abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 24 oktober 2023 @ 10:33:09 #1
3542 Gia
User under construction
pi_211062061
Samenvatting 7 oktober tot met 23 oktober (wiki)

In de ochtend van 7 oktober 2023 werden vanuit de Gazastrook duizenden raketten op Israëlische plaatsen in de grensstreek afgevuurd. Ook de steden Tel Aviv en Jeruzalem waren doelwit. Een groot aantal Hamasleden stak vanuit de Gazastrook op meerdere plaatsen de grens met Israël over, over land en via de lucht. Meer dan 1.300 mensen werden gedood, waaronder tientallen niet-Israëli's.

Premier Benjamin Netanyahu sprak in reactie op de aanvallen over een oorlogssituatie. Op 7 oktober begon Israël met een uitgebreide reeks luchtaanvallen op de Gazastrook, die volgens Israël waren gericht op locaties van Hamas.
Op 8 oktober sloot Israël de toevoer van elektriciteit en brandstof naar Gaza af. Als gevolg daarvan viel de enige elektriciteitscentrale op 11 oktober uit.Netanyahu zei op 9 oktober tegen VS-president Biden, dat Israël geen andere keus heeft dan een grondoperatie in Gaza te starten en dat het "een lange en moeilijke oorlog" zal worden

Als gevolg van het conflict liepen ook de spanningen op de Westelijke Jordaanoever, inclusief Oost-Jeruzalem op. Sinds 8 oktober werden gevechten aan de Israëlisch-Libanese grens gemeld. Het ging om beschietingen door Hezbollah, die het Israëlische leger met raketaanvallen antwoordde.

Israël riep op 13 oktober inwoners van Gaza-Stad op om voor hun veiligheid uit te wijken naar zuidelijker delen van de Gazastrook. De burgers hebben tot 16:00 uur lokale tijd op 14 oktober naar haar het zuiden te vertrekken via 2 routes. Tot op heden is er nog geen grond offensief in Gaza. Op 17 oktober werd het Al-Ahli Arabi Baptistenziekenhuis in Gaza getroffen door een bom, sommige bronnen spreken zelfs van 500 doden. Dit bombardement leidde tot veel onrust. Leiders in het Midden Oosten zeggen hun afsprak met Joe Biden af, bij ambassades wordt geprotesteerd. Beide partijen claimen dat de andere partij verantwoordelijk is voor het drama in het ziekenhuis. Op 19 oktober werd bekend dat Ofir Engel, een 18-jarige Nederlander een van de 200 gegijzelde is die Hamas heeft meegenomen naar Gaza. Op 21 oktober werden er enkele vrachtwagens met hulp Gaza binnengelaten vanuit Egypte. Op 22 oktober werd bekend dat een 33-jarige Nederlandse vrouw is overleden in Zuid-Gaza in een vluchtelingenkamp, dit was de moeder van de 16-jarige Mohammed die vlogs maakt voor de NOS. Mark Rutte bracht op 23 oktober een bezoek aan Israëlische premier Netanyahu en Palestijnse president Abbas.

Recente frontpage berichten 23 oktober met dank aan @Jippie

Netanyahu waarschuwt Hezbollah voor verwoestende gevolgen inmenging oorlog
Amerikaanse regering bezorgd over mogelijke uitbreiding conflict Midden-Oosten
Israël in oorlog met Hamas, welke landen steunen elkaar?
Palestijnen mishandelen ezel om zelf opgeplakt Israël vlaggetje
Hamas laat 2 Amerikaanse gegijzelden vrij
"De werkwijze van Hamas'

SPOILER: Twitteraccounts van een aantal betrouwbare twitteraars
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: Kaart van de Gazastrook en informatie over de Gazastrook
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: Geschiedenis conflict
Enkele belangrijke links
Liveblog Nu.nl
Liveblog NOS
Liveblog AD

SPOILER: Livestreams
Steve Lookner live

dinsdag 24 oktober 2023 @ 10:34:31 #2
6484 ExTec
<subtitle here>
pi_211062075
quote:
7s.gif Op dinsdag 24 oktober 2023 10:30 schreef Isdatzo het volgende:
Waarom wordt daarover zo gestruikeld?
Maar ik had al gezegd dat we rond waren, hé?

quote:
7s.gif Op dinsdag 24 oktober 2023 10:17 schreef ExTec het volgende:

[..]
Nee, je voelde alleen de noodzaak om een rookbommetje af te steken over het woord propaganda.
quote:
7s.gif Op dinsdag 24 oktober 2023 10:19 schreef ExTec het volgende:

[..]
Want voor de rest sta je niet erg sterk in je schoenen, qua het standpunt dat je inneemt.
Je bent iets aan het benoemen wat normaal is. Welbeschouwd zijn die vreselijke foto's op tabac ook "propaganda" voor de anti-rook lobby.

Mensen die daartoe overgaan hebben inhoudelijk meestal weinig toe te voegen.
&lt;signature here&gt;.
  dinsdag 24 oktober 2023 @ 10:35:37 #3
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_211062084
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 oktober 2023 10:31 schreef Nattekat het volgende:

[..]
Als je met stropoppen gaat beginnen heb ik snel genoeg van je. Ik ga mezelf niet eens meer verdedigen tegen dit soort onzin, types als jij zijn m'n tijd niet waard.
Vrij vertaald: ik kan niet uitleggen wat het probleem met dat artikel nou precies is maar ik vind het stom.
Huilen dan.
  dinsdag 24 oktober 2023 @ 10:37:06 #4
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_211062105
quote:
7s.gif Op dinsdag 24 oktober 2023 10:34 schreef ExTec het volgende:

[..]
Maar ik had al gezegd dat we rond waren, hé?
[..]
[..]
Je bent iets aan het benoemen wat normaal is. Welbeschouwd zijn die vreselijke foto's op tabac ook "propaganda" voor de anti-rook lobby.
Zeker.
quote:
Mensen die daartoe overgaan hebben inhoudelijk meestal weinig toe te voegen.
Zoals bovenstaand soort generieke uitspraken?
Huilen dan.
  dinsdag 24 oktober 2023 @ 10:38:47 #5
6484 ExTec
<subtitle here>
pi_211062118
quote:
7s.gif Op dinsdag 24 oktober 2023 10:37 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Zeker.
[..]
Iets ineens benoemen, wat normaal is, is ruis veroorzaken, rookbommetje. Afleiden van de dingen die er wel toe doen.
&lt;signature here&gt;.
  dinsdag 24 oktober 2023 @ 10:39:40 #6
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_211062125
quote:
7s.gif Op dinsdag 24 oktober 2023 10:38 schreef ExTec het volgende:

[..]
Iets ineens benoemen, wat normaal is, is ruis veroorzaken, rookbommetje. Afleiden van de dingen die er wel toe doen.
De teneur hier is: wanneer je het doel steunt dan is het geen propaganda meer, en als mensen het tegendeel beweren dan is dat STOM :( . Daarom is het héél belangrijk om het afkeurend over propaganda van Hamas te hebben wanneer er zielige Palestijnse kindjes getoond worden, maar op je achterste poten te staan wanneer een zaal vol journalisten uitnodigen als propaganda geduid wordt door nieuwsuur.
Huilen dan.
  Moderator / Redactie Sport dinsdag 24 oktober 2023 @ 10:40:43 #7
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_211062135
quote:
14s.gif Op dinsdag 24 oktober 2023 10:35 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Vrij vertaald: ik kan niet uitleggen wat het probleem met dat artikel nou precies is maar ik vind het stom.
Vrij vertaald: als je de persoon speelt in plaats van de bal, verlies je automatisch de discussie en ik ga me niet tot jouw niveau verlagen.
100.000 katjes
Fuck the EBU!
  dinsdag 24 oktober 2023 @ 10:40:45 #8
6484 ExTec
<subtitle here>
pi_211062137
quote:
7s.gif Op dinsdag 24 oktober 2023 10:39 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
De teneur hier is: wanneer je het doel steunt dan is het geen propaganda meer, en als mensen het tegendeel beweren dan is dat STOM :( .
Voor de 2de keer, we zijn rond. Want jij voelde blijkbaar de noodzaak om dat op te merken.
&lt;signature here&gt;.
pi_211062140
quote:
7s.gif Op dinsdag 24 oktober 2023 10:37 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Zeker.
[..]
Voelt het lekker dat Gaslighten? Leuk truukje hoor, om bewijzen te gaan vragen voor allerlei dingen die gewoon in iedereens leven elke dag gebeuren. En dan smug achterover gaan leunen totdat je kunt zeggen dat alleen echte cijfers tellen en de rest allemaal anecdotisch is.
pi_211062150
quote:
7s.gif Op dinsdag 24 oktober 2023 10:39 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
De teneur hier is: wanneer je het doel steunt dan is het geen propaganda meer, en als mensen het tegendeel beweren dan is dat STOM :( .
Ik durf het hier bijna niet te zeggen, maar ik ben bang dat wat users gezien hun emotionele reactie op beelden, wat ook de bedoeling is van het tonen van deze beelden, dus onbewust toch in propaganda zijn getrapt en dat toegeven dat je er in bent getrapt erg moeilijk kan zijn.
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
  dinsdag 24 oktober 2023 @ 10:45:12 #12
6484 ExTec
<subtitle here>
pi_211062169
quote:
Die gast heeft geen recht van spreken. Die heeft qua buitenland politiek integraal liggen slapen tijdens zijn presidentschap.
&lt;signature here&gt;.
pi_211062188
quote:
14s.gif Op dinsdag 24 oktober 2023 10:35 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Hij heeft er een probleem mee dat de NOS meteen de nuance maakt.

Het artikel had een opsomming van ellende moeten zijn zodat de lezer wat meer sympathie voor Israël zou krijgen. Een gekleurd stuk

En aan de ene kant zit daar wel wat in. We zien maar twee dagen ellende aan Israëlische zijde en al 16 dagen, elke dag, plus komend halfjaar elke dag ellende aan Palestijnse zijde. Die media-oorlog gaat Israel verliezen. (doet Israël ook zichzelf aan natuurlijk)
pi_211062190
quote:
2s.gif Op dinsdag 24 oktober 2023 10:41 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
Ik durf het hier bijna niet te zeggen, maar ik ben bang dat wat users gezien hun emotionele reactie op beelden, wat ook de bedoeling is van het tonen van deze beelden, dus onbewust toch in propaganda zijn getrapt en dat toegeven dat je er in bent getrapt erg moeilijk kan zijn.
De meeste deelnemers aan deze reeks kiezen er bewust voor niet te kijken naar die beelden. Om niet getraumatiseerd te worden.

Dat dit aan de kant van 'free Palestine' anders ligt weten we ook. Die bellen trots naar mama op dat ze 10 jidden hebben afgemaakt en dat ze de gestolentelefoon van zo'n joods wijf gebruiken om de goedkeuring van mama in ontvangst te nemen.
  dinsdag 24 oktober 2023 @ 10:47:24 #15
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_211062194
quote:
2s.gif Op dinsdag 24 oktober 2023 10:41 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
Hartstikke logisch, en mijn maag draait zich ook om bij het zien van dat geweld. Maar juist dan is het belangrijk om je ervan bewust te zijn dat informatie met een doel gedeeld wordt.
Huilen dan.
pi_211062202
Srsly WTF :')
twitter
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
pi_211062217
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 oktober 2023 10:47 schreef HiZ het volgende:

[..]
De meeste deelnemers aan deze reeks kiezen er bewust voor niet te kijken naar die beelden. Om niet getraumatiseerd te worden.

Dat dit aan de kant van 'free Palestine' anders ligt weten we ook. Die bellen trots naar mama op dat ze 10 jidden hebben afgemaakt en dat ze de gestolentelefoon van zo'n joods wijf gebruiken om de goedkeuring van mama in ontvangst te nemen.
Inderdaad, zoals ik zei is een dergelijk filmpje waardevol voor beide partijen in het conflict.
  dinsdag 24 oktober 2023 @ 10:50:23 #18
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_211062233
quote:
1s.gif Op dinsdag 24 oktober 2023 10:46 schreef opgebaarde het volgende:

[..]

Het artikel had een opsomming van ellende moeten zijn zodat de lezer wat meer sympathie voor Israël zou krijgen. Een gekleurd stuk

En aan de ene kant zit daar wel wat in. We zien maar twee dagen ellende aan Israëlische zijde en al 16 dagen, elke dag, plus komend halfjaar elke dag ellende aan Palestijnse zijde. Die media-oorlog gaat Israel verliezen. (doet Israël ook zichzelf aan natuurlijk)
En precies daarom dus dat zaaltje met journalisten. Maar o-wee als dat benoemd wordt.
Huilen dan.
pi_211062240
quote:
1s.gif Op dinsdag 24 oktober 2023 10:46 schreef opgebaarde het volgende:

[..]

En aan de ene kant zit daar wel wat in. We zien maar twee dagen ellende aan Israëlische zijde en al 16 dagen, elke dag, plus komend halfjaar elke dag ellende aan Palestijnse zijde. Die media-oorlog gaat Israel verliezen.
Exact, de Hamas propaganda wordt nagenoeg on gefilterd doorgegeven als informatie, de Israëlische informatie wordt zonder meer weggezet als propaganda.

Overigens is de Volkskrant behoorlijk aan het bijdraaien. Die hebben begrepen dat ze hun billen behoorlijk hebben gebrand na dat fake ziekenhuis bombardement. Ondertussen maken ze het meer duidelijk dat Hamas ook niet echt betrouwbaar is.
  dinsdag 24 oktober 2023 @ 10:51:15 #20
6484 ExTec
<subtitle here>
pi_211062244
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 oktober 2023 10:49 schreef theunderdog het volgende:

[..]
Ad hominem. Jij bent niet bijster snugger (ja, ook een ad hominem)
Nee, feit.

Je shortlist met fallacies begint ook te vervelen. Iedere keer ff snel kijken of ik een k*t-excuus kan vinden om voor jezelf te rechtvaardigen waarom je iets inhoudelijks kan negeren.
&lt;signature here&gt;.
  dinsdag 24 oktober 2023 @ 10:52:42 #21
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_211062259
quote:
7s.gif Op dinsdag 24 oktober 2023 10:50 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
En precies daarom dus dat zaaltje met journalisten. Maar o-wee als dat benoemd wordt.
Israël moet al die beelden braaf verbergen en Hamas en hun aanhangers de publieke discussie laten domineren met hun propaganda en verdraaiing van de gebeurtenissen, bedoel je?
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_211062268
quote:
2s.gif Op dinsdag 24 oktober 2023 10:49 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
Inderdaad, zoals ik zei is een dergelijk filmpje waardevol voor beide partijen in het conflict.
Het verschil is dat Israël dat geruime tijd niet heeft gewild. Die vonden het niet kies om de slachtoffers in hun ergste nood ten toon te stellen.

De terroristen en hun apologisten hadden niets van dat soort respect voor menselijke waardigheid.
pi_211062269
quote:
7s.gif Op dinsdag 24 oktober 2023 10:45 schreef ExTec het volgende:

[..]
Die gast heeft geen recht van spreken. Die heeft qua buitenland politiek integraal liggen slapen tijdens zijn presidentschap.
Geen idee of je het stukje gelezen hebt, maar hij geeft juist toe dat de VS heeft liggen slapen.
  dinsdag 24 oktober 2023 @ 10:55:57 #24
6484 ExTec
<subtitle here>
pi_211062294
quote:
2s.gif Op dinsdag 24 oktober 2023 10:53 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
Geen idee of je het stukje gelezen hebt, maar hij geeft juist toe dat de VS heeft liggen slapen.
Hijzelf dus? Helder.
&lt;signature here&gt;.
  dinsdag 24 oktober 2023 @ 10:57:23 #25
6484 ExTec
<subtitle here>
pi_211062317
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 oktober 2023 10:56 schreef theunderdog het volgende:

[..]
Het gaat je goed :)
Ik zou hetzelfde kunnen zeggen, maar dan zou ik liegen.
&lt;signature here&gt;.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')