abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_212163988
De strijd tegen drugs is ‘pervers en contraproductief’, stelt burgemeester Femke Halsema van Amsterdam. Ze stelt voor drugsmarkten te reguleren, om het verdienmodel van ‘gewetenloze criminelen’ onderuit te halen.

De verkoop van cocaïne en andere drugs moet niet langer strafbaar zijn, vindt burgemeester Halsema van Amsterdam.
Ze wil met regulering van drugsmarkten het verdienmodel van criminelen omverduwen.
Halsema houdt daarover vrijdag een internationale conferentie in Amsterdam.
De Amsterdamse burgemeester Femke Halsema vindt dat verkoop en gebruik van cocaïne en andere drugs niet langer strafbaar moet zijn. Volgens haar is de al decennia durende internationale strijd tegen drugscriminaliteit — ook wel bekend als the war on drugs — ‘pervers en contraproductief’.

Het is tijd om het drugsbeleid over een andere boeg te gooien door het criminele verdienmodel met ‘regulering en beheersing’ omver te werpen, zegt Halsema in een interview met het FD. Het was volgens haar een fatale keuze om drugshandel te criminaliseren. ‘We hebben de markt in zijn geheel overgedragen aan gewetenloze criminelen. Zij verdienen er miljarden mee. Ondertussen ontwricht the war on drugs hele landen, vallen er gruwelijk veel slachtoffers en versterken we het criminele verdienmodel.’

Enkele weken geleden waarschuwde de burgemeester in een opinieartikel in de Britse krant The Guardian dat Nederland dreigt af te glijden naar ‘een narcostaat’. Of het nu gaat om straatcriminaliteit, liquidaties of witwaspraktijken, burgemeester Halsema ziet dagelijks hoe haar stad verder geïnfecteerd raakt door drugshandel.

Repressie werkt niet, stelt ze vast. Het moet anders. Op initiatief van Halsema vindt vrijdag in Amsterdam de internationale conferentie ‘Dealing with drugs’ plaats. Daar staat niet de vraag of, maar hoe drugsmarkten gereguleerd kunnen worden centraal, zegt de Amsterdamse burgemeester.

Alcohol en nicotine
Halsema weet dat haar standpunt controversieel is. Op de burgemeesters van de havensteden Rotterdam en Antwerpen — beide belangrijke knooppunten van drugshandel — hoeft Halsema bijvoorbeeld niet te rekenen. Collega’s Ahmed Aboutaleb en Bart de Wever spraken zich ruim een jaar geleden in de Volkskrant nog ferm uit tegen legalisering.

‘Aan de legale drugs alcohol en nicotine gaan nu al honderdduizenden gezinnen kapot’, zei De Wever. ‘Ik vind het totaal immoreel om dan aan dat lijstje nog zwaardere producten toe te voegen. Halsema haalt haar schouders op. ‘Dit is een proces van de lange adem. Maar ieder stapje dat ik kan helpen zetten, is er één.’

Terug naar Amsterdam, waar in de stad drugsmenukaarten circuleren. We leggen er tijdens het interview één voor aan Halsema, uitgevoerd in vrolijke kleuren en voorzien van een bijsluiter met uitleg over de werking van de middelen. Er staan vier soorten cocaïne op, vijf aan amfetamine verwante poeders, vier soorten xtc-pillen, een reeks hallucinerende middelen waaronder lsd, en zelfs een lijst met medicijnen, waaronder ‘uppers’ en ‘downers’ als ritalin en xanax. Rechtsboven in de hoek staat dat dealer Dennis uitsluitend thuis of op hotelkamers aflevert. Betalen kan in cash of bitcoin: ‘no tikkies’. Alsof je een pizza bestelt.

Misdrijf zonder slachtoffers
Halsema heeft daar geen ‘moreel oordeel’ over, zegt ze. ‘Laten we vaststellen dat honderden jaren van ontmoedigen en repressie verdomd weinig hebben uitgehaald. Mensen hebben blijkbaar behoefte aan genotsmiddelen. Daar is een markt voor.’

Volgens Halsema helpen emotionele en morele oordelen over drugsgebruik niet in de discussie. ‘Het gebruik van drugs is breed ingeburgerd, kijk maar naar die menukaart. De markt is enorm. Maar juist als er risico’s zijn voor de volksgezondheid, dan moet je de markt niet overlaten aan criminelen.’ Ze bepleit ‘een pragmatische benadering’.

Criminologen duiden gebruik als ‘misdrijf zonder slachtoffer’, zegt Halsema. Gebruik hoort daarom volgens Halsema niet thuis in het strafrecht, maar is een kwestie van volksgezondheid. Daarbij tekent ze aan dat er zeker gezondheidsrisico’s zijn. ‘Misbruik van drugs kan leiden tot ernstige gevolgen. Maar vaak worden de risico’s overdreven. Cocaïne is bijvoorbeeld minder slecht voor je dan alcohol. Mensen kiezen er zelf voor.’

En dan is de vraag, zegt Halsema, als we aanvaarden dat er een markt is voor genotsmiddelen, hoe regel je dat dan zo beschaafd mogelijk? ‘Hoe voorkom je illegale dumpingen van drugsafval, illegale teelt en dwangarbeid in drugslabs? Hoe zorg je dat criminelen niet langer kwetsbare jongeren ronselen om drugs uit havencontainers te halen? Hoe maak je een einde aan de liquidaties?’

Halsema wijst op de recordvangsten van afgelopen jaar. ‘Het is echt heel treurig. Ongeveer 80% van onze politiecapaciteit gaat op aan drugsgerelateerde criminaliteit. In Nederland en België zijn de straatprijzen voor coke al jaren precies hetzelfde. Dus je kunt alleen maar vaststellen dat de ongelooflijke hoeveelheid inspanningen geen effect hebben op de markt. Nou, dan moet je jezelf toch wel eens achter de oren krabben.’

Dekmantels voor witwassen
Wetenschappers maakten op basis van de inbeslaggenomen partijen coke en xtc ramingen van de opbrengsten uit drugshandel: jaarlijks zo’n ¤3 mrd. Dat geld moet worden witgewassen. Het kan niet anders of criminelen werken samen met vastgoedadviseurs, notarissen en advocaten, zegt Halsema. Voeg daaraan toe dat Amsterdam internationaal bekendstaat als ‘belastingparadijs’ en je snapt waarom de hoofdstad zo aantrekkelijk is voor criminelen, zegt ze. ‘Ik pleit er al heel lang voor dat we onze fiscale regelgeving aanscherpen.’

De enorme bedragen leiden zodoende tot verwevenheid tussen de onderwereld en bovenwereld. Halsema wijst op ‘de monocultuur’ in de binnenstad van Amsterdam: er zijn inmiddels zo veel toeristische winkeltjes, dat de vraag zich opdringt waarvan die kunnen bestaan. ‘Maar het is heel lastig om te bewijzen dat dit dekmantels voor witwassen zijn.’

Repressie werkt niet, vat Halsema haar pleidooi samen, je kunt beter het verdienmodel van criminelen omverwerpen. ‘Kijk naar the war on drugs in Midden- en Zuid-Amerika. De strijd heeft landen compleet ontwricht. Gruwelijk, met talloze doden. Ik maak deel uit van een groeiende groep wetenschappers en bestuurders die zegt dat de internationale strijd tegen drugs zulke perverse effecten heeft dat wij dáár inmiddels meer last van hebben dan van de drugs zelf.’

Recordvangsten hebben geen invloed op de straatprijs
In havensteden zoals Rotterdam, Antwerpen en Vlissingen onderschept de douane jaar op jaar record brekende hoeveelheden cocaïne. In Rotterdam ging het in 2023 om 59.116 kilo. Een jaar eerder was dat nog 51.447 kilo coke. Records sneuvelen bij bosjes: tien jaar geleden was 2013 óók een recordjaar met toen nog bijna 10.000 kilo. Antwerpen spande in 2023 de kroon met een totale vangst van 116.000 kilo; ook dat was een plaatselijk record. In totaal onderschepte de Nederlandse douane in Rotterdam en Vlissingen 140 zendingen, vrijwel evenveel als een jaar eerder. Dat het totaal aantal kilo’s toch toeneemt, heeft te maken met de groeiende omvang van de ladingen. Vorig jaar nam de douane de voorlopig grootste partij coke ooit in beslag. Het ging het om een partij van achtduizend kilo uit Ecuador. Volgens burgemeester Femke Halsema is naar schatting maximaal 10% van alle via Nederland verscheepte cocaïne bestemd voor de lokale markt. Opvallend is dat de recordvangsten geen gevolgen hebben voor de straatprijs. Er lijkt eerder sprake van een ingecalculeerd verlies: in Nederland betalen gebruikers al jaren ¤50 voor een gram coke. Ondertussen worstelt ook de strafrechtketen met de drugshandel. De gemeente Amsterdam schat de jaarlijkse kosten voor de landelijke bestrijding van ondermijning en drugscriminaliteit op ‘minimaal ¤3,2 mrd’. Daarbij steeg het aantal strafrechtelijke onderzoeken naar criminele samenwerkingsverbanden van 341 in 2015 tot 786 in 2022. In 2022 werden 490 personen veroordeeld tot een vrijheidsstraf vanwege drugsmisdaad. Volgens burgemeester Halsema ‘een ongekend hoog aantal’.

https://fd.nl/samenleving(...)ainemarkt?gift=bSJew

Meer dan eens. Ineffectief, onnodige overheisbemoeienis en vruchtbare bodem voor criminaliteit. Weg daarmee.
When government - in pursuit of good intentions - tries to rearrange the economy, legislate morality, or help special interests, the cost come in inefficiency, lack of motivation, and loss of freedom. Government should be a referee, not an active player.
Friedman on Donahue
pi_212164023
Goed nieuws voor de grote jongens
I wanna go back with a club and attack
I wanna take to my guns and break you
  donderdag 25 januari 2024 @ 12:54:25 #3
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_212164048
Wtf. :')
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
pi_212164051
Stel dat harddrugs legaal worden, dan hou ik wel mijn hart vast waar de drugscriminelen dan instappen om geld te verdienen. Ontvoeringen, vrouwenhandel, witteboordenfraude e.d. zullen een enorme boost krijgen.
beter een knipoog dan een blauw oog
pi_212164054
quote:
10s.gif Op donderdag 25 januari 2024 12:51 schreef Solotovski het volgende:
Goed nieuws voor de grote jongens
Niet echt, want de staat is dan de enige grote jongen die overblijft.
Radical islam is the snake in the grass.
Moderate islam is the grass that hides the snake.
  donderdag 25 januari 2024 @ 12:55:11 #6
44346 junkiesietze
Trotse Scooter-rijder.
pi_212164057
Dan kan haar zoon ook eindelijk legaal aan het werk?
Ik boek je met mijn neon je weet.
en ik heb ook een auto.
  donderdag 25 januari 2024 @ 12:56:27 #7
438527 MissButterflyy
De beste dingen in het leven z
pi_212164070
Nederland kan dat niet alleen zo aanpakken. En is er een land in de wereld wat er hetzelfde in wil staan als Femke? Het klinkt allemaal leuk en aardig maar hoe ga je dat doen, alles reguleren?

En dat cocaine minder slecht is dan alcohol, daar ben ik het echt niet mee eens.
Wie dit leest is een lezer van dit
  donderdag 25 januari 2024 @ 12:58:12 #8
438527 MissButterflyy
pi_212164090
quote:
0s.gif Op donderdag 25 januari 2024 12:54 schreef Knipoogje het volgende:
Stel dat harddrugs legaal worden, dan hou ik wel mijn hart vast waar de drugscriminelen dan instappen om geld te verdienen. Ontvoeringen, vrouwenhandel, witteboordenfraude e.d. zullen een enorme boost krijgen.
Ja, in plaats van te denken dat mensen nu eenmaal altijd vertier zullen zoeken in geestverruimende middelen, zullen er ook altijd mensen zijn die de criminaliteit ingaan. Wat zullen die dan gaan doen ter vervanging?
  donderdag 25 januari 2024 @ 12:59:34 #9
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_212164112
Zoonlief heeft een nieuwe hobby gevonden?
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
  donderdag 25 januari 2024 @ 13:01:02 #10
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_212164133
In de supermarkt de halfjes wit gebroederlijk naast de halfjes wit :D
A murky, forgotten land.
  donderdag 25 januari 2024 @ 13:02:07 #11
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_212164148
quote:
1s.gif Op donderdag 25 januari 2024 12:56 schreef MissButterflyy het volgende:
Nederland kan dat niet alleen zo aanpakken. En is er een land in de wereld wat er hetzelfde in wil staan als Femke? Het klinkt allemaal leuk en aardig maar hoe ga je dat doen, alles reguleren?

En dat cocaine minder slecht is dan alcohol, daar ben ik het echt niet mee eens.
In Uruguay zijn harddrugs als het goed is gewoon legaal.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
pi_212164160
quote:
Het 'dealen' is wel van een andere laag dan vrouwenhandel of ontvoering. De meeste mensen in het circuit zijn zo spannend waarschijnlijk niet. die gaan gewoon voor DPD pakketten bezorgen.
Lachen joh.
  FOK!fotograaf donderdag 25 januari 2024 @ 13:04:36 #14
842 Zorro
Z
pi_212164168
Wordt ze binnenkort gecontroleerd zeker?
Un dann rettet kein Kavallerie,
keine Zorro kümmert sich dodrömm.
Dä piss höchstens e " Zet " en der Schnie
  donderdag 25 januari 2024 @ 13:06:26 #15
505120 RedShoe
Sharp knives create scars
pi_212164187
Wat een topwijf die Halsema _O_
Don't follow me. I am lost too
.
I always feel like somebody's watchin' me
Tell me, is it just a dream?
  donderdag 25 januari 2024 @ 13:07:50 #16
438527 MissButterflyy
pi_212164203
quote:
0s.gif Op donderdag 25 januari 2024 13:02 schreef -XOR- het volgende:

[..]
In Uruguay zijn harddrugs als het goed is gewoon legaal.
Ik kan niks vinden over harddrugs, alleen over wiet.
Heb je een bron?
pi_212164214
quote:
1s.gif Op donderdag 25 januari 2024 12:56 schreef MissButterflyy het volgende:

Het is zeker geen gemakkelijke opgave om dit voor elkaar te krijgen. En, zoals ze zelf ook aangeeft, iets van de lange adem. Ik vind het goed dat er toch telkens mensen zijn die het aandragen en eermee bezig blijven. Ooit, zou je denken, moet het dan toch lukken.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  donderdag 25 januari 2024 @ 13:13:19 #18
478185 PiyeReloaded
Still the king of Kush
pi_212164254
Eindelijk. _O_

Als politici hier nu eens voor gaan staan wanneer ze daadwerkelijk in de kamer (of zelfs de regering) zitten, dan komen we misschien eens ergens.
  donderdag 25 januari 2024 @ 13:15:35 #19
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_212164277
quote:
0s.gif Op donderdag 25 januari 2024 13:03 schreef Pajanus het volgende:

[..]
Het 'dealen' is wel van een andere laag dan vrouwenhandel of ontvoering. De meeste mensen in het circuit zijn zo spannend waarschijnlijk niet. die gaan gewoon voor DPD pakketten bezorgen.
Toen ik nog in de stad woonde kende ik iemand die voor iemand anders dealde, die kreeg daar 3.000 euro cash voor voor in principe 7 dagen in de week van 12.00u-0.00u bereikbaar zijn.
Plus benzine en en eten/drinken werd betaald.

Dus de jongens onderaan de ladder zullen gewoon werk gaan doen.

De laag daarboven daar praat je al over héél andere inkomens, die zie ik geen genoegen nemen met minder.
Laat staan de echt grote jongens.
A murky, forgotten land.
  donderdag 25 januari 2024 @ 13:16:30 #20
3542 Gia
User under construction
pi_212164287
Maar voor meer dan 5 gram wiet word je opgepakt!! Hoe krom!
pi_212164300
Voortaan moet ze maar niet meer in de buurt van de molen komen.
  donderdag 25 januari 2024 @ 13:17:54 #22
478185 PiyeReloaded
Still the king of Kush
pi_212164306
quote:
1s.gif Op donderdag 25 januari 2024 13:07 schreef MissButterflyy het volgende:

[..]
Ik kan niks vinden over harddrugs, alleen over wiet.
Heb je een bron?
https://www.businessinsid(...)ional=true&r=US&IR=T

Bij mijn weten is verkoop wel gewoon illegaal in Uruguay (wietverkoop is wel legaal), maar er zijn meer Latijns-Amerikaanse landen die inzien dat de drugsoorlog een doodlopende weg is. Gezien Nederland ook een narcostaat is, zijn wij het ideale land in Europa om ook eens serieus na te gaan denken over het herzien van dit gefaalde idee. Alleen hebben we daar helemaal niet de politieke wil voor helaas.
pi_212164333
Verstandig. Had ook niets anders verwacht van Femke, gelet op haar opleiding en beter nog: opleider.
pi_212164339
Ja, doen. Meteen. Hulde voor Halsema.

Maar zonder gekheid, maak het in elk geval bespreekbaar. Repressie wordt al decennia gepoogd, zonder succes. Dat is een doodlopende weg. Breek de discussie open en denk niet in taboes.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_212164356
Een echte liberaal die Halsema.

Volledig eens met haar. De war on Drugs heeft nooit zin gehad behalve rechtse partijen aan de macht houden en een links offensief repressief te houden. Mensen met een migratieachtergrond neigen sneller sociaal te stemmen om gelijke rechten te krijgen (op het sociaal vangnet) dan mensen zonder migratieachtergrond die rechts stemmen om meer rechten te krijgen op het sociaal vangnet.

Natuurlijk is het geen Nixon of Reagan achtige taferelen maar de oorlog tegen de Mocro maffia maakt het dat enigzins wel. En uitvergroting van de media die doen alsof Taghi de Escobar is van de lage landen. En de moord van Peter R de Vries in zijn schoenen framen.

Coffeeshops kunnen ook harddrugs gaan verkopen onder vergunningen. En zo haal je de illegaliteit en anonimiteit grotendeels weg. Er zal daar altijd animo voor zijn zoals het stoken van je eigen alcohol (ook harddrugs) of het verkopen van softdrugs zoals wiet en hasj.
  donderdag 25 januari 2024 @ 13:23:41 #26
169715 Mano_
Manomanoman..
pi_212164367
Kapitalisme is dus de oplossing :7
pi_212164386
quote:
1s.gif Op donderdag 25 januari 2024 13:13 schreef PiyeReloaded het volgende:
Eindelijk. _O_

Als politici hier nu eens voor gaan staan wanneer ze daadwerkelijk in de kamer (of zelfs de regering) zitten, dan komen we misschien eens ergens.
Zie dat bij de PVV, VVD en CDA niet gebeuren. Links was nog nooit met zo weinig. Maar het activistische idee is een leuk proefballonetje net zoals het OV gratis maken.
  donderdag 25 januari 2024 @ 13:25:54 #28
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_212164388
De spagaat van GL, coke willen legaliseren, maar roken, vlees, vet, suiker en alcohol in het verdoemhoekje zetten.

Nou, als je die zaken gaat ontmoedigen (hogere accijnzen ed.) en verbieden, dan komt daar ook illegale handel in.

Dus, wat wil je nou?
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
pi_212164397
Goed dat ze dit op deze manier bespreekbaar maakt. Geen garantie dat het zal werken, maar we kunnen wel concluderen dat de 'war on drugs' al een paar decennia niet heel veel verbetering heeft opgeleverd.
  Forum Admin donderdag 25 januari 2024 @ 13:27:20 #30
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_212164399

Ik pleit voor de herinvoering van de wietpas. Groetjes, de directeur van Nederlandse Brouwers.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_212164408
quote:
0s.gif Op donderdag 25 januari 2024 13:25 schreef thedeedster het volgende:
De spagaat van GL, coke willen legaliseren, maar roken, vlees, vet, suiker en alcohol in het verdoemhoekje zetten.

Nou, als je die zaken gaat ontmoedigen (hogere accijnzen ed.) en verbieden, dan komt daar ook illegale handel in.

Dus, wat wil je nou?
Halsema spreekt niet namens GL, maar als burgemeester van onze hoofdstad.
pi_212164413
quote:

Dus, wat wil je nou?
Kan je onderbouwen waarom je denkt dat GL dat allemaal wilt verbieden? Komt dat uit dezelfde koker van De Telegraaf die zegt dat Jetten in je meterkast wilt kijken?
pi_212164434
quote:
1s.gif Op donderdag 25 januari 2024 13:15 schreef StateOfMind het volgende:

[..]
Toen ik nog in de stad woonde kende ik iemand die voor iemand anders dealde, die kreeg daar 3.000 euro cash voor voor in principe 7 dagen in de week van 12.00u-0.00u bereikbaar zijn.
Plus benzine en en eten/drinken werd betaald.

Dus de jongens onderaan de ladder zullen gewoon werk gaan doen.

De laag daarboven daar praat je al over héél andere inkomens, die zie ik geen genoegen nemen met minder.
Laat staan de echt grote jongens.
Ik denk dat die de activiteiten in het buitenland door gaan zetten.
Prima voor NL
Lachen joh.
pi_212164437
quote:

Dus, wat wil je nou?
Zou het heeeel misschien zo kunnen zijn dat Halsema niet per se pro-cocainegebruik is maar vooral wat wil doen aan de ellende die de cokecriminaliteit met zich meebrengt?
  donderdag 25 januari 2024 @ 13:34:48 #35
478185 PiyeReloaded
Still the king of Kush
pi_212164459
quote:
0s.gif Op donderdag 25 januari 2024 13:25 schreef Origami94 het volgende:

[..]
Zie dat bij de PVV, VVD en CDA niet gebeuren. Links was nog nooit met zo weinig. Maar het activistische idee is een leuk proefballonetje net zoals het OV gratis maken.
Klopt, maar ook links heeft zich nooit echt hard gemaakt voor liberalisering van drugs toen ze er beter voor stonden. Ook Halsema niet toen ze in de kamer zat. Om zoiets voor elkaar te krijgen moeten links en liberaal samen optrekken en er echt een belangrijk agendapunt van maken, maar dat hebben ze tot nu toe helaas niet gedurfd en dat zie je in veel landen. Achteraf zeggen dat decriminalisatie en/of legalisatie wel een goed idee is gebeurt vaker. Ondertussen maakt rechts en conservatief wel werk van het intensiveren van de drugsoorlog.
pi_212164463
Vreselijk mens, maar hier heeft ze een goed punt. Ben alleen bang dat het veel en veel te laat is...
  donderdag 25 januari 2024 @ 13:35:29 #37
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_212164464
Goed plan. Had jaren terug al moeten gebeuren.

Maar we gaan waarschijnlijk weer een law and order en familie valjeeeeus regering krijgen dus die schuiven zo'n plan meteen van tafel.

"keihard aanpakken die hard drugs, kei en kei en keihard aanpakken. Bescherm onze kindjes". Ondertussen snuiven velen zelf achter de schermen ook gewoon.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
  donderdag 25 januari 2024 @ 13:36:10 #38
182233 thedeedster
pi_212164468
quote:
0s.gif Op donderdag 25 januari 2024 13:28 schreef Origami94 het volgende:

[..]
Kan je onderbouwen waarom je denkt dat GL dat allemaal wilt verbieden? Komt dat uit dezelfde koker van De Telegraaf die zegt dat Jetten in je meterkast wilt kijken?
Onderbouwen?

Volg je het nieuws wel eens? Blijkbaar niet.

quote:
Met een suiker- en zouttaks dwingen we producenten hun verantwoordelijkheid te nemen.
https://groenlinks.nl/een-progressief-oppositieakkoord

quote:
GroenLinks vindt het prima dat de leeftijdsgrens voor het kopen van licht alcoholische dranken is verhoogd van 16 naar 18 jaar. Alcohol is namelijk slecht voor de gezondheid van jongeren, zowel op korte als op de lange termijn.
https://groenlinks.nl/standpunten/zorg/alcohol

Volgens mij lees ik het GL partijprogramma vaker dan de mensen die er op stemmen. :{
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
  donderdag 25 januari 2024 @ 13:38:17 #39
478185 PiyeReloaded
Still the king of Kush
pi_212164495
quote:

Dus, wat wil je nou?
Alles legaal, maar ontmoedigen en inzetten op behandeltrajecten voor verslaafden.
pi_212164550
quote:
0s.gif Op donderdag 25 januari 2024 13:36 schreef thedeedster het volgende:

[..]
Onderbouwen?

[..]
[..]

Volgens mij lees ik het GL partijprogramma vaker dan de mensen die er op stemmen. :{
Jij hebt het over verbieden. Dat lees ik nergens terug.

Suikerproducenten moeten inderdaad meer belasting gaan betalen en dat we 16 jarigen alcohol laten gebruiken wat een harddrugs is terwijl het brein nog groeit tot hun 21ste valt ook niet te verkopen.

Dat doen ze in de VS veel beter in de meeste staten.

Prikkels zijn niet hetzelfde als het verbieden.
  donderdag 25 januari 2024 @ 13:45:20 #41
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_212164578
quote:

Dus, wat wil je nou?
Dat zou wat zijn, als je straks coke en wiet bij wijze van spreken bij de Jumbo kunt halen, en voor suikerklontjes en een karbonade straks Mo & Samir moet bellen :D
A murky, forgotten land.
  donderdag 25 januari 2024 @ 13:45:58 #42
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_212164584
Wollah goed plan _O_

Gr gr Mo & Samir
A murky, forgotten land.
  donderdag 25 januari 2024 @ 13:51:55 #43
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_212164642
Lijkt me een goed idee. Coke is natuurlijk niet gezond voor je, maar ook weer niet zo link dat je mensen er met alles van dien vanaf moet houden. Bovendien is er niemand die er een lijntje minder om snuift omdat het verboden is. Met XTC kun je hetzelfde doen.

Als je het reguleert dan scheelt het een hoop ellende.
  donderdag 25 januari 2024 @ 13:54:27 #44
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_212164669
quote:
quote:
1s.gif Op donderdag 25 januari 2024 12:58 schreef MissButterflyy het volgende:

[..]
Ja, in plaats van te denken dat mensen nu eenmaal altijd vertier zullen zoeken in geestverruimende middelen, zullen er ook altijd mensen zijn die de criminaliteit ingaan. Wat zullen die dan gaan doen ter vervanging?
Criminelen moet je gewoon aanpakken. Dus je hoeft ze geen bezigheidstherapie te geven in de vorm van drugshandel.

En als de politie niet zoveel tijd is aan drugshandel dan hebben ze ook meer tijd voor andere criminelen.
pi_212164692
Ik heb wel moeite met de aanduiding misdaad zonder slachtoffers als het om gebruik gaat want je kan het gebruik niet los zien van de misdaden die gepleegd worden in de aanloop naar het gebruik.

Verder geloof ik ook vrij weinig van de theorie dat het de criminaliteit zal doen afnemen als je het, hier, legaliseert. De ervaring in de VS met marijuana is namelijk anders, de legale verbouwers leggen het af tegen de criminele sector omdat de criminelen, uiteraard, zich niet aan wetgeving houden, geen belasting betalen etc.
Daarbij komt het probleem dat in Nederland cocaine verbouwen wel enigzins lastig is, mischien dat je het in de kas kan doen maar goed, dan maak je die kas wel een doelwit van jewelste.

Denken we nu echt dat XTC producenten legaal gaan opereren en voor hun afval gaan betalen als ze net als nu het ook illegaal kunnen doen en vrijwel nooit gepakt worden? Waarbij hun product als ze legaal gaan ook nog eens flink duurder gaat worden en export nog steeds illegaal is?

If geef Halsema gelijk dat de huidige situatie niet werkt maar ik betwijfel of wat zij voorstelt de situatie zal verbeteren.
  donderdag 25 januari 2024 @ 14:04:50 #46
396386 sturmpie
for night & nature
pi_212164767
Canada's province of British Columbia is starting a first-in-the-nation trial decriminalising small amounts of hard drugs such as cocaine and heroin.
vrede, voedsel, vrijheid, veiligheid, vooruitgang
pi_212164791
Ik snap de keuze om drugs gewoon te reguleren. Hierdoor kan je ook goede ondersteuning bieden bij verslaving en kwaliteit etc. Dus opzich prima.

Alleen de argumenten dat hierdoor criminaliteit een halt wordt geroepen vind ik discutabel. Criminelen zijn dat niet voor niets en zoeken uiteindelijk wel weer een nieuwe bron van inkomsten. Weet jij veel wat ze gaan doen; mensen ontvoeren voor losgeld?
pi_212164797
quote:
0s.gif Op donderdag 25 januari 2024 13:56 schreef Tijger_m het volgende:
Ik heb wel moeite met de aanduiding misdaad zonder slachtoffers als het om gebruik gaat want je kan het gebruik niet los zien van de misdaden die gepleegd worden in de aanloop naar het gebruik.

Verder geloof ik ook vrij weinig van de theorie dat het de criminaliteit zal doen afnemen als je het, hier, legaliseert. De ervaring in de VS met marijuana is namelijk anders, de legale verbouwers leggen het af tegen de criminele sector omdat de criminelen, uiteraard, zich niet aan wetgeving houden, geen belasting betalen etc.
Daarbij komt het probleem dat in Nederland cocaine verbouwen wel enigzins lastig is, mischien dat je het in de kas kan doen maar goed, dan maak je die kas wel een doelwit van jewelste.

Denken we nu echt dat XTC producenten legaal gaan opereren en voor hun afval gaan betalen als ze net als nu het ook illegaal kunnen doen en vrijwel nooit gepakt worden? Waarbij hun product als ze legaal gaan ook nog eens flink duurder gaat worden en export nog steeds illegaal is?

If geef Halsema gelijk dat de huidige situatie niet werkt maar ik betwijfel of wat zij voorstelt de situatie zal verbeteren.
Het gaat in eerste instantie dan ook niet om het legaliseren van de productie, want dat krijg je toch niet voor elkaar. De straathandel in Nederland uit de criminaliteit halen kan een goede eerste stap zijn. Ik ben niet deskundig, maar ik kan mij voorstellen dat dit een rem zet op de bendestrijd die steeds vaker wordt uitgevochten op onze straten.

Verder lijkt het mij vooral belangrijk om de discussie open te breken en je niet blind blijven staren op repressie als enige middel. Want het is inmiddels duidelijk dat die aanpak niet werkt.
pi_212164805
quote:
0s.gif Op donderdag 25 januari 2024 14:04 schreef sturmpie het volgende:
Canada's province of British Columbia is starting a first-in-the-nation trial decriminalising small amounts of hard drugs such as cocaine and heroin.
Dat is alleen voor hoeveelheden voor eigen gebruik en geen legalisering. Dealen en import van drugs is nog gewoon net zo strafbaar. In Nederland word er volgens mij nauwelijks tot geen vervolging ingesteld voor hoeveelheden voor eigen gebruik, ik kan daar tenminste bij de jaarcijfers van het OM niets over terug vinden
pi_212164833
quote:
0s.gif Op donderdag 25 januari 2024 14:09 schreef KoosVogels het volgende:

[..]
Het gaat in eerste instantie dan ook niet om het legaliseren van de productie, want dat krijg je toch niet voor elkaar. De straathandel in Nederland uit de criminaliteit halen kan een goede eerste stap zijn. Ik ben niet deskundig, maar ik kan mij voorstellen dat dit een rem zet op de bendestrijd die steeds vaker wordt uitgevochten op onze straten.

Verder lijkt het mij vooral belangrijk om de discussie open te breken en je niet blind blijven staren op repressie als enige middel. Want het is inmiddels duidelijk dat die aanpak niet werkt.
Dus de straatdealer mag wel coke verkopen maar zijn leverancier (hoogstwaarschijnlijk de baas van de straatdealer en onderdeel van hetzelfde criminele netwerk) is een crimineel?

Kortom, dezelfde achterlijk kromme methode die met de coffeeshops usance was en wat na al die jaren nog steeds achterlijk en krom is, ondertussen blijft de aanlevering van de coffeeshops gewoon een zaak voor grote criminele bendes.
pi_212164843
quote:
0s.gif Op donderdag 25 januari 2024 13:56 schreef Tijger_m het volgende:

De meeste drank word toch ook gewoon legaal gekocht? Als grote bedrijven legaal, met schaalvoordeel, drugs mogen produceren dan moet dit toch gaan werken?
pi_212164868
quote:
0s.gif Op donderdag 25 januari 2024 14:14 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Dus de straatdealer mag wel coke verkopen maar zijn leverancier (hoogstwaarschijnlijk de baas van de straatdealer en onderdeel van hetzelfde criminele netwerk) is een crimineel?

Kortom, dezelfde achterlijk kromme methode die met de coffeeshops usance was en wat na al die jaren nog steeds achterlijk en krom is, ondertussen blijft de aanlevering van de coffeeshops gewoon een zaak voor grote criminele bendes.
Dat is mijn interpretatie, waarbij ik mij baseer op het artikel in de OP. Ik heb er niet zelf over gesproken met Halsema.

Nogmaals, het roer moet gewoon om. De huidige aanpak werkt voor geen ene kut. Die zogenaamde 'war on drugs' wordt al sinds de jaren '70 gevoerd en heeft werkelijk geen ene reet opgeleverd, behalve een hoop doden en straatcriminaliteit. En ondertussen blijft de drugs gewoon elk land ter wereld binnenstromen.
pi_212164872
quote:
0s.gif Op donderdag 25 januari 2024 14:15 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]
De meeste drank word toch ook gewoon legaal gekocht? Als grote bedrijven legaal, met schaalvoordeel, drugs mogen produceren dan moet dit toch gaan werken?
Dat is de vraag, denk ik, maar dan zul je wel wat tandjes hoger in moeten zetten en de hele keten legaal moeten maken. Waarbij je dan ook nog moet bedenken dat er bij hogere zuiverheid ook meer risico op verslaving optreed en wat doe je met zaken als fentanyl wat veel sterker is en gemeengoed begint te worden.

Zoals ik al aangaf, in de VS werkt dat lang niet zo goed als je zou denken met softdrugs waar bedrijven legaal kunnen verbouwen.
  donderdag 25 januari 2024 @ 14:20:20 #54
182233 thedeedster
pi_212164887
quote:
0s.gif Op donderdag 25 januari 2024 13:28 schreef Origami94 het volgende:

[..]
Onderbouwen?

quote:
Met een suiker- en zouttaks dwingen we producenten hun verantwoordelijkheid te nemen.

quote:
GroenLinks vindt het prima dat de leeftijdsgrens voor het kopen van licht alcoholische dranken is verhoogd van 16 naar 18 jaar. Alcohol is namelijk slecht voor de gezondheid van jongeren, zowel op korte als op de lange termijn.

quote:
0s.gif Op donderdag 25 januari 2024 13:42 schreef Origami94 het volgende:

[..]
Jij hebt het over verbieden. Dat lees ik nergens terug.

Suikerproducenten moeten inderdaad meer belasting gaan betalen en dat we 16 jarigen alcohol laten gebruiken wat een harddrugs is terwijl het brein nog groeit tot hun 21ste valt ook niet te verkopen.

Dat doen ze in de VS veel beter in de meeste staten.

Prikkels zijn niet hetzelfde als het verbieden.
Ik had het ten eerste niet alleen over verbieden, ook over ontmoedigen. Maar OK, deze geef ik je; ze praten niet expliciet over verbieden.

Ik werk in het toerisme. In Amsterdam. Mevrouw Halsema wil minder en minder toeristen die hier komen voor het hoeren en snoeren; voor de drugs.

Dus. Wat wil ze nou?

Als je gaat legaliseren, dan krijg je nóg meer van dergelijke toeristen. Volstrekt schizofreen beleid. 8)7

edit; als je een minimumleeftijd wilt verhogen, wat is dat anders dan verbieden?
  Moderator / Redactie FP donderdag 25 januari 2024 @ 14:21:03 #55
183088 crew  TheStigsDutchCousin
Brabo Bastard
pi_212164893
quote:
1s.gif Op donderdag 25 januari 2024 13:01 schreef StateOfMind het volgende:
In de supermarkt de halfjes wit gebroederlijk naast de halfjes wit :D
Poedersuiker en snuifsuiker.
"They are rage. Brutal, without mercy. But you.... You will be worse. Rip and tear, until it is done!"
"Omae wa mou shindeiru."
"All we know is... he's called The Stig!"
  donderdag 25 januari 2024 @ 14:23:01 #56
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_212164901
quote:
0s.gif Op donderdag 25 januari 2024 14:21 schreef TheStigsDutchCousin het volgende:

[..]
Poedersuiker en snuifsuiker.
Colombiaanse poedersuiker 8-)
A murky, forgotten land.
pi_212164953
Ik zie nogal wat haken en ogen als Nederland hier als enige land ter wereld cocaine gaat legaliseren. Wat houdt mensen dan tegen om drugs-boodschappen in Nederland te doen en dan terug te rijden naar Engeland, Belgie of Duitsland?
pi_212164974
quote:
7s.gif Op donderdag 25 januari 2024 14:30 schreef Scorpie het volgende:
Ik zie nogal wat haken en ogen als Nederland hier als enige land ter wereld cocaine gaat legaliseren. Wat houdt mensen dan tegen om drugs-boodschappen in Nederland te doen en dan terug te rijden naar Engeland, Belgie of Duitsland?
quote:
Halsema houdt daarover vrijdag een internationale conferentie in Amsterdam
pi_212164983
quote:
Is dat zo'n probleem dan?

Doen de Scandinavische mensen (zeker die in Denemarken) nu ook al met alcohol in Duitsland (hoewel niet verboden though...). Gebeurt toch wel.
pi_212164993
Dat is geen gezond ontwikkeling. Want voor sommige mensen zijn cocaïne zeer verslavend, hierdoor kunnen ze in ernstig probleem raken en met ontwrichtend gevolg. Daarom zijn bepaalde drugs voor niets verboden.

Verkoop moet blijven strafbaar, maar gebruik van niet. We moeten de slachtoffers helpen tegenaan van verslaving cocaine, dus ook blijven voorlichten aan jongeren. Ofwel regeluren is de sleutel.

Zolang de gebruikers drugs neemt, verdienen de criminelen hun kosten aan. Pak je de inkomensbron af, vallen ze uit elkaar. Eigenlijk is dat heel simpel en zeer moeilijk tegelijk.

Het kan criminelen niets schelen hoe de slachtoffers aan toe zijn. Zolang ze maar geld blijven uitgeven aan hun product.
Al die ontdekkingsreizen door mensen, ze hebben nooit tegenhouden door domheid van mensen
  donderdag 25 januari 2024 @ 14:38:35 #61
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_212165022
en terecht wil coca wil gebruiken die moet dat lekker doen, maak het maar gratis.

neem je wat teveel , nou dan nog niks aan dehand
coca is beter voor je dan een pijpje aspirine

https://www.afkickkliniek(...)g/cocaine/overdosis/

Ze moeten weiland parkjes maken in het oosten waar je gratis coca en heroine kan gebruiken zonder straf
met gratis condooms erbij en gratis bier 24 / 7 / 365
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  Forum Admin donderdag 25 januari 2024 @ 14:39:01 #62
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_212165027
quote:
0s.gif Op donderdag 25 januari 2024 14:18 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Dat is de vraag, denk ik, maar dan zul je wel wat tandjes hoger in moeten zetten en de hele keten legaal moeten maken. Waarbij je dan ook nog moet bedenken dat er bij hogere zuiverheid ook meer risico op verslaving optreed en wat doe je met zaken als fentanyl wat veel sterker is en gemeengoed begint te worden.

Zoals ik al aangaf, in de VS werkt dat lang niet zo goed als je zou denken met softdrugs waar bedrijven legaal kunnen verbouwen.
Zulke zaken vallen of staan met vangnetten, preventie en voorlichting. In een land als Nederland, met een relatief dicht netwerk aan hulpverleners en instanties kan zoiets wel werken.

Wat ze in bepaalde steden in de VS gedaan hebben is het omgekeerde. Daar begonnen ze zich achter de oren te krabben toen het helemaal uit de hand liep met (dakloze) verslaafden die van heinde en verre kwamen om legaal te gebruiken. Spelen wel wat meer factoren mee natuurlijk, zoals belabberde geestelijke gezondheidszorg, criminaliteit en andere sociaal economische aspecten.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_212165057
quote:
0s.gif Op donderdag 25 januari 2024 14:39 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]
Zulke zaken vallen of staan met vangnetten, preventie en voorlichting. In een land als Nederland, met een relatief dicht netwerk aan hulpverleners en instanties kan zoiets wel werken.

Wat ze in bepaalde steden in de VS gedaan hebben is het omgekeerde. Daar begonnen ze zich achter de oren te krabben toen het helemaal uit de hand liep met (dakloze) verslaafden die van heinde en verre kwamen om legaal te gebruiken. Spelen wel wat meer factoren mee natuurlijk..
Dat was niet waar ik het over had. Wij hebben dat allang meegemaakt in Nederland, Amsterdam had jarenlang een stabiele groep verslaafden waarvan het merendeel, als ik mij goed herinner, buitenlanders waren.
Overigens wel een goed punt, drugstoerisme is iets waar Amsterdam schijnbaar heel ongelukkig over is maar op deze manier neemt dat wel gigantisch toe, natuurlijk.

Waar ik het over heb is de problematiek dat legale weed verbouwers in de VS de concurrentie met de illegalen niet kunnen bolwerken omdat, mischien paradoxaal, zij zich aan de wet moeten houden, belastingen betalen en alle andere zaken die een normaal bedrijf moet doen en de illegalen goedkoper kunnen werken en dus ook goedkoper leveren omdat zij dit niet doen.

Lees dit artikel maar eens: https://alcoholstudies.ru(...)espite-legalization/

Simpel gezegd en samengevat, je zou verwachten dat de illegale markt op zou drogen als er een legale markt is maar het tegendeel blijkt bewaarheid.

[ Bericht 8% gewijzigd door #ANONIEM op 25-01-2024 14:48:08 ]
pi_212165077
quote:
0s.gif Op donderdag 25 januari 2024 14:18 schreef KoosVogels het volgende:

[..]
Dat is mijn interpretatie, waarbij ik mij baseer op het artikel in de OP. Ik heb er niet zelf over gesproken met Halsema.

Nogmaals, het roer moet gewoon om. De huidige aanpak werkt voor geen ene kut. Die zogenaamde 'war on drugs' wordt al sinds de jaren '70 gevoerd en heeft werkelijk geen ene reet opgeleverd, behalve een hoop doden en straatcriminaliteit. En ondertussen blijft de drugs gewoon elk land ter wereld binnenstromen.
Precies dit dus. Drugs krijg je de wereld niet uit. Het zal atijd beschikbaar zijn en het is overduidelijk dat de prijs gebruikers niet afschrikt. De aanpak, opsporing en vervolging kost klauwen met geld. Harde- en straatcriminaliteit neemt toe. Opsporingscapaciteit voor andere zaken lijdt eronder.

Legaliseer het, verkoop het op streng gecontroleerde verkooppunten, hef belasting. Haal het uit de criminaliteit, zorg dat smokkel niet meer lucratief is. Geld dat nu naar opsporing gaat kun je besteden aan preventie, verslavingszorg en zaken waar nu geen tot nauwelijks opsporingscapaciteit voor is. Bovendien is het goed voor de werkloosheid- en uitkeringscijfers.

Onze geliefde kansenparels hoeven niet meer te janken over hun discriminatie op de arbeidsmarkt; ze kunnen nu legaal in drugs handelen en kunnen uit de bijstand.
pi_212165084
quote:
1s.gif Op donderdag 25 januari 2024 13:13 schreef PiyeReloaded het volgende:
Eindelijk. _O_

Er is geen enkele reden waarom politici dit zouden moeten willen, niemand gaat hier beter van worden. Sterker nog, het is enorm schadelijk voor de samenleving en werkt mogelijk allerlei andere problemen in de hand. Daarom is het ook echt een belachelijk voorstel en mensen die dit zo graag willen moet bij zichzelf eens nagaan of zij zelf geen drugsprobleem hebben.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
pi_212165113
quote:
14s.gif Op donderdag 25 januari 2024 14:44 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Er is geen enkele reden waarom politici dit zouden moeten willen, niemand gaat hier beter van worden. Sterker nog, het is enorm schadelijk voor de samenleving en werkt mogelijk allerlei andere problemen in de hand. Daarom is het ook echt een belachelijk voorstel en mensen die dit zo graag willen moet bij zichzelf eens nagaan of zij zelf geen drugsprobleem hebben.
Hier positief tegenover staan zegt niet per se iets over eigen drugsgebruik, laat staan een drugsprobleem.
  donderdag 25 januari 2024 @ 14:48:45 #67
323876 michaelmoore
pi_212165118
quote:

[..]
De strijd tegen drugs is verloren , het handhaven van de hoge prijzen werkt nog meer criminaliteit in de hand

ALs drugs bijna gratis worden dan verdwijnen de drugs bazen
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_212165132
quote:
0s.gif Op donderdag 25 januari 2024 14:44 schreef Inbox het volgende:

[..]
Precies dit dus. Drugs krijg je de wereld niet uit. Het zal atijd beschikbaar zijn en het is overduidelijk dat de prijs gebruikers niet afschrikt. De aanpak, opsporing en vervolging kost klauwen met geld. Harde- en straatcriminaliteit neemt toe. Opsporingscapaciteit voor andere zaken lijdt eronder.

Legaliseer het, verkoop het op streng gecontroleerde verkooppunten, hef belasting. Haal het uit de criminaliteit, zorg dat smokkel niet meer lucratief is. Geld dat nu naar opsporing gaat kun je besteden aan preventie, verslavingszorg en zaken waar nu geen tot nauwelijks opsporingscapaciteit voor is. Bovendien is het goed voor de werkloosheid- en uitkeringscijfers.
Ook voor jou, toon eens aan dat het legaliseren het product goedkoper maakt want de prakijk met softdrugs in de VS toont een andere uitkomst.
pi_212165146
quote:
0s.gif Op donderdag 25 januari 2024 14:18 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Dit inderdaad. Als je al 50 jaar een war on drugs voert die op geen enkele manier tot positieve verandering leidt, maar juist het tegendeel, doe je dus kennelijk iets niet goed. Het kan geen kwaad om het dan over een andere boeg te gooien.

Als je doet, wat je altijd deed, krijg je wat je altijd kreeg.
pi_212165152
quote:
0s.gif Op donderdag 25 januari 2024 14:48 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
De strijd tegen drugs is verloren , het handhaven van de hoge prijzen werkt nog meer criminaliteit in de hand

ALs drugs bijna gratis worden dan verdwijnen de drugs bazen
Waarom zou het bijna gratis worden als het legaal geproduceerd word? Dat is met softdrugs totaal niet het geval maar mischien zien wij iets over het hoofd?

Wel grappig dat dit geroepen word terwijl legale medicatie momenteel grote issues heeft qua beschikbaarheid mede omdat wij hard inzetten op betaalbaarheid. Zal wel toeval zijn.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 25-01-2024 14:52:17 ]
  donderdag 25 januari 2024 @ 14:53:02 #71
323876 michaelmoore
pi_212165163
quote:
0s.gif Op donderdag 25 januari 2024 14:51 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Waarom zou het bijna gratis worden als het legaal geproduceerd word? Dat is met softdrugs totaal niet het geval maar mischien zien wij iets over het hoofd?

Wel grappig dat dit geroepen word terwijl legale medicatie momenteel grote issues heeft qua beschikbaarheid mede omdat wij hard inzetten op betaalbaarheid. Zal wel toeval zijn.
ja door alle regeltjes is nog niet goedkoop

regeltjes regeltjes regeltjes

Ze moeten weiland parkjes maken in het oosten waar je gratis coca en heroine kan gebruiken zonder straf
pi_212165175
quote:

[..]
Ik denk dat de maatschappij een stukje mooier en beter ervan wordt als je drugs gecontroleerd gaat verkopen en de hele zwarte markt van drugshandel wegneemt met al het geweld dat er bij komt kijken. Je moet alleen tegelijkertijd wel ook inzetten op preventie, voorlichting en de hulp aan verslaafden.
pi_212165193
quote:
0s.gif Op donderdag 25 januari 2024 14:53 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
ja door alle regeltjes is nog niet goedkoop

regeltjes regeltjes regeltjes

Ja, grappig is dat, he? Als het legaal is dan moet het aan regels voldoen...en aan regels voldoen kost geld dus je eerdere post was dus incorrect, legaal is niet per se goedkoper en zeker niet enorm veel goedkoper.
pi_212165202
quote:
0s.gif Op donderdag 25 januari 2024 14:53 schreef Inbox het volgende:

[..]
Ik denk dat de maatschappij een stukje mooier en beter ervan wordt als je drugs gecontroleerd gaat verkopen en de hele zwarte markt van drugshandel wegneemt met al het geweld dat er bij komt kijken. Je moet alleen tegelijkertijd wel ook inzetten op preventie, voorlichting en de hulp aan verslaafden.
Wat we in elk geval zeker weet is dat de samenleving niet mooier wordt van het huidige restrictieve drugsbeleid. En wat we eveneens zeker weten, is dat drugs niet verdwijnen. Hoeveel geld je ook tegen handhaving aansmijt.
pi_212165204
quote:
Is dat het probleem van Nederland, of dat van Duitsland, Engeland of Belgie?
pi_212165209
quote:

[..]
Ok, dus er veranderd eigenlijk heel weinig want de politie blijft volop bezig om ervoor te zorgen dat de illegale markt onderdrukt blijft.
We zetten al decennia lang in op preventie, voorlichting en hulp aan verslaafden, volgens mij.
pi_212165210
quote:
7s.gif Op donderdag 25 januari 2024 14:48 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Hier positief tegenover staan zegt niet per se iets over eigen drugsgebruik, laat staan een drugsprobleem.
Maar dan is er toch helemaal geen probleem om harddrugs als illegaal gecategoriseerd te laten? We hebben deze discussie natuurlijk ook al eens eerder gevoerd en toen bleek toch dat de grootste voorstanders van legalisering, zelf niet vies waren van het nuttigen van het één of ander aan drugs.
quote:

[..]
Op welke manier zou de maatschappij mooier en beter worden?
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
pi_212165220
quote:
0s.gif Op donderdag 25 januari 2024 14:31 schreef KoosVogels het volgende:

[..]
[..]

Ja leuk, en dan? Omdat ene F. Halsema in Amsterdam dat vind gaat cocaine globaal gelegaliseerd worden? Weinig kans.

quote:
0s.gif Op donderdag 25 januari 2024 14:32 schreef DjVero het volgende:

[..]
Is dat zo'n probleem dan?

Doen de Scandinavische mensen (zeker die in Denemarken) nu ook al met alcohol in Duitsland (hoewel niet verboden though...). Gebeurt toch wel.
Is drank in Scandinavie ook verboden dan?
pi_212165233
quote:
0s.gif Op donderdag 25 januari 2024 14:55 schreef Inbox het volgende:

[..]
Is dat het probleem van Nederland, of dat van Duitsland, Engeland of Belgie?
Aangezien we allemaal zo kankerhard klaarkomen op het 1-verenigd-Europa als het ons uitkomt zou ik zeggen van ons allemaal. Wij zijn toch ook niet blij met vuurwerk uit Belgie of Polen hier, en roepen dan toch ook op tot het verbieden hiervan in die landen, dus waarom zouden zij dan op zijn minst niet zo heel happig zijn op dit idee?
pi_212165235
quote:
0s.gif Op donderdag 25 januari 2024 14:55 schreef KoosVogels het volgende:

[..]
Wat we in elk geval zeker weet is dat de samenleving niet mooier wordt van het huidige restrictieve drugsbeleid. En wat we eveneens zeker weten, is dat drugs niet verdwijnen. Hoeveel geld je ook tegen handhaving aansmijt.
Drugs zal inderdaad niet verdwijnen, net zoals diefstal of fraude dat ook nooit zal doen. Maar dat wil ook niet zeggen dat we de handhaving en wet- en regelgeving omtrent zulke kwesties maar moeten afschaffen.
  donderdag 25 januari 2024 @ 15:00:28 #81
323876 michaelmoore
pi_212165242
quote:
0s.gif Op donderdag 25 januari 2024 14:54 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Ja, grappig is dat, he? Als het legaal is dan moet het aan regels voldoen...en aan regels voldoen kost geld dus je eerdere post was dus incorrect, legaal is niet per se goedkoper en zeker niet enorm veel goedkoper.
alles wat ze in beslag nemen gratis weggeven
pi_212165249
quote:
0s.gif Op donderdag 25 januari 2024 15:00 schreef michaelmoore het volgende:
alles wat ze in beslag nemen gratis weggeven
Dat daar allang al een handeltje in plaatsvindt zal ook ongetwijfeld.
When government - in pursuit of good intentions - tries to rearrange the economy, legislate morality, or help special interests, the cost come in inefficiency, lack of motivation, and loss of freedom. Government should be a referee, not an active player.
Friedman on Donahue
pi_212165255
quote:
14s.gif Op donderdag 25 januari 2024 14:56 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Maar dan is er toch helemaal geen probleem om harddrugs als illegaal gecategoriseerd te laten? We hebben deze discussie natuurlijk ook al eens eerder gevoerd en toen bleek toch dat de grootste voorstanders van legalisering, zelf niet vies waren van het nuttigen van het één of ander aan drugs.
[..]
Op welke manier zou de maatschappij mooier en beter worden?
Weleens het een of ander nuttigen aan drugs is niet synoniem aan een drugsprobleem hebben.
Of is iedereen die wel eens een biertje drinkt een alcoholist?
pi_212165259
-

[ Bericht 99% gewijzigd door nostra op 25-01-2024 15:03:10 ]
Friedman on Donahue
pi_212165279
quote:
0s.gif Op donderdag 25 januari 2024 14:55 schreef KoosVogels het volgende:

[..]
Wat we in elk geval zeker weet is dat de samenleving niet mooier wordt van het huidige restrictieve drugsbeleid.
Ik vind het nogal een merkwaardige sprong van "de samenleving wordt niet mooier van het huidige beleid", waarbij je al talloze kanttekeningen kan zetten, naar "dus laten we het eens radicaal anders doen, gewoon legaliseren die handel".

quote:
En wat we eveneens zeker weten, is dat drugs niet verdwijnen. Hoeveel geld je ook tegen handhaving aansmijt.
Zat andere zaken die nu in de illegaliteit zitten verdwijnen ook niet, maar dat weerhield je er niet van hartstochtelijk te pleiten voor bijvoorbeeld een vuurwerkverbod.

What gives Koosie?

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 25-01-2024 15:04:17 ]
pi_212165283
quote:
7s.gif Op donderdag 25 januari 2024 14:57 schreef Scorpie het volgende:

[..]
Ja leuk, en dan? Omdat ene F. Halsema in Amsterdam dat vind gaat cocaine globaal gelegaliseerd worden? Weinig kans.
Nee, maar ze gaat het idee dus bespreken op een internationaal podium. Ze stelt niet voor om drugs als Nederland eenzijdig alle drugs te legaliseren. Althans, dat maak ik niet op uit het artikel.
  donderdag 25 januari 2024 @ 15:05:08 #87
323876 michaelmoore
pi_212165289
quote:
0s.gif Op donderdag 25 januari 2024 15:04 schreef KoosVogels het volgende:

[..]
Nee, maar ze gaat het idee dus bespreken op een internationaal podium. Ze stelt niet voor om drugs als Nederland eenzijdig alle drugs te legaliseren. Althans, dat maak ik niet op uit het artikel.
nee dat moet men europees doen
3

containers niet meer controleren , laat maar gaan die zooi , dan is het zo over met de drugs winsten
pi_212165300
quote:
10s.gif Op donderdag 25 januari 2024 15:03 schreef Scorpie het volgende:

Zat andere zaken die nu in de illegaliteit zitten verdwijnen ook niet, maar dat weerhield je er niet van hartstochtelijk te pleiten voor bijvoorbeeld een vuurwerkverbod.

What gives Koosie?
Drugs zijn top, vuurwerk is kut.

Hypocriet? Sure. Nou en.
pi_212165309
quote:
10s.gif Op donderdag 25 januari 2024 15:06 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Hypocriet? Sure. Nou en.
Ben blij dat je eens een keertje niet probeert eronder uit te draaien Koosie.
pi_212165316
quote:
14s.gif Op donderdag 25 januari 2024 14:59 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Drugs zal inderdaad niet verdwijnen, net zoals diefstal of fraude dat ook nooit zal doen. Maar dat wil ook niet zeggen dat we de handhaving en wet- en regelgeving omtrent zulke kwesties maar moeten afschaffen.
Drugsgebruik is een 'victimless crime', vergelijkbaar met het gebruik van alcohol. Mensen moeten zelf weten wat ze in hun lichaam stoppen. De ellende wordt veroorzaakt door het wereldje om de drugs heen, met name de handel.

En daarin schuilt dus het grote verschil met fraude en diefstal: dat zijn geen 'victimless crimes'.
pi_212165338
quote:
0s.gif Op donderdag 25 januari 2024 15:08 schreef KoosVogels het volgende:

[..]
Drugsgebruik is een 'victimless crime', vergelijkbaar met het gebruik van alcohol. Mensen moeten zelf weten wat ze in hun lichaam stoppen. De ellende wordt veroorzaakt door het wereldje om de drugs heen, met name de handel.

En daarin schuilt dus het grote verschil met fraude en diefstal: dat zijn geen 'victimless crimes'.
Mwoah, beetje te simpel gesteld want die drugsgebruikers zorgen wel weer voor een hogere vraag naar gezondheidszorg en dito uitgaven (https://www.vzinfo.nl/drugsstoornis/zorguitgaven).

Dus laten we niet net doen alsof drugsgebruik alleen maar positieve kanten heeft voor de maatschappij.
pi_212165342
quote:
10s.gif Op donderdag 25 januari 2024 15:07 schreef Scorpie het volgende:

[..]
Ben blij dat je eens een keertje niet probeert eronder uit te draaien Koosie.
Scheelt ook dat je met een nakkie coke niet het risico loopt dat je je buurman aan een oog blind maakt.
pi_212165350
quote:
7s.gif Op donderdag 25 januari 2024 15:01 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Weleens het een of ander nuttigen aan drugs is niet synoniem aan een drugsprobleem hebben.
Of is iedereen die wel eens een biertje drinkt een alcoholist?
Dat heb ik dan ook niet gezegd. Ik zei dat als mensen een groot voorstander zijn van de legalisering van harddrugs, deze zichzelf misschien eens moeten afvragen of zij een drugsprobleem hebben. Kortom, eens nadenken over je eigen relatie met zulke drugs als je het zo ontzettend belangrijk vindt dat het legaliseert wordt.
pi_212165352
quote:
7s.gif Op donderdag 25 januari 2024 15:10 schreef Scorpie het volgende:

[..]
Mwoah, beetje te simpel gesteld want die drugsgebruikers zorgen wel weer voor een hogere vraag naar gezondheidszorg en dito uitgaven (https://www.vzinfo.nl/drugsstoornis/zorguitgaven).

Dus laten we niet net doen alsof drugsgebruik alleen maar positieve kanten heeft voor de maatschappij.
Sure, maar dat geldt toch net zo goed voor alcohol of vet vreten? Dat is ook gewoon legaal.
pi_212165367
quote:
0s.gif Op donderdag 25 januari 2024 15:08 schreef KoosVogels het volgende:
Drugsgebruik is een 'victimless crime', vergelijkbaar met het gebruik van alcohol.
Dat is wel een beetje afhankelijk van je definitie van victim natuurlijk. En van de drugs.
Friedman on Donahue
pi_212165398
Het lijkt een kiezen tussen twee kwaden. Legaliseert men het met als gevolg een flink lagere prijs werkt dat verslaving in de hand lijkt me. Houdt men het illegaal blijft het zoals het is met een hoop mafia-achtige narigheid.

Misschien werkt een tussenoplossing: Legaliseer het, maar houd de prijs maar een fraktie lager dan het illegale circuit. Op die manier worden de criminelen ook wel uit de markt gedrukt denk ik en werkt de prijs matigend op gebruik.
Rule of acquisition #214. Never begin a business negotiation on an empty stomach.
pi_212165429
quote:
14s.gif Op donderdag 25 januari 2024 15:10 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Dat heb ik dan ook niet gezegd. Ik zei dat als mensen een groot voorstander zijn van de legalisering van harddrugs, deze zichzelf misschien eens moeten afvragen of zij een drugsprobleem hebben. Kortom, eens nadenken over je eigen relatie met zulke drugs als je het zo ontzettend belangrijk vindt dat het legaliseert wordt.
En ik zeg dat die relatie er helemaal niet hoeft te zijn. Het is ontzettend bekrompen en kortzichtig om te suggereren dat mensen die meer open staan voor legalisering van (bepaalde soorten van) wat nu gekwalificeerd is als harddrugs weleens een drugsprobleem zouden kunnen hebben. Dat zegt meer over jou dan over de mensen die een andere mening hebben dan de jouwe.
pi_212165437
quote:
0s.gif Op donderdag 25 januari 2024 14:44 schreef Inbox het volgende:

[..]

Onze geliefde kansenparels hoeven niet meer te janken over hun discriminatie op de arbeidsmarkt; ze kunnen nu legaal in drugs handelen en kunnen uit de bijstand.
Wat je hier noemt, is een verklapt regeluren.
Maar de probleem blijft nog steeds in stand. Dat zijn groep mensen verslaven Zolang ze er zijn, geven ze al centen uit aan drug. En veroorzaken de problemen en overlasten.
Al die ontdekkingsreizen door mensen, ze hebben nooit tegenhouden door domheid van mensen
  donderdag 25 januari 2024 @ 15:18:25 #99
323876 michaelmoore
pi_212165439
quote:
10s.gif Op donderdag 25 januari 2024 15:06 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Hypocriet? Sure. Nou en.
als drugs gebruikers maar niet meer hoeven te stelen om drugs te kopen, maar gewoon ergens rustig kunne sterven met een heleboel drugs erbij

quote:
7s.gif Op donderdag 25 januari 2024 15:10 schreef Scorpie het volgende:

[..]

juist

dus gratis maken dan is het snel over

quote:
0s.gif Op donderdag 25 januari 2024 15:18 schreef Captain_Ghost het volgende:
Dat zijn groep mensen verslaven .
Zolang ze er zijn, geven ze al centen uit aan drug.

En veroorzaken de problemen en overlasten.
ja en een uitkering en stelen
  donderdag 25 januari 2024 @ 15:21:00 #100
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_212165468
In de tussentijd is er een héle grote speler opgepakt afgelopen nacht.

https://www.rtlnieuws.nl/(...)fia-marella-opgepakt

Broer van Samir B aka Scarface.

Ten tijde van zijn liquidatie naar verluidt goed voor 1 miljard euro, en daarmee veruit de rijkste Nederlandse crimineel ooit.
A murky, forgotten land.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')