quote:Kerst! Warme familiedagen! Ook bij wielercommentator José De Cauwer (74) die zijn drie dochters en hun man en kinderen, allemaal uit West-Vlaanderen, in Sint-Niklaas ontvangt rond de feestdis. De bende van de De Cauwers, ook al leven zijn oudste dochter Debbie (50) en haar man Marino (57) – in West-Vlaanderen wereldberoemd als Marino Punk – in een wereld die niet meer kan verschillen dan de zijne. Het heeft even geduurd voor De Cauwer zich kon neerleggen bij het accordeonkoppel Punk… “Ik wíst dat pa in alle staten zou zijn.” Maar zie hoe ze elkaar al lang hebben omarmd.
Debbie zei eerder al dat José evengoed een anarchist is als zij, “alleen weet hij het niet.” En Geert Vandenbon, met De Cauwer op tour met een voorstelling rond het boek De Tien Geboden van José De Cauwer, waarschuwde me: “Vergis je niet, José is evengoed een punk. Gisteravond weer de laatste weg uit de cafetaria.”
José: (gespeeld verontwaardigd) “Debbie is minstens even erg! En om te blijven hangen, moet je toch geen punker zijn?”
Marino: “Hij is in elk geval bijna een even grote vrijheidsstrijder als ik. Volgt nog bijna minder de wetjes dan ik.”
José: “Ho maar, gij volgt gewoon úw wetjes! De wetten van de punkers!”
Marino: “Niet helemaal waar, onder punks zijn er geen wetten. Iedereen is vrij te doen en te laten wat hij wil. Ik doe gewoon míjn ding.”
Debbie: “Dat typeert toch een anarchist? Iemand die geen wetten nodig heeft, die zelf wel weet wat goed is en wat niet. Zoals mijn pa ook laatst.” (knipoogt)
Marino: “Voor mij is het simpel: ik wil de mensen blij en gelukkig maken. Dát is mijn grote passie.”
José: “Ons hele verhaal is te herleiden tot passie. Zijn passie voor accordeon en punk, ik voor koers. Al de rest maakt ons eigenlijk niet veel uit. Allez, ik leef wel meer in de wereld, ben met meer dingen bezig dan jij.”
Debbie: “Marino is ongelooflijk bezig met zijn accordeon. En werkt hard, eind oktober zaten we alweer aan 164 optredens… Ik regel de boekingen, alle afspraken, mail, telefoneer… ”
Marino: “De meeste optredens zijn in Vlaanderen, in rustoorden, op markten, braderijen, buurtfeesten, recepties. Ik speel voor alle leeftijden en voor alle lagen van de bevolking, soms twee of drie optredens per dag.”
José: (lachend) “Hij mag ook altijd teruggaan naar die rustoorden. Wegens Nieuwe Bewoners! Nieuwe Meisjes!” (schatert)
Marino: “En als ik niet moet optreden oefen ik, een uur of zes per dag. Soms speel ik nog even als ik thuiskom na twee of drie optredens. En als we op reis gaan met de tent gaat de accordeon ook mee, ik moét elke dag oefenen. Al moet het soms heel stillekes. Ik hoop dat ik net zoals José nu als wielercommentator op mijn 74ste ook nog even fanatiek kan zijn.”
José: “Mijn contract bij Sporza loopt tot eind 2024, dan zien we wel. Voor mij moét het dan niet meer, heb ik tijd voor andere dingen. Voor kinderen en kleinkinderen, misschien dat ook. (nadenkend) Maar kan dat nog? Ook als vader was ik al-tijd weg. Ik ben bijvoorbeeld blij dat hun oudste zoon Mirko een camionet in elkaar aan het steken is om de wereld mee in te trekken. Die zin voor avontuur zit er toch in. Hij doet ook gewoon zíjn ding. Ik heb een hekel aan mensen die er de kantjes aflopen.”
Marino:“Ik heb vroeger nog ‘normaal’ gewerkt: in de fabriek, dan boorputten steken en dan in jeugdcentrum Ten Goudberge in Wevelgem als onderhoudsarbeider… Maar nu kunnen we leven van de muziek. Ook omdat we maar heel weinig nodig hebben: geen dure gsm, kleren, restaurants… Maar een punker met een accordeon, het is niet courant, neen. Al ben ik geboren met een accordeon, mijn vader zat naast mijn wieg te spelen. Mijn nonkels, nicht en neef speelden ook accordeon, familiefeestjes waren altijd heel gezellig. Én ik heb altijd tussen de punks gezeten, vooral in Kortrijk en Antwerpen… Al waren we op school in de RITO in Menen maar met een paar punkers, daar zaten vooral hardrockers, waar ik goed mee overeenkwam. Maar ik ben nogal eigenzinnig, koppig en hard voor mezelf. Als ik zeg: en nu drink ik geen koffie meer, drink ik geen druppel koffie meer! Ik ben dus altijd een punker gebleven. Met misschien het grootste verschil tussen José en ik: hij zit meer overal tussen, in de sportwereld, tussen de politiekers… Die zie ik soms ook wel op mijn optredens maar ik blijf niet plakken gelijk José, hé. (lacht) Liever snel terug naar Menen!”
José: “Ik las deze week nog in de krant twee dingen over Menen: je woont er het goedkoopst en Menenaars zijn de meest tevreden inwoners van het land.”
Marino (juichend): “We zijn misschien bekend als de meest marginale stad van het land, maar wij wonen er heel graag. Wij wonen midden tussen de Vlamingen, Walen, Fransen, Marokkanen, Afrikanen, Tsjetsjenen, Russen… maar we hadden nog met niemand problemen. Au contraire. Ook in de fitness zitten alle nationaliteiten door elkaar, maar iedereen is supervriendelijk.”
José: “Ik kom eigenlijk maar zelden in Menen. Maar ik kom ook weinig in Knokke, in heel West-Vlaanderen. Al wonen mijn twee andere dochters daar ook met hun gezin (Giana (34), schoonheidssalon Face Fitness in Westkapelle en Nanouk (38), social media manager bij Social Push in Brugge Dudzele, red.)”
Debbie: “Opa heeft het druk …! (grinnikt) Opa is geen standaard-opa, hé.”
José: (lachend) “Jullie verhaal was toch een voortzetting van het mijne? Ik dacht dat Debbie op kot zat in Gent maar ze woonde intussen bij Marino in Menen. Ik dacht nochtans dat ze in het oog werd gehouden door een overbuur, Julien De Vriese, een mecanicien van mijn wielerploeg! Een beetje dom, Julien zat evenveel in het buitenland als ik. ”
Debbie: “En hij kon niets zien, ik hield altijd mijn gordijnen dicht! (lacht) Ik studeerde er in Sint-Lucas maar ik nam het er nogal van… Thuis was ik altijd heel streng opgevoed, papa belde zelfs uit het buitenland om te controleren of ik om middernacht thuis was. En op een avondje met mijn kotvriendin in Wevelgem in 1992, leerde ik op een New Wave-fuif op Halloween Marino kennen. En een paar maanden later ben ik bij hem ingetrokken in Menen. Maar dat durfde ik dus lang thuis niet zeggen. Niet zozeer omdat ik gestopt was op school, maar omdat ik samen was met een punker.”
Marino: “Als ik bij haar op kot was en José was op komst, klonk het, wenend van schrik OOH NEE…! Mijn vader is daar…!”
José: “We spreken dus wel van 31 jaar terug, hé. Voor mij hing aan het hele punkgebeuren vooral agressie. De perceptie hé: motorbendes en zo.”
Marino: “Terwijl de meeste motards én punks heel zachtaardig zijn.’
José: “Nu weet ik welk een zachte mens Marino is. En zou ik zonder een seconde te twijfelen met hem in de VIP-tent van de Ronde van Vlaanderen gaan zitten. Ik had er meer problemen mee gehad indien hij in de bak zou hebben gezeten voor drugs of zo.”
Debbie: “Ik wíst dat het zou goedkomen, eenmaal ze elkaar zouden ontmoeten. Tot ik besefte dat ik het toch een keer moést zeggen. En ik met de trein en een fotootje van Marino naar Sint-Niklaas trok. Ik had een fotootje gekozen met zijn accordeon op het podium, dat zou misschien toch wat respect opleveren. Maar ik had ook in mijn bottines mijn Go Pass van de trein verstopt, om eventueel te kunnen ontsnappen naar het station als pa mij niet meer zou laten terugkeren. Hij wás ook wel in alle staten, maar ik hield vol: we zien elkaar graag, wat heb jij daarover te beslissen?”
Marino: “José was helemaal tegengesteld aan mijn vader. Een militair nochtans. Alleen in het begin, de jaren tachtig, hé, heeft hij het wat moeilijk gehad met mijn uiterlijk. Omdat de buren mij scheef zouden bekijken. Maar hij zag ook dat er geen kwaad inzat en liet mij doen. Mijn moeder vond het tof als mijn vrienden afkwamen, ze kleurde zelfs mijn haar.”
José: “Terwijl men hier dacht: wat een miserie voor José!” (schatert)
Debbie: “Het heeft toch een tijdje geduurd voor het bij ons goedkwam. Ik kwam nog wel eens thuis, ik miste mijn zusjes. Maar kwam wel meer bij mijn grootouders, die er totaal geen problemen van maakten. Maar het is allemaal goed gekomen. Op het communiefeest van mijn jongste zus Giana, toen Marino zijn accordeon bovenhaalde en met zijn muziek iedereen blij maakte en aan het dansen kreeg. Toen stelde pa vast: eigenlijk is dat allemaal toch niet zó erg.”
Marino: “Hij besefte dat andere mensen mij wél konden aanvaarden…”
José: “Ons Paula, mijn zus, zei: allez, Marino, speel ne keer! En mijn moeder begon te wenen: ooh zo schoon! En mijn andere zus ging rond met een pet, Marino ging nog naar huis met een hele zak geld ook! (schatert) Maar het keerpunt was er toch veel eerder al? Bij een zoveelste discussie, toen Debbie zei: Gij hebt ook al heel uw leven uw goesting gedaan!”
Debbie: “Ook altijd rebels geweest!”
José: “Waar ik dus niets kon tegenin brengen. En er mij bij neerlegde. Al bleef nog even de ontgoocheling: Debbie zal niet bereiken in het leven waar ik had op gehoopt. Al had dat misschien ook te maken dat we vroeg haar moeder hebben verloren (De Cauwers eerste vrouw stierf al op haar 31ste aan lymfeklierkanker, oudste dochter Debbie was toen nog maar 10 jaar, red.). Ik ben altijd een streber geweest: eerst als profrenner, maar toen bleek dat ik daarin geen top zou halen, werd ik liever een topknecht, voor Hennie Kuiper. En daarna haalde ik de top als ploegleider (zijn hoogtepunt was de winst in de Tour van 1989 met ADR en kopman LeMond, red.). Alleen waren mijn passie voor de koers en voor winnen zo groot dat het mij financieel genekt heeft (ADR bleek een luchtkasteel en in zijn ambities bleef De Cauwer maar zelf alle facturen betalen, dat kostte hem uiteindelijk zo’n 400.000 euro, red.). Maar ik heb nooit geklaagd en er mij uit gewerkt.”
Debbie: “Papa had wel altijd moeite om zijn emoties te tonen. Toen ik in 2016 borstkanker kreeg, heb ik het hem juist daarom laten weten met een sms’je. Al bleitend, dat wel. Omdat ik wíst dat hij niet zou weten hoe hij daarop moet reageren.”
José: “Ik ben daarin nauwelijks veranderd. Maar het heeft een reden: ik vind dat men nu veel te weinig overweg kan met problemen. Dan klinkt: waarom ik? Tja… Het. Is. Er, hé! Ik heb het dan niet over kanker maar over zelfs maar een banaal auto-ongelukje. Komaan hé, zet je toch even in? Maar dat mag je ook niet meer zeggen, zeker? En toch kan ik heel emotioneel zijn. Ik kan met tranen zitten kijken naar de koers, wetende wat de ouders van de coureur die wint er allemaal voor hebben gedaan. Ik kreeg drie dochters en geen van mijn kleinzoons (bij Debbie en Marino Mirko (24),Igor (23) en Otto (19), naast kleindochter Romy (21), red.) heeft belangstelling voor koers.”
Debbie: “Al zetten we al eens de televisie op: “Hoor… opa!”
Marino: “En dan luisteren ze even, niet zeer geïnteresseerd in wat hun bekende opa vertelt. Ze zijn niet zeer prestigieus aangelegd. Mij zegt wielrennen ook niets. Voetbal ook niet trouwens.”
Debbie: “Ik ben de soccer mama thuis, voetbal is toch een passie voor Otto. Ze zijn best trots op hun opa, de wielercommentator, maar nog iets meer op hun papa. Het zijn nochtans geen punks, al zijn ze zeer open minded, ze hebben er nooit iets van gemaakt hoe hun vader en moeder er bij liepen. Alleen Romy is een béétje de alternatieve kant op gegaan.”
Marino:“Ze hebben ons nooit anders gekend, ik stond al van de eerste schooldag zo aan de schoolpoort. Dat hebben ze van mij: wat de mensen denken, laat hen koud. Toen ik in de fabriek werkte, zei de baas dat ik mijn haar normaal moest doen, mijn oorringen moest uitdoen en mijn tatoeages wegstoppen. In mijn volgende jobs mocht ik mezelf blijven en werkte ik met veel meer plezier.”
José: “Otto voetbalt aardig, geloof ik. Maar hij heeft toch niet de ambitie om profvoetballer te worden, denk ik. Ik ben zelfs blij dat de kleinkinderen geen topcoureur willen worden. Ik was zo’n jaar of 25 geleden op een jongerenkoers waar Axel Merckx knap vierde werd, iedereen content. Tot de vader van de winnaar naar Eddy schreeuwde Hie sie, dik op uw kl*** hé… Ik kookte: gij pipo, wat gij durft zeggen tegen Eddy Merckx! Dan sta je niet te springen dat één van je kleinkinderen coureur zou worden. En bovendien leg je misschien als ouder of grootouder ook snel de lat te hoog. Neen, dan beter zo… Of ik uitkijk naar het kerstfeest, met alle kinderen samen? Vollen bak, ja! Kerstavond is het alleen wij en de kinderen en kleinkinderen, op nieuwjaardag komen daar ook nog eens de hele aanhang van mijn overleden zussen bij… En Marino en Debbie in hun beste punkkostuum, met een rode en groene kam? Wat kan het mij schelen welke kleur hun haar heeft?”
quote:Gele trui is het enige waar Primoz Roglic nog voor fietst: ‘Maar als het niet meer komt, heb ik geen spijt’
EINDEJAARSSERIEMet de eindzege in de Giro, Tour de France en Vuelta in één jaar schreef Jumbo-Visma wielergeschiedenis. Zonder Primoz Roglic (34) was dat allemaal nooit gelukt. Een interview over winnen, verliezen, vallen en altijd weer opstaan.
Daan Hakkenberg 28-12-23, 14:27
Laatste update: 28-12-23, 15:31
Te ziek om te fietsen. Primoz Roglic zou vandaag in Monaco een criterium rijden voor een goed doel, maar is opnieuw zijn bed ingedoken. Aan het einde van de middag komt hij in een dikke winterjas de lobby van het hotel binnengestapt met zijn 3-jarige zoontje Lev aan de hand. Fietsen is te veel gevraagd, maar Roglic buigt zich met plezier over meer dan twintig foto’s, in een poging zijn wielercarrière samen te vatten. Zijn belangrijkste wapenfeiten van dit jaar: winst in de Giro en een derde plek in de Vuelta.
Zijn Giro-zege was de opmaat tot een unieke wielertreble van Jumbo-Visma. Jonas Vingegaard won daarna de Tour de France, Sepp Kuss de Vuelta. Om de overmacht te bekronen stonden ze met z’n drieën op het podium bij de fontein van Cibeles in Madrid. Het succes van Jumbo kent vele vaders, maar wie de overmacht wil verklaren, kan niet om Roglic heen. In 2016 kwam hij bij de ploeg. Geld was er amper op dat moment en zo kwam het team uit bij een voormalige schansspringer uit Slovenië. Een lucky shot, maar Roglic bleek een voltreffer. Dat hij binnen een paar jaar uitgroeide tot een van de beste wielrenners ter wereld, had niemand voor mogelijk gehouden.
Niemand, behalve Roglic zelf. ,,In het schansspringen wilde ik ook de beste ter wereld worden. Ik droomde van het wereldrecord, de verste vlucht maken. Met fietsen is alleen de sport veranderd, maar nog steeds wil ik de beste zijn. Het heeft even geduurd en klaarblijkelijk moest ik nog uitvinden wat het zou worden, maar mijn zienswijzen zijn niet veranderd.’’
Toegewijd, compromisloos en veeleisend
Na acht succesjaren bij Jumbo-Visma rijdt Roglic (34) vanaf 2024 voor Bora-Hansgrohe. Tot verdriet van sportief directeur Merijn Zeeman, die hem een van de pijlers onder het succes van de ploeg noemt. Toegewijd, compromisloos en boven alles een winnaar. Roglic vraagt veel van zichzelf, maar ook van mensen om zich heen. Na het mislopen van het podium in de Tour van 2018 in de afsluitende tijdrit eiste hij meer aandacht voor het tijdritmateriaal. En het was op voorspraak van Roglic dat sprinter Dylan Groenewegen niet meeging naar de Tour van 2020 om vol voor het klassement te kunnen gaan. ,,Dat soort gesprekken lijken zwaar, maar uiteindelijk is het voor iedereen het beste dat je duidelijk en helder bent.’’
Welkom in de wereld van Roglic. Niet het type dat gebukt gaat onder de last van leiderschap. Keuzes zijn niet complex of zwaarwegend, eerder rationele afwegingen. Wie Roglic beter wil begrijpen, kan niet om zijn verleden als schansspringer heen. Zijn ouders Poldi en Anita wonen nog steeds in het dorpje Strahovlje, waar ook zijn eerste skicoach vandaan kwam. Zijn grootouders werkten daar in de mijnen. Zijn vader werd er later fabrieksarbeider en zijn moeder gaf les en was tandartsassistent. Als 14-jarige ging hij naar een internaat om school en schansspringen te combineren. Als Roglic de foto ziet van zijn eerste profzege als wielrenner in de Ronde van Azerbeidzjan, in het shirt van Adria Mobil, gaan zijn gedachten automatisch terug naar zijn jaren op de skischans.
,,Dit is twee jaar na mijn laatste sprong in 2012. Alles is zo snel gegaan. Ik had een KTM 125 cc crossmotor en die verkocht ik om een fiets te kunnen kopen. Ik had besloten dat ik wielrenner zou worden, maar ook dat ik prof wilde worden. Ik had een plan. Ik had gegoogeld wie de beste coaches van Slovenië waren en vertelde dat ik 3000 kilometer in mijn leven had gefietst en prof wilde worden. Met mijn ervaring in het schansspringen wist ik al hoe het werkte in de topsport. Ik kocht een boek over wielrennen van Miran Kavas, de beste coach van het land en zei tegen hem dat ik de Giro wilde rijden. Waarop hij zei: ‘Zet dat maar uit je hoofd’.’’
Koninginnenrit
Nota bene in de Giro vestigde Roglic definitief zijn naam met winst in de lange tijdrit in Chianti in 2016. Een jaar later won hij de koninginnenrit in de Tour, hét succes waar de ploeg al die tijd naar gehunkerd had. Al heeft Roglic niets met de historie van de ploeg die is opgebouwd op de restanten van de Rabobank. ,,Ik kon alleen zorgen voor een toekomst. Het verleden was er al, daar kan ik niks aan doen.’’
Het zijn van die typische Roglic-opmerkingen. Op het eerste gezicht wat clichématig, maar voor hemzelf rotsvaste overtuigingen waardoor ze Cruijffiaans aandoen. Roglic verstaat de kunst van het simplificeren van topsport. ,,In het wielrennen moet je met je hoofd in de wedstrijd zitten. De rest is alleen maar afleiding. Dat is ook het mooiste. Het is een soort van meditatie. Alleen zijn, in dat moment.’’
Hij kan dat als geen ander en verwijst nog maar eens naar zijn eigen geschiedenis. ,,Bovenaan de schans kun je niet nadenken over andere dingen. Als je vertrekt, is dat het enige wat er is. Skispringen is een compleet andere sport dan wielrennen, maar ik heb wel veel over mezelf geleerd als skiër. Anders had ik als wielrenner nooit zo snel, zo goed kunnen worden.’’
De winnaar Roglic is gevormd door teleurstellingen en tegenslag. De grootste deceptie uit zijn carrière? Niet zo moeilijk. Het mislopen van de Tourzege in de voorlaatste etappe in 2020, de tijdrit naar La Planche des Belles Filles. Tadej Pogacar overvleugelde zijn negen jaar oudere landgenoot en won zijn eerste Tour. De welgemeende omhelzing en felicitaties van Roglic aan Pogacar na de finish waren een staaltje sportmanschap van het zuiverste soort. ,,Natuurlijk, ik was fucking boos en teleurgesteld. Ik wilde daar niet zijn, maar dat moment was ook een uitdaging. Pogacar feliciteren is ook een overwinning voor mij. Ik had verloren, wist wat dat betekende, maar ik kon nog steeds controleren wat ik zou doen vanaf dat moment.
,,Je moet verliezen op een manier zoals je ook wint. Het heeft me niet gebroken. Ik was nog altijd tweede, hè. Ik slaap er geen minuut minder om. Van verliezen leer je altijd meer dan van winnen. Stel dat dit niet gebeurd was. Dan had ik wel de Tour gewonnen, maar misschien niet alles wat ik daarna nog heb gewonnen. Als je iets probeert te bereiken, dan hoort verliezen erbij. Ik haat het, maar ook dat is onderdeel van mijn leven. Als je nooit zult verliezen, kun je beter stoppen en iets anders gaan doen. Verliezen is onderdeel van winnen.’’
Vallen en opstaan, zoals dat heet. Figuurlijk, maar in het geval van Roglic ook vaak letterlijk. Zijn crashes zijn even hard als befaamd. Roglic rijdt door tot hij echt niet meer kan. Volledig ingepakt met pleisters of met gebroken ruggenwervels. ,,Waarom ik doorrij? Ik heb mijn benen toch nog? Ook als ik open lig, is het mijn verantwoordelijkheid om mijn best te doen tot de finish. Simpel. Het is niet anders dan toen ik Tadej feliciteerde nadat ik de Tour had verloren. Hoe ik reageer, dat heb ik zelf in de hand. Zo ook met vallen. Doorfietsen is altijd beter dan naar huis gaan.’’
Neem het moment dat hij in de Tour van 2022 in etappe 5 op een hooibaal reed en tien dagen later alsnog moest opgeven. ,,Op dat moment op een losgeslagen hooibaal rijden, dan moet je echt wel heel veel geluk hebben. Eigenlijk is het een privilege.’’ Omdenken à la Roglic: nooit gebukt gaan onder de toevalligheid van tegenslag. ,,Ik heb nog altijd meer geluk dan ongeluk. Ik heb nog altijd meer gewonnen, meer dan zeventig keer, dan ik ben gevallen.’’
Alles komt bij elkaar
Al die tegenslag geeft extra glans aan zijn overwinningen. Zo was zijn Giro-zege dit jaar de vervolmaking van een comeback na een val in de Vuelta acht maanden eerder. Roglic koestert die overwinning als een van de mooiste momenten uit zijn carrière. In de afsluitende tijdrit, op de voorlaatste dag, reed hij Geraint Thomas uit de roze trui. Op zijn Roglic’, winst na tegenslag. Op het steilste stuk van Monte Lussari viel zijn ketting eraf. Het hele sportleven van Roglic kwam op dat moment bij elkaar. Na een afgelopen ketting werd hij op gang geduwd door een toeschouwer, Mitja Meznar. Vriend en ook voormalig skischansspringer. Samen werden ze in 2007 als junioren wereldkampioen met het Sloveense team. De gouden medaille kregen ze toen uitgereikt in Tarvisio, die Giro-dag de startplaats van de tijdrit.
,,Dit zal voor altijd een ongelooflijk moment zijn. Waarom was Mitja daar? En waarom viel mijn ketting er juist daar af? Wat ik daar voelde, is zo alomvattend. Ik werd in 2007 met Mitja wereldkampioen schansspringen en nu duwde hij me aan. Ik win de Giro op de plek waar we dat WK sprongen. Dat soort dingen is niet te verklaren.’’
Drie maanden later werd duidelijk dat Roglic en Jumbo-Visma uit elkaar waren gegroeid. Meesterknecht Kuss won de Vuelta voor ploeggenoten Vingegaard en Roglic. Als het aan Roglic had gelegen, hadden ze erom gestreden tot op het laatste moment. ,,Dat voelde oncomfortabel, want het is mijn verantwoordelijkheid om wedstrijden te winnen. Aan de andere kant ging het niet alleen om mij, maar ook om het team. En niemand die het meer verdient dan Sepp.
,,Een paar jaar eerder heb ik Jonas en Sepp alles geleerd, keken ze nog naar me op en nu waren ze de nummers 1 en 2 voor mij. Wij schreven geschiedenis en ik was daar een onderdeel van. Maar ook als ik de Vuelta had gewonnen, was ik vertrokken. Ik heb nu eenmaal ergens anders grotere mogelijkheden om te bereiken waar ik nog voor vecht. Dat was geen zware beslissing, eerder een natuurlijke. Ik heb met Jumbo het maximale bereikt wat kon. Het kwam tot het punt dat ik wel weg moest. Het doet niets af aan hoe blij ik was op het podium in Madrid. Hopelijk sta ik op toekomstige foto’s nog blijer en in een andere trui.’’
Want het geel van de Tour de France is het enige waar Roglic nog voor fietst. ,,Maar als het moment niet meer komt, dan heb ik geen spijt. Mensen vragen weleens: wat zou je aan je leven willen veranderen? Kijk hoeveel mooie dingen ik heb meegemaakt. Ik zou helemaal niets veranderen.’’
Da's het minste dat je er van kunt zeggen.quote:Op vrijdag 29 december 2023 22:39 schreef skysherrif het volgende:
[ afbeelding ]
Een zeer bijzondere kleurencombinatie heeft Jayco Alula gekozen voor 2024.
Zal wel de woestijn van Saudi-Arabië moeten voorstellen?quote:Op vrijdag 29 december 2023 22:44 schreef Halcon het volgende:
[..]
Da's het minste dat je er van kunt zeggen.
Het op de grond gedropen bloed na de onthoofdingquote:Op vrijdag 29 december 2023 23:06 schreef Momo het volgende:
[..]
Zal wel de woestijn van Saudi-Arabië moeten voorstellen?
Maar je kunt nu wel zien, hoe lelijk tattoos worden na verloop van tijd.quote:Op donderdag 28 december 2023 10:39 schreef Frozen-assassin het volgende:
Ik snap de fascinatie van de Belgen met kinderen van bekende belgen niet.
MSR - RVV - Roubaix - Giro - Tour - WK. Zoiets?quote:Op zaterdag 30 december 2023 15:23 schreef TAmaru het volgende:
Naar welke wedstrijden kijken jullie nu het meest uit in 2024?
Elk jaar hetzelfde? De OS niet zo dan?quote:Op zaterdag 30 december 2023 15:24 schreef Zwansen het volgende:
[..]
MSR - RVV - Roubaix - Giro - Tour - WK. Zoiets?
Eerste aanklachten waren niet direct 'murder', maar dat hoeft niks te zeggen natuurlijkquote:Op zondag 31 december 2023 09:44 schreef Szura het volgende:
Wtf
Wordt me alleen niet duidelijk of ze uitgaan van een bewuste actie of dat hij haar over het hoofd heeft gezien. Lees wel dat ie op borgtocht vrij is.
Zou zeer tragisch zijn als het wel bewust was. Ik kan mij herinneren op social media dat ze het vaak voor hem op nam als andere mensen hem een maar raar figuur/idioot vonden. Hoe hard hij trainde, hoe goede vader hij was etc.quote:Op zondag 31 december 2023 09:48 schreef franklop het volgende:
[..]
Eerste aanklachten waren niet direct 'murder', maar dat hoeft niks te zeggen natuurlijk
Tsja dan nog weet je niet wat er achter de voordeur gebeurd. Nu was hij ook plots fulltime thuis enzo, kan toch wat verandering teweeg brengen.quote:Op zondag 31 december 2023 10:03 schreef Momo het volgende:
[..]
Zou zeer tragisch zijn als het wel bewust was. Ik kan mij herinneren op social media dat ze het vaak voor hem op nam als andere mensen hem een maar raar figuur/idioot vonden. Hoe hard hij trainde, hoe goede vader hij was etc.
Er ging een tijd terug toch ook verhaal over Australische wielrenner die zijn vrouw mishandelde opgepakt in Andorra(waar ze toen ook woonde), maar dat was Rohan toch niet uiteindelijk?quote:Op zondag 31 december 2023 10:07 schreef franklop het volgende:
[..]
Tsja dan nog weet je niet wat er achter de voordeur gebeurd. Nu was hij ook plots fulltime thuis enzo, kan toch wat verandering teweeg brengen.
Maar goed, verder maar afwachten wat eruit komt qua onderzoek
Toen werd Howson beschuldigd, geen idee of dat bevestigd isquote:Op zondag 31 december 2023 10:09 schreef Momo het volgende:
[..]
Er ging een tijd terug toch ook verhaal over Australische wielrenner die zijn vrouw mishandelde opgepakt in Andorra(waar ze toen ook woonde), maar dat was Rohan toch niet uiteindelijk?
dat kan ik na 5 minuten al zien #NoTatTooquote:Op zaterdag 30 december 2023 09:12 schreef Idisrom het volgende:
[..]
Maar je kunt nu wel zien, hoe lelijk tattoos worden na verloop van tijd.
quote:Op zondag 31 december 2023 11:13 schreef Rellende_Rotscholier het volgende:
Als je van plan bent om iemand te vermoorden, gebruik dan altijd een auto. Die aanklachten, man man man.
Zeer tragisch nieuws. Nu waarschijnlijk wachten op Dennis die zichzelf wat aandoet.
Ook gewoon nog vrolijk 2,5 maand op vrije voeten, parodie op een rechtsstaat.quote:Following an investigation, a 33-year-old Medindie man has been arrested and charged with causing death by dangerous driving, driving without due care and endangering life. He was bailed to appear in the Adelaide Magistrates Court on 13 March.
Vrolijk?quote:Op zondag 31 december 2023 11:26 schreef Pistolero het volgende:
[..]
[..]
Ook gewoon nog vrolijk 2,5 maand op vrije voeten, parodie op een rechtsstaat.
Arme kinderen, die zijn in 1 klap beide ouders kwijt.
Mwah.. Dennis is wel rare vogel hoor.quote:Op zondag 31 december 2023 11:33 schreef Arcee het volgende:
Ik las "Wielrenner opgepakt om dood vrouw". Dan verwacht je niet dat het om een gerenommeerde renner als Dennis gaat.
staat toch bekend om z'n korte lontje? Als ik terugdenk aan het WK tijdrijden van dit jaar stond ie geparkeerd op die muur naar de finish (want geen binnenblad ofzo?) en hadden de commentatoren een reaktie dat ze hem na afloop niet gingen interviewen vanwege zijn fijne karakter?quote:Op zondag 31 december 2023 13:05 schreef TommyL0204 het volgende:
[..]
Mwah.. Dennis is wel rare vogel hoor.
En dit https://nos.nl/l/2330928quote:Op zondag 31 december 2023 13:47 schreef Fietsertje70 het volgende:
[..]
staat toch bekend om z'n korte lontje? Als ik terugdenk aan het WK tijdrijden van dit jaar stond ie geparkeerd op die muur naar de finish (want geen binnenblad ofzo?) en hadden de commentatoren een reaktie dat ze hem na afloop niet gingen interviewen vanwege zijn fijne karakter?
'Oud-wereldkampioen tijdrijden Dennis opgepakt na doodrijden echtgenote'quote:
quote:Rohan Dennis, tweevoudig wereldkampioen tijdrijden, is opgepakt en aangeklaagd voor het doodrijden van zijn echtgenote Melissa Dennis. Dat melden Australische media.
De 33-jarige Australische oud-wielrenner van Jumbo-Visma, die met Melissa Dennis twee kinderen heeft, zou zijn vrouw hebben aangereden met een pick-uptruck. Melissa Dennis - familienaam Hoskins - overleed later in het ziekenhuis aan haar verwondingen.
Melissa Dennis Hoskins (32) was een succesvol baanwielrenster en werd in 2015 met Australië wereldkampioen op de ploegenachtervolging.
Ze werd op zaterdagavond om iets na 20.00 uur plaatselijke tijd aangereden op enkele meters van haar huis, zo berichten Australische media. Vervolgens werd ze in kritieke toestand afgevoerd naar het Royal Adelaide Hospital, waar alle hulp uiteindelijk te laat kwam.
De lokale politie heeft het nieuws inmiddels bevestigd en laat ook weten dat er een 33-jarige man is opgepakt. Dat zou Rohan Dennis zijn, die dit jaar afzwaaide als professioneel wielrenner en nog tot en met vandaag in dienst is van de Nederlandse wielerformatie Jumbo-Visma.
Dennis wordt "doodslag door roekeloos rijgedrag" en "het in gevaar brengen van een mensenleven" ten laste gelegd. Hij is inmiddels op borgtocht vrijgelaten, maar moet op 13 maart voor de rechter verschijnen.
quote:Op zondag 31 december 2023 09:25 schreef TheArt het volgende:
Bizar, zag een paar dagen terug nog een kerstfoto van het gezin voorbijkomen op Instagram en dan een paar dagen later lees je dit.
Ik krijg de indruk dat jij enigszins geobsedeerd bent door Steef.quote:Op zondag 31 december 2023 15:43 schreef Rellende_Rotscholier het volgende:
Het is natuurlijk sowieso een enorme tragedie, maar als je dit soort berichten leest komt het nog net even wat harder binnen.
[ twitter ]
Sterkte in deze zware tijden, Steef.
Dit kan echt nietquote:Op zondag 31 december 2023 15:43 schreef Rellende_Rotscholier het volgende:
Het is natuurlijk sowieso een enorme tragedie, maar als je dit soort berichten leest komt het nog net even wat harder binnen.
[ twitter ]
Sterkte in deze zware tijden, Steef.
Dit kan niet.quote:Op zondag 31 december 2023 15:43 schreef Rellende_Rotscholier het volgende:
Het is natuurlijk sowieso een enorme tragedie, maar als je dit soort berichten leest komt het nog net even wat harder binnen.
[ twitter ]
Sterkte in deze zware tijden, Steef.
quote:Op zondag 31 december 2023 15:43 schreef Rellende_Rotscholier het volgende:
Het is natuurlijk sowieso een enorme tragedie, maar als je dit soort berichten leest komt het nog net even wat harder binnen.
[ twitter ]
Sterkte in deze zware tijden, Steef.
Ze hebben het tóch zo neutraal weten te formuleren dat het niet raar is, zowel wanneer Dennis het wél bewust heeft gedaan als wanneer het een ongeluk blijkt. Complimenten voor Jumbo iig.quote:Op zondag 31 december 2023 17:09 schreef Momo het volgende:
[ twitter ]
Toch nog een berichtje van Jumbo-Visma (tja wat kun je ook anders zeggen dan dit...)
quote:Op zondag 31 december 2023 15:43 schreef Rellende_Rotscholier het volgende:
Het is natuurlijk sowieso een enorme tragedie, maar als je dit soort berichten leest komt het nog net even wat harder binnen.
[ twitter ]
Sterkte in deze zware tijden, Steef.
https://www.hln.be/wielre(...)oor-straat~ab5fdb50/quote:Melissa Dennis (32) zou zich volgens nieuwe berichtgevingen hebben vastgeklampt aan de deurklink en zo een aanzienlijke afstand zijn meegesleurd. Het incident werd mogelijk door beveiligingscamera’s gefilmd.
Die laatste quote is van de NOS. 'Haar huis", dan lijkt het dat ze niet samenwoondenquote:Ze werd op zaterdagavond om iets na 20.00 uur plaatselijke tijd aangereden op enkele meters van haar huis, zo berichten Australische media. Vervolgens werd ze in kritieke toestand afgevoerd naar het Royal Adelaide Hospital, waar alle hulp uiteindelijk te laat kwam.
De quote van de NOS is waarschijnlijk gewoon een verkeerde interpretatie.quote:Op maandag 1 januari 2024 10:32 schreef Idisrom het volgende:
[..]
https://www.hln.be/wielre(...)oor-straat~ab5fdb50/
[..]
Die laatste quote is van de NOS. 'Haar huis", dan lijkt het dat ze niet samenwoonden
Blijkbaar ook toen ze op de motorkap lag.quote:Op maandag 1 januari 2024 11:49 schreef Momo het volgende:
Ze hield zich vast aan de deurklink en Rohan is toen blijven rijden, zelfs toen ze over de weg is meegesleurd?
´Volgens Australische media hadden de twee ruzie en zou Hoskins in een wanhopige poging om de auto van haar man te stoppen op de motorkap geklommen zijn, waarna ze de deurklink gepakt zou hebben en een tijdlang meegesleurd werd. De politie onderzoekt de precieze gebeurtenissen momenteel.´quote:Op maandag 1 januari 2024 11:49 schreef Momo het volgende:
Ze hield zich vast aan de deurklink en Rohan is toen blijven rijden, zelfs toen ze over de weg is meegesleurd?
Bizar en triest. Nog gefilmd ook schijnt het.quote:Op maandag 1 januari 2024 12:01 schreef Pistolero het volgende:
[..]
´Volgens Australische media hadden de twee ruzie en zou Hoskins in een wanhopige poging om de auto van haar man te stoppen op de motorkap geklommen zijn, waarna ze de deurklink gepakt zou hebben en een tijdlang meegesleurd werd. De politie onderzoekt de precieze gebeurtenissen momenteel.´
Rohan rijdt zeker niet?quote:Op maandag 1 januari 2024 12:16 schreef Koffieplanter het volgende:
We beginnen overmorgen al met de AusNats.
Hij is gestopt met wielrennen.quote:
Om plannen te maken voor dit alles? Aangezien hij niet nu ineens is gestoptquote:
Tijd maken om in de nor te zittenquote:Op maandag 1 januari 2024 13:00 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Om plannen te maken voor dit alles? Aangezien hij niet nu ineens is gestopt
Nee, dit klopt gewoon niet.quote:Op maandag 1 januari 2024 21:05 schreef Dale__Cooper het volgende:
[ afbeelding ]
Gaat je hart hier sneller van kloppen? @:Rellende_Rotscholier
quote:Op maandag 1 januari 2024 21:07 schreef Rellende_Rotscholier het volgende:
[..]
Nee, dit klopt gewoon niet.
Die oerlelijke handschoentjes bedoel je?quote:Op maandag 1 januari 2024 21:20 schreef Pistolero het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Ik heb hier ook wel een beetje moeite mee.
Dit voelt ook niet goed inderdaad.quote:Op maandag 1 januari 2024 21:20 schreef Pistolero het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Ik heb hier ook wel een beetje moeite mee.
Dat klinkt het alsof de fout meer bij haar dan bij hem lag.quote:Op maandag 1 januari 2024 12:01 schreef Pistolero het volgende:
[..]
´Volgens Australische media hadden de twee ruzie en zou Hoskins in een wanhopige poging om de auto van haar man te stoppen op de motorkap geklommen zijn, waarna ze de deurklink gepakt zou hebben en een tijdlang meegesleurd werd. De politie onderzoekt de precieze gebeurtenissen momenteel.´
Hij had ook voorzichtig kunnen remmen toen ze op de motorkap lag om erger te voorkomen.quote:Op dinsdag 2 januari 2024 08:11 schreef TAmaru het volgende:
[..]
Dat klinkt het alsof de fout meer bij haar dan bij hem lag.
Dat had hij moeten doen zelfs. Dus schuld ligt uiteraard gewoon bij Rohan. (indien dit echt zo gebeurd is)quote:Op dinsdag 2 januari 2024 08:35 schreef 4-elements het volgende:
[..]
Hij had ook voorzichtig kunnen remmen toen ze op de motorkap lag om erger te voorkomen.
Dat geldt voor een auto niet. Als hij met een kwade kop weg wilde, en haar wilde mijden, dan had-ie gewoon op de fiets moeten weggaan.quote:Op dinsdag 2 januari 2024 08:11 schreef TAmaru het volgende:
[..]
Dat klinkt het alsof de fout meer bij haar dan bij hem lag.
Nee dat heeft er niks mee te maken, ze had ook voor de fiets kunnen staan. Hij had gewoon niet verder moeten rijden toen ze aan de deurklink aan het hangen was.quote:Op dinsdag 2 januari 2024 09:10 schreef Idisrom het volgende:
[..]
Dat geldt voor een auto niet. Als hij met een kwade kop weg wilde, en haar wilde mijden, dan had-ie gewoon op de fiets moeten weggaan.
Ik kan me zomaar voorstellen dat hij behalve wat dure tijdritmachines en een road bike geen fiets heeft waar je zo even op wegfietst.quote:Op dinsdag 2 januari 2024 09:10 schreef Idisrom het volgende:
[..]
Dat geldt voor een auto niet. Als hij met een kwade kop weg wilde, en haar wilde mijden, dan had-ie gewoon op de fiets moeten weggaan.
Als je dat dus denkt dan neem je dus de risico. Dan ben je alsnog verantwoordelijk.quote:Op dinsdag 2 januari 2024 10:26 schreef TAmaru het volgende:
denkende dat ze wel los zou laten of hem niet zo goed vast had.
Hoezo zou je niet zomaar wegfietsen op je racefiets?quote:Op dinsdag 2 januari 2024 10:27 schreef TAmaru het volgende:
[..]
Ik kan me zomaar voorstellen dat hij behalve wat dure tijdritmachines en een road bike geen fiets heeft waar je zo even op wegfietst.
Nou bijvoorbeeld omdat je een lange broek aan hebt, of juist een korte broek en slippers, omdat het donker is en er geen licht op zit, omdat je hem niet zomaar ergens kunt laten staan als je ergens wat gaat drinken of eten, ... genoeg redenen waarom dat niet zo praktisch is.quote:Op dinsdag 2 januari 2024 10:55 schreef Zwansen het volgende:
[..]
Hoezo zou je niet zomaar wegfietsen op je racefiets?
Op zich is het natuurlijk 'mooier' om de focus op het slachtoffer te leggen, maar niet handig om de vermoedelijke dader helemaal niet te noemen.quote:Op dinsdag 2 januari 2024 15:41 schreef hhh38 het volgende:
[ afbeelding ]
CNN brengt het alsof het een willekeurige auto was. En sowieso weer een gevalletje "waar is de chauffeur?"
quote:Op woensdag 3 januari 2024 18:14 schreef Rellende_Rotscholier het volgende:
[ afbeelding ]
De Vueltawinnaar is bekend.
quote:Wielermakelaars klappen uit de biecht: “Ik ken een ploeg waar veel renners graag naartoe willen, maar waar vijf renners het absolute minimumloon krijgen”
Geld, dure contracten, moeizame onderhandelingen: voor het brede publiek speelt het zich allemaal achter de schermen af. Maar voor hen is het dagelijkse kost. Hoe gaat het er echt aan toe op de transfermarkt van het wielrennen? Wie bepaalt wat in de coulissen van de koers? Per hoge uitzondering spreken drie wielermakelaars uit de biecht. Anoniem maar vrijuit. “Ook bij UAE zijn er renners die aan niet veel meer dan een minimumloon rijden.”
“Wat voor artikel wordt dit eigenlijk? Laat het alstublieft een beetje positief zijn. Als sportmakelaar worden we al scheef genoeg bekeken. Allemaal de schuld van de toestanden in het voetbal. WikiLeaks, dat schandaal in België (Propere Handen, red.)… Toen ik enkele jaren geleden een huis wilde kopen – een heel gewoon huis, echt geen kasteel – kreeg ik zelfs geen lening. ‘Sportmakelaar? Dan sta je op de zwarte lijst.’ Terwijl ik voor een andere lopende lening, plots bericht kreeg: ‘Zoveel euro erbij. Extra dossierkosten, wegens verscherpt toezicht.”
“Terwijl wij, en ik spreek in naam van de meesten van mijn collega’s in de koers, professioneler dan ooit werken. Je moet wel. Ik ken nog makelaars die tien, vijftien jaar geleden begonnen zijn met één laptopje op hun slaapkamer. Dat ging toen nog. Afspraken maakte je nog tussen pot en pint. Dat is allemaal gedaan. De koers is zoveel professioneler geworden. RSZ, het fiscale luik, verzekeringen, vandaag moet je van alles op de hoogte zijn. We hebben voor alles experts in dienst. Je moet wel, of je bent niet meer mee.”
Cowboys
“Dat is een van mijn frustraties. Soms begrijpen renners en ploegen het zelf niet. Dan contacteert een cowboy van een makelaar, die bestaan – daarover straks meer -, een van mijn renners en schermt hij met een fabuleus aanbod. Maar wat die cowboy er niet bij zegt: in dat land wordt hij als zelfstandige en niet als werknemer betaald. Fiscaal geen klein verschil. Of er is een groot verschil in verzekering. Een valpartij in de koers is nog wel gedekt. Maar dan vallen ze thuis van de trap en zitten ze zonder inkomen. Dat moet je uitleggen aan een renner, want die kijkt aanvankelijk alleen naar de cijfers natuurlijk.”
“Zo is er wel meer dat je goed moet duiden. Ze zien allemaal Pidcock of Van Aert met een helm van Red Bull rijden. ‘Kan jij voor mij zo geen persoonlijke sponsor regelen?’, vragen ze dan. Maar één, ze vergeten dat zij nog moeten doorbreken. En twee: ploegen laten dat steeds minder toe. Vroeger waren renners vrij om de schoenen en brillen te gebruiken die ze wilden. Dan kon je al eens iets regelen. Maar tegenwoordig houden ploegen dat zelf strak in de hand. Niet evident om dat uit te leggen. Zeker de jongste generatie renners zit op social media, zien daar al die voetballers en influencers reclame voor dit of dat maken, en ze denken: zo wil ik ook wel iets bijverdienen.”
“Onze stiel is de jongste jaren enorm veranderd. Een andere: de leeftijd. Tien, vijftien jaar geleden ging je als makelaar een eerste keer met een renner praten als hij al neoprof was. Vandaag houden we databases bij van jongeren van 17. Hun uitslagen, hebben ze zich al eens laten testen, welke wattages haalden ze: meer dan één makelaar heeft er personeel voor in dienst. Wat loont. Steeds vaker zie je dat heel jonge renners met een goed contract gaan lopen. Tien jaar geleden kreeg een goede neoprof pakweg 30 procent bovenop het minimumloon, vandaag ken ik tieners die het viervoudige van het minimumcontract krijgen.”
Data, data, data
“Trouwens, over die wattages: ook die opmars heb ik gezien. Data, data, data… Soms heb ik er mijn twijfels over. Renners worden er onzekerder door. Belde ik vroeger een renner de dag na een overwinning, wist je zeker dat je een goedgezinde coureur aan de lijn had. Nu is zelfs dat niet meer waar: ‘Ja, maar mijn wattages waren toch niet…’ Ze laten zich gek maken door wat ze horen en lezen van collega’s. Zegt er eentje dat hij zoveel watt heeft geduwd op training, zijn ze al ongerust. Dat die man er misschien 50 of 100 watt bijdoet, zegt hij er natuurlijk niet bij. Tegen jonge renners kan ik dat niet genoeg benadrukken: in de koers moet je alles niet met een korreltje, maar met een hele zak zout nemen.”
“Dan heb ik het nog niet over geld gehad. Pas op, wielrenners zijn nog lang geen voetballers. In de koers verdienen de echte toppers misschien vijf à zes miljoen euro per jaar. Maar dan spreek je, naar analogie met het voetbal, wel over de categorie-Messi. Ik denk niet dat Messi voor dat geld zelfs maar zijn schoenen aandoet. Maar het grootste verschil zit hem in de categorieën daaronder. In het voetbal is het ondenkbaar dat er bij Real Madrid of PSG een speler minder dan – wat zal ik zeggen? – een miljoen euro per jaar verdient. In de koers is dat heel normaal. De buitenwereld maakt zich allerlei bespiegelingen bij het budget van UAE. Oliedollars, een rijke sjeik, een budget van 40 miljoen of meer… Maar evengoed zijn er ook bij UAE of Bahrain renners die voor 70.000 euro per jaar of minder fietsen. Ook renners moet je dat soms uitleggen. Het is echt niet zo dat elke renner bij UAE of Ineos de jackpot heeft gewonnen. En in andere ploegen gaan ze zelfs nog verder. Ik ken een ploeg met een prima reputatie, menig renner wil er graag naartoe, maar ik kan je zo drie, vier, vijf renners opnoemen die er aan het absolute minimumloon rijden.”
Opslag
“Sowieso maken renners mekaar het hoofd gek als het over geld gaat. Al meer dan eens is een renner bij mij komen polsen of ik voor hem geen opslag kan fiksen bij zijn ploeg. ‘Want dinges verdient zoveel meer dan ik.’ Tot blijkt dat dinges een van mijn renners is. Ik had nota bene zelf zijn contract onderhandeld. Ik wist heel goed dat die helemaal niet zoveel verdiende. In het peloton wordt veel gebabbeld, maar je moet niet alles geloven.”
“Eigenlijk, neem de volledige WorldTour en de ProContinentale ploegen, en zoveel liggen de lonen niet uit mekaar. Ja, UAE heeft een groter budget. Maar daarvan besteden ze misschien 40% aan rennerslonen. Terwijl de betere Franse ploegen ogenschijnlijk een kleiner budget hebben, maar die zullen 60% daarvan aan hun renners spenderen. Dat heft mekaar op. Het grote verschil is dat die topploegen enkele renners een toploon van enkele miljoenen kunnen geven. Dat kunnen die kleinere ploegen niet. Maar de degelijke subtoppers, de jongens van de betere middenmoot, die zitten overal in een vork tussen ruwweg 200.000 en 500.000 per jaar. Wat wel zo is: heeft zo’n middenmoter de keuze uit verschillende ploegen zal een team als UAE er nog 50.000 euro bij kunnen doen, om hem toch te overtuigen. Maar daar houdt het ongeveer op.”
Opschuivende grens
“Wat ik doe voor mijn renners? Dat vind ik een goede vraag. Die discussie woedt momenteel volop in het wereldje. Wat hoort wel nog tot ons takenpakket? Wat niet meer? In principe zeg ik: als het niet meer beroepsgerelateerd is, houdt het op. Alleen zie je die grens steeds opschuiven. Een renner die in Spanje een optrekje zoekt om te trainen: geen probleem, ik ga op zoek. Plots een tandarts nodig? Ik zal eens rondkijken. Maar ik geef toe: ook een renner die een tuinfeest organiseert, heb ik al verder geholpen. Net als die ene coureur die in het midden van de nacht zijn auto in de prak reed. Is dat mijn taak? Tja, als dat accident de dag nadien in de gazet staat en het imago van die renner wordt er door geschaad, heeft het wel gevolgen voor zijn carrière. Zo zit het toch weer in mijn winkel. Dus ja, het gaat soms ver. Maar het blijft wel redelijk. Sowieso heb je alle soorten renners: ik heb er die mij drie, vier keer per week bellen – wat mag. Maar evengoed zijn er die het liefst alles zelf regelen en die ik maar om de vier weken hoor – wat ook mag. En voorts: het blijven coureurs, geen voetballers. Ze weten best dat ze mij niet moet bellen als ze ’s nachts goesting hebben in een croque monsieur.”
“Nog een immense verandering: timing. Tien jaar geleden gebeurde er de eerste vier maanden van het jaar amper iets op vlak van contractonderhandelingen. Pas na Parijs-Roubaix kwamen de eerste gesprekken met ploegen op gang en ging je in alle rust bespreken wie einde contract was, in wie ze eventueel interesse hadden…. Vandaag heb ik al de eerste gesprekken met mijn renners achter de rug voor 2025. Dat is dus twaalf maanden voor hun contract afloopt. En best mogelijk dat de eerste contracten nog voor eind januari worden verlengd. Is de renner tevreden van zijn huidige ploeg en omgekeerd, waarom dan langer wachten? Voor transfers is het net zo. Vandaag de dag wordt er bijna het hele jaar door onderhandeld. Officieel mag het van de UCI niet voor 1 augustus. Maar dat is dus de grootste onzinregel die er bestaat. Pas op, ik snap de achtergrond. Stel: je bent teammanager, je hebt een duur betaalde renner en die kondigt in maart al aan dat hij aan het einde van het jaar voor de grote concurrent gaat rijden. Dat is vervelend. Maar in werkelijkheid trekt echt niemand zich iets aan van die datum van 1 augustus. Al lang voordien worden er contracten getekend. Alleen het plekje van de datum laten ze soms nog even open – en zelfs daar wordt almaar minder naar gekeken. Het slaat nergens op.”
15 september
“Wanneer een renner ongerust moet worden als hij nog geen ploeg heeft? Eenmaal augustus bezig en er kondigt zich nog niets aan, dan wordt het precair. Maar mijn spreekwoordelijke ‘deadline’ is 15 september. Heeft een renner dan nog geen uitzicht op een nieuwe ploeg, weet hij dat hij een telefoontje van mij mag verwachten. Waarom lukt het niet? Wat is het probleem? Dan spreek ik dat ook voor het eerst uit: hou er rekening mee dat je volgend jaar misschien geen profrenner meer bent. Een vervelend gesprek? Ja. Maar beter eerlijk zijn, dan rond de pot te draaien. Daar heeft niemand iets aan.”
“Ook dat kan niet elke renner even goed inschatten. Deze herfst nog had ik een minder bekende renner wiens contract afliep. Door omstandigheden had hij jammer genoeg geen groots seizoen gereden. Maar ik had een correct voorstel bij een mooie ploeg voor hem kunnen bemachtigen. Ik tevreden. Alleen: hij vond het niet wat hij voor ogen had. ‘Er ging zich zeker nog wel iets anders aandienen’ – dacht hij. Niet dus. En dan is dat eerste voorstel plots wel goed genoeg natuurlijk. Alleen had die ploeg intussen geen plek meer. Tja, je kan het ook jezelf moeilijk maken.”
De echte wereld
“Dat is altijd een cruciaal moment. Wanneer is het gedaan? En wat gaan ze daarna doen? Per slot van rekening is het maar een kleine minderheid die kan stoppen zoals Gilbert, Van Avermaet of Sagan. Dat is: na een carrière waarin ze goed verdiend hebben, op een moment dat ze zelf beslist hebben. Voor veruit de meeste renners wordt het einde van hun carrière deels voor hen beslist. Maar ook die jongens hebben leningen af te betalen. Dan schrikken ze wel eens. Ik herinner mij een renner, een goede subtopper, die jarenlang goed zijn boterham had verdiend. Eenmaal renner af ging hij werken voor een ploeg. ‘Pfff’, hoor ik hem nog zuchten. ‘Ik draai hier op een wedstrijddag 14 uur mijn nestel af voor ocharme een dagvergoeding van 350 euro.’ Welkom in de echte wereld. Dan moet je hen soms duidelijk maken dat dit een loon is waarvoor 90 procent van de mensen dagelijks uit zijn bed komt. Gelukkig, de meesten vinden na een tijdje wel hun draai.”
“En dan zijn er de cowboys in ons vak. Makelaars die renners elders gaan aanbieden terwijl ze nog bij een andere ploeg onder contract liggen. Of die renners gaan aanbieden die ze helemaal niet in hun portefeuille hebben. Zeg maar: voetbalpraktijken. Je ziet ze jaar na jaar toenemen. En dan mogen nog zoveel ploegen zeggen dat ze daar niet aan meedoen, ik ben niet naïef. Als zo’n cowboy morgen de nieuwe Evenepoel kan aanbieden, zullen ze veel minder scrupules hebben. Dat is allemaal begonnen met de Colombiaan Sosa. Die had in 2019 voor Trek getekend, tot een andere makelaar zich ertussen wrong en hij plots ook voor Ineos had getekend. Hij heeft uiteindelijk nooit voor Trek gereden. Dat heeft een deur geopend. Vroeger zag je het bijna nooit dat een renner zijn lopend contract verbrak om elders aan de slag te gaan, tegenwoordig heb je makkelijk tien van zo’n situaties per seizoen. Alles verandert, zeker?”
Theater
“Gelukkig blijft de vergelijking met het voetbal voorlopig beperkt. Dat is het voordeel van de koers: al bij al blijft het een piepkleine wereld waar iedereen iedereen kent. Ze bestaan. Makelaars die renners achter hun rug in pakketten aanbieden – je pakt er twee of drie tegelijk of je krijgt geen enkele -, of van wie die renners zelfs bang zijn, of die met waanzinnige voorstellen en bedragen komen in onderhandelingen en ons beroep zo een slechte naam bezorgen. Maar dat is een kleine minderheid. En gelukkig maar. We komen van ver in de koers. Vijftien jaar geleden werden wij nog met de nek aangekeken: ‘Een makelaar? Ik zal zelf wel met coureurs onderhandelen.’ Ze smeten de deur voor je gezicht dicht. En pas op: ze bestaan uitzonderlijk nog altijd. Het is niet zo lang geleden dat een internationale subtopper op een blauwe maandag een nieuw contractvoorstel kreeg: ‘nu tekenen, zonder makelaar, of je hebt een probleem.’ En hij hééft getekend. Maar vandaag zijn de meeste ploegen gelukkig slimmer. Ze hebben het zelf ook zien professionaliseren. Had een profploeg vijftien jaar geleden een secretaresse in dienst, dan doen ze het nu ook allemaal met een administratieve staf van tien man en meer. Er is nog wel die ene oude krokodil die weigert om met managers te praten, maar zelfs daar heeft die ploeg iets op gevonden. Daar moeten we stiekem met zijn adjunct onderhandelen. De koers: het zal altijd een beetje theater blijven.”
Kijk eens AG2R, ja, ho maar.quote:Op vrijdag 5 januari 2024 18:24 schreef franklop het volgende:
Zou Krek echt zoveel verdiend hebben dat hij niet hoeft te werken?
Ik verdenk Alpecin.quote:Op vrijdag 5 januari 2024 18:56 schreef Immerdebestebob het volgende:
Die ploeg met veel minimumloon zal Wanty toch wel zijn?
quote:Op vrijdag 5 januari 2024 18:24 schreef franklop het volgende:
Zou Krek echt zoveel verdiend hebben dat hij niet hoeft te werken?
En BMC heeft ook echt met geld gesmeten in die jaren, onlangs in de LSRF podcast vertelde Krek nog dat alles daar echt perfect geregeld was en niks te gek bij wijze van spreken.quote:Op vrijdag 5 januari 2024 18:53 schreef Rellende_Rotscholier het volgende:
[..]
Kijk eens AG2R, ja, ho maar.
Chris Harper of all places die niet eens sprintte, Jayco 1-2quote:
Als het goed is was dit na 25 jaar voorlopig de laatste keer rondjes om de kerk in Ballarat, het werd tijd. Net zoals het tijd is voor Plappers om ook eens buiten de Australische zomer te schroeien.quote:Op zondag 7 januari 2024 10:10 schreef DeeBee het volgende:
[..]
Chris Harper of all places die niet eens sprintte, Jayco 1-2
Oerlelijke fietsen en outfit van Jayco, strong Katusha vibes, fantastisch
Op zich wel dubieus om met een bookmaker op het shirt aan 'matchfixing' te doen.quote:Op zondag 7 januari 2024 13:29 schreef Idisrom het volgende:
Ik las een column van Rik Vanwalleghem, waarin hij het jaar 2023 analyseert.
Een punt die hij aanhaalde, vond ik wel heel frappant en tot nu toe onderbelicht.
Betcity was een sponsor van team Jumbo-Visma in 2023. Wat zou deze sponsor gevonden hebben van de actie van Van Aert, om de zege in Gent-Wevelgem aan Laporte te gunnen?
Vermoedelijk nul komma niets.quote:Op zondag 7 januari 2024 13:29 schreef Idisrom het volgende:
Ik las een column van Rik Vanwalleghem, waarin hij het jaar 2023 analyseert.
Een punt die hij aanhaalde, vond ik wel heel frappant en tot nu toe onderbelicht.
Betcity was een sponsor van team Jumbo-Visma in 2023. Wat zou deze sponsor gevonden hebben van de actie van Van Aert, om de zege in Gent-Wevelgem aan Laporte te gunnen?
Dichter bij Fischer Black (6.9 watt/kg) dan bij Vingegaard (7.4 watt/kg) in de Vuelta over 13 minuten. Werk aan de winkel.quote:
Nouja in dit geval is het niet extreem bijzonder, mensen kijken vaak puur naar het getalletje van de W/kg maar duur van de inspanning is vrij cruciaal natuurlijk. Pogacar en Vingegaard hebben dit al in koers laten zien, Vingegaard zelfs veel beter dan dit.quote:Op dinsdag 9 januari 2024 09:57 schreef DeeBee het volgende:
Remco (oh Remco)
Misschien is Zwift meer wat voor hem, met z'n W/kg gegeil op nutteloze klimmetjes. Hoeft hij ook nog eens niet te sturen!
Deze aantallen halen zij ook niet zomaar.quote:Op dinsdag 9 januari 2024 13:29 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:
[..]
Nouja in dit geval is het niet extreem bijzonder, mensen kijken vaak puur naar het getalletje van de W/kg maar duur van de inspanning is vrij cruciaal natuurlijk. Pogacar en Vingegaard hebben dit al in koers laten zien, Vingegaard zelfs veel beter dan dit.
Maar ze doen het wel, in koers, en Vingegaard meermaals een pak beter. Zie https://lanternerouge.com(...)uelta-2023-stage-16/ voor een wat recentere versie van dat figuur.quote:Op dinsdag 9 januari 2024 18:04 schreef Dale__Cooper het volgende:
[..]
Deze aantallen halen zij ook niet zomaar.
[ afbeelding ]
Opvolger van Igor Astarloa! Wie wil dat nu nietquote:Op dinsdag 9 januari 2024 19:24 schreef The_Undertone het volgende:
Evenepoel rijdt Amstel, Waalse Pijl en LBL. Stiekem hoop ik dat hij probeert voor de Muur van Hoei te gaan, zou leuk zij om dat eens te doorbreken.
Kijk eens dom ja ho maarquote:Op woensdag 10 januari 2024 08:28 schreef Rellende_Rotscholier het volgende:
[ twitter ]
Dit vind ik echt een leuke rubriek.
Surprise surprisequote:Op woensdag 10 januari 2024 08:28 schreef Rellende_Rotscholier het volgende:
[ twitter ]
Dit vind ik echt een leuke rubriek.
En wat zijn ze toch trouw allemaal he!!1!!quote:Op woensdag 10 januari 2024 08:28 schreef Rellende_Rotscholier het volgende:
[ twitter ]
Dit vind ik echt een leuke rubriek.
Hele ploeg binnen een paar jaar opgeblazen door het paard van Troje R.EV binnen te halen. En straks in de Tour lekker zoek gereden worden door Vingegaard en Pogacar.quote:Op woensdag 10 januari 2024 08:59 schreef DeeBee het volgende:
[..]
En wat zijn ze toch trouw allemaal he!!1!!
De ene na de andere Wolf die alleen voor zijn eigen BV wilt rijden, erg leuke rubriek.
Don Pat denkt nog steeds dat Alaflip iets kan zonder Taus en R.EV zal binnen een paar maanden wel weer gaan klagen over het gebrek aan ondersteuning als Landa voor zichzelf rijdt, kan niet wachten. Derksenhandenwrijf.gif
Drs Pat blijft maar wolven uit de trojka gooien.quote:Op woensdag 10 januari 2024 09:38 schreef Pistolero het volgende:
[..]
Hele ploeg binnen een paar jaar opgeblazen door het paard van Troje R.EV binnen te halen. En straks in de Tour lekker zoek gereden worden door Vingegaard en Pogacar.
Genot.
Trojka hier, trojka daar, geen Tim in de Tour dit jaar.quote:Op woensdag 10 januari 2024 09:50 schreef Rellende_Rotscholier het volgende:
[..]
Drs Pat blijft maar wolven uit de trojka gooien.
Parijs is een mooie stad, maar net iets te ver weg.
Trojka hier, trojka daar, Remco lost alweer, miljaarquote:Op woensdag 10 januari 2024 16:46 schreef AllesKaputt het volgende:
[..]
Trojka hier, trojka daar, geen Tim in de Tour dit jaar.
Trojka hier, trojka daar, zonder Taus een groot gevaar.quote:Op woensdag 10 januari 2024 16:54 schreef hhh38 het volgende:
[..]
Trojka hier, trojka daar, Remco lost alweer, miljaar
De werken van Taus vallen toch allemaal een beetje tegen bij Movistar.quote:Op woensdag 10 januari 2024 17:41 schreef Rellende_Rotscholier het volgende:
[..]
Trojka hier, trojka daar, zonder Taus een groot gevaar.
De werken van Quick Step zonder Taus vallen nog veel meer tegen.quote:Op woensdag 10 januari 2024 17:47 schreef Pistolero het volgende:
[..]
De werken van Taus vallen toch allemaal een beetje tegen bij Movistar.
Van Wilder moet enkel in Parijs-Nice voor R.EV rijden, voor de rest kopman in UAE, Catalonië en Romandië. Ben benieuwd.quote:Op woensdag 10 januari 2024 08:59 schreef DeeBee het volgende:
[..]
En wat zijn ze toch trouw allemaal he!!1!!
De ene na de andere Wolf die alleen voor zijn eigen BV wilt rijden, erg leuke rubriek.
Don Pat denkt nog steeds dat Alaflip iets kan zonder Taus en R.EV zal binnen een paar maanden wel weer gaan klagen over het gebrek aan ondersteuning als Landa voor zichzelf rijdt, kan niet wachten. Derksenhandenwrijf.gif
Die deed niet eens mee dit keer..quote:Op zaterdag 13 januari 2024 09:50 schreef Koffieplanter het volgende:
De Down Under Classic is zojuist begonnen. En na een uur rondjes om de kerk in Adelaide wint Ewan meestal met acht lengtes.
quote:Golazo, ASO en Rwanda bundelen de krachten voor het WK in 2025.
In september 2025 landt het peloton in Rwanda voor het WK wielrennen. Golazo zet mee zijn schouders onder het evenement en na een bezoek deze week klinkt managing director Christophe Impens laaiend enthousiast. "En het wordt een bijzonder zwaar parcours", is zijn inschatting.
Een delegatie van Golazo was van dinsdag tot en met donderdag aanwezig in Rwanda en keerde met een akkoord als een van de WK-organisatoren terug naar huis.
"We zijn absoluut onder de indruk", vat Christophe Impens na een nachtvlucht zijn zeer tevreden gevoel samen.
"Ik kreeg veel berichtjes of het ginds veilig en proper is. Ik kan uit mijn eigen ervaringen alleen maar positief antwoorden. Absoluut!"
Het WK zal zich volgend jaar afspelen in de hoofdstad Kigali. "Dat is een metropool en de stad ligt er ongelofelijk proper bij."
"Ik overdrijf niet, echt niet, als ik zeg dat ik er slechts één papiertje op de grond heb zien liggen. Het is werkelijk superclean. Kigali is wat dat betreft een voorbeeldstad voor de hele wereld. Du jamais vu voor ons."
Ook de infrastructuur blijkt tiptop in orde te zijn. "De aankomst ligt aan het Kigali Convention Centre. Dat gebouw is state of the art."
"Alle technologie is er aanwezig. Er zijn zalen voor een groot mediacenter, er is bureauruimte voor het organisatiecomité en andere diensten, ..."
"Ik moet eerlijk toegeven: zulke gebouwen hebben wij in ons land niet. Ik heb er met open mond rondgelopen."
Verwacht ook geen administratieve mallemolen om het land te betreden. "De souplesse wanneer je landt, is ongelofelijk."
"Een reispas is verplicht, maar er is geen ellenlange visumprocedure. Voor elke toerist is dat een pluspunt en zeker voor de wielerliefhebbers die naar Rwanda zouden afzakken."
Uitmuntend asfalt
Voor de renners primeert natuurlijk het parcours en de kwaliteit van de wegen.
"Ik had vooraf gehoord dat Rwanda op vlak van asfalt tot de top 5 van de wereld behoort en ook dat moet ik volmondig beamen. Dat is geen leugen. De kwaliteit van het asfalt is top. Helaas, ook dat zie je in ons land lang niet overal ..."
Een omloop zoals die in Kigali uitgetekend is, kom je ook niet binnen onze landsgrenzen tegen. Al zijn er toch enkele Belgische accenten, licht Impens toe.
"Je moet weten dat Kigali op verschillende heuvels gebouwd is. Ik ging 's avonds telkens joggen richting een lagergelegen atletiekpiste."
"Bij mijn terugkeer naar het hotel had ik het gevoel dat ik de Koppenberg moest beklimmen, maar dan over een afstand van 3 kilometer."
Met andere woorden: de route in Kigali wordt enorm heuvelachtig. "Geen meter vlak", weet Impens. "En dat over brede banen waar ik geen onveilige elementen heb kunnen bespeuren."
Wat heeft het parcours in petto?
Het parcours van het WK is grosso modo geschetst, maar de UCI moet wel nog haar finale goedkeuring geven. Impens somt de belangrijkste hindernissen op.
"Normaal beginnen we met een reeks van de lokale lus, daarna volgt een grote zijsprong met 1 keer Mount Kigali en 1 keer de Muur van Kigali en dan eindigen we weer met een set van de lokale lus."
"Mount Kigali is 6 kilometer, begint steil, kent daarna een stuk vals plat en eindigt met pentes tot 17 procent."
"De Muur van Kigali kennen de meeste wielerfans wel van de beelden uit de Ronde van Rwanda."
"De kasseien op die helling liggen er niet zo slecht bij als op de Oude Kwaremont, maar de bult is wel heel steil."
Mount Kigali en de Muur van Kigali zullen dus allebei 1 keer overwonnen moeten worden tijdens het intermezzo voor en na de lokale lus. Ook in dat rondje is een smaakmaker opgenomen.
''Op 2 kilometer van de finish begint een kasseihelling van anderhalve kilometer die ik zou vergelijken met de Oude Kwaremont. De kasseien liggen er beter, maar het profiel is gelijkaardig. Een naam voor die helling moeten we nog vinden."
"We eindigen daar op een tweevaksboulevard, waarna het nog 500 meter licht bergop loopt tot aan de finish."
"Die durf ik te vergelijken met de aankomst op het WK van Leuven in 2021. Het blijft hellen tot aan de finish."
Koersen op hoogte
Christophe Impens benadrukt dat hij geen verleden als renner heeft en zeker geen bondscoach is, maar maakt toch een inschatting op basis van wat hij met zijn eigen ogen gezien heeft.
"Dit is geen WK voor sprinters. Hele sterke Flandriens moeten dit aankunnen, maar ik denk vooral aan klimmers als Remco Evenepoel, Tadej Pogacar en Primoz Roglic."
"We zullen wellicht afklokken op meer dan 5.000 hoogtemeters. En vergeet niet dat je constant koerst op een hoogte van 1.400 à 1.500 meter."
"Bondscoach Sven Vanthourenhout komt eind februari een kijkje nemen in de Ronde van Rwanda, maar ik heb hem al een berichtje gestuurd met mijn indrukken. Ik schat dat dit een van de zwaarste WK's in de geschiedenis kan worden."
De tegenpool van Qatar
In september 2025 worden de medailles uitgedeeld in Rwanda. "Na een woelige periode 15 à 20 jaar geleden wilde het land uit het dal kruipen en wilden ze Rwanda aantrekkelijk maken om in te leven en te wonen. En of dat gelukt is", rondt Impens af.
"Alles wat ze bouwen, is state of the art. Iedereen is er aan het werk, alles is zeer veilig en netjes. Ik heb deze week met erg veel mensen gesproken: iedereen is hoogopgeleid en vooral hypergemotiveerd."
"Vanuit Europa is Rwanda ook makkelijk bereikbaar en er is voldoende hotelcapaciteit. En nog belangrijker: de bevolking is er echt gek van wielrennen."
''Het zal niet zoals het WK wielrennen in Qatar worden, waar je 100 man aan de finish had. Integendeel: mobiliteit en crowdcontrol worden onze grootste uitdagingen. Hoe geven we iedereen een plaatsje op het parcours?"
''We spraken met de bevoegde diensten over dranghekken, maar ze keken ons vreemd aan. "Onze supporters zijn zeer gedisciplineerd en blijven altijd aan de kant", verzekerden ze ons."
"Uiteraard zullen we wel nadarhekken plaatsen en de logistieke operatie is een uitdaging, maar de infrastructuur en de motivatie zijn gewoon top."
Het woord 'crowdcontrol', gebezigd door een Belgische ex-hardloper in een land dat de vorige eeuw een kolonie van zowel het Duitse Keizerrijk als België was, vind ik...licht verontrustend.quote:
Oi.quote:Tim Wellens viel van zijn stoel tijdens zijn eerste trainingstochten met de 19-jarige Portugees Antonio Morgado. "Dat jonge kereltje was de enige die Tadej Pogacar kon volgen toen er nog eens doorgekoerst werd na 6 uur trainen tegen een gemiddelde van 40 km/u. Morgado is een speciale renner die zichzelf heel hard onderschat. Hij weet van zichzelf niet hoe sterk hij is."
Onthul nou maar gewoon die kampioenentrui godvertyfus.quote:Op dinsdag 16 januari 2024 21:38 schreef Rellende_Rotscholier het volgende:
[ afbeelding ]
WE gaan de Vuelta winnen.
Nog een paar nachtjes slapen.quote:Op dinsdag 16 januari 2024 22:08 schreef Mani89 het volgende:
[..]
Onthul nou maar gewoon die kampioenentrui godvertyfus.
Ik verwacht voor Bouglas toch wel minstens zoiets gedrochtelijks als dit.quote:Op dinsdag 16 januari 2024 22:10 schreef Rellende_Rotscholier het volgende:
[..]
Nog een paar nachtjes slapen.
Een Spaanse ploeg, ik zou niet al te hoge verwachtingen hebben.
Vanaf 15.00 op Youtube.quote:Op zaterdag 20 januari 2024 13:28 schreef DecoAoreste het volgende:
Wordt die koers in Valencia eigenlijk nog ergens uitgezonden vandaag?
Nog een kleine 100 kilometer met het klimwerk bijna achter de rug.quote:Astana and Jayco AlUla are the driving forces in the peloton, keeping the break in check.
Als ontdekker van Felix hoop ik dat Groenewegen zometeen last heeft van meewind.quote:Op zaterdag 20 januari 2024 14:51 schreef wimderon het volgende:
[ afbeelding ]
[..]
Nog een kleine 100 kilometer met het klimwerk bijna achter de rug.
Het mag gewoon niet @:Immerdebestebob
Geen idee, was even in slaap gevallenquote:Op zaterdag 20 januari 2024 16:07 schreef wimderon het volgende:
Hoe kan zo'n kopgroep nou uit elkaar vallen. 3 man voorop nog, de anderen op een minuut, het peloton op een kleine 2 minuten.
Teutenberg, als PCS klopt.quote:Op zaterdag 20 januari 2024 16:54 schreef Mexicanobakker het volgende:
Wie was die Lidl development man? Toch netjes.
Ja geen idee, maar wie anders?quote:
quote:Op dinsdag 16 januari 2024 22:36 schreef Mani89 het volgende:
[..]
Ik verwacht voor Bouglas toch wel minstens zoiets gedrochtelijks als dit.
[ afbeelding ]
Ach, geblokkeerd.quote:Op zondag 21 januari 2024 16:57 schreef H.Vviv het volgende:
Op Tiz-cycling kun je de wedstrijd zien.
Werkt nu weer bij mij.quote:
Vreemde stuurklop vooral. Het was immers vrij ruim voor Bling.quote:Op zondag 21 januari 2024 17:19 schreef Pino112 het volgende:
Matthews makkelijk.
Mooie stuurklop daar achter
Ja, met z'n mokerlelijke schuddende stijl.quote:Op zondag 21 januari 2024 17:24 schreef Felagund het volgende:
Wie was het die een stuurklop deed, Vendrame?
Vreselijk lelijke sprinter ja.quote:Op zondag 21 januari 2024 17:25 schreef Pino112 het volgende:
[..]
Ja, met z'n mokerlelijke schuddende stijl.
Dan slaat de stuurklop van Vendrame helemaal nergens op!quote:
Seizoen is nu echt begonnen!quote:
En verwijderd, gelukkig hebben we het plaatje nog:quote:Op dinsdag 23 januari 2024 07:51 schreef Slobeend het volgende:
[ twitter ]
Deze wordt niet echt gewaardeerd.
Je bent ook wel echt heel simpel als je anno 2024 nog een homofoob 'Hahaha homo's houden van dingen in hun reet!!' grapje maakt.quote:Op dinsdag 23 januari 2024 07:53 schreef Immerdebestebob het volgende:
Het is grappig hoe boos iedereen is om een flauw grapje
Het is zeker niet hilarisch, maar als je het kwetsend vindt heb je wel extreem lange tenen.quote:Op dinsdag 23 januari 2024 09:47 schreef Pistolero het volgende:
[..]
Je bent ook wel echt heel simpel als je anno 2024 nog een homofoob 'Hahaha homo's houden van dingen in hun reet!!' grapje maakt.
Voor het schokeffect is het wel leuk als ze de finish eens vlak voor de muur doenquote:Op dinsdag 23 januari 2024 19:14 schreef Sjoerd102 het volgende:
Morgen bekendmaking parcours Luik Bastenaken luik en Waalse Pijl. Zal de Waalse Pijl weer in Hoei finishen? Spannend
Toch best bijzonder dat het zo lang duurt voordat professionals tot een conclusie komen die wij leunstoelwielrenners allang getrokken hadden.quote:Op woensdag 24 januari 2024 11:02 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:
Heel vreemd idee bij Groenewegen: https://www.wielerflits.n(...)ste-van-mijn-sprint/
Trainers denken altijd dat ze en en kunnen.quote:Op woensdag 24 januari 2024 11:45 schreef Koffieplanter het volgende:
[..]
Toch best bijzonder dat het zo lang duurt voordat professionals tot een conclusie komen die wij leunstoelwielrenners allang getrokken hadden.
In LBL wel een parcours wijziging. 1e100km zijn flink op de schop gegaanquote:Op woensdag 24 januari 2024 11:45 schreef Bill_Hillie het volgende:
[..]
Voor het schokeffect is het wel leuk als ze de finish eens vlak voor de muur doen
Samen met Multilul al, gouden duo.quote:Op woensdag 24 januari 2024 14:27 schreef Mexicanobakker het volgende:
Marcootje weer met een vaag moment van ontsnappen op Mallorca. Het seizoen is écht begonnen nu.
EDIT: Oh nu zwemt hij toch niet in zijn eentje, dan is het nog wel nuttig.
Het pelotonnetje zal zich flink moeten reppen.quote:Op woensdag 24 januari 2024 14:40 schreef Felagund het volgende:
[..]
Samen met Multilul al, gouden duo.
Die rijdt Vlasov er zo af en dan is het klaar.quote:Op woensdag 24 januari 2024 15:38 schreef Koffieplanter het volgende:
McNuts heeft zijn mythische januaribenen weer uit de kast gehaald.
quote:Op woensdag 24 januari 2024 15:54 schreef Mani89 het volgende:
McNulty is al een paar jaar niet komen opdagen voor de teamfoto's.
[ afbeelding ]
Hahaha ja, prachtig.quote:Op woensdag 24 januari 2024 15:56 schreef Koffieplanter het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Hij was er gewoon hoor!
Je vraagt je bij een groot deel wel af of er voldoende begeleiders bij zijn.quote:Op woensdag 24 januari 2024 15:56 schreef Koffieplanter het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Hij was er gewoon hoor!
De uitdunning bij Oldani in één jaar tijd is ook intrigerend (of hij gebruikt geen Alpecin meer).quote:Op woensdag 24 januari 2024 15:57 schreef Mani89 het volgende:
Dat haareiland van Tim Welles is wel fascinerend.
Goede reclame voor Alpecin.quote:Op woensdag 24 januari 2024 17:24 schreef wimderon het volgende:
[..]
De uitdunning bij Oldani in één jaar tijd is ook intrigerend (of hij gebruikt geen Alpecin meer).
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Ben je net af van Arrieta, stop je iemand met nog minder hersencellen in die auto.quote:Op woensdag 24 januari 2024 17:37 schreef wimderon het volgende:
[ afbeelding ]
@:Rellende_Rotscholier
Jeetje, die gaat vliegen dit jaar.quote:Op woensdag 24 januari 2024 17:24 schreef wimderon het volgende:
[..]
De uitdunning bij Oldani in één jaar tijd is ook intrigerend (of hij gebruikt geen Alpecin meer).
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Van Emden was iets minder positief over de staf van de Jumbo-vrouwenquote:Op woensdag 24 januari 2024 17:21 schreef wimderon het volgende:
Heeft Carmen Small de geheimen van Jumbo meegenomen naar EF? De vrouwen vliegen daar ook al massaal.
En het Marc Lamberts-effect bij Bora?
Heb een VIP-ticket voor de Ronde van Vlaanderen voor dit jaar.quote:Op woensdag 24 januari 2024 21:46 schreef Sjoerd102 het volgende:
https://www.la-fleche-wallonne.be/en/stage-1
Afgezonderd van de finale lus is de Waalse pijl is amper af te steken met de motor.
Dus die skip ik dit jaar.
Ronde van Vlaanderen is 1e paasdag. Nog even in dubio of ik die ga bekijken.
Net als Parijs Roubaix.
Volta Limburg Classic. Amstel Gold Race staan wel op de planning om te gaan kijken.
Luik Bastenaken Luik is met de parcourswijziging qua aantal afsteekpunten niet veel gewijzigd. Dus ook daar zal waarschijnlijk hier een foto verslag van volgen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |