abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_212060731
:+ Welkom in het topic over de AIVD kerstpuzzel, dé puzzel voor iedereen die op zoek is naar een kerstpuzzel die net ietsje anders is dan de gangbare kruiswoordraadsels. Zowel ervaren puzzelaars als beginnelingen zijn in dit topic welkom om mee te praten over het puzzel-hoogtepunt van dit jaar ^O^

Over de kerstpuzzel
De kerstpuzzel bestaat uit een aantal cryptografische opgaves, die onafhankelijk van elkaar op te lossen zijn. De puzzels vereisen redenerend vermogen, google skills en een flinke portie doorzettingsvermogen. Een basiskennis van de cryptografie is een voordeel bij het oplossen van de puzzel :s)

Voor de winnaar ligt er eeuwige roem én de felbegeerde beker in het verschiet.

Belangrijke data
- 16 januari 2024 om 23.59uur: uiterste inzenddatum van het antwoordformulier. Dat is het dus al geweest. ;)

Errata
Soms sluipen er wat schoonheidsfoutjes in bij het maken van de kerstpuzzel. De errata worden gepubliceerd op de website van de AIVD, dus houd deze zeker in de gaten tijdens het puzzelen. Hier te vinden: https://www.aivd.nl/onderwerpen/aivd-kerstpuzzel/errata

Nuttige websites
- De spelregels van de AIVD kerstpuzzel
- Geocaching Toolbox
- Vaak terugkerende versleutelingstechnieken
- De Top 2000
- De opgaves (en antwoorden!) van de voorgaande edities

Huisregels in dit topic
- Plaats nooit (gedeeltelijke) antwoorden op de puzzels, zelfs niet na de uiterste inleverdatum
- Hints plaatsen mag, maar met mate en in spoilertags. Hints mogen niet direct tot de oplossing leiden: er moet altijd nog wat te puzzelen blijven
- Bij twijfel, of als je denkt dat een hint te ver gaat: stuur een DM naar Lyrebird.

Veel succes en vooral veel puzzelplezier allemaal!

Hier is de Kerstpuzzel 2023 te vinden!

Sinds 2019 is er naast de gewone kerstpuzzel ook een speciale juniorkerstpuzzel, gericht op jongeren t/m 15 jaar. Ook daar is een topic over beschikbaar:

W&T / AIVD Juniorkerstpuzzel
pi_212061227
quote:
SPOILER: concrete hint 8
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
AIVD puzzel 2024:
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 10, 11, 13, 14abc, 15, 16, 17, 18a, 19, 22, 24abc, 25abc, 27
pi_212062936
Heeft iemand na de hints gelezen te hebben antwoorden voor 4ab, 9, 18bc of 23a? Zo ja: wil je mij even een pb sturen.. zelfs met hints kom ik er niet uit.
pi_212066401
Nog mensen die de tweede encoderingen gemist hebben in 2a en b?
“That's why they call it the American Dream, because you have to be asleep to believe it.”― George Carlin
  Moderator / Redactie Sport woensdag 17 januari 2024 @ 16:15:05 #6
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_212066463
Hé, dat hints document is zowaar een makkelijke puzzel :7
100.000 katjes
Fuck the EBU!
  Moderator / Redactie Sport woensdag 17 januari 2024 @ 16:17:02 #7
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_212066499
Jezus Christus man, die 1b _O-

Ja, dit is de vergezochtheid die ik verwacht had.
100.000 katjes
Fuck the EBU!
pi_212066673
quote:
0s.gif Op woensdag 17 januari 2024 16:11 schreef SnertMetChoco het volgende:
Nog mensen die de tweede encoderingen gemist hebben in 2a en b?
Maar dat wist je toch al als je maar 1 antwoord had per deelvraag?
pi_212066714
quote:
0s.gif Op woensdag 17 januari 2024 16:17 schreef Nattekat het volgende:
Jezus Christus man, die 1b _O-

Ja, dit is de vergezochtheid die ik verwacht had.
Ja, daar hebben wij wel een tijd aan besteed. Ik ben wel benieuwd wat mensen als eerst vonden voor de juiste methode.
SPOILER: 1b
pi_212066743
Ik ben ook benieuwd of er mensen zijn die bij 11
SPOILER: 11
of bij 13c
SPOILER: 13c
pi_212066749
quote:
0s.gif Op woensdag 17 januari 2024 16:29 schreef WitteIris het volgende:

[..]
Maar dat wist je toch al als je maar 1 antwoord had per deelvraag?
Wij twijfelden over die hit, er was een eerdere hit die dan niet de 3fm megahit was.
“That's why they call it the American Dream, because you have to be asleep to believe it.”― George Carlin
  Moderator / Redactie Sport woensdag 17 januari 2024 @ 17:05:42 #12
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_212067031
Ah, nu weet ik het laatste woord van 3a :@

Nooit van gehoord. Dat woord dan.
100.000 katjes
Fuck the EBU!
pi_212067606
quote:
0s.gif Op woensdag 17 januari 2024 16:37 schreef WitteIris het volgende:
of bij 13c
SPOILER
pi_212067651
quote:
Ik ben ook benieuwd of er mensen zijn die bij 11
SPOILER: 11
of bij 13c
Bij 11 niet die fout gemaakt, maar ik vermoed dat ik daar alleen de eerste stap van de puzzel gevonden heb.
Bij 13c wel die fout gemaakt. Was een van mijn twijfelgevallen omdat ik die maar 3/4 kon plaatsen en ook de methode niet.
pi_212067698
quote:
1s.gif Op woensdag 17 januari 2024 18:00 schreef Legoblokje het volgende:

[..]
SPOILER
Zolang je
SPOILER
pi_212067717
quote:
1s.gif Op woensdag 17 januari 2024 18:00 schreef Legoblokje het volgende:

[..]
SPOILER
SPOILER
pi_212067719
quote:
14s.gif Op woensdag 17 januari 2024 18:03 schreef Athos3000 het volgende:

[..]
Bij 11 niet die fout gemaakt, maar ik vermoed dat ik daar alleen de eerste stap van de puzzel gevonden heb.
Bij 13c wel die fout gemaakt. Was een van mijn twijfelgevallen omdat ik die maar 3/4 kon plaatsen en ook de methode niet.
Als je gewoon 17 antwoorden hebt, dan heb je gewoon alles. Je kunt via DM bij me checken als je wilt? Laat je niet afleiden door de 4 punten. Die zeggen meestal niet zoveel over de moeilijkheid.
pi_212068221
quote:
0s.gif Op woensdag 17 januari 2024 18:06 schreef WitteIris het volgende:

[..]
Zolang je
SPOILER
Volgens mij werkt dat niet helemaal zo. Goed antwoord in het invulveld = volle punten. Fout antwoord in het invulveld, dan wordt gekeken in het commentaarveld of er nog deelpunten toegekend kunnen worden..
pi_212068506
quote:
Mijn (foute) gedachtekronkel
AIVD kerstpuzzel 2024
pi_212073107
quote:
0s.gif Op woensdag 17 januari 2024 18:38 schreef Daantje_86 het volgende:

[..]
Volgens mij werkt dat niet helemaal zo. Goed antwoord in het invulveld = volle punten. Fout antwoord in het invulveld, dan wordt gekeken in het commentaarveld of er nog deelpunten toegekend kunnen worden..
Ja, dat geldt als je echt een fout antwoord geeft, maar aangezien de vraagstelling niet helemaal eenduidig was, kan ik me voorstellen dat
SPOILER
Bij opgave 22 2016 schreven ze ook:
quote:
Uiteraard refereert (e) aan het lied Hallelujah en (f) aan het overlijden van Leonard Cohen in 2016.
Sommige inzenders hebben voor (f) ‘Death of a ladies man’ gegeven, een toepasselijke
titel van een album van Cohen waarop echter Hallelujah niet te vinden is. Dit is
goedgekeurd als bloemrijke verwoording van zijn overlijden
pi_212074514
"Heeft iemand na de hints gelezen te hebben antwoorden voor 4ab, 9, 18bc of 23a? Zo ja: wil je mij even een pb sturen.. zelfs met hints kom ik er niet uit."

hier hetzelfde:)
pi_212075515
quote:
of bij 13c
Ik ben nu wel benieuwd of ik wel het juiste antwoord heb
SPOILER
AIVD puzzel 2024:
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 10, 11, 13, 14abc, 15, 16, 17, 18a, 19, 22, 24abc, 25abc, 27
pi_212075930
quote:
0s.gif Op donderdag 18 januari 2024 11:03 schreef jurjen3000 het volgende:

[..]
SPOILER
SPOILER
pi_212078704
quote:
0s.gif Op donderdag 18 januari 2024 09:47 schreef Vriel het volgende:
"Heeft iemand na de hints gelezen te hebben antwoorden voor 4ab, 9, 18bc of 23a? Zo ja: wil je mij even een pb sturen.. zelfs met hints kom ik er niet uit."

hier hetzelfde:)
Ik ben gisteren heel serieus met 18b bezig geweest, maar ik heb niets leesbaars gevonden. 4b en 9 hadden we niet cq. fout, maar inmiddels met de hints wel opgelost.
Beetje jammer dat de hint voor 23a niets verklapt over de methode...
pi_212078707
quote:
0s.gif Op donderdag 18 januari 2024 11:03 schreef jurjen3000 het volgende:

[..]
SPOILER
Als je
SPOILER
pi_212080082
wil iemand mij 10b uitleggen pm?
pi_212080471
Iemand die al zeker weet wat het antwoord bij 9 is? De hint helpt me niet echt 100%...ik zie meerdere mogelijkheden nu:)
pi_212083058
quote:
6s.gif Op donderdag 18 januari 2024 15:31 schreef Erbo79 het volgende:

[..]
Ik ben gisteren heel serieus met 18b bezig geweest, maar ik heb niets leesbaars gevonden. 4b en 9 hadden we niet cq. fout, maar inmiddels met de hints wel opgelost.
Beetje jammer dat de hint voor 23a niets verklapt over de methode...
SPOILER: 18b
SPOILER: 23a
pi_212084349
quote:
0s.gif Op donderdag 18 januari 2024 20:21 schreef CarloV het volgende:

[..]
SPOILER: 23a
SPOILER
pi_212084604
quote:
0s.gif Op donderdag 18 januari 2024 21:45 schreef Erbo79 het volgende:

[..]
SPOILER
pi_212084847
quote:
0s.gif Op donderdag 18 januari 2024 22:08 schreef CarloV het volgende:

[..]
SPOILER
pi_212084895
quote:
0s.gif Op donderdag 18 januari 2024 22:38 schreef Erbo79 het volgende:

[..]
SPOILER
pi_212085035
quote:
0s.gif Op donderdag 18 januari 2024 22:46 schreef CarloV het volgende:

[..]
SPOILER
pi_212085064
quote:
0s.gif Op donderdag 18 januari 2024 23:04 schreef Erbo79 het volgende:

[..]
SPOILER
Correctie:

[ Bericht 10% gewijzigd door CarloV op 18-01-2024 23:18:29 ]
pi_212091067
Iets anders...Heeft iemand anders dit toevallig ook geprobeerd en dezelfde of juist tegenovergestelde ervaringen?
Voor de kerstpuzzel gebruikte ik altijd google om dingen op te zoeken. Nu dacht ik...laat ik chatgpt en Bard eens gebruiken. Bij een vraag als "wat is de overeenkomst tussen poort van nieuwegein en walibi rhones ales" kreeg ik van chatgpt vooral antwoorden als: "dat weet ik niet, Als je meer context kunt bieden of specifieke aspecten noemt waarin je geïnteresseerd bent, kan ik proberen je beter te helpen"

In tegenstelling tot Bard.

Bard bedacht gewoon zelf van alles. Bij verder nazoeken blijkt dit alles totaal niet waar te zijn.
Ik vroeg naar overeenkomsten tussen Nick en Simon en Imca Marina waarbij hij bijvoorbeeld aangaf dat Imca Marina haar debuut in 2019 had....????Die zat gewoon keihard te liegen. Dit echt op heel veel verschillende dingen.
Nu verwachtte ik niet dat zo'n AI model even de aivd kerstpuzzel oplost, maar gewoon een vraag in elk geval niet liegen zou wel lekker zijn.
pi_212091157
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 januari 2024 14:17 schreef Vriel het volgende:
Iets anders...Heeft iemand anders dit toevallig ook geprobeerd en dezelfde of juist tegenovergestelde ervaringen?
Voor de kerstpuzzel gebruikte ik altijd google om dingen op te zoeken. Nu dacht ik...laat ik chatgpt en Bard eens gebruiken. Bij een vraag als "wat is de overeenkomst tussen poort van nieuwegein en walibi rhones ales" kreeg ik van chatgpt vooral antwoorden als: "dat weet ik niet, Als je meer context kunt bieden of specifieke aspecten noemt waarin je geïnteresseerd bent, kan ik proberen je beter te helpen"

Bard bedacht gewoon zelf van alles. Bij verder nazoeken blijkt dit alles totaal niet waar te zijn.
Ik vroeg naar overeenkomsten tussen Nick en Simon en Imca Marina waarbij hij bijvoorbeeld aangaf dat Imca Marina haar debuut in 2019 had....????Die zat gewoon keihard te liegen. Dit echt op heel veel verschillende dingen.
Nu verwachtte ik niet dat zo'n AI model even de aivd kerstpuzzel oplost, maar gewoon een vraag in elk geval niet liegen zou wel lekker zijn.
Dat is een bekend probleem van AI op dit moment. Het is vooral ontwikkeld tot nu toe als taalmodel, waarbij de focus dus ligt op communiceren op een manier zoals een mens zou doen en niet op het vertellen van de waarheid (in dat opzicht gedraagt hij zich dus misschien te menselijk). In vorige versies van chat GPT was dit probleem ook veelvuldig aanwezig.
Nu is het over het algemeen zo: Hoe meer toegang hij heeft tot goede data over een onderwerp, hoe beter de antwoorden. Als er over iets een wiki pagina is dan zal chatGPT over het algemeen die kennis inzetten. Echter voor het leggen van verbanden of wanneer je iets vraagt waarvan de kennis niet vrij toegankelijk is op internet dan houdt het snel op met de bruikbaarheid op dit moment.
Ik kijk bijvoorbeeld ook af en toe of chat GPT al nuttig ingezet kan worden voor het maken van literatuurstudies e.d. (zou me enorm veel werk schelen bij het schrijven van wetenschappelijke artikelen), maar daar zuigt hij nog alles uit zijn duim.
AIVD puzzel 2024:
pi_212097429
Herkenbaar. Goede vragen stellen is een kunst. En dan het antwoord op de juiste waarde schatten ook 😂
Voor theoretische vragen werkt chatGPT prima, mits je in staat bent om het antwoord te toetsen want het kan ook onlogisch zijn en/of onjuist. Ik gebruik het wel eens om iets, wat ik al ongeveer weet, weer even weer helder te krijgen.
Ik heb er tijdens de puzzel nauwelijks wat aan gehad.

Maar….. als ik meer kennis had gehad over een bepaalde plek waar de meeste mensen, blijkbaar, met kerst vaker tijd doorbrengen dan gewoonlijk, had ChatGPT me wellicht toch kunnen helpen.
Maar ik had nog nooit van zo’n ding gehoord 🫣
Het was dus wel weer leerzaam! 😂

Ik: “Welke snaarinstrumenten zijn er”
ChatGPT: “Er zijn verschillende snaarinstrumenten, waaronder de gitaar, viool, cello, contrabas, harp en banjo.”
Ik: “Allemaal”
ChatGPT “Andere snaarinstrumenten zijn onder meer de mandoline, ukulele, sitar, luit en dulcimer.”
🫣
pi_212126187
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 januari 2024 14:17 schreef Vriel het volgende:

Heb je die vraag uiteindelijk gevonden? Voor mij was dit (en de a vraag) de enige 1 punter die ik niet gevonden heb! Een hint zou ik waarderen :)
pi_212884443
De uitslag!

https://www.aivd.nl/onder(...)zzel-en-juniorpuzzel

Wie mogen we feliciteren? :s)
  Moderator / Redactie Sport dinsdag 19 maart 2024 @ 17:27:39 #40
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_212884509
Tijd om erachter te komen hoe stom 1b is.
100.000 katjes
Fuck the EBU!
  Moderator / Redactie Sport dinsdag 19 maart 2024 @ 17:32:36 #41
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_212884543
Heel stom :')
100.000 katjes
Fuck the EBU!
pi_212884709
quote:
99s.gif Op dinsdag 19 maart 2024 17:16 schreef Legoblokje het volgende:
De uitslag!

https://www.aivd.nl/onder(...)zzel-en-juniorpuzzel

Wie mogen we feliciteren? :s)
Ik niet. Solide positie in de top 30, maar bij lange na geen 80 punten. Indrukwekkend. _O_
pi_212885536
Mij hoef je ook niet te feliciteren, maar top 3 is weer meer dan prima, zeker gezien het mindere aantal puzzeluren en dan toch nog zo dichtbij! Felicitaties aan de winnaars!
pi_212885612
Ik vermoed dat de hele top 10 dacht dat ze niet zo hoog zouden eindigen als het uiteindelijke resultaat! En allemaal denken ze nu "Oh, deze hadden we kunnen winnen!". Zo ook hier: 5de.
pi_212885634
Ja als ik ook maar iets langer naar dat scharten had gekeken had ik waarschijnlijk genoeg gesprokkeld om te winnen :P
Maar goed gezien hoe dat scharten is gemaakt geld dat voor bijna iedereen ;)
pi_212886017
Hadden we maar leren scharten….dan hadden we kunnen winnen 😂 Zo denkt iedereen 😂😂
Ook lekker hoog geëindigd (4). Supertrots vooral op mijn puzzelpartner want die heeft echt het verschil gemaakt met alle hints die hij heeft gevonden ☺
  dinsdag 19 maart 2024 @ 21:49:30 #47
474652 llamalama
Hier voor spoilers
pi_212887601
Laag geeindigd in de onderste elft na het hebben van veel te weinig tijd, had vraag 23c net niet helemaal afgekregen. Ik vond mijn 1/0 vondst
SPOILER
even valide als het uiteindelijke antwoord.

Is 1B een stomme vraag?
SPOILER
Heb er dit jaar minder van genoten dan voorgaande jaren, geen lekkere vastbijtpuzzels of "chapeau puzzelmakers" momentjes- wel heel veel "baah wat vergezocht" momentjes. Felicitaties aan de hooggeplaatsten!

Op naar volgend jaar. Misschien alvast vakantie opnemen.
AIVD-puzzel: al: 1 3ab 4ac 5 6 7ab 8a 11 13a 14abc 25abc 27
pi_212890231
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 maart 2024 21:49 schreef llamalama het volgende:
Ik vond mijn 1/0 vondst
SPOILER
even valide als het uiteindelijke antwoord.
Wellicht heb je gemist dat de nummers na de eerste 3 in paren kwamen? (als in: plaats in de top 2000)
pi_212893428
Snapt iemand wat er bij het laatste vakje van de paardensprong van 24a gebeurt? De logica ''e + o = vraagteken'' lijkt me niet helemaal correct...
pi_212893548
18e geworden met 56.5 punten. Meer punten gescoord dan verwacht!

Dit komt vooral door een paar last-minute gokjes op vraag 4b en 5, die goed uit zijn gepakt en voor een extra 4 punten hebben gezorgd.
Ik vond de themahints dit jaar moeilijker te vinden dan vorige jaargangen.
Met 1 gevonden hint 'communicatieprotocol' was mijn gok voor het thema: het TCP protocol.
Bij opgave 22 wist ik zeker dat er een hint verstopt zat in de hoeken waarmee de golfjes bewegen. Ik heb geprobeerd de hoek te mappen met het alfabet, maar de gekozen Polybius vercijfering is nooit in me opgekomen...
De themahint in het kruisraadsel staart mij nu in het gezicht, maar ik heb daar compleet overheen gekeken.
De verwijzing naar Jaap Haartsen in opgave 15 heb ik wel gezien, maar nooit gedacht dat dit een thema-hint zou zijn.

Verder weer veel van de gebruikelijke 'AAAAAH JA'-momentjes, zoals bij opgave 17, waar ik met een substitutie solver wel de tekst 'voor het eerst' tevoorschijn toverde, maar waar verder te weinig aanknopingspunten waren om de opgave op te lossen.

Het was weer een vermakelijke puzzel, op naar de volgende!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')