Als de PVV in de regering komt, dan vechten ze elkaar sowieso binnen no-time de tent uit. Met of zonder drugs en vuurwerk.quote:Op woensdag 3 januari 2024 17:18 schreef Hexagon het volgende:
Overigens zijn drugs naast vuurwerk ook een mooi onderwerp om in de PVV achterban verdeeldheid te krijgen.
Maar dan wil je wel dat de brokstukken meerdere kanten op vliegen.quote:Op woensdag 3 januari 2024 17:26 schreef Blastbeat het volgende:
[..]
Als de PVV in de regering komt, dan vechten ze elkaar sowieso binnen no-time de tent uit. Met of zonder drugs en vuurwerk.
Volgens mij kunnen ze dat wel. Hun diplomatieke capaciteiten zijn zo handig als een spastische adhd'er in een krap ingerichte porseleinwinkel.quote:Op woensdag 3 januari 2024 17:29 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Maar dan wil je wel dat de brokstukken meerdere kanten op vliegen.
Met gebruik van drugs en vuurwerk als ik ze een beetje in kan schattenquote:Op woensdag 3 januari 2024 17:26 schreef Blastbeat het volgende:
[..]
Als de PVV in de regering komt, dan vechten ze elkaar sowieso binnen no-time de tent uit. Met of zonder drugs en vuurwerk.
Vroeger bracht de bode gewoon cognac of jenever. Misschien kan die nu een lijntje leveren.quote:Op woensdag 3 januari 2024 18:28 schreef nostra het volgende:
Ik zou sowieso wel eens wat urinemonsters op het Binnenhof willen trekken met de uren die die lui maken plus druk. En die prachtfoto van Hugo waarvan ik geen zin heb hem op te zoeken.
Denkt Andre Rouvoet anders over.quote:Op woensdag 3 januari 2024 17:02 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Als je daadwerkelijk resultaat wilt boeken op het gebied van volksgezondheid, dan moet je het alcoholgebruik aan banden leggen. Zoals je zelf al aangeeft: dat is grotere rotzooi dan wiet (of veel andere drugs, for that matter).
Maar je kunt het gebruik hooguit ontmoedigen, een verbod is haalbaar noch wenselijk.
Je kopieert de strategie van de PVV dus?quote:Op woensdag 3 januari 2024 18:40 schreef Hexagon het volgende:
Ik begrijp trouwens ook niet waarom zoveel "linksen" met die rituelen van zelfkastijding en nederig gedrag bezig gaan. Dat doet de PVV ook niet als ze een keer de verkiezing verliezen.
Gewoon even de foute manouvres analyseren, strategie herdefinieren en bams er tegenaan.
Ik zie geen rituelen van zelfkastijding en nederig gedrag, hoor. Nergens eigenlijk.quote:Op woensdag 3 januari 2024 18:40 schreef Hexagon het volgende:
Ik begrijp trouwens ook niet waarom zoveel "linksen" met die rituelen van zelfkastijding en nederig gedrag bezig gaan. Dat doet de PVV ook niet als ze een keer de verkiezing verliezen.
Gewoon even de foute manouvres analyseren, strategie herdefinieren en bams er tegenaan.
Er bestaat geen strategie tegen collectieve domheid van de kiezers.quote:Op woensdag 3 januari 2024 18:40 schreef Hexagon het volgende:
Nee want al hun plannen zijn dom en slecht.quote:Op woensdag 3 januari 2024 18:41 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Je kopieert de strategie van de PVV dus?
Stiekem ben jij eigenlijk ook wel een pvv'er
Dat is een voorbeeld van dat jammergedrag.quote:Op woensdag 3 januari 2024 18:42 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Er bestaat geen strategie tegen collectieve domheid van de kiezers.
Niet alleen hun plannen zijn dom en slecht, ook hun strategieën en aanpak zijn slecht. Die moet je niet willen kopiëren. Liever eerlijk zijn en 20 zetels, dan de strategie van PVV kopiëren en 30 zetels.quote:Op woensdag 3 januari 2024 18:43 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Nee want al hun plannen zijn dom en slecht.
Mja ik wil me niet laten uitleveren aan een PVV "We rule this country". Daar vind ik de dingen die ik waardevol vind echt te belangrijk voor. Dus een wat meer gehaaide strategie vind ik wel nodig.quote:Op woensdag 3 januari 2024 18:44 schreef Hanca het volgende:
[..]
Niet alleen hun plannen zijn dom en slecht, ook hun strategieën en aanpak zijn slecht. Die moet je niet willen kopiëren. Liever eerlijk zijn en 20 zetels, dan de strategie van PVV kopiëren en 30 zetels.
Hopelijk zonder geweld en of rechterlijke dwalingen.quote:Op woensdag 3 januari 2024 18:49 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Mja ik wil me niet laten uitleveren aan een PVV "We rule this country". Daar vind ik de dingen die ik waardevol vind echt te belangrijk voor. Dus een wat meer gehaaide strategie vind ik wel nodig.
Zelfkastijding is juist wat PVV stemmers doen. Vooral als ze weinig geld hebben.quote:Op woensdag 3 januari 2024 18:40 schreef Hexagon het volgende:
Inderdaad, gewoon binnen de democratische mogelijkheden.quote:Op woensdag 3 januari 2024 18:50 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Hopelijk zonder geweld en of rechterlijke dwalingen.
Geen Stalinistisch terreur.
Gewoon beloven, beloven en nog een keer beloven. Schijt hebben aan realiteit in de campagne volgens goed rechts gebruik.quote:Op woensdag 3 januari 2024 19:18 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Inderdaad, gewoon binnen de democratische mogelijkheden.
Dit is al ongeveer wat links beweert.quote:Op woensdag 3 januari 2024 21:53 schreef mcmlxiv het volgende:
[..]
Gewoon beloven, beloven en nog een keer beloven. Schijt hebben aan realiteit in de campagne volgens goed rechts gebruik.
- Eigen risico? Afschaffen zonder verhoging premie
- Zorgpremie sowieso terug naar Max 50 euro per maand
- Iedereen 50.000 euro klimaatneutraal budget
- 200.000 woningen per jaar erbij met max 300 euro huur
- Klassen met maximaal 15 leerlingen
- Volledig gratis onderwijs levenslang
- Minimumloon naar 25 euro
- Basisinkomen vanaf 2030
Gewoon de tegenhanger van de mongoloïde Sinterklaas Wilders spelen. Geen gezeik iedereen rijk en als het niet uitkomt de grootste rechtse partij de schuld geven. Blijkbaar is dat wat veel kiezers willen.
Oh ja en voor ik het vergeet. De rijke 1% betaald dit alles, degenen die daar tegen zijn zijn landverraders
Je zult inderdaad gebakken lucht in combinatie met felle taal moeten gebruiken wil je boze burgers naar je toe trekken.quote:Op woensdag 3 januari 2024 21:53 schreef mcmlxiv het volgende:
[..]
Gewoon beloven, beloven en nog een keer beloven. Schijt hebben aan realiteit in de campagne volgens goed rechts gebruik.
- Eigen risico? Afschaffen zonder verhoging premie
- Zorgpremie sowieso terug naar Max 50 euro per maand
- Iedereen 50.000 euro klimaatneutraal budget
- 200.000 woningen per jaar erbij met max 300 euro huur
- Klassen met maximaal 15 leerlingen
- Volledig gratis onderwijs levenslang
- Minimumloon naar 25 euro
- Basisinkomen vanaf 2030
Gewoon de tegenhanger van de mongoloïde Sinterklaas Wilders spelen. Geen gezeik iedereen rijk en als het niet uitkomt de grootste rechtse partij de schuld geven. Blijkbaar is dat wat veel kiezers willen.
Oh ja en voor ik het vergeet. De rijke 1% betaald dit alles, degenen die daar tegen zijn zijn landverraders
De CPB-doorrekening van het programma van GLPvdA zag er beter uit dan die van de VVD.quote:Op woensdag 3 januari 2024 22:02 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Dit is al ongeveer wat links beweert.
Broddelwerk met onhaalbare belasting opbrengsten op eigen vermogen van ondernemingen. Totaal niet serieus te nemen/quote:Op woensdag 3 januari 2024 22:06 schreef Tijn het volgende:
[..]
De CPB-doorrekening van het programma van GLPvdA zag er beter uit dan die van de VVD.
Dat is wat rechtse idioten denken wat links beweertquote:Op woensdag 3 januari 2024 22:02 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
We weten allemaal wat Den Uyl deed met de staatsschuldquote:Op woensdag 3 januari 2024 22:12 schreef mcmlxiv het volgende:
[..]
Dat is wat rechtse idioten denken wat links beweert
quote:Op woensdag 3 januari 2024 22:02 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Vertel?quote:Op woensdag 3 januari 2024 22:14 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
We weten allemaal wat Den Uyl deed met de staatsschuld![]()
Wil je serieus deze kant op, ja? Zoek even op wat er onder Van Agt daarna gebeurdequote:Op woensdag 3 januari 2024 22:14 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Ben je niet in de war met olijk duo Wiegel/Van Agt?quote:Op woensdag 3 januari 2024 22:14 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Nu hielp de oliecrisis in '79 natuurlijk ook niet mee.quote:Op woensdag 3 januari 2024 22:45 schreef Tijn het volgende:
Voor de wat jongere kijkers onder ons:
[ afbeelding ]
Zeker. Ik denk ook niet dat je de oorzaken hiervan op 1 premier kan gooien. Maar ik begon er ook niet overquote:Op woensdag 3 januari 2024 22:47 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Nu hielp de oliecrisis natuurlijk ook niet mee.
Rechts heeft altijd kut smoesjes voor hun wanbeleidquote:Op woensdag 3 januari 2024 22:47 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Nu hielp de oliecrisis in '79 natuurlijk ook niet mee.
Dan mag deze er ook bij. In 1972, nog voor de oliecrisis, voor de economische terugval, voordat Den Uyl aan de macht kwam gaf Wiegels de volgende speech:quote:Op woensdag 3 januari 2024 22:45 schreef Tijn het volgende:
Voor de wat jongere kijkers onder ons:
[ afbeelding ]
Voorspoed, beste, voorspoed. Geen ellende.quote:Op woensdag 3 januari 2024 23:25 schreef Shodan het volgende:
In de jaren 80 is vervolgens de kiem gelegd voor de huidige ellende.
Niet voor de gewone arbeider. In de jaren '70 steeg de beloning harder dan de productiviteit, maar sinds de jaren '80 is dat andersom. En het gat wordt steeds groter. Kortom: de aandeelhouder gaat er met de winst vandoor, terwijl de mensen die het werk daadwerkelijk uitvoeren er relatief steeds minder van terugzien.quote:Op donderdag 4 januari 2024 00:14 schreef nostra het volgende:
[..]
Voorspoed, beste, voorspoed. Geen ellende.
Een grotere loonstijging dan de productiviteit (zoals nu overigens het geval is) is juist hét recipe for disaster.quote:Op donderdag 4 januari 2024 00:40 schreef Tijn het volgende:
[..]
Niet voor de gewone arbeider. In de jaren '70 steeg de beloning harder dan de productiviteit, maar sinds de jaren '80 is dat andersom. En het gat wordt steeds groter. Kortom: de aandeelhouder gaat er met de winst vandoor, terwijl de mensen die het werk daadwerkelijk uitvoeren er relatief steeds minder van terugzien.
[ afbeelding ]
https://www.cpb.nl/sites/(...)le-macro-analyse.pdf
(pagina 5, Figuur 2.2 Reële lonen en arbeidsproductiviteitsstijging, Nederland)
Het hangt misschien van je perspectief af, maar ik zou zeggen dat hogere lonen niet bepaald een probleem zijn op dit moment, want de loonstijging is jarenlang achtergebleven bij de toegenomen productiviteit, dus er is ruimte voor een flinke correctie.quote:Op donderdag 4 januari 2024 00:59 schreef nostra het volgende:
[..]
Een grotere loonstijging dan de productiviteit (zoals nu overigens het geval is) is juist hét recipe for disaster.
https://www.bnr.nl/nieuws(...)rbeidsproductiviteit
Eens hoor dat het hele toeslagencircus op de schop moet, of beter nog volledig afgeschaft, maar het is wel het schoolvoorbeeld van 'eens begonnen, nooit meer terug'. Veel partijen die pleiten voor totale afschaffing, zelfs de CU, onder gelijktijdige verlaging van de belasting op arbeid, maar je hebt altijd groepen die er dan (fors) op achteruit gaan, of het totaalplaatje niet begrijpen.quote:Op donderdag 4 januari 2024 01:06 schreef Tijn het volgende:
[..]
Het hangt misschien van je perspectief af, maar ik zou zeggen dat hogere lonen niet bepaald een probleem zijn op dit moment, want de loonstijging is jarenlang achtergebleven bij de toegenomen productiviteit, dus er is ruimte voor een flinke correctie.
Bestaanszekerheid was niet voor niks een van de grote verkiezingsthema's. Er zijn in Nederland bijna 6 miljoen huishoudens die toeslagen krijgen van de belastingdienst. Dat is niet omdat al die mensen zoveel loon ontvangen.
Meer mensen dan ooit moeten bij de voedselbank aankloppen, mensen met een modaal inkomen kunnen geen huis meer kopen, en ondertussen boeken multinationals recordwinst na recordwinst. Het is gewoon niet meer uit te leggen.
Maar laten we eerlijk zijn, dit verhaal hoor je toch niet echt bij de rechtse partijen in Nederland. De 4 rechtse partijen die nu aan zet zijn om een regering te vormen zie ik dit verhaal niet vertellen.quote:Op donderdag 4 januari 2024 02:45 schreef nostra het volgende:
Dat tegelijkertijd met een versterking van de individuele werknemerspositie, want als er een tijd is om die uit te nutten, dan is die nu. Niet maar kijken naar de overheid voor je eigen koopkracht, maar naar jezelf. Dat moeras moet je echt uit.
Nee dat klopt en dat is erg jammer. Maakt stemmen, voor mij persoonlijk dan, een soort op het minst slechte.quote:Op donderdag 4 januari 2024 12:25 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Maar laten we eerlijk zijn, dit verhaal hoor je toch niet echt bij de rechtse partijen in Nederland. De 4 rechtse partijen die nu aan zet zijn om een regering te vormen zie ik dit verhaal niet vertellen.
Wel leuk voor hen maar ik vind het zielig voor dat kind dat hij zo'n naam heeft.quote:Op vrijdag 5 januari 2024 11:42 schreef Hanca het volgende:
Minister Schreinemacher heeft een zoontje: https://www.rtlnieuws.nl/(...)oon-titiaan-geboorte
Bijnaam Tiet straks?quote:Op vrijdag 5 januari 2024 12:00 schreef QWARQTAARTJE het volgende:
[..]
Wel leuk voor hen maar ik vind het zielig voor dat kind dat hij zo'n naam heeft.
Waarom niet gewoon Sander, desnoods met een X
Ach, nog beter Titiaan dan Rembrandt, toch?quote:Op vrijdag 5 januari 2024 12:00 schreef QWARQTAARTJE het volgende:
[..]
Wel leuk voor hen maar ik vind het zielig voor dat kind dat hij zo'n naam heeft.
Waarom niet gewoon Sander, desnoods met een X
Ja zoiets. Nou ja misschien wordt het ipv hij wel een zij/hen dus dan zou dat wat beter passenquote:
Zou zelf liever Rembrand, Xes-Xava, Jessy en 100.000 andere namen geheten hebben dan Titiaan.quote:Op vrijdag 5 januari 2024 12:03 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ach, nog beter Titiaan dan Rembrandt, toch?
Maar het is wel een zeldzame naam, inderdaad: https://nvb.meertens.knaw.nl/naam/is/Titiaan
Minder dan tien keer vorig jaar in Nederland volgens https://www.svb.nl/nl/kindernamen/namen/jongens-alfabetisch dus dat moet lukkenquote:Op vrijdag 5 januari 2024 12:22 schreef loveli het volgende:
Misschien heten z'n opa en diens opa ook zo. Hij zal niet het probleem hebben dat bij sommige andere namen hoort, dat er 3 in de klas zitten met dezelfde naam.
Daar wordt het sowieso tot afgekort. Wat doe je iemand aan de rest van het leven?quote:
Ik kende een Titia op mijn middelbare school, dat werd niet afgekort hoor. Het zou mijn keus qua naam niet zijn, maar niet vanwege dat afkorten.quote:Op vrijdag 5 januari 2024 12:40 schreef Niels0Kurovski het volgende:
[..]
Daar wordt het sowieso tot afgekort. Wat doe je iemand aan de rest van het leven?
Ik ben niet anders gewend dat Suzanne Suus wordt, Peter Peet, Elsa Els en Nicolette Niek.quote:Op vrijdag 5 januari 2024 12:44 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik kende een Titia op mijn middelbare school, dat werd niet afgekort hoor. Het zou mijn keus qua naam niet zijn, maar niet vanwege dat afkorten.
Gelukkig krijgen we nu een rechtse regering die klimaatbeleid maar onzin vindt en de belastingverhogingen snel zou terugdraaien toch????quote:Op vrijdag 5 januari 2024 15:32 schreef aTypisch het volgende:
[ twitter ]
gefeliciteerd allemaal!
en dat allemaal zodat we het weer aan kunnen passen vanuit nederland
genot, kan niet wachten tot het groene beleid nog meer de overhand neemtbetaal graag mijn aflaat voor een beter klimaat
snap ook niet waarom dit percentage nog zo laag ligt, het kan hoger en we kunnen daarmee sneller onze kinderen redden van de zee
quote:Op vrijdag 5 januari 2024 15:38 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Gelukkig krijgen we nu een rechtse regering die klimaatbeleid maar onzin vindt en de belastingverhogingen snel zou terugdraaien toch????
neequote:Op vrijdag 5 januari 2024 15:38 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Gelukkig krijgen we nu een rechtse regering die klimaatbeleid maar onzin vindt en de belastingverhogingen snel zou terugdraaien toch????
is dat goed of slecht voor de ijsberen?quote:Op vrijdag 5 januari 2024 15:41 schreef xpompompomx het volgende:
[..]Geert gaat het regelen! Zelfs bier wordt gratis!
quote:Op vrijdag 5 januari 2024 15:43 schreef aTypisch het volgende:
[..]
is dat goed of slecht voor de ijsberen?
Ik weet niet of ijsberen grote bierdrinkers zijn eigenlijk. Ik vermoed dat ze liever warme chocomel met slagroom hebben.quote:Op vrijdag 5 januari 2024 15:43 schreef aTypisch het volgende:
[..]
is dat goed of slecht voor de ijsberen?
okequote:
Typisch Nederlands.quote:Op vrijdag 5 januari 2024 16:03 schreef aTypisch het volgende:
[..]
oke
maar wat vind jij er van dat zo'n groot deel van je energierekening belasting is ipv de daadwerkelijke betaling voor diensten/goederen?
Jezus. Ik dacht dat die na d'r FvD-exit wel zou deradicaliseren, maar die is dus doorgeradicaliseerd tot, nou ja, we kunnen het nu wel gewoon zeggen toch? Nazi.quote:Op vrijdag 5 januari 2024 15:23 schreef Bluesdude het volgende:
[ twitter ]
Attentie Attentie
Dit is een mededeling van de overheid.
Inzake het deportatieprogramma. De niet in Nederland geborenen van deze gemeente moeten zich volgende week vrijdag melden bij nog te noemen verzamelpunten om 10.00 uur in de ochtend. Neem per persoon 1 koffer mee.
Dat er energiebelasting moet zijn: helder. Dat er BTW moet zijn: idem. Maar BTW over belasting... Dat blijft wel een heel vreemd iets.quote:Op vrijdag 5 januari 2024 15:32 schreef aTypisch het volgende:
[ twitter ]
gefeliciteerd allemaal!
en dat allemaal zodat we het weer aan kunnen passen vanuit nederland
genot, kan niet wachten tot het groene beleid nog meer de overhand neemtbetaal graag mijn aflaat voor een beter klimaat
snap ook niet waarom dit percentage nog zo laag ligt, het kan hoger en we kunnen daarmee sneller onze kinderen redden van de zee
Jeetje, je zou je maar druk maken om zo'n omhooggevallen influencer.quote:Op vrijdag 5 januari 2024 16:08 schreef Blastbeat het volgende:
[..]
Jezus. Ik dacht dat die na d'r FvD-exit wel zou deradicaliseren, maar die is dus doorgeradicaliseerd tot, nou ja, we kunnen het nu wel gewoon zeggen toch? Nazi.
Realist heet dat tegenwoordig geloof ik.quote:Op vrijdag 5 januari 2024 16:08 schreef Blastbeat het volgende:
[..]
Jezus. Ik dacht dat die na d'r FvD-exit wel zou deradicaliseren, maar die is dus doorgeradicaliseerd tot, nou ja, we kunnen het nu wel gewoon zeggen toch? Nazi.
waarom moet er energiebelasting zijn?quote:Op vrijdag 5 januari 2024 16:10 schreef Blastbeat het volgende:
[..]
Dat er energiebelasting moet zijn: helder. Dat er BTW moet zijn: idem. Maar BTW over belasting... Dat blijft wel een heel vreemd iets.
Prima, de inkomsten zijn toch nodig. En dan zie ik eigenlijk het het liefst inderdaad zo: liever dat de vervuiler/gebruiker betaalt. Ik zie ook liever een hoge BTW dan een hoog inkomstenbekastingtarief voor de laagste schijf. Zulke belasting op verbruik is eerlijk en iedereen kan er in principe ook naar handelen door minder te gebruiken.quote:Op vrijdag 5 januari 2024 16:03 schreef aTypisch het volgende:
[..]
oke
maar wat vind jij er van dat zo'n groot deel van je energierekening belasting is ipv de daadwerkelijke betaling voor diensten/goederen?
ik vind het stempeltje nazi maar een beetje makkelijkquote:Op vrijdag 5 januari 2024 16:11 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Realist heet dat tegenwoordig geloof ik.
True.quote:Op vrijdag 5 januari 2024 16:11 schreef aTypisch het volgende:
[..]
Jeetje, je zou je maar druk maken om zo'n omhooggevallen influencer.
ah jij ziet een mens dus als vervuilerquote:Op vrijdag 5 januari 2024 16:11 schreef Hanca het volgende:
[..]
Prima, de inkomsten zijn toch nodig. En dan zie ik eigenlijk het het liefst inderdaad zo: liever dat de vervuiler/gebruiker betaalt. Ik zie ook liever een hoge BTW dan een hoog inkomstenbekastingtarief voor de laagste schijf. Zulke belasting op verbruik is eerlijk en iedereen kan er in principe ook naar handelen door minder te gebruiken.
Ik zou graag meer de verschuiving naar belasting op verbruik zien ipv op arbeid.
Eva is zo'n vrouw die in Auschwitz zou gaan werken om kleine kinderen te martelen.quote:Op vrijdag 5 januari 2024 16:08 schreef Blastbeat het volgende:
[..]
Om zorg en sociale zekerheid van te betalen en zo.quote:Op vrijdag 5 januari 2024 16:11 schreef aTypisch het volgende:
[..]
waarom moet er energiebelasting zijn?
Elk mens vervuilt wel iets, dan klopt. Maar met een hoge belasting op verbruik betalen grootverbruikers veel en kleinere verbruikers minder, dat is gewoon de meest eerlijke vorm van belasting die er is.quote:Op vrijdag 5 januari 2024 16:12 schreef aTypisch het volgende:
[..]
ah jij ziet een mens dus als vervuiler
ja, dan snap ik dat je die wil straffen
omdat jij de inkomsten blijkbaar nodig vindt
leuk hoe dat werkt
jup, zelfhaat dusquote:Op vrijdag 5 januari 2024 16:14 schreef Hanca het volgende:
[..]
Elk mens vervuilt wel iets, dan klopt. Maar met een hoge belasting op verbruik betalen grootverbruikers veel en kleinere verbruikers minder, dat is gewoon de meest eerlijke vorm van belasting die er is.
Tja, waar zou je het pleiten voor massadeportaties dan in ons politieke spectrum willen plaatsen?quote:Op vrijdag 5 januari 2024 16:12 schreef aTypisch het volgende:
[..]
ik vind het stempeltje nazi maar een beetje makkelijk
doet af aan de geschiedenis van die groep/dat gedachtegoed, en helpt totaal niet om iets in de huidige tijdsgeest te plaatsen
maar het klinkt wel leuk
en jij zat zeker in het verzet in dit denkbeeldige scenario van je?quote:Op vrijdag 5 januari 2024 16:13 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Eva is zo'n vrouw die in Auschwitz zou gaan werken om kleine kinderen te martelen.
geen ideequote:Op vrijdag 5 januari 2024 16:15 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Tja, waar zou je het pleiten voor massadeportaties dan in ons politieke spectrum willen plaatsen?
Geen zelfhaat. Erkenning van feiten.quote:
energiegebruik zien als vervuilen is een naar wereldbeeldquote:
Zodra je openlijk pleit voor het deporteren van bepaalde etnische groepen, dan lijkt dat stempeltje me inmiddels wel gewoon terecht.quote:Op vrijdag 5 januari 2024 16:12 schreef aTypisch het volgende:
[..]
ik vind het stempeltje nazi maar een beetje makkelijk
doet af aan de geschiedenis van die groep/dat gedachtegoed, en helpt totaal niet om iets in de huidige tijdsgeest te plaatsen
maar het klinkt wel leuk
Gasverbruik zorgt natuurlijk wel degelijk voor de nodige schadelijke uitstoot.quote:Op vrijdag 5 januari 2024 16:18 schreef aTypisch het volgende:
[..]
energiegebruik zien als vervuilen is een naar wereldbeeld
het leven is gebaseerd op energie en het omzetten daarvan naar iets anders
je bent in de val gelokt en predikt nu death cult retoriek
succes ermee
Het verbruik van energie niet zien als vervuilen is pas een zeer vreemd wereldbeeld, dat is zelfs in de verrechtse hoek zeldzaam.quote:Op vrijdag 5 januari 2024 16:18 schreef aTypisch het volgende:
[..]
het leven is gebaseerd op energie en het omzetten daarvan naar iets anders
je bent in de val gelokt en predikt nu death cult retoriek
succes ermee
stukje zelfhaat weerquote:Op vrijdag 5 januari 2024 16:20 schreef Hanca het volgende:
[..]
Het verbruik van energie niet zien als vervuilen is pas een zeer vreemd wereldbeeld
Het verbranden van fossiele brandstoffen dan ook. Dat niet willen inzien is Wegkijken met de hoofdletter W. Een echt optimistisch wereldbeeld is dat verbranden dan ook niet. Dat heb je goed gezien.quote:Op vrijdag 5 januari 2024 16:18 schreef aTypisch het volgende:
[..]
Klopt!quote:Op vrijdag 5 januari 2024 16:19 schreef aTypisch het volgende:
zag net iemand in haar auto rijden naar het werk
vervuiler
ah heb je het over een specifiek soort brandstof, of heb je het over energiegebruik? dat is nogal een groot verschilquote:Op vrijdag 5 januari 2024 16:22 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Het verbranden van fossiele brandstoffen dan ook. Dat niet willen inzien is Wegkijken met de hoofdletter W. Een echt optimistisch wereldbeeld is dat verbranden dan ook niet. Dat heb je goed gezien.
ik heb dan ook een flinke middelvinger naar haar opgestokenquote:
Heel simpel, de schoonste energie is de bespaarde energie. Maar nogmaals: het ging me hier niet puur om energie, al is dat wel een hele goede voor de verbruiker betaalt.quote:Op vrijdag 5 januari 2024 16:23 schreef aTypisch het volgende:
[..]
ah heb je het over een specifiek soort brandstof, of heb je het over energiegebruik? dat is nogal een groot verschil
ahquote:Op vrijdag 5 januari 2024 16:24 schreef Hanca het volgende:
[..]
Heel simpel: de schoonste energie is de bespaarde energie.
Je lijkt wel dronken, als je zulke feiten gaat ontkennen.quote:
Dan reed ze niet in een auto met verbrandingsmotor, want die hebben een rendement om van te huilen.quote:Op vrijdag 5 januari 2024 16:23 schreef aTypisch het volgende:
[..]
ik heb dan ook een flinke middelvinger naar haar opgestoken
hoe durft ze zich voort te bewegen op een efficiënte manier
daar horen hoge boetes op te staan
Mwa, pleiten voor het deporteren van russen zou je dan juist weer als antifascistisch kunnen zien.quote:Op vrijdag 5 januari 2024 16:19 schreef Blastbeat het volgende:
[..]
Zodra je openlijk pleit voor het deporteren van bepaalde etnische groepen, dan lijkt dat stempeltje me inmiddels wel gewoon terecht.
Ik niet.quote:Op vrijdag 5 januari 2024 16:29 schreef nixxx het volgende:
[..]
Mwa, pleiten voor het deporteren van russen zou je dan juist weer als antifascistisch kunnen zien.
Iets zegt me dat deze deportatiejuffrouw zeker wel sympathie voor Rusland kan opbrengen.quote:Op vrijdag 5 januari 2024 16:29 schreef nixxx het volgende:
[..]
Mwa, pleiten voor het deporteren van russen zou je dan juist weer als antifascistisch kunnen zien.
Ik lees de laatste tijd wel vaker mensen die hier openlijk voor pleiten, zonder al teveel weerwoord te krijgen. Echt stuitend dat dit soort dingen blijkbaar genormaliseerd worden. Gaat alle perken te buiten.quote:Op vrijdag 5 januari 2024 16:19 schreef Blastbeat het volgende:
[..]
Zodra je openlijk pleit voor het deporteren van bepaalde etnische groepen, dan lijkt dat stempeltje me inmiddels wel gewoon terecht.
Volgens mij gaat het bij vervuiling (vwb CO2) gewoon vrij consequent over de fossiele brandstoffen. En je begon je tirade naar aanleiding van een berichtje over de energiebelasting op aardgas. Snap je uitstapje naar fotosynthese dan ook niet zo.quote:Op vrijdag 5 januari 2024 16:23 schreef aTypisch het volgende:
[..]
ah heb je het over een specifiek soort brandstof, of heb je het over energiegebruik? dat is nogal een groot verschil
Lekker voor die armere klasse, want die verbruiken in principe net zo veel als de rijke klasse.quote:Op vrijdag 5 januari 2024 16:11 schreef Hanca het volgende:
[..]
Prima, de inkomsten zijn toch nodig. En dan zie ik eigenlijk het het liefst inderdaad zo: liever dat de vervuiler/gebruiker betaalt. Ik zie ook liever een hoge BTW dan een hoog inkomstenbekastingtarief voor de laagste schijf. Zulke belasting op verbruik is eerlijk en iedereen kan er in principe ook naar handelen door minder te gebruiken.
Ik zou graag meer de verschuiving naar belasting op verbruik zien ipv op arbeid.
Vaak meer zelfs, want zonnepanelen plaatsen op je sociale huurflat gaat een beetje lastig.quote:Op vrijdag 5 januari 2024 17:33 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Lekker voor die armere klasse, want die verbruiken in principe net zo veel als de rijke klasse.
Das ook een dingetje inderdaad.quote:Op vrijdag 5 januari 2024 17:46 schreef Tijn het volgende:
[..]
Vaak meer zelfs, want zonnepanelen plaatsen op je sociale huurflat gaat een beetje lastig.
Dat is dus niet waar, de armere klasse woont in kleinere en niet vrijstaande huizen en verbruikt dus minder.quote:Op vrijdag 5 januari 2024 17:33 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Lekker voor die armere klasse, want die verbruiken in principe net zo veel als de rijke klasse.
Mwah, ik denk niet dat mensen in een tochtende sociale huurwoning met energielabel G minder energie verbruiken dan mensen in een vrijstaand huis met een warmtepomp en zonnepanelen op het dak.quote:Op vrijdag 5 januari 2024 17:47 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat is dus niet waar, de armere klasse woont in kleinere en niet vrijstaande huizen en verbruikt dus minder.
Dat zal misschien gelden voor sommigen. Maar ook grote dure huizen kunnen tegenwoordig zuining zijn in energiegebruik. Maar even los daarvan nog. Arme mensen/gezinnen consumeren gewoon een bepaald volume: reizen voor school/zwemmen/uitjes/zorg, eten en drinken, uitjes.quote:Op vrijdag 5 januari 2024 17:47 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat is dus niet waar, de armere klasse woont in kleinere en niet vrijstaande huizen en verbruikt dus minder.
Deels waar maar de realiteit is ook dat de laagste inkomens minder te besteden hebben en daardoor dus voor minder CO2 uitstoot verantwoordelijk zijn. Blijft wel een punt om in de gaten te houden, natuurlijk, dat de lasten voor klimaatsbeleid niet vooral bij die groepen terechtkomen.quote:Op vrijdag 5 januari 2024 17:47 schreef Hanca het volgende:
[..]
Iedereen consumeert dus dat is wel een vreemd argument, de laagste inkomens consumeren naar verhouding het minste.quote:Op vrijdag 5 januari 2024 17:50 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Dat zal misschien gelden voor sommigen. Maar ook grote dure huizen kunnen tegenwoordig zuining zijn in energiegebruik. Maar even los daarvan nog. Arme mensen/gezinnen consumeren gewoon een bepaald volume: reizen voor school/zwemmen/uitjes/zorg, eten en drinken, uitjes.
Prima om belasting op consumptie te verhogen, maar dat pakt ongunstig uit voor mensen die consumeren. En dus ook arme mensen.
Natuurlijk. Je zou het ook kunnen staffelen, dat het eerste verbruik goedkoper is en hoger verbruik duurder.quote:Op vrijdag 5 januari 2024 17:50 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Deels waar maar de realiteit is ook dat de laagste inkomens minder te besteden hebben en daardoor dus voor minder CO2 uitstoot verantwoordelijk zijn. Blijft wel een punt om in de gaten te houden, natuurlijk, dat de lasten voor klimaatsbeleid niet vooral bij die groepen terechtkomen.
Die energielabel G is al aangepakt en binnen een paar jaar verboden, dus dat argument gaat niet echt meer op.quote:Op vrijdag 5 januari 2024 17:49 schreef Tijn het volgende:
[..]
Mwah, ik denk niet dat mensen in een tochtende sociale huurwoning met energielabel G minder energie verbruiken dan mensen in een vrijstaand huis met een warmtepomp en zonnepanelen op het dak.
Het belangrijkste is vooral dat er voorkomen wordt dat huishoudens überhaupt veel energie hoeven te gebruiken. Als mensen niet zelf in staat zijn om hun huis beter te isoleren, zonnepanelen te plaatsen, of wat voor energiebesparende maatregelen dan ook uit te voeren, zou het goed zijn als ze daarbij geholpen worden. Uiteindelijk heeft de hele maatschappij er baat bij als het energieverbruik daalt, het is niet zo dat CO2-uitstoot wel prima is wanneer mensen ervoor betalen.quote:Op vrijdag 5 januari 2024 17:52 schreef Hanca het volgende:
[..]
Natuurlijk. Je zou het ook kunnen staffelen, dat het eerste verbruik goedkoper is en hoger verbruik duurder.
Allicht dat armere mensen relatief minder consumeren dan rijke mensen.quote:Op vrijdag 5 januari 2024 17:51 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Iedereen consumeert dus dat is wel een vreemd argument, de laagste inkomens consumeren naar verhouding het minste.
Dat gebeurt volgens mij ook, daar is een deel van het klimaatfonds voor bedoeld, dacht ik?quote:Op vrijdag 5 januari 2024 17:54 schreef Tijn het volgende:
[..]
Het belangrijkste is vooral dat er voorkomen wordt dat huishoudens überhaupt veel energie hoeven te gebruiken. Als mensen niet zelf in staat zijn om hun huis beter te isoleren, zonnepanelen te plaatsen, of wat voor energiebesparende maatregelen dan ook uit te voeren, zou het goed zijn als ze daarbij geholpen worden. Uiteindelijk heeft de hele maatschappij er baat bij als het energieverbruik daalt, het is niet zo dat CO2-uitstoot wel prima is wanneer mensen ervoor betalen.
Ja, daarom is het feit dat je onder een bepaald inkomen gratis geld kunt lenen wat je kunt afbetalen van je besparing gewoon een heel goed idee. En dat werkt al, het warmtefonds bestaat al.quote:Op vrijdag 5 januari 2024 17:54 schreef Tijn het volgende:
[..]
Het belangrijkste is vooral dat er voorkomen wordt dat huishoudens überhaupt veel energie hoeven te gebruiken. Als mensen niet zelf in staat zijn om hun huis beter te isoleren, zonnepanelen te plaatsen, of wat voor energiebesparende maatregelen dan ook uit te voeren, zou het goed zijn als ze daarbij geholpen worden. Uiteindelijk heeft de hele maatschappij er baat bij als het energieverbruik daalt, het is niet zo dat CO2-uitstoot wel prima is wanneer mensen ervoor betalen.
Maar hoe werkt dat dan als je in een sociale huurwoning woont? Het is niet de bedoeling dat je zelf gaat zitten klussen lijkt me.quote:Op vrijdag 5 januari 2024 17:57 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ja, daarom is het feit dat je onder een bepaald inkomen gratis geld kunt lenen wat je kunt afbetalen van je besparing gewoon een heel goed idee. En dat werkt al, het warmtefonds bestaat al.
Nazi is een te zware tag.quote:Op vrijdag 5 januari 2024 16:08 schreef Blastbeat het volgende:
[..]
Daar zit dus de plicht dat de verhuurder isoleert. En bij de sociale huur schiet dat ook wel op, vanaf 2028 is er alleen nog energielabel D of hoger: https://www.woonbond.nl/n(...)j-woningcorporaties/quote:Op vrijdag 5 januari 2024 18:02 schreef Tijn het volgende:
[..]
Maar hoe werkt dat dan als je in een sociale huurwoning woont? Het is niet de bedoeling dat je zelf gaat zitten klussen lijkt me.
Oprechte vraag dit, ik heb echt geen idee hoe dit geregeld is.
Hoe zou je nazi dan definiëren? Centraal staat toch wel rechtsextremisme, een radicaal-conservatieve visie op het gezin en het deporteren van etnische groepen?quote:Op vrijdag 5 januari 2024 18:03 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Nazi is een te zware tag.
Andere termen: ze lijkt voor te stellen etnic cleansing of monoculturele dictatuur
Bij het nazisme heb je altijd nog een component antisemitisme, die lijkt me hier afwezig.quote:Op vrijdag 5 januari 2024 18:08 schreef Blastbeat het volgende:
[..]
Hoe zou je nazi dan definiëren? Centraal staat toch wel rechtsextremisme, een radicaal-conservatieve visie op het gezin en het deporteren van etnische groepen?
Goed punt.quote:Op vrijdag 5 januari 2024 18:12 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Bij het nazisme heb je altijd nog een component antisemitisme, die lijkt me hier afwezig.
Ok, maar dat betekent niet dat bv. elk flatgebouw in Nederland zonnepanelen krijgt. Of dat de individuele CV-ketels van losse woningen worden vervangen door een centrale efficiënte warmtepomp.quote:Op vrijdag 5 januari 2024 18:06 schreef Hanca het volgende:
[..]
Daar zit dus de plicht dat de verhuurder isoleert. En bij de sociale huur schiet dat ook wel op, vanaf 2028 is er alleen nog energielabel D of hoger: https://www.woonbond.nl/n(...)j-woningcorporaties/
Niet echt, nazisme heeft een racistische component maar dat hoeft geen anitsemitisme te zijn.quote:Op vrijdag 5 januari 2024 18:12 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Bij het nazisme heb je altijd nog een component antisemitisme, die lijkt me hier afwezig.
Ik vind het persoonlijk niet zo'n verschil maken of je Joden of moslims overal de schuld van geeft.quote:Op vrijdag 5 januari 2024 18:12 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Tja, dat is nou eenmaal het nadeel van huren. Je kunt ook niet je eigen keuken of badkamer uitkiezen. Nog een reden om er voorstander van te zijn dat we koophuizen zoveel als mogelijk bereikbaar maken.quote:Op vrijdag 5 januari 2024 18:14 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ok, maar dat betekent niet dat bv. elk flatgebouw in Nederland zonnepanelen krijgt. Of dat de individuele CV-ketels van losse woningen worden vervangen door een centrale efficiënte warmtepomp.
Dus als je in zo'n huis woont en je wil je energiekosten verlagen, is er eigenlijk amper iets dat je kunt doen. Zo'n fonds helpt daar verder ook niet bij. Terwijl mensen in een vrijstaand huis van alles kunnen regelen om hun energiekosten te verlagen.
Toch een beetje krom, of niet?
Nazisme wilde het land ontdoen van zgn 'vreemdelingen' , maar ook afschaffing van de parlementaire democratie, afschaffing andere politieke organisaties, vakbonden.quote:Op vrijdag 5 januari 2024 18:08 schreef Blastbeat het volgende:
[..]
Hoe zou je nazi dan definiëren? Centraal staat toch wel rechtsextremisme, een radicaal-conservatieve visie op het gezin en het deporteren van etnische groepen?
Ja leuk, maar je hebt het nu wel over een grote groep mensen aan de onderkant van de maatschappij die geen kant op kunnen. Die kun je niet gewoon hogere kosten in de schoenen schuiven en zeggen "ja, jammer dan" terwijl mensen die wel de middelen hebben het leven goedkoper kunnen maken voor zichzelf.quote:Op vrijdag 5 januari 2024 18:19 schreef Hanca het volgende:
[..]
Tja, dat is nou eenmaal het nadeel van huren. Je kunt ook niet je eigen keuken of badkamer uitkiezen. Nog een reden om er voorstander van te zijn dat we koophuizen zoveel als mogelijk bereikbaar maken.
Dat is dus het nadeel als je alles in CO2 gaat uitdrukken.quote:Op vrijdag 5 januari 2024 18:17 schreef Kickinalfa het volgende:
Ik zie wel wat in een co2 taks voor huisdieren. Een grote hond is verantwoordelijk voor evenveel uitstoot als pak hem beet 1200 kuub gas.
Daarnaast zijn er jaarlijks 150.000 bijtincidenten.
Weg met de vervuilende misdragende moord beesten.
Oh ja ik heb zelf geen huisdieren, dus ik ben voor dit verbod.
Als je iedereen de hand boven het hoofd houdt heb je geen enkele competitie meer hequote:Op vrijdag 5 januari 2024 18:21 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ja leuk, maar je hebt het nu wel over een grote groep mensen aan de onderkant van de maatschappij die geen kant op kunnen. Die kun je niet gewoon hogere kosten in de schoenen schuiven en zeggen "ja, jammer dan" terwijl mensen die wel de middelen hebben het leven goedkoper kunnen maken voor zichzelf.
Dat doet dus ook niemand. De verplichte isolatie van huurwoningen zorgt echt wel voor een lagere energierekening.quote:Op vrijdag 5 januari 2024 18:21 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ja leuk, maar je hebt het nu wel over een grote groep mensen aan de onderkant van de maatschappij die geen kant op kunnen. Die kun je niet gewoon hogere kosten in de schoenen schuiven en zeggen "ja, jammer dan" terwijl mensen die wel de middelen hebben het leven goedkoper kunnen maken voor zichzelf.
Als iedereen op de fiets komt niet veelquote:Op vrijdag 5 januari 2024 18:21 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Hoeveel kost het wel niet aan CO2 om je kinderen elke zaterdag te laten voetballen?
Ik ken haar overtuigingen niet zo heel goed verder. In het verleden vond ik nazivergelijkingen vaak nogal ongepast, omdat hét kenmerkende aspect meestal ontbrak: het deporteren van etnische groepen om een bepaalde etnische zuiverheid na te streven. Dus als zij daar nu ineens voor pleit, dan ben ik wel geneigd om dat bepalende vakje aan te vinken.quote:Op vrijdag 5 januari 2024 18:19 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Nazisme wilde het land ontdoen van zgn 'vreemdelingen' , maar ook afschaffing van de parlementaire democratie, afschaffing andere politieke organisaties, vakbonden.
Eva Vlaardingenbroek zegt dit laatste niet maar stelt wel voor de democratie af te schaffen voor mensen die niet-Nederlands (genoeg) zijn.
Isoleren is prima, maar wat mij betreft kan er wel wat meer gebeuren. Geldt ook voor kantoorgebouwen enzo trouwens. Ik begrijp er niks van dat er niet grootschalig in bv. zonnepanelen wordt geïnvesteerd.quote:Op vrijdag 5 januari 2024 18:23 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat doet dus ook niemand. De verplichte isolatie van huurwoningen zorgt echt wel voor een lagere energierekening.
Uurtje eerder naar de club om met je maten naar het naburige dorp 6,3 km verderopquote:Op vrijdag 5 januari 2024 18:23 schreef Tijn het volgende:
[..]
Als iedereen op de fiets komt niet veel
Je woont wel in een erg klein gehucht als er geen lokale voetbalvereniging is, hoor.quote:Op vrijdag 5 januari 2024 18:27 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Uurtje eerder naar de club om met je maten naar het naburige dorp 6,3 km verderop
Niet ieder dak is geschikt om zonnepanelen op te monteren, daar moet je wel rekening mee houden, natuurlijk. Zeker als je het over een oppervlakte als een zwembaddak hebt dan gaat het om aardig wat panelen en daar gaat flink doorwegen.quote:Op vrijdag 5 januari 2024 18:26 schreef Tijn het volgende:
[..]
Isoleren is prima, maar wat mij betreft kan er wel wat meer gebeuren. Geldt ook voor kantoorgebouwen enzo trouwens. Ik begrijp er niks van dat er niet grootschalig in bv. zonnepanelen wordt geïnvesteerd.
Ik ga bijvoorbeeld twee keer in de week baantjes zwemmen hier in het lokale zwembad. Kost een flinke bom duiten om dat bad warm te houden. Maar liggen er zonnepanelen op het dak? Nee hoor, natuurlijk niet.
Ik mis doortastendheid om hier in de breedte een grote slag te slaan. Volgens mij kan er hartstikke veel tegenwoordig, maar er gebeurt naar mijn idee maar weinig.
Ik ben de penningmeester van een kerk en daar wilde ik ook zonnepanelen op het dak, maar op 80% van het dak kon de constructie dat niet dragen. Gelukkig hebben we een vlak stuk waarop het wel kon. Zulke dingen spelen natuurlijk ook bij zwembaden e.d.quote:Op vrijdag 5 januari 2024 18:26 schreef Tijn het volgende:
[..]
Isoleren is prima, maar wat mij betreft kan er wel wat meer gebeuren. Geldt ook voor kantoorgebouwen enzo trouwens. Ik begrijp er niks van dat er niet grootschalig in bv. zonnepanelen wordt geïnvesteerd.
Ik ga bijvoorbeeld twee keer in de week baantjes zwemmen hier in het lokale zwembad. Kost een flinke bom duiten om dat bad warm te houden. Maar liggen er zonnepanelen op het dak? Nee hoor, natuurlijk niet.
Ik mis doortastendheid om hier in de breedte een grote slag te slaan. Volgens mij kan er hartstikke veel tegenwoordig, maar er gebeurt naar mijn idee maar weinig.
Veel platter is de exploitant van het zwembad vaak niet de eigenaar van het gebouw waardoor het voor beide partijen financieel niet heel interessant is om in maatregelen te investeren…quote:Op vrijdag 5 januari 2024 18:32 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik ben de penningmeester van een kerk en daar wilde ik ook zonnepanelen op het dak, maar op 80% van het dak kon de constructie dat niet dragen. Gelukkig hebben we een vlak stuk waarop het wel kon. Zulke dingen spelen natuurlijk ook bij zwembaden e.d.
Als de exploitant niet de eigenaar is, is bijna altijd de gemeente dat. Dus dat zal wel meevallen.quote:Op vrijdag 5 januari 2024 18:40 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Veel platter is de exploitant van het zwembad vaak niet de eigenaar van het gebouw waardoor het voor beide partijen financieel niet heel interessant is om in maatregelen te investeren…
Maar goed met energiebesparing is nog echt een wereld te winnen.
Maar als de gemeente dan de huur wil verhogen om die investering terug te verdienen piept er vast toch ergens iemand…quote:Op vrijdag 5 januari 2024 18:44 schreef Hanca het volgende:
[..]
Als de exploitant niet de eigenaar is, is bijna altijd de gemeente dat. Dus dat zal wel meevallen.
Nu moeten die plannen wel redelijk rond te rekenen zijn, denk dat het meer en probleem wordt als salderen afgebouwd wordt.quote:Op vrijdag 5 januari 2024 18:47 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Maar als de gemeente dan de huur wil verhogen om die investering terug te verdienen piept er vast toch ergens iemand…
In het geval van de panelen die van de overheid zijn, zou dat gewoon ten laste van de overheid moeten komen. Het is onzin on de subsidie voor het zwembad (die krijgen ze allemaal) te verhogen zodat ze meer huur kunnen betalen...quote:Op vrijdag 5 januari 2024 20:05 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Nu moeten die plannen wel redelijk rond te rekenen zijn, denk dat het meer en probleem wordt als salderen afgebouwd wordt.
https://www.rtvutrecht.nl(...)heel-spannend-wordenquote:Zoveelste tegenslag voor nieuwbouw, ook drinkwatertekort dreigt: 'Gaat heel spannend worden'
Provincie Utrecht - Het dreigend drinkwatertekort in de provincie Utrecht heeft mogelijk grote gevolgen voor de woningbouwambities. Zonder ingrijpen is het de vraag of grote nieuwbouwprojecten rond 2030 nog aangesloten kunnen worden. Drinkwaterbedrijf Vitens is druk met het realiseren van extra waterwingebieden en het uitbreiden van bestaande locaties. “Rond 2030 wordt het heel spannend.”
Het dreigende tekort is een groot risico voor de woningbouwplannen in de provincie. Om aan de vraag naar woningen te voldoen moet veel worden gebouwd, die woningen moeten ook allemaal water hebben. Has Bakker, gedeputeerde bij de provincie Utrecht: "We hebben die woningen écht nodig. Wat me enigszins geruststelt is dat we op tijd begonnen zijn met zoeken naar oplossingen."
Met het hoge grondwaterpeil en de regen van afgelopen weken is het moeilijk voor te stellen, maar drinkwaterbedrijf Vitens heeft onvoldoende mogelijkheden om de groeiende vraag naar drinkwater op lange termijn aan te kunnen. Naast het uitbreiden en behouden van bestaande productielocaties zijn nieuwe locaties hard nodig. Vooral in lange hete zomers is de vraag groter dan het aanbod.
“De laatste jaren zijn we echt overvallen door de hitte en de daarbij horende hoge vraag”, zegt Nancy Mosterman, strategisch manager bij Vitens. Het bedrijf is verantwoordelijk voor de drinkwaterlevering in vijf provincies. Sinds 2018 zijn de zomerse perioden heter en droger. "De groeiende vraag komt sneller dan we in eerste instantie hadden verwacht." Zeker bij grootschalige nieuwbouw wordt het lastig. "Het kan zijn dat de bouw voltooid is, maar wij er nog niet klaar voor zijn."
Dit komt wel echt door de recente droge jaren. De snelste oplossing is eigenlijk vooral om de naar teveel water verspillende bedrijven (boeren, kassen, maar ook de recent gebouwde yoghurtfabriek) te kijken, is daar wel ruimte voor op dit moment?quote:Op vrijdag 5 januari 2024 20:19 schreef Tijn het volgende:
Oh, niet alleen het stroomnet is vol, maar ook is er te weinig drinkwater
[..]
https://www.rtvutrecht.nl(...)heel-spannend-worden
Ik word zo moe van dit soort zaken. Hoe zien ze dat niet al jaren aankomen? En hoe kan het dan dat het niet voorkomen kan worden?
prachtig gesproken vanuit de ivoren toren (gemaakt met behulp van alles wat zogenaamd vies is)quote:Op vrijdag 5 januari 2024 16:27 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Dan reed ze niet in een auto met verbrandingsmotor, want die hebben een rendement om van te huilen.
Niet alleen de kerk. Ook bij ons op het dak van de flat kunnen niet zomaar panelen neergelegd worden. Dit is een jaren60flat. De constructie van het gebouw is zeer belangrijk.quote:Op vrijdag 5 januari 2024 18:32 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik ben de penningmeester van een kerk en daar wilde ik ook zonnepanelen op het dak, maar op 80% van het dak kon de constructie dat niet dragen. Gelukkig hebben we een vlak stuk waarop het wel kon. Zulke dingen spelen natuurlijk ook bij zwembaden e.d.
Een regressief belastingstelsel, dat hoor je niet vaak uit de linkse hoek. Maar geheel mee eens, het probleem is alleen wel dat als je het als sturingsinstrument én als (stabiele) inkomstenbron wil gebruiken dat elkaar nogal bijt.quote:Op vrijdag 5 januari 2024 16:11 schreef Hanca het volgende:
Volgens mij roepen waterschappen dat al jaren, alleen weet niemand wat een waterschap is en als ze dat al wel weten, dan boeit het ze niet. Schoon water uit de kraan is hier zo doodnormaal dat niemand daar een sense of urgency bij voelt.quote:Op vrijdag 5 januari 2024 20:19 schreef Tijn het volgende:
Ik word zo moe van dit soort zaken. Hoe zien ze dat niet al jaren aankomen?
Het nieuwste schoppertje is toch juist biomassa? En houtkachels natuurlijk.quote:Op vrijdag 5 januari 2024 17:12 schreef KareldeStoute het volgende:
Volgens mij gaat het bij vervuiling (vwb CO2) gewoon vrij consequent over de fossiele brandstoffen.
Zullen we dan eens beginnen met het stoppen met het ongescheiden verbranden van Italiaans restafval, goed voor meer dan de helft van de uitstoot van Amsterdams CO2? 't Is maar een ideetje.quote:Op vrijdag 5 januari 2024 16:22 schreef xpompompomx het volgende:
Het verbranden van fossiele brandstoffen dan ook. Dat niet willen inzien is Wegkijken met de hoofdletter W.
Ik kan er echt met m'n pet niet bij dat in een rijk westers land als Nederland er nieuwbouwprojecten vastlopen omdat er niet genoeg drinkwater is. Man man man.quote:Op vrijdag 5 januari 2024 20:54 schreef nostra het volgende:
[..]
Volgens mij roepen waterschappen dat al jaren, alleen weet niemand wat een waterschap is en als ze dat al wel weten, dan boeit het ze niet. Schoon water uit de kraan is hier zo doodnormaal dat niemand daar een sense of urgency bij voelt.
nee, daar is het namelijk niet om te doenquote:Op vrijdag 5 januari 2024 20:59 schreef nostra het volgende:
[..]
Zullen we dan eens beginnen met het stoppen met het ongescheiden verbranden van Italiaans restafval, goed voor meer dan de helft van de uitstoot van Amsterdams CO2? 't Is maar een ideetje.
Nee, die 200 euro per ton is leuk voor de AEB, die door decennia (links) gemeentelijk wanbeleid geen cent te makken heeft.quote:Op vrijdag 5 januari 2024 21:01 schreef aTypisch het volgende:
[..]
nee, daar is het namelijk niet om te doen
waarom is dat zo onbegrijpelijk voor je?quote:Op vrijdag 5 januari 2024 21:01 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ik kan er echt met m'n pet niet bij dat in een rijk westers land als Nederland er nieuwbouwprojecten vastlopen omdat er niet genoeg drinkwater is. Man man man.
nee die stomme henk en ingrid moeten hun auto gwn inleverenquote:Op vrijdag 5 januari 2024 20:56 schreef nostra het volgende:
[..]
Het nieuwste schoppertje is toch juist biomassa? En houtkachels natuurlijk.
Uit het programma van de CU:quote:Op vrijdag 5 januari 2024 20:52 schreef nostra het volgende:
[..]
Een regressief belastingstelsel, dat hoor je niet vaak uit de linkse hoek. Maar geheel mee eens, het probleem is alleen wel dat als je het als sturingsinstrument én als (stabiele) inkomstenbron wil gebruiken dat elkaar nogal bijt.
En dat bij de CU al 20 jaar de belasting op arbeid omlaag gaat in elk programma mag wat mij betreft wel algemeen bekend zijn.quote:Voor de ChristenUnie begint het beleid daarom met verantwoord consumeren. We willen de werkelijke prijs, waarin de gevolgen voor het milieu meegerekend worden, verwerken in aangescherpte consumptiebelastingen. Dit geld kunnen we inzetten voor bestaanszekerheid, een eerlijke basis voor iedereen.
Ja prima.quote:Op vrijdag 5 januari 2024 20:59 schreef nostra het volgende:
[..]
Zullen we dan eens beginnen met het stoppen met het ongescheiden verbranden van Italiaans restafval, goed voor meer dan de helft van de uitstoot van Amsterdams CO2? 't Is maar een ideetje.
Hamerstukje dan. We lossen het wel op hier in POL.quote:
Dat klinkt meer dan prima, maar dat levert dus wel een probleem op, met name voor links, dat verbruiksbelastingen de armere groepen relatief (veel) harder treffen dan de rijkere. Dan kan je dat wel weer allemaal gaan corrigeren door staffels en toeslagen, maar dezelfde CU wil (opnieuw meer dan terecht, ik zou er bijkans op gaan stemmen) juist van dat circus af. Het wordt dan wel een beetje een spel zonder nieten.quote:Op vrijdag 5 januari 2024 21:11 schreef Hanca het volgende:
[..]
Uit het programma van de CU:
[..]
En dat bij de CU al 20 jaar de belasting op arbeid omlaag gaat in elk programma mag wat mij betreft wel algemeen bekend zijn.
Leuk dat een beetje basale technische kennis tegenwoordig al onder de noemer "ivoren toren" valt.quote:Op vrijdag 5 januari 2024 20:36 schreef aTypisch het volgende:
[..]
prachtig gesproken vanuit de ivoren toren (gemaakt met behulp van alles wat zogenaamd vies is)
Ze hebben bij de CU een enorme inbare belastingvrije voet. Ik vind hun belastingplan echt mooi. Grinwis is er dan ook al 8 jaar mee bezig, eerst als medewerker en daarna als kamerlid. Helaas is het nog niet direct uitvoerbaar.quote:Op vrijdag 5 januari 2024 21:16 schreef nostra het volgende:
[..]
Dat klinkt meer dan prima, maar dat levert dus wel een probleem op, met name voor links, dat verbruiksbelastingen de armere groepen relatief (veel) harder treffen dan de rijkere. Dan kan je dat wel weer allemaal gaan corrigeren door staffels en toeslagen, maar dezelfde CU wil (opnieuw meer dan terecht, ik zou er bijkans op gaan stemmen) juist van dat circus af. Het wordt dan wel een beetje een spel zonder nieten.
Mja, ik word wel een beetje moe van het geëmmer van de fiscus over uitvoerbaarheid. Het is een uitvoeringsorganisatie, dus je hebt één taak, maar het hele systeem - zowel technisch als de ambtenarij - is zo log als een olifant. Neem alleen al de haarkloverij over de definitie van AGF bij een eventuele btw-verlaging, valt de slechte appelmoes er dan ook onder of niet en we zijn vijf jaar verder. Laat staan als je het héle systeem op de schop wil gooien. Maar goed, beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald, dus laten we dan in ieder geval beginnen met wat wél kan.quote:Op vrijdag 5 januari 2024 21:18 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ze hebben bij de CU een enorme inbare belastingvrije voet. Ik vind hun belastingplan echt mooi. Grinwis is er dan ook al 8 jaar mee bezig, eerst als medewerker en daarna als kamerlid. Helaas is het nog niet direct uitvoerbaar.
Überhaupt. Dat we bij van alles op een muur van onuitvoerbaarheid stuiten is een ultiem bewijs van incompetentie van een hele generatie ministers. Je bent de uitvoerende macht. Komaan man.quote:Op vrijdag 5 januari 2024 21:24 schreef nostra het volgende:
[..]
Mja, ik word wel een beetje moe van het geëmmer van de fiscus over uitvoerbaarheid. Het is een uitvoeringsorganisatie, dus je hebt één taak, maar het hele systeem - zowel technisch als de ambtenarij - is zo log als een olifant. Neem alleen al de haarkloverij over de definitie van AGF bij een eventuele btw-verlaging, valt de slechte appelmoes er dan ook onder of niet en we zijn vijf jaar verder. Laat staan als je het héle systeem op de schop wil gooien. Maar goed, beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald, dus laten we dan in ieder geval beginnen met wat wél kan.
Tja, volgens alle experts e.d. die er inmiddels naar gekeken hebben kan er echt weinig tot niets voor 2027. Mijn broer heeft ook even op de ICT van de belastingdienst rondgelopen een paar jaar geleden en daar hangen gewoon windows 95 en zelfs dos computers tussen om het draaiende te houden. Het systeem is daar gewoon volledig vastgelopen. Had eerder moeten worden aangepakt, maar daar doe je nu niks meer aan. Ze zijn nu hard bezig en in principe in 2026 klaar, als het goed is.quote:Op vrijdag 5 januari 2024 21:24 schreef nostra het volgende:
[..]
Mja, ik word wel een beetje moe van het geëmmer van de fiscus over uitvoerbaarheid. Het is een uitvoeringsorganisatie, dus je hebt één taak, maar het hele systeem - zowel technisch als de ambtenarij - is zo log als een olifant. Neem alleen al de haarkloverij over de definitie van AGF bij een eventuele btw-verlaging, valt de slechte appelmoes er dan ook onder of niet en we zijn vijf jaar verder. Laat staan als je het héle systeem op de schop wil gooien. Maar goed, beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald, dus laten we dan in ieder geval beginnen met wat wél kan.
Ze hadden aangegeven dat eerst de software op orde moet worden gebracht, waardoor er de komende... 5? 8? 10? jaar sowieso geen enkele stelselwijziging mogelijk isquote:Op vrijdag 5 januari 2024 21:24 schreef nostra het volgende:
[..]
laten we dan in ieder geval beginnen met wat wél kan.
2027 kan het in principe, nog 3 jaar niks dus.quote:Op vrijdag 5 januari 2024 21:33 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ze hadden aangegeven dat eerst de software op orde moet worden gebracht, waardoor er de komende... 5? 8? 10? jaar sowieso geen enkele stelselwijziging mogelijk is
Sanderink lost dat wel op toch, die heeft een vriendinnetje met kennis van zaken.quote:Op vrijdag 5 januari 2024 21:33 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ze hadden aangegeven dat eerst de software op orde moet worden gebracht, waardoor er de komende... 5? 8? 10? jaar sowieso geen enkele stelselwijziging mogelijk is
De kans dat grote IT-projecten bij de overheid uitlopen of mislukken is helaas ook vrij dicht bij de 100%quote:Op vrijdag 5 januari 2024 21:34 schreef Hanca het volgende:
[..]
2027 kan het in principe, nog 3 jaar niks dus.
Tja, small government was en is een speerpunt van bepaalde partijen. Notabene wil de NSC dat stokpaardje weer volop berijden.quote:Op vrijdag 5 januari 2024 21:25 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Überhaupt. Dat we bij van alles op een muur van onuitvoerbaarheid stuiten is een ultiem bewijs van incompetentie van een hele generatie ministers. Je bent de uitvoerende macht. Komaan man.
Van Rij zij aan het begin van zijn termijn 2027 en zegt dat nu nog steeds, dus tot nu toe lijkt er geen vertraging. Zonde dat die man weg moet, trouwens.quote:Op vrijdag 5 januari 2024 21:34 schreef Tijn het volgende:
[..]
De kans dat grote IT-projecten bij de overheid uitlopen of mislukken is helaas ook vrij dicht bij de 100%
Klein maar effectief versus groot maar inefficiënt. Het is toch vrij opmerkelijk dat in een land als de VS het bijvoorbeeld geen probleem is om (het equivalent van) vermogensbelasting over daadwerkelijk gerealiseerd rendement te berekenen, maar dat we hier ons al sinds 2001 moeten behelpen met fictieve rendement(sgrondslag)en die door alles en iedereen conceptueel worden afgeschoten en telkens door de werkelijkheid worden ingehaald (dalende rente, stijgende rente, goede aandelenmarkt, crash op de aandelenmarkt).quote:Op vrijdag 5 januari 2024 21:34 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Tja, small government was en is een speerpunt van bepaalde partijen. Notabene wil de NSC dat stokpaardje weer volop berijden.
We gaan het terugzien op het Rijks ICT-dashboard tegen die tijdquote:Op vrijdag 5 januari 2024 21:36 schreef Hanca het volgende:
[..]
Van Rij zij aan het begin van zijn termijn 2027 en zegt dat nu nog steeds, dus tot nu toe lijkt er geen vertraging.
Klopt, maar ook hier is het helaas wachten op 2027: https://www.taxlive.nl/nl(...)binet-op-tijd-start/quote:Op vrijdag 5 januari 2024 21:39 schreef nostra het volgende:
[..]
Klein maar effectief versus groot maar inefficiënt. Het is toch vrij opmerkelijk dat in een land als de VS het bijvoorbeeld geen probleem is om (het equivalent van) vermogensbelasting over daadwerkelijk gerealiseerd rendement te berekenen, maar dat we hier ons als sinds 2001 moeten behelpen met fictieve rendement(sgrondslag)en die door alles en iedereen conceptueel worden afgeschoten en telkens door de werkelijkheid worden ingehaald (dalende rente, stijgende rente, goede aandelenmarkt, crash op de aandelenmarkt).
De import van afval om te verbranden is inderdaad waanzin, de Italianen en Britten zorgen zelf maar voor fatsoenlijke verwerking.quote:Op vrijdag 5 januari 2024 20:59 schreef nostra het volgende:
[..]
COBOL en z/OS-genotquote:Op vrijdag 5 januari 2024 21:33 schreef Hanca het volgende:
[..]
Tja, volgens alle experts e.d. die er inmiddels naar gekeken hebben kan er echt weinig tot niets voor 2027. Mijn broer heeft ook even op de ICT van de belastingdienst rondgelopen een paar jaar geleden en daar hangen gewoon windows 95 en zelfs dos computers tussen om het draaiende te houden. Het systeem is daar gewoon volledig vastgelopen. Had eerder moeten worden aangepakt, maar daar doe je nu niks meer aan. Ze zijn nu hard bezig en in principe in 2026 klaar, als het goed is.
quote:Wat schrijft ze precies?
‘If we want European civilization to survive we need to not just close the borders but start mass expulsions immediately. We don’t stand a chance unless we start that process soon.’
Eva Vlaardingerbroek voegt er een bericht bij met de tekst African men unable to relate to concept of rape trauma. Er volgt een video met drie zwarte mannen die weerzinwekkende dingen zeggen over verkrachting.
Het betoog van Grapperhaus vind ik niet zo sterk. Ook binnen het kader van rechtstatelijkheid kun je op heel veel vlakken best keuzes maken. Het is niet zo dat de huidige vorm van de rechtsstaat de enige juiste is. Bijvoorbeeld die separate Kamercommissie, daar kun je voor of tegen zijn. Maar met rechtstatelijkheid heeft dat niet zo veel te maken natuurlijk.quote:Op zaterdag 6 januari 2024 11:00 schreef Hanca het volgende:
Bij trouw luiden ze de noodklok ivm de gesprekken over de rechtsstaat:
https://www.trouw.nl/nieu(...)ten-zorgen~ba49a08d/
https://www.trouw.nl/poli(...)ndergraaft~bba1f0ca/
Opvallend: twee van de juristen die in het eerste artikel hun zorgen uiten over het feit dat deze gesprekken überhaupt gevoerd worden zijn Ankie Broekers-Knol (ex-VVD senator) en BBB-senator Robert Croll. Croll heeft ook zware problemen met minimumstraffen en taakstrafverboden, hij lijkt er nu al op voor te sorteren dat hij bij zulke zaken niet de partijlijn gaat volgen (hij snapt dat er iets is als fractiediscipline, maar hij gaat niet weggooien waar hij als rechter 40 jaar voor gewerkt heeft).
Ik vraag mij echt af waarom Croll zich dan bij de BBB heeft aangesloten.quote:Op zaterdag 6 januari 2024 11:00 schreef Hanca het volgende:
Bij trouw luiden ze de noodklok ivm de gesprekken over de rechtsstaat:
https://www.trouw.nl/nieu(...)ten-zorgen~ba49a08d/
https://www.trouw.nl/poli(...)ndergraaft~bba1f0ca/
Opvallend: twee van de juristen die in het eerste artikel hun zorgen uiten over het feit dat deze gesprekken überhaupt gevoerd worden zijn Ankie Broekers-Knol (ex-VVD senator) en BBB-senator Robert Croll. Croll heeft ook zware problemen met minimumstraffen en taakstrafverboden, hij lijkt er nu al op voor te sorteren dat hij bij zulke zaken niet de partijlijn gaat volgen (hij snapt dat er iets is als fractiediscipline, maar hij gaat niet weggooien waar hij als rechter 40 jaar voor gewerkt heeft).
Afval is een internationale markt. Al die duurzame verbrandingsinstallaties met terugwinning elektra zijn gebouwd ondermeer dat er geïmporteerd kan worden bij tekorten op de markt. Die dingen hebben leveringsverplichtingen.quote:Op vrijdag 5 januari 2024 21:46 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
De import van afval om te verbranden is inderdaad waanzin, de Italianen en Britten zorgen zelf maar voor fatsoenlijke verwerking.
De paragraaf over de rechtsstaat bij BBB is van ver na de provinciale verkiezingen.quote:Op zaterdag 6 januari 2024 11:11 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Ik vraag mij echt af waarom Croll zich dan bij de BBB heeft aangesloten.
Er is gewoon sprake van overdimensionering (die steeds groter wordt omdat we meer afval scheiden). En door de import van afval hebben we hier ook weer meer stikstofuitstoot, de afvalverwerking zou gewoon zoveel mogelijk per land of regio georganiseerd moeten worden. Wij moeten qua vervuiling niet opdraaien voor de incapabele bestuurders in Italië en het VK…quote:Op zaterdag 6 januari 2024 11:23 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Afval is een internationale markt. Al die duurzame verbrandingsinstallaties met terugwinning elektra zijn gebouwd ondermeer dat er geïmporteerd kan worden bij tekorten op de markt. Die dingen hebben leveringsverplichtingen.
Sowieso heeft de BBB vrij kort voor de TK verkiezingen een hele rare draai gemaakt met het binnenhalen van rare figuren vanuit PVV en JA21.quote:Op zaterdag 6 januari 2024 11:23 schreef Hanca het volgende:
[..]
De paragraaf over de rechtsstaat bij BBB is van ver na de provinciale verkiezingen.
In de TK gaan ze geen van beide zijn.quote:Op zaterdag 6 januari 2024 11:34 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Sowieso heeft de BBB vrij kort voor de TK verkiezingen een hele rare draai gemaakt met het binnenhalen van rare figuren vanuit PVV en JA21.
In de provincies zijn ze wellicht niet al te capabel maar wel redelijk constructief.
Inderdaad. Ik denk dat er zowel in de provincies als de eerste kamer best vertegenwoordigers van de BBB zijn die liever bij NSC zouden zitten.quote:Op zaterdag 6 januari 2024 11:34 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Sowieso heeft de BBB vrij kort voor de TK verkiezingen een hele rare draai gemaakt met het binnenhalen van rare figuren vanuit PVV en JA21.
In de provincies zijn ze wellicht niet al te capabel maar wel redelijk constructief.
Dat kan je vinden, maar die duurzame installaties waren niet gebouwd als er geen afval geïmporteerd of geëxporteerd kan worden.quote:Op zaterdag 6 januari 2024 11:32 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Er is gewoon sprake van overdimensionering (die steeds groter wordt omdat we meer afval scheiden). En door de import van afval hebben we hier ook weer meer stikstofuitstoot, de afvalverwerking zou gewoon zoveel mogelijk per land of regio georganiseerd moeten worden. Wij moeten qua vervuiling niet opdraaien voor de incapabele bestuurders in Italië en het VK…
Ze moesten wel wat natuurlijk. Maar ik vind het ook een erg ongelukkige keuze.quote:Op zaterdag 6 januari 2024 11:41 schreef Hanca het volgende:
[..]
Inderdaad. Ik denk dat er zowel in de provincies als de eerste kamer best vertegenwoordigers van de BBB zijn die liever bij NSC zouden zitten.
Banken gaan geen overcapaciteit financieren inderdaad maar voor een capaciteit rond de Nederlandse behoefte was dat geen punt geweest, zeker met de verstrekte subsidie. En wat uitwisseling met België en Duitsland is geen punt natuurlijk.quote:Op zaterdag 6 januari 2024 11:42 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Dat kan je vinden, maar die duurzame installaties waren niet gebouwd als er geen afval geïmporteerd of geëxporteerd kan worden.
Nederland exporteert overigens ook afval naar Duitsland.
Geen bank gaat financieren als het alleen een nationale markt was.
Ze hadden best een aardige club om mensen uit te werven, dan hoef je echt geen (recente) partijhoppers aan te trekken. Zeker niet voor zulke hoge posities. Een Lilian Helder lijkt me echt niet onmisbaar of een Nicki Pouw-Verweij….quote:Op zaterdag 6 januari 2024 11:43 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Ze moesten wel wat natuurlijk. Maar ik vind het ook een erg ongelukkige keuze.
Die best aardige club valt tegen, er gingen in de zomer juist verhalen dat BBB zijn lijst niet rond zou kunnen krijgen omdat alle capabele mensen al eerste kamerlid, provinciebestuurder of statenlid zijn geworden.quote:Op zaterdag 6 januari 2024 12:04 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Ze hadden best een aardige club om mensen uit te werven, dan hoef je echt geen (recente) partijhoppers aan te trekken. Zeker niet voor zulke hoge posities. Een Lilian Helder lijkt me echt niet onmisbaar of een Nicki Pouw-Verweij….
Die twee hebben wel kamerfractieervaring en hebben zich de afgelopen jaren prima solide parlementariers betoond.quote:Op zaterdag 6 januari 2024 12:04 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Ze hadden best een aardige club om mensen uit te werven, dan hoef je echt geen (recente) partijhoppers aan te trekken. Zeker niet voor zulke hoge posities. Een Lilian Helder lijkt me echt niet onmisbaar of een Nicki Pouw-Verweij….
Ze hebben een premierskandidaat bij het CDA weggehaald.quote:Op zaterdag 6 januari 2024 12:52 schreef Hanca het volgende:
[..]
Die best aardige club valt tegen, er gingen in de zomer juist verhalen dat BBB zijn lijst niet rond zou kunnen krijgen omdat alle capabele mensen al eerste kamerlid, provinciebestuurder of statenlid zijn geworden.
En Van der Plas zelf laat regelmatig merken de Kamer niet te snappen, dus ervaren kamerleden lijken me best nuttig. Ze had alleen misschien beter ex-CDA kamerleden kunnen zoeken.
Die heeft nu 1 geluk: wellicht wordt ze het komende kabinet niet de slechtste bewindspersoon.quote:Op zaterdag 6 januari 2024 13:24 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Ze hebben een premierskandidaat bij het CDA weggehaald.
Puur genot, dat denk ik niet... of we moeten afspreken dat dat kabinet na maximaal 1 maand valt, dan valt de schade wellicht mee.quote:Op zaterdag 6 januari 2024 15:23 schreef nostra het volgende:
Mona Keijzer op BuZa en Geert als premier, dat wordt wel een bijzondere combinatie van cringe en puur genot hoor.
Helpt ook niet dat BBB en Omtzigt uit dezelfde vijver hebben gevist.quote:Op zaterdag 6 januari 2024 12:52 schreef Hanca het volgende:
[..]
Die best aardige club valt tegen, er gingen in de zomer juist verhalen dat BBB zijn lijst niet rond zou kunnen krijgen omdat alle capabele mensen al eerste kamerlid, provinciebestuurder of statenlid zijn geworden.
En Van der Plas zelf laat regelmatig merken de Kamer niet te snappen, dus ervaren kamerleden lijken me best nuttig. Ze had alleen misschien beter ex-CDA kamerleden kunnen zoeken.
Ja dat valt dus tegen Omtzigt lijkt de standaard partijhoppers op rechts (hallo Derk Jan Eppink) redelijk buiten de deur te hebben gehouden.quote:Op zaterdag 6 januari 2024 15:50 schreef Wienerschnitzels het volgende:
[..]
Helpt ook niet dat BBB en Omtzigt uit dezelfde vijver hebben gevist.
Enerzijds kunnen we het allemaal wel wegbagatelliseren en dat doe ik natuurlijk graag, maar anderzijds wordt het ook wel echt gênant hoor. Je zou je toch doodschamen voor zo'n kabinet... We hebben al een klungelige koning, maar die heeft tenminste nog een soort waardigheid. Maar zo’n kabinet dat lijkt alsof het weggelopen is uit een Nederlandse B-film...quote:Op zaterdag 6 januari 2024 15:23 schreef nostra het volgende:
Mona Keijzer op BuZa en Geert als premier, dat wordt wel een bijzondere combinatie van cringe en puur genot hoor.
Dit weten Yeşilgöz (of anders de rest van de VVD top) en Omtzigt ook, een zakenkabinet lijkt me dan ook waarschijnlijker dan een partijenkabinet. Types als Van Rij op financiën, een diplomaat op BuZa, iemand van het SCP op sociale zaken, zoiets. Moeten ze die mensen wel over kunnen halen.quote:Op zaterdag 6 januari 2024 16:21 schreef Blastbeat het volgende:
[..]
Enerzijds kunnen we het allemaal wel wegbagatelliseren en dat doe ik natuurlijk graag, maar anderzijds wordt het ook wel echt gênant hoor. Je zou je toch doodschamen voor zo'n kabinet... We hebben al een klungelige koning, maar die heeft tenminste nog een soort waardigheid. Maar zo’n kabinet dat lijkt alsof het weggelopen is uit een Nederlandse B-film...
Die mensen gaan in Wilders 1 zitten? En Wilders gaat zijn ambities opgeven? Komt mij nogal onwaarschijnlijk voor.quote:Op zaterdag 6 januari 2024 16:42 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dit weten Yeşilgöz (of anders de rest van de VVD top) en Omtzigt ook, een zakenkabinet lijkt me dan ook waarschijnlijker dan een partijenkabinet. Types als Van Rij op financiën, een diplomaat op BuZa, iemand van het SCP op sociale zaken, zoiets. Moeten ze die mensen wel over kunnen halen.
Wilders wordt geen premier, die kans lijkt me niet meer dan een procent of 10. Dat weet hij zelf ook al en heeft hij de laatste weken ook wel door laten schemeren.quote:Op zaterdag 6 januari 2024 17:15 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Die mensen gaan in Wilders 1 zitten? En Wilders gaat zijn ambities opgeven? Komt mij nogal onwaarschijnlijk voor.
Het hele zakenkabinet verhaal komt mij gewoon ongelofelijk onwaarschijnlijk voor maar goed, dinsdag gaan de dames en heren weer praten, we zien het wel.quote:Op zaterdag 6 januari 2024 17:18 schreef Hanca het volgende:
[..]
Wilders wordt geen premier, die kans lijkt me niet meer dan een procent of 10. Dat weet hij zelf ook al en heeft hij de laatste weken ook wel door laten schemeren.
Het is de enige waarschijnlijke optie met deze samenstelling. De opties zijn eigenlijk simpel: ze komen er niet uit of er komt een zakenkabinet. Zowel VVD als NSC gaan niet in een kabinet Wilders I stappen.quote:Op zaterdag 6 januari 2024 17:19 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Het hele zakenkabinet verhaal komt mij gewoon ongelofelijk onwaarschijnlijk voor maar goed, dinsdag gaan de dames en heren weer praten, we zien het wel.
Als dat zo zou zijn dan hadden ze de onderhandelingen al stop gezet dus dat lijkt mij ook niet het geval.quote:Op zaterdag 6 januari 2024 17:21 schreef Hanca het volgende:
[..]
Het is de enige waarschijnlijke optie met deze samenstelling. De opties zijn eigenlijk simpel: ze komen er niet uit of er komt een zakenkabinet. Zowel VVD als NSC gaan niet in een kabinet Wilders I stappen.
Natuurlijk niet, het zakenkabinet moet toch ook overleg voor plaats vinden. Een zakenkabinet steunt wel vaker op een coalitie, in Italië deed het kabinet Draghi dat bijvoorbeeld ook. Het hoeft geen extraparlementair kabinet te zijn.quote:Op zaterdag 6 januari 2024 17:22 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Als dat zo zou zijn dan hadden ze de onderhandelingen al stop gezet dus dat lijkt mij ook niet het geval.
Dus wel een coalitie van VVD, NSC, BBB en PVV en daar gaan vakmensen hun naam aan verbinden? Wilders 1 dus maar met "vakmensen"? En dat zie jij als realistisch?quote:Op zaterdag 6 januari 2024 17:26 schreef Hanca het volgende:
[..]
Natuurlijk niet, het zakenkabinet moet toch ook overleg voor plaats vinden. Een zakenkabinet steunt wel vaker op een coalitie, in Italië deed het kabinet Draghi dat bijvoorbeeld ook. Het hoeft geen extraparlementair kabinet te zijn.
Ja, dat lijkt me de meest realistische optie. Realistischer dan een kabinet Wilders I.quote:Op zaterdag 6 januari 2024 17:27 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Dus wel een coalitie van VVD, NSC, BBB en PVV en daar gaan vakmensen hun naam aan verbinden? Wilders 1 dus maar met "vakmensen"? En dat zie jij als realistisch?
Ik denk dat we in de redelijk unieke situatie zitten dat eigenlijk geen enkele politicus van enige naam en geen enkele vakman van enige naam zin heeft in een politiek avontuur onder leiding van Wilders. Simpelweg omdat de kans op mislukking bijna 100% is.quote:Op zaterdag 6 januari 2024 17:27 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Dus wel een coalitie van VVD, NSC, BBB en PVV en daar gaan vakmensen hun naam aan verbinden? Wilders 1 dus maar met "vakmensen"? En dat zie jij als realistisch?
Dit dus inderdaad. Met denk ik wel gewoon een beknopt regeerakkoord, geen extraparlementair zakenkabinet. Want daar zal Wilders geen zin in hebben, dan gaan de VVD en NSC op veel onderwerpen (EU, klimaat, stikstof) namelijk wel via PvdA-GL en D66 meerderheden zoeken. Er zal dus wel een akkoord van deze 4 partijen onder moeten liggen.quote:Op zaterdag 6 januari 2024 17:54 schreef mcmlxiv het volgende:
[..]
Ik denk dat we in de redelijk unieke situatie zitten dat eigenlijk geen enkele politicus van enige naam en geen enkele vakman van enige naam zin heeft in een politiek avontuur onder leiding van Wilders. Simpelweg omdat de kans op mislukking bijna 100% is.
Een alternatieve premier (Plasterk?) gecombineerd met een echt zakenkabinet waar wellicht enkele politici uit de vier partijen aan deelnemen lijkt mij de enige werkbare uitkomst. De lijsttrekkers zouden daarbij ook fractievoorzitter in de kamer kunnen worden natuurlijk.
Dat zou een ruggengraat suggereren bij NSC en of VVD, vind dat een wat optimistische gedachte…quote:Op zaterdag 6 januari 2024 17:21 schreef Hanca het volgende:
[..]
Het is de enige waarschijnlijke optie met deze samenstelling. De opties zijn eigenlijk simpel: ze komen er niet uit of er komt een zakenkabinet. Zowel VVD als NSC gaan niet in een kabinet Wilders I stappen.
Puur pragmatisme: bij beide wil de helft van de partij en ook een deel van de fractie geen premier Wilders. Yeşilgöz riep dat letterlijk voor de verkiezingen, Omtzigt riep ook steeds zulke dingen.quote:Op zaterdag 6 januari 2024 18:50 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Dat zou een ruggengraat suggereren bij NSC en of VVD, vind dat een wat optimistische gedachte…
Denk dat Wilders het op een gegeven moment wel gaat verprutsen maar dat zal vermoedelijk niet aan de inzet van de mogelijke partners liggen…
Vraag mij af of er mensen te porren zijn voor zo'n kut job.quote:Op zaterdag 6 januari 2024 16:42 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dit weten Yeşilgöz (of anders de rest van de VVD top) en Omtzigt ook, een zakenkabinet lijkt me dan ook waarschijnlijker dan een partijenkabinet. Types als Van Rij op financiën, een diplomaat op BuZa, iemand van het SCP op sociale zaken, zoiets. Moeten ze die mensen wel over kunnen halen.
Dat is natuurlijk onzin, je kunt best zelf een mening hebben. Een regering is nog altijd niet verplicht om blind uit te voeren wat de Kamer zegt.quote:Op zaterdag 6 januari 2024 20:58 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Vraag mij af of er mensen te porren zijn voor zo'n kut job.
Zelf geen enkele mening mogen hebben, en de kamer regeert. Je bent letterlijk een trekpop.
Ik hoop het.quote:Op zaterdag 6 januari 2024 17:21 schreef Hanca het volgende:
[..]
Bij deze formatie past perfect het Engelse spreekwoord “caught between a rock and a hard place”. Voor VVD, NSC en ook BBB is deze situatie ronduit kut omdat de meest extreme de grootste is en interessant genoeg is het voor PVV ook kut vanwege dezelfde reden. VVD als grootste, PVV daar een zeteltje of zo achter en daarachter NSC en BBB was perfect geweest voor de vorming van een rechts kabinet, PVV had dan een goede reden gehad om niet al te veeleisend te zijn.quote:Op zaterdag 6 januari 2024 22:07 schreef capricia het volgende:
[..]
Ik hoop het.
Ik zou dat ook een gigantische afgang van Omtzigt en van de VVD vinden.
Dan erken je gewoon je failliet.
Ik denk dat we dan voor de volgende verkiezingen wel weer een nieuwe Messias nodig hebben hoor.quote:Op zaterdag 6 januari 2024 22:44 schreef mcmlxiv het volgende:
[..]
Bij deze formatie past perfect het Engelse spreekwoord “caught between a rock and a hard place”. Voor VVD, NSC en ook BBB is deze situatie ronduit kut omdat de meest extreme de grootste is en interessant genoeg is het voor PVV ook kut vanwege dezelfde reden. VVD als grootste, PVV daar een zeteltje of zo achter en daarachter NSC en BBB was perfect geweest voor de vorming van een rechts kabinet, PVV had dan een goede reden gehad om niet al te veeleisend te zijn.
Nu is consessies doen op de voor PVV echt belangrijke punten, tevens de meest lastige punten, veel lastiger. Geert is de grootste, dus hoezo consessies, zeker wanneer het over migratie gaat. Met name voor NSC geldt toch wel een beetje hetzelfde. Opgericht om valsheid bij de overheid te bestrijden en dan meteen deelnemen aan een vals kabinet?
Ik zie nog wel wat maanden gedoe en gesoebat met extreem veel achterkamertjes en vage deals en extreem weinig “nieuwe politiek”.
Maar dan ga je er dus vanuit dat VVD en NSC voet bij stuk houden. Nogal een grote aanname.quote:Op zaterdag 6 januari 2024 20:03 schreef Hanca het volgende:
[..]
Puur pragmatisme: bij beide wil de helft van de partij en ook een deel van de fractie geen premier Wilders. Yeşilgöz riep dat letterlijk voor de verkiezingen, Omtzigt riep ook steeds zulke dingen.
VVD weer als grootste, nee ik ben blij dat ze afgestraft zijn zelfs door de PVV wat ook niet mijn partij isquote:Op zaterdag 6 januari 2024 22:44 schreef mcmlxiv het volgende:
[..]
Bij deze formatie past perfect het Engelse spreekwoord “caught between a rock and a hard place”. Voor VVD, NSC en ook BBB is deze situatie ronduit kut omdat de meest extreme de grootste is en interessant genoeg is het voor PVV ook kut vanwege dezelfde reden. VVD als grootste, PVV daar een zeteltje of zo achter en daarachter NSC en BBB was perfect geweest voor de vorming van een rechts kabinet, PVV had dan een goede reden gehad om niet al te veeleisend te zijn.
Nu is consessies doen op de voor PVV echt belangrijke punten, tevens de meest lastige punten, veel lastiger. Geert is de grootste, dus hoezo consessies, zeker wanneer het over migratie gaat. Met name voor NSC geldt toch wel een beetje hetzelfde. Opgericht om valsheid bij de overheid te bestrijden en dan meteen deelnemen aan een vals kabinet?
Ik zie nog wel wat maanden gedoe en gesoebat met extreem veel achterkamertjes en vage deals en extreem weinig “nieuwe politiek”.
De enige reden waarom ik PVV gestemd heb is omdat VVD en GL/PvdA in de peilingen allemaal zo'n beetje even groot waren.quote:Op zondag 7 januari 2024 00:09 schreef Cupfighter het volgende:
[..]
VVD weer als grootste, nee ik ben blij dat ze afgestraft zijn zelfs door de PVV wat ook niet mijn partij is
Nee, ik ga er vanuit dat de VVD en NSC willen blijven bestaan, dat lijkt me een logische aanname.quote:Op zaterdag 6 januari 2024 23:40 schreef Tijn het volgende:
[..]
Maar dan ga je er dus vanuit dat VVD en NSC voet bij stuk houden. Nogal een grote aanname.
Als ze zoiets zouden menen, waarom gaan ze dan wel serieus om tafel om te praten over een kabinet onder leiding van de PVV?quote:Op zondag 7 januari 2024 06:53 schreef Hanca het volgende:
[..]
Nee, ik ga er vanuit dat de VVD en NSC willen blijven bestaan, dat lijkt me een logische aanname.
Ik vind de aanname dat ze wel in een kabinet Wilders I zullen stappen veel groter, er is ook geen politiek duider of journalist die dat als meest waarschijnlijke optie ziet.
Wie zegt dat ze aan het praten zijn over een kabinet onder leiding van de PVV? Dat lees ik niet in het verslag van de verkenner. Sterker: ik lees in het stuk van Omtzigt dat dat eigenlijk geen optie is. Ik lees het ook niet in de opdracht voor Plasterk nu? Hoe kom je aan de aanname dat ze aan het praten zijn over een kabinet onder leiding van de PVV? Want eerlijk gezegd vind ik dat nogal vergezocht.quote:Op zondag 7 januari 2024 07:52 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Als ze zoiets zouden menen, waarom gaan ze dan wel serieus om tafel om te praten over een kabinet onder leiding van de PVV?
Ik denk ook dat het uiteindelijk niet lukt maar zie dat eerder gebeuren doordat de PVV het verprutst dan doordat VVD of NSC plots een ruggengraat blijkt te hebben ontwikkeld..
quote:De lijsttrekker van de VVD wenst onderzoek naar een coalitie bestaande uit PVV, NSC en BBB die de VVD vanuit de Tweede Kamer mogelijk wil maken door aan tafel te gaan om afspraken over de precieze constructie van samenwerking en thema’s daarbij op papier vast te leggen. De lijsttrekker van NSC wenst niet toe te treden tot een minderheidskabinet van PVV, NSC en BBB, maar zou eventueel bereid zijn een coalitie van PVV, VVD en BBB vanuit de Tweede Kamer te steunen. Hij is, onder meer door het verkiezingsprogramma van de PVV en uitlatingen van de lijsttrekker van de PVV en hun relatie met de Grondwet, nu niet bereid tot de start van onderhandelingen met de PVV over een meerderheidsregering of een minderheidsregering.
Een minderheidskabinet zie ik er ook niet komen, NSC gaat niet zonder VVD en VVD niet zonder NSC. Maar voor de PVV is het voordeel simpel: ze moeten elke optie die door de andere partijen op tafel wordt gelegd met beide handen aangrijpen, omdat er anders een grote kans is dat er helemaal niks van gaat komen.quote:Op zondag 7 januari 2024 08:31 schreef Kickinalfa het volgende:
De afgelopen weken zijn er vast nog wel wat ideeën langskomen.
Maar wat is het voordeel voor Wilders van een minderheidskabinet?
Overigens denk ik dat Omtzigt altijd wel grondwettelijke bedenkingen had gehad bij elke combinatie, met of zonder Pvv.
quote:Het doel van deze korte informatieronde is vaststellen of er een basis is voor een volgende informatieronde over een vorm van politieke samenwerking die de grondslag vormt voor een stabiel kabinet.
Als ze niks willen (want de opties die ze voorstellen spreken elkaar tegen of werken niet), wat doen ze dan nog aan tafel? De deur staat echt een stuk verder open dan kort na de verkiezingen.quote:Op zondag 7 januari 2024 07:56 schreef Hanca het volgende:
[..]
Wie zegt dat ze aan het praten zijn over een kabinet onder leiding van de PVV? Dat lees ik niet in het verslag van de verkenner. Sterker: ik lees in het stuk van Omtzigt dat dat eigenlijk geen optie is. Ik lees het ook niet in de opdracht voor Plasterk nu? Hoe kom je aan de aanname dat ze aan het praten zijn over een kabinet onder leiding van de PVV? Want eerlijk gezegd vind ik dat nogal vergezocht.
Dit lijkt me vrij ondubbelzinnig:
[..]
Wat ze doen is bespreken of er een optie kan komen voor een vorm van een kabinet, dat is de huidige opdracht. Geen informatieronde richting de vorming van een meerderheidskabinet. De huidige ronde is onderzoeken of een volgende informatieronde richting het vormen van een coalitie die een kabinet steunt, in welke vorm dan ook, überhaupt nuttig is.quote:Op zondag 7 januari 2024 08:55 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Als ze niks willen (want de opties die ze voorstellen spreken elkaar tegen of werken niet), wat doen ze dan nog aan tafel? De deur staat echt een stuk verder open dan kort na de verkiezingen.
En wat gaat er dan straks allemaal anders worden denk je? Noem eens drie structurele veranderingen, inclusief hoe het dan wel gaat werken?quote:Op zondag 7 januari 2024 00:09 schreef Cupfighter het volgende:
[..]
VVD weer als grootste, nee ik ben blij dat ze afgestraft zijn zelfs door de PVV wat ook niet mijn partij is
Niet zo veel vrees ik omdat het waarschijnlijk nog rechtser gaat worden tenzij de PVV hun sociale programma gaat uitvoeren dan wordt het voor de zwakkere groepen in de samenleving wat beter dan onder het VVD beleidquote:Op zondag 7 januari 2024 10:20 schreef mcmlxiv het volgende:
[..]
En wat gaat er dan straks allemaal anders worden denk je? Noem eens drie structurele veranderingen, inclusief hoe het dan wel gaat werken?
Alleen is er dan wel het probleem dat dit dan gefinancieerd moet worden door bedrijven en hogere (middenklasse) inkomens flink zwaarder te belasten en dat is geen boodschap die de andere 3 partijen gaan uitdragen of uitvoeren.quote:Op zondag 7 januari 2024 10:26 schreef Cupfighter het volgende:
[..]
Niet zo veel vrees ik omdat het waarschijnlijk nog rechtser gaat worden tenzij de PVV hun sociale programma gaat uitvoeren dan wordt het voor de zwakkere groepen in de samenleving wat beter dan onder het VVD beleid
Dat is inderdaad wel een probleem, het moet ergens vandaan komen , maar het steeds duurder maken van allerlei voorzieningen moet ook een keer ophoudenquote:Op zondag 7 januari 2024 12:13 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Alleen is er dan wel het probleem dat dit dan gefinancieerd moet worden door bedrijven en hogere (middenklasse) inkomens flink zwaarder te belasten en dat is geen boodschap die de andere 3 partijen gaan uitdragen of uitvoeren.
Mwah, goede sier maak je door op te komen voor de "zwakkere" of daar extra geld aan te besteden.quote:Op zondag 7 januari 2024 12:13 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Alleen is er dan wel het probleem dat dit dan gefinancieerd moet worden door bedrijven en hogere (middenklasse) inkomens flink zwaarder te belasten en dat is geen boodschap die de andere 3 partijen gaan uitdragen of uitvoeren.
Nogal logisch, want daar is het geld te halen (want bulk). Topinkomens (en dan de echte topinkomens, niet > 67k) zwaarder belasten levert marginaal niet veel op, degenen die in deze tijd nog in de bijstand zitten wat extra centjes toestoppen kost niet bijzonder veel, maar een paar promille uit de middengroep trekken levert een bak op.quote:Op zondag 7 januari 2024 12:41 schreef Kickinalfa het volgende:
Iedereen gaat er netto op vooruit, maar de middeninkomens gaan er netto minder op voorruit dan de lage inkomens en minder dan de hoge inkomens.
Mooi verhaal maar niet echt nuttig als jouw kiezers uit diezelfde middenklasse komen.quote:Op zondag 7 januari 2024 12:41 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Mwah, goede sier maak je door op te komen voor de "zwakkere" of daar extra geld aan te besteden.
Er zijn maar weinig partijen die zich bekommeren over de middenklasse.
Frappant was ergens begin deze week een bericht op nu.nl.
Iedereen gaat er netto op vooruit, maar de middeninkomens gaan er netto minder op voorruit dan de lage inkomens en minder dan de hoge inkomens.
De verzoening.quote:Op maandag 8 januari 2024 10:20 schreef Hanca het volgende:
Wilders trekt een aantal initiatiefvoorstellen in: https://www.ad.nl/politie(...)iet-liggen~ad4f0013/
Het gaat om het islamverbod (verbod op moskees en koran), het idee van administratieve detentie voor potentiële jihadisten en voorstellen over mensen met een dubbele nationaliteit (ontnemen kiesrecht en verbod op het worden van ambtsdrager).
Eerder het minimale, dit is het intrekken van wetsvoorstellen die toch al nooit een meerderheid zouden halen. Zelfs binnen de PVV fractie waren deze al niet onomstreden (Helder was bijvoorbeeld al niet voor). Neem aan dat Omtzigt met name dit niet voldoende vindt.quote:
Wat zou hij nog meer moeten doen?quote:Op maandag 8 januari 2024 10:55 schreef Hanca het volgende:
[..]
Eerder het minimale, dit is het intrekken van wetsvoorstellen die toch al nooit een meerderheid zouden halen. Zelfs binnen de PVV fractie waren deze al niet onomstreden (Helder was bijvoorbeeld al niet voor). Neem aan dat Omtzigt met name dit niet voldoende vindt.
Ik verwacht minstens een verklaring zoals bij de coalitie in Flevoland.quote:Op maandag 8 januari 2024 11:37 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Wat zou hij nog meer moeten doen?
Huilend voor de nationale televisie komen, en een half uur lang janken en sorry zeggen. Beetje het idee van Willem Alexander toen ie sorry kwam zeggen omdat ie midden tijdens corona ging vakantie vieren in -dacht ik- Griekenland.
Tja, dan krijg je dus het probleem dat geen van de belangrijkste Wilders standpunten terug gaat komen in dat regeerakkoord. Want er zijn geen belangrijke Wilders standpunten die passen binnen de grondwet of de verdragen die we als land afgesloten hebben. En een nexit-referendum zie ik ook niet als bespreekbaar voor VVD of NSC.quote:Op maandag 8 januari 2024 11:45 schreef Japepk het volgende:
Ja, ik vraag me ook af wat de bottom line nu moet gaan zijn. Spijker gewoon je regeerakkoord dicht. Zag afgelopen weekend een artikel voorbij komen wat dat ook een beetje schetste. Er valt nu eenmaal niet eindeloos te onderhandelen over de grondwet; die dien je te respecteren. Daar conslusietjes uit futselen en nieuwe rondes inbouwen is moeilijk doen om niks. Wel des Omtzigts helaas. Dus maak Wilders duidelijk dat hij zijn mensen een tik op de vingers geeft en ga plannen maken.
Belangrijkste standpunt voor PVV(D) is beperken asielzoekers. De rest is franje en bullshit.quote:Op maandag 8 januari 2024 12:44 schreef mcmlxiv het volgende:
[..]
Tja, dan krijg je dus het probleem dat geen van de belangrijkste Wilders standpunten terug gaat komen in dat regeerakkoord. Want er zijn geen belangrijke Wilders standpunten die passen binnen de grondwet of de verdragen die we als land afgesloten hebben. En een nexit-referendum zie ik ook niet als bespreekbaar voor VVD of NSC.
Deze onderhandelingen zijn net als brexit. Ongewenst, onhaalbaar en onbespreekbaar wisselen elkaar continu af.
Het voordeel van 'asielzoekers' is wel dat je ze werkelijk overal de schuld van kan geven en het volluk zal het nog geloven ook.quote:Op maandag 8 januari 2024 12:55 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Belangrijkste standpunt voor PVV(D) is beperken asielzoekers. De rest is franje en bullshit.
Die brexit is er alleen wel gewoon gekomen.quote:Op maandag 8 januari 2024 12:44 schreef mcmlxiv het volgende:
Deze onderhandelingen zijn net als brexit. Ongewenst, onhaalbaar en onbespreekbaar wisselen elkaar continu af.
Zeker, maar weet je nog hoelang de onderhandelingen hebben geduurd?quote:Op maandag 8 januari 2024 13:05 schreef nostra het volgende:
[..]
Die brexit is er alleen wel gewoon gekomen.
En dat zal extreem lastig zijn binnen de mogelijkheden die wetten en verdragen bieden.quote:Op maandag 8 januari 2024 12:55 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Belangrijkste standpunt voor PVV(D) is beperken asielzoekers. De rest is franje en bullshit.
[..]quote:Op maandag 8 januari 2024 13:05 schreef nostra het volgende:
[..]
Die brexit is er alleen wel gewoon gekomen.
Daarom kun je wetten en verdragen ook veranderen!quote:Op maandag 8 januari 2024 15:37 schreef mcmlxiv het volgende:
[..]
Zeker, maar weet je nog hoelang de onderhandelingen hebben geduurd?
[..]
En dat zal extreem lastig zijn binnen de mogelijkheden die wetten en verdragen bieden.
Alsof asielzoekers ons grootste probleem is, man, man, man, wat een armoe.quote:Op maandag 8 januari 2024 16:45 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Daarom kun je wetten en verdragen ook veranderen!
Maar er is ook wel wat mogelijk binnen de wet. Dat laten de Fransen wel zien.
En het asielzoekers gewoon moeilijk maken is altijd een optie. Ik ben op de lange termijn niet perse somber.
Ja, je blijft je verbazen over de idioten die het over asiel blijven hebben...quote:Op maandag 8 januari 2024 18:04 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Alsof asielzoekers ons grootste probleem is, man, man, man, wat een armoe.
Dit... zolang Wilders dat niet terugneemt neem ik hem geheel niet serieusquote:Op maandag 8 januari 2024 12:38 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik verwacht minstens een verklaring zoals bij de coalitie in Flevoland.
Eigenlijk zouden ze ook excuses voor de "minder Marokkanen" uitspraak moeten eisen, maar ik vrees dat die er sowieso nooit gaan komen. En er zijn nog wel meer uitspraken die een excuus verdienen ("nep-parlement" bijvoorbeeld), maar die strafbare "minder Marokkanen" is wel de ergste.
Het is niet verboden om een ander peilingsinstituut op te richten toch? Als er vraag naar is dan komt dat vanzelf. Het is nou niet direct iets dat enorme investeringen of uitgebreide infrastructuur vereist.quote:Op maandag 8 januari 2024 18:38 schreef trein2000 het volgende:
Ipsos en I&O gaan samen. Slechte zaak. Dan houd je enkel hun en De Hond over.
Het is niet verboden natuurlijk. Maar dit zijn wel gevestigde namen waarvan je weet dat de kwaliteit oké is. Nog meer De Hond’s kunnen we missen als kiespijn.quote:Op maandag 8 januari 2024 19:25 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Het is niet verboden om een ander peilingsinstituut op te richten toch? Als er vraag naar is dan komt dat vanzelf. Het is nou niet direct iets dat enorme investeringen of uitgebreide infrastructuur vereist.
Juist niet. Ik denk echt dat we andere problemen daarmee gaan verminderen, veel problemen vallen samen in zowel oorzaak en oorsprong bij asiel. Ruimtelijke ordening, woningbouw, zorg&onderwijs, criminaliteit. En het moet ook allemaal gefinancierd worden.quote:Op maandag 8 januari 2024 18:04 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Alsof asielzoekers ons grootste probleem is, man, man, man, wat een armoe.
Hij had het niet moeten zeggen, misschien weet hij dat zelf ook wel. Mjah, welke politicus biedt nou wel zijn excuses aan. Het is een slippertje geweest dit.quote:Op maandag 8 januari 2024 18:35 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Dit... zolang Wilders dat niet terugneemt neem ik hem geheel niet serieus
Zoals gezegd, armoe.quote:Op maandag 8 januari 2024 19:39 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Juist niet. Ik denk echt dat we andere problemen daarmee gaan verminderen, veel problemen vallen samen in zowel oorzaak en oorsprong bij asiel. Ruimtelijke ordening, woningbouw, zorg&onderwijs, criminaliteit. En het moet ook allemaal gefinancierd worden.
Ik denk dat het zwaar overschat wordt hoeveel invloed die paar asielzoekers hebben. Het is maar een fractie van de totale immigratie, he.quote:Op maandag 8 januari 2024 19:39 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Juist niet. Ik denk echt dat we andere problemen daarmee gaan verminderen, veel problemen vallen samen in zowel oorzaak en oorsprong bij asiel. Ruimtelijke ordening, woningbouw, zorg&onderwijs, criminaliteit. En het moet ook allemaal gefinancierd worden.
Die problemen gaan in de loop der jaren afnemen. We hoeven geen mensen meer te huisvesten die niet hierheen zijn gekomen, en die hebben ook geen onderwijs en zorg nodig. En de veiligheidsketen krijgt het dan ook rustiger.quote:Op maandag 8 januari 2024 19:47 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Zoals gezegd, armoe.
Een vraag, als die problemen niet verdwijnen met minder asielzoekers wie word dan de volgende groep die tot zondebok benoemt word?
Per jaar valt het mee, maar het is cumulatief. Elk jaar komen er tienduizenden mensen bij, en gemiddelde genomen wel meer.quote:Op maandag 8 januari 2024 19:49 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ik denk dat het zwaar overschat wordt hoeveel invloed die paar asielzoekers hebben. Het is maar een fractie van de totale immigratie, he.
Tja, hoe zwaar je blijkbaar kunt vallen voor praatjes uit die hoek, als ze maar meer dan 20 jaar beweerd worden.quote:Op maandag 8 januari 2024 19:39 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Ik niet, dan schaam ik me kapot.quote:Op maandag 8 januari 2024 20:18 schreef -XOR- het volgende:
Wat zou het lollig zijn als over een paar jaar de instroom van asielzoekers tot 0 is gereduceerd en het PVV-klootjes-stemvolk zit alleen maar dieper in de shit. Dan lach ik me de ballen uit de broek.
Ik zou het meer zien als een goede, harde, les voor het smaldeel dat continu achter iedere nieuwe neofascistische rattenvanger van Hamelen aanloopt die belooft dat een stevige aanpak van "moslims", "Joden", "Marokkanen", "asielzoekers" of "Niet-Westerse allochtonen" het ultieme panacea is.quote:
Dan komt er wel weer een nieuwe zondebok…quote:Op maandag 8 januari 2024 20:22 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Ik zou het meer zien als een goede, harde, les voor het smaldeel dat continu achter iedere nieuwe neofascistische rattenvanger van Hamelen aanloopt die belooft dat een stevige aanpak van "moslims", "Joden", "Marokkanen", "asielzoekers" of "Niet-Westerse allochtonen" het ultieme panacea is.
en een nieuwe Messias.quote:Op maandag 8 januari 2024 20:38 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Dan komt er wel weer een nieuwe zondebok…
Beetje jammer dat dan de mensen die vluchten voor honger en geweld het slachtoffer zijn, niet de figuren die steeds achter een woorden van haat aan lopen.quote:Op maandag 8 januari 2024 20:22 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Ik zou het meer zien als een goede, harde, les voor het smaldeel dat continu achter iedere nieuwe neofascistische rattenvanger van Hamelen aanloopt die belooft dat een stevige aanpak van "moslims", "Joden", "Marokkanen", "asielzoekers" of "Niet-Westerse allochtonen" het ultieme panacea is.
Dat zou inderdaad wel jammer zijn, al zullen die dan waarschijnlijk wel onderdak vinden in een land dat nog wel in de EU zit.quote:Op maandag 8 januari 2024 20:43 schreef Hanca het volgende:
[..]
Beetje jammer dat dan de mensen die vluchten voor honger en geweld het slachtoffer zijn, niet de figuren die steeds achter een woorden van haat aan lopen.
Nou ja laten we wel wezen. Het is veel mensen net zo goed te doen om Nederlanders van bijvoorbeeld Turkse of Marokkaanse afkomst. De "minder Marokkanen"-uitspraak sloeg natuurlijk niet op die paar veiligelanders die het asielsysteem terroriseren.quote:Op maandag 8 januari 2024 20:18 schreef -XOR- het volgende:
Wat zou het lollig zijn als over een paar jaar de instroom van asielzoekers tot 0 is gereduceerd en het PVV-klootjes-stemvolk zit alleen maar dieper in de shit. Dan lach ik me de ballen uit de broek.
Laten we eerst eens kijken of het hun gegund wordt om een aantal jaren beleid te maken, en laten we het dan eens evalueren.quote:Op maandag 8 januari 2024 20:18 schreef -XOR- het volgende:
Het zijn gewoon bedrijven, natuurlijk en geen publieke instellingen.quote:Op maandag 8 januari 2024 22:52 schreef Evangelion het volgende:
Franse marktonderzoeker Ipsos neem I&O research over, verder als Ipsos I&O
https://nos.nl/artikel/25(...)er-als-ipsos-i-and-o
zelfs peilingen zijn niet veilig voor overnames
Hij kon niet kiezen tussen wettelijke plicht en wettelijk verplicht.quote:Op dinsdag 9 januari 2024 01:31 schreef nostra het volgende:
Niet zo treuzelen, Sigrid!
[ twitter ]
Waarom kent die man consequent het verschil tussen een bijwoord en een bijvoeglijk naamwoord niet
Mja, dit was 2 posts eerder:quote:Op dinsdag 9 januari 2024 08:36 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Hij kon niet kiezen tussen wettelijke plicht en wettelijk verplicht.
Prima stuk met veel terechte kritiek.quote:Op dinsdag 9 januari 2024 07:20 schreef nostra het volgende:
https://www.groene.nl/art(...)-%5BLIST_EMAIL_ID%5D
Artikel van De Groene over Omtzigt
Dus de Kamerleden zijn nu wel in staat om hun eigen vlees te keuren omdat het in een commissie plaatsvind en niet in de Kamer zelf? Dit zou nu juist NIET door de Kamer gedaan moeten worden, lijkt mij.quote:Op dinsdag 9 januari 2024 08:40 schreef nostra het volgende:
[..]
Mja, dit was 2 posts eerder:
[ twitter ]
Maar goed, niet zo boeiende verder.
Klopt. En eigenlijk heeft de Kamer al zo'n groep die waarschuwingen geeft als het botst met grondrechten/grondwet: dat staat netjes in de adviezen van de Raad van State. Waarom zou de Kamer die wel negeren en zo'n commissie niet?quote:Op dinsdag 9 januari 2024 08:46 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Dus de Kamerleden zijn nu wel in staat om hun eigen vlees te keuren omdat het in een commissie plaatsvind en niet in de Kamer zelf? Dit zou nu juist NIET door de Kamer gedaan moeten worden, lijkt mij.
https://nos.nl/liveblog/2(...)-en-bbb-in-hilversumquote:De onderhandelende partijen in de formatie zijn bij elkaar op landgoed De Zwaluwenberg in Hilversum. Daar praten PVV, VVD, NSC en BBB de komende drie dagen onder leiding van informateur Plasterk onder meer over "een gezamenlijke basislijn voor het waarborgen van de Grondwet, de grondrechten en de democratische rechtsstaat". De Zwaluwenberg, de werkplek van de Inspecteur-generaal der Krijgsmacht, wordt vaker gebruikt in formaties. Plasterk daarover: "Ik geloof dat de vorige drie formaties hier zijn gedaan en ook alle drie een succes zijn geworden. Dus misschien is dat een goed teken."
Als ze daar mee klaar waren, had het rapport er al gelegen. Aangezien dit de opdracht is van de informateur, niet het vormen van een kabinet.quote:Op dinsdag 9 januari 2024 12:14 schreef Frozen-assassin het volgende:
[..]
https://nos.nl/liveblog/2(...)-en-bbb-in-hilversum
Moeten ze nog steeds praten over een gezamenlijke basislijn??? Wat een circus.
Gezamenlijke basislijn over grondrechten he. Dat is eerste fase van de onderhandelingen. Ik had verwacht dat dit niet zo lang zou duren... Dan hebben we het nog niet over inhoudelijke onderwerpen.quote:Op dinsdag 9 januari 2024 12:18 schreef Hanca het volgende:
[..]
Als ze daar mee klaar waren, had het rapport er al gelegen. Aangezien dit de opdracht is van de informateur, niet het vormen van een kabinet.
Nee, maar echt diep de inhoud in gaan mag deze informatieronde ook gewoon niet volgens de opdracht. Dit is een tussenronde.quote:Op dinsdag 9 januari 2024 12:20 schreef Frozen-assassin het volgende:
[..]
Gezamenlijke basislijn over grondrechten he. Dat is eerste fase van de onderhandelingen. Ik had verwacht dat dit niet zo lang zou duren... Dan hebben we het nog niet over inhoudelijke onderwerpen.
Punt 2 doe je ook geen 3 weken over, aangezien dat niet de diepte in gaat.quote:1. Te onderzoeken of er overeenstemming is of kan worden bereikt tussen de partijen PVV, VVD, NSC en BBB over een gezamenlijke basislijn voor het waarborgen van de Grondwet, de grondrechten en de democratische rechtsstaat.
2. Indien naar het oordeel van deze vier partijen op punt 1 overeenstemming ontstaat, vervolgens te onderzoeken of er een reëel perspectief is op het bereiken van overeenstemming over onderwerpen zoals:
1. Migratie
2. Bestaanszekerheid (waaronder zorg, koopkracht, vaste banen en voldoende woningen)
3. Goed bestuur, veiligheid en stabiele overheidsfinanciën
4. Internationaal beleid en gezond ondernemingsklimaat
5. Klimaat, stikstof, land- en tuinbouw en visserij
De informateur kan op verzoek van de vier partijen gesprekken voeren met andere partijen die daartoe bereid zijn met als doel een zo breed mogelijk draagvlak per onderwerp te creëren in de Staten Generaal en in de samenleving.
Het doel van deze korte informatieronde is vaststellen of er een basis is voor een volgende informatieronde over een vorm van politieke samenwerking die de grondslag vormt voor een stabiel kabinet. Deze korte informatieronde dient uitgevoerd te worden in december 2023 en januari 2024. De informateur biedt uiterlijk begin februari een verslag aan de Voorzitter van de Tweede Kamer aan.
NSC en VVD moeten nog even kauwen op hun grote draai…quote:Op dinsdag 9 januari 2024 12:20 schreef Frozen-assassin het volgende:
[..]
Gezamenlijke basislijn over grondrechten he. Dat is eerste fase van de onderhandelingen. Ik had verwacht dat dit niet zo lang zou duren... Dan hebben we het nog niet over inhoudelijke onderwerpen.
Omtzigt inschattende kan dat gepraat over de grondwet ook wel 6 maanden duren.quote:Op dinsdag 9 januari 2024 14:53 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
NSC en VVD moeten nog even kauwen op hun grote draai…
En ik schat hem ook zo in dat de ander kan denken dat je bijna een deal hebt en dat hij dan plots weg loopt, volgens mij blijft het spannend wat dat betreft.quote:Op dinsdag 9 januari 2024 15:08 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Omtzigt inschattende kan dat gepraat over de grondwet ook wel 6 maanden duren.
Dat geldt voor de VVD net zo natuurlijk. Anders zaten die hier nu niet.quote:Op dinsdag 9 januari 2024 16:48 schreef Hanca het volgende:
[..]
En ik schat hem ook zo in dat de ander kan denken dat je bijna een deal hebt en dat hij dan plots weg loopt, volgens mij blijft het spannend wat dat betreft.
Bij de VVD en PVV zie je het denk ik wel aankomen. Omtzigt lijkt me een type dat netjes zit te knikken en aantekeningen te maken, om het 's avonds of in een weekend te overdenken en zonder waarschuwing de stekker er uit te trekken.quote:Op dinsdag 9 januari 2024 16:56 schreef PippenScottie het volgende:
[..]
Dat geldt voor de VVD net zo natuurlijk. Anders zaten die hier nu niet.
En voor de PVV is dit niet anders, die hebben ook al eens een kabinet laten klappen
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |