In de ochtend van 7 oktober 2023 werden vanuit de Gazastrook duizenden raketten op Isralische plaatsen in de grensstreek afgevuurd. Ook de steden Tel Aviv en Jeruzalem waren doelwit. Een groot aantal Hamasleden stak vanuit de Gazastrook op meerdere plaatsen de grens met Isral over, over land en via de lucht. Meer dan 1.300 mensen werden gedood, waaronder tientallen niet-Israli's.
Premier Benjamin Netanyahu sprak in reactie op de aanvallen over een oorlogssituatie. Op 7 oktober begon Isral met een uitgebreide reeks luchtaanvallen op de Gazastrook, die volgens Isral waren gericht op locaties van Hamas. Op 8 oktober sloot Isral de toevoer van elektriciteit en brandstof naar Gaza af. Als gevolg daarvan viel de enige elektriciteitscentrale op 11 oktober uit.Netanyahu zei op 9 oktober tegen VS-president Biden, dat Isral geen andere keus heeft dan een grondoperatie in Gaza te starten en dat het "een lange en moeilijke oorlog" zal worden
Als gevolg van het conflict liepen ook de spanningen op de Westelijke Jordaanoever, inclusief Oost-Jeruzalem op. Sinds 8 oktober werden gevechten aan de Isralisch-Libanese grens gemeld. Het ging om beschietingen door Hezbollah, die het Isralische leger met raketaanvallen antwoordde.
Isral riep op 13 oktober inwoners van Gaza-Stad op om voor hun veiligheid uit te wijken naar zuidelijker delen van de Gazastrook. De burgers hebben tot 16:00 uur lokale tijd op 14 oktober naar haar het zuiden te vertrekken via 2 routes. Tot op heden is er nog geen grond offensief in Gaza. Op 17 oktober werd het Al-Ahli Arabi Baptistenziekenhuis in Gaza getroffen door een bom, sommige bronnen spreken zelfs van 500 doden. Dit bombardement leidde tot veel onrust. Leiders in het Midden Oosten zeggen hun afsprak met Joe Biden af, bij ambassades wordt geprotesteerd. Beide partijen claimen dat de andere partij verantwoordelijk is voor het drama in het ziekenhuis. Op 19 oktober werd bekend dat Ofir Engel, een 18-jarige Nederlander een van de 200 gegijzelde is die Hamas heeft meegenomen naar Gaza. Op 21 oktober werden er enkele vrachtwagens met hulp Gaza binnengelaten vanuit Egypte. Op 22 oktober werd bekend dat een 33-jarige Nederlandse vrouw is overleden in Zuid-Gaza in een vluchtelingenkamp, dit was de moeder van de 16-jarige Mohammed die vlogs maakt voor de NOS. Mark Rutte bracht op 23 oktober een bezoek aan Isralische premier Netanyahu en Palestijnse president Abbas.
Recente frontpage berichten 23 oktober met dank aan @Jippie
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Steve Lookner live
[..] Als je met stropoppen gaat beginnen heb ik snel genoeg van je. Ik ga mezelf niet eens meer verdedigen tegen dit soort onzin, types als jij zijn m'n tijd niet waard.
Vrij vertaald: ik kan niet uitleggen wat het probleem met dat artikel nou precies is maar ik vind het stom.
[..] Maar ik had al gezegd dat we rond waren, h? [..] [..] Je bent iets aan het benoemen wat normaal is. Welbeschouwd zijn die vreselijke foto's op tabac ook "propaganda" voor de anti-rook lobby.
Zeker.
quote:
Mensen die daartoe overgaan hebben inhoudelijk meestal weinig toe te voegen.
[..] Iets ineens benoemen, wat normaal is, is ruis veroorzaken, rookbommetje. Afleiden van de dingen die er wel toe doen.
De teneur hier is: wanneer je het doel steunt dan is het geen propaganda meer, en als mensen het tegendeel beweren dan is dat STOM . Daarom is het hl belangrijk om het afkeurend over propaganda van Hamas te hebben wanneer er zielige Palestijnse kindjes getoond worden, maar op je achterste poten te staan wanneer een zaal vol journalisten uitnodigen als propaganda geduid wordt door nieuwsuur.
[..] Zeker. [..] Zoals bovenstaand soort generieke uitspraken?
Voelt het lekker dat Gaslighten? Leuk truukje hoor, om bewijzen te gaan vragen voor allerlei dingen die gewoon in iedereens leven elke dag gebeuren. En dan smug achterover gaan leunen totdat je kunt zeggen dat alleen echte cijfers tellen en de rest allemaal anecdotisch is.
[..] De teneur hier is: wanneer je het doel steunt dan is het geen propaganda meer, en als mensen het tegendeel beweren dan is dat STOM .
Ik durf het hier bijna niet te zeggen, maar ik ben bang dat wat users gezien hun emotionele reactie op beelden, wat ook de bedoeling is van het tonen van deze beelden, dus onbewust toch in propaganda zijn getrapt en dat toegeven dat je er in bent getrapt erg moeilijk kan zijn.
[..] Vrij vertaald: ik kan niet uitleggen wat het probleem met dat artikel nou precies is maar ik vind het stom.
Hij heeft er een probleem mee dat de NOS meteen de nuance maakt.
Het artikel had een opsomming van ellende moeten zijn zodat de lezer wat meer sympathie voor Isral zou krijgen. Een gekleurd stuk
En aan de ene kant zit daar wel wat in. We zien maar twee dagen ellende aan Isralische zijde en al 16 dagen, elke dag, plus komend halfjaar elke dag ellende aan Palestijnse zijde. Die media-oorlog gaat Israel verliezen. (doet Isral ook zichzelf aan natuurlijk)
[..] Ik durf het hier bijna niet te zeggen, maar ik ben bang dat wat users gezien hun emotionele reactie op beelden, wat ook de bedoeling is van het tonen van deze beelden, dus onbewust toch in propaganda zijn getrapt en dat toegeven dat je er in bent getrapt erg moeilijk kan zijn.
De meeste deelnemers aan deze reeks kiezen er bewust voor niet te kijken naar die beelden. Om niet getraumatiseerd te worden.
Dat dit aan de kant van 'free Palestine' anders ligt weten we ook. Die bellen trots naar mama op dat ze 10 jidden hebben afgemaakt en dat ze de gestolentelefoon van zo'n joods wijf gebruiken om de goedkeuring van mama in ontvangst te nemen.
[..] Ik durf het hier bijna niet te zeggen, maar ik ben bang dat wat users gezien hun emotionele reactie op beelden, wat ook de bedoeling is van het tonen van deze beelden, dus onbewust toch in propaganda zijn getrapt en dat toegeven dat je er in bent getrapt erg moeilijk kan zijn.
Hartstikke logisch, en mijn maag draait zich ook om bij het zien van dat geweld. Maar juist dan is het belangrijk om je ervan bewust te zijn dat informatie met een doel gedeeld wordt.
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem. -Rabia Al-Basri
[..] De meeste deelnemers aan deze reeks kiezen er bewust voor niet te kijken naar die beelden. Om niet getraumatiseerd te worden.
Dat dit aan de kant van 'free Palestine' anders ligt weten we ook. Die bellen trots naar mama op dat ze 10 jidden hebben afgemaakt en dat ze de gestolentelefoon van zo'n joods wijf gebruiken om de goedkeuring van mama in ontvangst te nemen.
Inderdaad, zoals ik zei is een dergelijk filmpje waardevol voor beide partijen in het conflict.
[..] Hij heeft er een probleem mee dat de NOS meteen de nuance maakt.
Het artikel had een opsomming van ellende moeten zijn zodat de lezer wat meer sympathie voor Isral zou krijgen. Een gekleurd stuk
En aan de ene kant zit daar wel wat in. We zien maar twee dagen ellende aan Isralische zijde en al 16 dagen, elke dag, plus komend halfjaar elke dag ellende aan Palestijnse zijde. Die media-oorlog gaat Israel verliezen. (doet Isral ook zichzelf aan natuurlijk)
En precies daarom dus dat zaaltje met journalisten. Maar o-wee als dat benoemd wordt.
En aan de ene kant zit daar wel wat in. We zien maar twee dagen ellende aan Isralische zijde en al 16 dagen, elke dag, plus komend halfjaar elke dag ellende aan Palestijnse zijde. Die media-oorlog gaat Israel verliezen.
Exact, de Hamas propaganda wordt nagenoeg on gefilterd doorgegeven als informatie, de Isralische informatie wordt zonder meer weggezet als propaganda.
Overigens is de Volkskrant behoorlijk aan het bijdraaien. Die hebben begrepen dat ze hun billen behoorlijk hebben gebrand na dat fake ziekenhuis bombardement. Ondertussen maken ze het meer duidelijk dat Hamas ook niet echt betrouwbaar is.
[..] Ad hominem. Jij bent niet bijster snugger (ja, ook een ad hominem)
Nee, feit.
Je shortlist met fallacies begint ook te vervelen. Iedere keer ff snel kijken of ik een k*t-excuus kan vinden om voor jezelf te rechtvaardigen waarom je iets inhoudelijks kan negeren.
[..] En precies daarom dus dat zaaltje met journalisten. Maar o-wee als dat benoemd wordt.
Isral moet al die beelden braaf verbergen en Hamas en hun aanhangers de publieke discussie laten domineren met hun propaganda en verdraaiing van de gebeurtenissen, bedoel je?
And what rough beast, its hour come round at last, Slouches towards Bethlehem to be born?
[..] Isral moet al die beelden braaf verbergen en Hamas en hun aanhangers de publieke discussie laten domineren met hun propaganda en verdraaiing van de gebeurtenissen, bedoel je?
Nee, dat bedoel ik absoluut niet. Waarom denk je dat? Ik heb eerder al gezegd dat ik het belangrijk vind dat de wereld kennis neemt van de terreur van Hamas.
"hoe durft deze oude muts, een mens te zien als een mens"
-Isralis probably
twitter
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem. -Rabia Al-Basri
[..] Isral moet al die beelden braaf verbergen en Hamas en hun aanhangers de publieke discussie laten domineren met hun propaganda en verdraaiing van de gebeurtenissen, bedoel je?
Dat is natuurlijk wel wat er gebeurt als de ene partij trots is op het neermaaien van festivalbezoekers en de andere kant het niet kies vindt om die plaatjes op X te zetten.
En dan gaan de Hamas apologeten net doen alsof dat het issue is, en niet wat die beelden laten zien. In dit topic laten we ons ook die kant op slepen. Het gaat nu alleen nog over het zien van moordenaars in actie en hun slachtoffers. Het zien is verheven tot het belangrijkste thema.
Wie daar aan meedoet is gewoon een slachtoffer van Gaslighten. Niet wat je ziet is relevant, maar of het juist gepresteerd is door de juiste personen.
Die media-oorlog is ingecalculeerd door en is ht doel van Hamas geweest bij hun actie van 7 oktober.
[..] Exact, de Hamas propaganda wordt nagenoeg on gefilterd doorgegeven als informatie, de Isralische informatie wordt zonder meer weggezet als propaganda.
Overigens is de Volkskrant behoorlijk aan het bijdraaien. Die hebben begrepen dat ze hun billen behoorlijk hebben gebrand na dat fake ziekenhuis bombardement. Ondertussen maken ze het meer duidelijk dat Hamas ook niet echt betrouwbaar is.
Ongefilterd doorgeven? Serieus?
Als het echt ongefilterd zou zijn geweest dan was de publieke opinie hier in Nederland heel anders. De dood van een Palestijn is veel minder waard. Je gaat mij niet vertellen dat als Hamas elke dag honderden huizen doelgericht raakte wij in Nederland dan ook zo kalm zouden reageren.
Enig idee hoeveel Palestijnen dit jaar in de West Bank overleden zijn en hoeveel in de afgelopen twee weken? Je moet het net zoals ik opzoeken, de media filtert wel degelijk
Er wordt al een dikke week een grondoffensief verwacht en inmiddels neemt de internationale druk op Isral elke dag toe om vooral toch maar met beleid - als daar berhaupt sprake van kan zijn in zo'n conflict - na te denken over wat verstandig is in deze. De woorden van Biden, en nu ook weer Obama, zeggen daarin genoeg. De Amerikanen zijn denk ik echt angstig voor een (zeer) groot conflict in de regio waarbij ze haast wel in zullen moten grijpen.
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
[..] Er wordt al een dikke week een grondoffensief verwacht en inmiddels neemt de internationale druk op Isral elke dag toe om vooral toch maar met beleid - als daar berhaupt sprake van kan zijn in zo'n conflict - na te denken over wat verstandig is in deze. De woorden van Biden, en nu ook weer Obama, zeggen daarin genoeg. De Amerikanen zijn denk ik echt angstig voor een (zeer) groot conflict in de regio waarbij ze haast wel in zullen moten grijpen.
Mwau. Het is allemaal nog een stukje complexer. De Amerikanen bestaan niet. Zo staan de neoconservatieve nog net geen vreugde dansje te doen.
[..] Jawel, maar het klopt niet. Of in elk geval slechts gedeetelijk.
Amerika is altijd verdeeld en dat zal altijd zo blijven. Maar Amerika is en blijft een bondgenoot van Isral aan beide kanten van het politieke spectrum.
[..] Amerika is altijd verdeeld en dat zal altijd zo blijven. Maar Amerika is en blijft een bondgenoot van Isral aan beide kanten van het politieke spectrum.
Zeker. Maar het ging mij om je analyse dat Amerika bang is voor een grootschalige oorlog.
Ja daar is Amerika zeker ongerust over. Want het zet de verhoudingen op het wereldtoneel nog verder op scherp. Biden kan wel verkondigen dat ze het makkelijk kunnen betalen om 2 oorlogen te financieren, maar in het eigen land gaat het ook niet echt heel goed allemaal.
[..] Stockholm syndroom? Komt al vrij snel op geloof ik.
Haar man is ook nog in handen van Hamas. Ze heeft er alle belang bij om menselijk over te komen en een beroep te doen op de menselijkheid van de gijzelnemers.
Of misschien was ze zo opgelucht dat ze rare dingen deed.
Of misschien was dit wel een hele aardige gijzelnemer met een vleugje Stockholm eroverheen.
[..] Ja daar is Amerika zeker ongerust over. Want het zet de verhoudingen op het wereldtoneel nog verder op scherp. Biden kan wel verkondigen dat ze het makkelijk kunnen betalen om 2 oorlogen te financieren, maar in het eigen land gaat het ook niet echt heel goed allemaal.
Daar is een deel van politiek-Amerika juist heel gelukkig mee. Dat is mijn punt.
Daar was duidelijke mitrailleur vuur te horen van 5 tot 6.
Niet meer dan een paar salvo's maar er gaan 's nachts dus al wel Isralirs Gaza in. Alleen niet grootschalig.
Was de avond ervoor inderdaad ook. Had de stream van Lookner op de achtergrond aan staan, die had het over berichten dat het om gunboats zou kunnen gaan. Gemist of dat nou bevestigd was of niet, maar er werd in elk geval flink geschoten.
Waarom moeten ze die beelden delen? We weten toch wat er gebeurd is, we hebben daar heel veel over kunnen zien en lezen. Journalisten ook.
Ik hoor dat er gijzelaars bevrijd zijn, wat is hun verhaal? Wat is hun overkomen? Daar ben ik veel meer benieuwd naar.
Beelden laten zien van gruwelijk verminkte mensen en wat ze daar hebben gedaan maakt toch dat mensen op de een of andere manier negatief benvloed worden. Wat wil Isral hiermee bereiken? Wordt het een wedstrijdje welke zijde het meest zielig is ofzo?
Daar was duidelijke mitrailleur vuur te horen van 5 tot 6.
Niet meer dan een paar salvo's maar er gaan 's nachts dus al wel Isralirs Gaza in. Alleen niet grootschalig.
Beterschap! Ik heb ooit met een dubbele oorontsteking en zwangere slapeloosheid het stemmen tellen bij de verkiezingen tussen Bush en Gore op de minuut gevolgd
[..] Waarom moeten ze die beelden delen? We weten toch wat er gebeurd is, we hebben daar heel veel over kunnen zien en lezen. Journalisten ook.
... Beelden laten zien van gruwelijk verminkte mensen en wat ze daar hebben gedaan maakt toch dat mensen op de een of andere manier negatief benvloed worden. Wat wil Isral hiermee bereiken? Wordt het een wedstrijdje welke zijde het meest zielig is ofzo?
Omdat er de nodige lulverhalen expres of gewoon vanuit dom wensdenken de wereld in geslingerd zijn. "Ja, die festivalgangers zijn door IDF zelfs neergeschoten" "Nee Hamas zou nooit op burgers schieten/ze onthoofden/verkrachten/verbranden." Dit is geen propaganda, dit is debunken.
Hier ook zo'n doorzichtige poging, van gisteren nog.
twitter
"Nee, IDF heeft zelf de burgers botweg neergeschoten, Hamas wilde ze alleen maar in veiligheid brengen."
Deze man, waar al meerdere videos van op internet verschenen waar hij eerst raketaanvallen richting Isral toejuicht en daarna jammerend in een ziekenhuis zit na een bombardement van het Isralische leger, blijkt dus ook nog een zanger, waar hij met een groot wapen op de schouder en legerkleding aan, Hamas aan het verheerlijken is. Je verzint dit niet hoor.
twitter
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
[..] Omdat er de nodige lulverhalen expres of gewoon vanuit dom wensdenken de wereld in geslingerd zijn. "Ja, die festivalgangers zijn door IDF zelfs neergeschoten" "Nee Hamas zou nooit op burgers schieten/ze onthoofden/verkrachten/verbranden." Dit is geen propaganda, dit is debunken.
Hier ook zo'n doorzichtige poging, van gisteren nog. [ twitter ]
"Nee, IDF heeft zelf de burgers botweg neergeschoten, Hamas wilde ze alleen maar in veiligheid brengen."
Rutte wil de gijzelaars zsm vrij hebben, maar Netanyahu ziet dat toch anders
Meer dan tweehonderd mensen zijn gegijzeld door terreurorganisatie Hamas. Zoons en dochters, vaders en moeders, broers en zussen, vrienden en vriendinnen. Dierbaren die gemist worden.
Vanmorgen sprak ik familieleden en vrienden van mensen die in de Gazastrook gegijzeld worden. Wat zij vertelden tart iedere beschrijving. Het woord dat nog enigszins in de buurt komt is barbarij. De familieleden en vrienden zitten in grote onzekerheid over het lot van hun dierbaren. Ik ben diep geraakt door hun verhalen en diep onder de indruk hoe zij op alle mogelijke manieren aandacht vragen voor het lot van hun geliefden. Door hun verhaal te vertellen. Door hen een gezicht te geven.
Het is ontzettend belangrijk dat zij snel vrijgelaten worden. @HankeBruinsSlot en ik werken samen met onze partners in het Midden-Oosten om te zorgen dat de gegijzelden van alle nationaliteiten vrijkomen. We mogen niet rusten voor alle gegijzelde mensen weer herenigd zijn met hun families en vrienden. Breng ze thuis.
twitter
twitter
[..] Vrij vertaald: als je de persoon speelt in plaats van de bal, verlies je automatisch de discussie en ik ga me niet tot jouw niveau verlagen.
Ben ik het helemaal mee eens! Vind toch dat er te vaak op de man wordt gespeeld. Ik haal meestal mijn schouders op omdat ik het als een zwaktebod ervaar. Is alleen maar extra gratis lucht voor mijn ego. Prima.
Misgun niemand zijn profijt, laat elk op hoope bouwe. Ofschoon wie mij ook benijdt, fortuin moet zijn loop behouden. Bansheeboy: Fok!ker van de week! [Without heart we would be mere machines] Bergkamp, Zlatan, Van Persie, Ziyech, Quaresma
[..] En er zijn serieuze journalisten die dat geloven?
Op Twitter vind je overal pulp.
Er zijn meer mensen op de wereld dan journalisten. Hopelijk zaten er ook journalisten van Al Jazeera en dergelijke in de zaal zodat dergelijke pulp weerwoord krijgt, ook op de kanalen die doordringen tot de bubbel van de mensen die dingen roepen als dat "niet zeker is dat Hamas dat echt gedaan heeft en niet Isral zelf".
[..] Niemand ontkent dat hier. Wie dan? Isral wordt wel veroordeeld op de manier waarop ze reageren, maar niemand ontkent de gebeurtenissen van 7 oktober.
Ik denk dat je wat pareltjes van werkperd over het hoofd ziet, dan.
Netanyahu wil honderden gegijzelden bevrijden, en dat loopt vertraging op omdat een handjevol vrijgelaten wordt. Zo kan je het ook lezen natuurlijk, waarom zou je dat anders interpreten tenzij je een agenda hebt?
[..] Er zijn meer mensen op de wereld dan journalisten. Hopelijk zaten er ook journalisten van Al Jazeera en dergelijke in de zaal zodat dergelijke pulp weerwoord krijgt, ook op de kanalen die doordringen tot de bubbel van de mensen die dingen roepen als dat "niet zeker is dat Hamas dat echt gedaan heeft en niet Isral zelf".
Volgens mij was Al Jazeera verboten in Isral sinds kort, dus lijkt me sterk.
[..] Niemand ontkent dat hier. Wie dan? Isral wordt wel veroordeeld op de manier waarop ze reageren, maar niemand ontkent de gebeurtenissen van 7 oktober.
Een user toch wel in enige mate. De werken van ons paard zijn episch en tragisch tegelijk.
[..] Netanyahu wil honderden gegijzelden bevrijden, en dat loopt vertraging op omdat een handjevol vrijgelaten wordt. Zo kan je het ook lezen natuurlijk, waarom zou je dat anders interpreten tenzij je een agenda hebt?
Dat staat toch niet in verhouding Nattekat? De vrijheid van een paar gijzelaars forceren met als kostprijs 1000den dode Palestijnen?
Misgun niemand zijn profijt, laat elk op hoope bouwe. Ofschoon wie mij ook benijdt, fortuin moet zijn loop behouden. Bansheeboy: Fok!ker van de week! [Without heart we would be mere machines] Bergkamp, Zlatan, Van Persie, Ziyech, Quaresma
[..] Ik denk dat je wat pareltjes van werkperd over het hoofd ziet, dan.
De man die claimde dat 260 festivalgangers door spervuur om het leven waren gekomen en toen heel stil was toen de filmpjes van de executies naar boven kwamen
Doelbewuste aanval betekent van te voren een plan hebben om iedereen daar uit te roeien. Daar geloof ik niet in. Het kan zo zijn dat Hamas binnen wilde vallen om een grote groep te gijzelen. Uiteraard is het plan uit de hand gelopen nadat Isralische troepen begonnen te schieten. De beelden enal zijn in principe te wazig om er duidelijk iets over te kunnen zeggen.
Voor dat soort lieden (en daar zijn er miljoenen van wereldwijd) is het nodig de werkelijkheid te blijven tonen.
And what rough beast, its hour come round at last, Slouches towards Bethlehem to be born?
En gelijk hebben ze in hun frustratie, met 200+ gijzelaars waarvan Hamas er elke week 2 vrijlaat kunnen ze IDF makkeljjk nog twee jaar lang aan het lijntje houden, tijd in hun (Hamas) voordeel laten werken
twitter
[ Bericht 1% gewijzigd door slashdotter3 op 24-10-2023 12:22:58 ]
[..] Volgens mij neem ik geen enkel standpunt in, behalve dan dat een zaal vol buitenlandse journalisten uitnodigen om de terreur van Hamas eens van dichtbij te bekijken prima als propaganda te duiden is.
Het is juist erg belangrijk dat journalisten te zien krijgen wat daar is gebeurd, er deden immers ook alweer allerlei verhalen te ronde dat het niet echt zou zijn of schromelijk was overdreven. Om nog maar te zwijgen over alle misconcepties die er zijn over Hamas, deze 'vrijheidsstrijders' of 'verzetsstrijders' worden in bepaalde kringen door een veel te rooskleurige bril bekeken.
En met propaganda heeft dat helemaal niets te maken, dit zijn gewoon daadwerkelijke beelden, het betreft geen manipulatie of misleidende informatie.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
[..] Het is juist erg belangrijk dat journalisten te zien krijgen wat daar is gebeurd, er deden immers ook alweer allerlei verhalen te ronde dat het niet echt zou zijn of schromelijk was overdreven. Om nog maar te zwijgen over alle misconcepties die er zijn over Hamas, deze 'vrijheidsstrijders' of 'verzetsstrijders' worden in bepaalde kringen door een veel te rooskleurige bril bekeken.
En met propaganda heeft dat helemaal niets te maken, dit zijn gewoon daadwerkelijke beelden, het betreft geen manipulatie of misleidende informatie.
Propaganda betekent niet alleen misleidende informatie. Het betekent ook een overload aan eenzijdige beelden om publieke opinie voor je te winnen
[..] Onder een steen gelegen? Al die progressieve clubs kiezen de kant van Hamas.
Ben jij van de school Palestijnen = Hamas. Want dat verschil moet je echt wel maken.
Op dinsdag 24 oktober 2023 12:06 schreef slashdotter3 het volgende: En gelijk hebben ze in hun frustratie, met 200+ gijzelaars waarvan Hamas er elke week 2 vrijlaat kunnen ze IDF makkeljjk nog twee jaar lang aan het lijntje houden, tijd in hun (die van Hamas) voordeel laten werken [ twitter ]
Dit ben ik wel met je eens ja. Het is een slimme strategie van Hamas wat dat betreft.
Want ook hoe langer Israel doorgaat met bombarderen (en ze zullen wel moeten tussen nu en het grondoffensief) hoe minder support ze krijgen van de rest van de wereld.
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
[..] Een user toch wel in enige mate. De werken van ons paard zijn episch en tragisch tegelijk.
Ik lees die flauwekul niet eens. Net als bepaalde users die het ok vinden dat alle Palestijnen weg gebombardeerd mogen worden. Die reacties lees je hier ook vaak genoeg. Net zo extreem.
[..] Ben jij van de school Palestijnen = Hamas. Want dat verschil moet je echt wel maken.
Sommige progressieve clubs denken dat dus. Ze kennen amper de achtergronden van het conflict, daarom hebben ze in de eerste plaats zulke rare meningen.
Hoe zou Isral anders moeten reageren dan? Gezellig afwachten en niks doen?
Er is hier maar 1 partij schuldig aan alle ellende en dat is Hamas.
[..] Die progressieve gekkies zouden het nog zo doen ook.
Dat is inderdaad aannemelijk.
Radicaal progressieven/linksen zijn dan ook dol op de fundamentalistische Islam. Zoals de befaamde Judith Butler ooit al eens zei: 'Understanding Hamas, Hezbollah as social movements that are progressive, that are on the Left, that are part of a global Left, is extremely important.' Of de Italiaanse marxist Antonio Negri, die radicale Islam omschreef als een 'postmodern project'.
Dus een miljoen geradicaliseerde Palestijnen hier, zou in die kringen wel worden toegejuicht. We zagen het gisteren ook weer aan Extinction Rebellion en al eerder aan BLM, het toejuichen van terrorisme en omarmen van de fundamentalistische Islam, is daar helaas de norm.
[..] Vermoeiende take die nergens op slaat. Het is heel moeilijk discussieren als je met zulke absurde takes komt.
Het is moeilijk om te leven met mensen die zo weinig van Europa houden in daad maar het claimen in woord zoals de progressieve mensen die dit inderdaad zouden willen doen.
[..] Hoe zou Isral anders moeten reageren dan? Gezellig afwachten en niks doen?
Er is natuurlijk nog een groot grijs gebied tussen niks doen en Gaza compleet van de kaart vegen. Maar goed, deze discussie is al zo vaak gevoerd, geen zin in hoor.
[..] Hoe zou Isral anders moeten reageren dan? Gezellig afwachten en niks doen?
Dat ben ik niet met je eens. Dat is veel te simplistisch. Ik wil niet zover gaan om je te beschuldigen van het hebben van een agenda, maar chique is het niet.
A. De aanval van Hamas (die ik ten zeerste veroordeel) was NIET de eerste actie in deze decennialange geweldsspiraal. B. IsraI kan kiezen voor elke strategie maar kiest ZELF voor de strategie met zoveel slachtoffers aan Palestijnse zijde.
In alle bereidwilligheid en rechtvaardigheid zie ik 2 terreurgroepen met elkaar vechten met als kostprijs onschuldige slachtoffers.
IsraI reken ik het meer aan omdat ze A. een land zijn en B. zich moet houden aan regels en oorlogsrecht.
https://www.nrc.nl/nieuws(...)-24-oktober-a4178320 Door Hamas vrijgelaten 85-jarige Isralische gijzelaar: ik ben door een hel gegaan „Ik ben door een hel gegaan”. Het zijn de woorden van de 85-jarige Yocheved Lifschitz, een van de twee Isralische gijzelaars die maandagavond door Hamas werd vrijgelaten uit de Gazastrook. Lifschitz zegt met stokken te zijn geslagen, waarbij ze blauwe plekken opliep. Dat deed zij op een persconferentie die door onder meer de BBC werd uitgezonden.
Op 7 oktober werd Lifschitz ontvoerd uit een kibboets door leden van Hamas, een fundamentalistische Palestijnse organisatie die een bestuurlijke tak heeft en terreurdaden pleegt. Ze werd in het ondergrondse tunnelnetwerk van de beweging in de Gazastrook ondergebracht, dat zij als „een spinnenweb” met natte, zachte ondergrond omschreef. De bejaarde vrouw werd gedwongen om kilometers te lopen. Ook namen Hamas-strijders haar horloge en sieraden af.
Desondanks noemde Lifschitz de omstandigheden waaronder ze werd vastgehouden relatief schoon en zegt ze goed behandeld te zijn. Zij en de andere gijzelaars sliepen op matrassen in de tunnels en werden iedere twee drie dagen door een arts bezocht.
Kritische woorden voor de Isralische overheid had Lifschitz ook. Die heeft volgens haar miljarden gespendeerd aan een grenshek met de Gazastrook, maar niets gedaan om te voorkomen dat Hamas-strijders hier doorheen konden breken. Ze vindt dat de Isralische regering eerder geuite zorgen hierover niet serieus heeft genomen.