Damn right.quote:Op donderdag 21 december 2023 20:44 schreef Lenny77 het volgende:
[modbreak]Ongelofelijk.. blijf OT of ga ergen anders rellen[/modbreak]
Ik doe met je mee, maar dat zegt niet zo veel want ik drink helemaal geen alcohol dus dan is 't niet zo moeilijk.quote:Op donderdag 21 december 2023 20:28 schreef capricia het volgende:
[ afbeelding ]
Is dat nog een ding, een Dry January?
Ik heb dat vorig jaar gedaan en dat beviel me goed. Ook maar meteen februari en maart aan vast geplakt.
Ik wil dat dus weer doen.
Zijn er fokkers die mee willen doen? Geen wedstrijd of zo, gewoon sociaal een tijdje geen alcohol. Zien wat het met je doet. Of je scherper bent, gewicht verliest, beter in je vel etc.
Mja ik drink dus ook nooit dus een grote uitdaging is het nietquote:Op donderdag 21 december 2023 21:06 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ik doe met je mee, maar dat zegt niet zo veel want ik drink helemaal geen alcohol dus dan is 't niet zo moeilijk.
Ik ook niet.quote:Op donderdag 21 december 2023 21:06 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ik doe met je mee, maar dat zegt niet zo veel want ik drink helemaal geen alcohol dus dan is 't niet zo moeilijk.
Nou, ik vond het ook wel een uitdaging. Vooral in het weekend. Alsof je op water en brood moest leven.quote:Op donderdag 21 december 2023 21:16 schreef Jahr00n het volgende:
Ik ga het proberen. Vorig jaar gefaald in het eerste weekend.
Ik heb gedurende het jaar ‘droge’ maanden dus dat is niet nodig. En ik vier O&N wel.quote:Op donderdag 21 december 2023 23:06 schreef onlogisch het volgende:
Ik doe mee. Doe je ook mee @:Pisces29?
Tip: Zorg dat je iets hebt om je af te leiden, als je trek krijgt. Die trek zakt na een klein uurtje weer weg. En eet wat, in een glas alcohol zit veel suiker en daar ben je ook aan gewend geraakt.quote:Op donderdag 21 december 2023 23:22 schreef Janneke141 het volgende:
Ik zou dit eigenlijk moeten doen, maar het ontbreekt mij aan de discipline om het voor elkaar te krijgen
Dank, maar 28 of 29 dagen in een maand is geen enkel probleem. Het zit hem in die laatste twee of drie. Heeft niks met de alcohol op zich te maken, maar met waar ik op dat moment ben.quote:Op vrijdag 22 december 2023 07:56 schreef christmastsunami het volgende:
[..]
Tip: Zorg dat je iets hebt om je af te leiden, als je trek krijgt. Die trek zakt na een klein uurtje weer weg. En eet wat, in een glas alcohol zit veel suiker en daar ben je ook aan gewend geraakt.
Dat hangt maar net van je drankje af.quote:Op vrijdag 22 december 2023 07:56 schreef christmastsunami het volgende:
in een glas alcohol zit veel suiker en daar ben je ook aan gewend geraakt.
Ligt er aan welk biertje, https://www.diabetesfonds(...)uiker-zit-er-in-bierquote:Op vrijdag 22 december 2023 08:04 schreef Brandhout14 het volgende:
[..]
Dat hangt maar net van je drankje af.
In bier zit helemaal geen (of verwaarloosbaar weinig) suiker.
Die lijst klopt niet eens, in veel goedkoop pils zit ook suiker en heel veel speciaal hipster bier ookquote:Op vrijdag 22 december 2023 08:10 schreef christmastsunami het volgende:
[..]
Ligt er aan welk biertje, https://www.diabetesfonds(...)uiker-zit-er-in-bier
Die radlervarianten zie ik meer als frisdrankquote:Op vrijdag 22 december 2023 08:10 schreef christmastsunami het volgende:
[..]
Ligt er aan welk biertje, https://www.diabetesfonds(...)uiker-zit-er-in-bier
Same.quote:Op donderdag 21 december 2023 20:44 schreef Puzzie het volgende:
Anyweez terug naar het onderwerp : ik doe niet aan dry january : ik drink nog zelden alcohol
Same here - Gezien ik maar max. 2 drankjes per maand drink heb ik weinig behoefte aan een maand bewust niet drinken.quote:Op donderdag 21 december 2023 22:46 schreef kuolema het volgende:
Ik drink niet vaak en meestal ook niet veel (meer) en ben niet van plan met dry january mee te doen. Ik vind het wel goed zo, drink wanneer ik zin heb. Ben een keer vier maanden gestopt en dat ging prima, maar daarvoor dronk ik ook meer en was er enige noodzaak o.a. omdat ik bang was voor de schade aan mijn lichaam. Nu drink ik zo weinig dat ik me daar geen zorgen over maak.
Bewustwording.quote:Op vrijdag 22 december 2023 13:17 schreef Tja..1986 het volgende:
Ik snap het nut niet zo goed, minder of niet drinken is altijd een goed idee. Maar 1 maand niet drinken en daarna weer op de oude voet verder heeft niet echt nut.
Ik maak er geen hype van. Ik doe t gewoon.quote:Op donderdag 21 december 2023 23:30 schreef marcb1974 het volgende:
Snap dit soort dingen niet. Waarom er zo'n hype van maken dat je niet drinkt
Precies dat. Kan nooit moeilijk zijn. Hoop ik.quote:Op donderdag 21 december 2023 23:42 schreef capricia het volgende:
Weekend, feestjes, 'ik heb het verdiend', en andere excuses.
Gewoon 1 maand niets. Het is maar 4 weken. Hoe moeilijk kan het zijn?
Nee hoor, dat is niet moeilijk. En ik maak t niet kenbaar aan de rest van de wereld.quote:Op vrijdag 22 december 2023 08:07 schreef 111210 het volgende:
Ik vind het altijd zo’n laffe bedoeling. Is het nou zo moeilijk om eens een biertje te moeten laten staan en dit aan de rest van de wereld kenbaar te maken?
Het heeft ook geen nut verder. Gelukkig is iedereen vrij om te kiezen om dit wel of niet te doen.quote:Op vrijdag 22 december 2023 13:17 schreef Tja..1986 het volgende:
Ik snap het nut niet zo goed, minder of niet drinken is altijd een goed idee. Maar 1 maand niet drinken en daarna weer op de oude voet verder heeft niet echt nut.
Ik geloof dat het plan hier achter is, dat als je een maand niet drinkt, je daarna van plan bent om minder te gaan drinken.quote:Op vrijdag 22 december 2023 13:17 schreef Tja..1986 het volgende:
Als dat de insteek is dan denk ik ook dat dat misluktquote:Op vrijdag 22 december 2023 13:50 schreef christmastsunami het volgende:
[..]
Ik geloof dat het plan hier achter is, dat als je een maand niet drinkt, je daarna van plan bent om minder te gaan drinken.
En dat mislukt toch.
Dat hoeft niet. Het kan ook echt een goede stap zijn in de richting van minder of geen alcohol meer drinken.quote:Op vrijdag 22 december 2023 13:50 schreef christmastsunami het volgende:
[..]
Ik geloof dat het plan hier achter is, dat als je een maand niet drinkt, je daarna van plan bent om minder te gaan drinken.
En dat mislukt toch.
Als je die stok achter de deur nodig hebt wel, ik geloof er zelf niet zo in. Uiteindelijk doe je zoiets met een reden dat je teveel drinkt? Ik denk dat drank ook een probleem voor veel mensen is , maar dan kan je beter helemaal stoppen : een maandje is nietsquote:Op vrijdag 22 december 2023 14:02 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Dat hoeft niet. Het kan ook echt een goede stap zijn in de richting van minder of geen alcohol meer drinken.
En ik snap ook wel dat mensen daar dan in gezamenlijkheid bij stil willen kunnen staan, omdat je dan ervaringen kunt delen en een stok achter de deur hebt.
Een maand is in ieder geval een begin.quote:Op vrijdag 22 december 2023 14:22 schreef Puzzie het volgende:
[..]
Als je die stok achter de deur nodig hebt wel, ik geloof er zelf niet zo in. Uiteindelijk doe je zoiets met een reden dat je teveel drinkt? Ik denk dat drank ook een probleem voor veel mensen is , maar dan kan je beter helemaal stoppen : een maandje is niets
Waarom niet gewoon eens wat vaker je bek houden en niet overal je mening over willen uiten?quote:Op vrijdag 22 december 2023 14:45 schreef Hexagon het volgende:
Waarom niet gewoon wat minder zuipen in het algemeen dan deze yuppen nonsens hype?
Netjesquote:Op vrijdag 22 december 2023 14:45 schreef junkiesietze het volgende:
Ik heb dry 2023 er bijna opzitten
Er wordt om gevraagd. Ik vind wat van deze nieuwe gewoonte namelijk.quote:Op vrijdag 22 december 2023 14:49 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Waarom niet gewoon eens wat vaker je bek houden en niet overal je mening over willen uiten?
Juist wel januari kiezen, dan. Dan kun je ook direct het gesprek aangaan over waarom je niet drinkt. En dan niet van ‘kijk mij eens niet drinken’, maar misschien gewoon eens hardop zeggen dat je eigenlijk vindt dat je drankgebruik een slechte gewoonte begon te worden.quote:Op vrijdag 22 december 2023 14:49 schreef Hexagon het volgende:
Sowieso januari is de maand van de nieuwjaarsborrels. Dan kun je het beter in een nietszeggende maand als november doen.
Okiedokiequote:Op vrijdag 22 december 2023 14:45 schreef junkiesietze het volgende:
Wouw. Gefeliciteerd!quote:Op vrijdag 22 december 2023 14:45 schreef junkiesietze het volgende:
Dat is waar.quote:Op vrijdag 22 december 2023 14:46 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Een maand is in ieder geval een begin.
Ik denk overigens dat er ook matige gewoontedrinkers zijn die op deze manier de stap kunnen maken naar helemaal stoppen met alcohol.
Of daarna minder drinken en er bewuster mee bezig zijn. Omdat het uiteindelijk wel goed voelt lichamelijk en geestelijk als je een paar weken geen alcohol drinkt.quote:Op vrijdag 22 december 2023 13:17 schreef Tja..1986 het volgende:
Ik vind het geen slechte gewoonte zolang het bij gezelligheidsmomenten blijft.quote:Op vrijdag 22 december 2023 14:51 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Juist wel januari kiezen, dan. Dan kun je ook direct het gesprek aangaan over waarom je niet drinkt. En dan niet van ‘kijk mij eens niet drinken’, maar misschien gewoon eens hardop zeggen dat je eigenlijk vindt dat je drankgebruik een slechte gewoonte begon te worden.
Ja, voor jouzelf. Prima.quote:Op vrijdag 22 december 2023 15:01 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Ik vind het geen slechte gewoonte zolang het bij gezelligheidsmomenten blijft.
Bronquote:Wat is IkPas/Dry January?
IkPas/Dry January is een landelijke campagne met als doel: meer bewust omgaan met alcohol. Dat doe je door zelf te ervaren hoe het is om de maand januari geen alcohol te drinken. Dit heet Dry January.
Zo’n 80% van de (volwassen) Nederlanders drinkt regelmatig alcohol. Het is voor veel mensen een gewoonte en gaat zonder na te denken: voor het slapen gaan, voor of tijdens het eten, na het eten, de vrijdagmiddagborrel, thuis tijdens het voetbal kijken, etcetera. tijdens Dry January zet je voor een maand je alcoholgebruik op pauze.
[...]
Waarom zou ik een maand geen alcohol drinken? Wat zijn de voordelen?
Door mee te doen wordt je bewuster van je eigen gedrag en keuzes rond alcohol. Je doorbreekt gewoontes en ontdekt wat het je oplevert om een maand niet te drinken.
Mensen die (voor het eerst) hebben meegedaan zeggen achteraf dat ze veel voordelen hebben ervaren. Deelnemers aan Dry January in voorgaande jaren lieten dit weten:
• Meer bewustzijn over eigen alcoholgebruik : door een poosje geen alcohol te drinken merken veel mensen hoe ‘normaal’ het is om op bepaalde momenten of plekken te drinken. We staan daar vaak niet bij stil, maar tijdens Dry January dus wél!
• Het doorbreken van patronen : Door een maand bewust niet te drinken vallen die gewoontes vaak op en kun je een bewustere keuze maken. Hierdoor ontdekken veel mensen dat op momenten of plekken waar ze eerste zouden drinken, ze het ook prima naar hun zin hebben zonder alcohol.
• Zes maanden na deelname, 30% minder alcoholgebruik : Na 6 maanden bleek dat deelnemers nog steeds minder alcohol dronken dan voor hun deelname. En dat heeft weer veel voordelen voor je gezondheid.
• 62% van de deelnemers voelt zich mentaal & fysiek fitter : meer dan de helft van de deelnemers gaven aan dat ze meer energie hadden. Ze zaten beter in hun vel, psychisch en lichamelijk.
• 55% van de deelnemers slaapt beter : slaap is erg belangrijk voor hoe je je voelt. Door alcohol slaap je slechter. Als je goed bent uitgerust, kun je (mentaal en fysiek) meer hebben. Dat is goed voor je werk of studie en ook relaties met anderen. Ruim de helft zei dat hun slaap verbeterde door niet te drinken.
• 32% verliest gewicht : alcohol is een beruchte ‘dikmaker’. Veel drank bevat naast calorieën ook suikers. Je wordt van alcohol dik omdat: calorieën uit alcohol meteen worden verbruikt, waardoor de overige calorieën worden opgeslagen als vet. Ruim een derde van alle deelnemers gaf aan af te vallen door niet te drinken.
• “Nee” zeggen tegen alcohol wordt makkelijker, ook na januari: door in de maand januari te oefenen met het ‘nee zeggen’ tegen alcohol, wordt dit ook op latere momenten veel makkelijker. Je weet dan wat de voordelen zijn en bent meer gemotiveerd om ervoor te kiezen om niet te drinken. Ook als anderen in je omgeving dat wel doen.
• Geld besparen: door geen alcohol te kopen, bespaart 55% van de deelnemers geld. En daar kun je weer andere leuke dingen van doen.
Bewustwording is altijd goedquote:Op vrijdag 22 december 2023 16:38 schreef BillDauterive het volgende:
Ik doe om het jaar mee met Dry January. In 2021 voor het eerst meegedaan en toen was ik erg blij dat het februari was en ik weer een drankje mocht. Dit jaar ging het me een stuk beter af. Het is lekker om een maandje geen alcohol te drinken. Het helpt dat Dry January steeds bekender wordt, waardoor niemand raar opkijkt als je ineens een alcoholvrij biertje bestelt.
Ik voelde alleen geen verschil, ik was niet fitter of iets dergelijks, al waren de persoonlijke omstandigheden er daar ook niet naar.
Voor mij heeft het toch een soort van bewustwording gecreeerd. Een feestje kan ook leuk zijn zonder alcohol. Eind vorig jaar vroeg een (voormalig) alcoholist me of ik compleet zou kunnen stoppen met bier drinken voor een potentiële partner. Toen zei ik dat ik daar over twijfelde, maar na januari wist ik dat ik dat wel zou kunnen.
Zodra een potentiële partner eist dat ik geheelonthouder ben is het geen potentiële partner.quote:Op vrijdag 22 december 2023 16:38 schreef BillDauterive het volgende:
Eind vorig jaar vroeg een (voormalig) alcoholist me of ik compleet zou kunnen stoppen met bier drinken voor een potentiële partner.
Nog een week regen. Daarna droog en koud. Let op mijn woorden.quote:Op zondag 31 december 2023 11:33 schreef Evangelion het volgende:
Was het maar dry, het gaat vast de hele maand regenen
"Kijk mij eens goed bezig zijn en deugen!" Beetje je eigen ego strelen.quote:Op woensdag 3 januari 2024 08:19 schreef HSG het volgende:
Maar wat heeft het voor zin? Je drinkt een maandje niet om vervolgens de rest van het jaar wel te drinken.
Ja maar dat is voor velen al No Nut. Dan wordt het wel heel karig.quote:Op vrijdag 22 december 2023 14:49 schreef Hexagon het volgende:
kun je het beter in een nietszeggende maand als november doen.
Jij gaar ervan uit dat iedereen die aan dry january doet daarmee enorm te koop loopt?quote:Op woensdag 3 januari 2024 11:24 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
"Kijk mij eens goed bezig zijn en deugen!" Beetje je eigen ego strelen.
Als je het echt goed wil doen stop je gewoon permanent me alcohol.
Want je zuipt zoveel dat je je niet meer fit voelt?quote:Op woensdag 3 januari 2024 12:02 schreef capricia het volgende:
Wat een negativiteit hier bij sommigen.![]()
Nou, hier gaat het tot nu toe prima.
Merk dat ik wat onrustiger inslaap. Ik weet alleen niet of dat verband houdt. Zou zo maar kunnen.
Ik denk dat ik ongemerkt bijna wel dagelijks alcohol nuttigde in de decembermaand. Verjaardagen, feesten, vakantie, etentjes. Voor mij is het goed om dit patroon te doorbreken. En me weer fit te gaan voelen.![]()
Nee, maar feitelijk is de gezondheidswinst marginaal natuurlijk, dat ene maandje. Echte gezondheidswinst bij dat soort gewoontes, bijvoorbeeld ook dieet, zie je pas op de lange termijn.quote:Op woensdag 3 januari 2024 11:43 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Jij gaar ervan uit dat iedereen die aan dry january doet daarmee enorm te koop loopt?
Na een maand geen alcohol merkte ik vorig jaar al dat ik beter sliep, en me algeheel fitter voelde ja.quote:Op woensdag 3 januari 2024 12:14 schreef HSG het volgende:
[..]
Want je zuipt zoveel dat je je niet meer fit voelt?
Zie post 55 van Stepperoller, waarin allerlei mogelijke voordelen benoemd zijn.quote:Op woensdag 3 januari 2024 12:20 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Nee, maar feitelijk is de gezondheidswinst marginaal natuurlijk, dat ene maandje. Echte gezondheidswinst bij dat soort gewoontes, bijvoorbeeld ook dieet, zie je pas op de lange termijn.
Natuurlijk heeft het korte termijn voordelen.quote:Op woensdag 3 januari 2024 13:08 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Zie post 55 van Stepperoller, waarin allerlei mogelijke voordelen benoemd zijn.
Om je eigen ego even te strelen natuurlijk. En een klein beetje gezondheidswinst, wat daarna weer teniet gedaan wordt.quote:Op donderdag 4 januari 2024 00:19 schreef Cockwhale het volgende:
Waarom deelnemen aan dit soort onnozelheden? Een maandje iets niet doen en waarom? Als je doelen hebt die je belangrijk vindt, richt je daar dan op met een plan voor het hele jaar ipv dit soort popi 'kijk mij' gebeurtenissen die geen zak opleveren.
Doen diegene die het toch altijd weer nodig vinden hier off-topic te reageren dat ze toch nooit alcohol drinken niet precies hetzelfde?quote:Op donderdag 4 januari 2024 11:55 schreef Discombobulate het volgende:
Om je eigen ego even te strelen natuurlijk.
Jup.quote:Op donderdag 4 januari 2024 12:20 schreef Gunner het volgende:
[..]
Doen diegene die het toch altijd weer nodig vinden hier off-topic te reageren dat ze toch nooit alcohol drinken niet precies hetzelfde?
Wat een onzin. Je moet ook snappen dat er mensen zijn, zoals capricia, die in december elke dag alcohol dronken. Een dry januari kan dan echt nuttig zijn om even te resetten. Grote kans dat ze in februari niet doorgaat met elke dag alcohol drinken maar dat het weer teruggaat naar ‘normale’ hoeveelheden. Zonder dry januari blijven mensen toch sneller in die december-modus.quote:Op donderdag 4 januari 2024 11:55 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Om je eigen ego even te strelen natuurlijk. En een klein beetje gezondheidswinst, wat daarna weer teniet gedaan wordt.
Alleen mensen zonder ruggengraat.quote:Op donderdag 4 januari 2024 13:19 schreef Zwansen het volgende:
[..]
Wat een onzin. Je moet ook snappen dat er mensen zijn, zoals capricia, die in december elke dag alcohol dronken. Een dry januari kan dan echt nuttig zijn om even te resetten. Grote kans dat ze in februari niet doorgaat met elke dag alcohol drinken maar dat het weer teruggaat naar ‘normale’ hoeveelheden. Zonder dry januari blijven mensen toch sneller in die december-modus.
Als je kijkt hoeveel mensen er roken en (te) veel drinken dan zijn er blijkbaar veel mensen zonder ruggengraat.quote:Op donderdag 4 januari 2024 13:37 schreef Cockwhale het volgende:
[..]
Alleen mensen zonder ruggengraat.
En wat jij doet is zeggen tegen mensen zonder ruggengraat: jullie hebben geen ruggengraat.quote:Op donderdag 4 januari 2024 13:37 schreef Cockwhale het volgende:
[..]
Alleen mensen zonder ruggengraat.
Maar jij kan weer andere dingen helemaal niet. De een kan dit makkelijk terwijl de ander daar weer veel moeite voor moet doen. En andersom.quote:Op donderdag 4 januari 2024 13:41 schreef Zwansen het volgende:
[..]
Als je kijkt hoeveel mensen er roken en (te) veel drinken dan zijn er blijkbaar veel mensen zonder ruggengraat.
Waarom de negatieve connotatie bij mij?quote:Op donderdag 4 januari 2024 13:19 schreef Zwansen het volgende:
[..]
Wat een onzin. Je moet ook snappen dat er mensen zijn, zoals capricia, die in december elke dag alcohol dronken. Een dry januari kan dan echt nuttig zijn om even te resetten. Grote kans dat ze in februari niet doorgaat met elke dag alcohol drinken maar dat het weer teruggaat naar ‘normale’ hoeveelheden. Zonder dry januari blijven mensen toch sneller in die december-modus.
Jij claimt dat die gezondheidswinst teniet wordt gedaan. De vraag is dus of dat wel zo is.quote:Op donderdag 4 januari 2024 14:08 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Waarom de negatieve connotatie bij mij?
Ik drink inmiddels al 3 jaar niet meer. Ik merkte er geen zak van.quote:Op donderdag 4 januari 2024 14:17 schreef capricia het volgende:
Het is jammer dat er een paar mensen zo negatief reageren.
Want ik kan het iedereen aanraden, die regelmatig wel alcohol drinkt. Om het gewoon eens een maandje volledig te laten staan.
En kijk dan of je verandering bij jezelf merkt. In het slapen, je fitheid, je mentale gezondheid etc.
Het maakt mij ook best bewust van hoe normaal alcohol drinken eigenlijk is, in hoeveel sociale situaties alcohol de norm is.
En wat @:zwansen zegt, klopt helemaal. Even een reset na december doet mij goed.
Wiet schaal ik in dezelfde categorie als alcohol in (als in: sociaal geaccepteerde drugs die niet perse je leven direct verwoesten).quote:Op vrijdag 22 december 2023 13:50 schreef Kaneelstokje het volgende:
Ik breid het gelijk uit. Ik neem ook geen coke, paddos of lsd komende maand.
Alleen nog wiet.
Is gebbetje, ooit 2 keer geblowed geloof ik. Vond er weinig aan.quote:Op donderdag 4 januari 2024 15:13 schreef Catalunya. het volgende:
[..]
Wiet schaal ik in dezelfde categorie als alcohol in (als in: sociaal geaccepteerde drugs die niet perse je leven direct verwoesten).
Het zou je sieren als je een maand ook niet ging blowen.
Mooi hoor, even je ego strelen dat je echt stoere drugs hebt gebruikt !11quote:Op donderdag 4 januari 2024 15:33 schreef Discombobulate het volgende:
Als je andere drugs geprobeerd hebt en doet sporadisch besef je wel heel goed wat voor saaie pauperdrug alcohol eigenlijk is.
Maar dit is off topic.
Vind ik niet.quote:Op donderdag 4 januari 2024 15:33 schreef Discombobulate het volgende:
Als je andere drugs geprobeerd hebt en doet sporadisch besef je wel heel goed wat voor saaie pauperdrug alcohol eigenlijk is.
Maar dit is off topic.
Kom op zeg, een maandje niet zuipen en daarna op dezelfde voet verder gaan, gaat je niet veel brengen. Dat is net als overgewicht bestrijden met een maand vasten en daarna weer regelmatig teveel en ongezond eten.quote:Op donderdag 4 januari 2024 14:13 schreef Zwansen het volgende:
[..]
Jij claimt dat die gezondheidswinst teniet wordt gedaan. De vraag is dus of dat wel zo is.
Dat is hier dus niet het punt. Men gaat vaak niet op dezelfde voet verder. Zoals het voorbeeld dat ik aanhaalde van mensen die in december elke dag dronken die gaan in februari veel minder drinken dan in december. Mede vanwege die reset door dry januari. Dus dan is er dus wel een wat structureler gezondheidseffect omdat men niet op dezelfde voet verder gaat.quote:Op donderdag 4 januari 2024 16:32 schreef Cockwhale het volgende:
[..]
Kom op zeg, een maandje niet zuipen en daarna op dezelfde voet verder gaan, gaat je niet veel brengen. Dat is net als overgewicht bestrijden met een maand vasten en daarna weer regelmatig teveel en ongezond eten.
Eensquote:Op donderdag 4 januari 2024 15:44 schreef capricia het volgende:
[..]
Vind ik niet.
Vind alcohol een behoorlijke harddrug.
quote:Op donderdag 4 januari 2024 18:49 schreef Mortaxx het volgende:
Toch alweer dag 4. Hoe gaat het bij jullie
Herkenbaar!! Vooral bij het koken inderdaad. Het weekend lijkt me ook wel lastig, ben benieuwdquote:Op donderdag 4 januari 2024 19:20 schreef capricia het volgende:
[..]![]()
Goed. Het valt me mee.
Wel merk ik trek naar een glas wijn op de momenten waarbij ik vroeger altijd een glas inschonk.
Bijv bij het koken. Zoals vanavond, pizza's maken. Dan heb ik zin in een glas rood. En voorheen bracht ik mijn man dan ook altijd een glas als ik begon met koken, gezellig vind ik dat. Maar ik heb het niet in huis.
En die trek gaat eigenlijk best snel weer weg.
Ben benieuwd naar het weekend, hoe dat gaat. Als dit weekend achter de rug is, dan heb ik een week geen alcohol aangeraakt, en dat is lang geleden dat ik dat deed.
Het is wel wennen om in de supermarkt het wijn-schap over te slaan.
Waar haal je dat vandaan? Mensen vallen juist 9/10 keer terug in oude patronen.quote:Op donderdag 4 januari 2024 18:32 schreef Zwansen het volgende:
[..]
Dat is hier dus niet het punt. Men gaat vaak niet op dezelfde voet verder. Zoals het voorbeeld dat ik aanhaalde van mensen die in december elke dag dronken die gaan in februari veel minder drinken dan in december. Mede vanwege die reset door dry januari. Dus dan is er dus wel een wat structureler gezondheidseffect omdat men niet op dezelfde voet verder gaat.
Is het wel. En je argument waarom het niet zo is slaat nergens op.quote:Op donderdag 4 januari 2024 15:48 schreef Lospedrosa het volgende:
Jongens, even zodat dit duidelijk is.
Alcohol is geen harddrug, daarom kun je het kopen in de winkel.
Coke, heroïne en dat zulks is harddrugs.
Wat je allemaal vind moet je zelf weten.
Als het zo'n gewoonte is wel extra lastig inderdaad. Maar wel volledig in eigen hand.quote:Op donderdag 4 januari 2024 19:20 schreef capricia het volgende:
[..]![]()
Goed. Het valt me mee.
Wel merk ik trek naar een glas wijn op de momenten waarbij ik vroeger altijd een glas inschonk.
Bijv bij het koken. Zoals vanavond, pizza's maken. Dan heb ik zin in een glas rood. En voorheen bracht ik mijn man dan ook altijd een glas als ik begon met koken, gezellig vind ik dat. Maar ik heb het niet in huis.
En die trek gaat eigenlijk best snel weer weg.
Ben benieuwd naar het weekend, hoe dat gaat. Als dit weekend achter de rug is, dan heb ik een week geen alcohol aangeraakt, en dat is lang geleden dat ik dat deed.
Het is wel wennen om in de supermarkt het wijn-schap over te slaan.
Ik ook, en merk dan ook wel dat ik het echt nodig heb, anders ben ik snel moe, verveeld en communiceer ik veel minder. Wil dan eigenlijk wel snel weer naar huis.quote:Op donderdag 4 januari 2024 20:23 schreef Mortaxx het volgende:
Drink zelf alleen sociaal en dan moet je het toch steeds een soort van uitleggen dat je niet gaat drinken
Ja. Luisterde laatst een podcast over stoppen met alcohol, en daar moesten mensen na een half jaar nog steeds uitleggen dat ze niet dronken.quote:Op donderdag 4 januari 2024 20:23 schreef Mortaxx het volgende:
[..]
Als het zo'n gewoonte is wel extra lastig inderdaad. Maar wel volledig in eigen hand.
Drink zelf alleen sociaal en dan moet je het toch steeds een soort van uitleggen dat je niet gaat drinken
Toevallig ga ik zaterdagavond naar de bioscoop met vrienden. Beetje late film tot 1 uur.quote:Op donderdag 4 januari 2024 20:31 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Ik ook, en merk dan ook wel dat ik het echt nodig heb, anders ben ik snel moe, verveeld en communiceer ik veel minder. Wil dan eigenlijk wel snel weer naar huis.
Ook na maanden niet drinken en toch proberen zit er geen verandering is. Ik moet gewoon wat biertjes drinken.
Of ik moet overdag even gaan lunchen ofzo, dan is de context heel anders, maar op een zaterdagavond met uitgaan heb ik gewoon alcohol nodig.
Koffie om 1u lijkt me ook niet goed voor de slaap hoorquote:Op donderdag 4 januari 2024 20:39 schreef capricia het volgende:
[..]
Toevallig ga ik zaterdagavond naar de bioscoop met vrienden. Beetje late film tot 1 uur.
Komt me wel goed uit. Is de verleiding een stuk minder. Na afloop neem ik wel een koffie of zo, bij het nakletsen. Voordat ik weer naar huis toe ga fietsen.
Ben ik rond 2 uur/ half 3 thuis. En geen kater de volgende dag. Gewoon weer heerlijk fris op.
Koffie is een harddrug, staat misschien niet in het wetboek maar heeft er alle schijn van.quote:Op donderdag 4 januari 2024 20:45 schreef Evangelion het volgende:
[..]
Koffie om 1u lijkt me ook niet goed voor de slaap hoor
Nee hoor. Een softdrugquote:Op donderdag 4 januari 2024 21:23 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Koffie is een harddrug, staat misschien niet in het wetboek maar heeft er alle schijn van.
Ik ben verslaafder aan koffie dan dat ik ooit aan alcohol ben geweest.quote:Op donderdag 4 januari 2024 21:23 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Koffie is een harddrug, staat misschien niet in het wetboek maar heeft er alle schijn van.
1 dag volgehouden, en dat alleen omdat ik een kater had op 1 januari, vanaf volgende week zet ik mijn gewoonte voort, alleen in het weekend drinken.quote:Op donderdag 4 januari 2024 18:49 schreef Mortaxx het volgende:
Toch alweer dag 4. Hoe gaat het bij jullie
Koffie is wel een ding jaquote:Op donderdag 4 januari 2024 22:50 schreef Zwansen het volgende:
[..]
Ik ben verslaafder aan koffie dan dat ik ooit aan alcohol ben geweest.
Hey hallo!quote:Op zaterdag 6 januari 2024 11:53 schreef Sarabi het volgende:
Zoals de afgelopen jaren doen wij ook weer aan Dry January. Na december is het wel fijn om even uit dat drinkritme te komen.
Als het ze helpt prima toch?quote:Op zaterdag 6 januari 2024 12:09 schreef VEM2012 het volgende:
Wat is het toch dat mensen dit soort dingen nodig hebben om verandering te brengen in hun leven. Als je minder wil zuipen: doe dat dan. Ook als het wet june is. Kan jou het verdommen…
Nee nee nee. Moeten wel wat te zeiken hebben natuurlijk.quote:
Dat is toch dagelijkse kost hier op FOK!quote:Op zaterdag 6 januari 2024 12:38 schreef over_hedge het volgende:
[..]
Nee nee nee. Moeten wel wat te zeiken hebben natuurlijk.
Helemaal eens, ik had in november en december bedacht niets te drinken om te kijken hoe mijn lijf en sportconditie daarop reageert.quote:Op zaterdag 6 januari 2024 12:09 schreef VEM2012 het volgende:
Wat is het toch dat mensen dit soort dingen nodig hebben om verandering te brengen in hun leven. Als je minder wil zuipen: doe dat dan. Ook als het wet june is. Kan jou het verdommen…
Ik heb het per se nodig direct in de ochtend anders heb ik daar echt wel tot een uur of vijf 's middags 'last' van. Dan voelt m'n hele dag ietwat anders ofzo.quote:Op donderdag 4 januari 2024 22:50 schreef Zwansen het volgende:
[..]
Ik ben verslaafder aan koffie dan dat ik ooit aan alcohol ben geweest.
Ja en nee.quote:
Volgens mij heeft dat laatste weinig te maken met het kiezen voor een 'dry january'quote:Op zaterdag 6 januari 2024 12:56 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Ja en nee.
De wereld wordt niet beter van lemmingengedrag. Natuurlijk kun je zeggen dat in dit geval het een positief effect heeft. Maar de volgende rage heeft wellicht een negatief effect.
Ben gewoon jezelf.
Jeetje, je zou je maar druk mensen om mensen die besluiten een tijdje geen alcohol te drinkenquote:Op zaterdag 6 januari 2024 12:56 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Ja en nee.
De wereld wordt niet beter van lemmingengedrag. Natuurlijk kun je zeggen dat in dit geval het een positief effect heeft. Maar de volgende rage heeft wellicht een negatief effect.
Ben gewoon jezelf.
Je hebt het punt gemist…quote:Op zaterdag 6 januari 2024 13:02 schreef Mortaxx het volgende:
[..]
Jeetje, je zou je maar druk mensen om mensen die besluiten een tijdje geen alcohol te drinken
Kijk als de mensen dat besluiten helemaal prima maar dit is een media hype.quote:Op zaterdag 6 januari 2024 13:02 schreef Mortaxx het volgende:
[..]
Jeetje, je zou je maar druk mensen om mensen die besluiten een tijdje geen alcohol te drinken
Ik krijg hoofdpijn rond een uur of 11 als ik geen koffie drink. En ik drink maar 3-4 koffie per dag, maar toch zit er blijkbaar een bepaalde lichamelijke afhankelijkheid in.quote:Op zaterdag 6 januari 2024 12:56 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Ik heb het per se nodig direct in de ochtend anders heb ik daar echt wel tot een uur of vijf 's middags 'last' van. Dan voelt m'n hele dag ietwat anders ofzo.
Ik vind dit helemaal geen media hype. Ik vind dit een prima idee dat mede daarom gewoon in het nieuws komt in januari. En ik denk echt dat de meeste mensen dit alleen maar doen omdat ze oprecht denken dat het even goed voor is. Niet omdat ze daarmee hip zijn.quote:Op zaterdag 6 januari 2024 13:15 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Kijk als de mensen dat besluiten helemaal prima maar dit is een media hype.
Het zegt ook zoiets van zuipen in februari is helemaal ok.
Het zal ook extra motiveren en makkelijker vol te houden zijn als het iets "officieels" heeft en je weet dat andere mensen het ook doen.quote:Op zaterdag 6 januari 2024 13:17 schreef Zwansen het volgende:
[..]
Ik vind dit helemaal geen media hype. Ik vind dit een prima idee dat mede daarom gewoon in het nieuws komt in januari. En ik denk echt dat de meeste mensen dit alleen maar doen omdat ze oprecht denken dat het even goed voor is. Niet omdat ze daarmee hip zijn.
Dit vind ik dan wel weer jammer , waarom zijn de reacties van anderen zo belangrijk(of spelen mee) in jouw keuze voor een droge januari?quote:Op zaterdag 6 januari 2024 13:34 schreef capricia het volgende:
Wel een interessant klein experiment.
Om hier te zien hoe sommige mensen negatief reageren als iemand aangeeft een tijdje geen alcohol te willen drinken.
Ben benieuwd hoe dat in de echte wereld gaat. Of het dan ook negatief of als 'flauw' ofzo gezien wordt. Of mensen je dan over willen halen om toch maar vooral 'gezellig' mee te doen.
Als die dat in oktober out of the blue zegt: bewonderingswaardig.quote:Op zaterdag 6 januari 2024 13:34 schreef capricia het volgende:
Wel een interessant klein experiment.
Om hier te zien hoe sommige mensen negatief reageren als iemand aangeeft een tijdje geen alcohol te willen drinken.
Ben benieuwd hoe dat in de echte wereld gaat. Of het dan ook negatief of als 'flauw' ofzo gezien wordt. Of mensen je dan over willen halen om toch maar vooral 'gezellig' mee te doen.
Doe je ook meequote:Op zaterdag 6 januari 2024 14:05 schreef Questular het volgende:
Het is een soort van meeloop #kijkmijmeedoen geworden.
Hoe weet jij dat nou? Ken jij iedereen die eraan meedoet en heb je die lijst gelegd naast de mensen die daar #kijkmijmeedoen over doen? Ja? Nee, hè.quote:Op zaterdag 6 januari 2024 14:05 schreef Questular het volgende:
Drink er eentje, jij komt nogal gespannen over.quote:Op zaterdag 6 januari 2024 14:11 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Hoe weet jij dat nou? Ken jij iedereen die eraan meedoet en heb je die lijst gelegd naast de mensen die daar #kijkmijmeedoen over doen? Ja? Nee, hè.
Ja en dat maakt uit omdat? Veranderd toch niks aan dat het een positief iets isquote:Op zaterdag 6 januari 2024 14:05 schreef Questular het volgende:
Hoe is het met jouw lever?quote:Op zaterdag 6 januari 2024 14:12 schreef Questular het volgende:
[..]
Drink er eentje, jij komt nogal gespannen over.
Hartstikke goed als het mensen meekrijgt, ik zie niet in waarom je zo iets nodig hebt om dergelijke beslissingen te maken. Maar als het mensen zover krijgt dan werkt het wel inderdaad.quote:Op zaterdag 6 januari 2024 14:12 schreef over_hedge het volgende:
[..]
Ja en dat maakt uit omdat? Veranderd toch niks aan dat het een positief iets is![]()
Stel geld geven aan een goed doel is hip. Omdat wat tiktokkers een trend begonnen zijn waarbij geld geven aan een goeddoel centraal staat. Waarbij het voor de meerderheid vast is Kijk mij eens goed zijn. (zoals alles op sociale media is)
Dan is de uitkomst toch gewoon positief want meer geld naar het goede doel. Lekker boeiend wat de insteek is als de uitkomt positief is
Dit klinkt al een stuk beter dan mensen aansporen om te drinken omdat je vindt dat ze gespannen overkomen.quote:Op zaterdag 6 januari 2024 14:14 schreef Questular het volgende:
[..]
Hartstikke goed als het mensen meekrijgt, ik zie niet in waarom je zo iets nodig hebt om dergelijke beslissingen te maken. Maar als het mensen zover krijgt dan werkt het wel inderdaad.
Ja dat weet ik ook niet. Maar prima in dit geval.quote:Op zaterdag 6 januari 2024 14:14 schreef Questular het volgende:
[..]
Hartstikke goed als het mensen meekrijgt, ik zie niet in waarom je zo iets nodig hebt om dergelijke beslissingen te maken. Maar als het mensen zover krijgt dan werkt het wel inderdaad.
Kun je uitleggen waarom je dit denkt?quote:Op zaterdag 6 januari 2024 13:48 schreef Puzzie het volgende:
[..]
Dit vind ik dan wel weer jammer , waarom zijn de reacties van anderen zo belangrijk(of spelen mee) in jouw keuze voor een droge januari?
Omdat ik zelf van mening ben dat je keuzes maakt voor jezelf, wat een ander daar van vindt is voor mij niet belangrijk . Dat bedoelde ik .quote:Op zaterdag 6 januari 2024 14:56 schreef capricia het volgende:
[..]
Kun je uitleggen waarom je dit denkt?
Zo sta ik er ook in.quote:Op zaterdag 6 januari 2024 14:58 schreef Puzzie het volgende:
[..]
Omdat ik zelf van mening ben dat je keuzes maakt voor jezelf, wat een ander daar van vindt is voor mij niet belangrijk . Dat bedoelde ik .
Ik moet ook zeggen dat ik in mijn echte leven dat nog nooit heb gezien of meegemaakt
Je denkt dat je in je leven nog nooit een keuze gemaakt hebt voor andere en niet voor je zelfquote:Op zaterdag 6 januari 2024 14:58 schreef Puzzie het volgende:
[..]
Omdat ik zelf van mening ben dat je keuzes maakt voor jezelf, wat een ander daar van vindt is voor mij niet belangrijk . Dat bedoelde ik .
Ik moet ook zeggen dat ik in mijn echte leven dat nog nooit heb gezien of meegemaakt
Ik denk dat je me verkeerd begrijpt, ik heb het over dry january , en daarin kan ik het alleen over mezelf hebben . Mijn keuze was om zo min mogelijk te drinken (zoals ik hierboven ergens heb gezegd)quote:Op zaterdag 6 januari 2024 15:04 schreef over_hedge het volgende:
[..]
Je denkt dat je in je leven nog nooit een keuze gemaakt hebt voor andere en niet voor je zelf![]()
Of begrijp ik je nu verkeerd.
iedereen maakt elke dag keuzes voor andere en niet voor je zelf. Is van de rest beetje off topicJe betaald bij de supermarkt voor andere. Niet omdat jij het zelf zo fijn vind om geld te betalen etc etc etc
Ja sorry maakte het een stuk ingewikkelder dan nodig en waar het topic over gaatquote:Op zaterdag 6 januari 2024 15:08 schreef Puzzie het volgende:
[..]
Ik denk dat je me verkeerd begrijpt, ik heb het over dry january , en daarin kan ik het alleen over mezelf hebben . Mijn keuze was om zo min mogelijk te drinken (zoals ik hierboven ergens heb gezegd)
Dat is een keuze die ik heb gemaakt, een bewuste keuze . Dat mensen zich negatief uitlaten over dry january snap ik niet.
Misschien deed ik zelf ook wel in mijn reactiequote:Op zaterdag 6 januari 2024 15:15 schreef over_hedge het volgende:
[..]
Ja sorry maakte het een stuk ingewikkelder dan nodig en waar het topic over gaat
En nee die negativiteit snap ik ook niet zo goed
Gaat goedquote:Op zaterdag 6 januari 2024 12:29 schreef capricia het volgende:
[..]
Hey hallo!
En hoe vergaat het jullie?
Nou het klinkt meer dat we moeten doen wat volgens jou goed is.....quote:
Ja, slim!quote:Op zaterdag 6 januari 2024 16:10 schreef Sarabi het volgende:
[..]
Gaat goed
Sowieso drinken we het hele jaar door vaak 0.0 Gin Tonics dus dat doen we nu gewoon iets meer.
Ook proberen we elke Dry January weer nieuwe alcoholvrije bieren.
Okay man! Dank voor je inbreng.quote:Op zaterdag 6 januari 2024 12:56 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Ja en nee.
Ben gewoon jezelf.
De kwaliteit van 0.0 bier/wijn/etc is de laatste jaren ook echt een stuk beter geworden.quote:Op zaterdag 6 januari 2024 16:33 schreef capricia het volgende:
[..]
Ja, slim!
Vanavond nasi hier. Dus ik ga zo een alcoholvrij biertje voor mijn man halen.
Heeft ie toch nog het gevoel dat ik goed voor hem zorg..![]()
En sws leuk om dat eens te ontdekken. Net als jullie.
Gewoon pils vind ik 0.0 niet lekker. Maar de speciaalbieren zijn niet te onderscheiden van die met alcoholquote:Op zaterdag 6 januari 2024 16:42 schreef Sarabi het volgende:
[..]
De kwaliteit van 0.0 bier/wijn/etc is de laatste jaren ook echt een stuk beter geworden.
Ik vond Heineken 0.0 best oké maar daar hebben ze iets aan veranderd en nu is het niet echt lekker meer.quote:Op zaterdag 6 januari 2024 16:47 schreef Mortaxx het volgende:
[..]
Gewoon pils vind ik 0.0 niet lekker. Maar de speciaalbieren zijn niet te onderscheiden van die met alcohol
Nee hoor. Het maakt mij geen reet uit of iemand nou zichzelf klem zuipt of geheelonthouder is. Nou ja, bij mijn vrouw en kinderen vind ik het relevant. Maar voor de rest… geen idee waarom ik daar iets van zou moeten vinden.quote:Op zaterdag 6 januari 2024 16:12 schreef Sarabi het volgende:
[..]
Nou het klinkt meer dat we moeten doen wat volgens jou goed is.....
Laat iedereen inderdaad gewoon lekker zijn ding doen
Waarom moet je er dan wel zo nodig iets van vinden dat mensen Dry January aangrijpen om om welke reden dan ook weer eens een maand geen alcohol te drinken.quote:Op zaterdag 6 januari 2024 17:24 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Nee hoor. Het maakt mij geen reet uit of iemand nou zichzelf klem zuipt of geheelonthouder is. Nou ja, bij mijn vrouw en kinderen vind ik het relevant. Maar voor de rest… geen idee waarom ik daar iets van zou moeten vinden.
Lees nog maar eens terug: ik sprak simpelweg mijn verbazing uit.quote:Op zaterdag 6 januari 2024 17:29 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Waarom moet je er dan wel zo nodig iets van vinden dat mensen Dry January aangrijpen om om welke reden dan ook weer eens een maand geen alcohol te drinken.
Het argument van de hype en dat de volgende hype mogelijk een gevaarlijke is, houdt geen steek. Met geen alcohol drinken is niks mis, Dry January is allang geen hype meer, is totaal niet controversieel. Waarom zouden mensen die hieraan meedoen ineens als domme lemmingen meedoen aan hypes die wel ongezond zijn.
Lekker bezig maatquote:Op zondag 7 januari 2024 13:47 schreef KingRoland het volgende:
@:mortaxx @:tjacka en ik doen dry january
14 januari wel snipperdagquote:Op zondag 7 januari 2024 13:47 schreef KingRoland het volgende:
@:mortaxx @:tjacka en ik doen dry january
Hier waarschijnlijk de 16equote:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op zondag 7 januari 2024 16:51 schreef Sarabi het volgende:
[..]
Hier waarschijnlijk de 16ekan toch ook met alcoholvrij bierSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Groot fan van User Wotte
quote:Op zondag 7 januari 2024 17:29 schreef Tjacka het volgende:
[..]
Dan vier ik mijn verjaardag in een bar/dancing
Maar dit kan natuurlijk ookquote:
Snap ikquote:Op zondag 7 januari 2024 17:35 schreef Tjacka het volgende:
[..]
Mwa. Dan voel ik mij een echte partypooper
Mwa voor je eigen verjaardag en kerst en nieuwjaar maak ik een uitzondering hoor.quote:Op zondag 7 januari 2024 17:36 schreef Sarabi het volgende:
[..]
Snap ikbeetje dezelfde situatie zoals bij mij dus.
Wel interessant om even bij stil te staan.
Neemt niet weg dat het interessant is om over na te denken waarom alcohol daar bij nodig is toch?quote:Op zondag 7 januari 2024 17:39 schreef Tjacka het volgende:
[..]
Mwa voor je eigen verjaardag en kerst en nieuwjaar maak ik een uitzondering hoor.
oh oke dan krijg je gratiequote:Op zondag 7 januari 2024 17:29 schreef Tjacka het volgende:
[..]
Dan vier ik mijn verjaardag in een bar/dancing
Thanks!quote:Op zondag 7 januari 2024 18:45 schreef PiyeReloaded het volgende:
Ik doe dit jaar niet mee. Mijn borrelgedrag van vorig jaar kan ik enkel als lafjes typeren. Dus niet dat ik nu ga inhalen of zo, maar januari droog doorbrengen vind ik nu echt onnodig. Maar tegen iedereen die dit jaar meedoet: 'Zet 'm op' Een maandje is zo voorbij, maar trek het ook vooral door in verminderd drinken in de rest van het jaar.
Ik was toch al een beetje van de leg, dus ik dacht, ik pak dat er gewoon bij.quote:Op zondag 7 januari 2024 19:05 schreef Sarabi het volgende:
Ik heb er geen ervaring mee maar is niet roken ook niet heel heftig om dat er 'even' bij te doen?
Goed bezig in ieder geval
Sterkte daarmeequote:Op zondag 7 januari 2024 20:09 schreef capricia het volgende:
[..]
Ik was toch al een beetje van de leg, dus ik dacht, ik pak dat er gewoon bij.
Normaal, thuis, rook ik ook niet zoveel. Maar ja, op de Canarische Eilanden was een pakje Marlboro 3,65. En dat ging ook ongemerkt veel harder dan ik wilde. Net als iedere dag wat drankjes daar. Dat roken en drinken bij elkaar is hier in Nederland een onbetaalbare leefstijl geworden.
Overigens voelde ik me wel wat down toen ik weer thuis kwam met het nieuwe jaar. Combinatie van de regen hier, niet roken, niet drinken, weer veel binnen zitten. Voelde me gewoon chagerijnig en ik sliep slecht. Gelukkig trekt dat altijd wel weer snel bij.
Ik wil gewoon weer weg.quote:Op maandag 8 januari 2024 14:45 schreef AlwaysHappy het volgende:
[..]
Sterkte daarmee. Het trekt inderdaad snel bij altijd, maar dat maakt het niet altijd makkelijker
quote:Op zondag 7 januari 2024 16:51 schreef Sarabi het volgende:
[..]
Hier waarschijnlijk de 16eDan doe je dus niet aan dry january, bij dry january horen geen snipper- of jokerdagen.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Echt een koud pilsje is dan wel het lekkerste jaquote:Op zaterdag 13 januari 2024 12:31 schreef oppiedoppie het volgende:
Gaat hier prima. Zelf drink ik niet maar mijn man wel en vorige week kwam mijn vriendin met 4 blikken hertog jan die over waren van dr verjaardag. Maar die staan er gewoon nog. Als mijn man zegt dat hij de hele maand niet drinkt dan doet hij dat ook niet. Zomers als het warm is en hij hard heeft gewerkt en gezweet schijnen de biertjes het lekkerst te zijn.
Drink na veel proberen vooral Warrsteiner premium alkoholfrij, als vervanger voor pils.quote:Op zaterdag 6 januari 2024 16:48 schreef Sarabi het volgende:
[..]
Ik vond Heineken 0.0 best oké maar daar hebben ze iets aan veranderd en nu is het niet echt lekker meer.
Playground (ipa) van VandeStreek is echt heel goed
Ben trots op je, vriend.quote:Op vrijdag 26 januari 2024 16:54 schreef Mortaxx het volgende:
Nog steeds gestopt, maar ook slechts 1 gelegenheid gehad waar ik normaal gesproken zou drinken
Die is ook erg okéquote:Op vrijdag 26 januari 2024 16:38 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Drink na veel proberen vooral Warrsteiner premium alkoholfrij, als vervanger voor pils.
Die met minder dan 0.5%? Die groene, herb vind ik (ijskoud) wel lekker.quote:Op vrijdag 26 januari 2024 16:38 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Drink na veel proberen vooral Warrsteiner premium alkoholfrij, als vervanger voor pils.
Ik raad je aan om te stoppen met porno en masturbatiequote:Op woensdag 31 januari 2024 16:12 schreef qajariaq het volgende:
Laatste dag van januari vandaag. Waar ik normaal elke dag wel iets drink had ik begin januari spontaan besloten dat deze maand door de week niet meer te doen, weekenden wel iets in huis halen of bij gelegenheid buiten de deur iets consumeren. Nooit overdreven veel.
In het begin vond ik het erg saai en eigenlijk vind ik dat nog wel een beetje. Ook kost het moeite om op maandag weer terug te gaan naar niet een biertje of wijntje aan het eind van de middag of voor het slapen. Verder heb ik er geen moeite mee om het vol te houden.
Maar goed, vanaf morgen is het februari maar ik denk gewoon door te gaan met niet drinken door de week. Ik zie wel hoe lang dat zo blijft. Helaas merk ik maar weinig van voordelen, ik slaap zeker niet beter nu.
Goed zeg.quote:Op woensdag 31 januari 2024 16:12 schreef qajariaq het volgende:
Laatste dag van januari vandaag. Waar ik normaal elke dag wel iets drink had ik begin januari spontaan besloten dat deze maand door de week niet meer te doen, weekenden wel iets in huis halen of bij gelegenheid buiten de deur iets consumeren. Nooit overdreven veel.
In het begin vond ik het erg saai en eigenlijk vind ik dat nog wel een beetje. Ook kost het moeite om op maandag weer terug te gaan naar niet een biertje of wijntje aan het eind van de middag of voor het slapen. Verder heb ik er geen moeite mee om het vol te houden.
Maar goed, vanaf morgen is het februari maar ik denk gewoon door te gaan met niet drinken door de week. Ik zie wel hoe lang dat zo blijft. Helaas merk ik maar weinig van voordelen, ik slaap zeker niet beter nu.
Dat doen ze (niet) in No Nut November.quote:Op woensdag 31 januari 2024 16:26 schreef Mortaxx het volgende:
[..]
Ik raad je aan om te stoppen met porno en masturbatie
Uit ervaring kan ik zeggen dat het zo weer in je systeem zit hoor maar ik wil je nu niet van je roze wolk aftrappen, goed gedaan!quote:Op woensdag 31 januari 2024 16:26 schreef capricia het volgende:
[..]
Goed zeg.![]()
Ik ga ook gewoon door met niet drinken.
Was helemaal vergeten dat dry january al weer bijna voorbij is.
Mijn teller voor januari staat op 1 glas. Dus helemaal dry was deze maand niet. Maar echt 1000% minder dan de decembermaand. Waar ik iedere dag wel dronk.
Ik vind het fijn dat de wijn nu niet meer zo in mijn systeem zit. De eerste week dacht ik er nog vaak aan. Maar nu klaarblijkelijk dus niet meer. Er is een nieuw normaal, en alcohol is daar geen onderdeel meer van.
Dat weet ik maar al te goed.quote:Op woensdag 31 januari 2024 16:35 schreef Jeroboam het volgende:
[..]
Uit ervaring kan ik zeggen dat het zo weer in je systeem zit hoor maar ik wil je nu niet van je roze wolk aftrappen, goed gedaan!
Ik had gelijk hoofdpijn na de eerste keer (stevig) drinken na dry januaryquote:Op woensdag 31 januari 2024 16:37 schreef capricia het volgende:
[..]
Dat weet ik maar al te goed.
Maar voorlopig mis ik de katers niet.
Psychopaatquote:Op woensdag 31 januari 2024 16:40 schreef Nober het volgende:
Niet aan mee gedaan natuurlijk.
[ afbeelding ]
Ikquote:
Ik ben gewoon weer gestart.quote:
Dat zijn wel #goals.quote:Op donderdag 2 januari 2025 11:39 schreef Evangelion het volgende:
[..]
Jammer
Dan kan je net zo goed de overige 364 dagen ook drinken.
Ja of gewoon met mate het hele jaar door als je er een keer zin in hebt ipv een treurige maand januari niet drinken omdat je in december te veel hebt gezopen.quote:Op donderdag 2 januari 2025 11:39 schreef Evangelion het volgende:
[..]
Jammer
Mja heb wel vaker dat ik een maand geen alcohol drink maar nu had ik champagne over, zonde om weg te gooien.quote:Op donderdag 2 januari 2025 11:39 schreef Evangelion het volgende:
[..]
Jammer
Jij zuipt gewoon keihard door als een bouwvakker?quote:Op donderdag 2 januari 2025 12:50 schreef Puzzie het volgende:
[..]
Ik doe sowieso nooit mee met dit soort zaken.
Ik drink zelden.quote:Op donderdag 2 januari 2025 12:55 schreef SemperLibertas het volgende:
[..]
Jij zuipt gewoon keihard door als een bouwvakker?
Misschien moet je gewoon eens ophouden met aannames over mensen doen.quote:Op donderdag 2 januari 2025 12:56 schreef SemperLibertas het volgende:
[..]
Zelden is lekker, maar alleen verkrijgbaar bij de betere slijterijen
Hoe en waar doe ik aannames over mensen hier dan?quote:Op donderdag 2 januari 2025 12:58 schreef Puzzie het volgende:
[..]
Misschien moet je gewoon eens ophouden met aannames over mensen doen.
Hou toch op.quote:Op donderdag 2 januari 2025 13:09 schreef SemperLibertas het volgende:
[..]
Hoe en waar doe ik aannames over mensen hier dan?
Oja. Dat bestond hèquote:Op donderdag 21 december 2023 20:28 schreef capricia het volgende:
[ afbeelding ]
Is dat nog een ding, een Dry January?
Ik heb dat vorig jaar gedaan en dat beviel me goed. Ook maar meteen februari en maart aan vast geplakt.
Ik wil dat dus weer doen.
Zijn er fokkers die mee willen doen? Geen wedstrijd of zo, gewoon sociaal een tijdje geen alcohol. Zien wat het met je doet. Of je scherper bent, gewicht verliest, beter in je vel etc.
Wel leuk om die topics van meer dan een jaar oud weer omhoog te zien komen.quote:Op donderdag 2 januari 2025 20:18 schreef De_Pel het volgende:
[..]
Oja. Dat bestond hè
Ik had me inderdaad een tijdje terug eens bedacht dat ik het best een aardig idee vond. Nooit meer aan gedacht en vooralsnog beide dagen gefaald
Er zijn er genoeg die dit doen om gewoon snel de eerste kg's kwijt te raken.quote:
Als je wil afvallen een prima idee.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 10:26 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Er zijn er genoeg die dit doen om gewoon snel de eerste kg's kwijt te raken.
Ik doe het niet om te "detoxen" ofzo of om te bewijzen dat ik zonder kan.
Eens. En daar vaak nog alle overpriced alcohol vrije varianten daarop..quote:Op vrijdag 3 januari 2025 10:31 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Als je wil afvallen een prima idee.
Maar vaak zijn het van die yuppen die vooral elkaar lopen na te doen.
"Ja ik hoef geen biewrtjuh, want ik heb draai januaawriii"
Blegh...
quote:Op vrijdag 3 januari 2025 10:31 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Blegh...
Ja dit, maar dan nog minder. Ik moet er niet aan denken om elk weekend aan de alcohol te zitten, dat heb ik nog nooit van m'n leven gedaan.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 09:55 schreef Discombobulate het volgende:
Wil het ook wel eens doen, maar zie de meerwaarde eigenlijk niet. Ik drink toch hooguit 1-2 keer per maand. Snap dat dit iets kan zijn als je dagelijks ofzo drinkt.
Alcoholvrije "drank" drinken heb ik überhaupt nooit begrepen. Lekker overbodige calorieën naarbinnen harken, mooi man.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 10:34 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Eens. En daar vaak nog alle overpriced alcohol vrije varianten daarop..
Vriend, jij bent zelf toch ook een jonge, hooggeleide stadsbewoner met een goede baan?quote:Op vrijdag 3 januari 2025 10:31 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Blegh...
Nee ik ben 41 dus mij kun je niet jong meer noemen.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 17:30 schreef Ludachrist het volgende:
[..]
Vriend, jij bent zelf toch ook een jonge, hooggeleide stadsbewoner met een goede baan?
Ik merk altijd dat het richting en vooral in december er gewoon in sluipt dat ik bijna dagelijks wel alcohol nuttig.quote:Op zaterdag 4 januari 2025 00:52 schreef HSG het volgende:
Hoeveel drinken mensen wel niet om aan droge januari te doen. Minder drinken helpt ook.
Ik heb er onlangs één opengemaakt die al een jaar of drie stond. Verder blijft het inderdaad groeien.quote:Op maandag 6 januari 2025 16:34 schreef PzKpfw het volgende:
Ik zit er wel eens aan te denken om te stoppen met het nuttigen van alcohol. Maar als ik het op een rijtje zet dan drink ik eigenlijk maar zelden, eigenlijk alleen in gezelschap met vrienden/visite of op vakantie. De collectie aan cadeau gekregen flessen drank blijft maar groeien aangezien ik deze maar sporadisch nuttig.
Zuipschuit.quote:Op maandag 6 januari 2025 21:16 schreef capricia het volgende:
Ik meld mijzelf af voor de dry january.![]()
Heb wat crypto winst gevierd vanavond.
lolquote:Op maandag 6 januari 2025 21:16 schreef capricia het volgende:
Ik meld mijzelf af voor de dry january.![]()
Heb wat crypto winst gevierd vanavond.
Het topic is ook al wat ouder.quote:
quote:Op dinsdag 7 januari 2025 22:56 schreef capricia het volgende:
[..]
Het topic is ook al wat ouder.
En vorig jaar is het prima gegaan.
Het topic is van ons allemaal.quote:
Was het droge wijn?quote:Op dinsdag 7 januari 2025 23:00 schreef capricia het volgende:
[..]
Het topic is van ons allemaal.![]()
Iemand anders schopte hem omhoog.
Maar ik heb dus al 2 glazen wijn op. Dus echt een Dry January kan ik het niet meer noemen.
Succes voor alle anderen die wel meer ruggegraat hebben dan ik.
Ja. Haha! Dat dan weer wel.quote:
@Bezsen approves this message.quote:Op woensdag 8 januari 2025 11:16 schreef SemperLibertas het volgende:
AlcoholAlcohol is de grootste legale drugs en gewoon verkrijgbaar (met korting!) in de lokale supermarkt of slijterij. De flessen drank worden via reclame nog net niet je keel doorgespoeld, het is echt te erg. De boodschap: DRINK EN GENIET WANT ZONDER DRANK GEEN GENIETEN!!@#@#@!
Miljarden aan directe en indirecte kosten voor de maatschappij, nog los van het leed dat alcohol aanricht. Maar laten we alcohol vooral 'heel gezellig' blijven vinden want 'het hoort er gewoon bij'.
Mooi gesproken.quote:Op woensdag 8 januari 2025 11:16 schreef SemperLibertas het volgende:
AlcoholAlcohol is de grootste legale drugs en gewoon verkrijgbaar (met korting!) in de lokale supermarkt of slijterij. De flessen drank worden via reclame nog net niet je keel doorgespoeld, het is echt te erg. De boodschap: DRINK EN GENIET WANT ZONDER DRANK GEEN GENIETEN!!@#@#@!
Miljarden aan directe en indirecte kosten voor de maatschappij, nog los van het leed dat alcohol aanricht. Maar laten we alcohol vooral 'heel gezellig' blijven vinden want 'het hoort er gewoon bij'.
Maar mensen mogen toch ook wel gewoon genieten? Zo lang je deze boodschap maar niet ontkent. Ik ben het helemaal eens met wat je zegt; en ik gebruik alcohol enkel sporadisch als 'drugs', maar ik ontken natuurlijk niet dat het heel slecht is. Ik vind het ook wel fijn om af en toe stevig te drinken, maar dat is 1-2 keer per maand.quote:Op woensdag 8 januari 2025 11:16 schreef SemperLibertas het volgende:
Wat mij vooral stoort is dat de accijns op sigaretten door het dak is gegaan en de verkooplocaties drastisch zijn gedaald. Vergelijk: als ik een slof sigaretten oprook op een feestje en daarna in de auto stap, is de kans vrij klein dat ik ongelukken maak.quote:Op woensdag 8 januari 2025 12:46 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Maar mensen mogen toch ook wel gewoon genieten? Zo lang je deze boodschap maar niet ontkent. Ik ben het helemaal eens met wat je zegt; en ik gebruik alcohol enkel sporadisch als 'drugs', maar ik ontken natuurlijk niet dat het heel slecht is. Ik vind het ook wel fijn om af en toe stevig te drinken, maar dat is 1-2 keer per maand.
Open er een topic over.quote:Op woensdag 8 januari 2025 13:41 schreef SemperLibertas het volgende:
[..]
Wat mij vooral stoort is dat de accijns op sigaretten door het dak is gegaan en de verkooplocaties drastisch zijn gedaald. Vergelijk: als ik een slof sigaretten oprook op een feestje en daarna in de auto stap, is de kans vrij klein dat ik ongelukken maak.
Als ik een krat bier leeg drink op een feestje en daarna de auto in stap, de kans vrij groot is dat ik iemand zijn graf in rijd. Sterker nog, daarvoor hoeft niet eens de hele krat op.
En het 'mooie' is: deze drug wordt openlijk, overal en soms mét korting aangeboden omdat het maatschappelijk geaccepteerd is. Zuip je jezelf helemaal klem op een feestje dan vind iedereen dat leuk & lachen en heb je voor een week verhalen, maar steek je een sigaret op dan ben je plots een melaatse.
Het interesseert mij vrij weinig wat anderen van me denken. Als ik een peuk op wil steken doe ik dat gewoon. Ik vape, dus rook al een jaar of 8 niet meer, maar toch. Who cares.quote:Op woensdag 8 januari 2025 13:41 schreef SemperLibertas het volgende:
[..]
Wat mij vooral stoort is dat de accijns op sigaretten door het dak is gegaan en de verkooplocaties drastisch zijn gedaald. Vergelijk: als ik een slof sigaretten oprook op een feestje en daarna in de auto stap, is de kans vrij klein dat ik ongelukken maak.
Als ik een krat bier leeg drink op een feestje en daarna de auto in stap, de kans vrij groot is dat ik iemand zijn graf in rijd. Sterker nog, daarvoor hoeft niet eens de hele krat op.
En het 'mooie' is: deze drug wordt openlijk, overal en soms mét korting aangeboden omdat het maatschappelijk geaccepteerd is. Zuip je jezelf helemaal klem op een feestje dan vind iedereen dat leuk & lachen en heb je voor een week verhalen, maar steek je een sigaret op dan ben je plots een melaatse.
Zelfde hier.quote:Op donderdag 30 januari 2025 15:43 schreef The6thgate het volgende:
Hier niet helemaal dry january, had 3 uitzonderingen. Verder bevalt het niet voelen van (negatieve) effecten van alcohol dermate goed dat ik denk ik zeker t/m maart door ga deze keer. Zat heel december al in gedachten om te stoppen dus toch wat meer intrinsieke motivatie deze keer. Merk tegenwoordig te snel een slechte nachtrust of gare kop de ochtend erna als ik wel wat drink en dat is het me niet meer waard.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |