Tientallen Palestijnse militanten trokken vanmorgen de streng beveiligde grens met Isral over, waarna op tal van plaatsen in Isral grondgevechten uitbraken. Het Isralische leger voerde op zijn beurt vergeldingsacties uit op Gaza. Hamas-strijders zijn actief en vuren hun wapens af terwijl ze door de straten van Isral trekken.
Er wordt geschat dat minstens 100 Isralirs zijn omgekomen en meer dan 900 burgers gewond zijn geraakt. n de Gazastrook werden zeker 198 Palestijnen gedood en raakten 1600 mensen gewond na tegenaanvallen van het Isralische leger, meldden Palestijnse artsen aan nieuwszender Al Jazeera. Tegelijkertijd worden er explosies gemeld in de stad Gaza. Zowel Hamas als de Isralische premier Benjamin Netanyahu spreekt van een oorlog. Hamas noemt de aanval Operatie al-Aqsa-storm.
Het Isralische leger meldt dat tijdens de aanvallen ook "meerdere terroristen" zijn genfiltreerd. Bewoners van de omgeving rond de Gazastrook zijn uit voorzorg opgeroepen thuis te blijven.
Mohammad Deif, een leider van de Palestijnse groep Hamas, die de Gazastrook controleert, meldt dat de groepering achter de "verrassingsaanval" zit. Hij zegt dat er wel 5.000 raketten zijn afgevuurd. "Dit is de dag van de grote strijd om de laatste bezetting op aarde te beindigen." Update 17.00 uur: Volgens een rapport van de Isralische tv-zender N12 houden strijders van de radicaal-islamitische Palestijnse groep Hamas ongeveer vijftig gijzelaars vast in de Isralische kibboets Beeri nabij de grens met de Gazastrook. Hamas-viceleider Saleh al-Aruri zei tegen de tv-zender Al-Jazeera dat "een groot aantal" Isralische gijzelaars in handen was van Hamas.
Hamas-commandant Saleh Al-Arouri spreekt van "genoeg" gevangengenomen Israli's om alle gevangengenomen Palestijnen te bevrijden. En hoe langer de gevechten duren, hoe hoger het aantal gevangenen zal zijn, meldt Al-Jazeera. Dienovereenkomstig zei hij verder: "We zijn een totale strijd begonnen." Dit is geen snelle operatie. Het doel is “onze vrijheid en de vrijheid van de heilige plaatsen.”
De Veiligheidsraad van de Verenigde Naties is van plan om een spoedvergadering in New York bijeen te roepen vanwege de toegenomen geweldsescalatie in Isral en de Palestijnse gebieden. De exacte datum van de bijeenkomst is nog niet bekend, volgens verschillende diplomaten die spraken met het Duitse persbureau dpa. Mogelijke data die genoemd worden zijn zondag en maandag.
Isral wil de grenzen met andere landen versterken om te voorkomen dat het vanuit verschillende richtingen wordt aangevallen. Volgens de Isralische premier Benjamin Netanyahu is het doel om anderen ervan te weerhouden om zich ‘te vergissen’ en zich aan te sluiten bij de oorlog van Hamas.
Verschillende Arabische staten hebben de Isralische regering de schuld gegeven van het uitbreken van het Palestijnse geweld. Isral moet een einde maken aan “de provocerende praktijken van hun bezetting” en aan het “beleid van uitbreiding van de nederzettingen”, aldus het Koeweitse ministerie van Buitenlandse Zaken.
De aanvallen van Hamas zijn het resultaat van tientallen jaren van ‘systematische onderdrukking’ door de ‘zionistische bezettingsautoriteit’, aldus een verklaring van de Iraakse regering.
Ook voor Qatar is alleen Isral verantwoordelijk te houden voor de escalatie van het geweld in het conflict met de Palestijnen. Het emiraat roept beide partijen op om gematigdheid te betrachten. De Verenigde Arabische Emiraten roepen beide partijen ook op om de gevechten te beindigen.
Volgens defensieminister Lloyd Austin zullen de Verenigde Staten Isral ondersteunen in hun gevecht tegen de Palestijnen. Het Pentagon zal in de komende dagen ervoor zorgen dat Isral voorzien wordt van alles wat nodig is om zichzelf en haar burgers te verdedigen tegen willekeurig geweld en terrorisme.
SPOILER: Tweets update 17 uur
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: Update 13.40 uur
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[..] Gewoon ook meteen actie ondernemen. Ik snap niet dat ze eerst niet eens rustig gaan nadenken over hoe ze het gaan aanpakken. Heethoofden van beide kanten.
Lijkt prima doordacht te zijn. Eerst een waarschuwingstikje op het dak om te ontruimen en daarna de bom erop. En toen het gebouw omlaag kwam nog een mooie vuurbal van alle terroristische teringzooi die in dat gebouw was opgeslagen die de lucht in ging.
[..] Wat ik nooit begrepen heb he, als ze weten dat dit gebouwen zijn waar Hamas terroristische shit bekokstooft, waarom stond het er dan uberhaupt nog?
Komen ze daar nu pas achter? Bewaren ze het voor dit soort momenten?
Omdat het eromheen volzit met burgers. Dan staan daar weer mensen over te janken.
You know what they call a Quarter Pounder with Cheese in Paris?
Op zaterdag 7 oktober 2023 18:22 schreef Cheeseburgert het volgende: [..] Ik zal volgende week mijn kofferbak maar volgooien met spaanse meisjes dan. Om wat die eikels hier gedaan hebben in 1648.
Als het (weinige) Nederlandse verzet in WW2 had gedraaid om het ontvoeren van Duitse vrouwen en het paraderen van lijken op straat, dan hadden we waarschijnlijk wat minder films erover gehad. Echt onbegrijpelijk dat mensen dit barbaarse gedrag "verzet" durven noemen.
[..] Wat ik nooit begrepen heb he, als ze weten dat dit gebouwen zijn waar Hamas terroristische shit bekokstooft, waarom stond het er dan uberhaupt nog?
Komen ze daar nu pas achter? Bewaren ze het voor dit soort momenten?
Het klinkt als onzin. Waarom zouden terroristen willen vergaderen in de meest hoge, opvallende en meest kwetsbare gebouwen in een gebied?
[..] Heb je een voorbeeld van iets recenter dan 80 jaar geleden?
Dat niet alleen, waar zijn de bewijzen van deze claims? Die ontbreken namelijk. Maar ja, het is natuurlijk koren op de molen van de mensen die anti-Isral en antizionisme zijn.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
[..] Het klinkt als onzin. Waarom zouden terroristen willen vergaderen in de meest hoge, opvallende en meest kwetsbare gebouwen in een gebied?
Je zag de ontploffing toch? Dat is geen normaal gebouw wat de lucht in ging. Daar heeft iets opgeslagen gelegen wat zeer explosief en zeer brandbaar was.
[..] Als het (weinige) Nederlandse verzet in WW2 had gedraaid om het ontvoeren van Duitse vrouwen en het paraderen van lijken op straat, dan hadden we waarschijnlijk wat minder films erover gehad. Echt onbegrijpelijk dat mensen dit barbaarse gedrag "verzet" durven noemen.
Dit is key om het gedrag van sommige users hier ook te verklaren. Hun milieu vindt dit kennelijk een legitieme vorm van verzet.
[..] Het klinkt als onzin. Waarom zouden terroristen willen vergaderen in de meest hoge, opvallende en meest kwetsbare gebouwen in een gebied?
De Gaza strook is zo dichtbevolkt, lijkt me ook onmogelijk geen onschuldige burgerdoden te maken met bombarderen. En daarom vind ik elke keer dit soort reacties van Isral niet slim en meer voor de korte termijn. Er komen zoveel onschuldige mensen om het leven dat er alleen maar meer vijandigheid ontstaat.
Toen in 2004 Madrid werd opgeschrokken door aanslagen door een paar Marokkanen gingen de Spanjaarden toch ook niet Marokko bombarderen?
Kan zijn omdat men dan gebruik maakt van een menselijk schild: wanneer het in gebouwen middenin een woonwijk is, wordt er wellicht minder snel tot een zware vergeldingsaanval met raketten overgegaan, i.v.m. de hoge kans op burgerslachtoffers. Alleen bij acties zoals vandaag zal die terughoudendheid niet groot meer zijn geweest.
[..] De Gaza strook is zo dichtbevolkt, lijkt me ook onmogelijk geen onschuldige burgerdoden te maken met bombarderen. En daarom vind ik elke keer dit soort reacties van Isral niet slim en meer voor de korte termijn. Er komen zoveel onschuldige mensen om het leven dat er alleen maar meer vijandigheid ontstaat.
Toen in 2004 Madrid werd opgeschrokken door aanslagen door een paar Marokkanen gingen de Spanjaarden toch ook niet Marokko bombarderen?
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem. -Rabia Al-Basri
Jep. Net doen alsof ipv gewapende terroristen die iedereen die ze tegenkomen vermoorden uit pure haat, gewoon een groepje onschuldige burgers in opstand komt tegen onderdrukking.....
Die onschuldige onderdrukte Palestijnen zitten nu net als de Israli's thuis in een kelder doodsangsten uit te slaan. Niet op een brommer om met een AK uit pure haat willekeurig iedereen die ze zien neer te maaien om vervolgens met lijken door een stad te paraderen. Bah bah
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem. -Rabia Al-Basri
Ik zeg niet dat ze niks moeten doen. En die aanslagplegers in Madrid zijn uiteindelijk ook gepakt. Maar het moet toch anders kunnen dan op deze manier.
[..] Ik zeg niet dat ze niks moeten doen. En die aanslagplegers in Madrid zijn uiteindelijk ook gepakt. Maar het moet toch anders kunnen dan op deze manier.
[..] Ik zeg niet dat ze niks moeten doen. En die aanslagplegers in Madrid zijn uiteindelijk ook gepakt. Maar het moet toch anders kunnen dan op deze manier.
Sorry, maar wat ..................
Heb je enig idee tussen het verschil van beide dingen?
stupidity has become as common as common sense was before
[..] Dat is wel verontrustend idd. Dit goedkeuren is echt te ziek voor woorden.
Met als enige reactie....kijk wat Isral voor erge dingen gedaan heeft in het verleden.
Misschien moeten mensen het afkeuren wat er vandaag gebeurde maar tevens een kritische blik werpen op Isral waarom het gebeurde...Isral is zelf ook niet vies van landjepik en mensen onderdrukken.
[..] Kan zijn omdat men dan gebruik maakt van een menselijk schild: wanneer het in gebouwen middenin een woonwijk is, wordt er wellicht minder snel tot een zware vergeldingsaanval met raketten overgegaan, i.v.m. de hoge kans op burgerslachtoffers. Alleen bij acties zoals vandaag zal die terughoudendheid niet groot meer zijn geweest.
Bestaat er in Gaza berhaupt een stuk grond waar geen burgers wonen
Waarom die reactie? Nogmaals, ik zeg niet dat ze niks moeten doen. Maar deze manier leidt weer alleen maar tot een neerwaardse spiraal met meer geweld.
't staat Gaza vrij om hun eigen elektriciteit te maken met alle "onderdelen" die ze importeren. Misschien meer generatoren en minder vuurpijltjes de grens over gooien.
You know what they call a Quarter Pounder with Cheese in Paris?
[..] Waarom die reactie? Nogmaals, ik zeg niet dat ze niks moeten doen. Maar deze manier leidt weer alleen maar tot een neerwaardse spiraal met meer geweld.
[..] Misschien moeten mensen het afkeuren wat er vandaag gebeurde maar tevens een kritische blik werpen op Isral waarom het gebeurde...Isral is zelf ook niet vies van landjepik en mensen onderdrukken.
Zoals ik al eerder zei. Kijken naar het verleden lost echt niks op. Moet ik nu ook nog steeds kwaad zijn op Duitsers om de 2 WO?
An Israeli resident says Yom Kippur failure was NOTHING compared to what happened today
"I have been a resident of the Otef for 50 years, nothing like this has ever happened. We waited for more than 6 hours while terrorists roamed the kibbutz until the first soldier arrived. The Yom Kippur failure was nothing compared to what is happening here - hell, and I am not exaggerating my words"
— Merav Cohen, a resident of Kibbutz Ein HaSholosh
twitter
[..] Zoals ik al eerder zei. Kijken naar het verleden lost echt niks op. Moet ik nu ook nog steeds kwaad zijn op Duitsers om de 2 WO?
Denk dat er nog genoeg Nederlanders zijn die daarom niets met Duitsers hebben trouwens
Maar de joodse kolonisten en hun landjepik zijn nog niet zo lang geleden. Feit is wel dat ik me afvraag of de doden aan Israel kolonisten zijn. Ik heb zon idee van niet.
Liggen nog wat landen tussen he. Het is niet even zomaar. Plus dit is misschien juist wel niet het moment, als ze zo aan het mobiliseren zijn. Plus dat de VS dan ook gaat meedoen. En wie weet wat SA dan doet.
stupidity has become as common as common sense was before
[..] Als je hoort dat Hamas leden systematisch van huis tot huis op jacht zijn naar burgers, dan lijkt het een goed idee om zoveel mogelijk reservisten onder die bevolking te bewapenen.
Daar heb je natuurlijk een goed punt
“Weak or strong, clever or simple, we are all brothers.”
[..] Bestaat er in Gaza berhaupt een stuk grond waar geen burgers wonen
Weinig denk ik. Maar er werd gezegd dat het als onzin klinkt, met de vraag waarom je je terroristische hoofdkwartier in de meest opvallende en hoge gebouwen zou hebben. Blujkbaar verwacht men supergeheime ondergrondse bunkers ofzo. De reden is juist dat er bij vergelding veel burgerslachtoffers kunnen vallen. Een menselijk schild dus.
[..] Er waren mensen die claimden dat niemand juichte voor deze aanval. Guess again.
Ach dat wordt altijd geroepen bij elke aanval. En bij elke aanval van moslims op niet moslims zie je alleen juichfilmpjes en nooit een demonstratie van: Dit is niet mijn geloof. Je weet dus wel genoeg waar het overgrote deel voor staat als je een beetje logisch na kan denken en dat ook durft.
[..] Het is geen verleden maar het nu. Dat is het hele probleem juist. Vandaag is het Hamas, gisteren was het Isral bijv.
Dit is al jaren een 'Oog om oog, tand om tand' situatie. Gaat nooit meer veranderen ook, maar deze keer is Hamas wel heel ver gegaan en dat wordt zeer waarschijnlijk keihard afgestraft.
[..] Euhm nee? Ik zeg dat als je de daden van Hamas als legitiem beschouwt dat je dan de daden van de PKK ook als legitiem moet beschouwen. Ik vind ze beide compleet debiel. Maar jij wil de PKK demoniseren en daden van Hamas vergoelijken. Dat het een inconsistent waardensysteem.
Eerder loog je nog over mij dat ik dingen zei terwijl dat niet zo is. Nu begin je weer met ''nee ik zeg dat''. Jouw geloofwaardigheid is een sterk geval van twijfel.
De situatie tussen Turkije en PKK vergelijken met de situatie tussen Isral en Palestina is al een andere debiele iets. Isral bezet Palestijnse grondgebieden en terroriseert jarenlang het Palestijnse volk. Turkije verdedigt zijn legitieme grenzen tegen terreurgroepen zoals PKK/YPG/PYD.
[..] 't staat Gaza vrij om hun eigen elektriciteit te maken met alle "onderdelen" die ze importeren. Misschien meer generatoren en minder vuurpijltjes de grens over gooien.
Isral controleert wat Gaza binnenkomt. Isral bepaalt. Je kan bij de gaza niet spreken van ‘importeren’
[..] Weinig denk ik. Maar er werd gezegd dat het als onzin klinkt, met de vraag waarom je je terroristische hoofdkwartier in de meest opvallende en hoge gebouwen zou hebben. Blujkbaar verwacht men supergeheime ondergrondse bunkers ofzo. De reden is juist dat er bij vergelding veel burgerslachtoffers kunnen vallen. Een menselijk schild dus.
Je moet je ook afvragen wat je daar van moet voorstellen. Hoe ziet zo'n HQ van Hamas eruit? Tapijtje op de grond, geen bankstel, sisha in het midden en wat theeglaasjes op de grond?
Het zal vast geen Pentagon / Norad achtig iets zijn
“Weak or strong, clever or simple, we are all brothers.”
[..] Zoals ik al eerder zei. Kijken naar het verleden lost echt niks op. Moet ik nu ook nog steeds kwaad zijn op Duitsers om de 2 WO?
Dat denk ik ook. Dat eeuwige wijzen naar het verleden, tot hoe ver ga je dan terug..de Romeinen, of nog verder? Isral bestaat nu eenmaal, en gaat voorlopig niet weg. Met die werkelijkheid hebben de Arabieren en de Palestijnen etc gewoon te dealen. Het is toch compleet onreeel om te denken dat je Israel wel even wegvaagt, of om haar bestaansrecht in twijfel te trekken.
"People that use Fiat currency as a store of value. There is a name for it: We call them Poor"
[..] Vervelend he. Jij noemde mij een landverrader toen ik kritiek op Erdogan had.
Na de ene leugenaar komt de andere. Als elkaar woorden in de mond leggen voortaan het criterium hier is dan kan ik ook wel allerlei dingen over jou verzinnen hoor.
[..] Denk dat er nog genoeg Nederlanders zijn die daarom niets met Duitsers hebben trouwens
Maar de joodse kolonisten en hun landjepik zijn nog niet zo lang geleden. Feit is wel dat ik me afvraag of de doden aan Israel kolonisten zijn. Ik heb zon idee van niet.
Denk dat de Palestijnen weinig onderscheid maakten. Eerst moorden, daarna pas vragen..of helemaal niet vragen.
"People that use Fiat currency as a store of value. There is a name for it: We call them Poor"
[..] Dat denk ik ook. Dat eeuwige wijzen naar het verleden, tot hoe ver ga je dan terug..de Romeinen, of nog verder? Isral bestaat nu eenmaal, en gaat voorlopig niet weg. Met die werkelijkheid hebben de Arabieren en de Palestijnen etc gewoon te dealen. Het is toch compleet onreeel om te denken dat je Israel wel even wegvaagt, of om haar bestaansrecht in twijfel te trekken.
En als Israel kan dealen met het feit dat er palestijnen bestaan en leven, dan is er niets meer aan de hand
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b] Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*