En dan is natuurlijk de vervolg vraag waarom zij die niet willen leveren.quote:Op dinsdag 19 december 2023 17:00 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Ja, wil. Dat is het probleem natuurlijk.
Alleen maar extra reden om Ukraine 100% te steunen en de Russen er uit te schieten.quote:Op dinsdag 19 december 2023 17:01 schreef Akathisia het volgende:
[..]
Ik zou het in acht nemen wb de voorspellingen. Interessante bron om te kijken waar wat nou zo ongeveer ligt;
https://www.icog.es/TyT/i(...)esources-of-ukraine/
Als ik voor mezelf spreek heb ik die verwachting nooit gehad eigenlijk. Want het is wel kinderlijk naief te noemen als je verwacht dat, in dit geval Oekraïne, zomaar door een linie of linies heen kan rijden als je tegenstander al meer dan een jaar de tijd heeft gehad om zich in te graven.quote:Op dinsdag 19 december 2023 16:53 schreef PluggieOD het volgende:
[..]
Wat ook geld voor het westerse verwachtingspatroon mbt het Oekraiense tegenoffensief.
Nee, de vervolgvraag is hoe we die wapens er toch krijgen.quote:Op dinsdag 19 december 2023 17:01 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
En dan is natuurlijk de vervolg vraag waarom zij die niet willen leveren.
Extra reden? Het is goed mogelijk dat dit voor beide partijen zo een beetje de belangrijkste reden was.quote:Op dinsdag 19 december 2023 17:02 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Alleen maar extra reden om Ukraine 100% te steunen en de Russen er uit te schieten.
Prima, Ukraine volpompen met wapens.quote:Op dinsdag 19 december 2023 17:05 schreef Akathisia het volgende:
[..]
Extra reden? Het is goed mogelijk dat dit voor beide partijen zo een beetje de belangrijkste reden was.
Met dat handjevol high tech wapens zou Europa het waarschijnlijk ook maar een halve dag volhouden wanneer de Russen het op hun heupen zouden krijgen. High tech is leuk, maar desondanks heb je nog altijd grote aantallen er van nodig.quote:Op dinsdag 19 december 2023 15:30 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Alsof de russen geen bouwtekeningen hebben en andere fragmenten van Westerse wapens. Daarnaast zijn die door ons superieur verklaarde Westerse wapens nou ook weer niet zo'n game changer geweest. Eigenlijk helemaal niet. Het valt bitter tegen.
Das ook nog eens veel goedkoper dan het drastisch verhogen van de defensie uitgaven in de komende jaren ivm Poetje's toekomstplannen voor de rest van Europaquote:Op dinsdag 19 december 2023 17:07 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Prima, Ukraine volpompen met wapens.
De waarschuwingen van die leiders zijn aan dovemansoren gericht, die gaan pas gelijk krijgen wanneer de Russische tanks over de Baltische, Poolse en Finse grenzen rollen.quote:Op dinsdag 19 december 2023 17:22 schreef kibo het volgende:
[..]
Das ook nog eens veel goedkoper dan het drastisch verhogen van de defensie uitgaven in de komende jaren ivm Poetje's toekomstplannen voor de rest van Europa
Mwa ik denk eerder dat de Russen weinig in hebben te brengen tegen een superieure luchtmacht. Zo zijn ze in Syrië ook al eens in de pan gehakt. Zie de Battle of Khasham.quote:Op dinsdag 19 december 2023 17:17 schreef spicymchaggis het volgende:
[..]
Met dat handjevol high tech wapens zou Europa het waarschijnlijk ook maar een halve dag volhouden wanneer de Russen het op hun heupen zouden krijgen. High tech is leuk, maar desondanks heb je nog altijd grote aantallen er van nodig.
Het verschil met zomer 2022 waren de landmijnen... dat gooide eigenlijk meteen al roet in het eten. En dan hebben ze ook nog eens geen luchtsteun. Dan wordt het gewoon lastig.quote:Op dinsdag 19 december 2023 17:02 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Als ik voor mezelf spreek heb ik die verwachting nooit gehad eigenlijk. Want het is wel kinderlijk naief te noemen als je verwacht dat, in dit geval Oekraïne, zomaar door een linie of linies heen kan rijden als je tegenstander al meer dan een jaar de tijd heeft gehad om zich in te graven.
Het zijn na mijn beleving dan ook vooral de media geweest die afgelopen zomer weer een zelfde zomer als 2022 verwachtten en daar nogal hijgerig over deden.
Maar ja, misschien heb ik teveel met mijn neus in de (geschiedenis)boeken gezeten de afgelopen decennia en de "media" niet.
Ook die luchtmacht is veel te klein en zal al na hooguit een paar uurtjes wegens munitiegebrek de strijd moeten staken.quote:Op dinsdag 19 december 2023 17:28 schreef Gehrman het volgende:
[..]
Mwa ik denk eerder dat de Russen weinig in hebben te brengen tegen een superieure luchtmacht. Zo zijn ze in Syrië ook al eens in de pan gehakt. Zie de Battle of Khasham.
Wel iets natuurlijk, maar niet het wondermiddel dat voor de broodnodige doorbraak gaat zorgen.quote:Op dinsdag 19 december 2023 17:37 schreef AFA2022 het volgende:
De F16's komen binnenkort in actie toch.... weet iemand of het enige impact zou hebben op het slagveld?
F-16's zonder munitie voegen niets toe.quote:Op dinsdag 19 december 2023 17:37 schreef AFA2022 het volgende:
De F16's komen binnenkort in actie toch.... weet iemand of het enige impact zou hebben op het slagveld?
Het is de vraag hoe superieur luchtmachten nog kunnen zijn in de toekomst. Het lijkt er sterk op alsof de ontwikkeling van anti-lucht wapens veel sneller is gegaan als die van vliegtuigen.quote:Op dinsdag 19 december 2023 17:28 schreef Gehrman het volgende:
[..]
Mwa ik denk eerder dat de Russen weinig in hebben te brengen tegen een superieure luchtmacht. Zo zijn ze in Syrië ook al eens in de pan gehakt. Zie de Battle of Khasham.
Luchtmacht zit volgens mij in een switch van bemand naar meer en meer onbemand.quote:Op dinsdag 19 december 2023 17:41 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Het is de vraag hoe superieur luchtmachten nog kunnen zijn in de toekomst. Het lijkt er sterk op alsof de ontwikkeling van anti-lucht wapens veel sneller is gegaan als die van vliegtuigen.
Voor toekomstige oorlogen denk ik dat het belangrijker is wie de beste drones heeft.
Voornamelijk in defensieve zin. Aan Oekraïnse kant zijn er al langer problemen met munitie van luchtafweer en dit is een oplossing daarvoor.quote:Op dinsdag 19 december 2023 17:37 schreef AFA2022 het volgende:
Dus als ik het goed begrijp krijgt Oekraine maar mondjesmaat wapens/munitie, net genoeg om zich staande te houden. Dit met in achterhoofd toch wss een toekomstige conflict met China/ Iran?quote:Op dinsdag 19 december 2023 17:39 schreef spicymchaggis het volgende:
[..]
F-16's zonder munitie voegen niets toe.
Waar haal je deze onzin vandaan?quote:Op dinsdag 19 december 2023 17:36 schreef spicymchaggis het volgende:
[..]
Ook die luchtmacht is veel te klein en zal al na hooguit een paar uurtjes wegens munitiegebrek de strijd moeten staken.
Het demasque van een luchtmacht, van wie dan ook, of hoe "superieur" dan ook , is inmiddels wel aangetoond in deze oorlog.quote:Op dinsdag 19 december 2023 17:28 schreef Gehrman het volgende:
[..]
Hoe precies? Oekraïne heeft amper een luchtmacht. Het is niet alsof je dat zo kunt extrapoleren naar de effectiviteit van de westerse luchtmacht.quote:Op dinsdag 19 december 2023 17:52 schreef kibo het volgende:
[..]
Het demasque van een luchtmacht, van wie dan ook, of hoe "superieur" dan ook , is inmiddels wel aangetoond in deze oorlog.
Nounounounou.quote:Op dinsdag 19 december 2023 16:46 schreef LXIV het volgende:
[..]
Objectief gezien ben jij een doorgesnoven haatdragende idioot.
En die superieur geachte (tov de ukrainse) russische luchtmacht dan?quote:Op dinsdag 19 december 2023 17:57 schreef Gehrman het volgende:
[..]
Hoe precies? Oekraïne heeft amper een luchtmacht. Het is niet alsof je dat zo kunt extrapoleren naar de effectiviteit van de westerse luchtmacht.
Hoe stel je voor om dit aan te pakken?quote:Op dinsdag 19 december 2023 16:35 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Objectief gezien is het kapot maken van Rusland de oplossing die op de lange termijn de meeste mensen in leven houd.
Met een andere leider wellicht wel, er zit nu iemand achter slot en grendel die geschikt zou kunnen zijn. Maar daadwerkelijke politieke tegenstand houdt men niet zo van in Rusland. Het is dan ook een schijndemocratie.quote:Op dinsdag 19 december 2023 16:39 schreef Hathor het volgende:
[..]
Duurzame vrede met Rusland is niet mogelijk.
Eigenlijk heb ik het vanaf het begin onrealistisch gevonden dat dit voor Oekraine een goede afloop zou kennen, alleen had ik onderschat hoe fel ze tegenstand boden en de Russen eigenlijk compleet tot stilstand wisten te brengen. Daardoor is er wellicht een beeld ontstaan dat ze daadwerkelijk Rusland zouden kunnen verslaan. En wellicht had dat ook gekund, maar niet zonder niet aflatende, massale steun van de internationale gemeenschap, en die laten het nu wel een beetje afweten.quote:Op dinsdag 19 december 2023 17:02 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Als ik voor mezelf spreek heb ik die verwachting nooit gehad eigenlijk. Want het is wel kinderlijk naief te noemen als je verwacht dat, in dit geval Oekraïne, zomaar door een linie of linies heen kan rijden als je tegenstander al meer dan een jaar de tijd heeft gehad om zich in te graven.
Het zijn na mijn beleving dan ook vooral de media geweest die afgelopen zomer weer een zelfde zomer als 2022 verwachtten en daar nogal hijgerig over deden.
Maar ja, misschien heb ik teveel met mijn neus in de (geschiedenis)boeken gezeten de afgelopen decennia en de "media" niet.
Ach laat hem maar.quote:
Sancties maximaliseren. Arrestatiebevelen voor alle Russische ambtenaren, politici en zakenmensen. Ukraine volpompen met wapens en munitie. NATO in volle sterkte bovenop de grens met Rusland en bij ieder incident (ieder lullig schroefje van een drone dat buiten Russische of Ukrainse grenzen terecht komt) maximaal terug slaan. Dreigen met kernwapens. Klanten van Rusland maximaal onder druk zetten, desnoods met geweld. Vrienden van Rusland (Iran en Noord Korea) volledig isoleren, infrastructuur op grote schaal schade toebrengen, im/export onmogelijk maken.quote:Op dinsdag 19 december 2023 17:59 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Hoe stel je voor om dit aan te pakken?
[..]
Klanten van Rusland, dan zit je te denken aan gewone bedrijven of landen? En wat zijn je plannen mocht de boel escaleren met het voeren van zulk beleid?quote:Op dinsdag 19 december 2023 18:13 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Sancties maximaliseren. Arrestatiebevelen voor alle Russische ambtenaren, politici en zakenmensen. Ukraine volpompen met wapens en munitie. NATO in volle sterkte bovenop de grens met Rusland en bij ieder incident (ieder lullig schroefje van een drone dat buiten Russische of Ukrainse grenzen terecht komt) maximaal terug slaan. Dreigen met kernwapens. Klanten van Rusland maximaal onder druk zetten, desnoods met geweld. Vrienden van Rusland (Iran en Noord Korea) volledig isoleren, infrastructuur op grote schaal schade toebrengen, im/export onmogelijk maken.
Oekraïne is het zelf die zegt dat ze het niet gaan redden. Althans, hun hoogste generaals en berichten van soldaten die af en toe door de fog of war doorkomen. Ook intern gaan delen van het volk morrelen. Nu de studenten mogelijk binnenkort mogen opdraven (wat blijft er nog over in de Oekraïne wanneer een deel van de bevolking (waaronder ook mannen die niet geslacht wilden worden) gevlucht is, al een paar 100k mannen niet meer bestaan (de weduwen vinden dat ook niet zo leuk) en het geboortecijfer al rond de 1.2 lag, ook al voor de oorlog is het nogal voorspelbaar dat er ook interne druk is. Als dit nog even doorgaat wonen er binnenkort alleen nog ouderen in dat land. De gemiddelde leeftijd van het leger zou nu ongeveer 43 zijn vertelde Rob de Wijk laatst.quote:Op dinsdag 19 december 2023 14:08 schreef Joppiez het volgende:
[..]
Het fatalisme lijkt inderdaad het westen een mokerslag toegediend te hebben.
Oekraine was goed opweg, tot iedereen opeens riep en herhaalde: Oekraine gaat het niet redden, Oekraine gaat het niet redden, Oekraine gaat het niet redden.
Tegelijkertijd een flinke rem op de wapenleveringen/toezeggingen.
Ergens was/is het ook wel voorspelbaar natuurlijk. De mens die gewoon weer in haar comfortzone kruipt. En er pas uitkomt wanneer ze er letterlijk wordt uitgetrapt.
Die bleek niet zoveel te voor te stellen. Geldt voor het hele russische leger overigens.quote:Op dinsdag 19 december 2023 17:58 schreef kibo het volgende:
[..]
En die superieur geachte (tov de ukrainse) russische luchtmacht dan?
Alles.quote:Op dinsdag 19 december 2023 18:22 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Klanten van Rusland, dan zit je te denken aan gewone bedrijven of landen?
Escaleren? Laat me niet lachen! Het is al oorlog, wat wil je nog meer?quote:En wat zijn je plannen mocht de boel escaleren met het voeren van zulk beleid?
Een dergelijk scenario is onzinnig, Oekraïne heeft ook zonder westerse steun een formidabel leger. Ook al stort het front in, en leidt Oekraïne grondverlies, minimaal kan men zich altijd terugtrekken ten westen van de Dnjepr.quote:Op dinsdag 19 december 2023 18:04 schreef fjs het volgende:
Als Oekraïne geen wapens meer krijgt en het westen er 'moe' van wordt zou ik als Zelensky zeggen prima, ik roep alle landgenoten op om Oekraïne te verlaten en allemaal naar het westen te vertrekken. Daarna kunnen de Russen echt tegen onze grenzen aanzitten, mogen zij het oplossen. Dat Oekraïne nog niet klaar is met het getreuzel van het westen is mij een raadsel.
Dit heeft niet zoveel te maken met de luchtmacht maar eerder met de gedeelde doctrine uit de Soviet Unie die sterk gericht is op luchtafweer.quote:Op dinsdag 19 december 2023 18:28 schreef Gehrman het volgende:
[..]
Die bleek niet zoveel te voor te stellen. Geldt voor het hele russische leger overigens.
Jij denkt dat Westerse luchtmachten uit wat MIG's bestaan?quote:Op dinsdag 19 december 2023 17:52 schreef kibo het volgende:
[..]
Het demasque van een luchtmacht, van wie dan ook, of hoe "superieur" dan ook , is inmiddels wel aangetoond in deze oorlog.
Jij denkt dat de Russische luchtmacht veel MiG's heeft?quote:Op dinsdag 19 december 2023 18:44 schreef 3rr0r het volgende:
[..]
Jij denkt dat Westerse luchtmachten uit wat MIG's bestaan?
De Russische doctrine is grotendeels gericht op operaties boven de frontlinie.quote:Op dinsdag 19 december 2023 18:43 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Dit heeft niet zoveel te maken met de luchtmacht maar eerder met de gedeelde doctrine uit de Soviet Unie die sterk gericht is op luchtafweer.
Klopt, het alternatief is namelijk afspraken maken met Rusland, en we zien hoe goed ze zich aan die van 1994 hebben gehoudenquote:Op dinsdag 19 december 2023 16:35 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Objectief gezien is het kapot maken van Rusland de oplossing die op de lange termijn de meeste mensen in leven houd.
Dat maakt weinig uit, ook F16's zijn probleemloos uit de lucht te halen door modernere luchtafweer.quote:Op dinsdag 19 december 2023 18:44 schreef 3rr0r het volgende:
[..]
Jij denkt dat Westerse luchtmachten uit wat MIG's bestaan?
Wat maakt dat uit, hij stelt demasque van een luchtmacht, van wie dan ook. Dus als we doen alsof Oekraine de Amerikaanse luchtmacht heeft, zou het alsnog niet uitmaken in zijn optiek.quote:Op dinsdag 19 december 2023 18:49 schreef PluggieOD het volgende:
[..]
Jij denkt dat de Russische luchtmacht veel MiG's heeft?
Een F-16 is het beste wat Amerika/de NAVO heeft?quote:Op dinsdag 19 december 2023 19:01 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Dat maakt weinig uit, ook F16's zijn probleemloos uit de lucht te halen door modernere luchtafweer.
Sukhoi's danquote:Op dinsdag 19 december 2023 18:49 schreef PluggieOD het volgende:
[..]
Jij denkt dat de Russische luchtmacht veel MiG's heeft?
De 155mm granaten voor die dingen zullen inderdaad ook wel een probleem zijn.quote:Op dinsdag 19 december 2023 17:39 schreef spicymchaggis het volgende:
[..]
F-16's zonder munitie voegen niets toe.
Maar modern luchtafweer is dan weer prima te mollen met F16's.quote:Op dinsdag 19 december 2023 19:01 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Dat maakt weinig uit, ook F16's zijn probleemloos uit de lucht te halen door modernere luchtafweer.
Nee, dat zijn de F-22's en de F-35's, daar lijkt Rusland niet wat tegen te hebben. Sowieso wordt die luchtafweer eerst van een afstandje met allerhande zooi van de grond gepleurd alvorens met een combinatie van vliegtuigen de rest van de oorlogsmeuk naar z'n grootje wordt geschoten in zo'n oorlog.quote:Op dinsdag 19 december 2023 19:06 schreef 3rr0r het volgende:
[..]
Een F-16 is het beste wat Amerika/de NAVO heeft?
Niemand staat te springen om in een oorlog te vechten en wellicht dood te gaan toch? En zeker niet als je niet het gevoel hebt dat je de wapens hebt om de klus te klaren.quote:Op dinsdag 19 december 2023 19:36 schreef Kickinalfa het volgende:
Waarom is er eigenlijk zoveel twijfel in de Oekraïne voor wat betreft een grotere mobilisatie?
Gebrek aan wapens? Trainingsfaciliteiten? Publieke opinie? Geld wordt genoemd naar in oorlogstijd met een eigen munteenheid lijkt me dat toch geen enorm issue?
Het is een uitputtingsslag aan het front en mensen worden liever niet actieve loopgraven ingestuurd waar ze met van alles en nog wat bestookt worden. Dat is het punt en dat is deels wat Rusland drijft om nu golf na golf aan soldaten richting die loopgraven te sturen.quote:Op dinsdag 19 december 2023 19:36 schreef Kickinalfa het volgende:
Waarom is er eigenlijk zoveel twijfel in de Oekraïne voor wat betreft een grotere mobilisatie?
Gebrek aan wapens? Trainingsfaciliteiten? Publieke opinie?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |