abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_211113137
quote:
1s.gif Op zaterdag 28 oktober 2023 18:26 schreef BEFEM het volgende:

[..]
Maar dit klinkt heel onwaarschijnlijk, als ik de kaart even goed in mijn hoofd heb. Kherson zou dan of aan de Russische kant moeten zijn waar ze zijn overgestoken met x mannetjes. Maar daar kunnen ze helemaal geen betonnen verdediging hebben gemaakt in die afgelopen paar dagen. En aan de oekraine kant, daar kunnen de Russen niet mer honderden aanvallen.

Klinkt dus als een sterk verhaal wat je niet letterlijk moet nemen.
Ik zie dat er in het Yahoo artikel mogelijk een foutje ingeslopen is. De orginele Kyiv Post artikel spreekt over Ivanivka and Synkivka in de Kupyansk richting. Wat de Kharkiv regio is.

https://www.kyivpost.com/post/23337

quote:
A Russian soldier has been overheard in a phone call to his mother describing huge losses and "whole forest... dotted with dead soldiers" during attempts to attack the village of Ivanivka, in the Kupyansk direction.
quote:
"This whole forest landing in front of us dotted with the dead soldiers," he says. "They can't even take Ivanovka!

"It's ridiculous that they still mention capturing Novoselovka or even Kupyansk, they must be kidding!"
quote:
According to the Kharkiv region's military administration, the Russian forces tried to attack Ivanivka and Synkivka 5 times over the past few days but had no success.
  zaterdag 28 oktober 2023 @ 18:48:22 #3
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
pi_211113150
Hij stipt goede punten aan:
1:30 tienduizenden artillery shells die voor Ukraine bedoeld waren gaan nu richting Ukraine
1x THAAD en 2x Patriots die Ukraine goed had kunnen gebruiken gaan nu naar het MiddenOosten om Amerikaanse basissen in Syrie/Irak te beschermen.

Was de Hamas aanslag van 7 okt in opdracht van Rusland om de wapenstroom richting Ukraine te verminderen?

pi_211113254
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 oktober 2023 18:46 schreef Delenlill het volgende:

[..]
Ik zie dat er in het Yahoo artikel mogelijk een foutje ingeslopen is. De orginele Kyiv Post artikel spreekt over Ivanivka and Synkivka in de Kupyansk richting. Wat de Kharkiv regio is.

https://www.kyivpost.com/post/23337
[..]
[..]
[..]

Daarom alles niet letterlijk nemen wat er gezegd wordt. Er zitten veel fouten, opzettelijke fouten en copiums tussen.
pi_211113335
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 oktober 2023 18:48 schreef slashdotter3 het volgende:

Was de Hamas aanslag van 7 okt in opdracht van Rusland om de wapenstroom richting Ukraine te verminderen?

Daar is de aanval van Hamas te georganiseerd voor. Daar zit een hoop voorbereiding in. Dat zal niet in opdracht zijn van Rusland.
pi_211113360
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 oktober 2023 19:10 schreef Frozen-assassin het volgende:

[..]
Daar is de aanval van Hamas te georganiseerd voor. Daar zit een hoop voorbereiding in. Dat zal niet in opdracht zijn van Rusland.
Iran zal daar een dikke vinger in de pap hebben gehad.
  zaterdag 28 oktober 2023 @ 22:17:02 #7
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
pi_211115302
Dat de VS nu tienduizenden artillery shells richting Israel ipv Ukraine stuurt komt Rusland erg goed uit, wat een toeval... 🤔

En hoe zit het met de JDAMs die allemaal richting Israel voor Hamas en daarna Hezbollah gaan...
Die hadden ook gebruikt kunnen worden voor de F16s die binnenkort arriveren in Ukraine... 🤔

twitter
pi_211117386
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 oktober 2023 18:48 schreef slashdotter3 het volgende:
Hij stipt goede punten aan:
1:30 tienduizenden artillery shells die voor Ukraine bedoeld waren gaan nu richting Ukraine
1x THAAD en 2x Patriots die Ukraine goed had kunnen gebruiken gaan nu naar het MiddenOosten om Amerikaanse basissen in Syrie/Irak te beschermen.

Die is tegenwoordig wel erg Russisch gezind zeg, eerst wist hij dat nog wel redelijk te verbergen en keek ik zijn filmpjes ook regelmatig. Volgens hem zijn van de eerste lichting troepen van de begin van de invasie slechts 5.000 doden en 8000 gewonden, en dus nog iets van 280.000 over. Deze winter zal Rusland over 750.000 troepen kunnen beschikken en massaal in de aanval gaan en grote steden veroveren. De Oekraners zouden geen kans meer hebben. Wat een bagger.

En ja 30.000 stukken munitie is jammer maar zal niet echt het hele front laten instorten. En Patriots enzo naar het midden oosten is leuk. Maar ik heb me laatst laten vertellen dat Amerika er meer dan 1000 heeft. Waarvan een groot gedeelte in reserve. Dus ook dat zal niet veel invloed hebben. Het grootste invloed op dit ogenblik zijn de republikeinen die alles aan het tegenhouden zijn. En landen zoals Hongarije en Slowakijke die hetzelfde doen.

Het zou me inderdaad niks verbazen als Rusland ook een vinger in de pap heeft bij de terroristische aanslagen van Hamas. Zij hebben troepen van hun opgeleid in het verleden. Hun wapens geleverd en onlangs nog hun ontvangen in hun land samen met Iran.

[ Bericht 3% gewijzigd door Delenlill op 29-10-2023 00:30:22 ]
pi_211117973
twitter
pi_211117975
https://www.pravda.com.ua/eng/news/2023/10/28/7426179/
quote:
Ukraine and the Netherlands start security guarantee negotiations
Ukraine has begun consultations with the Netherlands on a bilateral agreement on security guarantees for Ukraine.

Source: European Pravda with reference to the Office of the President of Ukraine

Details: The first round of talks took place on the sidelines of the third meeting of national security and foreign policy advisers in Malta.

"The Netherlands became the sixth country, following the United States, the United Kingdom, Canada, Japan, and France, and the first non-G7 country with which Ukraine has initiated such bilateral negotiations," the Office of the President said.

So far, the consultations with the Netherlands have touched on military cooperation, Ukraine’s economic recovery, joint efforts to bring Russia to justice, using sanctions to put further pressure on Russia, and ways to use confiscated Russian assets.

The Ukrainian negotiation team, headed by Andrii Yermak, Head of the Office of the President, also includes his deputy, Ihor Zhovkva, Deputy Foreign Minister Mykola Tochytskyi, and advisors to the head of the Office, Oleksandr Bevz and Dariia Zarivna.
pi_211117983
twitter

Zegt de man die zelf corrupt is. Ongelofelijk dat hij weer aan de macht gekomen is.
pi_211118583
When the student is ready, the teacher will appear.
When the student is truly ready, the teacher will disappear.
  zondag 29 oktober 2023 @ 10:05:49 #14
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_211119366
quote:
0s.gif Op zondag 29 oktober 2023 03:50 schreef Delenlill het volgende:
[ twitter ]
Zegt de man die zelf corrupt is. Ongelofelijk dat hij weer aan de macht gekomen is.
Poetin light.
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_211120050
twitter

Het sneeuwt ook ondertussen.
pi_211120528
quote:
0s.gif Op zondag 29 oktober 2023 03:50 schreef Delenlill het volgende:
[ twitter ]
Zo ongelofelijk is dat helaas niet; Slowaken weten de weg naar de stembus amper nog te vinden en de boomers en bejaarden die wl nog braaf zijn gaan stemmen deden dat op oud-communist Fico.
  zondag 29 oktober 2023 @ 14:27:33 #17
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_211122348
twitter
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_211122640
FrankenSAM: Americans are integrating Patriot missiles with Soviet air defense systems
https://mil.in.ua/en/news(...)air-defense-systems/
pi_211123182
  Overall beste user 2022 zondag 29 oktober 2023 @ 15:47:16 #20
3928 Ulx
you aint no punk you punk
pi_211124005
twitter

Benieuwd hoe Orban en Fico dit gaan oplossen. Southstream ligt er niet.
I hate to advocate drugs, alcohol, violence, or insanity to anyone, but they've always worked for me.
  Overall beste user 2022 zondag 29 oktober 2023 @ 16:29:48 #21
3928 Ulx
pi_211125052
Weer eentje minder.

twitter
I hate to advocate drugs, alcohol, violence, or insanity to anyone, but they've always worked for me.
pi_211125118
Is dit conflict al bijna klaar? Zzzzz
  Overall beste user 2022 zondag 29 oktober 2023 @ 16:53:07 #23
3928 Ulx
pi_211125456
quote:
0s.gif Op zondag 29 oktober 2023 16:32 schreef LethalNinja het volgende:
Is dit conflict al bijna klaar? Zzzzz
Voor deze Russen is die wel afgelopen.

twitter
  zondag 29 oktober 2023 @ 16:54:15 #24
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_211125474
quote:
0s.gif Op zondag 29 oktober 2023 15:47 schreef Ulx het volgende:
[ twitter ]

Benieuwd hoe Orban en Fico dit gaan oplossen. Southstream ligt er niet.
Geen militaire hulp meer ?? Dan ook geen gas meer

naar Slowakije en Hongarije
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  Overall beste user 2022 zondag 29 oktober 2023 @ 16:56:13 #25
3928 Ulx
pi_211125503
quote:
0s.gif Op zondag 29 oktober 2023 16:54 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
Geen militaire hulp meer ?? Dan ook geen gas meer

naar Slowakije en Hongarije
Je kunt je inderdaad afvragen wat het nut van dit soort acties is.

twitter
pi_211125524
quote:
0s.gif Op zondag 29 oktober 2023 16:53 schreef Ulx het volgende:

[..]

[ twitter ]
Ik dacht even dat het een trein was. :')
  zondag 29 oktober 2023 @ 17:16:52 #27
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_211125726
quote:
0s.gif Op zondag 29 oktober 2023 16:53 schreef Ulx het volgende:

[..]

[ twitter ]
Kijk ze rennen _O-
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
  zondag 29 oktober 2023 @ 17:22:33 #28
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_211125779
Volgens mij zag ik in het vorige deel nog iets langskomen over artilleriegranaten...

quote:
Dat Noord-Korea dit jaar al meer artilleriemunitie aan Rusland leverde dan de hele EU aan Oekrane, is behoorlijk ontnuchterend

Deze week raakte bekend dat de gezamenlijkste lidstaten van de Europese Unie ver achterlopen met hun beloofde munitieleveringen aan Oekrane. In maart beslisten de 27 om het land in oorlog in een jaar tijd van minstens 1 miljoen artilleriegranaten te voorzien, het munitietype waar het Oekraense leger de hoogste nood aan heeft. Er werden dure eden gezworen en plechtige beloftes gedaan: de Europese defensie-industrie zou stevige tanden bijsteken om zijn productie op te drijven. Koste wat het kost moest vermeden worden dat Rusland met zijn oorlogseconomie Oekrane zou overklassen op het slagveld.

Toch lijkt dat steeds meer het geval. Zeven maanden na de bezegeling van de beloftes zijn er om en nabij de 300.000 granaten geleverd. Om de eigen doelstelling te halen zouden er in vijf maanden tijd dus nog 700.000 moeten volgen. Productielijnen opdrijven blijkt alle ronkende verklaringen ten spijt toch niet zo gemakkelijk. Die vaststelling dreef de Litouwse minister van Buitenlandse Zaken Gabrielius Landsbergis tot een ontnuchterende vergelijking met Noord-Korea, dat de afgelopen weken volgens berichten 350.000 artilleriegranaten aan Rusland heeft geleverd na afspraken tussen de presidenten Vladimir Poetin en Kim Jong-un midden september.

“We hebben zeker wel de middelen om het beter te doen dan Noord-Korea”, aldus Landsbergis. “Het is tijd om te stoppen als versteend in de koplampen te blijven staan terwijl moedige Oekraners sterven.”

Erg veel optimisme sprak er niet uit Landsbergis’ oproep. Signalen voor pessimisme zijn er dan ook genoeg, met bijvoorbeeld de nieuwe Slovaakse premier Robert Fico die een dag na zijn aantreden donderdag al meteen de wapenleveringen aan Oekrane stopzette. Op korte termijn zal het wegvallen van de Slovaakse bilaterale hulp weliswaar geen grote gevolgen hebben voor het Oekraense leger. Erger voor het land is het dat de Hongaarse premier Viktor Orban binnen de EU-beslissingcentra nu wel plots een medestander heeft gevonden in zijn strijd tegen meer Europese steun aan Oekrane.

Ook aan de overkant van de Atlantische Ocean wordt het afwachten hoe de Republikeinen zich zullen positioneren onder hun nieuwe voorzitter van het Huis van Afgevaardigden, Mike Johnson. Die toonde zich eerder al een forse tegenstander van militaire hulp aan Oekrane.

Niet voor niets tekende Oekrane deze week een contract met de Duitse wapenfabrikant Rheinmetall om binnenkort op Oekraense bodems westerse wapens te onderhouden en herstellen, om ze nadien zelf te gaan produceren.

Op die manier moet op termijn de kloof met Rusland verkleind worden, dat in zijn begroting voor 2024 liefst 30 procent - goed voor 105 miljard euro - voor defensieuitgaven voorziet. Dat hallucinante cijfer maakt meteen duidelijk dat ook Poetin zich opmaakt voor een oorlog die nog jaren zal duren, en nog niet van plan is de strijd te staken. Ondanks weken van zware verliezen - duizenden Russische soldaten zouden zijn gesneuveld en honderden tanks en pantservoertuigen verloren gegaan bij Avdiivka - volgt aan het front de ene Russische aanvalsgolf na de andere. De menselijke tol lijkt van geen tel, een symbolische overwinning voor de winter des te meer.

“De Russen zijn met de grote middelen op de Oekraners aan het inbeuken”, vat militair historicus Tom Simoens het samen. Oekrane raakt ondertussen stilaan buiten adem. “Het zit vrijwel overal in de verdrukking, behalve bij Cherson.” Op die laatste plaats lijkt Oekrane sinds een week met kleine, aftastende aanvallen over de Dnjepr-rivier begonnen te zijn. Of het echt om een nieuwe grote aanvalsas gaat, valt echter nog af te wachten.

Ook Arnaud De Decker, Belgisch freelance journalist in Oekrane, ziet vanop het terrein hoe het Oekraense leger het moeilijk krijgt. Met een oorlog in de Gazastrook verschuift de aandacht van de wereld richting het Midden-Oosten, weg van Oekrane. “Sinds het conflict in het Midden-Oosten is opgelaaid, zie ik veel collega’s naar daar vertrekken”, zegt hij in een interview. “Ik begrijp dat, maar Oekrane blijft een beetje verweesd achter.”

“Het Oekraense leger heeft meer en krachtigere wapens nodig, en die zijn er niet”, aldus De Decker. “De munitie raakt op. In het beste geval kan het Oekraense leger verder doen zoals het bezig is. Maar dat volstaat duidelijk niet. Als bovendien de aandacht voor hun situatie verder verslapt, vrees ik voor wat er hen nog te wachten staat.”
De Morgen
  zondag 29 oktober 2023 @ 17:24:03 #29
38496 Perrin
pi_211125791
quote:
0s.gif Op zondag 29 oktober 2023 17:22 schreef AchJa het volgende:
Volgens mij zag ik in het vorige deel nog iets langskomen over artilleriegranaten...
[..]
De Morgen
Schandalig. Bovendien zijn we met de huidige lamzakkerij ook zelf zwaar de pineut als er oorlog uitbreekt.
  zondag 29 oktober 2023 @ 17:31:24 #30
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_211125869
quote:
18s.gif Op zondag 29 oktober 2023 17:24 schreef Perrin het volgende:
Schandalig. Bovendien zijn we met de huidige lamzakkerij ook zelf zwaar de pineut als er oorlog uitbreekt.
Dat waren we al natuurlijk, maar goed zie hier het resultaat van al je productielijnen opdoeken en wegbezuinigen omdat de eeuwige wereldvrede was uitgebroken...
  Overall beste user 2022 zondag 29 oktober 2023 @ 17:32:01 #31
3928 Ulx
pi_211125874
quote:
[..]
De Morgen
Het is wel de vraag of dat Noord-Koreaanse spul niet al decennia op de plank lag. Bovendien mis ik ook wat de huidige productie in de EU is.
pi_211125890
quote:
0s.gif Op zondag 29 oktober 2023 17:31 schreef AchJa het volgende:

[..]
Dat waren we al natuurlijk, maar goed zie hier het resultaat van al je productielijnen opdoeken en wegbezuinigen omdat de eeuwige wereldvrede was uitgebroken...
Ja maar als we nou gewoon onderhandelen hebben we geen wapens nodig.
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
  zondag 29 oktober 2023 @ 17:33:10 #33
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_211125899
quote:
0s.gif Op zondag 29 oktober 2023 17:32 schreef Ulx het volgende:
Het is wel de vraag of dat Noord-Koreaanse spul niet al decennia op de plank lag. Bovendien mis ik ook wat de huidige productie in de EU is.
Afgebroken productielijnen start je niet zomaar weer op.
  zondag 29 oktober 2023 @ 17:33:46 #34
38496 Perrin
pi_211125906
quote:

[..]
We zijn nu een volgevreten varkentje in een wereld vol landen die het bloed van het Westen wel kunnen drinken. Wat kan er misgaan?
  Overall beste user 2022 zondag 29 oktober 2023 @ 17:38:07 #35
3928 Ulx
pi_211125956
quote:
0s.gif Op zondag 29 oktober 2023 17:33 schreef AchJa het volgende:

[..]
Afgebroken productielijnen start je niet zomaar weer op.
Klopt, dus ben ik benieuwd naar de huidige status.
  zondag 29 oktober 2023 @ 17:38:41 #36
13456 AchJa
Shut up!!!
  zondag 29 oktober 2023 @ 17:39:15 #37
13456 AchJa
Shut up!!!
  zondag 29 oktober 2023 @ 17:39:48 #38
13456 AchJa
Shut up!!!
  zondag 29 oktober 2023 @ 17:42:54 #39
359712 GrumpyFish
ga je mee zwemmen?
pi_211126015
quote:
15s.gif Op zondag 29 oktober 2023 17:33 schreef Perrin het volgende:

[..]
We zijn nu een volgevreten varkentje in een wereld vol landen die het bloed van het Westen wel kunnen drinken. Wat kan er misgaan?
Tenminste geen moslims die een slokje komen nemen.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so - Mark Twain
  Overall beste user 2022 zondag 29 oktober 2023 @ 17:49:11 #40
3928 Ulx
pi_211126104
quote:
0s.gif Op zondag 29 oktober 2023 17:39 schreef AchJa het volgende:

[..]
Ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat het allemaal niet heel volle zalen trekt...
Dat ligt aan het aantal orders denk ik. Al een fabrikant kan verkopen doen ze dat wel. Rheinmetall gaf in januari dit jaar al aan dat ze de productie van 155mm granaten snel konden opzwengelen van 70.000 in 2022 tot 450-500.000. Het opstarten van die productielijnen daarvan zou een aantal maanden kosten. Als ik de aanname doe dat er in het voorjaar orders de deur uitgegaan zijn lijkt het me dat die nu wel draaien.
.
pi_211126108
quote:
Wagner terug in Oekraiene?

[ twitter ]
Dat was wel te verwachten. De Wagner infrastructuur is er, ondanks dat Prigozhin deaud is, natuurlijk nog steeds en Wagner is veel te waardevol voor het Kremlin om zomaar bij het oud vuil te zetten.
pi_211126140
quote:

[..]
Ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat het allemaal niet heel volle zalen trekt...
Idd. Zou weer typisch de EU zijn en ook gelijk aangeven waarom een EU leger niet werkt.
  Overall beste user 2022 zondag 29 oktober 2023 @ 18:06:27 #44
3928 Ulx
pi_211126300
quote:
15s.gif Op zondag 29 oktober 2023 17:33 schreef Perrin het volgende:

[..]
Militair? Wie kan dat gaan doen?
pi_211126317
twitter
Hee Asha kijk eens dom.

Ja ho maar.
  zondag 29 oktober 2023 @ 18:26:17 #46
38496 Perrin
pi_211126554
quote:
0s.gif Op zondag 29 oktober 2023 18:06 schreef Ulx het volgende:

[..]
Militair? Wie kan dat gaan doen?
Landen die wl een leger en munitie hebben, mogelijke burgeroorlogen. Tegen de tijd dat je een duidelijke concrete dreiging hebt, ben je 5 jaar te laat.

We leven in toenemend volatiele tijden, het is buitengewoon onverantwoord hoe we in Europa onze defensie verwaarlozen. In Polen is het lampje een beetje gaan branden sinds de inval in Oekrane maar de rest dut lekker verder.

Nog los van de beloftes die we hebben gedaan om Oekrane van munitie te voorzien maar die we niet nakomen. We worden voorbijgestreefd door een landje als Noord-Korea in het leveren van munitie.
  zondag 29 oktober 2023 @ 18:34:37 #47
168739 Red_85
'echt wel'
pi_211126649
quote:
7s.gif Op zondag 29 oktober 2023 18:08 schreef Regilio_ het volgende:
[ twitter ]Hee Asha kijk eens dom.

Ja ho maar.
Oppakken afvoeren uitzetten.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_211126810
quote:
0s.gif Op zondag 29 oktober 2023 18:34 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Oppakken afvoeren uitzetten.
Verkeerde topic zie ik nu :@
  Overall beste user 2022 zondag 29 oktober 2023 @ 18:48:28 #49
3928 Ulx
pi_211126818
quote:
0s.gif Op zondag 29 oktober 2023 18:26 schreef Perrin het volgende:

[..]
Landen die wl een leger en munitie hebben, mogelijke burgeroorlogen. Tegen de tijd dat je een duidelijke concrete dreiging hebt, ben je 5 jaar te laat.

We leven in toenemend volatiele tijden, het is buitengewoon onverantwoord hoe we in Europa onze defensie verwaarlozen. In Polen is het lampje een beetje gaan branden sinds de inval in Oekrane maar de rest dut lekker verder.

Nog los van de beloftes die we hebben gedaan om Oekrane van munitie te voorzien maar die we niet nakomen. We worden voorbijgestreefd door een landje als Noord-Korea in het leveren van munitie.
Als Rusland het van Noord-Korea moet hebben vallen zij wel af als land met munitie natuurlijk. :P

De defensie-industrie is alweer op gang aan het komen in de EU. Levertijden van sommige systemen zijn aardig gedaald bijvoorbeeld. Een CAESAR is van 24 maanden naar 18 teruggegaan. Nexter had enkele maanden terug de levertijd van 155mm granaten van negen maanden teruggebracht naar drie. Maar dat zijn dus gegevens van begin dit jaar. Ik denk niet dat het langzamer is geworden.

Overigens is de munitievoorraad stg-zg (of hoger, mindef heeft zo de eigen regeltjes), dus heel scheutig met details zal men niet zijn.
pi_211127328
Maar wij leveren Rutte _O- _O-
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
  Overall beste user 2022 zondag 29 oktober 2023 @ 19:49:29 #51
3928 Ulx
pi_211127648
twitter
pi_211127690
twitter

Russische moslims (neem ik aan, ik hoor ze allahu akbar roepen) zijn vliegtuigen vanuit Israel aan het doorzoeken naar joden. Wat natuurlijk heel erg kwalijk is. Ik verwacht niet veel hulp vanuit de Russische overheid, en Dagestan is grotendeels islamitisch.
pi_211127720
twitter

Blijkbaar is de Russische leiding toch niet helemaal blij met hoe het naar nu gaat in die regio.
  Overall beste user 2022 zondag 29 oktober 2023 @ 19:56:38 #54
3928 Ulx
pi_211127738
Pogroms zijn een Russische traditie.
pi_211127774
quote:
0s.gif Op zondag 29 oktober 2023 19:54 schreef Delenlill het volgende:
[ twitter ]
Russische moslims (neem ik aan, ik hoor ze allahu akbar roepen) zijn vliegtuigen vanuit Israel aan het doorzoeken naar joden. Wat natuurlijk heel erg kwalijk is. Ik verwacht niet veel hulp vanuit de Russische overheid, en Dagestan is grotendeels islamitisch.
Even de motoren starten als ze om het vliegtuig staan :9
  zondag 29 oktober 2023 @ 20:01:11 #56
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_211127810
quote:
0s.gif Op zondag 29 oktober 2023 19:54 schreef Delenlill het volgende:
[ twitter ]
Tja, dat die lont vanuit Rusland nog dieper in het kruitvat geduwd wordt is duidelijk. En dan heb je van die simpelen die hier lopen te verkondigen dat het de US is die proxy-oorlogen start op meerdere punten 8)7 .
pi_211127850
https://www.reddit.com/r/(...)ar_region_russia_on/ (video)
quote:
Oil refinery in the Krasnodar region Russia on fire.
https://www.reddit.com/r/(...)an_federation_tanks/ (video)
quote:
Usynsk (Russian Federation) tanks
.

Twee vuurtjes die op dit ogenblik (of in elk geval vandaag) in Rusland aan het woeden zijn. Zijn niet van dezelfde brand daar ze in andere delen van het land gebeuren.
  zondag 29 oktober 2023 @ 20:32:09 #58
38496 Perrin
pi_211128226
twitter
pi_211128287
https://echonewshub.com/m(...)nds-to-help-ukraine/
quote:
Moscow Threatens Asset Seizures if EU Touches Frozen Russian Funds To Help Ukraine

In a recent development, Moscow has issued a warning that it may seize assets of European Union (EU) states if they attempt to access frozen Russian funds for financing Ukraine’s reconstruction. This statement came from a prominent ally of President Vladimir Putin.

Ursula von der Leyen, the President of the European Commission, had announced plans to use some of the gains from frozen Russian state assets to support Ukraine and its recovery efforts.

Vyacheslav Volodin, the Chairman of the State Duma, the lower house of Russia’s parliament, voiced Moscow’s intention to respond decisively if the EU proceeds with any actions against Russian assets, many of which are located in Belgium.

Volodin, known for his close ties to Putin, expressed his concerns on the Telegram messaging app, stating that certain European politicians, including Ursula von der Leyen, were considering taking Russia’s frozen funds to finance Kyiv’s militarization.

He emphasized that such a move would trigger a proportional response from Russia, leading to the seizure of more assets from unfriendly countries than Russia’s frozen funds in Europe.

Ursula von der Leyen mentioned that the total value of frozen Russian state assets amounts to 211 billion euros ($223.15 billion) and reaffirmed the EU’s stance that Russia should contribute to Ukraine’s reconstruction efforts.

Volodin criticized EU politicians, accusing them of considering this action due to financial difficulties and their desire to retain their positions.

This development adds to the growing tensions between Russia and the EU, with the threat of asset seizures further escalating the situation.
En wat wil Rusland dan wel niet gaan doen. Welke assets? Willen ze de 1 euro van Heineken terugvorderen? Of nog meer bedrijven afpakken? Ojee als we een Putintje zouden doen. Dat komt er escalatie! Want dat is natuurlijk wel echt een rode lijn die we dan overgaan.

En voor zover ik het begrijp gaat het nog niet eens om de 200 miljard. Maar slechts om de rente daar op. Al zijn ze ook wettelijke manieren uit aan het zoeken om toch die 200 miljard ook af te paken.
  Overall beste user 2022 zondag 29 oktober 2023 @ 20:52:51 #60
3928 Ulx
pi_211128624
quote:
0s.gif Op zondag 29 oktober 2023 20:04 schreef Delenlill het volgende:
https://www.reddit.com/r/(...)ar_region_russia_on/ (video)
[..]
https://www.reddit.com/r/(...)an_federation_tanks/ (video)
[..]
.

Twee vuurtjes die op dit ogenblik (of in elk geval vandaag) in Rusland aan het woeden zijn. Zijn niet van dezelfde brand daar ze in andere delen van het land gebeuren.
Die raffinaderij is door Oekraine gedaan.
  Overall beste user 2022 zondag 29 oktober 2023 @ 20:55:06 #61
3928 Ulx
pi_211128676
twitter
pi_211130839
quote:
[..]
De Morgen
Een beetje kromme vergelijking. Als je puur naar artielleriegranaten kijkt, en dan vooral het oude sovjet-spul, dan levert Noord-Korea meer dan Europa.

Maar Noord-Korea levert natuurlijk geen Leopards, Challengers, Patriots, Caesars en straks F16's.
  zondag 29 oktober 2023 @ 22:07:13 #63
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_211130884
quote:
0s.gif Op zondag 29 oktober 2023 20:32 schreef Perrin het volgende:
[ twitter ]
Wat een hysterisch kind is dit zeg!!
The End Times are wild
pi_211131061
quote:
0s.gif Op zondag 29 oktober 2023 22:05 schreef luxerobots het volgende:

[..]
Een beetje kromme vergelijking. Als je puur naar artielleriegranaten kijkt, en dan vooral het oude sovjet-spul, dan levert Noord-Korea meer dan Europa.

Maar Noord-Korea levert natuurlijk geen Leopards, Challengers, Patriots, Caesars en straks F16's.
Ik denk dat een stabiele toestroom van artillerie hoog op het lijstje staat van Oekrane.

@AchJa heb je enig idee of die productie nog eens goed op gang komt in het westen?
  Overall beste user 2022 zondag 29 oktober 2023 @ 22:20:49 #65
3928 Ulx
pi_211131225
pi_211131327
quote:
Deze filmpjes zijn wat ouder, maar geven wel aan dat we hier ook niet stil staan.

En als wij in het westen vastberaden blijven, dan zijn wij veel beter in staat om massaproductie op gang te zetten dan de Russen. Het westen bestaat uit een serie rijke landen, terwijl Rusland n land is, dat geteisterd wordt door corruptie en sancties.
  Overall beste user 2022 zondag 29 oktober 2023 @ 22:38:23 #67
3928 Ulx
pi_211131667
quote:
0s.gif Op zondag 29 oktober 2023 22:25 schreef luxerobots het volgende:

[..]
Deze filmpjes zijn wat ouder, maar geven wel aan dat we hier ook niet stil staan.

En als wij in het westen vastberaden blijven, dan zijn wij veel beter in staat om massaproductie op gang te zetten dan de Russen. Het westen is een serie rijke landen, terwijl Rusland n land is, dat geteisterd wordt door corruptie en sancties.
Ik vind dit een nogal 2022 discussie. Rheinmetall gaf zoals ik hierboven meldde in januari al aan dat ze in een maand op zes op een jaarproductie van 4-500.000 stuks zouden kunnen zitten. Kwestie van contracten ondertekenen en ze gaan wel aan de slag. En uiteraard duurt het even voordat je op dat tempo zit. Je hebt ook gewoon te produceren terwijl je bezig bent je fabriek uit te breiden.

En de reden dat het westen weinig artillerie dacht nodig te hebben is dat na Golfoorlog 1 en 2 we hier allemaal in de waan waren dat we met slimme bommen en kruisraketten razendsnel door een vijandelijk front zouden kunnen rammen. Nou, dus niet.
pi_211131992
En na anderhalf jaar oorlog zijn die contracten schijnbaar nog niet rond. Zegt het artikel wat je zelf plaatste zelfs ook.

Zal vast weer politiek zijn over wie de contracten krijgt, het geld zelf is peanuts.
  Overall beste user 2022 zondag 29 oktober 2023 @ 23:36:22 #69
3928 Ulx
pi_211132761
quote:
1s.gif Op zondag 29 oktober 2023 22:51 schreef BEFEM het volgende:
En na anderhalf jaar oorlog zijn die contracten schijnbaar nog niet rond. Zegt het artikel wat je zelf plaatste zelfs ook.

Zal vast weer politiek zijn over wie de contracten krijgt, het geld zelf is peanuts.
Er zijn afgelopen zomer gezamenlijke (EU dus) contracten voor 155mm munitie ondertekend. Dat is hier nog voorbij gekomen. Dat betekent niet dat individuele landen geen contracten hebben/hadden lopen.

https://eda.europa.eu/new(...)-of-155mm-ammunition
  Overall beste user 2022 maandag 30 oktober 2023 @ 01:19:48 #70
3928 Ulx
pi_211133125
twitter
pi_211133477
quote:
0s.gif Op zondag 29 oktober 2023 22:38 schreef Ulx het volgende:

[..]
Ik vind dit een nogal 2022 discussie. Rheinmetall gaf zoals ik hierboven meldde in januari al aan dat ze in een maand op zes op een jaarproductie van 4-500.000 stuks zouden kunnen zitten. Kwestie van contracten ondertekenen en ze gaan wel aan de slag. En uiteraard duurt het even voordat je op dat tempo zit. Je hebt ook gewoon te produceren terwijl je bezig bent je fabriek uit te breiden.

En de reden dat het westen weinig artillerie dacht nodig te hebben is dat na Golfoorlog 1 en 2 we hier allemaal in de waan waren dat we met slimme bommen en kruisraketten razendsnel door een vijandelijk front zouden kunnen rammen. Nou, dus niet.
Je bereidt je altijd voor op de laatste oorlog die je gevochten hebt.

Maar als Europa nu nog niet wakker is geschud, wil het niet wakker worden.
Intolerant voor intolerantie
  maandag 30 oktober 2023 @ 08:06:25 #72
36431 bleiblei
pi_211133690
Nah, weet ik niet hoor. Als het westen binnen een week volle bak had gereageerd met slimme bommen en kruisraketten in Rusland. Dan was die oorlog al 4 keer voorbij geweest.

Maar Oekrane kreeg ze heel lang niet. En mocht met onze wapens niets in Rusland doen. Kortom, de stelling is een beetje krom.
pi_211133693
quote:
1s.gif Op zondag 29 oktober 2023 22:51 schreef BEFEM het volgende:

Ik kan me van enige tijd terug op de duitse radio herinneren dat ze aangaven dat het duitse leger wel contracten voor artilleriemunitie wilde afsluiten (en het budget daarvoor ook in grote mate aanwezig was, sterker nog, men zich zorgen maskte dat dat niet snel genoeg uitgegeven werd)...

Maar bij Rheinmetall zaten de orderboeken al vol, waarbij er expliciet gezegd werd dat vooral het nederlandse leger heel veel besteld had, direkt voor uibreken van de oorlog (november 2021 plaatsten ze een mega-miljoenen opdracht) en die nu in eerste positie stond... (tevens dat het duitse en nederlandse leger deze munitie sowieso delen).
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
  Overall beste user 2022 maandag 30 oktober 2023 @ 08:43:22 #74
3928 Ulx
pi_211133877
twitter
  maandag 30 oktober 2023 @ 09:15:26 #75
38496 Perrin
pi_211134056
quote:
0s.gif Op zondag 29 oktober 2023 18:48 schreef Ulx het volgende:

[..]
Als Rusland het van Noord-Korea moet hebben vallen zij wel af als land met munitie natuurlijk. :P

De defensie-industrie is alweer op gang aan het komen in de EU. Levertijden van sommige systemen zijn aardig gedaald bijvoorbeeld. Een CAESAR is van 24 maanden naar 18 teruggegaan. Nexter had enkele maanden terug de levertijd van 155mm granaten van negen maanden teruggebracht naar drie. Maar dat zijn dus gegevens van begin dit jaar. Ik denk niet dat het langzamer is geworden.

Overigens is de munitievoorraad stg-zg (of hoger, mindef heeft zo de eigen regeltjes), dus heel scheutig met details zal men niet zijn.
Gelukkig steeds meer geluiden als dit, wie weet zijn we in Europa nog op tijd met ombuigen van die jarenlange verwaarlozing van de defensie.

twitter
pi_211134103
De veroorzakers van de pogrom gisteren zijn gevonden. Oekraine is de aanstichter.

:')
  Overall beste user 2022 maandag 30 oktober 2023 @ 09:22:08 #77
3928 Ulx
pi_211134107
Valt het jullie ook op dat er al een tijdje geen stormshadow/scalp aanvallen meer zijn?
  maandag 30 oktober 2023 @ 09:24:39 #78
38496 Perrin
pi_211134126
quote:
0s.gif Op maandag 30 oktober 2023 09:21 schreef oheng het volgende:
De veroorzakers van de pogrom gisteren zijn gevonden. Oekraine is de aanstichter.

Uiteraard. :+
  maandag 30 oktober 2023 @ 09:24:58 #79
38496 Perrin
pi_211134130
quote:
0s.gif Op maandag 30 oktober 2023 09:22 schreef Ulx het volgende:
Valt het jullie ook op dat er al een tijdje geen stormshadow/scalp aanvallen meer zijn?
En de ATACMS zijn ook alweer op?
  maandag 30 oktober 2023 @ 09:25:12 #80
6484 ExTec
Would you like to know more?
pi_211134135
quote:
Komt omdat die op zijn, ze willen graag de taurus. ;(

[ Bericht 0% gewijzigd door ExTec op 30-10-2023 09:31:58 ]
  Overall beste user 2022 maandag 30 oktober 2023 @ 09:26:47 #81
3928 Ulx
pi_211134147
quote:
9s.gif Op maandag 30 oktober 2023 09:25 schreef ExTec het volgende:

[..]
Komt omdat die op zijn
Waar heb je dat vandaan en waarom hoor je Oekrane er dan niet over?
  maandag 30 oktober 2023 @ 09:30:11 #82
6484 ExTec
pi_211134174
quote:
0s.gif Op maandag 30 oktober 2023 09:26 schreef Ulx het volgende:

[..]
Dat laatste is natuurlijk onzin.

Oekraine weet natuurlijk wel beter dan haar donateurs te schofferen, door openlijk kritiek te leveren.

Je hoort ze ook geen kritiek geven op dat ze bv geen blackhawks krijgen, alhoewel dat levens zou schelen, oekraine daar prima mee overweg kan, en de VS ze aan het scrappen is.
  Overall beste user 2022 maandag 30 oktober 2023 @ 09:34:40 #83
3928 Ulx
pi_211134217
quote:
10s.gif Op maandag 30 oktober 2023 09:30 schreef ExTec het volgende:

[..]
Dat laatste is natuurlijk onzin.

Oekraine weet natuurlijk wel beter dan haar donateurs te schofferen, door openlijk kritiek te leveren.

Je hoort ze ook geen kritiek geven op dat ze bv geen blackhawks krijgen, alhoewel dat levens zou schelen, oekraine daar prima mee overweg kan, en de VS ze aan het scrappen is.
Tot nu toe hadden ze daar weinig moeite mee.
  maandag 30 oktober 2023 @ 09:36:47 #84
6484 ExTec
pi_211134231
quote:
0s.gif Op maandag 30 oktober 2023 09:34 schreef Ulx het volgende:

[..]
En we gaan weer down the rabbit hole,

Vertel, zelensky is zo dom om geen blackhawks te vragen, als die dat nou gewoon zou doen, zou die ze vast wel krijgen?

Of misschien een formulier wat die domme oekrainers maar niet in kunnen vullen?
  maandag 30 oktober 2023 @ 09:39:32 #85
6484 ExTec
pi_211134254
quote:
0s.gif Op maandag 30 oktober 2023 09:34 schreef Ulx het volgende:

[..]
En wat inhoudelijker, denk ik dat oekraine zich bewust is van dingen die wel "op tafel" liggen, en daarvoor heeft het dus zin om campagne te voeren, en dingen waar gewoon een overduidelijk "Nee" op is gekomen, en campagne daarvoor voeren dus niet alleen trekken aan een dood paard is, maar ook kans dat je de donateur gaat irriteren door daar op te gaan hameren.
pi_211134259
quote:
0s.gif Op maandag 30 oktober 2023 09:26 schreef Ulx het volgende:

[..]
omdat het niet slim is te roepen dat je kruisraketten op zijn ;)
"Und Niemals Vergessen - Eisern Union!"
  Overall beste user 2022 maandag 30 oktober 2023 @ 09:43:06 #87
3928 Ulx
pi_211134286
quote:
7s.gif Op maandag 30 oktober 2023 09:39 schreef ExTec het volgende:

[..]
En wat inhoudelijker, denk ik dat oekraine zich bewust is van dingen die wel "op tafel" liggen, en daarvoor heeft het dus zin om campagne te voeren, en dingen waar gewoon een overduidelijk "Nee" op is gekomen, en campagne daarvoor voeren dus niet alleen trekken aan een dood paard is, maar ook kans dat je de donateur gaat irriteren door daar op te gaan hameren.
Dat lijkt me vreemd bij raketten die al eerder zijn geleverd door zowel Frankrijk als het VK.
  maandag 30 oktober 2023 @ 09:44:19 #88
6484 ExTec
pi_211134297
quote:
0s.gif Op maandag 30 oktober 2023 09:43 schreef Ulx het volgende:

[..]
Dat lijkt me vreemd bij raketten die al eerder zijn geleverd door zowel Frankrijk als het VK.
Qua die landen loopt je keihard tegen een beperkt volume aan.
  maandag 30 oktober 2023 @ 09:47:16 #89
6484 ExTec
pi_211134331
Volgens de orcs is het allemaal nog niet op, echter.

twitter
  Overall beste user 2022 maandag 30 oktober 2023 @ 09:48:59 #90
3928 Ulx
pi_211134345
quote:
7s.gif Op maandag 30 oktober 2023 09:44 schreef ExTec het volgende:

[..]
Qua die landen loopt je keihard tegen een beperkt volume aan.
Er zijn iets van 1800-2000 van die raketten gebouwd. Frankrijk heeft er 50 geleverd. Het VK iets van 70-100 dacht ik. Beperkt volume my ass.
  maandag 30 oktober 2023 @ 09:50:00 #91
6484 ExTec
pi_211134357
quote:
0s.gif Op maandag 30 oktober 2023 09:48 schreef Ulx het volgende:

[..]
Er zijn iets van 1800-2000 van die raketten gebouwd. Frankrijk heeft er 50 geleverd. Het VK iets van 70-100 dacht ik. Beperkt volume my ass.
Ja, maar laten die landen nou bepalen wat hun ijzeren voorraad is. Niet anders dan dat NL ook haar lease leo's niet doorschuift.
pi_211134398
quote:
0s.gif Op maandag 30 oktober 2023 08:07 schreef RM-rf het volgende:

[..]
Ik kan me van enige tijd terug op de duitse radio herinneren dat ze aangaven dat het duitse leger wel contracten voor artilleriemunitie wilde afsluiten (en het budget daarvoor ook in grote mate aanwezig was, sterker nog, men zich zorgen maskte dat dat niet snel genoeg uitgegeven werd)...

Maar bij Rheinmetall zaten de orderboeken al vol, waarbij er expliciet gezegd werd dat vooral het nederlandse leger heel veel besteld had, direkt voor uibreken van de oorlog (november 2021 plaatsten ze een mega-miljoenen opdracht) en die nu in eerste positie stond... (tevens dat het duitse en nederlandse leger deze munitie sowieso delen).
Ja NL had enorme tekorten en heeft idd per toeval in 2021 enorme orders geplaatst voor munitie zodat de troepen ook weer iets hadden om mee te oefenen.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_211134488
quote:

[..]
Als Rusland dit wint heeft de EU/Navo voor de hele wereld verloren. EU/Navo, de laffe tandeloze tijger. Dat zal behoorlijke gevolgen hebben. Ook Oekraine zal dan gedesillusioneerd hun haat richting hun voormalige beschermheren richten. Wij konden ze immers redden, maar lieten ze sterven omdat we die paar miljard extra niet wilden uitgeven en als een stel bange wezeltjes eindeloos vergaderden.
beter een knipoog dan een blauw oog
  Overall beste user 2022 maandag 30 oktober 2023 @ 10:19:51 #94
3928 Ulx
pi_211134650
quote:
0s.gif Op maandag 30 oktober 2023 10:04 schreef Knipoogje het volgende:

[..]
Als Rusland dit wint heeft de EU/Navo voor de hele wereld verloren. EU/Navo, de laffe tandeloze tijger. Dat zal behoorlijke gevolgen hebben. Ook Oekraine zal dan gedesillusioneerd hun haat richting hun voormalige beschermheren richten. Wij konden ze immers redden, maar lieten ze sterven omdat we die paar miljard extra niet wilden uitgeven en als een stel bange wezeltjes eindeloos vergaderden.
Rusland gaat niet winnen.
pi_211134774
twitter
pi_211134775
quote:
0s.gif Op maandag 30 oktober 2023 10:19 schreef Ulx het volgende:

[..]
Rusland gaat niet winnen.
Rusland hoeft niet te winnen om te 'winnen'. Als ze eindigen met de Krim of stukken Oost-Oekraine omdat ze ons/Oekraine aan de onderhandelingstafel hebben gekregen, hebben ze gewonnen.
pi_211134788
quote:
0s.gif Op maandag 30 oktober 2023 09:21 schreef oheng het volgende:

quote:
Correspondent Iris de Graaf
"Een paar dagen geleden zei president Poetin nog dat 'interetnische en interreligieuze harmonie' de basis is van de Russische staat. Maar in de praktijk zien we een opleving van antisemitisme in Rusland door deze oorlog, die ook terug te zien is op de staatstelevisie. Rusland heeft goede betrekkingen met Hamas en bondgenoot Iran, en ziet Isral als 'marionet van Amerika'. Tegelijkertijd is Rusland heel voorzichtig met het kiezen van een kant: er wonen meer dan een miljoen Russen in Isral.

Opvallend is dat de politie in Dagestan eigenlijk niet ingreep en dat de menigte vrij lang zijn gang kon gaan. Terwijl demonstraties door heel Rusland tegen bijvoorbeeld de regering of de oorlog in Oekrane direct met hard geweld de kop in worden gedrukt.

De Russische republiek Dagestan heeft een overwegend conservatieve islamitische bevolking, maar er is ook een Joodse gemeenschap in Dagestan. Veel van hen overwegen nu de republiek te ontvluchten. Het probleem is alleen, zo lees je op sociale media, dat het volgens hen nu nergens in Rusland veilig is."

https://nos.nl/artikel/24(...)ker-twintig-gewonden
  maandag 30 oktober 2023 @ 10:37:57 #98
6484 ExTec
pi_211134819
quote:
0s.gif Op maandag 30 oktober 2023 10:33 schreef Knipoogje het volgende:

[..]
Rusland hoeft niet te winnen om te 'winnen'. Als ze eindigen met de Krim of stukken Oost-Oekraine omdat ze ons/Oekraine aan de onderhandelingstafel hebben gekregen, hebben ze gewonnen.
Als het maar lang genoeg duurt, eindigd oekraine vanzelf met F-35s.
pi_211134820
quote:
0s.gif Op maandag 30 oktober 2023 10:04 schreef Knipoogje het volgende:
Als Rusland dit wint heeft de EU/Navo voor de hele wereld verloren.
Dat is ook best wel kul ..... behalve dan dat er bepaalde zelfhatende huilers zijn die altijd dat soort dingen gaan roepen (vermoedelijk zelfs als oekraine nog voor de winter met een hels mega-offensief alle russen uit hun land bonjourt gaan die zitten miepen).

Het begint al dat je niet zomaar de EU en de NATO kunt samenvoegen... er bestaat wat overlap, maar ook een hoop compleet andere beginselen aan beide supranationale organisaties...
5 EU-landen zijn geen NATO-lid (waarbij zweden wel het toelatingsprotocol getekend heeft maar dit nog geratificeerd moet worden door alle andere leden).
er zijn een hoop NATO-landen die geen lid van de EU zijn.
de EU heeft geen leger en uiteindelijk geen militaire bevelsstructuur... zelfs waar bepaalde samenwerking ook onder EU-paraplu vallen.

DE EU heft in haar grondvest wel staan dat de NATO het belangrijkse forum is voor haar zelfverdediging, maar dit lijkt voral een politieke formulering die dusdanig vaag is dat er geen onderlinge duidelijkheid is wat dat effectief in de uitvoering betekent.

sinds korte tijd heeft het EU-budget ook een deel gereserveerd voor defensie... dat is initieel als een relatief klein budget begonnen, maar vanaf de planning voor de programmaperiode 2021-2027 zou het sterk stijgen; vooral een financieringsstructuur waarvan de lidstaten gebruik kunnen maken hun eigen legers en bepaalde militaire initiatieven, ontwikkelingsprojecten en samenwerking te financieren.

Bovenal was het in 2021 gelijk slachtoffer van een interne bezuinigingsronde en werd gehalveerd om geld vrij te maken voor andere fondsen (vooral COVID-recovery).
Ook na de Oekraine-oorlog is dat niet aangepast en heeft de EU nagelaten ook financieel in te spelen op deze veranderde behoefte.
Iets dat imho veelzeggend is voor de zichtbaarheid die defensie-uitgaven door de EU nu hebben en ook de bereidheid van lidstaten hier meer ruimte voor te creeren.

Het valt zeker niet te verwachten dat de EU op enige termijn, zij het middellange of langere echt een belangrijke militaire speler kan worden.
Zelfs als het zover zou komen dat Rusland een EU-land aanvalt verwacht ik dat zelfs niet (in dat geval zal de samenwerking vermoedelijk nog steeds vooral op nationaal niveau tussen landen onderling plaatsvinden en kan de EU zelf hier geen overkoepelende militaire rol spelen omdat de lidstaten zelf dat helemaal niet willen)
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_211134831
Russische Defensieminister: Westen wil conflict met Rusland laten escaleren
https://nos.nl/liveblog/2(...)land-laten-escaleren

De Russische minister van Defensie Sjojgoe heeft gezegd dat de Verenigde Staten en hun bondgenoten in Azi de stabiliteit ondermijnen in de regio Azi-Pacific. Dat schrijven Russische staatsmedia.

Sjojgoe zou de uitlatingen hebben gedaan op het Xiangshan Forum, het grootste militaire diplomatie-evenement in China. Volgens Sjojgoe verdoezelt de NAVO de opbouw van troepen in de regio Azi-Pacific door te pretenderen dat ze dialoog willen. De NAVO promoot volgens Sjojgoe een wapenwedloop in de regio. Om deze reden zou de militaire aanwezigheid zijn toegenomen, en zouden er vaker militaire oefeningen zijn.

"Westerse landen streven ernaar het conflict met Rusland te laten escaleren en het risico op een confrontatie met grote landen te vergroten", zei hij. "Dit zal ernstige gevolgen hebben."
pi_211134845
quote:
Te druk met andere zaken ;)
quote:
Gesprekken op Malta begonnen, maar zonder Rusland
https://nos.nl/liveblog/2(...)che-olieraffinaderij

Op Malta is een tweedaagse bijeenkomst begonnen over de oorlog in Oekrane. Vertegenwoordigers van ongeveer 65 landen praten op het eiland over een plan van Oekrane voor vrede. Rusland is er niet bij en het is niet duidelijk of er een Nederlandse vertegenwoordiging is in het hotel waar de top wordt gehouden.

De gesprekken gaan over het tienpuntenplan van president Zelensky van Oekrane om een einde aan de oorlog te maken. In dat plan staat onder meer dat Rusland zich moet terugtrekken uit Oekrane en dat de energievoorziening gewaarborgd moet worden.

Het is de derde bijeenkomst dit jaar voor het vredesplan, dat door Rusland eerder is afgewezen. Eerder kwamen delegaties bijeen in Denemarken en Saudi-Arabi.
  maandag 30 oktober 2023 @ 10:45:07 #102
6484 ExTec
pi_211134870
quote:
0s.gif Op maandag 30 oktober 2023 10:38 schreef RM-rf het volgende:
Het valt zeker niet te verwachten dat de EU op enige termijn, zij het middellange of langere echt een belangrijke militaire speler kan worden.
Trump die de NAVO opblaast.
pi_211134895
quote:
0s.gif Op maandag 30 oktober 2023 08:07 schreef RM-rf het volgende:

[..]

Veel tegenspreken verhalen. Die Amerikaan in dat artikel zegt dat de EU cooral woorden heeft. Rheinmetall zegt dat ze zo een half miljoen kunnen produceren per jaar maar jij zegt dat ze al vol zitten?

Wat er ook moge kloppen, de EU wil er 1 miljoen sturen en dat gaat bij lange na niet lukken. Waar ligt het probleem?
  Overall beste user 2022 maandag 30 oktober 2023 @ 10:50:29 #104
3928 Ulx
pi_211134900
quote:

[..]
Vooralsnog staan er iets van 70 landen achter het vredesvoorstel van Oekrane.
  maandag 30 oktober 2023 @ 11:03:34 #105
38496 Perrin
pi_211134993
quote:
7s.gif Op maandag 30 oktober 2023 10:45 schreef ExTec het volgende:

[..]
Trump die de NAVO opblaast.
Precies, we hebben in de EU niet veel langer de luxe om onder de rokken van de VS te blijven schuilen als een bang schooljongetje en zullen echt voor onze eigen veiligheid moeten leren zorgen. En dat kan niet nog decennia wachten.
  maandag 30 oktober 2023 @ 11:06:24 #106
6484 ExTec
pi_211135016
quote:
0s.gif Op maandag 30 oktober 2023 11:03 schreef Perrin het volgende:

[..]
Precies, we hebben in de EU niet veel langer de luxe om onder de rokken van de VS te blijven schuilen als een bang schooljongetje en zullen echt voor onze eigen veiligheid moeten leren zorgen. En dat kan niet nog decennia wachten.
Dan krijgen we binnen recordtijd een vorm van een europese krijgsmacht.
  Moderator maandag 30 oktober 2023 @ 11:22:12 #107
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_211135156
lijkt me sterk

en dat bange jongetje dat onder de rok van de VS staat te schuilen is ook een hardnekkig fabeltje
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  maandag 30 oktober 2023 @ 11:33:22 #108
172669 Papierversnipperaar
Cafene is ook maar een drug.
pi_211135285
quote:
0s.gif Op maandag 30 oktober 2023 09:54 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Ja NL had enorme tekorten en heeft idd per toeval in 2021 enorme orders geplaatst voor munitie zodat de troepen ook weer iets hadden om mee te oefenen.
Ze hadden toch genoeg pinda's en snickers?
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
  maandag 30 oktober 2023 @ 11:33:44 #109
38496 Perrin
pi_211135290
quote:
0s.gif Op maandag 30 oktober 2023 11:22 schreef sp3c het volgende:
lijkt me sterk

en dat bange jongetje dat onder de rok van de VS staat te schuilen is ook een hardnekkig fabeltje
Het eerste EU-land staat op plek 21 van deze lijst:
  maandag 30 oktober 2023 @ 11:34:29 #110
pi_211135299
quote:
0s.gif Op maandag 30 oktober 2023 10:49 schreef BEFEM het volgende:
Waar ligt het probleem?
Bij jouw verhaspeling van andermans posts.
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
  Moderator maandag 30 oktober 2023 @ 11:34:40 #111
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_211135302
quote:
15s.gif Op maandag 30 oktober 2023 11:33 schreef Perrin het volgende:

[..]
Het eerste EU-land staat op plek 21 van deze lijst:
[ afbeelding ]
EU landen voeren ook niet zo heel veel oorlog meer
  maandag 30 oktober 2023 @ 11:35:02 #112
pi_211135306
De EU is de volgende supermacht.
  maandag 30 oktober 2023 @ 11:36:42 #113
pi_211135328
quote:

[..]
Ukraine zal niet stoppen. Dus zal zo'n bezetting extreem duur zijn en het einde betekenen van Rusland. Rusland moet wel winnen om te winnen.
pi_211135337
quote:
7s.gif Op maandag 30 oktober 2023 11:34 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]
Bij jouw verhaspeling van andermans posts.
Idd, dat de EU veel minder 155mm levert dan gepland is zeker ook een fabel. Alles loopt volgens plan, niks aande hand.
  maandag 30 oktober 2023 @ 11:37:52 #115
pi_211135339
Het Westen kan ook niet stoppen. Dus blijven we vechten totdat de grootste economie gewonnen heeft.
  maandag 30 oktober 2023 @ 11:37:54 #116
38496 Perrin
pi_211135340
quote:
0s.gif Op maandag 30 oktober 2023 11:34 schreef sp3c het volgende:

[..]
EU landen voeren ook niet zo heel veel oorlog meer
En we schuilen voor de globale veiligheid achter de VS. Wij handelen een beetje en wapperen met ons vingertje terwijl de VS de militaire kastanjes uit het vuur haalt.

Zonder de Pax Americana hadden we na de Tweede Wereldoorlog nooit zoveel decennia in vrede en rijkdom geleefd.

Aan die free lunch komt nu wel een beetje een einde.
pi_211135347
quote:
lijkt me sterk

Het fabeltje is zo hardnekkig dat het grootste EU-land volgens z'n defensieminister niet eens in staat is z'n eigen territorium te verdedigen, laat staan dat van andere landen:

„Wir haben keine Streitkrfte, die verteidigungsfhig sind“
https://www.focus.de/poli(...)nd_id_187135089.html

quote:
Deutschland knnte also weder sich noch seine Verbndeten verteidigen. Pistorius klare Ansage: Das muss sich wieder ndern. Zu Deutschlands Rolle in der Nato sagt er: „Wir mssen unsere Bndnisverpflichtungen erfllen, wieder erfllen. Wir haben es nicht getan in der Vergangenheit.“ Man trage schlielich die Verantwortung fr die Sicherheit der Menschen.

[ Bericht 18% gewijzigd door #ANONIEM op 30-10-2023 11:39:41 ]
  maandag 30 oktober 2023 @ 11:38:44 #118
pi_211135352
quote:
0s.gif Op maandag 30 oktober 2023 11:37 schreef BEFEM het volgende:

[..]
Idd, dat de EU veel minder 155mm levert dan gepland is zeker ook een fabel. Alles loopt volgens plan, niks aande hand.
Volgens jouw planning zeker.
  Moderator maandag 30 oktober 2023 @ 11:39:22 #119
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_211135361
quote:
0s.gif Op maandag 30 oktober 2023 11:37 schreef Perrin het volgende:

[..]
En we schuilen voor de globale veiligheid achter de VS. Wij handelen een beetje en wapperen met ons vingertje terwijl de VS de militaire kastanjes uit het vuur haalt.

Zonder de Pax Americana hadden we na de Tweede Wereldoorlog nooit zoveel decennia in vrede en rijkdom geleefd.

Aan die free lunch komt nu wel een beetje een einde.
dat is niet echt waar, sterker nog iedere keer als een Europees land ergens begint te schieten zeggen de Amerikanen 'stop daarmee joh!'

nou ... gefeliciteerd ... we zijn gestopt
  Moderator maandag 30 oktober 2023 @ 11:39:50 #120
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_211135365
quote:
0s.gif Op maandag 30 oktober 2023 11:38 schreef J.B. het volgende:

[..]
Het fabeltje is zo hardnekkig dat het grootste EU-land volgens z'n defensieminister niet eens in staat is z'n eigen territorium te verdedigen, laat staan dat van andere landen:

„Wir haben keine Streitkrfte, die verteidigungsfhig sind“
https://www.focus.de/poli(...)nd_id_187135089.html
das een ander probleem
  maandag 30 oktober 2023 @ 11:40:13 #121
6484 ExTec
pi_211135372
quote:
lijkt me sterk

In dat scenario gaan alle niet nucleaire landen onder de paraplu van het VK/FR willen schuilen. En die gaan daar wel wat tegenover willen zien.
  maandag 30 oktober 2023 @ 11:41:05 #122
pi_211135384
De helft van de kernmachten hebben hun technologie uit Nederland gestolen. Wanneer worden we zelf eens een kernmacht?
  Moderator maandag 30 oktober 2023 @ 11:42:04 #123
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_211135394
quote:
7s.gif Op maandag 30 oktober 2023 11:40 schreef ExTec het volgende:

[..]
In dat scenario gaan alle niet nucleaire landen onder de paraplu van het VK/FR willen schuilen. En die gaan daar wel wat tegenover willen zien.
schuilen voor wat

er is geen reet aan de hand atm
  Overall beste user 2022 maandag 30 oktober 2023 @ 11:55:11 #125
3928 Ulx
pi_211135493
quote:
7s.gif Op maandag 30 oktober 2023 11:40 schreef ExTec het volgende:

[..]
Ik denk dat Duitsland dan gewoon ook een atoombom gaat bouwen.
  maandag 30 oktober 2023 @ 11:55:54 #126
6484 ExTec
pi_211135499
quote:
0s.gif Op maandag 30 oktober 2023 11:42 schreef sp3c het volgende:

[..]
schuilen voor wat

er is geen reet aan de hand atm
De huidige of volgende debiel in het kremlin, die er totaal geen problemen mee heeft om een miljoen orcs in de grinder te gooien, als die z'n sovjet unie maar terug krijgt.

Baltische staten zijn vrijwel direct in gevaar als de VS zich terugtrekt uit de NAVO.
  maandag 30 oktober 2023 @ 11:59:38 #127
6484 ExTec
pi_211135525
quote:
0s.gif Op maandag 30 oktober 2023 11:55 schreef Ulx het volgende:

[..]
Ik denk dat Duitsland dan gewoon ook een atoombom gaat bouwen.
Er zullen weinig europese landen zijn die dat niet kunnen.
  Overall beste user 2022 maandag 30 oktober 2023 @ 12:01:48 #128
3928 Ulx
pi_211135535
quote:
7s.gif Op maandag 30 oktober 2023 11:59 schreef ExTec het volgende:

[..]
Er zullen weinig europese landen zijn die dat niet kunnen.
Daarom. Er is dan ook geen nuclear sharing meer.
  maandag 30 oktober 2023 @ 12:05:44 #129
6484 ExTec
pi_211135555
quote:
0s.gif Op maandag 30 oktober 2023 12:01 schreef Ulx het volgende:

[..]
Daarom. Er is dan ook geen nuclear sharing meer.
Nou, totdat je ze hebt is een zekere garantie natuurlijk wel handig. Want we zien hoe weinig fiducie er is om bv die garantie nu aan oekraine te geven.

Als zoiets niet in place is als de VS het tapijt onder ons vandaan trekt, zijn de baltics exit.

Tenzij iemand hier de illusie heeft dat we right now conventioneel de niet aflatende stroom vlees wel aankunnen.
  Overall beste user 2022 maandag 30 oktober 2023 @ 12:18:48 #130
3928 Ulx
pi_211135675
twitter
pi_211135718
quote:
0s.gif Op maandag 30 oktober 2023 10:49 schreef BEFEM het volgende:
Veel tegenspreken verhalen. Die Amerikaan in dat artikel zegt dat de EU cooral woorden heeft. Rheinmetall zegt dat ze zo een half miljoen kunnen produceren per jaar maar jij zegt dat ze al vol zitten?
De EU besteld helemaal niks ... die hebben geen militair beleid ... Hun defensie-budget is hooguit een eu-kredietfonds dat geld beschikbaar stelt aan individuele eu-lidstaten om aan bv reserach of samenwerking te besteden, maar dat is zeker niet voor de aanschaf van munitie of materiaal beschikbaar.
en ook daarbij hebben ze dat budget zelf net gehalveerd tijdens de corona-crisis om dat geld aan economisch covid-herstelplannen uit te geven.

Rheinmetall is een bedrijf at voor de oekraine-oorlog een omzet van rond de 5 miljard jaarlijks had en over 2022 haalden ze ergens rond de 10-12 miljard omzet.

iedereen met een minimaal begrip van economie begrijpt dat een bedrijf niet zomaar in korte tijd haar omzetvolume onbeperkt kan verhogen .. een bijna verdrievoudiging in een jaar is gewoon best een belasting en maakt het nodig ook enorme investeringen te doen en dan bestaat evengoed een aardig risico dat als zulk een investering pas een winst oplevert over 2 of 3 jaar, tegen die tijd juist de vraag eerder sterk gekrompen kan zijn doordat er mischien plots een voor defensiebedrijven zeer problematische situatie optreed, nl vrede....

Natuurlijk zal Rhgeinmetall bv aangeven dat ze best hun productie verder kunnen vergroten, maar dat zeggen ze vooral omdat ze dan ook de financieen voor zulk een investering zeker willen stellen en misschien daarvoor ook graag (overheids-)garanties willen zien..
Dat om hun eigen bedrijfsrisico te laten dalen.
  maandag 30 oktober 2023 @ 12:31:44 #132
38496 Perrin
pi_211135808
Poetin is inmiddels al een week niet gezien? Wordt straks toch tijd voor een ploppende fles champagne.
pi_211135834
quote:
0s.gif Op maandag 30 oktober 2023 12:31 schreef Perrin het volgende:
Poetin is inmiddels al een week niet gezien? Wordt straks toch tijd voor een ploppende fles champagne.
Die had van de week nog een meeting met een aantal religieuze leiders.
Uiteraard aan een tafel van epische proporties.
  Moderator maandag 30 oktober 2023 @ 12:40:32 #134
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_211135897
quote:
7s.gif Op maandag 30 oktober 2023 11:55 schreef ExTec het volgende:

[..]
De huidige of volgende debiel in het kremlin, die er totaal geen problemen mee heeft om een miljoen orcs in de grinder te gooien, als die z'n sovjet unie maar terug krijgt.

Baltische staten zijn vrijwel direct in gevaar als de VS zich terugtrekt uit de NAVO.
Dat we te zwak zijn met zijn allen ben ik het mee eens maar ik geloof niet dat de Russen sterk genoeg zijn om er een vuist tegen te maken
  Moderator maandag 30 oktober 2023 @ 12:44:19 #135
5428 crew  miss_sly
pi_211135928
quote:
0s.gif Op maandag 30 oktober 2023 12:40 schreef sp3c het volgende:

[..]
Dat we te zwak zijn met zijn allen ben ik het mee eens maar ik geloof niet dat de Russen sterk genoeg zijn om er een vuist tegen te maken
Dat wil niet zeggen dat ze het niet zullen proberen en daarmee een hoop ellende veroorzaken.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  maandag 30 oktober 2023 @ 12:45:40 #136
6484 ExTec
pi_211135940
quote:
0s.gif Op maandag 30 oktober 2023 12:40 schreef sp3c het volgende:

[..]
Je let niet op?

Het interesseert het kremlin niets als ze desnoods met paard en wagen aan moeten gaan vallen.

Maar die 100.000en ongeintresseerde mobiks met hun al dan niet roestige AK's zijn nog steeds zeer dodelijk.

En zijn die 100.000 dood?

Komen de volgende 100.000. Vraag maar aan oekraine.
  Overall beste user 2022 maandag 30 oktober 2023 @ 12:51:23 #137
3928 Ulx
pi_211135984
quote:
7s.gif Op maandag 30 oktober 2023 12:44 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Dat wil niet zeggen dat ze het niet zullen proberen en daarmee een hoop ellende veroorzaken.
En het nut zou zijn? Havens aan de Oostzee gaan het ze niet opleveren. Er komt geen schip meer door de Finse Golf en op de rest van de Oostzee zijn ze ook schietschijf. En daarna moeten ze langs Denemarken.

Verder: Als Rusland dat probeert worden ze met een enorme tangbeweging omsingeld. Troepen vanuit Finland richting St Petersburg en verder naar het zuiden, en vanuit Polen door Litouwen richting het noorden. En naar Knigsberg.
  Moderator maandag 30 oktober 2023 @ 12:54:23 #138
5428 crew  miss_sly
pi_211136016
quote:
0s.gif Op maandag 30 oktober 2023 12:51 schreef Ulx het volgende:

[..]
En het nut zou zijn? Havens aan de Oostzee gaan het ze niet opleveren. Er komt geen schip meer door de Finse Golf en op de rest van de Oostzee zijn ze ook schietschijf. En daarna moeten ze langs Denemarken.

Verder: Als Rusland dat probeert worden ze met een enorme tangbeweging omsingeld. Troepen vanuit Finland richting St Petersburg en verder naar het zuiden, en vanuit Polen door Litouwen richting het noorden. En naar Knigsberg.
Ik heb niet de indruk dat 'nut' nou echt een overweging is van de Russische top.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  Overall beste user 2022 maandag 30 oktober 2023 @ 12:55:39 #139
3928 Ulx
pi_211136029
quote:
7s.gif Op maandag 30 oktober 2023 12:54 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Ik heb niet de indruk dat 'nut' nou echt een overweging is van de Russische top.
Dat is ook een van de grootste veroorzakers van hun falen.
  maandag 30 oktober 2023 @ 12:57:07 #140
6484 ExTec
pi_211136041
quote:
0s.gif Op maandag 30 oktober 2023 12:51 schreef Ulx het volgende:
En als het voortbestaan van de rus staat in gedrang komt, zal rus conform haar nucleaire doctrine nukes in gaan zetten.

Of je denkt mss dat ze dat niet zouden gaan doen, omdat ze zo eerlijk zijn om toe te geven dat ze zelf begonnen ofzo?

Is maar 1 oplossing: zelf nukes hebben.
  Overall beste user 2022 maandag 30 oktober 2023 @ 12:59:02 #141
3928 Ulx
pi_211136054
quote:
7s.gif Op maandag 30 oktober 2023 12:57 schreef ExTec het volgende:

[..]
En als het voortbestaan van de rus staat in gedrang komt, zal rus conform haar nucleaire doctrine nukes in gaan zetten.

Of je denkt mss dat ze dat niet zouden gaan doen, omdat ze zo eerlijk zijn om toe te geven dat ze zelf begonnen ofzo?

Is maar 1 oplossing: zelf nukes hebben.
Dan flikkeren Frankrijk en het VK nukes terug. Die hebben er geen problemen mee om weer even de tanden te laten zien. Rusland is niet de enige met heimwee naar de glorietijd van hun oude koloniale rijk.
pi_211136059
quote:
0s.gif Op maandag 30 oktober 2023 12:31 schreef Perrin het volgende:
kremlin.ru

daar kun je precies volgen wat en waar ie iets uitvreet.
(de vraag is nog maar wat daar van waar is natuurlijk, maar daar zie je bijna dagelijks dat ie iets doet).
  maandag 30 oktober 2023 @ 13:00:29 #143
6484 ExTec
pi_211136067
quote:
0s.gif Op maandag 30 oktober 2023 12:59 schreef Ulx het volgende:

[..]
Dan flikkeren Frankrijk en het VK nukes terug.
K, zijn we het dus met elkaar eens dat er in europees verband een paraplu komt.

En als die er is, valt rus niet aan.
  Overall beste user 2022 maandag 30 oktober 2023 @ 13:01:24 #144
3928 Ulx
pi_211136078
quote:
7s.gif Op maandag 30 oktober 2023 13:00 schreef ExTec het volgende:

[..]
K, zijn we het dus met elkaar eens dat er in europees verband een paraplu komt.

En als die er is, valt rus niet aan.
Als de VS uit NAVO stapt hadden we het toch over? Waarom zou dat het einde van NAVO moeten zijn?
  maandag 30 oktober 2023 @ 13:02:37 #145
6484 ExTec
pi_211136086
quote:
0s.gif Op maandag 30 oktober 2023 13:01 schreef Ulx het volgende:

[..]
Als de VS uit NAVO stapt hadden we het toch over? Waarom zou dat het einde van NAVO moeten zijn?
Dat is het dan per definitie h, als het europa alleen is, is daar niks noord-atlantisch meer aan.
pi_211136094
quote:
Nee.

twitter

Edit: je had zelf ook al een bewijs(je) gevonden zie ik nu.
  Overall beste user 2022 maandag 30 oktober 2023 @ 13:04:03 #147
3928 Ulx
pi_211136096
quote:
7s.gif Op maandag 30 oktober 2023 13:02 schreef ExTec het volgende:

[..]
Dat is het dan per definitie h, als het europa alleen is, is daar niks noord-atlantisch meer aan.
Canada zit er nog gewoon in.
  maandag 30 oktober 2023 @ 13:05:14 #148
6484 ExTec
pi_211136107
quote:
1s.gif Op maandag 30 oktober 2023 13:03 schreef oheng het volgende:

[..]
Nee.

[ twitter ]
Bekende voorbehoud, voor boris is alles wat boem doet atacms of stormshadow.
  maandag 30 oktober 2023 @ 13:07:24 #149
6484 ExTec
pi_211136125
quote:
0s.gif Op maandag 30 oktober 2023 13:04 schreef Ulx het volgende:

[..]
Canada zit er nog gewoon in.
Not gonna move the needle, natuurlijk.

Afijn, hoe meer je hier over nadenkt, hoe duidelijker wordt dat de VS uit de NAVO oprotten megalomaan destructief is, niet alleen voor europa.
pi_211136140
quote:
7s.gif Op maandag 30 oktober 2023 13:05 schreef ExTec het volgende:

[..]
Uiteraard, alles is onder voorbehoud, totdat bewijs wordt geleverd.
  Overall beste user 2022 maandag 30 oktober 2023 @ 13:10:51 #151
3928 Ulx
pi_211136154
quote:
7s.gif Op maandag 30 oktober 2023 13:05 schreef ExTec het volgende:

[..]
De afstand is wel erg groot voor 165km ATACMS.
  maandag 30 oktober 2023 @ 13:35:02 #153
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_211136348
quote:
0s.gif Op maandag 30 oktober 2023 11:47 schreef Anton91 het volgende:
[ twitter ]
[ twitter ]
Poah!!! _O_ _O_ _O_

Die 2e tweet. Is dat een fikkende boot?
  Overall beste user 2022 maandag 30 oktober 2023 @ 13:37:16 #154
3928 Ulx
pi_211136361
twitter
  maandag 30 oktober 2023 @ 13:38:46 #155
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_211136374
quote:
0s.gif Op maandag 30 oktober 2023 13:37 schreef Ulx het volgende:
[ twitter ]
Yeah! Nog meer raketten op De Krim *O*
  maandag 30 oktober 2023 @ 13:44:02 #156
6484 ExTec
pi_211136406
twitter

Vreemd, tolken bestonden toch niet?
  Overall beste user 2022 maandag 30 oktober 2023 @ 13:49:26 #157
3928 Ulx
pi_211136450
quote:
10s.gif Op maandag 30 oktober 2023 13:44 schreef ExTec het volgende:
[ twitter ]

Die worden toch getraind staat daar?
pi_211136457
quote:
10s.gif Op maandag 30 oktober 2023 13:44 schreef ExTec het volgende:
[ twitter ]

Heuh?
  maandag 30 oktober 2023 @ 13:51:27 #159
6484 ExTec
pi_211136461
quote:
0s.gif Op maandag 30 oktober 2023 13:49 schreef Ulx het volgende:

[..]
Die worden toch getraind staat daar?
Nou ik refereerde aan dat toen de VS het bestond om oekrainers een taalcursus aan te smeren, er bepaalde mensen hier dat zeer vanzelfsprekend vonden. Omdat ogenschijnlijk (?) tolken niet bestonden.

Kan even niet op de naam van die persoon komen :7
  Overall beste user 2022 maandag 30 oktober 2023 @ 13:53:38 #160
3928 Ulx
pi_211136478
quote:
7s.gif Op maandag 30 oktober 2023 13:51 schreef ExTec het volgende:

[..]
Nou ik refereerde aan dat toen de VS het bestond om oekrainers een taalcursus aan te smeren, er bepaalde mensen hier dat zeer vanzelfsprekend vonden. Omdat ogenschijnlijk (?) tolken niet bestonden.

Hier staat dat er tolken worden getraind.
  maandag 30 oktober 2023 @ 13:57:45 #161
6484 ExTec
pi_211136515
quote:
0s.gif Op maandag 30 oktober 2023 13:53 schreef Ulx het volgende:

[..]
Hier staat dat er tolken worden getraind.
Ja, dat is een bij-effect van de tolk uithangen. In die docu van de BBC, mbt training Challengers merkte een brit ook op dat die tolken ondertussen ook al bijna volwaardige tank crews hadden kunnen zijn.

Maar dan blijft het zo merkwaardig dat als de VS het bestaan van die beroepsgroep negeert, er mensen zijn die dat de normaalste zaak van de wereld vinden.
  Overall beste user 2022 maandag 30 oktober 2023 @ 14:06:51 #162
3928 Ulx
pi_211136594
quote:
7s.gif Op maandag 30 oktober 2023 13:57 schreef ExTec het volgende:

[..]
Ja, dat is een bij-effect van de tolk uithangen. In die docu van de BBC, mbt training Challengers merkte een brit ook op dat die tolken ondertussen ook al bijna volwaardige tank crews hadden kunnen zijn.

Maar dan blijft het zo merkwaardig dat als de VS het bestaan van die beroepsgroep negeert, er mensen zijn die dat de normaalste zaak van de wereld vinden.
De VS, dat was toch dat land dat geen ATACMS op de lijst met geleverde wapens had gezet terwijl ze die wel hadden gestuurd toch?

Ik heb geen idee waarom ze zulke verhalen over tolken vertelden in combinatie met F-16's. Het is inderdaad erg raar. Het brengt mensen alleen maar in de war. Openheid is heel belangrijk als het gaat om defensie aangelegenheden. Vraag maar na.

Ja.
  maandag 30 oktober 2023 @ 14:09:46 #163
6484 ExTec
pi_211136618
quote:
10s.gif Op maandag 30 oktober 2023 14:06 schreef Ulx het volgende:
De VS, dat was toch dat land dat geen ATACMS op de lijst met geleverde wapens had gezet terwijl ze die wel hadden gestuurd toch?

Dat deden ze niet, totdat ze het wel deden.

quote:
Ik heb geen idee waarom ze zulke verhalen over tolken vertelden in combinatie met F-16's. Het is inderdaad erg raar. Het brengt mensen alleen maar in de war.
Ja, je zou haast gaan denken dat de VS andere motieven had dan louter goede taalbeheersing?
  Overall beste user 2022 maandag 30 oktober 2023 @ 14:18:17 #164
3928 Ulx
pi_211136696
quote:
7s.gif Op maandag 30 oktober 2023 14:09 schreef ExTec het volgende:

[..]
Dat deden ze niet, totdat ze het wel deden.
[..]
Ja, je zou haast gaan denken dat de VS andere motieven had dan louter goede taalbeheersing?
Misschien zochten ze wel tolken die wisten hoe een F16 werkt. Of trainden ze die stiekem. Je weet het niet. Het zou zomaar kunnen. Maar ja, staatsgeheimen h.
  maandag 30 oktober 2023 @ 14:19:51 #165
6484 ExTec
pi_211136713
quote:
0s.gif Op maandag 30 oktober 2023 14:18 schreef Ulx het volgende:
Misschien zochten ze wel tolken die wisten hoe een F16 werkt.
quote:
7s.gif Op maandag 30 oktober 2023 13:57 schreef ExTec het volgende:

[..]

Dat lijk je dus prima on the job te kunnen leren.
  maandag 30 oktober 2023 @ 14:26:18 #166
300862 Nebelwerfer
Werfs Nebel !
pi_211136756
quote:
7s.gif Op maandag 30 oktober 2023 13:51 schreef ExTec het volgende:

[..]

Die discussie ging over f16 piloten. En die krijgen ook gewoon een cursus engels voor ze met f16 bezig gaan.
pi_211136764
Lijkt me mooi om te tolken bij A10's :s)

Brrrrrrrrrrt
  Overall beste user 2022 maandag 30 oktober 2023 @ 14:27:42 #168
3928 Ulx
pi_211136772
quote:
7s.gif Op maandag 30 oktober 2023 14:19 schreef ExTec het volgende:

[..]
[..]
Dat lijk je dus prima on the job te kunnen leren.
Is dat zo? Volgens mij is een tank fundamenteel anders dan een vliegtuig.

Maar dat kan aan mij liggen.
pi_211136779
Tanks kunnen ook vliegen.
Tenminste, de geschutskoepels :s)
  maandag 30 oktober 2023 @ 14:39:41 #170
6484 ExTec
pi_211136852
quote:
0s.gif Op maandag 30 oktober 2023 14:27 schreef Ulx het volgende:
Zeker weten 8-)
  maandag 30 oktober 2023 @ 14:40:13 #171
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_211136859
quote:
6s.gif Op maandag 30 oktober 2023 14:26 schreef Gajes_Octavianus het volgende:

Brrrrrrrrrrt
БРРРРРРТ
  Overall beste user 2022 maandag 30 oktober 2023 @ 14:54:24 #172
3928 Ulx
pi_211136949
quote:
6s.gif Op maandag 30 oktober 2023 14:39 schreef ExTec het volgende:

[..]
Zeker weten 8-)
Ok, dan is een tank niet anders.
  maandag 30 oktober 2023 @ 15:01:06 #173
300862 Nebelwerfer
Werfs Nebel !
pi_211136980
quote:
0s.gif Op maandag 30 oktober 2023 14:27 schreef Ulx het volgende:

[..]
Is dat zo? Volgens mij is een tank fundamenteel anders dan een vliegtuig.

Nee hoor, @ExTec roept graag, maar dat wil niet zeggen dat hij gelijk heeft.
Vermoeiend wel.
  maandag 30 oktober 2023 @ 15:05:38 #174
6484 ExTec
pi_211136998
quote:
0s.gif Op maandag 30 oktober 2023 15:01 schreef Nebelwerfer het volgende:

[..]
Nee hoor, @:extec roept graag, maar dat wil niet zeggen dat hij gelijk heeft.
Vermoeiend wel.
Simpele feit alleen al dat de VS na bijna 2 jaar pas over de brug komt met ATACMS, is al sluitend bewijs van het slowwalken.
  maandag 30 oktober 2023 @ 15:11:25 #175
300862 Nebelwerfer
Werfs Nebel !
pi_211137049
quote:
7s.gif Op maandag 30 oktober 2023 15:05 schreef ExTec het volgende:

[..]
Simpele feit alleen al dat de VS na bijna 2 jaar pas over de brug komt met ATACMS, is al sluitend bewijs van het slowwalken.
En daar gaan de doelpalen weer. Tolken had je het over.
pi_211137086
Linkje naar het vermoedelijke S-400 doelwit op De Krim. Ten zuiden oosten is er nog een verdachte opstelling.

En ondanks de berichten over neergehaalde russische vliegtuigen en nieuwe AA oplossingen voor Oekraine, waren er gisteren weer veel luchtaanvallen met FAB-500's e.d.
  maandag 30 oktober 2023 @ 15:15:17 #177
6484 ExTec
pi_211137094
quote:
0s.gif Op maandag 30 oktober 2023 15:11 schreef Nebelwerfer het volgende:

[..]
En daar gaan de doelpalen weer. Tolken had je het over.
Dat valt terug te leiden op:

- Ze moeten een taalcursus doen!
- Hoezo, bestaan er geen tolken? Dat werkt inzake de challengers en blijkbaar inzake patriots toch ook goed genoeg?
  maandag 30 oktober 2023 @ 15:29:06 #178
300862 Nebelwerfer
Werfs Nebel !
pi_211137207
quote:
7s.gif Op maandag 30 oktober 2023 15:15 schreef ExTec het volgende:

[..]
Dat valt terug te leiden op:

- Ze moeten een taalcursus doen!
- Hoezo, bestaan er geen tolken? Dat werkt inzake de challengers en blijkbaar inzake patriots toch ook goed genoeg?
Ja en die discussie ging dus over de f16.

Bewijst die link over patriots geen klap. Tenzij iemand liep te beweren dat er geen tolken bestaan of worden ingezet.
pi_211137218
quote:
6s.gif Op maandag 30 oktober 2023 14:26 schreef Gajes_Octavianus het volgende:

Brrrrrrrrrrt
Belangrijke zin voor A10 Air support

ти бачиш цю будівлю. я не хочу

oftewel "Do you see that building? I don't want to."
"Und Niemals Vergessen - Eisern Union!"
  Overall beste user 2022 maandag 30 oktober 2023 @ 15:33:08 #180
3928 Ulx
pi_211137236
quote:
0s.gif Op maandag 30 oktober 2023 15:29 schreef Nebelwerfer het volgende:

[..]

Bewijst die link over patriots geen klap. Tenzij iemand liep te beweren dat er geen tolken bestaan of worden ingezet.
Zelfs dat bewijst niets. Het kan net zo goed opsec zijn. Maar er kwamen ook argumenten langs dat men de complete handleiding van de F16 en alles wat er onder gehangen kon worden maar even door ChatGPT of Google Translate moest gooien om snel een Oekraense vertaling beschikbaar te hebben.
  maandag 30 oktober 2023 @ 15:43:44 #181
300862 Nebelwerfer
Werfs Nebel !
pi_211137324
quote:
0s.gif Op maandag 30 oktober 2023 15:33 schreef Ulx het volgende:

[..]
Zelfs dat bewijst niets. Het kan net zo goed opsec zijn. Maar er kwamen ook argumenten langs dat men de complete handleiding van de F16 en alles wat er onder gehangen kon worden maar even door ChatGPT of Google Translate moest gooien om snel een Oekraense vertaling beschikbaar te hebben.
Werkte voor mijn staafmixer ook gaat ie zo zeggen.
  Overall beste user 2022 maandag 30 oktober 2023 @ 15:54:05 #182
3928 Ulx
pi_211137417
twitter

Die vermaledijde Deense leugens! Met hun 'ze komen de jaarwisseling'.
pi_211137569
https://www.thedailybeast(...)-on-russian-state-tv
quote:
Putin Flack Claims ‘Ethnic Cleansing’ of Jews on Kremlin TV
The Israel-Gaza war has kicked off a profanity-laced firestorm among the Kremlin’s star propagandists.

The Israel-Hamas war has activated fault lines all over the world, including in Moscow, where the Kremlin’s most influential propagandist, Vladimir Solovyov, has found himself in the middle of a media firestorm spurred by the conflict.

First, Solovyov—who previously vowed that as a Jew, he would fight for Israel if it was ever involved in a war—went back on his promise. He claimed that his duty is to be with Russia as it fights in Ukraine, although Solovyov has no plans to risk his life or limb in that war either.

And now, there is a growing rift within his media empire. A wave of public figures in Russia are attacking his channel, Solovyov Live, suggesting it employs too many Jewish staffers in comments Solovyov says amount to an attempted “ethnic cleansing.”

The scandal appears to have started because not everyone at the network was willing to abandon their affinity towards Israel in favor of Hamas, Hezbollah, and the countries that sponsor their endeavors. Last week, Yevgeny Satanovsky—a prominent fixture on Solovyov’s state TV programs and a host on his channel—was interviewed by an Israeli YouTuber, Alexander Waldman, and did not hold back.

Criticizing Russia’s approach towards the Israeli-Palestinian conflict, Satanovsky described Russia’s deputy foreign minister, Mikhail Bogdanov, as a hopeless drunk and an old man who might be looking for a golden parachute in the form of a hefty payout. Bogdanov, who is Russia's former ambassador to Israel and Egypt, had urged “a peace process” and a ceasefire between Israel and Hamas and said that Russian officials have been in touch with all parties involved in the conflict, including unspecified Arab countries.

Satanovsky also unloaded on Maria Zakharova, the spokeswoman for Russia’s Foreign Affairs Ministry, describing her as “a heavy-drinking skank, who does not like the Jews and can’t stand Israel.” He referred to the significant presence of antisemites among Russian government officials, saying that they’ve “livened up” after Hamas attacked Israel and claiming that Kremlin leadership is trying to keep them in check.
Het artikel gaat nog verder. Blijkbaar is er verdeeldheid ontstaan tussen de joden die voor Putin/Hamas kiezen en de joden die voor Israel kiezen in de Russische regering, en de propagandisten. Het antisemitisme spat er gewoon vanaf.

Met zo'n 10 - 15 procent van de bevolking in Israel die Russische wortels heeft kan dit nog wel eens verder escaleren. Laten we hopen in elk geval. Voor met wat we gezien hebben in Dagestan de afgelopen paar dagen.

[ Bericht 0% gewijzigd door Delenlill op 30-10-2023 16:19:08 ]
pi_211137583
twitter
pi_211137636
https://news.am/eng/news/789587.html
quote:
Building of Jewish cultural center is set on fire in Russia
In the Kabardino-Balkarian Republic, the building of a Jewish cultural center under construction was set on fire, reports the Mash Gor telegram channel.

Back in December last year, it was announced that the largest Jewish community center in the North Caucasus Federal District would be built in Nalchik. Construction began, but against the backdrop of general negative sentiment among the population, something went wrong, NewsTracker writes.

A few days ago, a petition was created to the head of Kazbek Kokov to stop the construction of a large center. The authors refer to the fact that the Jewish population in the republic is less than 1% of the total, and they also have their own synagogue.

According to the authors of the petition, the Jewish diaspora in the Caucasus may receive benefits from the construction of the center, and because of this, unfriendly relations will arise between other communities.

“Representatives of the three titular peoples of Kabardians, Balkars and Russians should be taken into account first of all,” the authors note.

On October 29, in local public pages in Kabardino-Balkaria, footage appeared of the burnt walls of a Jewish community center—there was a fire. According to one version, someone climbed into the building at night and set fire to the tires.
En nog meer antisemitisme in Rusland. Ze zijn lekker bezig daar. Misschien moet Rusland maar een speciale militaire operatie in zijn eigen land beginnen voor denazificatie. Want de mensen die hier nu zo mee bezig zijn, zijn geen haar beter.
  Forum Admin maandag 30 oktober 2023 @ 16:19:56 #186
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_211137643
quote:
0s.gif Op maandag 30 oktober 2023 16:11 schreef Delenlill het volgende:
[ twitter ]
Ik heb het idee dat er nog steeds erg spaarzaam wordt omgegaan met de westerse spullen en vooral getrainde eenheden.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
  maandag 30 oktober 2023 @ 16:21:16 #187
6484 ExTec
pi_211137657
quote:
0s.gif Op maandag 30 oktober 2023 15:29 schreef Nebelwerfer het volgende:

[..]
Nope, ging over slowalken, ja nee, en hoe het o zo begrijpelijk was dat er blijkbaar een taalcursus nodig was, omdat tolken blijkbaar niet bestonden.

En wat de mensen die "vrij zeker weten!" dat er niet geslowwalked wordt, natuurlijk op dit punt niet graag meer willen horen, is dat voordat ons aller Rutte met z'n PR stunt die F-16s toezegde, de planning van de VS was dat oekrainers eerst 4 maanden op taalcursus moesten, en de eerste ronde van de trainingen ergens in januari wel een keer ging beginnen. En ook maar 8 man ofzo, want we snappen allemaal dat een taal leren, niet in grotere groepen kan.

Maar idd, het moet gezegd, als het gedrag allemaal te bespottelijk is om goed te praten, en je daar iets te hard op gewezen wordt, kun je altijd de "Opsec" kaart op tafel gooien, dat is waar.
  Overall beste user 2022 maandag 30 oktober 2023 @ 16:25:35 #188
3928 Ulx
pi_211137691
twitter
pi_211137695
quote:
0s.gif Op maandag 30 oktober 2023 16:19 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]
Ik heb het idee dat er nog steeds erg spaarzaam wordt omgegaan met de westerse spullen en vooral getrainde eenheden.
Volgens mij ook. Wij hebben bijvoorbeeld nog niks gezien van de Abrams. Of ze gebruiken die vooral voor de verdediging, of ze houden ze tot nu toe achter de hand voor iets groots. (laten we hopen)

En volgens mij worden de door het westen getrainde troepen gedeeltelijk achter de hand gehouden. Maar ook in gerouleerd als verse troepen. Of juist ter ondersteuning naar belangrijke aanvallen/verdedigingen gestuurd.

[ Bericht 13% gewijzigd door Delenlill op 30-10-2023 16:30:56 ]
pi_211137721
quote:
0s.gif Op maandag 30 oktober 2023 12:23 schreef RM-rf het volgende:

[..]
De EU besteld helemaal niks ... die hebben geen militair beleid ... Hun defensie-budget is hooguit een eu-kredietfonds dat geld beschikbaar stelt aan individuele eu-lidstaten om aan bv reserach of samenwerking te besteden, maar dat is zeker niet voor de aanschaf van munitie of materiaal beschikbaar.
en ook daarbij hebben ze dat budget zelf net gehalveerd tijdens de corona-crisis om dat geld aan economisch covid-herstelplannen uit te geven.

Rheinmetall is een bedrijf at voor de oekraine-oorlog een omzet van rond de 5 miljard jaarlijks had en over 2022 haalden ze ergens rond de 10-12 miljard omzet.

iedereen met een minimaal begrip van economie begrijpt dat een bedrijf niet zomaar in korte tijd haar omzetvolume onbeperkt kan verhogen .. een bijna verdrievoudiging in een jaar is gewoon best een belasting en maakt het nodig ook enorme investeringen te doen en dan bestaat evengoed een aardig risico dat als zulk een investering pas een winst oplevert over 2 of 3 jaar, tegen die tijd juist de vraag eerder sterk gekrompen kan zijn doordat er mischien plots een voor defensiebedrijven zeer problematische situatie optreed, nl vrede....

Natuurlijk zal Rhgeinmetall bv aangeven dat ze best hun productie verder kunnen vergroten, maar dat zeggen ze vooral omdat ze dan ook de financieen voor zulk een investering zeker willen stellen en misschien daarvoor ook graag (overheids-)garanties willen zien..
Dat om hun eigen bedrijfsrisico te laten dalen.
https://www.ad.nl/buitenl(...)n-granaten~ae42490b/

Lees dit dan maar.

Maar het punt blijft, de EU ligt ver achter op schema wat het aanleveren van granaten betreft. Waar ligt het probleem dan?

[ Bericht 2% gewijzigd door BEFEM op 30-10-2023 16:34:09 ]
pi_211137722
https://www.kyivpost.com/post/23459
quote:
Ukrainian Intelligence Captures Alleged Russian Secret Agent on Camera
The suspect's primary goal was to gather intelligence on the routes and the number of military personnel and equipment heading toward the front line.

Ukrainian intelligence, the SBU, reported apprehending an alleged Russian agent who had been installing covert webcams along roads in Zaporizhzhia, not far from the front lines, to monitor the Ukrainian army’s movements.

Dramatic video posted on Telegram Monday show the SBU tackling the man.

The alleged agent first came to the Ukrainians’ attention when he’d been trying to collect information about the local regional SBU administration, its press service stated.

After discovering that the man was working for the FSB (the Kremlin’s successor agency to the KGB) the SBU tracked him and learned that he’d also been installing webcams in locations indicated by a “curator” from the FSB.

Once installed, the webcams were meant to continuously broadcast the road traffic online, allowing remote access for FSB personnel.
Meer informatie in het artikel. Blijkbaar heeft hij een betaling gekregen van 825 euro hiervoor. En kan hij nu voor de rest van zijn leven in de gevangenis belanden. Iets zegt mij dat hij nu spijt heeft. En gelukkig is hij gepakt.
  Overall beste user 2022 maandag 30 oktober 2023 @ 16:30:05 #192
3928 Ulx
pi_211137730
quote:
0s.gif Op maandag 30 oktober 2023 16:25 schreef Delenlill het volgende:

[..]
Volgens mij ook. Wij hebben bijvoorbeeld nog niks gezien van de Abrams. Of ze gebruiken die vooral voor de verdediging, of ze houden ze tot nu toe achter de hand voor iets groots. (laten we hopen)
Viel me ook al op. Leopard 1A5 heb ik ook nog niet gezien. Over de CV90 hoor ik ook zelden.Ik denk trouwens dat de enorme mijnenvelden er ook wat mee te maken hebben.
pi_211137744
quote:
0s.gif Op maandag 30 oktober 2023 16:29 schreef Delenlill het volgende:
https://www.kyivpost.com/post/23459
[..]
Meer informatie in het artikel. Blijkbaar heeft hij een betaling gekregen van 825 euro hiervoor. En kan hij nu voor de rest van zijn leven in de gevangenis belanden. Iets zegt mij dat hij nu spijt heeft. En gelukkig is hij gepakt.
Wat mij betreft staat er op spionage voor de vijand in oorlogstijd de doodstraf.
pi_211137751
quote:
7s.gif Op maandag 30 oktober 2023 11:38 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]
Volgens jouw planning zeker.
quote:
Het Oekraense leger schiet maandelijks naar schatting liefst 240.000 van deze granaten af. De productiecapaciteit in de VS en Europa is opgevoerd, maar kan bij lange na niet aan de vraag voldoen. De VS heeft tot nu toe 2 miljoen granaten geleverd, de EU zo'n 250.000. Europa heeft 1 miljoen stuks munitie beloofd die in maart geleverd zouden zijn, maar loopt ver achter op het schema. Luitenant-admiraal Rob Bauer, voorzitter van het NAVO Militair Comit zei dat de militaire industrie te traag gereageerd heeft. 'We zijn gaan leveren uit half of minder dan half gevulde magazijnen in Europa en daarom is de bodem nu in zicht', merkte hij onlangs in Warschau op
Misschien het nieuws volgen.
  maandag 30 oktober 2023 @ 16:38:03 #196
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_211137789
twitter
  maandag 30 oktober 2023 @ 16:38:42 #197
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_211137797
twitter
pi_211137821
quote:
ASAP, de genoemde regulering die sinds juli 2023 in werking getreden is: ELI-link, EUR-Lex , regelt nog altijd niet zelf de aankoop, al kan het misschien verwarring wekken omdat de gekozen woorden wel die indruk lijken te wekken...

maar feitelijk levert de EU enkel 500 miljoen aan kredieten voor eventuele investeringen de productie-capaciteit op te voeren en bepaalde structrele maatregelen voor landen om onderling samen te werken, gegevens te delen over munitie-voorraad...

vervolgens berekent men een 'leverage' effect dat dan een schatting zou maken hoeveel fondsen vervolgens beschikbaar komen, deze worden op 2 miljard euro gesteld, maar is dus niet door de EU zelf als budget beschikbaar gesteld maar zijn fondsen waarvan men claimt dat die dankzij de regeling in omloop kunnen komen...

nogmaals, dit zijn financiele kredietregelingen die vooral de financieringszijde regelen en garanties bieden voor investeringen die dor lidstaten en de wapenindustrie dan zelf gedaan kunnen worden.
deels kunnen hier ook al bestaande investeringen met terugwerkende kracht onder vallen...

het zou misschien zelfs mogelijk zijn dat de nederlandse overheid de aankoop van artillerie waarvoor ze een order in november 2021 plaatsten, alsnog laat financieren via dit instrument... In dat geval kan de nederlandse overheid het krediet voor de betalingen ervan onder relatief gunstige voorwaarden verkrijgen via de EIB...

om nog maar eens te herhalen, de EU koopt hiermee helemaal niks, ze stellen kredieten en bepaalde financiele garantieregelingen beschikbaar aan lidstaten

[ Bericht 1% gewijzigd door RM-rf op 30-10-2023 16:52:43 ]
pi_211137827
quote:
0s.gif Op maandag 30 oktober 2023 16:25 schreef Ulx het volgende:
[ twitter ]
De tijd voor de russen in Kherson begint wel te dringen. Het regent aanvallen in russisch bezet gebied. En de russen lopen het risico dat Oekraine een meer permanente aanwezigheid op de linkeroever krijgen.
Hoewel ik nu nog geen ponton bruggen e.d. zie in dit gebied.

En dat de commandant van deze sector is ontslagen, en niemand minder dan Teplinsky weer van stal is gehaald, voorspelt ook weinig goeds voor de nazi's.
pi_211137835
Was al gepost zie ik.

[ Bericht 98% gewijzigd door Delenlill op 30-10-2023 16:48:51 ]
  Moderator maandag 30 oktober 2023 @ 16:53:33 #201
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_211137922
quote:
7s.gif Op maandag 30 oktober 2023 12:44 schreef miss_sly het volgende:

[..]
quote:
7s.gif Op maandag 30 oktober 2023 12:45 schreef ExTec het volgende:

[..]
Je let niet op?

Het interesseert het kremlin niets als ze desnoods met paard en wagen aan moeten gaan vallen.

Maar die 100.000en ongeintresseerde mobiks met hun al dan niet roestige AK's zijn nog steeds zeer dodelijk.

En zijn die 100.000 dood?

Komen de volgende 100.000. Vraag maar aan oekraine.
Ik weet niet welk punt jullie proberen te beargumenteren
  maandag 30 oktober 2023 @ 17:49:09 #202
pi_211138307
quote:
0s.gif Op maandag 30 oktober 2023 16:33 schreef BEFEM het volgende:

[..]
[..]
Misschien het nieuws volgen.
Dat is "nieuws" van 1,5 week geleden. :')
pi_211138330
quote:
7s.gif Op maandag 30 oktober 2023 17:49 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]
Dat is "nieuws" van 1,5 week geleden. :')
Ik denk dat de situatie nu inderdaad heel anders is, dat we nu wel op schema liggen :')
  maandag 30 oktober 2023 @ 17:55:02 #204
pi_211138347
quote:
0s.gif Op maandag 30 oktober 2023 17:52 schreef BEFEM het volgende:

[..]
Ik denk dat de situatie nu inderdaad heel anders is, dat we nu wel op schema liggen :')
Of de situatie is ons onbekend en zijn er mensen die de politiek onder druk proberen te zetten.
pi_211138570
Nederlandse F-16's half november naar Roemeni voor trainingen
https://nos.nl/liveblog/2(...)E-container-73074750
pi_211138679
quote:
7s.gif Op maandag 30 oktober 2023 17:55 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]
Of de situatie is ons onbekend en zijn er mensen die de politiek onder druk proberen te zetten.
Ik denk eerder dat het niet zo snel gaat als beloofd, en met mij een hoop anderen.

https://www.nytimes.com/2(...)-war-ammunition.html
  maandag 30 oktober 2023 @ 18:56:11 #207
300862 Nebelwerfer
Werfs Nebel !
pi_211138938
quote:
0s.gif Op maandag 30 oktober 2023 16:25 schreef Delenlill het volgende:

[..]

En volgens mij worden de door het westen getrainde troepen gedeeltelijk achter de hand gehouden. Maar ook in gerouleerd als verse troepen. Of juist ter ondersteuning naar belangrijke aanvallen/verdedigingen gestuurd.
Vergeet ook niet dat het front breder is dan alleen de gevechtshaarden. Zodra de Russen ergens opklappen dan zullen er daar misschien Leo 1 tanks reageren.
  Overall beste user 2022 maandag 30 oktober 2023 @ 20:56:05 #208
3928 Ulx
pi_211140440
twitter
  Overall beste user 2022 maandag 30 oktober 2023 @ 21:12:18 #209
3928 Ulx
pi_211140589
twitter
  maandag 30 oktober 2023 @ 21:48:47 #210
300862 Nebelwerfer
Werfs Nebel !
pi_211140812
quote:
0s.gif Op maandag 30 oktober 2023 21:12 schreef Ulx het volgende:
[ twitter ]
Als je dat belooft moet je substantile verbeteringen teweeg brengen nie?
  Overall beste user 2022 maandag 30 oktober 2023 @ 23:26:28 #211
3928 Ulx
pi_211141516
twitter

Net te laat opgemerkt......
pi_211141806
Vandaag stond op de NRC website een artikel over het opofferen van mensen door Rusland om Avdiivka in te kunnen nemen, en dat dat misschien gaat lukken ook. Hoe dan ook, het artikel:

https://www.nrc.nl/nieuws(...)t-opleveren-a4179081
  Overall beste user 2022 dinsdag 31 oktober 2023 @ 00:19:30 #213
3928 Ulx
pi_211141809
twitter
pi_211142159
https://radaronline.com/p(...)-death-state-secret/
quote:
Vladimir Putin's Doctors Freed From 'Corpse-sitting' Duty as Russian Leader's Rumored Death Declared 'State Secret': Report
Vladimir Putin’s doctors were reportedly freed from “corpse-sitting” duty this week after the Russian leader’s rumored death was officially declared a “state secret,” RadarOnline.com has learned.

In the latest development to come after the Russian Telegram channel General SVR claimed that Putin, 71, passed away last week due to a myriad of health issues, the outlet reported on Monday that the Russian leader’s personal doctors were freed from his private residence in Valdai.

General SVR also reported that Putin’s doctors were forced to sign non-disclosure agreements connected to the Russian despot’s alleged death and ordered not to leave the region.

“The medical personnel who were involved in the treatment and resuscitation of Putin were kept for some time on the territory of the residence in Valdai, but after the go-ahead from the Secretary of the Security Council of the Russian Federation Nikolai Patrushev, they were conditionally released under a non-disclosure agreement and are now at their place of permanent residence under a ban on leaving the region,” the Telegram channel said.

“Putin's death, it turns out, is a state secret,” the outlet added.

Also surprising are claims that Putin’s family was held “hostage” after his alleged death, while his rumored longtime lover – Alina Kabaeva – was placed “under the control” of the federal Security Service.

“Part of the late President’s family found themselves hostage to the situation and their fate is being decided by the current leadership of the country, with Putin’s partner Alina Kabaeva and her children under the control of people from the Presidential security service, who are now subject to Patrushev’s orders and instructions,” General SVR reported.

“Certain compromises have been reached with the president’s daughters; they are ready to support the myth of an allegedly living Putin,” the outlet continued. “But at the same time, they put forward a number of conditions that were accepted.”

Moscow has continued to deny General SVR’s reports that Putin died last week.

As RadarOnline.com previously reported, the Telegram channel first claimed the 71-year-old Russian leader passed away on Wednesday, October 25.
Ik zou dit met een hele grote korrel zout nemen. Maar ik blijf hoop houden dat hij de pijp uit is. En dat ze het geheim houden zou alleen maar logisch zijn. Vooral om de grote chaos die zou volgen op zijn dood. Radar Online is niet een van de betrouwbaarste bronnen natuurlijk.

[ Bericht 0% gewijzigd door Delenlill op 31-10-2023 06:51:44 ]
pi_211142160
twitter
pi_211142161
https://kyivindependent.c(...)-apartment-in-yalta/
quote:
Russian proxies auction off Zelensky family's apartment in occupied Crimea
An apartment in Yalta, occupied Crimea, owned by the family of President Volodymyr Zelensky, was auctioned off by Russian proxies after being seized by the occupying authorities, Radio Free Europe/Radio Liberty's Crimean service reported on Oct. 30.

A Russian woman from Moscow bought the apartment for more than 44 million rubles ($477,000).

Russian state-run media Ria Novosti reported on the sale, claiming that the apartment was Zelensky's. However, it is officially owned by First Lady Olena Zelenska.

Russian proxies in Crimea announced in February 2023 that hundreds of high-value pieces of Ukrainian-owned real estate on the occupied peninsula would be "nationalized."

Sergey Aksyonov, the Russian-installed head of occupied Crimea, added in September that real estate "belonging to foreigners who committed unfriendly actions towards Russia" would be sold.

After the sale was announced, Vladimir Konstantinov, a Russian proxy official in Crimea, said that the new owner of Zelenska's apartment would be "offered" an opportunity to create a “museum of the fight against Nazism” in the space, RFE/RL's Crimean service reported.

Russia has been spreading a false propaganda narrative about the widespread Nazism in Ukraine for years and used it as one of the pretexts to launch a full-scale invasion of the country in February 2022.

Zelensky, who is Jewish, has said that some of his family members were killed during World War II.

Russian forces and their proxies in Crimea have also seized churches belonging to the Orthodox Church of Ukraine on the peninsula.
Lol, de koper krijgt de gelegenheid om een museum over het gevecht tegen nazisme te creren in de woning die ze net gekocht heeft. Het verbaast me dat dit appartement er nog staat. Maar de nieuwe eigenaar zal er hopelijk niet lang van kunnen genieten.
pi_211142163
twitter
pi_211142291
quote:
Die andere heeft al een tijdje geen filmpjes meer, enig idee waarom?
pi_211142298
Oekraense corruptiebestrijder optimistisch: 'Er is een revolutie gaande'
https://nos.nl/artikel/24(...)een-revolutie-gaande
pi_211142310
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 oktober 2023 07:06 schreef BEFEM het volgende:

[..]
Ik las op reddit dat hij ziek is. Was eerder ook al een keer zo, Dat er geen filmpjes van hem waren voor een week door ziekte.
  dinsdag 31 oktober 2023 @ 08:08:46 #222
38496 Perrin
pi_211142532
300k is best veel
twitter
pi_211142998
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 oktober 2023 08:08 schreef Perrin het volgende:
300k is best veel
[ twitter ]
Is slechts 0,2% van de Russische bevolking.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_211143078
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 oktober 2023 09:06 schreef Digi2 het volgende:

[..]
En hoeveel van de 18-40 jarige bevolking? Maar goed het blijven vooral de etnische Russen, waar fascist Putin absoluut geen moeite mee heeft om die op te offeren.
  dinsdag 31 oktober 2023 @ 09:15:54 #225
6484 ExTec
pi_211143084
quote:

[..]
Maar helaas voor rus, hebben we het niet over 0,2% willekeurig door alle demografien heen.
pi_211143186
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 oktober 2023 07:06 schreef BEFEM het volgende:

[..]
Provider rekening niet betaald of door de databundel heen :'(
  dinsdag 31 oktober 2023 @ 10:11:26 #227
9362 Dubbelzuurrr
Humanistisch misantroop
pi_211143444
quote:
‘Nobody Believes in Our Victory Like I Do.’

Inside Volodymyr Zelensky’s Struggle to Keep Ukraine in the Fight

-- Zelensky leaves a contentious meeting with U.S. Senators in the Capitol on Sept. 21.Shutterstock
BY SIMON SHUSTER/KYIV
OCTOBER 30, 2023 8:00 AM EDT --

Volodymyr Zelensky was running late.

The invitation to his speech at the National Archives in Washington had gone out to several hundred guests, including congressional leaders and top officials from the Biden Administration. Billed as the main event of his visit in late September, it would give him a chance to inspire U.S. support against Russia with the kind of oratory the world has come to expect from Ukraine’s wartime President. It did not go as planned. ...
https://time.com/6329188/ukraine-volodymyr-zelensky-interview/
It is no measure of health to be well adjusted to a profoundly sick society.
  dinsdag 31 oktober 2023 @ 10:16:12 #228
36431 bleiblei
pi_211143492
quote:

[..]
Het zou maar 1.6% van de NL bevolking zijn. Ja, valt wel mee toch? :')

Zijn wel 300.000 zonen, vaders en vrienden. 300.000 families die kapot achter blijven voor de ego van 1 debiel. Totaal zinloze oorlog om je leven in te verliezen. Vanuit Russisch point of view.
  dinsdag 31 oktober 2023 @ 10:22:48 #229
6484 ExTec
pi_211143562
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 oktober 2023 10:16 schreef bleiblei het volgende:

[..]

Zijn wel 300.000 zonen, vaders en vrienden. 300.000 families die kapot achter blijven voor de ego van 1 debiel. Totaal zinloze oorlog om je leven in te verliezen. Vanuit Russisch point of view.
En ik denk rond de miljoen gehandicapten.

Ik kan me nog een grappig filmpje van orcs herinneren, een of andere orc die redelijk trots liet zijn dat zijn hand weggeblazen was. Was no biggy volgens hem, want hij zou wel een prothese krijgen. Ik denken: verwar jij het westen met rus ofzo? Jij krijgt gewoon helemaal niks, enkeltje goot+alcoholisme+dood.
pi_211143612
quote:
7s.gif Op dinsdag 31 oktober 2023 10:22 schreef ExTec het volgende:

[..]

Ik kan me nog een grappig filmpje van orcs herinneren, een of andere orc die redelijk trots liet zijn dat zijn hand weggeblazen was. Was no biggy volgens hem, want hij zou wel een prothese krijgen. Ik denken: verwar jij het westen met rus ofzo? Jij krijgt gewoon helemaal niks, enkeltje goot+alcoholisme+dood.
Ik denk dat een hele hoop verminkten van een koude kermiski thuis gaan komen, en er achter komen hoeveel de Grote Tsaar om hen geeft.
Helemaal niks :s)
  dinsdag 31 oktober 2023 @ 10:42:06 #231
38496 Perrin
pi_211143812
quote:

[..]
1.5% van de Russische mannen van gevechtsklare leeftijd.
  dinsdag 31 oktober 2023 @ 11:17:21 #232
36431 bleiblei
pi_211144137
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 oktober 2023 10:42 schreef Perrin het volgende:

[..]
1.5% van de Russische mannen van gevechtsklare leeftijd.
Dat zijn de mannen tussen 12 en 75? :D
  dinsdag 31 oktober 2023 @ 11:29:12 #233
6484 ExTec
pi_211144260
pi_211144356
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 oktober 2023 11:17 schreef bleiblei het volgende:

[..]
Dat zijn de mannen tussen 12 en 75? :D
Doe niet zo raar _O-
8 tot 85 :7
pi_211144443
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 oktober 2023 10:16 schreef bleiblei het volgende:

[..]

In dat licht is het eigenlijk ook niet te bevatten dat er in de USA in 2 jaar tijd bijna 1 miljoen mensen het loodje hebben gelegd door Covid. Dat is 3x zoveel.
  FOK!fotograaf dinsdag 31 oktober 2023 @ 11:48:59 #236
364681 over_hedge
pi_211144448
https://www.nu.nl/spannin(...)t-militairen-op.html

rusland wilt even goed overkomen :') :') :')
Don't worry about the future. Or know that worrying is as effective as trying to solve an algebra equation by chewing bubble gum.
pi_211144462
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 oktober 2023 08:08 schreef Perrin het volgende:
300k is best veel
[ twitter ]
de 300K is een getal van de oekrainse regering zelf, met redelijk veel vaagheid.

bv een amerikaanse schatting van augustus dit jaar kwam uit op ongeveer 120,000 dode russen (dus tot 08-2023)
recentelijk heeft een onafhankelijk nieuwsmedium Mediazona in samenwerking met de BBC een analyse uitgebracht over geschatte aantal dode russische soldaten van 88.800..
hiervan hebben ze een exact getal van 34,857 weten te baseren op unieke en individuele identificatie van russische personen die als russische soldaat overleden zijn en waarvan dit overleden gepubliceerd bevestigd is.
de grotere schatting is gebaseerd daarop aangezien ze niet alle indidivudeen kunnen identificeren en navolgen, maar vaak dit wel een zekere indruk geeft.
https://en.zona.media/article/2022/05/11/casualties_eng

Imho is het veel waarschijnlijker aan te nemen dat deze meer onafhankelijke schattingen vermoedelijk realistischer zijn .. en het dus zeker rond de 100K russische doden zijn.
de slachtoffer-aantallen aan oekrainse kant zijn lager, maar zeker niet zo veel veel lager... verschillende bronnen lijken te duiden op tussen de 50.000 en mogelijk 70.000 oekrainse dode soldaten..

grof geschat is dus de killrate onder oekrainse soldaten de helft van de van russische soldaten...
zeker als je kijkt naar de grote aantallen personen die de russen nog altijd kunnen mobiliseren (zelfs al lijken ook daar de russen op grenzen te stuitten en ook het kremlin enigszins bang te zijn voor de publieke opinie bij verdere mobilisatie-rondes) is dit wel degelijk een statistiek die niet helemaal in het voordeel van oekraine is, maar evengoed zorgwekkend is.

Voorlopig kunnen de russen nog bij zulke killratio's, waarbij voor iedere twee russen een oekrainer omgebracht wordt, claimen dat ze in het voordeel zijn (qua aantallen lijken ze nog 3 tot 5maal meer mankracht te hebben) .
Overigens denk ik wel degelijk dat de russen hierbij niet eeuwig hun soldaten naar de meatgrinder kunnen blijven sturen en ook daar er voor hen een grens bestaat (waarbij het imho niet eens zozeer om aantallen zelf gaat, maar wel om hoe 'nuttig' of waardevol deze oorlog voor de russische bevolking zelf is, vanaf het begin is de kwetsbaarheid voor het Kremlin eigenlijk ook dat ze een ebetje bang zijn dit openlijk als 'oorlog' te benoemen en moeten verhullen dat ook voor russen de oekrainers een broedervolk zijn, dat ze nu vermoorden en aanvallen)
  dinsdag 31 oktober 2023 @ 11:54:23 #238
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_211144494
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 oktober 2023 11:48 schreef over_hedge het volgende:
https://www.nu.nl/spannin(...)t-militairen-op.html

rusland wilt even goed overkomen :') :') :')
"Zeker een van hen zou uit Tsjetsjeni komen"

Dat zal wel de reden zijn :')
  dinsdag 31 oktober 2023 @ 11:56:12 #239
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_211144514
quote:
7s.gif Op dinsdag 31 oktober 2023 10:22 schreef ExTec het volgende:

[..]

Trots. Tot ze worden afgevoerd naar Siberi omdat gehandicapten het straatbeeld vervuilen.
pi_211144530
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 oktober 2023 11:50 schreef RM-rf het volgende:

[..]
de 300K is een getal van de oekrainse regering zelf, met redelijk veel vaagheid.

bv een amerikaanse schatting van augustus dit jaar kwam uit op ongeveer 120,000 dode russen (dus tot 08-2023)
recentelijk heeft een onafhankelijk nieuwsmedium Mediazona in samenwerking met de BBC een analyse uitgebracht over geschatte aantal dode russische soldaten van 88.800..
hiervan hebben ze een exact getal van 34,857 weten te baseren op unieke en individuele identificatie van russische personen die als russische soldaat overleden zijn en waarvan dit overleden gepubliceerd bevestigd is.
de grotere schatting is gebaseerd daarop aangezien ze niet alle indidivudeen kunnen identificeren en navolgen, maar vaak dit wel een zekere indruk geeft.

Imho is het veel waarschijnlijker aan te nemen dat deze meer onafhankelijke schattingen vermoedelijk realistischer zijn .. en het dus zeker rond de 100K russische doden zijn.
de slachtoffer-aantallen aan oekrainse kant zijn lager, maar zeker niet zo veel veel lager... verschillende bronnen lijken te duiden op tussen de 50.000 en mogelijk 70.000 oekrainse dode soldaten..

grof geschat is dus de killrate onder oekrainse soldaten de helft van de van russische soldaten...
zeker als je kijkt naar de grote aantallen personen die de russen nog altijd kunnen mobiliseren (zelfs al lijken ook daar de russen op grenzen te stuitten en ook het kremlin enigszins bang te zijn voor de publieke opinie bij verdere mobilisatie-rondes) is dit wel degelijk een statistiek die niet helemaal in het voordeel van oekraine is, maar evengoed zorgwekkend is.

Voorlopig kunnen de russen nog bij zulke killratio's, waarbij voor iedere twee russen een oekrainer omgebracht wordt, claimen dat ze in het voordeel zijn (qua aantallen lijken ze nog 3 tot 5maal meer mankracht te hebben) .
Overigens denk ik wel degelijk dat de russen hierbij niet eeuwig hun soldaten naar de meatgrinder kunnen blijven sturen en ook daar er voor hen een grens bestaat (waarbij het imho niet eens zozeer om aantallen zelf gaat, maar wel om hoe 'nuttig' of waardevol deze oorlog voor de russische bevolking zelf is, vanaf het begin is de kwetsbaarheid voor het Kremlin eigenlijk ook dat ze een ebetje bang zijn dit openlijk als 'oorlog' te benoemen en moeten verhullen dat ook voor russen de oekrainers een broedervolk zijn, dat ze nu vermoorden en aanvallen)
Die (bijna) 300k die regelmatig voorbij komt in overzichten van verliezen (manschappen en materieel) zou gaan om definitief uitgeschakeld.
Dus dood en dusdanig zwaar gewond dat ze nooit meer inzetbaar zijn.

Echter zijn er vorige maand of zo ook officile Russische documenten boven water gekomen met uitgekeerde bedragen, en op basis daarvan (Russische cijfers dus) zouden er weer wl 300k doden zijn, en plusminus 700k gewonden (lucht en zwaar).
  dinsdag 31 oktober 2023 @ 12:02:31 #241
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_211144562
quote:
1s.gif Op dinsdag 31 oktober 2023 11:58 schreef Gajes_Octavianus het volgende:

[..]
Die (bijna) 300k die regelmatig voorbij komt in overzichten van verliezen (manschappen en materieel) zou gaan om definitief uitgeschakeld.

Echter zijn er vorige maand of zo ook officile Russische documenten boven water gekomen met uitgekeerde bedragen, en op basis daarvan (Russische cijfers dus) zouden er weer wl 300k doden zijn, en plusminus 700k gewonden (lucht en zwaar).
100k dooie Russen lijkt mij dan ook erg weinig. 300k lijkt mij realistischer.
pi_211144568
quote:
84s.gif Op dinsdag 31 oktober 2023 12:02 schreef Starhopper het volgende:

[..]
100k dooie Russen lijkt mij ook erg weinig.
Te weinig zelfs.
  dinsdag 31 oktober 2023 @ 12:03:11 #243
465142 PluggieOD
LAAG = RELATIEF
pi_211144569
quote:

[..]

Het "uitgekeerde bedragen" verhaal ging om 105.000 personen.

Engels MoD hield het op 110.000 tot 160.000 dood/zwaargewond aan Russische zijde.
  dinsdag 31 oktober 2023 @ 12:03:47 #244
pi_211144576
quote:

[..]

One million one million one million Russisans!

dinsdag 31 oktober 2023 @ 12:05:59 #245
465142 PluggieOD
LAAG = RELATIEF
pi_211144596
quote:
6s.gif Op dinsdag 31 oktober 2023 12:03 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
Te weinig zelfs.
Als je al maanden in de reddit/twitter bubbel zit ga je vanzelf geloven dat het er 300.000 zijn.

Voorlopig weten we het simpelweg niet.
pi_211144624
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 oktober 2023 12:03 schreef PluggieOD het volgende:

[..]
Het "uitgekeerde bedragen" verhaal ging om 105.000 personen.

Engels MoD hield het op 110.000 tot 160.000 dood/zwaargewond aan Russische zijde.
Dan is dat flink bijgesteld blijkbaar, want eerst waren dat de genoemde aantallen.
Maar ik volg het tegenwoordig stukken minder, de oorlog en dit topic.
De cijfers van de Amerikanen en Britten zijn natuurlijk ook maar educated guesses, die hebben daar ook geen exacte kijk op.
pi_211144631
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 oktober 2023 11:50 schreef RM-rf het volgende:

[..]

Uiteindelijk kan Rusland dit ook niet voor altijd volhouden. Ik denk dat de vergelijking Sovjet - Afghanistan-oorlog wel toepasselijk is. De Sovjets zijn toen na meer dan 9 jaar uit Afghanistan vertrokken, dit omdat de kosten hoog, en de baten klein waren.

Hoe lang de oorlog in Oekrane voortduurt heeft denk ik vooral met twee dingen te maken.

- Kan Oekrane winnen op het front en de kosten voor Rusland zo hoog mogelijk maken?
- Hoe lang blijft Poetin gezond of berhaupt in leven? Die man is inmiddels ook al 71 jaar.
pi_211144712
quote:
84s.gif Op dinsdag 31 oktober 2023 11:54 schreef Starhopper het volgende:

[..]
"Zeker een van hen zou uit Tsjetsjeni komen"

Dat zal wel de reden zijn :')
Is ook niet geheel ondenkbaar dat ook voor de russen zoiets zeer pijnlijk kan zijn.. Volnovakha ligt redelijk dicht tegen Luhansk aan en is juist een gebied waar de steun voor de russen eerder groter was, dan in andere delen van de Oekraine.

als daar eerder groepen burgers die an sich meer pro-rusland waren plots ook in conflicten met russische soldaten komen (of iig voor rusland vechtende groepen), kan dat voor rusland tot een nog groter probleem worden.

Natuurlijk zal de russische propaganda dat dan snel willen gooien op "het waren Tsjetsjenen" ... maar ook dat is voor Rusland een gevaarlijke vertel-trand, omdat ze dan idd ook snel moeten erkennen dat veel van de soldaten die voor de russische belangen vechten dus uit minder russische gebieden komen dan de oekrainers waartegen ze vechtten.

De russische 'claim' is nog altijd dat ze juist oekrainers in de oostelijke gebieden die tegen de regering in Kiev zijn en zich meer Russisch voelen, zouden 'bevrijdden' van 'vreemde' (niet-russische) overheersing.
niets pijnlijker dan zelf te moeten erkennen dat ze om dat te doen afhankelijk zijn van soldaten uit gebieden van rusland die niet werkelijk russisch-orthodox 'kern-land' zijn maar veelal moslim of aziatische culturen hebben.

Ik vermoed dat hun poging zelf daar vervolging in te stellen echter vooral een poging tot schade-beperking is, die mogelijk mislukt als dit juist veel meer in de publiciteit komt.
Zeker bv een beeld dat de oekrainse soldaten die tegen rusland vechten mogelijk beter russisch spreken dan de moslim-soldaten uit Tsjetjenie, zal vast niet goed passen bij het Kemlin-narratief.
  Overall beste user 2022 dinsdag 31 oktober 2023 @ 13:00:46 #250
3928 Ulx
pi_211145137
twitter
pi_211145186
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 oktober 2023 12:22 schreef Anton91 het volgende:
[ twitter ]
Hoeveel is dat bedrag gedeeld door het inwoneraantal van Rusland?

Ergo: hadden ze dat bedrag niet beter kunnen verdelen onder hun bevolking?
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_211145209
quote:
5s.gif Op dinsdag 31 oktober 2023 13:05 schreef vosss het volgende:

[..]

_O- _O- _O-

Gr gr Vlad en de oligarchen die uit de buurt van ramen zijn gebleven :7
pi_211145471
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 oktober 2023 12:22 schreef Anton91 het volgende:
[ twitter ]
Thread? Een paar van die aantallen lijken niet echt op te tellen.
pi_211145551
quote:
1s.gif Op dinsdag 31 oktober 2023 13:08 schreef Gajes_Octavianus het volgende:

[..]
_O- _O- _O-

Gr gr Vlad en de oligarchen die uit de buurt van ramen zijn gebleven :7
_O-

Nouja ik vond het een goed idee. :@
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_211146370
quote:
Russische ondernemer krijgt achttien maanden cel voor leveren chips aan Rusland

Een 56-jarige ondernemer uit Rusland moet in Nederland achttien maanden de cel in voor het overtreden van de sancties tegen Rusland vanwege de oorlog in Oekrane. Hij moet daarnaast een boete van 200.000 euro betalen.
https://nos.nl/artikel/24(...)en-chips-aan-rusland

De NOS laat deze keer maar achterwege dat de man allang gevlucht is naar Rusland (want hij mocht de zaak in vrijheid afwachten) en de straf dus voor de buhne is.
  dinsdag 31 oktober 2023 @ 15:33:16 #256
38496 Perrin
pi_211146504
De jongens uit Tsjoevasji hadden wat pech onderweg:
twitter
  dinsdag 31 oktober 2023 @ 15:50:39 #257
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_211146696
Die kop van Shoigu _O-
twitter
pi_211146747
Ah, Putler is weer gesignaleerd?
pi_211146763
quote:
6s.gif Op dinsdag 31 oktober 2023 15:55 schreef Nielsch het volgende:
Ah, Putler is weer gesignaleerd?
Die hebben te horen gekregen dat ze de volgende keer thee krijgen 😱
Zonder koekje 😱
pi_211146842
Alleen Wagner had al 22.000 doden en 40.000 gewonden (of meer).

En dan heb je de LPR, DPR, alle andere MC's, en de MIA's.

En dan pas kun je de financiele data pakken van de russen. Heb nu geen tijd om die op te zoeken.

[ Bericht 1% gewijzigd door oheng op 31-10-2023 16:59:44 ]
  dinsdag 31 oktober 2023 @ 16:21:09 #261
pi_211146985
quote:
10s.gif Op dinsdag 31 oktober 2023 15:50 schreef Starhopper het volgende:
Die kop van Shoigu _O-
[ twitter ]
Wat is het probleem?
pi_211147024
https://kyivindependent.c(...)-explosives-factory/
quote:
Explosion reported at Russian explosives factory

An explosion occurred at one of Russia's largest military plants in the Perm Krai, Russian state-run news agency RIA Novosti reported on Oct. 31, citing emergency services.

The Ural factory, located in the town of Solikamsk, produces explosives for ammunition and small arms, among other things.

There were allegedly no people on the plant's territory at the time of the explosion, and the facility renewed its work shortly after, the enterprise's spokesperson told RIA Novosti.

The regional authorities said, as cited by RIA Novosti, that the explosions posed no threat to the civilian population of Solikamsk.

Meanwhile, Russian Telegram channel Baza cited Solikamsk residents saying that a pillar of smoke was seen over the plant and windows were shattered in some houses.

These claims couldn't be independently verified.

The Ural factory belongs to the Russian state-owned defense conglomerate Rostec, which ​​has been sanctioned by Ukraine, the U.K., the EU, the U.S., Canada, Switzerland, Australia, Japan, and New Zealand.

Solikamsk lies in western Russia, some 2,000 kilometers from the border with Ukraine.

Since the start of Russia's full-scale war against Ukraine, partisans have targeted military, logistics, and infrastructure sites inside Russia.
pi_211147040
https://newsukraine.rbc.u(...)ring-1698752300.html
Fire in occupied Simferopol: Black smoke pouring out

In the temporarily occupied Simferopol today, on October 31, a fire occurred in one of the districts. Thick black smoke rose from the scene, according to local Telegram channels.

"Simferopol, in the Pneumatics area, something is burning," writes the pro-Russian Telegram channel "Emergency Situations Crimea."

According to eyewitnesses, the smoke has been visible for about 10 minutes.

However, the cause of the fire is not reported at the moment.

Explosions and fires in the occupied Crimea
Explosions and fires in occupied Crimea have become a common occurrence. This is explained by the ongoing efforts to liberate Ukrainian territory from Russian occupiers.

Today, a small anti-sabotage ship smoked in occupied Crimea. This happened in Sevastopol Bay.

Earlier, the Russians complained that on October 30, as a result of a missile strike, the S-300 air defense missile system of the occupiers' air defense forces was damaged.
pi_211147137
twitter

Ongelofelijk. Hij wil inderdaad een deal maken. Rusland stopt zijn militaire samenwerking met China, en NATO zal dan nee zeggen tegen de toetreding van Oekrane hier toe. Oh en Rusland mag lekker het ingenomen stuk van Oekrane houden.

Maar volgens deze Vivek is dat hoe de Oekraense/Russische mensen in deze regio het willen. Dus volgens hem geven zij helemaal niks aan Rusland.

Wat een enorme sukkel. Gelooft hij dit echt? Of werkt hij voor het Kremlin? Ik weet niet hoe ze het daar doen. Maar hij lijkt haast wel enger dan Trump. En toch zijn er massaal mensen die op hem zouden stemmen wanneer Trump zich niet verkiesbaar meer zou stellen/zou kunnen stellen.
pi_211147182
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 oktober 2023 16:40 schreef Delenlill het volgende:
[ twitter ]
Ongelofelijk. Hij wil inderdaad een deal maken. Rusland stopt zijn militaire samenwerking met China, en NATO zal dan nee zeggen tegen de toetreding van Oekrane hier toe. Oh en Rusland mag lekker het ingenomen stuk van Oekrane houden.

Maar volgens deze Vivek is dat hoe de Oekraense/Russische mensen in deze regio het willen. Dus volgens hem geven zij helemaal niks aan Rusland.

Wat een enorme sukkel. Gelooft hij dit echt? Of werkt hij voor het Kremlin? Ik weet niet hoe ze het daar doen. Maar hij lijkt haast wel enger dan Trump. En toch zijn er massaal mensen die op hem zouden stemmen wanneer Trump zich niet verkiesbaar meer zou stellen/zou kunnen stellen.
Hij begint zelfs over James Baker in 1990 :') _____!
Kan het niet eens helemaal afkijken, wat een ontzettende droplul is dit figuur.
pi_211147216
quote:
[ twitter ]

Wat een mafkees :')
  dinsdag 31 oktober 2023 @ 16:49:15 #267
328924 Frozen-assassin
STAY STRONG APPIE
pi_211147223
quote:
[ twitter ]

Die gast denkt dat hij kans maakt op presidentschap door zowaar idiotere dingen te willen dan Trump. Helaas voor hem werkt het niet zo goed.
pi_211147238
quote:
2s.gif Op dinsdag 31 oktober 2023 16:46 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
Hij begint zelfs over James Baker in 1990 :') _____!
Kan het niet eens helemaal afkijken, wat een ontzettende droplul is dit figuur.
Op het eind zegt die Swammy nog dat Oekrane geen democratisch land is.
  dinsdag 31 oktober 2023 @ 16:51:57 #269
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_211147248
quote:
Mooi fikkie! Meer van dit _O_ _O_
pi_211147270
quote:
5s.gif Op dinsdag 31 oktober 2023 13:05 schreef vosss het volgende:

[..]

Rusland heeft een populatie van +-143.4 miljoen (2021). Dus reken maar uit...
pi_211147285
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 oktober 2023 13:41 schreef BEFEM het volgende:

[..]
Thread? Een paar van die aantallen lijken niet echt op te tellen.
Het zijn schattigen, maar er staan ook productie schattingen bij en dan lijkt het wel te kunnen kloppen.
pi_211147307
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 oktober 2023 16:50 schreef luxerobots het volgende:

[..]
Op het eind zegt die Swammy nog dat Oekrane geen democratisch land is.
:') :r
pi_211147328
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 oktober 2023 16:56 schreef Anton91 het volgende:

[..]
Het zijn schattigen, maar er staan ook productie schattingen bij en dan lijkt het wel te kunnen kloppen.
Oh de oorlog duurt al 21 maanden. Voor mijn gevoel wat minder :X
pi_211147332
https://www.theatlantic.c(...)ny-far-right/675838/
quote:
Why Vladimir Putin Is Embracing Germany’s Far Right
Frustrated by Berlin’s robust response to his invasion of Ukraine, the Russian leader is seeking allies who could disrupt the consensus.

oday, only a few Westerners are still attending President Vladimir Putin’s showcase events, such as the Valdai conference in Sochi, which, before the war, was Russia’s most prestigious international gathering. This year, one of those foreign guests was a journalist from a German far-left newspaper, who asked Putin to explain a seeming contradiction: If Russia is liberating Ukraine from Nazis, as Putin claims, why is the Kremlin maintaining high-level contacts with the far-right Alternative for Germany party?

The question had particular saliency because the AfD is growing in power and popularity across Germany. Earlier this month, it achieved historically good results in regional elections in Bavaria and Hesse, two traditionally centrist states. Nationally, the AfD is polling at a record 21 percent, making it the second-most-popular party in Germany. After next year’s regional elections, it could even become the leading party of several states in its eastern-German stronghold.

Putin’s response was revealing. He questioned the notion that the AfD is far-right and defended his contacts with the group. He went on to suggest that the AfD was the victim of “Nazi methods” rather than a party “using them.” As evidence, he pointed to rumors of an assassination attempt on one of the party’s leaders during a recent campaign event. The German authorities have not confirmed that any such attempt took place, but the AfD tried to exploit the rumor in the days before this month’s regional elections. Putin’s surprisingly detailed knowledge of a little-known conspiracy theory involving the AfD points to the special interest that the Kremlin is taking in Germany’s far right.
Meer informatie in het artikel. Het artikel geeft zelfs een goed argument waarom Rusland zelf Nordstream mogelijk heeft opgeblazen. (en natuurlijk de USA/het Westen/Oekrane hier de schuld van gegeven heeft). Om verdeeldheid te zaaien en Duitsland aan hun kant te krijgen. En om dan de reddende engel te zijn voor Duitsland en de levering door de overgebleven pijpleiding weer te hervatten. Blijkbaar had het grootste gedeelte van Duitsland hier geen zin in. En bleef dus rechts over. Waarvan de grootste partij AfD is.

Ze willen dus het zogenaamde nazisme in Oekrane uitroeien door zich te alliren met een politieke partij die er het dichts bij zit politiek gezien.
pi_211147339
quote:
Het meest bijzondere hieraan is dat er schijnbaar niemand aanwezig was. Je zou verwachten dat ze 24/7 draaien.
pi_211147379
https://gwaramedia.com/en(...)-ukrainian-military/
quote:
Russians Use Chemical Weapons in Kupyansk Direction — Ukrainian Military
Two days ago, the Russian military began an active phase of the offensive in the Kupyansk sector and used poisonous gases.

On October 29, the Russian army used chemical weapons, including gases, in Kharkiv Oblast. This was reported by Denys Yaroslavskyi, commander of the Ukrainian Armed Forces intelligence unit, during the United telethon.

“Since last night, they have been using mass destruction means, such as gases. The fighters have difficulty breathing, burns and dizziness are recorded. We are informed when the enemy fired a shot from this type of weapon. Everything they say cannot be used is used by the occupants,” emphasized Denys Yaroslavskyi.
pi_211147415
twitter
pi_211147438
https://mil.in.ua/en/news(...)iers-from-chuvashia/
quote:
The Armed Forces of Ukraine defeated a battalion of mobilized soldiers from Chuvashia
The Russian battalion from Chuvashia was defeated by a Ukrainian missile strike.

Butusov Plus reported on this with reference to local media.

On October 29, while preparing for redeployment, a convoy of vehicles of the 1st Battalion of the 1251st Motorized Rifle Regiment of the Russian Armed Forces came under a missile attack from the Ukrainian HIMARS system.

The invader unit, which was manned by residents of Chuvashia, lost about 120 people killed and wounded. Ten vehicles from the convoy completely burned down.
The footage published by the local Telegram channel “Serditaya Chuvashia” captured the affected convoy of equipment immediately after the strike, as well as what remained of it after the fire subsided.

In particular, the video captured burned KAMAZ trucks and UAZ vehicles.

Local media also clarified that as a result of the strike, the “Atal” ethnic battalion was almost completely destroyed.

The media also discovered footage published last year of mobilized residents of Chuvashia being sent to Ukraine as part of the Russian Armed Forces.
Earlier this month, the Ukrainian military killed the operators of Russian ZALA 421-16E2 drones in the south in a similar fashion.

After locating the Russian military, Ukrainian servicemen of the Special Operations Forces unit adjusted the fire of the HIMARS system.
pi_211147441
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 oktober 2023 17:11 schreef Delenlill het volgende:
[ twitter ]
En de Oekrainers hebben daar ook steeds meer last van waardoor het terugveroveren van land steeds moeilijker en moeilijker wordt.
  Overall beste user 2022 dinsdag 31 oktober 2023 @ 17:21:34 #280
3928 Ulx
pi_211147484
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 oktober 2023 17:15 schreef BEFEM het volgende:

[..]
En de Oekrainers hebben daar ook steeds meer last van waardoor het terugveroveren van land steeds moeilijker en moeilijker wordt.
Daarom zijn ze op een andere strategie overgestapt. Tanks in reserve. Met infanterie naar voren, daarmee de Russen verleiden tot tegenaanvallen. En ze dan te grazen nemen.
  dinsdag 31 oktober 2023 @ 18:05:15 #281
300862 Nebelwerfer
Werfs Nebel !
pi_211147766
twitter

Auw ! Men is vrij pessimistisch.
pi_211147800
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 oktober 2023 18:05 schreef Nebelwerfer het volgende:
[ twitter ]

Ik begin een beetje veel moe te worden van media die doelen van Oekraense offensieven menen te kunnen bepalen eigenlijk.
pi_211147813
quote:
[ twitter ]

Het was wel een aanval die de oorlog kon beslissen. En ze hebben nu meer artillerie gericht op Tokmak.

Dit in sterk contrast met de aanval in Bakhmut en Avdiivka, die leidde naar ???
  dinsdag 31 oktober 2023 @ 18:12:09 #284
300862 Nebelwerfer
Werfs Nebel !
pi_211147821
quote:
2s.gif Op dinsdag 31 oktober 2023 18:10 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
Ik begin een beetje veel moe te worden van media die doelen van Oekraense offensieven menen te kunnen bepalen eigenlijk.
Ja ik ook. Tenzij men echt verstand van zaken heeft.
  dinsdag 31 oktober 2023 @ 18:16:07 #285
300862 Nebelwerfer
Werfs Nebel !
pi_211147861
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 oktober 2023 18:11 schreef oheng het volgende:

[..]
Het was wel een aanval die de oorlog kon beslissen. En ze hebben nu meer artillerie gericht op Tokmak.

Dit in sterk contrast met de aanval in Bakhmut en Avdiivka, die leidde naar ???
Ik begrijp je niet helemaal. :@
  dinsdag 31 oktober 2023 @ 18:20:31 #286
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
pi_211147908
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 oktober 2023 17:11 schreef Delenlill het volgende:
[ twitter ]

Dit is wel een gamechanger in oorlogsvoering. Kan me herinneren dat de Israelische Spike atgm voor die 22km afstand zo'n $300k+ kost en hier hebben ze een fpv drone van max $1k die hetzelfde doet, een vijandige tank uitschakelen.
pi_211147999
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 oktober 2023 18:23 schreef Anton91 het volgende:
[ twitter ]
Niet echt duurzaam :(

Gr gr Rob, Jesse en Frans
pi_211148026
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 oktober 2023 18:16 schreef Nebelwerfer het volgende:

[..]
Ik begrijp je niet helemaal. :@
Het offensief van Oekraine had een beter strategisch doel: isoleren van De Krim. En daarnaast had Oekraine misschien nog andere doelen, maar dat weten we niet.

De doelen van rusland, Bakhmut en Avdiivka, hadden zeer beperkte militaire waarde, en zker gezien de hoeveelheid mensenlevens en middelen.
  dinsdag 31 oktober 2023 @ 18:56:59 #290
300862 Nebelwerfer
Werfs Nebel !
pi_211148311
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 oktober 2023 18:32 schreef oheng het volgende:

[..]
Het offensief van Oekraine had een beter strategisch doel: isoleren van De Krim. En daarnaast had Oekraine misschien nog andere doelen, maar dat weten we niet.

De doelen van rusland, Bakhmut en Avdiivka, hadden zeer beperkte militaire waarde, en zker gezien de hoeveelheid mensenlevens en middelen.
Ah zo.

Maar de haalbaarheid is ook belangrijk natuurlijk.

Overigens niet helemaal eens met de beperkte waarde. Rusland wil de donbas onder controle krijgen. Dan is zo’n stad een grote stap voorwaarts.
pi_211148331
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 oktober 2023 17:21 schreef Ulx het volgende:

[..]
Daarom zijn ze op een andere strategie overgestapt. Tanks in reserve. Met infanterie naar voren, daarmee de Russen verleiden tot tegenaanvallen. En ze dan te grazen nemen.
Was ook vanwege mijnen natuurlijk. Maar het zorgt er allemaal voor dat het voor de aanvallende partij veel moeilijker is. Mannetjes die rennen zijn uiteraard minder snel en vatbaarder voor kogels en artillerie. Ik denk dat het daarom ook slim is van Oekrane om zich niet te veel terug te trekken zoals de Navo zou doen.

Sowieso ben ik wel benieuwd hoe de navo hier op gaat reageren. Wat doe je tegen al die simpele drones? En hoe zat het met de drones (ff de naam kwijt) die in het begin geleverd zijn door de VS, daar zag je toen niet veel filmpjes van maar het kan ook dat dat komt omdat er toen minder drones waren die ook filmden.

Het Westen kennende gaan we ook FPV drones maken maar kosten die een 1000voud en met een veel langere doorlooptijd dan wat ze in Oekrane doen.
pi_211148358
quote:
[ twitter ]

Waar gaat dit over? Bij Robotyne of bij de Dnjepr?
pi_211148375
quote:
2s.gif Op dinsdag 31 oktober 2023 18:10 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
Denk dat het wel duidelijk is dat Oekrane dit jaar niet haar doelen gaat halen, wat die doelen ook zouden zijn. En die Tataguri is over het algemeen wel een goed ingevoerde realistische kerel.
  dinsdag 31 oktober 2023 @ 19:22:15 #294
300862 Nebelwerfer
Werfs Nebel !
pi_211148577
twitter

Reacties op dit bericht.

quote:
0s.gif Op dinsdag 31 oktober 2023 19:00 schreef BEFEM het volgende:

[..]
Waar gaat dit over? Bij Robotyne of bij de Dnjepr?
  dinsdag 31 oktober 2023 @ 19:24:01 #295
300862 Nebelwerfer
Werfs Nebel !
pi_211148600
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 oktober 2023 18:58 schreef BEFEM het volgende:

[..]
Was ook vanwege mijnen natuurlijk. Maar het zorgt er allemaal voor dat het voor de aanvallende partij veel moeilijker is. Mannetjes die rennen zijn uiteraard minder snel en vatbaarder voor kogels en artillerie. Ik denk dat het daarom ook slim is van Oekrane om zich niet te veel terug te trekken zoals de Navo zou doen.

Sowieso ben ik wel benieuwd hoe de navo hier op gaat reageren. Wat doe je tegen al die simpele drones? En hoe zat het met de drones (ff de naam kwijt) die in het begin geleverd zijn door de VS, daar zag je toen niet veel filmpjes van maar het kan ook dat dat komt omdat er toen minder drones waren die ook filmden.

Het Westen kennende gaan we ook FPV drones maken maar kosten die een 1000voud en met een veel langere doorlooptijd dan wat ze in Oekrane doen.
De switchblades? De 300 was te licht bevonden, over de 600 heb ik nog niet veel gehoord.
pi_211148947
: Russian propagandist Solovyev threatens pogrom participants in Dagestan.

In Dagestan, participants of the unrest at Makhachkala airport, which took place on the night of October 29, are detained. So far, seven people have been arrested.

We can see that the Kremlin's reaction is developing along the same pattern as the reaction to Prirozhin's march on Moscow:

◾️ During the rebellion — the authorities have no control over the process and show complete powerlessness
◾️ First time after — long silence and no reaction from the authorities
◾️ Soft rhetoric of the leadership, offering compromises
◾️ After some time — demonstrative reprisals against both the rioters themselves and officials whom the Kremlin deems guilty
◾️ Turning on the repressive machine.

Powerlessness and revenge.
Eventually — the desire to show power and authority and to deal with undesirable officials in the first place.
twitter
  dinsdag 31 oktober 2023 @ 19:55:58 #298
300862 Nebelwerfer
Werfs Nebel !
pi_211149105
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 oktober 2023 19:47 schreef la_perle_rouge het volgende:

In Dagestan, participants of the unrest at Makhachkala airport, which took place on the night of October 29, are detained. So far, seven people have been arrested.

We can see that the Kremlin's reaction is developing along the same pattern as the reaction to Prirozhin's march on Moscow:

◾️ During the rebellion — the authorities have no control over the process and show complete powerlessness
◾️ After some time — demonstrative reprisals against both the rioters themselves and officials whom the Kremlin deems guilty

Eventually — the desire to show power and authority and to deal with undesirable officials in the first place.[ twitter ]
Het zijn vooral de gevolgen achteraf die de boel onderdrukt houdt lijkt me.
pi_211149218
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 oktober 2023 19:47 schreef la_perle_rouge het volgende:

Eventually — the desire to show power and authority and to deal with undesirable officials in the first place.[ twitter ]
Dat heb ik gemist.
Wat was dat gebeurd?
  dinsdag 31 oktober 2023 @ 20:06:41 #300
300862 Nebelwerfer
Werfs Nebel !
pi_211149299
quote:
1s.gif Op dinsdag 31 oktober 2023 20:01 schreef Gajes_Octavianus het volgende:

[..]
Dat heb ik gemist.
Wat was dat gebeurd?
Vliegveld werd aangevallen om joden wat aan te doen. Die laatsten waren terug het vliegtuig in gevlucht.
  dinsdag 31 oktober 2023 @ 20:06:51 #301
300862 Nebelwerfer
Werfs Nebel !
pi_211149303
Dicht
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')