Nu.nlquote:Om plastic zwerfafval tegen te gaan, mogen fabrikanten in de EU vanaf komende zomer alleen flessen met vaste doppen maken. Sommige bedrijven experimenteren daar nu al mee, al blijft het wennen. "We zagen de klant ineens naar de concurrent grijpen."
Je komt ze misschien al tegen: doppen die vastzitten aan een drinkfles of -pak. Door een ringetje blijft de dop aan de opening hangen, tenzij je grof geweld gebruikt. Voor sommigen is dat even wennen.
Het is een van de maatregelen van de Europese Unie om voor 2030 plastic zwerfafval te beperken en recycling makkelijker te maken. Vanaf juli volgend jaar wordt zo'n aangehechte flessendop verplicht voor fabrikanten in de hele EU. Sommige bedrijven werken al met het systeem, terwijl andere de overstap nog moeten maken.
FrieslandCampina is een van de bedrijven die al deels op vaste doppen zijn overgestapt. Op de meeste drankverpakkingen, zoals die van melkproducten, kom je sinds dit jaar zo'n dop tegen. "We wilden alvast meters maken op gebied van duurzaamheid", zegt woordvoerder Jan-Willem ter Avest. "Het is ook een grote overgang, omdat we veel soorten pakken in verschillende landen hebben. Dus doen we het stap voor stap."
Het zuivelbedrijf haalde binnen die ambities eerder de plastic doppen van biologische melk en experimenteerde met het oude pak, waarvan je een hoek moest afscheuren. Dat werd het concern niet in dank afgenomen, vertelt Ter Avest. "Toen zagen we de klant ineens naar de concurrent grijpen. De mensen willen een dop."
Daarnaast is Coca-Cola, die ook merken als Sprite en Fanta produceert, al overgestapt op de vaste dop. "We moeten volgend jaar over en we willen daar ruimschoots op tijd mee beginnen", laat het bedrijf weten. Ducona, een grote petflessenfabrikant in Nederland, wil in het eerste kwartaal van 2024 de omslag maken.
Nog ff en dan blijft het lipje aan het blikje hangen en en de eierschalen aan het ei. Dus pas maar opquote:
quote:
quote:"We wilden alvast meters maken op gebied van duurzaamheid"
Rotkinderen die het allemaal geen zak interesseert.quote:Op woensdag 18 oktober 2023 08:38 schreef Tja..1986 het volgende:
Welke debiel raakt die doppen kwijt als ze los zitten?
In ieder geval in het hoge BTW-tarief zetten.quote:Op woensdag 18 oktober 2023 08:20 schreef Geschiedkundige het volgende:
Gewoon frisdranken verbieden. Scheelt echt veel plastic itt zo'n dopje en is nog gezonder ook.
het is vooral irritant (nog) omdat je niet weet of het er zo eentje is die na 3x draaien loslaat of een 'echte' vaste.quote:Op woensdag 18 oktober 2023 08:16 schreef Tekaschi het volgende:
Al vaker gezien, na een paar keer openen/sluiten laat zo'n dop ook los, niet het juiste systeem lijkt mij, maar nu lever ik mijn flessen sowieso altijd wel in met de dop erop.
Ja dit ja, ook al paar keer gehad.quote:Op woensdag 18 oktober 2023 09:38 schreef Knipoogje het volgende:
[..]
het is vooral irritant (nog) omdat je niet weet of het er zo eentje is die na 3x draaien loslaat of een 'echte' vaste.
Misschien niet, maar een Vifit of Optimel word wel meegenomen en het is vast makkelijker om dan maar alles over de hele linie te vervangen door nieuwe doppen.quote:
Weer een paar ambtenaren 30 hoog die zichzelf op de borst kunnen kloppen.quote:Op woensdag 18 oktober 2023 09:34 schreef Nattekat het volgende:
Ik erger me er echt gigantisch aan, verbaast me niets dat deze symbolische maatregel weer van de EU kwam.
Ik heb wel het idee dat die mensen gewoon een beetje om zich heen kijken en dan maar een regel verzinnen. Dopjes die aan flesjes vast moeten, plastic rietjes verbieden. Maar niet gewoon over de hele linie belasting heffen op plastic.quote:Op woensdag 18 oktober 2023 10:39 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
Weer een paar ambtenaren 30 hoog die zichzelf op de borst kunnen kloppen.
Inderdaad. Zo doe ik het ook altijd voordat ik een 1,5 liter fles cola aan m’n nek zetquote:Op woensdag 18 oktober 2023 08:37 schreef daNpy het volgende:
Je kan die doppen snel en eenvoudig verwijderen. Na het losdraaien de dop aan de zijkant van de schroefdraad een keer of 2 om zijn as draaien en je draait de plastic stripjes kapot.
Gewoon de hoekjes openvouwen van een melkpak. Ik snap niet dat er een dop op moetquote:Op woensdag 18 oktober 2023 09:43 schreef heywoodu het volgende:
Ook met melkflessen enzo, godvergeten irritant. Ze zijn er gelukkig wel af te trekken, net als bij de frisdrankflessen, maar is toch weer extra moeite.
Het heeft ook weinig nut, want welke barbaar gaat een frisdrankfles van bijvoorbeeld een liter nou voor onderweg meenemen, openen en daarvan de dop los weggooien zodat je de rest van de tijd met een open literfles loopt?
Dit jaquote:Op woensdag 18 oktober 2023 13:01 schreef Gajes_Octavianus het volgende:
Snap sowieso dat ze qua melkpakken niet gewoon terug gaan naar hoe het was voordat de dop er überhaupt kwam.
Dan heb je helemaal geen plastic meer.
[ afbeelding ]
Dit idd.quote:Op woensdag 18 oktober 2023 11:23 schreef KingRoland het volgende:
Trouwens dit is oud nieuws, was er al sinds eerder dit jaar
Niet hygiënisch, maarja, daar ging vroeger ook niemand dood aanquote:Op woensdag 18 oktober 2023 13:01 schreef Gajes_Octavianus het volgende:
Snap sowieso dat ze qua melkpakken niet gewoon terug gaan naar hoe het was voordat de dop er überhaupt kwam.
[ afbeelding ]
Succes met het openvouwen van de hoekjes van degenen die ik altijd hebquote:Op woensdag 18 oktober 2023 13:04 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Gewoon de hoekjes openvouwen van een melkpak. Ik snap niet dat er een dop op moet
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Hoewel ik het ook wel zou waarderen als we weer ouderwetse pakken hadden van twee liter, of zie ik die over het hoofd?Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
Wat is daar niet hygiënisch aan?quote:Op woensdag 18 oktober 2023 13:05 schreef PS. het volgende:
[..]
Niet hygiënisch, maarja, daar ging vroeger ook niemand dood aan
Omdat er melk/yoghurt/vla aan het randje blijft zitten. En het minder goed afsluit.quote:Op woensdag 18 oktober 2023 13:10 schreef Gajes_Octavianus het volgende:
[..]
Wat is daar niet hygiënisch aan?
Na gebruik vouw je het pak weer dicht en gaat ie de koelkast weer in.
Nu drink ik zelf veel melken als een pak eenmaal open is ie dezelfde dag nog leeg.
quote:Op woensdag 18 oktober 2023 13:06 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Succes met het openvouwen van de hoekjes van degenen die ik altijd hebAan die melk in zo'n plastic verpakking zit altijd een rare smaak.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Hoewel ik het ook wel zou waarderen als we weer ouderwetse pakken hadden van twee liter, of zie ik die over het hoofd?
De smaak van dat plastic trekt er gewoon in.beter een knipoog dan een blauw oog
Dat had ik nou juist altijd met die oude kartonnen/papieren pakken, en dan zat er soms ook nog eens zo'n klein los stukje karton inquote:Op woensdag 18 oktober 2023 13:25 schreef Knipoogje het volgende:
[..]
Aan die melk in zo'n plastic verpakking zit altijd een rare smaak.
De smaak van dat plastic trekt er gewoon in.
Prachtig he, zie je al iemand door het bos lopen met een 2 liter melkfles die lekker zijn dopje in de natuur dondert..quote:Op woensdag 18 oktober 2023 13:26 schreef Ama het volgende:
Die 2 liter pakken Jumbo melk hebben dat al, ik heb er geen problemen mee.
Wat is voor honden toch?quote:Op woensdag 18 oktober 2023 08:20 schreef Geschiedkundige het volgende:
Gewoon frisdranken verbieden. Scheelt echt veel plastic itt zo'n dopje en is nog gezonder ook.
quote:,,Mijn zoon komt huilend thuis: ik lust geen water'', zegt vader Kevin Rovers. ,,Dat hoeft hij van mij ook helemaal niet. Water is voor honden.''
Ach ik heb er geen last van dat het vast zit.quote:Op woensdag 18 oktober 2023 13:29 schreef PS. het volgende:
[..]
Prachtig he, zie je al iemand door het bos lopen met een 2 liter melkfles die lekker zijn dopje in de natuur dondert..
Wat een oplossingen bedenken we hier ook
Huh, maar je merkt het toch als je een fles opent, de dop er weer op wilt doen....en de dop ineens niet meer in je hand aanwezig is? Sowieso, als de dop valt, dan raap je deze toch op? Ik geloof je uiteraard, maar ik kan me zelf echt geen situatie bedenken waarbij er willekeurige doppen van kennelijk langere tijd geopende flessen op de grond liggenquote:Op woensdag 18 oktober 2023 13:31 schreef Ulx het volgende:
Vroeger stapte ik thuis wel eens op een dop die gevallen was.
Ik zit niet altijd alleen thuis.quote:Op woensdag 18 oktober 2023 13:34 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Huh, maar je merkt het toch als je een fles opent, de dop er weer op wilt doen....en de dop ineens niet meer in je hand aanwezig is? Sowieso, als de dop valt, dan raap je deze toch op? Ik geloof je uiteraard, maar ik kan me zelf echt geen situatie bedenken waarbij er willekeurige doppen van kennelijk langere tijd geopende flessen op de grond liggen
Ik ook niet, maar wel zonder kinderenquote:
Smerig en etenswaren blijven minder lang goed.quote:Op woensdag 18 oktober 2023 13:01 schreef Gajes_Octavianus het volgende:
[ afbeelding ]
Maakt niks uit op wie je stemt, dit komt uit Brussel.quote:Op woensdag 18 oktober 2023 13:53 schreef W.H.I.S.T.L.E het volgende:
ik heb alle reacties gelezen, (bijna) iedereen is tegen zo een vaste dop aan fles.
Ik denk bij de komende verkiezingen op een politieke partij gaan stemmen die voor losse doppen is, als je je echt eraan ergert.
Zal wel FvD zijn denk ik als enige die voor een losse dop is, misschien BBB ook. We zullen zien wie dit onderwerp in hun partijprogramma gaat opnemen.
Welja, een vaste dop is idd een geweldige reden om op een partij te stemmen die verder weinig positiefs brengt, of was deze post gewoon een verkapte poging om je favoriete politieke partijen even onder de aandacht te brengen?quote:Op woensdag 18 oktober 2023 13:53 schreef W.H.I.S.T.L.E het volgende:
ik heb alle reacties gelezen, (bijna) iedereen is tegen zo een vaste dop aan fles.
Ik denk bij de komende verkiezingen op een politieke partij gaan stemmen die voor losse doppen is, als je je echt eraan ergert.
Zal wel FvD zijn denk ik als enige die voor een losse dop is, misschien BBB ook. We zullen zien wie dit onderwerp in hun partijprogramma gaat opnemen.
quote:Op woensdag 18 oktober 2023 13:53 schreef W.H.I.S.T.L.E het volgende:
Dit kan de druppel zijn die de emmer doet overlopen!quote:Op woensdag 18 oktober 2023 14:44 schreef heywoodu het volgende:
Ik moet overigens wel zeggen dat dit vooral een kleine ergernis is, maar ook niet meer dan dat. Niet genoeg om pislink over te worden, maar genoeg om te denken "pff, onnodig geneuzel". Dus ik ga mijn stem bij de verkiezingen er niet op baseren, vermoed ik.
Tja, eerst werden we als consument als debiel weggezet omdat we niet met deze pakken konden omgaan en we allemaal aan de plastic dop moesten.quote:Op woensdag 18 oktober 2023 13:01 schreef Gajes_Octavianus het volgende:
[ afbeelding ]
Dit is pas kut. Trek dan altijd pak kapot.quote:Op woensdag 18 oktober 2023 13:01 schreef Gajes_Octavianus het volgende:
[ afbeelding ]
kapot?quote:Op woensdag 18 oktober 2023 08:37 schreef daNpy het volgende:
Je kan die doppen snel en eenvoudig verwijderen. Na het losdraaien de dop aan de zijkant van de schroefdraad een keer of 2 om zijn as draaien en je draait de plastic stripjes kapot.
Maar die leveren die hele fles waarschijnlijk niet in. Blijkbaar zijn er heel veel mensen die flessen zonder dop inleveren, anders is dit een niet bestaand probleem.quote:Op woensdag 18 oktober 2023 09:23 schreef Kopiko het volgende:
[..]
Rotkinderen die het allemaal geen zak interesseert.
Je ziet sommige melk- en sap-merken alweer naar deze versie terugkeren.quote:Op woensdag 18 oktober 2023 13:01 schreef Gajes_Octavianus het volgende:
[ afbeelding ]
Ik draai 'm er altijd helemaal af. Als je 'm er in dezelfde stand opklikt (lipje naar links) blijft hij redelijk goed vastzitten, al verniel je daarmee natuurlijk wél de hele achterliggende bedoeling, maar het is tenminste weer direct-uit-het-pak drinkbaar en geeft beduidend minder rare vlekken, vooral als je haast hebt.quote:Op woensdag 18 oktober 2023 08:09 schreef Morri2 het volgende:
Ik ben er inderdaad laatst al eentje tegen gekomen. Het drinkt behoorlijk ongemakkelijk.
Die doppen kan je sparen voor hulphondenquote:Op woensdag 18 oktober 2023 15:41 schreef Tja..1986 het volgende:
[..]
Maar die leveren die hele fles waarschijnlijk niet in. Blijkbaar zijn er heel veel mensen die flessen zonder dop inleveren, anders is dit een niet bestaand probleem.
Leuk, maar wel jammer dat hij niet laat zien hoe je dit handig af kunt sluiten.quote:
Dat voorkomt dat wij ze massaal in zee flikkeren.quote:
Kan dat dan?quote:Op woensdag 18 oktober 2023 16:35 schreef Dagoduck het volgende:
de dop (of fles) zo draaien dat je er niet overheen schenkt.
Turkse supermarkt hier in de buurt heeft nog gewoon coca cola flessen waar de dop van de fles afkomt. Zouden die in een ander land ingekocht hebben, of hebben ze die flessen al enkele jaren op voorraad?quote:Op woensdag 18 oktober 2023 16:35 schreef Dagoduck het volgende:
Veel doppen zitten nu al een jaar vast aan de fles, in ieder geval bij Coca Cola. Ik heb ermee om leren gaan en totaal geen problemen meer mee.Gewoon opendraaien en eventueel de dop (of fles) zo draaien dat je er niet overheen schenkt.
Ik zie ook veel minder doppen in het straatbeeld en op het strand. Of dit ook echt zo is is de vraag maar ik vermoed dat Zwerfinator het wel kan beamen.
Wat was er eigenlijk mis met het afscheuren/knippen van de hoek van een melkpak?quote:Op woensdag 18 oktober 2023 09:04 schreef Leandra het volgende:
De biologische melk van AH (huismerk dus) heeft dit bij de anderhalve liter pakken ook al, de literpakken koop ik niet meer, die hebben geen dop meer, dan moet je de hoeken weer openvouwen.
Maar goed, zo te lezen komt de huismerk AH zuivel dus uit de FrieslandCampina fabrieken.
En nee, ik vind het niet handig, zeker met een vol pak van anderhalve liter is het lastig dat je dat dopje omhoog staat te houden terwijl je schenkt, want in tegenstelling tot het dopje van een fles zit het pak zelf in de weg om het dopje helemaal om te vouwen.
Dat die daarna nooit meer echt dicht is en de melk dus sneller minder van smaak wordt.quote:Op woensdag 18 oktober 2023 17:43 schreef AchJa het volgende:
[..]
Wat was er eigenlijk mis met het afscheuren/knippen van de hoek van een melkpak?
uit de fles drinken dat doen alleen batavieren en alcoholisten nogquote:Op woensdag 18 oktober 2023 08:09 schreef Morri2 het volgende:
[..]
Nu.nl
Ik ben er inderdaad laatst al eentje tegen gekomen. Het drinkt behoorlijk ongemakkelijk.
is niet hersluitbaar , dan gaat de lucht van de uien in de melk zittenquote:Op woensdag 18 oktober 2023 17:43 schreef AchJa het volgende:
[..]
Wat was er eigenlijk mis met het afscheuren/knippen van de hoek van een melkpak?
Krijgt het bij mij de kans niet voor, een litertje tik ik wel weg op een dag.quote:Op woensdag 18 oktober 2023 18:04 schreef Wienerschnitzels het volgende:
Prima maatregel, stuk nuttiger dan dat 'statiegeld' op plastic.
[..]
Dat die daarna nooit meer echt dicht is en de melk dus sneller minder van smaak wordt.
quote:Op woensdag 18 oktober 2023 18:04 schreef Wienerschnitzels het volgende:
Dat die daarna nooit meer echt dicht is en de melk dus sneller minder van smaak wordt.
Wat @Hathor zegt.quote:Op woensdag 18 oktober 2023 18:35 schreef Hathor het volgende:
Krijgt het bij mij de kans niet voor, een litertje tik ik wel weg op een dag.
Ff een keertje draaien en en trekken is ''grof geweld''.quote:Op woensdag 18 oktober 2023 08:09 schreef Morri2 het volgende:
Door een ringetje blijft de dop aan de opening hangen, tenzij je grof geweld gebruikt.
Als ze dat met je Prins Albert doen piep je wel anders.quote:Op woensdag 18 oktober 2023 21:07 schreef SpaceOddity het volgende:
Ff een keertje draaien en en trekken is ''grof geweld''.![]()
Altijd zit er wel wat melk in dat dopje, wanneer je trekt gaat het spatten en maakt vlek op je net gestreken shirt of polo, ook al is het maar 1 druppel.quote:Op woensdag 18 oktober 2023 21:07 schreef SpaceOddity het volgende:
[..]
Ff een keertje draaien en en trekken is ''grof geweld''.![]()
?quote:Op woensdag 18 oktober 2023 18:32 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
uit de fles drinken dat doen alleen batavieren en alcoholisten nog
Waarom zou je in Nederland drinkwater uit de kraan niet vertrouwen?quote:Op donderdag 19 oktober 2023 09:37 schreef Morri2 het volgende:
[..]
?
Ik zag het nu dus voor de eerste keer. Dat maakt wel duidelijk hoe vaak ik flesjes koop. Situatie: onderweg, navulbare fles water leeg, drinkwater uit de kraan niet vertrouwen en je koopt een flesje water. Waarom ben je dan een batavier of alcoholist?
Ik kom nog wel eens buiten Nederland...quote:Op donderdag 19 oktober 2023 09:41 schreef Gajes_Octavianus het volgende:
[..]
Waarom zou je in Nederland drinkwater uit de kraan niet vertrouwen?
De kwaliteit van het Nederlandse drinkwater is zo'n beetje het beste ter wereld.
Ja, idd. Iedereen aan de Champi en blikken bier.quote:Op woensdag 18 oktober 2023 08:20 schreef Geschiedkundige het volgende:
Kraanwater.quote:Op donderdag 19 oktober 2023 10:09 schreef Noek het volgende:
[..]
Ja, idd. Iedereen aan de Champi en blikken bier.
Health matters!
Hij komt tegen mijn neus.quote:Op donderdag 19 oktober 2023 10:10 schreef Nebelwerfer het volgende:
Ik vraag me hard af hoe de gemiddelde fok!er uit een flesje drinkt. Het lijkt me dat je pas last krijgt van de dop zodra je de fles tot halverwege de huig drukt.
Als dit bijdraagt aan een oplossing voor het probleem dan zie ik niet in wat de onoverkomelijke ellende is.
In Bunnik staat een fabriek dat water oppompt door en filtertje haalt en in flessen giet voor jou, o ze doen er ook nog een suikerklontje in danquote:Op donderdag 19 oktober 2023 09:37 schreef Morri2 het volgende:
[..]
?
Ik zag het nu dus voor de eerste keer. Dat maakt wel duidelijk hoe vaak ik flesjes koop. Situatie: onderweg, navulbare fles water leeg, drinkwater uit de kraan niet vertrouwen en je koopt een flesje water. Waarom ben je dan een batavier of alcoholist?
Beter: suiker- en plasticbelasting invoeren. Dan doet de overheid er alles voor om zo veel mogelijk plastic in te laten voeren want geld.quote:Op woensdag 18 oktober 2023 08:20 schreef Geschiedkundige het volgende:
Is NL schijndemocratie en Turkije echte democratie?quote:Op woensdag 18 oktober 2023 17:06 schreef Hathor het volgende:
[..]
Turkse supermarkt hier in de buurt heeft nog gewoon coca cola flessen waar de dop van de fles afkomt. Zouden die in een ander land ingekocht hebben, of hebben ze die flessen al enkele jaren op voorraad?
Wtf is dit nou voor en rare vraag?quote:Op vrijdag 20 oktober 2023 20:24 schreef W.H.I.S.T.L.E het volgende:
[..]
Is NL schijndemocratie en Turkije echte democratie?
Ik neem aan dat de meeste burgers in Turkije en NL voor een losse dop zijn.quote:Op zaterdag 21 oktober 2023 00:24 schreef Hathor het volgende:
[..]
Wtf is dit nou voor en rare vraag?
quote:Op woensdag 18 oktober 2023 10:19 schreef ems. het volgende:
Ik begrijp het probleem wat ze proberen 'op te lossen' niet zo. Waren er zoveel mensen die flessen gingen inleveren zonder dop? Was er een grote groep die wel netjes de fles/het pak weggooide maar de dop dan naar een beschermd natuurgebied bracht om het aan vossen te voeren?
Het eerste topic hierover dateert zelfs al van december 2022:quote:
Dat is meestal wel gewoon op de waterleiding aangesloten. Maar dan niet met goede leidingen.. Bijvoorb eeld op een festival. Dan trekken ze gewoon tuinslang van een kraan ergens naar de toiletten. Officieel mag je dat niet drinken want dan moeten ze andere leidingen gebruiken.quote:Op donderdag 19 oktober 2023 09:58 schreef Morri2 het volgende:
[..]
Ik kom nog wel eens buiten Nederland...
En laatst was ik ergens in Nederland waar op een WC overal papieren hingen met de waarschuwig "Geen drinkwater"
Ja, maar nu zit het dus ook aan melkpakken en dat is echt een ander verhaal dan aan een fles.quote:Op zaterdag 21 oktober 2023 02:20 schreef Viv het volgende:
[..]![]()
[..]
Het eerste topic hierover dateert zelfs al van december 2022:
KLB / Die nieuwe frisdrankdoppen
KLB / Het grandioze idee van de EU, frisdrank flessen doppen die vast zitten
KLB / Petfles doppen
KLB / Dop die aan fles blijft.
Ook over de hele linie betaald de verpakkingsindustrie heffingen voor de gebruikte virgin kunststof.quote:Op woensdag 18 oktober 2023 10:55 schreef borbit het volgende:
[..]
Ik heb wel het idee dat die mensen gewoon een beetje om zich heen kijken en dan maar een regel verzinnen. Dopjes die aan flesjes vast moeten, plastic rietjes verbieden. Maar niet gewoon over de hele linie belasting heffen op plastic.
Dat geld niet voor producten die buiten Spanje worden verkocht?quote:Op zaterdag 21 oktober 2023 09:53 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Ook over de hele linie betaald de verpakkingsindustrie heffingen voor de gebruikte virgin kunststof.
Indirect tax on non-reusable packaging of ¤0.45 per kilo of non-recycled plastic
quote:Are there exceptions?
The waste law contemplates several assumptions of non-restraint, exemption, deduction and return and affects:
Products that are marketed outside Spanish territory.
groenlinks en al andere verbiedpartijen verbieden.quote:Op woensdag 18 oktober 2023 08:20 schreef Geschiedkundige het volgende:
Mede hierom ben ik gestopt met koffiemelk in mijn koffie doen. Ik drink mijn koffie zwart, schijnt ook nog eens gezonder te zijn.quote:Op zaterdag 21 oktober 2023 18:10 schreef M_0_0_N het volgende:
Jeetje dit ben ik nu al zo zat he, ook aan pakjes koffie melk, hoe onhandig wil je het hebben.. je kan niet eens normaal koffiemelk in je koffie doen AFSCHUWELIJK
Ik denk dat ik dat ook maar ga doen, maar koffie melk is zoooo lekkerquote:Op zaterdag 21 oktober 2023 20:23 schreef W.H.I.S.T.L.E het volgende:
[..]
Mede hierom ben ik gestopt met koffiemelk in mijn koffie doen. Ik drink mijn koffie zwart, schijnt ook nog eens gezonder te zijn.
Dan zou de vervuiling juist enorm toenemen omdat men vaker de dop dan de fles weggooit/kwijtraakt.quote:Op zaterdag 21 oktober 2023 21:45 schreef TLC het volgende:
Kan het niet zo zijn dat de fles vastzit aan de dop ?
Eenvoudig en 100% recyclebaar PET flessen inruilen voor "kartonnen" verpakkingen waar tig verschillende materiaal lagen over elkaar heen gelamineerd zijn.quote:Op woensdag 18 oktober 2023 13:01 schreef Gajes_Octavianus het volgende:
[ afbeelding ]
ow nice een eigen adoratie topicquote:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
quote:Op zondag 22 oktober 2023 14:37 schreef dop het volgende:
[..]
ow nice een eigen adoratie topicSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht.
Op 't randje en erover.
Op fietsen zonder bende kwam'm zie schooieren um spek
Tetrapak lijkt een goede lobby te hebben waardoor beleidsmakers daadwerkelijk denken dat iets meer puur plastic wat makkelijk te recyclen is veel slechter is als die kartonnen gelamineerde verpakking met plastic dop.quote:Op zondag 22 oktober 2023 12:35 schreef quo_ het volgende:
[..]
Eenvoudig en 100% recyclebaar PET flessen inruilen voor "kartonnen" verpakkingen waar tig verschillende materiaal lagen over elkaar heen gelamineerd zijn.
Veel dommer gaat het niet worden.
Ja ik vind het ook niet zo vervelend, alleen bij sommige doppen sluiten ze daarna niet makkelijk.quote:
Voor de gevoelige burgers onder ons, kan zo een burger in psychose raken na het niet weer kunnen sluiten van de fles met de dop, met als gevolg een gevaar voor zichzelf en/of zijn omgeving vormen.quote:Op maandag 23 oktober 2023 09:14 schreef Mexicanobakker het volgende:
[..]
Ja ik vind het ook niet zo vervelend, alleen bij sommige doppen sluiten ze daarna niet makkelijk.
Nou, in ieder geval wel een natte broek, tas, autostoel of vloerkleed. Of dat de volgende dag de prik weg is. Een dop die dicht aan voelt maar het domweg niet is vind ik best wel vervelend om bovengenoemde redenen.quote:Op maandag 23 oktober 2023 14:19 schreef W.H.I.S.T.L.E het volgende:
[..]
Voor de gevoelige burgers onder ons, kan zo een burger in psychose raken na het niet weer kunnen sluiten van de fles met de dop, met als gevolg een gevaar voor zichzelf en/of zijn omgeving vormen.
De Mac in Duitsland heeft al papieren deksels.quote:Op maandag 23 oktober 2023 12:44 schreef quirina het volgende:
Er zit overal wel plastic aan of in.
Bekertje starbucks ijskoffie komt in een kartonnen beker, met plastic dekseltje wat een deksel van aluminiumfolie moet beschermen. En dan nog een rietje van papier waarmee je de folie moet doorprikken ( wat echt dik folie is, want alu )
En dat rietje is dan eerst verpakt in plastic…
Nee dit komt door doorgeschoten Europese regels over terugdringen van plastic afval want al die zielige schildpadden hebben allemaal rietjes in hun neus.quote:Op maandag 23 oktober 2023 16:22 schreef Pharkus het volgende:
Is dit de erfenis van Frans Timmermans zijn Greendeal?
Stel je voor dat de heer Poetin heel erg twijfelt over wel of niet een nuke en/of Kinzhal gooien. Hij krijgt dorst, grijpt naar zo een fles en dan dat probleem wat jij hierboven bespreekt. Opeens uit woede toch op zo een rood dopvormige knop drukt, met alle gevolgen van dien.quote:Op maandag 23 oktober 2023 16:03 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Nou, in ieder geval wel een natte broek, tas, autostoel of vloerkleed. Of dat de volgende dag de prik weg is. Een dop die dicht aan voelt maar het domweg niet is vind ik best wel vervelend om bovengenoemde redenen.
Is het een wereld probleem? Nee, maar soms best vervelend.
Ach, ik gun je gelijk dat ik taalfouten maak.quote:Op maandag 23 oktober 2023 16:46 schreef W.H.I.S.T.L.E het volgende:
vanuit het oogpunt van taalvaardigheid dan.
wat wis er mis met gewoon koffie zetten , net als mijn moeder deed?quote:Op maandag 23 oktober 2023 16:17 schreef Basp1 het volgende:
[..]
De Mac in Duitsland heeft al papieren deksels.
Nespresso kom binnenkort in sommige landen met papieren coffee cups. Oke hierin zit nog wel een laagje plastic maar dat is pla wat in een compostfabriek geheel afgebroken wordt.
Ik draai de dop altijd weer terug op de fles, ongeacht fles vol of leeg is.quote:Op maandag 23 oktober 2023 21:21 schreef kleinvogelijn het volgende:
"Irritant' en 'even wennen". Allemaal First world problems. Gewoon met je vinger die dop naar achter houden tijdens het achterover klokken, schenk de inhoud over in een glas of koop die zooi gewoon niet dan zijn we er helemaal vanaf.
Het is een prima oplossing om zwerfvuil terug te dringen; bij elke recreatieplas liggen er doppen op het strandje, in het gras of bij de waterlijn. Er zijn dus zat debielen die ze dus niet terug op de fles draaien waardoor het overal rondzwerft, tot aan de oceanen aan toe. Genoeg dooie albatrossen en andere zeevogels gezien die gestorven zijn van de honger omdat hun maag vol zat met dopjes.
Het echte first world problem is dat een kleine groep fanatieke drammers kans ziet telkens weer hun zin door te drijven en daarmee contraproductieve "oplossingen " door de strot van de meerderheid drukt.quote:Op maandag 23 oktober 2023 21:21 schreef kleinvogelijn het volgende:
"Irritant' en 'even wennen". Allemaal First world problems. ................
Je maakt een grapje, neem ik aan.quote:Op woensdag 18 oktober 2023 08:20 schreef Geschiedkundige het volgende:
Ja en nee. Ze gaan frisdrank natuurlijk niet verbieden, dat zou ook eigenlijk onzin zijn. Maar het zou de bevolking wel helpen om minder van die zooi te drinken denk ik. Al vinden de sukkels dan vast weer wat anders om aan hun trekken te komen.quote:Op maandag 23 oktober 2023 22:48 schreef Repentless het volgende:
[..]
Je maakt een grapje, neem ik aan.
Tja, minder koekjes, koffie, snoep, chips, nootjes, bier, chocola, bier, wijn enz. enz. zal vast ook 'gezonder' zijn. De vraag is of je het leven er leuker door maakt. Dat denk ik niet.quote:Op maandag 23 oktober 2023 22:50 schreef Geschiedkundige het volgende:
[..]
Ja en nee. Ze gaan frisdrank natuurlijk niet verbieden, dat zou ook eigenlijk onzin zijn. Maar het zou de bevolking wel helpen om minder van die zooi te drinken denk ik. Al vinden de sukkels dan vast weer wat anders om aan hun trekken te komen.
Dat is inderdaad een afweging die ieder zelf zou moeten maken ja. Al is het wel gemeen dat de meeste dingen zo gemaakt worden dat ons brein denkt meer, meer, meer.quote:Op maandag 23 oktober 2023 22:59 schreef Repentless het volgende:
[..]
Tja, minder koekjes, koffie, snoep, chips, nootjes, bier, chocola, bier, wijn enz. enz. zal vast ook 'gezonder' zijn. De vraag is of je het leven er leuker door maakt. Dat denk ik niet.
Tja, mensen houden vaak nu eenmaal van plezier en lekkere dingen. Het zijn zaken die de gelimiteerde tijd die je hebt op aarde voor velen aangenamer maken. Uiteindelijk gaat iedereen dood, met of zonder de aangename zaken in het leven.quote:Op maandag 23 oktober 2023 23:16 schreef Geschiedkundige het volgende:
[..]
Dat is inderdaad een afweging die ieder zelf zou moeten maken ja. Al is het wel gemeen dat de meeste dingen zo gemaakt worden dat ons brein denkt meer, meer, meer.
Dat klopt. Daarom: met mate.quote:Op maandag 23 oktober 2023 23:21 schreef Repentless het volgende:
[..]
Tja, mensen houden vaak nu eenmaal van plezier en lekkere dingen. Het zijn zaken die de gelimiteerde tijd die je hebt op aarde voor velen aangenamer maken. Uiteindelijk gaat iedereen dood, met of zonder de aangename zaken in het leven.
Eens.quote:Op maandag 23 oktober 2023 23:25 schreef Geschiedkundige het volgende:
[..]
Dat klopt. Daarom: met mate.
Klopt. Het feit dat die plastic flesjes überhaupt bestaan is al een first world problem omdat de inhoud ervan vaak een volkomen overbodig product is waarvan ons door de producent wordt wijs gemaakt dat we dat nodig hebben. ‘Vitaminwater’, frisdrank, ginger shots, smoothies, afvaldrankjes.quote:Op maandag 23 oktober 2023 22:42 schreef quo_ het volgende:
[..]
Het echte first world problem is dat een kleine groep fanatieke drammers kans ziet telkens weer hun zin door te drijven en daarmee contraproductieve "oplossingen " door de strot van de meerderheid drukt.
Dit is oprecht gewoon een prima oplossing. Die doppen is 2x openen en daarna ben je eraan gewend.quote:Op maandag 23 oktober 2023 22:42 schreef quo_ het volgende:
[..]
Het echte first world problem is dat een kleine groep fanatieke drammers kans ziet telkens weer hun zin door te drijven en daarmee contraproductieve "oplossingen " door de strot van de meerderheid drukt.
Wie levert er een statiegeldfles in zonder dop?quote:Op dinsdag 24 oktober 2023 09:33 schreef kurk_droog het volgende:
[..]
Dit is oprecht gewoon een prima oplossing. Die doppen is 2x openen en daarna ben je eraan gewend.
Maar nee, niet voor de fuckin autisten van fok die helemaal woest worden. Flikker op man op je zolder
een vaste dop kan moeilijk zijn draai vindenquote:Op zondag 22 oktober 2023 09:00 schreef GemMagic het volgende:
Een losse dop vastmaken is lastiger dan zo'n vaste dop lostrekken. Zo kan iedereen er mee uit de voeten toch.
dop drukken , niet draaienquote:Op zondag 22 oktober 2023 09:00 schreef GemMagic het volgende:
Een losse dop vastmaken is lastiger dan zo'n vaste dop lostrekken. Zo kan iedereen er mee uit de voeten toch.
Ik trek ze er gewoon af.quote:Op woensdag 13 maart 2024 11:03 schreef Zipportal het volgende:
Doppen vast aan drinkpakken is ook niks. Lekken nu veel vaker. Rotzooi.
Idd, probeer eens melk of Icetea in te schenken. De helft gaat er langs.quote:Op woensdag 13 maart 2024 11:08 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Ik trek ze er gewoon af.
Irritante shit met schenken enzo. Zit gewoonweg in de weg.
Met trekken heb je meer kans dat die vastgelijmde tuit loskomt. Nog meer kans op lekken.quote:Op woensdag 13 maart 2024 11:08 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Ik trek ze er gewoon af.
Irritante shit met schenken enzo. Zit gewoonweg in de weg.
Geen last van als je de dop draait om het vastzittende gedeelte heen. Daarna trek je het zo stuk dat de ring om de basis blijft zitten en de dop heel blijft.quote:Op woensdag 13 maart 2024 11:40 schreef Zipportal het volgende:
[..]
Met trekken heb je meer kans dat die vastgelijmde tuit loskomt. Nog meer kans op lekken.
Exact dit. Slaat nergens op om de dop weg te gooien als je pak nog gevuld is.quote:Op woensdag 13 maart 2024 11:38 schreef Toine51 het volgende:
[..]
Idd, probeer eens melk of Icetea in te schenken. De helft gaat er langs.
Drinken uit het pak gaat ook al kut.
Daarbij, wie gooit nu de dop van een pak melk weg, maar bewaart het pak? Die draai je er toch altijd op?
Dit zijn dus ideeën die in Brussel bedacht worden....quote:Op woensdag 13 maart 2024 11:45 schreef PzKpfw het volgende:
Degene die dit bedacht heeft wens ik al die dopjes in zijn reet toe.
Veel goeds komt er niet vandaan op het moment om dat economische level playing field te creëren en te houden.. Daarin tegen komen ze met dit soort shit.quote:Op woensdag 13 maart 2024 11:48 schreef Toine51 het volgende:
[..]
Dit zijn dus de ideeën die in Brussel bedacht worden....
Als je daar moeite mee hebt ligt het denk ik eerder aan jezelf.quote:Op woensdag 13 maart 2024 11:38 schreef Toine51 het volgende:
[..]
Idd, probeer eens melk of Icetea in te schenken. De helft gaat er langs.
Drinken uit het pak gaat ook al kut.
Ja joh, pas iets aan wat gewoon totaal geen nut heeft...quote:Op woensdag 13 maart 2024 11:59 schreef Zwoerd het volgende:
[..]
Als je daar moeite mee hebt ligt het denk ik eerder aan jezelf.
Maar dan had je best vaak dat het openen niet helemaal lekker ging en dat je dan van die weke kartonnen schenktuiten kreeg. Nee, een plastic dopje er op vind ik toch wel een verbetering. Er zit toch al plastic in het pak verwerkt dus dat dopje kan er ook wel bij.quote:Op woensdag 13 maart 2024 13:58 schreef Idisrom het volgende:
Hoe kort is nog maar geleden dat er overal van die draaidoppen op geplaatst werden.
Yoghurt, melk, koffiemelk enzovoort. Daar trok je gewoon de schenktuit open, en klapte je weer dicht. Dan kon zonder plastic rommel erop geschroefd.
Energetisch recyclen dus.quote:Op woensdag 13 maart 2024 11:18 schreef Nober het volgende:
DE OVEN IN!
[ x ]
https://www.nrc.nl/nieuws(...)og-verbrand-a4192835
@:Zipportal
Mijn collega is een van de vrijwilligers. Beste man hoor, maar als je ziet hoeveel tijd erin gaat zitten en wat dan uiteindelijk de opbrengst is...quote:Op woensdag 13 maart 2024 16:58 schreef AnneX het volgende:
De draaidopjes vind ik níet prettig.
Als die eraf zijn, dan spoel ik ze af en bewaar ze om in te leveren.
Opbrengst 2023: ¤ 48.541,73
Want!!! https://geleidehond.nl/st(...)dEAAYASAAEgJ4zPD_BwE
Hoe het werkt:
Regionale afvalverwerkers geven een vergoeding per kilo plastic doppen. Het plastic dient dan weer als grondstof voor nieuwe producten. Via zogenaamde regionale inzamelpunten en depots worden miljoenen doppen ingezameld, gesorteerd en klaargemaakt voor verdere recycling. Deze inzamelpunten worden beheerd door vrijwilligers, en zij weten precies welke doppen wel en welke niet ingezameld kunnen worden. Dat verschilt namelijk per regio. Hieronder staat een lijst van contactpersonen en stichtingen die verantwoordelijk zijn voor de doppenactie. Als je een contactpersoon mailt, vermeld hier dan je postcode bij. Zo kunnen de depots makkelijk het dichtsbijzijnde inzamelpunt doorgeven.
Tja…er is een economie rond vrijwilligerswerk.quote:Op woensdag 13 maart 2024 17:26 schreef Jordy-B het volgende:
[..]
Mijn collega is een van de vrijwilligers. Beste man hoor, maar als je ziet hoeveel tijd erin gaat zitten en wat dan uiteindelijk de opbrengst is...
Als hij dat gewoon niet zou doen en in plaats daarvan zijn loon voor de bespaarde uren zou schenken, dan zou dat een veelvoud zijn van wat hij met de doppenactie binnensprokkelt.
Ja, het is ook niet om te katten op vrijwilligers, maar meer dat als mijn collega (die dus gewoon een baan heeft) zijn geld ipv zijn tijd zou doneren, dat de blindengeleidehonden een stuk meer opbrengst zouden hebben.quote:Op woensdag 13 maart 2024 17:45 schreef AnneX het volgende:
[..]
Tja…er is een economie rond vrijwilligerswerk.
https://mediatheek.steunp(...)werk-en-de-economie/
Quote:”
“ Een econoom rekende uit dat al die vrijwilligers goed zijn voor 560.000 voltijdbanen.
Als je die zou moeten betalen zou dat tussen de 5 en 20 miljard kosten afhankelijk van het uurloon” .
Plus: “ Vrijwilligerswerk blijkt voor mensen een duidelijke functionele waarde te hebben op vier verschillende gebieden: waarde-expressie, sociale aanpassing, carrière en ego-defensief. Door het doen van vrijwilligerswerk voelen mensen zich steviger, gelukkiger en bereiden mensen zich voor op de arbeidsmarkt!”
Mijn opmerking -als vrijwilliger- ‘wij’ houden Nederland draaiend.
Oa. school, Zorg, bieb, theater.
Die moet echt gemarteld worden jaquote:Op woensdag 13 maart 2024 11:45 schreef PzKpfw het volgende:
Degene die dit bedacht heeft wens ik al die dopjes in zijn reet toe.
Als je gewoon niet die fles tot je huig pijpt als je drinkt, heb je helemaal geen last van dat dopje.quote:Op woensdag 13 maart 2024 18:14 schreef suijkerbuijk het volgende:
Ruk gewoon de dop er af.
Daarna kan je gewoon sluiten en open.
Word er gek van met de kleine flesjes die het ook hebben.
Heb jou gemist bij F1quote:Op woensdag 18 oktober 2023 08:37 schreef daNpy het volgende:
Dit, liever geen dop dan een lekkende vastzittende dop.quote:Op woensdag 13 maart 2024 13:58 schreef Idisrom het volgende:
Hoe kort is nog maar geleden dat er overal van die draaidoppen op geplaatst werden.
Yoghurt, melk, koffiemelk enzovoort. Daar trok je gewoon de schenktuit open, en klapte je weer dicht. Dan kon zonder plastic rommel erop geschroefd.
Lul niet zo dom.quote:Op woensdag 13 maart 2024 18:26 schreef Jordy-B het volgende:
[..]
Als je gewoon niet die fles tot je huig pijpt als je drinkt, heb je helemaal geen last van dat dopje.
Je kunt toch gewoon de fles aan je lippen zetten, in plaats van je lippen om de fles te vouwen?quote:Op woensdag 13 maart 2024 18:41 schreef suijkerbuijk het volgende:
[..]
Lul niet zo dom.
Die kleine flesjes hebben een klein hals en een kleine gat om er uit te drinken.
Dop zit gewoon in de weg .
Maar goed ik gooi de drinken niet van een afstand in mijn strot.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |