abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_211830980
:+ Welkom in het topic over de AIVD kerstpuzzel, dé puzzel voor iedereen die op zoek is naar een kerstpuzzel die net ietsje anders is dan de gangbare kruiswoordraadsels. Zowel ervaren puzzelaars als beginnelingen zijn in dit topic welkom om mee te praten over het puzzel-hoogtepunt van dit jaar ^O^

Over de kerstpuzzel
De kerstpuzzel bestaat uit een aantal cryptografische opgaves, die onafhankelijk van elkaar op te lossen zijn. De puzzels vereisen redenerend vermogen, google skills en een flinke portie doorzettingsvermogen. Een basiskennis van de cryptografie is een voordeel bij het oplossen van de puzzel :s)

Voor de winnaar ligt er eeuwige roem én de felbegeerde beker in het verschiet.

Belangrijke data
- 16 januari 2024 om 23.59uur: uiterste inzenddatum van het antwoordformulier. Dat is het dus al geweest. ;)

Errata
Soms sluipen er wat schoonheidsfoutjes in bij het maken van de kerstpuzzel. De errata worden gepubliceerd op de website van de AIVD, dus houd deze zeker in de gaten tijdens het puzzelen. Hier te vinden: https://www.aivd.nl/onderwerpen/aivd-kerstpuzzel/errata

Nuttige websites
- De spelregels van de AIVD kerstpuzzel
- Geocaching Toolbox
- Vaak terugkerende versleutelingstechnieken
- De Top 2000
- De opgaves (en antwoorden!) van de voorgaande edities

Huisregels in dit topic
- Plaats nooit (gedeeltelijke) antwoorden op de puzzels, zelfs niet na de uiterste inleverdatum
- Hints plaatsen mag, maar met mate en in spoilertags. Hints mogen niet direct tot de oplossing leiden: er moet altijd nog wat te puzzelen blijven
- Bij twijfel, of als je denkt dat een hint te ver gaat: stuur een DM naar Lyrebird.

Veel succes en vooral veel puzzelplezier allemaal!

Hier is de Kerstpuzzel 2023 te vinden!

Sinds 2019 is er naast de gewone kerstpuzzel ook een speciale juniorkerstpuzzel, gericht op jongeren t/m 15 jaar. Ook daar is een topic over beschikbaar:

W&T / AIVD Juniorkerstpuzzel
pi_211831454
Staat
SPOILER: Hier staat gewoon Jan Smit openen is niet nodig2 links
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
niet meer in de intro tekst? :O
En dat nog wel in zijn
SPOILER: Misschien heb ik dit net op wikipedia gevonden2 links
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
jubileum jaar.
pi_211847953
ik spam hier nog even zodat ik pm's mag sturen om deze post meer vindbaar te maken met zoekmachines.
AIVD kerstpuzzel 2023: 1a, 2a+b(half), 3, 6, 11 bijna, 12, 13ab, 20, 23c, 25, 26, 27
pi_211847979
iemand enig idee wat je bij de tweede helft van opgave 8 moet doen?
AIVD kerstpuzzel 2023: 1a, 2a+b(half), 3, 6, 11 bijna, 12, 13ab, 20, 23c, 25, 26, 27
pi_211848572
I
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 december 2023 21:19 schreef kaas_genieter het volgende:
k vermoed van wel.
pi_211848743
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 december 2023 21:18 schreef kaas_genieter het volgende:
ik spam hier nog even zodat ik pm's mag sturen om deze post meer vindbaar te maken met zoekmachines.
Ahh eindelijk weer iemand die met me wil pm'en de kerstpuzzel onder een groter publiek wil brengen.
pi_211854701
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 december 2023 19:17 schreef LBBBBB het volgende:
Meerdere mensen die gek worden van "Lid uit de famile stompoda" (87V) en "ze--standig" (30V) uit de kruiswoord? Ik staar me er al dagen blind op, ben benieuwd of iemand een hint heeft?
De 87V heb ik inmiddels, maar 30V is mij nog onduidelijk.
pi_211856226
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 december 2023 21:43 schreef CarloV het volgende:

[..]
Ahh eindelijk weer iemand die met me wil pm'en de kerstpuzzel onder een groter publiek wil brengen.
Wel goed bezig, de AIVD KERSTPUZZEL zat immers in een dalende trend met het aantal AIVD KERSTPUZZEL deelnemers aan de AIVD KERSTPUZZEL.
pi_211856297
Wisten jullie dat als je vandaag elk uur 1 puzzeltje oplost, je bijna de hele puzzel af hebt voor het nieuwe jaar!
pi_211856311
quote:
0s.gif Op zondag 31 december 2023 02:12 schreef Beerrend het volgende:
Wisten jullie dat als je vandaag elk uur 1 puzzeltje oplost, je bijna de hele puzzel af hebt voor het nieuwe jaar!
Oh, goed punt, dat ga ik dan maar even doen.
“That's why they call it the American Dream, because you have to be asleep to believe it.”― George Carlin
pi_211856412
quote:
14s.gif Op zondag 31 december 2023 02:13 schreef SnertMetChoco het volgende:

[..]
Oh, goed punt, dat ga ik dan maar even doen.
Nu alleen nog de uitvoering en dan zijn we beide vlot klaar.
pi_211856449
quote:
0s.gif Op zondag 31 december 2023 00:39 schreef MxxS het volgende:

[..]
De 87V heb ik inmiddels, maar 30V is mij nog onduidelijk.
SPOILER: 30V2 links
quote:
0s.gif Op zondag 31 december 2023 02:06 schreef Beerrend het volgende:

[..]
Wel goed bezig, de AIVD KERSTPUZZEL zat immers in een dalende trend met het aantal AIVD KERSTPUZZEL deelnemers aan de AIVD KERSTPUZZEL.
Met alleen AIVD KERSTPUZZEL komen we er niet natuurlijk op google. We hebben meer termen nodig en we moeten het uitnodigend maken!

Kom hier naar toe als je op zoek bent naar ERRATA, PUZZELAARS, PUZZELMAKERS, SCHARTEN, KRUISRAADSEL, ZOETMEER, WINNAARS VAN IDOLS, NEELTJE JANSMIT, TARAS BULBA of een prijzige ANUSMUTATIE.

SPOILER: Rectificatie2 links
quote:
0s.gif Op zondag 31 december 2023 02:12 schreef Beerrend het volgende:
Goede achternemens!
pi_211856515
quote:
0s.gif Op zondag 31 december 2023 02:24 schreef CarloV het volgende:

[..]
[..]
Met alleen AIVD KERSTPUZZEL komen we er niet natuurlijk op google. We hebben meer termen nodig en we moeten het uitnodigend maken!

Kom hier naar toe als je op zoek bent naar ERRATA, PUZZELAARS, PUZZELMAKERS, SCHARTEN, KRUISRAADSEL, ZOETMEER, WINNAARS VAN IDOLS, NEELTJE JANSMIT, TARAS BULBA of een prijzige ANUSMUTATIE.

[..]
Goede achternemens!
Excuses, mijn SEO is net zo goed als mijn puzzeloplossendvermogen. :B :B oO<
pi_211856604
quote:
0s.gif Op zondag 31 december 2023 02:31 schreef Beerrend het volgende:

[..]
Excuses, mijn SEO is net zo goed als mijn puzzeloplossendvermogen. :B :B oO<
Sterkte!
pi_211858346
quote:

[..]
[..]

[..]
Goede achternemens!
Over TARAS BULBA gesproken. Over die vraag nog een leuke hint, behalve de eerder genoemde foute filmquote opmerking? Fijn uiteinde allen!
Je weet
pi_211859382
quote:
0s.gif Op zondag 31 december 2023 08:19 schreef dersan1986 het volgende:

[..]
Over TARAS BULBA gesproken. Over die vraag nog een leuke hint, behalve de eerder genoemde foute filmquote opmerking? Fijn uiteinde allen!
Bedankt voor het bijdragen aan de SEO. Leuk, die poging van Carlo, maar het enige wat je 10 keer hoeft te noemen is HINTS, HINTS en nog eens HINTS.

Laten we daarom ook maar eindigen met 3 dikke vette hints voor 11:
SPOILER: 11 oneven2 links
SPOILER: 11 even2 links
SPOILER: 11 priem2 links
pi_211859755
quote:

[..]
[..]
AIVD Kerstpuzzel 2024: 1ab, 2, 3abc, 4abc, 5, 6, 7abcd, 8ab, 9, 13a, 14b, 17ab, 18ab, 24abc, 25abc, 27
pi_211860022
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 december 2023 21:37 schreef saaie_kaas het volgende:
I
[..]
k vermoed van wel.
Heb je alleen een vermoeden of heb je met dat vermoeden ook het antwoord gevonden? :P
Ik heb zelf meerdere vermoedens gehad maar er niks van kunnen maken. :(
AIVD puzzel 2024:
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 10, 11, 13, 14abc, 15, 16, 17, 18a, 19, 22, 24abc, 25abc, 27
pi_211862134
quote:
0s.gif Op zondag 31 december 2023 10:36 schreef jurjen3000 het volgende:

[..]
Heb je alleen een vermoeden of heb je met dat vermoeden ook het antwoord gevonden? :P
Nou goed dan, voor de SEO.
SPOILER: 2^32 links
pi_211862666
quote:
0s.gif Op zondag 31 december 2023 11:58 schreef Beerrend het volgende:

[..]
Nou goed dan, voor de SEO.
SPOILER: 2^32 links
Een hint voor 64^(1/2) zonder Grieke etters kan natuurlijk geen echte hint zijn.
pi_211864173
quote:
0s.gif Op zondag 31 december 2023 10:36 schreef jurjen3000 het volgende:

[..]
Of heeft 'ie het vermoeden dat iemand er iets van kan maken?
AIVD Kerstpuzzel 2024: 1ab, 2, 3abc, 4abc, 5, 6, 7abcd, 8ab, 9, 13a, 14b, 17ab, 18ab, 24abc, 25abc, 27
pi_211866013
quote:
0s.gif Op zondag 31 december 2023 08:19 schreef dersan1986 het volgende:

[..]
ja daar ben ik ook wel benieuwd naar!
pi_211870171
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 december 2023 21:19 schreef kaas_genieter het volgende:
Daar ben ik ook wel benieuwd naar!
pi_211870212

[ Bericht 100% gewijzigd door mwoldinga op 31-12-2023 18:47:03 (Nog even aan dit forum wennen) ]
pi_211875486
Gelukkig nieuwjaar allemaal!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')

Het lijkt erop dat je onze advertenties blokkeert

Dat begrijpen we, maar is wel erg jammer. Je kunt FOK! namelijk wel gratis LEZEN, maar we kunnen FOK! niet gratis MAKEN. De inkomsten van de advertenties zorgen ervoor dat we de kosten van de site kunnen dragen zodat je ook morgen FOK! nog kunt bezoeken.

Zou je willen overwegen om voor FOK! een uitzondering te maken in je adblocker (of andere middelen die onze ads blokkeren)? Je krijgt deze melding dan nooit meer te zien.

Ja, ik wil fok.nl whitelisten, laat me zien hoe

Ik neem liever een premium account zodat ik geen advertenties hoef te zien (je moet eerst inloggen)
Ja, breng me naar de shop