Niet echt, want de staat is dan de enige grote jongen die overblijft.quote:Op donderdag 25 januari 2024 12:51 schreef Solotovski het volgende:
Goed nieuws voor de grote jongens
Ja, in plaats van te denken dat mensen nu eenmaal altijd vertier zullen zoeken in geestverruimende middelen, zullen er ook altijd mensen zijn die de criminaliteit ingaan. Wat zullen die dan gaan doen ter vervanging?quote:Op donderdag 25 januari 2024 12:54 schreef Knipoogje het volgende:
Stel dat harddrugs legaal worden, dan hou ik wel mijn hart vast waar de drugscriminelen dan instappen om geld te verdienen. Ontvoeringen, vrouwenhandel, witteboordenfraude e.d. zullen een enorme boost krijgen.
In Uruguay zijn harddrugs als het goed is gewoon legaal.quote:Op donderdag 25 januari 2024 12:56 schreef MissButterflyy het volgende:
Nederland kan dat niet alleen zo aanpakken. En is er een land in de wereld wat er hetzelfde in wil staan als Femke? Het klinkt allemaal leuk en aardig maar hoe ga je dat doen, alles reguleren?
En dat cocaine minder slecht is dan alcohol, daar ben ik het echt niet mee eens.
Het 'dealen' is wel van een andere laag dan vrouwenhandel of ontvoering. De meeste mensen in het circuit zijn zo spannend waarschijnlijk niet. die gaan gewoon voor DPD pakketten bezorgen.quote:Op donderdag 25 januari 2024 12:54 schreef Knipoogje het volgende:
Stel dat harddrugs legaal worden, dan hou ik wel mijn hart vast waar de drugscriminelen dan instappen om geld te verdienen. Ontvoeringen, vrouwenhandel, witteboordenfraude e.d. zullen een enorme boost krijgen.
Ik kan niks vinden over harddrugs, alleen over wiet.quote:Op donderdag 25 januari 2024 13:02 schreef -XOR- het volgende:
[..]
In Uruguay zijn harddrugs als het goed is gewoon legaal.
Het is zeker geen gemakkelijke opgave om dit voor elkaar te krijgen. En, zoals ze zelf ook aangeeft, iets van de lange adem. Ik vind het goed dat er toch telkens mensen zijn die het aandragen en eermee bezig blijven. Ooit, zou je denken, moet het dan toch lukken.quote:Op donderdag 25 januari 2024 12:56 schreef MissButterflyy het volgende:
Nederland kan dat niet alleen zo aanpakken. En is er een land in de wereld wat er hetzelfde in wil staan als Femke? Het klinkt allemaal leuk en aardig maar hoe ga je dat doen, alles reguleren?
En dat cocaine minder slecht is dan alcohol, daar ben ik het echt niet mee eens.
Toen ik nog in de stad woonde kende ik iemand die voor iemand anders dealde, die kreeg daar 3.000 euro cash voor voor in principe 7 dagen in de week van 12.00u-0.00u bereikbaar zijn.quote:Op donderdag 25 januari 2024 13:03 schreef Pajanus het volgende:
[..]
Het 'dealen' is wel van een andere laag dan vrouwenhandel of ontvoering. De meeste mensen in het circuit zijn zo spannend waarschijnlijk niet. die gaan gewoon voor DPD pakketten bezorgen.
https://www.businessinsid(...)ional=true&r=US&IR=Tquote:Op donderdag 25 januari 2024 13:07 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Ik kan niks vinden over harddrugs, alleen over wiet.
Heb je een bron?
Zie dat bij de PVV, VVD en CDA niet gebeuren. Links was nog nooit met zo weinig. Maar het activistische idee is een leuk proefballonetje net zoals het OV gratis maken.quote:Op donderdag 25 januari 2024 13:13 schreef PiyeReloaded het volgende:
Eindelijk.
Als politici hier nu eens voor gaan staan wanneer ze daadwerkelijk in de kamer (of zelfs de regering) zitten, dan komen we misschien eens ergens.
Halsema spreekt niet namens GL, maar als burgemeester van onze hoofdstad.quote:Op donderdag 25 januari 2024 13:25 schreef thedeedster het volgende:
De spagaat van GL, coke willen legaliseren, maar roken, vlees, vet, suiker en alcohol in het verdoemhoekje zetten.
Nou, als je die zaken gaat ontmoedigen (hogere accijnzen ed.) en verbieden, dan komt daar ook illegale handel in.
Dus, wat wil je nou?
Kan je onderbouwen waarom je denkt dat GL dat allemaal wilt verbieden? Komt dat uit dezelfde koker van De Telegraaf die zegt dat Jetten in je meterkast wilt kijken?quote:Op donderdag 25 januari 2024 13:25 schreef thedeedster het volgende:
De spagaat van GL, coke willen legaliseren, maar roken, vlees, vet, suiker en alcohol in het verdoemhoekje zetten.
Nou, als je die zaken gaat ontmoedigen (hogere accijnzen ed.) en verbieden, dan komt daar ook illegale handel in.
Dus, wat wil je nou?
Ik denk dat die de activiteiten in het buitenland door gaan zetten.quote:Op donderdag 25 januari 2024 13:15 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Toen ik nog in de stad woonde kende ik iemand die voor iemand anders dealde, die kreeg daar 3.000 euro cash voor voor in principe 7 dagen in de week van 12.00u-0.00u bereikbaar zijn.
Plus benzine en en eten/drinken werd betaald.
Dus de jongens onderaan de ladder zullen gewoon werk gaan doen.
De laag daarboven daar praat je al over héél andere inkomens, die zie ik geen genoegen nemen met minder.
Laat staan de echt grote jongens.
Zou het heeeel misschien zo kunnen zijn dat Halsema niet per se pro-cocainegebruik is maar vooral wat wil doen aan de ellende die de cokecriminaliteit met zich meebrengt?quote:Op donderdag 25 januari 2024 13:25 schreef thedeedster het volgende:
Dus, wat wil je nou?
Klopt, maar ook links heeft zich nooit echt hard gemaakt voor liberalisering van drugs toen ze er beter voor stonden. Ook Halsema niet toen ze in de kamer zat. Om zoiets voor elkaar te krijgen moeten links en liberaal samen optrekken en er echt een belangrijk agendapunt van maken, maar dat hebben ze tot nu toe helaas niet gedurfd en dat zie je in veel landen. Achteraf zeggen dat decriminalisatie en/of legalisatie wel een goed idee is gebeurt vaker. Ondertussen maakt rechts en conservatief wel werk van het intensiveren van de drugsoorlog.quote:Op donderdag 25 januari 2024 13:25 schreef Origami94 het volgende:
[..]
Zie dat bij de PVV, VVD en CDA niet gebeuren. Links was nog nooit met zo weinig. Maar het activistische idee is een leuk proefballonetje net zoals het OV gratis maken.
Onderbouwen?quote:Op donderdag 25 januari 2024 13:28 schreef Origami94 het volgende:
[..]
Kan je onderbouwen waarom je denkt dat GL dat allemaal wilt verbieden? Komt dat uit dezelfde koker van De Telegraaf die zegt dat Jetten in je meterkast wilt kijken?
https://groenlinks.nl/een-progressief-oppositieakkoordquote:Met een suiker- en zouttaks dwingen we producenten hun verantwoordelijkheid te nemen.
https://groenlinks.nl/standpunten/zorg/alcoholquote:GroenLinks vindt het prima dat de leeftijdsgrens voor het kopen van licht alcoholische dranken is verhoogd van 16 naar 18 jaar. Alcohol is namelijk slecht voor de gezondheid van jongeren, zowel op korte als op de lange termijn.
Alles legaal, maar ontmoedigen en inzetten op behandeltrajecten voor verslaafden.quote:Op donderdag 25 januari 2024 13:25 schreef thedeedster het volgende:
Dus, wat wil je nou?
Jij hebt het over verbieden. Dat lees ik nergens terug.quote:Op donderdag 25 januari 2024 13:36 schreef thedeedster het volgende:
[..]
Onderbouwen?
Volg je het nieuws wel eens? Blijkbaar niet.
[..]
https://groenlinks.nl/een-progressief-oppositieakkoord
[..]
https://groenlinks.nl/standpunten/zorg/alcohol
Volgens mij lees ik het GL partijprogramma vaker dan de mensen die er op stemmen.
Dat zou wat zijn, als je straks coke en wiet bij wijze van spreken bij de Jumbo kunt halen, en voor suikerklontjes en een karbonade straks Mo & Samir moet bellenquote:Op donderdag 25 januari 2024 13:25 schreef thedeedster het volgende:
Dus, wat wil je nou?
quote:Op donderdag 25 januari 2024 12:54 schreef Knipoogje het volgende:
Criminelen moet je gewoon aanpakken. Dus je hoeft ze geen bezigheidstherapie te geven in de vorm van drugshandel.quote:Op donderdag 25 januari 2024 12:58 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Ja, in plaats van te denken dat mensen nu eenmaal altijd vertier zullen zoeken in geestverruimende middelen, zullen er ook altijd mensen zijn die de criminaliteit ingaan. Wat zullen die dan gaan doen ter vervanging?
Het gaat in eerste instantie dan ook niet om het legaliseren van de productie, want dat krijg je toch niet voor elkaar. De straathandel in Nederland uit de criminaliteit halen kan een goede eerste stap zijn. Ik ben niet deskundig, maar ik kan mij voorstellen dat dit een rem zet op de bendestrijd die steeds vaker wordt uitgevochten op onze straten.quote:Op donderdag 25 januari 2024 13:56 schreef Tijger_m het volgende:
Ik heb wel moeite met de aanduiding misdaad zonder slachtoffers als het om gebruik gaat want je kan het gebruik niet los zien van de misdaden die gepleegd worden in de aanloop naar het gebruik.
Verder geloof ik ook vrij weinig van de theorie dat het de criminaliteit zal doen afnemen als je het, hier, legaliseert. De ervaring in de VS met marijuana is namelijk anders, de legale verbouwers leggen het af tegen de criminele sector omdat de criminelen, uiteraard, zich niet aan wetgeving houden, geen belasting betalen etc.
Daarbij komt het probleem dat in Nederland cocaine verbouwen wel enigzins lastig is, mischien dat je het in de kas kan doen maar goed, dan maak je die kas wel een doelwit van jewelste.
Denken we nu echt dat XTC producenten legaal gaan opereren en voor hun afval gaan betalen als ze net als nu het ook illegaal kunnen doen en vrijwel nooit gepakt worden? Waarbij hun product als ze legaal gaan ook nog eens flink duurder gaat worden en export nog steeds illegaal is?
If geef Halsema gelijk dat de huidige situatie niet werkt maar ik betwijfel of wat zij voorstelt de situatie zal verbeteren.
Dat is alleen voor hoeveelheden voor eigen gebruik en geen legalisering. Dealen en import van drugs is nog gewoon net zo strafbaar. In Nederland word er volgens mij nauwelijks tot geen vervolging ingesteld voor hoeveelheden voor eigen gebruik, ik kan daar tenminste bij de jaarcijfers van het OM niets over terug vindenquote:Op donderdag 25 januari 2024 14:04 schreef sturmpie het volgende:
Canada's province of British Columbia is starting a first-in-the-nation trial decriminalising small amounts of hard drugs such as cocaine and heroin.
Dus de straatdealer mag wel coke verkopen maar zijn leverancier (hoogstwaarschijnlijk de baas van de straatdealer en onderdeel van hetzelfde criminele netwerk) is een crimineel?quote:Op donderdag 25 januari 2024 14:09 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Het gaat in eerste instantie dan ook niet om het legaliseren van de productie, want dat krijg je toch niet voor elkaar. De straathandel in Nederland uit de criminaliteit halen kan een goede eerste stap zijn. Ik ben niet deskundig, maar ik kan mij voorstellen dat dit een rem zet op de bendestrijd die steeds vaker wordt uitgevochten op onze straten.
Verder lijkt het mij vooral belangrijk om de discussie open te breken en je niet blind blijven staren op repressie als enige middel. Want het is inmiddels duidelijk dat die aanpak niet werkt.
De meeste drank word toch ook gewoon legaal gekocht? Als grote bedrijven legaal, met schaalvoordeel, drugs mogen produceren dan moet dit toch gaan werken?quote:Op donderdag 25 januari 2024 13:56 schreef Tijger_m het volgende:
Ik heb wel moeite met de aanduiding misdaad zonder slachtoffers als het om gebruik gaat want je kan het gebruik niet los zien van de misdaden die gepleegd worden in de aanloop naar het gebruik.
Verder geloof ik ook vrij weinig van de theorie dat het de criminaliteit zal doen afnemen als je het, hier, legaliseert. De ervaring in de VS met marijuana is namelijk anders, de legale verbouwers leggen het af tegen de criminele sector omdat de criminelen, uiteraard, zich niet aan wetgeving houden, geen belasting betalen etc.
Daarbij komt het probleem dat in Nederland cocaine verbouwen wel enigzins lastig is, mischien dat je het in de kas kan doen maar goed, dan maak je die kas wel een doelwit van jewelste.
Denken we nu echt dat XTC producenten legaal gaan opereren en voor hun afval gaan betalen als ze net als nu het ook illegaal kunnen doen en vrijwel nooit gepakt worden? Waarbij hun product als ze legaal gaan ook nog eens flink duurder gaat worden en export nog steeds illegaal is?
If geef Halsema gelijk dat de huidige situatie niet werkt maar ik betwijfel of wat zij voorstelt de situatie zal verbeteren.
Dat is mijn interpretatie, waarbij ik mij baseer op het artikel in de OP. Ik heb er niet zelf over gesproken met Halsema.quote:Op donderdag 25 januari 2024 14:14 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Dus de straatdealer mag wel coke verkopen maar zijn leverancier (hoogstwaarschijnlijk de baas van de straatdealer en onderdeel van hetzelfde criminele netwerk) is een crimineel?
Kortom, dezelfde achterlijk kromme methode die met de coffeeshops usance was en wat na al die jaren nog steeds achterlijk en krom is, ondertussen blijft de aanlevering van de coffeeshops gewoon een zaak voor grote criminele bendes.
Dat is de vraag, denk ik, maar dan zul je wel wat tandjes hoger in moeten zetten en de hele keten legaal moeten maken. Waarbij je dan ook nog moet bedenken dat er bij hogere zuiverheid ook meer risico op verslaving optreed en wat doe je met zaken als fentanyl wat veel sterker is en gemeengoed begint te worden.quote:Op donderdag 25 januari 2024 14:15 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
De meeste drank word toch ook gewoon legaal gekocht? Als grote bedrijven legaal, met schaalvoordeel, drugs mogen produceren dan moet dit toch gaan werken?
Onderbouwen?quote:Op donderdag 25 januari 2024 13:28 schreef Origami94 het volgende:
[..]
Kan je onderbouwen waarom je denkt dat GL dat allemaal wilt verbieden? Komt dat uit dezelfde koker van De Telegraaf die zegt dat Jetten in je meterkast wilt kijken?
https://groenlinks.nl/een-progressief-oppositieakkoordquote:Met een suiker- en zouttaks dwingen we producenten hun verantwoordelijkheid te nemen.
https://groenlinks.nl/standpunten/zorg/alcoholquote:GroenLinks vindt het prima dat de leeftijdsgrens voor het kopen van licht alcoholische dranken is verhoogd van 16 naar 18 jaar. Alcohol is namelijk slecht voor de gezondheid van jongeren, zowel op korte als op de lange termijn.
Ik had het ten eerste niet alleen over verbieden, ook over ontmoedigen. Maar OK, deze geef ik je; ze praten niet expliciet over verbieden.quote:Op donderdag 25 januari 2024 13:42 schreef Origami94 het volgende:
[..]
Jij hebt het over verbieden. Dat lees ik nergens terug.
Suikerproducenten moeten inderdaad meer belasting gaan betalen en dat we 16 jarigen alcohol laten gebruiken wat een harddrugs is terwijl het brein nog groeit tot hun 21ste valt ook niet te verkopen.
Dat doen ze in de VS veel beter in de meeste staten.
Prikkels zijn niet hetzelfde als het verbieden.
Poedersuiker en snuifsuiker.quote:Op donderdag 25 januari 2024 13:01 schreef StateOfMind het volgende:
In de supermarkt de halfjes wit gebroederlijk naast de halfjes wit
Colombiaanse poedersuikerquote:Op donderdag 25 januari 2024 14:21 schreef TheStigsDutchCousin het volgende:
[..]
Poedersuiker en snuifsuiker.
quote:Op donderdag 25 januari 2024 14:30 schreef Scorpie het volgende:
Ik zie nogal wat haken en ogen als Nederland hier als enige land ter wereld cocaine gaat legaliseren. Wat houdt mensen dan tegen om drugs-boodschappen in Nederland te doen en dan terug te rijden naar Engeland, Belgie of Duitsland?
quote:Halsema houdt daarover vrijdag een internationale conferentie in Amsterdam
Is dat zo'n probleem dan?quote:Op donderdag 25 januari 2024 14:30 schreef Scorpie het volgende:
Ik zie nogal wat haken en ogen als Nederland hier als enige land ter wereld cocaine gaat legaliseren. Wat houdt mensen dan tegen om drugs-boodschappen in Nederland te doen en dan terug te rijden naar Engeland, Belgie of Duitsland?
Zulke zaken vallen of staan met vangnetten, preventie en voorlichting. In een land als Nederland, met een relatief dicht netwerk aan hulpverleners en instanties kan zoiets wel werken.quote:Op donderdag 25 januari 2024 14:18 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Dat is de vraag, denk ik, maar dan zul je wel wat tandjes hoger in moeten zetten en de hele keten legaal moeten maken. Waarbij je dan ook nog moet bedenken dat er bij hogere zuiverheid ook meer risico op verslaving optreed en wat doe je met zaken als fentanyl wat veel sterker is en gemeengoed begint te worden.
Zoals ik al aangaf, in de VS werkt dat lang niet zo goed als je zou denken met softdrugs waar bedrijven legaal kunnen verbouwen.
Dat was niet waar ik het over had. Wij hebben dat allang meegemaakt in Nederland, Amsterdam had jarenlang een stabiele groep verslaafden waarvan het merendeel, als ik mij goed herinner, buitenlanders waren.quote:Op donderdag 25 januari 2024 14:39 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Zulke zaken vallen of staan met vangnetten, preventie en voorlichting. In een land als Nederland, met een relatief dicht netwerk aan hulpverleners en instanties kan zoiets wel werken.
Wat ze in bepaalde steden in de VS gedaan hebben is het omgekeerde. Daar begonnen ze zich achter de oren te krabben toen het helemaal uit de hand liep met (dakloze) verslaafden die van heinde en verre kwamen om legaal te gebruiken. Spelen wel wat meer factoren mee natuurlijk..
Precies dit dus. Drugs krijg je de wereld niet uit. Het zal atijd beschikbaar zijn en het is overduidelijk dat de prijs gebruikers niet afschrikt. De aanpak, opsporing en vervolging kost klauwen met geld. Harde- en straatcriminaliteit neemt toe. Opsporingscapaciteit voor andere zaken lijdt eronder.quote:Op donderdag 25 januari 2024 14:18 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Dat is mijn interpretatie, waarbij ik mij baseer op het artikel in de OP. Ik heb er niet zelf over gesproken met Halsema.
Nogmaals, het roer moet gewoon om. De huidige aanpak werkt voor geen ene kut. Die zogenaamde 'war on drugs' wordt al sinds de jaren '70 gevoerd en heeft werkelijk geen ene reet opgeleverd, behalve een hoop doden en straatcriminaliteit. En ondertussen blijft de drugs gewoon elk land ter wereld binnenstromen.
Er is geen enkele reden waarom politici dit zouden moeten willen, niemand gaat hier beter van worden. Sterker nog, het is enorm schadelijk voor de samenleving en werkt mogelijk allerlei andere problemen in de hand. Daarom is het ook echt een belachelijk voorstel en mensen die dit zo graag willen moet bij zichzelf eens nagaan of zij zelf geen drugsprobleem hebben.quote:Op donderdag 25 januari 2024 13:13 schreef PiyeReloaded het volgende:
Eindelijk.
Als politici hier nu eens voor gaan staan wanneer ze daadwerkelijk in de kamer (of zelfs de regering) zitten, dan komen we misschien eens ergens.
Hier positief tegenover staan zegt niet per se iets over eigen drugsgebruik, laat staan een drugsprobleem.quote:Op donderdag 25 januari 2024 14:44 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Er is geen enkele reden waarom politici dit zouden moeten willen, niemand gaat hier beter van worden. Sterker nog, het is enorm schadelijk voor de samenleving en werkt mogelijk allerlei andere problemen in de hand. Daarom is het ook echt een belachelijk voorstel en mensen die dit zo graag willen moet bij zichzelf eens nagaan of zij zelf geen drugsprobleem hebben.
De strijd tegen drugs is verloren , het handhaven van de hoge prijzen werkt nog meer criminaliteit in de handquote:Op donderdag 25 januari 2024 14:44 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Er is geen enkele reden waarom politici dit zouden moeten willen, niemand gaat hier beter van worden. Sterker nog, het is enorm schadelijk voor de samenleving en werkt mogelijk allerlei andere problemen in de hand. Daarom is het ook echt een belachelijk voorstel en mensen die dit zo graag willen moet bij zichzelf eens nagaan of zij zelf geen drugsprobleem hebben.
Ook voor jou, toon eens aan dat het legaliseren het product goedkoper maakt want de prakijk met softdrugs in de VS toont een andere uitkomst.quote:Op donderdag 25 januari 2024 14:44 schreef Inbox het volgende:
[..]
Precies dit dus. Drugs krijg je de wereld niet uit. Het zal atijd beschikbaar zijn en het is overduidelijk dat de prijs gebruikers niet afschrikt. De aanpak, opsporing en vervolging kost klauwen met geld. Harde- en straatcriminaliteit neemt toe. Opsporingscapaciteit voor andere zaken lijdt eronder.
Legaliseer het, verkoop het op streng gecontroleerde verkooppunten, hef belasting. Haal het uit de criminaliteit, zorg dat smokkel niet meer lucratief is. Geld dat nu naar opsporing gaat kun je besteden aan preventie, verslavingszorg en zaken waar nu geen tot nauwelijks opsporingscapaciteit voor is. Bovendien is het goed voor de werkloosheid- en uitkeringscijfers.
Dit inderdaad. Als je al 50 jaar een war on drugs voert die op geen enkele manier tot positieve verandering leidt, maar juist het tegendeel, doe je dus kennelijk iets niet goed. Het kan geen kwaad om het dan over een andere boeg te gooien.quote:Op donderdag 25 januari 2024 14:18 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Dat is mijn interpretatie, waarbij ik mij baseer op het artikel in de OP. Ik heb er niet zelf over gesproken met Halsema.
Nogmaals, het roer moet gewoon om. De huidige aanpak werkt voor geen ene kut. Die zogenaamde 'war on drugs' wordt al sinds de jaren '70 gevoerd en heeft werkelijk geen ene reet opgeleverd, behalve een hoop doden en straatcriminaliteit. En ondertussen blijft de drugs gewoon elk land ter wereld binnenstromen.
Waarom zou het bijna gratis worden als het legaal geproduceerd word? Dat is met softdrugs totaal niet het geval maar mischien zien wij iets over het hoofd?quote:Op donderdag 25 januari 2024 14:48 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
De strijd tegen drugs is verloren , het handhaven van de hoge prijzen werkt nog meer criminaliteit in de hand
ALs drugs bijna gratis worden dan verdwijnen de drugs bazen
ja door alle regeltjes is nog niet goedkoopquote:Op donderdag 25 januari 2024 14:51 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Waarom zou het bijna gratis worden als het legaal geproduceerd word? Dat is met softdrugs totaal niet het geval maar mischien zien wij iets over het hoofd?
Wel grappig dat dit geroepen word terwijl legale medicatie momenteel grote issues heeft qua beschikbaarheid mede omdat wij hard inzetten op betaalbaarheid. Zal wel toeval zijn.
Ik denk dat de maatschappij een stukje mooier en beter ervan wordt als je drugs gecontroleerd gaat verkopen en de hele zwarte markt van drugshandel wegneemt met al het geweld dat er bij komt kijken. Je moet alleen tegelijkertijd wel ook inzetten op preventie, voorlichting en de hulp aan verslaafden.quote:Op donderdag 25 januari 2024 14:44 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Ja, grappig is dat, he? Als het legaal is dan moet het aan regels voldoen...en aan regels voldoen kost geld dus je eerdere post was dus incorrect, legaal is niet per se goedkoper en zeker niet enorm veel goedkoper.quote:Op donderdag 25 januari 2024 14:53 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
ja door alle regeltjes is nog niet goedkoop
regeltjes regeltjes regeltjes
Ze moeten weiland parkjes maken in het oosten waar je gratis coca en heroine kan gebruiken zonder straf
met gratis condooms erbij en gratis bier 24 / 7 / 365
Wat we in elk geval zeker weet is dat de samenleving niet mooier wordt van het huidige restrictieve drugsbeleid. En wat we eveneens zeker weten, is dat drugs niet verdwijnen. Hoeveel geld je ook tegen handhaving aansmijt.quote:Op donderdag 25 januari 2024 14:53 schreef Inbox het volgende:
[..]
Ik denk dat de maatschappij een stukje mooier en beter ervan wordt als je drugs gecontroleerd gaat verkopen en de hele zwarte markt van drugshandel wegneemt met al het geweld dat er bij komt kijken. Je moet alleen tegelijkertijd wel ook inzetten op preventie, voorlichting en de hulp aan verslaafden.
Is dat het probleem van Nederland, of dat van Duitsland, Engeland of Belgie?quote:Op donderdag 25 januari 2024 14:30 schreef Scorpie het volgende:
Ok, dus er veranderd eigenlijk heel weinig want de politie blijft volop bezig om ervoor te zorgen dat de illegale markt onderdrukt blijft.quote:Op donderdag 25 januari 2024 14:53 schreef Inbox het volgende:
[..]
Ik denk dat de maatschappij een stukje mooier en beter ervan wordt als je drugs gecontroleerd gaat verkopen en de hele zwarte markt van drugshandel wegneemt met al het geweld dat er bij komt kijken. Je moet alleen tegelijkertijd wel ook inzetten op preventie, voorlichting en de hulp aan verslaafden.
Maar dan is er toch helemaal geen probleem om harddrugs als illegaal gecategoriseerd te laten? We hebben deze discussie natuurlijk ook al eens eerder gevoerd en toen bleek toch dat de grootste voorstanders van legalisering, zelf niet vies waren van het nuttigen van het één of ander aan drugs.quote:Op donderdag 25 januari 2024 14:48 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Hier positief tegenover staan zegt niet per se iets over eigen drugsgebruik, laat staan een drugsprobleem.
Op welke manier zou de maatschappij mooier en beter worden?quote:Op donderdag 25 januari 2024 14:53 schreef Inbox het volgende:
[..]
Ja leuk, en dan? Omdat ene F. Halsema in Amsterdam dat vind gaat cocaine globaal gelegaliseerd worden? Weinig kans.quote:
Is drank in Scandinavie ook verboden dan?quote:Op donderdag 25 januari 2024 14:32 schreef DjVero het volgende:
[..]
Is dat zo'n probleem dan?
Doen de Scandinavische mensen (zeker die in Denemarken) nu ook al met alcohol in Duitsland (hoewel niet verboden though...). Gebeurt toch wel.
Aangezien we allemaal zo kankerhard klaarkomen op het 1-verenigd-Europa als het ons uitkomt zou ik zeggen van ons allemaal. Wij zijn toch ook niet blij met vuurwerk uit Belgie of Polen hier, en roepen dan toch ook op tot het verbieden hiervan in die landen, dus waarom zouden zij dan op zijn minst niet zo heel happig zijn op dit idee?quote:Op donderdag 25 januari 2024 14:55 schreef Inbox het volgende:
[..]
Is dat het probleem van Nederland, of dat van Duitsland, Engeland of Belgie?
Drugs zal inderdaad niet verdwijnen, net zoals diefstal of fraude dat ook nooit zal doen. Maar dat wil ook niet zeggen dat we de handhaving en wet- en regelgeving omtrent zulke kwesties maar moeten afschaffen.quote:Op donderdag 25 januari 2024 14:55 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Wat we in elk geval zeker weet is dat de samenleving niet mooier wordt van het huidige restrictieve drugsbeleid. En wat we eveneens zeker weten, is dat drugs niet verdwijnen. Hoeveel geld je ook tegen handhaving aansmijt.
alles wat ze in beslag nemen gratis weggevenquote:Op donderdag 25 januari 2024 14:54 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Ja, grappig is dat, he? Als het legaal is dan moet het aan regels voldoen...en aan regels voldoen kost geld dus je eerdere post was dus incorrect, legaal is niet per se goedkoper en zeker niet enorm veel goedkoper.
Dat daar allang al een handeltje in plaatsvindt zal ook ongetwijfeld.quote:Op donderdag 25 januari 2024 15:00 schreef michaelmoore het volgende:
alles wat ze in beslag nemen gratis weggeven
Weleens het een of ander nuttigen aan drugs is niet synoniem aan een drugsprobleem hebben.quote:Op donderdag 25 januari 2024 14:56 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Maar dan is er toch helemaal geen probleem om harddrugs als illegaal gecategoriseerd te laten? We hebben deze discussie natuurlijk ook al eens eerder gevoerd en toen bleek toch dat de grootste voorstanders van legalisering, zelf niet vies waren van het nuttigen van het één of ander aan drugs.
[..]
Op welke manier zou de maatschappij mooier en beter worden?
Ik vind het nogal een merkwaardige sprong van "de samenleving wordt niet mooier van het huidige beleid", waarbij je al talloze kanttekeningen kan zetten, naar "dus laten we het eens radicaal anders doen, gewoon legaliseren die handel".quote:Op donderdag 25 januari 2024 14:55 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Wat we in elk geval zeker weet is dat de samenleving niet mooier wordt van het huidige restrictieve drugsbeleid.
Zat andere zaken die nu in de illegaliteit zitten verdwijnen ook niet, maar dat weerhield je er niet van hartstochtelijk te pleiten voor bijvoorbeeld een vuurwerkverbod.quote:En wat we eveneens zeker weten, is dat drugs niet verdwijnen. Hoeveel geld je ook tegen handhaving aansmijt.
Nee, maar ze gaat het idee dus bespreken op een internationaal podium. Ze stelt niet voor om drugs als Nederland eenzijdig alle drugs te legaliseren. Althans, dat maak ik niet op uit het artikel.quote:Op donderdag 25 januari 2024 14:57 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Ja leuk, en dan? Omdat ene F. Halsema in Amsterdam dat vind gaat cocaine globaal gelegaliseerd worden? Weinig kans.
nee dat moet men europees doenquote:Op donderdag 25 januari 2024 15:04 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Nee, maar ze gaat het idee dus bespreken op een internationaal podium. Ze stelt niet voor om drugs als Nederland eenzijdig alle drugs te legaliseren. Althans, dat maak ik niet op uit het artikel.
Drugs zijn top, vuurwerk is kut.quote:Op donderdag 25 januari 2024 15:03 schreef Scorpie het volgende:
Zat andere zaken die nu in de illegaliteit zitten verdwijnen ook niet, maar dat weerhield je er niet van hartstochtelijk te pleiten voor bijvoorbeeld een vuurwerkverbod.
What gives Koosie?
Ben blij dat je eens een keertje niet probeert eronder uit te draaien Koosie.quote:Op donderdag 25 januari 2024 15:06 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Drugs zijn top, vuurwerk is kut.
Hypocriet? Sure. Nou en.
Drugsgebruik is een 'victimless crime', vergelijkbaar met het gebruik van alcohol. Mensen moeten zelf weten wat ze in hun lichaam stoppen. De ellende wordt veroorzaakt door het wereldje om de drugs heen, met name de handel.quote:Op donderdag 25 januari 2024 14:59 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Drugs zal inderdaad niet verdwijnen, net zoals diefstal of fraude dat ook nooit zal doen. Maar dat wil ook niet zeggen dat we de handhaving en wet- en regelgeving omtrent zulke kwesties maar moeten afschaffen.
Mwoah, beetje te simpel gesteld want die drugsgebruikers zorgen wel weer voor een hogere vraag naar gezondheidszorg en dito uitgaven (https://www.vzinfo.nl/drugsstoornis/zorguitgaven).quote:Op donderdag 25 januari 2024 15:08 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Drugsgebruik is een 'victimless crime', vergelijkbaar met het gebruik van alcohol. Mensen moeten zelf weten wat ze in hun lichaam stoppen. De ellende wordt veroorzaakt door het wereldje om de drugs heen, met name de handel.
En daarin schuilt dus het grote verschil met fraude en diefstal: dat zijn geen 'victimless crimes'.
Scheelt ook dat je met een nakkie coke niet het risico loopt dat je je buurman aan een oog blind maakt.quote:Op donderdag 25 januari 2024 15:07 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Ben blij dat je eens een keertje niet probeert eronder uit te draaien Koosie.
Dat heb ik dan ook niet gezegd. Ik zei dat als mensen een groot voorstander zijn van de legalisering van harddrugs, deze zichzelf misschien eens moeten afvragen of zij een drugsprobleem hebben. Kortom, eens nadenken over je eigen relatie met zulke drugs als je het zo ontzettend belangrijk vindt dat het legaliseert wordt.quote:Op donderdag 25 januari 2024 15:01 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Weleens het een of ander nuttigen aan drugs is niet synoniem aan een drugsprobleem hebben.
Of is iedereen die wel eens een biertje drinkt een alcoholist?
Sure, maar dat geldt toch net zo goed voor alcohol of vet vreten? Dat is ook gewoon legaal.quote:Op donderdag 25 januari 2024 15:10 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Mwoah, beetje te simpel gesteld want die drugsgebruikers zorgen wel weer voor een hogere vraag naar gezondheidszorg en dito uitgaven (https://www.vzinfo.nl/drugsstoornis/zorguitgaven).
Dus laten we niet net doen alsof drugsgebruik alleen maar positieve kanten heeft voor de maatschappij.
Dat is wel een beetje afhankelijk van je definitie van victim natuurlijk. En van de drugs.quote:Op donderdag 25 januari 2024 15:08 schreef KoosVogels het volgende:
Drugsgebruik is een 'victimless crime', vergelijkbaar met het gebruik van alcohol.
En ik zeg dat die relatie er helemaal niet hoeft te zijn. Het is ontzettend bekrompen en kortzichtig om te suggereren dat mensen die meer open staan voor legalisering van (bepaalde soorten van) wat nu gekwalificeerd is als harddrugs weleens een drugsprobleem zouden kunnen hebben. Dat zegt meer over jou dan over de mensen die een andere mening hebben dan de jouwe.quote:Op donderdag 25 januari 2024 15:10 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Dat heb ik dan ook niet gezegd. Ik zei dat als mensen een groot voorstander zijn van de legalisering van harddrugs, deze zichzelf misschien eens moeten afvragen of zij een drugsprobleem hebben. Kortom, eens nadenken over je eigen relatie met zulke drugs als je het zo ontzettend belangrijk vindt dat het legaliseert wordt.
Wat je hier noemt, is een verklapt regeluren.quote:Op donderdag 25 januari 2024 14:44 schreef Inbox het volgende:
[..]
Precies dit dus. Drugs krijg je de wereld niet uit. Het zal atijd beschikbaar zijn en het is overduidelijk dat de prijs gebruikers niet afschrikt. De aanpak, opsporing en vervolging kost klauwen met geld. Harde- en straatcriminaliteit neemt toe. Opsporingscapaciteit voor andere zaken lijdt eronder.
Legaliseer het, verkoop het op streng gecontroleerde verkooppunten, hef belasting. Haal het uit de criminaliteit, zorg dat smokkel niet meer lucratief is. Geld dat nu naar opsporing gaat kun je besteden aan preventie, verslavingszorg en zaken waar nu geen tot nauwelijks opsporingscapaciteit voor is. Bovendien is het goed voor de werkloosheid- en uitkeringscijfers.
Onze geliefde kansenparels hoeven niet meer te janken over hun discriminatie op de arbeidsmarkt; ze kunnen nu legaal in drugs handelen en kunnen uit de bijstand.
als drugs gebruikers maar niet meer hoeven te stelen om drugs te kopen, maar gewoon ergens rustig kunne sterven met een heleboel drugs erbijquote:Op donderdag 25 januari 2024 15:06 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Drugs zijn top, vuurwerk is kut.
Hypocriet? Sure. Nou en.
juistquote:Op donderdag 25 januari 2024 15:10 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Mwoah, beetje te simpel gesteld want die drugsgebruikers zorgen wel weer voor een hogere vraag naar gezondheidszorg en dito uitgaven (https://www.vzinfo.nl/drugsstoornis/zorguitgaven).
Dus laten we niet net doen alsof drugsgebruik alleen maar positieve kanten heeft voor de maatschappij.
ja en een uitkering en stelenquote:Op donderdag 25 januari 2024 15:18 schreef Captain_Ghost het volgende:
Dat zijn groep mensen verslaven .
Zolang ze er zijn, geven ze al centen uit aan drug.
En veroorzaken de problemen en overlasten.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |