Dan noem je het eerder een winstuitkering dan een 13 maand.quote:Op woensdag 13 december 2023 10:36 schreef Sunshine1982 het volgende:
TS krijgt elk jaar een 13e maand, hoeveelheid is afhankelijk van de winst die gemaakt is (zoals bij de meesten het geval is denk ik?)
Ja, daar heb je gelijk in. Maar ik dacht eigenlijk dat een winstuitkering en een 13e maand een beetje hetzelfde was?quote:Op woensdag 13 december 2023 10:45 schreef Brandhout14 het volgende:
[..]
Dan noem je het eerder een winstuitkering dan een 13 maand.
Overigens is het bijzonder dat ze nu al weten hoeveel winst er is gemaakt.
Wij krijgen onze winstuitkering (icm bonusstructuur) in februari.
Dus eigenlijk heb je een nieuwe werkgever maar ga je er niet op vooruit?quote:Op woensdag 13 december 2023 10:51 schreef Schanu het volgende:
Ik kreeg bij mijn vorige werkgever een winstuitkering aangevuld tot een 13e maand, zodat we in totaal een extra maandsalaris uitbetaald kregen onder de WKR, dus grotendeels netto. Dat was wel lekker!
Bij mijn nieuwe werkgever heb ik die luxe helaas niet (maar heb ik het naar rato in mijn salaris laten verdisconteren dus ik klaag alsnog niet).
quote:Op woensdag 13 december 2023 10:50 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Ja, daar heb je gelijk in. Maar ik dacht eigenlijk dat een winstuitkering en een 13e maand een beetje hetzelfde was?Overigens weten ze het nog niet helemaal, er wordt altijd het jaar erna een herberekening gemaakt en krijgen we die in april extra uitbetaald.
Ik ben qua salaris gelijk gebleven, maar ben er qua reistijd, flexibiliteit (mogelijkheid tot thuis werken en dergelijke) en werkgeluk op vooruit gegaan. Dus zeker wel een verbeteringquote:Op woensdag 13 december 2023 10:55 schreef RoW_0 het volgende:
[..]
Dus eigenlijk heb je een nieuwe werkgever maar ga je er niet op vooruit?
Ah ok. Nu voel ik nogal domquote:Op woensdag 13 december 2023 10:55 schreef sigme het volgende:
[..]
Nee, een 13e maand is een 13de maal je maandsalaris betaald krijgen, een winstuitkering is een deel van de winst uitgekeerd krijgen. Bij sommige banen krijg je geen van beide, bij sommige een van de twee en bij sommige banen krijg je zelfs allebei.
Een 13e maand staat vast; je weet wat je krijgt (1 maandsalaris) en het maakt niet uit hoe het jaar verlopen is.
Voor een winstuitkering moet er meestal winst gemaakt zijn, en hoeveel je dan krijgt kan van vanalles afhangen.
Jup, dit kan ik beamenquote:Op woensdag 13 december 2023 10:55 schreef sigme het volgende:
[..]
Nee, een 13e maand is een 13de maal je maandsalaris betaald krijgen, een winstuitkering is een deel van de winst uitgekeerd krijgen. Bij sommige banen krijg je geen van beide, bij sommige een van de twee en bij sommige banen krijg je zelfs allebei.
Een 13e maand staat vast; je weet wat je krijgt (1 maandsalaris) en het maakt niet uit hoe het jaar verlopen is.
Voor een winstuitkering moet er meestal winst gemaakt zijn, en hoeveel je dan krijgt kan van vanalles afhangen.
Ik krijg een eindejaarsuitkering en een winstuitkering.quote:Op woensdag 13 december 2023 10:50 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Ja, daar heb je gelijk in. Maar ik dacht eigenlijk dat een winstuitkering en een 13e maand een beetje hetzelfde was?Overigens weten ze het nog niet helemaal, er wordt altijd het jaar erna een herberekening gemaakt en krijgen we die in april extra uitbetaald.
quote:Op woensdag 13 december 2023 11:27 schreef nattermann het volgende:
Ja, en een 14e maand en een winstuitkering
Jawelquote:Op woensdag 13 december 2023 13:43 schreef halfway het volgende:
Ik hoop niet dat er hier belastinggeld bijzit
Ik dacht dat dat nog gewoon die 8% was? Is dat nu een volledige 13e maand ja? Nou chill, dan krijg ik dat ookquote:Op woensdag 13 december 2023 15:02 schreef Black-Death het volgende:
Ja, vanuit de GGZ cao is dat bepaald; 13e maand
Lol, volgens mij krijgt echt elke ambtenaar een 13e maand.quote:Op woensdag 13 december 2023 13:43 schreef halfway het volgende:
Ik hoop niet dat er hier belastinggeld bijzit
Troost je, een 13e maand in loondienst is dat ook gewoon.quote:Op woensdag 13 december 2023 11:27 schreef Farenji het volgende:
Ik heb in tientallen jaren loondienst nog nooit ergens een 13e maand gekregen.
Tegenwoordig zzp'er dus nu ook geen 13e maand, ik kan mezelf er wel een "uitkeren" natuurlijk maar dat is een sigaar uit eigen doos.
8 van 8.3%, dat maakt het verschil niet echtquote:Op woensdag 13 december 2023 15:29 schreef ZarB het volgende:
[..]
Ik dacht dat dat nog gewoon die 8% was? Is dat nu een volledige 13e maand ja? Nou chill, dan krijg ik dat ook
Het is ook al sinds 2018 zo zie ik dus ik heb sowieso al 5 jaar zitten slapenquote:Op woensdag 13 december 2023 15:43 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
8 van 8.3%, dat maakt het verschil niet echt
quote:Op woensdag 13 december 2023 15:53 schreef ZarB het volgende:
[..]
Het is ook al sinds 2018 zo zie ik dus ik heb sowieso al 5 jaar zitten slapen
Waarvan je vakantiegeld dus ook gewoon een maandsalaris is. Het ikb word echt te erg verheerlijktquote:Op woensdag 13 december 2023 17:22 schreef Dunnevandale het volgende:
Ik krijg IKB, dat is alles bij elkaar inclusief salaris meer dan 3 maal een maandsalaris.
Bedankt voor je inzet!quote:Op woensdag 13 december 2023 10:44 schreef junkiesietze het volgende:
Nee, dat moet allemaal naar de aandeelhouders
Ook een Amerikaanse werkgever?quote:Op woensdag 13 december 2023 22:45 schreef laziness het volgende:
Bonus in maart. Percentage afhankelijk van presteren maar als je gewoon normaal doet dan krijg je het percentage behorend bij je salarisschaal. In mijn geval 13% van je jaarloon. Meestal een hoger percentage op basis van mijn beoordeling. Afhankelijk van de prestaties van het bedrijf gaat er nog een bonus multiplier overheen. En meestal een zwikkie aandelen/opties als vorm van uitgestelde beloning. Daar kan je 3 jaar later pas wat mee.
Deze maand had ik ook nog wat awards voor afgeronde projecten. Dat award systeem is een makkelijke manier voor iedereen om wat extra’s gedurende het jaar te sprokkelen. Iedereen kan iedereen nomineren. Daarna wel 2 goedkeuringen er overheen tegen misbruik maar zo kan je makkelijk je waardering tonen en onderzoek heeft uitgewezen dat het heel goed werkt om werknemers zich ook gewaardeerd te laten voelen.
Mijn bonus gaat altijd naar de spaarrekening en gaat dan op aan reizen e.d. Hoewel ik meestal van een klein deel ook iets voor mezelf koop. Ik werk er hard voor en op de grote hoop op de spaarrekening zie je het eigenlijk niet meer terug
Okéquote:Op woensdag 13 december 2023 20:42 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Waarvan je vakantiegeld dus ook gewoon een maandsalaris is. Het ikb word echt te erg verheerlijkt
Het is wel lekker alles in 1x uitbetaald te krijgen in december, maar spaartechnisch (nu je weer een beetje spaarrente krijgt) kan je beter aanvinken dat je het maandelijks uitbetaald wilt hebbenquote:Op woensdag 13 december 2023 20:55 schreef Rene het volgende:
IKB van 17,05% . Vakantie en 13e maand in een. Alles in december en dan mooie spaarpot.
De jaarpremies van verzekeringen (zorg/huis etc) worden ervan betaald. En verder leuke reservering voor de gemeentelijke belastingen.
Als je het IKB puur laat uitbetalen wordt het wel te erg verheerlijkt inderdaad. De voordelen van IKB zit meer in alle extra's wat je ermee kan (fietsplan, thuiskantoorinrichting, verduurzaming huis, sportschool abonnement etc etc). Uiteraard hebben andere organisaties daar wellicht ook wel regelingen voor, maar lang niet alle organisaties.quote:Op woensdag 13 december 2023 20:42 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Waarvan je vakantiegeld dus ook gewoon een maandsalaris is. Het ikb word echt te erg verheerlijkt
De kans dat je het mixt met je inkomen maakt dat de rente opbrengst en/of de tijd die je besteed al bijna meer kost dan de renteopbrengst wat mij betreft.quote:Op donderdag 14 december 2023 16:03 schreef Holenbeer het volgende:
[..]
Het is wel lekker alles in 1x uitbetaald te krijgen in december, maar spaartechnisch (nu je weer een beetje spaarrente krijgt) kan je beter aanvinken dat je het maandelijks uitbetaald wilt hebben
Same here. Ik snap ook niet goed waarom je er iets bijzonders van zou willen doen. Als je adequate reserves hebt, kun je altijd iets bijzonders doen. En als je geen adequate reserves hebt, zou ik het geld niet voor iets bijzonders gebruiken maar voor het opbouwen van reserves.quote:Op woensdag 13 december 2023 11:36 schreef Hou-m-Nat het volgende:
Gaat deels naar de spaarrekening, van de rest betaal ik daar mijn zorgverzekering voor het komende jaar in 1 keer van.
Pyschologisch dingetje. Plus je kan natuurlijk prima adequate reserves hebben voor noodgevallen, maar niet voor smijtgeld.quote:Op vrijdag 15 december 2023 09:20 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Same here. Ik snap ook niet goed waarom je er iets bijzonders van zou willen doen. Als je adequate reserves hebt, kun je altijd iets bijzonders doen. En als je geen adequate reserves hebt, zou ik het geld niet voor iets bijzonders gebruiken maar voor het opbouwen van reserves.
Het wekt de indruk dat veel mensen van salarisstrook naar salarisstrook leven. Mij geeft dat een beklemmend gevoel.quote:Op vrijdag 15 december 2023 09:27 schreef nostra het volgende:
[..]
Pyschologisch dingetje. Plus je kan natuurlijk prima adequate reserves hebben voor noodgevallen, maar niet voor smijtgeld.
Beide kunnen toch mogelijk zijn?quote:Op vrijdag 15 december 2023 09:20 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Same here. Ik snap ook niet goed waarom je er iets bijzonders van zou willen doen. Als je adequate reserves hebt, kun je altijd iets bijzonders doen. En als je geen adequate reserves hebt, zou ik het geld niet voor iets bijzonders gebruiken maar voor het opbouwen van reserves.
Ik doe er ook niks mee maar ik kan me wel voorstellen dat je bijv. (een deel van) je bonus of 13e maand gebruikt om een keertje geld over de balk te smijten terwijl je de rest van het jaar "verstandig" doet.quote:Op vrijdag 15 december 2023 09:20 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Doe ik elke maand wel alquote:Op vrijdag 15 december 2023 18:47 schreef Evangelion het volgende:
[..]
Ik doe er ook niks mee maar ik kan me wel voorstellen dat je bijv. (een deel van) je bonus of 13e maand gebruikt om een keertje geld over de balk te smijten terwijl je de rest van het jaar "verstandig" doet.
Die nieuwe tv/telefoon/schoenen die je niet nodig hebt maar wel gewoon wilt. Uiteten voor een bedrag wat je er normaal niet voor over zou hebben ook al kan je het wel betalen. Zoiets.
Hey!! Dat doen wij ook altijd.quote:Op vrijdag 15 december 2023 17:40 schreef Molo het volgende:
Betaal er altijd mijn zorgverzekering meteen voor het hele jaar van
Oh dat doe ik ook. Niet omdat ik zo weinig verdien, maar omdat ik gewoon graag veel uitgeef, of nou ja, mijn levensstijl vereist blijkbaar veel uitgaven. We hebben ruim genoeg spaargeld, maar het vakantiegeld en de 13e maand gaat altijd naar het reizen. Dat calculeren we in bij het boeken. De reis + "zakgeld" wordt dan gelijk afgetikt zodat we daar verder niet meer voor hoeven te sparen.quote:Op vrijdag 15 december 2023 09:32 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Het wekt de indruk dat veel mensen van salarisstrook naar salarisstrook leven. Mij geeft dat een beklemmend gevoel.
Ik ookquote:Op vrijdag 15 december 2023 17:40 schreef Molo het volgende:
Betaal er altijd mijn zorgverzekering meteen voor het hele jaar van
Ik heb helemaal geen zin om het per maand te gaan betalen.quote:Op donderdag 21 december 2023 23:34 schreef Sport_Life het volgende:
[..]
Ik ook.
Scheelde altijd 50 euro ofzo , toen met de lage rente was dat wel prettig.
Nu is de rente wat hoger dus betalen we het maar weer in termijnen denk ik.
Verder sparen we nu even wat minder omdat we parttime werken en de kosten hoog zijn met 3 kinderen.
Scheelt dat nog wat?quote:Op donderdag 21 december 2023 23:39 schreef capricia het volgende:
[..]
Ik heb helemaal geen zin om het per maand te gaan betalen.
Gewoon alles aftikken in januari en klaar.![]()
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Tot nu toe altijd 2% op jaarbasis. Maar ik doe het meer voor mijn gemak.quote:
Ik gok dat het ongeveer 8.3% is :pquote:Op donderdag 28 december 2023 16:58 schreef Bloem75 het volgende:
Mijn eindejaarsuitkering zit in mijn IKB budget wat ik maandelijks opbouw en in december, bij mijn salaris laat uitbetalen. Dat is ongeveer 8,4% van mijn bruto jaarsalaris.
Dit jaar kreeg ik ook nog een "bijzonder belonen" bedrag voor een uitzonderlijke prestatie, dus mijn totale salaris van december was erg prettig.
Om heel precies te zijn is het 8,37% 😁 Het totale IKB budget is 16,37% waarvan 8% vakantiegeld is.quote:Op donderdag 28 december 2023 17:11 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Ik gok dat het ongeveer 8.3% is :p
Om heel precies te zijn is je laatste 0,07% vervallen thuiswerkvergoeding en mobiliteitsbudgetquote:Op donderdag 28 december 2023 17:22 schreef Bloem75 het volgende:
[..]
Om heel precies te zijn is het 8,37% 😁 Het totale IKB budget is 16,37% waarvan 8% vakantiegeld is.
Oh apart... na aanleiding van jouw reactie even google geraadpleegd. Er staat inderdaad dat dequote:Op donderdag 28 december 2023 18:15 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Om heel precies te zijn is je laatste 0,07% vervallen thuiswerkvergoeding en mobiliteitsbudget
Je werkt nog niet zo lang bij het rijk? Stroom, koffie en toiletpapier word deels vergoed met ooit een krappe 2 euro per dag.quote:Op donderdag 28 december 2023 18:31 schreef Bloem75 het volgende:
[..]
Oh apart... na aanleiding van jouw reactie even google geraadpleegd. Er staat inderdaad dat de
0,07% is voor de vervallen mobiliteitstoeslag en telewerkvergoeding.
Wat gek dat daar een (kleine)vergoeding voor toegekend is. Want wbt mobiliteit reis ik gratis met de shuttelpas en wbt telewerkvergoeding heb ik gewoon een telefoon/laptop/Ipad van de zaak. Ik heb daar nooit kosten voor hoeven maken.
Verder maandelijks thuiswerkvergoeding en per 5 jaar ¤750 om werkkamer of huis duurzamer te maken. Waarbij bureau/ict spul/bureaustoel uit een ander potje vergoed wordt.
Heb jij enig idee waarom die 0,07% toegekend wordt?
Pas 9 jaar. Maar ik werkte voor 2020 nooit thuis. Ik heb maar 15 minuten reistijd dus nooit nodig geweest. Wat ik zo snel kon vinden zit dit dus vanaf 2018 in het IKB.quote:Op donderdag 28 december 2023 18:46 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Je werkt nog niet zo lang bij het rijk? Stroom, koffie en toiletpapier word deels vergoed met ooit een krappe 2 euro per dag.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |