abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_211672637
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 december 2023 19:01 schreef BlaZ het volgende:

[..]
Dat maakt weinig uit, ook F16's zijn probleemloos uit de lucht te halen door modernere luchtafweer.
De Russische luchtafweer werkt niet echt als geadverteerd, helaas voor hun. F16's lijken trouwens indirectere steun te moeten gaan verzorgen al zijn er wel een zooi raketten waar je ze mee uit kunt rusten. JASSM's hebben net wat andere eigenschappen dan Storm Shadows/Scalps en Taurus raketten maar ze zijn van hetzelfde type en ze zijn in veel grotere getale gemaakt.
pi_211672653
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 december 2023 19:39 schreef 3rr0r het volgende:

[..]
Niemand staat te springen om in een oorlog te vechten en wellicht dood te gaan toch? En zeker niet als je niet het gevoel hebt dat je de wapens hebt om de klus te klaren.
Eens voor, maar ik was in de veronderstelling dat het moraal/publieke opinie in de Oekraïne zelf zo was dat ze "strijdvaardig" zijn en alles op alles willen zetten om de oorlog te winnen. Dan klinkt een mobilisatie ronde als een realistisch "offer" wat er gevraagd wordt. Zeker als dat het beeld is dat er daardoor gewonnen kan worden.
pi_211672698
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 december 2023 19:43 schreef Kickinalfa het volgende:

[..]
Eens voor, maar ik was in de veronderstelling dat het moraal/publieke opinie in de Oekraïne zelf zo was dat ze "strijdvaardig" zijn en alles op alles willen zetten om de oorlog te winnen. Dan klinkt een mobilisatie ronde als een realistisch "offer" wat er gevraagd wordt. Zeker als dat het beeld is dat er daardoor gewonnen kan worden.
Ze krijgen daar ook het nieuws mee. Dan krijgt je moed ook een knauw.
pi_211672739
quote:
7s.gif Op dinsdag 19 december 2023 18:35 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]
Alles.
Je wilt dus geweld gaan gebruiken tegen bijvoorbeeld India of Coca-Cola omdat die handel drijven met Rusland? Raar.
quote:
7s.gif Op dinsdag 19 december 2023 18:35 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Escaleren? Laat me niet lachen! Het is al oorlog, wat wil je nog meer?
Oekraïne helaas wel ja aangezien Rusland daar besloot binnen te vallen, de rest van de wereld niet.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
  dinsdag 19 december 2023 @ 19:56:29 #155
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
pi_211672846
https://www.nu.nl/305013/(...)oor-ophef-zorgt.html
Hoe een Russische serie in Oekraïne én Rusland voor ophef zorgt
Een Russische serie over jeugdbendes in het Sovjettijdperk is in zowel Oekraïne als Rusland heel populair. Toch is niet iedereen daar blij mee.
pi_211672858
quote:
2s.gif Op dinsdag 19 december 2023 17:02 schreef xpompompomx het volgende:

[..]

Het zijn na mijn beleving dan ook vooral de media geweest die afgelopen zomer weer een zelfde zomer als 2022 verwachtten en daar nogal hijgerig over deden.
Ik denk dat je hier wel een puntje hebt. De Westerse media is vooral goed in alarmisme, met als doel geld binnen te harken.
  dinsdag 19 december 2023 @ 19:57:56 #157
465142 PluggieOD
LAAG = RELATIEF
pi_211672864
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 december 2023 19:43 schreef Kickinalfa het volgende:

[..]
Volgens de UNHCR zijn er sinds 2022 inmiddels 7,8 miljoen Ukraieners gevlucht.

Van de 52 miljoen in de jaren 90 zijn er 36.8 miljoen over volgens diezelfde bron.
Dat is inclusief uitreisverbod voor mannen van militaire leeftijd.

Andere bronnen houden het zelfs op 29 miljoen. Zo graag wil iedereen sterven.
pi_211673027
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 december 2023 19:57 schreef oheng het volgende:

[..]
Ik denk dat je hier wel een puntje hebt. De Westerse media is vooral goed in alarmisme, met als doel geld binnen te harken.
Schreeuwende koppen verkopen helaas.
  dinsdag 19 december 2023 @ 20:10:10 #159
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_211673081
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 december 2023 19:57 schreef PluggieOD het volgende:

[..]

Van de 52 miljoen in de jaren 90 zijn er 36.8 miljoen over volgens diezelfde bron.

Een recente publicatie hierover:
https://www.osw.waw.pl/en(...)0mere%2037%20million.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
pi_211673104
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 december 2023 19:46 schreef 3rr0r het volgende:

[..]
Ze krijgen daar ook het nieuws mee. Dan krijgt je moed ook een knauw.
Bevoorraad de Oekraïners fatsoenlijk en dat gemoed krijgt weer een boost, zo is het ook weer. Als de VS besluit om alle ATACMS die zij niet meer gaan gebruiken richting Oekraïne te sturen heeft dat bijv. enorme impact aan wat er nog aan Russisch tuig aan het front komt. Heeft weer verdere uitwerking op de moed om in een loopgraaf te gaan liggen.
  dinsdag 19 december 2023 @ 20:13:33 #161
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
pi_211673139
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 december 2023 19:42 schreef Solstice1 het volgende:

[..]
De Russische luchtafweer werkt niet echt als geadverteerd, helaas voor hun. F16's lijken trouwens indirectere steun te moeten gaan verzorgen al zijn er wel een zooi raketten waar je ze mee uit kunt rusten. JASSM's hebben net wat andere eigenschappen dan Storm Shadows/Scalps en Taurus raketten maar ze zijn van hetzelfde type en ze zijn in veel grotere getale gemaakt.
De JDAMs zijn spotgoedkoop, voor 50k heb je al een 500kg bom terwijl de HIMARS M30 100k kost voor een 91kg bom 👍
  dinsdag 19 december 2023 @ 20:15:02 #162
-1 #ANONIEM
Geverifieerd.
pi_211673171
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 december 2023 16:20 schreef Delenlill het volgende:
En het laat andere bondgenoten zoals Taiwan zien dat ze niet op ons kunnen rekenen wanneer het er toe doet. Ook geeft het landen zoals China een vrijbrief om te doen wat ze willen zonder bang te hoeven zijn voor te veel problemen.
De Amerikanen hebben Taiwan al lang en breed de garantie gegeven dat als China ook maar één poot uitsteekt, dat ze binnen 24 uur de Chinezen namens Taiwan komen platmaaien. En dat zal heus niet veranderen als Orange Man terugkeert.

[ Bericht 3% gewijzigd door Kukelecucktsju10 op 19-12-2023 20:16:30 ]
Yea, she's on crack.
pi_211673175
Zouden ze nog 500k uit een blik kunnen trekken? Denk wel dat het daarna klaar is, maar moet ook nog maar zien of ze überhaupt richting de 500k kunnen komen.
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
pi_211673202
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 december 2023 20:11 schreef Solstice1 het volgende:

[..]
Bevoorraad de Oekraïners fatsoenlijk en dat gemoed krijgt weer een boost, zo is het ook weer. Als de VS besluit om alle ATACMS die zij niet meer gaan gebruiken richting Oekraïne te sturen heeft dat bijv. enorme impact aan wat er nog aan Russisch tuig aan het front komt. Heeft weer verdere uitwerking op de moed om in een loopgraaf te gaan liggen.
Het is maar weinig ATACMS o'clock. Je hoort niks meer over die dingen.
pi_211673209
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 december 2023 20:13 schreef slashdotter3 het volgende:

[..]
De JDAMs zijn spotgoedkoop, voor 50k heb je al een 500kg bom terwijl de HIMARS M30 100k kost voor een 91kg bom 👍
Zijn ook prima ja, al plakken ze die volgens mij ook al onder wat van hun Sovjet-meuk.
pi_211673258
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 december 2023 20:17 schreef Discombobulate het volgende:

[..]
Als het verhaal van 20 geleverde raketten klopt zijn er geen geschikte doelen voor die dingen over. Er zijn er volgens de tellingen maar 16 gebruikt.
pi_211673306
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 december 2023 20:20 schreef Ulx het volgende:

[..]
Als het verhaal van 20 geleverde raketten klopt zijn er geen geschikte doelen voor die dingen over. Er zijn er volgens de tellingen maar 16 gebruikt.
Dan is het ook maar een beetje voor de show natuurlijk. 20 is niks.
  Moderator dinsdag 19 december 2023 @ 20:22:23 #168
192657 crew  xpompompomx
^(;,;)^
pi_211673309
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 december 2023 20:13 schreef slashdotter3 het volgende:

[..]
Met een paar uur vliegen erbij zit je al snel over die 100k heen.
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
pi_211673432
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 december 2023 20:17 schreef Discombobulate het volgende:

[..]
Omdat er maar 20 geleverd zijn blijkbaar. Colby Badhwar heeft er al eens thread over gemaakt.

https://threadreaderapp.com/thread/1703757651623162271.html

Vanaf 42/ ongeveer gaat het over hoeveel ATACMS er zijn. Over de duizend. Hij zegt later ook:

quote:
For now, we have to assume the worst though, which is that the expired inventory is unusable, leaving only 1138 available. Which brings us to the question, how many of those could be plausibly given to Ukraine? 200, is a reasonable number, in my view. (62/72)
De productie van ATACMS is volgens mij weer opgevoerd en ik dacht dat er ook plannen waren om hetzelfde te doen voor PrsMs de uiteindelijke opvolger. Als de VS daadwerkelijk nu 200(of 180 + de 20 die al gestuurd zijn) zou sturen zou dat een enorme impact hebben op de Russische logistiek. Geen commandopost, opslagplaats of logistiek knooppunt dat meer veilig is in bezet gebied.

Over Russische luchtafweer zegt hij overigens het volgende:

quote:
The introduction of F-16s does not dramatically change this disparity. Ukraine would need new F-16V Block 70/72s, along with AGM-88E AARGMs (successor to the HARM, which Ukraine already operates) to gain meaningful Destruction of Enemy Air Defenses (DEAD) capabilities. (38/72)
Dat gaat over hoe goed de F-16s om zouden kunnen gaan met Russische luchtafweer. De vliegtuigen die nu komen niet goed. De verwachting is ook niet dat er vliegtuigen gaan komen die dat wel kunnen. I.i.g. niet op korte termijn. Dus gaan ze waarschijnlijk vooral een rol spelen in het helpen van luchtafweer en het van afstand schieten van verschillende soorten munitie.
  dinsdag 19 december 2023 @ 20:30:35 #170
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_211673448
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 december 2023 12:36 schreef 3rr0r het volgende:

[..]
NOS
quote:
Legerleiders waarschuwen voor oorlog met Rusland: 'Europa moet zich voorbereiden'

De stafchef van het Belgische leger vreest een oorlog met Rusland. Hij zegt dat Europa meer moet doen om zich voor te bereiden. Voormalig commandant Landstrijdkrachten Mart de Kruif is het met hem eens: "Poetin luistert niet naar rede, alleen naar macht."

Admiraal Michel Hofman van het Belgische leger waarschuwt dat Rusland is overgeschakeld op een oorlogseconomie, die inmiddels op volle toeren draait.

Mart De Kruif ziet dat ook: "Poetin produceert nu 24 uur per dag tanks, munitie en drones, en dat wordt alleen maar meer", zegt de voormalig luitenant-generaal tegen RTL Nieuws. "Het zijn bovendien moderne tanks", waarschuwt hij.

'Poetin is een bokser'

Waar sommigen menen dat Rusland zich niet aan een conflict met de NAVO zal wagen, waarschuwen Hofman en De Kruif dat we daar niet op kunnen rekenen. De Kruif: "Poetin ziet militair ingrijpen als een legitiem middel. Hij luistert niet naar rede, alleen naar macht."

Volgens De Kruif is daar een sterke militaire aanwezigheid tegenoverzetten het enige middel dat werkt. "Poetin is een bokser. Je kunt niet eindeloos klappen ontwijken, je moet ook kunnen terugslaan", zegt hij.

Hoewel Rusland grote verliezen lijdt in Oekraïne, hoeft dat het Russische leger op termijn niet te verzwakken. Integendeel, waarschuwen de hooggeplaatste militairen.

"Rusland zal op termijn de oorlogsmachine regenereren en opnieuw strijdkrachten opbouwen", zegt Hofman tegen het Vlaamse VRT NWS.

Rusland leert van fouten

Ook De Kruif denkt dat Rusland op termijn alleen maar sterker wordt. "Ze leren heel veel lessen uit de oorlog met Oekraïne. Je leert meer van je fouten dan van je successen. De kwaliteit van het Russische leger zal alleen maar toenemen, ondanks de enorme verliezen."

Volgens De Kruif is het dan ook belangrijk dat Europa een samenhangend buitenland- en veiligheidsbeleid optuigt, met een duidelijke langetermijnvisie. "We hebben een capabele defensie-industrie." Maar je kunt niet zomaar een productielijn opstarten voor bijvoorbeeld granaten. Zoiets duurt jaren.

Eerder sprak de Belgische generaal Marc Thys al zijn zorgen uit over het munitietekort in Europa. "Als hier vandaag een oorlog uitbreekt, moet het Belgische leger na een aantal uur al beginnen met stenen te gooien, omdat we geen munitie meer hebben", zei Thys.

Afhankelijk van VS

Op korte termijn blijft Europa sterk afhankelijk van de VS, ziet De Kruif. "Dat is nu de enige stok die we hebben om Rusland te kunnen afweren."

Volgens De Kruif is verdediging tegen de Russische dreiging cruciaal. "We hebben het hier vaak over de vraag hoe we onze welvaart moeten verdelen. Maar dit gaat over hoe we onze welvaart kunnen behouden. Die vraag is fundamenteel voor de toekomst.
https://www.rtlnieuws.nl/(...)r-oorlog-met-rusland
pi_211673457
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 december 2023 18:04 schreef fjs het volgende:
Als Oekraïne geen wapens meer krijgt en het westen er 'moe' van wordt zou ik als Zelensky zeggen prima, ik roep alle landgenoten op om Oekraïne te verlaten en allemaal naar het westen te vertrekken. Daarna kunnen de Russen echt tegen onze grenzen aanzitten, mogen zij het oplossen. Dat Oekraïne nog niet klaar is met het getreuzel van het westen is mij een raadsel.
Lijkt me nieteens zo heel onrealistisch.
pi_211673543
quote:
2s.gif Op dinsdag 19 december 2023 20:22 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
Met een paar uur vliegen erbij zit je al snel over die 100k heen.
Het gaat er ook niet echt om of het een beter is dan het andere. JDAMs zorgen voor hele grote explosies, maar het bereik is relatief beperkt vergeleken met ATACMS, JASSMs etc.

Oekraïne zou ook GLSDB krijgen met een bereik van ongeveer 150 km, wat dan weer ongeveer de helft is van een ATACMS raket. Die dingen zijn geloof ik nog weer veel meer kosten-effectief, maar je gebruikt ze voor allerlei verschillende doeleinden.

Met ATACMS met clustermunitie kun je groepenconcentraties en vliegvelden ver achter de linies bestoken. Of stel de Russen verzamelen op de Krim 50 tanks. Zo'n raket kan snel geladen en geschoten worden.

De JDAMS hebben een enorme vernietigingskracht maar een korter bereik. Taurus is weer heel geschikt om die brug neer te halen. Storm Shadows hebben die schepen in de dokken op de Krim vernietigt. GLSDBs, geen idee eigenlijk. Dacht altijd dat het een soort GMLRS(Himars-raketten) met meer bereik waren.

Wat het doel van de meeste van die dingen is, logistiek voor de Russen onmogelijk maken. Als jij met je truck elke dag 300 km naar het front moet rijden over een zandweggetje om die dingen te ontwijken heb je een ellendig leven. Zeker als er dan vlak voor het front een drone invliegt.
pi_211673581
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 december 2023 20:15 schreef Kukelecucktsju10 het volgende:

[..]
De Amerikanen hebben Taiwan al lang en breed de garantie gegeven dat als China ook maar één poot uitsteekt, dat ze binnen 24 uur de Chinezen namens Taiwan komen platmaaien. En dat zal heus niet veranderen als Orange Man terugkeert.
Dezelfde Amerika die Oekraïne veiligheidsgaranties heeft gegeven. En hadden beloofd dat ze Oekraïne onvoorwaardelijk zouden steunen in deze oorlog.

En voor Trump ben ik niet bang. Want ik denk nog steeds dat hij niet weer president gaat worden. Hij zit nog steeds in grote juridische problemen. Maar Trump geeft vooral om zichzelf/denkt vooral aan zichzelf. Dus als het helpen van Taiwan niet in zijn straatje ligt dan zie ik hem dat ook nog wel tegenwerken.
  dinsdag 19 december 2023 @ 20:39:46 #174
-1 #ANONIEM
Geverifieerd.
pi_211673591
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 december 2023 20:38 schreef Delenlill het volgende:

[..]
Dezelfde Amerika die Oekraïne veiligheidsgaranties heeft gegeven. En hadden beloofd dat ze Oekraïne onvoorwaardelijk zouden steunen in deze oorlog.

En voor Trump ben ik niet bang. Want ik denk nog steeds dat hij niet weer president gaat worden. Hij zit nog steeds in grote juridische problemen. Maar Trump geeft vooral om zichzelf/denkt vooral aan zichzelf. Dus als het helpen van Taiwan niet in zijn straatje ligt dan zie ik hem dat ook nog wel tegenwerken.
Ik zou als ik jou was op de kermis gaan staan, met je helderziendheid.

[ Bericht 1% gewijzigd door Kukelecucktsju10 op 19-12-2023 20:40:01 ]
Yea, she's on crack.
pi_211673615
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 december 2023 19:57 schreef PluggieOD het volgende:

[..]

We hebben het er al eens over gehad hier, maar zonder stip aan de horizon zien de Oekraïners er zelf ook geen heil meer in.

Ik kan zo even niet noemen welke steun het moraal echt gaat boosten, maar het zal meer moeten zijn dan een paar f16’s.
pi_211673632
3 kwart topic vol in een dag. Kan ik aannemen dat dit vooral discussies zijn, of is er nog echt nieuws?
pi_211673853
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 december 2023 20:43 schreef Nebelwerfer het volgende:
3 kwart topic vol in een dag. Kan ik aannemen dat dit vooral discussies zijn, of is er nog echt nieuws?
Rusland schroeft de olie-export verder terug met 50.000 vaten per dag. Was ooit 5 miljoen vaten per dag, is nu 4.15 miljoen. Dat terwijl de prijs van olie verder blijft dalen omdat de wereldeconomie wat vertraagt en Amerika enorm veel schalie-olie oppompt.
pi_211674008
Insert muis krijgt pet cartoon

quote:
Russische soldaten worden in de loopgraven getroffen door het Hantavirus, ofwel het 'muizenvirus'. Dat meldt de Oekraïense militaire inlichtingendienst GUR. Door een enorme muizen- en rattenplaag in de loopgraven worden de soldaten besmet. Het virus wordt door urine, ontlasting en speeksel van de knaagdieren overgedragen op mensen.

De soldaten zouden onder meer last van zware hoofdpijn, koorts en misselijkheid. Ook tast het Hantavirus de nieren aan, waardoor er bij besmetting hevige pijn in de onderrug en problemen met plassen kan optreden. De soldaten klagen volgens de inlichtingendienst over een gebrek aan medische hulp. Rusland heeft nog niet gereageerd op de berichten over de uitbraak.

De muizenplaag in de loopgraven speelt al langere tijd. Als het kouder wordt in de winter zoeken muizen en ratten warmere plekken met eten, zoals loopgraven.
NOS
pi_211674014
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 december 2023 20:43 schreef Nebelwerfer het volgende:
Afgezien van de (permantente) vermindering van russische olieproductie, is er heel erg veel gaande op defensie gebied.
ATP Geopolitics geeft een opsomming, én een verrassende Foxnews poll:

[ Bericht 0% gewijzigd door oheng op 19-12-2023 23:21:05 ]
pi_211674208
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 december 2023 20:58 schreef Solstice1 het volgende:

[..]
Rusland schroeft de olie-export verder terug met 50.000 vaten per dag. Was ooit 5 miljoen vaten per dag, is nu 4.15 miljoen. Dat terwijl de prijs van olie verder blijft dalen omdat de wereldeconomie wat vertraagt en Amerika enorm veel schalie-olie oppompt.
Zullen ze wel dragen kunnen, maar wel prima dat ze die pijn voelen.
pi_211674280
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 december 2023 21:17 schreef Nebelwerfer het volgende:

[..]
Zullen ze wel dragen kunnen, maar wel prima dat ze die pijn voelen.
Ligt eraan wat je onder dragen kunnen verstaat. Ze doen het i.i.g. niet uit luxe.
pi_211674479
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 december 2023 20:58 schreef Solstice1 het volgende:

[..]
:Y
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_211674786
quote:
Die hele economie hangt met duct tape aan elkaar. Valt niet uit te sluiten dat de oorlog sowieso begonnen is vanwege de demografische problemen in Rusland. Dit was een soort laatste kans. Nu ontvoeren ze kinderen uit Oekraïne om de eigen bevolking aan te vullen en moedigen ze een soort "neuken voor het vaderland" aan. Gebeurt alleen niet echt.

Dit lijkt de laatste generatie te worden die überhaupt gemobiliseerd kan worden voor een grootschalige oorlog. Het probleem wordt alleen dat je al die jonge mannen straks in je eigen economie mist en ze ook geen kinderen gaan krijgen. Er ontbraken al een zooi mannen door voorgaande oorlogen, de 2e wereldoorlog ijlt in Rusland zelfs nu nog na in de bevolkingssamenstelling.

Droevig wat nationalisme gekoppeld aan grootheidswaan met een land doet.
pi_211674915
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 december 2023 15:43 schreef LXIV het volgende:

[..]
We zullen Oekraine geen mes in de rug steken. Uiteindelijk eindigt iedere oorlog met onderhandelingen, een wapenstilstand en een vredesverdrag. Het is het beste als dat verdrag voor beide partijen enigzins acceptabel is, anders heb je over 20 jaar opnieuw oorlog. Dat betekent dat zowel Rusland als Oekraine water bij de wijn moeten doen.
Het is zo bezien zelfs gunstiger voor Oekraine wanneer het verdrag niet te vernederend voor Rusland is, anders blijft het etteren. En vice versa natuurlijk!

Dus wanneer er wordt aangestuurd op onderhandelen is dat geen mes in de rug van Oekraine. Ik vind wat het Westen nu Oekraine flikt (ze laten doorvechten, want zo enorm goedkoop (dixit Ollongren), niet genoeg geven om van Rusland te winnen maar genoeg om niet te verliezen, het zo eindeloos rekken waarbij de halve Oekrainse jeugd sneuvelt voor ons belang) eigenlijk veel valser dan realistsch zijn.
Realistisch gezien houdt Rusland pas op als ze met brute kracht gestopt worden. Achter het leveren van die brute kracht moet veel meer vaart gezet worden. Tegelijkertijd mag er vanuit het Westen wel eens beter gekeken worden naar het grotere geopolitieke plaatje. Wil je van het gerommel in Afrika, het Midden-Oosten, Azië en in onze eigen informatievoorziening af dan moet je Rusland kortwieken.
  dinsdag 19 december 2023 @ 22:06:39 #185
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_211674991
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 december 2023 21:06 schreef 3rr0r het volgende:
Insert muis krijgt pet cartoon
[..]
NOS
Dan heeft de andere kant daar ook last van. Virussen laten zich niet tegenhouden door grenzen.

Nou is het hantavirus overigens iets waar ook de Nederlandse krijgsmacht rekening mee houdt bij uitzendingen.
pi_211675144
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 december 2023 21:21 schreef Solstice1 het volgende:

[..]
Ligt eraan wat je onder dragen kunnen verstaat. Ze doen het i.i.g. niet uit luxe.
De oorlog stop je er niet mee
pi_211676074
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 december 2023 16:49 schreef dudewhereismycar het volgende:
Zelfs als ze de burgermaatschappij volledig militariseren, wordt het lastig voor ze.
De grootste fout is BBP vergelijkingen maken in het geval van oorlog.
Ik denk dat jij het niet goed begrijpt, als de overheid mensen gedwongen laat werken, kun je op de producten en diensten die geproduceerd worden gewoon een prijs plakken. Dat lijkt me nogal logisch.

Definitie BBP:

quote:
Het bruto binnenlands product is de totale toegevoegde waarde van alle in een land geproduceerde goederen en diensten gedurende een bepaalde periode. Meestal wordt met dit begrip het bruto binnenlands product tegen marktprijzen bedoeld.
  dinsdag 19 december 2023 @ 23:09:36 #188
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_211676077
quote:
14s.gif Op dinsdag 19 december 2023 19:49 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Je wilt dus geweld gaan gebruiken tegen bijvoorbeeld India of Coca-Cola omdat die handel drijven met Rusland? Raar.
[..]
Oekraïne helaas wel ja aangezien Rusland daar besloot binnen te vallen, de rest van de wereld niet.
Die mensen die vinden dat er een wereldoorlog aan de gang is hebben wel enigszins een punt.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_211676207
In Rusland flikkeren ze bij bosjes uit de lucht.

twitter
pi_211676321
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 december 2023 23:09 schreef luxerobots het volgende:

[..]
Ik denk dat jij het niet goed begrijpt, als de overheid mensen gedwongen laat werken, kun je op de producten en diensten die geproduceerd worden gewoon een prijs plakken. Dat lijkt me nogal logisch.

Definitie BBP:
[..]

In een oorlogseconomie doet heel de BBP er niet toe. Vergelijkingen dat Rusland een BBP heeft zo groot als de Benelux slaan dus ook nergens op mbt de oorlog in Oekraïne.
pi_211676329
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 december 2023 23:31 schreef dudewhereismycar het volgende:

[..]
In een oorlogseconomie doet heel de BBP er niet toe. Vergelijkingen dat Rusland een BBP heeft zo groot als de Benelux slaan dus ook nergens op mbt de oorlog in Oekraïne.
Niet helemaal waar. Maar een plundertocht zoals de Russen nu doen levert de schatkist wel iets op natuurlijk.
pi_211676346
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 december 2023 15:43 schreef LXIV het volgende:

[..]
We zullen Oekraine geen mes in de rug steken. Uiteindelijk eindigt iedere oorlog met onderhandelingen, een wapenstilstand en een vredesverdrag. Het is het beste als dat verdrag voor beide partijen enigzins acceptabel is, anders heb je over 20 jaar opnieuw oorlog. Dat betekent dat zowel Rusland als Oekraine water bij de wijn moeten doen.

Het is zo bezien zelfs gunstiger voor Oekraine wanneer het verdrag niet te vernederend voor Rusland is, anders blijft het etteren. En vice versa natuurlijk!
Hoezo zou een verdrag dat voor Poetin 'enigszins acceptabel' is, voorkomen dat Poetin niet nog meer wil hebben?

quote:
Dus wanneer er wordt aangestuurd op onderhandelen is dat geen mes in de rug van Oekraine. Ik vind wat het Westen nu Oekraine flikt (ze laten doorvechten, want zo enorm goedkoop (dixit Ollongren),
Stoppen met Oekraïne steunen is Oekraïne in de steek laten. De Oekraïners willen namelijk zelf vechten voor hun land. Wij hoeven geen militairen te leveren, ze betalen het met hun eigen levens.

quote:
niet genoeg geven om van Rusland te winnen maar genoeg om niet te verliezen, het zo eindeloos rekken waarbij de halve Oekrainse jeugd sneuvelt voor ons belang) eigenlijk veel valser dan realistsch zijn.
Dat vind ik ook. We moeten Oekraïne beter ondersteunen, zodat er betere resultaten komen. Maar zelfs zonder steun gaan de Oekraïners door, desnoods als partizanen/guerrillastrijders.
pi_211676357
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 december 2023 23:31 schreef dudewhereismycar het volgende:

[..]
Oorlogsactiviteiten zijn heus niet uitgezonderd bij het berekenen van het BBP hoor.
pi_211676397
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 december 2023 23:33 schreef Ulx het volgende:

[..]
Niet helemaal waar. Maar een plundertocht zoals de Russen nu doen levert de schatkist wel iets op natuurlijk.
Niet waar? Kan je een argument geven waarom het 1 cent boeit wat de BBP is als je een oorlogseconomie draait? Want het heet niet voor niets een oorlogseconomie.

Uitleg oorlogseconomie:
https://nl.m.wikipedia.or(...)20de,middel%20van%20'gedrukt%20geld'.

[quote]De term oorlogseconomie beschrijft de situatie waarbij de inrichting van de economie ondergeschikt wordt gemaakt aan een bepaald belang, meestal een bedreiging van het landsbelang.

quote:
Een van de mechanismen van oorlogseconomie is het financieren door middel van 'gedrukt geld'. Een andere aspect van een oorlogseconomie is het buitenspel zetten van civiele prioriteiten, of het afwentelen van kosten buiten de economie.
Doordat Rusland het volgende bezit:

1. Eigen munt
2. Eigen grondstoffen in de grond
3. Mensen (arbeiders)
4. Eigen defensieindustrie
5. Minderheden binnen het land

Kan Rusland gewoon kei en keihard knallen, ookal stort die hele Roebl als een kaartenhuis in elkaar. Het zal een tijd duren, maar tijd is relatief. Is dat 2 jaar? 3 jaar? 5 jaar? Nazi Duitsland was letterlijk! Platzak maar kon toch een enorm defensieapparaat neerzetten. Heel die BBP zegt dus niets.

Het argument dat het westen moderne wapens gaat ook maar half op. Met voldoende mankracht en conventionele slagkracht ga je gewoon een heel eind komen en daarbij telt: het westen begint verdeeld te raken en is bang voor een confrontatie met Rusland (of ziet de noodzaak nog gewoon niet in). Als we niet uitkijken is het hele defensieapparaat van Rusland 10x zo groot als voor de inval van Oekraïne.
pi_211676403
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 december 2023 23:37 schreef luxerobots het volgende:

[..]
Oorlogsactiviteiten zijn heus niet uitgezonderd bij het berekenen van het BBP hoor.
Hoe denk je dat het BBP van Nazi Duitsland eruit zag in 1933?

quote:
In 1933 waren er zes miljoen werklozen in Duitsland: 30 procent van de beroepsbevolking
pi_211676428
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 december 2023 23:45 schreef dudewhereismycar het volgende:

[..]
Niet waar? Kan je een argument geven waarom het 1 cent boeit wat de BBP is als je een oorlogseconomie draait? Want het heet niet voor niets een oorlogseconomie.

Uitleg oorlogseconomie:
[..]

1. Eigen munt
3. Mensen (arbeiders)

Kan Rusland gewoon kei en keihard knallen, ookal stort die hele Roebl als een kaartenhuis in elkaar. Het zal een tijd duren, maar tijd is relatief. Is dat 2 jaar? 3 jaar? 5 jaar? Nazi Duitsland was letterlijk! Platzak maar kon toch een enorm defensieapparaat neerzetten. Heel die BBP zegt dus niets.

Het argument dat het westen moderne wapens gaat ook maar half op. Met voldoende mankracht en conventionele slagkracht ga je gewoon een heel eind komen en daarbij telt: het westen begint verdeeld te raken en is bang voor een confrontatie met Rusland (of ziet de noodzaak nog gewoon niet in). Als we niet uitkijken is het hele defensieapparaat van Rusland 10x zo groot als voor de inval van Oekraïne.
Je verzet de doelpalen.

Maar goed, ook Rusland is afhankelijk van andere landen.

Er is geen enkel land dat alles zelf produceert. Er zijn altijd wel onderdelen/componenten die geïmporteerd moeten worden. We leven nu eenmaal in een wereld met economieën die sterk gespecialiseerd zijn.
pi_211676437
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 december 2023 23:54 schreef luxerobots het volgende:

[..]
Je verzet de doelpalen.

Maar goed, ook Rusland is afhankelijk van andere landen.

Er is geen enkel land dat alles zelf produceert. Er zijn altijd wel onderdelen/componenten die geïmporteerd moeten worden. We leven nu eenmaal in een wereld met sterk gespecialiseerde diensten en goederen.
Doelpalen? Ik zeg precies t zelfde als wat ik al zei: de BBP doet er niet toe in een oorlogseconomie. Ik geef alleen extra uitleg incl onderbouwing.

En onderdelen en componenten? De halve wereld drijft nog handel met Rusland, geen idee onder welke steen jij leeft....
pi_211676446
quote:

[..]

Uitleg oorlogseconomie:
[..]

1. Eigen munt
3. Mensen (arbeiders)

De problemen met bijv. het brandstof tekort laat zien dat de werkelijkheid veel ingewikkelder is.

rusland heeft namelijk ook een buitenland. En als je als rus in het buitenland 1000 liter benzine kunt verkopen voor 1000 euro, of in rusland voor 100 euro, dan is de keuze snel gemaakt.

En de ei-crisis suddert ook gewoon door.

[ Bericht 0% gewijzigd door oheng op 20-12-2023 00:05:57 ]
pi_211676447
quote:

[..]

Uitleg oorlogseconomie:
[..]

1. Eigen munt
3. Mensen (arbeiders)

Veel groter maakt weinig uit als de kill-ratio 10-1 is. Ik zie de Russen nergens enorme vorderingen maken. Jij wel?
pi_211676452
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 december 2023 23:57 schreef dudewhereismycar het volgende:

[..]
Doelpalen? Ik zeg precies t zelfde als wat ik al zei: de BBP doet er niet toe in een oorlogseconomie. Ik geef alleen extra uitleg incl onderbouwing.
Jij begint een riedeltje over wat Rusland nog wel in huis heeft. Maar het doet er niet toe, het ging over het BBP en wat dat betreft valt wat het leger er doet er gewoon onder.

quote:
En onderdelen en componenten? De halve wereld drijft nog handel met Rusland, geen idee onder welke steen jij leeft....
Dus met andere woorden, de andere helft van de wereld drijft geen handel met Rusland. :+
(En dat zijn landen die best wat in huis hebben.)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')