18:19 schreef Hatseflats22 het volgende:
[..]
Die drugs is er sowieso, of het nu legaal is of niet.
En dat het hier helemaal naartoe komt met alle co2 uitstoot ook niet.quote:Op donderdag 25 januari 2024 18:45 schreef Mortaxx het volgende:
En dat Zuid Amerika helemaal kapot gaat omdat hier zoveel mensen moeten snuiven interesseert haar niets
Fok lijkt vaak op de maatschappij. Slaapt de maatschappij dan nooit?quote:Op donderdag 25 januari 2024 16:26 schreef Frutsel het volgende:
[..]
gelukkig hebben we FOK, de echte wereld
Dan moeten ze het daar ook legaliseren.quote:Op donderdag 25 januari 2024 18:45 schreef Mortaxx het volgende:
En dat Zuid Amerika helemaal kapot gaat omdat hier zoveel mensen moeten snuiven interesseert haar niets
Het zal Halsema en de coke snuivende yuppen een rotzorg zijn wat er buiten de grachtendgordel afspeelt.quote:Op donderdag 25 januari 2024 18:45 schreef Mortaxx het volgende:
laat ze er allemaal maar failiet aan gaanquote:Op donderdag 25 januari 2024 19:26 schreef Cruzinats het volgende:
[..]
Het zal Halsema en de coke snuivende yuppen een rotzorg zijn wat er buiten de grachtendgordel afspeelt.
En die "war on drugs" betekent natuurlijk ook oorlog voeren tegen drugs. Soldaten richting Colombia om daar plantages op te blazen etc. Niet politieagenten drugsdealers op laten pakken.quote:Op donderdag 25 januari 2024 15:24 schreef Rustin_ het volgende:
Altijd dat gezeik over dat "repressie niet werkt" want "oh oh the war on drugs".
Er is helemaal geen repressie man, er zit helemaal niemand in de gevangenis in Nederland voor het bezit van drugs.
Daar heeft de gemiddelde grachtengordelsnuiver geen last van.quote:Op donderdag 25 januari 2024 18:45 schreef Mortaxx het volgende:
Gewoon even een gedachte-experiment: wat als Zuid-Amerikaanse landen de productie van coke zouden legaliseren? Dat het een gereguleerd exportproduct wordt?quote:Op donderdag 25 januari 2024 22:56 schreef Halcon het volgende:
[..]
Daar heeft de gemiddelde grachtengordelsnuiver geen last van.
Gaat mij niet zozeer om de prijs, maar om het geweld. Als je de productie legaliseert, betekent dat dan het einde van de moorden, mishandelingen en corruptie?quote:Op vrijdag 26 januari 2024 09:19 schreef StateOfMind het volgende:
Ik denk weinig.
De kilo prijs is in Zuid-Amerika sowieso al laag.
Zodra een container de bestemming bereikt is de kilo prijs een aantal malen over de kop gegaan.
Hoe vaak is afhankelijk van de bestemming.
juist , het verdienmodel moet kapot , dat kan alleen door het gratis te makenquote:Op vrijdag 26 januari 2024 09:35 schreef StateOfMind het volgende:
Zolang het in de afzetgebieden niet legaal is, blijven de marges énorm.
En omdat er dan nog steeds verschrikkelijk veel geld te verdienen is, zal er geweld blijven om de macht over de distributielijnen/routes.
Vrede op aarde.quote:Op vrijdag 26 januari 2024 09:07 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Gewoon even een gedachte-experiment: wat als Zuid-Amerikaanse landen de productie van coke zouden legaliseren? Dat het een gereguleerd exportproduct wordt?
Wat zouden de gevolgen daarvan zijn?
Na de drooglegging ging 1/3 legaal alcohol stoken, 1/3 ging iets anders doen, 1/3 ging iets anders crimineels doen. Dat was dus een reductie van de criminaliteit van 2/3.quote:Op vrijdag 26 januari 2024 09:31 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Gaat mij niet zozeer om de prijs, maar om het geweld. Als je de productie legaliseert, betekent dat dan het einde van de moorden, mishandelingen en corruptie?
Toen de drooglegging voorbij was, kwam er ook einde aan het alcohol-gerelateerde bendegeweld. De maffia ging echter op zoek naar nieuwe illegale verdienmodellen, en kwam (later) onder meer bij drugs uit.
Functie eldersquote:Op vrijdag 26 januari 2024 09:42 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Na de drooglegging ging 1/3 legaal alcohol stoken, 1/3 ging iets anders doen, 1/3 ging iets anders crimineels doen. Dat was dus een reductie van de criminaliteit van 2/3.
Daarom zie je ook dat de hoeveelheid Coke in het riool in Volendam zo hoog is, de crème de la crème van de elite.quote:Op vrijdag 26 januari 2024 09:34 schreef Tekaschi het volgende:
Halsema verzweeg cocaïnegebruik bij visumaanvraag VS: ‘Was eenmalig’
Maar in die elitaire kringen zitten ze natuurlijk allemaal neusdiep in het witte poeder.
Tijdens haar studententijd. Zegt niks over dat ze dat nu nog doet.quote:Op vrijdag 26 januari 2024 09:34 schreef Tekaschi het volgende:
Maar in die elitaire kringen zitten ze natuurlijk allemaal neusdiep in het witte poeder.
Dat is wel oliedom om toe te geven. Dan kan je ook nog een vinkje zetten bij "heeft u ooit gelogen bij een eerdere visumaanvraag?". Good luck.quote:Op vrijdag 26 januari 2024 09:34 schreef Tekaschi het volgende:
Een aantal kartels zijn van coke naar fentanyl overgestapt als core business (ze blijven wel coke doen).quote:Op vrijdag 26 januari 2024 09:39 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
juist , het verdienmodel moet kapot , dat kan alleen door het gratis te maken
anders gaat men op zoek naar wat wel erg goedkoop is , dat zijn vaak vreselijke middelen als GHB of zenofyl
dan pas zal de criminaliteit gaan verdwijnen
Heb je daar bewijs voor?quote:Op vrijdag 26 januari 2024 09:55 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Tijdens haar studententijd. Zegt niks over dat ze dat nu nog doet.
"I did not inhale"quote:Op vrijdag 26 januari 2024 09:55 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Tijdens haar studententijd. Zegt niks over dat ze dat nu nog doet.
Oh, jij dus wel voor dat ze het nog steeds doet wil je zeggen?quote:
Gat in de markt; coke met een keurmerk.quote:Op donderdag 25 januari 2024 18:51 schreef FlippingCoin het volgende:
[..]
En dat het hier helemaal naartoe komt met alle co2 uitstoot ook niet.
En al die xr figuren lekker snuiven en dan weer op straat gaan zitten met de dikke kut.
Miljaar.
Maar ook in Amsterdam, en ook op de Zuidas.quote:Op vrijdag 26 januari 2024 09:53 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Daarom zie je ook dat de hoeveelheid Coke in het riool in Volendam zo hoog is, de crème de la crème van de elite.
Het maakt natuurlijk geen zak uit of Halsema wel of niet tot de gebruikers behoord. Ze constateert dat de huidige aanpak niet werkt, dat het gebruik niet afneemt, dat de georganiseerde criminaliteit er veel baat bij heeft en dat het geld wat het kost beter gestopt zou kunnen worden in het oplossen van probleemgevallen.
Maakt dat nog iets uit voor de rest van mijn post?quote:Op vrijdag 26 januari 2024 10:13 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Maar ook in Amsterdam, en ook op de Zuidas.
https://nos.nl/nieuwsuur/(...)jes-per-dag-gesnoven
https://nos.nl/nieuwsuur/(...)e-amsterdamse-zuidas
Weliswaar wat oudere links, maar dat is heus niet afgenomen.
Jij doet de bewering.quote:Op vrijdag 26 januari 2024 10:07 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Oh, jij dus wel voor dat ze het nog steeds doet wil je zeggen?
Ehm, eigenlijk zeg ik alleen dat er geen bewijs is dat ze het nu nog wel doet. Ik denk dat er weinig anders beweerd kan worden.quote:Op vrijdag 26 januari 2024 10:25 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Jij doet de bewering.
Onderbouw hem maar dan.
Halsema heeft zich volgens mij nog wel relatief veel hard gemaakt voor liberale ideeën. De JOVD heeft haar in 2005 nog uitgeroepen tot liberaal van het jaar: https://jovd.nl/dit_is_de_jovd/politiek/liberaal_van_het_jaar/quote:Op donderdag 25 januari 2024 13:34 schreef PiyeReloaded het volgende:
[..]
Klopt, maar ook links heeft zich nooit echt hard gemaakt voor liberalisering van drugs toen ze er beter voor stonden. Ook Halsema niet toen ze in de kamer zat. Om zoiets voor elkaar te krijgen moeten links en liberaal samen optrekken en er echt een belangrijk agendapunt van maken, maar dat hebben ze tot nu toe helaas niet gedurfd en dat zie je in veel landen. Achteraf zeggen dat decriminalisatie en/of legalisatie wel een goed idee is gebeurt vaker. Ondertussen maakt rechts en conservatief wel werk van het intensiveren van de drugsoorlog.
We kunnen dus concluderen dat cocaïne onder alle lagen van de bevolking gebruikt wordtquote:Op vrijdag 26 januari 2024 10:22 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Maakt dat nog iets uit voor de rest van mijn post?
En je biertje, je koffietje, ...quote:Op vrijdag 26 januari 2024 10:46 schreef bianconeri het volgende:
Nederland is gek geworden.
Alle vormen van drugs hoort gewoon volledig verboden te zijn, klaar.
Dus ja ook je jointje.
Ja, alleen als je rijk bent hoef je jezelf niet te prostitueren als je verslaafd bent.quote:Op vrijdag 26 januari 2024 10:46 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
We kunnen dus concluderen dat cocaïne onder alle lagen van de bevolking gebruikt wordt
mensen doen alles voor drugs ,stelen van de baas, van hun familie , de hoer spelen en wie gaat er mee vandoor de zuidamerikaanse drugsmaffia maakt het met crypto overquote:Op vrijdag 26 januari 2024 11:12 schreef Jacy-Jacy het volgende:
[..]
Ja, alleen als je rijk bent hoef je jezelf niet te prostitueren als je verslaafd bent.
Ja je kan het wel doen, maar hou er rekening mee dat de mensen in de onderste lagen van de samenleving er het meest bekaaid vanaf komen als ze verslaafd raken.quote:Op vrijdag 26 januari 2024 11:16 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
mensen doen alles voor drugs ,stelen van de baas, van hun familie , de hoer spelen en wie gaat er mee vandoor de zuidamerikaanse drugsmaffia maakt het met crypto over
maak de drugs maar snel gratis,
dat scheelt heel veel politie inspanning zonder resultaat en de drugsmaffia wordt steeds machtiger, ok in de bovenwereld
Ik denk dat het percentage gebruikers dat dusdanig verslaafd is dat ze zich moeten prostituereren heel erg laag is.quote:Op vrijdag 26 januari 2024 11:12 schreef Jacy-Jacy het volgende:
[..]
Ja, alleen als je rijk bent hoef je jezelf niet te prostitueren als je verslaafd bent.
Toch kan het dan ook vaak uit de hand lopen. Op dondermiddag al beginnen, tot zondagavond… weekend in, weekend uit. Karakter verandert, egoïstisch en ongeduldig, zich de koning voelend die overal recht op meent te hebben…quote:Op vrijdag 26 januari 2024 11:20 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Ik denk dat het percentage gebruikers dat dusdanig verslaafd is dat ze zich moeten prostituereren heel erg laag is.
Het gros van de gebruikers zijn zogenaamde recreatieve weekendgebruikers,die doordeweeks gewoon werken, hetzij met de hand, hetzij op kantoor.
als er geen of zeer weinig winst op zit dan komt niemand het je aanreiken enj wat is er mis met eigen verantwoordelijkheid , gif nemen dat doet ook niemandquote:Op vrijdag 26 januari 2024 11:18 schreef Jacy-Jacy het volgende:
[..]
Ja je kan het wel doen, maar hou er rekening mee dat de mensen in de onderste lagen van de samenleving er het meest bekaaid vanaf komen als ze verslaafd raken.
...en die kans is echt veel groter als je het op het schoolplein krijgt aangereikt.
Als je je als puber moe of kut voelt, neem je gewoon een lijntje. Geen enkel probleem.
Het probleem ligt vooral bij mensen die verslavingsgevoelig zijn.quote:Op vrijdag 26 januari 2024 11:22 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Toch kan het dan ook vaak uit de hand lopen. Op dondermiddag al beginnen, tot zondagavond… weekend in, weekend uit. Karakter verandert, egoïstisch en ongeduldig, zich de koning voelend die overal recht op meent te hebben…
Ik vind het toch een tricky drug om te legaliseren.
Ja ze moet wel , half amsterdam loopt te dealen en te stelen , de stad gaat door het afvoerputjequote:Op vrijdag 26 januari 2024 11:34 schreef Nielsch het volgende:
Halsema, een van de weinige politici met realiteitszin op dit onderwerp.
Het is een flinke spagaat, waarin er eigenlijk geen echte juiste, betere, keuze is.quote:Op vrijdag 26 januari 2024 11:22 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Toch kan het dan ook vaak uit de hand lopen. Op dondermiddag al beginnen, tot zondagavond… weekend in, weekend uit. Karakter verandert, egoïstisch en ongeduldig, zich de koning voelend die overal recht op meent te hebben…
daarom drink en rook ik niet , alles is erop gericht om je hersens te verdovenquote:Op vrijdag 26 januari 2024 11:35 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Het probleem ligt vooral bij mensen die verslavingsgevoelig zijn.
Ik heb figuren in mijn bekendenkring die het niet konden houden bij een paar lijntjes in het weekend en er een meerdaagse hobby van maakten. Maar zat anderen die zich makkelijk kunnen beperken tot die paar weekendlijntjes.
Voor alcohol geldt hetzelfde, al zijn de gevolgen daarvan vaak destructiever. Een maat van mij heeft z'n hersenpan compleet naar de klote geholpen door zijn alcoholverslaving.
Ik in elk geval niet, ook geen behoefte aan.quote:Op vrijdag 26 januari 2024 11:28 schreef -XOR- het volgende:
Maar als ik het goed begrijp heeft den rechtsche fokker nog nooit een lijntje coke gesnoven?
Ja en ik heb mensen zien afglijden door coke…quote:Op vrijdag 26 januari 2024 11:35 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Het probleem ligt vooral bij mensen die verslavingsgevoelig zijn.
Ik heb figuren in mijn bekendenkring die het niet konden houden bij een paar lijntjes in het weekend en er een meerdaagse hobby van maakten. Maar zat anderen die zich makkelijk kunnen beperken tot die paar weekendlijntjes.
Voor alcohol geldt hetzelfde, al zijn de gevolgen daarvan vaak destructiever. Een maat van mij heeft z'n hersenpan compleet naar de klote geholpen door zijn alcoholverslaving.
Neuh, geen cravings, maar we zijn ook niet roomser dan de paus.quote:Op vrijdag 26 januari 2024 11:37 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Ik in elk geval niet, ook geen behoefte aan.
En als ik het dan weer goed begrijp zijn er binnen de linkse kringen van FOK! duidelijke cravings voor drugs?
Dan blijft het in de meeste landen buiten Peru, Bolivia en Colombia illegaal. Een aantal van die landen zullen dan wel druk uitoefenen op Peru, Bolivia en Colombia om wat te blijven doen tegen de teelt van coca voor illegale doeleinden.quote:Op vrijdag 26 januari 2024 09:07 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Gewoon even een gedachte-experiment: wat als Zuid-Amerikaanse landen de productie van coke zouden legaliseren? Dat het een gereguleerd exportproduct wordt?
Wat zouden de gevolgen daarvan zijn?
Als je een heel weekend wakker wil zijn kan je beter miauw nemen.quote:Op vrijdag 26 januari 2024 11:22 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Dat blijkt wel uit de passionele manier hoe drugsgebruik hier wordt goedgepraat en ingezet op legalisering.quote:Op vrijdag 26 januari 2024 11:41 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Neuh, geen cravings, maar we zijn ook niet roomser dan de paus.
Drugs: Religie, alcohol, eten, niet-eten, shoppen, wiet, werken, macht, geld, heroïne, gitaar spelen, gitaren kopen (Gear acuire syndrome), tattoos, speed, snelheid, (top)sport, FOK!ken, TV kijken, lezen, facebook, ketamine, ...quote:Op vrijdag 26 januari 2024 11:37 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
En als ik het dan weer goed begrijp zijn er binnen de linkse kringen van FOK! duidelijke cravings voor drugs?
Toch werkt de illegaliteit ook niet, want er wordt net zo goed gebruikt en er komt een hoop ellende bij.quote:Op vrijdag 26 januari 2024 11:44 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Dat blijkt wel uit de passionele manier hoe drugsgebruik hier wordt goedgepraat en ingezet op legalisering.
Het heeft heel veel opgeleverd. Voor de belanghebbenden.quote:Op vrijdag 26 januari 2024 11:44 schreef Nielsch het volgende:
De VS heeft inmiddels een biljoen dollar (1.000.000.000.000 dollar) uitgegeven aan de War on Drugs en dat heeft exact helemaal niets opgeleverd. Ja, er zitten wat maffiabazen en cokedealers levenslang achter de tralies maar het gebruik blijft elk jaar weer toenemen (en de import ook). Uiteraard komen wij niet bij dat bedrag in de buurt maar het resultaat is hetzelfde; helemaal niets. Halsema heeft gelijk dat we niet langer geld in deze bodemloze put moeten gooien maar moeten zoeken naar andere oplossingen.
Just simple deduction, Watson.quote:Op vrijdag 26 januari 2024 11:44 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Dat blijkt wel uit de passionele manier hoe drugsgebruik hier wordt goedgepraat en ingezet op legalisering.
Het is wel bijzonder dat men in de VS niet schijnt te snappen dat de principes van vraag en aanbod ook voor drugs gelden. Daar denkt men al een jaar of 50 dat als je de aanvoer afknijpt de vraag dan ook automatisch zal afnemen. Terwijl het zo niet werkt natuurlijk.quote:Op vrijdag 26 januari 2024 11:44 schreef Nielsch het volgende:
De VS heeft inmiddels een biljoen dollar (1.000.000.000.000 dollar) uitgegeven aan de War on Drugs en dat heeft exact helemaal niets opgeleverd. Ja, er zitten wat maffiabazen en cokedealers levenslang achter de tralies maar het gebruik blijft elk jaar weer toenemen (en de import ook). Uiteraard komen wij niet bij dat bedrag in de buurt maar het resultaat is hetzelfde; helemaal niets. Halsema heeft gelijk dat we niet langer geld in deze bodemloze put moeten gooien maar moeten zoeken naar andere oplossingen.
Je hebt ook landen waar er politie is, er misschien zelfs meer politie wordt ingezet, maar de criminaliteit een piek kent. Dat wil ook niet zeggen dat de politie maar moet worden afgeschaft. Het is een signaal dat de huidige aanpak niet effectief genoeg is.quote:Op vrijdag 26 januari 2024 11:44 schreef Nielsch het volgende:
Het is maar wat je successen noemt. Het ene opgerolde kartel wordt vervangen door het andere, nog beter georganiseerde, kartel. De ene onderschepte lading wordt aangevuld met een nieuwe, nog grotere lading. En zo zal het altijd doorgaan. Maar goed, als je daar graag duizenden miljarden aan belastinggeld aan wilt uit blijven geven is dat je eigen naieve keuze.quote:Op vrijdag 26 januari 2024 11:51 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Je hebt ook landen waar er politie is, er misschien zelfs meer politie wordt ingezet, maar de criminaliteit een piek kent. Dat wil ook niet zeggen dat de politie maar moet worden afgeschaft. Het is een signaal dat de huidige aanpak niet effectief genoeg is.
Dat is met drugs niet anders. Mensen wijzen er graag naar dat het nog altijd in omloop is en dat mensen het illegaal gebruiken of verhandelen. Maar kijk eens naar de vele successen in het oprollen van cartels of het onderscheppen van illegale handel.
Daarnaast komen er ook steeds weer nieuwe drugs op de markt, dat maakt het ook lastig om aan banden te leggen. Drugs is er altijd geweest en zal er altijd zijn, maar het moet hard worden bestreden door en handhavers en wet- en regelgeving.
De prijs van coke is niet gestegen, is zelfs immuun voor inflatie. Dus die successen zijn pyrrusoverwinningen.quote:Op vrijdag 26 januari 2024 11:51 schreef HowardRoark het volgende:
Maar kijk eens naar de vele successen in het oprollen van cartels of het onderscheppen van illegale handel.
Mensen die drugs gebruiken vinden het vaak heel moeilijk te geloven dat er mensen zijn die gewoon clean zijn, komt omdat ze zelf in kringen verkeren waar wel iedereen gebruikt waardoor er al snel een scheef beeld ontstaat van drugsgebruik.quote:Op vrijdag 26 januari 2024 11:37 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Zuurstof is zeer verslavend. Ik ken niemand die gestopt is zonder dood te gaan. Het is ook gevaarlijk, iets te weinig zuurstof en je gaat raar doen. Te veel zuurstof en je gaat nog veel raarder doen. Zuurstof is ook schadelijk voor de gezondheid. Dat compenseert met met anti-oxydanten.quote:Op vrijdag 26 januari 2024 12:28 schreef Cruzinats het volgende:
[..]
Mensen die drugs gebruiken vinden het vaak heel moeilijk te geloven dat er mensen zijn die gewoon clean zijn, komt omdat ze zelf in kringen verkeren waar wel iedereen gebruikt waardoor er al snel een scheef beeld ontstaat van drugsgebruik.
Iedereen is aan de drugs.quote:Het mechanisme waardoor zuurstof de weefsels beschadigt is nog niet volledig begrepen. Men vermoedt dat de giftigheid wordt veroorzaakt doordat zuurstof in het lichaam kan reageren tot reactievere verbindingen. Voorbeelden hiervan zijn het superoxide-ion, en verschillende radicalen zoals hydroxylradicalen. Deze radicalen binden zich op een voor het lichaam ongewenste wijze aan vetten, eiwitten en enzymen in het lichaam waardoor de cellen beschadigd raken. Een voorbeeld is lipideperoxidatie, de aanhechting van peroxidegroepen (-OOH) in de lipiden van de celmembranen.
Hoewel men deze verbindingen als normale bijproducten van de stofwisseling kan zien, zijn de cellen in het menselijk lichaam berekend op de producten van het inademen van lucht met een partiële druk van 0,2 bar. Bij deze concentratie kan het de afvalproducten van zuurstofmetabolisme opruimen met anti-oxidanten, maar dit systeem is niet berekend op verhoogde concentraties zuurstof en dus verhoogde concentraties van deze bijproducten.
Hierdoor zullen deze bijproducten zich ophopen en verantwoordelijk zijn voor de schadelijke werking van zuurstof.
Je gaat gewoon verder waar je gisteren was gebleven, met je cravings?quote:Op vrijdag 26 januari 2024 11:37 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Portugal ook.quote:Op donderdag 25 januari 2024 13:02 schreef -XOR- het volgende:
[..]
In Uruguay zijn harddrugs als het goed is gewoon legaal.
Ik geloof dat er zeker mensen zijn die controle over hun gebruik hebben. Maar dat wil niet zeggen dat het dan acceptabel is.quote:Op vrijdag 26 januari 2024 12:28 schreef Cruzinats het volgende:
[..]
Mensen die drugs gebruiken vinden het vaak heel moeilijk te geloven dat er mensen zijn die gewoon clean zijn, komt omdat ze zelf in kringen verkeren waar wel iedereen gebruikt waardoor er al snel een scheef beeld ontstaat van drugsgebruik.
Het kan inderdaad goed dat sommigen soms cravings hebben naar zulke producten hebben. Vooral met alcohol en ongezond eten is dat eigenlijk best wel genormaliseerd. Genoeg mensen die elke avond bij het koken of het eten echt even een 'wijntje' willen. Of denk aan de cravings die veel mensen elke dag hebben voor cafeïne, wat in principe ook een drug is.quote:Op vrijdag 26 januari 2024 12:44 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Je gaat gewoon verder waar je gisteren was gebleven, met je cravings?
Iemand die wel eens een stukje chocolade eet, heeft cravings naar chocolade?
iemand die wel eens veel meer eet dan goed voor hem is, heeft cravings naar eten?
Iemand die wel eens een biertje drinkt, heeft cravings naar alcohol?
Als je echte inhoudelijke gesprekken wil, dan hou je op met dergelijke frames.
Dat is allemaal helemaal prima. Je moet alleen mensen die recreatief wel eens drugs gebruiken niet neerzetten als mensen met een drugsprobleem en cravings.quote:Op vrijdag 26 januari 2024 14:17 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Ik geloof dat er zeker mensen zijn die controle over hun gebruik hebben. Maar dat wil niet zeggen dat het dan acceptabel is.
[..]
Het kan inderdaad goed dat sommigen soms cravings hebben naar zulke producten hebben. Vooral met alcohol en ongezond eten is dat eigenlijk best wel genormaliseerd. Genoeg mensen die elke avond bij het koken of het eten echt even een 'wijntje' willen. Of denk aan de cravings die veel mensen elke dag hebben voor cafeïne, wat in principe ook een drug is.
Ik doe als het om harddrugs gaat niet mee aan het normaliseren of bagataliseren van het gebruik, hoe graag sommigen hier ook willen beweren dat het allemaal maar moet kunnen, geen probleem is en het gewoon gelegaliseerd zou moeten worden.
Sommige dingen moeten we simpelweg niet willen in de samenleving, het gebruik van harddrugs is er daar één van.
Dat betreft bezit, niet de handel, dat is gewoon strafbaar. Hetzelfde geldt voor Uruguay. Zie bijvoorbeeld:quote:
Dat komt omdat een alcoholverslaving gewoon gevonden wordt. Daarom ben je het er niet mee eens. Drinken moet kunnen. Ook elke dag. Een snuif is niet oke, dan ben je een vieze junk. Cheers!quote:Op donderdag 25 januari 2024 12:56 schreef MissButterflyy het volgende:
Alcohol is echt een sloopkogel, onderschat dat spul niet. Vraag me aub niet hoe ik het weet, maar de lichamelijke effecten van alcohol zijn een stuk heviger dan die van cocaïne, zowel op korte als lange termijn.quote:Op donderdag 25 januari 2024 12:56 schreef MissButterflyy het volgende:
Alcohol is er door de eeuwen heen in geslepen. Zou dat nu iets nieuws zijn en zouden de effecten wel bekend zijn, dan zou het waarschijnlijk wel verboden worden.quote:Op vrijdag 26 januari 2024 14:33 schreef Noek het volgende:
[..]
Dat komt omdat een alcoholverslaving gewoon gevonden wordt. Daarom ben je het er niet mee eens. Drinken moet kunnen. Ook elke dag. Een snuif is niet oke, dan ben je een vieze junk. Cheers!
Minder slecht blijft iets wat je niet zo binair kan vatten, maar de schadelijke effecten van sec cocaïnegebruik worden vaak erg overdreven. Er komt alleen veel meer bij kijken dan alleen dat (coke en alcohol is de gouden combinatie), de verslavingsgevoeligheid is wat groter dan alcohol en het heeft nu eenmaal het imago uit de film. Verbazingwekkend blijft dan hoe men tegen alcohol aankijkt, het gebruik en misbruik daarvan wordt schromelijk onderschat en de gevolgen daarvan ook. Misschien door de mensen die inderdaad puur recreatief gebruiken, vaak ook door mensen die feitelijk misbruiken (er zijn ongeveer anderhalf miljoen zware drinkers en een half miljoen misbruikers in Nederland).quote:Op donderdag 25 januari 2024 12:56 schreef MissButterflyy het volgende:
Nee.quote:Op vrijdag 26 januari 2024 11:28 schreef -XOR- het volgende:
Maar als ik het goed begrijp heeft den rechtsche fokker nog nooit een lijntje coke gesnoven?
Een alcoholverslaving wordt niet gewoon gevonden. Elke dag drinken is niet normaal, het valt alleen wel minder op als je elke dag drinkt. Want alcohol drinken wordt heel gewoon gevonden in deze maatschappij.quote:Op vrijdag 26 januari 2024 14:33 schreef Noek het volgende:
[..]
Dat komt omdat een alcoholverslaving gewoon gevonden wordt. Daarom ben je het er niet mee eens. Drinken moet kunnen. Ook elke dag. Een snuif is niet oke, dan ben je een vieze junk. Cheers!
Hoe kun je dat stellig beweren? Dat je de "War on Drugs" niet kunt winnen is inderdaad wel bewezen. Indammen is het hoogst haalbare. De hamvraag is echter wat het voor de ontwikkeling van het aantal drugsverslaafden zou betekenen als je het uit de illegaliteit zou halen. Als je drugsgebruik normaliseert, en als het legaal en makkelijk verkrijgbaar is, zorgt dat niet voor een grote toename in het aantal verslaafden?quote:Op vrijdag 26 januari 2024 11:44 schreef Nielsch het volgende:
Heb het gezien bij m’n ex hoor, wat het bij hem deed als hij elk weekend snoof. Dat waren niet maar 3 lijntjes maar grotere hoeveelheden.quote:Op vrijdag 26 januari 2024 14:52 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Alcohol is echt een sloopkogel, onderschat dat spul niet. Vraag me aub niet hoe ik het weet, maar de lichamelijke effecten van alcohol zijn een stuk heviger dan die van cocaïne, zowel op korte als lange termijn.
Nu ga ik niet beweren dat coke goed voor je is, maar het idee dat het je volledig sloopt (vergelijkbaar met heroïne of crystal meth) is vooral het gevolg van een beeld dat bewust is gecreëerd. Want drugs zijn heel bad, m'kay', maar ram gerust 8 glazen wodka naar binnen, want alcohol is fun en iedereen doet het!
Wat betreft verslaving is dit wel een leuk stukje informatie:quote:Op vrijdag 26 januari 2024 15:07 schreef Breekfast het volgende:
[..]
Hoe kun je dat stellig beweren? Dat je de "War on Drugs" niet kunt winnen is inderdaad wel bewezen. Indammen is het hoogst haalbare. De hamvraag is echter wat het voor de ontwikkeling van het aantal drugsverslaafden zou betekenen als je het uit de illegaliteit zou halen. Als je drugsgebruik normaliseert, en als het legaal en makkelijk verkrijgbaar is, zorgt dat niet voor een grote toename in het aantal verslaafden?
Interessant. Maar je kunt natuurlijk niet voorkomen dat een deel van de bevolking zich ongelukkig voelt en zijn toevlucht tot middelengebruik zoekt. Zeker in onze huidige individualistische samenleving.quote:Op vrijdag 26 januari 2024 15:12 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Wat betreft verslaving is dit wel een leuk stukje informatie:
Hier in NL valt het nog best mee, het aantal mensen wat ECHT verslaafd is, als je kijkt naar de VS zijn het in verhouding toch veel grotere aantallen. En dan ook nog aan drugs zoals crystal meth wat hier nooit echt veel is gedaan, het schrikt toch wel af als je ziet hoe die mensen er na korte tijd aan toe zijn. Ook verslaving aan oxycodon en fentanyl is daar een echt groot probleem.quote:Op vrijdag 26 januari 2024 15:19 schreef Breekfast het volgende:
[..]
Interessant. Maar je kunt natuurlijk niet voorkomen dat een deel van de bevolking zich ongelukkig voelt en zijn toevlucht tot middelengebruik zoekt. Zeker in onze huidige individualistische samenleving.
Dat geldt helaas voor de meeste ongezonde middelen. Als je het niet in de hand hebt, gaat het mis. Helaas is een bepaald deel van de bevolking (extreem) verslavingsgevoelig.quote:Op vrijdag 26 januari 2024 15:10 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Heb het gezien bij m’n ex hoor, wat het bij hem deed als hij elk weekend snoof. Dat waren niet maar 3 lijntjes maar grotere hoeveelheden.
Hij vermagerde sterk en was een kort lontje. Stemmingswisselingen, super chagrijnig als het een normale doordeweekse dag was. In het weekend fleurde hij weer helemaal op.
Het sloopt je echt wel als je je coke gebruik niet in de hand hebt. Het meest irritante is dat je het zelf nooit in de gaten hebt, het zijn altijd de anderen die meer gebruiken en dit of dat slecht doen.
Het zijn vooral rechtse bankiers en advocaten die coke snuivenquote:Op vrijdag 26 januari 2024 15:05 schreef SpaceOddity het volgende:
[..]
Nee.
?
Maar als ik het goed begrijp is het in ''linkse'' kringen heel normaal om een lijntje coke te snuiven?
Speed is veel goedkoper, voor links wat interessanter.quote:Op vrijdag 26 januari 2024 15:05 schreef SpaceOddity het volgende:
[..]
Nee.
?
Maar als ik het goed begrijp is het in ''linkse'' kringen heel normaal om een lijntje coke te snuiven?
Snuif jij je lijntje van links naar rechts of rechts naar links?quote:Op vrijdag 26 januari 2024 17:34 schreef sp3c het volgende:
Is dit nu ook al een links/rechts dingetje?
gewoon recht door zee bruurquote:Op vrijdag 26 januari 2024 18:08 schreef nostra het volgende:
[..]
Snuif jij je lijntje van links naar rechts of rechts naar links?
Zit je zelf wat stevigs te roken thuis?quote:Op vrijdag 26 januari 2024 18:19 schreef michaelmoore het volgende:
Beter de miljarden besteed worden achter drugscrimnelen jagen aan voorlichting en hulp uitgeven
ik rook niet, ik drink niet , ik gok niet, ik vloek niet , ik doe geen drugs, en neuken doe ik ook niet meerquote:Op vrijdag 26 januari 2024 18:20 schreef Hatseflats22 het volgende:
[..]
Zit je zelf wat stevigs te roken thuis?
😉
Ja wat is het nouquote:Op vrijdag 26 januari 2024 18:19 schreef michaelmoore het volgende:
Beter de miljarden besteed worden achter drugscrimnelen jagen aan voorlichting en hulp uitgeven
Nee, linkse mensen komen wel echt op voor vrijheden die niet direct in hun eigen belang zijn. Coke is niet populair in linkse kringen.quote:Op vrijdag 26 januari 2024 15:05 schreef SpaceOddity het volgende:
[..]
Nee.
?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |