Ja. Las net even wat andrrsquote:Op donderdag 5 oktober 2023 16:16 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Ja een gemiddeld loon is dus 5800 - dat staat er toch?
Basis- en primair onderwijs is hetzelfde. Denk dat je voortgezet onderwijs bedoelt?quote:Op donderdag 5 oktober 2023 17:44 schreef theunderdog het volgende:
[..]
De 5800 klopt inderdaad van geen kanten. Maar dat neemt niet weg dat docenten een prima salaris hebben.
Een leraar basisonderwijs kan al 2.053 netto binnen harken. En dan heb je het dus over het basisonderwijs. In het primair onderwijs is het tussen de ¤ 3.800 en ¤ 7.900 per maand .
2800 bruto voor 2 dagen werken? Fuck.. wou dat ik dat kon krijgen.quote:Op donderdag 5 oktober 2023 15:27 schreef LXIV het volgende:
[..]
Als je kijkt naar het niveau van de PABO en de secundaire arbeidsvoorwaarden in het onderwijs dan snap ik echt niet dat leraren permanent klagen over hun ‘hondenloon ‘ Beseffen ze wel wat de gemiddelde Nederlander verdient en hoeveel uren hij daar voor moet werken? Als een lerares parttime (de meesten) op maandag en sinsdag van 8 tot 4 werkt heeft ze ¤2800. En altijd een job in de buurt.
5,8quote:Op donderdag 5 oktober 2023 15:53 schreef W.H.I.S.T.L.E het volgende:
nou, 5800 = 5.8
naar boven afgerond is het toch voldoende.
hoeveel willen ze dan?
een 7?
of 8 = goed
Gemiddeld; er zijn leraren die meer dan 5800 verdienen en er zijn leraren die minder dan 5800 verdienen.quote:
Ok, boomer.quote:Op donderdag 5 oktober 2023 16:03 schreef Gia het volgende:
[..]
Eens. Onderwijs moet weer strenger worden. De jeugd van tegenwoordig heeft geen enkel respect meer voor de leerkracht. Wie zich niet gedraagt in de klas, kan op de gang gaan staan. Mist dan een les, maar so what? Zijn/haar toekomst, eigen schuld. Hij/zij neemt dan maar na schooltijd de aantekeningen over van een andere leerling, als hij er in geinteresseerd is.
En maar klagen dat er kansenongelijkheid is.
programmeertaal is vijf punt acht.quote:Op donderdag 5 oktober 2023 20:42 schreef Rostrup het volgende:
[..]
5,8
vijf komma acht: we zijn niet in Amerika.
Flauwekul. Bij lange na niet.quote:Op donderdag 5 oktober 2023 21:16 schreef Van_Poppel het volgende:
[..]
Gemiddeld; er zijn leraren die meer dan 5800 verdienen en er zijn leraren die minder dan 5800 verdienen.
Je zit niet in DIG.quote:Op donderdag 5 oktober 2023 21:46 schreef W.H.I.S.T.L.E het volgende:
[..]
programmeertaal is vijf punt acht.
punt!
Dat hebben de boomers laten liggen. Mensen zoals Gia want haar kinderen zijn die ouders van nu die deze kinderen wel/niet opvoeden.quote:Op donderdag 5 oktober 2023 20:14 schreef cherrycoke het volgende:
[..]
Moet dat respect geleerd worden door de leraren of door de ouders?
Dat is in het nieuwsbericht niet het geval toch, 13e maand en vakantiegeld erbij gerekend? Of lees ik eroverheen?quote:Op donderdag 5 oktober 2023 21:19 schreef Claudia_x het volgende:
Waarom gaan die mensen die vinden dat leraren niet moeten zeuren niet zelf het onderwijs in? Dan is er meteen een enorm maatschappelijk probleem opgelost.
Echt, wat een stupiditeit om gemakkelijk te oordelen over omstandigheden waar je nauwelijks weet van hebt. Stel je liever nieuwsgierig op.
Voor wat het waard is: de overheid noemt steevast 13e maand en vakantiegeld niet als deel van het maandsalaris, behalve als het om leraren gaat. Je zou haast denken dat het is om de beeldvorming te beīnvloeden.
Als je het nieuwsbericht vergelijkt met de bovenstaande schalen moet dat haast wel.quote:Op donderdag 5 oktober 2023 22:35 schreef Sledgehammer. het volgende:
[..]
Dat is in het nieuwsbericht niet het geval toch, 13e maand en vakantiegeld erbij gerekend? Of lees ik eroverheen?
Tja, ik vond het wel erg prijzig allemaal. Én studeren, én stage lopen en ondertussen nog werken om m'n levensonderhoud en collegegeld te betalen.quote:Op donderdag 5 oktober 2023 21:19 schreef Claudia_x het volgende:
Waarom gaan die mensen die vinden dat leraren niet moeten zeuren niet zelf het onderwijs in? Dan is er meteen een enorm maatschappelijk probleem opgelost.
Je leest er niet overheen, maar dat is wel het geval. Trek je eigen conclusies over de berichtgeving van de televaag.quote:Op donderdag 5 oktober 2023 22:35 schreef Sledgehammer. het volgende:
[..]
Dat is in het nieuwsbericht niet het geval toch, 13e maand en vakantiegeld erbij gerekend? Of lees ik eroverheen?
ALs je met dit salaris nog durft te zeiken moet je als leraar gewoon heel snel wat anders zoeken en kijken of je meer kunt verdienen.quote:Op donderdag 5 oktober 2023 21:54 schreef Claudia_x het volgende:
De salarissen op een rij, die vanaf 1 juli 10% zijn verhoogd:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Bron
NB:
- Van de leerkrachten in het basisonderwijs zit bijna 2/3e in de laagste schaal en vrijwel niemand in de hoogste twee.
- Van de leerkrachten in het voortgezet onderwijs zit ruim 40% in de laagste schaal, ruim 30% in de tweede, zo'n 25% in de derde en een enkeling in de hoogste.
Bron
Het is schimmig hoe de overheid aan dat bedrag komt. Het genoemde bedrag van een bruto startsalaris van 3850 euro is in ieder geval inclusief 13e maand en vakantiegeld, dus ik ga ervanuit dat dat ook voor het zogenaamde gemiddelde salaris van 5800 euro geldt.quote:Op donderdag 5 oktober 2023 22:35 schreef Sledgehammer. het volgende:
[..]
De salarissen zijn niet slecht, maar de omstandigheden wel. Ik kan met een kantoorbaan met groot gemak meer verdienen terwijl ik meer rust en flexibiliteit heb.quote:Op donderdag 5 oktober 2023 22:46 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
ALs je met dit salaris nog durft te zeiken moet je als leraar gewoon heel snel wat anders zoeken en kijken of je meer kunt verdienen.
Nb: ik ga zelf het onderwijs niet in want daar ben ik niet geschikt voor.
Ik denk niet dat dat voor een meerderheid van de docenten geldt.quote:Op donderdag 5 oktober 2023 22:51 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
De salarissen zijn niet slecht, maar de omstandigheden wel. Ik kan met een kantoorbaan met groot gemak meer verdienen terwijl ik meer rust en flexibiliteit heb.
Wat iemand eerder in dit topic zei, is dat bedrag niet gemiddeld, maar wat je op de hoogste of een na hoogste trede verdientquote:Op donderdag 5 oktober 2023 22:48 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Het is schimmig hoe de overheid aan dat bedrag komt. Het genoemde bedrag van een bruto startsalaris van 3850 euro is in ieder geval inclusief 13e maand en vakantiegeld, dus ik ga ervanuit dat dat ook voor het zogenaamde gemiddelde salaris van 5800 euro geldt.
Ik noem het overigens schimmig omdat ik weet dat de gemiddelde aanstellingsomvang van leraren zo'n 0,7 fte is.
Het leeuwendeel zeikt niet over het salaris, wel over de werkdruk etc.quote:Op donderdag 5 oktober 2023 22:46 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
ALs je met dit salaris nog durft te zeiken moet je als leraar gewoon heel snel wat anders zoeken en kijken of je meer kunt verdienen.
Nb: ik ga zelf het onderwijs niet in want daar ben ik niet geschikt voor.
De meeste docenten die ik ken, zijn idealisten die zingeving belangrijk vinden. Sukkels.quote:Op donderdag 5 oktober 2023 22:53 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Ik denk niet dat dat voor een meerderheid van de docenten geldt.
"Gemiddeld verdienen leraren in het basisonderwijs en leraren in het speciaal (basis- en voortgezet) onderwijs zo’n ¤ 5.800 per maand. In die berekening is rekening gehouden met de schalen en treden van alle leraren (gewogen gemiddelde) in loondienst." Bronquote:Op donderdag 5 oktober 2023 22:54 schreef Gajes_Octavianus het volgende:
[..]
Wat iemand eerder in dit topic zei, is dat bedrag niet gemiddeld, maar wat je op de hoogste of een na hoogste trede verdient
Een hoger salaris verlaagd de werkdruk niet per definitie.quote:Op donderdag 5 oktober 2023 22:55 schreef r_one het volgende:
[..]
Het leeuwendeel zeikt niet over het salaris, wel over de werkdruk etc.
Waar kunnen de meeste docenten hetzelfde salaris verdienen als in het onderwijs?quote:Op donderdag 5 oktober 2023 22:57 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
De meeste docenten die ik ken, zijn idealisten die zingeving belangrijk vinden. Sukkels.
De leraren die ik ken doen het puur voor de relaxte werkomstandigheden en goede vergoeding. Een idealist probeert de wereld beter te maken dan lijkt he mij niet logisch dat je voor de klas gaat staan om lesstof op te dreunen die iemand anders heeft verzonnen.quote:Op donderdag 5 oktober 2023 22:57 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
De meeste docenten die ik ken, zijn idealisten die zingeving belangrijk vinden. Sukkels.
Daar begrijp ik dan, op basis van de CAO-schalen, erg weinig van.quote:Op donderdag 5 oktober 2023 23:01 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
"Gemiddeld verdienen leraren in het basisonderwijs en leraren in het speciaal (basis- en voortgezet) onderwijs zo’n ¤ 5.800 per maand. In die berekening is rekening gehouden met de schalen en treden van alle leraren (gewogen gemiddelde) in loondienst." Bron
Daar staat toch heel duidelijk "gemiddeld" - en de Telegraaf is niet de bron.
De werkdruk is onder andere hoog doordat het aantal leerlingen dat een leraar gemiddeld onder z'n hoede heeft tot het hoogste van Europa behoort.quote:Op donderdag 5 oktober 2023 23:01 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Een hoger salaris verlaagd de werkdruk niet per definitie.
@Janneke141quote:Bovendien worden ze binnen de kortste keren in de hoogst mogelijke schaal geplaatst.
Gelul van een dronken aardbei inderdaad. Ik sta nu twaalf jaar voor de klas, zit nog steeds in LB, en de komende jaren hoef ik zeker nog niet te rekenen op een hogere schaal. De wachtrij is nog lang.quote:Op donderdag 5 oktober 2023 23:05 schreef probeer het volgende:
[..]
@:janneke141
@:r_one
volgens mij klopt hier dus al geen kut van?
Ja maar als ik die schalen zie kan het moeilijk met salaris te maken hebben.quote:Op donderdag 5 oktober 2023 23:04 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
De werkdruk is onder andere hoog doordat het aantal leerlingen dat een leraar gemiddeld onder z'n hoede heeft tot het hoogste van Europa behoort.
Ik vermoed dat het een soort theoretisch gemiddelde is, zeker als je bedenkt dat de meeste leraren niet voltijd werken. En dat theoretische gemiddelde is waardeloos, want leraren worden vaak niet adequaat beloond (zeker de leraren in het basisonderwijs niet).quote:Op donderdag 5 oktober 2023 23:04 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Daar begrijp ik dan, op basis van de CAO-schalen, erg weinig van.
En dat aantal leerlingen zal volgend jaar wel weer wat omhoog gaan, aangezien de verhoging van de lonen groter is dan de verhoging van de lumpsum.quote:Op donderdag 5 oktober 2023 23:04 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
De werkdruk is onder andere hoog doordat het aantal leerlingen dat een leraar gemiddeld onder z'n hoede heeft tot het hoogste van Europa behoort.
Je kunt natuurlijk ook gewoon wat anders gaan doen als het allemaal zo verschrikkelijk is. Het probleem is dat je nergens je geld zo makkelijk verdient als in het onderwijs.quote:Op donderdag 5 oktober 2023 23:08 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
En dat aantal leerlingen zal volgend jaar wel weer wat omhoog gaan, aangezien de verhoging van de lonen groter is dan de verhoging van de lumpsum.
Wat ik er zo van mee krijg, moet je als leerkracht bijzonder sterk zijn in het aangeven van je eigen grenzen (en die vervolgens ook gerespecteerd zien te krijgen door de werkgever) wil je niet aanzienlijk meer tijd kwijt zijn dan het FTE wat je officieel werkt.quote:Op donderdag 5 oktober 2023 20:19 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Parttimen is een keuze. Zeker in een tekortsector.
Je hebt mij nog nooit ergens zien beweren dat het allemaal zo verschrikkelijk is. Ik heb hartstikke leuk werk. En je tweede opmerking zal ik voor het gemak maar negeren. Als dat echt zo was dan hadden we namelijk geen lerarentekort.quote:Op donderdag 5 oktober 2023 23:12 schreef DjDaano het volgende:
[..]
Je kunt natuurlijk ook gewoon wat anders gaan doen als het allemaal zo verschrikkelijk is. Het probleem is dat je nergens je geld zo makkelijk verdient als in het onderwijs.
Misschien wel een reden dat het zo gegroeid is. Maar iedere werknemer bepaald zijn eigen grenzen, en als je werkgever die niet respecteert op basis van de wet, dan kun je daar over in gesprek gaan. Als dit zo massaal voorkomt en leraren er massaal een probleem mee hebben dan kan het niet moeilijk zijn om binnen een onderwijsinstelling een grote groep medestanders te vinden.quote:Op donderdag 5 oktober 2023 23:12 schreef probeer het volgende:
[..]
Wat ik er zo van mee krijg, moet je als leerkracht bijzonder sterk zijn in het aangeven van je eigen grenzen (en die vervolgens ook gerespecteerd zien te krijgen door de werkgever) wil je niet aanzienlijk meer tijd kwijt zijn dan het FTE wat je officieel werkt.
En vaak wordt zo'n 'ja sorry maar ik krijg maar voor x uren betaald en heb dus geen tijd voor dat extra deel van die overvolle taakstelling' dus niet echt geaccepteerd. Want dan ben je geen teamspeler, en 'denk aan de kinderen', en meer van dat soort flauwekul.
Dus dan gebeurt die voorbereiding voor dat ene project of de zoveelste ouderavond, gewoon in eigen tijd. Ik ken genoeg leerkrachten die officieel 2-3 dagen werken, maar er toch zeker een dag extra aan kwijt zijn. Zowel in het primair, middelbaar en in het vervolgonderwijs.
Werkdruk dingetje dus.
Fulltime werken en er daadwerkelijk niet langer dan dat mee bezig moeten zijn, komt dan maar weinig voor.
In deeltijd werken is dan ook mede een manier om het hoofd boven water te houden. Een andere reden is het willen/moeten combineren van werk met zorg voor kinderen.quote:Op donderdag 5 oktober 2023 23:12 schreef probeer het volgende:
Fulltime werken en er daadwerkelijk niet langer dan dat mee bezig moeten zijn, komt maar weinig voor.
Er is dan ook een reden dat er een lerarentekort is en directeuren met de handen in het haar zitten.quote:Op donderdag 5 oktober 2023 23:18 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Misschien wel een reden dat het zo gegroeid is. Maar iedere werknemer bepaald zijn eigen grenzen, en als je werkgever die niet respecteert op basis van de wet, dan kun je daar over in gesprek gaan. Als dit zo massaal voorkomt en leraren er massaal een probleem mee hebben dan kan het niet moeilijk zijn om binnen een onderwijsinstelling een grote groep medestanders te vinden.
Dat kan ja. Maar dan sta je dus wel te boek als die onwelwillende leerkracht binnen je regionale scholenstichting.quote:Op donderdag 5 oktober 2023 23:18 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Misschien wel een reden dat het zo gegroeid is. Maar iedere werknemer bepaald zijn eigen grenzen, en als je werkgever die niet respecteert op basis van de wet, dan kun je daar over in gesprek gaan.
Vaak is dat dus wel erg lastig. Ook omdat die 'alles voor de kinderen' druk niet alleen vanuit de leiding komt, maar ook vanuit collega's. Om diezelfde reden zie je dat stakingen in het onderwijs vaak toch relatief kort van duur zijn. Meestal een paar losse dagen, ipv gewoon een week lang het werk neerleggen.quote:Als dit zo massaal voorkomt en leraren er massaal een probleem mee hebben dan kan het niet moeilijk zijn om binnen een onderwijsinstelling een grote groep medestanders te vinden.
“Respecteer mijn contract en anders ben ik weg.”quote:Op donderdag 5 oktober 2023 23:21 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Er is dan ook een reden dat er een lerarentekort is en directeuren met de handen in het haar zitten.
En dan mag je leuk je reistijd dik gaan verdubbelen, want kom je er bij de scholen in je regio niet meer tussen.quote:Op donderdag 5 oktober 2023 23:24 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
“Respecteer mijn contract en anders ben ik weg.”
Als je zulke signalen als directeur niet ziet ben je het salaris ook niet waard.
Komt er niet wat meer kijken bij het docentschap en niet alleen droog wat lesstof opdreunen als docent?quote:Op donderdag 5 oktober 2023 23:03 schreef DjDaano het volgende:
[..]
De leraren die ik ken doen het puur voor de relaxte werkomstandigheden en goede vergoeding. Een idealist probeert de wereld beter te maken dan lijkt he mij niet logisch dat je voor de klas gaat staan om lesstof op te dreunen die iemand anders heeft verzonnen.
Dat hebben leraren massaal gedaan, waarde @Vliegbaard . Nogmaals, daarom is er een lerarentekort. Directeuren hebben geen geldbomen op het schoolplein staan. Zie ook de grafiek die ik liet zien met hoeveel de Nederlandse overheid in onderwijs investeert.quote:Op donderdag 5 oktober 2023 23:24 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
“Respecteer mijn contract en anders ben ik weg.”
Als je zulke signalen als directeur niet ziet ben je het salaris ook niet waard.
Ik vind onderwijs trouwens juist bij uitstek een manier hoe je de wereld een beetje beter kunt maken. Of in ieder geval kunt bijdragen aan een goede ontwikkeling van kinderen, jongeren en volwassenen. Zeker als je als docent dus niet alleen droog de lesstof gaat opdreunen, maar oog hebt voor de mensen in je klas. Maar dat is mijn beeld ervan, ik ben geen docent.quote:Op donderdag 5 oktober 2023 23:03 schreef DjDaano het volgende:
[..]
De leraren die ik ken doen het puur voor de relaxte werkomstandigheden en goede vergoeding. Een idealist probeert de wereld beter te maken dan lijkt he mij niet logisch dat je voor de klas gaat staan om lesstof op te dreunen die iemand anders heeft verzonnen.
Klopt. Precies mijn punt.quote:Op donderdag 5 oktober 2023 23:01 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Dat is dan ook niet echt im Frage. Onderzoek laat op talloze manieren zien hoe belangrijk onderwijs is. En uit onderzoek blijkt ook dat idealistische motieven een grote rol spelen in leraar willen worden.quote:Op donderdag 5 oktober 2023 23:32 schreef Sledgehammer. het volgende:
[..]
Ik vind onderwijs trouwens juist bij uitstek een manier hoe je de wereld een beetje beter kunt maken. Of in ieder geval kunt bijdragen aan een goede ontwikkeling van kinderen, jongeren en volwassenen. Zeker als je als docent dus niet alleen droog de lesstof gaat opdreunen, maar oog hebt voor de mensen in je klas. Maar dat is mijn beeld ervan, ik ben geen docent.
Heb eens documentaire gezien, Klassen, en daarin zie je hoe persoonlijke betrokkenheid van goede docenten op een basisschool ervoor zorgen dat kinderen zich gezien/gehoord etc voelen en daardoor de kansen kunnen benutten om verder te komen. Zeker als je uit een omgeving komt waar je verder niet wordt gestimuleerd.
Idd.quote:Op donderdag 5 oktober 2023 23:05 schreef probeer het volgende:
[..]
@:janneke141
@:r_one
volgens mij klopt hier dus al geen kut van?
Dit is gewoon niet waar.quote:Op donderdag 5 oktober 2023 15:27 schreef LXIV het volgende:
[..]
Als je kijkt naar het niveau van de PABO en de secundaire arbeidsvoorwaarden in het onderwijs dan snap ik echt niet dat leraren permanent klagen over hun ‘hondenloon ‘ Beseffen ze wel wat de gemiddelde Nederlander verdient en hoeveel uren hij daar voor moet werken? Als een lerares parttime (de meesten) op maandag en sinsdag van 8 tot 4 werkt heeft ze ¤2800. En altijd een job in de buurt.
Voor derde wereldlanden is het onderwijs belangrijk voor de bevolking. In Nederland zou je veel meer vrijheid kunnen geven aan de invullen hiervan. Door de leerplicht is dit echter heel erg lastig.quote:Op donderdag 5 oktober 2023 23:36 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Dat is dan ook niet echt im Frage. Onderzoek laat op talloze manieren zien hoe belangrijk onderwijs is. En uit onderzoek blijkt ook dat idealistische motieven een grote rol spelen in leraar willen worden.
Dat is bullshit. Je bent hooguit een doorgeefluik van uitgevers.quote:Op donderdag 5 oktober 2023 23:48 schreef DjDaano het volgende:
Uiteindelijk ben je als leraar een doorgeefluik van de politiek. Met een steeds mondigere bevolking word dit een steeds groter probleem.
Vlak me inspectie en management ook niet uit.quote:Op donderdag 5 oktober 2023 23:50 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Dat is bullshit. Je bent hooguit een doorgeefluik van uitgevers.
En de mooie theoretische bedoelingen van onderwijskundigen en externe adviseurs, vaak voorbij gaande aan praktische uitvoerbaarheid.quote:Op vrijdag 6 oktober 2023 00:03 schreef r_one het volgende:
[..]
Vlak me inspectie en management ook niet uit.
Ja dit stond mij ook bij.quote:Op donderdag 5 oktober 2023 17:25 schreef Janneke141 het volgende:
Voor leraren zijn er drie salarisschalen, met elk 12 treden. Van die in totaal 36 treden zit er precies één boven de 5800 euro per maand. Dus hoe de Telegraaf bij een gemiddelde van 5800 komt is me echt een raadsel.
Maar dat maakt natuurlijk weinig uit als we weer een topic lekker willen losgaan op ondankbare leraren die kapitalen verdienen en ook nog eens altijd vakantie hebben.
Ja dat krijg je ervan als overbetaalde docenten nog niet eens in staat blijken om hun leerlingen dit soort basisvaardigheden bij te brengen.quote:Op vrijdag 6 oktober 2023 09:52 schreef Haushofer het volgende:
• Hoe ontiegelijk beroerd een aantal Fok!kers hier kunnen factchecken en klakkeloos allerlei getalletjes van de Telegraaf overnemen.
Je kunt docenten een miljoen per jaar betalen, maar als mensen die basisvaardigheden niet willen leren houdt het snel op. Uiteindelijk zitten veel haters op docenten gewoon met de hand in de broek hun frustraties te bevredigen natuurlijk. Die zitten hier helemaal niet om een goed beeld van het onderwijs te krijgen.quote:Op vrijdag 6 oktober 2023 10:00 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Ja dat krijg je ervan als overbetaalde docenten nog niet eens in staat blijken om hun leerlingen dit soort basisvaardigheden bij te brengen.
Nee, maar ik zat in een salarisschaal die allesbehalve gemiddeld was; de meeste docenten zitten in LB en zeker niet in LC. Dus dat klopt niet. Met mijn brutosalaris (fulltime doorgerekend) zit ik nog steeds onder dat Telegraafgemiddelde (dat 6200 euro bruto is, zie ik nu).quote:Op vrijdag 6 oktober 2023 10:09 schreef Shivo het volgende:
HH, ik support je, maar jouw salaris zit toch niet zo gek ver verwijderd van de genoemde ¤5800? 2800 * (1/0,8) = ¤3500, wat bruto toch meer dan ¤5000 zal zijn.
Belangrijker, wat doe je tegenwoordig?
Uh...whut?quote:Op donderdag 5 oktober 2023 23:48 schreef DjDaano het volgende:
Uiteindelijk ben je als leraar een doorgeefluik van de politiek.
Fact free journalism en stemmingmakerij, dit klinkt helemaal niet als de telegraaf.quote:Op donderdag 5 oktober 2023 17:25 schreef Janneke141 het volgende:
Voor leraren zijn er drie salarisschalen, met elk 12 treden. Van die in totaal 36 treden zit er precies één boven de 5800 euro per maand. Dus hoe de Telegraaf bij een gemiddelde van 5800 komt is me echt een raadsel.
Maar dat maakt natuurlijk weinig uit als we weer een topic lekker willen losgaan op ondankbare leraren die kapitalen verdienen en ook nog eens altijd vakantie hebben.
Ik geloof daar dus helemaal niks van. Ik heb docenten in mijn familie, zitten in een van de hoogste schalen van de middelbare school en verdienen iets boven de 5k en zij moeten er allerlei taken bij doen om die schaal te kunnen verantwoorden. Gemiddeld kan het nooit 5800 zijn lijkt me.quote:Op donderdag 5 oktober 2023 16:21 schreef ZanneG het volgende:
Een salaris van bijna 6000 per maand en om de haverklap vakantie hebben en dan hebben leraren nog steeds van alles te klagen.
Ze zijn nogal verwend.
Ja, maar als we de Telegraaf al niet meer blindelings kunnen vertrouwen..quote:Op vrijdag 6 oktober 2023 09:52 schreef Haushofer het volgende:
Wat dit topic laat zien:
• Hoe laag de sociale status van docenten is
• Hoe ontiegelijk beroerd een aantal Fok!kers hier kunnen factchecken en klakkeloos allerlei getalletjes van de Telegraaf overnemen.
Maar goed, we gaan weer over naar de orde van de dag. Bijna 6000 euro bruto gemiddeld dus en 11 volle weken vakantie. Jottem.
Dat geldt natuurlijk voor de meeste onderwerpen, van stikstof tot asiel. Veel mensen zijn helemaal niet geīnteresseerd in het begrijpen van een onderwerp inclusief alle complexiteit en nuances, maar eerder in de bevestiging van hun ongeīnformeerde mening. En pulpmedia zoals het AD en De Telegraaf hebben hun verdienmodel ontwikkeld door daarop in te spelen.quote:Op vrijdag 6 oktober 2023 10:03 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Je kunt docenten een miljoen per jaar betalen, maar als mensen die basisvaardigheden niet willen leren houdt het snel op. Uiteindelijk zitten veel haters op docenten gewoon met de hand in de broek hun frustraties te bevredigen natuurlijk. Die zitten hier helemaal niet om een goed beeld van het onderwijs te krijgen.
Staat toch letterlijk zo op de site van de overheid?quote:Op vrijdag 6 oktober 2023 10:23 schreef Haushofer het volgende:
Grappig trouwens: ik zie nu dat de auteur van dit artikel bij 'mijn' uitgeverij zit en ik hem laatst op een borrel nog gesproken heb over onderwijs. Ik heb hem via LinkedIn gevraagd waar zijn gemiddelden vandaan komen.
Alleen de vergelijking van een gemiddeld inkomen met een modaal inkomen slaat natuurlijk nergens op.quote:Wat verdien ik als leraar in het primair onderwijs?
Een leraar in het primair onderwijs (po) verdient tussen ¤ 3.800 en ¤ 7.900 per maand. Dat is inclusief onder andere vakantiegeld en een eindejaarsuitkering. Dit volgt uit de cao primair onderwijs (cao po).
Gemiddeld verdienen leraren in het basisonderwijs en leraren in het speciaal (basis- en voortgezet) onderwijs zo’n ¤ 5.800 per maand. In die berekening is rekening gehouden met de schalen en treden van alle leraren (gewogen gemiddelde) in loondienst. Het modale inkomen in Nederland is zo’n 3.500 euro per maand (in 2023).
link
Ja, en zo wordt het blijkbaar ook in het artikel bedoeld (inclusief de aanname van een gemiddelde fulltime aanstelling, wat niet zo is) zoals de auteur me vertelt. Maar dan nog: de gemiddelde schaal is volgens mij LB, en bij trede 12 verdien je daar 4573 euro bruto. Het verschil met dat 6200 euro gemiddelde is nog steeds zo'n 1600 euro bruto per maand. Dus zelfs als "all-in" salaris lijkt die 6200 euro me erg veel.quote:Op vrijdag 6 oktober 2023 11:14 schreef Jemoederniet het volgende:
[..]
Staat toch letterlijk zo op de site van de overheid?
[..]
Alleen de vergelijking van een gemiddeld inkomen met een modaal inkomen slaat natuurlijk nergens op.
Die docenten zijn er inderdaad steeds meer, maar vormen nog steeds de minderheid voor zover ik weet. Overigens heb ik daar zelf ook nog wel aan gedacht, en dan zou geld niet de reden zijn, maar al het geneuzel er omheen zoals het mentoraat, de bijbehorende oudergesprekken etc. die mij persoonlijk leegtrekken.quote:Op vrijdag 6 oktober 2023 12:36 schreef Bugno3 het volgende:
Niet alles meer gelezen, maar wat veel mensen vergeten is dat veel leerkrachten tegenwoordig via een detacheringsbureau werken (Dit Is Wijs o.a.). Die rekenen met de scholen een uurtarief af en kunnen met die hogere beloning leerkrachten ook (veel) meer betalen dan de CAO-lonen. Zelfde gebeurt in de zorg.
Extra maand? In de meeste cao's van het bedrijfsleven kennen we dat niet. Verwende nesten alle die ambtenaren met hun vakbonden.quote:Op vrijdag 6 oktober 2023 12:18 schreef Haushofer het volgende:
Ik zal dan wel wereldvreemd zijn, maar als ik in een artikel bijvoorbeeld lees dat iemand X euro per maand verdient, dan ga ik uit van een standaard bruto salaris waar nog evt. vakantiegeld of een extra maand bijkomt.
Ho, ho. Dit getal heeft de Telegraaf gewoon van de website van de Rijksoverheid over het salaris van leerkrachten gehaald, zoals ik eerder liet zien. We kunnen de Fok'ers intellectuele luiheid verwijten en de Telegraaf stemmingmakerij, maar het begint met de bron.quote:Op vrijdag 6 oktober 2023 09:57 schreef Tomatenboer het volgende:
Kwalijke manier van berichtgeving want het vervuilt de perceptie van de gemiddelde Nederlander die niet verder kijkt dan zijn of haar neus lang is.
Je hebt gewoon een trolltopic geopend en dat siert je niet.quote:Op vrijdag 6 oktober 2023 10:18 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ja, maar als we de Telegraaf al niet meer blindelings kunnen vertrouwen..
Dat maakt het hbo en de universiteit meteen aantrekkelijker voor hoogopgeleiden: als je de stap maakt naar hoofddocent ga je geweldig verdienen.quote:Op vrijdag 6 oktober 2023 10:18 schreef Knipoogje het volgende:
[..]
Ik geloof daar dus helemaal niks van. Ik heb docenten in mijn familie, zitten in een van de hoogste schalen van de middelbare school en verdienen iets boven de 5k en zij moeten er allerlei taken bij doen om die schaal te kunnen verantwoorden. Gemiddeld kan het nooit 5800 zijn lijkt me.
Vriendin zit dan wel op 7k, maar goed, die is universitair hoofddocent.
En je geeft eigenlijk helemaal niet zoveel les dan. Ze is vooral bezig met onderzoeken en begeleiding. Volgens mij geeft ze maar paar uurtjes per week college.quote:Op vrijdag 6 oktober 2023 14:40 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Dat maakt het hbo en de universiteit meteen aantrekkelijker voor hoogopgeleiden: als je de stap maakt naar hoofddocent ga je geweldig verdienen.
Dat komt totaal niet overeen met mijn ervaring: veel onderwijs geven, in je vrije tijd onderzoek doen en subsidies aanvragen. Maar good for her.quote:Op vrijdag 6 oktober 2023 14:53 schreef Knipoogje het volgende:
[..]
En je geeft eigenlijk helemaal niet zoveel les dan. Ze is vooral bezig met onderzoeken en begeleiding. Volgens mij geeft ze maar paar uurtjes per week college.
Ik ben letterlijk uitgegaan dat de Telegraaf tenminste wat harde cijfers betreft niet zou liegen. En ¤5800 gemiddeld voor een basisschool-leraar, zoals dus letterlijk er staat), zou echt bizar zijn.quote:Op vrijdag 6 oktober 2023 14:38 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Je hebt gewoon een trolltopic geopend en dat siert je niet.
Gemiddeld verdienen leraren in het voortgezet onderwijs zo’n ¤ 6.200 per maand. In die berekening is rekening gehouden met de schalen en treden van alle leraren (gewogen gemiddelde) in loondienst. Het modale inkomen in Nederland is zo’n 3.500 euro per maand (in 2023).quote:Op donderdag 5 oktober 2023 17:53 schreef PiyeReloaded het volgende:
[..]
https://www.rijksoverheid(...)voortgezet-onderwijs
Zat me er laatst toevallig nog over te verbazen.
Waarom zegt dan nota bene de overheid zelf dat de docenten in het voortgezet onderwijs gemiddelde 6200 Euro per maand verdienenquote:Op vrijdag 6 oktober 2023 09:52 schreef Haushofer het volgende:
Wat dit topic laat zien:
• Hoe laag de sociale status van docenten is
Om maar een indicatie te geven: ik zat als gepromoveerde natuurkundedocent bovenbouw van 38 in een LC-schaal (dat is bovengemiddeld; de meeste docenten zitten in LB) en verdiende met vier dagen in de week een netto maandsalaris van om en nabij de 2800 euro. Een prima inkomen, maar bij lange na niet het bedrag wat hier door sommigen wordt genoemd. En relatief gezien, dus in vergelijking met mijn studiegenoten, een lachertje. Dat maakte mij overigens niet uit: ik gaf les uit idealisme, omdat ik de doelgroep leuk vindt, omdat ik het een zinvolle baan vind en omdat ik een vakidioot ben.
Wat betreft de vakanties: ja, die zomervakantie was altijd lekker: 6 weken vrij. Maar in de andere vakanties moest ik dikwijls schoolexamens nakijken en op mijn vrije dag bereidde ik mijn lessen voor en deed ik ook nakijkwerk. Rond de mei-vakantie waren er de centrale examens, wat betekent dat je naast je overige lessen in een kort tijdsbestek tientallen examens punt voor punt nakijkt. Daar koos ik zelf voor, maar dat eeuwige "docenten hebben zoveel vakantie" laat vooral zien hoezeer uitsprekers hiervan met hun onderbuikgevoelens op docenten willen schijten. Leuk, want vaak mogen we wel hun kinderen lesgeven. En, voor als het nog niet was aangestipt: netto hebben docenten uiteraard geen 11 weken vakantie, want die uren compenseren we in de resterende 41 schoolweken door meer te werken.
Het is dan ook niet het salaris geweest dat ik gestopt ben, maar alle problematiek binnen het onderwijs (da's een topic op zich), de enorme nadruk op pedagogiek i.p.v. vakinhoud en onbewust misschien ook wel omdat ik dikwijls werd gevraagd of ik wel goed bij mijn hoofd was om met mijn achtergrond het middelbare onderwijs in te gaan. Als je dat maar vaak genoeg hoort, dan doet dat vast iets met je. En die ervaring hebben andere collega's van mijn met academische achtergrond ook. Het middelbare onderwijs is immers, vergeleken met de universiteit, een soort vmbo.
Maar goed, we gaan weer over naar de orde van de dag. Bijna 6000 euro bruto gemiddeld dus en 11 volle weken vakantie. Jottem.
Helaas wel dus. Dit zegt de overheid zelf =>quote:Op donderdag 5 oktober 2023 19:04 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Dat doen verreweg de meeste leraren ook niet.
Je krijgt, zeker als je het een tijdje doet, echt niet slecht betaald als leraar. Maar de bedragen die de Telegraaf noemt, en die in dit soort topics altijd klakkeloos worden overgenomen, aangevuld met allerlei opmerkingen over wat een luizenbaantje het toch wel is, die kloppen echt niet. De grootste helft van de ervaren docenten zit in LB/12, dan krijg je pakweg 4500 bruto per maand. Prima, maar geen 5800, 6000 of zelfs 7900 euro zoals hier genoemd wordt.
Als dit fenomeen ergens opgeld doet, dan is het wel in het bedrijfsleven. Zeker bij de hogere posities.quote:Op donderdag 5 oktober 2023 23:12 schreef probeer het volgende:
[..]
Wat ik er zo van mee krijg, moet je als leerkracht bijzonder sterk zijn in het aangeven van je eigen grenzen (en die vervolgens ook gerespecteerd zien te krijgen door de werkgever) wil je niet aanzienlijk meer tijd kwijt zijn dan het FTE wat je officieel werkt.
En vaak wordt zo'n 'ja sorry maar ik krijg maar voor x uren betaald en heb dus geen tijd voor dat extra deel van die overvolle taakstelling' dus niet echt geaccepteerd. Want dan ben je geen teamspeler, en 'denk aan de kinderen', en meer van dat soort flauwekul.
Dus dan gebeurt die voorbereiding voor dat ene project of de zoveelste ouderavond, gewoon in eigen tijd. Ik ken genoeg leerkrachten die officieel 2-3 dagen werken, maar er toch zeker een dag extra aan kwijt zijn. Zowel in het primair, middelbaar als in het vervolgonderwijs. Schijnt er een beetje bij te horen in onderwijsland.
Werkdruk dingetje dus.
Fulltime werken en er daadwerkelijk niet langer dan dat mee bezig moeten zijn, komt dan maar weinig voor.
Je kan dan wel zeggen, maar het verdient goed ipv waar doe ik dit allemaal in godsnaam voor.quote:Op donderdag 5 oktober 2023 23:01 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Misschien moet je de discussie hierover beter teruglezen, want er is duidelijk uitgelegd waarom dit bedrag niet overeen kan komen met de werkelijkheid.quote:Op zaterdag 7 oktober 2023 01:07 schreef Puntenjager het volgende:
[..]
Waarom zegt dan nota bene de overheid zelf dat de docenten in het voortgezet onderwijs gemiddelde 6200 Euro per maand verdienen
[..]
Helaas wel dus. Dit zegt de overheid zelf =>
Gemiddeld verdienen leraren in het voortgezet onderwijs zo’n ¤ 6.200 per maand. In die berekening is rekening gehouden met de schalen en treden van alle leraren (gewogen gemiddelde) in loondienst. Het modale inkomen in Nederland is zo’n 3.500 euro per maand (in 2023).
Bron: https://www.rijksoverheid(...)voortgezet-onderwijs
Dat is een hele goede vraag waarover ik de auteur van het artikel uit de OP (topic gelezen?) ook heb gemaild: klopt dit bedrag überhaupt wel?quote:Op zaterdag 7 oktober 2023 01:07 schreef Puntenjager het volgende:
Waarom zegt dan nota bene de overheid zelf dat de docenten in het voortgezet onderwijs gemiddelde 6200 Euro per maand verdienen
quote:Op vrijdag 6 oktober 2023 12:16 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ja, en zo wordt het blijkbaar ook in het artikel bedoeld (inclusief de aanname van een gemiddelde fulltime aanstelling, wat niet zo is) zoals de auteur me vertelt. Maar dan nog: de gemiddelde schaal is volgens mij LB, en bij trede 12 verdien je daar 4573 euro bruto. Het verschil met dat 6200 euro gemiddelde is nog steeds zo'n 1600 euro bruto per maand. Dus zelfs als "all-in" salaris lijkt die 6200 euro me erg veel.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |