quote:SPOILER: concrete hint 8Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.AIVD puzzel 2024:
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 10, 11, 13, 14abc, 15, 16, 17, 18a, 19, 22, 24abc, 25abc, 27
Maar dat wist je toch al als je maar 1 antwoord had per deelvraag?quote:Op woensdag 17 januari 2024 16:11 schreef SnertMetChoco het volgende:
Nog mensen die de tweede encoderingen gemist hebben in 2a en b?
Ja, daar hebben wij wel een tijd aan besteed. Ik ben wel benieuwd wat mensen als eerst vonden voor de juiste methode.quote:Op woensdag 17 januari 2024 16:17 schreef Nattekat het volgende:
Jezus Christus man, die 1b
Ja, dit is de vergezochtheid die ik verwacht had.
SPOILER: 1bOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: 11Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.of bij 13cSPOILER: 13cOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Wij twijfelden over die hit, er was een eerdere hit die dan niet de 3fm megahit was.quote:Op woensdag 17 januari 2024 16:29 schreef WitteIris het volgende:
[..]
Maar dat wist je toch al als je maar 1 antwoord had per deelvraag?
quote:Op woensdag 17 januari 2024 16:37 schreef WitteIris het volgende:
of bij 13cSPOILER: 13cOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik ben ook benieuwd of er mensen zijn die bij 11SPOILER: 11Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.of bij 13cBij 11 niet die fout gemaakt, maar ik vermoed dat ik daar alleen de eerste stap van de puzzel gevonden heb.SPOILER: 13cOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Bij 13c wel die fout gemaakt. Was een van mijn twijfelgevallen omdat ik die maar 3/4 kon plaatsen en ook de methode niet.
quote:Op woensdag 17 januari 2024 18:00 schreef Legoblokje het volgende:
[..]Zolang jeSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op woensdag 17 januari 2024 18:00 schreef Legoblokje het volgende:
[..]SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.“That's why they call it the American Dream, because you have to be asleep to believe it.”― George Carlin
Als je gewoon 17 antwoorden hebt, dan heb je gewoon alles. Je kunt via DM bij me checken als je wilt? Laat je niet afleiden door de 4 punten. Die zeggen meestal niet zoveel over de moeilijkheid.quote:Op woensdag 17 januari 2024 18:03 schreef Athos3000 het volgende:
[..]
Bij 11 niet die fout gemaakt, maar ik vermoed dat ik daar alleen de eerste stap van de puzzel gevonden heb.
Bij 13c wel die fout gemaakt. Was een van mijn twijfelgevallen omdat ik die maar 3/4 kon plaatsen en ook de methode niet.
quote:Op woensdag 17 januari 2024 18:06 schreef WitteIris het volgende:
[..]
Zolang jeVolgens mij werkt dat niet helemaal zo. Goed antwoord in het invulveld = volle punten. Fout antwoord in het invulveld, dan wordt gekeken in het commentaarveld of er nog deelpunten toegekend kunnen worden..SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Mijn (foute) gedachtekronkelSPOILER: 13cOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILER: 13cOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.AIVD kerstpuzzel 2024
Ja, dat geldt als je echt een fout antwoord geeft, maar aangezien de vraagstelling niet helemaal eenduidig was, kan ik me voorstellen datquote:Op woensdag 17 januari 2024 18:38 schreef Daantje_86 het volgende:
[..]
Volgens mij werkt dat niet helemaal zo. Goed antwoord in het invulveld = volle punten. Fout antwoord in het invulveld, dan wordt gekeken in het commentaarveld of er nog deelpunten toegekend kunnen worden..
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Bij opgave 22 2016 schreven ze ook:quote:Uiteraard refereert (e) aan het lied Hallelujah en (f) aan het overlijden van Leonard Cohen in 2016.
Sommige inzenders hebben voor (f) ‘Death of a ladies man’ gegeven, een toepasselijke
titel van een album van Cohen waarop echter Hallelujah niet te vinden is. Dit is
goedgekeurd als bloemrijke verwoording van zijn overlijden
quote:of bij 13cIk ben nu wel benieuwd of ik wel het juiste antwoord hebSPOILER: 13cOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.AIVD puzzel 2024:
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 10, 11, 13, 14abc, 15, 16, 17, 18a, 19, 22, 24abc, 25abc, 27
quote:Op donderdag 18 januari 2024 11:03 schreef jurjen3000 het volgende:
[..]
Ik ben nu wel benieuwd of ik wel het juiste antwoord hebSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.“That's why they call it the American Dream, because you have to be asleep to believe it.”― George Carlin
Ik ben gisteren heel serieus met 18b bezig geweest, maar ik heb niets leesbaars gevonden. 4b en 9 hadden we niet cq. fout, maar inmiddels met de hints wel opgelost.quote:Op donderdag 18 januari 2024 09:47 schreef Vriel het volgende:
"Heeft iemand na de hints gelezen te hebben antwoorden voor 4ab, 9, 18bc of 23a? Zo ja: wil je mij even een pb sturen.. zelfs met hints kom ik er niet uit."
hier hetzelfde:)
quote:Op donderdag 18 januari 2024 11:03 schreef jurjen3000 het volgende:
[..]
Ik ben nu wel benieuwd of ik wel het juiste antwoord hebAls jeSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op donderdag 18 januari 2024 15:31 schreef Erbo79 het volgende:
[..]
Ik ben gisteren heel serieus met 18b bezig geweest, maar ik heb niets leesbaars gevonden. 4b en 9 hadden we niet cq. fout, maar inmiddels met de hints wel opgelost.
Beetje jammer dat de hint voor 23a niets verklapt over de methode...
SPOILER: 18bOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILER: 23aOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op donderdag 18 januari 2024 20:21 schreef CarloV het volgende:
[..]SPOILER: 18bOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILER: 23aOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
quote:Op donderdag 18 januari 2024 21:45 schreef Erbo79 het volgende:
[..]SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILER: 18bOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
quote:Op donderdag 18 januari 2024 22:08 schreef CarloV het volgende:
[..]SPOILER: 18bOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
quote:Op donderdag 18 januari 2024 22:38 schreef Erbo79 het volgende:
[..]SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILER: 18bOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
quote:Op donderdag 18 januari 2024 22:46 schreef CarloV het volgende:
[..]SPOILER: 18bOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
quote:Op donderdag 18 januari 2024 23:04 schreef Erbo79 het volgende:
[..]SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILER: 18bOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Correctie:SPOILER: 18bOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 10% gewijzigd door CarloV op 18-01-2024 23:18:29 ]![]()
Iets anders...Heeft iemand anders dit toevallig ook geprobeerd en dezelfde of juist tegenovergestelde ervaringen?
Voor de kerstpuzzel gebruikte ik altijd google om dingen op te zoeken. Nu dacht ik...laat ik chatgpt en Bard eens gebruiken. Bij een vraag als "wat is de overeenkomst tussen poort van nieuwegein en walibi rhones ales" kreeg ik van chatgpt vooral antwoorden als: "dat weet ik niet, Als je meer context kunt bieden of specifieke aspecten noemt waarin je geïnteresseerd bent, kan ik proberen je beter te helpen"
In tegenstelling tot Bard.
Bard bedacht gewoon zelf van alles. Bij verder nazoeken blijkt dit alles totaal niet waar te zijn.
Ik vroeg naar overeenkomsten tussen Nick en Simon en Imca Marina waarbij hij bijvoorbeeld aangaf dat Imca Marina haar debuut in 2019 had....????Die zat gewoon keihard te liegen. Dit echt op heel veel verschillende dingen.
Nu verwachtte ik niet dat zo'n AI model even de aivd kerstpuzzel oplost, maar gewoon een vraag in elk geval niet liegen zou wel lekker zijn.![]()
Dat is een bekend probleem van AI op dit moment. Het is vooral ontwikkeld tot nu toe als taalmodel, waarbij de focus dus ligt op communiceren op een manier zoals een mens zou doen en niet op het vertellen van de waarheid (in dat opzicht gedraagt hij zich dus misschien te menselijk). In vorige versies van chat GPT was dit probleem ook veelvuldig aanwezig.quote:Op vrijdag 19 januari 2024 14:17 schreef Vriel het volgende:
Iets anders...Heeft iemand anders dit toevallig ook geprobeerd en dezelfde of juist tegenovergestelde ervaringen?
Voor de kerstpuzzel gebruikte ik altijd google om dingen op te zoeken. Nu dacht ik...laat ik chatgpt en Bard eens gebruiken. Bij een vraag als "wat is de overeenkomst tussen poort van nieuwegein en walibi rhones ales" kreeg ik van chatgpt vooral antwoorden als: "dat weet ik niet, Als je meer context kunt bieden of specifieke aspecten noemt waarin je geïnteresseerd bent, kan ik proberen je beter te helpen"
Bard bedacht gewoon zelf van alles. Bij verder nazoeken blijkt dit alles totaal niet waar te zijn.
Ik vroeg naar overeenkomsten tussen Nick en Simon en Imca Marina waarbij hij bijvoorbeeld aangaf dat Imca Marina haar debuut in 2019 had....????Die zat gewoon keihard te liegen. Dit echt op heel veel verschillende dingen.
Nu verwachtte ik niet dat zo'n AI model even de aivd kerstpuzzel oplost, maar gewoon een vraag in elk geval niet liegen zou wel lekker zijn.
Nu is het over het algemeen zo: Hoe meer toegang hij heeft tot goede data over een onderwerp, hoe beter de antwoorden. Als er over iets een wiki pagina is dan zal chatGPT over het algemeen die kennis inzetten. Echter voor het leggen van verbanden of wanneer je iets vraagt waarvan de kennis niet vrij toegankelijk is op internet dan houdt het snel op met de bruikbaarheid op dit moment.
Ik kijk bijvoorbeeld ook af en toe of chat GPT al nuttig ingezet kan worden voor het maken van literatuurstudies e.d. (zou me enorm veel werk schelen bij het schrijven van wetenschappelijke artikelen), maar daar zuigt hij nog alles uit zijn duim.AIVD puzzel 2024:
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 10, 11, 13, 14abc, 15, 16, 17, 18a, 19, 22, 24abc, 25abc, 27![]()
Herkenbaar. Goede vragen stellen is een kunst. En dan het antwoord op de juiste waarde schatten ook 😂
Voor theoretische vragen werkt chatGPT prima, mits je in staat bent om het antwoord te toetsen want het kan ook onlogisch zijn en/of onjuist. Ik gebruik het wel eens om iets, wat ik al ongeveer weet, weer even weer helder te krijgen.
Ik heb er tijdens de puzzel nauwelijks wat aan gehad.
Maar….. als ik meer kennis had gehad over een bepaalde plek waar de meeste mensen, blijkbaar, met kerst vaker tijd doorbrengen dan gewoonlijk, had ChatGPT me wellicht toch kunnen helpen.
Maar ik had nog nooit van zo’n ding gehoord 🫣
Het was dus wel weer leerzaam! 😂
Ik: “Welke snaarinstrumenten zijn er”
ChatGPT: “Er zijn verschillende snaarinstrumenten, waaronder de gitaar, viool, cello, contrabas, harp en banjo.”
Ik: “Allemaal”
ChatGPT “Andere snaarinstrumenten zijn onder meer de mandoline, ukulele, sitar, luit en dulcimer.”
🫣![]()
Heb je die vraag uiteindelijk gevonden? Voor mij was dit (en de a vraag) de enige 1 punter die ik niet gevonden heb! Een hint zou ik waarderenquote:Op vrijdag 19 januari 2024 14:17 schreef Vriel het volgende:
Nu verwachtte ik niet dat zo'n AI model even de aivd kerstpuzzel oplost, maar gewoon een vraag in elk geval niet liegen zou wel lekker zijn.![]()
![]()
Ik niet. Solide positie in de top 30, maar bij lange na geen 80 punten. Indrukwekkend.quote:Op dinsdag 19 maart 2024 17:16 schreef Legoblokje het volgende:
De uitslag!
https://www.aivd.nl/onder(...)zzel-en-juniorpuzzel
Wie mogen we feliciteren?
“That's why they call it the American Dream, because you have to be asleep to believe it.”― George Carlin![]()
Mij hoef je ook niet te feliciteren, maar top 3 is weer meer dan prima, zeker gezien het mindere aantal puzzeluren en dan toch nog zo dichtbij! Felicitaties aan de winnaars!![]()
Ik vermoed dat de hele top 10 dacht dat ze niet zo hoog zouden eindigen als het uiteindelijke resultaat! En allemaal denken ze nu "Oh, deze hadden we kunnen winnen!". Zo ook hier: 5de.![]()
Ja als ik ook maar iets langer naar dat scharten had gekeken had ik waarschijnlijk genoeg gesprokkeld om te winnen
Maar goed gezien hoe dat scharten is gemaakt geld dat voor bijna iedereen![]()
![]()
Hadden we maar leren scharten….dan hadden we kunnen winnen 😂 Zo denkt iedereen 😂😂
Ook lekker hoog geëindigd (4). Supertrots vooral op mijn puzzelpartner want die heeft echt het verschil gemaakt met alle hints die hij heeft gevonden ☺![]()
Laag geeindigd in de onderste elft na het hebben van veel te weinig tijd, had vraag 23c net niet helemaal afgekregen. Ik vond mijn 1/0 vondstSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt. even valide als het uiteindelijke antwoord.
Is 1B een stomme vraag?SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Heb er dit jaar minder van genoten dan voorgaande jaren, geen lekkere vastbijtpuzzels of "chapeau puzzelmakers" momentjes- wel heel veel "baah wat vergezocht" momentjes. Felicitaties aan de hooggeplaatsten!
Op naar volgend jaar. Misschien alvast vakantie opnemen.AIVD-puzzel: al: 1 3ab 4ac 5 6 7ab 8a 11 13a 14abc 25abc 27![]()
quote:Op dinsdag 19 maart 2024 21:49 schreef llamalama het volgende:
Ik vond mijn 1/0 vondstWellicht heb je gemist dat de nummers na de eerste 3 in paren kwamen? (als in: plaats in de top 2000)SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt. even valide als het uiteindelijke antwoord.![]()
Snapt iemand wat er bij het laatste vakje van de paardensprong van 24a gebeurt? De logica ''e + o = vraagteken'' lijkt me niet helemaal correct...![]()
18e geworden met 56.5 punten. Meer punten gescoord dan verwacht!
Dit komt vooral door een paar last-minute gokjes op vraag 4b en 5, die goed uit zijn gepakt en voor een extra 4 punten hebben gezorgd.
Ik vond de themahints dit jaar moeilijker te vinden dan vorige jaargangen.
Met 1 gevonden hint 'communicatieprotocol' was mijn gok voor het thema: het TCP protocol.
Bij opgave 22 wist ik zeker dat er een hint verstopt zat in de hoeken waarmee de golfjes bewegen. Ik heb geprobeerd de hoek te mappen met het alfabet, maar de gekozen Polybius vercijfering is nooit in me opgekomen...
De themahint in het kruisraadsel staart mij nu in het gezicht, maar ik heb daar compleet overheen gekeken.
De verwijzing naar Jaap Haartsen in opgave 15 heb ik wel gezien, maar nooit gedacht dat dit een thema-hint zou zijn.
Verder weer veel van de gebruikelijke 'AAAAAH JA'-momentjes, zoals bij opgave 17, waar ik met een substitutie solver wel de tekst 'voor het eerst' tevoorschijn toverde, maar waar verder te weinig aanknopingspunten waren om de opgave op te lossen.
Het was weer een vermakelijke puzzel, op naar de volgende!![]()
Het was gewoon een stomme puzzel dit jaar. Nog weer minder inzendingen, nog weer minder leuke puzzels en winnaars met vrij lage scores. En uitwerkingen die eerder boos maken dan 'oh wat leuk gevonden'.
Ik heb bijv niet eens deelpunten gekregen voor een bijna volledig ingevulde en meegestuurde kruiswoordpuzzel, by far het leukste puzzelwerkje van dit jaar. Maar ook voor deze opgave had je 12 inzichten nodig om tot iets te komen, en het inzicht om de 5 middelste kolommen te verwijderen had ik niet.Muziekwebsite: https://caschart.blogspot.com/
Top 2000 feeling shuffle playlist: https://spoti.fi/3E3r615![]()
Ik vond 8, 10 en 13c leuk gevonden. Geen chapeau-waardige opgaven dit jaar, zoals bijvoorbeeld de sprookjesschaaksudoku van vorig jaar. Ook kan ik me voorstellen dat de schartopgaven wat weerstand opwekken, gezien de hoeveelheid tijd die je er in moet investeren om de regels te bestuderen. 24a en b ben ik helemaal niet aan begonnen, 24c vond ik wel weer leuk bedacht.quote:Op woensdag 20 maart 2024 16:03 schreef Cassa95 het volgende:
Het was gewoon een stomme puzzel dit jaar. Nog weer minder inzendingen, nog weer minder leuke puzzels en winnaars met vrij lage scores. En uitwerkingen die eerder boos maken dan 'oh wat leuk gevonden'.
Ik heb bijv niet eens deelpunten gekregen voor een bijna volledig ingevulde en meegestuurde kruiswoordpuzzel, by far het leukste puzzelwerkje van dit jaar. Maar ook voor deze opgave had je 12 inzichten nodig om tot iets te komen, en het inzicht om de 5 middelste kolommen te verwijderen had ik niet.![]()
Het aantal inzendingen is wel aardig gelijk gebleven (283 - 274), maar de relatief lage topscores vallen inderdaad wel enorm op.quote:Op woensdag 20 maart 2024 16:03 schreef Cassa95 het volgende:
Voor de mensen die van cijfertjes houden heb ik deze tabel gemaakt, met de 30 minst opgeloste deelopgaven (exclusief thema) van de afgelopen 3 edities. De percentages zeggen denk ik genoeg over deze editie, en zelfs na deze 30 loopt het nog vrij langzaam op:![]()
![]()
Ja het is aan de ene kant veelzeggend, aan de andere kant heb ik het idee dat door het hogere aantal deelvragen de antwoorden wel beter verspreid zijn onder de teams. Maar als je het bericht goed leest, is het ook zo dat 18bc, 23a en 24b allemaal door een uniek team is opgelost. 4b alleen buiten de top 10 is opgelost. 9 heeft maar één oplossing in de top 10. Dus of dat dan aan de moeilijkheidsgraad ligt of aan de motivatie of misschien te weinig tijd, dat is dan de grote vraag. Het is weer een apart jaar in ieder geval, dat is duidelijkquote:Op woensdag 20 maart 2024 18:13 schreef Legoblokje het volgende:
[..]
Het aantal inzendingen is wel aardig gelijk gebleven (283 - 274), maar de relatief lage topscores vallen inderdaad wel enorm op.
Voor de mensen die van cijfertjes houden heb ik deze tabel gemaakt, met de 30 minst opgeloste deelopgaven (exclusief thema) van de afgelopen 3 edities. De percentages zeggen denk ik genoeg over deze editie, en zelfs na deze 30 loopt het nog vrij langzaam op:
[ link | afbeelding ]Ja dat is inderdaad jammer, maar ik kan me ook voorstellen dat de puzzelmakers niet alle half-ingevulde kruisraadsels na willen gaan. Verbeterpuntje zou zijn om hier wat meer tussenvragen te stellen zodat het wat makkelijker te controleren is of iemand het (deels) gevonden heeft of niet. Al had misschien het vinden van Harald Blauwtand in dit geval ook wat extra punten voor de opgave op kunnen leveren.quote:Op woensdag 20 maart 2024 16:03 schreef Cassa95 het volgende:
[knip] Ik heb bijv niet eens deelpunten gekregen voor een bijna volledig ingevulde en meegestuurde kruiswoordpuzzel, by far het leukste puzzelwerkje van dit jaar. [/knip]![]()
hier 16e geworden, wat ik echt enorm hoog vind, maar wel met echt wat hulp (hiervandaan) anders had ik lang niet zoveel gevonden.
Ik vond het best heel leuk...denk niet dat ik er volgend jaar weer zoveel tijd in kan stoppen als nu want oioioi....dit was wel ff een maandje mezelf opsluiten:)
Wellicht dat ik volgend jaar in een team meedoe, is toch wat minder eenzaam...en ook gezellig om samen te doen lijkt me.
Tot volgend jaar allemaal...gefeliciteerd voor de winnaars!!!![]()
Nee dat zag ik wel (zo vond ik ook "leven of het je laatste dag is" (gaf eigenlijk nooit dat gloeilamp momentje) en Hollandse Jongen (waarvoor je zo twintig andere gegadigden kunt vinden in de Top). Voor +L had ik dus Another Brick In The Wall geprobeerd te passen.quote:Op woensdag 20 maart 2024 10:02 schreef WitteIris het volgende:
[..]
Wellicht heb je gemist dat de nummers na de eerste 3 in paren kwamen? (als in: plaats in de top 2000)AIVD-puzzel: al: 1 3ab 4ac 5 6 7ab 8a 11 13a 14abc 25abc 27![]()
Het is weer bijna zover, de teaser staat online:
https://www.instagram.com/p/DDPAUoHARId/
Nadat we de kerstboom hebben opgezet spelen we een potje Scrabble. Eén voor één leggen we woorden aan, steeds met een nieuwe vercijfersleutel.
Als je de vercijfering gekraakt hebt, spoil het dan niet maar leg met de overgebleven stenen (in de juiste vercijfering) een woord aan van zoveel mogelijk punten dat jouw kerstpuzzelgevoelens beschrijft. Je mag de twee jokers gebruiken, maar die zijn natuurlijk nul punten waard.![]()
![]()
Deze kan niet denk ik? Waar leg je hem aan?quote:“That's why they call it the American Dream, because you have to be asleep to believe it.”― George Carlin![]()
Was nog niet mijn antwoord, maar wel mijn gevoel!![]()
RRORKGOMLN kan wel denk ik.
[ Bericht 15% gewijzigd door Menno_Bouw op 06-12-2024 19:02:07 (Was niet tevreden met vorige post.) ]![]()
Ja, die is wel mogelijk.quote:Op vrijdag 6 december 2024 18:56 schreef Menno_Bouw het volgende:
Was nog niet mijn antwoord, maar wel mijn gevoel!![]()
RRORKGOMLN kan wel denk ik.“That's why they call it the American Dream, because you have to be asleep to believe it.”― George Carlin![]()
Leuk! Gaan we weer!
Mijn gevoel: Sybcinpendmuh
[ Bericht 18% gewijzigd door Orly op 06-12-2024 19:47:30 ]![]()
Die kan denk ik niet? y, c, h en p zouden een joker nodig hebben. Wel een mooi woord.quote:Op vrijdag 6 december 2024 19:34 schreef Orly het volgende:
Leuk! Gaan we weer!
Mijn gevoel: Sybcinpendmuh“That's why they call it the American Dream, because you have to be asleep to believe it.”― George Carlin![]()
Dit nieuws is iets wat ik ontzettend WSGMYKFL (das toch 110 punten)AIVD kerstpuzzel opgelost: 1ab, 2, 3abc, 4abcd, 5, 6, 7abcd, 8ab, 9?, 10, 11, 13ab, 14a, 15, 16, 17abc, 18ab, 19, 20ab, 22, 24abc, 27;
dobbels pagina: 1, 2, 3, 5, 8, 11, 13, 14, 17![]()
Ik heb stiekem 2 jokers van jou geleendquote:Op vrijdag 6 december 2024 20:00 schreef SnertMetChoco het volgende:
[..]
Die kan denk ik niet? y, c, h en p zouden een joker nodig hebben. Wel een mooi woord.![]()
![]()
QSI ZOGE PRIV GROIQ!! LK SKV XIRD JIGAGMR
AIVD kerstpuzzel opgelost: 1ab, 2, 3abc, 4abcd, 5, 6, 7abcd, 8ab, 9?, 10, 11, 13ab, 14a, 15, 16, 17abc, 18ab, 19, 20ab, 22, 24abc, 27;
Het klinkt nu nog heel DEPWVGNOGOMLN, maar dat zal ook wel minder worden als de frustratie toeslaat.![]()
Wederom heel veel zin om mezelf tijdens de kerstvakantie weer af te zonderen...
... en wederom heb ik het gevoel de enige te zijn die de teaser nog niet eens kan ontrafelen![]()
![]()
Je bent niet de enige mister_xxx. Ik heb wel twee of drie woorden ontcijferd, maar zie de de rest niet.
Uit de gegeven versleutelde woorden hier wel de versleuteling voor het gevraagde volgende woord kunnen halen. Kortom: ik heb van alles behalve de oplossing.
Mijn gevoel: VPCDTVHOQUX !![]()
gi blr kv srjinrwv, qy prk ghr jhin psql aqrvf ympgip :-)quote:Op maandag 9 december 2024 15:54 schreef Orly het volgende:
@:mister_xxx begin met het woord dat er het minst versleuteld uit ziet.![]()
Ben ik de enige die om exact 12 uur klaar zat om te beginnen met puzzelen en nu teleurgesteld is dat 2 minuten later de opgaven nog niet online staan?
AIVD puzzel 2024:
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 10, 11, 13, 14abc, 15, 16, 17, 18a, 19, 22, 24abc, 25abc, 27![]()
En precies als ik dat post staan ze er wel. Succes allemaal!quote:Op woensdag 11 december 2024 12:03 schreef jurjen3000 het volgende:
Ben ik de enige die om exact 12 uur klaar zat om te beginnen met puzzelen en nu teleurgesteld is dat 2 minuten later de opgaven nog niet online staan?
AIVD puzzel 2024:
Kan ik weer mooi alleen de brute-force vraag oplossen en verder hopeloos falen
100.000 katjes
Fuck the EBU!![]()
Iedereen veel succes met de puzzel
@Jurjen, nee je bent niet de enigeAIVD kerstpuzzel opgelost: 1ab, 2, 3abc, 4abcd, 5, 6, 7abcd, 8ab, 9?, 10, 11, 13ab, 14a, 15, 16, 17abc, 18ab, 19, 20ab, 22, 24abc, 27;
De eerste 2 punten zijn binnen![]()
![]()
![]()
Gezien de rest van de vragen ben ik alleen bang dat het vanaf nu al veel minder snel zal gaan
AIVD puzzel 2024:
Have fun allemaal, mooiste tijd van het jaar is weer daar! Hij ziet er goed uit, zin in! Althans, voorlopig….AIVD kerstpuzzel 2024![]()
Voor de teaser weet ik, op een of andere manier, hoe ik jullie antwoorden kan ontcijferen (en één van de woorden op het bord). De logica ontbreekt mij om het voor de rest van de woorden op te lossen...![]()
De lama is ook weer van de partij! Veel plezier allemaal, ik zit op het moment nog vol vraagtekens en ga mn doorlopers onderbinden.
Fase:
AIVD-puzzel: al: 1 3ab 4ac 5 6 7ab 8a 11 13a 14abc 25abc 27![]()
16 is opgelost. Leuke puzzel met logisch redeneren, vastlopen, in dwaalsporen trappen en een hoop kloten met de vercijfering, maar uiteindelijk valt alles samen.![]()
![]()
Veel plezier allemaal.
1 is opgelost, was al weer leuk. Verder al wat beginnetjes gezien. Ik heb er zin in (nog wel).![]()
Hoppa! 1A en B zijn in de pocket!
Veel plezier/succes/sterkte allemaal!AIVD Kerstpuzzel 2024: 1ab, 2, 3abc, 4abc, 5, 6, 7abcd, 8ab, 9, 13a, 14b, 17ab, 18ab, 24abc, 25abc, 27![]()
Zo, 1, 2 en 18 (en nog wat losse deelopgaven) opgelost. Niet slecht voor een eerste dag. Nu lekker dromen over shingoki's en scharten.
Nu nog zo blij dat dit begonnen is (dat is volgende week vast anders).AIVD kerstpuzzel opgelost: 1ab, 2, 3abc, 4abcd, 5, 6, 7abcd, 8ab, 9?, 10, 11, 13ab, 14a, 15, 16, 17abc, 18ab, 19, 20ab, 22, 24abc, 27;
De traditie van vraag 1a direct door hebben is ook wel over nu. De cognitieve aftakeling is begonnen
Of hij is gewoon moeilijker dit jaar.100.000 katjes
Fuck the EBU!![]()
Je hebt serieus de doorloper al opgelost?quote:Op donderdag 12 december 2024 00:20 schreef QIXL het volgende:
Zo, 1, 2 en 18 (en nog wat losse deelopgaven) opgelost. Niet slecht voor een eerste dag. Nu lekker dromen over shingoki's en scharten.
Nu nog zo blij dat dit begonnen is (dat is volgende week vast anders).![]()
Ik had die echt ingedeeld bij de vragen waar ik minimaal 2 weken aan moet gaan zitten.AIVD puzzel 2024:
Ik vond 1a eerlijk gezegd een stuk makkelijker dan vorig jaar.quote:Op donderdag 12 december 2024 12:22 schreef Nattekat het volgende:
De traditie van vraag 1a direct door hebben is ook wel over nu. De cognitieve aftakeling is begonnen
Of hij is gewoon moeilijker dit jaar.![]()
Die doorloper is goed te doen stiekem. Het was iets in de orde van een uurtje werk.quote:Op donderdag 12 december 2024 12:47 schreef jurjen3000 het volgende:
[..]
Je hebt serieus de doorloper al opgelost?![]()
Ik had die echt ingedeeld bij de vragen waar ik minimaal 2 weken aan moet gaan zitten.![]()
Hoe danquote:Op donderdag 12 december 2024 13:13 schreef thabit het volgende:
[..]
Ik vond 1a eerlijk gezegd een stuk makkelijker dan vorig jaar.
Ik had wel meteen de eerste stap goed vorig jaar, dat helpt natuurlijk een hoop.100.000 katjes
Fuck the EBU!![]()
Scharten is dit jaar toch wel een stuk makkelijker, of ik heb er vorig jaar gewoon geen aandacht aan besteed![]()
![]()
Ik was gisteren ook wel vrij, dus ik kon er de hele dag aan zitten.quote:Op donderdag 12 december 2024 12:47 schreef jurjen3000 het volgende:
[..]
Je hebt serieus de doorloper al opgelost?![]()
Ik had die echt ingedeeld bij de vragen waar ik minimaal 2 weken aan moet gaan zitten.
En ach, jij hebt zo te zien 16 al opgelost. Daar ga ik straks weken voor zitten. Ik ben net iets beter met die Zweedse puzzels dan met zulke logica.AIVD kerstpuzzel opgelost: 1ab, 2, 3abc, 4abcd, 5, 6, 7abcd, 8ab, 9?, 10, 11, 13ab, 14a, 15, 16, 17abc, 18ab, 19, 20ab, 22, 24abc, 27;
Ik meld me ook weer even. Leuk jullie weer te zien op dit lotgenotenforum.
Ben nog een beetje grieperig maar heb een lekker culinair kind in de oven gezet voor straks.
Verder dit jaar gelukkig geen drukke kerst en ik zal goed voor meself zijn en ga veel spannende kerstfilms kijken.
En die puzzel komt ook wel goed tussendoor.
Alvast veel succes iedereen!![]()
Ik vind hem dit jaar niet zo leuk. Veel thema's en ideeën die we vorig jaar en het jaar daarvoor ook al hadden gezien... Het mist een beetje humor en spitsvondigheid."The world will note that the first atomic bomb was dropped on Hiroshima, a military base."![]()
De Britse versie voor de liefhebbers (stuk korter en eenvoudiger)
https://www.gchq.gov.uk/f(...)Challenge%202024.pdf![]()
Ik weet niet, ik heb me zojuist eigenlijk best vermaakt met 1, 2 en 6, ook al kwam e.e.a. me bekend voor. Het is voor het moraal ook wel fijn als er ook eens wat dingen lukken.quote:Op donderdag 12 december 2024 19:19 schreef JAM het volgende:
Ik vind hem dit jaar niet zo leuk. Veel thema's en ideeën die we vorig jaar en het jaar daarvoor ook al hadden gezien... Het mist een beetje humor en spitsvondigheid.![]()
Ik was aan het kijken of de AVID (de Belgische militaire inlichtingendienst) er nog eentje deed, maar die heb ik nog niet gevonden. Een jaar of wat geleden heb ik ook het GCHQ puzzelbook gekregen voor de kerst met prachtig opgaven over tennisuitslagen gecombineerd met hun achternamen (en dan ook zo dat dat ook tennisspelers waren, maar dat er iets aan die uitslag niet klopte, in plaats van dat er maar een naam bedacht werd om de puzzel kloppend te maken) en dat was smullen. Ik mis in de nieuwe, of recente puzzels, een beetje het onderdeel van algemene kennis, naslagwerk, wat er in de wereld speelt, etc.- het gaat steeds meer naar het pure cryptografische en 'wat kan ChatGPT niet meer oplossen'.quote:Op donderdag 12 december 2024 20:06 schreef Evangelion het volgende:
De Britse versie voor de liefhebbers (stuk korter en eenvoudiger)
https://www.gchq.gov.uk/f(...)Challenge%202024.pdf"The world will note that the first atomic bomb was dropped on Hiroshima, a military base."![]()
De Belgische staat gepland voor de 19e van wat ik begreep.quote:Op donderdag 12 december 2024 20:25 schreef JAM het volgende:
[..]
Ik was aan het kijken of de AVID (de Belgische militaire inlichtingendienst) er nog eentje deed, maar die heb ik nog niet gevonden. Een jaar of wat geleden heb ik ook het GCHQ puzzelbook gekregen voor de kerst met prachtig opgaven over tennisuitslagen gecombineerd met hun achternamen (en dan ook zo dat dat ook tennisspelers waren, maar dat er iets aan die uitslag niet klopte, in plaats van dat er maar een naam bedacht werd om de puzzel kloppend te maken) en dat was smullen. Ik mis in de nieuwe, of recente puzzels, een beetje het onderdeel van algemene kennis, naslagwerk, wat er in de wereld speelt, etc.- het gaat steeds meer naar het pure cryptografische en 'wat kan ChatGPT niet meer oplossen'.
Ik vermaak me overigens prima met die van dit jaar tot op heden.“That's why they call it the American Dream, because you have to be asleep to believe it.”― George Carlin![]()
Ja, ik ga er nog eens naar kijken hoor. Ik had de opgaven alleen maar even doorgebladerd en ik kwam al snel tot de conclusie (die waarschijnlijk helemaal vals zal zijn) dat het vooral een hoop cijferen is. Ik ga er later nog even naar kijken.quote:Op donderdag 12 december 2024 20:29 schreef SnertMetChoco het volgende:
[..]
De Belgische staat gepland voor de 19e van wat ik begreep.
Ik vermaak me overigens prima met die van dit jaar tot op heden."The world will note that the first atomic bomb was dropped on Hiroshima, a military base."![]()
Ja ach, ik kan me nog jaren achter elkaar Jan Smit, dezelfde DNA puzzels, en eindeloze substitutievercijferingen herinneren die allemaal op elkaar leken. Terugkerende elementen is toch iets wat er bij hoort. Al is het maar om de huis-tuin-en-keuken puzzelaars wat houvast te geven.quote:Op donderdag 12 december 2024 19:19 schreef JAM het volgende:
Ik vind hem dit jaar niet zo leuk. Veel thema's en ideeën die we vorig jaar en het jaar daarvoor ook al hadden gezien... Het mist een beetje humor en spitsvondigheid.
Maar goed die vink je zo af, en dan kom je vanzelf bij de puzzels met wat minder houvast!
En daarbij: hoe ga je humor of spitsvondigheid herkennen als dat wellicht pas na het oplossen duidelijk wordt.![]()
Bij 1 kom ik er nog niet uit tot mijn frustratie... Maar 11 (fijn, zo'n overzichtelijke schartpuzzel) en 19 heb ik inmiddels wel opgelost.![]()
![]()
De doorloper heb ik ookl, maar ik heb nog niet door waar 18b op slaat....quote:Op donderdag 12 december 2024 13:31 schreef ZiGZaG3737 het volgende:
[..]
Die doorloper is goed te doen stiekem. Het was iets in de orde van een uurtje werk.![]()
Ik heb om de intro van 14a erg hard moeten lachen.quote:Op donderdag 12 december 2024 20:50 schreef CarloV het volgende:
[..]
En daarbij: hoe ga je humor of spitsvondigheid herkennen als dat wellicht pas na het oplossen duidelijk wordt.![]()
Als ik naar oude jaren kijken, dan ging het daar juist veel meer om klassieke cryptografie. Verder vind ik het knap dat je nu al alles hebt opgelost en daarom kunt oordelen over alle puzzels!quote:Op donderdag 12 december 2024 20:25 schreef JAM het volgende:
[..]
Ik was aan het kijken of de AVID (de Belgische militaire inlichtingendienst) er nog eentje deed, maar die heb ik nog niet gevonden. Een jaar of wat geleden heb ik ook het GCHQ puzzelbook gekregen voor de kerst met prachtig opgaven over tennisuitslagen gecombineerd met hun achternamen (en dan ook zo dat dat ook tennisspelers waren, maar dat er iets aan die uitslag niet klopte, in plaats van dat er maar een naam bedacht werd om de puzzel kloppend te maken) en dat was smullen. Ik mis in de nieuwe, of recente puzzels, een beetje het onderdeel van algemene kennis, naslagwerk, wat er in de wereld speelt, etc.- het gaat steeds meer naar het pure cryptografische en 'wat kan ChatGPT niet meer oplossen'.
Ik vind hem er prikkelend en interessant uitzien dit jaar!![]()
Ik buig me de laatste jaren alleen en vooral op de leuke varianten van bekende puzzels, zoals de doorloper, shingoki of sudoku in de junior. En met leuk bedoel ik wel de monsterpuzzel en niet scharten. Geen zin meer in uren googlen of staren naar domme rijtjes.Muziekwebsite: https://caschart.blogspot.com/
Top 2000 feeling shuffle playlist: https://spoti.fi/3E3r615![]()
Klaagtijd: Heeft iemand 7c toevallig al opgelost? Er zitten een paar termen tussen waarbij ik maar niets gevonden krijg.![]()
Dan zitten we in hetzelfde schuitjequote:Op vrijdag 13 december 2024 12:19 schreef Legoblokje het volgende:
Klaagtijd: Heeft iemand 7c toevallig al opgelost? Er zitten een paar termen tussen waarbij ik maar niets gevonden krijg.![]()
Wel erg vlot om al op te geven zeg. Ik heb het idee net te zijn begonnen! Gewoon even wegleggen en volgende week verder. Hier liggen allerlei halve oplossingen te wachten op een gouden ingeving.quote:Op vrijdag 13 december 2024 12:19 schreef Legoblokje het volgende:
Ik geef niet zo snel op hoorquote:Op vrijdag 13 december 2024 15:20 schreef rita147 het volgende:
[..]
Wel erg vlot om al op te geven zeg. Ik heb het idee net te zijn begonnen! Gewoon even wegleggen en volgende week verder. Hier liggen allerlei halve oplossingen te wachten op een gouden ingeving.![]()
![]()
Ik zit met scharten een beetje met de spelregels in de maag. Er is niet goed gedefinieerd hoe een paardensprong werkt, wat voor een enkele sprong niet uitmaakt, maar een reeks indezelfde richting zeker wel....quote:Op donderdag 12 december 2024 14:13 schreef GlennQuagmire het volgende:
Scharten is dit jaar toch wel een stuk makkelijker, of ik heb er vorig jaar gewoon geen aandacht aan besteed
AIVD puzzel 2024:
Die vond ik ook grappig. 2 vond ik ook erg lollig.quote:Op donderdag 12 december 2024 22:01 schreef IshaD het volgende:
[..]
Ik heb om de intro van 14a erg hard moeten lachen.
[ Bericht 0% gewijzigd door SnertMetChoco op 13-12-2024 19:02:57 ]“That's why they call it the American Dream, because you have to be asleep to believe it.”― George Carlin![]()
Als je dezelfde analogie volgt als bij een loper, maar dan voor een paard, is het wel duidelijk volgens mij.quote:Op vrijdag 13 december 2024 16:55 schreef jurjen3000 het volgende:
[..]
Ik zit met scharten een beetje met de spelregels in de maag. Er is niet goed gedefinieerd hoe een paardensprong werkt, wat voor een enkele sprong niet uitmaakt, maar een reeks indezelfde richting zeker wel....![]()
Als ik het hier zo lees zit er dit jaar voldoende humor in; heb zelf ook gegrinnikt toen ik vanavond het antwoord op vraag 18 vond. Nu al meer zin in de rest dan vorig jaar😋 (maar waarschijnlijk is dat volgende week wel anders)
[ Bericht 12% gewijzigd door mister_xxx op 14-12-2024 00:48:24 ]![]()
Hij is gelukkig goed te doen tot dusver. Ik heb zelfs de schartvraag al.
Nog lang niet alles opgelost, maar dit weekend wel weer een heleboel interessante wikipedia pagina's gelezen op zoek naar antwoorden.
![]()
Ja, mooi he?quote:“That's why they call it the American Dream, because you have to be asleep to believe it.”― George Carlin![]()
6 ook nog in de pocket en ook de amsterdam+mokum een leuke deuk in geslagen. Ook nog lekker bezig met 7.AIVD-puzzel: al: 1 3ab 4ac 5 6 7ab 8a 11 13a 14abc 25abc 27![]()
Hier begint de frustratie goed toe te slaan. Bij meerdere vragen a wel zien, maar vervolgens b niet kunnen oplossen.
AIVD puzzel 2024:
Ik wil dit ook kunnen zeggen! Zie er nog niets in. Nou ja, wel iets, maar is dat voor het thema of voor de vraag. Heerlijk die puzzel!!!quote:![]()
Klagen helpt weer eens, 22 opgelost.quote:Op maandag 16 december 2024 13:42 schreef jurjen3000 het volgende:
Hier begint de frustratie goed toe te slaan. Bij meerdere vragen a wel zien, maar vervolgens b niet kunnen oplossen.
AIVD puzzel 2024:
Herkenbaar, wel de shingoki opgelost, maar dan niet zien wat je daar mee moet.quote:Op maandag 16 december 2024 13:42 schreef jurjen3000 het volgende:
Hier begint de frustratie goed toe te slaan. Bij meerdere vragen a wel zien, maar vervolgens b niet kunnen oplossen.![]()
Enige ironie met betrekking tot de urenlange (en vooral uren té lange) zoektocht naar specifiek 8a2 is me niet ontgaan. Maar ook 3a en 3b zijn inmiddels in de pocket.![]()
Pff kan de laatste maar niet vinden bij 7c klaag klaagAIVD-puzzel: al: 1 3ab 4ac 5 6 7ab 8a 11 13a 14abc 25abc 27![]()
Herkenbaar - maar goed, 10 is opgelost, en bij 9, 16 en 19 ben ik voorzichtig optimistisch over het eindresultaat. Zelfs bij 12 heb ik inmiddels iets. Ik moet me blijkbaar nog wel ff verdiepen in het scharten, vorige editie is aan me voorbij gegaan.quote:Op dinsdag 17 december 2024 20:16 schreef llamalama het volgende:
Pff kan de laatste maar niet vinden bij 7c klaag klaag
Komende week moet ik helaas 1a op gaan lossen, voordat ik naar de rest mag kijken.![]()
Heb van meerdere mensen gehoord dat opgave 2 erg leuk is, maar ik zie er nog steeds in. Net als wanneer het hele kantoor lacht om een mop tijdens de kerstborrel en jij er ongemakkelijk bijzit met 'ik snap hem niet'.AIVD-puzzel: al: 1 3ab 4ac 5 6 7ab 8a 11 13a 14abc 25abc 27![]()
Ugh...
25a zo makkelijk gevonden en dan compleet vast lopen met de andere...AIVD Kerstpuzzel 2024: 1ab, 2, 3abc, 4abc, 5, 6, 7abcd, 8ab, 9, 13a, 14b, 17ab, 18ab, 24abc, 25abc, 27![]()
Hier net zoquote:Op woensdag 18 december 2024 09:02 schreef llamalama het volgende:
Heb van meerdere mensen gehoord dat opgave 2 erg leuk is, maar ik zie er nog steeds in. Net als wanneer het hele kantoor lacht om een mop tijdens de kerstborrel en jij er ongemakkelijk bijzit met 'ik snap hem niet'.AIVD Kerstpuzzel 2024: 1ab, 2, 3abc, 4abc, 5, 6, 7abcd, 8ab, 9, 13a, 14b, 17ab, 18ab, 24abc, 25abc, 27![]()
Ben ik de enige die Mr Mackey ziet rechts bovenin bij opgave 22?
Mkay?AIVD Kerstpuzzel 2024: 1ab, 2, 3abc, 4abc, 5, 6, 7abcd, 8ab, 9, 13a, 14b, 17ab, 18ab, 24abc, 25abc, 27![]()
Zo, een week verder; en een nieuwe vrije dag en nu wat meer frustraties, maar gelukkig wel elke dag iets kunnen oplossen.Wat frustrerende puzzels weg kunnen werken, zoals, 7, 15 en 16.
Hoe is het bij de rest?
(En omdat klagen werkt, grumble grumble 4d, 20c, de laatste 2 van 8, grumble, klaag)AIVD kerstpuzzel opgelost: 1ab, 2, 3abc, 4abcd, 5, 6, 7abcd, 8ab, 9?, 10, 11, 13ab, 14a, 15, 16, 17abc, 18ab, 19, 20ab, 22, 24abc, 27;
Mijn kerstvakantie is vanmiddag begonnen. Meer puzzeltijd, meer tijd voor frustraties, en lekker luisteren naar de top2000
.
![]()
Ik vind het behoorlijk ambigu hoe de paardensprong voortzet wanneer je over de bullring springt. Ik zie twee mogelijkheden die allebei logisch zijn.quote:Op vrijdag 13 december 2024 19:00 schreef Orly het volgende:
[..]
Als je dezelfde analogie volgt als bij een loper, maar dan voor een paard, is het wel duidelijk volgens mij.![]()
Ik zag ook twee mogelijkheden (zelfs nadat ik naar de instructies van loper/paard had gekeken), maar uiteindelijk gaf slechts één van de twee opties mij een duidelijke oplossing.quote:Op woensdag 18 december 2024 16:01 schreef thabit het volgende:
Ik vind het behoorlijk ambigu hoe de paardensprong voortzet wanneer je over de bullring springt. Ik zie twee mogelijkheden die allebei logisch zijn.![]()
Klopt, ik realiseerde me dat later ook. De schartregels geven hierover geen uitsluitsel...quote:Op woensdag 18 december 2024 16:01 schreef thabit het volgende:
[..]
Ik vind het behoorlijk ambigu hoe de paardensprong voortzet wanneer je over de bullring springt. Ik zie twee mogelijkheden die allebei logisch zijn.![]()
de eerste week zit er weer op, al een paar leuke puzzels opgelost.
scharten is gelukkig simpeler dan vorig jaar, maar nu zitten we weer met een Enigmini die voor slapeloze nachten zorgt....
Leukste tot nu toe: 2
meeste tijd ingestoken: 14
nog geen idee: 23AIVD 2024: 1ab, 2, 3ab, 4abcd,6, 7abcd, 8ab, 9, 11,12(2/6) 13ab, 14abc, 15, 16, 18ab, 24ab 25abc, 27![]()
Ik vind 'm leuk dit jaar!
Opgaven met wat humor en veel deelvragen waar je af en toe een nieuwe ingeving hebt. Ook is de Enigmini goed gevonden en een perfecte combinatie tussen klassieke cryptografie en puzzelen!
Ik bedoel klaag klaag waar is 6 naartoe en waarom kloppen de verbanden van 9 net niet? klaag![]()
quote:Op woensdag 18 december 2024 16:01 schreef thabit het volgende:
[..]
Ik vind het behoorlijk ambigu hoe de paardensprong voortzet wanneer je over de bullring springt. Ik zie twee mogelijkheden die allebei logisch zijn.SPOILER: SchartenOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
[..]SPOILER: SchartenOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Hm, ik meen toch echt ergensSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.te hebben gelezen![]()
quote:Op donderdag 19 december 2024 00:11 schreef Athos3000 het volgende:
[..]SPOILER: SchartenOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Hm, ik meen toch echt ergensSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.te hebben gelezenSPOILER: geen hintOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILER: en zeg nou zelfOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
SPOILER: en zeg nou zelfOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Ah, niet te bescheiden! Zo af en toe is er chocola van te maken![]()
![]()
quote:Die "overslaan"-hint voor de vraag over Serena Williams!SPOILER: en zeg nou zelfOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
Die was zo goed dat ik hem zelf niet begreep!quote:Op donderdag 19 december 2024 01:47 schreef WitteIris het volgende:
[..]
Die "overslaan"-hint voor de vraag over Serena Williams!![]()
Ik hoop dat maker van de puzzel niet als klant bij al teveel bedrijven in het systeem staat. Iedere casus een raadsel.![]()
opg 14 is een flinke kluif; inmiddels abc opgelost. Voor d heb ik iets van een plan, maar dat wil nog niet echt wat opleveren![]()
![]()
quote:Op donderdag 19 december 2024 14:42 schreef Ai_KaRaMBa het volgende:
opg 14 is een flinke kluif; inmiddels abc opgelost. Voor d heb ik iets van een plan, maar dat wil nog niet echt wat opleverenSPOILER: !’Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
Idem hier. 14d (en e) zijn nog een drama hier. Van alles geprobeerd al. Slapeloze nachten. Ik snap hoe de Enigmini werkt (tenminste dat denk ik), maar dan nog..quote:Op donderdag 19 december 2024 14:42 schreef Ai_KaRaMBa het volgende:
opg 14 is een flinke kluif; inmiddels abc opgelost. Voor d heb ik iets van een plan, maar dat wil nog niet echt wat opleveren![]()
Ja hoor.quote:Op vrijdag 20 december 2024 14:15 schreef Orly het volgende:
Is er iemand bij wie ik het antwoord op 3c kan dubbelchecken?![]()
Daar zit ik ook in dubio. Wat is duidelijk, maar waarom is nog een beetje wiebelig...quote:Op vrijdag 20 december 2024 14:15 schreef Orly het volgende:
Is er iemand bij wie ik het antwoord op 3c kan dubbelchecken?![]()
Ik heb ook een vermoeden van wat, maar waarom is niet alleen wiebelig. Gelukkig ben ik niet de enige![]()
![]()
haha ik heb alleen de waarom, geen idee watquote:Op vrijdag 20 december 2024 14:34 schreef IshaD het volgende:
[..]
Daar zit ik ook in dubio. Wat is duidelijk, maar waarom is nog een beetje wiebelig...![]()
Heel herkenbaar, maar hier hetzelfde. Wel duidelijk waarom, maar wat is nog een verrassing.
Hopelijk is dat een leuk kerstkadootje.AIVD kerstpuzzel opgelost: 1ab, 2, 3abc, 4abcd, 5, 6, 7abcd, 8ab, 9?, 10, 11, 13ab, 14a, 15, 16, 17abc, 18ab, 19, 20ab, 22, 24abc, 27;
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
Zolang het kerstkado maar niet onder de kerstboom ligt, dat kost allemaal kostbare puzzeltijd.quote:Op vrijdag 20 december 2024 19:25 schreef QIXL het volgende:
Heel herkenbaar, maar hier hetzelfde. Wel duidelijk waarom, maar wat is nog een verrassing.
Hopelijk is dat een leuk kerstkadootje.![]()
Gelukkig mocht ik al wat kadootjes vroeg uitpakken, zoals 4d, 16 en 17, maar voor nu blijven de moelijkste antwoorden nog ingepakt onder de kerstboom.
En omdat klagen over specifieke puzzels soms helpt, klaag 3c, klaag 13b (mijn aartsvijand deze puzzel), klaag 20cAIVD kerstpuzzel opgelost: 1ab, 2, 3abc, 4abcd, 5, 6, 7abcd, 8ab, 9?, 10, 11, 13ab, 14a, 15, 16, 17abc, 18ab, 19, 20ab, 22, 24abc, 27;
De puntenstroom begint lichtelijk op te drogen. Toch nog een beginnetje kunnen maken aan 4!
Ik merk dat wat komt tussen komt tussen me moeilijker afgaat dan wat ging vooraf aan ging vooraf aan![]()
![]()
Hier net zo!quote:Op zondag 22 december 2024 17:14 schreef IshaD het volgende:
De puntenstroom begint lichtelijk op te drogen. Toch nog een beginnetje kunnen maken aan 4!
Ik merk dat wat komt tussen komt tussen me moeilijker afgaat dan wat ging vooraf aan ging vooraf aan
Eerste week soms meerdere opgaven opgelost per dag en toen ging de handrem erop.
En de wat er tussen komt weet ik grotendeels, maar wat daar dan weer tussen komt...
Verder nog cast met 3c, 5 en 25bcde.
En enigszins geërgerd dat ik 10 enn 24 niet zie.
Klaagerdeklaag...AIVD Kerstpuzzel 2024: 1ab, 2, 3abc, 4abc, 5, 6, 7abcd, 8ab, 9, 13a, 14b, 17ab, 18ab, 24abc, 25abc, 27![]()
Ik ga dit weekend ook wat trager, maar ben nog wel in het stadium dat ik plezier heb en niet al te gefrustreerd ben. Wel grappig om te lezen dat iedereen vast lijkt te lopen op dezelfde (deel)vragen.
![]()
Conclusie na ruim een eerste week puzzelen: diverse a) en b) vragen opgelost, links en rechts met succes een xls modelletje opgezet en zelfs een eerste scriptje. Wat was dat heerlijk ouderwets puzzelen waarbij er ook een paar klassiekers ontdekt zijn!![]()
En nu breekt met de vakantie ook de tijd weer aan dat ingangen opdrogen, scriptjes met 100k+ permutaties niets opleveren en de creativiteit niets meer oplevertzin in!
[ Bericht 1% gewijzigd door mister_xxx op 22-12-2024 18:52:23 (typo) ]![]()
Ik geniet enorm van de puzzel tot nu toe. Het oplossen gaat trager, maar nog steeds maken we voortgang. Mooie opgaven en een paar keer goed gelachen! 😄AIVD kerstpuzzel 2024![]()
Terug van vakantie in Egypte (Groningen) met puntjes en ideeën. De gesels zijn de laatste open vragen uit 6c en 6d en de Amsterdam -mokum puzzel. En 8e.AIVD-puzzel: al: 1 3ab 4ac 5 6 7ab 8a 11 13a 14abc 25abc 27![]()
Mooie puzzel tot zover! Ik kan vooralsnog elke dag nog wat nieuws ontdekken. Misschien omdat er relatief veel opgaven van 1 puntje in zitten dit jaar, en die randen. De enigma opgave is een mooie kluif voor mij. Ik ben een beetje een amateur programmeur, dus ben trots op mezelf dat 14abc gelukt zijn.
Volgende stap is 36! opties proberen voor 14d. Wat denken jullie? Zou python 35 lagen van for-loops leuk vinden ?![]()
![]()
Oh, die heb ik gewoon met een Monte CarloV simulatie gedaan.quote:Op maandag 23 december 2024 00:09 schreef Athos3000 het volgende:
Mooie puzzel tot zover! Ik kan vooralsnog elke dag nog wat nieuws ontdekken. Misschien omdat er relatief veel opgaven van 1 puntje in zitten dit jaar, en die randen. De enigma opgave is een mooie kluif voor mij. Ik ben een beetje een amateur programmeur, dus ben trots op mezelf dat 14abc gelukt zijn.
Volgende stap is 36! opties proberen voor 14d. Wat denken jullie? Zou python 35 lagen van for-loops leuk vinden ?“That's why they call it the American Dream, because you have to be asleep to believe it.”― George Carlin![]()
Wat voor de een gewoon is, is dat niet voor de ander. En ik erger me juist zo aan al die online casino's. Maar als de kerstpuzzel me die richting op duwt...quote:Oh, die heb ik gewoon met een Monte CarloV simulatie gedaan.![]()
Ik deed het gewoon met een goede kop snert en een lekkere chocomel, maar ieder zijn ding!quote:Op maandag 23 december 2024 00:34 schreef SnertMetChoco het volgende:
[..]
Oh, die heb ik gewoon met een Monte CarloV simulatie gedaan.![]()
Ik heb op 2 na paren gemaakt. Maar die laatste 2, moet dat een zin worden?quote:Op vrijdag 13 december 2024 18:25 schreef SnertMetChoco het volgende:
[..]
Die vond ik ook grappig. 2 vond ik ook erg lollig.![]()
Als je ze bijna allemaal hebt, zoek dan het verband tussen die antwoorden. Dan zijn de laatste twee (een is een woord, andere meerdere) goed te doen.quote:Op maandag 23 december 2024 11:01 schreef kaatje77 het volgende:
[..]
Ik heb op 2 na paren gemaakt. Maar die laatste 2, moet dat een zin worden?![]()
Ligt het aan mij dat het thema op de eerste pagina goed te doen is maar daarna compleet zoek?
Gelukkig wel inmiddels tegen de 20 punten binnen, dus we gaan vrolijk door!![]()
EEr staan er zeker nog wel een paar voor het thema op de overige pagina’s hoor.quote:Op maandag 23 december 2024 16:33 schreef rita147 het volgende:
Ligt het aan mij dat het thema op de eerste pagina goed te doen is maar daarna compleet zoek?
Gelukkig wel inmiddels tegen de 20 punten binnen, dus we gaan vrolijk door!![]()
De eerste pagina is zeker makkelijker dan de rest, maar de vercijferingen op de paar pagina's nadien zijn ook goed te doen (waarmee ik bedoel dat de vercijferingsmethode daar niet te vergezocht / exotisch is).quote:Op maandag 23 december 2024 16:33 schreef rita147 het volgende:
Gelukkig wel inmiddels tegen de 20 punten binnen, dus we gaan vrolijk door!
Ik heb nog niet alle pagina's ontcijferd, maar vermoed dat het steeds een stapje moeilijker wordt.![]()
![]()
Dan zoek ik het vast te ver, vanavond weer opnieuw proberen.quote:Op maandag 23 december 2024 17:09 schreef MMunkun het volgende:
[..]
De eerste pagina is zeker makkelijker dan de rest, maar de vercijferingen op de paar pagina's nadien zijn ook goed te doen (waarmee ik bedoel dat de vercijferingsmethode daar niet te vergezocht / exotisch is).![]()
Die is me nu eindelijk gelukt.quote:Op maandag 23 december 2024 11:02 schreef kaatje77 het volgende:
Iemand 4 d al opgelost? Ik heb iedere keer sporen, maar lopen tot nog toe ook iedere keer dood🤪SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
Ligt het aan mij of hebben jullie ook moeite met besluiten om een opgave te laten gaan waarmee je al uren en uren bezig bent en eigenlijk wel weet dat het hem niet gaat worden?AIVD Kerstpuzzel 2024: 1ab, 2, 3abc, 4abc, 5, 6, 7abcd, 8ab, 9, 13a, 14b, 17ab, 18ab, 24abc, 25abc, 27![]()
Ik blijf gewoon elke keer als ik puzzel er een blik erop werpen en soms als ik weer een ingeving heb, ga ik daarmee aan de slag. Meestal geven mensen hier mij weer motivatie om de puzzel te openen, omdat ze een vraag die ik moet, hebben weten op te lossen 👏🏻 en soms gaat dat gepaard met ook weer punten erbij te krijgen. Maar soms heb je al een week geen nieuwe ideeën over de Enigma d en e en dan raakt die puzzel een beetje naar de achtergrond. Maar helemaal laten gaan zolang je ideeën hebt, doen wij niet, ooit is het raak (hopen we)!quote:Op dinsdag 24 december 2024 13:04 schreef MScript het volgende:
Ligt het aan mij of hebben jullie ook moeite met besluiten om een opgave te laten gaan waarmee je al uren en uren bezig bent en eigenlijk wel weet dat het hem niet gaat worden?![]()
Ben het hier eigenlijk wel een beetje mee eens. Hoewel er altijd sterke en minder sterke opgaves in hebben gezeten, motiveren de opgaves me op de een of andere manier de laatste paar jaar toch duidelijk minder dan voorheen.quote:Op donderdag 12 december 2024 19:19 schreef JAM het volgende:
Ik vind hem dit jaar niet zo leuk. Veel thema's en ideeën die we vorig jaar en het jaar daarvoor ook al hadden gezien... Het mist een beetje humor en spitsvondigheid.![]()
Misschien is het een aantal jaar leuk en wordt het een beetje gewoon allemaal. Heb je er geen zin meer in. Kan toch.quote:Op dinsdag 24 december 2024 14:41 schreef thabit het volgende:
[..]
Ben het hier eigenlijk wel een beetje mee eens. Hoewel er altijd sterke en minder sterke opgaves in hebben gezeten, motiveren de opgaves me op de een of andere manier de laatste paar jaar toch duidelijk minder dan voorheen.![]()
Ik vind hem juist leuker dan de laatste jaren. De puzzels zijn voor mijn gevoel toch iets minder vergezocht en met veel kleine puzzels kan je toch lekker door, als je vast zit. Alleen 5, 20c en 24 zijn niet leuk.
Nu een paar dagen vrij, en ik wacht met de top 2000 om met goede (en minder goede) muziek en een kopje warme chocomel nog oplossingen te vinden.AIVD kerstpuzzel opgelost: 1ab, 2, 3abc, 4abcd, 5, 6, 7abcd, 8ab, 9?, 10, 11, 13ab, 14a, 15, 16, 17abc, 18ab, 19, 20ab, 22, 24abc, 27;
Ik vind de puzzel na al die jaren ook nog altijd leuk. Het lijkt me voor de puzzelmakers ook niet gemakkelijk om met nieuwe ideeën te blijven komen.
![]()
Ik vind hem dit jaar denk ik ook wel leuker dan vorig jaar. Hij voelt wat behapbaarder en de enigmini vind ik erg leuk. Niet dat vorig jaar nou zo'n drama was wat mij betreft.
[ Bericht 10% gewijzigd door SnertMetChoco op 24-12-2024 19:08:52 ]“That's why they call it the American Dream, because you have to be asleep to believe it.”― George Carlin![]()
Ik vind m als alfa zeker leuker dan de afgelopen twee, drie jaar. Doordat de puzzels minder vergezocht zijn kan ik er meer mee, terwijl ik de afgelopen twee jaar toch al vrij snel wist dat ik er niet meer uit kon halen.
Maar ik mis de creativiteitsvraag wel een beetje.AIVD-puzzel: al: 1 3ab 4ac 5 6 7ab 8a 11 13a 14abc 25abc 27![]()
Ik mis de 14e in deze reeks (tot vandaag). Deze puzzel heeft me een hele dag gekost, maar achteraf was het toch leukquote:Op dinsdag 24 december 2024 17:38 schreef QIXL het volgende:
Ik vind hem juist leuker dan de laatste jaren. De puzzels zijn voor mijn gevoel toch iets minder vergezocht en met veel kleine puzzels kan je toch lekker door, als je vast zit. Alleen 5, 20c en 24 zijn niet leuk.
Nu een paar dagen vrij, en ik wacht met de top 2000 om met goede (en minder goede) muziek en een kopje warme chocomel nog oplossingen te vinden.![]()
quote:Op dinsdag 24 december 2024 23:59 schreef lobipi het volgende:
Ben ik nou echt de enige die niet ziet wat de bedoeling is bij opgave 4?
(klaag, klaag)SPOILER: 4eOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
Zooo weer het te laat gemaakt na vraag 2 te hebben opengebroken. De bres is gemaakt maar de stad iss nog niet bestormd.
[ Bericht 0% gewijzigd door llamalama op 25-12-2024 10:22:50 (Telefoon en dikke vingers) ]AIVD-puzzel: al: 1 3ab 4ac 5 6 7ab 8a 11 13a 14abc 25abc 27![]()
Fijne feestdagen iedereen, ik hoop dat er veel puzzelantwoorden voor jullie onder de boom liggen.
AIVD kerstpuzzel opgelost: 1ab, 2, 3abc, 4abcd, 5, 6, 7abcd, 8ab, 9?, 10, 11, 13ab, 14a, 15, 16, 17abc, 18ab, 19, 20ab, 22, 24abc, 27;
Fijne kerst iedereen.![]()
Voor mij is nu ook de vakantie begonnen.
T/m 15 januari verlof whoehaha![]()
En ik ben nog niet op de helft van de puzzel dus nog genoeg puzzelplezier.![]()
![]()
Gisteren onder de kerstboom 10 gevonden als kadootje.![]()
![]()
Als ik op 2e kerstdag ook nog 5, en 24 zou kunnen vinden, bewaar ik 20c voor oud en nieuw en dan ben ik helemaal gelukkig.
Lekker bezig! Ik hoop vandaag ook nog wat oplossingen te vinden; mijn code runt alquote:Op donderdag 26 december 2024 10:47 schreef QIXL het volgende:
Gisteren onder de kerstboom 10 gevonden als kadootje.![]()
![]()
Als ik op 2e kerstdag ook nog 5, en 24 zou kunnen vinden, bewaar ik 20c voor oud en nieuw en dan ben ik helemaal gelukkig.![]()
![]()
![]()
Ik vond 5 onder de boomBen nogsteeds bezig met vraag 2 waar ik de laatste loodjes maar niet van heb maaar who cares, ik heb 5!
Na veel te veel moeite eindelijk vooruitgang met 22, maar de laatste stap wil nog niet lukken![]()
Gelukkig wel 10 gekraakt![]()
![]()
Zojuist 14c gevonden![]()
Mijn programmeerkunsten heb ik echter sinds mijn studietijd nooit meer bijgespijkerd, en zijn blijven hangen in Basic (/VBA/Excel) - wat in dit geval betekende dat een scriptje een paar dagen moest draaien om tot het juiste antwoord te komen.
Zijn er toevallig mensen hier die het leuk vinden om te delen hoe je dat efficiënter kunt doen?
Of alleen al in welke taal dat slimmer kan?
[ Bericht 0% gewijzigd door mister_xxx op 27-12-2024 17:14:09 (puntje op de i) ]![]()
Dan word het tijd om eens iets anders te proberen dan starenquote:Op vrijdag 27 december 2024 18:26 schreef kaatje77 het volgende:
Ik blijf me maar blindstaren op 4 d...🙈🙈![]()
Nou laat ik ook maar eens aardig doen!quote:Op vrijdag 27 december 2024 17:12 schreef mister_xxx het volgende:
Mijn programmeerkunsten heb ik echter sinds mijn studietijd nooit meer bijgespijkerd, en zijn blijven hangen in Basic (/VBA/Excel) - wat in dit geval betekende dat een scriptje een paar dagen moest draaien om tot het juiste antwoord te komen.
Zijn er toevallig mensen hier die het leuk vinden om te delen hoe je dat efficiënter kunt doen?
Of alleen al in welke taal dat slimmer kan?
Hier tips hoe het met de hand te doen:SPOILER: slimmer 14c - vooruitdenkenOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILER: slimmer 14c - educated guessesOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILER: slimmer 14c - symmetrieOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.quote:Op vrijdag 27 december 2024 18:26 schreef kaatje77 het volgende:
Ik blijf me maar blindstaren op 4 d...🙈🙈SPOILER: 4dOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
quote:SPOILER: slimmer 14c - vooruitdenkenOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
ik heb de shingokis uit elkaar gehaald, maar dan? iemand die me een zetje kan geven?
leuke puzzel tot nu toe!![]()
quote:Op vrijdag 27 december 2024 19:18 schreef mister_xxx het volgende:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILER: 14d achteruitdenkenOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
Letterlijk de tekst in de opgave volgen: "De tekst binnen de lus van shingoki #1 is vercijferd met wat er in lus #1quote:Op vrijdag 27 december 2024 19:21 schreef jointtime het volgende:
ik heb de shingokis uit elkaar gehaald, maar dan? iemand die me een zetje kan geven?
leuke puzzel tot nu toe!
staat, en de tekst binnen de lus van shingoki #2 is vercijferd met wat er in lus #2 staat. Vakjes
die binnen beide lussen vallen, zijn dus dubbel vercijferd."![]()
Puf, kreun, steun...
Klaag klaag...
Anyways: is er hier iemand waar ik iets aan mag vragen mbt opgave 9?AIVD Kerstpuzzel 2024: 1ab, 2, 3abc, 4abc, 5, 6, 7abcd, 8ab, 9, 13a, 14b, 17ab, 18ab, 24abc, 25abc, 27![]()
Ik heb de werking van de enigmini rechtstreeks van Nederlands naar Python vertaald zonder daarin ook maar iets te optimaliseren, en dat draaide in een paar minuten (en Python is een baggertrage taal). Heb je je code misschien op een commodore 64 gedraaid?quote:Op vrijdag 27 december 2024 17:12 schreef mister_xxx het volgende:
Of alleen al in welke taal dat slimmer kan?![]()
Doet me denken aan mijn middelbare schooltijd. Lekker BASIC programmeren op de TI-84 Plus om zo allerlei procedures alvast voor het tentamen natuurkunde, scheikunde of wiskunde vast te leggenquote:Op zaterdag 28 december 2024 00:01 schreef thabit het volgende:
[..]
Ik heb de werking van de enigmini rechtstreeks van Nederlands naar Python vertaald zonder daarin ook maar iets te optimaliseren, en dat draaide in een paar minuten (en Python is een baggertrage taal). Heb je je code misschien op een commodore 64 gedraaid?![]()
![]()
Implementatie kan wel een hoop uitmaken.quote:Op zaterdag 28 december 2024 00:01 schreef thabit het volgende:
[..]
Ik heb de werking van de enigmini rechtstreeks van Nederlands naar Python vertaald zonder daarin ook maar iets te optimaliseren, en dat draaide in een paar minuten (en Python is een baggertrage taal). Heb je je code misschien op een commodore 64 gedraaid?“That's why they call it the American Dream, because you have to be asleep to believe it.”― George Carlin![]()
quote:Op zaterdag 28 december 2024 00:14 schreef SnertMetChoco het volgende:
[..]
Implementatie kan wel een hoop uitmaken.SPOILER: implementatie opgave 17Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
Ik ben oud genoeg om programmeren op een C64 geleerd te hebben (maar ben een Philips telg dus was het in mijn geval een P2000), maar niet zo nostalgisch dat ik daar nog steeds op werk ☺ Je opmerking maakt wel pijnlijk duidelijk dat er snel veel winst te halen valt - vandaar mijn vraag.quote:Op zaterdag 28 december 2024 00:01 schreef thabit het volgende:
[..]
Ik heb de werking van de enigmini rechtstreeks van Nederlands naar Python vertaald zonder daarin ook maar iets te optimaliseren, en dat draaide in een paar minuten (en Python is een baggertrage taal). Heb je je code misschien op een commodore 64 gedraaid?![]()
Moppermoppermopper verdraaide vraag 2, ik heb nu al 3 recruten die helpen met het laatste stukje en we hebben hem nog niet...
Wel 14b gehaald.AIVD-puzzel: al: 1 3ab 4ac 5 6 7ab 8a 11 13a 14abc 25abc 27![]()
Oh! Maar Pythonnen kan ik wel!quote:Op zaterdag 28 december 2024 00:01 schreef thabit het volgende:
[..]
Ik heb de werking van de enigmini rechtstreeks van Nederlands naar Python vertaald zonder daarin ook maar iets te optimaliseren, en dat draaide in een paar minuten (en Python is een baggertrage taal). Heb je je code misschien op een commodore 64 gedraaid?
Toch nog maar eens naar de Enigmini kijken dan!AIVD Kerstpuzzel 2024: 1ab, 2, 3abc, 4abc, 5, 6, 7abcd, 8ab, 9, 13a, 14b, 17ab, 18ab, 24abc, 25abc, 27![]()
14a is goed te doen met de hand. Voor b en c al wel de scriptende teamgenoot te moeten inzetten.
Verdraaide puzzel klaag klaag...AIVD-puzzel: al: 1 3ab 4ac 5 6 7ab 8a 11 13a 14abc 25abc 27![]()
quote:Op zondag 29 december 2024 15:35 schreef Dr1983 het volgende:
Iemand hints voor 5 en 6? Loop er echt op vast 😕SPOILER: 5 en 6Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
quote:Op zondag 29 december 2024 16:07 schreef CarloV het volgende:
[..]Dank! Maakt het niet makkelijker vrees ik 😬SPOILER: 5 en 6Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
quote:Op zondag 29 december 2024 19:49 schreef pcgroot het volgende:
De hints van Carlo zijn meestal onbegrijpelijk hoor, ook als je de oplossing al kent.SPOILER: onbegrijpelijkOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
Ik zal wel wat helpen;quote:Op zondag 29 december 2024 19:49 schreef pcgroot het volgende:
De hints van Carlo zijn meestal onbegrijpelijk hoor, ook als je de oplossing al kent.SPOILER: 5Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILER: 6Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
Ik heb nog weinig klachten gehoord over oa 19, 20, 21, 23 en 24 terwijl ik daar tegen allerlei muren aanloop. Zie daar maar geen ingang. Klaag klaag dan maar.![]()
![]()
Hoe kun je nou bij opgave 19 tegen een muur aanlopen, ze hebben zo hun best gedaan op een goede bewegwijzering!quote:Op maandag 30 december 2024 00:18 schreef saaie_kaas het volgende:
Ik heb nog weinig klachten gehoord over oa 19, 20, 21, 23 en 24 terwijl ik daar tegen allerlei muren aanloop. Zie daar maar geen ingang. Klaag klaag dan maar.![]()
Inderdaad, gewoon de pijlen volgen en er omheen lopen.quote:Op maandag 30 december 2024 00:32 schreef CarloV het volgende:
[..]
Hoe kun je nou bij opgave 19 tegen een muur aanlopen, ze hebben zo hun best gedaan op een goede bewegwijzering!
[ Bericht 1% gewijzigd door SnertMetChoco op 30-12-2024 01:23:46 ]“That's why they call it the American Dream, because you have to be asleep to believe it.”― George Carlin![]()
Haha van 19 tm 23 kan ik er amper naar kijken. Die bewegwijzering is net of ik aan het knobelen ben.
26SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.AIVD-puzzel: al: 1 3ab 4ac 5 6 7ab 8a 11 13a 14abc 25abc 27![]()
Het nieuws ontgaat me nu al zeker drie weken...quote:Op maandag 30 december 2024 23:49 schreef saaie_kaas het volgende:
[..]
Dat is wel een hele foute vraag in de context van het nieuws vandaag
Ook wel lekker ergens, gewoon lekker contextloos blijvenSPOILER: contextloze opmerking over opgave 18Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
Ik ben tijdens de kerstpuzzelweken juist beter op de hoogte van het nieuws dan tijdens de rest van het jaar. Wel enkel over nieuws dat heeft plaatsgevonden vóór publicatie van de kerstpuzzel...
![]()
Dat is geen nieuws, maar oudsquote:Op dinsdag 31 december 2024 11:08 schreef MMunkun het volgende:
Ik ben tijdens de kerstpuzzelweken juist beter op de hoogte van het nieuws dan tijdens de rest van het jaar. Wel enkel over nieuws dat heeft plaatsgevonden vóór publicatie van de kerstpuzzel...
![]()
![]()
Is er iemand die 7c heeft en mij kan vertellen of het antwoord duidelijk goed is als je het hebt gevonden? Ik was bij 7a en 7b overtuigd, maar twijfel bij 7c![]()
Ja hoor, zeer duidelijk naar mijn mening.quote:Op dinsdag 31 december 2024 15:48 schreef monwol56 het volgende:
Is er iemand die 7c heeft en mij kan vertellen of het antwoord duidelijk goed is als je het hebt gevonden? Ik was bij 7a en 7b overtuigd, maar twijfel bij 7cSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
bij twijfel aan je antwoord weet je één ding zeker...... het is niet goedAIVD 2024: 1ab, 2, 3ab, 4abcd,6, 7abcd, 8ab, 9, 11,12(2/6) 13ab, 14abc, 15, 16, 18ab, 24ab 25abc, 27![]()
Het nieuwe jaar kan voor mij niet snel genoeg begonnen. Ik zit de laatste dagen van het oude jaar vast op dezelfde vijf puzzels. Van de rest heb ik al een beetje de hoop opgegeven (14, 21-23, 25-26), maar deze moeten toch nog lukken.
Als goed voornemen heb ik dat ik deze nog oplos.
(verplichte klaag klaag 3c, 5, 8b, 20c, 24d)
[ Bericht 1% gewijzigd door QIXL op 31-12-2024 21:23:26 ]AIVD kerstpuzzel opgelost: 1ab, 2, 3abc, 4abcd, 5, 6, 7abcd, 8ab, 9?, 10, 11, 13ab, 14a, 15, 16, 17abc, 18ab, 19, 20ab, 22, 24abc, 27;
quote:Op dinsdag 31 december 2024 20:58 schreef QIXL het volgende:
Het nieuwe jaar kan voor mij niet snel genoeg begonnen. Ik zit de laatste dagen van het oude jaar vast op dezelfde vijf puzzels. Van de rest heb ik al een beetje de hoop opgegeven (14, 21-23, 25-26), maar deze moeten toch nog lukken.
Als goed voornemen heb ik dat ik deze nog oplos.
(verplichte klaag klaag 3c, 5, 8b, 20c, 24d)SPOILER: Voor als je de hoop echt wil opgevenOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
quote:Op dinsdag 31 december 2024 15:55 schreef IshaD het volgende:
[..]
Ja hoor, zeer duidelijk naar mijn mening.Bedankt!SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
Gelukkig nieuw(puzzel)jaar allemaal!AIVD Kerstpuzzel 2024: 1ab, 2, 3abc, 4abc, 5, 6, 7abcd, 8ab, 9, 13a, 14b, 17ab, 18ab, 24abc, 25abc, 27![]()
BEste wENse NaLlE MaalE NsUcc ESmET dELaA tSTel OoDJE SdEZE MAaNdAIVD kerstpuzzel opgelost: 1ab, 2, 3abc, 4abcd, 5, 6, 7abcd, 8ab, 9?, 10, 11, 13ab, 14a, 15, 16, 17abc, 18ab, 19, 20ab, 22, 24abc, 27;
Even klagen over 17, want dat schijnt te helpen...
Ik heb een sterk vermoeden over wat er moet gebeuren, maar er is geen bron op internet waar ik informatie kan vinden die overeen komt met de voorbeelden. Heb ik het verkeerde idee, of moet ik gewoon beter zoeken...![]()
![]()
Beter zoeken of toch een andere weg inslaan. Ik vond een (Nederlandstalige) bron die me verder kon helpen.quote:Op woensdag 1 januari 2025 17:59 schreef IshaD het volgende:
Ik heb een sterk vermoeden over wat er moet gebeuren, maar er is geen bron op internet waar ik informatie kan vinden die overeen komt met de voorbeelden. Heb ik het verkeerde idee, of moet ik gewoon beter zoeken...![]()
Heeft iemand toevallig 8b al opgelost. A heb ik, maar ik weet bij b niet of ik het in dezelfde hoek moet zoeken🤔😅![]()
Ja hoor die is opgelost enquote:Op woensdag 1 januari 2025 21:21 schreef kaatje77 het volgende:
Heeft iemand toevallig 8b al opgelost. A heb ik, maar ik weet bij b niet of ik het in dezelfde hoek moet zoeken🤔😅SPOILER: 8bOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
quote:Op dinsdag 31 december 2024 15:55 schreef IshaD het volgende:
[..]
Ja hoor, zeer duidelijk naar mijn mening.Dat laatste zie ik nog niet, maar ben nu wel zeker van mijn antwoordSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
![]()
Ik doe even mee met klagen:quote:
klaag klaag, opvallend veel vragen dit jaar waar ik wel de eerste deelvragen kan vinden maar de laatste niet, klaag klaag.
AIVD puzzel 2024:
Het nieuwe jaar is begonnen, eindelijk wat meer tijd voor die puzzel. Klaag klaag want de deadline begint al in zicht te komen en ik ben nog niet eens bijna halverwege.
Ik heb in ieder geval 'bij veel vragen al wel iets'.![]()
Ik zal je wel even helpen met die laatste beetjes (of niet):quote:Op vrijdag 3 januari 2025 14:46 schreef jurjen3000 het volgende:
[..]
Ik doe even mee met klagen:
klaag klaag, opvallend veel vragen dit jaar waar ik wel de eerste deelvragen kan vinden maar de laatste niet, klaag klaag.SPOILER: 3cOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILER: 7cOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILER: 8bOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILER: 13bOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILER: 14dOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILER: 18bOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILER: 24dOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILER: 25dOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
Bedankt! Nu heb ik 7C!![]()
Knelpuntjes nu zijn:
2 (laatste loodjes)
3c
4bd
7d
8b
25de
En verder die rest van de puzzel.AIVD-puzzel: al: 1 3ab 4ac 5 6 7ab 8a 11 13a 14abc 25abc 27![]()
Werkweek voorbij, tijd voor een puzzelweekend. Misschien vandaag toch maar eens wat knippen en plakken...
![]()
Oke, het kostte me bloed, zweet en tranen en een offer aan Aebcdfghjklmpqrstvwxyz, maar eindelijk 5 opgelost. Nu nog maar 4 puzzels die me eindeloos frustratie kosten. Hopelijk brengt dit nieuwe jaar me nog wat meer.AIVD kerstpuzzel opgelost: 1ab, 2, 3abc, 4abcd, 5, 6, 7abcd, 8ab, 9?, 10, 11, 13ab, 14a, 15, 16, 17abc, 18ab, 19, 20ab, 22, 24abc, 27;
Graag gedaan!quote:Op zaterdag 4 januari 2025 10:33 schreef llamalama het volgende:
Bedankt! Nu heb ik 7C!![]()
Knelpuntjes nu zijn:
2 (laatste loodjes)
3c
4bd
7d
8b
25de
En verder die rest van de puzzel.SPOILER: 2 (laatste loodjes)Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILER: 4bOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILER: 4dOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILER: 7dOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
Pas op: Klagerij
Klaag klaag waarom kan ik 3c niet vinden
Klaag klaag waarom zie ik 4d niet
Klaag klaag piet van pa is nog niet gepasseerd bij 9
Klaag klaag ik heb nog nooit een associatie en/of locatie-vraag opgelost, elk jaar trap ik er weer in
Klagerij voorbij, maar niet over![]()
![]()
Omdat klagen leuk is, en soms helpt
Klaag klaag waarom lijkt geen enkele woordcombinatie te passen bij 8b?
Waarom had ik 20b en 20a in de eerste week, en staar ik me al weken blind op 20c?
Klaag klaag 24d waarom werkt geen enkel idee?
(en klaag klaag voor uberhaupt ideeën bij 12, 21-23), de rest ga ik me niet aan wagen.AIVD kerstpuzzel opgelost: 1ab, 2, 3abc, 4abcd, 5, 6, 7abcd, 8ab, 9?, 10, 11, 13ab, 14a, 15, 16, 17abc, 18ab, 19, 20ab, 22, 24abc, 27;
Zit je hem op te wachten?quote:Op zaterdag 4 januari 2025 21:19 schreef IshaD het volgende:
[knip]
Klaag klaag piet van pa is nog niet gepasseerd bij 9
[knip]Omdat het waarschijnlijk geen braille is...quote:Op zaterdag 4 januari 2025 21:28 schreef QIXL het volgende:
[knip]
Waarom had ik 20b en 20a in de eerste week, en staar ik me al weken blind op 20c?
[knip]quote:![]()
![]()
![]()
![]()
Ik weet niet, zou best kunnen als je zo naar zijn fabuleuze hints kijkt.quote:Op zondag 5 januari 2025 08:41 schreef banaanenappel het volgende:
Even benieuwd: denken jullie ook dat CarloV al op de 100+ punten zit?![]()
Nee, hij heeft 12 en 23 nog niet!quote:Op zondag 5 januari 2025 08:41 schreef banaanenappel het volgende:
Even benieuwd: denken jullie ook dat CarloV al op de 100+ punten zit?![]()
🎵De hele middag, als niet-muzikaal-wonder, het bij 1 vd laatste opdrachten in de muziek gezocht🙈😅🎵. Komt mijn zoon thuis, (wel muzikaal) speelt even dat wat ik voor muziek aan zag en moet vervolgens hard lachen. Back to the drawing-bord🤪![]()
2 gevonden nadat ik door een verkeerde tip naar iets zat te zoeken wat niet waar was en nog maar eens bewijst dat je ver weg moet blijven van fora van voormalige damesbladen.
Laten we zeggen dat deze niet hoorde tot mijn wetenschapsgebied.AIVD-puzzel: al: 1 3ab 4ac 5 6 7ab 8a 11 13a 14abc 25abc 27![]()
Heb 2 ook nog steeds niet gevonden. Ook een geweldige tip gekregen op dat andere forum 😡. Een kleine bruikbare tip zou welkom zijn![]()
Sommige van jullie hebben gelijk!quote:quote:Op zondag 5 januari 2025 21:49 schreef llamalama het volgende:
2 gevonden nadat ik door een verkeerde tip naar iets zat te zoeken wat niet waar was en nog maar eens bewijst dat je ver weg moet blijven van fora van voormalige damesbladen.
Laten we zeggen dat deze niet hoorde tot mijn wetenschapsgebied.Haha dit is al sinds jarendag zo, en steeds tuinen er nog mensen in helaas!quote:Op zondag 5 januari 2025 22:39 schreef bokkepootjes het volgende:
Heb 2 ook nog steeds niet gevonden. Ook een geweldige tip gekregen op dat andere forum 😡. Een kleine bruikbare tip zou welkom zijn
Gelukkig zijn mijn tips wel de moeite waard!SPOILER: 2Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
Ik kan wel een onmogelijke Carlo hint gebruiken voor 19, wat een piepvraag is dat zeg....
[ Bericht 0% gewijzigd door jurjen3000 op 06-01-2025 19:04:42 ]AIVD puzzel 2024:
quote:Op maandag 6 januari 2025 18:57 schreef jurjen3000 het volgende:
Ik kan wel een onmogelijke Carlo hint gebruiken voor 19, wat een piepvraag is dat zeg....SPOILER: 19Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
Waarom niet een Carlo-hint voor elke vraag in de puzzel? Dat scheelt weer wat werk voor de puzzelmakers!
[ Bericht 0% gewijzigd door WitteIris op 06-01-2025 20:31:29 ]![]()
Ik denk dat de puzzelmakers dan eerder gaan twijfelen of ze zelf hun eigen vragen wel correct snappen.quote:Op maandag 6 januari 2025 19:50 schreef WitteIris het volgende:
Waarom niet een Carlo-hint voor elke vraag in de puzzel? Dan scheelt weer wat werk voor de puzzelmakers!
AIVD puzzel 2024:
quote:Op maandag 6 januari 2025 19:24 schreef CarloV het volgende:
[..]Dit is best een bruikbare hint.SPOILER: 19Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
Ik heb geleerd van mijn vorige fouten en sommige vragen (met name degene waarop ik zou kunnen winnen/verliezen) moet ik dus ook geen hints op geven en gewoon overslaanquote:Op maandag 6 januari 2025 19:50 schreef WitteIris het volgende:
Waarom niet een Carlo-hint voor elke vraag in de puzzel? Dat scheelt weer wat werk voor de puzzelmakers!Nou ja ik heb gewoon goed opgelet bij het behalen van mijn voetgangersbewijsquote:![]()
Ik maak mij enigszins zorgen over het gebrek aan posts hier. Andere jaren moesten we er al 2 of 3 topics over sluiten.
'k Zit er al een poos aan te denken om een puzzelvlog te beginnen over oa de aivd puzzel. Keijgen we hopelijk meer medepuzzelaars.AIVD-puzzel: al: 1 3ab 4ac 5 6 7ab 8a 11 13a 14abc 25abc 27![]()
Ik denk dat elke vorm van communicatie erover kan helpen! Als je een vlog te hoogdrempelig vindt, dan kan een blog een goed alternatief zijn. Ik wacht al jaren op een walkthrough van CarloV en/of een git repo met al z'n tools!quote:Op dinsdag 7 januari 2025 14:08 schreef llamalama het volgende:
Ik maak mij enigszins zorgen over het gebrek aan posts hier. Andere jaren moesten we er al 2 of 3 topics over sluiten.
'k Zit er al een poos aan te denken om een puzzelvlog te beginnen over oa de aivd puzzel. Keijgen we hopelijk meer medepuzzelaars.![]()
Het leeft sowieso minder dan vroeger, aantal inzendingen is de laatste jaren ook erg laag. Maar buiten dat wordt er inderdaad ook minder openlijk gecommuniceerd over de opgaven vanwege het risico toch per ongeluk iets weg te geven.quote:Op dinsdag 7 januari 2025 14:08 schreef llamalama het volgende:
[ Bericht 0% gewijzigd door thabit op 07-01-2025 16:19:01 ]
Forum Opties Forumhop: Hop naar: