Jep. Die halen ze nu weg.quote:Op zondag 14 januari 2024 10:41 schreef Estate2 het volgende:
Net werden er een aantal mensen afgezet bij de lavastroom, het lijkt dat de graafmachines worden nu weggehaald.
Nou ja, dat zou sowieso gelukt zijn.quote:Op zondag 14 januari 2024 11:02 schreef aloa het volgende:
Gaat ze zo te zien nog lukken ook. Al de graafmachines en vrachtwagens zijn bijna weg.
quote:Op zondag 14 januari 2024 11:07 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Nou ja, dat zou sowieso gelukt zijn.
Waar is die stream ook alweer? Ook even kijken nogquote:Op zondag 14 januari 2024 11:17 schreef Estate2 het volgende:
Deze zullen ze wel niet meer redden.
[ afbeelding ]
Het licht brand nog steedsquote:Op zondag 14 januari 2024 11:17 schreef Estate2 het volgende:
Deze zullen ze wel niet meer redden.
[ afbeelding ]
quote:Op zondag 14 januari 2024 11:19 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Waar is die stream ook alweer? Ook even kijken nog
Zo'n stream zou gaaf zijn als bewegende wallpaper.quote:
Helaas wel.quote:Op zondag 14 januari 2024 11:36 schreef Peterselieman het volgende:
Kans is dus groot dat het RIP stadje is ...
De tijd dringtquote:Op zondag 14 januari 2024 12:57 schreef Estate2 het volgende:
Lavastroom gaat langs de wal richting de hoofdweg rechts onder. Bij de weg zijn ze nu bezig om het laatste gat te dichten.
[ afbeelding ]
Volgens Google gaat de Greenhouse maandag gewoon open vanaf 10.30 uurquote:Op zondag 14 januari 2024 10:10 schreef aloa het volgende:
De lava is op een paar 100 meter van de Greenhouse nu. Dat gaat helaas in vlammen op.
[ afbeelding ]
En Google hep altijd gelijk!quote:Op zondag 14 januari 2024 13:06 schreef Falco het volgende:
[..]
Volgens Google gaat de Greenhouse maandag gewoon open vanaf 10.30 uur
stream zoomt net inquote:Op zondag 14 januari 2024 13:10 schreef aloa het volgende:
Damn![]()
Scheurt nu open net buiten Grandavik!!!
Van de week, een werker die gleuven dicht moest maken... was te diep voor de machines om hem te zoeken (die tot 40 meter gingen dacht ik?)quote:Op zondag 14 januari 2024 13:10 schreef Dr_Flash het volgende:
Ik hoorde dat er ook iemand in zo'n scheur gevallen was?
brrrrquote:Op zondag 14 januari 2024 13:13 schreef Momo het volgende:
[..]
Van de week, een werker die gleuven dicht moest maken... was te diep voor de machines om hem te zoeken (die tot 40 meter gingen dacht ik?)
Klopt, die is waarschijnlijk richting zee gedreven.quote:Op zondag 14 januari 2024 13:10 schreef Dr_Flash het volgende:
Ik hoorde dat er ook iemand in zo'n scheur gevallen was?
Gewoon opgebrand denk ik?quote:Op zondag 14 januari 2024 13:19 schreef aloa het volgende:
[..]
Klopt, die is waarschijnlijk richting zee gedreven.
Ja idd. Wal is hier op de voorgrond goed te zien. Rechts de weg en graafmachines die wal afmaken.quote:Op zondag 14 januari 2024 13:20 schreef Momo het volgende:
Nieuwe scheur ligt wel achter die barrier toch die lava moet tegenhouden?
Ik zie het ook in het dorp. Rook of stoom?quote:Op zondag 14 januari 2024 13:31 schreef Hatseflats22 het volgende:
Volgens mij is er nog meer aan het branden, maar ik snap niet helemaal de kaart, maar er is iig nog een rookpluim erbij
Ze zijn afgedaald en er bleek water onderin te zitten, wat zee bleek te zijn (wat ze konden zien aan eb en vloed).quote:
Oh okee, dat wist ik niet.quote:Op zondag 14 januari 2024 13:33 schreef aloa het volgende:
[..]
Ze zijn afgedaald en er bleek water onderin te zitten, wat zee bleek te zijn (wat ze konden zien aan eb en vloed).
Jep. Rechtsboven is een kleine pluim te zien.quote:Op zondag 14 januari 2024 13:32 schreef Estate2 het volgende:
[..]
Ik zie het ook in het dorp. Rook of stoom?
Die houden de lava in de gaten ivm de mensen die het gat in de dijk dichten.quote:Op zondag 14 januari 2024 13:35 schreef Dr_Flash het volgende:
Staan op die livestream nog 2 poppetjes en een auto beneden op de weg. Lijkt me toch ook geen lekker baantje nu.
Scheuren zullen wel ontstaan langs breuklijnen, maar niet chill neequote:Op zondag 14 januari 2024 13:40 schreef Dr_Flash het volgende:
Levensgevaarlijk man. Voor hetzelfde geld scheurt het precies onder die gravertjes open
Ze rijden net weg. Asfalt staat ook al in de fik verderopquote:Op zondag 14 januari 2024 13:37 schreef aloa het volgende:
[..]
Die houden de lava in de gaten ivm de mensen die het gat in de dijk dichten.
Het duurt niet lang meer voor het bij de weg is...
Lijkt mij ook ja.quote:Op zondag 14 januari 2024 13:51 schreef Hatseflats22 het volgende:
Op andere livestreams is goed te zien hoe dichtbij de lava al bij het dorp is.
Dat dorp is er geweest lijkt me.
welke stream?quote:Op zondag 14 januari 2024 13:51 schreef Hatseflats22 het volgende:
Op andere livestreams is goed te zien hoe dichtbij de lava al bij het dorp is.
Dat dorp is er geweest lijkt me.
Veel van die huizen zijn van golfplaat en beton, zal minder snel spontaan in de fik vliegen.quote:Op zondag 14 januari 2024 14:14 schreef Ebinas het volgende:
Na het vallen van die plaat dacht ik nu is het snel gedaan.
Maar het valt nog mee.
Het zal gaan, maar de snelheid waarmee bedoel ik
Ah iddquote:Op zondag 14 januari 2024 14:17 schreef Momo het volgende:
[..]
Veel van die huizen zijn van golfplaat en beton, zal minder snel spontaan in de fik vliegen.
Je mag er hopelijk vanuit gaan dat iedereen inmiddels alles van enige (vooral emotionele) waarde wel naar een veilige plek heeft gebracht, dus dan is het vooral financieel nog kut. Maar ik zou denk ik liever mijn opnieuw te kopen zaken kwijt raken (meubels, gebruiksspullen, etc) dan dingen met emotionele waardequote:Op zondag 14 januari 2024 13:59 schreef aloa het volgende:
[..]
Lijkt mij ook ja.
Die huizen vooraan zullen in de fik gaan en dan volgt de rest van het dorp.
Ben benieuwd wat de financiële impact ook gaat zijn voor die mensen. Stel die hebben ooit een huis gekocht van 5 ton daar, zijn ze compleet verzekerd hiervoor als die door lava wordt vernietigd? En zelfs als je huis aan andere kant van stadje is, zal je er uberhaupt nog kunnen wonen en ooit nog kunnen verkopen aan iemand als je ergens anders heen wil?quote:Op zondag 14 januari 2024 14:25 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Je mag er hopelijk vanuit gaan dat iedereen inmiddels alles van enige (vooral emotionele) waarde wel naar een veilige plek heeft gebracht, dus dan is het vooral financieel nog kut. Maar ik zou denk ik liever mijn opnieuw te kopen zaken kwijt raken (meubels, gebruiksspullen, etc) dan dingen met emotionele waarde
Liever niks, uiteraard, maar ja
Denk dat dit dorpje wel geschiedenis is na nu. Een deel verzekering, een deel rampenfonds van de overheid, en ergens anders opnieuw beginnen. IJsland is een rijk land op zich.quote:Op zondag 14 januari 2024 14:28 schreef Momo het volgende:
[..]
Ben benieuwd wat de financiële impact ook gaat zijn voor die mensen. Stel die hebben ooit een huis gekocht van 5 ton daar, zijn ze compleet verzekerd hiervoor als die door lava wordt vernietigd? En zelfs als je huis aan andere kant van stadje is, zal je er uberhaupt nog kunnen wonen en ooit nog kunnen verkopen aan iemand als je ergens anders heen wil?
Lijkt er op maar kan ook vertekend zijn dat die stoom/rook komt van de zwik lava die daarvoor ligt.quote:Op zondag 14 januari 2024 14:41 schreef Hatseflats22 het volgende:
[..]
Het eerste huis lijkt nu echt te gaan branden, op de kopse kant
Verdorie, ik heb vijf minuten zonder knipperen gestaard en nu weerleg jij mijn conclusie met inhoudelijke argumenten :-)quote:Op zondag 14 januari 2024 14:43 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Lijkt er op maar kan ook vertekend zijn dat die stoom/rook komt van de zwik lava die daarvoor ligt.
Deze dudequote:
gezeur over rechten. Maar weer weggeklikt.quote:
Echt top jaquote:
quote:Op zondag 14 januari 2024 15:48 schreef Dr_Flash het volgende:
T zal je huis maar wezen. Live op stream in rook opgaande terwijl de hele wereld van achter de borrelnootjes geanimeerd toekijkt.
Ja bel de brandweer maar nu. Maar idd erg vervelend om dat online te zien als dat je huis is.quote:Op zondag 14 januari 2024 15:48 schreef Dr_Flash het volgende:
T zal je huis maar wezen. Live op stream in rook opgaande terwijl de hele wereld van achter de borrelnootjes geanimeerd toekijkt.
Dit brengt me wel op een idee.quote:Op zondag 14 januari 2024 15:48 schreef Dr_Flash het volgende:
Nou nee, dat nietquote:Op zondag 14 januari 2024 15:51 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
Live streamen terwijl je huis fikt?
Borrelmix van de lokale slijterij, geen idee wat voor nootjes precies maar wel heel lekker. Maar dat ga ik maar niet doen, voelt een beetje foutquote:
Het is volgens de internetkijkers zojuist onbewoonbaar verklaardquote:Op zondag 14 januari 2024 15:55 schreef TARAraboemdijee het volgende:
Volgens RUV was dit huis onbewoond
Dit trekt wel de prijs lekker omlaag.quote:Op zondag 14 januari 2024 15:57 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
Het is volgens de internetkijkers zojuist onbewoonbaar verklaard
Volgens Steve werd het verbouwd (door mensen die er nog niet woonde dus)quote:Op zondag 14 januari 2024 15:55 schreef TARAraboemdijee het volgende:
Volgens RUV was dit huis onbewoond
quote:Op zondag 14 januari 2024 15:57 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
Het is volgens de internetkijkers zojuist onbewoonbaar verklaard
Die gele lijnen zijn die verdedigingswallen.quote:Op zondag 14 januari 2024 16:02 schreef Ebinas het volgende:
Die "3e" hoort waarschijnlijk bij die lange gele lijn.
Dit kaartje is alleen van 14:25, dus dat is al even geleden
[ afbeelding ]
Sterker nog, die staat inmiddels in brandquote:Op zondag 14 januari 2024 16:04 schreef Momo het volgende:
Lava komt nu ook dicht op dat huis aan overkant van de straat
Ach shit je hebt gelijk, ik vergis mequote:Op zondag 14 januari 2024 16:04 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Die gele lijnen zijn die verdedigingswallen.
Ja ik keek het ook, alleen die uitbarsting na die wal kan voor zorgen dat het witte gebouw toch nog tegen de vlakte kan gaan. Voor nu werkt het heel goed maar het kan zijn dat die wal toch gaan breken en uiteindelijk uitlopers gaat krijgen. Voor nu effectief maar op termijn is het aankijken.quote:Op zondag 14 januari 2024 16:35 schreef Ebinas het volgende:
Zo is goed te zien (bij Agenda Free tv) dat de wal werkt zeg
Ja anders was het al zeker door het dorp naar zee gestroomd.quote:Op zondag 14 januari 2024 16:35 schreef Ebinas het volgende:
Zo is goed te zien (bij Agenda Free tv) dat de wal werkt zeg
Zeker. En de 1e opening spuugt ook nog wel heel erg veel lavaquote:Op zondag 14 januari 2024 16:38 schreef SpeedyGJ het volgende:
[..]
Ja ik keek het ook, alleen die uitbarsting na die wal kan voor zorgen dat het witte gebouw toch nog tegen de vlakte kan gaan. Voor nu werkt het heel goed maar het kan zijn dat die wal toch gaan breken en uiteindelijk uitlopers gaat krijgen. Voor nu effectief maar op termijn is het aankijken.
Je had het wel goed gezien. Het stroomt er wel door de straten. Zag net zelf ook wat vlammenquote:Op zondag 14 januari 2024 16:45 schreef Estate2 het volgende:
Zie weer nieuwe vlammen, links van het huis wat het eerste brande. Dicht bij die witte auto.
De lava loopt daar de straat over denk ik.
Hmm nu weer weg,
quote:
Er zijn heel veel mensen die hun huisdieren ook weer mee naar huis hebben genomen ondanks de waarschuwingen.quote:Op zondag 14 januari 2024 17:53 schreef Ebinas het volgende:
Er rijden nog wel wat auto's heen en weer.
Best link wetende dat het elk moment een scheur kan ontstaan
Lava komt langs die verdedigingsmuur heen helemaal rechts, als er nog veel meer lava bij komt, dan krijg je straks ook lava in andere kant stadje. Misschien dat ze zo nog wat kunnen sturen?quote:Op zondag 14 januari 2024 18:19 schreef PzKpfw het volgende:
Lijkt op de livestream wel alsof er nog steeds een paar rupskranen bezig zijn die geul te graven
Ja precies!! Stoppen is geen optiequote:Op zondag 14 januari 2024 18:56 schreef Ebinas het volgende:
[..]
Echt wel.
Niet te geloven en het lijkt bijna zinloos.
Maar wat moeten ze dan, dus doorgaan
Heb em al de hele avond aan, momenteel niet heel veel updates wat wordt vrijgegeven.quote:
Hier krijg je een goed idee van hoe groot zo'n lavastroom wel niet isquote:
Er werd idd nog hard gegraven ... hadden ze dat al nie veel eerder kunnen doen? Ja ok , je weet niet waar het gaat gebeuren , maar tochquote:Op zondag 14 januari 2024 21:59 schreef SpeedyGJ het volgende:
[..]
Heb em al de hele avond aan, momenteel niet heel veel updates wat wordt vrijgegeven.
Wel zijn ze nog steeds bezig met de dijk, ze waren iig flink bezig.
Ze hadden natuurlijk niet kunnen graven voordat die nieuwe scheur er was.quote:Op zondag 14 januari 2024 23:20 schreef chufi het volgende:
[..]
Er werd idd nog hard gegraven ... hadden ze dat al nie veel eerder kunnen doen? Ja ok , je weet niet waar het gaat gebeuren , maar toch
Zou die inmiddels geroosterd zijn?quote:Op donderdag 11 januari 2024 07:38 schreef Momo het volgende:
[ twitter ]
Er is iemand in de scheur bij Grindavik gevallen, ze hebben hem nog steeds niet gevonden.
Zonsopkomst is dan ook pas om 10:54. https://www.timeanddate.com/sun/@3416888quote:Op maandag 15 januari 2024 10:07 schreef DemonRage het volgende:
Zelfs om 9:00u IJslandse tijd nog weinig daglicht te zien op de webcams.
We gaan het zien vandaagquote:Op maandag 15 januari 2024 10:33 schreef TARAraboemdijee het volgende:
Het wordt langzaamaan licht. Dan kunnen we binnenkort zien hoeveel verder de lava is gekomen in het dorp. Maar van wat ik nu kan zien lijkt die stroom min of meer gestopt te zijn. Is het dan ook bij 3 huizen gebleven?
quote:Op maandag 15 januari 2024 11:11 schreef Ebinas het volgende:
Ik ben op zoek of er nog veel activiteit is.
Kan niet zo veel vinden.
Het enige wat ik zie is dit:
[ afbeelding ]
Een fantastische geologie-les. Het ontstaan van IJsland live op youtube.quote:Op maandag 15 januari 2024 09:10 schreef Tekaschi het volgende:
Beetje langs mij heengegaan. Maar zag gisteren de beelden, zo ook hier, wat een pracht maar ook een geweld zeg, blij dat ik er niet woon maar machtig om zoiets te zien.
Idd, spannender dan naar een webcam van zandvoort te kijken om te zien hoe Nederland langzaam wegslaatquote:Op maandag 15 januari 2024 11:49 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Een fantastische geologie-les. Het ontstaan van IJsland live op youtube.
Dat sowiesoquote:Op maandag 15 januari 2024 14:22 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Idd, spannender dan naar een webcam van zandvoort te kijken om te zien hoe Nederland langzaam wegslaat
Land blijft stijgen rond Svartsengi inderdaad en er zijn meerdere zwakkere plekken in het dorp zelf.quote:Op maandag 15 januari 2024 15:03 schreef Ebinas het volgende:
Als ik hier https://www.ruv.is/english/2024-01-14-grindavik-eruptions-401887 de laatste berichten lees lijkt het nog niet gedaan
Kokend water zal wel voor wat overdruk zorgen ja.quote:
Dan is het vast nog niet voorbij. Er was ook nog maar een beetje lava vrijgekomen lijkt me.quote:Op maandag 15 januari 2024 18:51 schreef Momo het volgende:
[ twitter ]
[ twitter ]
Gleuven in het dorp scheuren verder uit
Indrukwekkend beeldquote:Op dinsdag 16 januari 2024 09:38 schreef aloa het volgende:
[ afbeelding ]
https://twitter.com/lcgeo(...)odCBcT1YKDPj6-A&s=19
Hele dorp nu weer in het lichtquote:Op woensdag 17 januari 2024 09:52 schreef Estate2 het volgende:
Bijna het hele dorp heeft weer stroom.
[ afbeelding ]
quote:Power back in Grindavík - for now
There was no electricity for four and a half hours in Grindavík this morning. Landsnet's backup generator is being connected to the town's distribution system, and another generator is on the way.
quote:Work has also begun to dismantle the ground cable, erect pylons at the lava bed and place cables in them in the air over the lava. Material has to be transported to the area to allow the pylons to be mounted.
"And we will start erecting these pylons today or early in the morning, and hopefully on Sunday we will string the cables over, and then we can put tension on the line.
quote:University of Iceland professor warns of lava flow proximity to Reykjavík
Þorvaldur Þórðarson, a volcanology professor at the University of Iceland, suggests that recent earthquakes in the Reykjanes Peninsula could indicate magma accumulation under Húsfellsbruna, raising concerns about potential lava flows near Reykjavík.
Þorvaldur Þórðarson, a professor of volcanology at the University of Iceland, has expressed concerns about potential volcanic activity under Húsfellsbruna, a vast lava field situated between Bláfjalla and Heiðmerkur. His observations, published in Morgunblaðin, stem from recent seismic activity in the area, suggesting that the Brennisteinsfjöll volcanic system, located near the Reykjanes Peninsula, may have been activated.
The series of earthquakes in this region has been interpreted as a sign of possible tension build-up at the bottom of the earth’s crust or magma accumulation in the molten rock reservoirs beneath the solid crust. This geological phenomenon is particularly significant considering that during the last eruption on the Reykjanes Peninsula, Húsfellsbruna was the lava that flowed closest to the capital city, Reykjavík.
Professor Þórðarson emphasized the gravity of the situation, stating that it is not out of the question for lava from this area to flow close to Reykjavík, potentially extending even further than during the last eruption. Given these risks, he advocates for the initiation of serious preventive measures and plans, stressing the importance of not relegating such measures to a secondary priority.
He also recalled a historical precedent, noting that the last time an eruption occurred this far north on Brennisteinsfjallariinn, lava nearly reached the sea at Straumsvík.
On January 31, the Icelandic Meteorological Office (IMO) has published its analysis following the seismic activity in the region between Húsfell and Bláfjalla. About 20 earthquakes were recorded last weekend, with the most significant occurring just after noon on Sunday, January 28. The largest earthquakes registered magnitudes of 3.1 at 05:28 UTC on Saturday, January 27, and 2.9 at 12:32 UTC on Sunday, January 28. Notably, one of these quakes was felt in Breiðholt.
Since Monday, January 29, seismic activity in the area has been minimal, with only two small earthquakes recorded, both below magnitude 1.0. While the area has been quiet since then, there remains a possibility that the activity could intensify again. The quakes are located in Húsfellsbruna, north of a fault known as the Hvalhnúksmisgengið.
Kristín Jónsdóttir, head of the department at the Icelandic Meteorological Office, clarified that there are no measurements indicating magma accumulation under the Brennisteinsfjöll. She stated that the seismic activity over the weekend is not attributed to magma movements, as observed in other regions like Fagradalsfjall and north of Grindavík.
The earthquake series between Húsfell and Bláfjalla was linked to the known Hvalhnúksmisgengið fault. This area is prone to so-called bypass earthquakes, a phenomenon common in the South and the Reykjanes Peninsula. These earthquakes result from tectonic stresses accumulating as the North American and Eurasian Plates move past each other. Such tension is typically released in larger earthquakes, believed to occur on the peninsula roughly every 50 years. Given this pattern, another significant Brennisteinsfjall earthquake may be due.
However, Jónsdóttir notes that no signs of land rise have been detected in the data, which would be indicative of magma gathering, as seen in areas like Svartsengi and Fagradalsfjall. She emphasizes the importance of remaining vigilant, as earthquakes originating from the Hvalhnúks Fault are the largest recorded in the Reykjanes Peninsula.
In the event of a magnitude 6 earthquake on the Hvalhnúks fault, it would be felt widely across the country, including the capital area. The main concern would be sharp movements of joints, with the potential to move furniture. However, building standards in the region are designed to withstand such movements without significant weakening of structures.
Een paar miljoen barbecues gevuld met kooltjes op een hoop...dat smeult wel ff naquote:Op zaterdag 3 februari 2024 18:53 schreef TARAraboemdijee het volgende:
Blijkbaar nog zo warm dat sneeuw er niet op blijft liggen
Had deze dus gelijkquote:Op donderdag 18 januari 2024 05:11 schreef Ebinas het volgende:
Een uitleg wat er gaande was en nog gaande kan zijn.
[ twitter ]
Ik meende dat het gebied eens in de zoveel eeuwen actief wordt (laatste keer was zo'n 800 jaar geleden ofzo) en de activiteit kan dan misschien wel tientallen jaren aanhouden. Zoals het nu gaat ziet het eruit als maandelijks een beetje lava opboeren, maar echt hard op gang is het niet.quote:Op donderdag 8 februari 2024 17:37 schreef aloa het volgende:
Men verwacht dat ook deze uitbarsting niet lang zal duren. Het lava veld is zo'n beetje gestopt.
Dit lijkt niet de laatste uitbarsting te zijn, zolang de magmakamer zich blijft vullen zullen er meerdere volgen.
Die duurde idd veel langer, maar had ook geen scheur van kilometers lang. De erupties van de laatste keren zijn echt kilometers breed....veel intenser en sneller klaar.quote:Op donderdag 8 februari 2024 18:57 schreef DemonRage het volgende:
[..]
Ik meende dat het gebied eens in de zoveel eeuwen actief wordt (laatste keer was zo'n 800 jaar geleden ofzo) en de activiteit kan dan misschien wel tientallen jaren aanhouden. Zoals het nu gaat ziet het eruit als maandelijks een beetje lava opboeren, maar echt hard op gang is het niet.
Die eerste uitbarsting in 2021 van Fagradalsfjall die was heel een stuk spectaculairder.
Best indrukwekkend om te zienquote:Op vrijdag 9 februari 2024 22:15 schreef agenda het volgende:
filmpje evacuatie blue lagoon va 19.45 min
Mooi verslag van die gast. Die evacuatie met dat inferno op de achtergrond.quote:Op vrijdag 9 februari 2024 22:15 schreef agenda het volgende:
filmpje evacuatie blue lagoon va 19.45 min
Ja hoorquote:Op dinsdag 27 februari 2024 17:13 schreef SpeedyGJ het volgende:
Vanaf nu dus in de gaten houden? Al cams die online zijn in die omgeving?
https://www.youtube.com/@ruvohf/streamsquote:Op dinsdag 27 februari 2024 17:13 schreef SpeedyGJ het volgende:
Vanaf nu dus in de gaten houden? Al cams die online zijn in die omgeving?
Werd tijd!quote:
Maar veel mensen verwachten waarschijnlijk ook Mount St. Helens achtige toestanden.quote:Op zaterdag 16 maart 2024 21:45 schreef DemonRage het volgende:
[..]
Werd tijd!
Alleen de webcambeelden van 's avonds/'s nachts zijn, ondanks dat het een mooi schouwspel is, tegenwoordig niet zo heel boeiend meer omdat we het recentelijk vaak genoeg gezien hebben.
Dan hebben ze er geen verstand van ...quote:Op zaterdag 16 maart 2024 21:48 schreef PzKpfw het volgende:
[..]
Maar veel mensen verwachten waarschijnlijk ook Mount St. Helens achtige toestanden.
quote:Wéér vulkaanuitbarsting in IJslandse regio, gevolgen nog onduidelijk
Op het IJslandse schiereiland Reykjanes is weer een vulkaan uitgebarsten. De afgelopen tijd gebeurde dat al meerdere keren, waardoor inwoners hun huizen moesten verlaten.
De vulkaan is uitgebarsten tussen Hagafell en Stóra Skógfell na kortdurende seismische activiteit, meldt publieke omroep RÚV. Onduidelijk is of door de uitbarsting mensen in gevaar zijn. De omvang van de uitbarsting wordt op dit moment in kaart gebracht. Daarvoor is een helikopter onderweg.
Mensen wordt verzocht niet de plek van de uitbarsting te bezoeken. Op meerdere plaatsen staan toeschouwers op afstand de eruptie te bekijken. De noodtoestand is uitgeroepen.
De twee plekken liggen ten noordoosten van Grindavík, waar het begin dit jaar een eruptie was. Daar ontstond toen een gleuf van een kilometer diep. Inwoners van de plaats moesten hun huizen verlaten. Infrastructuur in de plaats werd vervolgens beschadigd door lavastromen.
Na de uitbarsting in januari en daarvoor al in december, was het in februari opnieuw raak. Dat was toen ten noordoosten Sýlingarfell, in dezelfde regio.
Er zijn verschillende redenen voor de vulkanische activiteit in IJsland. Zo bewegen er onder meer verschillende aardplaten uit elkaar. "Door het uit elkaar bewegen van de platen kan magma omhoogkomen", zei geoloog Bernd Andeweg tegen NU.nl.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |