wtfquote:Op dinsdag 17 oktober 2023 09:41 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Wat heeft restricties plaatsen op huurprijzen te maken met eigendomsrecht? Ze behouden toch gewoon datzelfde eigendomsrecht, ze krijgen alleen iets minder middelen om een ander (de huurder) daarvoor te laten betalen.
Leg uit, ik ben (zoals bekend) niet thuis in dit soort materie. Dus uitleg is gewenst in plaats van een sneer waaruit blijkt dat ik iets raars zeg.quote:
Duidelijkquote:Op dinsdag 17 oktober 2023 09:51 schreef aTypisch het volgende:
[..]
wtf
Eigendomsrecht is het meest omvattende recht dat iemand op een zaak kan hebben. Het geeft de eigenaar het recht de zaak te gebruiken, er de vruchten van te plukken en daarover te beschikken, oftewel te bepalen wat ermee gebeurt.
Als je eigenaar bent van een onroerend goed, zoals een woning of appartement, mag je dat verhuren en daar huur voor vragen.
Okequote:Op dinsdag 17 oktober 2023 09:53 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Leg uit, ik ben (zoals bekend) niet thuis in dit soort materie. Dus uitleg is gewenst in plaats van een sneer waaruit blijkt dat ik iets raars zeg.
De uitkomst van deze regels is ook dat de huurders beter beschermd zijn. Ook al is die bescherming soms tegen eigen niet zo slimme keuzes, maar je kunt verwachten dat iedereen doordacht handeldt en is enkele bescherming daar wel op zijn plaats.quote:Op dinsdag 17 oktober 2023 09:56 schreef aTypisch het volgende:
De uitkomst van meer regeltjes is bijna automatisch dat er minder spelers zullen zijn op de markt. Partijen die rondom de regels kunnen werken, of er (door grote schaal bijvoorbeeld) minder last van hebben, wrijven in hun handjes.
Op korte termijn kunnen er misschien wel wat mensen een goedkoper huurhuisje krijgen. Maar die zijn er nu al amper, en gaan ook niet plots verschijnen.
Beter beschermd voor wat? De mogelijkheid om op termijn een huisje zélf op te pikken?quote:Op dinsdag 17 oktober 2023 09:58 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
De uitkomst van deze regels is ook dat de huurders beter beschermd zijn. Ook al is die bescherming soms tegen eigen niet zo slimme keuzes, maar je kunt verwachten dat iedereen doordacht handeldt en is enkele bescherming daar wel op zijn plaats.
Behalve als veel mensen geen goud kunnen kopen er niets aan de hand is, en als veel mensen nergens meer kunnen wonen er een enorm probleem ontstaat. Daarom is wonen iets wat je als land gezamelijk zo wilt regelen om dakloosheid te minimaliseren. Dat doe je niet door huurwoningen onbetaalbaar te laten zijn.quote:Op dinsdag 17 oktober 2023 09:56 schreef aTypisch het volgende:
De uitkomst van meer regeltjes is bijna automatisch dat er minder spelers zullen zijn op de markt. Partijen die rondom de regels kunnen werken, of er (door grote schaal bijvoorbeeld) minder last van hebben, wrijven in hun handjes.
Op korte termijn kunnen er misschien wel wat mensen een goedkoper huurhuisje krijgen. Maar die zijn er nu al amper, en gaan ook niet plots verschijnen.
Als er meer vraag is naar iets als goud, dan wordt er in de regel meer gemijnd. Als je het moeilijker maakt om ergens goud te delven (wat best logisch is in veel plekken) zorgt dat ook voor minder aanbod op de markt. Zeker als je vervolgens zegt: hey, als jij dat goud wil verkopen/verhuren komen er nog extra regeltjes bij.
Die logica gaat ook op bij zaken als wonen
Beschermd voor te veel betalen voor een ondermaats/ongezond appartement. Je kunt zonder restricties weer terug gaan naar niet verwarmde lekkende huizen waar je toch voor krom moet liggen omdat je toch ergens moet wonen.quote:Op dinsdag 17 oktober 2023 10:00 schreef aTypisch het volgende:
[..]
Beter beschermd voor wat? De mogelijkheid om op termijn een huisje zélf op te pikken?
Het is prijsopdrijvend om ergens in de keten de regels te veranderen, of bepaalde zaken als verhuur te ontmoedigen. Het creëert méér schaarste.
Ik help het je hopen hoor. Maar ik denk niet dat het zo uitpakt/werkt.quote:Op dinsdag 17 oktober 2023 10:02 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Behalve als veel mensen geen goud kunnen kopen er niets aan de hand is, en als veel mensen nergens meer kunnen wonen er een enorm probleem ontstaat. Daarom is wonen iets wat je als land gezamelijk zo wilt regelen om dakloosheid te minimaliseren. Dat doe je niet door huurwoningen onbetaalbaar te laten zijn.
Want je mag als zzp-er geen eigen pensioen regelen? Vind je dat mensen die geen zzper zijn ook religieus geld opzij zetten, of is het dan niet erg om dat doen?quote:Op dinsdag 17 oktober 2023 10:03 schreef aTypisch het volgende:
Het grappigste vind ik nog die push naar ZZP/kleine eigen bedrijfjes de afgelopen jaren.
Een van de manieren om dan toch iets van pensioen op te bouwen, is bijvoorbeeld op termijn je bedrijfje verkopen (of religieus geld opzijzetten) en dat deels in een leuk klein huisje te stoppen. Om van te leven als je niet meer kunt werken, of om op terug te vallen als woonhuis voor jezelf of een ander in je omgeving.
Dat soort wegen naar een mooie oude dag worden allemaal langzaam maar zeker de nek om gedraaid. In combinatie met redementsheffing en ander spul wordt het gewoon steeds moeilijker om buiten een pensioenpotje (wat ook érg twijfelachtig is) jezelf op een of andere manier vrij te spelen met een degelijk pensioentje.
mijn punt is dus dat de spelregels zo vaak veranderen dat je dat amper kuntquote:Op dinsdag 17 oktober 2023 10:06 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Als je als ZZPer aan de slag gaat neem ik aan dat je vantevoren gaat kijken hoe je je pensioen en verzekeringen regelt.
Wat ik denk is dat veel mensen denken een constructie te hebben gevonden waardoor ze zonder heel veel te hoeven doen op de voorste rij te kunnen zitten. Ze hebben het idee gouden bergen aan rendement te kunnen krijgen met minimale inspanningen, waar je meestal wel donder op kunt zeggen dat je dat niet altijd vol kunt houden. Daarom spelen mensen die echt rendement willen halen op zaken meer in de korte termijn. Als je naief denkt de kip met de gouden eieren te hebben gevonden en het blijkt dat die eieren toch minder goud dreigen te worden kun je maar beter zeker zijn niet afhankelijk te zijn van die eieren.quote:Op dinsdag 17 oktober 2023 10:25 schreef aTypisch het volgende:
[..]
mijn punt is dus dat de spelregels zo vaak veranderen dat je dat amper kunt
Het probleem is dat mensen nu zo goed beschermd zijn dat ze niets meer kunnen kopen en onder een brug moeten gaan slapen. In veel binnensteden mag je nu al niet klein bouwen terwijl hier juist veel vraag naar is. Je hebt er als koper alleen niet zoveel aan als de gemeente huizen van minimaal 80m2 laat bouwen terwijl jij die niet kunt betalen.quote:Op dinsdag 17 oktober 2023 10:02 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Beschermd voor te veel betalen voor een ondermaats/ongezond appartement. Je kunt zonder restricties weer terug gaan naar niet verwarmde lekkende huizen waar je toch voor krom moet liggen omdat je toch ergens moet wonen.
Een 2e huis of 2e huis verhuren wordt sinds kort enorm belast.quote:Op dinsdag 17 oktober 2023 10:03 schreef aTypisch het volgende:
Een van de manieren om dan toch iets van pensioen op te bouwen, is bijvoorbeeld op termijn je bedrijfje verkopen (of religieus geld opzijzetten) en dat deels in een leuk klein huisje te stoppen. Om van te leven als je niet meer kunt werken, of om op terug te vallen als woonhuis voor jezelf of een ander in je omgeving.
Dat soort wegen naar een mooie oude dag worden allemaal langzaam maar zeker de nek om gedraaid. In combinatie met redementsheffing en ander spul wordt het gewoon steeds moeilijker om buiten een pensioenpotje (wat ook érg twijfelachtig is) jezelf op een of andere manier vrij te spelen met een degelijk pensioentje.
Dus om te erbarmelijke omstandigheden te voorkomen (niet te klein wonen) komen ze in een nog erbarmerlijkere situatie lijkt me inderdaad niet de bedoeling. Een oplossing is dan die grote woningen goedkoper te maken, ook wel iets waar de regels naar streven, maar dat kan die niet weer uit voor de verhuurder die ook winst wil maken. Als je die rendenment/winst behoefte eruit haalt (door het niet particulier te doen) los je dat op. Alleen wil de regering dat ook niet, want anders hadden ze wel meer ingezet op sociale huur.quote:Op dinsdag 17 oktober 2023 11:40 schreef DjDaano het volgende:
[..]
Het probleem is dat mensen nu zo goed beschermd zijn dat ze niets meer kunnen kopen en onder een brug moeten gaan slapen. In veel binnensteden mag je nu al niet klein bouwen terwijl hier juist veel vraag naar is. Je hebt er als koper alleen niet zoveel aan als de gemeente huizen van minimaal 80m2 laat bouwen terwijl jij die niet kunt betalen.
Tot nu toe zorgen alle maatregelen voor minder nieuwbouw en hogere kosten. Ik verwacht dat we een enorme groep daklozen gaan krijgen de komende jaren.
Ja precies. Het streven is goed alleen de uitwerking verkeerd. Persoonlijk heb ik liever een te kleine woning dan geen woning.quote:Op dinsdag 17 oktober 2023 11:56 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Dus om te erbarmelijke omstandigheden te voorkomen (niet te klein wonen) komen ze in een nog erbarmerlijkere situatie lijkt me inderdaad niet de bedoeling. Een oplossing is dan die grote woningen goedkoper te maken, ook wel iets waar de regels naar streven, maar dat kan die niet weer uit voor de verhuurder die ook winst wil maken. Als je die rendenment/winst behoefte eruit haalt (door het niet particulier te doen) los je dat op. Alleen wil de regering dat ook niet, want anders hadden ze wel meer ingezet op sociale huur.
Dit ja.quote:Op dinsdag 17 oktober 2023 12:06 schreef DjDaano het volgende:
[..]
Ja precies. Het streven is goed alleen de uitwerking verkeerd. Persoonlijk heb ik liever een te kleine woning dan geen woning.
Waarom zou je niet iemand mogen oplichten als beiden het goedvinden?quote:Op dinsdag 17 oktober 2023 09:54 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Duidelijken bedankt voor de uitleg
dus dat heeft er alles mee te maken.
Grappig eigenlijk is er dus een wettelijk recht dat je een ander een oor aan mag naaien als diegene dat zelf maar wil, wat een gek er voor geeft is dus wettelijk vastgelegdbest vreemd.
Mensen vinden het nooit goed om opgelicht te worden, het zal nooit een keuze zijn die ze maken als ze het weten en andere mogelijkheden hebben.quote:Op dinsdag 17 oktober 2023 12:19 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Waarom zou je niet iemand mogen oplichten als beiden het goedvinden?
Ik wil ook wel gas voor een cent per m3. Ik heb echter geen keuze om toch ca 1,40 te betalen. Ik heb geen andere optie als ik gas wil via de aansluiting in mijn huis.quote:Op dinsdag 17 oktober 2023 12:21 schreef Leandra het volgende:
[..]
Mensen vinden het nooit goed om opgelicht te worden, het zal nooit een keuze zijn die ze maken als ze het weten en andere mogelijkheden hebben.
Dus ja, een flatje van ¤ 160.000 verhuren voor ¤ 1.600 per maand is oplichting, en mensen die er akkoord mee gaan doen dat omdat ze geen andere optie hebben.
Ga je nou gasprijzen vergelijken met huren bij huisjesmelkers?quote:Op dinsdag 17 oktober 2023 12:23 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Ik wil ook wel gas voor een cent per m3. Ik heb echter geen keuze om toch ca 1,40 te betalen. Ik heb geen andere optie als ik gas wil via de aansluiting in mijn huis.
Word ik opgelicht?
Ik vind 20 cent voor en brood ook wel een mooi bedrag. Ik word alleen gedwongen om meer te betalen!quote:Op dinsdag 17 oktober 2023 12:24 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ga je nou gasprijzen vergelijken met huren bij huisjesmelkers?
Het gaat niet om een mooi bedrag het gaat om een redelijk bedrag, en in de particuliere huizenmarkt wordt de redelijkheid vaak en graag overtreden. Als je dan niet een expert bent op het gebied kan je behoorlijk opgelicht worden, en omdat niet iedereen expert is helpt de overheid daar een handje dmv het puntensysteem om te voorkomen dat je een onredelijk bedrag betaald.quote:Op dinsdag 17 oktober 2023 12:42 schreef DjDaano het volgende:
[..]
Ik vind 20 cent voor en brood ook wel een mooi bedrag. Ik word alleen gedwongen om meer te betalen!
(ik kan zo nog wel 1000 voorbeelden geven maar ik gok dat je het wel begrijpt.... )
In een gezonde markt heb je marktwerking waarbij vraag en aanbod op elkaar worden afgestemd. Juist door de bemoeienis vanuit de overheid is dit bij wonen niet het geval. Er is veel meer vraag dan aanbod wat de prijs opdrijft. Ook logisch.quote:Op dinsdag 17 oktober 2023 12:59 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Het gaat niet om een mooi bedrag het gaat om een redelijk bedrag, en in de particuliere huizenmarkt wordt de redelijkheid vaak en graag overtreden. Als je dan niet een expert bent op het gebied kan je behoorlijk opgelicht worden, en omdat niet iedereen expert is helpt de overheid daar een handje dmv het puntensysteem om te voorkomen dat je een onredelijk bedrag betaald.
Als verhuurder heb je natuurlijk het liefst dat iemand een onredelijk bedrag betaald dat is goed voor het rendement. En er hoeft maar één iemand in te trappen. Feitelijk maak je dan winst van iemands onkunde, en aangezien je ergens moet wonen is dit niet een vrije markt probleem, want de woonmarkt is inherent onvrij.
Dit geldt trouwens ook voor de zorg en openbaarvervoer nog twee plekken waar de vrije marktwerking niet werkt omdat de markt niet vrij is, maar ook niet vrij kan zijn.
Precies het is geen vrije markt, het is geen wild west waar iedereen naar een lapje land kan rijden dat claimen en er op bouwen. Ik denk ook niet dat dat een systeem is wat je wilt hebben in klein land als nederland.quote:Op dinsdag 17 oktober 2023 13:10 schreef DjDaano het volgende:
[..]
In een gezonde markt heb je marktwerking waarbij vraag en aanbod op elkaar worden afgestemd. Juist door de bemoeienis vanuit de overheid is dit bij wonen niet het geval. Er is veel meer vraag dan aanbod wat de prijs opdrijft. Ook logisch.
Extra regels versterkt dit effect alleen maar. Er moeten nog een miljoen extra huizen gebouwd worden alleen gaat niemand deze verliesgevend bouwen voor je.
Niet lullig bedoeld, maar je staat dus een vorm van communisme voor? Want die “markt” die maximaliseert etc is dan gewoon de overheid die weet wat goed voor je is, de regels bepaald en uitzet, en zorg draagt voor een “evenredige verdeling” onder hun burgers.quote:Op dinsdag 17 oktober 2023 13:13 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Precies het is geen vrije markt, het is geen wild west waar iedereen naar een lapje land kan rijden dat claimen en er op bouwen. Ik denk ook niet dat dat een systeem is wat je wilt hebben in klein land als nederland.
Daarnaast is het de vraag of je zo graag een vrije markt wilt, als er iets is dat een vrije markt veroorzaakt is het een onevenredige verdeling. En dat is een politieke afweging of je meer of minder verschil in je bevolking wilt hebben.
Als er iets is dat een martk veroorzaakt is het afname in kwaliteit, hogere kosten en een grotere verdeeldeheid van vermogen, als je dat graag wilt moet je inderdaad alle regels los laten.
"De markt" is heel erg een systeem dat maximaliseert op winst en efficientie aan de aanbiedende kant, bij producten die grondvoorwaarden zijn voor een goed bestaan. En winst en efficientie zijn nou niet persee hele prettige/wenselijke zaken wmb. Helaas zijn het wel de makkelijkste zaken om een prikkel voor te genereren. Ik zou liever een soort markt zien die automatisch maximaliseert naar effectiviteit, uniforme vermogensverdeling en (ook al is het een kots woord geworden) duurzaamheid.
Ik stel geen vorm voor wat voor systeem dan ook voor. Ik zeg alleen dat ik het jammer vind dat het zo makkelijk is om te maximaliseren op efficientie en winst. Je hangt er een nummertje/geldbedrag aan en probeert dat zo hoog mogelijk te krijgen en iedereen ziet gelijk waar dat nummertje voor staat en er bestaat een prikkel om dat bedrag hoog te krijgen.quote:Op dinsdag 17 oktober 2023 13:31 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Niet lullig bedoeld, maar je staat dus een vorm van communisme voor? Want die “markt” die maximaliseert etc is dan gewoon de overheid die weet wat goed voor je is, de regels bepaald en uitzet, en zorg draagt voor een “evenredige verdeling” onder hun burgers.
Wat maakt huurwoningen onbetaalbaar dan? Mensen klagen al over 1000 euro voor huur, maar daar koop je vandaag de dag geen woning voor in Nederland. Tenzij je een flinke zak geld mee kunt nemen.quote:Op dinsdag 17 oktober 2023 10:02 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Behalve als veel mensen geen goud kunnen kopen er niets aan de hand is, en als veel mensen nergens meer kunnen wonen er een enorm probleem ontstaat. Daarom is wonen iets wat je als land gezamelijk zo wilt regelen om dakloosheid te minimaliseren. Dat doe je niet door huurwoningen onbetaalbaar te laten zijn.
Precies dit. De marge op woningen is helemaal niet zo hoog als iedereen doet voorkomen. Het probleem is dat we nu weer een aantal jaar een stijgende markt hebben gezien waarbij iedereen zich rijk aan het rekenen is. Wanneer de 7 magere jaren inslaan en je opeens tonnen moet afboeken dan hoor je niemand meer over dit "probleem".quote:Op dinsdag 17 oktober 2023 13:57 schreef Kiid het volgende:
[..]
Wat maakt huurwoningen onbetaalbaar dan? Mensen klagen al over 1000 euro voor huur, maar daar koop je vandaag de dag geen woning voor in Nederland. Tenzij je een flinke zak geld mee kunt nemen.
Zelfs voor 1500 euro is het lastig, zeker wanneer je de kosten van onderhoud meeneemt in die berekening. Volgens mij zijn de meeste huurwoningen wel goedkoper dan dat tenzij je woont op een A-locatie. Maar dan zijn de kosten van koopwoningen ook veel duurder.
Mensen die huren en daarover klagen denken allemaal dat 1000 euro per maand veel is. Vaak komt doordat (langdurig)huizenbezitters maar wat graag willen herhalen hoe goedkoop de hypotheek is. Totdat ze daadwerkelijk eens gaan kijken hoe duur het kopen is.
Voor het geld dat je huurt kan je in de meeste gevallen niet kopen.
Je koopt een huis toch gewoon om in te wonen? Tenminste, ik ga dan even uit van de gemiddelde persoon. Dus dat huis kan qua waarde fluctueren, maar zolang je niet gaat verhuizen is die waardestijging óf waardedaling toch helemaal niet relevant?quote:Op dinsdag 17 oktober 2023 14:07 schreef DjDaano het volgende:
[..]
Precies dit. De marge op woningen is helemaal niet zo hoog als iedereen doet voorkomen. Het probleem is dat we nu weer een aantal jaar een stijgende markt hebben gezien waarbij iedereen zich rijk aan het rekenen is. Wanneer de 7 magere jaren inslaan en je opeens tonnen moet afboeken dan hoor je niemand meer over dit "probleem".
In de jaren 2009 tot 2015 was niemand aan het klagen dat ze geen huis konden kopen omdat er toen geld verloren werd. De schaarste van nu is een gevoel dat mensen de boot missen omdat ze de buurman geld zien verdienen aan de woning. Verliest de buurman geld dan is de interesse in een eigen woning heel snel verdwenen.quote:Op dinsdag 17 oktober 2023 14:11 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Je koopt een huis toch gewoon om in te wonen? Tenminste, ik ga dan even uit van de gemiddelde persoon. Dus dat huis kan qua waarde fluctueren, maar zolang je niet gaat verhuizen is die waardestijging óf waardedaling toch helemaal niet relevant?
Huizen worden ALTIJD meer waard. Dit is een feit.quote:Op dinsdag 17 oktober 2023 14:07 schreef DjDaano het volgende:
[..]
Precies dit. De marge op woningen is helemaal niet zo hoog als iedereen doet voorkomen. Het probleem is dat we nu weer een aantal jaar een stijgende markt hebben gezien waarbij iedereen zich rijk aan het rekenen is. Wanneer de 7 magere jaren inslaan en je opeens tonnen moet afboeken dan hoor je niemand meer over dit "probleem".
Ik heb nooit gesnapt dat een huis aflossen voor je pensioen, "de beste pensioenvoorziening" is.quote:Op dinsdag 17 oktober 2023 10:03 schreef aTypisch het volgende:
Kennissen van ons hebben 6 jaar (vanaf 2008 tot 2015) tegen een "Te Koop" bord aangekeken. Vraagprijs aanvankelijk 2,4 ton, in zes stappen verlaagd uiteindelijk voor ¤171.000 in 2014 weg.quote:Op dinsdag 17 oktober 2023 14:23 schreef Duiveltja het volgende:
Huizen worden ALTIJD meer waard. Dit is een feit.
In het grootste deel van die jaren was het (hier op het forum toch) inderdaad vooral zo dat mensen riepen dat je vooral geen huis moest kopen en je vooral 'moest wachten op de bodem'. Tot de bodem bereikt was ineens en die mensen (wederom) achter het net visten.quote:Op dinsdag 17 oktober 2023 14:15 schreef DjDaano het volgende:
[..]
In de jaren 2009 tot 2015 was niemand aan het klagen dat ze geen huis konden kopen omdat er toen geld verloren werd. De schaarste van nu is een gevoel dat mensen de boot missen omdat ze de buurman geld zien verdienen aan de woning. Verliest de buurman geld dan is de interesse in een eigen woning heel snel verdwenen.
Dus wederom ben ik het in theorie volledig met je eens alleen in de praktijk pakt het toch anders uit.
Ja goed moment, ik bedoel meer als je je huis NIET tijdens een crisis wilt verkopen. Economie beweegt in golven. Het gaat altijd naar boven uiteindelijk. En huizen tekort is here to stay.quote:Op dinsdag 17 oktober 2023 14:28 schreef blomke het volgende:
Kennissen van ons hebben 6 jaar (vanaf 2008 tot 2015) tegen een "Te Koop" bord aangekeken. Vraagprijs aanvankelijk 2,4 ton, in zes stappen verlaagd uiteindelijk voor ¤171.000 in 2014 weg.
Alles word altijd meer waar op lange termijn. Op korte termijn kun je echter heel veel geld verliezen.quote:Op dinsdag 17 oktober 2023 14:23 schreef Duiveltja het volgende:
[..]
Ja wachten op een huizenmarkt...dan kom je als stelletje terecht in "kopen zonder kijken" en wil je een oprit, tuin 6 kamers, in hartje Amsterdam wonen voor 300k.quote:Op dinsdag 17 oktober 2023 14:29 schreef CoolGuy het volgende:
In het grootste deel van die jaren was het (hier op het forum toch) inderdaad vooral zo dat mensen riepen dat je vooral geen huis moest kopen en je vooral 'moest wachten op de bodem'. Tot de bodem bereikt was ineens en die mensen (wederom) achter het net visten.
Dat klopt, enkele uitzondering daargelaten, is de koopmarkt voor starters enorm moeilijk geworden. In onze dorpen, staan sporadisch huizen te koop, het gros > 9 ton.quote:Op dinsdag 17 oktober 2023 14:30 schreef Duiveltja het volgende:
We zijn nu in een tijd van de haves en havenots. Mensen die nu in de huur zitten kunnen het praktisch vergeten.
Yep je vergeet de reden dat je normaal gezien verhuist en dat is woongenot. Je verruilt iets ouds voor iets nieuws wat normaal gezien beter zou moeten zijn. Logisch dat je dus ook wat meer betaald.quote:Op dinsdag 17 oktober 2023 14:45 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Prijzen van nieuwbouw gaan echt door het dak.
Om van een tweekapper met 450m2 grond uit de jaren 70 (wel dubbel glas en nageisoleerd) naar een nieuwbouw hoekhuis te gaan met een kavel van 140m2 en vrijwel gelijke GBO's moet ik ca ¤100k bijbetalen.
Dan ga ik wel van energielabel C naar A++++ (maar verlies mijn aluminium kozijnen en krijg weer hout terug, ook zit ik nu op een betere locatie).
Wil ik die ¤100k financieren dan kan ik of spaargeld gebruiken maar dat levert nu bijna 4% op middels deposito's. Of ik neem een extra hypotheek van ¤100k tegen 5% maar dat kost mij netto ca ¤400 meer per maand.
Mijn energierekening was in 2022/2023 nog geen ¤140 per maand tegen ¤1,50 per m³ mocht dat verdubbelen en ik bij nieuwbouw ¤0 kwijt zijn dan nog is het goedkoper om het te beleggen dan te investeren in verduurzaming / nieuwbouw. Qua comfort ga ik er energetisch wel op voorruit door de aanwezigheid van een wtw ipv roosters.
Niettemin blijft het lastig financieel te verantwoorden.
Zie ik het hier fout of iets dergelijks?
Nou ja, dat ís wat hier gebeurde. @Leandra weet daar wel het een en ander van, want zij heeft die 'adviezen' hier ook gekregen. Vooral niet kopen, vooral wachten, want 'straks' krijg je voor een habbekrats bij wijze van spreken een half paleis waar je nú een schuurtje voor krijgt was min of meer de strekking destijds.quote:Op dinsdag 17 oktober 2023 14:31 schreef Duiveltja het volgende:
[..]
Ja wachten op een huizenmarkt...dan kom je als stelletje terecht in "kopen zonder kijken" en wil je een oprit, tuin 6 kamers, in hartje Amsterdam wonen voor 300k.
In welke wereld is 1000 euro per maand niet veel? Er word in dit topic door veel mensen altijd heel makkelijk gedaan over geld, voor een beetje persoon is 1000 euro in de maand bijna 2/3de van het inkomen, niet iedereen verdient boven modaal. Sterker nog per definitie verdient ongeveer de helft van de mensen minder.quote:Op dinsdag 17 oktober 2023 13:57 schreef Kiid het volgende:
Mensen die huren en daarover klagen denken allemaal dat 1000 euro per maand veel is.
Dubieuze uitspraak:quote:Op dinsdag 17 oktober 2023 14:23 schreef Duiveltja het volgende:
[..]
Dankje, aangepast.quote:
Nee die vergeet ik niet maar qua woongenot zie ik weinig plussen van de nieuwbouw:quote:Op dinsdag 17 oktober 2023 14:50 schreef DjDaano het volgende:
[..]
Yep je vergeet de reden dat je normaal gezien verhuist en dat is woongenot. Je verruilt iets ouds voor iets nieuws wat normaal gezien beter zou moeten zijn. Logisch dat je dus ook wat meer betaald.
Ja, was geweldig, of ik de koop nog kon laten ontbinden, in 2013 voor 325Kquote:Op dinsdag 17 oktober 2023 14:55 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Nou ja, dat ís wat hier gebeurde. @:Leandra weet daar wel het een en ander van, want zij heeft die 'adviezen' hier ook gekregen. Vooral niet kopen, vooral wachten, want 'straks' krijg je voor een habbekrats bij wijze van spreken een half paleis waar je nú een schuurtje voor krijgt was min of meer de strekking destijds.
Nou, dat hebben we gezien.
Weet je nog wie het zei(den)?quote:Op dinsdag 17 oktober 2023 16:18 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ja, was geweldig, of ik de koop nog kon laten ontbinden, in 2013 voor 325K
Ik kon beter gaan huren, dat zou me minder schade opleveren dan de huizenmarkt die nog veel verder zou instorten.
Ik ben benieuwd hoe dienegen nou wonen vergeleken met mijn huidige huis
Bij twee inkomens en dan samen netto 4K tot 5K is het zeker niet veel.quote:Op dinsdag 17 oktober 2023 15:48 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
In welke wereld is 1000 euro per maand niet veel? Er word in dit topic door veel mensen altijd heel makkelijk gedaan over geld, voor een beetje persoon is 1000 euro in de maand bijna 2/3de van het inkomen, niet iedereen verdient boven modaal. Sterker nog per definitie verdient ongeveer de helft van de mensen minder.
Op de lange termijn wel, op 30 jaar (de looptijd van een hypotheek) is een huis altijd meer waard dan je er voor betaald hebt, want inflatie.quote:Op dinsdag 17 oktober 2023 15:54 schreef J.B. het volgende:
[..]
Dubieuze uitspraak:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
https://forum.fok.nl/index/list_bookmarksquote:Op dinsdag 17 oktober 2023 16:26 schreef Leandra het volgende:
[..]
Even in mijn bookmarks kijken.
Ik zit mobiel, kan iemand even een link naar de bookmarks posten?
Bij het voorbeeld dat ik schetste stel dat het keer 2 is is dat netto 3K dan nog is het 1/3de van inkomen, vind ik vrij veel. En dan zijn er nog steeds zat mensen die ook samen minder dan dat verdienen. Maar dan ga je wel naar minimumloon toe maar alleen zit je daar nog lang niet aan.quote:Op dinsdag 17 oktober 2023 16:26 schreef Leandra het volgende:
[..]
Bij twee inkomens en dan samen netto 4K tot 5K is het zeker niet veel.
Thnx maar werkt niet, jullie zullen moeten wachten tot ik terug ben uit Amsterdamned en mijn laptop weer aan kan zetten.quote:Op dinsdag 17 oktober 2023 16:32 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
https://forum.fok.nl/index/list_bookmarks
SPOILER: Nu even hier genietenOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Met minimumloon is vrije sector huur dan ook niet voor jou bedoeld, dan kom je in aanmerking voor sociale huur.quote:Op dinsdag 17 oktober 2023 16:33 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Bij het voorbeeld dat ik schetste stel dat het keer 2 is is dat netto 3K dan nog is het 1/3de van inkomen, vind ik vrij veel. En dan zijn er nog steeds zat mensen die ook samen minder dan dat verdienen. Maar dan ga je wel naar minimumloon toe maar alleen zit je daar nog lang niet aan.
Minimum netto is bij fulltime 1857, dan vind ik 1000 wel veel. Dat is dan alleen maar om te wonen daar komt nog gwe en alles overheen. Vind dat nogal wat.
Wij hebben het vergelijkbaar meegemaakt. Wij kochten in 2015 een huis dat al 7 jaar te koop stond, en waar dus ook al 7 jaar geen onderhoud meer aan was gepleegd, voor 240.000. Het is onlangs getaxeerd voor 460.000.quote:Op dinsdag 17 oktober 2023 14:28 schreef blomke het volgende:
[..]
Kennissen van ons hebben 6 jaar (vanaf 2008 tot 2015) tegen een "Te Koop" bord aangekeken. Vraagprijs aanvankelijk 2,4 ton, in zes stappen verlaagd uiteindelijk voor ¤171.000 in 2014 weg.
Waar je niet tussen komt zonder lange inschrijving, tenzij je een spoedindicatie krijgt.quote:Op dinsdag 17 oktober 2023 16:35 schreef Leandra het volgende:
[..]
Met minimumloon is vrije sector huur dan ook niet voor jou bedoeld, dan kom je in aanmerking voor sociale huur.
Je inschrijven zodra je 18 bent helpt wel, om te beginnen.quote:Op dinsdag 17 oktober 2023 16:38 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Waar je niet tussen komt zonder lange inschrijving, tenzij je een spoedindicatie krijgt.
Daar moeten ze toch ook bergen aan verdienen, toch weer elk jaar een paar tientjes van mensen die noodgedwongen ingeschreven moeten staan. (Of verwar ik het met ingeschreven staan voor een particuliere woningzoeker)quote:Op dinsdag 17 oktober 2023 16:39 schreef Leandra het volgende:
[..]
Je inschrijven zodra je 18 bent helpt wel, om te beginnen.
Ook inflatie is geen vast gegeven, zie bijvoorbeeld Japan of de VS in het interbellum.quote:Op dinsdag 17 oktober 2023 16:30 schreef Leandra het volgende:
[..]
Op de lange termijn wel, op 30 jaar (de looptijd van een hypotheek) is een huis altijd meer waard dan je er voor betaald hebt, want inflatie.
Je statistieken hebben dan ook huizenprijzen die aan inflatie gekoppeld zijn.
9 euro/jaar.quote:Op dinsdag 17 oktober 2023 16:43 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Daar moeten ze toch ook bergen aan verdienen, toch weer elk jaar een paar tientjes van mensen die noodgedwongen ingeschreven moeten staan. (Of verwar ik het met ingeschreven staan voor een particuliere woningzoeker)
Waarom zou je dan willen verhuizen? Doordat gemeentes zo belachelijk veel geld vragen voor bouwgrond is nieuwbouw momenteel veel duurder dan bestaande bouw. Als je goed zit zou ik vooral niet verkassen.quote:Op dinsdag 17 oktober 2023 16:17 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Nee die vergeet ik niet maar qua woongenot zie ik weinig plussen van de nieuwbouw:
+ Comfort vanwege WTW, vloerverwarming en ontbreken roosters boven de ramen.
+ Lagere energierekening;
+ Betere algemene bouwkwaliteit (al is dat altijd afwachten);
- Slechtere locatie;
- Kleinere schuur ipv een garage (zie zolder);
- Veel kleinere achtertuin met bijbehorende gebrek aan privacy;
- Onderhoudsgevoeliger (houten kozijnen, brine pomp, etc.) met dito kosten;
- Geen voortuin dus mensen lopen pal langs je woning af;
- Rijwoning ipv 2 onder 1 kap;
- Geen zonnepanelen;
~ BG is even groot;
~ 1ste verdieping is even groot;
~ Zolder is een plus maar valt weg te strepen door het gebrek aan een garage;
Ik zie de vooruitgang in het comfort dus niet echt terug en zeker niet als ik de prijs vergelijk.
De harde financiële data die ik vergelijken zijn de energiekosten en die besparing lijkt minimaal te zijn.
En dan neem ik de afwerking nog niet mee want dan slaat het financieel helemaal verkeerd uit.
Keer hoeveel mensen staan er niet 10+ jaar ingeschreven...quote:
Het interbellum was ook geen 30 jaar maar net iets meer dan 20.quote:Op dinsdag 17 oktober 2023 17:03 schreef J.B. het volgende:
[..]
Ook inflatie is geen vast gegeven, zie bijvoorbeeld Japan of de VS in het interbellum.
Ik sta volgende maand idd weer 10 jaar ingeschreven, en dat houden we gewoon zo.quote:Op dinsdag 17 oktober 2023 17:21 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Keer hoeveel mensen staan er niet 10+ jaar ingeschreven...
Dat is alleen relevant als in de daarop volgende 10 jaar de prijzen hard genoeg stijgen om de 20 jaar deflatie voorafgaand te compenseren. Mooie parallel is de Japanse aandelenmarkt, die 33 jaar na de grote crash in 1990 nog altijd niet terug op z'n oude topniveau is:quote:Op dinsdag 17 oktober 2023 17:23 schreef Leandra het volgende:
[..]
Het interbellum was ook geen 30 jaar maar net iets meer dan 20.
Nou prima, één periode waarin de inflatie in 30 jaar niet groter was.quote:Op dinsdag 17 oktober 2023 17:32 schreef J.B. het volgende:
[..]
Dat is alleen relevant als in de daarop volgende 10 jaar de prijzen hard genoeg stijgen om de 20 jaar deflatie voorafgaand te compenseren. Mooie parallel is de Japanse aandelenmarkt, die 33 jaar na de grote crash in 1990 nog altijd niet terug op z'n oude topniveau is:
[ afbeelding ]
ik nu alweer 17 jaar,quote:Op dinsdag 17 oktober 2023 17:24 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ik sta volgende maand idd weer 10 jaar ingeschreven, en dat houden we gewoon zo.
Dat hoef je mij niet te vertellen, ik bezit een huis. Het ging mij er slechts om dat ervan uitgaan dat prijzen altijd stijgen erg naïef is en tot grote (financiële) problemen kan leiden.quote:Op dinsdag 17 oktober 2023 17:34 schreef Leandra het volgende:
[..]
Nou prima, één periode waarin de inflatie in 30 jaar niet groter was.
Vooral maar geen huis kopen dan, want stel je voor dat dat net weer in zo'n periode is, dan heb je na 30 jaar een afgelost huis dat minder waard is dan je er voor betaald hebt, the horror.
Daarom moet je ook aflossen, dan lijdt het nagenoeg nooit tot financiële problemen en zeker niet tot grote financiële problemen.quote:Op dinsdag 17 oktober 2023 17:38 schreef J.B. het volgende:
[..]
Dat hoef je mij niet te vertellen, ik bezit een huis. Het ging mij er slechts om dat ervan uitgaan dat prijzen altijd stijgen erg naïef is en tot grote (financiële) problemen kan leiden.
Dat is ook de reden dat ik nog ingeschreven sta, mijn inkomen gaat niet boven de sociale huurgrens uitkomen.quote:Op dinsdag 17 oktober 2023 17:37 schreef paulowna het volgende:
[..]
ik nu alweer 17 jaar,
maar heeft weinig zin nu, men keek vroeger naar de inschrijftijd als eerste criterium, (na urgentie etc)
nu is inkomen belangrijker, let wel, een laag inkomen.
Dat is makkelijker gezegd dan gedaan voor veel mensen, voor dat aflossen moet je wel de financiële ruimte hebben. Vrienden van mij hebben in 2021 een koophuis gekocht en die kunnen zich extra aflossing gewoon niet permitteren.quote:Op dinsdag 17 oktober 2023 17:39 schreef Leandra het volgende:
[..]
Daarom moet je ook aflossen, dan lijdt het nagenoeg nooit tot financiële problemen en zeker niet tot grote financiële problemen.
Als je in 2021 een huis hebt gekocht ben je ook wel gek als je extra gaat aflossen.quote:Op dinsdag 17 oktober 2023 17:44 schreef J.B. het volgende:
[..]
Dat is makkelijker gezegd dan gedaan voor veel mensen, voor dat aflossen moet je wel de financiële ruimte hebben. Vrienden van mij hebben in 2021 een koophuis gekocht en die kunnen zich extra aflossing gewoon niet permitteren.
Waar heb ik het over extra aflossen?quote:Op dinsdag 17 oktober 2023 17:44 schreef J.B. het volgende:
[..]
Dat is makkelijker gezegd dan gedaan voor veel mensen, voor dat aflossen moet je wel de financiële ruimte hebben. Vrienden van mij hebben in 2021 een koophuis gekocht en die kunnen zich extra aflossing gewoon niet permitteren.
Omdat ik graag een nieuw en energiezuinig huis wil. Technisch had ik de verbouwing al uitgetekend en begroot. Maar financieel raakt het kant nog wal.quote:Op dinsdag 17 oktober 2023 17:20 schreef DjDaano het volgende:
[..]
Waarom zou je dan willen verhuizen? Doordat gemeentes zo belachelijk veel geld vragen voor bouwgrond is nieuwbouw momenteel veel duurder dan bestaande bouw. Als je goed zit zou ik vooral niet verkassen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |